Problémové polské stíhačky MiG-29 znovu létají. Polští piloti ale ztratili bojeschopnost

Problémové polské stíhačky MiG-29 znovu létají. Polští piloti ale ztratili bojeschopnost
Polský MiG-29 / Public Domain (Zvětšit)

Po březnové nehodě se do aktivního provozu vrátily polské frontové stíhačky MiG-29. Očekává se ale, že obnovení všech návyků pilotů MiGů-29 potrvá minimálně do poloviny roku 2020. Polské MiGy-29 budou v polovině příštího desetiletí nahrazeny letadly F-16 a F-35A Lightning II.

Polské MiGy-29 v posledních letech provázejí závažné technické problémy a nehody. Poslední série problémů začala 11. června 2016, kdy při technickém startu došlo k poškození pomocné palubní energetické jednotky GTDE-117 a k následnému vyhoření letadla.

V dubnu 2018 a únoru 2019 nouzově přistála dvojice migů poté, co došlo k poklesu tlaku v kabině z důvodu nefunkčnosti utěsnění překrytu.

K první ze série nehod došlo 18. prosince 2017, kdy se v okrese Minsk Mazowiecki zřítil MiG-29. Pilot se naštěstí úspěšně katapultoval. Menší štěstí měl pilot z 22. taktické letecké základny (22. BLotT) 6. července 2018 ‒ pilot bohužel katapultáž z padajícího MiGu-29 nepřežil. K nehodě došlo poblíž města Sakowk.

Pohár trpělivosti s migy přetekl v březnu letošního roku, a to po třetí fatální nehodě během rozmezí roku a půl. Pilot z 23. základny (23. BLotT) se naštěstí z neovladatelného MiGu-29 úspěšně katapultoval.

Po nehodě došlo k uzemnění celé flotily 28 polských MiGů-29A/G (9.12A) a MiGů-29UB/GT (9.51).

Časté nehody a technické problémy s migy urychlily vyjednávání polské vlády o nákupu 32 amerických letounů F-35A Lightning II. Je zde ale problém – prvních 16 letounů F-35 polské letectvo získá v roce 2025, dalších 16 až v roce 2030. V roce 2025 bude navíc nutno stáhnout z provozu 32 stíhacích bombardérů Su-22.

Polské letectvo proto v následujících letech uvažuje o nákupu dalších víceúčelových taktických letadel F-16. O kolik nových F-16 má Polsko zájem, není známo, ale vždy půjde o násobky 16 letadel (počet letadel v jedné letce). Realisticky se nabízí nákup jedné nebo dvou letek starších F-16 (s možností je modernizovat na standard F-16V Viper) nebo zcela nových F-16 Block 70/72.


Reportáž o polských letounech MiG-29

V každém případě polské letectvo nečeká na příchod F-35 a opět zavedlo MiGy-29 do aktivního provozu. Podle polského webu MilMag za tím stojí fakt, že polské letectvo nemá dostatek bojeschopných letounů. Z celkově 48 letounů F-16C / D Block 52+ má být v aktivní službě 46. Skutečný počet operačně nasaditelných (bojeschopných) polských F-16 je tajný, ale odhaduje se pouze na 50 %, tedy na 23 letounů.

Podle tiskového mluvčí polského Generálního štábu, podplukovníka Marak Pawlaka, tento týden se vrátí do služby pět MiGů-29. Dalších 12 MiGů-29 bude následovat po kontrolních letech. Dodávky náhradních dílů údajně postačují pro provoz migů po dobu tří až čtyř let. U navrátivších MiGů-29 došlo údajně také k vyřešení problémů s netěsností překrytu kabiny, byl upraven palivový systém a došlo k úpravě vystřelovací sedačky K-36DM.

Není ale zcela jasné, zda Polsko bude aktivně provozovat pouze zmíněných 17 MiGů-29. V každém případě podle polských médií bude část migů trvale vyřazena z provozu.


Polské F-16 na modernizováné 32. letecké základně (32. BLotT)

Dalším problémem je, že díky dlouhé nečinnosti musí polští piloti MiGů-29 projít procesem obnovení leteckých návyků. Důvodem jsou polské letecké předpisy, kde se uvádí, že pokud nejzkušenější pilot (určuje se dle odlétaných hodin) nelétá více než pět měsíců, musí projít specifickým procesem obnovení bojeschopnosti. Polské MiGy-29 přitom nelétaly devět měsíců.

K tomu, aby polští piloti mohli opět létat na migech, musí absolvovat řadu teoretických lekcí, provádět cvičení na simulátoru a poté si znovu za letu osvojit pilotní návyky za různých povětrnostních podmínek, ve dne i v noci. Opětovné povolení získají piloti od určených instruktorů.

Obnovení letů MiGů-29 až nyní je v Polsku terčem kritiky, protože příčiny únorové nehody byl známy již dva až tři měsíce po nehodě. Kdyby k obnovení letů došlo v květnu nebo červnu, nemuseli by polští piloti MiGů-29 složitě a dlouze obnovovat svou bojeschopnost.

Otázkou podle polských médií také je, kolik pilotů se k létání na letounech MiG-29 vrátí a v jakém rozsahu bude obnoven výcvik. Polský web Defence24 spekuluje o tom, že dojde pouze k obnovení výcviku v leteckém patrolování (Air Policing). V podstatě tak navrácení MiGů-29 do služby slouží především k tomu, aby Polsko nepřišlo (zejména ve smyslu ztráty kvalifikovaného personálu) o dvě (22. BLotT a 23. BLotT) z pěti bojových leteckých základen.

Zdroje: MilMag, 2,

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Modernizovaný MiG-29 pro indické letectvo

Ruský výrobce MiG oznámil v polovině prosince minulého roku započetí dodávek modernizovaných ...

Bulharsko hledá náhradu za stíhačky MiG-29

Bulharské stíhačky MiG-29 pomalu zastarávají a jejich provoz navíc komplikuje nedostatek dostupných ...

Polsko hledá nástupce Su-22 a Mig-29: Kandidáti představeni

Polský Inspektorát pro vyzbrojováni zveřejnil výsledky analýzy trhu, která měla určit možné nástupce ...

Indie nakupuje ruská bojová letadla MiG-29A a Su-30MKI

V říjnu má dojít k podpisu rusko-indické dohody o nákupu 21 uskladněných letounů MiG-29A a 18 sestav ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • lorgarius
    08:59 28.11.2019

    Aky je vlastne priemerny vek polskych Migov29 ? Spominam si, ze niekedy koncom 90rokov im nemci odpredali lietadla zdedene po DDR. Ale aj tie najnovsie uz maju cez 30rokov. Drak, motory, elektronika ale aj tesnenia a nosne prvky budu zrejme na konci zivotnosti.

    • Lukas
      11:09 28.11.2019

      Wszystkie maja ponad 25 lat - czyli więcej niż pierwotny resurs (25 lat - 2500 h)

    • Huml
      22:53 28.11.2019

      Exčeské a původní polské mají letos rovných 30 let, exněmecké mají o 1 rok více a při převzetí Polskem byly více olétanější, o ~1 tis. hodin vice, české měly 120-550 hod. a součásti výměny bylo 11 náhradních motorů. Z kraje devadesátých let byl zákaz kupování ND z ruské federace, dle tvrzení plk. Vaška, proto se už tehdy zřejmě hojně kanibalizovalo.
      Zajímavé bylo pořízení 14 kusů Slovenskem v rámci deblokace ruského dluhu. Za cenu nových strojů, tenkrát dostali olétané stroje, u kterých nikdo nevěděl, kolik hodin provozu a generálek mají za sebou. Tenkrát se s toho napakovali všichni kolem, ale samotný stát prodělal. Doporučuji shlédnout všechny díly : https://www.youtube.com/watch?...

  • SofF
    23:24 27.11.2019

    ta letadla nejsou špatná, to je snad největší nehodovost hned po Indii .-) Ono to spíš bude rukama a pochybnýma součástkama - podobně jaké ve zmíněné Indii.
    Jinak, ty letouny jsme si měli nechat, ale pohledem zpět je vidět jak nová garnitura se jala co nejdřív likvidovat a sabotovat co nejvíc právě letectvo a PVO. Největšími bolístkami byla žravost motorů a nižší úroveň elektroniky, ale to se v pozdějších verzích napravilo.
    Ani naše Sučka nebyly špatné, viz i vzpomínka na film XXX kde se také objevily, krátce poté je vyřadili, smutná doba.
    Navíc, vyřazovat zbraně bez náhrady je hloupost, i proto je Poláci dál provozují.

    • madrabbit
      07:57 28.11.2019
      Oblíbený příspěvek

      No u Mig-29 si přidejte relativně malou životnost motoru.
      Su-22 je sice hezké letadlo, ale Polsko je má jenom kvůli tomu, aby neztratilo schopnosti a piloty. Sami přiznávají, že i přes modernizace (zkoušku v ČR ve VZLÚ) jsou zastaralé. Otázkou je, co z Su-22 si vezme pilot do kokpitu F-35, mám pocit že kromě "základního létaní" nic a bude se vše učit znovu. Již několikrát zaznělo, že v takovýchto případech je lepší vzít nového pilota - zkušený ze starého stroje má "staré" zvyky.

      • dusan
        15:36 28.11.2019

        Pokiaľ viem tak ich skôr používajú ako ciele pri nácviku PVO .... a pri cvičeniach ako protivníkov, čiže ani veľmi neuvažujú o ich možnom bojovom nasadení ....

        Síce sú to "drahé hračky" .. ale už sú ... majú zavedený servis a postupným vyraďovaním i dosť náhradných dielov na pár rokov ... čiže ich škoda len tak vyradiť bez využitia zbytkovej životnosti.

      • apache
        16:19 28.11.2019

        Nejde jen o pilota, ale celou letku. Jedna věc je vzít nového pilota, druhá postavit celou letku s veškerou svojí organizační strukturou.

  • flanker.jirka
    22:42 27.11.2019

    Asi nelze očekávat zázraky u 30 let starých letadel bez řádné možné podpory výrobce nebo z Ukrajiny.
    Pro fajnšmekry, červená 77 na videu je bývalá česká 7702.

  • Lukas
    21:27 27.11.2019
    Oblíbený příspěvek

    Cóż Rosjanie swoje samoloty projektują na 25 lat eksploatacji.
    Wszystko się zgadza...
    Bo 25 latach zaczyna się ruletka...
    inna sprawa to fakt że seria "wypadków z MiG" bardo odpowiada lobbystom F-35
    Politycy mogą "z czystym sumieniem" wytłumaczyć DLACZEGO kupują F-35 - bez normalnego przetargu

    50% sprawności wynika z tego że "paczki z USA" mają opóźnienie...
    Taki efekt polityki USA - dla F-35 przynajmniej jakieś centrum serwisowe będzie w Europie...

    P.S.Nikogo nie zainteresowało dlaczego z 48 F-16 tylko 46 jest w "aktywnej służbie" ?

    • flanker.jirka
      23:22 27.11.2019

      Jak je možné že ani usa nedokáže pri svých kapacitách dodržet dodací lhůty náhradních dílů? Při tom počtu letadel který provozují toho musí mít plné sklady. Nebo se hodně kazí specifické díly a nestíhaji je vyrábět?
      A co máte s těmi dvěma mimo službu, jsou odepsane nebo už na generální opravě?

    • liberal shark
      07:35 28.11.2019

      Mně by to zajímalo :-). Co se stalo s těmi dvěma F-16, které v aktivní službě nejsou ? Jinak náhradní díly je třeba objednávat v předstihu tehdy, když jsou zrovna dostupné, ne až když je potřebujeme. To ví každý technik roty :-).

      • technik
        09:52 28.11.2019

        No to si můžeš dovolit u pozemní techniky nikoliv u letecké. Samozřejmě že jsou díly které nameji životnost ale každý díl obsahující pryž či jiné časem podléhající materiály se objednávají přímo od výrobce tak aby se do letounu nedostal díl s prošlou životnosti nebo někde u konce životnosti. Dále naskladnene díly ztrácejí záruku protože dodavatele nezajímá jestli je součástka v letounu a rok litá nebo rok leží ve skladu. Takže v případě letounu musíš mít nastavený perfektní cesty pro zásobení což armádní systém veřejných zakázek není ikdyz v případě hotovostních letounu se jistě dají dělat výjimky. Tento problém má ale i Německa armáda, prumerna doba dodávky ND na bojovou techniku jsou 4 měsíce.

        • liberal shark
          12:31 28.11.2019

          To je nepříjemné. Snad by šlo dojednat modifikaci smluvních záručních podmínek a skladovat degradující díly v ochranné atmosféře ? Nicméně čtyřměsíční dodací lhůta není tak strašná, s tím by se dalo při plánování pracovat. A občas holt odepsat prošlý díl, nebo ho nechat repasovat :-(.

          • technik
            14:57 28.11.2019

            Ano bohužel. No co se týká dílu bohužel jsou různé kategorie ale většině začíná plynout záruka dnem prodeje dílů, u letounu je sice průkazné kdy díl byl vyměněn ale dodavatele chtějí vydělat a jestli životnost vyprší v armádním skladě nebo v letounu je jim jedno. Ke skladovani dílů by asi mohl říct víc balm ale pokud by si chtěl jako pořizovatel od dodavatele prodloužit životnost skladovaných součástek díly by museli projít novou certifikaci a je dost možné že i po ukončení řádně životnosti opět jakostní testy. Těžko tohle odhadovat to spíš někdo z oboru.

          • tryskac
            15:51 28.11.2019

            Priznajme si na rovinu, klasickej "plecharine" je jedno ako dlho leží v sklade, ak v ňom teda nepanuje korozivne prostredie. Ani nitom. Ak si správne spomínam L159 boli uskladnené v niečom ako "prezervatív" samozrejme v dusikovej ochrannej atmosfére. Po 10 rokoch ich vytiahli, predpokladám ze vymenili gumené súčasti a lietajú veselo ďalej hoci aj nad púšťami Iraku. Treba si uvedomiť aká je skutočná životnosť jednotlivých dielov pri skladovaní a aká je deklarovaná životnosť výrobcom. Niekde treba predsa naháňať tu enormnu cenu čohokoľvek co sa len obtrie o letecky priemysel. Napríklad kompozitné diely je možno spätne vystopovať až po výrobu a skladovanie jednotlivých vrstiev kompozity a ze ich treba skladovat(jednotlivé plies) pri - 18deg ani nevravím, aj tak vydržia tuším len pol roka ci koľko...

      • Lukas
        10:46 28.11.2019

        Jednego F-16 "skasował" wspaniały amerykański instruktor szkolących polskich pilotów
        Wykonywał nim "niedozwolone manewry" co doprowadziło do przeciążenia konstrukcji wręg...
        No i maszyna "stoi" - ot taka "tajemnica"

        Co do części - to nie tak
        Co z tego że zaplanujesz - jak nie wiesz kiedy dostarczą?
        Niestety LM i Amerykanie nie są "elastyczni" i to oni "ustalają zasady"

        • niko
          12:27 28.11.2019

          Jednu F-16 znicil americky instruktor a ta druha preco nelieta ?

          • Lukas
            15:49 28.11.2019

            Podobno "incydent" na Red Flag

            Ale oczywiście "oficjalnie" nie ma informacji.

            Co do Amerykanów - Słowacja przekona się jak łatwo się negocjuje z USA.
            Generalnie rozumiem Szwedów - lepszy gorszy ale własny myśliwiec...

          • Luky
            13:06 29.11.2019

            Ale Lukáši, to se tady přeci nenosí :)

            Tady se vždy veme americký stroj, k němu ofiko data co uvolní USA, k tomu se dodá, že to tolik stojí, protože platy v USA. Ale jinak je to nej!
            Starlight pak stroj srovná s nějakým lehčím typem na hranici doletu v nosnosti a je vymalováno. Amík vždy vyjde nejlíp, je jedno zda stíhač nebo vrtule.

            Jsem zvědav co na to "hodnoty za peniaze"...jo vlastně... ony to "propočítají" před výběrkem, pak už je to nezajímá. Myslete politicky Lukas, po-li-tic-ky.

          • Lukas
            13:52 29.11.2019

            Pro Luky
            Oczywiście że polityczny
            Nikt nie ma wątpliwości że F-16 kupiono by był najbardziej korzystny politycznie...
            F-35 też kupujemy "bo polityka" i tutaj wypadki MiGów to nadzwyczaj korzystny zbieg okoliczności. (Aż mnie ta "seria" zaczęła zastanawiać )

            Owszem w obu przypadkach maszyny też mają dobre parametry taktyczno-techniczne.
            Ale to nie jest istotne - grunt że z właściwego kraju.

          • Luky
            14:29 29.11.2019

            S nehodami je to trochu strašidelné.
            Nedávno tu Larry něco podobného řekl o Mi-24 v našich službách a neměl to pak lehké...

            Člověk ale bere piloty za top profesionály.
            Zajímavé ale například bylo, jak se Václavu Vaškovi po revoluci v zahraničí začal sypat MiG. V Anglii něco odlítal i na jeden motor. Kolem mašin se motá lidí...

          • Scotty
            14:58 29.11.2019

            Lukas
            Můžu se zeptat z jaké země by jste tedy měli kupovat nová letadla páté generace? Vždyť na trhu kromě F-35 žádné jiné letadlo není dostupné.
            Luky
            Larry to neměl lehlé protože tvrdil naprosté blbosti. K nehodám Mi-24 docházelo po celou dobu služby jak u ČSLA tak u AČR. Dílem kvůli technickým selháním, dílem kvůli pilotním chybám. U "tygra" 3351 došlo k roztržení turbiny kompresoru při zátěžovém testu po opravě. Jak tady potvrdil TF_HU dělá se taková zkouška naprosto běžně. Pokud opravdu věříte že pilot ve vzduch záměrně přetížil motor tak už vám z těch vašich konspirací už definitivně hráblo.
            Mimochodem to že motory Mig-29A mají nízkou životnost a nejsou úplně spolehlivé tvrdil i Václav Vašek. Uváděl to jako důvod proč bylo dobré rozhodnutí se našich Migů-29 zbavit.

          • Lukas
            17:34 29.11.2019

            pro Scotty
            To mówisz że by skutecznie walczyć z Su35 i Su 30 potrzebuje myśliwca V generacji?

            obawiam się że prócz USA jest tylko 2-3 państwa które są w stanie praktycznie wykożystać możliwości F-35

          • Scotty
            17:53 29.11.2019

            Lukas
            Ne nutně, ale technologická převaha nad protivníkem nemůže nikdy škodit. Například využít výkoný radar a zpracování dat může každý uživatel F-35. To že mnoho uživatelů nevyužije veškerý potenciál stroje není zdaleka problém jen u F-35 nebo páté generace.

          • Lukas
            20:56 29.11.2019

            Pro Scotty
            Owszem - ale potężny radar możesz zamontować także na F-15 czy nawet F-16


            Jedyny mocny argument za f-35 to fakt że będzie to najpopularniejsza maszyna w Europie - po Eurofighter...
            Ale polityka USA względem klientów jest...
            Jest trudna - dlatego Europa mówi o nowym europejskim projekcie...

          • Scotty
            00:24 30.11.2019

            Lukas
            Pokud to dobře chápu tak se vám nezamlouvá přístup amerického výrobce k potřebám polského letectva. V tomhle ohledu je tady naprosto jedno jestli pořídíte F-35, F-16 nebo F-15. Z téhle trojice pořád vychází F-35 jak nejlepší volba. Jen musí polská armáda lépe vyjednat podmínky servisní smlouvy.

            Ano, Evropa mluví a Američani vyrábějí a prodávají. To je to v případě zbrojních projektů bohužel naprosto běžné.

        • liberal shark
          12:34 28.11.2019

          To mi připomíná jistého východního dodavatele jaderných technologií. Ale toho si v Polsku asi vyřadíte předem :-). Nicméně i ten nejtvrdší obchodní partner se dá časem oblomit politickým nebo mediálním tlakem. A v anglosaském světě se ještě občas hraje na spolehlivé plnění psaných smluv.

  • technik
    19:27 27.11.2019

    Tak to by zajímal důvod proč mají tak velký počet neletuschopnych emerickych F16. Jestli to je z finančních důvodu tak pak nevím jak si poradí s F35, pokud tedy nebudou náklady nižší.

    • markus223
      19:57 27.11.2019

      No to nebudou.

    • Flader
      20:55 27.11.2019

      V článku sa ale píše o operačne nasaditeľných, nie o letuschopných strojoch.

      • technik
        22:08 27.11.2019

        K čemu ti je letu schnopna F16 když ji nelze operačně použít?

  • PavolR
    17:47 27.11.2019

    Možno blbá otázka, ale ak deväť mesiacov v Poľsku na Migoch nikto nelietal, kto bude robiť inštruktora? Dajú si vybraní inštruktori sami pre začiatok nejaké kondičné lety povedzme na Slovensku?

    • niko
      12:26 28.11.2019

      Pavol oni asi lietali, len nie na tom type. Preskusaju sa navzajom a potom prejdu typovkami ostatni. Slovensko nemohlo poskytnut kondicne lety, kedze sami mame problem dosiahnut primerany nalet pre nasich pilotov.

  • Warnost
    17:44 27.11.2019

    Tak to aby už začali objednávat, nevím jak je nebo není linka na F-16 obsazená, ale výroba chvíli bude trvat.

  • Flader
    16:33 27.11.2019
    Oblíbený příspěvek

    Hlavne, že naši "odborníci" chceli servisovať MiG-y v Poľsku ...

    • dusan
      18:45 27.11.2019

      MiG-ov sa treba hlavne zbaviť .... u nás to tiež nie je sláva ....