Revoluční vrtulník SB>1 Defiant se poprvé ukázal veřejnosti

Revoluční vrtulník SB>1 Defiant se poprvé ukázal veřejnosti
SB>1 Defiant / Bowing (Zvětšit)

Firmy Sikorsky (součást Lockheed Martin) a Boeing poprvé veřejnosti ukázaly fotografie nejnovějšího vojenského vrtulníku SB>1 Defiant určeného pro demonstrační program JMR (Joint Multi-Role). Původně měl vrtulník vzlétnout před koncem roku 2018, nyní se začátek letových zkoušek přesunul na začátek roku 2019.

SB>1 Defiant a V-280 Valor od firem Bell (součást Textron) / Lockheed Martin jsou konkurující se návrhy budoucích strojů s kolmým startem a přistáním VTOL (Vertical Take-Off and Landing) výše uvedeného programu JMR americké armády (US Army). Armáda program JMR využije k získání know-how o nejnovější generaci VTOL strojů, které mohou v budoucnu nahradit vrtulníky UH-60 Black Hawk, AH-64 Apache a CH-47 Chinook.

Vývoj a zavádění strojů kategorie VTOL patří mezi šest hlavních modernizačních programů americké armády. Zavádění těchto strojů řeší program FVL (Future Vertical Lift). Každý klíčový program řídí speciálně ustavený víceoborový tým CFT (Cross-Functional Team), který spadá pod nové velitelství „budoucnosti“ AFC (United States Army Futures Command).

Úkolem AFC je zajistit americké armádě technickou dominanci nad možnými protivníky a technicky připravit armádu na případný střet s podobně vyspělým a početným protivníkem. Jedním z úkolů AFC je také zrychlit celý byrokratický akviziční proces americké armády s cílem zavádět nové technologie mnohem rychleji.

Tým CFT určený pro FVL dostal na starost řízení přechodu od klasických vrtulníků ke strojům VTOL, které se budou vyznačovat mnohem větší rychlostí a doletem.

V letošním roce FVL vykrystalizoval do několik podprogramů, především FLRAA (Future Long-Range Assault Aircraft; čteno jako „Flóra“) a FARA (Future Attack and Reconnaissance Aircraft). Kromě toho CFT FVL řeší i budoucí bezpilotní stroje FUAS (Future Unmanned Aircraft System; náhrada za RQ-7 Shadow) a letecké (avionické) systémy s otevřenou architekturou MOSA (Modular Open System Architecture). MOSA je v podstatě „letecký iPhone“, do kterého lze velmi rychle přidat nový hardware a software od různých výrobců.

Nejdále je program FARA řešící náhradu za průzkumně-bojové vrtulníky OH-58D Kiowa Warrior. Armáda v rámci programu FARA vybere v roce 2020 dvě firmy, které postaví prototypy lehkých průzkumných a útočných strojů VTOL. V roce 2022 vzletnou prototypy a v roce 2024 se armáda rozhodne o nástupci OH-58D. Jedním z kandidátů je S-97 Raider.


SB>1 Defiant; větší foto / Boeing

Naopak FLRAA řeší náhradu vrtulníků UH-60 Black Hawk a kandidáty jsou právě SB>1 Defiant a V-280 Valor, i když do případného tendru se bude moci přihlásit kdokoliv (např. firmy AVX, Karen). Je ale prakticky jisté, že armáda zvolí Defiant nebo Valor. Časový plán v případě FLRAA je nejistý, ale zřejmě se naplno rozběhne až po konci programu FARA. První nástupci vrtulníků UH-60 proto vstoupí do služby nejdříve na konci 20. let 21. století.

Konvertoplán V-280 Valor létá již více než rok, ale konkurenční SB>1 Defiant s koaxiálními rotory zatím nevzlétl. Firma Boeing „alespoň“ včera na internetu zveřejnila první oficiální fotky. Podle Randy Rotteho, ředitele programu FVL ve firmě Boeing, je SB>1 zcela novou technologií a jednoduše existuje řada technologických výzev. SB>1 je údajně podle Boeingu pokročilejší než V-280, což činí vývoj těžší a zdlouhavější. Nicméně už nyní Boeing armádě předává všechny informace o schopnostech SB>1 Defiant, včetně výsledků simulací.

Základním požadavkem FLRAA je mnohem větší rychlost a dolet. V-280 a SB>1 Defiant jdou na to každý jinou cestou. V-280 je konvertoplán a dominuje v rychlosti a doletu, jde však o rozměrný stroj s omezenou schopností precizního manévrování (stability) ve visu.


SB>1 je univerzální platforma VTOL

SB>1 je naopak pomalejší a má kratší dolet než V-280. Výhodou SB>1 Defiant jsou kompaktnější rozměry a lepší stabilita ve visu (především v horkém prostředí), což se osvědčí například při vysazování vojáků a nákladu v obtížném terénu. SB>1 má mít dokonce lepší manévrovací schopnosti než klasické vrtulníky. Je to dáno zejména tím, že díky zadní tlačné vrtuli lze manévrovat bez naklápění celého stroje, jako tomu je u klasických vrtulníků nebo konvertoplánů.

Avšak zdá se (jak spekulují americká média), že koaxiální rotory jsou zdrojem největších technických potíží SB>1, protože celá konstrukce vyžaduje velmi tuhé materiály k zamezení vibrací. Navíc armáda vyžaduje automatizovanou výrobu kompozitních listů rotorů, což vývoj prototypu prodloužilo (oproti klasické prototypové ruční výrobě).

Obecně hlavním úkolem vrtulníků FLRAA je z velké vzdálenosti, velkou rychlostí a v nízké výšce rychle překonávat oblasti, které jsou zahlceny prostředky protivzdušné obrany protivníka. SB>1 Defiant má startovací hmotnost 13 600 kg (30 000 liber) a létá dvakrát rychleji (460 km/h) a dvakrát dále, než klasické vrtulníky.

Zdroj: Breaking Defense, AUSA, DefenseNews

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Konvertoplán V-280 Valor: Nástupce UH-60 Black Hawk?

Americký program Joint Multi-Role (JMR) / Future Vertical Lift (FVL) si klade za cíl najít nový ...

SB-1 Defiant: Větší bratr S-97 Raider vstupuje na scénu

Boeing a Sikorsky společně vyvíjejí v rámci programu JMR (Joint Multi-Role) pokrokový vrtulník SB-1 ...

V-280 Valor a SB-1 Defiant : Armáda tlačí na vývoj nových typů vrtulníků

Americké firmy Bell Helicopter a Boeing-Sikorsky pokračují ve vývoji technologických demonstrátorů ...

Konvertoplán V-280 Valor poprvé ve vzduchu

Nejnovější konvertoplán V-280 Valor americké firmy Bell Helicopter provedl svůj první krátký vzlet. ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • D.i.p
    17:40 04.01.2019

    Tak si říkám, jak dlouho by ještě mohli po nějaké údržbě fungovat naše Mi-24 a počkat si až bude k mání tohle. Místo toho zatím modernizovat důležitější než vrtulníky.

    • PavolR
      18:47 04.01.2019

      To záleží od toho nakoľko olietané sú tie, čo slúžia a v akom stave tie, čo sú odstavené. Napríklad Maďari dokázali z 12 odstavených Mi-24, ktoré chceli reaktivovať, zgenerálkovať už iba 8 a aj tým predĺžili životnosť iba do 2023/24. Vaše by síce technicky mali byť o pár rokov mladšie, ale kto vie ...

  • Taran
    20:46 27.12.2018

    MOSA je v podstatě „letecký iPhone“, do kterého lze velmi rychle přidat nový hardware a software od různých výrobců. - snad nic nemůže bejt iPhonu vzdálenější

    • Kusa
      09:33 28.12.2018

      Asi se sekly, mysleli Android.

    • Shania
      11:02 28.12.2018

      srovnani s iphone/smartphone = vždy když je použito srovnání s iphone/smarphone a podobně, tak je to porovnání je určené pro širokou veřejnost, takže tím vůbec tím nemyslí výměnu procesoru, paměti atd u iphonu, ale to jak je snadné stáhnout si novou aplikaci, připojit externí zařízení, aktualizaci systemu, aplikací atd...

      Takže jinými slovy modularita, plug-and-play, atd.

    • Sholva
      12:39 30.12.2018

      Možná mysleli předražené a nekompatibilní s čímkoliv jiným? :D

  • Pepin Nešpor
    17:27 27.12.2018

    Slušná mašina! Je pravda že právě tomuto projektu fandím a doufám že to vyhraje a vše dokončí.