Slovenská samohybná houfnice DIANA

Slovenská samohybná houfnice DIANA; větší foto / Autor

Slovenská firma KONŠTRUKTA Defence představila na polské vojenské výstavě MSPO 2015 novou samohybnou houfnici DIANA. Houfnice je společným projektem vojenského průmyslu Slovenska a Polska.

Slovenská a polská zbrojní spolupráce

Samohybná houfnice DIANA ráže 155 mm je konstruována podle zásad společného memoranda "Standardizace prvků 155mm houfnic a munice" (Standardization of Elements of 155 mm Howitzers and Ammunitions). Jedná se o memorandum, ve kterém se zainteresované strany (státy NATO) dohodly rozvíjet "standardizaci, racionalizaci, vyměnitelnost a interoperabilitu" prvků houfnic ráže 155 mm a příslušné munice.

Lakonicky řečeno, cílem memoranda je sjednotit dělostřeleckou techniku a munici zemí NATO. Různá dělostřelecká technika plnící podmínky memoranda dokáže mezi sebou spolupracovat a využívat například stejnou munici nebo prachové náplně pro munici.

Výrobci samohybné houfnice DIANA jsou slovenské firmy KONŠTRUKTA Defence a ZTS - ŠPECIÁ patřící pod skupinu DMD Group. 100% vlastníkem skupiny DMD GROUP je Ministerstvo obrany Slovenské republiky.

Na vývoji se podílela také polská firma Bumar-Łabędy (Zakłady Mechaniczne „Bumar-Łabędy" SA), která dodala pásový podvozek UPG-NG (Uniwersalne Podwozie Gąsienicowe Nowej Generacji).

Podvozek UPG-NG původně firma nabízela pro projekt polské samohybné houfnice Krab. Polské ministerstvo obrany však nakonec zvolilo pásový podvozek z jihokorejské samohybné houfnice K9 Thunder.

DIANA / MO SR

"Jde o další konkretní projekt slovenského a polského obranného průmyslu. Věřme, že může najít (DIANA - pozn. red.) svoje uplatnění minimálně na trzích třetího světa. Zároveň jsem rád, že v posledním období zbrojní výroba na Považí ožívá a dělostřelecký systém DIANA vznikl díky podpoře současného vedení Ministerstva obrany SR," uvedl Viliam Dubovický, generální ředitel DMD GROUP.

DAINA je tak po bojovém vozidle Scipio dalším významným slovensko-polským zbrojním projektem. Scipio kombinuje polský kolový podvozek Rosomak a slovenskou bezosádkovou věž TURRA 30.

Samohybná houfnice DIANA

Věž samohybné pásové houfnice DIANA je převzatá ze slovenské kolové houfnice 155 mm ShKH ZUZANA 2. Nabíjení je automatické a věž dokáže vést na cíle nepřímou i přímou palbu. Pro přímou palbu je věž vybavená televizní/termovizní kamerou a laserovým dálkoměrem.

Pro nepřímou palbu houfnice získala inerciální navigační systém a radarový měřič úsťové rychlosti. Palubní střelecký počítač dokáže pracovat s digitálními mapami.

"Elektronická výbava, diagnostika a mechanizace obslužné práce při nabíjení a střelbě řadí tuto zbraň mezi nejmodernější zbraně na světě," dočteme s v tiskovým materiálech.

  DIANA  / MO SR

Munice ráže 155 mm je uložena v dopravnících, které mají kapacitu 40 střel a 40 prachových náplní okamžitě připravených ke střelbě. Vozidlo celkově převáží 80 kusů munice.

Lůžka v dopravníku jsou univerzální pro všechny v současnosti zavedené střely a náplně. V dopravníku je možné uložit a automaticky nabít nové typy střel s délkou až 1000 mm. Dopravník je také vybaven zařízením pro automatické časování elektronických zapalovačů.

Samotná hlaveň kalibru 155 mm dosahuje délky 52 kalibrů (8,06 m). Maximální dostřel u nepřímé palby je více než 41 km a minimální 5 km.

Při palebném přepadu je DIANA během první minuty schopná poslat na cíl až 5 střel a během prvních 3 minut až 13 střel. V manuálním modě dosahuje rychlost 2 výstřely za minutu. DIANA je schopná sekvenční palby - čili vícenásobného současného zásahu cíle při palebném přepadu.

Celé vozidlo má hmotnost 50 tun a obsluhuje jej 4 členná posádka. Polský motor WOLA S12U o výkonu 625 kW (850 koní) dokáže udělit vozidlu rychlost až 60 km/h. Dojezd po silnici je 650 km.

Zdroj: MSPO 2015

Nahlásit chybu v článku


Související články

Denel T5-52 Condor : Samohybná houfnice na podvozku Tatry

Před několika dny se rozběhla na Armádních novinách živá debata o směřování dělostřelectva Armády ...

Německé houfnice PzH 2000 pro Chorvatsko

Chorvatsko získá z Německa 12 samohybných houfnic PzH 2000. Dohodu 5. prosince potvrdil svým ...

Jihokorejské houfnice K9 Thunder pro Polsko

Jihokorejská firma Samsung Techwind dodá Polsku 120 pásových podvozků samohybné houfnice K9 Thunder. ...

Samohybná houfnice M109A7 Paladin pro U.S. Army

BAE Systems dodá americké armádě (U.S. Army) první produkční verzi nejnovější samohybné houfnice ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Flader
    07:58 23.01.2018

    Tak snáď tentokrát tá Ázia naozaj dopadne úspešne.

    Tak snáď tentokrát tá Ázia naozaj dopadne úspešne.

  • tryskac
    00:32 23.01.2018

    co sa clovek nedozvie https://www.ta3.com/clanok/112...

    co sa clovek nedozvie https://www.ta3.com/clanok/112...

  • Jura99
    08:02 10.09.2015

    niko, pet.rok: Paladin je 50let starý stroj. Eva mě zaujala malou osádkou 3mužů, obdobná Denel T5-52 má osádku dokonce 6mužů. Pokud Eva dostane schopný nabíjecí mechanismus a k ...
    Zobrazit celý příspěvek

    niko, pet.rok: Paladin je 50let starý stroj. Eva mě zaujala malou osádkou 3mužů, obdobná Denel T5-52 má osádku dokonce 6mužů. Pokud Eva dostane schopný nabíjecí mechanismus a k tomu řízení palby, pak to bude super stroj.
    Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    20:24 09.09.2015

    Asi bude lepší porovnávat Zuzanu 2 s moderními dělostřeleckými systémy, jako je Archer, nebo modul AGM (atd.). Přeci jen PzH 2000 je už poněkud starší stroj (byť stále kvalitní)

    Asi bude lepší porovnávat Zuzanu 2 s moderními dělostřeleckými systémy, jako je Archer, nebo modul AGM (atd.). Přeci jen PzH 2000 je už poněkud starší stroj (byť stále kvalitní)

  • niko
    13:16 09.09.2015

    Jura99: Ano. Je to takticka nevyhoda pri palebnom prepade. Pri inom bojovom nasadeni je to diskutabilne.
    Tak isto ako je diskutabilne ako sa tento parameter meria. Podla ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Jura99: Ano. Je to takticka nevyhoda pri palebnom prepade. Pri inom bojovom nasadeni je to diskutabilne.
    Tak isto ako je diskutabilne ako sa tento parameter meria. Podla vsetkeho co sa mi na nete podarilo najst, tak od vystrelu k vystrelu. Teda ako keby klasickym timerom. To teda znamena, ze Zuzana zvladne 2 vystrely za 10 s a PzH 2000 3. Nezmensujem kvality PzH 2000. Je to super delo a je taktiez o kusok lepsia ako Zuzana 2. Otazka len znie, kolko je ochotna ACR za tento kusok priplatit a co vie ten ktory predajca ponuknut.
    Skrýt celý příspěvek

  • pet.rok
    13:02 09.09.2015

    jura99: je to sice jeden dolezitych technickych parametrov na druhu stranu v celkovom rozhodovani o nakupe je ich daleko viac (okrem technickych najma tie biznisove).
    staci sa ...
    Zobrazit celý příspěvek

    jura99: je to sice jeden dolezitych technickych parametrov na druhu stranu v celkovom rozhodovani o nakupe je ich daleko viac (okrem technickych najma tie biznisove).
    staci sa pozriet na vykony Paladina M109 ktory ma okrem podpriemernej rychlosti navyse hlaven len 39cal (a teda dostrel 10+km nizsi) a stale je dostatocne pouzitelny.

    preto myslim ze ci uz Evka alebo Zuzka 2 by mohla mat sancu v ACR najma kvoli vyvojovej kontinuite so zavedenym typom co je nezanedbatelna vyhoda.
    Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    12:02 09.09.2015

    niko: počet ran v co nejkratším čase, resp. početnost první salvy, není mírnou nevýhodou, ale zcela zásadním parametrem houfnice. Po odpálení první salvy by totiž měla sbalit kufry ...
    Zobrazit celý příspěvek

    niko: počet ran v co nejkratším čase, resp. početnost první salvy, není mírnou nevýhodou, ale zcela zásadním parametrem houfnice. Po odpálení první salvy by totiž měla sbalit kufry a změnit stanoviště. EVA je sympatická jen 3člennou obsluhou, obdobné např. T5-52 má obsluhu 6ti člennou (!), což je dvojnásobek personálních nákladů i potenciál dvojnásobku ztrát na zdraví či životech.
    Skrýt celý příspěvek

  • niko
    13:20 08.09.2015

    Ale jasne. Mas pravdu, PzH a pripadne AS 90 maju za prvych 10 s 3 rany. Je to pri delostreleckych prepadoch urcite mierna nevyhoda pre Zuzanu 2. No ostatne strelecke parametre su ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Ale jasne. Mas pravdu, PzH a pripadne AS 90 maju za prvych 10 s 3 rany. Je to pri delostreleckych prepadoch urcite mierna nevyhoda pre Zuzanu 2. No ostatne strelecke parametre su v principe rovnake. Takze ak vyrobca poskytne rozumny pomer cena-vykon, pripadne zahraju ine motivacne faktory ako offset, udrzba, atd. atd., myslim, ze Zuzana 2, pripadne Eva, ci Diana nie je zla volba.
    Skrýt celý příspěvek

  • pet.rok
    12:11 08.09.2015

    niko: velmi podobne charakteristiky co sa tyka dostrelu vyplyvaju zo standartizacie od dlzky hlavne (39 a 52) cez objem nabojovej komory (23 a 25L) az po pripustny tlak v hlavni co ...
    Zobrazit celý příspěvek

    niko: velmi podobne charakteristiky co sa tyka dostrelu vyplyvaju zo standartizacie od dlzky hlavne (39 a 52) cez objem nabojovej komory (23 a 25L) az po pripustny tlak v hlavni co su vsetko hodnoty priamo ovplyvnujuce balisticky vykon.
    vdaka tomu je mozne pouzitie sirokej skaly standartizovanej municie NATO od roznych vyrobcov.
    co sa tyka rychlosti palby novsie (alebo modernizovane) typy maju moznost zvysenia rychlosti prvych niekolko vystrelov (pravdepodobne vdaka predpripravenej municii) co je jeden z najdolezitejsich parametrov v sucastnosti kym stabilna rychlost palby je uz dolezita menej.
    Skrýt celý příspěvek

  • niko
    09:02 08.09.2015

    Myslim, ze vsetko zalezi od toho, co si ACR zadefinuje ako poziadavky. No a nasledne od pomeru cena -vykon. AGM(Donar) a vsetky odvodeniny od PzH ma skutocne vyssiu rychlost ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Myslim, ze vsetko zalezi od toho, co si ACR zadefinuje ako poziadavky. No a nasledne od pomeru cena -vykon. AGM(Donar) a vsetky odvodeniny od PzH ma skutocne vyssiu rychlost strelby, no na druhej strane je to skor vynimka. Pregooglil som par hufnic a rychlost strelby sa pohybuje zhruba na urovni Zuzany 2. Niekedy je dokonca nizsia. Dostrel ma AGM rovnaky, zasobu vezenej municie mensiu ako Zuzana 2 a a spomynanu posatku ma taktiez mensiu. Podla mna ma väcsina modernych hufnic velmi podobne vlastnosti, ktore sa pri vyberovom konani daju zmazat vyhodnejsou ponukou predajcu (cena, servis, offset, atd.).
    Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    20:49 07.09.2015

    Nevím jak ASR, ale AČR plánuje nákup pásových BVP. A neoficiálním favoritem je ASCOD. A na podvozku ASCOD je odskoušena věž AGM.. tedy souboj pak bude mezi Zuzanou2/EVA a AGM.

    Nevím jak ASR, ale AČR plánuje nákup pásových BVP. A neoficiálním favoritem je ASCOD. A na podvozku ASCOD je odskoušena věž AGM.. tedy souboj pak bude mezi Zuzanou2/EVA a AGM.

  • pet.rok
    20:25 07.09.2015

    wlko: neviem ci to bude najvacsi hendikep, kedze DANA ma tiez 5 clennu posadku.
    skor nesedi do celkovej koncepcie armady ktora sa aspon momentalne orientuje na kolesa a mobilitu a ...
    Zobrazit celý příspěvek

    wlko: neviem ci to bude najvacsi hendikep, kedze DANA ma tiez 5 clennu posadku.
    skor nesedi do celkovej koncepcie armady ktora sa aspon momentalne orientuje na kolesa a mobilitu a 60t na pasoch do toho moc nezapada.
    Skrýt celý příspěvek

  • wlko
    19:47 07.09.2015

    pet.rok ale čo je hlavné PzH má posádku 5 mužov čo ju pre ačr dosť veľký hendikep

    EVA a ZUZANA majú trojčlennú osádku ZUZANA2 tuším štvorčlennú a úplne najlepší je AGM ten si ...
    Zobrazit celý příspěvek

    pet.rok ale čo je hlavné PzH má posádku 5 mužov čo ju pre ačr dosť veľký hendikep

    EVA a ZUZANA majú trojčlennú osádku ZUZANA2 tuším štvorčlennú a úplne najlepší je AGM ten si podľa toho čo som našiel vystačí s dvoma členmi.
    Skrýt celý příspěvek

  • pet.rok
    17:01 07.09.2015

    niko: najma v rychlosti palby,
    PzH ma 3 rany v prvych 9 sekundach a zotrvalu rychlost 10 ran/min.
    Najma ten prvy (velmi dolezity) parameter je spickovy

    niko: najma v rychlosti palby,
    PzH ma 3 rany v prvych 9 sekundach a zotrvalu rychlost 10 ran/min.
    Najma ten prvy (velmi dolezity) parameter je spickovy

  • niko
    16:34 07.09.2015

    Jura 99 v ktorych parametroch Zuzana 2/Eva (155/52) tak vyrazne zaostava oproti konkurencii ? Priznam sa, ze niesom delostrelecky expert, no porovnaval som ju s parametrami ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Jura 99 v ktorych parametroch Zuzana 2/Eva (155/52) tak vyrazne zaostava oproti konkurencii ? Priznam sa, ze niesom delostrelecky expert, no porovnaval som ju s parametrami Panzerhaubitze 2000 a boli zhruba na jednej urovni.
    Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    16:15 07.09.2015

    V sousedním článku se píše, že čínská samohybka PLZ-05 má dostřel 100km, to by byl jasný favorit ;).
    Dostřel bude u stejných ráží záviset na délce hlavně, elevaci hlavně a pak ...
    Zobrazit celý příspěvek

    V sousedním článku se píše, že čínská samohybka PLZ-05 má dostřel 100km, to by byl jasný favorit ;).
    Dostřel bude u stejných ráží záviset na délce hlavně, elevaci hlavně a pak munici. To je pro výrobce houfnice poměrně sranda vyladit. Co už je sranda menší, zkonstruovat schopný nabíjecí (polo)automat, řízení palby a zefektivnit (minimalizovat) obsluhu. Na tom by mohla Konštrukta zapracovat, aby se nějakým parametrem chytila tak, že by jej konkurent neměl. Diana tou dírou do světa bohužel nebude, EVA by být mohla, ale zatím se jedná o hodně syrový demonstrátor. A taky nepodceňovat dizajn, Zuzana 2 vypadá jak obluda, Eva zase jak z muzea automobilismu 80tých let.
    Skrýt celý příspěvek

  • pet.rok
    15:50 07.09.2015

    hmotnost celkoveho systemu moze mat vyznam skor z hladiska stability pri vystrele a cisto teoreticky tazsi a vykonnejsi nabijaci system moze dosahovat vyssej rychlosti strelby

    hmotnost celkoveho systemu moze mat vyznam skor z hladiska stability pri vystrele a cisto teoreticky tazsi a vykonnejsi nabijaci system moze dosahovat vyssej rychlosti strelby

  • pet.rok
    15:47 07.09.2015

    Zuzana ma dlzku hlavne 45 kalibrov kym Zuzana 2 ma 52.
    V ramci snahy o standartizaciu je dlzka 52 preferovana. Navyse existuju dve varianty podla objemu komory 23 (starsia) a 25 ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Zuzana ma dlzku hlavne 45 kalibrov kym Zuzana 2 ma 52.
    V ramci snahy o standartizaciu je dlzka 52 preferovana. Navyse existuju dve varianty podla objemu komory 23 (starsia) a 25 L (novsia).
    U druhej je samozrejme zvysena norma pripustneho tlaku a dosahuje s ER-BB municiou az 50 km.
    Podla vykonu bude mat Zuzka 2 zrejme 23L komoru.
    Skrýt celý příspěvek

  • niko
    15:40 07.09.2015

    Jaaj aha. Ok, rozumiem. :) No dostrel by mal byt teoreticky rovnaky. Podla mna by rozdiel mohol byt v kadencii a mozno v presnosti. Zalezi od ulozenia hlavne. Ale myslim, ze to ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Jaaj aha. Ok, rozumiem. :) No dostrel by mal byt teoreticky rovnaky. Podla mna by rozdiel mohol byt v kadencii a mozno v presnosti. Zalezi od ulozenia hlavne. Ale myslim, ze to bude asi jaky prast, taky uhod.
    Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    15:32 07.09.2015

    pro niko: Reagoval jsem na "eva je lahka hufnica... hadam o 10t lahsia masina nebude mat taky isty dostrel ako ťažšia". Což je jaksi non-sense, protože dostřel nesouvisí s vahou. ...
    Zobrazit celý příspěvek

    pro niko: Reagoval jsem na "eva je lahka hufnica... hadam o 10t lahsia masina nebude mat taky isty dostrel ako ťažšia". Což je jaksi non-sense, protože dostřel nesouvisí s vahou. Čili mi nešlo o rozdíl Zuzana/Eva, ale o Zuzana 2/Eva, který bude minimální, pokud vůbec nějaký (teoreticky by být neměl). Každopádně díky za doplnění.
    Skrýt celý příspěvek

  • niko
    12:49 07.09.2015

    No je tam mierny rozdiel v dostrele. Zuzana striela na max. vzdialenost 39 km a Zuzana 2 na max. vzdialenost 41 km. Obe s ERFB-BB municiou. Vyrobca pokial viem uvadza, ze dostrel ...
    Zobrazit celý příspěvek

    No je tam mierny rozdiel v dostrele. Zuzana striela na max. vzdialenost 39 km a Zuzana 2 na max. vzdialenost 41 km. Obe s ERFB-BB municiou. Vyrobca pokial viem uvadza, ze dostrel sa moze zväcsit pri pouziti specialnej municie. Teda predpokladam, ze myslel V-Lap. Ta podla jej vyrobcu moze pridat od 10 km do 20 km na dostrele oproti municii ERFB-BB. Pri dlzke hlavne Zuzany 2 - 52 kalibrov, to predpokladam, ze bude skor v tej hornej polovici.
    http://www.yugoimport.com/en/p...

    Ale mas pravdu. Rozdiel medzi Zuzanou a Zuzanou 2 co sa tyka vykonov nie je velky. Najskor preto ju OS SR nekupili.
    Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    12:09 07.09.2015

    pro niko: Díky, to jsem nějak přehlíd. Ohledně dostřelu to ale nic nemění :-)

    pro niko: Díky, to jsem nějak přehlíd. Ohledně dostřelu to ale nic nemění :-)

  • niko
    10:14 07.09.2015

    No ja vas chlapi opravim. Diana a Eva maju rovnake hlavne ako Zuzana 2. Zuzana ma hlaven o dlzke 45 kalibrov. 52-kalibrova hlaven vznikla na zaklade projektu unifikacie ...
    Zobrazit celý příspěvek

    No ja vas chlapi opravim. Diana a Eva maju rovnake hlavne ako Zuzana 2. Zuzana ma hlaven o dlzke 45 kalibrov. 52-kalibrova hlaven vznikla na zaklade projektu unifikacie delostrleckej techniky v ramci NATO.
    Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    00:15 07.09.2015

    Hlavně všech tří strojů jsou 155/52, takže z logiky věci dostřelí stejně daleko.

    Hlavně všech tří strojů jsou 155/52, takže z logiky věci dostřelí stejně daleko.

  • skelet
    22:07 06.09.2015

    SpiritWar: nejde o hmotnost děla, ale o hmotnost podvozku a nástavby. Děla pro kolové a pásové podovozky jsou totožné. Tedy Diana, Zuzama a Eva mají stejné dělo.
    Dělo T5-52 bylo ...
    Zobrazit celý příspěvek

    SpiritWar: nejde o hmotnost děla, ale o hmotnost podvozku a nástavby. Děla pro kolové a pásové podovozky jsou totožné. Tedy Diana, Zuzama a Eva mají stejné dělo.
    Dělo T5-52 bylo původně tažené, pak ho frkli na kolovou platformu (Tatru) a je v podstatě stejné jako houfnice G6. To samé systém AGM má stejné dělo jako PzH2000..
    Skrýt celý příspěvek

  • SpiritWar
    21:40 06.09.2015

    vecie delo vecia hmotnost

    vecie delo vecia hmotnost

  • KOLT
    21:13 06.09.2015

    pro SpiritWar: Jak, prosímpěkně, souvisí dostřel s hmotností? Ten je daný typem munice, prachovou složí a délkou hlavně. Hmotnost může mít značný vliv na rychlost střelby, ...
    Zobrazit celý příspěvek

    pro SpiritWar: Jak, prosímpěkně, souvisí dostřel s hmotností? Ten je daný typem munice, prachovou složí a délkou hlavně. Hmotnost může mít značný vliv na rychlost střelby, především při setrvalé palbě, protože jednou z možností, jak ji snížit, je udělat tenčí hlaveň.
    Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    20:23 06.09.2015

    Ano Krab už to vyhrál.. už hodně dávno.. jen se pro věž AS90 hledal vhodný podvozek.

    Ano Krab už to vyhrál.. už hodně dávno.. jen se pro věž AS90 hledal vhodný podvozek.

  • SpiritWar
    20:07 06.09.2015

    ten polsky krab to uz na 100% vyhral? podla mna si poliaci budu vyberat a chcu mat viac moznosti...

    eva je lahka hufnica... hadam o 10t lahsia masina nebude mat taky isty ...
    Zobrazit celý příspěvek

    ten polsky krab to uz na 100% vyhral? podla mna si poliaci budu vyberat a chcu mat viac moznosti...

    eva je lahka hufnica... hadam o 10t lahsia masina nebude mat taky isty dostrel ako ťažšia
    Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    19:04 06.09.2015

    Pro AČR je vhodná určitě houfnice kolová a na Tatře. Dalším parametrem je počet střel, které dopadnou na cíl v první salvě a případě dostřel (beru ale, že soudobé houfnice mají ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Pro AČR je vhodná určitě houfnice kolová a na Tatře. Dalším parametrem je počet střel, které dopadnou na cíl v první salvě a případě dostřel (beru ale, že soudobé houfnice mají parametry obdobné, spíš závislé na výrobci munice). Neposlední parametr je počet členů osádky, většinou to je 6 vojáků, ale např. Archer jen 4, což je nemalá výhoda pro profesionální armádu, pokud uspoří mzdy, výsluhy a při přímém zásahu i dva mrtvé. Takže malá, kompaktní EVA, špičkově osazená HW i SW by byla fajn, jen mi připadá, že výrobce mrhá energií na nesmysly typu Diana, který nikdo nekoupí a kdekdo nabízí.
    Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    18:18 06.09.2015

    Snad.. zatím má dostřel o deset kilometrů jinde, než špička.

    Snad.. zatím má dostřel o deset kilometrů jinde, než špička.

  • oranžová opice
    17:53 06.09.2015

    Rase:
    S tím Denel T5-52 bych souhlasil, zaujal mě už při uvedení. Parametry jsou srovnatelné s Caesarem a Archerem a cena je podle všeho jinde. Navíc se standardně montuje na ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Rase:
    S tím Denel T5-52 bych souhlasil, zaujal mě už při uvedení. Parametry jsou srovnatelné s Caesarem a Archerem a cena je podle všeho jinde. Navíc se standardně montuje na tatrovácký podvozek. Jinak Denel není izraelská firma, ale jihoafrická. Nicméně bych ještě nezatracoval Evu, než u nás dojde k nějaké akvizici dělostřeleckých systémů, možná už bude v konkurenceschopné podobě :)
    Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    17:39 06.09.2015

    KOLT:
    našel jsem jen zprávu z roku 2014, kdy ještě nebyly dořešené detaily ohledně stabilisty při palbě. Mohli tam jednoduše dát vzpěry, ale chtějí aby nebyly potřeba (což zabere ...
    Zobrazit celý příspěvek

    KOLT:
    našel jsem jen zprávu z roku 2014, kdy ještě nebyly dořešené detaily ohledně stabilisty při palbě. Mohli tam jednoduše dát vzpěry, ale chtějí aby nebyly potřeba (což zabere nějakou dobu projektování). Jaká je situace nyní nevím:
    http://www.armadninoviny.cz/no...

    Nevím jaké jsou finanční náklady, ale myslím že, v případě zájmu, by nebyl problém dát rychle dokupy větší množství kolových houfnic Denel T5-52 Condor (EVA z Idetu je jen narychlo zbastlené dělo na starém podvozku - tohle je už není potřeba doupravovat). Navíc od izraelců bereme dost zbraňových systémů tak by to nebyl problém (přeci jen věže RCWS-30 na Pandury, rakety Spike atd.).
    Pro AČR by neměl být problém kontaktovat výrobce, porovnat schopnosti/cenu moderních kolových houfnic a pak se rozhodnout. My zde můžeme jen teoretizovat
    Skrýt celý příspěvek

  • Nesher
    17:17 06.09.2015

    Spiritwar
    Polsko rozhodně Dianu nekoupí, mají vlastní projekt krab, který kombinuje jihokorejský podvozek s britskou věží a houfnicí AS 90. Tedy stroj, který je minimálně ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Spiritwar
    Polsko rozhodně Dianu nekoupí, mají vlastní projekt krab, který kombinuje jihokorejský podvozek s britskou věží a houfnicí AS 90. Tedy stroj, který je minimálně srovnatelný (spíš lepší než to co může nabídnout Diana).
    Skrýt celý příspěvek

  • SpiritWar
    15:38 06.09.2015

    a to uz viete ze ta EVA bude tak uplne k budiž kničemu? ak budu jej parametre porovnatelne z ostatnymi, a priatelna cena (neratam korupciu^^) mohly by ste nakupit solidny pocet ...
    Zobrazit celý příspěvek

    a to uz viete ze ta EVA bude tak uplne k budiž kničemu? ak budu jej parametre porovnatelne z ostatnymi, a priatelna cena (neratam korupciu^^) mohly by ste nakupit solidny pocet hufnic ktore by boli na udrzbu podstatne lacnejsie ako vadcina konkurencie^^
    pri kazdom nakupe by mal stat zohladnovat, pomer cena/vykon, udrzba + pouzitelnost.

    a ta diana? podla mna ju poliaci zoberu, uz len kvoli tym scipian... pre obe krajiny to bude vyhodny obchod, len ostava dufat ze sa to dako nepokazi. podla mna sa poliaci budu zaujimat aj o kolove hufnice. moderne armady si velmi dobre uvedomuju dolezitost dostupnosti palebnej podpory v ozbrojenom konflikte.
    Skrýt celý příspěvek

  • Trener
    11:02 06.09.2015

    Ta AGM "věž" mi připadá pěkně "vysoká" na tom kolovém podvozku. I když na Tatře by to bylo o něco níž. Možná ten tvar věže vizuálně klame, ale chtěl bych to vidět někde na přesunu ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Ta AGM "věž" mi připadá pěkně "vysoká" na tom kolovém podvozku. I když na Tatře by to bylo o něco níž. Možná ten tvar věže vizuálně klame, ale chtěl bych to vidět někde na přesunu v kopcovitém terénu, v lese, nebo při velkém bočním náklonu.
    Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    10:09 06.09.2015

    pro skelet: Jj, je to zajímavá, modulární koncepce. Se špičkovými parametry. Zajímalo by mne, jestli se jim povedlo dát věž na podvozek Boxera bez použití vzpěr, ale nikde o tom ...
    Zobrazit celý příspěvek

    pro skelet: Jj, je to zajímavá, modulární koncepce. Se špičkovými parametry. Zajímalo by mne, jestli se jim povedlo dát věž na podvozek Boxera bez použití vzpěr, ale nikde o tom nemůžu najít nové informace.
    Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    10:06 06.09.2015

    pro flanker.jirka: Souhlas, dělostřelectvo je zásadní bojový prostředek. Ta hračka od SAABu je pěkná! Vůbec mi přijde, že skandinávci dělají zajímavé pozemní raketové hračky, na ...
    Zobrazit celý příspěvek

    pro flanker.jirka: Souhlas, dělostřelectvo je zásadní bojový prostředek. Ta hračka od SAABu je pěkná! Vůbec mi přijde, že skandinávci dělají zajímavé pozemní raketové hračky, na kterých kombinují dostupné "letecké" technologie, které prostě šoupnou na podvozek – a voila, ono to funguje, aniž by to stálo šílené peníze za vývoj.

    Osobně by mi jako nejlepší řešení přišlo pořídit unifikovanou věž, kterou bychom osadili jednak na kolový podvozek (Pandur nebo Tatra), jednak na pásový (ASCOD/CV90, v nejhorším na T-72, ale to by se musel modernizovat na úroveň našich tanků, takže je stejně asi lepší rovnou koupit nový, stejný jako budou mít pásová BVP). Stejně jako semtamovi mi z toho vychází jako nejlepší varianta AGM. Ale jak už jsem psal, obávám se, že budeme nakupovat na Slovensku :-/
    Skrýt celý příspěvek

  • GAVL
    10:01 06.09.2015

    Rase
    Nevím proč by měla být DIANA slepenec víc než jakákoli jiná bojová technika a proč by to měl být její podstatný problém.

    obecně
    Nepovažuji za ekonomicky výhodné ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Rase
    Nevím proč by měla být DIANA slepenec víc než jakákoli jiná bojová technika a proč by to měl být její podstatný problém.

    obecně
    Nepovažuji za ekonomicky výhodné nakupovat ojetou západní techniku. Obzvláště německou starou techniku je naprosto ekonomicky nemožné servisovat , to pak za patnáct - dvacet let všechno vyměníte a zjistíte že jste za ty peníze co to celkově stálo mohli koupit ne jednu , ale jeden a půl kusu nové.
    Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    09:57 06.09.2015

    Modul AGM se mi dost líbí, a co je zajímavé, tak výrobce prezentuje i jeho schopnost působit i z třínápravového náklaďáku.

    Modul AGM se mi dost líbí, a co je zajímavé, tak výrobce prezentuje i jeho schopnost působit i z třínápravového náklaďáku.

  • semtam
    07:42 06.09.2015

    Myslím, že je velká škoda, když jsme promarnili možnost nákupu použitých PzH2000. Ještě jsou k dispozici stroje z Nizozemska, ale netuším v jakém počtu. Odhaduju do 20 ks. M109A5Ö ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Myslím, že je velká škoda, když jsme promarnili možnost nákupu použitých PzH2000. Ještě jsou k dispozici stroje z Nizozemska, ale netuším v jakém počtu. Odhaduju do 20 ks. M109A5Ö jsou již docela ořachtané stroje, ale pokud by je nabízeli za nizoučkou cenu a technický stav by měl výhledově 15-20 let, tak proč ne. Osobně jsem zastáncem AGM. Jen tak mimochodem AGM se i představil na podvozku ASCOD, který bude patrně zaveden (Excalibur) pokud se ČR rozhodne pořídit pásové BVP.
    Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    23:45 05.09.2015

    to KOLT: sorry, už to vidím

    ..co se týká bojechopnosti Dan, bohužel hlavně které za něco stály někdo "neprozřetelně" prodal civilům a vyvezlo se to všude možně do světa, mimo ...
    Zobrazit celý příspěvek

    to KOLT: sorry, už to vidím

    ..co se týká bojechopnosti Dan, bohužel hlavně které za něco stály někdo "neprozřetelně" prodal civilům a vyvezlo se to všude možně do světa, mimo jiné i do Gruzie. Poláci používali Dany v AFG, ale na soudobého nepřítele je to žalostné, nikam to nedostřelí.
    Pokud se bude něco kupovat, tak zastávám názor, že dělostřelectvo je pořád královnou bojiště a nesmí se na něm šetřit. Pořádná houfnice s dobrou municí dokáže dobře kompenzovat i chybějící CAS letadla, možná to bude i levnější. Jako další věc pro doplnění se mi líbí tento projekt spojující leteckou munici s možností použít ji ze země.
    http://saab.com/land/weapon-sy...
    Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    23:22 05.09.2015

    Archer se prodává jen jako kompletní systém, nejde koupit samostatně dělo a namontovat ho na jiný podvozek.

    Jinak ty rakouské M109 nejsou špatný nápad. Podvozky jsou ověřené, ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Archer se prodává jen jako kompletní systém, nejde koupit samostatně dělo a namontovat ho na jiný podvozek.

    Jinak ty rakouské M109 nejsou špatný nápad. Podvozky jsou ověřené, rozšířené ve světě a funkční, děla jsou v ráži 155 mm. Sice nebudou nic extra moderního, ale zdají se být zachovalé, modernizované a celkově použitelné. Asi nemá smysl kupovat všech 80 kusů, ale menší počet stál za zamyšlení. Chorvati nedávno koupili za dobrý peníz ojeté PzH 2000 za slušnou cenu. Pokud by byly M109 A5Ö ještě levnější (což by asi byly), tak by je stačilo lehce zmodernizovat, nějaký facelift od exculiburu (peníze musí proudit) a máme šikovný stroj. Rozhodně funkčnější než nějaké slepence jako je DIANA. Jen je škoda že AČR kupuje jen nové stroje a nehledí i na ojetou techniku. Jedinou šanci vidím že stroje koupí exculibur, upraví a nabídne pro AČR
    Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    22:25 05.09.2015

    Mimochodem Rakousko chce prodat M109 A5Ö. Otázkou je jestli by to nebyl vhodný nástupce DAN

    Mimochodem Rakousko chce prodat M109 A5Ö. Otázkou je jestli by to nebyl vhodný nástupce DAN

  • skelet
    22:18 05.09.2015

    Archer má podvozek z dampru Volvo A30D, který známe ze staveb, či lomů. Jestli má větší průchodivost než Tatra neposoudím, ale kloubové dampry mají tu výhodu, že se při zapadnutí ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Archer má podvozek z dampru Volvo A30D, který známe ze staveb, či lomů. Jestli má větší průchodivost než Tatra neposoudím, ale kloubové dampry mají tu výhodu, že se při zapadnutí dokáží samovyprostit.
    Skrýt celý příspěvek

  • Trener
    22:04 05.09.2015

    Pokud se SKH konstrukce typu SKH Dana dá považovat za levnější řešení (a dostatečně pohyblivá v terénu) než ta na pásovém podvozku a odolnější v boji než konstrukce typu Archer, ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Pokud se SKH konstrukce typu SKH Dana dá považovat za levnější řešení (a dostatečně pohyblivá v terénu) než ta na pásovém podvozku a odolnější v boji než konstrukce typu Archer, tak bych byl pro nějakou novou Danu. Nejsou pro takovouto konstrukci tři nápravy málo (vysoký měrný tlak na půdu = menší průchodnost v terénu)?
    Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    21:51 05.09.2015

    pro skelet: Souhlas.

    Ještě k tomu mému "Vím, že se snaží dostat AGM na Donar...". Samozřejmě se to snaží dostat na Boxera, Donar je už výsledek. Se omlouvám.

    pro skelet: Souhlas.

    Ještě k tomu mému "Vím, že se snaží dostat AGM na Donar...". Samozřejmě se to snaží dostat na Boxera, Donar je už výsledek. Se omlouvám.

  • KOLT
    21:50 05.09.2015

    pro petr.svetr: Ono asi záleží na tom, s čím se to srovnává. Uznávám, že jsem to porovnával s pásovými houfnicemi jako PzH-2000, což je krajně nespravedlivé.

    Ohledně A30D ...
    Zobrazit celý příspěvek

    pro petr.svetr: Ono asi záleží na tom, s čím se to srovnává. Uznávám, že jsem to porovnával s pásovými houfnicemi jako PzH-2000, což je krajně nespravedlivé.

    Ohledně A30D přiznávám, že neumím posoudit, zda má či nemá lepší průchodivost terénem než Tatra 8x8. Jeho hlavní problém je, že je dlouhý jak týden před výplatou. Sice to umožňuje mít celý systém včetně hlavně za kabinou, což vede k nízko uloženému těžišti. Je to ale takový výhoda, aby vyvážila délku systému? Hlavní problém je pohyb v členitém terénu, kdy celková délka značně ztěžuje zaujetí palebného postavení, což je s ohledem na odměr +-75 º docela problém.

    Abych ale nebyl špatně pochopen, vůbec by mě nevadilo, kdyby ho AČR měla :-) Klidně na podvozku Volva, ty já docela rád :-)
    Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    21:34 05.09.2015

    území NATO máme dosažitelné po železnici, tedy s vyjímkou USA, Kanady a zámořských území evropských partnerů, Ale tam zase letoun kategorie C-130 s takovým nákladem nedoletí. Tedy ...
    Zobrazit celý příspěvek

    území NATO máme dosažitelné po železnici, tedy s vyjímkou USA, Kanady a zámořských území evropských partnerů, Ale tam zase letoun kategorie C-130 s takovým nákladem nedoletí. Tedy takových prostředků netřeba. Jistě když to ta houfnice splní, tak to bude plus, ale aby to byla podmínka?
    Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    21:05 05.09.2015

    pro skelet: Jenže to není jen o misích. Potřebujeme je mít přepravitelné i kvůli případné akci na území NATO. Čímž netvrdím, že je nutné řešit nutně přepravitelnost zrovna pomocí ...
    Zobrazit celý příspěvek

    pro skelet: Jenže to není jen o misích. Potřebujeme je mít přepravitelné i kvůli případné akci na území NATO. Čímž netvrdím, že je nutné řešit nutně přepravitelnost zrovna pomocí C-130, které asi nikdy vlastnit nebudeme. Koneckonců KC-390, které snad mít budeme, má sice nižší nosnost, zato rozměrnější nákladový prostor, což je v tomto ohledu značná výhoda.
    Skrýt celý příspěvek

  • petr.svetr
    19:13 05.09.2015

    re:KOLT - na youtubu sem se díval na ten ARCHER a umí zmizet rychle a dát ARCHER na tatru! to Volvo je komerční nákladák který má lepší průchodivost terénem než Tatra,patrně ...
    Zobrazit celý příspěvek

    re:KOLT - na youtubu sem se díval na ten ARCHER a umí zmizet rychle a dát ARCHER na tatru! to Volvo je komerční nákladák který má lepší průchodivost terénem než Tatra,patrně dělaný někam do lomu.
    Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    18:26 05.09.2015

    pro Jura99: Proč zrovna Archer? Nic proti němu, jen mě to zajímá. Nevím, jak by to bylo na podvozky Tatry, ale na tom Volvu má nevýhodu, že mu docela dlouho trvá, než opustí ...
    Zobrazit celý příspěvek

    pro Jura99: Proč zrovna Archer? Nic proti němu, jen mě to zajímá. Nevím, jak by to bylo na podvozky Tatry, ale na tom Volvu má nevýhodu, že mu docela dlouho trvá, než opustí stanoviště po střelbě. Otázkou je, zda AGM na Donaru nebo třeba právě Tatře by na tom byla líp. Vím, že se snaží dostat AGM na Donar tak, aby nepotřeboval vzpěry, což by byla v tomto směru výhoda. Jenže zatím není vůbec jisté, zda se jim to podaří.

    Každopádně pokud kolovou samohybnou houfnici, tak buď na podvozku Tatra nebo Pandur. Důvody netřeba rozvádět.
    Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    18:25 05.09.2015

    AČR pro své houfnice přepravitelnost vzduchem nepotřebuje. Na mise je nikdy nepošle, protože jsou dost nákladné. Takže "kompaktní" rozměry by neměly být hlavním kritériem.

    AČR pro své houfnice přepravitelnost vzduchem nepotřebuje. Na mise je nikdy nepošle, protože jsou dost nákladné. Takže "kompaktní" rozměry by neměly být hlavním kritériem.

  • Jura99
    16:44 05.09.2015

    Užitečnější by bylo domyslet a dodělat EVU, tedy kompaktní houfnici přepravitelnou vzduchem, tak aby měla prvotřídní parametry. Pak by byla šance, že zákazník po ní sáhne, ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Užitečnější by bylo domyslet a dodělat EVU, tedy kompaktní houfnici přepravitelnou vzduchem, tak aby měla prvotřídní parametry. Pak by byla šance, že zákazník po ní sáhne, minimálně AČR (ale už jí proboha nedizajnovat jako z roku 80. a nedávat na starou tatru). DIANA míří do silně konkurenčního prostředí, s podvozkem, který odmítla země původu a nástavbou, která se za 20.let, až na výjimky, nikomu neprodala. Jak to asi může dopadnout ?
    Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    15:06 05.09.2015

    Vozidlo to je vyvážené, protože spojuje ne zrovna kvalitní podvozek s ne zrovna špičkovou věží. Ale jestli si najde zákazníka je ve hvězdách, spíš to je další projekt do šuplíku, ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Vozidlo to je vyvážené, protože spojuje ne zrovna kvalitní podvozek s ne zrovna špičkovou věží. Ale jestli si najde zákazníka je ve hvězdách, spíš to je další projekt do šuplíku, kterých mají Poláci více než dost. Možná jsou nabuzení úspěchem Scipia, tak by rádi udali ještě podvozek od Bumaru, jehož vývoj stál peníze a nikdo jej nechce.Ten podvozek údajně Polákům praskal, proto jej pro sebe nahradili podvozkem K9. Pro AČR by nejlepším řešením byl švédský ARCHER, pokud možno na podvozku Tatra. Modernizace Dana od Excaliburu je dizajnově velmi zdařilá, ale DANA je už nemodernizovatelná. Dana byla první kolová SKH na světě, pak byl pokus o další generaci v podobě Ondavy, která zvýšila rychlost palby a měla celospalitelnou munici a u toho to posledních 30let bohužel také zůstalo (Zuzana je přerážovaná Ondava).
    Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    12:44 05.09.2015

    ad flanker.jirka: Jak píše Gloton, moje reakce byla na "...se nedivím, že poláci berou K9...". Jenže oni ji neberou, vezmou z ní jen podvozek. A osadí ji jinou věží. Ovšem ne ...
    Zobrazit celý příspěvek

    ad flanker.jirka: Jak píše Gloton, moje reakce byla na "...se nedivím, že poláci berou K9...". Jenže oni ji neberou, vezmou z ní jen podvozek. A osadí ji jinou věží. Ovšem ne Dianou, nýbrž bitskou AS-90, jak psal wlko. Což je, alespoň papírově, docela slušná věcička, jen mírně zaostávající za AGM a překonávající třeba G-6. A koneckonců i věž K-9.

    Ohledně nenakoupení munice – to už je další věc. S DANA jsme ovšem prakticky nebojeschopní už teď. Co se ke mně tak dostalo, nehrozí, že bychom byli schopni do akce vyslat tabulkové počty, protože jsou prostě tak opotřebované, že udržet je všechny naráz funkční, je nereálné. A k tomu nejsou lidi, personální situace je snad ještě horší než u jiných bojových útvarů.

    Co se týče našeho dělostřelectva, nedělám si iluze, nakoupí se na Slovensku :-( Ne, že by to byly úplně šunty. Ale osobně bych raději viděl právě AGM (nebo i AS-90) na podvozku Panduru nebo Tatry. Pokud bychom se jó plácli přes kapsu, tak i na pásovém, pochopitelně stejného typu, jaký bude zaveden jakožto nové BVP.
    Skrýt celý příspěvek

  • Gloton
    12:28 05.09.2015

    flanker.jirka: no vždyť KOLT jen reaagoval ta vůj příspěvek, že "se nedivíš, že si poláci vezmou raději K9" a zdůvodňuješ to rychlostí střelby.....jenže poláci si z K9 berou jen ...
    Zobrazit celý příspěvek

    flanker.jirka: no vždyť KOLT jen reaagoval ta vůj příspěvek, že "se nedivíš, že si poláci vezmou raději K9" a zdůvodňuješ to rychlostí střelby.....jenže poláci si z K9 berou jen podvozek a osadí svoji zbraňovou věž Diana. A tedy je to tvé "nedivení se" a jeho zdůvodnění úplně mimo.
    Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    12:14 05.09.2015

    to KOLT: ať si to nacpou klidně do malucha, ale měl jsem na mysli samotnou zbraň, podívejte se na rychlost střelby během prvních tří minut u K9, Zuzany a třeba PZH 2000.
    Proti ...
    Zobrazit celý příspěvek

    to KOLT: ať si to nacpou klidně do malucha, ale měl jsem na mysli samotnou zbraň, podívejte se na rychlost střelby během prvních tří minut u K9, Zuzany a třeba PZH 2000.
    Proti vyspělému nepříteli nasázíte jednu dávku a musíte mazat ze stanoviště pryč, protože mu radary postkytnout místo odpalu vašich střel a pošlou na vás svou munici - jak se do lesa volá, tak se z něj ozývá.
    Skrýt celý příspěvek

  • mattea
    22:41 04.09.2015

    KOLT: prakticky v každém článku je vícero chyb, ale neupozorňuju na ně, nemá to cenu.

    KOLT: prakticky v každém článku je vícero chyb, ale neupozorňuju na ně, nemá to cenu.

  • Jenda
    22:33 04.09.2015

    Tohle bude lepší oproti Zuzaně snad jedině v poušti....v běžném terénu výhodu pásů smaže těch 20 tun navíc.

    Tohle bude lepší oproti Zuzaně snad jedině v poušti....v běžném terénu výhodu pásů smaže těch 20 tun navíc.

  • KOLT
    22:16 04.09.2015

    matteo, a té montáže standart na houfnice ráže 155 m jste si všiml ;-)) Ale nechci být grammer nazi.

    wlko, díky.

    matteo, a té montáže standart na houfnice ráže 155 m jste si všiml ;-)) Ale nechci být grammer nazi.

    wlko, díky.

  • mattea
    21:56 04.09.2015

    To si takhle čtu hezký článek o samohybné houfnici, když tu vidím "v manuálním módě". Manuální mód není totéž, co móda. Prosím, nezaměňovat. Tohle číst fakt bolelo.

    To si takhle čtu hezký článek o samohybné houfnici, když tu vidím "v manuálním módě". Manuální mód není totéž, co móda. Prosím, nezaměňovat. Tohle číst fakt bolelo.

  • wlko
    21:52 04.09.2015

    KOLT: veža tiež nieje ich .... pochádza z britskej AS90, takže ten krab je celkom bastard :D A som zvedavý kto to kúpi, veža zo zuzany nieje žiaden hit a ked sa posadí na podvozok ...
    Zobrazit celý příspěvek

    KOLT: veža tiež nieje ich .... pochádza z britskej AS90, takže ten krab je celkom bastard :D A som zvedavý kto to kúpi, veža zo zuzany nieje žiaden hit a ked sa posadí na podvozok ktorý odmietla aj armáda podľa ktorej požiadaviek bol vyvinutý tak neviem...
    Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    21:02 04.09.2015

    ad flanker.jirka: Žiju v domnění, že z K9 berou podvozek, ale věž konstruují vlastní. Ale mohu se mýlit.

    ad flanker.jirka: Žiju v domnění, že z K9 berou podvozek, ale věž konstruují vlastní. Ale mohu se mýlit.

  • flanker.jirka
    20:56 04.09.2015

    při způsobu použití dělostřelctva proti nepříteli disponujícím systémy lokalizace výstřelů se nedivím, že poláci berou K9, Diana hodně zaostává v rychlosti střel během první minuty ...
    Zobrazit celý příspěvek

    při způsobu použití dělostřelctva proti nepříteli disponujícím systémy lokalizace výstřelů se nedivím, že poláci berou K9, Diana hodně zaostává v rychlosti střel během první minuty nebo i během prvních tří minut.
    Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    20:13 04.09.2015

    DMD Group potřebuje udat houfnici a nemá pásový podvozek, Bumar má zase nadbytečný podvozek. Dobrá kombinace

    DMD Group potřebuje udat houfnici a nemá pásový podvozek, Bumar má zase nadbytečný podvozek. Dobrá kombinace

  • Vestly
    19:42 04.09.2015

    Podvozok ma vraj vela spolocnych dielov s T-72, co je plus, kedze potencionalni zakaznici su hlavne krajiny tretieho sveta.

    Podvozok ma vraj vela spolocnych dielov s T-72, co je plus, kedze potencionalni zakaznici su hlavne krajiny tretieho sveta.

  • m164
    18:39 04.09.2015

    Prečo používať "nekvalitný" podvozok, keď budú mať k dispozícii licenciu na K9. Môžeme skombinovať našu vežu s K9, vytvoriť "svojho Kraba" a verím, že s tým by bola šanca uspieť. ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Prečo používať "nekvalitný" podvozok, keď budú mať k dispozícii licenciu na K9. Môžeme skombinovať našu vežu s K9, vytvoriť "svojho Kraba" a verím, že s tým by bola šanca uspieť. Ale ako chcú v zahraničí presadiť podvozok, ktorý odmietla i krajina pôvodu?
    Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    18:28 04.09.2015

    Bylo by vhodné, aby AČR používala nějaký standardizovaný pásový podvozek jak pro IFV, Tanky a samohybné houfnice. Což je nyní nereálné. Lepší tedy bude vytvořit samohybnou houfnici ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Bylo by vhodné, aby AČR používala nějaký standardizovaný pásový podvozek jak pro IFV, Tanky a samohybné houfnice. Což je nyní nereálné. Lepší tedy bude vytvořit samohybnou houfnici na tatrováckém podvozku (a je jedno zda to bude něco jako T5-52 nebo se plácneme přes kapsu a seženeme německé KMW AGM).
    Pásové podvozky bych řešil až v momentě, kdy budeme mít funkční kolové jednotky, jinak to bude nekoncepční plácání se na místě.
    Samotný podvozek UPG-NG je ale celkem pěkný. To je tak všechno
    Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    18:02 04.09.2015

    přesně tohle AČR chybí ve výzbroji - pořídit novou, standardní houfnici a zvýšit nebojeschopnost, protože se k tomu v životě nenakoupí potřebné množství munice pro vedení jakékoliv ...
    Zobrazit celý příspěvek

    přesně tohle AČR chybí ve výzbroji - pořídit novou, standardní houfnici a zvýšit nebojeschopnost, protože se k tomu v životě nenakoupí potřebné množství munice pro vedení jakékoliv kampaně
    Skrýt celý příspěvek

  • Charlie
    16:23 04.09.2015

    Tahle věž, s tatrováckým podvozkem, by byla důstojnou náhradou našich DAN (ShKh vz.77).

    A pokud by se zaváděly nějaké nové těžké pásové BVP, tak by se mohla vyvinout i varianta ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Tahle věž, s tatrováckým podvozkem, by byla důstojnou náhradou našich DAN (ShKh vz.77).

    A pokud by se zaváděly nějaké nové těžké pásové BVP, tak by se mohla vyvinout i varianta se shodným podvozkem, abychom měli v jednotce shodné podvozky (kvůlivá nasazení někde v dáli).
    Skrýt celý příspěvek

  • peterLuk
    16:05 04.09.2015

    Pravdepodobne chcú len využiť nevyužitý podvozok. O využítí v OSSR pochybujem, to sa skôr nakúpia Zuzany 2 a Evy, ale ako sami pvoedali, môže to mať úspech v krajinách 3. sveta - ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Pravdepodobne chcú len využiť nevyužitý podvozok. O využítí v OSSR pochybujem, to sa skôr nakúpia Zuzany 2 a Evy, ale ako sami pvoedali, môže to mať úspech v krajinách 3. sveta - nato ale treba jednu vec - reklamu, A v oblasti reklamy (čo sa týka webov, prezentácie, videí, ale aj komunikácie s médiami - viz. video k predstaveniu Evy) je na tom, dovolím si povedať, DMD slabo.
    Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    15:57 04.09.2015

    Divné jsou dvě věci, jednak Poláci mají objednaného "svého" Kraba a jednak pro tuto Dianu nabídl podvozek Bumar, který s tímto podvozkem pro Krab neuspěl.
    Že by Bumar chtěl svůj ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Divné jsou dvě věci, jednak Poláci mají objednaného "svého" Kraba a jednak pro tuto Dianu nabídl podvozek Bumar, který s tímto podvozkem pro Krab neuspěl.
    Že by Bumar chtěl svůj podvozek natlačit Slovákům a že by Slováci měli být zákazníkem pro tento stroj? Nebo Poláci šíří svou "nákazu", tedy vyvíjet mnoho vozidel, která se nikdy nedostanou do výroby?
    Skrýt celý příspěvek