Slovenská samohybná houfnice DIANA

Slovenská samohybná houfnice DIANA; větší foto / Autor

Slovenská firma KONŠTRUKTA Defence představila na polské vojenské výstavě MSPO 2015 novou samohybnou houfnici DIANA. Houfnice je společným projektem vojenského průmyslu Slovenska a Polska.

Slovenská a polská zbrojní spolupráce

Samohybná houfnice DIANA ráže 155 mm je konstruována podle zásad společného memoranda "Standardizace prvků 155mm houfnic a munice" (Standardization of Elements of 155 mm Howitzers and Ammunitions). Jedná se o memorandum, ve kterém se zainteresované strany (státy NATO) dohodly rozvíjet "standardizaci, racionalizaci, vyměnitelnost a interoperabilitu" prvků houfnic ráže 155 mm a příslušné munice.

Lakonicky řečeno, cílem memoranda je sjednotit dělostřeleckou techniku a munici zemí NATO. Různá dělostřelecká technika plnící podmínky memoranda dokáže mezi sebou spolupracovat a využívat například stejnou munici nebo prachové náplně pro munici.

Výrobci samohybné houfnice DIANA jsou slovenské firmy KONŠTRUKTA Defence a ZTS - ŠPECIÁ patřící pod skupinu DMD Group. 100% vlastníkem skupiny DMD GROUP je Ministerstvo obrany Slovenské republiky.

Na vývoji se podílela také polská firma Bumar-Łabędy (Zakłady Mechaniczne „Bumar-Łabędy" SA), která dodala pásový podvozek UPG-NG (Uniwersalne Podwozie Gąsienicowe Nowej Generacji).

Podvozek UPG-NG původně firma nabízela pro projekt polské samohybné houfnice Krab. Polské ministerstvo obrany však nakonec zvolilo pásový podvozek z jihokorejské samohybné houfnice K9 Thunder.

DIANA / MO SR

"Jde o další konkretní projekt slovenského a polského obranného průmyslu. Věřme, že může najít (DIANA - pozn. red.) svoje uplatnění minimálně na trzích třetího světa. Zároveň jsem rád, že v posledním období zbrojní výroba na Považí ožívá a dělostřelecký systém DIANA vznikl díky podpoře současného vedení Ministerstva obrany SR," uvedl Viliam Dubovický, generální ředitel DMD GROUP.

DAINA je tak po bojovém vozidle Scipio dalším významným slovensko-polským zbrojním projektem. Scipio kombinuje polský kolový podvozek Rosomak a slovenskou bezosádkovou věž TURRA 30.

Samohybná houfnice DIANA

Věž samohybné pásové houfnice DIANA je převzatá ze slovenské kolové houfnice 155 mm ShKH ZUZANA 2. Nabíjení je automatické a věž dokáže vést na cíle nepřímou i přímou palbu. Pro přímou palbu je věž vybavená televizní/termovizní kamerou a laserovým dálkoměrem.

Pro nepřímou palbu houfnice získala inerciální navigační systém a radarový měřič úsťové rychlosti. Palubní střelecký počítač dokáže pracovat s digitálními mapami.

"Elektronická výbava, diagnostika a mechanizace obslužné práce při nabíjení a střelbě řadí tuto zbraň mezi nejmodernější zbraně na světě," dočteme s v tiskovým materiálech.

  DIANA  / MO SR

Munice ráže 155 mm je uložena v dopravnících, které mají kapacitu 40 střel a 40 prachových náplní okamžitě připravených ke střelbě. Vozidlo celkově převáží 80 kusů munice.

Lůžka v dopravníku jsou univerzální pro všechny v současnosti zavedené střely a náplně. V dopravníku je možné uložit a automaticky nabít nové typy střel s délkou až 1000 mm. Dopravník je také vybaven zařízením pro automatické časování elektronických zapalovačů.

Samotná hlaveň kalibru 155 mm dosahuje délky 52 kalibrů (8,06 m). Maximální dostřel u nepřímé palby je více než 41 km a minimální 5 km.

Při palebném přepadu je DIANA během první minuty schopná poslat na cíl až 5 střel a během prvních 3 minut až 13 střel. V manuálním modě dosahuje rychlost 2 výstřely za minutu. DIANA je schopná sekvenční palby - čili vícenásobného současného zásahu cíle při palebném přepadu.

Celé vozidlo má hmotnost 50 tun a obsluhuje jej 4 členná posádka. Polský motor WOLA S12U o výkonu 625 kW (850 koní) dokáže udělit vozidlu rychlost až 60 km/h. Dojezd po silnici je 650 km.

Zdroj: MSPO 2015

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Denel T5-52 Condor : Samohybná houfnice na podvozku Tatry

Před několika dny se rozběhla na Armádních novinách živá debata o směřování dělostřelectva Armády ...

Německé houfnice PzH 2000 pro Chorvatsko

Chorvatsko získá z Německa 12 samohybných houfnic PzH 2000. Dohodu 5. prosince potvrdil svým ...

Jihokorejské houfnice K9 Thunder pro Polsko

Jihokorejská firma Samsung Techwind dodá Polsku 120 pásových podvozků samohybné houfnice K9 Thunder. ...

Samohybná houfnice M109A7 Paladin pro U.S. Army

BAE Systems dodá americké armádě (U.S. Army) první produkční verzi nejnovější samohybné houfnice ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
Stránka 1 z 2
  • Flader
    07:58 23.01.2018

    Tak snáď tentokrát tá Ázia naozaj dopadne úspešne.

  • tryskac
    00:32 23.01.2018

    co sa clovek nedozvie https://www.ta3.com/clanok/112...

  • Deadog
    10:02 11.09.2015
  • Jura99
    08:02 10.09.2015

    niko, pet.rok: Paladin je 50let starý stroj. Eva mě zaujala malou osádkou 3mužů, obdobná Denel T5-52 má osádku dokonce 6mužů. Pokud Eva dostane schopný nabíjecí mechanismus a k tomu řízení palby, pak to bude super stroj.

  • Rase
    20:24 09.09.2015

    Asi bude lepší porovnávat Zuzanu 2 s moderními dělostřeleckými systémy, jako je Archer, nebo modul AGM (atd.). Přeci jen PzH 2000 je už poněkud starší stroj (byť stále kvalitní)

  • niko
    13:16 09.09.2015

    Jura99: Ano. Je to takticka nevyhoda pri palebnom prepade. Pri inom bojovom nasadeni je to diskutabilne.
    Tak isto ako je diskutabilne ako sa tento parameter meria. Podla vsetkeho co sa mi na nete podarilo najst, tak od vystrelu k vystrelu. Teda ako keby klasickym timerom. To teda znamena, ze Zuzana zvladne 2 vystrely za 10 s a PzH 2000 3. Nezmensujem kvality PzH 2000. Je to super delo a je taktiez o kusok lepsia ako Zuzana 2. Otazka len znie, kolko je ochotna ACR za tento kusok priplatit a co vie ten ktory predajca ponuknut.

  • pet.rok
    13:02 09.09.2015

    jura99: je to sice jeden dolezitych technickych parametrov na druhu stranu v celkovom rozhodovani o nakupe je ich daleko viac (okrem technickych najma tie biznisove).
    staci sa pozriet na vykony Paladina M109 ktory ma okrem podpriemernej rychlosti navyse hlaven len 39cal (a teda dostrel 10+km nizsi) a stale je dostatocne pouzitelny.

    preto myslim ze ci uz Evka alebo Zuzka 2 by mohla mat sancu v ACR najma kvoli vyvojovej kontinuite so zavedenym typom co je nezanedbatelna vyhoda.

  • Jura99
    12:02 09.09.2015

    niko: počet ran v co nejkratším čase, resp. početnost první salvy, není mírnou nevýhodou, ale zcela zásadním parametrem houfnice. Po odpálení první salvy by totiž měla sbalit kufry a změnit stanoviště. EVA je sympatická jen 3člennou obsluhou, obdobné např. T5-52 má obsluhu 6ti člennou (!), což je dvojnásobek personálních nákladů i potenciál dvojnásobku ztrát na zdraví či životech.

  • niko
    13:20 08.09.2015

    Ale jasne. Mas pravdu, PzH a pripadne AS 90 maju za prvych 10 s 3 rany. Je to pri delostreleckych prepadoch urcite mierna nevyhoda pre Zuzanu 2. No ostatne strelecke parametre su v principe rovnake. Takze ak vyrobca poskytne rozumny pomer cena-vykon, pripadne zahraju ine motivacne faktory ako offset, udrzba, atd. atd., myslim, ze Zuzana 2, pripadne Eva, ci Diana nie je zla volba.

  • pet.rok
    12:11 08.09.2015

    niko: velmi podobne charakteristiky co sa tyka dostrelu vyplyvaju zo standartizacie od dlzky hlavne (39 a 52) cez objem nabojovej komory (23 a 25L) az po pripustny tlak v hlavni co su vsetko hodnoty priamo ovplyvnujuce balisticky vykon.
    vdaka tomu je mozne pouzitie sirokej skaly standartizovanej municie NATO od roznych vyrobcov.
    co sa tyka rychlosti palby novsie (alebo modernizovane) typy maju moznost zvysenia rychlosti prvych niekolko vystrelov (pravdepodobne vdaka predpripravenej municii) co je jeden z najdolezitejsich parametrov v sucastnosti kym stabilna rychlost palby je uz dolezita menej.

  • niko
    09:02 08.09.2015

    Myslim, ze vsetko zalezi od toho, co si ACR zadefinuje ako poziadavky. No a nasledne od pomeru cena -vykon. AGM(Donar) a vsetky odvodeniny od PzH ma skutocne vyssiu rychlost strelby, no na druhej strane je to skor vynimka. Pregooglil som par hufnic a rychlost strelby sa pohybuje zhruba na urovni Zuzany 2. Niekedy je dokonca nizsia. Dostrel ma AGM rovnaky, zasobu vezenej municie mensiu ako Zuzana 2 a a spomynanu posatku ma taktiez mensiu. Podla mna ma väcsina modernych hufnic velmi podobne vlastnosti, ktore sa pri vyberovom konani daju zmazat vyhodnejsou ponukou predajcu (cena, servis, offset, atd.).

  • skelet
    20:49 07.09.2015

    Nevím jak ASR, ale AČR plánuje nákup pásových BVP. A neoficiálním favoritem je ASCOD. A na podvozku ASCOD je odskoušena věž AGM.. tedy souboj pak bude mezi Zuzanou2/EVA a AGM.

  • pet.rok
    20:25 07.09.2015

    wlko: neviem ci to bude najvacsi hendikep, kedze DANA ma tiez 5 clennu posadku.
    skor nesedi do celkovej koncepcie armady ktora sa aspon momentalne orientuje na kolesa a mobilitu a 60t na pasoch do toho moc nezapada.

  • wlko
    19:47 07.09.2015

    pet.rok ale čo je hlavné PzH má posádku 5 mužov čo ju pre ačr dosť veľký hendikep

    EVA a ZUZANA majú trojčlennú osádku ZUZANA2 tuším štvorčlennú a úplne najlepší je AGM ten si podľa toho čo som našiel vystačí s dvoma členmi.

  • pet.rok
    17:01 07.09.2015

    niko: najma v rychlosti palby,
    PzH ma 3 rany v prvych 9 sekundach a zotrvalu rychlost 10 ran/min.
    Najma ten prvy (velmi dolezity) parameter je spickovy

  • niko
    16:34 07.09.2015

    Jura 99 v ktorych parametroch Zuzana 2/Eva (155/52) tak vyrazne zaostava oproti konkurencii ? Priznam sa, ze niesom delostrelecky expert, no porovnaval som ju s parametrami Panzerhaubitze 2000 a boli zhruba na jednej urovni.

  • Jura99
    16:15 07.09.2015

    V sousedním článku se píše, že čínská samohybka PLZ-05 má dostřel 100km, to by byl jasný favorit ;).
    Dostřel bude u stejných ráží záviset na délce hlavně, elevaci hlavně a pak munici. To je pro výrobce houfnice poměrně sranda vyladit. Co už je sranda menší, zkonstruovat schopný nabíjecí (polo)automat, řízení palby a zefektivnit (minimalizovat) obsluhu. Na tom by mohla Konštrukta zapracovat, aby se nějakým parametrem chytila tak, že by jej konkurent neměl. Diana tou dírou do světa bohužel nebude, EVA by být mohla, ale zatím se jedná o hodně syrový demonstrátor. A taky nepodceňovat dizajn, Zuzana 2 vypadá jak obluda, Eva zase jak z muzea automobilismu 80tých let.

  • pet.rok
    15:50 07.09.2015

    hmotnost celkoveho systemu moze mat vyznam skor z hladiska stability pri vystrele a cisto teoreticky tazsi a vykonnejsi nabijaci system moze dosahovat vyssej rychlosti strelby

  • pet.rok
    15:47 07.09.2015

    Zuzana ma dlzku hlavne 45 kalibrov kym Zuzana 2 ma 52.
    V ramci snahy o standartizaciu je dlzka 52 preferovana. Navyse existuju dve varianty podla objemu komory 23 (starsia) a 25 L (novsia).
    U druhej je samozrejme zvysena norma pripustneho tlaku a dosahuje s ER-BB municiou az 50 km.
    Podla vykonu bude mat Zuzka 2 zrejme 23L komoru.

  • niko
    15:40 07.09.2015

    Jaaj aha. Ok, rozumiem. :) No dostrel by mal byt teoreticky rovnaky. Podla mna by rozdiel mohol byt v kadencii a mozno v presnosti. Zalezi od ulozenia hlavne. Ale myslim, ze to bude asi jaky prast, taky uhod.

  • KOLT
    15:32 07.09.2015

    pro niko: Reagoval jsem na "eva je lahka hufnica... hadam o 10t lahsia masina nebude mat taky isty dostrel ako ťažšia". Což je jaksi non-sense, protože dostřel nesouvisí s vahou. Čili mi nešlo o rozdíl Zuzana/Eva, ale o Zuzana 2/Eva, který bude minimální, pokud vůbec nějaký (teoreticky by být neměl). Každopádně díky za doplnění.

  • niko
    12:49 07.09.2015

    No je tam mierny rozdiel v dostrele. Zuzana striela na max. vzdialenost 39 km a Zuzana 2 na max. vzdialenost 41 km. Obe s ERFB-BB municiou. Vyrobca pokial viem uvadza, ze dostrel sa moze zväcsit pri pouziti specialnej municie. Teda predpokladam, ze myslel V-Lap. Ta podla jej vyrobcu moze pridat od 10 km do 20 km na dostrele oproti municii ERFB-BB. Pri dlzke hlavne Zuzany 2 - 52 kalibrov, to predpokladam, ze bude skor v tej hornej polovici.
    http://www.yugoimport.com/en/p...

    Ale mas pravdu. Rozdiel medzi Zuzanou a Zuzanou 2 co sa tyka vykonov nie je velky. Najskor preto ju OS SR nekupili.

  • KOLT
    12:09 07.09.2015

    pro niko: Díky, to jsem nějak přehlíd. Ohledně dostřelu to ale nic nemění :-)

  • niko
    10:14 07.09.2015

    No ja vas chlapi opravim. Diana a Eva maju rovnake hlavne ako Zuzana 2. Zuzana ma hlaven o dlzke 45 kalibrov. 52-kalibrova hlaven vznikla na zaklade projektu unifikacie delostrleckej techniky v ramci NATO.

  • KOLT
    00:15 07.09.2015

    Hlavně všech tří strojů jsou 155/52, takže z logiky věci dostřelí stejně daleko.

  • skelet
    22:07 06.09.2015

    SpiritWar: nejde o hmotnost děla, ale o hmotnost podvozku a nástavby. Děla pro kolové a pásové podovozky jsou totožné. Tedy Diana, Zuzama a Eva mají stejné dělo.
    Dělo T5-52 bylo původně tažené, pak ho frkli na kolovou platformu (Tatru) a je v podstatě stejné jako houfnice G6. To samé systém AGM má stejné dělo jako PzH2000..

  • SpiritWar
    21:40 06.09.2015

    vecie delo vecia hmotnost

  • KOLT
    21:13 06.09.2015

    pro SpiritWar: Jak, prosímpěkně, souvisí dostřel s hmotností? Ten je daný typem munice, prachovou složí a délkou hlavně. Hmotnost může mít značný vliv na rychlost střelby, především při setrvalé palbě, protože jednou z možností, jak ji snížit, je udělat tenčí hlaveň.

  • skelet
    20:23 06.09.2015

    Ano Krab už to vyhrál.. už hodně dávno.. jen se pro věž AS90 hledal vhodný podvozek.

  • SpiritWar
    20:07 06.09.2015

    ten polsky krab to uz na 100% vyhral? podla mna si poliaci budu vyberat a chcu mat viac moznosti...

    eva je lahka hufnica... hadam o 10t lahsia masina nebude mat taky isty dostrel ako ťažšia

  • Jura99
    19:04 06.09.2015

    Pro AČR je vhodná určitě houfnice kolová a na Tatře. Dalším parametrem je počet střel, které dopadnou na cíl v první salvě a případě dostřel (beru ale, že soudobé houfnice mají parametry obdobné, spíš závislé na výrobci munice). Neposlední parametr je počet členů osádky, většinou to je 6 vojáků, ale např. Archer jen 4, což je nemalá výhoda pro profesionální armádu, pokud uspoří mzdy, výsluhy a při přímém zásahu i dva mrtvé. Takže malá, kompaktní EVA, špičkově osazená HW i SW by byla fajn, jen mi připadá, že výrobce mrhá energií na nesmysly typu Diana, který nikdo nekoupí a kdekdo nabízí.

  • skelet
    18:18 06.09.2015

    Snad.. zatím má dostřel o deset kilometrů jinde, než špička.

  • oranžová opice
    17:53 06.09.2015

    Rase:
    S tím Denel T5-52 bych souhlasil, zaujal mě už při uvedení. Parametry jsou srovnatelné s Caesarem a Archerem a cena je podle všeho jinde. Navíc se standardně montuje na tatrovácký podvozek. Jinak Denel není izraelská firma, ale jihoafrická. Nicméně bych ještě nezatracoval Evu, než u nás dojde k nějaké akvizici dělostřeleckých systémů, možná už bude v konkurenceschopné podobě :)

  • Rase
    17:39 06.09.2015

    KOLT:
    našel jsem jen zprávu z roku 2014, kdy ještě nebyly dořešené detaily ohledně stabilisty při palbě. Mohli tam jednoduše dát vzpěry, ale chtějí aby nebyly potřeba (což zabere nějakou dobu projektování). Jaká je situace nyní nevím:
    http://www.armadninoviny.cz/no...

    Nevím jaké jsou finanční náklady, ale myslím že, v případě zájmu, by nebyl problém dát rychle dokupy větší množství kolových houfnic Denel T5-52 Condor (EVA z Idetu je jen narychlo zbastlené dělo na starém podvozku - tohle je už není potřeba doupravovat). Navíc od izraelců bereme dost zbraňových systémů tak by to nebyl problém (přeci jen věže RCWS-30 na Pandury, rakety Spike atd.).
    Pro AČR by neměl být problém kontaktovat výrobce, porovnat schopnosti/cenu moderních kolových houfnic a pak se rozhodnout. My zde můžeme jen teoretizovat

  • Nesher
    17:17 06.09.2015

    Spiritwar
    Polsko rozhodně Dianu nekoupí, mají vlastní projekt krab, který kombinuje jihokorejský podvozek s britskou věží a houfnicí AS 90. Tedy stroj, který je minimálně srovnatelný (spíš lepší než to co může nabídnout Diana).

  • SpiritWar
    15:38 06.09.2015

    a to uz viete ze ta EVA bude tak uplne k budiž kničemu? ak budu jej parametre porovnatelne z ostatnymi, a priatelna cena (neratam korupciu^^) mohly by ste nakupit solidny pocet hufnic ktore by boli na udrzbu podstatne lacnejsie ako vadcina konkurencie^^
    pri kazdom nakupe by mal stat zohladnovat, pomer cena/vykon, udrzba + pouzitelnost.

    a ta diana? podla mna ju poliaci zoberu, uz len kvoli tym scipian... pre obe krajiny to bude vyhodny obchod, len ostava dufat ze sa to dako nepokazi. podla mna sa poliaci budu zaujimat aj o kolove hufnice. moderne armady si velmi dobre uvedomuju dolezitost dostupnosti palebnej podpory v ozbrojenom konflikte.

  • Trener
    11:02 06.09.2015

    Ta AGM "věž" mi připadá pěkně "vysoká" na tom kolovém podvozku. I když na Tatře by to bylo o něco níž. Možná ten tvar věže vizuálně klame, ale chtěl bych to vidět někde na přesunu v kopcovitém terénu, v lese, nebo při velkém bočním náklonu.

  • KOLT
    10:09 06.09.2015

    pro skelet: Jj, je to zajímavá, modulární koncepce. Se špičkovými parametry. Zajímalo by mne, jestli se jim povedlo dát věž na podvozek Boxera bez použití vzpěr, ale nikde o tom nemůžu najít nové informace.

  • KOLT
    10:06 06.09.2015

    pro flanker.jirka: Souhlas, dělostřelectvo je zásadní bojový prostředek. Ta hračka od SAABu je pěkná! Vůbec mi přijde, že skandinávci dělají zajímavé pozemní raketové hračky, na kterých kombinují dostupné "letecké" technologie, které prostě šoupnou na podvozek – a voila, ono to funguje, aniž by to stálo šílené peníze za vývoj.

    Osobně by mi jako nejlepší řešení přišlo pořídit unifikovanou věž, kterou bychom osadili jednak na kolový podvozek (Pandur nebo Tatra), jednak na pásový (ASCOD/CV90, v nejhorším na T-72, ale to by se musel modernizovat na úroveň našich tanků, takže je stejně asi lepší rovnou koupit nový, stejný jako budou mít pásová BVP). Stejně jako semtamovi mi z toho vychází jako nejlepší varianta AGM. Ale jak už jsem psal, obávám se, že budeme nakupovat na Slovensku :-/

  • GAVL
    10:01 06.09.2015

    Rase
    Nevím proč by měla být DIANA slepenec víc než jakákoli jiná bojová technika a proč by to měl být její podstatný problém.

    obecně
    Nepovažuji za ekonomicky výhodné nakupovat ojetou západní techniku. Obzvláště německou starou techniku je naprosto ekonomicky nemožné servisovat , to pak za patnáct - dvacet let všechno vyměníte a zjistíte že jste za ty peníze co to celkově stálo mohli koupit ne jednu , ale jeden a půl kusu nové.

  • skelet
    09:57 06.09.2015

    Modul AGM se mi dost líbí, a co je zajímavé, tak výrobce prezentuje i jeho schopnost působit i z třínápravového náklaďáku.

  • semtam
    07:42 06.09.2015

    Myslím, že je velká škoda, když jsme promarnili možnost nákupu použitých PzH2000. Ještě jsou k dispozici stroje z Nizozemska, ale netuším v jakém počtu. Odhaduju do 20 ks. M109A5Ö jsou již docela ořachtané stroje, ale pokud by je nabízeli za nizoučkou cenu a technický stav by měl výhledově 15-20 let, tak proč ne. Osobně jsem zastáncem AGM. Jen tak mimochodem AGM se i představil na podvozku ASCOD, který bude patrně zaveden (Excalibur) pokud se ČR rozhodne pořídit pásové BVP.

  • flanker.jirka
    23:45 05.09.2015

    to KOLT: sorry, už to vidím

    ..co se týká bojechopnosti Dan, bohužel hlavně které za něco stály někdo "neprozřetelně" prodal civilům a vyvezlo se to všude možně do světa, mimo jiné i do Gruzie. Poláci používali Dany v AFG, ale na soudobého nepřítele je to žalostné, nikam to nedostřelí.
    Pokud se bude něco kupovat, tak zastávám názor, že dělostřelectvo je pořád královnou bojiště a nesmí se na něm šetřit. Pořádná houfnice s dobrou municí dokáže dobře kompenzovat i chybějící CAS letadla, možná to bude i levnější. Jako další věc pro doplnění se mi líbí tento projekt spojující leteckou munici s možností použít ji ze země.
    http://saab.com/land/weapon-sy...

  • Rase
    23:22 05.09.2015

    Archer se prodává jen jako kompletní systém, nejde koupit samostatně dělo a namontovat ho na jiný podvozek.

    Jinak ty rakouské M109 nejsou špatný nápad. Podvozky jsou ověřené, rozšířené ve světě a funkční, děla jsou v ráži 155 mm. Sice nebudou nic extra moderního, ale zdají se být zachovalé, modernizované a celkově použitelné. Asi nemá smysl kupovat všech 80 kusů, ale menší počet stál za zamyšlení. Chorvati nedávno koupili za dobrý peníz ojeté PzH 2000 za slušnou cenu. Pokud by byly M109 A5Ö ještě levnější (což by asi byly), tak by je stačilo lehce zmodernizovat, nějaký facelift od exculiburu (peníze musí proudit) a máme šikovný stroj. Rozhodně funkčnější než nějaké slepence jako je DIANA. Jen je škoda že AČR kupuje jen nové stroje a nehledí i na ojetou techniku. Jedinou šanci vidím že stroje koupí exculibur, upraví a nabídne pro AČR

  • skelet
    22:25 05.09.2015

    Mimochodem Rakousko chce prodat M109 A5Ö. Otázkou je jestli by to nebyl vhodný nástupce DAN

  • skelet
    22:18 05.09.2015

    Archer má podvozek z dampru Volvo A30D, který známe ze staveb, či lomů. Jestli má větší průchodivost než Tatra neposoudím, ale kloubové dampry mají tu výhodu, že se při zapadnutí dokáží samovyprostit.

  • Trener
    22:04 05.09.2015

    Pokud se SKH konstrukce typu SKH Dana dá považovat za levnější řešení (a dostatečně pohyblivá v terénu) než ta na pásovém podvozku a odolnější v boji než konstrukce typu Archer, tak bych byl pro nějakou novou Danu. Nejsou pro takovouto konstrukci tři nápravy málo (vysoký měrný tlak na půdu = menší průchodnost v terénu)?

  • KOLT
    21:51 05.09.2015

    pro skelet: Souhlas.

    Ještě k tomu mému "Vím, že se snaží dostat AGM na Donar...". Samozřejmě se to snaží dostat na Boxera, Donar je už výsledek. Se omlouvám.

  • KOLT
    21:50 05.09.2015

    pro petr.svetr: Ono asi záleží na tom, s čím se to srovnává. Uznávám, že jsem to porovnával s pásovými houfnicemi jako PzH-2000, což je krajně nespravedlivé.

    Ohledně A30D přiznávám, že neumím posoudit, zda má či nemá lepší průchodivost terénem než Tatra 8x8. Jeho hlavní problém je, že je dlouhý jak týden před výplatou. Sice to umožňuje mít celý systém včetně hlavně za kabinou, což vede k nízko uloženému těžišti. Je to ale takový výhoda, aby vyvážila délku systému? Hlavní problém je pohyb v členitém terénu, kdy celková délka značně ztěžuje zaujetí palebného postavení, což je s ohledem na odměr +-75 º docela problém.

    Abych ale nebyl špatně pochopen, vůbec by mě nevadilo, kdyby ho AČR měla :-) Klidně na podvozku Volva, ty já docela rád :-)

  • skelet
    21:34 05.09.2015

    území NATO máme dosažitelné po železnici, tedy s vyjímkou USA, Kanady a zámořských území evropských partnerů, Ale tam zase letoun kategorie C-130 s takovým nákladem nedoletí. Tedy takových prostředků netřeba. Jistě když to ta houfnice splní, tak to bude plus, ale aby to byla podmínka?

Stránka 1 z 2