Španělský Eurofighter nad Estonskem omylem odpálil střelu AMRAAM

Foto: Španělské Eurofightery; větší foto / Ejército del Aire
Španělské Eurofightery; větší foto / Ejército del Aire

Španělská stíhačka Eurofighter Typhoon při cvičném letu nad Estonskem nechtěně odpálila střelu vzduch-vzduch středního dosahu AIM-120 AMRAAM (Advanced Medium-Range Air-to-Air Missile). Jak došlo k nechtěnému použití zbraně v hodnotě několika stovek tisíc dolarů je záhadou – nabízí se vážné selhání zbraňového systému nebo vážné selhání pilota.  

Incident se stal během mise Baltic Air Policing, v rámci které alianční letouny Estonsku, Lotyšsku a Litvě poskytují základní ochranu vzdušného prostoru (air policing).

 


 

Baltic Air Policing obnáší zejména pohotovostní vzlety proti narušitelům vzdušného prostoru a letounům (často se jedná o civilní nebo dopravní letadla), které z nějakého důvodu přestanou komunikovat se střediskem řízení letového provozu. Vzhledem k povaze těchto úkolů jsou požadavky na používané letouny jasné – nadzvuková rychlost a střely vzduch-vzduch.

 

Šest španělských stíhaček Eurofighter dorazilo do Pobaltí v květnu 2018. Letouny zajišťují misi Baltic Air Policing společně s portugalskými stíhačkami F-16AM a francouzskými Mirage 2000-5.
 

Podle dostupných zpráv k nehodě došlo 7. srpna 2018 v 15:44. Španělská stíhačka Eurofighter ve vzdušném prostoru Estonska v letové hladině 6000 m severním až severozápadním směrem omylem odpálila střelu AMRAAM. Po incidentu byly všechny španělské Eurofightery poslány na domovskou základnu v Litvě.

 

Nehoda se stala při leteckém nácviku pohotovostní rychlé reakce QRA (Quick Reaction Alert), kdy musí pohotovostní letouny rychle vzlétnout k narušiteli a navést ho na letiště nebo vyvést z prostoru zájmu. Cvičení se účastnily také francouzské stíhačky Mirage 2000-5.
 

Střela byla naposledy spatřena 40 km severně od města Tartu. AMRAAM je vybavena autodestrukčním systém, ale není jasné, zda fungoval správně.
 

Podle posledních zpráv trosky střely již objevila estonská armáda. „Kolem poledne jsme objevili možnou přistávací plochu rakety a nepřímé důkazy ukazují, že se raketa nalézá právě tam. Odborníci obranných sil jsou na místě. Pravděpodobnost je 95 %, že chybějící raketa byla nalezena, ačkoli její klíčové části ještě nemáme v rukou,“ uvedl dnes plukovník Riivo Valge, velitel estonského letectva.
 

AMRAAM měří na délku 3,7 m, váží 152 kg a nese bojovou hlavici o hmotnosti 18 až 22 kg. Dolet střely je více než 100 km.
 

Samozřejmě největší záhadou je, jak mohlo k nechtěnému odpalu střely za několik stovek tisíc dolarů dojít. Zbraňový systém každého moderního letounu má několik bezpečnostních pojistek, aby nemohlo dojít k nechtěnému výstřelu. Pokud je na vině technika, muselo dojít k naprostému selhání celého zbraňového systému stíhačky Eurofighter.
 

Další možností je chyba pilota. V tom případě ale pilot musel „nechtěně“ aktivovat hlavní zbraňový systém, vybrat příslušnou střelu a zmačknout spoušť. Nemluvě o tom, že pilot musí o takovém kroku informovat velitelství. Stíhačky v misi Baltic Air Policing mají samozřejmě ostré zbraně, ale použití zbraní se řídí přísnými pravidly zapojení do boje.
 

Nicméně díky detailním letovým záznamům a hlasové komunikaci se přesný průběh celého incidentu brzy dozvíme.

 

V každém případě se jedná o zcela neobyčejnou událost a o trapný moment nejen pro Alianci, ale především pro Španělsko, které se svými výdaji na obranu ve výši 0,86 % HDP patří mezi nejhorší v Alianci. Ještě trapnější nebo nebezpečnější by bylo, kdyby střela AMRAAM dopadla na ruské území, které je vzdáleno od místa incidentu pouze 50 km.

 

Zdroj: The Drive, Postimees

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Armáda ČR se zajímá o španělské tanky Leopard 2A4

Minulý týden navštívila česká armádní delegace španělskou vojenskou základnu u města Zaragoza. Zde ...

Trápení u konce? Rakousko ukončuje provoz stíhaček Eurofighter

Rakouské letectvo v roce 2020, tedy po 13 letech provozu, vyřadí všech 15 stíhaček Eurofighter ...

Eurofighter, F-15 a Rafale: Katar si kupuje přízeň Západu

Malá, ale velmi vlivná a bohatá ropná země Blízkého východu, Katar, se rozhodla provozovat hned tři ...

Dobrá zpráva pro Evropu: Saúdové nakoupí 48 stíhaček Eurofighter Typhoon

Z Británie přišla skvělá zpráva pro evropský průmysl a evropské zaměstnance. V pátek Saúdská Arábie ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • logik
    14:34 11.08.2018

    kolt: Tak to Ok, ale debata začala právě od toho, že zas NATO provokuje Rusko, protože létá blízko hranic. Jestli se v tomdle s Fenrim shodnem, tak se omlouvám, v tom případě to platí jen na Neda.

    TF_HU: Vždyť píšu, že to jde. Ale v okamžiku, kdy jen radar má dosah 150km+, tak těžko nacvičíš na malém prostoru vyhledání cíle, protože cíl Ti bude svítit na radaru od začátku.
    Můžeš nějak omezovat výkon radaru a podobný vopičárny, ale nikdy to nebude tak realistické cvičení, jako když navodíš reálný podmínky. A to není jediný případ, kdy se hodí více prostoru, viz např.:
    https://www.wearethemighty.com...
    "We can go faster here than any blue force has ever trained, almost to Mach 2 to show the pilots what it's like if the enemy were to do use that as one of its tactics ....."
    Jasně, šlo o red flag, takže dost velké cvičení, něco takového se v pobaltí nedělá, ale v některých zmiňovaných případech (viz citace) počet "banditů" roli nehraje, ten velký prostor nad Alijaškou evidentně umožnil cvičit něco, co se jinde cvičí blbě...

    flanker: Obávám se, že se nedozvíme, jestli to byla technická chyba či zkrat pilota, nebo systémové selhání. Svým způsobem to až tak roli nehraje: v letectví se zpravidla systém nastavuje tak, aby systém zabránil i těm zkratům a technickým chybám, takže se jednak tyto kategorie prolínají, jednak, i když by šlo opravdu o "jednorázovou chybu", stejně se na to nezřídka reaguje úpravou systému, aby se taková chyba do budoucna vyloučila.

    Jestli je to ostuda - těžko říct. Vždycky, když spadne letadlo nebo se stane něco takovýho, je to trochu ostuda. Na druhou stranu se takové věci dějí v každém letectvu. IMHO se o opravdové ostudě dá mluvit v okamžiku, kdy je těch incidentů více: pak to jednoznačně ukazuje na systémový problém. (ale to, že jich více není systémový problém nevylučuje - vždycky je to otázka štěstí/smůly).

  • flanker.jirka
    11:29 11.08.2018

    TF_HU: airpolicing na baltu je mezinárodní záležitost, pokud by šlo selhání systémové, tak je to prostě ostuda. Procedury od kontaktu po odpálení ostré rakety v mírovém stavu jsou dost obsáhlé, proto bych byl moc rád, aby to byla pouze "technická závada"
    ...přece jen mít nad sebou systém s chybami v takových procedurách by nebylo moc uklidňující

  • flanker.jirka
    11:27 11.08.2018

    KOLT: ale že jim to jde :-D

  • KOLT
    09:03 11.08.2018

    logik, ale fenri hned na začátku psal, že je podle něj v pořádky, když stát cvičí u své hranice s jiným státem, tedy když využívá ke cvičení celé své svrchované území. A v tomhle je konzistentní, protože to tvrdí vždy, když se podobná debata rozjede. Od něj nářky na to, jak NATO provokuje Rusko cvičením BÚU ve východním Polsku, fakt číst nebudete. Podle mě na sebe reagujete fakt už přehnaně (oba), se na to vyse*te...

  • TF_HU
    08:59 11.08.2018

    logik

    Da se letat a pusobit i v malem prostoru. Podivejte se do manualu, jak vypada takovy KillBox...

  • TF_HU
    08:58 11.08.2018

    ...stat se muze...proc by to mela byt ostuda cele Aliance, nebo systemu PVO NATINAMDS? Chyba se stala, vysetri se a lidi se pouci. Bezny postup.

  • logik
    00:39 11.08.2018

    fenri:
    - Ano, EFT může létat nad mořem. Ale prostě výcvik nad mořem je pro piloty rizikovější a tedy pokud je možnost výcviku (pro zásah nad pevninou) nad pevninou, není důvod létat nad mořem a riziko zvyšovat.

    - Ano, zatáčka při 4G je 12km. Ovšem 4G už jaksi není běžný poloměr zatáčky, zbytečně to zatěžuje pilota, ničí drak letounu a dělá z cvičení "nerealistickou opičárnu". Obzvlášť, když by se mělo letadlo točit jak křeček na kolotoči, aby se náhodou nepřiblížilo k Rusku.

    - Ano, migům s radarem s dosahem 20km na rutiní lety stačilo hřiště s hranou skoro 150km, nikoli 100km jak tvrdíš (120 km je to čistě nad Turnov, plus je třeba počítat nějaké poloměry zatáček). Jak velké hřiště potřebuje podstatně výkonnější EFT s podstatně větším doletem a s dosahem radaru 150km? Jen dosah radaru zvětšuje hřiště na 300km....

    A to se furt bavíme o základním rutinním letu, nikoli o větším cvičení, kdy je samozřejmě pár minut přímého letu dosti málo... Už i s Migy se ale také běžně lítalo třeba Žatec - Parbubice - Plzeň, což je na délku přes 200km.... Přidej dosah Captoru a už Ti nestačí Estonsko na dýlku ani s ostrovama - a to šlo o rutinní cvičení zachycení cíle, nikoli o nějaké větší cvičení, které potřebuje hřiště ještě podstatně větší....


    Ano, samozřejmě, jsou státy, které nemají dostatek vlastní souše, a tak musí upravovat cvičení tak, aby se vešly, popř. musí své piloty vystavovat většímu riziku při výcviku nad mořem. Proč by toto ale mělo dělat Estonsko, když může využít svoji souš? Je snad východ Estonska Ruské území, že tam nesmí Estonsko cvičit?

    Obzlášť vynikne Váš nestejný metr v okamžiku, kdy v jiných debatách Vám nepřijde nic špatného na tom, když Rusko - ač má území více než dost - provádí statisícová cvičení kousek za hranicemi sousedních států. Ale jedno letadlo v 3/4 pevninského Estonska směrem k hranicím je špatně, ač Estonsko narozdíl od Ruska nemůže přesunout cvičení jinam, aniž by to mělo podstatné nevýhody či rizika.

    ===

    A btw, slušné je, když někdo uvede nepravdivý či zavádějící údaj (ta šířka Estonska je prostě neokecatelná, dokonce ses ji ani ty nesnažil okecat), se omluvit, a ne urážet....

  • KOLT
    00:09 11.08.2018

    fenri, logik, co když vy dva na sebe prostě přestanete reagovat? Protože to je fakt utrpení to sledovat. I kdybyste oba říkali to samé, stejně si budete nadávat do dementů...

  • fenri
    20:21 10.08.2018

    A ano, vím že IAF občas cvičí v USA, ale jde o zlomek výcviku, kdyby mě někdo chtěl brát za slovo.
    Jen pro zajímavost žatecké MiGy běžné létaly že Žatce, osolily to na maximum a nad Trutnovem už zase točily jih. Cca 100 km. Takový běžný, cvičný profil.

  • fenri
    20:09 10.08.2018

    Logik: od kdy Eurofighter nemůže létat cca 10-20km nad mořem a nad velkými ostrovy? Zvláště nad regionem, kde se ruské stíhačky ochomitají hlavně od moře? Může Eurofighter vůbec preletět řeku? Trénovat záchyt ruských letadel, co přiletaji v Pobaltí většinou od Baltu a bát se rizika nad mořem je takové o ničem, ne? A od kdy nestačí k výcviku plocha cca o 1/5 větší, než celý Izrael?
    Můžete nám ve své nekonečné moudrosti říci, jak cvičí IAF? A jak cvičí letadla Taiwanu? V ČLR?
    Mimochodem letadlo se při 2400 km/h a necelých 4G otočí na cca 12km poloměru. Tak tu neházejte desítkami km. A troufnu si říct, že :
    A.) tam 2400 km/h nelítají
    B.) využívají při tréningu vzdušný prostor i sousedních pobaltských státu, takže ten prostor je ve skutečnosti násobně větší
    C.) lítají i nad ostrovy, zátokami, mořem, rybníky ba i kalužemi

    Vy osočujte někoho z demagogie, hňupe.

  • flanker.jirka
    16:46 10.08.2018

    Zajímavé by bylo se dozvědět více, zda měl pilot vůbec sepnuty zbraně a locknutý nějaký cíl, klidně mohlo jít o podobný omyl, při kterém polský Mig 21 v roce 1970 sestřelil omylem SU 7 při prověrce polského PVOS, tehdy pilot skočil do mašiny v domění, že pod křídly jsou cvičné střely a jehle ony to byly ostré, následně potom vyráběli v polsku hromadně cedulky "samolot uzbrojony" a dávali to na žebřík při každém podvěšení ostré munice.
    https://www.valka.cz/10807-Caj...

    ...tajně doufám, že tento případ byl technickým problémem, v opačném případě by to byla velká ostuda celého systému NATINAMDS.

  • logik
    14:27 10.08.2018

    fenri:
    zas slušná dávka demagogie. Estonsko je sice vysoké 220km - ale pouze u hranic s Ruskem. Na přímořské straně má výšku jen 150km. Na délku má sice 320km, ovšem z toho je více než 100km nad mořem a ostrovy, kde je cvičení rizikovější (v případě poruchy letadla) a kde panují jiné atmosférické podmínky než nad pevninou. Takže ve výsledku s Nedem chceš, aby Estonci cvičili na prostoru 150km na 150km, aby se náhodou nepřiblížili k hranici Ruska.

    To fakt chceš tvrdit, že se dá reálně cvičit na takto malém prostoru, když jen zatáčka v supersonické rychlosti při rozumných Gčkách má poloměr třeba deset kilometrů, na maximálce Eurofighteru násobně více, kdy těch 150km v supersonické rychlosti EFT přeletí za 5minut (na maximálce ještě rychleji) a dnešní radary maj běžnou detekční vzdálenost i více než těch 150km? V okamžiku, kdy je třeba cvičit reálné mise, které běžně trvají několik hodin a kde má jít např. i o vyhledávání protivníka či cíle v cílové oblasti????

    Jo, cvičit vzlet a přistání by tam šlo, ale tady se bavíme o armádním výcviku a tvrdit, že to území stačí na cvičení reálných bojových situací je prostě nesmysl. Na to nestačí ani celé Estonsko včetně příhraničí s Ruskem a veškerými jeho výsostnými vodami. I tak bude cvičení podstatně omezeno prostorovými možnostmi Estonska.

    ==

    Jinak nevím, co se na tom hledá, prostě lidská chyba či chyba techniky (dost možná kombinace obojího), která se občas stává, a zrovna se stala na blbym místě, s tím s Tebou souhlasím.

  • skelet
    13:58 10.08.2018

    Střelby nad Baltem byly rozepsány v LK v 90.letech.

  • raziel87
    13:26 10.08.2018

    *další stroje v roji, ne v rohu - pitomá t9 a malej display :/

  • raziel87
    13:25 10.08.2018

    2 Skelet

    Nepleteš, jsem na mobilu, tak nemůžu pohodlně googlovat. Těch případů bylo víc. Nad Astrachaňi minimálně 2x. Pilot musel ven, r-60 explodovala okamžitě po odpalu, další stroje v rohu poškozené, ale vlastními silami se dostali zpět. Ty vzpomínky ČSLA pilotů jsou obsáhle rozepsané na nějakém CZ webu, pamatuji že ten web měl vizualizaci allá první weby (sakra oldschoolovej look fontů, rozložení textu na stránce)

  • skelet
    13:06 10.08.2018

    to asi jo. ale není to první a ani poslední případ, kdy něco nechtěně odpadlo, případně oproti přání pilota neodpadlo.

    Možná se pletu, ale mám za to, že se jednomu z našich Migů během střeleb nad Baltem neuvolnila R-60 (R-3?), takže si pilot užil rodeo.

  • fenri
    12:41 10.08.2018

    skelet, však jo, říkám že jde o bouři ve sklenici vody. jen mě to zajímá po technické/lidské stránce. Přecijenom bych čekal, že odpálit AMRAAM je složitější a vícekrokový proces, než odpálit nadrcnutého Glocka...

  • skelet
    12:30 10.08.2018

    fenri: technická závada nebo chyba pilota. Nikomu se nic nestalo, tak je zbytečné to hrotit. Vyšetřit, zjednat nápravu, případně někoho postavit před soud.

  • fenri
    11:55 10.08.2018

    Jen technická: Estonsko je stát velký cca 320x230 km, což by si Logik mohl zjistit, než začne být tradičně "chytrý". Cvičit tam tedy jde i dál od ruských hranic, už proto, že v Z-V směru má těch zhruba 320 km.
    Tím nezpochybňuji právo Estonců, Američanů, Rusů, Čechů...cvičit si u hranic jak se jim chce, tím spíše, že cvičení u hranic dávají větší smysl, než hluboko v týlu.

    Jen koriguji Logikův žvást, že v Estonsku nejde cvičit jinde, než kousek od ruských hranic. .

    Zná někdo sekvenci odpalu AMRAAMu? Mě teda přijde divné, že k jeho odpalu stačí selhání jedné součástky či subsystému. Nebo se toho najednou podělalo víc?

  • skelet
    11:46 10.08.2018

    nedy68, i u tak špičkových letadel může dojít k poruše. Ke smůle španělského pilota se tak stalo v zemi sousedící s Ruskem a v době, kdy mají novináři okurkovou sezónu.
    A tak se z toho někteří mohou pokakat

  • logik
    11:31 10.08.2018

    Neddy: Věř si čemu chceš, ale diskuse má být založena ne na víře, ale na faktech. Pokud tedy netušíš, jak je (ne)možné AMRAAM odpálit, tak je to víra založená čistě na Tvém světonázoru. Kdybys věřil na mimozemšťany, tak za tím budou mimozemšťané atd....

    To, jak je velké Estonsko a že cvičit jinde než kousek od hranic s Ruskem, sis ale zjistit mohl, než jsi tady začal spekulovat....

  • nedy68
    11:15 10.08.2018

    Logic.
    já nevěřím tomu, že u tak špičkových letadel něco samo vystřelí.
    Kdo ví jaké školení mívají piloti v "horké" zoně, kdy pár kilometrů od něho, je největší zlo světa, co může za vše. Možná si to jen chtěl zkusit odjistit a...
    Neznám postup odpalu.
    Já byl spojař.

  • Pla-men
    11:12 10.08.2018

    A takové pěkné hlášky a myšlenky tam byly :-);-)

  • logik
    10:49 10.08.2018

    A proč byla smazána i moje poznámka k nedymmu o tom, že jaksi v Estonsku je problém se stáhačkou necvičit 50kkm od hranic?

    Se smazáním tamtoho zcela souhlasím, ale todle bylo k tématu.... Zatímco nedova kritika i hostův komentář - obě se snažící o politický flame - tady zůstaly....

  • Superme
    10:47 10.08.2018

    Jan Grohmann - Neuvažujete o vytvoření nějakého diskuzního fora, kde by se o podobných tématech mohlo diskutovat?

  • Jan Grohmann
    10:36 10.08.2018

    Diskuze promazána od hádek o okupaci 68. Děkuji, že neznehodnocujete diskuzi na AN a držíte se tématu.

  • Host
    14:08 09.08.2018

    Radšej ani nedomyslieť ako by na podobný omyl reagoval západ...(my)
    Ak by si niekto vobec o omylu dovolil vraviet

  • Czertik
    13:33 09.08.2018

    givitcz
    mozna ze v syrii toho nasbirali hodne, ale urcite ne trosky ci casty amramu ci jinych aa raket, nevim kde by se sebraly.
    jiste mohly prozkoumavat trosky tomahawku apod...ale ty litaj na tekute palivo, ne tuhe.

    a co se tyka toho, jestli za to muzou rusove nebo rusti hakeri..no kdyz uz se rusove takhle hadaji mezi sebou...co na to rict.

    nedy68
    ne skutecne to smerem k ruskym hranicim neletelo, byt jo, kdyby letoun byl natoceny jinak tak by to mohlo letet, jenze holt neletelo.
    a ze mely ostre ? hmmm, a ciom jinym nez ostryma bys air policing chtel delat ? slepyma a po tom co bys zjistil ze skutecne shtf bys letel zpet na zakladnu a prezbrojil na ostre ?

  • nedy68
    12:58 09.08.2018

    Ještě si neodpustím poznámku, cvičit šlo i dál od hranic, v letadle je 50km nic, věřím že to Rusko sledovalo, možná tam měli i letadla, já bych to bral jako velkou provokaci. Klidně k neštěstí mohlo dojít. NATO je obrannou aliancí, aspoň myslím tak aby nezačalo další válku. už teď jich má dost.

  • nedy68
    12:50 09.08.2018

    Hmm - 50km od Ruských hranic střílet ostrýma a podle všeho směrem k nim, podle komentářů o nic nejde.
    Ale zaráží mě ta demokracie, zatím v letectvu, že si střílí jak chce. Připomělo mi to tankový prapor.
    Ale sranda začne až bude v NATO Gruzie, Ukrajina a další naši "spojenci".

  • KOLT
    07:52 09.08.2018

    souhlas s fenri a Tesil, nemá smysl z toho dělat vědu. Ani Rusko by ji z toho nedělalo, kdyby dopadla k nim. Samozřejmě by z toho byla roztržka, ale to by bylo jen klasické divadélko navenek. Za studené války se stávaly horší incidenty v mnohem vyostřenější době, aniž by to přešlo v reálný konflikt.


    AIM-120, kterou má Španělsko, rozhodně nestojí 1.7 M$, to je cena verse D, kterou mají aktuálně jen USA a Austrálie, plus je odsouhlasený prodej ještě několika státům (tuším VB a ještě někdo). Cena některé z variant verse C se pohybuje v zmíněných stovkách tisíců dolarů. AESA radar má aktuálně jen AAM-4, v jaké fázi je Izdeliye 180 ví možná v Rusku, každopádně zavedená není, rozhodně ne v relevantních počtech (koneckonců není zavedený ani její primární nosič).

  • givicz
    00:59 09.08.2018

    Czertik já zas na ruské stránce o tomto incidentu četl jeden komentář, že za to můžou Rusové a druhý účastník mu odpovídal ne za to můžou ruští hackeři ... ani nevíš jak jsem se u toho zasmál...

    co se týče tvé druhé připomínky já myslím, že materiálu na zkoumání mají ze Sýrie více než dost a to tak, že nevědí co dříve zkoumat :)

  • Czertik
    00:28 09.08.2018

    givitz
    co by rusove za to daly aby dopadla na jejich uzemi, takhle zadarmo se podivat , byt na trosky, nejmodernejsi amicke rakety by nebylo k zahozeni.
    kdyz uz pro nic jineho, tak pro slozeni paliva v nemz rusove zaostavaji.
    aim 120 d 180km pri 152 kg 18kg hlavice , r-77-1 110km pri 190kg, 22kg hlavice.

  • Czertik
    23:19 08.08.2018

    dle nejnovejsich informaci pilot na chvilku usnul a ve snu videl putina.

  • givicz
    22:57 08.08.2018
    Oblíbený příspěvek

    vypadá to, že Estonci jsou pěkně vystrašení ...

    "Estonský premiér Juri Ratas se telefonicky spojil s generálním tajemníkem NATO Jensem Stoltenbergem, aby s ním „posoudil“ incident, při kterém španělský stíhací letoun omylem vypustil raketu s bojovou hlavicí na jihovýchodě Estonska.
    Ratas šéfa NATO vyzval, aby aliance k případu přistoupila s veškerou vážností.
    Nehodě s raketou ve středu věnovala komentář ruská státní agentura TASS. Napsala v něm, že pokud by vystřelená raketa zamířila na východ, a nikoli na sever, mohla by teoreticky dopadnout na území Ruské federace. „Incident by mohl mít daleko těžší následky"
    Zdroj: https://www.lidovky.cz/estonsk...

  • alea206
    22:34 08.08.2018

    Cermakus:
    Mychate 2 veci dohromady. To ze raketa umi prijimat telemetrii po datalinku je jedna vec, v tu chvili ale musi cil byt zamknuty palubnim radiolokatorem letadla a ano nemusi to byt materske letadlo.
    To co ale mate asi na mysli, a ja sem na to zapomnel, je odpal v boresight modu, kdy opravdu odpalite raketu s povelem "znic to prvni co najdes".

    Opet si ale nedokazu predstavit ze by nekdo delal air policing se zapnutym boresight modem. Dovedu si to predstavit v navigacnim nebo BVR modu, ale boresight vam nic pozitivniho neprinese a spis na vas bude pernamentne neco "kricet" abyste nezapomnel ze jste v boresight, protoze boresight principielne zvysuje riziko friendly fire a proto je nezadouci.

  • cernakus
    22:28 08.08.2018

    Duderino:

    a jaký typ radaru tam tedy je? Páč z vás amerikofilů by měl jeden pocit, že AESA cpou amíci i do mikrovlnky. AAM-4B a K-77M aesa radar mají, tak by člověk počítal, že do nejlepšější a nejsuprovější rakety nejlepšejšjího a nejsuprovějšího národa co má náskok alespoň generaci snad i nad Borgy, to nacpou taky.

    Ad dvojstupňový, pokud by jsi uměl chápat text, tak reaguji na zmínku o ceně až 17 mega a myslím tím samozřejmě nejdražší variantu AIM-120D, ne to co nebohý španělský ptáček upustil omylem v Estonsku.

  • fenri
    21:52 08.08.2018

    Nedělal bych z toho vědu. Při těch počtech vzletů a techniky jde o zlomky promile. Jasně, vyšetřit, přijmout opatření, ale drama bych v tom neviděl.

  • cernakus
    20:03 08.08.2018
    Oblíbený příspěvek

    alea206:

    ne, právě že AMRAAM lze odpálit i bez uzamknutí cíle a teprve po datalinku (a nemusí být z mateřské stíhačky) mu dát vědět po čem má jít.

    Ovšem můžeš mít pravdu, možná ji opravdu jen odhodil. Pisálek to těžko rozliší. Zejména když mu to nerozliší zdroj.

  • alea206
    19:52 08.08.2018

    Ja bych si spis nez na chybu pilota tipnul na chybu techniky. Preci jenom mam tuseni ze zbrane typu AMRAM jdou bez uzamknuti cile bezne jenom odHodit a ne odPalit. Respektive na odpaleni nezamknute rakety se jeste musi stisknout weapon override. A pokud teda pilot nebyl magor, kterej by nemel dostat ani papiry na nakladak, tak si nedokazu predstavit proc by to delal.

  • Tesil
    19:41 08.08.2018

    Došlo už i ke ztrátě zbraní s jadernou hlavicí,nedělal bych z toho vědu.Ale přece jen je to malá ukázka různého stupně výcviku některých členů aliance.

  • cernakus
    19:29 08.08.2018

    givicz:

    Jen pro korekci, Petrohrad je od Tartu jen 250km. Tedy za předpokladu, že raketa poletí jako raketa. Pokud to vezme po silnici a vyhne se tak Čudskému jezeru, tak pak by to těch 400 i bylo :-)

    Tak ono i kdyby to přeletělo hranici a sejmulo vyhlídkový let Šojgua, tak by se to nějak urovnalo. Samo sebou, pokud pilot blbnul, tak dolétal, pokud zblbnul letoun, tak to je docela průšvih.

    Těch 1,7 mega bude nejspíše prodejní cena vazalům s řádnou marží. Je to pitomá dvoustupňová raketka s prťavým aesa radarem. Výrobní náklady tak desetina uvedené ceny.

  • givicz
    19:12 08.08.2018
    Oblíbený příspěvek

    tak ne každý čumí do mapy (ty podstatné vzdálenosti v článku nejsou uvedeny) jenom si představ, že letadlo co vystartuje v Brně odpálí raketu s dosahem 100 km možná více, kdy hranice jaderné velmoci se nachází v Olomouci... dále raketu vzduch- vzduch odpálí u civilního letiště, kde startují civilní letadla...

    Jinak ta raketa AIM-120 má údajně stát v maximální výbavě až 1,7 mil USD ...

  • Gibon
    19:05 08.08.2018

    Niekto tu pise, ze to vazny incident nebol?
    Hadate sa sam zo sebou.

  • givicz
    18:44 08.08.2018
    Oblíbený příspěvek

    tak na ukázku jak vážný to byl incident uvedu nějaká čísla... od Tartu v Estonsku do Petrohradu v Rusku je vzdušná vzdálenost cca 400 Km... vzdušnou čarou na hranici ruské federace je to cca 70 Km.... dále pokračujem v Tartu je mezinárodní civilní letiště... stačí ???

  • Gibon
    18:23 08.08.2018

    Asi dost zalezi o akom type strely AIM-120 sa bavime.
    A ktorym smerom bola vystrelena.

  • cernakus
    17:30 08.08.2018

    Jeste stesti ze americani o dosahu aim-120 lzou. Byt to udavanych 100+ km, nebo dokonce 180km jak jeste u par magoru citam, tak je mezinarodni incident na svete :-)