ULCV: Armádní jeep 21. století

Foto: Firma Polaris nabízí pro potřeby americké lehké pěchoty terénní vozidlo Dagor; větší foto / Dagor
Firma Polaris nabízí pro potřeby americké lehké pěchoty terénní vozidlo Dagor; větší foto / Polaris Defense

Americká armáda pokračuje v programu velmi lehkého bojového vozidla ULCV (Ultra Light Combat Vehicle). Podle americké armády ULCV zvýší mobilitu a palebnou sílu americké lehké pěchoty při výsadkových nebo aeromobilních operacích.

Aeromobilní a výsadkové operace

Při aeromobilních a výsadkových operacích je třeba mít se na pozoru před protivzdušnou obranou protivníka. Již velkorážní kulomety představují pro vrtulníky smrtelnou hrozbu, nemluvě o specializovaných protivzdušných systémech.

Američtí vojáci lehké pěchoty jsou proto při aeromobilních nebo výsadkových operacích vysazováni v dostatečné vzdálenosti od cíle. Na místo určení vojáci putují pěšky a výbavu si nesou na zádech.

Nejznámějšími a nejnasazovanějšími jednotkami americké lehké pěchoty schopné aeromobilních a výsadkových operací je například 82. výsadková divize nebo 101. výsadková divize.

Americká armáda již několik let pracuje na způsobu jak vysazeným vojákům poskytnout větší mobilitu i palebnou sílu. Cílem je dostat vojáky z přistávací zóny na místo určení rychleji, s větším množstvím vybavení, s co nejnižší mírou fyzické námahy, která jim překáží v boji.

Dagor

Větší mobilitu a palebnou sílu lehké pěchotě poskytne velmi lehké terénní vozidlo ULCV (Ultra Light Combat Vehicle). Americká armáda ULCV definovala jako vozidlo schopné výsadkových i aeromobilních operací.

Typickým úkolem lehké pěchoty je například obsazení předsunutého letiště protivníka. Díky nasazení vozidel ULCV lze vojáky vysadit v bezpečné vzdálenosti a dostat se rychle k obsazovanému letišti.

Cílem je obsadit letiště mnohem rychleji, než protivník stačí přivolat těžší síly. Lehká pěchota letiště zajistí do té doby, než pomocí dopravních letadel dorazí těžší síly.

Vozidlo ULCV je koncipováno tak, aby jednu četu podporovalo jeden týden.Žádoucí je tedy velká rychlost, průchodnost terénem, agilita a schopnost přepravit a podporovat jednu četu (9 vojáků) americké lehké pěchoty. Pancéřová ochrana je požadována jen základní (hlavní roli hraje rychlost a agilita), dojezd s interními nádržemi minimálně 480 km.

Flyer 72. SOCOM již objednal 1300 vozidel Flyer 60/72.

Vzdušná přeprava

Americká armáda požaduje 300 vozidel, především pro 82. výsadkovou divizi, která je určená pro provádění rychlých vojenských akcí po celém světě.

Zásadní podmínkou je možnost dopravy pomocí vrtulníků. Díky maximální hmotnosti 2000 kg lze ULCV přepravit v podvěsu vrtulníku UH-60 Black Hawk. Větší dvoumotorový vrtulník CH-47 Chinnook dokáže přepravit hned tři automobily ULCV – jeden uvnitř nákladového prostoru (případně dva uvnitř), dva v podvěsu.

Vozidlo ULCV se však nevejde do nákladového prostoru konvertoplánu V-22 Osprey – lze ho ale samozřejmě přepravit v podvěsu. Americká námořní pěchota (U.S. Marine corps) a velitelství pro speciální operace SOCOM (Special Operations Command) mají vlastní programy velmi lehkých terénních vozidel schopné přepravy uvnitř V-22 Osprey.

V případě SOCOM se jedná o vozidlo Flyer vzniknuvší na základně programu GMV 1.1 (Ground Mobility Vehicle 1.1) a u námořní pěchoty lehké terénní vozidlo Phantom Badger. Obě vozidla jsou navíc přepravitelná také uvnitř vrtulníků CH-47 Chinook a mariňackého CH-53K Super Stallion.

Hendrick Jeep Commando 4x4; větší foto / Hendricks Dynamics

Kandidáti

Mezi favority soutěže patří vozidlo Dagor od firmy Polaris Defense. Vozidlo již využívají speciální síly ze Spojených států, Austrálie nebo ze Spojených arabských emirátů. Navíc Polaris Defense dodá velení SOCOM 1700 terénních bugin MRZR-4 a 300 lehčích MRZR-2.

Předností vozidla Dagor je vynikající průchodnost terénem. „Slyšeli jsem od našich zákazníků ze speciálních sil, že Dagor je dostal do míst, kde dříve nemohli jít s jinými vozidly," říká Rich Haddad, hlavní manažér Polaris Defense.

Dalším favoritem je vozidlo Flyer 72 od společnost General Dynamics. V neprospěch General Dynamics však hraje vytíženost výrobní linky. Až do konce roku 2020 všechna vozidla Flyer 60/72 poputují k SOCOM. Americká armáda přitom požaduje získat první vozidla ULCV již příští rok.

Dalšími kandidáty programu ULCV jsou Vyper VX4 od společnosti Vyper Adamas, HVTV (High Versatility Tactical Vehicle) od firmy Lockheed Martin odvozený od britského terénního auta Supacat LRV 400 a Hendricks Dynamics Commando 4x4.

Zdroj: Defense-Update

Nahlásit chybu v článku


Související články

MRAP: Život po Iráku a Afghánistánu

Vozidla odolná proti minám a chránící před palebnými přepady MRAP (Mine Resistant Ambush Protected) ...

Robotický vírník CQ-10B Snowgoose

Americké velitelství pro speciální operace SOCOM (U.S. Special Operations Command) od roku 2005 ...

Turecká bojová vozidla PARS 4×4 a KAPLAN-20

Turecká společnost FNSS Defence Systems představila na probíhající výstavě International Defence ...

IDET 2015: TITUS na podvozku TATRA 6x6

Blíží se jeden z nejvýznamnějších veletrhů obranných technologií – IDET 2015, který se bude konat ve ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • pjek
    13:10 24.05.2015

    Takže pouze pro pouze lehce ozbrojeným nepřítelem nečekané přepady? Problém použití vozidel spočívá v jejich mnohem snadnějším monitoringu oproti pěšímu přesunu. Jako univerzální ...Zobrazit celý příspěvek

    Takže pouze pro pouze lehce ozbrojeným nepřítelem nečekané přepady? Problém použití vozidel spočívá v jejich mnohem snadnějším monitoringu oproti pěšímu přesunu. Jako univerzální "jeep" mi specifikace podmínek moc nesedí. Připomíná mi to spíše výbavu pro Academi a výsadkáře proti demoralizovaným ručníkářům...Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...