Vozidla Corsac 8x8 pro slovenskou armádu?

Corsac 8×8 na výstavě IDEB 2016; větší fotoOn War | On PeaceSamuel Kolesár

Slovenská společnost MSM Group představila na letošní výstavě IDEB (International Defence Exhibition Bratislava) nové kolové bojové vozidlo pěchoty Corsac 8×8.  Vozidlo Corsac vzniklo za spolupráce slovenských firem MSM Martin, EVPŮ a Konštrukta Defence.

Corsac vychází z rakouského transportéru Pandur II od společnosti Steyr-Daimler-Puch Spezialfahrzeuge, respektive se jedná o licenční vozidlo vyráběné českou zbrojařskou společností Czechoslovak Group.

Vozidlo Corsac ve standardní konfiguraci váží 19,8 t, má délku 7,43 m, šířku 2,67 m, výšku 2,95 m a světlá výška vozidla je 0,45 m.

Balistická ochrana odpovídá standardu NATO STANAG 4569 Level 2 ( 7,62×39 mm API ), ochrana proti minám pak STANAG 4569 level 3A / B ( 8 kg TNT kdekoliv pod podvozkem) .

Na vozidlo je možné instalovat také přídavné pancéřování, které zvýší odolnost na standard  STANAG Level 3 ( 7,62×51 mm AP ) nebo Level 4 ( 14,5×114 mm AP ).

Tříčlennou posádku vozidla tvoří velitel, řidič a střelec. Ve vozidle je možné přepravit šest členů výsadku nebo užitečný náklad o celkové hmotnosti 9,5 t. Corsac je poháněný vodou chlazeným šestiválcovým dieselovým motorem Cummins ISLe HPCR o obsahu 8,9 l, výkonu 336 kW (450 koní) s nevyšším točivým momentem 1637 Nm.

Motor, splňující emisní normu EURO 2, je spojen s automatickou převodovkou s šesti rychlostmi pro jízdu vpřed a jednou pro jízdu vzad. Maximální rychlost vozidla na silnici je 115 km/h a rychlost plavby je 10 km/h, dojezd při jízdě na silnici je 650 km.

Vozidlo Corsac je vybavené bezposádkovou dálkově ovládanou věží Turra 30 slovenské konstrukce. Věž je standardně osazena ruským automatickým kanónem 2A42 ráže 30 mm se spřaženým kulometem PKT ráže 7,62 mm a dvěma střelami 9M113 Konkurs (v kódu NATO AT-5 Spandrel).


Corsac 8×8 na výstavě IDEB 2016; větší fotoOn War | On Peace, Samuel Kolesár

V případě přáni zákazníka je možné do věže Turra 30 instalovat americký kanón  Bushmaster Mk.44 ráže 30 mm, jiný kulomet ráže 7,62 mm nebo 12,7 mm a izraelské protitankové střely Rafael Spike.

Vozidlo Corsac je vybaveno systémy na ochranu před nukleárními, biologickými a chemickými zbraněmi, které tvoří filtroventilačního sytému FVZ-98M, detektoru toxických látek RAID XP a dekontaminační soupravy OS-3M.

Obrněné vozidlo Corsac představené na letošním veletrhu IDEB jasně cílí na Ozbrojené síly Slovenské republiky, které  v současné době hledají náhradu za letité transportéry OT-64 SKOT.

Slovenská vláda sice oznámila, že nakoupí polská obrněná vozidla Rosomak, respektive jejich variantu Scipio osazenou slovenskou věží Turra 30, nicméně k dodávce vozidel zatím nedošlo. Je otázkou, zda Slovensko zůstane u volby polských vozidel, nebo se rozhodne pro Corsac, či do hry zasáhnou další hráči.

Scipio a Corsac mají prakticky stejnou bojovou hodnotu. Mezi oběma vozidly je však podstatný ekonomický rozdíl - Czechoslovak Group nabízí výrobu podvozků Corsac na Slovensku.

Slovensko tak v případě nákupu vozidel Corsac neposílí jen svou armádu, ale také svůj zbrojní průmysl i svou ekonomiku.

Zdroj: IHS Janes, On War | On Peace

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Hawkei: Australská konkurence americkým “jeepům” JLTV

Australská společnost Thales Australia, divize francouzské Thales Group, od roku 2010 vyvíjí lehké, ...

Bojová vozidla pro ruské výsadkáře

Vzdušná výsadková vojska Ruské federace již brzy získají novou obrněnou techniku. Ruské výsadkáře po ...

M60A3 SLEP: Nesmrtelný M60 se do důchodu nechystá

Americká firma Raytheon připravila kompletní modernizační balíček pro americké ikonické tanky M60, ...

Slovenské obrněné vozidlo Aligator Master II

Na bratislavské vojenské výstavě IDEB 2016 slovenská společnost Kerametal představila prototyp ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • butters
    16:05 20.07.2016

    ano, namiesto toho sa idu kupovat dalsie vozidla 4x4 - k Ivecu, RG 32, Aligatoru pribudne stvrty typ... to nevymyslis

  • Karlos73
    15:14 20.07.2016

    http://domov.sme.sk/c/20216557... Nákup Scipio padol, lobing pre Corsac sa prejavil v plnej sile... Som z tohoto znechutený. Jediná možnosť ako sa zbaviť nálepky z korupcie a lobingu, je vypísať medzinárodný a transparentný tender... Patria, Rosomak, Pandur II, Boxter,

  • KOLT
    21:49 10.06.2016

    Ještě k těm rážím – proč se argumentuje vyšší cenou 30x173 mm, když ji vyrábí stejná (domácí) fabrika jako 30x165 mm? Možná o něco málo vyšší bude, protože je to prostě větší náboj, ale neočekával bych kdovíjaký rozdíl. Maximálně je to o množství naskladněných nábojů – fajn, tak je dospotřebujme, respektive část jich nechme i s lehce modernizovanými stroji pro AZ, bude-li k tomu vůle.

  • Rase
    13:30 10.06.2016

    Souhlas. Navíc vzhledem k množství neúspěšných polských projektů, jak nahradit BVP-1, je dost možné, že to opět vyšumí.

  • KOLT
    12:31 10.06.2016

    S bvp je to těžké. Poláci jsou jediní, kteří a) skutečně potřebují plavbyschopné vozido; b) si mohou dovolit mít lehký typ s ohledem na předchozí požadavek, a k němu skutečně těžké bvp typu Namer. Ostatní potřebují něco univerzálnějšího, přičemž to nemusí plavat. Čili pro ostatní by bylo poměrně logické koupit vozidla ASCOD či CV90 či Puma, zatímco pro Poláky až tak ne.

  • Rase
    11:46 10.06.2016

    Děkuju za informace. Čím dál víc mám obavu, že i u těch pásových BVP z jednání s poláky sejde (a pro AČR se bude doma motovat ASCOD2 nebo CV90). Akorát tím jednáním o podobě "BVP pro V4" ztatíme čas a každý stát se zařídí sám pro sebe

  • niko
    11:27 10.06.2016

    MO SR Gajdos sa pred par dnami pre slovensky rozhlas vyjadril nasledovne:

    V prípade obrnených vozidiel si exminister obrany myslí, že z nákupu poľských vozidiel Rosomak nič nebude a navrhuje vyhlásiť otvorený medzinárodný tender. Gajdoš v tejto súvislosti skonštatoval, že v súčasnosti prebiehajú rokovania, pričom snahou rezortu je byť v týchto rokovaniach zodpovedným partnerom, ktorý dosiahne čo najlepšie podmienky pre SR.

    http://www.aktuality.sk/clanok...

  • niko
    09:01 10.06.2016

    Rase: Ja len doplnim, ze nahradu za BVP 2 hladaju aj Slovaci. Po chvala Bohu zavrhnutom projekte Sakal sa OS SR obzera po niecom inom. Vsetko sa ma ale zverejnit az so Strategiou vystavby OS SR. Teda mozno buducy rok.

  • Pepa
    09:04 09.06.2016

    Rase:

    To ale neznamená, že se s novým BVP musí přejít na novou munici a měnit i zásoby ve skladech. Lafetaci 2A42 nabízí např i Rafael u věže co mají naše Pandury.

  • Rase
    08:10 09.06.2016

    Pepa:
    zatím ano, ale žádný z uživatelů je pořádně nemodernizuje (jen udržuje provozuschopné). Dříve nebo později budou nahrazeny něčím co bude lépe odpovídat moderním standardům. Všechno je otázkou financí (a třeba i ti bulhaři chtějí od letoška dávat 2% na armádu). Náhradu za BVP hledají poláci, češi a nejspíš se to bude šířit i dál. Zatím jsou asi dostačující, ale brzy jim stejně skončí životnost

  • Pepa
    08:00 09.06.2016

    Rase:

    S ohledem na počet členů NATO, kteří používají BVP 2 bude ruská 30x165 asi nejpoužívanější 30mm municí i v NATO...

  • stirling
    23:53 08.06.2016

    Zubr vypadal zajímavě, ale jen podle těch pár náčrtů nebyl asi připraven moc dobře na hrozbu zespodu, takže dnes by byl asi už zastaralý. OTT by svojí největší výhodu měl v jednoduchosti, nízké ceně, ty podvozky 8x8 jsou dělané na 40-50 t, takže 25 t ot by bylo pro něj jak malina. Já tipuju, že k tomu CSG časem dojede vedle sofistikovaného panduru budou nabízet "tupé" OT, které nebude umět plavat a bude to jen pevná korba posazená na tatře. Zkušenosti už sbírají (pandur, titus i nová obrněná kabina pro tatru).

  • Rase
    21:17 08.06.2016

    Jura99:
    OT Zubr měl taky odvrácenou stránku (politickou):
    http://palba.cz/viewtopic.php?...
    (je to neskutečná paralela k současnému hledání náhrady za BVP).

    Pepa:
    Podíl na vývoji CTAS 40 by byl ideální, ale BAE a Nexteru se zkrátka rovnat nemůžeme (finančně). Munici ráže 30mm sice nepoužívají velké evropské státy, ale menší státy ano, taky Polsko a Španělsko. Potenciál do budoucna ale má teleskopická munice (CTAS 40 mm). Přerážované 2A42 chápu jen jako přechodné řešení - problém by asi byla cena za vývoj oproti nákupu ze zahraničí

  • Pepa
    19:58 08.06.2016

    rase, semtam:

    Přerážovat 2A42 je ekonomický nesmysl. 30x173 není žádná standardní ráže, Britové mají jinou, Francouzi taky ...

    Smysl má nabídnout moderní munici pro tuto ráži. U nás na to byl projekt někdy 2000-2003. Tuším s Mauserem nebo s kým. Jen není poptávka, tak se to nevyrábí. Slováci jistě BVP 2 jen tak nevyřadí a asi by bylo logické mít stejnou munici pro oboje.

  • semtam
    19:25 08.06.2016

    saracen

    Na ten Mauser jsem pomalu zapomněl. Ale bych si typnul, že bude možná dražší než Buschmaster. Ale určitě se jedná o dost zajímavou zbraň.

    Možná by i šlo jak psal charlie mít pár kousků Buschmasterů jen pro mise.

    A Rase má velmi dobrou myšlenku "přerážovat" 2A42 na standard NATO a tím pádem by de-facto vznikli 2 nové kanony na základu 2A42 s možností exportu ( západní a východní ráže). No a jak je známo, tak Czechoslovak group a nebo jiný zbrojní výrobce v SK či ČR by exportovat chtěl, ale pokud česká a slovenská armáda budou utrácet v zahraničí, tak se zbrojním společnostem nedostane ani jména a ani profitu.

    Než nakupovat tupostí mezků výrobky jen proto, že jsou standard NATO ( bacha na Francii a Británii, ty už kráčí k 40mm) v zahraničí bez podstatné přidané hodnoty a minutí vlastní peněz mimo vlastně jen tak. Tak je opravdu lepší nakoupit doma prověřený výrobek a tím i posílit následný vývoj nové zbraně, dále možnost exportu ( když není výrobek, není export) a pozitivní dopad pro domácí ekonomiku. Plus i zvýšená kvalifikace pracovníků daného oboru.

    V opačném případě pokud se nakoupí v zahraničí tak se může na to, co jsem popsal zapomenout.
    A přitom jde vlastně o velmi podobné zbraně odpovídající své ráži. Nákup Bushmasteru proto vidím jen jako drahý "luxus" bez přidané hodnoty. Peníze ušetřené nákupem slovenské 2A42 bych spíš investoval do vývoje náhrady 2A42. Myšleno ráže NATO plus "východní" aby to mělo šanci na export.

  • Rase
    18:53 08.06.2016

    Jura99:
    Máte pravdu, ale zkušenost s výrobou Panduru usnadní cestu (i zlevní) k vlastnímu stroji. Zubr vypadal dobře, ale vývoj z ničeho by byl hodně drahý a nejspíš by skončil (třeba i v pokročilé fázi vývoje, nebo jako T72M4CZ, po pár kusech), navíc by to byl nevyzkoušený stroj a na trhu by se nejspíš neprosadil. I u Poláků je pěkně vidět, že z Patrie AMV postupně vytvářejí vlastní stroj. U Panduru II je to podobné - časem může vzniknout "OT Zubr" který bude mít s Pandurem společného jen předka

  • Jura99
    18:27 08.06.2016

    K "OT Tatra" bych jen poznamenal, že ani OT-64 nebyl na podvozku Tatra, šlo o konstrukci továrny Praga. V případě samonosné pancéřové korby je nosná roura nejspíš navíc, nezávislé polonápravy se připojí na korbu. Jinak před asi 20lety zde byl projekt přerovských strojíren OT Zubr, předběhl však dobu, nebyl zájem nakupovat OT, ale dizajn byl mnohem zdařilejší než u Panduru.

  • Rase
    18:15 08.06.2016

    stirling
    - první Aktivní Ochrana je hotová a funkční, co vím, tak vývoj pokračuje dál do další verze (teď už možná pracují na třetí). Problém je, že tyhle věci jsou velice drahé, tak je nikdo neosazuje na vozidla (jen Izraelci, kteří k tomu mají důvod). KMW má taky aktivní ochranu vlastní konstrukce, ale kvůli ceně jen jako demonstrátor.
    Jak je na tom Přídavný Pancíř to nevím, ale patrně vývoj pokračuje dál (v nějaké podobě by asi byl použitelný).
    S tou "OT Tatra" jsi nakousl zajímavou věc (:D) - pokud by byl zájem, tak už asi zvládneme postavit vlastní OT, s vlastní aktivní ochranou, přídavným pancířem atd.

  • stirling
    16:28 08.06.2016

    niko: už nic toto je přesně moment kdy končím.
    Jinak by mě opravdu zajímal faktický rozdíl pandur x corsac jestli u CSG opravdu už proběhl nějaký vývoj nebo to jsou jen drobnosti a jestli opravdu hodlají tu platformu někam posouvat nebo je to jen příprava na OTTatra.:o)
    Ostatně když jsme u pandura, nevíte jak dopadl projekt aktivní ochrany? Jede to dále nebo se to zrušilo? Tuším, že byl zadán i vývoj nového přídavného pancéřování, ale o tom jsem také nic dlouho nikde neviděl....
    Jsem moc zvědav na cenu jestli si slováci vyberou corsac oproti nákupu nových 20 ks pandurů pro ačr.

  • niko
    15:55 08.06.2016

    Stirling: Fakt neviem co riesis. Ja som napisal, ze v letaku je uvedeta hmotnost 23 ton. Ty si zase videl v tomto clanku inu. Osobne skor verim tomu, co som sa dozvedel priamo na IDEBE jako clanku ale to je moj subjektivny nazor. A teda, ze bojova hmotnost Corsaca je o tonu vacsia jako ceskeho Pandura II. Ale nech je to tak, alebo onak, posledne slovo v tomto bude mat OS SR.

  • Rase
    14:44 08.06.2016

    Proč vlastně Slováci neupravili plány k 2A42 na náboj 30×173mm (pro novovýrobu) - je v tom nějaká technická potíž ? Licence na Bushmaster II je asi nereálná

  • Charlie
    14:34 08.06.2016

    Poznámka do placu: 2A42, respektive jeho munice, používá elektrický odpal - bez šťávy nevystřelíte.

    Můj nároz na použití tohohle kanonu je asi ten, že je Slováci maj (třebas jako skladovky nebo demontáž ze zrušenejch Bevek) a maj do nich munici, tudíž je tam chtěj kvůlivá úspoře financí.

    U Turry se deklaruje schopnost zástavby obou kanonů, takže pokud to udělali trochu rozumně, můžou třebas do mise nahodit Bushmastery kvůli logistice. U profíků držet vycvičenost na oba kanony není zas takovej problém.

  • Pepa
    14:30 08.06.2016

    2A42 a Bushmaster II jsou stejné ráže, přibližně stejného výkonu, oba mají podávání dvou druhů munice. 2A42 má větší kadenci (což se hodí jen asi proti vzdušným cílům), Busmaster II bude díky externímu pohonu asi spolehlivější (vadný či seknutý náboj ho nezastaví). Otázka je, jak jsou na tom v porovnání např. s přesnosti. Pro 2A42 dost mluví to, že na něj mají slováci licenci. Pro Bushmaster zase moderní munice, která by se pro 2A42 musela teprve zavézt do výroby.

    Např. vývoj APDSFS-T munice pro 30x165 proběhl tuším jak u nás tak na slovensku....jen to zatím nikdo nevyrábí....

  • stirling
    14:27 08.06.2016

    niko: nebyla hádka, už to prostě neřeším když si někdo za něčím takovým stojím prostě počkám až se mu to vyvrátí zde a tady ten článek přišel dokonce dříve než jsem si myslel.
    Ohledně prostoru uvnitř, to bude opravdu stejné jako u panduru, prostě je to pandur tak není kde brát nějaké místo navíc, spíše asi záleží na typu instalované věže či dalšího vybavení, který prostor bere.

  • hurvo
    14:07 08.06.2016

    Menit kanon na starom bvp nema vyznam tam 2a42 moze dosluzit. Ale dat na novu masinu stary kanon je nezmysel. Duplom ked bushmaster pouzivaju poliaci aj cesi a je lepsi.
    To ze kanon potrebuje elektrinu je bezpredmetne v okamihu ked si uvedomite ze je osadeny v bezosadkovej vezi ktora bez elektriny tak ci tak nefunguje.

  • saracen
    13:57 08.06.2016

    Pre semtam:
    To čo si popísal sú skôr ekonomické a hospodárske hľadiská nedá sa s tým nič iba súhlasiť. Čo sa týka kompatibility s NATO tak je zaujímavé, že Buschmaster je USA kanón a sami američania ho nemajú zavedený v pozemných silách. V európe túto ráž používajú španieli, nóri, fíni, rakúšania, zavádzajú ich nemci a možno ma doplníte asi aj niekto iný. Zabudol som na poliakov a ČR.
    Ja osobne nemám proti tomu USA kanónu nič pokiaľ je lepší ako 2A42 v dostrele, presnosti, priebojnosti a pod., ale najvážnejší problém vidím v tom, že tento kanón bez elektriky nefunguje, kdež to rus funguje na pricípe odberu plynov po výstrele a domnievam sa, že i keď ide doba neustále dopredu hlavná zbraň musí byť funkčná v každých podmienkach a situáciach. Nie som si istý, ale obdobou tejto ráže sú nemecké kanóny mauser, ktoré používajú nemci, španiely a rakúšania a ten taktiež funguje na princípe odberu plynov.
    Na IDEBE som sa rozprával s chlapíkom z EVPÚ, ktorý mi potvrdil, že v tomto roku majú naplánované strelecké skúšky veže turra30 už s americkým kanónom.

  • Lukas
    13:46 08.06.2016

    2A42 to nie problem - klient chce - klient ma (To tylko kwestia dostępności amunicji)

    Pociski przeciwpancerne bym jednak wymienił.
    Choć wiadomo integracja nie jest ani łatwa ani tania...

    Zawsze drużyna może mieć przenośne wyrzutnie - jak amerykanie (M2 Bradley ma TOW a piechota ma też wyrzutnie Javelin)

    Inna sprawa to że OSSR powinno negocjować duży wieloletni kontrakt. Przy 100- 200 maszynach można więcej zyskać dla przemysłu.

  • niko
    12:08 08.06.2016

    stirling: O tej bojovej hmotosti Corsaca som pisal ja. Kedze je to presne tak uvedene v letaku vyrobcu, ktory som si vzal s IDEBu domov. A z toho letaku som to aj opisal. Nie je mi zname, zeby som si tento parameter "nenechal vymluvit",a ani neviem, ze by okolo toho bola nejaka velka diskusia, resp. nejaky flame. Opisal som udaje z letaku a zavesil na AN. Tot vsio. Nemylis si ty temy ?

    Inak konfiguraciu sedadiel si urci OS SR. Ved priestor je ten isty jako u ceskeho Panduru, ide len o to jako poukladas sedadla. Jako som uz pisal. Podla slov ludi z IDEB, pri kusoch pre OS SR sa so zmenami pocita, toto bol len demonstrator.

  • semtam
    11:14 08.06.2016

    Poznámka ke zbrani 2A42.

    Tento kanon sice je sovětského původu a má o něco menší průbojnost než ekvivalentní ráže NATO. Ovšem má své výhody. Tento kanon vyrábí české i slovenské podniky a jeho cena bude zajisté menší než u Buschmasteru a s municí to bude pravděpodobně obdobné nebo přinejmenším srovnatelné. Peníze jaksi zůstanou "doma". Kanon 2A42 je jednoduchá osvědčená zbraň.

    Nevýhoda je kompatibilita s NATO. U kompatibility si myslím, že věc není až tak moc horká. Co armáda NATO, to různá výzbroj. V praxi to přináší nevýhodu vlastně jen u misí, kdy se munice musí tahat z domova než aby se výhodněji zakoupila v místě působení viz. třeba Afghánistán. Zde zase platí pravidlo, že peníze za nákup munice pro 2A42 zůstávají na Slovensku (vyjma přepravy), ale peníze pro ráži NATO jdou jinam.

    A co se týče PTŘS, zde to platí obdobně. Konkurz a jeho modernizace není také špatná zbraň i když se nejedná o top výrobek. Kolové BVP by se k tankům v ideálním případě nemělo vůbec dostat a pro ostatní cíle je více než dostačující. Spike bych spíš viděl u protitankových družstev.

    U Konkurzu ani nějaká kompatibilita s NATO není problém. Sic peníze za licenci jdou Rusku ( přesně nevím, jak to je), ale také opět zůstávají na Slovensku a to je výhodnější, než jen nákup v zahraničí a hlavně PTŘS se mohou vyvíjet viz. Bělorusko či Ukrajina.

    Ne moc dobrý příklad je Bulharsko, které prodává/prodávalo zbraně sovětské provenience ( ale vlastní výroby) monarchiím zálivu a ty následně končili v rukách IS. Je to sice opravdu špatný příklad, ale kdyby Bulharsko rezignovalo na výrobu zbraní, jen proto, že jsou původem sovětské/ruské, tak by neviděli ani korunu teda leva a kvalifikovaní lidé z výroby by museli hledat práci jinde, třeba i za hranicema. Samozřejmě, někdo může namítnout, že zbraně jsou ze zásob, ale monitorována byla i novovýroba.

  • hurvo
    10:47 08.06.2016

    Stale mam obavu z veze ktora pouziva windows. Hadam to umlatia nakoniec do pouzitelnej podoby aj s diskogulou pre velitela.

    Zimbio ty aj s tou tvojou vychodnou frontou chod niekam a tu ataku si strc hrubym koncom napred.

  • stirling
    09:43 08.06.2016

    Jo jinak teď jsem si uvědomil jak nedávno tu někdo tvrdil jak Corsac má 23t a je to oficiální parametr a nenechal si vymluvit, že to je maximální možná hmotnost.... Kdo to byl dohledávat nehodlám, ale spíše se zamyslete nad tím, jestli je potřeba se dohadovat o věcech o kterých si jen myslím/doufám, že tak jsou.

  • stirling
    09:11 08.06.2016

    Pandur s věží má tuším 7 sedadel.
    Jinak je asi jedno co si Slováci vyberou oboje poslouží podobně, já přeji CSG, na druhou stranu pokud pořídí rosomáky bude pěkné srovnání těchto strojů při společném cvičení. Hlavně ať vyhodí ty ruské zbraně.

  • leviathan
    08:14 08.06.2016

    Osadka 6 muzov? Nema cesky Pandur 8 sedadiel?

  • niko
    21:34 07.06.2016

    zimbo: No naraz ataky nevydrzi asi ani jedno kolesove BVP. Ved v podstate vsetky sa daju upravit na rovnaky balisticky standard Stanag Level IV. Maloktore vysie. A ani ruske nie. BTR 90 ma celo korby Level 3, zbytok Level 2. Samozrejme sa da tiez ovesat.

    jj284b: Suhlasim, ze Spike je pri armade jako je OS SR nutnostou. No pokial viem, so Spike sa aj pocita.

  • zimbio
    21:21 07.06.2016

    No,uvidíme ako sa osvedčí na východnej fronte,už skoro!Myslíte,že tá plechovica udrží náraz ataky?

  • sanityangel1
    20:24 07.06.2016

    Je to sice off-topic, ale tady je clanek k danskemu vyberovemu rizeni na stihacky:

    http://nationalinterest.org/bl...

    :)

  • jj284b
    20:21 07.06.2016

    tou vyzbrojou to totalne zabili.... Spandrel je zastarala strela, ktora vyzaduje aby sa stroj vystavoval nepriatelskej palbe... Spike je absolutna nutnost...

  • niko
    16:10 07.06.2016

    Velmi rozumne a racionalne zhrnutie situacie okolo kolesoveho transportera a OS SR

    http://vladimirbednar.blog.sme...

  • Jura99
    16:03 07.06.2016

    vlasto souhlas, ale výrobci podvozku je celkem šumák, co si tam odběratel poručí nasadit za věž, takže tam bych nehledal důvod polské laxnosti k dodávkám. My vlastně ani nevíme, jestli tam laxnost je, údajně se má rozhodnout do konce června (řekl ministr obrany SR). Poláci by se mohli chtít vyvlíknout ze závazku nechat opravovat svoje DANA na Slovensku. Vlastně ta oprava DANA celkem vyvažuje fakt, že by se podvozky Scipia nevyráběly na SR. Takže bych nabídku CSG (výroba celého vozidla na SR) a Polska (sice výroba v PL, ale nabídka oprav DANA) viděl velmi podobnými, ovšem dokud nevíme cenu. CSG je celkem v klinči, protože potřebuje dodat AČR Pandury co nejdráž a současně by potřebovala podlézt levnou nabídku Scipia pro Slovensko. Sice Pandur pro AČR je jiné vozidlo než Corsac, ale šťouralům se bude špatně vysvětlovat případný (velký) cenový rozdíl mezi Pandurem a Corsacem

  • niko
    15:59 07.06.2016

    Vlasto. tento rok bol na IDEBE Rosomak M s vezou Turra 30 s Bushmasterom. Takze ocividne fakt nie je problem tam ten Bushmaster namontovat. Cela finta je len v tom, ze demonstrator s Turrou 30 s 2A42 je proste lacnejsi. Preto to tam takto vystavovali minuly rok a aj tento. Su to ale len demonstratory. Je zrejme, ze OS SR pojde prave do kalibru a rakiet zavedenych v NATO. Taktiez vybavenie vozidiel ma byt ine. Proste tie vystavne kusy treba brat s rezervou nic ine.

  • vlasto
    15:50 07.06.2016

    Ma zmysel aby este robili prezentacie s tymi ruskymi zbranami? Kazdemu musi byt jasne (az na vladne spicky SR), ze aktualne zbrojenie je zbrojenim proti Rusku. Teda nie ze by zrovna niekto isiel do vojny, ale sa minimalne zbavit zavislosti na dodavkach z Ruska.. To vazne chceme nakupit vezu s ruskymi raketami (kanonom a gulometom)? Minule pri rosomakoch som bol sprdnuty, ze som mystifikoval zdrzanlivost z polskej strany tym, ze slovensky dodavatel veze chce vyuzit skladove zasoby ruskych zbrani. A teraz Corsac detto.

  • niko
    15:22 07.06.2016

    Inak pozeram, ze som napisal presny opak toho, co som chcel. :) Takze je takmer iste, ze bude mat Bushmastera II a Spike.

    OS SR momentalne pozaduje 60 vozidiel. Je to ale len vyzbroj pre 2 mechanizovane prapory. Nasledne zacne predpokladam, ze vymena specialnych vozidiel na podvozku 8x8.

  • Jura99
    15:09 07.06.2016

    Bojová hodnota obou vozidel bude stejná, rozhodnout by měla cena, včetně přínosů pro domácí (slovenský) průmysl, což se dá také vyčíslit a zahrnout k ceně. Rosomak je zdařilejší dizajnově, i když už i ten je okoukaný a není žádná sláva. Čekal bych od CSG, že Pandura vezme do parády dizajnér a podobně jako z DANY udělali celkem pohledný kus, udělají i něco na Pandurovi (ty LEDky jsou hodně málo). OS SR by časem mohly vzít okolo 100ks, takže je o co se snažit.

  • niko
    13:39 07.06.2016

    Scipio aj Corsac su len demonstratory. Finalna konfiguracia bude podla vsetkych presiaknutych informacii o dost ina. Je taktiez takmer iste, ze nebude mat Buschmastera II a Spike.

  • Rase
    13:28 07.06.2016

    Czechoslovak Group si očividně věří, když investovali do takového demonstrátoru (kompletní kamufláž atd.). Oproti tomu Scipio byl na výstavě dost odfláklý.
    Cena u Corasaca bude asi hodně podobná jako u Scipia (bez drahé elektroniky atd.)