TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Vrtulník S-97 Raider poprvé ve vzduchu

Datum přidání 24.05.2015    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 22 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Vrtulníková stíhačka S-97 Raider tento pátek podnikla svůj první testovací let. Firma Sikorsky během letu otestovala funkčnost unikátní koncepce dovolující výrazně zvýšit cestovní i maximální rychlost vrtulníků.   

Foto: S-97 Rider; větší foto / Sikorsky

Foto: S-97 Raider; větší foto / Sikorsky

 

První let S-97 Raider se odehrál na letišti společnosti Sikorsky v West Palm Beach na Floridě. S-97 Raider provedl tři testovací starty a přistání a vyzkoušel základní všesměrové manévry. Pokročilejší fáze leteckých testů přijde na řadu v následujících týdnech a měsících.

 

„Cítíme, že to byl opravdu úžasný den pro Sikorsky a letectví," říká Mark Miller, viceprezident firmy Sikorsky pro výzkum a konstrukci. „Nestává se každý den, že máte první let, a když k tomu ještě přidáte, že máte nový, odlišný a přesvědčivý nový produkt, jako se S-97 Raider, je to ještě více speciální. Jsme velmi potěšení, že šlo vše podle plánů a navíc, jde o novou generaci vrtulníků se schopnostmi, z kterých jsme opravdu nadšeni."

 

Původně firma Sikorsky vyvinula S-97 Raider pro program americké armády ASS (Armed Aerial Scout). V rámci programu AAS americká armáda hledala náhradu za stroje OH-58 Kiowa, tedy lehký vrtulník určený k průzkumu a bitevním úkolům.

 

Vzhledem k rozpočtovým škrtům armáda program AAS s předpokládaným rozpočtem 16 miliard dolarů v roce 2013 zastavila. V současné době se uvažuje o vyřazení všech 818 vrtulníků OH-58 Kiowa z výzbroje bez náhrady a předání průzkumných úkolů vrtulníkům AH-64E Apache Guardian.


Sikorsky se však rozhodla pokračovat ve vývoj vrtulníků S-97 Raider. Firma uhradila 75 % nákladů za vývoj vrtulníků, zabývajících 25 % pak ostatní hlavní dodavatelé dílů a součástek.

 

Video: První testovací let S-97 Raider. / YouTube

 

Na základě zkušeností s programem S-97 Raider firma Sikorsky postaví koncepčně podobný, ale mnohem větší technologický demonstrátor vrtulníku pro program JMR (Joint Multi-Role).


Po JMR pak může následovat ambiciozní program FVL (Future Vertical Lift), který se klade za cíl částečně nebo úplně nahradit flotilu více než 4000 bitevních vrtulníků AH-64 Apache a dopravních UH-60 Black Hawk.


Nakonec unikátnost dvou-rotorové koncepce se zadní tlačnou vrtulí umožní firmě Sikorsky vyvinout novou generací vrtulníků pro civilní a vojenský trh. Podle Millera nelze navíc o S-97 Raider, resp. nové koncepci, uvažovat jako o prosté náhradě vrtulníků. S-97 Raider jednoduše může „létat mnohem rychleji, do větších výšek, za vyšších teplot a s větším užitečnějším nákladem," než kdy dokáží klasické vrtulníky.


S-97 Raider navazuje na technologický demonstrátor X2. Maximální startovací hmotnost stroje je 6000 kg. Uvnitř vrtulníku najde místo dvojčlenná posádka pilotů a šestičlenný výsadek. Podle Billa Fella, testovacího pilota firmy Sikorsky, je S-97 Rider „pevný jako kámen" a bez prodlení reaguje na povely pilotů. Posádka ocení také nízkou úroveň vibrací a hluku.


Předností vrtulníku S-97 Rider je však vysoká cestovní rychlost. V čisté konfiguraci, tedy bez podvěšených zbraní, dokáže S-97 létat cestovní rychlostí až 440 km/h. Klasické vrtulníky, díky fyzikálním omezením daných konstrukcí, mají cestovní rychlost obvykle téměř dvakrát menší.


V současné době se testů účastní dva prototypy. Již příští rok začne Sikrosky předvádět plné letové schopnosti vrtulníku S-97 Raider potenciálním zákazníkům.

 

Zdroj: Sikorsky

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
flanker.jirka Datum: 27.05.2015 Čas: 18:49

to KOLT: V tomhle směru jsem optimista, vývoj jde dnes rychleji než dříve, navíc to není zase taková změna technologií, aby se to nedalo do pěti let dostat do seriové výroby.

avatar
flanker.jirka Datum: 27.05.2015 Čas: 18:49

to KOLT: V tomhle směru jsem optimista, vývoj jde dnes rychleji než dříve, navíc to není zase taková změna technologií, aby se to nedalo do pěti let dostat do seriové výroby.

avatar
KOLT Datum: 27.05.2015 Čas: 00:38

flanker.jirka: Než to bude skutečně zkonstruované, vyzkoušené a než by se na nás dostala řada, budou olétané i zítra nakoupené stroje...

avatar
flanker.jirka Datum: 26.05.2015 Čas: 23:32

Pěkná koncepce, do toho by se měl uvrtat i někdo z českého leteckého průmyslu. Na MO by se zase mohli zamyslet, zda to nevydržet se stávajícími stroji než bude dostupná tato technika. S takovou cestovní rychlostí to na kratší vzdálenosti nahradí i Casy.

avatar
Blake Datum: 24.05.2015 Čas: 22:20

Kridla navyse narusuju downwash rotoru, co zas vadi pri nizsich rychlostiach. Rusi chceli skusit zakomponovat koncept lifting body do navrhov, co poslal nizsie Superme, ak sa nemylim.

avatar
BarryGold Datum: 24.05.2015 Čas: 21:47

To Alstratt: Cheyenne měl klasický rotor s cyklickým řízením, pouze měl navíc tlačnou vrtuli vzadu pro zvýšení rychlosti. Ovšem klasický rotor při vyšších rychlostech rozkmitá letoun, protože list rotoru ubíhající dozadu (proti směru letu) ztrácí vztlak. Částečně to mohou řešit křídla, ale zvyšuje se komplikovanost a hmotnost vrtulníku, takže se to zatím neujalo.

avatar
Alstratt Datum: 24.05.2015 Čas: 21:07

Brantly B1

Lockheed Cheyenne AH 56

avatar
KOLT Datum: 24.05.2015 Čas: 20:50

BarryGold: Aha, tak teď už chápu, jak to myslíte.

avatar
KOLT Datum: 24.05.2015 Čas: 20:49

BarryGold: To přeci vůbec není o tom, jestli S-97 tlačnou vrtuli potřebuje a Ka-52 ne :-o To je o tom, že S-97 ji má, aby dokázal létat rychleji, než jak z principu dokáží maximálně létat vrtulníky.

Todomatch: Dobrej postřeh, fakt vypadají hodně pevné.

Ještě mě napadá, jestli ta "...nízká úroveň vibrací a hluku..." souvisí s použitím tlačné vrtule, nebo je to díky konstrukci draku. Předpokládám, že při dopředném letu asi nebudou muset hlavní rotory točit tak rychle jako u konvenčního vrtulníku, ale při kolmém startu je to přešť jako uhoď, ne?

avatar
BarryGold Datum: 24.05.2015 Čas: 20:49

Sikorsky na tomto systému rigidních rotorů ABC pracuje od 70 let minulého století (S-69). Dva tuhé rotory s opačným směrem otáčení, vzdálené od sebe pouhých 30 palců, vyvíjejí pouze vztlak a dopředný pohon je nutné zajistit jinak, zde tlačnou vrtulí. Systém ABC (Advanced Blade Concept) nemá s Kamovy nic společného a měl by být výrazně výkonnější.

avatar
Todomatch Datum: 24.05.2015 Čas: 19:20

To je nějaká zmenšená verze? Ty vrtule jsou totiž fascinující i před tím než nahodí motory trčej jak pravítko - žádnej průhyb. Možná takové musí být, když budou oproti běžným nárokům čelit intenzivnímu "tlačení" vpřed. Tam by případná pružnost byla určitě na závadu.

avatar
Kusa Datum: 24.05.2015 Čas: 17:43

To tu bylo už v 80 letech aspoň v seriálu.

http://www.csfd.cz/film/39778-airwolf/

avatar
BarryGold Datum: 24.05.2015 Čas: 17:34

Sikorského systém ABS má s Kamovem společné pouze to, že má dva protiběžné rotory. Jinak jde o něco úplně jiného. Proto má Raider ještě tlačnou vrtuli, kterou Kamovy nepotřebuje.

avatar
Deadog Datum: 24.05.2015 Čas: 17:09

trosku me mrzi ze zmenili ten futuristicky vzhled celnich oken ... vypadal fakt dobre

avatar
Petr M Datum: 24.05.2015 Čas: 15:42

Však Ruský Kamov, používá dva protiběžné rotory u svých strojů už od někdy roku 1950, není to žádný novinka s příchodem Ka-52.

arr