LAND 400 Phase 2: Austrálie kupuje bojová vozidla Boxer

Boxer CRV; větší foto / Rheinmetall

Před několika dny australská vláda podepsala smlouvu v hodnotě 2,1 miliardy euro (3,3 miliardy australských dolarů) s německou firmou Rheinmetall ohledně dodávek 211 bojově-průzkumných vozidel Boxer CRV (Combat Vehicle Reconnaissance). Jde o největší vyzbrojovací program v historii australského pozemního vojska ‒ celkové akviziční náklady dosáhnou 5,2 miliardy australských dolarů.

O úspěch v programu LAND 400 Phase 2 bojoval Boxer CRV s finským vozidlem AMV35 od roku 2016. Tři testovací prototypy (varianty) od každého uchazeče podstoupily velmi komplexní 12 měsíců dlouhé testování v Austrálii. Posuzovanými oblastmi byla schopnost přežití (mimo jiné balistická odolnost), mobilita, palebná síla a schopnosti velení a řízení.

O vítězství Boxer CRV se rozhodlo v březnu letošního roku. Australská armáda získá všechna vozidla mezi roky 2019 až 2026 ‒ výcvik započne v roce 2020.

Boxer CRV nahradí 257 bojově-průzkumných vozidel ASLAV (Australian Light Armoured Vehicle). Náklady na celý životní cyklus (30 let) flotily vozidel Boxer CRV jsou odhadovány na 15,7 miliardy australských dolarů, z toho australský průmysl získá 10,2 miliardy australských dolarů.

ASLAV ani Boxer CRV není klasické bojové vozidlo pěchoty, jehož hlavním úkolem je působit společně s tanky ve smíšených mechanizovaných jednotkách. Posláním Boxer CRV je provádět především průzkum bojem a souřadnice o cílech předávat dělostřeleckým, raketovým nebo leteckým jednotkám.

Díky modulární konstrukci lze na základní kolovou platformu Boxer umístit různé nástavby. Australská armáda na platformě Boxer získá mimo jiné vozidla velení a řízení, vozidla návodčích palby, ambulance nebo inženýrská a odtahová vozidla. V budoucnu je jistý vývoj i dalších verzí.

Boxer CRV má bojovou hmotnost 38,5 tun, což ho činí zřejmě nejtěžším kolovým obrněným vozidlem na světě. S německým obrněncem může soutěžit jen izraelský transportér Eitan, který váží (avšak bez bojové věže) 35 tun.

Velká hmotnost se odráží na špičkové ochraně proti minám Level 4a (10 kg TNT kdekoliv pod podvozkem) podle normy STANAG 4569. Ostatně australská armáda v rámci testů pod oběma vozidla nechala odpálit ostrou nálož. Ochrana proti balistickým hrozbám je modulární ‒ standardem je ochrana čela vozidla proti střelám do ráže 25 mm (Level 5) a boků proti kulometné munici do ráže 14,5 mm (Level 4).


Výměna modulů vozidla Boxer v polních podmínkách.

Posádku německého obrněnce tvoří devět lidí, z toho až šest průzkumníků (reálně čtyři). Bojově-průzkumnou verzi Boxer CRV bude tvořit 133 vozidel, která obdrží dvoumístnou bojovou věž Rheinmetall LANCE s automatickým kanónem Rheinmetall MK30-2 ráže 30 mm. MK30-2 střílí programovatelnou municí a je mimo jiné nabízen u vozidel Puma a Lynx pro Armádu ČR.

Kanón MK30-2 využívá dvojitý zásobovací systém ‒ do zbraně jsou vedeny dva nábojové pásy a lze tedy podle potřeby použít dva druhy munice. Velitel tak může velmi rychle přepínat mezi průbojnou municí nebo programovatelnou municí KETF (Kinetic Energy Time Fuze) od firmy Rheinmetall.

KETF byla původně vyvinuta pro prostředky protivzdušné obrany k ničení nízkoletících cílů a k ochraně lodí proti řízeným střelám. Munice obsahuje 162 wolframových pelet, které jsou vymeteny mikronáloží. S touto municí a s možností nastavení různých střeleckých vzorů lze ničit bodové cíle (například optiku moderních tanků), prostorové cíle (vlny útočící pěchoty) nebo liniové cíle (kolonu vozidel).

Výhodou MK30-2 je nastavitelná kadence střelby v rozmezí 100 – 600 ran za minutu. Střelecké vzory, kde je nutné velmi rychle pokrýt palbou větší plochy, jsou u kanonu MK30-2 naprogramovány právě na rychlejší kadenci, a tak dojde k masivnímu účinku ve zlomku času.


Australská armáda nakoupila šest vozidel od dvou finalistů a testovala je až do zničení.

Boxer CRV získá také protitankové řízené střely ‒ australská armáda vybírá mezi Spike-LR, Javelin nebo MMP. Rovněž se počítá s instalací aktivního systému ochrany, a to buď Rheinmetall Active Defense System nebo Rafael Trophy.

Podle smlouvy prvních 25 vozidel Boxer CRV vznikne v Německu, montáž zbývajících vozidel zajistí australští pracovníci v novém výrobně-vývojovém centru MILVEHCOE (Military Vehicle Centre of Excellence). MILVEHCOE zajistí mimo jiné technickou podporu celému programu LAND 400 Phase 2 a nabídne své služby i pro další programy LAND 400.

K programu Boxer CRV se připojí 40 australských subdodavatelů, včetně společnosti Bisalloy Steel Group (pancíř), NIOA (střelivo), TECTONICA (monitorovací systém), Supacat Australia (konstrukce a certifikace), Cablex, Huber and Suhner, RedArc (vše elektronika), Hoffman Engineering (osvětlení a displeje), Nezkot Precision Tooling and Engineering (montáž věže) a další. Celkově program v Austrálii vytvoří 1450 nových pracovních míst.

Program LAND 400 Phase 2, resp. celý zastřešující program LAND 400, je zajímavý i z jiného hlediska ‒ jde o ukázkový příklad výborně zvládnutého akvizičního programu. Podle bezpečnostního experta Františka Šulce je tomu tak hned z několika důvodů:


Boxer CRV při ostrém testu protiminové ochrany podvozku. / Australian Army

„Za prvé, vše probíhalo koncepčně. Po debatách, vydefinování potřeb a průzkumu trhu bylo v roce 2016 v Bílé knize o obraně rozhodnuto o výběru nových nejvhodnějších kolových a pásových platforem,“ říká Šulc. „Za druhé, vše probíhalo holisticky, neřešil se tedy jen tento projekt, ale zasadil se do kontextu celých pozemních sil. Na časové ose se vyznačily části životního cyklu jednotlivých platforem a do toho se přidal nový projekt [LAND 400 Phase 2 - pozn. red.]. Byly vyjádřeny i výcvikové potřeby a proběhlo finanční vyhodnocení a zajištění zdrojů.“

Australská armáda podle Šulce dále vypracovala studii, která vyhodnotila možnosti, určila nejvhodnější dodavatele a byla provedena analýza rizik. Vše bylo navíc ověřeno a zhodnoceno nezávislou auditorskou společností (Deloitte).

Díky výše uvedeným opatřením mohlo být přikročeno k zúžení počtu potenciálních dodavatelů na dva (Boxer a AMV), se kterými byl podepsán kontrakt na dodávku tří testovacích vozidel za 25 milionů australských dolarů. Dodaná vozidla byla testována do zničení (viz výše).

„Důležité je, že výběr probíhá po jednotlivých konkrétních krocích, je vyhodnocován i nezávisle a nedochází v něm k neustálým změnám. Od počátku byl také zapojen australský obranný průmysl, respektive to byla podmínka,“ objasňuje komplexnost australského programu Šulc.

Zdroj: Australian DefenceRheinmetall

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Velká Británie kupuje německá obrněná vozidla Boxer

Britský The Times informoval o záměru ministerstva obrany Velké Británie nakoupit 800 kolových ...

Bojové vozidlo pro australskou armádu: Boxer CRV vs. Patria AMV35

V rámci programu LAND 400 Phase 2 australská armáda hledá nová kolová bojová vozidla. O přízeň ...

Německý obrněný transportér Boxer pro Velkou Británii

Ministerstvo obrany Velké Británie (MOD) plánuje v rámci programu MIV (Mechanised Infantry Vehicle) ...

Německé bojové vozidlo Boxer pro australskou armádu

Novým průzkumným bojovým vozidlem australské armády se stane německý Boxer Combat Reconnaissance ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • KOLT
    23:46 24.08.2018

    MALI, Gorn, oběma díky!

  • MALI
    22:57 24.08.2018

    Kadence kanónu v BVP Puma je podle informací od PSM omezena z důvodu dosažení menšího rozptylu střelby a dále z hlediska optimalizace tepelného zatížení hlavně kanónu při střelbě.

    To KOLT:
    SŘP moderních BVP jsou na úrovni SŘP MBT, úhlové rychlosti a zrychlení věží jsou ještě vyšší, než u MBT. Moderní BVP má schopnost převzetí věže velitelem včetně střelby, funkci Hunter-Killer, je schopné automaticky zamířit na externě přidělený cíl (od nadřízeného), obráceně je schopné jím nalezený cíl (který nemůže samo zničit) přesně lokalizovat a jeho souřadnice přenést nadřízenému, téměř všechny moderní BVP mají minimálně poloautomatické sledování cíle, některé mají i automatické sledování cíle (ty vzdušné cíle jdou automaticky sledovat snáze, než pozemní cíle). Některé SŘP moderních BVP jsou vybavovány meteorologickými senzory (stejnými, jako MBT). Z důvodu požadavku střelby PTŘS s dosahem 4 až 5,5 (i více) km jsou dálkové dosahy zaměřovačů BVP a přístrojů velitele BVP rovněž na úrovni MBT. Nejmodernější SŘP BVP už "umí" i rozšířenou realitu (implementaci taktických značek s vyznačenými dálkami do obrazu televizního zaměřovače střelce/přístroje velitele).
    Odpověď na Váš dotaz na hromadné postřelování statických cílů - ano, je to možné, ale nevyužívá se to.

  • KOLT
    20:46 23.08.2018

    Gorn, já to samozřejmě myslel tak, že střelec/velitel označí cíle, SŘP spočítá patřičné parametry, načež na povel operátora začne pálit. Nemyslel jsem, že by střílelo samo od sebe na cíle, které si samo našlo.

    Každopádně díky za odpověď. Chápu tedy správně, že moderní SŘP dokáže kupříkladu sledovat vrtulník za letu a podle jeho vzdálenosti a rychlosti předsazovat střelbu? A zvládne to třeba i s autem nebo pěšákem?

  • Gorn
    19:42 22.08.2018

    KOLT: dostatečně. Co jsou schopny zvládnout je dané tím kolik parametrů mají a nad čím mají kontrolu (řekněme třeba že SŘP může nezávisle vyhledávat cíle a na pokyn velitele převezme kontrolu nad jeho kamerou a ty cíle mu postupně "ukáže"). Samozdřejmě zákazníci ne vždy chtějí integrovat všechny systémy které si na vozidlo naporoučejí a na druhou stranu určitě existují SŘP do kterých nelze něco integrovat, ačkoliv se asi vždy najde kompetentní dodavatel který to dokáže napravit a tudíž je to jen otázka peněz.
    Váš předpoklad je špatný, pokud vím ještě nikdo neporušil základní koncept kdy SŘP nemůže zahájit palbu, je běžné že můžou měnit parametry (kadence, typ munice...) nebo zablokovat palbu, ale většinou prostě nemají žádnou možnost vypálit... řekněme že se jedná o bezpečnostní prvek

  • KOLT
    09:09 22.08.2018

    Rase, já vím, že to souvisí i s šetřením munice. Stejný argument by se ale dal uplatnit i na Boxera, ne?
    Musím přiznat, že mi to omezení přijde poněkud zbytečné v situaci, kdy je armáda profesionální a střelec či velitel takového vozidla nebudou vyplašení zajíci, kteří by to zmáčkli a vysypali celý zásobník najednou. Pokud ten kanón tu schopnost má, jsou situace, kdy je nanejvýš vhodné ji využít, a používá jej osádka, která ví, co dělá, je nanejvýš vhodné tu schopnost využít. A napadají mě minimálně dvě situace, kdy použití vysoké kadence skutečně smysl má:
    1) PVO, kdy bude BVP střílet kupříkladu na dron, helikoptéru nebo i nízkoletící bitevník. Je ovšem pravda, že ve chvíli, kdy je k dispozici ABM, není to potřeba (přesná střelba několika kusy ABM je účinější než nasypat tam desetinásobek munice s rozptylem +- autobus). Otázkou je, zda bude ABM vždy k dispozici...
    2) Ona střelba na liniové cíle, kdy potřebuji co nejrychleji pokrýt "dlouhý" prostor. Nicméně i tady platí, že ABM to "řeší" lépe. A také poznámka o její dostupnosti.

    Mmchd, rozumí tu někdo dostatečně moderním SŘP bojových vozidel, aby věděl, co vlastně jsou schopny "samy" zvládnout? Předpokládám, že je možné označit třeba tři statické cíle, nastavit jakou a kolik munice má na každý cíl vystřelit, a teprve pak zadat pokyn k palbě. SŘP pak sám provede "manipulaci" se zbraní a již bez zásahu povede vlastní střelbu. Dokáže to i s pohyblivými cíli? Kupříkladu na základě jejich trackingu v IR spektru? Nebo to už od něj chci schopnosti F-35 :-)

  • Rase
    18:42 21.08.2018

    tak kadence u Pumy má mnohem pragmatičtější příčinu a tou je šetření municí. Přeci jen veze 400 kusů munice, konkrétně 200 v podavači + 200 ve vozidle. Pro představu, takový švédský CV9040 má jen 24 nábojů v zásobníku.

  • Lukas
    18:15 21.08.2018

    Pro Jara
    Sami Anglicy nie wiedzą co z wozami Ajax

    Koncepcje w ramach programu British Army 2020 zmieniają się bardzo dynamicznie

    A i u nas jest taka koncepcja aby BZ na Rosomakach używać jak kawalerię - do szybkich i dalekich rajdów.

  • KOLT
    09:19 21.08.2018

    Jirosi, jenže u Pumy by kadence měla údajně být omezená na maximálně 200 r/m. Proto mě překvapuje, že u méně stabilního Boxeru je povoleno 600.

  • Jara
    08:59 21.08.2018

    Jirosi
    Nesrovnávejte to s taktikou vojsk varšavské smlouvy, na západě je to jinak hlavně UK ty taky staví celé brigády na průzkumně/bojových AJAX, je to jiná taktika
    U nás se nad taktikou nasazení nikdo moc nezamýšlel a tak se stále tupě držíme ruského drilu akorát politruky už zrušily snad ;)

  • Jirosi
    08:52 21.08.2018

    KOLT: "2) Kanón MK30-2 by skutečně měl dosahovat kadence 600 r/m (dokonce snad i víc), nicméně kupříkladu v Pumě je omezená na 200 (prý kvůli přesnosti). Skutečně ve věži Lance pro Boxer je povolená tak vysoká kadence?"

    Odpověd máš hned v článku.
    "Výhodou MK30-2 je nastavitelná kadence střelby v rozmezí 100 – 600 ran za minutu. Střelecké vzory, kde je nutné velmi rychle pokrýt palbou větší plochy, jsou u kanonu MK30-2 naprogramovány právě na rychlejší kadenci, a tak dojde k masivnímu účinku ve zlomku času."

    Tedy pro přesnou střelbu snižuješ kadenci, pro potlačení cíle to sypeš co to dá.


    Mně zaráží jedna věc, jestliže si kupují 130 vozidel průzkumu. Jak jsou potom s platformami pro zničení cíle(děla, raketomety, letadla, atd.) Případně jaké si plánují zásoby munice?

  • semtam
    07:43 21.08.2018

    PavolR

    Ano v koprodukci Patria & Gorenje.

  • PavolR
    01:23 21.08.2018
    Oblíbený příspěvek

    Rase:
    Nemali tí slovinskí vojaci náhodou omrzliny práve po pobyte v Patriach montovaných u výrobcu chladničiek? :-D

  • Rase
    22:57 20.08.2018

    Osobně beru Boxer, jako takovou kombinaci klasického KOT (KBVP) a Tatrapanu, případně Tituse. Stačí se podívat, v jakých úlohách slouží u Bundeswehru. Ona ta možnost nést bojovou věž je takový extra bonus. Pro mě je Boxer hlavně skvělá platforma pro specializované nástavby, k čemuž se hodí právě ona modulárnost. U varianty KBVP ona možnost vyměnit nástavbu, tak moc nevynikne. Samotná schopnost se mi ale hodně líbí - podobných vozidel není.
    ps. k podobným úlohám jako má Boxer u Bundeswehru, bude sloužit u AČR Titus (až se jich koupí ony stovky).

    Lukas:
    myslím že došlo k nějakému omylu v překladu, PavolR už za mě odpověděl - díky

    PavolR:
    pokud si dobře vzpomínám, tak ony Patrie pro slovinskou armádu, montovali u výrobce ledniček. Je klidně možné, že už další Patrie si montovat nechtějí a raději by koupili už smontované Boxery, rovnou z Německa. fakt nevím.

  • KOLT
    22:50 20.08.2018

    V článku mě zaujaly tři věci:
    1) Vybrali si 30mm kanón, což s ohledem na aktuální trendy není mnoho. Nicméně intenzivně ho testovali "proti" 35mm, takže asi vědí, proč to dělají.
    2) Kanón MK30-2 by skutečně měl dosahovat kadence 600 r/m (dokonce snad i víc), nicméně kupříkladu v Pumě je omezená na 200 (prý kvůli přesnosti). Skutečně ve věži Lance pro Boxer je povolená tak vysoká kadence?
    3) KETF munice šíří pelety jen směrem dopředu (kužel), čili předpokládám, že ono ničení liniového cíle (kolony) je myšlena palba z boku. Ničit cíle v zákopech takto stále ještě není možno. Nebo se pletu?

  • PavolR
    21:32 20.08.2018

    Lukas: Rase o Patrii písal iba to, že ju používajú ako OT bez poriadnej výzbroje. Za nemoderný označil Pandur 6x6 (Valuk). A zrovna o AMV xp nepadlo ani slovo ...

    Inak, na zdravotnícke vozidlo mi príde Boxer obzvlášť škoda v podmienkach, keď majú toľko vozidiel podstatne nižšej bojovej hodnoty, tak napríklad Valuky, ktoré v tejto konfigurácii už aj majú vytvorené a stačilo by prerobiť niekoľko transportných ...

  • Jara
    21:32 20.08.2018

    Kéž by jsme podobnou akvizici zažily u nás při výběru nového BVP..... ovšem když si vzpomenu na asi 4 koncepce rozvoje AČR během 10 let.... mimochodem jedna lepší než druhá, znějící pokaždé jako ušité horkou jehlou, bez finančního krytí...a zapojení průmyslu? no to je u nás sprosté slovo, přeci nikdo nebude utrácet moje daně!!!!! Proboha! Kdy už se u nás pochopí, že peníze nesou peníze, skudlením pod polštář nezbohatnem, nejsme v pohádce

  • KOLT
    21:26 20.08.2018

    Ona ta výměna modulů obecně nemá moc význam. Pravděpodobnost, že budu mít v míru víc modulů než podvozků, je fakt malá... Hodit by se to mohlo ve válce, kdy by bylo možné kupříkladu vyměnit zničený modul za jiný, kterému byl zničen podvozek. Jestli to ale stojí za to zesložitění konstrukce, si nedovolím hodnotit.

  • Lukas
    20:58 20.08.2018

    Pro Rase
    Ja tylko przypominam że Patrie oskarżono o korupcje w Słowenii...
    Myślisz że tylko oni potrafią dawać łapówki?

    Nie wiem dla mnie AMV XP nie jest przestarzałym pojazdem
    Natomiast koncepcja "wymiennych modułów zadaniowych" w Boxerze jest tylko teoretyczna

    Co przyznał raport niemieckiej najwyższej izby kontroli - koszt modułu jest tak wysoki że w praktycznie Boxer który został wyprodukowany jako "wóz ewakuacji medycznej" zawsze będzie tylko wozem ewakuacji medycznej.
    Przy tym zachowanie możliwości wymiany modułów (znów tylko teoretycznej - zbyt duża masa na realizacje zadania w warunkach polowych) pociągnęła dalsze komplikacje...

    Tak ten wóz ma dobry pancerz...
    Ale gdyby nie głupia koncepcja rodem z hakowca (Hook-Lift Truck) to byłby lepszy
    Albo przynajmniej tańszy

  • Rase
    19:48 20.08.2018

    PavolR a Lukas:
    jo Slovinci to mají opravdu všelijaké a taky mi tenhle nákup dost smrdí. Mě nákup Boxerů dává smysl jen jako alternativa k nákupu pásových BVP. Co si budem povídat, Pandur 6x6 už není zrovna moderní stroj a tak jako provozované Patrie AMV 8x8, nemá pořádnou výzbroj a fungují jen jako OT. Souhlasím ale s tím, že celá věc smrdí průšvihem. Navíc slovinská armáda se dlouhodobě potýká s nebojeschopností, jak ukázala i poslední zpráva NATO. Dle dostupných zpráv měli vojáci nedostatečné vybavení a někteří během procesu hodnocení vyhledali lékařskou pomoc kvůli omrzlinám. Nedostatky se objevily také při navigaci na bojišti. V reakci na neuspokojivý výsledek vláda odvolala náčelníka generální štábu Andreje Ostermana, který funkci zastával od roku 2014...
    :-(

  • kopr
    19:36 20.08.2018

    Naznačená výměna modulu vypadá na videu sice pěkně, ale máte někdo představu, jak je to s modularitou v praxi, kdy člověk musí zápasit se znečištěním, opotřebením, poškozením, ...?

  • PavolR
    19:36 20.08.2018

    Rase:
    Slovincom chýba do zbierky hádam už len nejaké to Centauro, prípadne pár kusov VBCI alebo Piranhe, nech už to majú fakt kompletné. Kto vie, či by nemali záujem aj o pár našich BOV 8x8 :-p

  • Lukas
    19:06 20.08.2018

    Bojowo - rozpoznawczy, czyli kontynuatorka amerykańskiej koncepcji "kawalerii pancernej" czy też bardziej siermiężnego wschodniego "rozpoznania bojem"

    Co do Boxera - cóż wybór British Army jest ciekawy o tyle że pokazuje że Anglicy chcą dywersyfikować dostawców uzbrojenia (Warrior - BAE, Ajax - GDLS. Boxjer - RLS )
    Wybór nie jest zaskoczeniem - Brytyjczycy partycypowali w programie Boxer

    Słowenia - cóż... Ja tu czuje temat na mała aferę korupcyjną...

  • Rase
    18:42 20.08.2018

    Jsem hodně zvědavý, jak dopadne Australský tendr na pásáky, která bude vzápětí následovat. Vybírat se bude z prakticky stejných BVP jako u nás. Vzhledem k tomu, že Australané mají dost dobré zkušenosti s Rheinmetallem a berou od nich i tisíce náklaďáků MAN, tak je docela horkým favoritem Lynx. osobně jsem tak hodně zvědavý, spíš kdo s ním postoupí do druhého kola :-)

    Co se týče samotného vozidla, tak koncept bojově-průzkumného vozidla se mi velice líbí. Ono vozidlo napěchované elektronikou je sice drahé, ale může zastat funkci několika specializovaných verzí. Navíc dnes je prioritou získávání informací, k čemuž jsou ideální.
    Na začátku roku 2018 oznámilo ministerstvo obrany Slovinska, že do roku 2022 plánuje nakoupit 56 boxerů za 250 mil eur. Z toho 48 vozidel s bojovou věží, zbytek minomety. Kolem roku 2025 by se dokoupil stejný počet dalších vozidel. Zda tento tendr dopadne, nebo jak vypadá bohužel nevím. Obecně se ale Boxeru hodně daří s prodeji. První přebírá Litva a i v Británii se plánuje montáž (nevím ale zda už podepsali smlouvu).