Česko-německá spolupráce v oblasti obranného průmyslu přinese českým firmám zakázky za 35 mld. Kč.

BVP Puma; větší foto / PSM

Praha, 14. listopadu 2017: Největší německé zbrojovky uspořádaly v Praze setkání s cílem identifikovat vhodné české partnery pro budoucí spolupráci v oblasti obranného průmyslu. Podíl na výrobě bojového vozidla pěchoty (BVP) PUMA by mohl českým firmám přinést zakázky v hodnotě 35 mld. Kč, dále přísun unikátního technologického know-how, stejně jako podíl na dodávkách do ostatních zemí EU na desítky let.

Participace českého průmyslu se však netýká pouze projektu PUMA, ale poskytuje i možnost uplatnění v širším portfoliu zbraňových platforem využívaných německým Bundeswehrem i jinými armádami. Uveďme například tanky Leopard-2, houfnice PzH-2000 a mnohé další nejmodernější zbraňové systémy evropské provenience.

Průmyslového setkání v hotelu Diplomat Praha v rámci dne Česko-Německé spolupráce v oblasti obranného průmyslu se účastnilo více než 30 českých firem. Hlavním cílem setkání bylo identifikovat vhodné partnery a nastínit možné modely budoucí spolupráce.

„Stejně jako je ČR centrem evropského automobilového průmyslu, mohlo by se v dohledné době stát i průmyslovým centrem evropského obranného průmyslu. Velmi oceňujeme špičkovou kvalitu českých firem a uvažujeme o tom, že do ČR přesuneme část výrobních i vývojových kapacit," říká Mathias Kraus, šéf obchodu a marketingu ze společnosti PSM.

Konsorcium PSM je společný podnik koncernů Krauss-Maffei Wegmann a Rheinmetall Landsysteme. Vyrábí BVP PUMA, které je součástí tendru na přezbrojení Armády České republiky. Konsorcium je připraveno zapojit do výroby BVP PUMA významné české firmy a využít jejich kapacit nejen pro případné dodávky pro českou armádu, ale i pro německý Bundeswehr a armády ostatních zemí EU/NATO. Objem vzájemné spolupráce může v horizontu 3 let přesáhnout hodnotu 35 miliard Kč. Spolupráce otevírá potenciál i pro transfer nejmodernějších technologií do ČR.

„K ochraně nejlepších bojových vozidel pěchoty na světě používáme nejlepší pancířové systémy, které kombinují různé technologie, jako např. vícevrstvé pancíře, tzv. AMAP, nebo explozivní reaktivní pancíře (ERA). S těmito pasivními a aktivními pancířovými systémy dosahujeme nejvyšších úrovní ochrany našich vojáků proti zbraním středního kalibru, protitankovým řízeným střelám, protitankovým minám a IED. Uvažujeme o distribuci této technologie do České republiky," doplňuje Mathias Kraus ze společnosti PSM.


Power-pack BVP PUMA; větší foto / PSM

BVP PUMA je komplexní a systémové řešení pro mechanizované jednotky. Zahrnuje logistiku, podpůrné vybavení, do funkčního celku sladěné a ověřené zbraňové systémy, elektronické systémy, výcvikové programy, simulátory, i podpůrné programy výrobce po celou dobu provozu vozidel. Zároveň se nejedná pouze o bojové vozidlo pěchoty, ale o komplexní integrovaný bojový systém společně s tanky a bitevními vrtulníky k vytvoření mohutné bojové síly s maximálním využitím předností všech těchto bojových prostředků.

Vývoj vozidla začal v roce 2002, první prototyp vznikl v roce 2005 a roku 2015 jej zařadil do výzbroje německý Bundeswehr. Celých deset let bylo věnováno detailnímu testování, aby vozidlo splnilo požadavky na BVP budoucnosti s výhledem na použití během dalších 40-50 let ve všech budoucích formách konfliktů. PUMA je zcela nová bojová platforma.

Nejedná se o další modernizaci vozidla, které by konstrukčně vzniklo na konci minulého století, ale o zcela novou technologickou a vývojovou generaci moderního bojového prostředku, kde ochrana osádky a zároveň bojová síla jsou hlavním přednostmi. BVP PUMA se již úspěšně účastnil testů AČR ve Vyškově, VIP prezentace v Přáslavicích či brněnského veletrhu IDET 2017.

Redakčně upraveno

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Tank Leopard 2 pro Armádu ČR. Zítra bude pozdě

Armáda ČR po roce 2025 začne řešit náhradu tanků T-72M4 CZ. Nyní lze poměrně levně na leasing získat modernizované tanky Leopard 2. Avšak nabídka je omezená počtem dostupných tanků - v roce 2025 půjde koupit pouze nové, a tedy patřičně drahé tanky Leopard 2.

Německo navyšuje počet provozovaných tanků Leopard 2

Německé ozbrojené síly získají v příštích letech 104 "nových" tanků Leopard 2A7V. Stroje vzniklé modernizací starších uskladněných vozidel vstoupí do aktivní služby v letech 2019 až 2023.

Modernizace vozidel Puma pro Bundeswehr

Bundeswehr uzavřel smlouvu se společností Rheinmetall na modernizaci bojových vozidel pěchoty Puma. Celková cena zakázky dosahuje přibližně 370 milionů euro.

BVP Puma pro Armádu ČR - průmysl, výcvik, cena a spolehlivost

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje za nakup 210 nových bojových vozidel pěchoty (BVP) a dalších verzí na stejné platformě utratit 50 miliard Kč. Při podobné strategické zakázce, a to platí všude na světě, není možné posuzovat jen dopad nákupu na schopnosti armády, ale také dopad na průmysl a na mezinárodní postavení země.

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Stránka 1 z 35
  • Mattauch
    01:04 29.01.2018

    Starlight:
    1) To sedí pro rotu AZ 71. a 72. mpr. 4. BRN má schéma jiné - o tomhle si totiž rozhodovali brigády. No a nehledejte za tím úkolové uskupení, jde prostě oto udělat zmenšeninu praporu, aby bylo možno doplnit každé prázdné místo v praporu (mírová nenaplněnost, úhrada ztrát) někým z roty AZ a (nebo) nafouknout rotu na prapor. Tedy není to o zajištění samostatnosti roty, ale o tom že "v Praze" bylo rozhodnuto jak velké (personálně) roty AZ budou a brigády si rozhodly jak si to poskládají.

    2) Charakteristika velení roty AZ sedí, ale zase... jsou tam psani 2x ISR, ale neexistuje systém jejich přípravy, neexistuje pro ně jakékoliv vybavení, nic... A celkově je třeba se na to dívat optikou: "Ta rota má mít cca 140 vojáků, tak co bychom tam ještě dali..." :)

    mech čety snad odpovídají profi mech četám praporu. Ale třeba minometná četa je organizována jinak než profi minometná četa - má méně zbraní, ale má prvky které jsou u profi až na baterii. Týlová četa s dopravním družstvem o deseti řidičích... ti jsou tam za normálního stavu zcela k nepotřebě (v tomhle počtu) ale když by se převáděla AČR do jiného než mírového stavu tak by bylo potřeba přeážet spoustu materiálu - "hoďme si do roty AZ nejaké řidiče navíc..."

    Co se týče draze zaplacených zkušeností... co k tomu říct.

  • Starlight
    16:24 28.01.2018

    1)
    Já to doplním. Jestli jsem dobře koukal, tak typická struktura mechanizované čety armádních záloh AČR vypadá takto: http://www.71mpr.army.cz/slozeni-jednotky-az
    Tedy se jedná spíše o rotní úkolové uskupení, jehož bojovou část tvoří jen dvě mechanizované čety a jedna minometná četa.

    2)
    Pro zajímavost i „nejednoduché“ srovnání velitelské sekce mechanizované roty aktivních sil ACR a US ARMY. Neberte to jako dogma, spíše jako nejlepší možný odhad tabulkových stavů, kde budou jednak mé chyby, jednak se to v armádách „často“ mění.

    Velitelská sekce mechanizované roty aktivních sil ACR. Kromě jednoho BVP/KBVP (velitelská verze) má dále tabulkově 4-6 nákladních automobilů 6x6 (2-3 T810 a 2-3 T815), vlečnou elektrocentrálu, jedno 4x4 vozidlo Land Rover (LR110) s vlekem. Ty vozí VR, ZVR, vedoucího praporčíka (nrtm., OR-6) + dvoučlennou ISR sekce (zíklad pro budoucí rotní UAV?) + velitelské družstvo (8 lidí = výkonný praporčík, technika roty skladník, mladší zdravotnický záchranář, operátor, 3 x řidič ).

    US ARMY u mechanizované roty s BVP M2 Bradley má velitelskou sekci se 2 důstojníky a cca 12 NCO/vojáky, které navíc posiluje řada praporních specialistů.

    Vozový park tvoří dvě BVP M2 Bradley (velitelská verze s rádiem navíc), které převážejí VR (+ řidič, hlavní střelec roty, spojař) a ZVR (+ řidič, střelec). Hlavní seržant roty (First Seargant/1SG, E-8, velí mimo jiné logistice roty) + řidič ale jezdí v dalším obrněnci (!) OT M113 s velkorážným kulometem (nahradí je nová AMPV na podvozku Bradley).

    Rota není dimenzována na zřizování permanentního velitelského stanoviště, pokud stojí na místě. Nicméně velitelské stanoviště dokáže vlastními silami postavit (zpravidla stan + M113) a na velitelském stanovišti roty se ve směnném provozu střídají jak členové velitelské sekce, tak i příslušníci čet. Jakmile se rota rozjede, velí se z BVP.

    Automobilní park mechanizované roty doplňuje dvojice vozidel 4x4 HMMVV pro nebojovou dopravu VR, ZVR a hlavního seržanta. Dále je tu už jen dvojice nákladních automobilů (4x4 a 6x6) pro vybavení a náhradní díly, které táhnou valníkový vlek a přívěsnou cisternu na vodu. Ve velitelském družstvu je rotní UAV RQ-11B Raven, hlavní spojař roty/komunikační specialista, zásobovač roty/výkonný praporčík a jeho podřízený zbrojíř roty a pravděpodobně stále i specialista na ZHN (dříve tam byl, v poslední době si nejsem jistý, jestli jeho pravomoc nepřevedli na jednoho z velitelů vozidel jako u tankové roty)

    Zpravodajci z praporu ideálně přiděluje rotě zpravodajského analytika pro zpravodajský tým roty (sestavený jinak ze zkušených příslušníku roty se speciálními školeními). Tento tým tvoří velitel (zpravidla ZVR), přiřazený analytik specialista a dva vybraní a vyškolení vojáci z roty.

    Dále z praporu rotě přidělují tým předsunutých dělostřeleckých pozorovatelů vedený důstojníkem (FSO). Zpravidla s vlastním vozidlem M7 FIST nebo malý tým (velitel + spojař s výkonnou datovou radiostanicí) dostanou přímo mechanizované čety. Kromě dělostřelectva (houfnice, minomety) slouží jako nouzový/pomocný předsunutý letecký návodčí, který supluje/asistuje návodčího letectva (JTAC). JTAC je ale nedostatkovým zbožím, které může prapor přidělit i s obrněným transportérem M113 (opět bude nahrazovat vozidlo AMPV).

    Dále prapor přiděluje lékařský tým (jeden mladší zdravotnický záchranář do každé čety + starší zdravotnický záchranář na velení roty), kteří se převážejí v BVP jednotky. Vlastní evakuaci z bojiště na praporní obvaziště pak může mít na starosti praporní zdravotnické evakuační vozidlo na bázi OT M113 (budou nahrazeny verzí AMPV na podvozku Bradley), které pacienta může předat na praporním obvazišti velkoporostorovým lékařským ambulančním vozidlům opět na bázi OT M113 (opět budou nahrazeny druhou zdravotnickou verzí AMPV). V rámci vlastních střeleckých týmů (2 v střeleckém družstvu) musí být minimálně jeden voják vycvičen jako CLS (Combat Life Saver), který má na starosti batoh se lékařské vybavení pro CLS a taktická nosítka.

    Prapor dále poskytuje opravárenský (vyprošťovací) tým s vlastními specializovanými vozidly z praporní roty předsunuté podpory. Tu prapor ale má sám přidělenu z brigádního podpůrného praporu. Náčelník týmu je hlavním technikem roty, který velí koloně zadních vojů, pokud hlavní seržant roty není k dispozici.

    Zjednodušeně řečeno u US ARMY je vidět organizace, které na úroveň mechanizované střelecké čety dává organicky v podstatě jen bojová vozidla a střelecká družstva a nemíchá do toho další specializace. Ani mechanizovaná rota nemá organicky mnoho dalších vozidel, podpůrného a specializovaného personálu.

    Specializované podpůrné funkce (zdravotnický záchranář, dělostřelecký pozorovatel, opravy/vyprošťování, full-time zpravodajec), kteří jsou organizačně ve svých mateřských specializovaných jednotkách, přiděluje četě a rotě až prapor. A to případně i se specializovanými vozidly, včetně obrněných. To platí i pro tým na opravu/vyprošťování techniky. Pak počet vozidel i podpůrného personálu už bude hodně přesahovat mechanizovanou rotu AČR. Zejména mě zaráží mnohem větší množství zdravotnického personálu a praporních vozidel, který US ARMY na tomto stupni tabulkově plánuje. Že by draze zaplacené reálné zkušenosti?

    US ARMY tedy dopředu plánovitě vytváří jakési rotní úkolové uskupení, které je ale tvořeno organickými součástmi praporu kombinovaných zbraní CAB, respektive obrněného brigádního bojového týmu ABCT. V realitě navíc doktrína ABCT US ARMY počítá natvrdo s tím, že k mechanizované rotě s BVP přidává i tankovou/tankové roty (tanků v CAB praporu je více než BVP). Pak jsou zadní voje roty jsou ještě mohutnější, respektive lépe využité, protože nepodporují jen jednu osamocenou mechanizovanou rotu, ale větší uskupení.

  • Mattauch
    10:08 22.01.2018

    Starlight:

    Aby ndošlo k nedorozumění jsem AZ ne VZP.

    VZP z mého útvaru na mezinárodní cvičení jezdí poměrně běžně. Co si vybavím, Polsko, Rakousko, Slovensko, Německo v posledních třech letech. Nicméně obávám se že míra přenesení zkušeností je na úrovni čet a rot spíše nižší. Obvykle spíš vidíte co dělají vaši podřízení, než co dělá partner a stejné úrovni a o vyšší úrovni lze obvykle řící maximálně zda to fungovalo nebo nefungovalo.

    Neřekl bych že jsem překvapen, tím že se to někde dělá jinak. Ani se nedomnívám, že to že se to dělá jinak v BW, nebo US Army nutně znamená, že se to u nás dělá špatně. Nicméně je to zajímavé pro srovnání.

    U nás je ZVČ rotmistr což odpovídá SFC (OR - 5). Myslím že dostat se na tu funkci dřív než po deseti letech služby by byl nyní celkem zázrak (u VZP, v AZ to funguje trochu jinak).

    Ohledně protnutí funkce VD a ZVČ do jedné osoby, zrovna tohle považuji za hodně nešťastné (krom velení velitelskému družstvu, jak bylo zmíněno dríve). Jako ZVČ si musím zachovat přehled o celé četě a musím znát celou četu a musím být kdykoliv připraven převzít velení celé čety. Důležitá je rovněž funkce kontroly a pomoci družstvům. Jeden z velitelského týmu (VČ a ZVČ) je obvykle u některého z družstev (kontroluje, pomáhá, úkoluje, získává a předává informace) zatímco druhý je na spojení, plánuje, dává požadavky nahoru, zpracovává nutnou adminustrativu, provádá dohovory se sousedy, atd...). Pokud se jedná o nějakou dlouhodobější práci v terénu, tak družstva většinou (když zrovna nepracují) jedou třetinovou hotovost ale veliteský tým jede 50% hotovost (což dává tak 2 - 3 hodiny odpočinku za den), takže stejně dochází k tomu že si semtam vytáhneme k vysílačce někoho z nejbližšího družstva abychom si trochu ulevili. Tím nechci tvrdit, že to US Army a BW nefunguje, jen říkám že prostým nasazením jejich struktury na naše zvyklosti bychom asi nedosáhli dobého výsledku. Chtělo by se to podívat pod pokličku a zjistit jak to opravdu dělají - evidentně jinak než my.

    Ohledně pracoviště velitele vo vozidle - musí to být především místo ze kterého opravdu jde velet. Tedy zabezpečí vše co je k tomu potřeba (především udržení přehledu o situaci a spojení, pokud tam má jezdit ZVČ (který často sesedá s roji) mělo by místo umožnit i sesednutí v bojové situaci - spolu s roji). S tím že VČ a ZVČ se případně mohou na místech prohodit - ostatně jejich záměnitelnost by měla být plná.

  • Starlight
    01:39 22.01.2018

    @Mattauch

    Já se hloupě zeptám, cvičí se vůbec se spojenci? Tím mám na mysli evropské US ARMY Stryker útvary nebo Bundeswehr s Mardery/Pumami. A když se cvičí je vůbec nějaký osobní kontakt. Nejsi jediný, kdo je v AČR (na řadě různých stupňů a různých zbraní) překvapený, že to jinde funguje úplně jinak (nejen v této oblasti).

    Například „ZVČ“ u US ARMY je tzv. „platoon sergeant“ v tabulkové hodnosti Sergeant First Class (E-7). To už by měl mít odslouženo cca 15 let po přijímači. Podle aktuálních tabulek takový E-7 s 15 lety služby v US ARMY bere cca 4300 USD měsíčně před zdaněním.

  • Mattauch
    00:08 22.01.2018

    Co se týče aktuální struktury MČ AČR na BVP 2...

    U BVP 2 je to nyní tak, že VD sedí ve věži a velí vozidlu. Sesedá jemu podřízený velitel roje (který velí výsadku a podléha VD). U pandurů je to opačně.

    Pokud je mi známo, není nijak centrálně upraveno kde jezdí VČ a ZVČ. Obvykle jeden z nich (nebo oba) vykopnou z věže nějakého VD. Nikdy jsem neviděl, že by někdo velel z místa chemika (za řidičem) a ani si to nedikážu představit - zachovat si z tohoto místa přehled o situaci považuji za velice nesnadné. Je z něj vidět pouze jakžtakž mezi 9 a 2 hodinou a to pouze za dne. Pokud by se snad zde vezený velitel chtěl za boje zorientovat vyhlédnutím z poklopu, vyblokoval by řízení věže (věž se netočí a nestřílí, respektive točí se kličkami...).

    Co se týče případného vysazení z tohoto místa, krom již uvedeného vyblokování věže je další nepříjemnou skutečností, že k uzavření poklopu z venčí je třeba věžový klíč. Když to shrneme - voják zde vezený se v boji nebude orientovat, ani není moudré aby se pokoušel sesednout. Toto místo se tedy rozhodně nehodí pro jekéhokoliv velitele (vlastně se nehodí vůbec pro nikoho).

    Pokud vím struktury praporů 7. mb mají projít nějakou obměnou, třeba se to dotkne i mč. Nicméně mechanozované čety rot AZ u 7. mb mají v četě 4 řidiče BVP a 4 SO, ale jen tři roje. Ostatně struktura byla opakovaně na různých konferencích prezentována i před novináři, takže asi půjde dohledat i na netu.

    Co se týče kombinace funkce ZVČ a VD jak tu popsal Starlight, moc si to neumím přestavit (za současných nároků na výkon obou funkcí). Něco bych nutně musel zanedbávat a nemyslím tím papírování. Funkcí VD jsem prošel, ZVČ jsem nyní a nemám pocot že by mi ve funkci zbýval čas na vlastní mechanizované družstvo - když bych ho měl. Uměl bych si představit, a celkem bych o to stál, mít velitelské družstvo (nastálo řidič BVP, SO, spojař, tým odstřelovačů (místo ostrostřelce v každém družstvu) a klidně někdo přidělený z roty - ISR, FO, zdravotník).

  • PavolR
    22:59 21.01.2018

    Rase:
    Následne bola tá objednávka Pizzarov okresaná a zmenená na 106 BVP, 27 návodčích, 10 odťahových a 46 inžinierskych a nakoniec bola ešte viac okresaná na 81 BVP a 36 inžinierských.
    Tým pádom majú Španieli spolu s vozmi z prvej objednávky:
    204 BVP, 21 veliteľských a 36 inžinierskych (odťahové a návodčie nemajú žiadne)

  • MALI
    22:36 21.01.2018

    To Rase:
    pro úplnost: AČR má dělostřelecký průzkum u 13. dp zabezpečený následovně:
    1. PzPK Sněžka-M - na prodlouženém podvozku BVP
    2. PzK LOS-M - na podvozku BVP
    3. LOV-Pz - na podvozku IVECO LMV

    Z hlediska plánovaných počtů vozidel. Z pochopitelných důvodů zde nemohu uvést přesné počty, ale +/- bude AČR potřebovat přibližně na každou rotu: 1x zdravotníka, 1x vyprošťovák, 1x ženistu - takže vše bude +/- 9x, obě průzkumné varianty se uvažují v obdobných počtech. BVP a velitelská verze budou podle již dříve uvedeného uvedeného klíče. Osobně mi chybí samohybné minomety, protože těch by bylo třeba 27 ks, ale jak se říká: "kohouti jsou malí páni, sluníčko řídí kokrhání".

  • Rase
    22:23 21.01.2018

    PavolR:
    AČR podobný komplet na pásech už má a používá - viz PzPK Sněžka.

    MALI:
    aby to i u AČR nedopadlo tak, že těch specializovaných vozidel bude podobně kusové množství.

  • PavolR
    22:18 21.01.2018

    Rase
    Apropo, "delostrelecký návodčí" - nie je trocha divné dávať na túto úlohu pásové vozidlo, keď inak všetko okolo delostrelectva bude na kolesách? Nechcelo by to skôr Pandúra bez veže a s prídavným pancierom?

  • MALI
    21:22 21.01.2018

    To Rase:
    ?. Můžete prosím konkretizovat Vaši myšlenku? Nějak mi zatím uniká smysl vašeho příspěvku.

Stránka 1 z 35