Dron Bayraktar TB3 pro turecké letadlové lodě

Dron Bayraktar TB3 pro turecké letadlové lodě
Vizualizace Bayraktar TB3 / Foto: Baykar (Zvětšit)

Selcuk Bayraktar, technický ředitel turecké společnosti Baykar, na leteckém a technologickém festivalu Teknofest uvedl nové podrobnosti o tureckém námořním bezpilotním letadle Bayraktar TB3. Dron je především určen pro nové turecké lehké letadlové lodě TCG Anadolu a TCG Trakya.

Turecko pokračuje na své cestě ke strategické nezávislosti – nejviditelnějším symbolem této snahy je rozvoj vlastního zbrojního průmyslu, především odvětví bezpilotních letadel. Turecký dron Bayraktar TB2 si již ostatně vydobyl světovou proslulost i také značné exportní úspěchy.

Ředitel Bayraktar včera prozradil nové podrobnosti o vyvíjeném tureckém námořním dronu Bayraktar TB3. Vzletová hmotnost dronu „TB3“ má být 1450 kilogramů a nosnost 280 kilogramů, což je dvakrát více než má koncepčně podobný, ale o něco menší Bayraktar TB2.

Rozpětí skládacích křídel bude 14 metrů a délka trupu 8,35 metru, jde tedy přibližně o 15 % větší rozměry, než má „mladší bratr“ Bayraktar TB2. Výdrž ve vzduchu je očekávaná minimálně 24 hodin, při maximální rychlosti 300 km/h. Dron získá satelitní komunikaci, což umožní zahorizontální operace. První let prototypu Bayraktar TB3 proběhne v příštím roce.


Bayraktar TB3 na TCG Anadolu; větší foto / Foto: Baykar

„Tento satelitem ovládaný dron pokryje vzdálenosti tisíce kilometrů. Mluvíme o útočném dronu, který je svou velikostí o něco větší než Bayraktar TB2 a o něco menší než Akinci. Dron se vyznačuje schopností vzlétnout a přistát na lodích s krátkou přistávací dráhou, což zatím není ve světě běžné,“ řekl Bayraktar.

Drony Bayraktar TB3, ale i starší Bayraktar TB2 a nejvýkonnější Akinci, mají na své námořní mise startovat i z pevniny. Ve výsledku Turecko hodlá zavést nepřetržitou leteckou přítomnost nad zájmovými námořními oblastmi 24 hodin denně, sedm dní v týdnu.

Revoluční vlastností má být schopnost dronu startovat z krátkých palub lehkých letadlových lodí – takovou možnost nenabízí žádná dnešní letadlová loď. Důvodů je řada – například klasické parní katapulty nelze výkonnostně regulovat. Lehký a poměrně křehký dron tedy start pomocí katapultu nepřežije. Stejně tak přistání pomocí záchytného lana je pro relativně lehké a nestabilní bezpilotní letadlo extrémně nebezpečné. V západních zemích se tak prvním operačním palubním dronem stane až tanker MQ-25 Stingray.


V březnu 2021 Bayraktar TB2 poprvé zasáhl hladinový cíl; větší foto / Foto: Türk Deniz Kuvvetleri

První klasickou letadlovou lodí schopnou vysílat a přijímat libovolně velké drony bude americká třída Gerald R. Ford – elektromagnetický katapult a precizně regulovatelná záchytná lana dokážou (teoreticky) vypouštět a zachytávat prakticky „libovolně“ lehká nebo těžká letadla.

První skutečné letadlové lodě s bojovými drony ale zdá se zavede Turecko. Drony Bayraktar TB3 budou z plavidel TCG Anadolu a TCG Trakya startovat pomocí skokanského můstku. Záchyt dronů zajistí záchytné sítě – použití záchytného lana je příliš nebezpečné.

Start dronu z krátké vzletové dráhy umožní nově vyvíjený turecký turbo-dieselový motor PD222ST. „Tento motor je speciálně navržen pro vysoký vzletový výkon, který se zvýšil o 55 koní ‒ ze 170 na 225 koní [oproti PD170]. Motor může zvednout zařízení do velkých výšek, ale na rozdíl od PD170, při dosažení výšky 35 až 40 tisíc stop [10 600 až 12 190 metrů] ztrácí výkon,“ řekl Mahmut Farouk Akshit, šéf turecké firmy TUSAS Motor Sanayii. Sériová výroba PD222ST začne do jednoho roku.


MIUS; větší foto / Foto: Baykar

PD170 byl první turecký turbo-dieselový letecký motor vyvinutý pro bezpilotní letadla Anka-S. Motor podle tureckých médií vyniká svou schopností létat ve výšce až 40 000 stop, přičemž obdobné zahraniční motory zvládnou údajně efektivně fungovat jen do výšky 25 000 stop (7620 metrů). Turecká firma TUSAS Motor Sanayii zatím vyrobila 60 motorů PD170 a hodlá tyto motory dále zdokonalovat. Vylepšené motory PD170 z počátku získají i drony Bayraktar TB3 – zřejmě ty, které budou operovat z pevniny.

Bayraktar TB3 je ale v podstatě „pouze“ přechodový letecký systém vedoucí k finálnímu cíli – tureckému palubnímu proudovému letounu MIUS (Muharip İnsansız Ucak Sistemi). Sériové modely mají létat nadzvukovou rychlostí (z počátku zřejmě podzvukovou, viz poslední informace), pojmout 1500 kilogramů munice a vést boj proti vzdušným, pozemním a hladinovým cílům. První let dronu MIUS se očekává v roce 2023.

Zdroj: AA

Nahlásit chybu v článku


Související články

Akinci: Nejpokročilejší bojový dron je z Turecka

Istanbulská společnost Baykar Technologies je připravena spustit sériovou výrobu nového tureckého ...

PREMIUM Dron Bayraktar TB2 jako symbol polsko-tureckého přátelství

Polsko získá 24 tureckých bojových dronů Bayraktar TB2. Podle tureckého vojenského experta Arda ...

PREMIUM Špičkové schopnosti polských bojových dronů Bayraktar TB2

Polská armáda získá 24 tureckých bojových bezpilotních letadel Bayraktar TB2 za 260 až 270 milionů ...

Drony Akinci míří do turecké armády

Při slavnostním nedělním ceremoniálu turecká armáda převzala první drony Akinci. Tento nejvýkonnější ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Sunet
    11:11 24.09.2021

    Podle charakteristik dronu (nosnost 280 kg) , je možné jej osadit protilodními střelami. Zvláště čínské protilodní střely se pro tento účel hodí, ty nejmenší mají kolem 100 kg ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Podle charakteristik dronu (nosnost 280 kg) , je možné jej osadit protilodními střelami. Zvláště čínské protilodní střely se pro tento účel hodí, ty nejmenší mají kolem 100 kg (proti lodím o výtlaku cca 500 t), větší již kolem 300 kg (proti lodím o výtlaku cca 1000-3000 t), což by teoreticky umožnilo jejich montáž na dron.
    Tyto větší střely by již stačily na korvety a i některé fregaty, zvláště řecké fregaty třídy Hydra. Ale jak bylo uvedeno, jde jen o přechodné řešení, hlavní dron má být proudový s nosností cca 1,5 t , což umožní použít mnohem větší a účinnější protilodní střely.
    Skrýt celý příspěvek

  • ruleta
    11:01 24.09.2021

    Technologicky a zkusenostni krok dopredu. Co se tyce vojenskeho uplatneni, tak to tak slavne nevidim. Plovouci zakladna s levnym UAV kridlem/kridly s malymi vykony....dobre tak ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Technologicky a zkusenostni krok dopredu. Co se tyce vojenskeho uplatneni, tak to tak slavne nevidim. Plovouci zakladna s levnym UAV kridlem/kridly s malymi vykony....dobre tak proti lidojedum. Ale minimalne ukazuje trend - vykonne autonomni UAV (dneska chybi nosnost, dolet, rychlost), spojene s tezkymi UAV, ktere ridi operatori a lidmi rizene letadla jako Hawkeye. Letadlovka budoucnosti - 150 lehkych UAV, 100 tezkych, par vrtul, par letadel s lidskou osadkoun a top combat military job - programator (CV systemu, AR), tester, technik HW, specialista na zpracovani dat :D
    Skrýt celý příspěvek

  • xstandis
    20:37 23.09.2021

    Tento přístup mě příjde jako ekonomicky rozumný. Není to hightech jako velké letadlové lodě s pilotovanými proudovými letouny, nicméně úkoly drony splní. Navíc bude možné počítat i ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Tento přístup mě příjde jako ekonomicky rozumný. Není to hightech jako velké letadlové lodě s pilotovanými proudovými letouny, nicméně úkoly drony splní. Navíc bude možné počítat i se ztrátami, jak dronů, tak i lehkých letadlových lodí. Hypoteticky dojde ke ztřetu mezi několika lehkými letadlovými loďmi na straně Turecka a jadernou letadlovou lodí Charles de Gaulle. Ke dnu půjdou 1-2 lehké letadlové lodě a dojde k poškození Charles de Gaulle a letky na nich přijdou o značnou část letadel. Co dál? Náhrada Rafalů bude trvat roky a z Charles de Gaulle může být plovoucí Fukušima, se kterou si Francie po cestě domů utrhne ostudu. Ztráty Turci budou schopni vyrovnat rychleji a získají ve svém zájmovém prostoru nadvládu.
    Skrýt celý příspěvek

    • Miroslav
      20:53 23.09.2021

      Lietadlová loď nemá zmysel pokiaľ ju nevieš chrániť. Hlavne teda po informačnej stránke (satelity, Awacs, rozviedka...)

      Lietadlová loď nemá zmysel pokiaľ ju nevieš chrániť. Hlavne teda po informačnej stránke (satelity, Awacs, rozviedka...)

    • bubamara
      00:31 24.09.2021

      Určitě je to zajímavé z hlediska perspektivního užívání dronů z palub letadlových lodí. Působí to rozhodně zajímavě, i když pokud se nepletu, je to spíš taková z nouze ctnost, ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Určitě je to zajímavé z hlediska perspektivního užívání dronů z palub letadlových lodí. Působí to rozhodně zajímavě, i když pokud se nepletu, je to spíš taková z nouze ctnost, protože F-35 Turecko nemůže získat. A na velké plavidlo a lá CHdG toho TB2 unese přeci jen dost málo, to je spíše na menší čluny apod.
      Skrýt celý příspěvek

    • GlobeElement
      07:41 24.09.2021

      Ten turecký dron je výkonnostně daleko, předaleko za Rafale. Není určen k útoku na LL, smysl vidím spíš v možnosti útočit z té malé LL na pozemní cíle ze směru, který protivník ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Ten turecký dron je výkonnostně daleko, předaleko za Rafale. Není určen k útoku na LL, smysl vidím spíš v možnosti útočit z té malé LL na pozemní cíle ze směru, který protivník nečeká.

      V teoretickém konfliktu mezi lehkou LL s drony a velkou s proudovými letouny by ta malá LL neměla šanci.

      Motivací Turecka bude situace v Egejeském moři, kde má všechny ostrovy (a tedy všechny pozemní základny) Řecko. Turecku tedy nezbývá, než hledat řešení v plovoucích základnách.
      Skrýt celý příspěvek

      • Laci
        08:04 24.09.2021

        Sorry za palec dolu. Byl to překlik. Smůla že tahle pokroková stránka neumožňuje změnit palec, tak jako to zvládaj všechny ostatní weby. Stejně tak jako nechápu, že od doby, co je ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Sorry za palec dolu. Byl to překlik. Smůla že tahle pokroková stránka neumožňuje změnit palec, tak jako to zvládaj všechny ostatní weby. Stejně tak jako nechápu, že od doby, co je tu možnost zapamatování si přihlášení, tak mi ani na mobilu, ani na kompu stránka nenačte hned napoprvý. Nejdřív prázdná stránka a po opakování příkazu se teprv objeví stránky AN. A za tohle si ještě redakce říká o peníze za “prémiový” články s bulvárnimi nadpisy :D
        Skrýt celý příspěvek

        • Miroslav
          09:20 24.09.2021

          Áno, to sa stáva aj mne. Aké len na mobile

          Áno, to sa stáva aj mne. Aké len na mobile

    • Roland
      09:03 24.09.2021

      Tohle bude na udržení lokální nadvlády - a na tu je to chytře naplánovaný. Jít s tím proti klasické LL asi nikdo moc chtít nebude

      Tohle bude na udržení lokální nadvlády - a na tu je to chytře naplánovaný. Jít s tím proti klasické LL asi nikdo moc chtít nebude

      • Roland
        09:04 24.09.2021

        …k získání a udržení…

        …k získání a udržení…

      • Miroslav
        09:21 24.09.2021

        To je ako keď má lietadlovku Thajsko. Síce je malá, hrdzavá, bezcenná a fakticky neozbrojená, ale majú lietadlovú loď :-)

        To je ako keď má lietadlovku Thajsko. Síce je malá, hrdzavá, bezcenná a fakticky neozbrojená, ale majú lietadlovú loď :-)

        • skelet
          10:44 24.09.2021

          z té bezcenné lodi relativně nedávno operovaly AV-8S.
          A hrdzavá? Po 20letech služby?

          z té bezcenné lodi relativně nedávno operovaly AV-8S.
          A hrdzavá? Po 20letech služby?