Maďarsko kupuje víceúčelové vrtulníky Airbus H225M Caracal

Maďarsko kupuje víceúčelové vrtulníky Airbus H225M Caracal
H225M Carcal / Airbus Helicopters (Zvětšit)

V pátek 14. prosince se Maďarsko smluvně zavázalo nakoupit 16 víceúčelových vrtulníků Airbus H225M pro svou armádu. Vrtulníky H225M od firmy Airbus Helicopters získají bojový systém HForce, který dovoluje osadit původně civilní vrtulníky kanonovou a raketovou municí, včetně přesné munice vzduch-vzduch a vzduch-země.

Kupní smlouvu za maďarskou stranu podepsal brigádní generál Fodor Péter, šéf ekonomické sekce maďarského ministerstva obrany. Za firmu Airbus Helicopters to byl Thomas Hein, šéf prodeje pro západní Evropu a Dennis Bernitz, obchodní ředitel společnosti Airbus Helicopters.

Maďarské letectvo tak přechází zcela kompletně na vrtulníky Airbus ‒ již v červnu Maďarsko objednalo 20 lehkých víceúčelových vrtulníků Airbus H145M. Oba stroje, tedy H145M (maximální vzletová hmotnost 3,7 tuny) i H225M (11 tun), získají zmíněný bojový komplex HForce. Vrtulníky H145M i H225M (případně i H125M) díky HForce mohou používat celou paletu palných a raketových zbraní. HForce je v podstatě systém, který dokáže velmi rychle přeměnit civilní vrtulník na bojový / bitevní.

HForce je vybudován kolem počítače řízení mise FMC-4212 General Purpose Computer od firmy Rockwell Collins Deutschland. Dalšími klíčovými prvky HForce je helma s průhledovým displejem Thales Scorpion a elektro-optické kulové pouzdro L-3 Wescam pro průzkum, zaměřování a navádění palubních zbraní.

Mezi použitelné zbraně patří například řízené a neřízené (Thales FZ231) střely ráže 70 mm, automatické kanóny ráže 20 mm (Nexter NC621) nebo kulomety 12,7 mm (FN Herstal HMP400). Vrtulníky pojmou i nejnovější francouzské protitankové střely MMP (Missile Moyenne Portée), resp. verze s prodlouženým doletem MLP (Missile Longue Portée). MLP s doletem 8 km maji mimo jiné od roku 2021 na bitevních vrtulnících Airbus Tiger nahrazovat střely Hellfire.

„Jsem vděčný za důvěru, kterou maďarská vláda vložila do naší společnosti, aby podpořila svůj ambiciózní program modernizace ozbrojených sil Zrinyi 2026. Naše týmy jsou svědky profesionality a nadšení maďarských odborníků a pilotů, jejichž příspěvek byl klíčový k zajištění úspěchu tohoto projektu,“ komentoval podpis Bruno Even, generální ředitel společnosti Airbus Helicopters.


Testování H225M se systémem HForce (2016)

Tato nová smlouva potvrzuje, že H225M je bojově osvědčenou multifunkční platformou provozovanou nejnáročnějšími vojenskými zákazníky po celém světě. Maďarské ozbrojené síly se budou moci spoléhat na nákladově efektivní tandem H145M / H225M, který jim umožní pokrýt všechny hlavní vojenské mise, od lehké užitkové, přes taktickou dopravu až po lehký útok,“ dodal Even.

V současné době maďarské letectvo provozuje 13 vrtulníků Mi-8/17 a osm bitevních Mi-24 V/P. Nové vrtulníky H145M a H225M nahradí stroje Mi-8/17, ale bitevní Mi-24 V/P zůstanou ještě několik let ve výzbroji ‒ ostatně v letošním roce Maďarsko převzalo první repasované Mi-24 V/P z Ruska. Všechny Mi-24 V/P zůstanou aktivní minimálně do roku 2025 a poté se rozhodne o jejich náhradě.

Maďarsko díky nákupu H145M, H225M a repase Mi-24 V/P se rázem stává zemí s největší a nejmodernější flotilou bojových vrtulníků ve střední a východní Evropě.


Infografika H225M Carcal; větší foto / Airbus

V případě H145M se stále neví datum dodání vrtulníků ani cena. U H225M není rovněž zveřejněná cena, ale bylo oznámeno, že první vrtulníky H225M Caracal získá Maďarsko v roce 2023. Je zajímavé, že vrtulníky Caracal v roce 2015 objednalo také Polsko, ale po několika vyjednávacích „kotrmelcích“, které vyústily v politickou roztržku s Francií, Polsko nakonec od nákupu Caracalů upustilo.

Maďarské letectvo využije vrtulníky H225M pro transport lidí a materiálu, pro pátrací a záchranné operace a pro operace speciálních sil. H225M kromě dvou pilotů a jednoho palubního technika přepraví až 28 vojáků. Podle tiskových materiálů firmy Airbus Helicopters je „taktický rádius“ H225M 370 km, ale není uvedeno zda s plným nákladem (zřejmě ano) a s nebo bez přídavných palivových nádrží. Další údaj říká, že maximální přeletová vzdálenost bez pasažérů a s přídavnými nádržemi (v ideálních podmínkách) je 1302 km.

První H225M byl dodán francouzskemu letectvu v roce 2006. H225M kromě Francie a Maďarska najdeme také v Brazílii, Mexiku, Indonésii, Thajsku, Kuvajtu a Singapuru. Celkově 88 vrtulníků H225M ve vzduchu strávilo již více než 100 000 hodin.

Zdroj: Airbus

Nahlásit chybu v článku


Související články

Polsko couvá od nákupu vrtulníků H225M Caracal

Podle polského ministerstva obrany Polsko pravděpodobně odstoupí od nákupu francouzských ...

Vrtulníky H225M Caracal polská armáda nedostane

Před několika dny polská média informovala o ukončení jednání o nákupu 50 vrtulníků Airbus H225M ...

Česká puška CZ BREN 2 pro maďarskou armádu

Na konci minulého měsíce byla podepsána dohoda o licenční výrobě zbraní České zbrojovky, včetně ...

Bren, Scorpion: Maďarská armáda přechází na české zbraně

Podle maďarských médií v úterý první jednotka maďarské armády převzala české pistole P-07 a P-09, ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • marfolodej
    12:03 17.12.2018

    aji těm Maďarům závidím. Pamatuju si na diskuze, kde se řešilo že H225 je moc velkej a drahej? Že by na tom byly Maďaři ekonomicky lépe jak ČR? Nebo spíše se neokrádaj, ...Zobrazit celý příspěvek

    aji těm Maďarům závidím. Pamatuju si na diskuze, kde se řešilo že H225 je moc velkej a drahej? Že by na tom byly Maďaři ekonomicky lépe jak ČR? Nebo spíše se neokrádaj, napolitikaří, ale nakupují pro vojáky, co je třeba. tady by to taky šlo, ale hodně politiků, troufmu si říct že i většina, evidentně nechce bojeschopnou armádu. O tom sem 100% přesvědčenej.Skrýt celý příspěvek

  • Strategist
    11:54 17.12.2018

    Tak Maďarsko má(bude mít) nejmodernější flotilu vrtulníků ve střední a východní Evropě, Slovensko má (bude mít) nejmodernější stíhačky ve střední a východní Evropě, tak jsem ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak Maďarsko má(bude mít) nejmodernější flotilu vrtulníků ve střední a východní Evropě, Slovensko má (bude mít) nejmodernější stíhačky ve střední a východní Evropě, tak jsem zvědavý jestli něco nejmodernějšího budeme mít taky my anebo jestli už se s tím ani nepočítá...Skrýt celý příspěvek

    • Clanek
      12:02 17.12.2018

      BVP, pokud se podari dotahnout k podpisu.

      BVP, pokud se podari dotahnout k podpisu.

      • darkstyle
        12:56 17.12.2018

        Aby Vas chorvatsko nepredbehlo a nekupilo Pumy skor.. podla mna sa predbiehat v najmodernejsom je nezmysel.. Skor je zaujmavejsie mat najlepsiu armadu v strednej europe ako ...Zobrazit celý příspěvek

        Aby Vas chorvatsko nepredbehlo a nekupilo Pumy skor..

        podla mna sa predbiehat v najmodernejsom je nezmysel..
        Skor je zaujmavejsie mat najlepsiu armadu v strednej europe ako celok..

        a tu maju mam pocit polsko alebo nejaky pobaltsky stat..
        oba nase staty su daleko..
        my budeme mat prezbrojene letectvo..
        vy mozno pozemne sily..
        a ostatok kde tu nejake vlastovka..Skrýt celý příspěvek

        • Clanek
          13:19 17.12.2018

          Tak Polsko je taky trosicku jinde velikosti ekonomiky, kdyz se to secte s jejich ochotou se branit (cti vynalozit na to adekvatne penize), pak neni divu ze jako jedini maji ve ...Zobrazit celý příspěvek

          Tak Polsko je taky trosicku jinde velikosti ekonomiky, kdyz se to secte s jejich ochotou se branit (cti vynalozit na to adekvatne penize), pak neni divu ze jako jedini maji ve stredni evrope soustavne modernizovanou armadu s vetsinou dostatecnym poctem techniky. Takze z duvodu porovnavani porovnatelneho Polsko skrtneme a zustane nam CR, AU, HU a s prihmourenim oka jeste SR. Tady uz ma smysl "si je pomerovat" a i kdyz je na tom ACR vselijak, jen ne dobre, tak bych ji dal osobne hned za Bundesheer a pokud by "vse slo jak ma" tak za dekadu by na tom ACR mohla byt klidne lip, chce to jedinou vec: podepisovat, podepisovat, podepisovat...Skrýt celý příspěvek

        • darkstyle
          17:16 17.12.2018

          Clanek A estonsko neni vo vychodnej europe? ma 136 patrii 60 CV 90 (prave mu ich dodavaju - polku uz ma) caka na 12 K9 Thunderov s opciou na dalsich 12.. ma odkupene novšie po ...Zobrazit celý příspěvek

          Clanek

          A estonsko neni vo vychodnej europe?

          ma 136 patrii
          60 CV 90 (prave mu ich dodavaju - polku uz ma)
          caka na 12 K9 Thunderov s opciou na dalsich 12..
          ma odkupene novšie po repase inžinierke stroje..
          logistiku ma tiez celu obmenenu

          strelne zbane ma vsetko same Heckler & Koch, granatomety M242 a proti pancierovky samy carl gustav a javelin, milan
          dela taktiez prezbrojene na FH-70 uz 155mm..

          niekto moze namietat, ze estonsko nema letectvo /ma 2 albatrosy/ - to je pravda - ale zase maju lodstvo a tam to tiez maju vymenene- za starsie lode po repase - ale taka co lod, to 100+milionov eur..
          cele pobaltie rezignovalo na letectvo a buduje namiesto toho ostatne zlozky armady..
          Ja by som za Rakusakov dal prave Estonsko - nemate tolko pozemnej techniky vymenej ako oni a oni poskuluju po Gripenoch, tak ako Cesko po Pumach..

          Ako vidis na priklade estonska - ma mensiu ekonomiku a ma celu armadu vymenenu v dohladnom obdobi 2-3 rokov.
          Vedia co chcu a nakupuju..Skrýt celý příspěvek

        • Clanek
          08:23 18.12.2018

          @Darkstyle Ja se v tom svem vyctu soustredil na stredni evropu, az pak jsem si to znovu precetl a videl ze puvodni komentar byl i o vychodni evrope. Kazdopadne souhlasim, ze na ...Zobrazit celý příspěvek

          @Darkstyle
          Ja se v tom svem vyctu soustredil na stredni evropu, az pak jsem si to znovu precetl a videl ze puvodni komentar byl i o vychodni evrope.
          Kazdopadne souhlasim, ze na svou velikost jsou to prave pobaltske zeme, ktere nakupuji velice rozumne a za malo penez umi udelat hodne muziky.Skrýt celý příspěvek

      • Strategist
        15:55 17.12.2018

        Snad podaří a nebude to trvat tak dlouho jako vrtulníky. Viděl bych to na souboj ASCOD vs CV90, zbývajícím dvěma dávám menší šance.

        Snad podaří a nebude to trvat tak dlouho jako vrtulníky. Viděl bych to na souboj ASCOD vs CV90, zbývajícím dvěma dávám menší šance.

  • Argonaut.CZ
    11:07 17.12.2018

    a naše MO dál spí, jako Šípková Růženka.

    Pozor - životnost našich vrtulníků je delší, akorát potřebují GO a prodloužení resursu.

    a naše MO dál spí, jako Šípková Růženka.

    Pozor - životnost našich vrtulníků je delší, akorát potřebují GO a prodloužení resursu.

    • Rase
      11:57 17.12.2018

      životnost se prodlužovat samozřejmě dá třeba donekonečna, ale pak se nemůžeme divit, když občas nějaký ten stroj spadne a budou při tom umírat lidi.

      životnost se prodlužovat samozřejmě dá třeba donekonečna, ale pak se nemůžeme divit, když občas nějaký ten stroj spadne a budou při tom umírat lidi.

  • Rase
    10:47 17.12.2018

    Kolik let že se to plácáme s nákupem nových lehkých vrtulníků? 7 nebo 8 let a kolik let a to sme ještě ani nezačali řešit nákup větších vrtulníků, které nahrad Mily: 2022 - ...Zobrazit celý příspěvek

    Kolik let že se to plácáme s nákupem nových lehkých vrtulníků? 7 nebo 8 let a kolik let a to sme ještě ani nezačali řešit nákup větších vrtulníků, které nahrad Mily:

    2022 - končí životnost vrtulníků Mi-8/17
    2026 - končí životnost vrtulníků Mi-24V
    2028 - končí životnost vrtulníků Mi-171š

    Tohle už opravdu nejde nazvat neschopností MO nakupovat novou techniku, ale jednoznačně nechce, nebo má zákaz z vyšších míst. Celé je to jen zvrácená parodie. V případě Maďarska je vidět, že když se chce, tak se dají vrtulníky pořídit dost rychle. Myslím že H145M a H225M by mělo smysl pořídit i AČR. Není to úplně můj šálek kávy, ale proč ne že.Skrýt celý příspěvek

    • petris
      12:27 17.12.2018

      Nie že by nechceli nakupovať nové vrtuľníky ale, tak ako na Slovensku, aj u vás sa najskôr musia páni veľkomožní dohodnúť kto a koľko z toho bude mať a u vás sa proste zatiaľ ešte ...Zobrazit celý příspěvek

      Nie že by nechceli nakupovať nové vrtuľníky ale, tak ako na Slovensku, aj u vás sa najskôr musia páni veľkomožní dohodnúť kto a koľko z toho bude mať a u vás sa proste zatiaľ ešte nedohodli. Chce to len trpezlivosť a pripravenú peňaženku.Skrýt celý příspěvek

      • JP--
        12:47 17.12.2018

        No u nás se nejdřív vůbec musí dohodnout co se má nakupovat, což v poslední době na MOD vypadá, že nikdo neví co kdo chce GŠ chce něco, vyzbrojování chce něco, ministr a vláda chce ...Zobrazit celý příspěvek

        No u nás se nejdřív vůbec musí dohodnout co se má nakupovat, což v poslední době na MOD vypadá, že nikdo neví co kdo chce GŠ chce něco, vyzbrojování chce něco, ministr a vláda chce něco samozřejmě jinýho a nakonec nemáme nic.Skrýt celý příspěvek

    • TF_HU
      12:32 17.12.2018

      Ehm, tak my jsme byli též už téměř před podpisem. Jinak mašiny se vybírají od 2014. Jen to oba ministři zařízli.

      Ehm, tak my jsme byli též už téměř před podpisem. Jinak mašiny se vybírají od 2014. Jen to oba ministři zařízli.

      • CerVus
        13:58 17.12.2018

        Tak ono je to snad i dobře že se to stoplo. Kupovat si vrtulník, který má ve výzbroji pouze námořní pěchota o něčem vypovídá. Ono to tedy stejně dopadne. Tady se sice neustále ...Zobrazit celý příspěvek

        Tak ono je to snad i dobře že se to stoplo. Kupovat si vrtulník, který má ve výzbroji pouze námořní pěchota o něčem vypovídá. Ono to tedy stejně dopadne. Tady se sice neustále básní o Viperech, ale když se na to podíváme rozumně, tak naše armáda nemá PVO, dělostřelectvo, tanky ani stíhací letectvo v rozumném počtu. Než by se rozhoupal nákup bitevníku, tak bude rok 2035 nebo spíš 40 a technologie budou úplně jinde.
        Cesta, kterou jde Maďarsko je v naší situaci nejlepší.Skrýt celý příspěvek

      • Rase
        15:16 17.12.2018

        2011 - Bílá kniha MO mluví o tom, že by se vrtulníky měly dát využít nejen k vojenským účelům, ale i pro integrovaný záchranný systém. MO chce vyřadit zánovní bitevní vrtulníky ...Zobrazit celý příspěvek

        2011 - Bílá kniha MO mluví o tom, že by se vrtulníky měly dát využít nejen k vojenským účelům, ale i pro integrovaný záchranný systém.
        MO chce vyřadit zánovní bitevní vrtulníky Mi-24V (Mi-35) a koupit víceúčelové transportní helikoptéry (dále LMH/MMH – Light/Medium Multi-purpose Helicopter).
        2013 - "Koncepce dopravního a vrtulníkového letectva s výhledem do roku 2025": místo 17 bitevních Mi-24V a 10 záchranných/transportních (6/4) W-3A, které čekaly generální opravy, se pořídí 12+6 lehkých víceúčelových strojů pro bojové operace, resp. LZS/SAR. Přitom ale životnost Mi-24V, do generálky, je 20 let tzn. do 2026, po generálce lze stoje provozovat ještě mnoho let. Výhledově je v plánu i náhrada Mi-8/17 - patrně stejným typem v transportní, resp. VIP úpravě.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 2