Modernizace stíhaček páté generace F-22A Raptor

Modernizace stíhaček páté generace F-22A Raptor
F-22A Raptor s novými kontejnery a střelou vzduch-vzduch / generál Mark Kelly, (Zvětšit)

Generál Mark Kelly, šéf Velitelství pro letecký boj ACC (Air Combat Command), zveřejnil vizualizaci vylepšené stíhačky páté generace F-22A Raptor. Na obrázku F-22A nese stealth palivové nádrže, průzkumné kontejnery a odpaluje neznámou střelu vzduch-vzduch.

Firma Lockheed Martin v rámci dlouhodobého programu ARES (Advanced Raptor Enhancement and Sustainment) vylepší stíhačky Raptor. Smlouvu za 11 miliard dolarů (255 miliard Kč) Lockheed s americkým letectvem (USAF) uzavřela na začátku roku.

Jedná se v podstatě o dlouhodobou servisní a modernizační smlouvu. Ostatně od ukončení výroby F-22 v roce 2010 USAF investovalo více než 12 miliard dolarů do provozu a postupného vylepšování F-22. Jinak řečeno, udržet flotilu F-22 ve vzduchu stojí USAF minimálně jednu miliardu dolarů ročně.

Kolem modernizace F-22 je jen málo oficiálních informací. Není znám časový plán ani rozsah vylepšení. Ostatně i k samotné vizualizaci, zveřejněné generálem Kellym, se ACC vyjádřila mlhavě: „Potřebujeme, aby každá bojová platforma měla delší dolet, dosah senzorů a zbraní. Tato ilustrace je jednoduše uměleckým ztvárněním F-22 s libovolným počtem budoucích schopností.“

Navíc připomeňme stále platný plán USAF začít vyřazovat F-22 po roce 2030. Tedy za osm let. USAF také již v následujícím fiskálním roce žádá o vyřazení 33 nejstarších F-22 Block 20. Generální oprava a modernizace těchto strojů je totiž odhadována na 50 milionů dolarů za kus. To odpovídá ceně nové F-16.

USAF celkově provozuje 36 F-22 Block 20. Letouny nejsou určeny pro bojové použití a slouží „jen“ k výcviku.

F-22A Raptor s neznámým typem „zrcadlového“ povlaku. Jde o další neznámý typ vylepšení F-22, zřejmě určený i pro NGAD. Avšak ani odborníci oslovení Armádními novinami nedokázali říct, k čemu povlak přesně slouží.

Každopádně podle amerických médií vizualizace ukazuje reálné a již dříve představené technologie. Konkrétně jde o stealth palivové nádrže, stealth průzkumné kontejnery na konci křídel a neznámou střelu vzduch-vzduch.

Před dvaceti lety se objevil koncept stíhacího bombardéru FB-22 Raptor. Ten měl mít také stealth přídavné nádrže a stealth zbraňové kontejnery. Něco podobného před lety nabízela firma Boeing pro koncept Advanced Super Hornet.

Podle amerických médií jsou nové stealth nádrže (a pylony) označovány jako LDTP (Low Drag Tank and Pylon). Nádrže mají menší čelní radarový průřez (RCS) a jsou navrženy pro nadzvukový let. Bližší parametry nejsou známy.

S klasickými dvěma přídavnými nádržemi (2×600 galonů; 2×2270 litrů) má F-22 teoretický dolet až 3000 kilometrů. Mimochodem F-22 dokáže palivové nádrže odhodit i s pylony, takže po odhození opět získává zpět svou stealth. To platí i pro LDTP. Zde se mluví dokonce o ještě efektivnějším způsobu odhození.

Dalším klíčovým prvkem modernizace F-22 je dlouho očekávaná instalace pasivního průzkumného infračerveného senzoru IRST (Infrared Search and Track). Na vizualizaci je IRST zabudován do kontejneru.

F-22 se speciálními kontejnery nad leteckou základnou Edwards

Využití zabudovaného infračerveného senzoru EOTS (Electro Optical Targeting System), jako je na F-35A, z důvodu omezeného prostoru v draku F-22 není možné.

F-22 s těmito speciálními kontejnery byl již vyfocen začátkem února na letecké základně Edwards (Edwards Air Force Base). Má jít o univerzální kontejnery nesoucí IRST senzory i nejnovější prostředky elektronického boje.

Díky IRST F-22 dokáže hledat a zaměřovat vzdušné i pozemní cíle bez demaskujícího používání radaru. IRST dokonce dovoluje navádění zbraní vzduch-vzduch i vzduch-země. Tuto schopnost má například nový F/A-18E/F Super Hornet Block III.

Nyní F-22 umí odhazovat „jen“ satelitem naváděné pumy JDAM (Joint Direct Attack Munition) na předem známé cíle. Pomocí IRST a případného laserového značkovače (pokud je součástí kontejneru) může F-22 používat i laserem naváděné pumy rodiny Paveway nebo laserové JDAMy (L-JDAM).

V konfigurací se stealth nádržemi, IRST a pumami JDAM se F-22 také stává smrtící platformou pro útoky na hladinové cíle. Ostatně před týdnem USAF pomocí upravené pumy GBU-31 JDAM (900 kg) provedlo cvičný úder na vyřazené plavidlo. Následkem mohutné exploze se loď rozlomila a okamžitě potopila.


Potopení lodě pomocí JDAM

Na vizualizaci je také neznámá střela vzduch-vzduch – může jít o novou střelu AIM-260 JATM (Joint Advanced Tactical Missile). Doposud nebyla střela zobrazena na žádném obrázku a podrobnosti o programu jsou velmi vzácné.

Na JATM se pracuje od roku 2017 a v budoucnu nahradí standardní střelu vzduch-vzduchu AIM-120 AMRAAM (Advanced Medium Range Air-to-Air Missile). JATM má mít stejné rozměry jako AMRAAM a větší dolet. Mluví se také o duálním senzoru kombinující infračervené a radarové navádění. Z vizualizace nejsou patrné žádné sací otvory, takže je použit klasický raketový motor na tuhá paliva, nikoliv náporový motor, jako u evropské střely Meteor.

Současně se objevily informace o využití F-22 k testování technologií pro vyvíjenou „stíhačku“ šesté generace NGAD (Next Generation Air Dominance). Přenos technologií má ale probíhat oběma směry – schopnosti vyvinuté pro NGAD mají být začleněny do F-22.

Všechny nové technologie vyvinuté, zavedené a provozně odzkoušené na F-22 se tedy „plynule“ přenesou do nového draku NGAD. Takto lze teoreticky zmenšit technologická rizika, a především dopředu odladit zjištěné nedostatky.

Zdroj: The Aviationist, AFM, The Drive

Nahlásit chybu v článku


Související články

NGAD: Američané testovali demonstrátor stíhačky 6. generace

Americké letectvo (USAF) údajně začalo s leteckými testy demonstrátoru nového víceúčelového ...

Americké letectvo nechce stealth stíhačky F-22A Raptor

V návrhu rozpočtu pro fiskální rok 2022 (od 1. října 2021) americké letectvo (USAF) žádá Kongres o ...

NGAD: Americká stíhačka šesté generace ohlídá Tichomoří i Evropu

Spojené státy pokračují ve vývoji nového taktického letadla šesté generace NGAD (Next-Generation Air ...

Modernizace stíhaček F-22A Raptor

Americké ministerstvo obrany na konci minulého roku podepsalo se společností Lockheed Martin ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • LAMP
    17:33 09.05.2022

    Krásný éro. Ukončit výrobu byla velká chyba. F-35 ani zdaleka nedosahuje letových kvalit F-22 (TWR atd.) a novější software či senzory (kde F-35 vyhrává) lze vždy dodatečně ...Zobrazit celý příspěvek

    Krásný éro. Ukončit výrobu byla velká chyba. F-35 ani zdaleka nedosahuje letových kvalit F-22 (TWR atd.) a novější software či senzory (kde F-35 vyhrává) lze vždy dodatečně portovat.Skrýt celý příspěvek

    • Hawk
      17:18 10.05.2022

      Není proč zoufat, za dveřmi je NGAD... F-22 je produktem 90. let/20. stol. se všemi z toho plynoucími nedostatky. Ačkoliv je dnes ještě špička, zítra nebude a řešit to jsou ...Zobrazit celý příspěvek

      Není proč zoufat, za dveřmi je NGAD... F-22 je produktem 90. let/20. stol. se všemi z toho plynoucími nedostatky. Ačkoliv je dnes ještě špička, zítra nebude a řešit to jsou neúčelně vynaložené peníze. NGAD posune možnosti F-22 a F-35 ještě o řád výše a za rozumné peníze - to je zatím velmi málo reflektovaný poznatek...Skrýt celý příspěvek

  • RiMr71
    10:55 09.05.2022

    Král je jen jeden...

    Král je jen jeden...

  • Eiffelos
    22:33 06.05.2022

    Ten zrcadlový povlak asi bude proti laserovým zbraním ne ?

    Ten zrcadlový povlak asi bude proti laserovým zbraním ne ?

    • flanker.jirka
      09:34 07.05.2022

      Nebylo by moc rozumné testovat takový povrch na pilotovaném letounu.

      Nebylo by moc rozumné testovat takový povrch na pilotovaném letounu.

    • MaVeRick114
      09:51 07.05.2022

      Vraj to používajú na testovanie IR search and track. F22 s tým povrchom uz lietala aj na Red Flagu.

      https://theaviationist.com/202...

      Vraj to používajú na testovanie IR search and track. F22 s tým povrchom uz lietala aj na Red Flagu.

      https://theaviationist.com/202...

      • Jan Grohmann
        11:37 07.05.2022

        Je to nějak zvláštní, protože největší IR dělají samozřejmě motory a spaliny. Pak je tu věc s chlazením, když totiž blokujete (jak to já chápu) IR od motorů, tak blokujete i jejich ...Zobrazit celý příspěvek

        Je to nějak zvláštní, protože největší IR dělají samozřejmě motory a spaliny. Pak je tu věc s chlazením, když totiž blokujete (jak to já chápu) IR od motorů, tak blokujete i jejich chlazení. A s chlazením motorů má například problém F-35.Skrýt celý příspěvek

        • MaVeRick114
          14:29 07.05.2022

          Súhlasím, tiež si neviem dobre vysvetliť, čo tým presne chcú dosiahnuť. Ale zjavne to už je v pokročilejšej fáze testovania. Výsledky možno uvidíme na upgradovaných F22, F35 alebo ...Zobrazit celý příspěvek

          Súhlasím, tiež si neviem dobre vysvetliť, čo tým presne chcú dosiahnuť. Ale zjavne to už je v pokročilejšej fáze testovania. Výsledky možno uvidíme na upgradovaných F22, F35 alebo NGAD.Skrýt celý příspěvek

          • jj284b
            07:58 09.05.2022

            podla mna ide o zahrievanie trupu pri vyssich rychlostiach.. ak lietadlo leti viac ako Mach 1.6, trup sa zahrieva, a tym padom IR senzory maju jednoduchsiu pracu zachytit stroj na ...Zobrazit celý příspěvek

            podla mna ide o zahrievanie trupu pri vyssich rychlostiach.. ak lietadlo leti viac ako Mach 1.6, trup sa zahrieva, a tym padom IR senzory maju jednoduchsiu pracu zachytit stroj na vacsie vzdialenosti...Skrýt celý příspěvek

    • zdeno
      12:04 09.05.2022

      napadají mne 2 možnosti: 1.odstínění- zneviditelnění pro pasivní pozemní zařízení typu TAMARA 2. v případě letu mezi oblačností zrcadla zneviditelní letoun pro optické pozorování, ...Zobrazit celý příspěvek

      napadají mne 2 možnosti:
      1.odstínění- zneviditelnění pro pasivní pozemní zařízení typu TAMARA
      2. v případě letu mezi oblačností zrcadla zneviditelní letoun pro optické pozorování, ale v tomto případě to asi nemá smysl, takže asi za 1.Skrýt celý příspěvek

      • Hawk
        17:20 10.05.2022

        Tamaru do toho nepleť, není pasívní, jako pasívní :-D

        Tamaru do toho nepleť, není pasívní, jako pasívní :-D

  • sroub
    22:29 06.05.2022

    K tomu zrcadlovému povlaku, před lety jsem zachytil že měli rusové plánovat povlak letadla který byl tvořen mřížkou o stejné rozteči jako je polovina vlnové délky světla, čímž by ...Zobrazit celý příspěvek

    K tomu zrcadlovému povlaku, před lety jsem zachytil že měli rusové plánovat povlak letadla který byl tvořen mřížkou o stejné rozteči jako je polovina vlnové délky světla, čímž by docházelo k interferenci, a odrazy od letadla by se vzájemně vyrušily, čímž se mělo dosáhnout optické neviditelnosti.
    Bylo to dost zmateně popsané, ale jestli to tehdy byla pravda, a USA to pro jistotu taky zkoumali, tak se možná díváme na výsledek toho výzkumu....Skrýt celý příspěvek

    • Poly
      23:59 06.05.2022

      Světlo má hromadu vlnových délek. Viditelné světlo má vlnovou délku od 390 nm do 760 nm. Polovinu jako jak?

      Světlo má hromadu vlnových délek. Viditelné světlo má vlnovou délku od 390 nm do 760 nm. Polovinu jako jak?

      • Inflex
        17:31 07.05.2022

        Sroub asi myslel něco takového:
        https://www.kickstarter.com/pr...

        Sroub asi myslel něco takového:
        https://www.kickstarter.com/pr...

        • Technista
          11:04 08.05.2022

          Moc díky za krásné info. Takže by se mohlo jednat o povrch ze spousty zvláštních "čoček" vedle sebe. Ty neuvěřitelným způsobem mění směr vyzařovaného tepelného, tak přicházejícího ...Zobrazit celý příspěvek

          Moc díky za krásné info. Takže by se mohlo jednat o povrch ze spousty zvláštních "čoček" vedle sebe. Ty neuvěřitelným způsobem mění směr vyzařovaného tepelného, tak přicházejícího viditelného záření. U těch "čoček" dochází nejen k lomu, ale i odrazu. A to i vícenásobným kombinacím odrazu a lomu u jednoho fotonu, někdy i včetně interakce se sousední "čočkou". Ve výsledku vyzařovaný tepelný foton vyletí, ale bůh ví kam. A stejně dopadající foton viditelného světla nakonec většinou vyletí, ale opět bůh ví kam. F-22 nebude ve viditelném spektru tak krásně "neviditelná", jako je to u těch ukazovaných štítů, protože F-22 nezahrnuje část "čočkového štítu" kolem sebe, aby do těch fotonů s pomatenými směry zahrnulo i fotony přicházející z pozadí. Ale může to být k vzteku jak pro pasivní infračervené tak i pro aktivní laserové zaměřovače. Na větší vzdálenost to zřejmě zhoršuje celkovou viditelnost ve viditelném spektru.Skrýt celý příspěvek

  • Pavka
    19:14 06.05.2022

    Mimochodem konflikt na Ukrajině potvrzuje jak důležitá je výdrž stroje ve vzduchu pro provádění taktických bojových a podpůrných operací. Tento parametr je třeba přičíst k dobru ...Zobrazit celý příspěvek

    Mimochodem konflikt na Ukrajině potvrzuje jak důležitá je výdrž stroje ve vzduchu pro provádění taktických bojových a podpůrných operací. Tento parametr je třeba přičíst k dobru koncepci Su-27 a novějších iterací. Při absenci tankerů tak umožňuje VKS celkem obstojně obstát při plnění zadaných úloh, díky možnosti vyčkávat ve vzduchu na přidělení konkrétní úlohy. Koncepce Mig-29 je díky limitované výdrži pro tyto účely v podstatě nepoužitelná, což je počítám hlavní důvod proč nad Ukrajinou neoperují. Na druhou stranu pokud by byly ukrajinské Migy-29 vybaveny moderním radarem a zbraňovými systémy se situačním povědomím, tak počítám že by byly velmi účinně v roli obranné. Čili není se čemu divit že se pro F-22 řeší neviditelné a zejména velmi aerodynamické přídavné palivové nádrže (no ony se řeší úplně pro všechny stroje)

    No a pak je otázka co si z toho odneseme my. Budeme po letectvu požadovat opět pouze airpolicing? Pokud ano, tak v podstatě můžeme zůstat i u Gripenu C. Pokud ale chceme od nových strojů i další bojové schopnosti, tak není jiná cesta než F-35 a to právě kvůli internímu palivu a pumovnicím a z toho plynoucí výdrži ve vzduchu jen s minimem tankerů.Skrýt celý příspěvek

    • Malarkey
      19:32 06.05.2022

      AČR bude s F-35 cvičit stejně pouze vzdušný boj. Maximálně občas údery proti pozemním cílům. Bylo by potřeba koupit třetí letku, která by se specializovala např. na údery proti ...Zobrazit celý příspěvek

      AČR bude s F-35 cvičit stejně pouze vzdušný boj. Maximálně občas údery proti pozemním cílům. Bylo by potřeba koupit třetí letku, která by se specializovala např. na údery proti radarům nebo útočné operace. Jeden pilot se v podstatě nezvládne naučit perfektně všechno, takže dokud nebudeme mít specializované letky, tak spoustu schopnosti nikdy nevyužijeme a to ani u Gripenu E.Skrýt celý příspěvek

      • TF_HU
        20:05 06.05.2022

        Nechci vám do toho házet vidle, ale tak to úplně není.

        Nechci vám do toho házet vidle, ale tak to úplně není.

      • TF_HU
        20:07 06.05.2022

        Fakt? Hele, zajímalo by mě, kde vedete letecký výcvik. Znáte aspoň osnovu výcviku?

        Fakt? Hele, zajímalo by mě, kde vedete letecký výcvik. Znáte aspoň osnovu výcviku?

      • Standa
        20:31 06.05.2022

        No to asi ne, f35 je multirole. Útoky na pozemní cíle se budou cvičit.

        No to asi ne, f35 je multirole. Útoky na pozemní cíle se budou cvičit.

        • Malarkey
          21:39 06.05.2022

          Poměrně naivní či optimistické představy o tom, že Vzdušné síly AČR budou s omezenými finančními zdroji, počtem techniky, personálu a letových hodin určených k výcviku plnit i ...Zobrazit celý příspěvek

          Poměrně naivní či optimistické představy o tom, že Vzdušné síly AČR budou s omezenými finančními zdroji, počtem techniky, personálu a letových hodin určených k výcviku plnit i vysoce specializované mise typu SEAD / DEAD (Suppression of Enemy Air Defenses / Destruction of Enemy Air Defenses), radioelektronického boje či jak se dnes moderně říká Electronic Warfare, jsou bohužel i ve světle současného dění na Ukrajině patrně nereálné a vycházejí z typických představ odborníků od klávesnice, kteří neznají realitu VzS AČR a základní osnovy výcviku Taktického letectva AČR. Přeloženo do srozumitelné řeči, nemají bohužel ani nejmenší představu o složitosti a náročnosti celého procesu výcviku k dosažení podobných operačních schopností. Těmi totiž disponují pouze největší alianční letectva, kde se na podobné úkoly specializují přímo jednotlivé letky a výcvik létajícího a pozemního personálu je těmto zcela specifickým úkolům přímo podřízen, čemuž zároveň odpovídá specializovaná výzbroj a vybavení, či samotná taktika nasazení.
          S velkou dávkou fantazie si autor umí představit pořízení alespoň určitého množství sofistikované výzbroje kategorie stand-off, která by umožnila provádět údery na strategické cíle v hloubce nepřátelského území a z potřebného odstupu mimo dosah nebezpečné PVO. K tomu už jsou potřeba střely s plochou dráhou letu typu JASSM (Joint Air-to-Surface Standoff Missile) v případě F-35, či KEPD-350 v případě švédských strojů Gripen E. Jde už ale o schopnosti spíše strategického určení, které by pro AČR představovaly jednoznačně posun na úplně nový level. Na druhou stranu vždy platí, že nestačí pouze nakoupit drahou hračku, ale je zapotřebí se s ní i naučit zacházet. Aby to bylo opravdu pochopeno správně a zasazeno přímo do reálií AČR, ministerstvo obrany bohužel nebylo schopné do dnešních dnů nakoupit tak triviální a velmi potřebné věci pro Gripeny, jako dvoupalcové FLARE či speciální CHAFF, nebo pokročilejší protizemní výzbroj, kterou představují pumy GBU-49 Paveway II Enhanced. Ty jsou přitom na Gripenech integrovány od roku 2010 a oproti letité klasice GBU-12 poskytují mnohem širší spektrum použití, neboť nejsou díky duálnímu systému navádění tolik závislé na meteorologických podmínkách.

          Další kapitolou je pak účast na projektu sdílení taktických jaderných zbraní (Nuclear Sharing). Ještě před válkou na Ukrajině šlo o politicky naprosto neprůchozí utopii, ovšem po řadě výhrůžek Ruské federace směřujících k použití jaderných zbraní by i toto téma mělo být vážně diskutováno. Pokud by se ČR společně s Polskem jakožto současní a jediní „východoevropští“ účastníci programu SNOWCAT odhodlali k posunu přímo do projektu nuclear sharing, pak je zcela jasné, že by tak muselo být učiněno pouze v případě pořízení americké platformy F-35, neboť neutrální Švédsko nikdy nebude podobnou výzbroj integrovat. Takže i toto je potřeba s ohledem na budoucnost velmi důkladně promyslet*****.
          Každopádně pro klasické mise Air Superiority, neboli vybojování vzdušné nadvlády jsou oba typy určitě vhodné, i když jak Gripen E , tak i F-35A mají určitá omezení. Bez jakékoliv politické korektnosti je potřeba počítat s tím, že hlavním protivníkem českých stíhačů budou v rámci zahraničních misí či skutečných bojových operací nejčastěji ruské letouny v podobě výkonných dvoumotorových strojů řady Su-27/30/35, které představují velmi nebezpečného soupeře. Ačkoliv jsou jejich schopnosti některými odborníky ve světle jejich nasazení na ukrajinském bojišti různě dehonestovány, ve skutečnosti však představují naprosto reálnou hrozbu. Není žádným tajemstvím, že právě švédští piloti Gripenů považují Flankery za extrémně nebezpečné soupeře a to ne snad kvůli jejich medializované super-manévrovatelnosti, ale především kvůli jejich vysokým letovým výkonům, schopnosti rychle akcelerovat na nadzvukovou rychlost a obecně možnosti působit ve vyšších nadzvukových rychlostech, to vše spojené s dispozicí mohutné výzbroje a velkého doletu. To jim v součtu dává ve vzdušném boji značnou výhodu, umožňuje odpálit i starší střely R-27 či R-77-1 ve výhodnějším spektru letové obálky a tak do určité míry kompenzovat menší dosah těchto raket oproti nejnovějším verzím západních střel typu AIM-120 či Meteor. Zároveň to Flankerům umožňuje kdykoliv se odpoutat z boje, pokud se pro ně začne nepříznivě vyvíjet. V tomto směru letouny s pevnými vstupy vzduchu, navíc obtěžkané rozměrnými baky, budou vždy tahat za kratší konec provazu.
          Současný Gripen C je bezesporu agilním stíhačem, který přibližně do M1,2 docela svižně akceleruje. Pak jej však začne brzdit poměrně velké a především pevné vstupní ústrojí a zrychlení na hodnotu M2 i v čisté konfiguraci je spíše teoretické a dosažitelné možná tak v laboratorních podmínkách. U novějšího Gripenu E sice výrobce neoficiálně oznámil dosažení švédského rychlostního rekordu hodnotou cca 2400 km/h a schopnost udržet supercruise okolo M1,1 i se základní paletou protiletadlové výzbroje, je ale nasnadě, že „Erik“ kvůli obdobnému pevnému vstupnímu ústrojí bude ve vyšších nadzvukových rychlostech rovněž limitován.

          Podobný problém je i u F-35A, který sice v názvu nese slovo blesk, ovšem vzhledem k letovým výkonům v transsonické oblasti a omezení max. rychlosti hodnotou M1,6, bude i on ve zmiňovaném spektru nadzvukových rychlostí tahat za kratší konec provazu. Letouny s pevnými vstupy vzduchu prostě mají ideální letovou obálku trochu jinde a i z tohoto důvodu na řadě aliančních cvičení stále ve vzdušném boji dominuje starý dobrý Eagle, v jejichž kokpitech jsou navíc mimořádně zkušení piloti, kteří se prakticky celou svou kariéru věnují výhradně vzdušnému boji. Nelze se tak spoléhat na různé internetové teorie a mediální skóre 15:1 z Red Flagu, které mají asi stejnou vypovídající hodnotu, jako tvrzení indických stíhačů o porážce RAF 12:0 či soubojům thajských pilotů s Gripeny proti čínským J-11A v BVR se skóre 41:9. Vypovídající hodnota podobných mediálních výsledků je totiž nulová, pokud neznáme skutečné parametry jednotlivých scénářů, nebo zda „červení“ měli oproti „modrým“ nějaká omezení apod. Ze zkušeností českých pilotů v rámci „Red Air“ totiž jasně vyplívá, že „červení“ mají prakticky pokaždé degradovány určité parametry dosahu palubních RL a dosahu řízených střel, a vzhledem k připraveným scénářům jsou vždy tak nějak odkázáni zemřít. I když i Red Air mohou překvapit a ne nadarmo je jedno z hesel čáslavských stíhačů „modří už vědí“. Oba typy tedy budou v misích A2A v určitém spektru letové obálky v nevýhodě proti výkonným letounům kategorie Su-27/30/35 a tuto nevýhodu musí vykompenzovat zjednodušeně řečeno lepším „Stealth“, lepším senzorickým vybavením a situačním povědomím, pokročilejšími systémy REB či výkonnějšími protiletadlovými střelami. Právě tyto vlastnosti by jim měly dát v součtu jednoznačnou převahu nad ruskými letouny, na druhou stranu je nasnadě, že protivník se bude vždy snažit využít slabých míst a přizpůsobí tomu svou taktiku.

          V oblasti A2G nabízí F-35A oproti Gripenu E zcela určitě lepší schopnosti, širší spektrum výzbroje a především již zmiňovaný Stealth. Švédský stroj má ve své kategorii vynikající parametry RCS a sází na technologii tzv. elektronického Stealth, na druhou stranu je u švédského letounu znát poměrně velké zpoždění ve vývoji a pomalejším procesu implementace jednotlivé výzbroje, kdy základní paletu výzbroje A2G bude možné používat až v roce 2026 v rámci nové softwarové aktualizace. Navíc půjde oproti F-35A vždy o omezenější paletu zbraní, což ale AČR vzhledem ke všemu výše uvedeného nemusí až tak trápit.
          http://czechairforce.com/news/... Skrýt celý příspěvek

          • TF_HU
            22:22 06.05.2022

            Super. Já tu realitu znám. Tu část vzdušných operaci, která, která se věnuje útoku, protizemním úderům apod. se cvičí už dnes. Jak na ALCA, tak na GRIPEN. Výhledově se tyto ...Zobrazit celý příspěvek

            Super. Já tu realitu znám. Tu část vzdušných operaci, která, která se věnuje útoku, protizemním úderům apod. se cvičí už dnes. Jak na ALCA, tak na GRIPEN. Výhledově se tyto schopnosti budou posilovat, proto se jedná o navýšení počtu strojů. Který to bude, záleží na ochotě politické repre. Peníze chyběly a chybět budou. Nedělám si iluze. Jen bych připomenul, že například výcvik na F35 je od počátku založen na simulatorech, kde se dá cvičit a cvičí se všechny druhy vzdušných operací.Skrýt celý příspěvek

          • Malarkey
            22:40 06.05.2022

            Já osobně nemám nic proti F-35. Je to kvalitnější stroj. Jen bych byl nerad, kdyby např. za 15 let jejich dráhy provoz znamenal omezení náletu, funkčních strojů atd... Protože si ...Zobrazit celý příspěvek

            Já osobně nemám nic proti F-35. Je to kvalitnější stroj. Jen bych byl nerad, kdyby např. za 15 let jejich dráhy provoz znamenal omezení náletu, funkčních strojů atd...
            Protože si nějaký politik usmyslí, že to teď není potřeba.
            Jak říkáš peněz nikdy nebude dost a je otázkou jestli schopnosti, které AČR bude reálně trénovat nezvládne stejně dobře i Gripen E s menším rizikem budoucího uzemnění části látky kvůli nedostatku financí.

            P.S. já ti minus nedal. Nevím proč si ho od někoho dostal zrovna ta tuto reakci:)Skrýt celý příspěvek

          • Poly
            00:47 07.05.2022

            To já bych moc moc rád viděl, jak si bude nějaká zápaďácká konkurence 4++++++ švihat jen tak těch 1.6 M ověšená výzbrojí jak stromeček bez schránky. A pokud už ano, tak jak dlouho ...Zobrazit celý příspěvek

            To já bych moc moc rád viděl, jak si bude nějaká zápaďácká konkurence 4++++++ švihat jen tak těch 1.6 M ověšená výzbrojí jak stromeček bez schránky. A pokud už ano, tak jak dlouho to vydrží... Taková F-18 s výzbrojí má maximálku 1,4 M, byť papírově má 1,8 M. Horko těžko by Su-35 držel v nízké letové hladině krok s F-35. Ta schránka je extrémní výhodou. Historická poznámka 1:1 - pouze 1 % sestřelů proběhlo v rychlosti vyšší jak 1 M. F-35 patří na bojišti k nejrychlejším strojům vůbec.Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            09:01 07.05.2022

            Malarkey Jsem asi větším optimistou, více druhů operací půjde zvládnout. S používáním inteligentní munice nové generace bude práce pilota z větší části pouze jako činnost operátora ...Zobrazit celý příspěvek

            Malarkey
            Jsem asi větším optimistou, více druhů operací půjde zvládnout. S používáním inteligentní munice nové generace bude práce pilota z větší části pouze jako činnost operátora zbraňových systémů, který dovede letadlo do určitého bodu vzdušného prostoru a odhodí inteligentní munici. Dnes je možné takovou munici připravit - naprogramovat i díky datalinkům ze země a pro pilota odpadá další zátěž, samotný let se pak může podopat navigačnímu cvičení. To vše se dá dobře simulovat na zemi a příprava pilotů bude o to snazší, protože takticko stránku věci lze zajistit rozšířením pozemního personálu pro plánování a možnosti online zásahu do průběhu operací, což umožní například systém IBCS. Pro efektivní nasazaní letadel se stejně nevyhneme plánování ve všech doménách bojiště současně.
            Při porovnávání F 35 a Gripenu mi přijde divné psát, že Gripen má "vynikající" RCS. U F 35 se veřejně pouze spekuluje o čelní odrazné ploše někde na úrovni 0,005-0,001 metru čtverečného. Oproti tomu bude čelní odrazná plocha Gripenu klidně stonásobně větší (tedy 0,6-0,1 m) a to se ještě zvětší o vně nesenou výzbroj.
            https://www.globalsecurity.org... Skrýt celý příspěvek

          • Malarkey
            12:01 07.05.2022

            Možnost schazovat inteligentní munici má i Gripen C. Kolik jí AČR má? Kolik let trvalo pořídit Litening III ? V tomhle směru jsem pesimista. Naši piloti zvládnou jistě perfektně ...Zobrazit celý příspěvek

            Možnost schazovat inteligentní munici má i Gripen C. Kolik jí AČR má? Kolik let trvalo pořídit Litening III ?
            V tomhle směru jsem pesimista.
            Naši piloti zvládnou jistě perfektně nacvičit vzdušný boj. Dost možná i útoky na pozemní cíle.
            To že se u nás bude trénovat potlačení protivzdušné obrany nebo radioelektronické boj, tomu nikdy neuvěřím. I když to ty stroje zvládnou. Na to jich bude prostě málo.Skrýt celý příspěvek

          • Pavka
            13:09 07.05.2022

            Ano, je samozřejmostí pořizovat stroje primárně s ohledem na požadované schopnosti. Gripen E je ale ze všech nabízených strojů nejhorší kandidát, což je ostatně důvod proč dosud ...Zobrazit celý příspěvek

            Ano, je samozřejmostí pořizovat stroje primárně s ohledem na požadované schopnosti. Gripen E je ale ze všech nabízených strojů nejhorší kandidát, což je ostatně důvod proč dosud nikde neuspěl a troufám si tvrdit že už ani neuspěje. Švédům se totiž s Gripenem E jako přes kopírák podařilo zopakovat naši anabázi s L-159 a vlastně i Rusku s Migem-35.

            Všechny stroje mají společné, že za jejich vývojem stálo primárně volání domácího průmyslu po podpoře, než nějak hluboce promyšlený byznys plán s ohledem na konkurenci nebo nedejbože reflexe požadavků na moderní stroj s výhledem na příštích 40 let provozu. Z technického pohledu analogie tkví v kostce v tom, že se pokusili konstrukci, která se ukázala jako optimální pro danou kategorii, posunout někam dál. Ale neudělali to cestou dalšího vylepšení v rámci kategorie, ale posunem do vyšší kategorie, kam ale nejenže nepřinesly vůbec nic nového, ale parametry nestačily ani na již zavedené typy. Konkrétně tak Gripen E nejen že nepřináší nic významného navíc proti zavedenému etalonu F-16, ale zároveň ztrácí klíčové vlastnosti vůči Gripenu C (lehký, provozně levný stroj, optimální pro airpolicing). Počítám že i sami výrobci už pochopili, že pokud měli mít šanci uspět jinde než doma, tak měli přijít s koncepcemi alespoň jako je SU-75 nebo KF-21.Skrýt celý příspěvek

          • Masterton
            21:26 07.05.2022

            "Gripen E je ale ze všech nabízených strojů nejhorší kandidát, což je ostatně důvod proč dosud nikde neuspěl a troufám si tvrdit že už ani neuspěje." 1. Jak víte, že je to ...Zobrazit celý příspěvek

            "Gripen E je ale ze všech nabízených strojů nejhorší kandidát, což je ostatně důvod proč dosud nikde neuspěl a troufám si tvrdit že už ani neuspěje."

            1. Jak víte, že je to nejhorší kandidát?
            2. Brazílie kupuje více než 100 kusů Gripen E.
            3. Jedním z faktorů obchodních neúspěchů Gripen oproti F-16 byla IMHO i neutralita Švédska. Po vstupu do NATO tedy může dojít k posunu...Skrýt celý příspěvek

          • Pavka
            11:17 08.05.2022

            Masterton Na bod 1 jste sám odpověděl mým komentářem, nikdo verzi E dosud nekoupil a zdá se, že jediné co tento projekt může zachránit od debaklu je "česká cesta". Na té zmíněné ...Zobrazit celý příspěvek

            Masterton
            Na bod 1 jste sám odpověděl mým komentářem, nikdo verzi E dosud nekoupil a zdá se, že jediné co tento projekt může zachránit od debaklu je "česká cesta". Na té zmíněné české cestě je zajímavé, že je slepá a hluchá k měřitelným parametrům, které už tu byly mnohokrát uvedeny, v kostce je možno je zopakovat "nabízí příliš málo a příliš pozdě s mnoha riziky". K tomuto českému svérázu je dále vhodné zmínit konání Maďarska jako jednoho ze "spokojených" uživatelů verze C. Téměř všechny nedávné maďarské vojenské akvizice byly i na tomto fóru hodnoceny jako racionální, ale jejich jasné odmítnutí verze E je najednou bráno jako jejich fatální chyba, která nezapadá? :-)
            2. Brazílie nepoptávala/kupovala stroje, ale licenci/technologii a linku na jejich domácí výrobu a další rozvoj technologií. To je dost podstatný rozdíl. Švédové byli tuším jediní, kteří na toto byli ochotni přistoupit. Osobně se domnívám, že kdyby měli možnost získat linku na cokoliv jiného, tak Gripen E opět bude bez šance.
            3. Žvást, který se v různých variacích používá pro omluvu/podporu technicky nezvládnutého projektu (velmi často používané právě u L-159, Mig-35). Zajímavé je, že povedené projekty (v číslech prodejů F-16 a F-35) takovouto "podporu" nepotřebují a prodávají se jako housky na krámě uvnitř i mimo země NATO.Skrýt celý příspěvek

          • Pavka
            18:46 08.05.2022

            a ještě jedna poznámka k bodu 3. neb jsem opravdu alergický na tyto ubrečené rádoby omluvy pro logický obchodní neúspěch od počátku zpackaných projektů. Takové CV-90 je rovněž ...Zobrazit celý příspěvek

            a ještě jedna poznámka k bodu 3. neb jsem opravdu alergický na tyto ubrečené rádoby omluvy pro logický obchodní neúspěch od počátku zpackaných projektů. Takové CV-90 je rovněž švédský projekt, který na trhu prorazil a dokážu si představit že uspěje i v našem tendru a to překvapivě proto, že se ve své kategorii jedná o hodně dobrý produkt s minimem rizik.Skrýt celý příspěvek

          • darkstyle
            21:56 08.05.2022

            Malarkey Ako začať.. ehm.. Gripen v ČR mal a dodnes vlastne má skoro všetku muníciu (nielen tu - viď. LINK 16) Made in USA.. Takže schvaľovanie munície musí ísť cez FMS.. to je ...Zobrazit celý příspěvek

            Malarkey

            Ako začať.. ehm..

            Gripen v ČR mal a dodnes vlastne má skoro všetku muníciu (nielen tu - viď. LINK 16) Made in USA..

            Takže schvaľovanie munície musí ísť cez FMS.. to je prakticky dosť zložitý proces, kde je lievik menom Kongres.
            Ten zvládne ročné odsúhlasiť len určitý počet žiadostí..
            No a žiadosť ČR o výbavu do švédskych lietadiel je akosi na konci dňa..

            Pozrite si ponuku Slovenská alebo Bulharska a uvidíte, že už pri kúpe lietadla USA ponúklo viac výzbroje a jednotlivé štáty aj nakúpili viac výzbroje ako AČR za 20 rokov..

            Nakúpenim Meteorov sa dostanete na dosť dlhú čakačku - VB, DE a Švedi majú prednosť - nestíhajú ani pre seba..

            Slovensko plánuje 2200 letových hodín ročne pre svojích pilotov..
            To je pri 15tis dolárov drahšej letovej hodine od F-16 cca 33 miliónov dolárov ročne naviac..
            Pozor američania majú v nej započítané aj ten personál čo to obsluhuje, upgrade starý LOT-ov na block 3.. aj bežný upgrade softwaru..

            To vážne nenájde AČR niečo málo nad 800 miliónov KČ keď vracia ročné miliardy do rozpočtu späť???

            F-35A je prvé lietadlo so zabudovanou umelou inteligenciou na použiteľnej úrovni.. preto dokáže samo automaticky vďaka spike managementu navádzať lietadlo do zón kde je najmenej viditeľné..
            Samo chráni svoj radar EW, samo navádza DAS a EOTS, samo robí dátovú fúziu.. dokonca vďaka nestabilnej konštrukcií lietadlá v skutočnosti ono riadi stroj - ak by zlyhal software tak sa lietadlo zrúti..

            Pilot dostáva možnosti na display a posúva páku..
            Nepotrebujete pri čisto F-35A flotile žiadne špeciálne SEAD/DEAD misie nacvičovať ani EW.. lebo to lietadlo dokáže robiť samo.. prakticky skoro bez zásahu pilota..

            Pilot len odklikáva pohnutím "brvy" ponúkané možnosti..

            Samozrejme F-35A nie je tak dobrý v EW ako Growler - ale on to vďaka stealth ani nepotrebuje..

            Flaker rodina je fajn - lenže plne podvesený flanker, má také isté výkony ako F-35A..
            F-35A však má návrh v spike managemente, stealth, situačnom povedomí, DAS, lepších zbraniach..
            Výsledok by bol oveľa horšie na tom ako si myslíte..Skrýt celý příspěvek

          • TF_HU
            12:36 09.05.2022

            Na palce sere pes :-) Kvůli nim tu nejsem :-)

            Na palce sere pes :-) Kvůli nim tu nejsem :-)

          • TF_HU
            12:38 09.05.2022

            Výcvik či provádění SEAD není asi problém výcviku u nás. Problém u těchto operací je, že je plní formou tzv. COMAO. Proto je asi nikdy nebudeme plnit jako celek, ale vždy jakou ...Zobrazit celý příspěvek

            Výcvik či provádění SEAD není asi problém výcviku u nás. Problém u těchto operací je, že je plní formou tzv. COMAO. Proto je asi nikdy nebudeme plnit jako celek, ale vždy jakou součást aliančních sil.Skrýt celý příspěvek

      • flanker.jirka
        21:08 06.05.2022

        Malarkey
        Na některé nebezpečné typy úkolů bude dobré investovat do dronů než do další letky pilotovaného nadzvuku.

        Malarkey
        Na některé nebezpečné typy úkolů bude dobré investovat do dronů než do další letky pilotovaného nadzvuku.

    • Poly
      00:05 07.05.2022

      F-22 combat range - 850 km, F-35 combat range - 1,239 km. F-35 má pro suchozemce zásobu paliva více než dostatečnou. Kdyby to z nějakého důvodu nestačilo, tak tankování za letu to ...Zobrazit celý příspěvek

      F-22 combat range - 850 km, F-35 combat range - 1,239 km. F-35 má pro suchozemce zásobu paliva více než dostatečnou. Kdyby to z nějakého důvodu nestačilo, tak tankování za letu to jistí.Skrýt celý příspěvek

    • Falko
      11:48 08.05.2022

      Tu je otázka aj u nás na Slovensku, či budeme mať trvalo integrované palivové nádrže chrbte F-16 alebo ich budeme podvesovať. Podľa mňa by bolo logické, keby boli zazmluvnene ...Zobrazit celý příspěvek

      Tu je otázka aj u nás na Slovensku, či budeme mať trvalo integrované palivové nádrže chrbte F-16 alebo ich budeme podvesovať. Podľa mňa by bolo logické, keby boli zazmluvnene integrované.Skrýt celý příspěvek

  • matus
    17:55 06.05.2022

    Najkrajsi stroj 6.gen

    Najkrajsi stroj 6.gen

    • Hawk
      18:18 06.05.2022

      tohle je 5. generace... 6. generace bude až NGAD

      tohle je 5. generace... 6. generace bude až NGAD

      • matus
        22:25 06.05.2022

        Aaaa sory , ale aj tak najkrajsi:D

        Aaaa sory , ale aj tak najkrajsi:D

  • Wakantanka
    17:18 06.05.2022

    A safra, russáci ešte ani poriadne nezačali vyrábať svojho Raptorneho a amíci už modernizujú ...

    A safra, russáci ešte ani poriadne nezačali vyrábať svojho Raptorneho a amíci už modernizujú ...

    • flanker.jirka
      17:59 06.05.2022

      Rozdíl je ještě markantnější, když si uvědomíte, že USA už dávno používá 4 typy stealth letounů a je na nich vidět postupný vývoj technologií, od F 117 přes B2, F 22 a F 35 ...no ...Zobrazit celý příspěvek

      Rozdíl je ještě markantnější, když si uvědomíte, že USA už dávno používá 4 typy stealth letounů a je na nich vidět postupný vývoj technologií, od F 117 přes B2, F 22 a F 35 ...no a brzy bude na světě další B 21. Prakticky utekli zbytku světa a Evropa se chytá jen díky spolupráci na F 35.Skrýt celý příspěvek

      • Hawk
        18:21 06.05.2022

        nebo jinak popsáno, u bombardérů mají řadu F-117 - B-2 - B-21... u stíhaček F-22 - F-35 - a zalétaný NGAD šesté generace...

        nebo jinak popsáno, u bombardérů mají řadu F-117 - B-2 - B-21... u stíhaček F-22 - F-35 - a zalétaný NGAD šesté generace...

    • Miroslav
      18:06 06.05.2022

      Hlavne, že na Topwar sa už týždeň smejú, že na to nebude mať Amerika peniaze a lietať už budú len F-35, F-15 a F-16 lebo viac si nebudú môcť dovoliť

      Hlavne, že na Topwar sa už týždeň smejú, že na to nebude mať Amerika peniaze a lietať už budú len F-35, F-15 a F-16 lebo viac si nebudú môcť dovoliť

      • Hawk
        18:23 06.05.2022

        A co mají oni :-D ?? Su-57 má skluz 25 let za "analogem" :-D

        A co mají oni :-D ?? Su-57 má skluz 25 let za "analogem" :-D

        • daniel78
          20:52 06.05.2022

          spíš ho v lepším případě budou seriově dělat analogového

          spíš ho v lepším případě budou seriově dělat analogového

        • matus
          22:27 06.05.2022

          Tak pozor za rok dodali 3 kusky, takze sranda bokom.

          Tak pozor za rok dodali 3 kusky, takze sranda bokom.

        • Poly
          00:08 07.05.2022

          Tak Su-35 je tak dobré, že Su-57 prozatím vyrábět nemusí. Nepřítel by se totiž mohl zaleknout do té míry, že by vyprovokoval válku.

          Tak Su-35 je tak dobré, že Su-57 prozatím vyrábět nemusí. Nepřítel by se totiž mohl zaleknout do té míry, že by vyprovokoval válku.

    • Eiffelos
      22:32 06.05.2022

      Letectvo NATO je dvě generace napřed před Ruskem a asi i Čínou . V letectvu je značný náskok a otázka je jestli je to nutné ...

      Letectvo NATO je dvě generace napřed před Ruskem a asi i Čínou . V letectvu je značný náskok a otázka je jestli je to nutné ...

      • LNTecho
        08:17 08.05.2022

        Je to nutné, a žádoucí..
        Bohužel

        Je to nutné, a žádoucí..
        Bohužel

Načítám diskuzi...