Slavný výrobce stíhaček MiG je v klinické smrti

MiG-35; větší foto / Mil.ru

Podle ruských médií Sjednocená letecká korporace (OAK) plánuje sloučení leteckých firem Suchoj a MiG. Zvěsti o sloučení obou firem kolují ruskými médií již delší dobu. Důvodem jsou dlouhodobě špatné hospodářské výsledky firmy MiG a její neschopnost konkurovat na mezinárodním trhu s moderními stíhacími letadly.

Ruská letecká korporace MiG (dříve známa jako Mikojan-Gurevič), nebo zkráceně “MiG”, je firma s plným výrobním cyklem - MiG letadla nejen vyvíjí, ale také vyrábí, provádí servis a zajišťuje jejích prodej. V roce 2013 ve firmě pracovalo přibližně 10 000 lidí, obrat byl 30 miliard rublů a zisk v roce 2013 dosahovala 50 milionů rublů. Suchoj ve stejném roce zaměstnával 26 000 lidí, dosáhl obratu 80 miliard rublů a zisku 1,2 miliardy rublů.

Hlavní náplní firmy MiG je výroba a servis stíhaček MiG-29. V současné době probíhají dodávky MiGů-29M/M2 pro egyptské letectvo, které objednalo 50 letounů. Poslední MiGy Egypt získá v roce 2020. Ruské letectvo pak čeká na nové stíhačky MiG-35. Není jasné, zda Egypt také dostane (v rámci zmíněné objednávky) stíhačky MiG-35 v konfiguraci pro ruské letectvo, v okleštěné verzi nebo zůstane pouze u MiGů-29M/M2.

Všechny námořní stíhačky MiG-29K byly již dodány ruskému a indickému námořnictvu. Indie v roce 2004 a 2010 objednala celkově 45 stíhaček MiG-29K. Původně Indové plánovali další objednávky, ale provoz indických MiGů-29K provází problémy.

Podle indické hlavní auditorské společnosti CAG (Comptroller and Auditor General) od roku 2010 40 motorů indických stíhaček MiG-29K muselo být staženo ze služby kvůli konstrukčním vadám. V současné době se tak nasaditelnost indických MiGů-29K pohybuje od 21 % do 41 %.

To jsou jen jedny z problémů, s kterými se firma MiG potýká. Další “koulí na noze” je problém s dlouhým vývojem “nepotřebného” MiGu-35. Náměstek ředitele moskevského Ústavu politické a vojenské analýzy Alexandr Chramčichin se jednoduše ptá, proč vlastně Rusko MiG-35 potřebuje?

“Zkopírování amerického plánu na výrobu těžkého (F-15 - pozn. red.) a lehkého stíhače (F-16 - pozn. red.) je dědictví Sovětského svazu. V americkém letectvu F-16 hrál většinou roli útočného letounu, a my jsme vyrobili podobné lehké  (MiG-29 - pozn. red.) a těžké stíhačky (Su-27 - pozn. red.).Ve výsledku vyhrála a stála se monopolní rodina stíhaček Su-27. Tyto těžké letouny jsou sice dražší, ale mají více možností ve všech oblastech použití. Z toho důvodu vyvstává další otázka: Jaká by měla být obecná představa domácího stíhacího letadla? Pokud setrváme u současného stavu, tak ani MiG-29 nebo MiG-35 ruské letectvo nepotřebuje. Pak bude opravdu nejlepší, pokud “MiG” zemře nebo se bude snažit najít exportní zakázky,” říká Chramčichin.

V této souvislosti ruská média získala do rukou dokument o plánu rozvoje OAK. Dokument navrhuje zrušit MiG jako samotnou firmu a začlenit ji jako divizi pod firmu Suchoj. Technickou a konstrukční podporu letadel MiG-29 a MiG-31 pak mají provádět speciální skupiny v rámci firmy Suchoj. OAK navrhuje odstartovat fúzi mezi firmou MiG a Suchoj v tomto nebo příštím roce.

Podle webu Oružije Rossii sloučení nahrávají i zprávy z poslední doby - nejdou vidět žádné státní investice nebo plány do vývoje lehkého stíhacího letadla páté generace, které podle dřívějších spekulací měla vyvinout právě firmy MiG. V posledním desetiletí se firma MiG zabývá prakticky pouze zlepšováním stíhaček MiG-29 - z tohoto úsilí vznikl letoun MiG-35, tím se ale modernizační potenciál MiGu-29 prakticky vyčerpal.

Podle plánu rozvoje OAK bude sériová výroba stíhaček MiG ukončena po dodávkách 30 stíhaček MiG-35 do ruského letectva a 46 stíhaček MiG-29M/M2 pro egyptské letectvo. Stíhačka MiG-35 měla být levnější alternativou právě k těžším strojům rodiny Su-27, resp. víceúčelovým Su-30.

Podle ruských médií, které cituje Oružije Rossii, je však cena stíhaček MiG-35 a Su-30 velmi podobná. Chramčichin dodává, že i když měl být MiG-35 levnou a jednoduchou stíhačkou, tak to rozhodně neplatí a přitom má menší možnosti než výkonnější Su-30.

Chramčichin však také dodává, že konec MiGu není pro ruský letecký průmysl dobrou zprávou. “Jak je známo, Josef Stalin v leteckém průmyslu vytvořil umělou soutěž. Byl si vědom, že i v podmínkách absolutně znárodněné ekonomiky a monopolů, je v některých případech konkurence mezi konstrukčními kanceláři naprosto nezbytná,” říká Chramčichin.

Zdroj: Oružije Rossii

Nahlásit chybu v článku



Související články

Stíhačka F/A-18 Advanced Super Hornet proti F-35C

Podle magazínu Defense One firma Boeing spustila kampaň proti programu stíhaček F-35C Lightning II ...

Puchov: Rusko válku s NATO nevyhraje

Ředitel moskevského Centra analýz strategií a technologií (CAST) Ruslan Puchov v rozhovoru pro deník ...

Ruské MiGy-35 pro Egypt

Ruská firma MiG dodala do Egypta první várku nových víceúčelových nadzvukových stíhacích letadel ...

Stíhačky F-35 Lightning II pro Německo?

Německo dosud stálo zcela stranou od programu stíhačky F-35 Lightning II. Podle informací ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Sokrates
    19:38 30.05.2017

    BlackFlanker: Čo sa týka toho vyraďovania - vieš si predstaviť, že Rusko do 8 rokov nakúpi 400 nových stíhacích lietadiel (čo sú samo o sebe enormné náklady) a popri tom bude ...Zobrazit celý příspěvek

  • Larry
    07:37 30.05.2017

    MAPO MiG nezanikne. Je to zavedená obchodní značka pro kvalitní leteckou techniku. Tahle "ochranná známka" má značnou cenu ve světě letectví a PVO. A Rusové to dobře vědí. ...Zobrazit celý příspěvek

  • BlackFlanker
    22:53 29.05.2017

    Sokrates Ešte dodatok. Jak-130 na MAKS 2015 s laserovým ...Zobrazit celý příspěvek

  • BlackFlanker
    22:46 29.05.2017

    Sokrates Tak sorry ak sa ťa to nejak dotklo, ale tie čísla ktoré ste tu obaja uvádzali mi pripadali fakt trochu prehnané. Nepriamo to aj potvrdil ten článok, ktorý si poslal ...Zobrazit celý příspěvek

  • Sokrates
    06:41 29.05.2017

    BlackFlanker: Ja by som sa tu o +- pár lietadiel vôbec nenaťahoval a hneď by som to odignoroval. Len keď prehlasuješ, ako sme tu obaja mimo, tak očakávam, že Ty budeš laserovo ...Zobrazit celý příspěvek

  • BlackFlanker
    03:25 29.05.2017

    Sokrates Neviem či si už zabudol, ale bavíme sa tu o všetkých moderných bojových lietadlách v ruských VKS, a z toho dôvodu myslím že je tiež k veci započítať k tým 44 ...Zobrazit celý příspěvek

  • BlackFlanker
    03:22 29.05.2017

    dusan Rozpredávať ich asi nerozpredávajú, alebo sa ti snáď zdá že by za posledné roky pribudli nový používatelia Su-27? Čísla ktoré tu používaš pochádzajú síce z ruskej ...Zobrazit celý příspěvek

  • Sokrates
    19:44 28.05.2017

    BlackFlanker: Od niekoho, kto sa oháňa výrazmi "si úplne mimo" a "ako si prišiel na taký nezmysel" by som očakával trošku viac presnosti v argumentácii. Keď rozprávaš o 50 ...Zobrazit celý příspěvek

  • dusan
    17:57 28.05.2017

    BlackFlanker .... skôr tvoje čísla sa mi zdajú mimo : ) Stroje Su-27 sa už dlho vyradzujú/rozpredávajú a už ich ostalo v ruskom letectve len cca 120 ks, z toho je 14 ks ...Zobrazit celý příspěvek

  • BlackFlanker
    17:10 28.05.2017

    dusan Čo sa týka počtov ruských lietadiel, tak ty si tiež úplne mimo, viz. moj predošlý komentár. Za Su-24ky majú náhradu v podobe 102 ks lietadiel Su-34 (ďalších približne ...Zobrazit celý příspěvek

  • BlackFlanker
    16:47 28.05.2017

    Sokrates S tou lietadlovou loďou máš síce pravdu, v novom armádnom programe na roky 2018-2025 sa jej stavba zrejme realizovať nebude keďže dostali prednosť menšie plavidlá s ...Zobrazit celý příspěvek

  • dusan
    10:47 28.05.2017

    Sokrates Baviť sa o novej ruskej ťažkej lietadlovej lodi je zbytočné ... je to mimo reality i zdravého rozumu. Ruská admiralita o nej sníva .... to môže ďalej, to nestojí nič : ...Zobrazit celý příspěvek

  • Sokrates
    06:51 28.05.2017

    Nájsť financie na novú lietadlovú loď bude oveľa náročnejšie, ako nájsť prostriedky na modernizáciu Admirála Kuznecova. A už aj to sa javí byť dosť veľký problém. Minulý mesiac ...Zobrazit celý příspěvek

  • shal
    00:41 28.05.2017

    Olivav: Nebude velká letadlovka, nebude malá letadlovka, nebude žádná letadlovka. To je úplně z říše snů a naprosto mimo finančí možnosti RF. Zvlášť když cena ropy nejenom ...Zobrazit celý příspěvek

  • Olivav
    00:23 28.05.2017

    logiku, Mig "zanikne" přesněji se stane součástá UAC pod Suchojem. Nezanikne úplně protože pracuje na nástupci Mig-31. Lodě - primárně náhrada za Mistral (až po korvetách ...Zobrazit celý příspěvek

  • logik
    14:00 27.05.2017

    Zmiňovat se můžou krásně, ale pokud od Migu do 2025 nic nekoupí, z čeho bude žít? A z čeho bude financovat další vývoj, když víceméně krachuje? Pokud bude rusko někdy v ...Zobrazit celý příspěvek

  • Olivav
    13:37 27.05.2017

    Sokrates, souhlasím. Jde o to, že ta letadla nikdo neodepsal a zmiňují se o nich. I v těch článcích je zajímavý rozbor, že nejde jen o loď ale i o palubní letectvo, které ...Zobrazit celý příspěvek

  • Sokrates
    21:27 26.05.2017

    Larry: v čom je jednoduchšie vycvičiť pilota MiGu-35 v porovnaní s povedzme Su-35S? Úprimne by ma to zaujímalo, lebo mne ako laikovi pripadajú tieto lietadlá z hľadiska náročnosti ...Zobrazit celý příspěvek

  • Sokrates
    21:03 26.05.2017

    Olivav: Žiadna lietadlová loď sa v dohľadnej dobe v Rusku stavať nebude. Nehrozia ani žiadne veľké nákupy MiG-35 (nad 100 ks a pod.). Dôvod je prozaický. Rusko zverejnilo plán ...Zobrazit celý příspěvek

  • Olivav
    14:15 26.05.2017

    Ačkoliv jsou rusi dobří fantasti, tak o Migu se píše stále např v souvislosti s ...Zobrazit celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 1 z 2