Úvaha nad bojeschopností íránského letectva

-
19. 2. 2012
-
9 komentářů
-
Michal Polák
V posledních dnech celý svět s napětím sleduje vývoj v Hormuzském průlivu. Írán hrozí, že na další sankce vůči svému jadernému programu bude reagovat vojenskou blokádou tohoto průlivu, který je nesmírně důležitým pro přepravu ropy. V případě vypuknutí konfliktu se to případného vojenského střetnutí pochopitelně zapojí také vzdušné síly obou stran. V jakém stavu však je íránské letectvo a nedopadne podobně jako to lybijské?
Stíhací letouny z mnoha zemí
Páteř íránského stíhacího letectva tvoří hned několik typů. Jedním z nich je F-14A Tomcat, jež je známý především jako letoun k provozu z letadlových lodí, které však Írán nemá. Tyto letouny mu dodaly Spojené státy americké ještě v době, kdy v zemi vládl „přátelský režim“. Jako největší problém tohoto letounu se pochopitelně ukázala nedostupnost náhradních dílů a výzbroje. I proto se často diskutuje, zda Íránu nepomáhá s údržbou Čína.
Dalším provozovaným typem je francouzský Dassault Mirage F-1 v počtu deseti kusů. Jedná se sice o kvalitní letoun, ale na úrovni 80. let a to i přes proběhlé modernizace. Lze jej tedy bez problému používat k tzv. air-policingu a průzkumným účelům, nikoliv však k vybojování a udržení vzdušné nadvlády. Mimochodem se jedná o stejný typ letounu, který měl k dispozici dnes již bývalý lybijský vůdce Muammar Kaddáfí, než mu ve dvou z nich dezertovali piloti a přelétli na Maltu.
Zdaleka největší zbraní íránského letectva však budou pravděpodobně letouny sovětské, respektive ruské výroby MiG-29C/UB v počtu 25 letounů, které mají být modernizovány na verzi S (zřejmě proto písmenko C v azbuce znamenající S), kterou v současnou dobu používá také ruské letectvo.
Foto: Íránský F-14 Tomcat v roce 2008 / Wikipedia, Amirmgh
Navíc u tohoto typu jako jediného lze předpokládat, že bude ve větším počtu nejen bojeschopný, ale bude mít k dispozici dostatečnou zásobou výzbroje. MiG-29 je bez diskuze vhodný právě k obraně vzdušného prostoru i v případě konfliktu s vyšší intenzitou a dlouhodobě byl považován za jeden z nejlepších letounů ve své kategorii. O tom svědčí i fakt, že byl donedávna používán také německým letectvem Luftwaffe.
Vedle těchto tří letounů stíhacích letounů má Írán ve výzbroji údajně ještě 20 „narušitelů“ Chengdu J-7 čínské výroby, které jsou vyvinuty z MiGu-21. Jedná se o nadzvukový stíhací letoun, který je schopný vedle narušování vzdušného prostoru v omezené míře útočit na pozemní cíle. Číňané jej vyráběli od 80. let až do roku 2006, nicméně na rozdíl od moderních stíhacích letounů k vybojování a udržení vzdušné nadvlády nedisponuje J-7 střelami s dosahem mimo dosah viditelnost.
Víceúčelové letouny na úrovni šedesátých let
Vedle maximálně několika desítek ryze stíhacích letounů má mít Írán k dispozici poměrně velké množství bojových letounů americké výroby F-4D/E Phantom II a F-5A/B/E/F. Přesné množství jednotlivých typů však není k dispozici, jelikož je Írán nenakupoval systematicky od jednoho dodavatele, ale snažil se je sbírat a dále pře-prodávat, jak to jen šlo. Podle dostupných zdrojů by však měl mít Írán 65 letounů F-4 a 75 letounů F-5. Pokud by to byla pravda a na zmíněné letouny měl adekvátní výzbroj, pak je třeba s nimi počítat.
Foto: Mirage F1B na nedatovaném snímku, podobný typ má ve výzbroji i Írán / Wikipedia
Nicméně již v 90. létech se ukázalo, že tyto letouny zastarávají a tak se Írán rozhodl vyvinout vlastního nástupce a to právě na základě letounu Northup F-5. Jmenuje se HESA Saeqeh a v současné době má být ve výrobě. Írán by měl mít aktuálně k dispozici maximálně 24 těchto letounů. V tomto ohledu je však třeba zmínit fakt, že technicky bude letoun někde na úrovni letounů F-5 americké výroby.
Útočné letouny sovětské výroby
Zapomínat však nesmíme ani na útočné letouny, konkrétně typy určené k blízké podpoře pozemních vojsk. Írán má ve zbroji třináct Su-25 určených pro blízkou podporu pozemních vosk a 32 nadzvukových letounů Su-24(MK) schopných útoků na lépe chráněné cíle. Ačkoliv se jedná o výkonný letoun, otázkou je opět bojeschopnost a zejména typ dostupné munice. Za zmínku stojí také letoun íránské výroby HESA Azarakhsh, ale o něm bohužel moc informací nemáme.
Foto: MiG-29UB íránského letectva / Wikipedia, Shahram Sharifi
Je však zcela nezvratný faktem, že Írán nemá ve výzbroji žádný moderní bojový letoun, který by se jen teoreticky mohl rovnat letounům zavedených v zemích NATO (nebo Izraele). V Hormuzském průlivu mají Američané dvě letadlové lodě s letouny F/A-18 Hornet/Super Hornet, které jsou minimálně o generaci jinde (v případě Super Hornetů tak o 1,5 generace). Jediným typem schopným se alespoň pokusit vyrovnat těmto letounům je tak ruský MiG-29S.
Výzbroj a hypotetické souboje
Jednou stranou mince je výkon letounu, druhou stranou je jejich výzbroj. Írán by měl disponovat pouze raketami vzduch-vzduch krátkého, maximálně středního doletu. Oproti tomu Američané a jejich spojenci mají k dispozici AIM-120 AMRAAM, které jsou schopny zasahovat své cíle daleko za hranicí viditelnosti, takže k bezprostřednímu souboji s íránským letounem tak čistě hypoteticky ani nedojde.
Samozřejmě za předpokladu, že Írán nemá k MiGům k dispozici exportní verzi ruské střely vzduch-vzduch R-77E, která se dostřelem může AIM-120 vyrovnat. Budeme-li předpokládat, že Írán tuto raketu s velkou pravděpodobností nevlastní, musíme počítat s jinou střelou a to s R-27. Ta patří mezi rakety vzduch-vzduch s dosahem řádově v desítkách kilometrů a Rusové je dodnes používají na svých letounech MiG-29 a větších Su-27 v mnoha variantách. Navíc existující snímky, které zachycují íránské MIGy-29 právě s tímto druhem výzbroje.
Přesto tu hraje roli značná početní a kvalitativní přesila na straně Spojených států amerických a jeho spojenců, zejména Izraele. Případné střetnutí íránských letounů s F/A-18 a F-16C/D/I by takřka s jistotou skončilo pro íránské letectvo katastrofou. Vyloučit navíc nelze ani zapojení letectev Saudské Arábie a Spojených arabských emirátů.
Související články
„Nový“ ruský palubní stíhač MiG-29K
Ruské námořnictvo iniciovalo vznik palubní verze stíhacího letounu MiG-29 už na konci sedmdesátých ...
-
24.01.2012
-
1 komentářů
-
Michal Polák
Atmosféra kolem Íránu dále houstne
Události kolem íránského jaderného programu se začínají čím dál více dramatizovat. Nejnověji přidal ...
-
05.02.2012
-
6 komentářů
-
Jan Grohmann
Jak bude vypadat izraelský útok na Írán?
Napětí v oblasti Blízkého východu neustále roste. Některé země se obávají snahy Íránské islámské ...
-
12.02.2012
-
8 komentářů
-
Michal Polák
Uzavře Írán Hormuzský průliv pro ropné tankery?
Americká letadlová loď USS Abraham Lincoln opět demonstrovala americkou vojenskou přítomnost v ...
-
14.02.2012
-
10 komentářů
-
Jan Grohmann
Komentáře
Reddivision - kvalitativny rozdiel medzi iranskymi strojmi a novymi verziami f-18 e/f a f-16 c a i ( sufa v izraeli) je priepastny... To nie su stare f-16a vs f-14a... Co sa ...Zobrazit celý příspěvek
Reddivision - kvalitativny rozdiel medzi iranskymi strojmi a novymi verziami f-18 e/f a f-16 c a i ( sufa v izraeli) je priepastny... To nie su stare f-16a vs f-14a...
Co sa tyka aim-54 obavam sa ze sa ich utocnik nemusi obavat... Btw iranci skusali miesto phoenixov zavesit pod tomcat pozemnu strelu hawk! Ich lietadla vlastnej vyroby su kopie f5 v roznej farbe, o nicom.
Ja vidim ako problem skor mnozstvo cielov a ich odolnost - ak to vobec bude mozne, bude si to vyzadovat skor utok typu sestdnova vojna proti egyptu - vlna za vlnou a totalna destrukcia pvo, letectva a cielov. Pokial tedabizraelci nevymyslia nieco ako stuxnet 2 - nekonvencvny nevojensky utok - tak to bude tazkeSkrýt celý příspěvekKdybych měl ještě pod článkem shrnout důvody převahy "západních" strojů: - letouny jsou o generaci výše (viz body níže) - podstatně lepší elektronická výbava (radar, ovládání ...Zobrazit celý příspěvek
Kdybych měl ještě pod článkem shrnout důvody převahy "západních" strojů:
- letouny jsou o generaci výše (viz body níže)
- podstatně lepší elektronická výbava (radar, ovládání zbraňových systémů)
- lepší servisní stav jednotlivých strojů, dostatek náhradních dílů
- propracovanější letecký výcvik, větší zkušenosti pilotů v poslední době
- ve větším množství dostupná a "výkonnější" munice
- početní přesila ve všech kategoriích strojůSkrýt celý příspěvekOhledně manévrovatelnosti F-14 , F-15, F-18. Stíhačka F-14 v boji je omezena na přetížení jen 7-7,5g a maximalní stoupavost 150-160metrů za sekundu. F-15/F-18 přetížení až 9g a ...Zobrazit celý příspěvek
Ohledně manévrovatelnosti F-14 , F-15, F-18.
Stíhačka F-14 v boji je omezena na přetížení jen 7-7,5g a maximalní stoupavost 150-160metrů za sekundu. F-15/F-18 přetížení až 9g a maximál. stoupavost 240-280 metrů za sekundu. V manévrovém boji výhodu F-15 a F-18Skrýt celý příspěvekTeď si nejsem jistej, jestli Irán někdy Aim-154 měl...co myslíte? Každopádně se podle mého názoru jeho letectvo s letectvem Spojených států moc srovnávat nedá. Hlavní rozdíl je v ...Zobrazit celý příspěvek
Teď si nejsem jistej, jestli Irán někdy Aim-154 měl...co myslíte? Každopádně se podle mého názoru jeho letectvo s letectvem Spojených států moc srovnávat nedá. Hlavní rozdíl je v elektronické vybavenosti letadel. Super hornety jsou sice podobně staré konstrukce, jako Mig 29, jejich radary jsou ale mnohem výkonější. A kdo ví, v jakém stavu jsou F-14ky.Skrýt celý příspěvek
Irán nemá šanci: F14 jsou více než 30 let staré, navíc verze F14A s ne přliš spolehlivými motory TF30-PW412, náchylnými k pumpáži.zbrojní systém AWG9 vyžadoval velkoua čatou ...Zobrazit celý příspěvek
Irán nemá šanci: F14 jsou více než 30 let staré, navíc verze F14A s ne přliš spolehlivými motory TF30-PW412, náchylnými k pumpáži.zbrojní systém AWG9 vyžadoval velkoua čatou odbornu péči, zápasili s ními specialisté USANAVY a firmy Hughes, pochybuji že by Iránci i s pomocí číňanů dokázali tento systém exektivně provozovat..AIM54A mají dnes již zastaralou elektroniku, lze se snadno zarušit, navíc raketové palivo má typickou živvotnost max. 15-20 let, dnesbude spolehlivost AIM54A velmi, velmi nízká, pravděpdobně již ani nejsou ve výzbroji,
Nadruhé straně dobře pilotovaný F14 dokázal vymanévrovat jekékkoliv letadlo včetně F15 a F18, automaticky měnitelný šíp křídla je dodnes unikátní.
Paradoxně nejnebezpečnější budou stroje F5, které jsou spolehlivé, jednoduché na údržbu, lzte realtivně snadno získat nebo vyxrobit náhradní díly a jsou velmi obratné, budou se však muset spolehnout na kanonovy M39, popř. na klony SidewinderůSkrýt celý příspěvekTak zase bych viděl převahu co se týče nosičů na straně západu v elektronice, radary superhornetů jsou rozhodně dál než ty co mají k dispozici íráčané (tam jediné zajímavé kousky ...Zobrazit celý příspěvek
Tak zase bych viděl převahu co se týče nosičů na straně západu v elektronice, radary superhornetů jsou rozhodně dál než ty co mají k dispozici íráčané (tam jediné zajímavé kousky jsou ty na Tomcatech). Ovšem rozdíl bude v připravenosti a stavu jednotlivých strojů. Co se týče letových výkonnů tak tam jde poté o to který je k čemu určen... V tohmle směru má Írán šílenou směsku, F-14 přepadový stíhač - rychlý ale ne příliš manévrovatelný, MIG-29 Frontový stíhač oproti F-16 nevíhoda v tom že je ještě klasické "stabilní konstrukce", F1 univerzální stíhač, bojoví letoun. Starší typy již nepočítám protože bez aktualizace elektroniky jsou lechká kořist, a to se vracím k tomu co na začátku rozdíl bude hlavně v elektronickém vybavení. Závěrem zajímavé by bylo kdyby se Íránu podařilo koordinovaně dostat do vzdchu F-14 v bojeschonpym stavu a se zásobou AIM-154 nebo něcěho podobného.Skrýt celý příspěvek
Článek hezký, ale nevidím důvod v tom, proč by střet íránského letectva s F/A-18 a F-16C/D/I měl být s jistotou katastrofální, tyto stíhače už také nejsou nic světaborného. Možná ...Zobrazit celý příspěvek
Článek hezký, ale nevidím důvod v tom, proč by střet íránského letectva s F/A-18 a F-16C/D/I měl být s jistotou katastrofální, tyto stíhače už také nejsou nic světaborného. Možná pomůže početní převaha a možná lepší výcvik, ale myslím, že technikou krom vyzbrojení modernějšími typy tyto letadla moc nevyčnívají a vidím je jako technicky rovnocené soupeře...Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...