Budoucnost amerického letectva: Bojový dron XQ-67A

Budoucnost amerického letectva: Bojový dron XQ-67A
Bojový dron XQ-67A / GA-ASI (Zvětšit)

Společnost GA-ASI (General Atomics Aeronautical Systems, Inc.) představila prvního člena rodiny bezpilotních letadel Gambit – průzkumný proudový dron XQ-67A. Stroj je budován v rámci tajného programu OBSS (Off-Board Sensing Station) amerického letectva (USAF). Jeho úkolem je doprovázet pilotovaná letadla, zejména F-35A Lightning II.

O OBSS a XQ-67A nebylo zveřejněno mnoho informací. OBSS je jedním z několika amerických programů vývoje proudových bezpilotních leteckých systémů UAS (Unmanned Aircraft Systems), resp. bezpilotních bojových prostředků UCAV (Unmanned Combat Air Vehicle).

Nejambicióznější je rozbíhající se program kolaborativních dronů CCA (Collaborative Combat Aircraft) pro nové víceúčelové stíhačky šesté generace NGAD (Next Generation Air Dominance). CCA nemají fungovat jen jako doprovod pilotovaných letadel, ale také jako samostatně nasaditelná síla.

OBSS vedou výzkumné laboratoře letectva AFRL (Air Force Research Laboratory), což je hlavní výzkumné a vývojové středisko USAF. Obecným posláním vývojového programu OBSS je ověřit nové technologie, taktiky a výrobní postupy v oblasti výkonných proudových dronů.

Můžeme to přirovnat k vývoji a testování palubního proudové stroje Northrop Grumman X-47B v režii výzkumné agentury DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency). Ostatně písmeno „X“ v názvech XQ-67A a X-47B označuje experimentální stroje (demonstrátory).

AFRL v rámci OBSS vybíraly ze dvou konstrukcí − XQ-58A Valkyrie od firmy Kratos a pak rodinu dronů Gambit od GA-ASI.

Kratos se v roce 2021 k OBSS vyjádřila následovně: „Drony OBSS mají být cenově dostupné a vysoce přizpůsobivé UAS s konvenčním vzletem, přistáním a proudovým pohonem. Řešení OBSS společnosti Kratos zahrnuje inovativní výrobní techniky, které zvyšují schopnost poskytovat značný výkon pro mise s rozšířenými senzory pro pilotované proudové letouny a pojmout značný objem zbraní, aby mohl fungovat jako rozšířená zásoba munice pro pilotované letouny. OBSS je novým přírůstkem do rodiny nízko-nákladových autonomních kolaborativních platforem (ACP) [Autonomous Collaborative Platforms] společnosti Kratos, které jsou určeny k použití zbraní, senzorů a dalších efektů, jež vytvářejí cenově dostupnou bojovou sílu s předsunutým postavením ozbrojených sil.“


Rodina bezpilotních letadel Gambit

Stručně řečeno: Konkrétním cílem OBSS je vyvinout výkonné a cenově dostupné proudové UCAV. Jejich úkolem je podpora a ochrana pilotovaných letadel. OBSS počítá s velkými bojovými ztrátami a neustálou změnou požadavků USAF. Zásadní je proto rychlá, levná a přizpůsobivá výroba.

Vztah OBSS a CCA není jasný – OBSS je zřejmě podpůrný technologický program mající pomoci USAF lépe definovat požadavky pro „finální“ CCA. Těžko říct. Jednotlivé programy nejsou ale důležité. Ty mají jen pomoci najít cestu k vyřešení akutních výzev USAF:

Potenciální protivníci čím dál více stírají vojenskou výhodu Spojených států. Portál UAV.COM k tomu řekl: Spojené státy mají sice pořád kvalitativní náskok, ale „pokud jde o lidi a stroje, hra s množstvím je již ztracena.“

Tvrdá čísla: V roce 1991 USAF mělo 134 stíhacích letek, nyní pouze 57 (Heritage Foundation uvádí 54). V každé letce USAF je typicky 24 víceúčelových stíhaček.

„Dnešní systém, kdy letectvo vezme akademickou superhvězdu [pilota] s nejlepšími fyzickými výsledky, věnuje jí roky výcviku a pak ji posadí do kokpitu stíhačky za mnoho milionů dolarů, která byla vyrobena v rámci desetiletí trvajícího programu Pentagonu za mnoho miliard dolarů, je vyčerpán,“ píše UAV.COM. „Amerika nemá čas ani peníze na to, aby potřebně zvýšila počet stíhacích letounů.“

Je prostě fyzicky nemožné pro potřeby USAF vyrobit dostatek pilotovaných stíhacích letounů a vycvičit dostatek pilotů.


Vizualizace koncepce Gambit; větší foto / GA-ASI

Spojené státy musí budovat jiný typ leteckých sil. Nemají na výběr. A USAF si již cestu vybralo – zavedení velkého počtu výkonných proudových dronů bojujících po boku pilotovaných letounů. A cestu k tomuto cíli mají prošlapat vývojové programy, jako OBSS.

V roce 2023 AFRL za vítěze OBSS označily GA-ASI a rodinu dronů Gambit. Prvním odhaleným členem rodiny je XQ-67A.

Gambit počítá (minimálně z počátku) se stavbou čtyř různých dronů, které ale budou využívat „společné jádro“ (Gambit Core). Toto společné jádro obsahuje základní nosnou konstrukci, podvozek a elektroniku – k jádru se pak budou připojovat další části letadla. Gambit Core má tvořit 70 % ceny dronu.

Různé typy dronů Gambit se hodí pro různé úkoly – některé mají doprovázet víceúčelové stíhačky F-35A, jiné strategické bombardéry B-21 Raider, další letouny AWACS. Některé poslouží jako průzkumné stealth platformy s dlouhou výdrží, jiné k útokům na protivníka, další k výcviku atd.

GA-ASI s Gambit Core se inspiruje u automobilového průmyslu, resp. u pasové výroby automobilů. Jedná se stojnou filozofii, jako uplatňuje koncern Volkswagen. Ten poskytuje jednotné podvozkové platformy a další komponenty svým dceřiným automobilkám. Jednotlivé modely „plynule“ a prakticky neustále vyplňují všechny segmenty a potřeby trhu.


Klíčem k úspěchu je pokročilá autonomie umožňující spolupráci s pilotovanými letouny.

„Představte si, že sledujete nápravy, podvozek a hnací ústrojí vyráběné na automobilové montážní lince,“ stojí v tiskové zprávě GA-ASI. „Jedna sada by mohl v továrně odbočit doleva a stát se luxusním sedanem. Další se může obrátit doprava a stát se dostupným rodinným modelem. Společná platforma šetří náklady a složitost pro výrobce. Různá výbava a další možnosti nabízejí kupujícímu výběr a přidanou hodnotu.“

Kromě postradatelnosti dronů jsou klíčové masovost výroby a přizpůsobivost. USAF musí nejen dorovnávat nebo ideálně překonávat protivníka počtem (kvantita dělá kvalitu), ale také neustále reagovat na nové hrozby. Zavádění nových schopností nesmí trvat roky, ale měsíce nebo týdny.

Nedávno think-tank Mitchell Institute uspořádal sérii válečných simulací s nasazením CCA. Simulace měly ukázat, že pokud jsou CCA používány USAF ve velkém počtu, nutí Čínu k vynakládání velkého množství střel, vytvářejí v bojovém prostoru prospěšný chaos a celkově jsou pro protivníka nákladově náročným faktorem. Důležitými faktory úspěchu byla relativně dostupná cena CCA (zhruba 15 milionů za kus), masovost, postradatelnost a jejich snadné nasazení z „polních“ letišť.

GA-ASI popisuje Gambit jako rodinu čtyř velkých bezpilotních letadel. Představený XQ-67A je dříve oznámený Gambit 1, tedy dron pro zpravodajství, sledování a průzkum ISR (Intelligence, Surveillance, and Reconnaissance), který zvládne zůstat ve vzduchu dlouhé hodiny a prohledávat obrovské prostory.


XQ-67A; větší foto / GA-ASI

XQ-67A se v základní konfiguraci podobná letounu Avenger společnosti GA-ASI, stejně jako leteckému tankeru Boeing MQ-25 Stingray nebo XQ-58 Valkyrie. Mnoho informací o XQ-67A nebylo zveřejněno. Neznáme vlastně žádné takticko-technické parametry. Jediný aktuální zdroj informací je C. Mark Brinkle, tiskový mluvčí GA-ASI. Ten pro portál The War Zone uvedl:
„General Atomics Aeronautical je velmi nadšený, že může světu poprvé představit XQ-67A Off-Board Sensing Station (OBSS). Podle nás se díváte na budoucnost bezpilotních bojových vzdušných prostředků [UCAV] […] Hodně se mluví o UCAV a o tom, co může přinést budoucnost. Ale jak se lidé dozvídají více o XQ-67A OBSS a o tom, jak k tomuto projektu přistoupila výzkumná laboratoř Air Force Research Laboratory a General Atomics, zjistí, že se opravdu nepodobá ničemu, co dosud viděli.“

„XQ-67A je program AFRL, a GA-ASI byla vybrána, aby tento nový letoun navrhla, postavila a létala s ním,“ dodal Brinkley. „Aniž bych zabíhal do podrobností, postupujeme tímto programem metodicky a úzce spolupracujeme s našimi vládními partnery, abychom dosáhli všech cílů projektu a splnili naše sliby. Soustředíme se na rychlost náběhu, zrychlení konstrukčních procesů a zajištění skutečných schopností pro boj.“

To jsou v podstatě jediné informace o dronu XQ-67A. Lepší představu nám dá popis dalších tří navrhovaných dronů rodiny Gambit:

 

 
Čtyři drony Gambit s Gambit Core / GA-ASI

Druhý navrhovaný dron – Gambit 2 – je podobný první verzi. Ponese navíc střely vzduch-vzduch, daní za kratší výdrž ve vzduchu. Pokročilý výcvikový Gambit 3 umožní lidským pilotům naučit se létat s proudovými UCAV a také proti nim bojovat.

Létající křídlo Gambit 4 nabídne nepřetržité sledování nepřátelských sil a včasné varování, například v případě startu nepřátelských letounů nebo odpálení zbraní dlouhého dosahu.

Základem je operace v sítí. Zejména drony Gambit 1 a Gambit 2 mají působit ve velkých počtech rozprostřeně na velkém území. Senzory jednotlivých dronů se budou překrývat, takže jakoukoliv hrozbu zachytí hned několik dronů z jiných úhlů. Tak lze spolehlivě zachytit nepřátelské stealth letouny. Někde ve velké výšce se bude kradmě pohybovat Gambit 4.

Vše propojí výkonná komunikační síť, nejen mezi letouny na přímou viditelnost, ale zcela nepochybně také přes novou generaci komunikačních satelitů (armádní Starlink). Například letoun F-35A umožní všechny informace z dronů slučovat a ve vizuálně přívětivé podobě předkládat pilotovi. Ten díky pokročilému autopilotovi F-35 se stane spíše „vezeným“ operátorem řešící po většinou času taktiku, ovládání zbraňových systémů, senzorů a dronů.

Drony mají výhodu nejen v masovosti – při jejich ztrátě nikdo neumře. Hlavním posláním každé zbraně je především odstrašit protivníka a donutit ho k povolnosti podle naší vůle. Zbraně umožňují použit „finální argument“ ve vztazích mezi lidmi, lidskými skupinami, národy, státy – hrozbu zabitím.

Výkonné UCAV nabízejí velkou výhodou v rámci „finální argumentace“. V případném střetu může totiž protivník rychle přicházet o svou elitu – piloty. Naopak Američané mohou ztrácet jen rychle obnovitelné drony. Tím protivníkovi zužujete volnost použití „finálního argumentu“, protože v případném střetu bude umírat hlavně on. Pokud ztratí několik stovek pilotů a vy žádného, je to něco, co prostě nemůže ignorovat.

Zdroj: UAV.COM, TWZ

Galerie

Dron pro bojový průzkum Gambit 4 Combat Recon / GA-ASI Dron pro sledování, zpravodajství a průzkum Gambit 1 ISR / GA-ASI Dron pro boj vzduch-vzduch Gambit 2 Air to Air  / GA-ASI Pokročilý výcvikový dron Gambit 4 High-Fidelity Trainer / GA-ASI

Nahlásit chybu v článku


Související články

Bezpilotní tanker MQ-25A Stingray poprvé ve vzduchu

19. záři provedl svůj první let první prototyp (T1) bezpilotního tankovacího letadla MQ-25A Stingray ...

Robotický bojový wingman XQ-58A Valkyrie změní pravidla boje

Americké letectvo (USAF) pokračuje ve vývoji technologického demonstrátoru robotického vedeného ...

XQ-58A Valkyrie jako datový maják pro F-22 a F-35

Americké letectvo (USAF) vyzkoušelo utajený přenos dat mezi letouny páté generace F-22A, F-35A/B a ...

Loyal Wingman MQ-28A Ghost Bat

V rámci program ATS (Airpower Teaming System) australská divize firmy Boeing (Boeing Australia) ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Rado46
    16:45 11.02.2024

    Ano,toto je buducnost a nie zbytocny nakup F 16 na Slovensku a este zbytocnejsi F35 v Cesku!Drony do roku 2030 plne nahradia a i predcia vsetky pilotovane stroje.Cesko aj Slovensko ...Zobrazit celý příspěvek

    Ano,toto je buducnost a nie zbytocny nakup F 16 na Slovensku a este zbytocnejsi F35 v Cesku!Drony do roku 2030 plne nahradia a i predcia vsetky pilotovane stroje.Cesko aj Slovensko by malo ist tymto smerom,nie pilotovanymi strojmi,ktore su uz v modernych konfliktoch nepotrebne.100 takychto nadzvukovych dronov,vyjde omnoho lacnejsie ako 24 F35.Ale to ludia,co nechapu rozviju dronov nechapu...Skrýt celý příspěvek

    • Adyys
      20:07 11.02.2024

      Drony v dohledné době určitě plnohodnotně pilotované stroje nenahradí, ale doplní. Amíci NGAD určitě nestaví jen tak z nudy a kombinace F35, NGAD a B21 v doplnění spousty ...Zobrazit celý příspěvek

      Drony v dohledné době určitě plnohodnotně pilotované stroje nenahradí, ale doplní. Amíci NGAD určitě nestaví jen tak z nudy a kombinace F35, NGAD a B21 v doplnění spousty takovýchto strojů je budoucnost.Skrýt celý příspěvek

    • rtep
      10:42 12.02.2024

      Rado než budeš psát dále doporučuji ti nastudovat si něco co se jmenuje " zpětně vazební časová smyčka " ano muže se objevit umělá inteligence no než dokáže operovat jako lidský ...Zobrazit celý příspěvek

      Rado než budeš psát dále
      doporučuji ti nastudovat si něco co se jmenuje " zpětně vazební časová smyčka "
      ano muže se objevit umělá inteligence no než dokáže operovat jako lidský mozek tak stále to bude
      zadat do dronu navrh letového programu, a během letu přijímat udaje a NASLEDNĚ POSÍLAT POKYNY K UPRAVĚ LETOVÉHO PLÁNU výsledek je demaskující komunikační signály s možností rušení či odhalení a časová ztráta při zaslaní signálu od dronu k operátorovi a od operátora zpět a tou dobou už jsou podmínky jinéSkrýt celý příspěvek

    • JerzyŔ
      19:45 12.02.2024

      Rado46, ve vší úctě, kolik máš roků, jaké vzdělání, jakou práci děláš nebo v čem podnikáš, jaké máš koníčky? Záležitosti F35, F16 nyní nekomentuju a máš naprosto pravdu - drony ...Zobrazit celý příspěvek

      Rado46, ve vší úctě, kolik máš roků, jaké vzdělání, jakou práci děláš nebo v čem podnikáš, jaké máš koníčky?
      Záležitosti F35, F16 nyní nekomentuju a máš naprosto pravdu - drony jsou budoucnost, obecně. A vnímám stejně jako ty podle dostupných zdrojů včetně článků a komentů zde na AN, že opravdu armádní či ministerští činitelé jsou v problematice dronů - koncepce použití, akvizice, výcvik, ověřování, zavádění nejen že do výzbroje, ale hlavně do operačního používání, spolupráce s jinými druhy vojsk, výcvik nejen vojáků obsluh, ale i těch , v jejichž prospěch činnost dronů má být, poněkud pokulhává, a to už na úrovni mentálních schopností a myšlenkové ochoty tento relativně nový druh zbraně přijmout a vstřebat .
      Ale drony, o kterých se píše v článku nebo obdobné určitě za 6 roků nenahradí pilotovaná letadla.Skrýt celý příspěvek

      • JerzyŔ
        20:39 12.02.2024

        Proč si to myslím? Musí se vykonat letové testy, pevnostní testy, normálně běžný provoz, žádný boj, start, letí, přistane. Po naprogramované trase, a potom nebo předtím nebo ...Zobrazit celý příspěvek

        Proč si to myslím? Musí se vykonat letové testy, pevnostní testy, normálně běžný provoz, žádný boj, start, letí, přistane. Po naprogramované trase, a potom nebo předtím nebo souběžně s řízením cizím subjektem, ze země a z pilotovanéno letounu, třeba
        F35. Nebo, Mig21 nebo Gripen nebo z toho letadla, co zapůjčej Marťané, nebo Mig 19, co půjčí Severní Korea, to je úplně jedno v této souvislosti, jsou to testy na roky, vše doladit k bezpe6čnému smysluplnému provozu. A to jsme vlastně ani ne na začátku. A teď bojové použití-teď to teprve
        začíná. Jedna možnost .Použít drony namísto pilotovaných
        letadel, ŕízení naprogramované
        předem nebo řízené z pozemní
        stanice nebo kombinace. Nepřítel
        ovšem taky nespí ,takže, čínská
        flota není zničena, z 30 vyslaných
        dronů 5 bylo zarušeno a někam
        odlétly, dalších 7 se správně
        přeplo na autonomní režim a
        bombardovalo dle posledních
        souřadnic, mezitím čínské lodě
        ale pár set metrů nebo pár
        kilometrů pluly, takže bomby
        spadly do moře, další 4 drony se
        automaticky vrátily i s bombami,
        další 3 se zřítily kvůli poruše, o
        osudu 4 nevíme, kam a proč se
        ztratily, 2 sestřelila PVO- normální 30 mm CIWS, 2 stíhačky, a 3 opravdu odbombardovaly a poškodily 2 korvety a 1 fregatu, z desítek a stovek lodí, co Čína má, z toho jednu korvetu tak vážně, že půjde do šrotu. Sláva Americe. A žádné ztráty na vlastních životech, skvělé. No moc ne, že. Tak vyhodnotit, a nový úder. Aha,
        nový úder nebude, protože Číňané svými vlastními drony, balistickými a s plochou dráhou letu raketami zničili nebo tedy ne, taky jich byla hromada sestřelena nebo zarušena nebo minuly, ale poškodili základny dronů. Tak rychle opravit a jdeme na to. Aha nejdeme, protože mezitím čínští agenti zastrašili, uplatili a v nejhorším zlikvidovali lidi, co umí drony obsluhovat, programovat...
        Tedy ne všechny, ale na masivní úder desítek dronů už nemáme.
        Takže přicházejí na řadu staré dobré F35, F22, F15, F16, A10, F18, B1, B2, B52, lodě, ponorky.
        Výše uvedené jsem zcela vyfabuloval vyfantazíroval.
        Ty drony samozřejmě ve velkých počtech a ve významném podílu na vojenském úsilí budou , ale není to kouzelný prostředek nad fyzikálními zákony , nad protiopatřeními a drony protivníka stojící.Skrýt celý příspěvek

  • pjaro77
    20:16 09.02.2024

    Mne sa najviac ľúbi MQ-28 Ghost Bat, dúfam, že časom ho zavedú v austrálii , možno aj japonsku a južnej koreji.

    Mne sa najviac ľúbi MQ-28 Ghost Bat, dúfam, že časom ho zavedú v austrálii , možno aj japonsku a južnej koreji.

  • Jan Grohmann
    08:17 09.02.2024

    První záběry XQ-67A
    https://twitter.com/GenAtomics...

    První záběry XQ-67A
    https://twitter.com/GenAtomics...

  • JaHoDa
    18:50 08.02.2024

    Jako rozumím tomu, proč se trend začal ubírat tímto směrem. Jen si nejsem jistý tím, jestli to nakonec nenahraje Číně do karet. Protože jestli nekdo bude umět zavést masovou výrobu ...Zobrazit celý příspěvek

    Jako rozumím tomu, proč se trend začal ubírat tímto směrem. Jen si nejsem jistý tím, jestli to nakonec nenahraje Číně do karet. Protože jestli nekdo bude umět zavést masovou výrobu UCAV, je to Čína. A i když asi bude technologicky o krok pozadu (doufejme), tak tím množstvím to dohoní. Poslední věta článku by pak zcela jistě nebyla platná, protože takovou volbu Čína nebude muset řešit.Skrýt celý příspěvek

    • darkstyle
      13:13 10.02.2024

      Masová výroba výrobkov a zbraní sú dve odlišné veci.. Keď vyrobíte chybnú práčku tak si neoperete.. Keď vyrobíte chybné lietadlo tak nielen, že zabijete pilota no nepriateľský ...Zobrazit celý příspěvek

      Masová výroba výrobkov a zbraní sú dve odlišné veci..

      Keď vyrobíte chybnú práčku tak si neoperete..
      Keď vyrobíte chybné lietadlo tak nielen, že zabijete pilota no nepriateľský pilot Vám zbombarduje továreň na tie lietadlá..

      Takže to pozadu = smrť..Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...