Bulharsko vybralo stíhačky JAS-39C/D Gripen

JAS 39C Gripen 211. taktické letky Vzdušných sil AČR
JAS-39C Gripen 211. taktické letky Vzdušných sil AČR; ilustrační foto; větší foto / Milan Nykodym; CC BY-SA 2.0

Odstupující bulharská vláda rozhodla o nákupu osmi stíhaček JAS-39C/D Gripen za 832 milionů euro. Švédské stíhačky Gripen v bulharském letectvu nahradí zastaralá stíhací letadla MiG-29.

Páteř bulharského stíhacího letectva tvoří 15 letadel MiG-29 (tři jsou dvoumístné). Donedávna je doplňovala šestice MiGů-21 - ty ale byly koncem roku 2015 z aktivní služby vyřazeny. 

Bojeschopnost bulharských MiGů-29 je však diskutabilní, protože po roztržce mezi bulharským ministerstvem obrany a ruskou společností RSK-MiG se bulharským migům nedostává náhradních dílů ani odpovídajícího servisu.

Bulharsko má navíc v poslední době s Ruskem napjaté vztahy. Podle bulharského ministerstva obrany ruská letadla často narušují bulharský vzdušný prostor a mají přitom vypnuté odpovídače (transpondéry) - zařízení, které slouží k jednoznačné identifikaci letadla.

Sofie proto v minulém roce začala hledat náhradu za MiGy-29 a před několika dny se rozhodla pro stíhačky Gripen. Na rozdíl od České republiky, která si 14 stíhaček Gripen od Švédska pronajala, Bulharsko nakoupí Gripeny přímo. Všech osm stíhaček Bulharsko plánuje získat mezi roky 2018 až 2020 a následně se rozhodne pro případný nákup dalších osmi strojů.

V bulharské soutěži stíhačky Gripen porazily nabídku Portugalska a Itálie. Portugalci nabízeli olétané F-16A/B s americkou výzbroji. F-16 měly být zmodernizovány portugalskou společností OGMA na standard MLU (Middle Life Upgrade). Právě touto cestou s v minulosti vydalo Rumunsko.

Italská vláda nabídla starší dvoumotorové stíhačky Eurofighter Typhoon první výrobní série (Tranche 1), které mají oproti později vyrobeným strojům omezené schopnosti.

Švédové nabídli nejen nově vyrobené JAS-39C/D, ale také výhodné, v čase rozložené splátky. Dodání prvních letadel Švédové přitom slíbili pouze osm měsíců od podpisu smlouvy.

JAS-39 Gripen

Podle bulharského webu fakti.bg je cena Gripenu o 20 % nižší než nové stíhačky F-16 a provozní náklady jsou dokonce dvakrát nižší. Podle stejného webu letová hodina Gripenu stojí pouze 4000 dolarů, oproti 8000 dolarům u F-16.

Firma SAAB oficiálně ukončila výrobu JAS-39C/D v roce 2015 a nyní se soustředí především na výrobu nejnovějších verzí JAS-39E/F Gripen pro brazilské letectvo. SAAB je však podle svých slov připravena obnovit výrobu JAS-39C/D nejen pro Bulharsko, ale případně i pro Slovensko.

Rozhodnutí o nákupu se děje na pozadí bulharské politické krize. Současná vláda Bojka Borisova podala v listopadu minulého roku demisi. Letošní březnové předčasné volby ale opět vyhrál Borisov se svou prozápadní stranou Občané za evropský rozvoj Bulharska (GERB). Nutné schválení nákupu švédských stíhaček Gripen novým parlamentem tak nestojí nic v cestě.

Diskuzi se Švédy o podrobnostech nákupu povede nová vláda Borisova, která do úřadu zasedne již příští týden - pouze měsíc po samotných volbách.

Zatím nejsou žádné další detaily o švédské nabídce. Podle bulharských médií mají ale stíhačky JAS-39 Gripen nahradit i bulharské útočné letouny Su-25 (12 ks). Bulharské Gripeny tak pravděpodobně získají schopnost útočit i na pozemní a hladinové cíle. 

Zdroj: Defense News

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Brazílie nakoupí 108 stíhaček JAS-39 Gripen E/F

Brazilské vojenské letectvo FAB (Força Aérea Brasileira) podle deníku Flight nakoupí celkově 108 ...

GBU-12/16 Paveway II pro české stíhačky JAS-39C/D Gripen

Před časem Ministerstvo obrany ČR oznámilo pořízení 200 kusů přesně naváděné munice PGM (Precision ...

Slovensko směřuje k JAS-39 Gripen

Vzdušné síly Slovenské republiky v blízké budoucnosti s velkou pravděpodobností získají švédské ...

Bulharsko hledá náhradu za stíhačky MiG-29

Bulharské stíhačky MiG-29 pomalu zastarávají a jejich provoz navíc komplikuje nedostatek dostupných ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Flader
    18:58 24.10.2017

    Zaujímavé, že Bulhari začali váhať hneď potom ako sa "zaseklo" Slovensko.

  • PavolR
    18:48 24.10.2017

    Bulharskí letci sa zľakli, že nebudú nové lietadlá :-) :
    https://svet.sme.sk/c/20680110...

  • Olaf
    21:37 18.06.2017

    S tím českým instalováním linku 16 dvanáct let po zavedení Gripenu jsem byl koukám i tak naivní. Jak čtu v aktuálním atm, s instalací linku se počítá v 2018-19. Pochybuju, že by to bylo tak náročné po technicé stránce.

  • flanker.jirka
    17:12 01.05.2017

    KOLT: Stavatti je akutálně mimo realitu, Gripen je dobrá volba, Bulhaři mají na rozdíl od nás i moře, tak se hodí možnost použití RBS 15.

  • darkstyle
    12:29 01.05.2017

    chalani neviem neviem ci bude gripen..

    tento biznis totizto budu uzatvarat na urovni vlada-vlada..
    a o tomto rozhodla uradnicka vlada zostavena prezidentom ktoreho strana prehrala volby bez ziadnych pravnych zavezkov..

    pred tyzdnom boli v bulharsku cvicit F-15 a prvy krat aj F-35A..
    aj generala americania poslali..

    celkovo nikdo poriadne ani nerokoval s uradnickou vladou, pretoze pocas jej existovania vzdy je podla ustavy v bulharsku rozpusteny parlament a peniaze na lietadla a nove fregaty /ono to totizto ide v jednom baliku/ oni uvolnit nemozu..
    celkovo uradnici spravili cistky a pustili tam svojich ludi do komisie, ktore nema absolutne ziadne pravomoci..

    teraz zostavuju vladu praviciari a ty pochybujem, ze kupia gripena - stale sa omielalo F-16 za predchadzajuce 2 vlady praviciara / toto bude ich 3 vlada s tym istym premierom/..
    a ako u nas, tak aj u nich je pri takychto zakazkach davno dopredu rohodnute kto vyhra..
    zvola sa nova komisia a gripen bude urceny ako nevhodny..

  • Hornet
    07:56 01.05.2017

    KOLT ,nelétá,je to velmi promyšlený projekt serie typů SM-27,SM-28 a SM-47,která využívá některé společné konstrukční prvky.Když si pozorně přečteš celou dokumentaci,tak prototyp SM-47 by měl vzlétnout po r.2020.Někde jsem se dočetl,že na SM-47 spolupracoval známý Grumman a použil výpočty a data z let.zkoušek X-29.
    Jinak Stavatti podepsal 27.4.tohoto roku strategické partnerství sa Srbskou UTVA pro vývoj a výrobu komponentů pro letecký průmysl.

  • KOLT
    23:44 30.04.2017

    flanker.jirka, to sice možná ano, ale FA-50 létá nejen ve virtuální realitě. A právě tím směrem směřovala moje otázka – létá ta kráska od Stavatti i v reálu?

  • mikojan29
    21:42 30.04.2017

    Cena Gripenu je vysoká pre malý počet vyrobených strojov. Ich cenu by mohla znížiť len naozaj veľká zákazka a tá sa zatiaľ nikde nekoná. Možno v Indii by sa to mohlo podariť, ale viete aké je to s Indiou, tam dnes znamená včera a včera zajtra (nikto nevie čo vlastne chcú, ako napr. s programom MRCA). Tam by išlo ale o vreziu E/F, čo by mohlo byť dobré pre nás, nejaké tie odrobinky by sme si mohli uchmatnúť, ak by to pre Švédov dopadlo dobre. Lenže vo Švédsku by a vyrobila len úvodná časť a ostatné by sa licenčne robilo v Indii, ako so všetkým, čo lieta v Indii. Nuž uvidí sa, čo a či vôbec niečo bude lietať nadzvukovo na SK...

  • flanker.jirka
    16:44 30.04.2017

    KOLT: na takové to domácí poletování pro air policing by stačil i korejský FA 50.

  • KOLT
    10:37 30.04.2017

    Hornet, a existuje to jinde než v CADu? Protože spočítat náklady na provoz u letadla, které neexistuje snad ani v prototypu, můžeme jakékoliv ;-)

  • skelet
    09:57 30.04.2017

    jestli si dobře pamatuju, tak Maďaři mají přesně to na čem se dohodly. tedy "A/B" přestavěné na "C/D"

  • PavolR
    09:25 30.04.2017

    ... teda, pardon - prenajali ...

  • PavolR
    09:24 30.04.2017

    S jednou vecou treba byť opatrný, keď sa v prípade Gripenov hovorí o novovýrobe, a to, že nie je novovýroba ako novovýroba.
    Tak napríklad základom maďarských EBS HU sú draky starších Gripenov A/B, ktorým vymenili časť, kde bolo zariadenie pre tankovanie počas letu, dali do nich novú avioniku a predali ci ako nové Gripeny C/D. :-D

  • Falko
    22:24 29.04.2017

    Viem ,že je to s aktualít,ale aj tak. https://www.aktuality.sk/clano...

    Ak naozaj Bulhari kúpia gripeny(môže sa to ešte zmeniť),potom by prichádzal Gripen do úvahy aj pre SR.Citujem nášho ministra(nie od slova do slova,iba čo mi utkvelo v pamäti) : ponúkli nám naozaj staré stroje za veľa peňazí.....Keby bola ponuka Švedov naozaj výhodná ,tak by ju u nás prijali už dávno.Ak sa zvažuje novovýroba Gripenov tak namiestoC/D s prvkami z E/F, by bolo lepšie počkať si na E/F.Ak nie E/F, tak radšej ísť do F-16 s tým ,že v ďalekej budúcnosti (2045+- autobus),by to bol lepší základ na stíhač 5 gen.F-35. .....Inak pre Bulharov s toho čo mali na výber ,tak jasne naj voľba.

  • skelet
    21:04 29.04.2017

    škoda, že se Slováci nedohodli s náma. Jsme mohli k nové smlouvě přibrat pár Gripenů navíc, na kterých by lítali slovenští piloti. No co už.

  • Hornet
    20:52 29.04.2017

    Zajimavá alternativa pro malá státy. Velmi hezky zpracovaný projekt nadzvuku SM-47
    f.Stavatti.
    http://www.stavatti.com/aircra...

  • flanker.jirka
    20:12 29.04.2017

    Trener: Rakušáci udělali s Typhoony velkou chybu, provoz je tak drahý, že více sedí na prdeli. Při předchozí padesáti leté zkušenosti se Saaby je jejich krok pochopitelný jen díky korupci z jiné strany :-)

  • Trener
    14:07 29.04.2017

    Jj, Švédi se musí "ohánět" a Rakušáci, když jsou taky dost malý, by si už mohli přestat hrát na hogofogo a víc spolupracovat s menšími státy. A na ně taky děláme. Jen pro info v Rakousku už žije 700 tis. ručníkářů.

  • flanker.jirka
    12:37 29.04.2017

    Za tu cenu jich snad mohli dostat 12 a ne jen 8. V tomto segmentu díky politické situaci a pravidlům EU chybí konkurence. Z toho vyroste hodně hradů a zámků po celém Bulharsku :-D Ale nemusíme chodit do Asie, stále se řeší nákup ořezané verze Typhoonu v Rakousku.
    http://www.tyden.cz/rubriky/za...

    logik: vždycky v tom nejspíše bude dost korupce, obvzláště v případě, kdy švédský stát investoval do Gripenu velké prostředky s vidinou, že se jich prodá skoro tolik co migů 21 po celém světě.

    Pokud někdo hledá ekonomickou cestu, tak musí semhle:
    http://nationalinterest.org/bl...
    dnes to dokáží vyrobit i s AESA radarem hodně levně

  • semtam
    16:45 28.04.2017

    Ještě jedna taková utopistická myšlenka. Verze E/F by se měla začít vyrábět od roku 2021. Kdyby potencionální kupci jako je Česko, Slovensko, Bulharsko, Maďarsko, Chorvatsko se domluvili a udělali společný nákup, tak výsledná cena by měla být zase zajímavější. Odhadem by se mohlo jednat kolem 72 letadel. Dodávky by probíhali dle potřeby. Tudíž ČR a Maďarsko mezi posledními.

    Pro přechodné období by myslím bylo Švédsko schopno poskytnout verzi C/D ze svého stavu. Pokud by jsme si ale vypomohli s ochranou vzdušného prostoru, tak by to nemuselo být ani třeba.

  • mikojan29
    14:50 28.04.2017

    Neviem ako to pokračuje u nás, možno Gripen ešte žije alebo sa taktizuje, aby Švédi trochu spustili, čo si myslím že je asi pasé, alebo sa uvažuje aj o F16 odniekiaľ, kde sa budú zavádzať F35...ale toto sú len moje dohady.
    Páčilo by sa mi, keby sme boli kompatibilný s okolitými štátmi, Gripen by postačoval, zase je otázka koľko kusov? Všetko je otvorené, teraz dostalo zelenú pozemné vojsko, stíhačky budú asi až potom...

  • Clanek
    14:16 28.04.2017

    @Karlos
    no po precteni diskuse mi to tak neprislo, ale tak mozna jsem to jen spatne pochopil a za hru na kapitana ocividneho se omlouvam. ;)

  • Karlos73
    12:51 28.04.2017

    Clanek, ale veď toto je každému normálnemu jasné...

  • stirling
    12:38 28.04.2017

    Za tu cenu bych koupil radši F35 :) Ne jsem rád, že už si lidi uvědomují, že vybudovat nové zázemí pro letadlo není zadarmo tak na to myslete až zase budete přepočítávat cenu F35...
    Gripen je asi opravdu výhodný i co se týče provozních nákladů, ale verze C/D už bude mít pomalu svá nejlepší léta za sebou...:( Takže doufám, že po skončení našeho pronájmu už budeme pokračovat s E/F nebo ještě přežít na C/D pár let a pak přejít rovnou na F35.

  • Clanek
    12:04 28.04.2017

    Nechapu tu mistni debatu a porovnavani s CR nebo cenou jinych kontraktu / jinych letadel. Precijen je potreba tu castku rozdelit na 2 casti, prvni jde na samotne zavedeni noveho stroje, zazemi, vsechny naklady "kolem", ktere se budou z velke casti platit jen jednou a budou fixni a cim min stat objedna letadel, tim vetsi dopad tahle fixni slozka bude mit kdyz se "rozpusti" na jednotliva letadla. A az pak bych resil za jakou cenu Bulhari kupuji samotna letadla a vyzbroj, to uz bude ten variabilni naklad co s poctem poroste, to je ta skutecna cena letadla a to je to co se nejspis nikdy nedozvime.
    Jinak receno kdyby se bulhari rozhodli zavest jeden gripen, tak by je cela ta sranda mohla stat treba i 350mil euro, z toho asi nelze vyvozovat, ze cena toho jednoho letadla je 350mil euro, ne? :)

  • niko
    11:43 28.04.2017

    Mam pocit, ze tu porovnavame kusovu cenu Gripenu s cenou celeho kontraktu. Nieco ako ked sme pocitali cenu slovenskych Black Hawkov podla ramcovej zmluvy s americkym DoD a vyslo nam 27 mio. € za kus. Je dost mozne, ako pise PavolR, ze cena lietadiel je 511 mio. € a 300 mio. € je ten bordel okolo toho. V podstate by to aj celkom sedelo.

  • palo satko
    11:27 28.04.2017

    niko je to v članku 832 / 8= 104, jeden melon hore dole.

  • Karlos73
    11:22 28.04.2017

    Inak Bulhary píšu, aj na wiki je cena kontraktu 1,5 mld. BGN (Bulharský lev ) , čo je cca 745 mil. Euro. Potom 1 ks vychádza na 93,125 mil. Euro. V cene by mali byť opcie na ďalšie lietadlá a ofsety. Bolo by dobré vedieť, čo tá stíhačka JAS-39C/D obsahuje, čo Švédi v tej cene ponúkli...

  • PavolR
    10:58 28.04.2017

    Inak fakt, vyhľadal som si o tom článok, čo vyšiel včera, okolo 10.00h a tam stojí, že švédska ponuka bola 511 miliónov EUR, zatiaľ čo ponuka F-16 bola na 767 miliónov EUR:
    https://www.flightglobal.com/n...

  • niko
    10:44 28.04.2017

    Od kedy stoji Gripen C/D 105 mio. € ?

  • palo satko
    10:00 28.04.2017

    Cena cca 105 melonov za jeden tryskač je jedna vec. Druha vec je zaplatenie. kedže Bulhari neplatia "z ručky do ručky" ale na splatky bolo by dobre vediet aka bude konečna cena po zaplateni poslednej splatky. Bulhari sice maju fixny kurz noveho leva voči euru (na rozdiel od českej koruny) a teda prakticky ziju ako v eurozone, ale dost pochybujem, že dostali uver vo vyške aka je teraz zvykom v krajinach eurozony.
    Takže bez znalosti % uroku aklebo splatkoveho kalendara je hodnotenie ceny dost problematicke.

  • niko
    08:54 28.04.2017

    PavolIR: Na janes.com je informacia, ze vyrobnu linku drzia kvoli meskajucemu kontraktu so Slovenskom a ze Bulharom to prislo celkom vhod. Inak teoreticky by mohli nove Gripen C/D dostat lepsi radar Mk IV a novy datalink. Ked si zakaznik priplati. Co asi nebude ten pripad.
    Aler01: to, ze to nebude ruske lietadlo bolo predsa jasne od zaciatku. Tak isto ako to nebude ruske lietadlo na Slovensku.

  • alter01
    08:41 28.04.2017

    Na začiatok by sme sa mohli zhodnúť na tom , že je dobre , nebude to ruské lietadlo a že to bude na Večné časy! Keby to tak bolo mne by to aj stačilo. Ja som skromný. Ale keď niekedy tu čítal príspevky politrukov nie som si až tak istý.

  • PavolR
    08:17 28.04.2017

    semtam:
    Pri verziách E/F nejde iba o to, kedy budú na svete, ale aj kedy budú vyrobené a dodané už prv objednané stroje. Mimo to sa dá očakávať, že v novovyrobených C/D by už mohli, kde sa dá, použiť už aj niektoré systémy z E/F.
    Podľa mňa neotvoria výrobnú linku iba kvôli Bulharsku a potencionálne Slovensku, ale aby vedeli ponúkať potenciálnym zákazníkom aj alternatívu k výrazne (aj o viac než 50%) drahším E/F.

  • semtam
    07:39 28.04.2017

    Myslím dobrá volba.
    Gripen je spolehlivé, nízkonákladové letadlo. Nevysypu z rukávu poměr letadel ve službě a v údržbě, ale pro Gripen pokud se nepletu to vychází opět nejlépe ze všech současných provozovaných letadel.

    Tudíž pro malá letectva ala ČR, Maďarsko, Bulharsko, atd. Je docela důležité kolik ve skutečnosti mohou mít letadel ve vzduchu.

    S cenou nyní nemá cenu se moc zaobírat. Našel jsem i cenovku 511 milionů euro. Tudíž jako v případě Srbska se cena v různých medií liší a hlavně se přesně neví, co se do ceny všechno počítá. Jediné jisté je to, že Gripen opravdu patří mezi nejlevnější stroje.

    A co se týče Slovenska, tam by bylo možná lepší si počkat na E/F, nebude dlouho trvat a bude na světě. Navíc pokud se Slovenko opravdu odhodlá pořídit transportéry 8x8 a 4x4 tak výdaje na armádu nebudou tak enormní a rozložené. Musím poznamenat, že neznám stav MIG-29 na Slovensku.

  • dusan
    00:11 28.04.2017

    Je asi zbytočné dlho diskutovať nad cenami. Určite každý zákazník má špecifiká a každá ponuka je preto iná. Okrem toho môže byť v tom zahrnutý nejaký ten offset a teda či napr. nejaké politické požiadavky, resp. záujmy.
    Isté je však to, že Gripen má relatívne nízke prevádzkové náklady. Už pôvodná verzia JAS-39A/B bola výhodná tak, že švédom sa oplatilo vyradiť staršie stroje JAS-37 a kúpiť radšej novšie Grippeny - úspory boli samozrejme v údržbe.

  • logik
    21:42 27.04.2017

    No tak zrovna tím, že grippen vyhrál u nás tendry bych se moc neoháněl. Teda.... ono to finačně hodně výhodné bylo. Ale ne tak úplně pro ČR...

  • Luky
    21:10 27.04.2017

    Tak "naše" Gripeny jsou službou s upgrady a servisem, to nejde porovnávat s koupí vyrobeného kusu (i když k tomu dodají třeba pozemní systémy). Evidentně to letadlo opakovaně v tendrech vychází nejvýhodněji, tak je asi zbytečný pořád vytahovat ty "populární" výpočty. Už se tu postovalo, co je přesně v naší ceně.
    Můžete koupit letadlo a pak do něho na servisu vrazit za dvacet let dvakrát tolik....

    Co není na závěsnících kompatibilní s NATO? Aim-9, Aim-120 a nádrž jsou kompatibilní. Jestli se nově požadují další protizemní sytémy, tak to Švédi řeší. Gripen ale ve Švédsku běžně nosil NATO AG výzbroj.

  • Olaf
    20:42 27.04.2017

    Budou v plně NATOizované konfiguraci, nebo, jako u nás, kdy se link 16 instaluje dvanáct let po zavedení a éra např stále nemají nato kompatibilní závěsy?

  • Jura99
    20:29 27.04.2017

    CerVus: pronájem máme celkem na 24let. Myslíte, že po takové době má stroj ještě valnou hodnotu? To je asi tak cyklus toho stroje, kdy je zralý buď na šrotiště nebo radikální modernizaci srovnatelnou s pořízením nového. Takže to, že Bulharům aspoň zůstanou, je zanedbatelný parametr. Např. slovenské Mig29AS se pořídily 1995, modernizované 2005 a dnes jsou zralé na odpis.

  • PavolR
    20:18 27.04.2017

    Karlos73:
    Áno, olietané F-16 v konfigurácii, ktorá na základnú prevádzku a úlohy ešte dnes postačuje, by bolo bezkonkurenčne najlacnejším riešením. Akonáhle by sme to však chceli (či už hneď alebo po niekoľkých rokoch) modernizovať, priblížime sa k cene nového lietadla. A jednorázové výdavky by boli asi vyššie.
    Prenájom bude mať zasa vždy každý vyrátaný tak, aby neprerobil, akokoľvek bude vyzerať výhodnejšie.

  • CerVus
    20:07 27.04.2017

    Musíte brát v potaz, že minimálně třetinu ceny bude zaujímat munice, zázemí a servis.

  • Karlos73
    20:02 27.04.2017

    PavolR, ja ti neviem, ale toto mi príde ako dosť drahá a diskutabilná investícia...za "nové" 8x JAS-39C/D dať 832 mil. euro (za jeden kus dať 104mil. euro /114 US$/, predpokladám s opciou, zázemím, zaškolením, kúpou nejakých zbraňových systémov,...) Určite by som urobil transparentný tender, a necháme sa prekvapiť...

  • CerVus
    20:00 27.04.2017

    U nás ten pronájem počítám vychází na dvojnásobek (19,6 + 23,8 miliard). Sice jich máme 14, ale jim alespoň zůstanou.

  • jj284b
    19:52 27.04.2017

    leviathan: o tom nepochybuj... keby na to prislo, tak kupime tie Gripheny v cene F22, len ked z toho kapnu provizie spravnym SMERom...

  • leviathan
    19:38 27.04.2017

    100 mil za jedno letadlo? hm, mame na to?

  • PavolR
    19:24 27.04.2017

    V poslednom čase som pre Slovensko jednoznačne favorizoval F-16, ale s týmto obchodným prístupom a hlavne pri takých dodacích lehotách začína byť Gripen znova nesmierne zaujímavý.