Bulharsko vybralo stíhačky JAS-39C/D Gripen

JAS 39C Gripen 211. taktické letky Vzdušných sil AČR
JAS-39C Gripen 211. taktické letky Vzdušných sil AČR; ilustrační foto; větší foto / Milan Nykodym; CC BY-SA 2.0

Odstupující bulharská vláda rozhodla o nákupu osmi stíhaček JAS-39C/D Gripen za 832 milionů euro. Švédské stíhačky Gripen v bulharském letectvu nahradí zastaralá stíhací letadla MiG-29.

Páteř bulharského stíhacího letectva tvoří 15 letadel MiG-29 (tři jsou dvoumístné). Donedávna je doplňovala šestice MiGů-21 - ty ale byly koncem roku 2015 z aktivní služby vyřazeny. 

Bojeschopnost bulharských MiGů-29 je však diskutabilní, protože po roztržce mezi bulharským ministerstvem obrany a ruskou společností RSK-MiG se bulharským migům nedostává náhradních dílů ani odpovídajícího servisu.

Bulharsko má navíc v poslední době s Ruskem napjaté vztahy. Podle bulharského ministerstva obrany ruská letadla často narušují bulharský vzdušný prostor a mají přitom vypnuté odpovídače (transpondéry) - zařízení, které slouží k jednoznačné identifikaci letadla.

Sofie proto v minulém roce začala hledat náhradu za MiGy-29 a před několika dny se rozhodla pro stíhačky Gripen. Na rozdíl od České republiky, která si 14 stíhaček Gripen od Švédska pronajala, Bulharsko nakoupí Gripeny přímo. Všech osm stíhaček Bulharsko plánuje získat mezi roky 2018 až 2020 a následně se rozhodne pro případný nákup dalších osmi strojů.

V bulharské soutěži stíhačky Gripen porazily nabídku Portugalska a Itálie. Portugalci nabízeli olétané F-16A/B s americkou výzbroji. F-16 měly být zmodernizovány portugalskou společností OGMA na standard MLU (Middle Life Upgrade). Právě touto cestou s v minulosti vydalo Rumunsko.

Italská vláda nabídla starší dvoumotorové stíhačky Eurofighter Typhoon první výrobní série (Tranche 1), které mají oproti později vyrobeným strojům omezené schopnosti.

Švédové nabídli nejen nově vyrobené JAS-39C/D, ale také výhodné, v čase rozložené splátky. Dodání prvních letadel Švédové přitom slíbili pouze osm měsíců od podpisu smlouvy.

JAS-39 Gripen

Podle bulharského webu fakti.bg je cena Gripenu o 20 % nižší než nové stíhačky F-16 a provozní náklady jsou dokonce dvakrát nižší. Podle stejného webu letová hodina Gripenu stojí pouze 4000 dolarů, oproti 8000 dolarům u F-16.

Firma SAAB oficiálně ukončila výrobu JAS-39C/D v roce 2015 a nyní se soustředí především na výrobu nejnovějších verzí JAS-39E/F Gripen pro brazilské letectvo. SAAB je však podle svých slov připravena obnovit výrobu JAS-39C/D nejen pro Bulharsko, ale případně i pro Slovensko.

Rozhodnutí o nákupu se děje na pozadí bulharské politické krize. Současná vláda Bojka Borisova podala v listopadu minulého roku demisi. Letošní březnové předčasné volby ale opět vyhrál Borisov se svou prozápadní stranou Občané za evropský rozvoj Bulharska (GERB). Nutné schválení nákupu švédských stíhaček Gripen novým parlamentem tak nestojí nic v cestě.

Diskuzi se Švédy o podrobnostech nákupu povede nová vláda Borisova, která do úřadu zasedne již příští týden - pouze měsíc po samotných volbách.

Zatím nejsou žádné další detaily o švédské nabídce. Podle bulharských médií mají ale stíhačky JAS-39 Gripen nahradit i bulharské útočné letouny Su-25 (12 ks). Bulharské Gripeny tak pravděpodobně získají schopnost útočit i na pozemní a hladinové cíle. 

Zdroj: Defense News

Nahlásit chybu v článku


Související články

Brazílie nakoupí 108 stíhaček JAS-39 Gripen E/F

Brazilské vojenské letectvo FAB (Força Aérea Brasileira) podle deníku Flight nakoupí celkově 108 ...

GBU-12/16 Paveway II pro české stíhačky JAS-39C/D Gripen

Před časem Ministerstvo obrany ČR oznámilo pořízení 200 kusů přesně naváděné munice PGM (Precision ...

Slovensko směřuje k JAS-39 Gripen

Vzdušné síly Slovenské republiky v blízké budoucnosti s velkou pravděpodobností získají švédské ...

Bulharsko hledá náhradu za stíhačky MiG-29

Bulharské stíhačky MiG-29 pomalu zastarávají a jejich provoz navíc komplikuje nedostatek dostupných ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Flader
    18:58 24.10.2017

    Zaujímavé, že Bulhari začali váhať hneď potom ako sa "zaseklo" Slovensko.

    Zaujímavé, že Bulhari začali váhať hneď potom ako sa "zaseklo" Slovensko.

  • PavolR
    18:48 24.10.2017

    Bulharskí letci sa zľakli, že nebudú nové lietadlá :-) :
    https://svet.sme.sk/c/20680110...

    Bulharskí letci sa zľakli, že nebudú nové lietadlá :-) :
    https://svet.sme.sk/c/20680110...

  • Olaf
    21:37 18.06.2017

    S tím českým instalováním linku 16 dvanáct let po zavedení Gripenu jsem byl koukám i tak naivní. Jak čtu v aktuálním atm, s instalací linku se počítá v 2018-19. Pochybuju, že by to ...Zobrazit celý příspěvek

    S tím českým instalováním linku 16 dvanáct let po zavedení Gripenu jsem byl koukám i tak naivní. Jak čtu v aktuálním atm, s instalací linku se počítá v 2018-19. Pochybuju, že by to bylo tak náročné po technicé stránce.Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    17:12 01.05.2017

    KOLT: Stavatti je akutálně mimo realitu, Gripen je dobrá volba, Bulhaři mají na rozdíl od nás i moře, tak se hodí možnost použití RBS 15.

    KOLT: Stavatti je akutálně mimo realitu, Gripen je dobrá volba, Bulhaři mají na rozdíl od nás i moře, tak se hodí možnost použití RBS 15.

  • darkstyle
    12:29 01.05.2017

    chalani neviem neviem ci bude gripen.. tento biznis totizto budu uzatvarat na urovni vlada-vlada.. a o tomto rozhodla uradnicka vlada zostavena prezidentom ktoreho strana ...Zobrazit celý příspěvek

    chalani neviem neviem ci bude gripen..

    tento biznis totizto budu uzatvarat na urovni vlada-vlada..
    a o tomto rozhodla uradnicka vlada zostavena prezidentom ktoreho strana prehrala volby bez ziadnych pravnych zavezkov..

    pred tyzdnom boli v bulharsku cvicit F-15 a prvy krat aj F-35A..
    aj generala americania poslali..

    celkovo nikdo poriadne ani nerokoval s uradnickou vladou, pretoze pocas jej existovania vzdy je podla ustavy v bulharsku rozpusteny parlament a peniaze na lietadla a nove fregaty /ono to totizto ide v jednom baliku/ oni uvolnit nemozu..
    celkovo uradnici spravili cistky a pustili tam svojich ludi do komisie, ktore nema absolutne ziadne pravomoci..

    teraz zostavuju vladu praviciari a ty pochybujem, ze kupia gripena - stale sa omielalo F-16 za predchadzajuce 2 vlady praviciara / toto bude ich 3 vlada s tym istym premierom/..
    a ako u nas, tak aj u nich je pri takychto zakazkach davno dopredu rohodnute kto vyhra..
    zvola sa nova komisia a gripen bude urceny ako nevhodny..Skrýt celý příspěvek

  • Hornet
    07:56 01.05.2017

    KOLT ,nelétá,je to velmi promyšlený projekt serie typů SM-27,SM-28 a SM-47,která využívá některé společné konstrukční prvky.Když si pozorně přečteš celou dokumentaci,tak prototyp ...Zobrazit celý příspěvek

    KOLT ,nelétá,je to velmi promyšlený projekt serie typů SM-27,SM-28 a SM-47,která využívá některé společné konstrukční prvky.Když si pozorně přečteš celou dokumentaci,tak prototyp SM-47 by měl vzlétnout po r.2020.Někde jsem se dočetl,že na SM-47 spolupracoval známý Grumman a použil výpočty a data z let.zkoušek X-29.
    Jinak Stavatti podepsal 27.4.tohoto roku strategické partnerství sa Srbskou UTVA pro vývoj a výrobu komponentů pro letecký průmysl.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    23:44 30.04.2017

    flanker.jirka, to sice možná ano, ale FA-50 létá nejen ve virtuální realitě. A právě tím směrem směřovala moje otázka – létá ta kráska od Stavatti i v reálu?

    flanker.jirka, to sice možná ano, ale FA-50 létá nejen ve virtuální realitě. A právě tím směrem směřovala moje otázka – létá ta kráska od Stavatti i v reálu?

  • mikojan29
    21:42 30.04.2017

    Cena Gripenu je vysoká pre malý počet vyrobených strojov. Ich cenu by mohla znížiť len naozaj veľká zákazka a tá sa zatiaľ nikde nekoná. Možno v Indii by sa to mohlo podariť, ale ...Zobrazit celý příspěvek

    Cena Gripenu je vysoká pre malý počet vyrobených strojov. Ich cenu by mohla znížiť len naozaj veľká zákazka a tá sa zatiaľ nikde nekoná. Možno v Indii by sa to mohlo podariť, ale viete aké je to s Indiou, tam dnes znamená včera a včera zajtra (nikto nevie čo vlastne chcú, ako napr. s programom MRCA). Tam by išlo ale o vreziu E/F, čo by mohlo byť dobré pre nás, nejaké tie odrobinky by sme si mohli uchmatnúť, ak by to pre Švédov dopadlo dobre. Lenže vo Švédsku by a vyrobila len úvodná časť a ostatné by sa licenčne robilo v Indii, ako so všetkým, čo lieta v Indii. Nuž uvidí sa, čo a či vôbec niečo bude lietať nadzvukovo na SK...Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    16:44 30.04.2017

    KOLT: na takové to domácí poletování pro air policing by stačil i korejský FA 50.

    KOLT: na takové to domácí poletování pro air policing by stačil i korejský FA 50.

  • KOLT
    10:37 30.04.2017

    Hornet, a existuje to jinde než v CADu? Protože spočítat náklady na provoz u letadla, které neexistuje snad ani v prototypu, můžeme jakékoliv ;-)

    Hornet, a existuje to jinde než v CADu? Protože spočítat náklady na provoz u letadla, které neexistuje snad ani v prototypu, můžeme jakékoliv ;-)

  • skelet
    09:57 30.04.2017

    jestli si dobře pamatuju, tak Maďaři mají přesně to na čem se dohodly. tedy "A/B" přestavěné na "C/D"

    jestli si dobře pamatuju, tak Maďaři mají přesně to na čem se dohodly. tedy "A/B" přestavěné na "C/D"

  • PavolR
    09:25 30.04.2017

    ... teda, pardon - prenajali ...

    ... teda, pardon - prenajali ...

  • PavolR
    09:24 30.04.2017

    S jednou vecou treba byť opatrný, keď sa v prípade Gripenov hovorí o novovýrobe, a to, že nie je novovýroba ako novovýroba. Tak napríklad základom maďarských EBS HU sú draky ...Zobrazit celý příspěvek

    S jednou vecou treba byť opatrný, keď sa v prípade Gripenov hovorí o novovýrobe, a to, že nie je novovýroba ako novovýroba.
    Tak napríklad základom maďarských EBS HU sú draky starších Gripenov A/B, ktorým vymenili časť, kde bolo zariadenie pre tankovanie počas letu, dali do nich novú avioniku a predali ci ako nové Gripeny C/D. :-DSkrýt celý příspěvek

  • Falko
    22:24 29.04.2017

    Viem ,že je to s aktualít,ale aj tak. https://www.aktuality.sk/clano... Ak naozaj Bulhari kúpia ...Zobrazit celý příspěvek

    Viem ,že je to s aktualít,ale aj tak. https://www.aktuality.sk/clano...

    Ak naozaj Bulhari kúpia gripeny(môže sa to ešte zmeniť),potom by prichádzal Gripen do úvahy aj pre SR.Citujem nášho ministra(nie od slova do slova,iba čo mi utkvelo v pamäti) : ponúkli nám naozaj staré stroje za veľa peňazí.....Keby bola ponuka Švedov naozaj výhodná ,tak by ju u nás prijali už dávno.Ak sa zvažuje novovýroba Gripenov tak namiestoC/D s prvkami z E/F, by bolo lepšie počkať si na E/F.Ak nie E/F, tak radšej ísť do F-16 s tým ,že v ďalekej budúcnosti (2045+- autobus),by to bol lepší základ na stíhač 5 gen.F-35. .....Inak pre Bulharov s toho čo mali na výber ,tak jasne naj voľba.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    21:04 29.04.2017

    škoda, že se Slováci nedohodli s náma. Jsme mohli k nové smlouvě přibrat pár Gripenů navíc, na kterých by lítali slovenští piloti. No co už.

    škoda, že se Slováci nedohodli s náma. Jsme mohli k nové smlouvě přibrat pár Gripenů navíc, na kterých by lítali slovenští piloti. No co už.

  • Hornet
    20:52 29.04.2017

    Zajimavá alternativa pro malá státy. Velmi hezky zpracovaný projekt nadzvuku SM-47
    f.Stavatti.
    http://www.stavatti.com/aircra...

    Zajimavá alternativa pro malá státy. Velmi hezky zpracovaný projekt nadzvuku SM-47
    f.Stavatti.
    http://www.stavatti.com/aircra...

  • flanker.jirka
    20:12 29.04.2017

    Trener: Rakušáci udělali s Typhoony velkou chybu, provoz je tak drahý, že více sedí na prdeli. Při předchozí padesáti leté zkušenosti se Saaby je jejich krok pochopitelný jen díky ...Zobrazit celý příspěvek

    Trener: Rakušáci udělali s Typhoony velkou chybu, provoz je tak drahý, že více sedí na prdeli. Při předchozí padesáti leté zkušenosti se Saaby je jejich krok pochopitelný jen díky korupci z jiné strany :-)Skrýt celý příspěvek

  • Trener
    14:07 29.04.2017

    Jj, Švédi se musí "ohánět" a Rakušáci, když jsou taky dost malý, by si už mohli přestat hrát na hogofogo a víc spolupracovat s menšími státy. A na ně taky děláme. Jen pro info v ...Zobrazit celý příspěvek

    Jj, Švédi se musí "ohánět" a Rakušáci, když jsou taky dost malý, by si už mohli přestat hrát na hogofogo a víc spolupracovat s menšími státy. A na ně taky děláme. Jen pro info v Rakousku už žije 700 tis. ručníkářů.Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    12:37 29.04.2017

    Za tu cenu jich snad mohli dostat 12 a ne jen 8. V tomto segmentu díky politické situaci a pravidlům EU chybí konkurence. Z toho vyroste hodně hradů a zámků po celém Bulharsku :-D ...Zobrazit celý příspěvek

    Za tu cenu jich snad mohli dostat 12 a ne jen 8. V tomto segmentu díky politické situaci a pravidlům EU chybí konkurence. Z toho vyroste hodně hradů a zámků po celém Bulharsku :-D Ale nemusíme chodit do Asie, stále se řeší nákup ořezané verze Typhoonu v Rakousku.
    http://www.tyden.cz/rubriky/za...

    logik: vždycky v tom nejspíše bude dost korupce, obvzláště v případě, kdy švédský stát investoval do Gripenu velké prostředky s vidinou, že se jich prodá skoro tolik co migů 21 po celém světě.

    Pokud někdo hledá ekonomickou cestu, tak musí semhle:
    http://nationalinterest.org/bl...
    dnes to dokáží vyrobit i s AESA radarem hodně levněSkrýt celý příspěvek

  • semtam
    16:45 28.04.2017

    Ještě jedna taková utopistická myšlenka. Verze E/F by se měla začít vyrábět od roku 2021. Kdyby potencionální kupci jako je Česko, Slovensko, Bulharsko, Maďarsko, Chorvatsko se ...Zobrazit celý příspěvek

    Ještě jedna taková utopistická myšlenka. Verze E/F by se měla začít vyrábět od roku 2021. Kdyby potencionální kupci jako je Česko, Slovensko, Bulharsko, Maďarsko, Chorvatsko se domluvili a udělali společný nákup, tak výsledná cena by měla být zase zajímavější. Odhadem by se mohlo jednat kolem 72 letadel. Dodávky by probíhali dle potřeby. Tudíž ČR a Maďarsko mezi posledními.

    Pro přechodné období by myslím bylo Švédsko schopno poskytnout verzi C/D ze svého stavu. Pokud by jsme si ale vypomohli s ochranou vzdušného prostoru, tak by to nemuselo být ani třeba.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 1 z 3