NÁZOR: Armáda ČR musí budovat funkční jednotky

NÁZOR: Armáda ČR musí budovat funkční jednotky
Příklad vozidla palebné podpory s kanonem 120 mm na upravené korbě BVP (s náčrtem věže Cockerill XC-8) / autor (Zvětšit)

Před mnoha lety se bouřlivě diskutovalo o typu kolového bojového vozidla pěchoty (KBVP) Pandur vs. Patria. Nakonec to bylo vlastně jedno. Dodnes nemáme plně funkční mechanizované kolové uskupení ani brigádní, ani praporní. Máme jen neúplná torza a pokud je doplníme chybějícími zbraněmi z jiných jednotek, dostaneme zvláštní „slepence“ na různých platformách. To bohužel hrozí i u tendru na nová pásová (BVP) bojová vozidla pěchoty.

Nyní vedeme žabomyší války PUMA vs. ASCOD vs. CV90 vs. Lynx atd., chystáme se utratit desítky miliard korun, ale bohužel není vidět žádná ucelená představa plně funkčního „středního“ pásového mechanizovaného uskupení.

Současný tendr na nová BVP zahrnuje:

  • 125 ks BVP (pravděpodobně 30mm kanonem protitankovými řízenými střelami [PTŘS]);
  • 26 ks velitelských BVP;
  • 13 ks průzkumných vozidel;
  • 12 ks ženijních vozidel;
  • 12 ks vyprošťovacích vozidel;
  • 11 ks vozidel řízení palby;
  • 11 ks zdravotnických/sanitních vozidel.

Samozřejmě existují tendry i na další zbraňové systémy, ale jejich návaznost na tendr pro BVP a použitelnost v mechanizovaném uskupení je sporná.

Co to vlastně znamená plně funkční jednotka, uskupení? V boji je výhodné využít vzájemnou spolupráci různých zbraní v sehraném týmu (Combined arms). Vytvoření takových týmů by mělo být logickým cílem velkých nákupů a generační výměny.

 U (středního) mechanizovaného uskupení vyžadujeme především:

  • Pohyblivost = schopnost manévru po komunikacích i v terénu;
  • Palebná síla = schopnost ničení široké škály prostředků protivníka ve velkém velkém měřítku;
  • (Sebe)obrana = schopnost ochrany před protivníkovými prostředky napadení;
  • Průzkum = schopnost komplexního průzkumu v požadované hloubce působení;
  • Zabezpečení = schopnost zajistit činnost vojsk v poli po stanovenou dobu, a to i při odtržení od zásobovacích linií po dobu až několika dnů;
  1. Použitelnost v široké škále potenciálních válečných scénářů (viz. např. článek „Na jakou válku se připravit“).

Výše popsané schopnosti zcela nezaručíme Armádou ČR nakupovanými verzemi BVP, u kterých dominuje jediný typ výzbroje (kanon 30 až 40 mm, kulomet a PTŘS).

Nebudeme únavně rozepisovat výše uvedené odrážky, ale zaměříme se přímo na chybějící nebo omezené schopnosti našich současných a bohužel i budoucích mechanizovaných vojsk.

Chápeme ale zároveň, že takové organizační a technické složení mechanizovaných brigád nenajdeme prakticky nikde na světě. Hlavním důvodem je cena ‒ případné rozšíření schopností podle návrhu článku si vyžádá další investice v řádu desítek miliard Kč. Navíc peníze nejsou všechno, ale nesmírně komplikované (na všech úrovních) je vůbec odborné, organizační a právní zvládnutí takto složitých zbrojních projektů.


„Běžné BVP“ s kanonem 30 mm a PTŘS. Nákres neodpovídá reálnému typu, aby autor nepropagoval žádného z konkurentů; větší foto / autor

Boj s obrněnými a odolnými cíli protivníka

Technicky je BVP s 30mm kanónem a PTŘS schopno zneškodnit obrněné cíle a to při troše štěstí včetně těžkých tanků. To ale neznamená, že je proti obrněným cílům efektivně použitelný jako hlavní prostředek. Je několik vlastností, které ho vyřazují pro tuto funkci.

Za prvé je to výsadek, který se uvnitř vozidla může stát zbytečnou obětí přestřelky obrněnců, a naopak vysazený výsadek vytváří omezení pohyblivosti. Prostor pro výsadek také znamená oslabení pancéřové ochrany při dané hmotnosti vozidla.

Za druhé, 30mm kanon bude obvykle potřebovat více zásahů pro zneškodnění obrněného vozidla, a to už i vozidla lehčí kategorie. Dosáhnout více blízkých zásahů hlavně na delší vzdálenost nemusí být v dynamickém boji jednoduché. S čelním pancířem těžších BVP s hmotností nad 30 tun bude mít 30mm kanon již pravděpodobně problém.

Následující tabulky ukazují přibližné porovnání vlastností projektilů ráže 30 mm vs. 120 mm:

APFSDS-T projektil 30 mm 120 mm
Hmotnost penetrátoru [kg] 0,235 4,6
Průměr penetrátoru [mm] 10 27
Úsťová rychlost [m/s] 1385 1550
Počáteční kinetická energie [kJ] 225 5525
RHAe 1000m (podle veřejně dostupných údajů) [mm] 90-110 700+

Za třetí, pouhé dvě PTŘS, které jsou v BVP okamžitě k dispozici (jsou-li), představují velmi malý počet pro jakýkoliv větší boj. Spíše jde o sebeobranný prostředek (vystřelit a utéct) nebo proti náhodnému cíli. Malý počet střel činí tuto munici pro posádku velmi vzácnou a musí si velmi dobře rozmyslet, kdy ji použije a zda vůbec.

Ve výsledku to znamená, že BVP by mělo bojovat proti obrněným cílům víceméně jen když není jiná možnost. Mechanizovaná jednotka by proto měla být organicky vyzbrojena dalšími dvěma typy vozidel:

  • Vozidlo palebné podpory s kanonem 120mm a větším, případně (střední) tank;
  • Nosič řízených střel.

Kanon ráže 120 mm (nebo větší) dokáže se slušnou pravděpodobností zneškodnit každé obrněné vozidlo o hmotnosti do 50 tun první ranou na velkou vzdálenost a podstatně levněji, než pomocí PTŘS. Vozidlo palebné podpory na podvozku BVP nebo tank má k dispozici nejméně 25 až 30 kusů munice, t.j. nemusí s ní extrémně šetřit.

Jeho pancéřování může být silnější a posádka nemusí řešit, co s výsadkem. Hodí se proto daleko lépe pro boj s obrněnými vozidly protivníka. BVP s cenným a zranitelným výsadkem se tak může stáhnout a postřelovat vozidla, která proniknou nebo podpořit kanonová vozidla jednotlivým výstřelem s okamžitým stáhnutím se.

120mm kanón má také úplně jiný účinek další cíle jako jsou budovy, bunkry, úkryty, palebná postavení než 30mm kanon, a to i bez drahé programovatelné munice.

Tříštivotrhavý (HE) projektil 30 mm 120 mm
Hmotnost [kg] 0,670 16
Hmotnost nálože [kg] 0,056 3,2

Připojíme-li věž s kanonem (viz úvodní obrázek), zvláště pak posádkovou věž na identické šasi BVP, vznikne vysoké vozidlo s vysokým těžištěm. To může vést k nestabilitě při jízdě a střelbě, zároveň zvyšuje zranitelnost. Proto je vhodnější i za cenu vyšších nákladů alespoň upravit (snížit) korbu vozidla na způsob tanku. 

Nosič PTŘS byl měl mít střely a systém řízení střelby, který umožní postřelovat několik cílů najednou, na velkou vzdálenost, a ještě lépe ze skryté pozice bez přímé viditelnosti cíle. Tímto způsobem dokáže hrstka vozidel zasadit nepříjemný hromadný úder obrněné jednotce protivníka.

Zatímco BVP obvykle nese jediný typ PTŘS, které jsou pro některé cíle zbytečně velké a naopak, nosič střel může nést různé typy včetně těch rozměrnějších, které dokážou s velkou pravděpodobností zničit i těžké tanky.

Právě součinnost výše uvedených vozidel s dělostřelectvem, raketomety a minomety s řízenou municí a dalšími systémy může být vysoce efektivní proti obrněným silám protivníka.

Již několik vozidel s kanonem a PTŘS dokáže značně zvýšit bojovou hodnotu jednotky. Na jakou úroveň (rota-prapor-brigáda) vozidla zařadit do organizační struktury je otázka na samostatný rozbor a praktické zkušenosti.

Nevýhodou PTŘS, na rozdíl od tankové podkaliberní munice ráže 120 mm, je však větší zranitelnost vůči moderním prostředkům aktivní ochrany.

Ničení cílů (včetně plošných) nepřímou střelbou

O významu nepřímé střelby a pokrytí určité oblasti nepřímou palbou větších ráží není potřeba se rozepisovat. Notabene v kopcovité české krajině, která přímo vybízí pro boj bez přímé viditelnosti.

Čekání na dělostřeleckou či leteckou podporu z vyšších stupňů může být dlouhé a přijít pozdě, případně vůbec ne. V případě Armády ČR je na místě otázka, zda malý počet kolových houfnic Dana nebo budoucích nových houfnic bude jednotce přidělena.

Je si velmi těžké představit působení mechanizované jednotky alespoň bez samohybných minometů.

V optimálním případě by jednotlivé stupně velení měly být vybaveny následujícími prostředky:

Rota
Už na stupni rota? Proč ne. Bez ohledu na prostředky praporu a brigády, možná by nebylo od věci mít už v rotě četu či alespoň dvojici samohybných minometů. Velitel roty získá možnost operativně použít minomety v menším rozsahu na potlačení právě objevených ohnisek odporu a postřelování protivníka.

Prapor
Rota/baterie samohybných minometů na organických podvozcích BVP praporu. Otázka, zda použít věžové nebo bezvěžové provedení je zde poměrně jasná. Vozidla palebné podpory nebo střední tanky s kanonem 120 mm poskytnou dostatečnou schopnost přímé střelby, proto bude vhodnější obstarat levnější samohybné minomety v bezvěžovém provedení mající obvykle větší rychlost střelby.


Náčrt samohybného minometu na podvozku BVP v bezvěžovém provedení; větší foto / autor

Jedna takticky zajímavá varianta. Aby měl i prapor možnosti provést masovější palebný přepad, než jaký zvládnou minomety, lze si představit četu lehkých samohybných raketometů s nižším dostřelem plus minus na úrovni minometu (můžeme to nazvat třeba „reaktivní minomety“).

Nižší dostřel znamená, že i menší raketa by mohla nést účinnou nálož na úrovni „velkých“ raketometů. Obávám se, že takový raketomet není na trhu, ale jistě není technicky nemožné uvedený systém vyrobit = příležitost pro domácí výrobce.

Brigáda
Zde existují dvě základní možnosti organizace dělostřelecké podpory.

  1. Dva prapory: Samohybný dělostřelecký prapor a samohybný raketometný prapor na pásových podvozcích;
  2. Jeden prapor: Kombinovaný dělostřelecký/raketometný prapor.

Můžeme přidat i dodatečnou samohybnou minometnou rotu/baterii pro přidělení na kritické úseky.

Výhodou raketometů, dovolují-li to jejich technické řešení (jako například MLRS), je možnost vybavení raketami/střelami různých ráží a typů včetně taktických raket. K tomu nesmíme zapomenout na dělostřelecké radary, dělostřelecké pozorovatele a jejich vybavení, průzkumné prostředky, bezpilotní letouny (o kterých budeme psát dále).

Protivzdušná obrana

Na úvod zdůrazněme, že vybudování brigádní PVO je nesmírně drahá záležitost. Vždyť pokud bychom přijali ideální scénář, do každé roty musíme umístit radiolokátor PVO. Vybudování kvalitní brigádní PVO stojí přibližně stejně, jako vybudování jednoho mechanizovaného praporu.

V každém případě technicky vyspělejší protivník bude mít rozmanitou škálu prostředků vzdušného napadení – v širším kontextu zde patří i minomety, dělostřelectvo a raketomety.

Standardní BVP je samo o sobě poměrně bezbranným cílem vzdušného napadení. 30mm automatický kanón a některé PTŘS sice mohou za příznivých okolností postřelovat pomalu letící vzdušné cíle, ale jde o víceméně šťastné zásahy a rozhodně se tak nedá řešit velmi blízká a blízká protivzdušná obrany (PVO) jednotky.

Z BVP také dokáže sesednout voják s ruční protiletadlovou řízenou střelou (PLŘS). Vozidlo může také dopravovat protiletecké družstvo, které rozloží do palebného postavení systém PVO velmi krátkého dosahu RBS-70 nebo RBS-70NG (obojí zavedeno v Armádě ČR).

K ochraně před útoky některé muncie vzduch-země lze také použít aktivní systémy ochrany (APS) typu „hard-kill“.

To vše jsou ale nouzová opatření, která se nedají nazvat PVO. Rovněž spoléhat se na vlastní / spojenecké letectvo a PVO systémy vyšších stupňů může být falešnou iluzí, protože vlastní letectvo nemusí být k dispozici nebo může být vyřazeno z provozu, spojenecké letectvo se zase nemusí vůbec ukázat.

Jinak řečeno, je docela jedno, zda máme dražší nebo levnější vozidla, zda jich nakoupíme 150 nebo i 300, bez adekvátní PVO je budeme pouštět do boje s velmi špatným pocitem, že se stanou snadným cílem leteckých úderů, ať už dronů, vrtulníků nebo bitevních letadel.

Armáda ČR plánuje nákup protivzdušných systémů krátkého dosahu SHORAD (Short Range Air Defense), kupuje mobilní radiolokátory MADR (Mobile Air Defense Radar; ELM-2084) a počítá s akvizicí prostředků pro boj s drony a dělostřeleckou, raketovou a minometnou munici C-RAM (Counter Rocket, Artillery, and Mortar).

Tyto tendry však nejsou propojeny s nákupem BVP a ani nejsou primárně určeny do sestavy mechanizovaného uskupení 7. mechanizované brigády.

Musíme tak uvést, že zvažovaná ochrana mechanizovaných jednotek 7. mechanizované brigády pouze pomocí přenosných kompletů RBS-70/RBS-70NG převážených na podvozcích Tatra není dostatečně účinná – při nasazení moderních dronů, vrtulníků a letadel nepřítele (a bez podpory vlastního letectva a PVO) jednotka utrpí těžké ztráty. Zde opět zdůrazníme, že podobným problémem trpí těměř všechny armády světa (PVO je složitá a drahá).

Většina zájemců o vojenskou techniku má jistě poměrně jasnou představu o jakési ideální PVO brigádního mechanizovaného uskupení. Má-li být PVO účinná, měla by být: 

  • Vrstvená (brigáda-prapor-rota), kde každá vrstva má své úkoly;
  • Redundantní (celá PVO brigády by neměla být znefunkčněna zničením jediného radaru);
  • Pohyblivá, hlavně na nižších stupních umístěna na organických podvozcích jednotky;
  • Schopna zachytit i útoky většího rozsahu;
  • Propojena s prostředky průzkumu a velení ;
  • Využívající klamání a elektronický boj (klamání určitě není jen věcí útočníka).

PVO mechanizovaných vojsk je velký námět na samostatné články. Následující obrázek ukazuje příklad opravdu minimální PVO mechanizované brigády. Zvažovaná vrstva PVO brigády spoléhá na rakety krátkého / středního doletu (např. NASAMS, SPYDER-MR ), vrstva PVO praporu na „ mechanizované“ RBS-70.


Schéma minimálního složení PVO brigády; větší foto / autor

Poznámka ohledně C-RAM. Jedním z problémů soudobých systémů PVO je jejich zaměření na boj; drahými manévrujícími prostředky napadení, kdy je vysoká cena střel akceptovatelná. Tyto systémy jsou ovšem vysoce neefektivní proti levným prostředkům („drony“, dělostřelecké projektily a rakety, protizemní řízené střely a pumy), které se stávají hlavním prostředkem vzdušného napadení a jsou schopny mimo jiného zahltit klasickou obranu. Vývoj podstatně levnějších střel začíná být nutností (první vlaštovky viz Lockheed Martin – Miniature Hit-to-Kill).

 

Průzkum

V rozpisu tendru vidíme 13 průzkumných vozidel. Zřejmě půjde o vozidla vybavené radiolokátorem a optickými systémy ve viditelném i infračerveném spektru. Je to dostatečné pokrytí potřeb mechanizované brigády? Rozhodně ne.

V dnešní době musí mít jednotky bezpilotní prostředky přímo ve své organizační struktuře. Nelze se spoléhat, zda jednotka doopravdy dostane něco přiděleno z vyšších stupňů, nebo zda dostane všechna potřebná data z velkých bezpilotních letounů.

Musíme však uvést, že Armáda ČR hodlá v nejbližších letech nakoupit velké množství nejrůznějších dronů, takže je šance, že se stanou organickou součástí mechanizovaných jednotek. V roce 2020 se pořídí nový drony ScanEagle, Mavic, Skyranger, o rok později Puma III AE a v letech 2022 až 2023 nový taktický dron s možností vedení boje vzduch-země.

Již na stupni rota jsou bezpilotní prostředky užitečné. Rota nemusí „vidět daleko“, ale v boji vzniká nutnost okamžitého získání informací o situaci za překážkou, průzkum postavení protivníka atd. Opět můžeme zmínit kopcovitou českou krajinu. 

Vojáci výsadku („motostřelci“) mohou sice mít své malé bezpilotní letadla, ale v dynamickém boji by byl ideální malý dron kolmo startující přímo z vozidla, a ještě lépe i na vozidlo přistávající.

Z důvodu nevelkého potřebného dosahu si lze technicky představit i upoutaný (energeticky, datově) dron vypouštěný přímo z BVP. Mezi výhody tohoto řešení patří faktická nezarušitelnost a vytrvalost neomezená baterií nebo palivem (např. IT180 UAV).

Prapor by rozhodně měl mít své družstvo obsluhující o něco větší bezpilotní letouny, které pokryjí prostor praporu jak v bojové sestavě a pokud možno i za pochodu (minimálně RQ-11 Raven).

Na stupni brigáda je samozřejmostí mít k dispozici větší letouny s velkou vytrvalostí, jako je například IAI Searcher II. Vyzbrojené drony a kamikaze drony projednáme v kapitole „Letectvo obrněných vojsk“.

Nezbytnou součástí je také radiotechnický průzkum, radiační a chemický průzkum. Opět by mělo jít o vozidla na pásových podvozcích, aby mohla využít každý terén, kde se dostane brigáda.

„Letectvo“ obrněných vojsk

Přidělení letectva k pozemním vojskům je stará věc, zde ale máme na mysli něco jiného. Není v možnostech mechanizované brigády (o to méně praporu) udržovat v boji klasické pilotované letouny ani vrtulníky a je v tomto směru závislá na nadřízených stupních.

Rozvoj bezpilotních prostředků ovšem umožňuje přidat mechanizovaným uskupením něco, co můžeme nazvat „letectvo“ se značně rozšířenými možnosti oproti pouhému průzkumu. Vyjmeme-li z letounu pilota, otevřou se takřka nekonečné možnosti z hlediska velikosti letounu, způsobu startu a přistání i konfigurace.

Boj proti pozemním cílům. Velké bezpilotní letouny se vzletovou hmotností přes 1000 kg jsou již zcela samozřejmě vyzbrojeny protizemními řízenými střelami a pumami.

V současnosti zaváděné miniaturní střely pak dovolují vyzbrojit i daleko menší bezpilotní prostředky. Běžnými se také stávají takzvané „kamikaze“ drony (combat drones, loitering munition). Není důvod váhat při vybavování vojsk těmito prostředky, nakolik nejsou cenově náročné (např. polský dron Warmate).

Samozřejmě jednou věci je nakoupit nové „zářivé“ zbraňové systémy, druhou věci (mnohem náročnější) je začlenit je do stávající organizační a technické struktury jednotek a také vypracovat, zavést, cvičit (a ideálně ostrým nasazením ověřit) novou taktiku a doktrínu nasazení takto vybavených jednotek.


Náčrt nosiče „kamikaze“ dronů a kolmo startujících průzkumných dronů na podvozku BVP. Kamikaze dron (zhruba velikost dronu Warmate) je znázorněn před startem z vysunuté rampy. Schránka na kolmo startující dron je samozřejmě průhledná jen pro ilustraci; větší foto / autor

Zásobování. V boji je pár kilogramů materiálu, doručeného v kritickém čase bojové jednotce, rozdílem mezi životem a smrtí. Obrněné jednotky všech stupňů dnes nebo v blízké budoucnosti mohou disponovat velkou škálou bezpilotních zásobovacích dronů různých nosností s různými úkoly.

Zajdeme-li do krajnosti, může být vyroben dron, schopný přepravit člověka, například stabilizovaného zraněného do zámezí. Jakkoliv jde o rizikový způsob přepravy, je to jistě lepší, než přijít o zraněného vojáka tak či tak z důvodu dlouhého čekání na odborné ošetření.

Na rozdíl od vrtulníku, v případě sestřelení či havárie červeným křížem označeného dronu přijdeme o jednoho vojáka, a ne ještě o nedostatkovou vycvičenou posádku vrtulníku.

Relativně levný, postradatelný zásobovací dron přináší tak velké možnosti a výhody, že nevyužít je by bylo trestuhodné. Zásobovací dron lze navíc druhotně využít na průzkum, a dokonce na ničení pozemních cílů, například pomocí kontejneru s příslušným vybavením.

Spojení, navigace. Již na kratší vzdálenosti může být terén překážkou při spojení. V boji je vhodné použít směrové spojení namísto všesměrového všude tam, kde je to možné, jinak je prostředek v rádiovém spektru velmi dobře a daleko viditelný a zaměřitelný. Naše armáda se nemůže spoléhat na dostupnost satelitního spojení. Proto by úplně základní součástí spojovacích systémů na stupni brigáda (možná i prapor) měl být bezpilotní letoun, sloužící jako retranslační.

Samozřejmě, tento letoun může plnit další úkoly. Vzhledem ke svému operačnímu prostoru být pro velitele zdrojem cenných údajů například o vlastních jednotkách a zásobovacích trasách. Při vhodném vybavení může působit hypoteticky i jako záložní zdroj navigačního signálu.

Boj proti dronům protivníka. Dříve nebo později bude úkolem bezpilotních letounů zjišťovat a sestřelovat drony protivníka. Možná vzniknou i specializované stíhací verze, protože i protivník bude mít ve své výzbroji nejen průzkumné, ale také útočné drony. 

Spojení

Armáda ČR již přebírá šest Pandurů II ve velitelské verzi (KOVVŠ) a 14 Pandurů ve spojovací verzi (KOVŠ). Důvod na oslavu? Nepříliš. V překladu to znamená, že minimálně sedm let musely jednotky používat spojovací systémy na nákladních nebo terénních automobilech.

Budeme i u BVP čekat mnoho let? U jednotek na pásových vozidlech jde o větší problém než u kolových, nakolik pásová vozidla budou častěji využívat terén, kam kolová vozidla budou dostávat buď špatně nebo vůbec. Podle logiky spojovací verze patří do tendru na BVP.

Spojovací/retranslační bezpilotní letouny byly vzpomenuty výše. Je potřeba myslet také na redundanci a náhradní prostředky spojení v případě zničení standardního spojovacího vozidla nebo rušení. Nezapomeňme na klamná vozidla a vysílače, které mohou zachránit reálné systémy spojení.

Ženijní zabezpečení

12 ks ženijních a 12 ks vyprošťovacích vozidel by na první pohled mohlo stačit, není ovšem známa jejich konfigurace a vybavení.

Součástí případného ženijního praporu brigády musí být (měly by být):

  • Vozidla pro vytváření průchodu v minových polích a vozidla pro pokládání min nebo jiných zátarasů;
  • Vozidla pro pyrotechniky, vezoucí také roboty pro zneškodňování výbušných zařízení;
  • Bezosádková vozidla pro ženijní průzkum;
  • Mostní vozidla (chceme s novými BVP posílat mosty na starých tankových podvozcích T-55 nebo T-72? );
  • Vozidla pro radiační a chemický průzkum, odmořování (možná se počítá s posilami z 31. pluku radiační, chemické a biologické ochrany, ale to opět znamená vozidla na jiných podvozcích);
  • Výkonnější rypadla/dozery/vozidla pro výkopy a úpravu terénu (ženijní vozidla jsou přece jen univerzálnější a méně specializovaná na konkrétní práce) buď na BVP podvozku nebo tažena na přívěsech pomocí BVP;
  • Lehčeji vyzbrojená BVP určená pro převoz ženistů a materiálu.

Odborník na ženijní zabezpečení by jistě našel i další chybějící techniku.

Logistika, technické zabezpečení

Námitka – logistika je přece zajišťována nákladními automobily. Ano, to ale hlavně platí pro kolové obrněné jednotky. Kam se dostane KBVP Pandur, tam se plus minus dostane i tatrovka.

U jednotek na pásech to nemusí být pravda. Větší část logistiky bude pochopitelně na kolech, ale existuje něco, co můžeme nazvat „problém poslední míle“. V dynamickém boji je výhodou, když kdekoliv k obrněné jednotce může dorazit zásobovací obrněné pásové vozidlo a doplnit jednotce munici, palivo atd., co nejblíže místa nasazení.

Je to velký rozdíl oproti nutnosti vracet bojová vozidla pokaždé po spotřebování munice mnoho kilometrů k nejbližší silnici nebo místu, kam se nákladní automobily ještě dostaly.


Náčrt zásobovacího vozidla na podvozku BVP; větší foto / autor

To samé platí i pro další „služby“ vojákům v poli, jako je doprava stravy nebo polní opravy techniky. Umístění alespoň částí polních kuchyní, hygienických kontejnerů a dalších na pásy přináší výhody lepší průchodnosti terénem, tím pádem větší variability dislokace, pochodových tras, tj. v konečném důsledku lepší ochranu před protivníkem a možnost rychlejší efektivnější obsluhy vojsk v poli.

Tím se dostáváme k jedné podstatné konstrukční záležitosti. Jistě nebude nikdo vyrábět specializovanou verzi pro každou jednu funkci. Úplně logické by bylo mít pásové vozidlo ve verzi „nosič kontejnerů“ a konkrétní funkce vozidla by byla určena typem kontejneru. Zatímco kontejnerizace úspěšně funguje u kolových vozidel, k pásovým zatím příliš nedorazila.


Náčrt nosiče kontejnerů na prodlouženém podvozku BVP; větší foto / autor

Pomocí kontejneru lze přitom řešit nejen logistické služby, ale i bojové funkce. Kontejnerizována může být například PVO, radiolokátory, stanoviště štábů, minomety, raketomety a mnoho dalších.

O výhodách kontejnerizace není potřeba dále se rozepisovat. Výhoda je, že vývoj  odvozených „kontejnerových BVP“ je jistě v silách českého průmyslu. 

Tendr trochu jinak aneb jak mohl vypadat

Existují dvě základní možnosti, jak vypsat zadání tak, aby na jeho konci vzniklo funkční mechanizované uskupení, schopné plnit různorodé úkoly, co ostatně očekáváme od profesionálního vojska.

První varianta – integrované zadání. Dnes jsou výrobci zbraňových systému zpravidla součástí velkých nadnárodních skupin a nemají ani problém navazovat obchodní svazky s dalšími subjekty nebo domácími výrobci. Jsou tak schopni zajistit komplexní dodávky svými kapacitami nebo působit jako integrátor.

Proč tedy nezadat tendr na kompletní výzbroj a vybavení mechanizované brigády se všemi potřebnými prvky? V případě, že by nestačily peníze na celou brigádu, stojí za zvážení redukovat kvantitu než komplexnost. Tj. raději mít jen dva komplexní prapory, než mít počty BVP na tři až čtyři prapory a nemít je podpořeny ostatními systémy.

Není lepší mít profesionální, velmi dobře a komplexně vybavené praporní mechanizované uskupení, než mít tři „holé“ prapory v nedostavěné brigádě?

Druhou variantou je přesun úkolu integrátora na zadavatele, tj. na k tomu vytvořený tým odborníků Ministerstva obrany ČR a Armády ČR a dalších zainteresovaných stran. Místo tendru na BVP by byla vypsána sada samostatných tendrů na jednotlivé systémy tak, aby byly navzájem kompatibilní a dodány v přibližně podobný čas. Jistě nelehká úloha ale ne nemožná. Zda by to bylo pro naše odpovědné orgány zvládnutelné, je již druhá otázka.

Možná někdo namítne, že takto se tendry přece nikde ve světě nedělají a vždy jsou zaměřeny jen na jeden systém. Ano, pokud v komplexně vyzbrojené brigádě modernizujeme jeden systém, nebo doplňujeme jeden chybějící, zadáme právě tento. Armáda ČR ale bohužel žádné komplexně vyzbrojené mechanizované uskupení nemá a tímto „tradičním“ způsobem „objednáváme po jednom“ ani v dohledné době mít nebude.

Letmé porovnání současného tendru s alternativami

Dá se říci, že současný tendr na BVP umožňuje sestavení brigády se třemi prapory po 36 BVP s určitou rezervou. Otázka zní, co bychom mohli získat za přibližně stejnou cenu?

Zřejmě ani snížením počtu praporů na dva nezajistíme nákup všech výše uvedených druhů techniky v potřebných počtech, ale můžeme zkusit, co je možné. Extrémní variantu jednoho zesíleného praporu nebudeme rozvádět.

Možných kombinací je nepřeberné množství. Ukažme si jednu možnou kombinaci:


větší foto / autor

Přestože zdánlivě přijdeme o jeden prapor, každý z praporů i výsledné uskupení je podstatně komplexnější než tři „holé“ prapory. Nic nám samozřejmě nebrání časem dokoupit třetí prapor, doplnit dělostřeleckou baterii na prapor atd.

Zásadní rozdíl oproti výstavbě tři holých praporů a pozdějšímu nákupu další techniky je v tom, že, že máme k dispozici sice menší, ale použitelnější uskupení již od momentu zkompletování dodávky a zaškolení posádek.

Na co nesmíme zapomínat, že z hlediska možností ekonomiky by nebyl problém navýšit cenu takto pojatého tendru dejme tomu o 15 až 30 % a mít uskupení ještě více doplněné druhy techniky nebo přidat i třetí prapor. Při současné strategii nákupu by navýšení ceny k ničemu nevedlo – možná bychom měli dražší a „lepší“ stejně vyzbrojené BVP nebo více stejných kusů.

Problém (kromě ceny, složitosti zadání, atd.) dvoupraporní brigády je ale právní / administrativní. Armáda ČR slíbila NATO postavit jednu těžkou mechanizovanou brigádu (Infantry Brigade - Heavy). Parametry takové brigády jasně popisuje veřejný dokument „Capability Codes and Capability Statements“ ‒ těžká brigáda musí mít 3× těžký (BVP) a 1× tankový prapor.

Pokud brigáda bude mít jen dva prapory, okamžitě spadá do kategorie lehká (Infrantry Brigade - Light), i když má například tankový prapor. Jelikož tedy Armáda ČR nemá brigádní PVO nebo CBRN, tvoří se Brigádní úkolová uskupení (BÚU).

Nahlásit chybu v článku


Související články

Experimentální přesun mechanizovaného praporu AČR

Přesun je nedílnou součástí vojenského umění. Schopnost přesunout vojska měla nejednou významný ...

ÚVAHA: Na jakou válku se má Armáda ČR připravit?

Dříve, než se pustíme do případných úvah o vyzbrojení české armády, je potřeba definovat možné ...

Armáda ČR: 18 000 vojáků a 38 000 záložníků

Jak jsme ukázali v úvaze „Na jakou válku se má Armáda ČR připravit?“, armáda musí být ...

POLEMIKA: Mýtus o kanonenfutru

Než budeme pokračovat v cyklu směřujícímu k vyzbrojování armády, uděláme malé slohové cvičení. Pro ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Charlie
    13:23 02.01.2020

    základní myšlenka článku cajk, ale ty detaily. Nechci se zastávat bolševika, ale jeho dělení na motostřelecké a tankové útvary, kdy první měly pěchotu a tanky 2:1 a druhé naopak ...Zobrazit celý příspěvek

  • PavolR
    16:04 31.12.2019

    Čo sa vozidiel palebnej podpory týka, tak načrtnutá koncepcia nie je jediná možná. Francúzi sa napr. chystajú nahradiť svoje momentálne používané vozidlá palebnej podpory na EBCR ...Zobrazit celý příspěvek

  • Migi
    15:09 31.12.2019

    Článek určitě zajímavý a dotýkající se některých palčivých problémů v rámci AČR, ale i velmi naivní. Je pravda, že i kromě toho hlavního v rámci mechanizovaného vojska je ...Zobrazit celý příspěvek

    • rtep
      19:20 01.01.2020

      váš nástin je hezký no dovolím si odporovat v jedné věci nejlepší protitanková zbraň je tank sám, myslím že vytvořit přímo kombinovanou rotu 3x četa na BVP +1x tanková četa je ...Zobrazit celý příspěvek

      • Migi
        10:03 02.01.2020

        Zkusím reagovat i když se ve Vašem komentáři moc neorientuji (ale když jsem si přečetl znovu ten svůj, tak tam jsou taky věci, který jsem mohl napsat líp...) Integrace schopností ...Zobrazit celý příspěvek

        • rtep
          17:25 02.01.2020

          omlouvám se někde mi to zlobí napíši slovo a při odeslání mi to sem tam vynechá písmeno.. oprava odeslaného už bohužel není možná k vaší polemice ohledně chybějících tanků, rotě ...Zobrazit celý příspěvek

          • Scotty
            21:15 02.01.2020

            rtep To s těmi mosty není zdaleka tak jednoduché jak to popisujete. Ano, je tu spousta mostů přes který se nedostane 60 tunový tank. Ovšem přes ně se často nedostane ani ...Zobrazit celý příspěvek

          • Migi
            22:07 02.01.2020

            v pohodě :) snad už jen opravdu bodově: převelení čety jinam do podřízenosti někoho jiného je docela problém a proto se to používá jen v případě opravdové nutnosti - stavět na ...Zobrazit celý příspěvek

  • flanker.jirka
    10:52 31.12.2019

    PVO bojových jednotek by mělo optimálně řešeno, tak že nebude muset vždy být závislé na cizím průzkumu, ale bude vybaveno i vlastním průzkumem (radar, optika, termo). A možná by ...Zobrazit celý příspěvek

    • Lukas
      11:56 31.12.2019

      Te amerykańskie propozycje to improwizacja przemysłu. US Army "przypomniała sobie" że nie ma obrony przeciwlotniczej - w zasadzie to nigdy dobrej obrony przeciwlotniczej nie ...Zobrazit celý příspěvek

      • flanker.jirka
        21:15 31.12.2019

        Lukáš Radary na vozidle zabezpečují kompletní průzkum prostor a jsou schopny zjistit dřiny, dělostřeleckou munici, letadla, vozidla, osoby, případně i lodě. Jaký FLIR vám toto vše ...Zobrazit celý příspěvek

        • Lukas
          21:33 31.12.2019

          Radar generuje także emisje elektromagnetyczną co sprawia ż dekonspiruje wóz wyrzutnie... A to śmierć dla SPAAG/VSHORAD Dlatego też np. pakiety modernizacyjne znanych nam systemów ...Zobrazit celý příspěvek

          • flanker.jirka
            23:45 31.12.2019

            Bez radaru se neobejdes, proto máte Solu a Bystru. Zkušenosti ze Sýrie, Ukrajiny a Libye ukazují, že malé UAV vidí radary lépe. (i kdyby si PVO systém neměl s radarem, tak snad ...Zobrazit celý příspěvek

          • Lukas
            10:40 01.01.2020

            Pro flanker.jirka Tak Poprad (tak jak SA-8P czy ZSU-23-4MB) otrzymuje wstępne informacje z radaru (po to są systemy dowodzenia obroną przeciwlotniczą i po to buduje się ...Zobrazit celý příspěvek

          • flanker.jirka
            11:26 01.01.2020

            Lukas Vaše úvaha je dobrá, ale to se týká pouze staršího pohledu na PVO určené proti klasickým bojovým letadlům a vrtulníkům. Amíci těmito systémy zvyší efektivitu působení proti ...Zobrazit celý příspěvek

          • Lukas
            12:27 01.01.2020

            Pro flanker.jirka Myślę że przeceniasz doświadczenia z Bliskiego Wschodu. Zapominasz, że jest cała sfera electronic warfare, oraz że system PVO działać powinien w zintegrowanym ...Zobrazit celý příspěvek

          • Lukas
            12:40 01.01.2020

            P.S. Żebyś się nie zdziwił jak małe cele można zwalczać ...Zobrazit celý příspěvek

          • flanker.jirka
            16:17 01.01.2020

            Lukas To musíte vysvětlit američanům, že situaci přecenují, když na rychlo staví takto vybavený systém. Váš pohled na věc chápu, ale více se ztotožňuji s tím americkým návrhem, ...Zobrazit celý příspěvek

          • Lukas
            16:59 01.01.2020

            Pro flanker.jirka Nikt nie jest nieomylny... problem jest taki że amerykanie przez ostatnie 25 lat zupełnie ignorowali temat systemów VSHORAD dla wojsk lądowych. i nagle "obudzili ...Zobrazit celý příspěvek

          • Tecka
            20:41 01.01.2020

            Pozwolę sobie zauważyć , ze radary vshorad ,typu sola-bystra , maja do dyspozycji systemy zakłócania i generowania parametrów pracy „fałszywego radaru w innej lokalizacji” , więc ...Zobrazit celý příspěvek

  • juhelak
    10:44 31.12.2019

    Neviděl bych to tak špatně. Příští léta se snad plánují i větší cvičení kde se spoluprace bude trénovat..To že samotný tendr nevyresi vse je jasne..ale nedivim se že ty dokupy ...Zobrazit celý příspěvek

  • flanker.jirka
    10:21 31.12.2019

    Mám tomu rozumět, tak že za 20 let členství v NATO jsme se dopracovali do tohoto stavu: "Dodnes nemáme plně funkční mechanizované kolové uskupení ani brigádní, ani praporní. Máme ...Zobrazit celý příspěvek

    • Scotty
      10:55 31.12.2019

      /Máme jen neúplná torza a pokud je doplníme chybějícími zbraněmi z jiných jednotek, dostaneme zvláštní „slepence“ na různých platformách./ Tak to je zrovna věta se kterou mám ...Zobrazit celý příspěvek

      • flanker.jirka
        12:11 31.12.2019

        Pojem slepenec jsem pochopil jako pojem ukazující na to, že vše je slepeno z více útvarů, to že je to na jiných platformách už vyplývá z toho, že se každý takový útvar soustředí na ...Zobrazit celý příspěvek

      • flanker.jirka
        12:13 31.12.2019

        Ještě by někoho mohlo napadnout pořídit pásovou platformu, jakou mají slovenští hasiči
        https://www.youtube.com/watch?...

        Ještě by někoho mohlo napadnout pořídit pásovou platformu, jakou mají slovenští hasiči
        https://www.youtube.com/watch?...

        • Scotty
          12:39 31.12.2019

          To by ovšem nebyla dodržena unifikace brigády na jedné podvozkové platformě. Levných pásových podvozků ji i na západě dost. Ovšem buď jsou na nich postaveny mizerné BVP, nebo to ...Zobrazit celý příspěvek

      • flanker.jirka
        12:18 31.12.2019

        Možná budeme rádi, že se někdy podaří nahradit vozidla UAZ, AČR by si s fleku mohla založit veteran ...Zobrazit celý příspěvek

        • Scotty
          12:35 31.12.2019

          Zadávací dokumentace na automobil 4x4 obsahovala ke konci už tolik upřesnění a změn zadávací dokumentace že zrušení byla asi ta nejlepší možnost. V opačném případě by byl tendr ...Zobrazit celý příspěvek

          • flanker.jirka
            23:37 31.12.2019

            Přesně podle hesla, jsme armáda, víme co chceme :-D

            Přesně podle hesla, jsme armáda, víme co chceme :-D

          • Scotty
            09:21 01.01.2020

            vojáci v zásadě věděli co chtějí. Tady byl problém hlavně na MO, plus si dodavatelé některé změny vymohli. Například armáda požadovala barvu od konkrétní společnosti což bylo ...Zobrazit celý příspěvek

  • palo satko
    08:27 31.12.2019

    V zasade si treba položit otazku, kde bude prebiehat buduci boj o štatnu suverenitu či už Česka, alebo Slovenska. Druha vec je či budeme branit uzemie, alebo bojovat na frontovej ...Zobrazit celý příspěvek

    • jj284b
      08:56 31.12.2019

      branna povinnost je nezmysel.. hlavne s ohladom na stale zlozitejsie systemy.. na to potrebujes kvalitne vycvicenych vojakov a nie brancov ktori boli donuteni zabijat cas na ...Zobrazit celý příspěvek

      • palo satko
        09:48 31.12.2019

        Najnovšie skusenosti ukazuju, že dobre motivovany chlap s osobnou zbranou je schopny porazit aj supervelmoc. trva mu to sice troch dlhšie, ale ako to povedali Talibanci Američanom? ...Zobrazit celý příspěvek

        • CerVus
          10:05 31.12.2019

          Nemůžeš poměřovat relativně vzdělané Evropany, kteří jsou zvyklí na určitou životní úroveň a pastevce ze Středního východu, kteří znají z poslechu jen pár pasáží z koránu. Tady by ...Zobrazit celý příspěvek

          • palo satko
            10:32 31.12.2019

            CerVus, to naozaj si mysliš, e Švajčiar, ktory zaraba nasobne od Čecha a Slovaka sa nechce a nevedia ho ničomu naučit? Tam v Alpach to asi asi nebude armadny klon CSLA s ...Zobrazit celý příspěvek

          • CerVus
            11:47 31.12.2019

            Švýcarsko se nedokáže a ani nikdy nedokázalo ubránit. Jejich obranou jsou poloha, informace a bankovnictví. Tady hlavně narážíme na dva úplně rozdílné světy. V Evropě má útočící ...Zobrazit celý příspěvek

        • PavolR
          10:17 31.12.2019

          Talibanci rozhodne nie sú príkladom normálnych chlapov brániacich svoj dom a rodinu. Sú príkladom tých, ktorí si normálneho chlapa buď podrobia, alebo keď nebude ochotný plniť ich ...Zobrazit celý příspěvek

          • palo satko
            10:27 31.12.2019

            Pavol, A neskusil si priklad hladat na Ukrajine? Stačilo par chlapov, niekto povie lotrov , čo sa nedali. Nejaki ini chlapi si "vybrali dovolenku" aby im pomohli, aj niekto velky ...Zobrazit celý příspěvek

          • satai
            11:13 31.12.2019

            @palo

            Neblábol. Všichni vědí, že to všechno stojí a padá na ruských profících a žoldácích.

            @palo

            Neblábol. Všichni vědí, že to všechno stojí a padá na ruských profících a žoldácích.

          • CerVus
            12:34 31.12.2019

            palo satko: Jakých pár chlapů? Vždyť drtivou většinu útoků měla na svědomí pravidelná armáda toho času na dovolence a separatisty tam přivezli až, když bylo hotovo. Navíc měli ...Zobrazit celý příspěvek

  • rtep
    19:54 30.12.2019

    myslím že zde byl navržen zajímavý názor, sice bych řekl že jde spíše ve stylu RSB ale napad od jiného nemusí být špatný, za mně bych spíše to viděl neřadit do brigády samostatný ...Zobrazit celý příspěvek

  • Lukas
    19:51 30.12.2019

    Jak w Czechach wygląda kwestia zabezpieczenia eksploatacji (dostęp do części) w przypadku T-72? Być może taniej (i sensownie) jest Przebudować T-72 na nowe mosty szturmowe ...Zobrazit celý příspěvek

  • technik
    19:35 30.12.2019

    Pan Foldyna je jistě expert a dál si s článkem dost práce ale..... Kanon ráže 30 mm je na lehce pancéřované cíle natolik účinný že výše popsané je holý nesmysl. Zřejmě autor ...Zobrazit celý příspěvek

    • Dovi
      00:32 31.12.2019

      Jen otázka: nepronikl projektil při té nehodě do vozidla zezadu? Nebyl by výsledek při zásahu zepředu jiny?

      Jen otázka: nepronikl projektil při té nehodě do vozidla zezadu? Nebyl by výsledek při zásahu zepředu jiny?

      • technik
        09:09 31.12.2019

        Ano pronikl, bohužel i kdyby se to stalo z přední polosféry je tam velký předpoklad průniku zkrze pancíř. Přední pancíř bvp odolá max 20mm. 30 mm už pancíř probíjí ale díky ...Zobrazit celý příspěvek

        • Dovi
          12:55 31.12.2019

          Děkuju za odpověď. Nejsem odporník, jen jsem tipoval že zepředu bude odolnější.
          Jinak nechápu proč mi někdo za slušnej a upřímnej dotaz dá mínus, ale užijte si to :))

          Děkuju za odpověď. Nejsem odporník, jen jsem tipoval že zepředu bude odolnější.
          Jinak nechápu proč mi někdo za slušnej a upřímnej dotaz dá mínus, ale užijte si to :))

          • technik
            13:39 31.12.2019

            Dovi Palečky vůbec neřeš, ty nejsou stejné nic vypovídající. Hodně lidí je zblblych z různých filmů a podobně a vůbec nemají představu jak výkony je například náboj 9 mm, 7.62 a ...Zobrazit celý příspěvek

    • jj284b
      08:59 31.12.2019

      30mm by stacilo ak by super pouzival BVP z 80-90tych rokov... no dnesne konstrukcie pouzivaju NERA panciere ktore su pre klasicke 30mm projektily obrovsky problem.. to je aj hlavny ...Zobrazit celý příspěvek

  • Jiří Vojáček
    19:29 30.12.2019

    Kvalitně napsáno, s většinou věcí souhlasím. Mám však tři zásadní poznámky: 1) Chybí mi na začátku analýza PROTI ČEMU naši armádu stavíme. Pokud platí předpoklad, že stavíme ...Zobrazit celý příspěvek

    • jj284b
      09:04 31.12.2019

      s razou 105mm nie.. no s razou 120mm ci pripadne planovanou nemeckou 130mm to uz je o niecom inom... dnesne tanky totiz uz maju municiu schopnu prestrelit aj silny pancier, ...Zobrazit celý příspěvek

    • skelet
      13:50 31.12.2019

      využití velkého množství podvozků T-72 by mělo být takřka povinností, ale to by ovšem znamenalo použít fantazii a iniciativu. Takže z toho nebude nic.

      využití velkého množství podvozků T-72 by mělo být takřka povinností, ale to by ovšem znamenalo použít fantazii a iniciativu. Takže z toho nebude nic.

  • Scotty
    18:28 30.12.2019

    Jako ideální představa pěkné ovšem obávám se že by jedna taková brigáda stála celý rozpočet MO na několik let dopředu. Ovšem v tomhle pohledu je velice zajímavá věž Lance 2.0 ...Zobrazit celý příspěvek

  • Rase
    18:04 30.12.2019

    Pokud jde o samotné počty nových pásáků v jednotlivých praporech, které hodlá AČR provozovat, tak na oficiálních stránkách MO se zmiňuje, že mechanizovaný prapor bude vyzbrojen 56 ...Zobrazit celý příspěvek

    • Scotty
      18:37 30.12.2019

      Minimálně některá vozidla Titus ve variantě místo koordinace palebné podpory půjdou k 4.BRN. Na Panduru tahle modifikace neexistuje a nejspíš není ani plánovaná.

      Minimálně některá vozidla Titus ve variantě místo koordinace palebné podpory půjdou k 4.BRN. Na Panduru tahle modifikace neexistuje a nejspíš není ani plánovaná.

  • PavolR
    17:34 30.12.2019

    Ešte poznámka - ľahké raketomety, o aké autor prejavil záujem, na trhu sú, ponúka ich Rheinmetal: ...Zobrazit celý příspěvek

    • Lukas
      18:07 30.12.2019

      Raczej polski WB Electronic - Warmate TL

      Raczej polski WB Electronic - Warmate TL

  • PavolR
    16:56 30.12.2019

    Nech mi autor prepáči, ale na úvodnom obrázku je vozidlo palebnej podpory so 105mm kanónom. Veža XC-8 so 120mm kanónom vyzerá takto: ...Zobrazit celý příspěvek

  • Rase
    16:26 30.12.2019

    Když koukám na ty obrázky speciálních verzí, hned jsem si vzpomněl na vozidlo G5 od německé společnosti FFG (viz obrázek níže). Sice vypadá dost bezpohlavně, ale jde o takového ...Zobrazit celý příspěvek

    • Rase
      16:32 30.12.2019

      ps. koukám že G5 už zmiňuje Charfi níže, tak pardon za dublování.

      ps. koukám že G5 už zmiňuje Charfi níže, tak pardon za dublování.

    • Charfi
      17:10 30.12.2019

      Já myslím, že sériový vozidlo by mohlo vypadat líp :) Škoda, že v některých případech došla unifikace tak daleko, že to vlastně komplikuje rozvoj a akceschopnost armády. Tohle ...Zobrazit celý příspěvek

    • PavolR
      18:37 30.12.2019

      Mňa napadlo skôr toto: https://en.wikipedia.org/wiki/... Je to ľahké, lacné a odskúšané ...

      Mňa napadlo skôr toto: https://en.wikipedia.org/wiki/... Je to ľahké, lacné a odskúšané ...

  • 2A42
    15:31 30.12.2019

    Potrebné je budovať funkčný systém. Pokiaľ počty-štruktúra a odbornosť veliteľstva a štábu na stupni prápor nebude mať plnohodnotné zastúpenie pre režim 24/7 v plánovaní a ...Zobrazit celý příspěvek

  • Lukas
    15:16 30.12.2019

    Budowa dużej jednostki w oparciu o jedną ciężką gąsienicową platformę to utopia... Nie da się uniknąć dwóch platform - lekką "tanią" (może być kołowa albo w oparciu o ...Zobrazit celý příspěvek

    • Rase
      17:45 30.12.2019

      Ostatně i AČR bude mít v jediné pásové brigádě (7. mechanizovaná brigáda) vozidla Titus 6x6 - viz obrázek. Konkrétně půjde o vozidla koordinace palebné podpory, velitelsko-štábní a ...Zobrazit celý příspěvek

      • Lukas
        18:24 30.12.2019

        wozy ewakuacji medycznej wozy - nośniki dla radarów i systemów przeciwlotniczych pojazd minowania narzutowego moździerze samobieżne To całkiem dużo pojazdów... U nast też nie ...Zobrazit celý příspěvek

  • Charfi
    15:13 30.12.2019

    S takovým množstvím různých specializovaných vozidel na pasovým podvozku mi příjde docela smysluplná norská cesta. CV90 + Leopard 2 + ACSV (vycházející z G5). U Norů to postupně ...Zobrazit celý příspěvek

    • Rase
      16:39 30.12.2019

      G5 mám taky moc rád, je to docela zajímavý stroj, byť dost opomínaný. Pokud jde o Nory, tak ti budou svoje Leopardy vyřazovat (modernizovat nechtějí) a bude hodně zajímavé sledovat ...Zobrazit celý příspěvek

      • Charfi
        17:32 30.12.2019

        Jj, už teď mají velký problém s provozuschopností těch 52 2A4NO. Vůbec by mě nepřekvapilo, kdyby po nákupu 24 korejských K9, došlo i na tanky ze stejnýho zdroje...

        Jj, už teď mají velký problém s provozuschopností těch 52 2A4NO. Vůbec by mě nepřekvapilo, kdyby po nákupu 24 korejských K9, došlo i na tanky ze stejnýho zdroje...

        • Proxy
          23:12 30.12.2019

          Když jsme u těch Korejců, tak se mi porád líbí představa K2 a verze K21. Zdá se mi, že "plnohodnotných" BVP verzí je zbytečně hodně a značná část by mohla být lehčí pásové OT ...Zobrazit celý příspěvek

          • Rase
            09:32 31.12.2019

            Mno K21 už je docela zastaralý (docela bych ho i přirovnal k prvním CV90 švédské armády) a Korejci pracují na novém BVP. Rovněž jejich exportní AS21 Redback je mnohem zajímavější - ...Zobrazit celý příspěvek

          • Proxy
            22:16 31.12.2019

            RE:Rase Proto jsem psal verze K21 - ať už AS21 nebo K31, prostě úprava. Bylo by fajn, kdyby APC s kapacitou plácnu 2+10 (plus spojovací, PVO, minomet) a IFV s kapacitou 3+4 mohlo ...Zobrazit celý příspěvek

  • SofF
    14:35 30.12.2019

    hlavně by se měla ujasnit celá koncepce, zda se bude dělat klasické vojsko "postaru" s těžkými jednotkami nebo se přejde na více mobilní ale kvalitnější ? Třeba ten Lynx vypadá ...Zobrazit celý příspěvek

    • Rase
      16:31 30.12.2019

      Pokud jde o letadla, tak potřebuješ dost pilotů a personálu kolem (na ony čtyři letky). Teď máme jednu letku na Gripenech a druhou na L-159, přitom se pořád zmiňuje, že je málo ...Zobrazit celý příspěvek

      • otecko
        16:53 30.12.2019

        V Pardubicích bylo pilotů dost, ale když nemají perspektivu se posadit do Gripenů či Alcy a stále dokola létají na L39, tak se není čemu divit. Kdo by chtěl studovat 5 let na ...Zobrazit celý příspěvek

    • Miroslav
      16:49 30.12.2019

      Ujasniť koncepciu dlhodobého rozvoja si môžeš len v prípade, ak zodpovedne zodpovieš na základnú otázku ktorá znie: Budujeme jednotky.... 1/ tak, že sa zameriavame len na niektoré ...Zobrazit celý příspěvek

    • otecko
      17:00 30.12.2019

      Pokud zústaneme u Gripenů, ty jsou na rozdíl od jiných schoné startovat/přistávat i z travnatých ploch, takže předejít těm dvěma přesným zásahům jde bez problémů. Je to jedna z ...Zobrazit celý příspěvek

      • Marťan
        18:42 30.12.2019

        Ten vzlet Gripena z travnaté plochy by byl určitě zajímavý. Zkusil jsem pohledat a našel jsem pouze N-156F (aka F-5) z roku 1961 https://www.youtube.com/watch?...

        Ten vzlet Gripena z travnaté plochy by byl určitě zajímavý. Zkusil jsem pohledat a našel jsem pouze N-156F (aka F-5) z roku 1961 https://www.youtube.com/watch?...

      • cejkis
        19:37 30.12.2019

        Vzhled z travnaté plochy u Gripenu? Fakt nevěřím. Zde jsem nahrál fotku z jedné knihy ohledně pásu, kde byla experimentem ověřena možnost pojíždění F16 po mokré trávě. ...Zobrazit celý příspěvek

        • balm
          21:34 30.12.2019

          Kniha se jmenuje Bojová letadla F-16, autorem je Doug Richardson a vyšla v edici Naše Vojsko ISBN-80-206-0224-0 P.S.: A nejvtipnější je ihned úvod, který popisuje nemoderně ...Zobrazit celý příspěvek

        • TC82
          14:47 04.01.2020

          Z civilnich letadel ma certifikaci na nezpevnene plochy treba PC-24. A pokud vim tak LKKL slouzilo jako zalozni letiste pro MiG-15 nebo MiG-17 a pokud vim tak tam i nekolikrat ...Zobrazit celý příspěvek

      • balm
        21:28 30.12.2019

        Nemohou, ale jsou konstruované pro provoz v nepříznivých klimatických podmínkách s alternativními dráhami (např.: silnice a zamrzlá jezera). Zesílená podvozková konstrukce umožňuje ...Zobrazit celý příspěvek

        • Lukas
          09:59 31.12.2019

          Tak tylko warto pamiętać jaka była doktryna Szwecji. Na jaką wojnę szykowali się i szykują Szwedzi. Szwedzi mieli odpierać inwazje z morza... Vigen a potem Gripen miał walczyć nad ...Zobrazit celý příspěvek

    • Matesaax
      21:13 30.12.2019

      Obávám se,že u F-35 by jsme se zmohli tak akorát na jednu letku jako máme ted,u Gripenů by s trochou snahy asi šlo mít dvě letky,ale 3-4 letky jsou dnes už naprostá utopie.Ono i ty ...Zobrazit celý příspěvek

Načítám diskuzi...