Průzkumně-bojový vrtulník Sikorsky Raider X
- 15. 10. 2019
- 4 komentářů
- Jan Grohmann
Minulý týden společnost Bell představila lehký průzkumně-bojový vrtulník 360 Invictus. Včera na oplátku Sikorsky ukázala stroj Raider X. Oba vrtulníky jsou hlavní favorité programu FARA (Future Armed Reconnaissance Aircraft).
Raider X byl představen 14. října na konferenci AUSA 2019 (Association of the United States Army 2019) ve Washingtonu. Vrtulník Raider X přímo vychází z demonstrátoru S-97 Raider, ten zase vychází z demonstrátoru X2 (takto se označuje i celá koncepce a technologie).
Koncepci X2 využívá i střední vrtulník SB>1 Defiant, s kterým Sikorsky soutěží v programu FLRAA (Future Long-Range Assault Aircraft). Smyslem FLRAA je najít náhradu za vrtulníky rodiny Black Hawk.
Základním rysem koncepce X2 jsou protiběžné rotory (vyrobené z mimořádně tuhých a pevných materiálů) a použití zadní tlačné vrtule. Při vysokých rychlostech, kdy klasický vrtulník ztrácí vztlak na listech rotoru (a rostou vibrace), pohonná jednotka X2 poskytuje 90 % svého výkonu zadní tlačné vrtuli. Oba rotory přitom svým protiběžným chodem kompenzují ztrátu vztlaku a tedy i vznikající vibrace.
O výhru v programu FARA se pravděpodobně utkají stroje 360 Invictus a Raider X (ve FLRAA zase SB>1 Defiant a V-280 Valor). O úspěch ve FARA ale bojuje také dvojice dalších trojčlenných týmů ‒ Boeing / AVX / L3 a Karem / Northrop Grumman / Raytheon. Stroje FARA nahradí vyřazené OH-58 Kiow Warrior a později také část vrtulníků AH-64 Apache.
Podle tiskové zprávy Raider X vyniká výjimečnými výkony, protože tuhé rotory poskytují „vysoce citlivou manévrovatelnost, vylepšené visení při nízkých rychlostech, mimoosé stoupání a akceleraci a brždění bez změny výšky.“
Raider X a jeho letové schopnosti
Raider X zvládne například jemně manévrovat nízko nad komplikovaným terénem (ulice měst, lesy). Díky zrychlení a zpomalení (zadní vrtule má i zpětný chod) bez změny výšky zase piloti, senzory a zbraně neztratí kontakt s cílem a terénem.
Oproti klasickým vrtulníkům umí Raider X provést zatáčku na polovičním poloměru. Díky zpětnému chodu zadní vrtule dokáže zůstat Raider X v dopředném náklonu (nosem dolů) a neztratit tak kontakt s cílem.
Sikorsky dále vyzdvihuje „agilní digitální design“ ‒ komponenty Raider X lze vyrábět na výrobních linkách strojů CH-53K, CH-148 a F-35. Výhodou jsou nižší pořizovací náklady a rychlejší modernizace.
Raider X získá otevřenou architekturu s možností velmi rychle integrace nových počítačů, elektroniky, avioniky, senzorů, systémů vlastní ochrany, zbraní, atd. Sebemonitorovací systém zase usnadní servis a logistiku. Na závěr Sikorsky vyzdvihuje flexibilitu, a to díky velkému vnitřnímu užitnému prostoru (viz dále).
Sikorsky neuvedl cestovní a maximální rychlosti Raider X. Podle tiskové zprávy ale stroj plní rychlostní požadavky programu FARA, tj. cestovní rychlost minimálně 333 km/h, krátkodobě až 380 km/h.
Hlavní rotory S-97 Raider; větší foto / Sikorsky
Podle společnosti Sikorsky demonstrátor X2 dosáhl letové rychlosti 463 km/h (250 uzlů za hodinu), se stejnou rychlostí se počítá pro SB>1 Defiant. Naopak S-97 (léta s jedním motorem T700) při letových testech dosáhl „jen“ 398 km/h (v mírně sestupném letu). Raider X s výkonnějším motorem GE T901-900 ale rychlostně překoná S-97 ‒ vyšší výkon využije zadní tlačná vrtule.
Raider X má maximální startovní hmotnost 6350 kg (S-97 4990 kg). Raider X je zároveň o 20 % větší než S-97, což je částečně dáno použitím motoru T901-900 a velkými vnitřními zbraňovými šachtami. Stejně tak průměr obou rotorů a zadní tlačné vrtule je o 20 % větší než u S-97. Hlavní rotor Raider X měří 11,85 m (39 stop) oproti 10,36 m (34 stop) u S-97. Armáda u vrtulníků FARA požaduje rotor o průměru maximálně 12,19 m (40 stop).
Klíčové jsou velké vnitřní zbraňové šachty o objemu 3,4 kubických metrů, což je o 0,85 kubický metrů více, než požadovala armáda. Rozměrné šachty umožní budoucí instalaci nové generace zbraní, ale i nejrůznějších z vrtulníku vypouštěných „efektorů“ ALE (Air-Launched Effects), kamikaze dronů, případně nesení jiného nákladu.
ALE jsou v podstatě systémy na pomezí dronů a přesných zbraní, které se vypouštějí z vrtulníků nebo letadel.
Nejnovější video SB>1 Defiant
„ALE je něco, co se bude časem vyvíjet. Mohou to byt rušičky. Mohou to být zbraně. Může jít o kamikaze drony. Může jít o ze vzduchu vypouštěné drony, který rozšíří vaše [zpravodajské, sledovací a průzkumné] schopnosti,“ vysvětluje Tim Malia, ředitel programu Future Vertical Lift ve firmě Sikorsky. “Takže jsme přistoupili k vytvoření mnohem většího prostoru [zbraňové šachty] pro lepší flexibilitu.”
Klíčovým rysem Raider X je použití dvoumístného kokpitu, kdy dvojčlenná posádka sedí vedle sebe, což zlepšuje koordinaci a situační povědomí posádky. Dvoumístná kabina dovolila i vytvoření zmíněných velkých zbraňových šachet. Na druhé straně Raider X s tandemovým uspořádáním pilotní kabiny, podobně jako má Apache, Viper nebo 360 Invictus, by byl o něco levnější a lehčí.
Raider X lze díky velkému vnitřnímu prostoru dokonce konfigurovat pro dopravu osob a nákladu.
"Můžete odstranit odpalovací zařízení a objem, který získáte, vypadá jako kabina pro šest mužů. Takže pokud armáda nebo jiná složka bude chtít víceúčelovou nebo více-misijní kapacitu, tenhle vrtulník prostě dokáže vykonat i tuto práci,” uvedl Malia.
Dva finalisty programu FARA se dozvíme v březnu 2020. Porovnávací zkoušky prototypů začnou v roce 2023 a v roce 2024 se rozhodne o případné sériové výrobě. Termín dodání prvních vrtulníků je stanoven na rok 2028.
Související články
Vrtulníková stíhačka S-97 Raider poprvé naživo
Americká firma Sikorsky Aircraft představila veřejnosti technologický demonstrátor lehkého ...
- 06.10.2014
- 9 komentářů
- Jan Grohmann
Vrtulník S-97 Raider poprvé ve vzduchu
Vrtulníková stíhačka S-97 Raider tento pátek podnikla svůj první testovací let. Firma Sikorsky během ...
- 24.05.2015
- 22 komentářů
- Jan Grohmann
V-280 Valor a SB-1 Defiant : Armáda tlačí na vývoj nových typů vrtulníků
Americké firmy Bell Helicopter a Boeing-Sikorsky pokračují ve vývoji technologických demonstrátorů ...
- 12.04.2017
- 14 komentářů
- Jan Grohmann
První let přelomového vojenského vrtulníku SB>1 Defiant
21. března poprvé vzlét dvourotorový vojenský vrtulník SB>1 Defiant. Vrtulník je produktem ...
- 24.03.2019
- 22 komentářů
- Jan Grohmann
Náskok americké vrtulníkové školy je neskutečný a stále akceleruje... Zaujal mě ten "tichý mód" s deaktivovanou tlačnou vrtulí (je zaproporovaná?) kdy i tak ten mixér švihá ...Zobrazit celý příspěvek
Náskok americké vrtulníkové školy je neskutečný a stále akceleruje...
Zaujal mě ten "tichý mód" s deaktivovanou tlačnou vrtulí (je zaproporovaná?) kdy i tak ten mixér švihá úctyhodně.Skrýt celý příspěvekNejsem vrtulníkoý odborník, ale mé sympatie (já vím, na tom nezáleží) má jednoznačně Bell a jeho 360 Invictus... Na každý pád americké programy FARA/FLRAA zas posouvají leteckou ...Zobrazit celý příspěvek
Nejsem vrtulníkoý odborník, ale mé sympatie (já vím, na tom nezáleží) má jednoznačně Bell a jeho 360 Invictus...
Na každý pád americké programy FARA/FLRAA zas posouvají leteckou (rotorovou) techniku o pořádný kus dopředu.Skrýt celý příspěvekPro mě je naopak tohle mnohem lepší volba, i když ten Bell vypadá "sexy". Ale na to se nehraje... Tohle má řadu vlastností, kterých prostě konvenční systém NR/VR nikdy nedosáhne. ...Zobrazit celý příspěvek
Pro mě je naopak tohle mnohem lepší volba, i když ten Bell vypadá "sexy". Ale na to se nehraje... Tohle má řadu vlastností, kterých prostě konvenční systém NR/VR nikdy nedosáhne. Tohle je mašina, na kterou jsme si měli počkat... Samozřejmě vím, že to nebylo možné, i kdybychom je chtěli, museli bysme si asi dost počkat. Ale ty parametry jsou vynikající.Skrýt celý příspěvek
Jj co se týká letových parametrů, tak je to opravdu hodně velký (r)evoluční skok. Také mi mohlo dojít, že v roce 2019 bude ta tlačná vrtule plynule stavitelná pro tah v obou ...Zobrazit celý příspěvek
Jj co se týká letových parametrů, tak je to opravdu hodně velký (r)evoluční skok.
Také mi mohlo dojít, že v roce 2019 bude ta tlačná vrtule plynule stavitelná pro tah v obou směrech...
Evidentně u Sikorského uvažovali i o tandemovém uspořádání, ale vyšlo jim, že piloti vedle sebe je lepší volba i přes větší čelní průřez. Upřednostnili větší flexibilitu, situační povědomí/spolupráce v kokpitu (a přepravní prostor) před možností lepšího pancéřování.
Vůbec bych se nezlobil, pokud bychom za 10-15 let, po doobjednání 4 Venomů a 8 Viperů, koupili i letku Raiderů.
Mno tak jsem se trochu zasnil. Trochu dost :-)
Prozatím by mi stačilo, kdyby už byla podepsaná a realizovaná ta letošní smlouva na H1.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...