Průzkumně-bojový vrtulník Sikorsky Raider X

Průzkumně-bojový vrtulník Sikorsky Raider X
Raider X / Sikorsky (Zvětšit)

Minulý týden společnost Bell představila lehký průzkumně-bojový vrtulník 360 Invictus. Včera na oplátku Sikorsky ukázala stroj Raider X. Oba vrtulníky jsou hlavní favorité programu FARA (Future Armed Reconnaissance Aircraft).

Raider X byl představen 14. října na konferenci AUSA 2019 (Association of the United States Army 2019) ve Washingtonu. Vrtulník Raider X přímo vychází z demonstrátoru S-97 Raider, ten zase vychází z demonstrátoru X2 (takto se označuje i celá koncepce a technologie).

Koncepci X2 využívá i střední vrtulník SB>1 Defiant, s kterým Sikorsky soutěží v programu FLRAA (Future Long-Range Assault Aircraft). Smyslem FLRAA je najít náhradu za vrtulníky rodiny Black Hawk.

Základním rysem koncepce X2 jsou protiběžné rotory (vyrobené z mimořádně tuhých a pevných materiálů) a použití zadní tlačné vrtule. Při vysokých rychlostech, kdy klasický vrtulník ztrácí vztlak na listech rotoru (a rostou vibrace), pohonná jednotka X2 poskytuje 90 % svého výkonu zadní tlačné vrtuli. Oba rotory přitom svým protiběžným chodem kompenzují ztrátu vztlaku a tedy i vznikající vibrace.

O výhru v programu FARA se pravděpodobně utkají stroje 360 Invictus a Raider X (ve FLRAA zase SB>1 Defiant a V-280 Valor). O úspěch ve FARA ale bojuje také dvojice dalších trojčlenných týmů ‒ Boeing / AVX / L3 a Karem / Northrop Grumman / Raytheon. Stroje FARA nahradí vyřazené OH-58 Kiow Warrior a později také část vrtulníků AH-64 Apache.

Podle tiskové zprávy Raider X vyniká výjimečnými výkony, protože tuhé rotory poskytují „vysoce citlivou manévrovatelnost, vylepšené visení při nízkých rychlostech, mimoosé stoupání a akceleraci a brždění bez změny výšky.“


Raider X a jeho letové schopnosti

Raider X zvládne například jemně manévrovat nízko nad komplikovaným terénem (ulice měst, lesy). Díky zrychlení a zpomalení (zadní vrtule má i zpětný chod) bez změny výšky zase piloti, senzory a zbraně neztratí kontakt s cílem a terénem.

Oproti klasickým vrtulníkům umí Raider X provést zatáčku na polovičním poloměru. Díky zpětnému chodu zadní vrtule dokáže zůstat Raider X v dopředném náklonu (nosem dolů) a neztratit tak kontakt s cílem.

Sikorsky dále vyzdvihuje „agilní digitální design“ ‒ komponenty Raider X lze vyrábět na výrobních linkách strojů CH-53K, CH-148 a F-35. Výhodou jsou nižší pořizovací náklady a rychlejší modernizace.

Raider X získá otevřenou architekturu s možností velmi rychle integrace nových počítačů, elektroniky, avioniky, senzorů, systémů vlastní ochrany, zbraní, atd. Sebemonitorovací systém zase usnadní servis a logistiku. Na závěr Sikorsky vyzdvihuje flexibilitu, a to díky velkému vnitřnímu užitnému prostoru (viz dále).

Sikorsky neuvedl cestovní a maximální rychlosti Raider X. Podle tiskové zprávy ale stroj plní rychlostní požadavky programu FARA, tj. cestovní rychlost minimálně 333 km/h, krátkodobě až 380 km/h.


Hlavní rotory S-97 Raider; větší foto / Sikorsky

Podle společnosti Sikorsky demonstrátor X2 dosáhl letové rychlosti 463 km/h (250 uzlů za hodinu), se stejnou rychlostí se počítá pro SB>1 Defiant. Naopak S-97 (léta s jedním motorem T700) při letových testech dosáhl „jen“ 398 km/h (v mírně sestupném letu). Raider X s výkonnějším motorem GE T901-900 ale rychlostně překoná S-97 ‒ vyšší výkon využije zadní tlačná vrtule. 

Raider X má maximální startovní hmotnost 6350 kg (S-97 4990 kg). Raider X je zároveň o 20 % větší než S-97, což je částečně dáno použitím motoru T901-900 a velkými vnitřními zbraňovými šachtami. Stejně tak průměr obou rotorů a zadní tlačné vrtule je o 20 % větší než u S-97. Hlavní rotor Raider X měří 11,85 m (39 stop) oproti 10,36 m (34 stop) u S-97. Armáda u vrtulníků FARA požaduje rotor o průměru maximálně 12,19 m (40 stop).

Klíčové jsou velké vnitřní zbraňové šachty o objemu 3,4 kubických metrů, což je o 0,85 kubický metrů více, než požadovala armáda. Rozměrné šachty umožní budoucí instalaci nové generace zbraní, ale i nejrůznějších z vrtulníku vypouštěných „efektorů“ ALE (Air-Launched Effects), kamikaze dronů, případně nesení jiného nákladu.

ALE jsou v podstatě systémy na pomezí dronů a přesných zbraní, které se vypouštějí z vrtulníků nebo letadel.


Nejnovější video SB>1 Defiant

„ALE je něco, co se bude časem vyvíjet. Mohou to byt rušičky. Mohou to být zbraně. Může jít o kamikaze drony. Může jít o ze vzduchu vypouštěné drony, který rozšíří vaše [zpravodajské, sledovací a průzkumné] schopnosti,“ vysvětluje Tim Malia, ředitel programu Future Vertical Lift ve firmě Sikorsky. “Takže jsme přistoupili k vytvoření mnohem většího prostoru [zbraňové šachty] pro lepší flexibilitu.”

Klíčovým rysem Raider X je použití dvoumístného kokpitu, kdy dvojčlenná posádka sedí vedle sebe, což zlepšuje koordinaci a situační povědomí posádky. Dvoumístná kabina dovolila i vytvoření zmíněných velkých zbraňových šachet. Na druhé straně Raider X s tandemovým uspořádáním pilotní kabiny, podobně jako má Apache, Viper nebo 360 Invictus, by byl o něco levnější a lehčí.

Raider X lze díky velkému vnitřnímu prostoru dokonce konfigurovat pro dopravu osob a nákladu.

"Můžete odstranit odpalovací zařízení a objem, který získáte, vypadá jako kabina pro šest mužů. Takže pokud armáda nebo jiná složka bude chtít víceúčelovou nebo více-misijní kapacitu, tenhle vrtulník prostě dokáže vykonat i tuto práci,” uvedl Malia.

Dva finalisty programu FARA se dozvíme v březnu 2020. Porovnávací zkoušky prototypů začnou v roce 2023 a v roce 2024 se rozhodne o případné sériové výrobě. Termín dodání prvních vrtulníků je stanoven na rok 2028.

Zdroj: AW, The Drive

Nahlásit chybu v článku


Související články

Vrtulníková stíhačka S-97 Raider poprvé naživo

Americká firma Sikorsky Aircraft představila veřejnosti technologický demonstrátor lehkého ...

Vrtulník S-97 Raider poprvé ve vzduchu

Vrtulníková stíhačka S-97 Raider tento pátek podnikla svůj první testovací let. Firma Sikorsky během ...

V-280 Valor a SB-1 Defiant : Armáda tlačí na vývoj nových typů vrtulníků

Americké firmy Bell Helicopter a Boeing-Sikorsky pokračují ve vývoji technologických demonstrátorů ...

První let přelomového vojenského vrtulníku SB>1 Defiant

21. března poprvé vzlét dvourotorový vojenský vrtulník SB>1 Defiant. Vrtulník je produktem ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • RiMr71
    15:43 16.10.2019

    Náskok americké vrtulníkové školy je neskutečný a stále akceleruje... Zaujal mě ten "tichý mód" s deaktivovanou tlačnou vrtulí (je zaproporovaná?) kdy i tak ten mixér švihá ...Zobrazit celý příspěvek

    Náskok americké vrtulníkové školy je neskutečný a stále akceleruje...
    Zaujal mě ten "tichý mód" s deaktivovanou tlačnou vrtulí (je zaproporovaná?) kdy i tak ten mixér švihá úctyhodně.Skrýt celý příspěvek

  • VlaLang
    09:54 16.10.2019

    Nejsem vrtulníkoý odborník, ale mé sympatie (já vím, na tom nezáleží) má jednoznačně Bell a jeho 360 Invictus... Na každý pád americké programy FARA/FLRAA zas posouvají leteckou ...Zobrazit celý příspěvek

    Nejsem vrtulníkoý odborník, ale mé sympatie (já vím, na tom nezáleží) má jednoznačně Bell a jeho 360 Invictus...
    Na každý pád americké programy FARA/FLRAA zas posouvají leteckou (rotorovou) techniku o pořádný kus dopředu.Skrýt celý příspěvek

    • Brakant
      10:34 19.10.2019

      Pro mě je naopak tohle mnohem lepší volba, i když ten Bell vypadá "sexy". Ale na to se nehraje... Tohle má řadu vlastností, kterých prostě konvenční systém NR/VR nikdy nedosáhne. ...Zobrazit celý příspěvek

      Pro mě je naopak tohle mnohem lepší volba, i když ten Bell vypadá "sexy". Ale na to se nehraje... Tohle má řadu vlastností, kterých prostě konvenční systém NR/VR nikdy nedosáhne. Tohle je mašina, na kterou jsme si měli počkat... Samozřejmě vím, že to nebylo možné, i kdybychom je chtěli, museli bysme si asi dost počkat. Ale ty parametry jsou vynikající.Skrýt celý příspěvek

      • s_jirka
        20:46 19.10.2019

        Jj co se týká letových parametrů, tak je to opravdu hodně velký (r)evoluční skok. Také mi mohlo dojít, že v roce 2019 bude ta tlačná vrtule plynule stavitelná pro tah v obou ...Zobrazit celý příspěvek

        Jj co se týká letových parametrů, tak je to opravdu hodně velký (r)evoluční skok.
        Také mi mohlo dojít, že v roce 2019 bude ta tlačná vrtule plynule stavitelná pro tah v obou směrech...

        Evidentně u Sikorského uvažovali i o tandemovém uspořádání, ale vyšlo jim, že piloti vedle sebe je lepší volba i přes větší čelní průřez. Upřednostnili větší flexibilitu, situační povědomí/spolupráce v kokpitu (a přepravní prostor) před možností lepšího pancéřování.

        Vůbec bych se nezlobil, pokud bychom za 10-15 let, po doobjednání 4 Venomů a 8 Viperů, koupili i letku Raiderů.
        Mno tak jsem se trochu zasnil. Trochu dost :-)
        Prozatím by mi stačilo, kdyby už byla podepsaná a realizovaná ta letošní smlouva na H1.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...