Polsko-české vozidlo Husar 4×4 na tatrováckem podvozku

-
9. 9. 2017
-
75 komentářů
-
Jan Grohmann
Na právě skončené výstavě MSPO 2017 v polských Kielcích česká firma TATRA DEFENSE VEHICLE (TDV) představila obrněné taktické vozidlo Husar 4×4 na tatrovackém podvozku 4×4. Vozidlo vzniklo ve spolupráci s polskou firmou H. Cegielski-Poznań pro polský vojenský program Pegaz.
Polská armáda chce pro své speciální síly v rámci programu Pegaz do roku 2022 získat 105 taktických víceúčelových obrněných vozidel. Celková potřeba je ale 280 vozidel – pro speciální síly 150 ks a 130 ks pro jednotky vojenské policie (Żandarmeria Wojskowa). Po roce 2023 několik set podobných vozidel získají i polské pozemní síly.
Varšava ale plánuje pro své ozbrojené síly nakoupit mnohem více taktických obrněných vozidel s pohonem 4 × 4. Varšava typově nejpodobnější vozidla hledá v rámci programu Kleszcz, známého také jako LOTR (Lekki Opancerzony Transporter Rozpoznawczy) a programu Barakuda.
Program Kleszcz hledá náhradu za průzkumné transportéry řady BRDM-2, program Barakuda pak náhradu za vozidla BRDM-2 s protitankovými řízenými střelami Maljutka. V rámci programu LOTR Varšava plánuje nakoupit až 250 vozidel, u programu Barkuda je počet nakupovaných vozidel neznámý – program právě odstartoval a provádějí se analýzy trhu.
Z hlediska vozidla Husar 4 × 4 je však zajímavé, že podle posledního tweetu známého polského vojenského komentátora a vojenského analytika Remigiusze Wilka polský Inspektorát pro vyzbrojováni (Inspektorat Uzbrojenia) uvažuje o nákupu společné platformy 4×4 pro programy Pegaz, Kleszcz i Barakuda.
Vozidlo Husar 4 × 4 bylo na MSPO 2017 prezentováno jako polské vozidlo na tatrovackém podvozku. Zastupitel polské společnosti H. Cegielski-Poznań nám však řekl, že motor a převodovka je americké produkce a karosérie vznikla v režii TDV. V krátké diskuzi při slavnostním ceremoniálu představení vozidla jsme se sice nedozvěděli, kde byla karosérie navržena, ale designově byla upravena v TDV.
Pod vystaveným vozidlem bylo zrcadlo, ve kterém se efektivně zrcadlil podvozek; větší foto / autor
Každopádně Husar 4×4 je navržen polskou stranou tak, aby splnil podmínky polského programu Pegaz. V případě úspěchu v polské armádě se vozidla budou vyrábět ve firmě H. Cegielski-Poznań – v polské firmě vznikne 70 % vozidla. Dodejme, že H. Cegielski-Poznań je bývalým výrobcem obřích lodních motorů a jeho historie sahá až do roku 1854.
Husar 4×4 je taktické obrněné vozidlo s velkou průchodností terénem danou unikátním tatrováckým podvozkem. Systém vzduchového odpružení všech polonáprav dovoluje změnit světlou výšku vozidla (390 mm) pouhým stiskem tlačítka v rozmezí - 120 / + 90 mm.
Nižší světlá výška se kvůli lepším jízdním vlastnostem volí na pevné cestě nebo kvůli transportu v letadlech. Velká světla výška se hodí při jízdě v těžkém terénu a v situacích, kdy hrozí výbuch miny nebo IED.
Husar 4×4 měří na délku 5600 mm a výšku 2700 mm; větší foto / autor
V základní verzi Husar 4×4 uveze šest osob s vybavením a poskytuje balistickou ochranu úroveň 3 (7,62×51 mm z 30 m) a protiminovou úroveň 2 (6 kg TNT) podle normy STANAG 4569. Odolnost proti IED zvyšuje i (podélně) kluzné uložení monolitické karosérie na podvozku.
Prázdná hmotnost vozidla je 11 900 kg a bojová 13 500 kg (palivo, posádka, vybavení, munice). Podvozek však bezpečně snese zatížení až 15 000 kg, což umožňuje instalovat další vybavení nebo zbraňové systémy.
V případě zájmu zákazníka není problém vyvinout odvozené varianty, včetně verze s pancéřovou kabinou pro dvě osoby a nákladovou korbou nebo otevřenou variantu.
Vozidlo pohání zmiňovaný americký motor Cummins o objemu 6,7 a výkonu 210 kW (286 koní). Převodovka je automatická se šesti stupni vpřed a jedním vzad. Interní nádrž o objemu 150 l postačí na dojezd 500 km po pevné cestě a 300 km v terénu. Maximální rychlost (daná odolností pneumatik) je 110 km/h.
Prostor řidiče a velitele; větší foto / autor
Husar 4×4 dokáže překonat kolmou překážku vysokou 0,5 m, příkop široký 0,9 m a brodit se v hloubce 1,2 m.
Vozidlo bylo na výstavě osazeno slovenskou dálkově ovládanou robotickou stanicí Gladius 12 vyvinutou Elektrotechnickým výzkumným a projektovým ústavem (EVPÚ) z Nové Dubnice. Stanici lze osadit kulometem ráže 7,62 mm, 12,7 mm nebo 40mm granátometem. Hmotnost stanice je 200 kg.
Stanice je vybavena laserovým dálkomětem a dvěma denními barevnými kamerami, jejichž přiblížení umožňuje detekci neznámého předmětu až na vzdálenost 8500 m. Rozpoznání objektu (vlastní/cizí) je možné na vzdálenost 1750 m. Stanice disponuje rovněž nechlazenou noční kamerou, jejíž prostřednictvím je možná detekce za tmy na vzdálenost 4300 m.
Na strop karosérie je samozřejmě možné umístit nejrůznější zbraňové systémy až do hmotnosti 3000 kg, včetně automatických kanónů.
O vozidlo Husar 4×4 byl na výstavě velký zájem.
Husar 4×4 bude na polském trhu soutěžit s mnoha konkurenty. Ostatně výstava MSPO 2017 byla letos typická velkým množstvím nejrůznějších taktických vozidel 4×4 – to samozřejmě vypovídá o současných prioritách polského ministerstva obrany.
Jelikož pro úspěch v polských vojenských programech je naprosto nezbytná co největší “polskost” výrobku, největšími konkurenty Husara 4×4 budou zřejmě vozidla Tur nebo Zubr od polské firmy AMZ Kutno. Podle informací Armádních novin ale šance polsko-českého vozidla nejsou vůbec malé a reakce polské komunity speciálních sil na vozidlo Husar 4×4 jsou velmi dobré.
Související články
TATRA TRUCKS splnila dodávku pro AČR tři měsíce před termínem
Kopřivnická automobilka TATRA TRUCKS dokázala splnit zakázku pro Armádu ČR více než tři měsíce před ...
-
03.01.2017
-
53 komentářů
-
Tisková zpráva
Dánská armáda kupuje houfnice na podvozku české Tatry
Francouzská firma NEXTER Systems dodá dánské armádě 15 kolových samohybných houfnic CAESAR 8×8 na ...
-
16.03.2017
-
150 komentářů
-
Jan Grohmann
Armáda ČR pořídí šest desítek obrněných vozidel TITUS na podvozku TATRA
Vláda České republiky v pondělí 24. 7. 2017 schválila zakázku na pořízení obrněných vozidel TITUS ...
-
24.07.2017
-
70 komentářů
-
Tisková zpráva
Polská armáda získá 53 000 útočných pušek MSBS-5,56 “Grot”
Do roku 2020 polská armáda získá 53 000 útočných pušek ráže 5,56 mm Grot (dříve MSBS-5,56). V polské ...
-
06.09.2017
-
26 komentářů
-
Jan Grohmann
Komentáře
Som zástancom jednotnej pásovej platformy pre OSSR na báze podvozku T-84, ktorá by v slovakizovanej podobe zahŕňala tanky (so slovenským 120mm kanónom), ťažké BVP a samohybné ...Zobrazit celý příspěvek
Som zástancom jednotnej pásovej platformy pre OSSR na báze podvozku T-84, ktorá by v slovakizovanej podobe zahŕňala tanky (so slovenským 120mm kanónom), ťažké BVP a samohybné húfnice (Diana2). Inak by sa ostalo pri Leopardoch 2, o ktorých sa tu už diskutovalo do zblbnutia v súvislosti s AČR. S modernizáciou T-72 nerátam, lebo ich zrejme nemáme dosť na vytvorenie práporu a dokupovať ich by bola blbosť.Skrýt celý příspěvek
Prvé náznaky boli už v návrh početných stavov, kde sa ráta s navýšením stavu trebišovského mechanizovaného práporu kvôli vzniku organizačného jadra tankového práporu. Len som ...Zobrazit celý příspěvek
Prvé náznaky boli už v návrh početných stavov, kde sa ráta s navýšením stavu trebišovského mechanizovaného práporu kvôli vzniku organizačného jadra tankového práporu.
Len som zvedavý, ako to vymyslia organizačne. Keďže 2.MB by mala byť na kolesách, tak by mal asi tankový prápor patriť pod 1.MB. Teraz ale neviem, či sa bude celé zázemie sťahovať niekam "na západ" alebo budú v trebišovskej posádke útvary oboch brigád. Síce už tu je jedne taký prípad v podobe ženijnej roty v Michalovciach, ale bolo by to už trocha zvláštne. Tretia možnosť by bol samostatný prápor ale to by bolo trošku divné riešenie.Skrýt celý příspěvekoff topic: aktualne, pre vsetkych priatelov slovenskej armady (OSSR), tanky teda budu a dokonca cely tankovy prapor ...Zobrazit celý příspěvek
off topic: aktualne, pre vsetkych priatelov slovenskej armady (OSSR), tanky teda budu a dokonca cely tankovy prapor
https://www.slov-lex.sk/legisl... Skrýt celý příspěvekNie patrz na Wikipedie , to ile wpisane a ile poszlo to dwa rożne światy . Kraj realnie ma 20% bezrobocie do tego dlugi w kraju i za granicą i grozi rozpad na regiony. Nie pisz ,ze ...Zobrazit celý příspěvek
Nie patrz na Wikipedie , to ile wpisane a ile poszlo to dwa rożne światy . Kraj realnie ma 20% bezrobocie do tego dlugi w kraju i za granicą i grozi rozpad na regiony. Nie pisz ,ze to nie ma wpływu.sic !Skrýt celý příspěvek
Tecka - nie masz racji Ani nie okroją borsuka, ani też nasz budżet nie osiągnie budżetu Hiszpanii Zapóźnienie w modernizacji technicznej to także nie jest powód "innych ...Zobrazit celý příspěvek
Tecka - nie masz racji
Ani nie okroją borsuka, ani też nasz budżet nie osiągnie budżetu Hiszpanii
Zapóźnienie w modernizacji technicznej to także nie jest powód "innych priorytetów" w poprzednich latach - sic!Skrýt celý příspěvekPro Rase - nie tu chodzi o to o czym pisałem (Gdy pytałeś ile nowych BWP potrzebuje WP) Obecnie WL (wojska lądowe) to min. 11 brygad zmechanizowanych / pancernych W ich składzie ...Zobrazit celý příspěvek
Pro Rase - nie tu chodzi o to o czym pisałem (Gdy pytałeś ile nowych BWP potrzebuje WP)
Obecnie WL (wojska lądowe) to min. 11 brygad zmechanizowanych / pancernych
W ich składzie jest aż 23 bataliony zmechanizowane.
Z tych 23 batalionów docelowo 8 to bataliony na Rosomakach
A ile będzie Borsuków? - realnie max kolejne 8 batalionów
Co z resztą? - i to jest pytanie...
Tecka myśli że w przyszłości MON kupi kolejne KTO
Co do Aligatora Master - właśnie to jest największy problem wspólnych projektów.
Nawet jeśli czeski czy słowacki przemysł ma ciekawy produkt - to jest mało aktywny na naszym rynku.
A trzeba się promować - pokazywać VIPom. (A wasi ministrowie po hasłem "grupy wyszehradzkiej" mogą lobbować takie produkty jako "wspólne")Skrýt celý příspěvekTak Rase słuszna uwaga,program Borsuk moze byc okrojony ze względu na finanse... (Wszystko wskazuje,ze będzie drogi ,jednostkowo taki polski ASCOD ) Są ważniejsze dla nas projekty ...Zobrazit celý příspěvek
Tak Rase słuszna uwaga,program Borsuk moze byc okrojony ze względu na finanse... (Wszystko wskazuje,ze będzie drogi ,jednostkowo taki polski ASCOD ) Są ważniejsze dla nas projekty ,nie ma się co oszukiwać . W przyszłym roku będziemy mieli budżet na poziomie Hiszpanii,ale co z tego jak mamy spore zapóźnienia w modernizacji (ważniejszy byl rozwój kraju i słusznie) i nie jesteśmy na nasze nieszczęście na miejscu Hiszpanii...Skrýt celý příspěvek
Tecka: neuvažovalo se v Polsku o alespoň částečném nahrazení BMP-1 kolovými bojovými vozidly Rosomak ? Přeci jen i u nás se v roce 2013 řešilo, co s BVP. Jedna z uvažovaných ...Zobrazit celý příspěvek
Tecka:
neuvažovalo se v Polsku o alespoň částečném nahrazení BMP-1 kolovými bojovými vozidly Rosomak ? Přeci jen i u nás se v roce 2013 řešilo, co s BVP. Jedna z uvažovaných možností byla i nakoupení dalších vozidel Pandur a zrušení pásových BVP. Pokud by v Polsku nevyšel program Borsuk, tak máte hodně velký problém a Rosomáky vyrábíte levně, rychle atd. tak i tato varianta by snad byla lepší než další provoz BMP-1, které už je opravdu na odpis. Berme to jen jako variantu, pokud by nebyly finance a vůle nakoupit pásáky.Skrýt celý příspěvekOk. Napisalem o Borsuku ,wiekszosc i tak bedzie na kołach bo nas nie stać. Mamy kumulujące sie duze projekty (Orka,Wisła,Kruk)i jak bedą dalsze przesunięcia to moze powaznie ...Zobrazit celý příspěvek
Ok. Napisalem o Borsuku ,wiekszosc i tak bedzie na kołach bo nas nie stać. Mamy kumulujące sie duze projekty (Orka,Wisła,Kruk)i jak bedą dalsze przesunięcia to moze powaznie zagrozić wdrażaniu projektu Borsuk
Co do wskazywania lub nie,przez MON to owszem ale juz nie do konca...Pan M ma konfliktowa naturę i mają juz go wszedzie dosyc bo jak z kimś nie zadrze to dostaje zgagi a nie wszystkim to sie podoba. Morawiecki mocno napiera na Cegielskiego , pożyjemy zobaczymy ;) Nie nasze małpy i nie nasz cyrk !Skrýt celý příspěvekOno všeobecne propagácia slovenských firiem je pomerne veľký problém. Ani v Brne nevyužili možnosti ktoré jej výstava ponúkala. Pritom Kerametal ná výhodu oproti mnohým firmám v ...Zobrazit celý příspěvek
Ono všeobecne propagácia slovenských firiem je pomerne veľký problém. Ani v Brne nevyužili možnosti ktoré jej výstava ponúkala. Pritom Kerametal ná výhodu oproti mnohým firmám v tom, že posledná varianta Aligátora je už zavedené vozidlo v armáde (aj keď nie zatiaľ v našej).Skrýt celý příspěvek
Flader: Také jsem se divil, že Aligator na MSPO 2017 nebyl, i když nesehnal polského výrobce, mohl se ukázat zajímavým vojenským delegacím ze zahraničí.
Flader: Také jsem se divil, že Aligator na MSPO 2017 nebyl, i když nesehnal polského výrobce, mohl se ukázat zajímavým vojenským delegacím ze zahraničí.
Lukas: Aj mňa napadlo, že práve Aligator Master II by bol pre vás asi ideálny. Ale bohužiaľ, Kerametal si nezohnal silného poľského spojenca, kto by za neho v Poľsku tento stroj ...Zobrazit celý příspěvek
Lukas:
Aj mňa napadlo, že práve Aligator Master II by bol pre vás asi ideálny. Ale bohužiaľ, Kerametal si nezohnal silného poľského spojenca, kto by za neho v Poľsku tento stroj ponúkal.Skrýt celý příspěvekMa - bo im bardziej "przaśna" tym gorzej dla produktu... Takie obserwacje mam... Z Borsukiem nic się nie dzieje - jest wg. założenia (pływanie + opcja opancerzenia) Nie 10 czy ...Zobrazit celý příspěvek
Ma - bo im bardziej "przaśna" tym gorzej dla produktu...
Takie obserwacje mam...
Z Borsukiem nic się nie dzieje - jest wg. założenia (pływanie + opcja opancerzenia)
Nie 10 czy 15 % - będzie minimum 6 kompani rozpoznawczych, a każdy batalion (w tym czołgów) ma co pluton rozpoznawczy saperów (obecnie na TRI)
Do tego dolicz pułki saperów...
Co najmniej 1/3 wyprodukowanych wozów musi pływać.
Właśnie bawienie się w zakup i produkcje 100 pojazdów wielkiego sensu nie ma. (Wiadomo że przepłacimy)
Stąd jeśli prawdą jest pomysł połączenia KLESZCZa i PEGAZa w jeden program to ja to popieram...
Generalnie wymagania są podobne (chodzi o ochronę balistyczną, minoodporność czy masę)
Jedyne różnice to to wyposażenie (żaden problem) i pływanie
Dlatego ciekawy jest Aligator Master który może pływać (co prawda 5,5 km/h)
Takie rozwiązanie pozwoliłoby na budowę serii zunifikowanych pojazdów.
I nie ma znaczenie co oferuje Cegielski - w przetargu MON może wskazać oferentom że ich produkt ma być produkowany we wskazanym zakładzie należącym do skarbu państwa...Skrýt celý příspěvekLukas Nazwa jak nazwa,jakie to ma znaczenie? Ważniejsze jest to ,kto ma kontrole nad Cegielski ...ministerstwo finansów . Bardzo im zalezy zeby kawalek tortu z zamówień dla ...Zobrazit celý příspěvek
Lukas
Nazwa jak nazwa,jakie to ma znaczenie?
Ważniejsze jest to ,kto ma kontrole nad Cegielski ...ministerstwo finansów . Bardzo im zalezy zeby kawalek tortu z zamówień dla wojska trafiło do tego zakładu i łączenie projektów w jeden nabiera sensu. Kto sie bedzie "bawił" w składanie zaledwie setki 4x4? A pływanie to inna sprawa ,zobacz co sie dzieje z Borsukiem zacznie tyć, 10-15% bedzie plywac reszta juz nie musi ;)Skrýt celý příspěvekmattea: U akehokolvek snimaca (a obvodov spracovania malych signalov) je chladenie dolezite kvoli obmedzeniu tepelneho sumu. Navyse u termokamery je dolezite si uvedomit, ze aj ...Zobrazit celý příspěvek
mattea: U akehokolvek snimaca (a obvodov spracovania malych signalov) je chladenie dolezite kvoli obmedzeniu tepelneho sumu. Navyse u termokamery je dolezite si uvedomit, ze aj sama, rovnako ako objekty ktore snima, je zdrojom IC ziarenia. To sa pripocitava k uzitocnemu signalu a zhorsuje parametre systemu.Skrýt celý příspěvek
Oczywiście to jest marketing Od głupiej nazwy, po twierdzenie że jest w tym jakiś polski udział. Faktyczny twórca wozu liczy, że kooperacja z polskim zakładem umożliwi wygranie ...Zobrazit celý příspěvek
Oczywiście to jest marketing
Od głupiej nazwy, po twierdzenie że jest w tym jakiś polski udział.
Faktyczny twórca wozu liczy, że kooperacja z polskim zakładem umożliwi wygranie dużego kontraktu. Normalna rzecz - konkurencja zrobi podobnie
Ja chętnie widziałby powtórkę OT-64, czyli kupno gotowego produktu i kooperacja przy produkcji.
Ale jak to się mówi w PL "Do tanga trzeba dwojga" (Musi być chęć i wola współpracy wszystkich)
Podobno jest idea by program Kleszcz (lekki pojazd rozpoznawczy - następca BRDM) oraz PEGAZ (lekki pojazd patrolowy) połączyć w jeden program - czyli kupić jedną konstrukcje...
Czyli ok. 500-600 pojazdów
Tylko widzę jeden problem - wóz rozpoznawczy musi pływać...Skrýt celý příspěvekNapadla mne jedna věc. Pokud si dobře vzpomínám, vloni představila Tatra Defence vozidlo T-CAT (nástavba od izraelské firmy Plasan Sasa na podvozku Ford F550 - defakto Sand Cat), s ...Zobrazit celý příspěvek
Napadla mne jedna věc. Pokud si dobře vzpomínám, vloni představila Tatra Defence vozidlo T-CAT (nástavba od izraelské firmy Plasan Sasa na podvozku Ford F550 - defakto Sand Cat), s tím že v budoucnu přijde s obdobným vozidlem na vlastním podvozku. Je pravda, že vozidlo bylo lehčí kategorie (cca do 9t), ale není to další vývoj této linie vozidel v porfoliu Tatry?
Pro zajímavost, jak mají kategorie obdobných typů vozidel rozděleny Němci - v rámci komplexního programu GFF chce německá armáda vyměnit jádro své kolové obrněné techniky. GFF 1 řeší vozidla do 5,3 tuny, GFF 2 do 7,5 tuny, GFF 3 do 12,5 tuny (ve specifikaci požadavek mj. 9 m3 vnitřního prostoru) a GFF 4 do 25 tun.
Kat. 4 si pokrýváme Titusem. kat.3 by pokryl Husar (chtělo by to projekt dotáhnout, nemá např. moc dobrý poměr mezi vlastní hmotností a nákladem oproti vozidlům s obdobnou balistickou ochranou), kat.2 zde bych si vypomohl Oshkosh JLTV nebo Hawkei a kat.1 např. Zetor Fox (Mercedes) včetně i standardní podpůrné verze (nejenom taktická pro SOF). Ale je zde velké množství nabídek a kombinací.Skrýt celý příspěvekhurvo s jednou vecou s tebou súhlasím. Husar je česko-poľsky projekt tak maximálne na papieri. Podľa info, ktoré sú zatiaľ dostupné, je to české vozidlo, maximálne by sa dalo ...Zobrazit celý příspěvek
hurvo
s jednou vecou s tebou súhlasím. Husar je česko-poľsky projekt tak maximálne na papieri. Podľa info, ktoré sú zatiaľ dostupné, je to české vozidlo, maximálne by sa dalo hovoriť česko-slovenské (tá SK veža, plus je to projekt v rámci CSG)Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...