Startuje výroba motorů AL-41F-1 pro ruské stealth stíhačky Su-57

Startuje výroba motorů AL-41F-1 pro ruské stealth stíhačky Su-57
Tryska motoru AL-41F-1 / Twitter Hammer Head (Zvětšit)

V listopadu minulého roku skončil výzkum, vývoj a testování proudového motoru „první etapy“ AL-41F-1 (Izdělije 117). Motor je vylepšenou verzí motoru AL-41F-1S (Izdělije 117S) stíhaček Su-35S a je určen pro první šarže nových ruských víceúčelových bojových letounů Su-57.

Během vývoje (od roku 2004) AL-41F-1 vzniklo 38 motorů, z toho 30 přímo pro letové zkoušky Su-57. Hlavní předností verze AL-41F-1 je vůbec první použití digitální řídící jednotky (ruské výroby) u ruského vojenského proudového motoru. Motor „první etapy“ AL-41F-1 má Su-57 poskytnout výborný poměr mezi „tahem-hmotností, ovladatelností a nízkou zjistitelností.“

Digitální řídící jednotka najde uplatnění také u vývoje motoru „druhé etapy“ Izdělije 30. Tyto motory obdrží kompletní digitální řízení a především schopnost letu nadzvukovou rychlostí bez přídavného spalování. Vývoj motoru Izdělije 30 podle současných plánů potrvá do roku 2025 ‒ první zástavba motoru a zkušební let je ale plánován již na začátek listopadu letošního roku.

Vývoj Izdělije 30 řeší Sjednocená motorová korporace (ODK) a motor vyrábí Ufimská motorářská výrobní asociace (UMPO).

Podle webu Integral Russia, který se odvolává na údaje ruských novin Gazeta, vývojáři a technici pracují na tři směny, aby splnili dohodnuté lhůty. Existují ale problémy se subdodavateli, kteří údajně „nedokáží plnit své povinosti“. Ruský web upozorňuje, že při přetrvávajících problémech hrozí odsunutí zástavby motoru Izdělije 30 do Su-57 a odsunutí listopadového testu.

Podle Gazety se motor Izdělije 30 výrazně liší od motoru AL-41F-1, především novou turbínou a kompletním digitálním řídícím systémem. Izdělije 30 má poskytovat tah 107 kN bez přídavného spalování, 176 kN s přídavným spalováním. Maximální rychlost Su-57 s těmito motory leží v rozmezí 2500 až 2600 km/h, bez přídavného spalování 2000 km/h. Motor získá vektorování tahu, zřejmě ve všech směrech.


Testování motoru AL-41F-1 (2011)

Ke složitosti vývoje proudových motorů se v této souvislosti vyjádřil pro noviny Rossijskaja gazeta Jevgenij Kablov, generální ředitel Ruského institutu leteckých materiálů (VIAM). „Na světě existuje méně států schopných vyrábět proudové motory, než těch, které mají jaderné zbraně nebo těch, které vypouštějí satelity do vesmíru. Pouze čtyři země ‒ Spojené království, Rusko, Spojené státy a Francie ‒ mají technologie pro plný vývojový a výrobní cyklus moderních proudových motorů,“ uvedl Kablov.

„Navzdory vynaloženému úsilí Čína neumí vyrábět moderní letecké motory. Ano, čínští vědci rychle zkopírovali náš stíhací letoun [Su-30MKK], ale nemohli zkopírovat motor AL-31F. Proto je technologie vývoje leteckých motorů chráněná jako nejdůležitější státní tajemství. A to se týká nejen vojenského, ale také civilního letectví,“ dodal Kablov.

Web Integral Russia v této souvislosti připoměl vývoj proudových motorů ve Spojených státech. Američané dokončili vývoj motoru páté generace Pratt & Whitney F119-PW-100 pro letouny F-22A Raptor na začátku 21. století. Vývoj ale začal už v 80. letech, koncepce byla schválena v roce 1991 a letové testy začaly v roce 1997. Letoun F-22A vstoupil do služby v roce 2005.


Vývoj ruských proudových motorů od vzniku platformy Su-27; větší foto / ODK

F119-PW-100 má dvouhřídelové uspořádání s plochou zadní tryskou s vektorováním tahu ve dvou rovinách. Motor měří na délku necelých 5,2 m, na průměr 1,2 m. Motor váží 1800 kg a teplota před turbínou je 1647 °C (čím vyšší teplota, tím vyšší účinnost motoru). Maximální tah motoru je 155 kN (podle některých zdrojů až 164 kN).

F-22A s motory F119-PW-100 vyvine maximální rychlost 2410 km/h, bez přídavného spalování lze letět rychlostí až 1960 km/h. Bojový rádius F-22A je 760 km. Celkově motory F119 nalétaly již 500 000 hodin, od roku 2005 (od zavedení F-22A do výzbroje) 200 000 hodin. Prozatím bylo vyrobeno 500 motorů F119 pro celkově 195 letadel F-22A, z toho 187 sériových.

Nesmíme také zapomenout na motor Pratt & Whitney F135 víceúčelových bojových letadel F-35 Lightning II. Motor vychází z pohonné jednotky F119 a jeho vývoj byl dokončen v roce 2007. Motor F135-PW-100 (pro verzi F-35A) měří na délku 5,6 m, maximální průměr je 1,17 m, hmotnost 1,7 tuny a maximální tah (s přídavným spalováním) dosahuje hodnoty 191 kN.

Maximální rychlost F-35A je 1930 km/h, bez přídavného spalování 1470 km/h. Bojový rádius je 1400 km.

Zdroj: TASS

 

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Ruské stíhačky Su-57 s nejnovějšími motory Izdělije 30

Minulý týden ruský výrobce Suchoj, člen Sjednocené letecké korporace (OAK), začal s leteckými testy ...

Su-57 v Sýrii: Marketing nebo další fáze testování?

Minulý týden se k ruským leteckým silám v Sýrii přidalo několik stíhacích letounů páté generace ...

Ruský tisk: Stíhačka Su-57 je drahá a zbytečná hračka

Člen expertní rady Státní dumy pro letecký průmysl a vedoucí komise Státní dumy pro právní ...

Lobbování za stíhačku Su-57 v ruských médiích

Ruské ministerstvo obrany pořídí prozatím jen jednu letku nových ruských stíhaček páté generace ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • premek
    14:56 05.05.2019

    Technicky vzato, důležité pro produkci je materiálová technologie, a na to začínají docházet přírodní zdroje prakticky všude kromě východu eurasijského kontinentu. Na stejné úrovni je konstrukční um a schopnost jej realisticky promítnout do produkce i produkční technologie. Finance nejsou tak důležité, pokud jde o prioritu. Finance jsou politické, nikoli odborné. Ten, kdo priorizuje vojenské finanční výdaje před důstojnou úrovní ekonomické situace běžné populace lidí, koleduje si o obrovské problémy. Je přitom obdivuhodné, že z politického hlediska je socioekonomická situace RF mnohem stabilnější než ta v USA, a to navzdory oficiálním ukazatelům, jež jsou záměrně zkreslovány k vyvolání příznivějšího dojmu o socioekonomické situaci v USA. Zatímco USA jsou za svou snahu fušovat do globální politiky, jíž globálně rozvrtaly, a destabilizovaly kdejakou jim nepodlézající zemi, v nemilosti u Globálního Principála RF si pod pokličkou bez jakékoli reklamy a tržních ztrát pomalu, ale jistě buduje stabilní, Globálním Principálem do značné míry podporovanou zdrojovou stabilitu. Tomu odpovídá i pořízení jediné letky Su-57, která bude sbírat provozní údaje k potřebným úpravám k postupné produkci dalších letek takto vybavených, bude-li to třeba. Jelikož je s pravděpodobností hraničící s jistotou celý Západ před nevyhnutelnou finančně ekonomickou krizí s propadem uměle nadhodnoceného HDP o 50 - 60 procentních bodů, je zjevné, že schopnost USA a zemí NATO financovat byť i priooritně své vojenské programy se stane neudržitelnou a nereálnou ve světle strachu o elitní pozice elitářů před naštvanými davy.

  • Charlie
    09:01 30.04.2019

    Do politické debaty se montovat nebudu,ale s českým leteckým průmyslem to zas tak bídné není, přátelé.

    Předně, máme tu 2 (DVĚ!) fabriky schopné postavit kompletní éro, to není na stát naší velikosti úplně běžná věc.

    Dále máme tak širokou subdodavatelskou strukturu, že sme schopní vlastními silami do jejich ér vyrobit prakticky všechno (z hlavy mě jako to co se u nás nevyrábí napadají jen radary, proudové motory - ty sme mmimochodem uměli, a nejvyšší level digitální avioniky). Motory, hydraulika, palivové systémy, na co si vzpomenete, to umíme.

    A to nepočítám výrobce ultralajtů (jeden umí i vrtule) a další...

    Fakt nejsme jen montovna autodílů...

    • Jirosi
      09:55 30.04.2019

      EV-55 i přes finanční problémy, bych také počítal.

    • flanker.jirka
      11:57 30.04.2019

      A kdo vám pro ty éra vyrobí materiál na stavbu? Vždyť se to sem dováží z venku.
      Zrovna radary by aktuálně byly schůdnější z domácí produkce než motory a vše ostatní. Retia umí radary i v používaném X pásmu a není jediná pro takovou práci.
      Třeba Vás z hlavy napadne, proč je Alca z více jak 50% z dovozu.

  • viktor.sieger
    08:36 29.04.2019
    Oblíbený příspěvek

    "Vývojáři a technici pracují na tři směny". To jako mají málo stolů, židlí a počítačů, že si je musí půjčovat? Práce na tři směny je určená pro výrobní linky, kde je hřích nechat linku stát, ale do vývoje? Co takový vývojář za noc vyvine? Když jsem naposledy vyvíjel v noci já, tak jsem kolem třetí ráno omylem smazal produkční databázi.

    • Miroslav
      09:46 29.04.2019

      Ja som to skúšal v mojej konštrukčnej kancelárií ísť na smeny s potvrdzujem, že je to blbosť. Konštruktér či technológ potrebuje svoju komformitu. Teda vlastné miesto kde sa cíti dobre a ktoré je len jeho. Naozaj tomu nerozumiem. Každý poskytovateľ CAD má možnosť plávajúcej licencie

      • Jirosi
        12:04 29.04.2019

        Technolog vzhledem k tomu že je jeho náplní podpora výroby, by tam měl být vždy když se vyrábí. Aby mohl řešit aktuální problémy, ale ne celé oddělení.

    • Jara
      11:19 29.04.2019

      No Jo v Rusku holt umí i “srát” myšlenky na “povel” jinak vyhazov a pracovní tábor, takže chleba pytel cibule a vyvíjej teď !! ;))

    • stronger.p
      16:15 29.04.2019

      Kdo ví, o kolikátý překlad překladu a redakční úpravu řečeného se jedná... Mohlo být řečeno obrazně "..usilovně, dnem i nocí, pracují vývojáři a konstruktéři..." Nemyslím si, že i v Rusku, by chodil vývojář nebo konstruktér na odpolední nebo noční....Chápal bych, pokud by třeba nějaký vývojář dělal po nocích z domova, jak někteří programátoři nebo správci sítí a serverů a porady by se řešily telekonferencí, ale ve vojenské a přísně tajné sféře, mi to přijde nepravděpodobné. Ale na druhou stranu může novinář úmyslně napsat "hloupost" a hned je se čemu posmívat nebo se o tom dohadovat...

  • Pauli
    11:20 28.04.2019

    Když jsme u těch proudových motorech a schopnosti států ohledně jejich výroby.,tak by mě zajímala jedna věc a bude to mimo téma, ale.... Co za motory montují Íránci do těch svých proudových dronů a stíhaček americké provenience? Přeci nebudou mít ty motory i s generálkama životnost 40 let

    • flanker.jirka
      12:06 28.04.2019

      Cesty náhradních dílů jsou občas nevyzpytatelné, stačí se podívat, jak se snažili obstarávat díly na F 14. U dílů na F 5 to bude obdobné. Ale rozhodně USA nejsou jediná země, která má patent na rozum a Íránci nejsou žádné kočovné meduzy a evidentně jim z části jde alespoň reverzní inženýrství. Ví se třeba o tom, že radary na jejich F 5 jsou íránské kopie čínského radaru, který je zase čínskou kopií italského radaru :-D
      https://nationalinterest.org/b...

    • madrabbit
      17:29 28.04.2019

      IMHO motor pro F-5 je trochu někde jinde, než moderní konstrukce. U F-14 také měli dost času na reverzní analýzu. Takže i když to třeba nebude mít plnou životnost, tak jim to stačí (stejně nemají na výběr). Ale kopie i "postaršího" motoru je velký problém - slitiny - Číně to nejde už 30 let.

      • flanker.jirka
        18:51 28.04.2019

        O tom co skutečně dokážou se moc asi nedozvíme. Zajímavé by bylo vědět v jakém stavu letadla mají a kolik jsou toho s nimi schopni nalétat. Dodnes mají některé B 52 původní motory, protoze jsou povedené.

        • danny
          13:15 29.04.2019

          Před dvěma lety jsem letěl A300 z Busheru do Teheránu. A přes počáteční strach musím říct, že mě překvapilo, jak měli toho veterána opečovávaného. Vypadá to, že jak mají problém se k té technice dostat, tak se k ní chovají s hroznou úctou.

    • danny
      13:04 29.04.2019

      Pauli: Írán odebral 79 ks F-14A (evidenční č. US Navy 160299 až 160376) s motory TF303P-414, které byly spolehlivější, než 412 ve strojích, které používalo námořnictvo. Co jsem někde četl, tak tyto motory zároveň mají řadu shodných technických uzlů s motory J85-GE-21 z F-5E.

      Írán má prý aktuálně 35 letuschopných F-14. Kromě dílů získaných různými kanály (nákupy dílů pro F-5 různě po světě, nebo akce jako nejprofláknutější Irán - Contras) prý cca 75% dílů vyrábějí sami. Zároveň se připravuje integrace nových ruských motorů, avioniky, radaru a zbraní. Takže to vypadá, že Tomcaty budou ještě chvilku létat.

      Jinak by v současné době měli mít 75 letounů F-5 a snad něco kolem 30 ks HESA Saeqeh, což je produkt vlastního vývoje, tedy zaintegrování všech náhradních dílů vyvíjených pomocí reverzního inženýrství pro F-5.

      • stronger.p
        16:30 29.04.2019

        Tu konverzi Tomcatu na ruské motory a zbraňové systémy si úplně neumím představit. Určitě by je vyšlo značně levněji koupit od RF něco hotového, pokusit se např. o "vývozní" verzi SU-34 nebo nakoupit hromadu MiG-35, na MiGa by jim Rusové asi kývli...

        • danny
          16:57 29.04.2019

          Oni už toho mají dost odpracovaného. Rakety už nějaké integrovali, radar vím, že už tam taky nějak nabastlili. A jestli by to vyšlo dráž, nebo levněji, to nedokážu odhadnout. Ale předpokládám, že se do nějaké velké závislosti na komkoli pouštět nechtějí.

  • SKmartinTO
    01:24 28.04.2019

    Vzdušné sily Ozbrojených síl SR

    MIG-29AS FULCRUM Klimov RD-33/

    https://youtu.be/QpN71Pz0sI8...

  • SKmartinTO
    01:08 28.04.2019

    Vazeny priatelia .)nadsenci , profesionaly citam AN kazdy jeden den a dakujem za slobodnu diskusiu.) Chcem vas vsetkych pozvat do Piestan SR
    http://www.festivalletectva.sk...

    Mame Klimov RD-33 na nasich MiG29AS pridu bratia Česi CASA C - 295 M a nas brat Display pilot kpt. Ing. Ivo „Kardy“ Kardoš z 211. taktickej letky v Čáslavi JAS 39 C - GRIPEN .) EUROFIGHTER TYPHOON s Eurojet EJ2/2 a MIRAGE 2000 SNECMA M53-P2 bude muzika aj deti najdu nieco
    http://www.festivalletectva.sk...

    a hlavne pivko a ta nasa slobodna diskusia .) dojdite vsetci a doprajte si ten rachot .)

  • damik
    17:57 27.04.2019

    >>> Startuje výroba motorů AL-41F-1 pro ruské stealth stíhačky Su-57

    SU-57 neni ani stealth, ani 5ta generace a ani nebude umet sestrelovat SU-3? v pomeru 1:20

    • flanker.jirka
      21:30 27.04.2019

      :-) to už jste se dostal až k nadpisu :-)

  • SofF
    13:30 27.04.2019

    velmi zajímavý a vyvážený článek.
    Čína má prostě smolíka, jsou věci které prostě jednoduše zkopírovat nelze takže si musí počkat a pilně testovat, nějaké čtyři pětiletky by mohly stačit na dohnání motoru z F-22 :-)
    A i tak můžou čínani být rádi, kde by byli bez mnoha ex-sovětských řešení.
    Další zajímavou kapitolou je Indie kde si zřejmě představovali že jim RF dodá hned tyto čerstvě vyvinuté motory, velcí humoristé :-))
    No a pokud by došlo k jakémusi restartu ex-indického projektu v turecké režii v případě zrušení kontraktu F-35 tak by určitě také dostali v nabídce jen motor z SU-35S.

    • palo satko
      15:27 27.04.2019

      Čina svojho "smolika" niekedy vyrieši, ale v Česku bola firma Poldi Kladno, ktora vyrabala špecialne zliatiny pre letecke motory, no a dnes .... Poldi a Česko s nim ma ozajstneho "smolika". Nedožene ani to čo pre desatročiami vyrabalo.

    • damik
      18:00 27.04.2019

      A nebo si Cina technologii ukradne nebo koupi treba od Ukrajincu. Rusko proti Cine nema do 50 let sanci. Cina bude za 50 let jako dnesni Japonsko ...

      • palo satko
        09:27 28.04.2019

        Prečo sa trapit Ruskom. ked dnes sediš za činskou klavesnicou, čumiš do činskeho monitoru krmeneho činskym počitačom, telefonujes s činskym mobilom a komplet si oblečeny do činskych textilii. žerieme lacne polske sračky, aby sme mohli kupovat činske vyrobky.

  • theo
    11:36 27.04.2019

    A ja som bol v tom , že 30 už bola vo vzduchu v decembri 2017 .
    https://theaviationist.com/201...
    Ak sa mýlim tak ma poučte.

  • damik
    10:28 27.04.2019

    >>> FlankerJirka - Ale schopnosti postavit si věci sám mají strategický rozměr. S každou další věcí, kterou si nedokážeme postavit sami se stáváme závislejšími a potencionálně vydíratelnější, i když se tomu občas říká pouze "napjatější mezinárodní vztahy."

    Predstava ze by CR mnela designovat a vyrabet jet fightery 5te generace sama o sobe je strategicka hloupost. Jen se podivej jak vojenska technologie Putinistanu je 20 az 30 let pozadu oproti NATO; hlavne diky izolaci.

    Strategicky je pro CR nejvyhodnejsi se co nejvice ekonomicky integrovat a kooperovat s 27 staty EU.

    • flanker.jirka
      10:58 27.04.2019

      Používáte srovnání trochu mimo mísu, nejde o nic složitého jako letoun 5. generace, v ČR se ztrácí i schopnosti na mnohem jednodušší produkty.
      Bohužel, jsme na tom i po 20 letech v NATO, tak že máme ve výzbroji, kterou již v "putinistanu" vyřadili do šrotu, a v izolaci nejsme. Páteř pozemního vojska je stále na sovětských technologiích i v původní nemodernizované podobě.
      V případě podpory domácícho průmyslu nejde přece o to, zda je někdo v izolaci, ale o to zachovat si technologický pokrok doma. A zkuste se podívat na to s jakými technologiemi rusové válčili v Osetii a s jakými na Ukrajině a v Sýrii.

      • Jirosi
        11:15 27.04.2019

        NATO nás nutí navyšovat výdaje na 2% hdp, cca 100 mld. Naši politici se k tomu zavázali. Nikdo nám nediktuje, klidně si to můžeme celé utratit doma.

        • flanker.jirka
          11:45 27.04.2019

          Ano, nenutí, proto má AČR to co má, nebo spíše nemá.
          A NATO nás nenutí ani ke 2% HDP z rozpočtu, to jsme jim při vstupu podepsali sami a dobrovolně. Nebýt Trumpa u moci, tak si na 2% HDP, vzpomene akorát zbrojní průmysl.
          Nebylo by lepší stanovit smluvně co do jaké míry má který stát v rámci NATO plnit za schopnosti? ... nejde jen o to ty 2% utratit, ale za co je utratit, nebo chcete-li, investovat.

        • Jirosi
          12:15 27.04.2019

          Nikoliv.
          NATO - Není federační armáda, ale konfederační. Kdy každý má byt schopný ubránit sebe i bez "přátel". V rámci možností.

          Ale zbrojní průmysl plně závislý na dodávkách zbraní státu, nemůže přežít ve společnosti, není ochotna mu zajisti stabilní dodávky kapitálu.

          • astor
            13:55 27.04.2019
            • (15)

            Především je NATO zločinecká organizace, která preferuje násilí před diplomacií. Věřím, že jednou budou šéfové států, které jsou součástí Paktu u mezinárodního tribunálu, který je odsoudí za zločiny proti míru.

          • Pavel1
            22:14 27.04.2019
            Oblíbený příspěvek

            S tou propagandou jsi zaspal 60 let, astor. Přičemž ani před těmi 60 lety tomu nikdo s alespoň průměrnou inteligencí nevěřil.

          • achi67
            12:28 29.04.2019

            ASTOR: Je to sice mimo téma, ale čistě pro moji orientaci v problému, mohl byste uvést nějakou vojenskou mezinárodní organizaci, která preferuje diplomacii před vojenským řešením?

  • Tecka
    08:55 27.04.2019

    Takie coś: https://www.altair.com.pl/news...
    Jest też wzmianka o Was..

  • NeoXII
    07:37 27.04.2019
    Oblíbený příspěvek

    Chlapci aj dievčatá, kašlite na ruské motory. Budúcu nedeľu bude v Piešťanoch letecký deň. Lietať okrem vrtúľ budú aj tri MiG 29, Gripen, Eurofighter, Mirage 2000, Alca, Delfín, Spartan, BlackHawk, Casa atď. Pecka! V Hradci Králové to neuvidíte!!! http://www.festivalletectva.sk...

    • NeoXII
      07:46 27.04.2019

      ..aj v sobotu, samozrejme.. :-)

  • dexnom
    05:50 27.04.2019

    motor tohoto vyznamu je super strategicka zalezitost a zde je fotografie odhaleneho motoru s detailnim pohledem na vektorovaci mechanismus? bullshit!!!

    • NeoXII
      07:46 27.04.2019

      A čo myslíš, že to Číňania obkreslia a vyrobia? Asi ťažko. A to nehovorím o materiáloch. Keby si neboli istí, že to nikto nenapodobní, tak to neodfotia. Podobné je to s raketovými motormi RD-180. Amíci ich majú a aj tak je im to na h...o

      • flanker.jirka
        08:18 27.04.2019

        Čína odebírá z Ruska SU 35, ty mají mít také vektorování tahu.
        A sami zkouší svou trysku na J 10 https://imgur.com/gallery/zzt2...

      • Marw
        09:57 27.04.2019

        Ono usa ma k RD-180 kompletnu dokumentaciu a niekolko krat zvazovali otvorenie vyrobnej linky v USA. Vzdy to skoncilo na tom istom...RD-180 je drahy motor, potrbuju ho rocne jednotky kusov, so zaratanim nakladov na budovanie linky by to bola ekonomicka katastrofa. Par BE-4 ma 20% vyšší tah, vyssie ISP a pritom stoji 30 % menej ako RD-180.

        • Cpt. Morgan
          03:06 29.04.2019

          zatial sa dostali na max. 1800 kN tahu a plny test ma byt az v r. 2021, pricom ruske motory uz nejaku tu dekadu lietaju, tak tu nemaluj, aki su amici borci. Na skutocne cisla si pockame, ked to bude naozaj schopne letiet a dosahovat plny vykon - aj ked domaci ladici zigulakov na sibiri urobia vylepseny karburator, este to neznamena, ze ta lada nezhori na starte a chvastanie v garazi je trt platne, pokial ladici pustaju motor na 73 percent, aby sa nerozpadol...
          Je to prvy US pokus postavit oxidant rich motor po desatrociach pouzivania ruskych motorov a ziskani kompletnej dokumentacie. Pokial nemali NK-33 a RD 180, tvrdili, ze motory s takymi vysokymi teplotami, tlakmi a ucinnostou sa zostrojit nedaju. Teraz sa konecne k tomu snad zacinaju priblizovat. Tak z nich nerob hrdinov, ked su v najpodstatnejsej a najnarocnejsej technologii dekady pozadu. Alebo ved mozes, ked je to nutne..

          • Jirosi
            12:06 29.04.2019

            "viděl sem jeden dokument"

          • Cpt. Morgan
            20:38 29.04.2019

            jirosi, kludne sem daj dokument, ktory bude schopny uviest, ze fakty nie su tak, ako ich popisujem v prispevku. Neviem aky zdroj by som mohol podla teba pouzit, ale tie skutocnosti su vsade uvadzane rovnako, ci uz na kosmonautix, wiki, alebo aj na hociktorych us weboch. Jedina alternativa je, ze sa uvadzaniu tych faktov vyhybaju, ale nikto ich neuvadza tak, ze americania tu technologiu vyvinuli ako prvi a ze ju uspesne desatrocia prevadzkuju a predavaju rusom, ktori ju nezvladaju.

          • Marw
            10:53 01.05.2019

            Morgan - ak s BE-4 dosiahli 80 % nominalneho tahu tak to znamena ze uz dnes maju motor s rovnakym tahom ako RD-191 a cenou o 30 % nizsou. Aj keby hned nedosiahli planovany tah 2.4 MN, uz teraz su na tom v pomere cena/vykon lepsie ako s derivatmi RD-170.

            "Je to prvy US pokus postavit oxidant rich motor po desatrociach pouzivania ruskych motorov a ziskani kompletnej dokumentacie." - nie je pravda. V ramci programu SLI boli vo vyvoji aj ORSC keroloxy, minimalne co ja viem TR107 a RS-84. Ked sa projekt zrusil (preto ze sa politicky presadil nakup RD-180) tak pre TR107 uz bol vyvinuty a otestovany preburner a spalovacia komora s injektorom. Niekedy v tom obdoby boli v USA vyvinute aj prve zliatiny na baze inconelu ktore nepotrebovali dodatocne ochranne pokrytie a zvladali prezit v prostredi za orsc preburnerom.

            "Pokial nemali NK-33 a RD 180, tvrdili, ze motory s takymi vysokymi teplotami, tlakmi a ucinnostou sa zostrojit nedaju." ale houby. Minimalne od druhej polovice osemdesiatich rokov samozrejme museli vediet, ze sa take motory zostrojit daju, prvy let Zenitu s RD-171 bol niekedy okolo roku 1985. To mi chces s vaznou tvarou tvrdit, ze dalsich 15 rokov USA neverili ze ten motor funguje a ma take parametre ako ma?

            "Tak z nich nerob hrdinov, ked su v najpodstatnejsej a najnarocnejsej technologii dekady pozadu." Tie dekady pozadu sa prejavuju tak, ze dokazali postavit tu najkomplikovanejsiu architekturu raketovych motorov (FFSC na Raptore), zvladli vyrobit zliatiny odolne superhorucemu kysliku bez nutnosti dalsieho ochranneho pokrytia a pri vyrobe vyuzivaju masivne moderne technologie ako 3D tlac, ale su za Ruskom dekady pozadu? Pan je celkom humorista.

      • RiMr71
        14:46 29.04.2019

        ...srovnávat úroveň současné kosmonautiky USA a Ruska opravdu nechceš, soudruhu...

        • crusader
          18:44 29.04.2019

          Vám se to oslovení nějak zavrtalo pod kůži, že se ho nemůžete zbavit ani po skoro 30ti letech. Musel jste být velmi perspektivní svazák. Nebo že byste stihl i kandidaturu?

  • damik
    01:01 27.04.2019

    Flanker Jirka - Na druhou stranu se podívejte na to co v ČR nebo SR dnes vůbec dokážeme finalizovat sami? ...s bídou motyku s dřevěnou násadou a to ještě musí vyrobit pracovní síla ze zahraničí. Vše ostatní má v sobě importované komponenty. Rusové si jedou své, vynaložené peníze tak kompletně zůstávají u nich doma.

    No vzhledem k tomu ze CR ma 2x vyssi HDP na hlavu, 2x vyssi prumernou mzdy a muzi se v CR doziji o 10 let vice tak si ten tvuj ruskej zazrak strc laskave do ....

    • damik
      01:34 27.04.2019

      Hele ty kolaborante, nevim proc porad urazis Cechy a Slovaky; kdyz se ti tu nelibi, tak se odstehuj. My te tu nedrzime ...

      https://atlas.media.mit.edu/en...

      The Czech Republic ... is the 9th most complex economy according to the Economic Complexity Index (ECI).

      • Pauli
        01:54 27.04.2019

        Jo ta naše ekonomika závislá na trhu s auty a Německu už se stejně řadí k rozvojovým https://www.e15.cz/domaci/cesk...

      • Kichot
        06:58 27.04.2019

        Já se těm zdejším rudomrdům ani nedivím. Většina jsou pamětníci. Život v pr..li ,před sebou jen pochmurné vyhlídky. No tak aspoň vzpomínají a prudí. Čas je k paměti milosrdný, navíc ty různé alzh. atd. Chápu je ,taky začínám se slzou v oku vzpomínat na zlaté devadesátky. Tu svobodu, to mládí , holky, sice bez peněz, ale bez povinností...Bylo by zajímavé vidět u každého diskutujícího skutečný věk ;-)

        • astor
          07:10 27.04.2019
          • (13)

          Já to vám mladým natomrdům taky nezávidím. Až vám táta s mámou natáhne brka, tak si sami ani neukrojíte krajíc. Mám teď čerstvý zážitek z porady. Mladá inženýrka se ptala vedoucího provozu, zda by obsluhy CNC mohly obsluhovat stroje tři. Deset minut jí vysvětloval, že už teď jsou na hranici přetížení. Pak se zeptala ještě jednou: "A čtyři by mohly...? Vaši budoucnost vám nezávidím s takovou elitou.

          • Jirosi
            10:10 27.04.2019

            Každý měl dostat 4. ruční, a plán splnit na 120%!

          • damik
            10:23 27.04.2019
            Oblíbený příspěvek

            No dnesni mladi Cesti a Slovensti inzenyri si v globalni konkerenci vydelaji v Praze v pohode pres 100Kc mesicne; takze tak neschopni a hloupi jak tady prezentujes asi nebudou.

            Za RVHP by si vydeli tak leda prd a stali pred vylohou Tuzexu, protoze ty zastarale vyrobky nikdo dobrovolne nekupoval.

          • petris
            12:02 27.04.2019

            astor
            Si mi pripomenul moje mladé letá, teda vlastne len jedno v 2015, keď som pracoval pre takého kapitalistu karpatského typu, na CNC sústruhoch. Ťahalo sa na dve dvanásť hodinové smeny. Dennú mal každý chlap 2 mašiny, nočnú 3. Samozrejme, boli to rozbité, 20x havarované stroje, vyradené niekde v Južnej Kóreji. Na nočnú som dostal 1 náhradný plátok na mašinu s tým že mi to musí vydržať do 6:00. Samozrejme, pri vyosenosti tých cncčiek to vydržalo bačov k****, obzvlášť keď sme rúbali liatinu. Takže nočná smena vyzerala tak že som doslova behal medzi tromi sústruhmi a meracou stanicou, pretože na každý obrobok bola časová norma na opracovanie v sekundách. Počas tej doby som akože mal upnúť obrobok, nechať prebehnúť cyklus, vybrať ho, korektne zmerať obvykle aspoň 2 rozmery, neutralizovať alebo naolejovať a uložiť ho. Po 12tich hodinách som vyzeral ako vygrcaný rezanec, pretože to proste nebolo v ľudských silách stíhať na troch strojoch, obzvlášť keď po každých pár kusoch bolo treba premeriavať na meracej stanici alebo 3Dčku a upravovať program pretože stroje išli nanič, ničili rezné plátky a tým lietali rozmery... Proste paráda, ale samozrejme každý vadný kus sa strhával zo mzdy. Našťastie som odtiaľ po 2 mesiacoch odišiel.

          • astor
            12:23 27.04.2019
            • (10)

            Chválabohu, Petrisi, alespoň někdo, kdo ví, o čem je řeč. Vysvětli to českým inženýrům Damikovi a Jirosovi, kteří už dnes v globální konkurenci vydělají
            v Praze a širším okolí přes 100Kč měsíčně. Jaký výkon, taková mzda. :-))

          • petris
            13:00 27.04.2019

            astor
            Všetko sa dá vysvetliť, ale nie všetkým. Ak sa niekto nedokáže poučiť z histórie, no tak si ju zopakuje, s tým ja ani ty bohužiaľ nič nespravíme.

          • astor
            13:59 27.04.2019

            Petris
            Ano, život nás naučil, že proti větru se čůrat nedá. Ale svazákovi občas jednu plácnout můžu, abych si spravil to hořko na patře!

          • Pavel1
            22:16 27.04.2019

            Takže fackuješ sám sebe. S tím by jsi měl zajít k doktorovi.

      • flanker.jirka
        07:12 27.04.2019

        1. O zázraku nemůže být řeč, nejde o nic převratného, pouze jedou evoluci staršího modulu.
        2. Rusko tu nehodlám v žádném případě adorovat, oni mají svůj specifický způsob řešení nebo neřešení problémů, a to nejen technických. Ale schopnosti postavit si věci sám mají strategický rozměr. S každou další věcí, kterou si nedokážeme postavit sami se stáváme závislejšími a potencionálně vydíratelnější, i když se tomu občas říká pouze "napjatější mezinárodní vztahy." Ani u nás vyvinutou L 159 jsme nesměli a nesmíme prodat bez souhlasu USA! Což tomu letadlu výrazně "pomohlo."
        3. Historie československého průmyslu a technických schopností se nezačala psát vstupem do NATO a EU, nežili jsme tu na stromech.

        • Jirosi
          10:16 27.04.2019

          Kolik tu je najednou odborníků schopných dělat moderní avioniku, varovné systémy.
          Kde jste byli zalezlí, když Aero tu alku dělalo...
          Jen nezapomeňte, že bez nich by mohla kroužit maximálně nad letištěm.

          • flanker.jirka
            10:40 27.04.2019

            Alca měla smůlu v tehdejším vlastnictví podniku a orientaci pouze na USA. V době vzniku jsme nebyli v NATO a byli jsme pro ně zemí možná až třetí kategorie, tak že pro tento projekt nabízeli pouze RWR v tak očesané verzi, kterou sami používali u letadel používaných mimo bojovou zónu. Aero mělo samozřejmě představy jiné. Avioniku také nabízeli evropští výrobci, což bylo ignorováno.

    • balm
      07:35 27.04.2019

      Napriklad spickove opticke site, prevodniky a vodice, ktere nevyrobi nikdo dalsi na svete a pouzivaji napr. : pro armadni site, tanky Type10, SAM Type03...

      CR neni Jen montovna.

      • flanker.jirka
        10:36 27.04.2019

        Tak to rád vidím, že se něco děje :-D

  • StandaBlabol
    23:17 26.04.2019

    "Během vývoje (od roku 2004) AL-41F-1 vzniklo 38 motorů, z toho 30 přímo pro letové zkoušky Su-57."

    Tahle věta v plné nahotě ukazuje současný ruský problém. Obrovské vývojové náklady se jim následně nedaří rozpouštět ve velkých výrobních sériích. Těch 38 zkušebních motorů vzniklo kvůli ... dvěma až čtrnácti "sériovým" Su-57 před tím, než přejdou na Izdělije 30. Pokud rozpustí vývojové náklady motoru do jeho výrobní ceny a následně do ceny stíhačky, bude jim Su-57 vycházet mnohem dráž než F-35 nebo F-22.

  • flanker.jirka
    22:49 26.04.2019

    Pokud někomu vadí, že jsou pomalejší v technologiích a jejich využití, tak mám dobrou zprávu, nemusíme to od nich kupovat a ani nechceme.
    Na druhou stranu se podívejte na to co v ČR nebo SR dnes vůbec dokážeme finalizovat sami? ...s bídou motyku s dřevěnou násadou a to ještě musí vyrobit pracovní síla ze zahraničí. Vše ostatní má v sobě importované komponenty. Rusové si jedou své, vynaložené peníze tak kompletně zůstávají u nich doma.
    Pokrok v účinnosti a tím i spotřebě paliva lze vidět na první pohled na záběrech na videích, starší generace ruských stíhaček hodně kouřily, což není nic jiného, než známka špatně využitého paliva.

    • Jirosi
      23:33 26.04.2019

      Starší generace všech proudových motorů spíše rozprašovaly palivo.

  • damik
    20:49 26.04.2019

    Astor - Všem vysmívačům pokládám otázku, kolik asi tak proudových motorů vyprodukuje náš letecký průmysl, a nakolik je i to elektronické řízení motoru Oktávie české

    vzhledem k tomu ze jsme v EU a v NATO tak celkem dost

    • astor
      21:00 26.04.2019
      • (12)

      V rámci RVHP jsme takto byli velmocí a to jsme ještě vyváželi finální výrobky. To licenční výroba Škodovek nemůže vyvážit. Nikdy by mě nenapadlo, že někdo dokáže potlačit svou národní identitu a chlubit se cizím peřím. To ani bolševici se svým pompézním internacionalismem nenadřazovali tak jako dnešní hlupáci.

      • Jirosi
        21:07 26.04.2019

        Vyváželi jsme převážně do zemí co byli nuceny kupovat východní zboží.
        Být jednookým mezi slepými opravdu neznamená že dobře vidíš.

        • astor
          21:31 26.04.2019
          • (12)

          Velmi trefný, neotřelý argument. Teď jsme nuceni kupovat západní zboží horší, druhé kvality a tak jsme se dostali na úroveň těch, co jsme naším zbožím zásobovali. Tomu se říká pokrok. A taky určitě nežijeme na dluh (srovnej zadlužení v r.1989- 1.7mldr. $- dnes?)

          • Jirosi
            21:44 26.04.2019

            Kým a jaké zboží si nucen kupovat?

          • Safi
            23:40 26.04.2019
            Oblíbený příspěvek

            Neoperujte vysi dluhu za sociku. To cislo nema vypovidaci hodnotu. Vnitrni dluh byl astronomicky...

          • damik
            01:09 27.04.2019
            • (1)
            Oblíbený příspěvek

            >> Velmi trefný, neotřelý argument. Teď jsme nuceni kupovat západní zboží horší, druhé kvality a tak jsme se dostali na úroveň těch, co jsme naším zbožím zásobovali.

            Kdo ti brani kupovat si vyrobky z Ruska, Beloruska a Kazachstanu ???

            >>> V rámci RVHP jsme takto byli velmocí a to jsme ještě vyváželi finální výrobky.

            Jo, jako ze by nekdo radeji koupil Favorita misto Golfa v dieslu, s klimou, na hlinach, s turbem a stresnim stahovacim oknem.

            Tak to jo ty Brouku Pytliku ...

          • astor
            07:50 27.04.2019
            • (12)

            Damik
            Teď jsi mě dostal. Seberu se a půjdu si koupit maso z Kazachstánu a překlad nové ruské prózy do knihkupectví. Jediné dvě potraviny z východu, co jsem v poslední době viděl, byl moskevský Žigulevský ležák, byl výborný... To druhé byly čokoládové bonbóny z Porošenkových čokoládoven, z něčeho Ukrajina musí platit své nacigardy(později budou jistě i natistické!) a trestné oddíly. To jsem odmítl koupit, maje v ústech tuto krvavou čokoládu, připadal bych si jak kanibal.

          • vojta
            10:11 27.04.2019
            Oblíbený příspěvek

            Zapomněl jsi tam přidat Banderovce.

      • Snownomad
        23:07 26.04.2019

        damik se ani cizím peřím nechlubí, je to novoevropan, kterého zplodili Pospíšil s Moravcem a jejich pejsci.

        Prostě vymytý mozek. Vzhledem k tomu, že si pamatuju jiskry, pionýra, SSM tak říkám, že komunistické vymývání mozku bylo nic proti tomu co je dnes, lidi jako damik nejsou schopni kritického samostatného myšlení.

        • Jirosi
          10:37 27.04.2019
          Oblíbený příspěvek

          Vzhledem k tomu, že si to pamatuješ, a evidentně to stále ještě funguje. Tak to zase tak špatný nebylo.

          • Snownomad
            11:56 27.04.2019

            samozřejmě, že si to pamatuju, ty si nepamatuješ svůj život? to je mi tě docela líto

          • Snownomad
            12:02 27.04.2019

            Fungovalo by to, kdybych si to nepamatoval a neuvědomoval.
            Na to tvůj krátký rozum ale nestačí.

          • Jirosi
            13:23 27.04.2019
            Oblíbený příspěvek

            Když to sám bez další indoktrinace šíříš i po 30+ letech.
            Fungovalo to na 1.

        • Pavel1
          10:39 27.04.2019
          Oblíbený příspěvek

          Já si taky pamatuju jiskry a pionýra a tvrdím, že žvaníš z cesty. Zůstal jsi v tom pionýru, tedy pokud ne rovnou v jiskrách, vymytý mozku.

          • Snownomad
            12:00 27.04.2019

            s lidmi jako ty jdeme akorát tak vzhůru do euroislámské prdele
            ať žije EU, s ESSR na věčné časy

            v roce 2050 budou původní dánové menšinou ve své vlastní zemi, to v souvislosti s islamizací znamená, že už v roce 2030 budou faktickými otroky muslimů

          • Pavel1
            19:15 27.04.2019

            Čímž chceš říct, sněžný magore, že ty bys raději tu rusoislámskou prdeI, kde jsou mnohem dál. Na rychlost vymírání bílé ruské populace a na 16 % uctívačů pedofila v populaci nemá žádný stát EU a to včetně Dánska, nemluvě o spolupráci vrchního oligarchy puťky s teroristy z hamasu, lezení do prdeIe iránským ajatolláhům a kamarádíčkování se s islamistickými bandity s kavkazu a zavírání očí před jejich masovým banditismem a vraždění nepohodlných civilistů).

        • Pilot
          13:53 27.04.2019
          Oblíbený příspěvek

          Máš to trochu popletené. Propagandu a vymývání mozku toho nejhrubšího zrna jsem zažil právě v pionýru. Horší to bylo snad jen v SSM a v ROH. Z dobových dokumentů a rohovorů s pamětníky se domnívám, že zhusta docházelo k autocenzuře a nezřídka se objevovali i prvky doublethinku, tedy jestli znáte Orwella. Tedy že lidé (si) vědomě lhali, ale při samotném aktu lhaní potlačovali sebereflexi, tzn. že vlastně nelhali (si). A ještě k tomu Dánsku. Ano pokud se na určitém správním území dostatečně zvýší počet obyvatel určitého vyznání či politikého smýšlení, dojde pochopitelně k promítnutí jejich vůle do tamního zřízení. Nemusí se nám to líbit, ale je to jednoduchý princip fungující napříč historií.

      • Pavel1
        11:04 27.04.2019
        • (0)
        Oblíbený příspěvek

        Vyváželi jsem zboží, za které jsme buď nedostali zaplaceno vůbec (viz export do Libye či Iráku) nebo byl export ztrátový, i když jsme zaplaceno dostali (sssr), přičemž ve finále, když už východní blok ryl držkou v zemi, tak už nedošlo ani na to zaplacení, to za prvé.
        Za druhé, centrální plánování a orientace na komunistické zkrachovance vedla k tomu, že náš kdysi vyspělý průmysl se stal zastaralým molochem jehož výrobky byly uplatnitelné právě jen u těch nesolventních komunistických zkrachovanců a na vyspělých trzích byly neuplatnitelné pomalu ani zadarmo.
        Za třetí, žvaníš tady cosi o licencích, přičemž jaksi se ti vykouřilo z palice, že většina čs zbrojního průmyslu přešla po komunistickém puči v roce 1948 na výrobu podle sovětských licencí takže vlastního vývoje skončila, skončily i nezávislé obchodní kontakty, což byla hlavní příčina problémů jaké měl zbrojní průmysl po té co se východní blok zkrachoval.

  • givicz
    20:46 26.04.2019
  • Shania
    19:30 26.04.2019

    0:10 video, mluví tam o spotřebě paliva za s, přeloží mi to prosím někdo, díky.

    • givicz
      20:42 26.04.2019

      já tam rozumím desítky litrů kerosinu za sekundu...

    • Sunet
      20:45 26.04.2019

      Překlad od cca 9 sec. do 15. sec. : "...forsáž na maximální otáčky, tisíc stupňů ve spalovací komoře, spotřeba desítky litrů kerosinu za sekundu..."

      Asi neřeknou přesnou spotřebu, ale rámcově by to mohlo stačit.

    • koteky
      21:16 26.04.2019

      Ale prdy...prúdové motory majú asi takúto forsážovú spotrebu...RD33-4,9KG/sec..F110-6,9KG/sec..AL31-7,1KG/sec ..RM12-4,04KG/sec........... takže AL41F može mať podla ťahu spotrebu niečo medzi 8-10KG/sec... chlapci už by sme sa to mohli naučiť počítať :D

    • flanker.jirka
      07:30 27.04.2019

      Je to ruský, to nebude úsporný :-) ...možná pouze na jejich poměry

  • astor
    19:25 26.04.2019
    • (12)

    Vždy platilo, že Rusové vývojem nových technologií - a to především vojenských - odpovídají na hrozby potenciálních agresorů. Všem vysmívačům pokládám otázku, kolik asi tak proudových motorů vyprodukuje náš letecký průmysl, a nakolik je i to elektronické řízení motoru Oktávie české... Nepochybuji, že přes dlouhý vývoj to bude úspěšný motor, jen se těším, až jednou nad Kubání budou padat F-35 agresorů z nebe jako hrušky.

    • dusan
      19:42 26.04.2019
      Oblíbený příspěvek

      Neviem, že by se Česko pasovalo za "veľmoc" : )

      • astor
        19:54 26.04.2019
        • (11)

        Z pohledu některých místních komentářů rozhodně ano, z mých samozřejmě ne.

      • KoJaKCZE
        20:38 26.04.2019

        Na to, že nás bylo 16M a je 10M jsme byli schopni postavit velmi slušná letadla i motory. Na více nebyly finance a hlavně se změnil režim, který to otočil vše na západ "za levnějším" ...

        • Pilot
          14:00 27.04.2019

          Nevím, jak letadla, ale ty motorky jen zhruba do konce . let, kdy Jawa těžila z vývoje 30. a 40. a možná 50. let. Dále už prakticky žádny vývoj neprobíhal, a i proto se o od konce 60. let nedalo hovořit o Jawě jako o špičkovém světovém výrobci motocyklů. To platilo i jak pro Škodu Mladá Boleslav, tak pro Škodu Plzeň. A stejně tak pro Aero, Liaz, Tatru, atd.

        • Pilot
          14:01 27.04.2019

          pardon, přečetl jsem "motorky", nicméně to je podbný příběh.

    • Jirosi
      19:42 26.04.2019

      Sice turbovrtulových ale dost. Stejně tak, tu má výrobu společnost Honeywell.

      • Jirosi
        19:47 26.04.2019

        A je otázkou jak moc je potřeba v CR vyrábět špičkové proudové motory když neprodukujeme, špičkové proudové stíhačky.

        Na světě se vyrobí asi 100,25x kusů stíhaček 5. generace, z toho:
        100 USA a jejich spojenci
        0,25 Rusko

        • astor
          19:58 26.04.2019
          • (11)

          Pamatuji si vyjádření jednoho dnes už zapomenutého ministra zemědělství za OF, který prohlásil, že proč si pěstovat pšenici, když si ji můžem dovézt. Tady je to podobné. Jednou zapomeneme pěstovat pšenici a až nebude co prodat, pojdeme hlady.

          • Jirosi
            20:03 26.04.2019

            Astor:"Z pohledu některých místních komentářů rozhodně ano, z mých samozřejmě ne."

            Buď jsme velmoc a pak musíme vyrábět motory a letadla 5.gen, tedy všech 14x kusů.
            Nebo nejsme. Obě varianty možné nejsou.
            K čemu by byl v Evropě 3. výrobce proudových motorů 5.gen mi taky není jasné.
            Ve skutečnosti se tu budeme hádat, že je pro nás i F-35 v tisícové sérii drahá.

          • Jirosi
            20:23 26.04.2019

            1) vědět jak se pěstuje pšenice
            2) mít čím osít pole
            3) zvládnout to bez pomoci naftou poháněných strojů....
            4) dosáhnout hektarového výnosu, aby tě uživil

            Bez jediné věci, si v pytli. A zbytek je ti k prdu!

          • astor
            20:36 26.04.2019

            Jirosi
            Nejde o motory bůhví kolikáté generace. Jde o schopnost vývoje a produkce špičkových technologií. Tedy cesta, kterou nám slibovali noví lídři v devadesátých. Z pohledu dnešních montoven a subdodavatelských firem pro nadnárodní koncerny se táži po právu kritizovat dlouhý vývoj technologie, které nesaháme ani po paty. Sám v jedné z těch nadnárodních firem pracuji, tak vím, o čem mluvím.

          • Jirosi
            20:50 26.04.2019

            Pleteš si pojem přestat omezovat, ze slovy "udělá za nás". Ne, opravdu to za nás nikdo dělat nebude.
            Takže pokud si stěžuješ, že tu nejsou špičkové technologické firmy. Tak si ji založ!

          • astor
            21:02 26.04.2019
            • (12)

            Jirosi
            Rozhodně se nebudu potit pro bruselského byrokrata. Proč házet perly sviním?

          • Pilot
            14:04 27.04.2019

            Astor astor.... Obnovit schopnost pěstovat pšenici je poměrně jednoduché. Schopnost vyrábět 5.gen stíhačky či motory..... No prostě to vůbec nelze srovnávat.

          • Pilot
            14:09 27.04.2019
            Oblíbený příspěvek

            a pozooor,... máme tu geniálního vývojáře a podnikatele Astora. Ale on raději podnikat ani vyvíjet nebude, aby to náhodou "nepotil pro bruselského byrokrata". Co takhle začít automobilkou na Seychelách... Tam ten byrokrat nedosáhne. Můžete ji nazvat třeba Astor Martin.

          • GlobeElement
            18:50 27.04.2019

            Ale u nás jsou špičkové technologie. V nanotechnologiích jsou v Liberci v absolutní špičce, vyvíjejí a vyrábějí se u nás baterie, paměti, spousta elektroniky. V každém mobilu jsou díly vyrobené v ČR.
            Když to někdo neví - je to jeho chyba, ne chyba ČR nebo EU.

    • Barlow
      21:29 26.04.2019
      Oblíbený příspěvek

      A proč by někdo inteligentní lezl do Ruské federace? Tam z historického hlediska vleze jenom omylem nebo z blbosti. Viz. Adolf a Bonaparte. :) Ale jinak je moc milé jak se rusové snaží...u Pratt & Whitney se teď chytají za nos a stydí se... :)

    • SKmartinTO
      01:52 27.04.2019
      Oblíbený příspěvek

      Si naozaj hlupak alebo len dement? Prepac.) ale F35 budu padat ako hrusky? Ked tu PAKFU dokoncia " 2050 mozno ? Ha ha tak F35 bude davno v muzeu nahradena 6 generaciou a ten tvoj mokry sen o vojne a padajucich F35 nad Kubani utopeny v litroch vodky.)

      https://m.youtube.com/watch?v=...

    • moky
      15:34 27.04.2019

      Je potřeba vás,vy proruský zmrdi,posílat makat do dolů,jak ste to dělali odpůrcům vy v 50tych letech.Vašim spratkům nedat možnost vystudovat atd.atd..
      A ne že budeš sedět na netu a mlet svoje rudý debilní sračky.

      • RiMr71
        14:06 29.04.2019

        ...jak říkal Jiří Suchý - "Problém není, že to jsou spratci, ale že to jsou synové a vnuci spratků"...

  • omacka
    19:19 26.04.2019

    "Vývoj motoru Izdělije 30 podle současných plánů potrvá do roku 2025 ‒ první zástavba motoru a zkušební let je ale plánován již na začátek listopadu letošního roku."

    Což evidentně je nesmysl, když poprvé letěl v prosinci 2017..

    • KoJaKCZE
      20:39 26.04.2019

      To že letěl neznamená, že je vývoj u konce. Ono na stolici, v laboratorních podmínkách je to jedna věc, ale chování v reálných podmínkách v zastavěném stroji dynamicky zatíženém je věc druhá ...

      • omacka
        09:32 27.04.2019

        Toto samozřejmě chápu, že vývoj není u konce. Jen informace o tom, že "první zástavba motoru a zkušební let je ale plánován již na začátek listopadu letošního roku." je evidentně nepravdivá, když toto proběhlo už v prosinci 2017, je zde o tom na AN dokonce článek. Z dostupných informací níže se dá odhadovat, že reálně se přechází už na testování obou prototypů motorů izd.30 na T-50-2 o čem svědčí vymontování pravého AL-41FA1 před pěti měsíci z letové laboratoře.

        • omacka
          09:49 27.04.2019

          Ta fotka s údajnou tryskou motoru Tryska motoru AL-41F-1 se zdrojem noname Twitter účtu Hammer Head https://twitter.com/kitadicaco... je také mystifikace, na fotce je tryska motoru izd. 30, píšou to dokonce i na webu Integral Russia http://integral-russia.ru/2019... , na který se odvolává tento článek a dá se to dohledat i v hodnověrnějších zdrojích než je Hammer Head.

          Takže by to chtělo trochu zapracovat na nešíření dezinformací. ;)

          • omacka
            09:58 27.04.2019

            Ten článek o izd. 30 na webu Integral Russia z 29.3.2019 je zajímavý, uvádí se tam i přibližný počet dosud vyrobených motorů "Slibný motor "Izd. 30" zůstává zatím ve fázi letových zkoušek a je testován na prototypech letounu T-50 / Su-57. K dnešnímu dni bylo vyrobeno asi dvacet prototypů motorů (izd. 30) určených pro testování na zemi i ve vzduchu. Letové zkoušky motorů pokračují více než rok a vyžadují více času. Začátkem loňského roku bylo oznámeno, že celý letový testovací cyklus může trvat tři roky."

  • omacka
    19:13 26.04.2019

    Co je to zas za hloupost, jak si ty informace ověřujete? "Ruský web upozorňuje, že při přetrvávajících problémech hrozí odsunutí zástavby motoru Izdělije 30 do Su-57 a odsunutí listopadového testu."

    Jeden Izd. 30 létá a testuje se na prototypu T-50-2 už od prosince 2017.
    Oficiální video UAC Russia s titulkem "První let letové laboratoře T-50 s motorem 2. etapy"
    https://www.youtube.com/watch?...

    • omacka
      19:26 26.04.2019

      Nechci to tady spamovat, ale, koho to zajímá, tak zde máte fotky T-50-2 z května 2018 a pokračování letového testování motoru Izd.30.
      https://bmpd.livejournal.com/3...

      • omacka
        19:41 26.04.2019

        Našel jsem ještě pořad o Su-57 z listopadu 2018 a je zajímavé, že letová laboratoř izd. 30 na T-50-2 má vymontovaný pravý motor Al-41F1A a izd. 30 vlevo pořád tam má, což může znamenat, že chystají zástvabu druhého izd. 30 a už mohou chystat testy s dvěma motory izd. 30 na T-50-2, ale žádné potvrzení od spotterů jsem nikde nenašel.
        https://www.youtube.com/watch?...

      • Cpt. Morgan
        23:41 26.04.2019

        a co ma tiez znamenat, ze v rubrike suvisiace clanky pod hlavnym textom tohto clanku je ako prvy uvedeny odkaz na clanok s nazvom "Ruské stíhačky Su-57 s nejnovějšími motory Izdělije 30" z 15.12.2017, kde sa pise o prvom letovom teste motora izdelie 30.
        https://www.armadninoviny.cz/r...

        cele divne..

  • UnionPacific
    17:32 26.04.2019

    Dobrý deň. Vie niekto,či rusáci už zvládli výrobu monokryštalických lopatiek turbíny ? Lebo bez toho sa nikdy ďalej neposunú a CADovské obrázky im budú na nič,keď to nedokážu vyrobiť.
    Tiež by ma zaujímalo,či je nejaká fyzikálna hranica maximálnej rýchlosti bez prídavného spaľovania. Uvažujem totiž o tom,že s dnešnými materiálmi by bolo možné vyrobiť pre Concorde motor,s ktorým by ani nepotreboval prídavné spaľovanie a tým by sa jeho ekonomické parametry zlepšili.

    • alexa123
      18:05 26.04.2019

      ... uvažujem totiž o tom,že s dnešnými materiálmi by bolo možné vyrobiť pre Concorde motor,s ktorým by ani nepotreboval prídavné spaľovanie a tým by sa jeho ekonomické parametry zlepšili.

      Zaujímavý názor a súhlasím s ním. Ale asi by mu to veľmi nepomohlo z hľadiska supersonického tresku. Každopádne tak či tak, dnes by bol Concorde vyradený z prevádzky kvôli svojmu veku.

    • kisam
      18:12 26.04.2019

      Concorde práveže mal cestovnú rýchlosť mach2 ako supercruise, prídavné spaľovanie používal len na akceleráciu.

    • Jirosi
      18:17 26.04.2019

      Startup co se snaží vyrobit nový letoun pro nadzvukové cestování je víc než dost.

      • alexa123
        18:36 26.04.2019

        ... startup co se snaží vyrobit nový letoun pro nadzvukové cestování je víc než dost...

        Presne tak. Výsledkom sú pekné vizualizácie ale reály výstup je "skutek-utek". Ja osobne by som do týchto Startupov neinvesoval ani €uro. Možno tak o 5 rokov ale reálne o 10 rokov. Nadzvuková doprava je jednoducho problém.

    • GlobeElement
      18:54 27.04.2019

      Co jsem četl tak je to komplexnější problém. Při vysokých rychlostech trpí nejen motor, ale i drak letadla. Ohřívá se natolik, že ztrácí pevnost. Aby se tolik nepřehřál musí se letět vysoko, v řídkém vzduchu, ale tam přestávají ty klasické motory fungovat, protože jich chybí kyslík. Proto laškují s náporovými motory. Ale jak to udělat, aby letadlo mohlo létat v hustém vzduchu i v řídkém vzduchu a rychle i pomalu, to nevím.

      • Jirosi
        19:59 27.04.2019

        To nevadí, že to nevíš. Stačí se podívat na SR-71 a jeho předchůdce, tam už vidět funkční řešení. A to už v roce 1957!
        https://cs.wikipedia.org/wiki/...

        • GlobeElement
          08:07 29.04.2019

          Právě že ne. SR-71 dosáhl na limit a dál to nešlo. Žádné letadlo s proudovým motorem neletělo rychleji, než 3M+něco. A to Mig-31 při takové rychlosti nesměl prudce manévrovat, protože by se ohnul. A i ten SR-71 letěl maximální rychlostí ve výšce 20 km a teplota povrchu lezla na 300 stupňů.

        • Jirosi
          23:11 29.04.2019

          Chtěl si letoun co létá rychleji jak Su-57. Oba létaly skoro o 1000km/h rychleji...
          A celý let letěli pomocí svých motorů jak v husté atmosféře, tak při maximální rychlosti ve stratosféře. Viz:
          https://www.youtube.com/watch?...

          Problém co si nastínil je prostě vyřešen.
          Ani to Su57, ani F-22 při maximální rychlosti prudce nemanévrují.

          • GlobeElement
            08:20 30.04.2019

            O SU-57 jsem vůbec nepsal. Byla to debata na téma, jestli má proudový motor nějaký rychlostní limit (UnionPacific, 17:32 26.04.2019). A já na to reagoval, že ten limit nemá jen motor, ale i drak letadla. Toť vše.

    • Cpt. Morgan
      03:13 30.04.2019

      tu sa pise, ze monokrystalicke lopatky mali ruske NK86A v 80. rokoch. Al 31 F je dizajn s monokrystal. lopatkami a MiG 25 ich mal mat tiez, aj ked nie vo vsetkych verziach.
      Tu su zabery odbrusenej lopatky AL 31 F z monokrystalickej liatiny: https://imgur.com/a/mCSGB...
      Link na motoraren: https://gelio.livejournal.com/...

  • Luky
    17:25 26.04.2019

    Když si vezmu, jak často se rádi někteří navážejí do "zaostalé Evropy", je celkem hezké, že tři ze čtyř států, které jsou schopni takto našlapané motory produkovat, jsou v Evropě.

    Mimo náš kontinent jsou jen USA. To se navzájem hezky s Rusákama posouváme. :)

    • Clanek
      19:32 26.04.2019

      3 z 5, prinejlepsim ( IHI XF5-1 , XF9...)

  • alexa123
    17:16 26.04.2019

    ... hlavní předností verze AL-41F-1 je vůbec první použití digitální řídící jednotky (ruské výroby) u ruského vojenského proudového motoru...

    Skoro som skolaboval keď som to prečítal. Takže ruské vojenské ale aj civilné motory do dnešného dňa nemajú digitálnu riadiacu jednotku t.j. akú riadiacu jednotku majú ich super Sučka 4++++++++ generácie? Toto budem ešte dlho predychavať.

    • KoJaKCZE
      20:44 26.04.2019

      Funguje to nebo ne? Já myslím, že o schopnostech SU-30 a 35 nikdo moc nepochybuje ... více digitalizace = více možných problémů. A jde to hezky vidět na US předigitalizované technice ... která když nastanou problémy, je nehybná, k ničemu ... to je realita. Vše je OK, než se něco pokazí ... třeba blbá pamět, CPU apod... pak už jsi jen pasažer.

      • Jirosi
        21:49 26.04.2019

        Kdyby to fungovalo, tak by i v zemi "kde je všechno lepší" nezačali používat digitální řízení.

  • GlobeElement
    16:10 26.04.2019

    Uvědomujete si, že ještě stále žijí lidé, kteří se narodili v době, kdy byl vyroben úplně první proudový motor?
    Ten vývoj je úžasný.

    • DanCZer
      16:44 26.04.2019

      Můj děda se narodil v roce 1916. Za jeho života jsme se posunuli od chatrných dvouplošníků k cestám na Měsíc. To mi připadá ještě fantastičtější...

      • Jirosi
        20:16 26.04.2019

        Příběhy lidí co dokonce i sloužily jako mladí v WW1, a umírali kolem roku 2000 jsou ještě více fascinující.

      • kisam
        20:19 26.04.2019

        Raz som videl fotku veterána z americkej občianskej vojny ako stojí pred prúdovým lietadlom. Z toho mi len spadla sánka:)

  • Gibon
    16:10 26.04.2019

    Je piatok, clanok o Rusku musi byt :-D
    Inak by ANka cez vikend umreli ;-)
    Dobra strategia...

  • damik
    15:00 26.04.2019

    Hlavní předností verze AL-41F-1 je vůbec první použití digitální řídící jednotky - tak to uz umi nase Octavky poslednich 20 let ...

    • HonzaH
      15:38 26.04.2019
      Oblíbený příspěvek

      Výhoda hlavně je, že je vyvinutá a vyráběná v Rusku. Výhoda pro Rusy, samozřejmě.

    • Luky
      15:51 26.04.2019

      Když si přečteš něco o historii motoru, tak on se s delšími přestávkami vyvíjí od 80tých let (létalo to počátkem devadesátek):
      http://www.leteckemotory.cz/mo...

      To video pro tebe musel být šok....že si je nekreslí na prkně, ale mají k tomu PC.

      • GlobeElement
        16:12 26.04.2019

        Horší je, že chlapci, co kreslí na tom PC, by to na prkně už nejspíš neuměli.

        • HonzaH
          16:32 26.04.2019

          Hm, to je opravdu hrozné. Tomu se říká technický rozvoj.

          • GlobeElement
            08:10 29.04.2019

            Technický rozvoj spočívající ve ztrátě schopností? Počítače dělají z lidí hlupáky. Už si nepamatují telefonní čísla, mají je v mobilu. Už neumí číst v mapách, mají navígaci. Už neumí spočítat ani trojčlenku, mají kalkulačku. A neumí vzít do ruky tužku a nakreslit technické řešení, protože mají CAD.
            Nejsem staromilec, abych po lidech chtěl, aby se vzdali moderních technologií, ale měli by se bez nich v případě potřeby umět obejít.

          • HonzaH
            07:38 30.04.2019

            GlobeElement: Bohužel, ale vidíte situaci velmi nešťastně. Nejedná se o ztrátu schopností, ale o osvojení si jiných, potřebných schopností. Schopnost přizpůsobení se nové situaci je právě to, co činí lidský druh tak úspěšným.
            Máte štěstí, že jste narazil na už vcelku pamětníka, tak Vám to vysvětlím.
            Dříve si lidé telefonní čísla také nepamatovali, měli na to takové malé notýsky, kam si je psali. Nehledě na to, že zapamatovat si pěti až šesti ciferné číslo je značně jednodušší, než dnešní devíti ciferné. Dnešní lidé si sice telefonní čísla nepamatují, protože je mají v mobilech, ale pamatují si zase velké množství uživatelských jmen, hesel, mailů apod.
            Mladí neumí číst v mapách, staří zase neumí pořádně nastavit navigaci, aktualizovat si mapy atd. Tak kdo je tedy hlupák?
            Trojčlenku na kalkulačce spočítat nedokážete, pokud nechápete jak trojčlenka funguje a jak tedy sestavit správně rovnici. Kalkulačka je již jen nástroj, který usnadní samotný výpočet. Rovnici musíte sestavit sám.
            Stejně tak CAD - Computer AIDED design. Opět se jedná o pomocný nástroj, samotný návrh konstrukce vychází z hlavy konstruktéra. Zeptejte se např. zde přítomného Balma, k čemu by mu byla tužka a papír, když má počítat "vztlakovou mechanizaci", tady pokud si dobře pamatuji název jeho práce.

          • GlobeElement
            08:30 30.04.2019

            HonzaH - obávám se, že se mýlíte.

            Já jsem taky generace přelomová, takže umím hledat v mapě, vím, co je to azimut, ale v běžném životě používám navigaci. Ovšem když se vybije baterie, vezmu mapu a jdu podle ní. Dnešní děti to neumí.
            Co hůř, zjistil jsem, že některé ani nepoznají kolik je hodin, pokud to ukazuje klasický ručičkový ciferník. Ve škole je to nejspíš učí, ale ony to nepotřebují a proto nepoužívají - a neumí.
            Takových technologií je spousta, které se nepoužívají a děti (a nejen děti) je proto nedokáží použít ani když je potřeba. Začíná to obyčejnou sekerou, kosou, lopatou a končí počítáním bez kalkulačky nebo psaním bez chyb i bez autokorekce v textovém editoru.

            Nové technologie jsou super, hrozně usnadňují práci - ale jen tehdy, když fungují. Pokud se něco pokazí, dopadneme jako v románu Mír na Zemi.

            Dobře nám tak.

          • HonzaH
            10:40 30.04.2019

            Jenže Vy se sám osobně pasujete jako představitel té starší generace a tu mladší zase zobecňujete na základě pravděpodobně osobních zkušeností s několika jedinci. Věřte, že i v naší generaci se najde spousta lidí, kteří by podle mapy nenašli ani záchod, nakonec by se vydělali doprostřed trávníku a mapu by použili víte na co. A naopak, např. moje děti si s mapou vcelku rozumí, dcera (necelých pět let) nedávno sama od sebe nakreslila překvapivě přesný plán našeho bytu, až jsem čuměl. Osmiletý syn zvládá buzolu vcelku obstojně. Jenže já jim každé prázdniny kreslím mapu a hledáme pirátský poklad.
            Pokud chceme nadávat na děti, že něco neumí, musíme nadávat hlavně nám dospělým, že jsme je to nenaučili.
            A tím bych raději ukončil tuhle sice zajímavou, ale naprosto off topic konverzaci, ať to tady neplevelíme.¨ To se raději sejdeme někde na pivku a pokecáme.

      • RiMr71
        16:56 26.04.2019

        ...předpokládám krmené procesory Elbrus...

        • Luky
          17:16 26.04.2019

          Myslel jsem na Elbrusa, když jsem to psal. Ale popravdě netuším ani CAD, na kterém to konstruují. Zahlédl jsem něco jako "AR?SYS" v pravém horním rohu 3D okna.

          Nemůžeš ale po každém chtít, aby byl ve všem "soběstačný jak Severní Korea". Takový pak nemá nikdo rád.

          • Miroslav
            20:38 26.04.2019

            Možno si mal na mysli Ansys. To ale nie je CAD v pravom zmysle slova. Ide o software na analýzu pevnostných charakteristík. Môj statik to má.

          • balm
            12:28 27.04.2019

            @Miroslav
            Doufám, že k tomu dostal i odpovídající výkonné a neunavitelné diskové pole.

          • Miroslav
            13:50 27.04.2019

            Balm: My sa špecializujeme na ťažké oceľové konštrukcie a technické linky. Bohužiaľ na takú úroveň som zatiaľ svoju kanceláriu nedostal aby sme projektovali prúdové motory novej generácie. Tomu odpovedá aj HW a SW vybavenie

          • Miroslav
            13:52 27.04.2019

            Oprava: Technologické linky

      • Starlight
        19:43 27.04.2019

        @Luky

        Bohužel stránka, na kterou odkazuješ, není aktualizovaná od roku 2008. Za tu dobu se toho ví přeci jenom o trochu více.

        1)
        V první řadě motor AL-41F-1 (Izdělije 117) rozhodně není vývojovou verzí motoru AL-41F (Izdělije 20). To zase jen Rusové kouzlili s označováním motorů. Motor AL-41F-1 (izd. 117), respektive sériová podoba AL-41-F1S (izd. 117S) pro Su-35S, je „jen“ velkou modernizací motoru AL-31FP z letounu Su-30MKI a nikoliv dalším vývojem motoru AL-41F (izd. 20) z demonstrátoru letounu MiG 1.44.

        Vývoj motoru Izdělije 117 původně inicioval program ruského letectva z roku 1996 na „Istrbitěl-2000“ se specifikacemi na lehký frontový letoun (LFS), což měla být ruská reakce na americký program JSF (F-35). Specifikace požadovaly jednomotorový letoun s motorem o tahu motor s tahem 137-157 k N s přídavným spalováním. AL-31FP byl slabý a AL-41F (Izdělije 20) zase moc silný, velký a těžký.

        Motor AL-41F-1 (izd. 117) tak vzniknul na základě motoru AL-31FP, ale některé části upravili – vstupní průměr motoru zvětšili o cca 3 cm, aby nasával více vzduchu. Příslušně zvětšili i lopatky dmychadla, které ale zůstalo principiálně stejné jako na motoru AL-31FP. Jádro motoru s vysokotlakým kompresorem je stejné. Nízkotlaká turbína je z nových materiálů a má nové chlazení. Odolává teplotě vyšším o 90 °C. Tato část byla odvozena právě od motoru AL-41F (Izdělije 20). Prototypy motoru dostaly ruský FADEC typu SDU-U. Výsledkem byl motor s cca 16% navýšením tahu. Tah motoru Al-41F-1 (izd 117) bez/s přídavným spalováním by měl být 86,3 / 147 kN. Pro srovnání - původní AL-31F (Izd. 99), z kterého je Al-31FP odvozen, má tah 76,2 / 122,4 kN.

        Podle údajů výrobce, má sériový motor AI-41F-1S (izd. 117S) oproti motoru AL-31FP (izd. 96) 25-30% jiných částí a je možné starší motory na tento standard upgradovat. Úpravy pak ale potřebují i motorové gondoly na letounech Su-27/30.

        2)
        Časově byl tedy vývoj AL-41F1 (izd. 117) zahájen někdy okolo roku 2000. V roce 2004 byl motor verze AL-41F1A (izd. 117A) poprvé zalétán na letounu T10M-10, posledním provozovaném prototypu letounu Su-27M, který v roli motorové letové zkušebny dolétal v roce 2008.

        Další změna nastala v roce 2005, kdy padlo rozhodnutí vyvinout a vyrábět sériové Su-35S (Su-35BM, T-10BM). Vývoj sériové verze motoru AL-41F-1S (izd. 117S) začal v roce 2006, první vzlet prototypu Su-35S s prototypy motoru izd. 117S se uskutečnil v roce 2008 a první sériový stroj měl pak zálet v roce 2011.

        Zkoušky motoru na pozemním stendu trvaly až do roku 2014, kdy byla prokázána požadovaná životnost s spolehlivost. Sériový motor AL-41F-1S (izd. 117S) má mírně nižší tah - podle údajů výrobce suchý tah 86,3 kN / tah s přídavným spalováním 137,3 kN (v mimořádném režimu kvůli životnosti minimum až 143 kN). Ruské letectvo odmítlo FADEC, který nahradili koncepčně starším hydromechanickým systém řízení (s elektronickou jednotkou).

        Sériový motor AL-41F-1S (izd. 117S) pro Su-35S má na ruské poměry obrovsky prodlouženou životnost – celková je 4 000 motorových hodin, první generální oprava je předepsaná po 1 500 hodinách a každá další po 1 000 hodinách. Výchozí Al-31FP má celkovou životnost 1 500 až 2 000 (podle zdroje) motorových hodin a generální opravu má předepsanou po 1 000 hodinách.

        3)
        Motory AL-41F-1 (izd. 117) pro Su-57 mají oproti motorům AL-41F-1S (izd. 117S) podle současných ruských oslavných prohlášení zase plně elektronické řízení motoru FADEC. Zda je maximální tah s přídavným spalováním zvýšený na 147 kN a zda je to na úkor životnosti, nebo už to vyřešili, nejde z dostupných zdrojů s jistotou říci.

        Ale vzhledem k tomu, že AL-41F-1 (izd. 117) je motor jen dočasný pro cca tucet letounů a má ho nahradit vyvíjený nový motor Izdělije 30, který má mít podle článku tahy 107/176 kN při stejných/podobných rozměrech, tak je možné, že ne všechno musí u těchto dočasných motorů dořešit.

    • Snownomad
      22:58 26.04.2019

      to myslíš ty volkswageny?

      myslím, že tu masku sis nasadil pozdě, očividně tě něco zasáhlo