S-70M Black Hawk: Univerzální vrtulník pro Armádu ČR?

Bitevní vrtulník S-70M Black Hawk; větší foto / Lockheed Martin 

Ministryně obrany Karla Šlechtová zadala Generálním štábu (GŠ) vypracovat seznam potenciálních kandidátů na nový víceúčelový vrtulník pro Armádu ČR. Na seznamu se může objevit nová bitevní verze amerického víceúčelového vrtulníku S-70i Black Hawk.

Armáda ČR hleda univerzální vrtulník

AČR plánuje nakoupit dvanáct víceúčelových vrtulníků. Podle ministryně obrany AČR dva roky prováděla marketingový průzkum, ale k zahájení samotného akvizičního procesu nedošlo. Šlechtová mimo jiné uvedla, že vojáci požadují stroj s takovými parametry ve spektru vlastností (výzbroj, vybavení, avionika atd.), který není na komerčním trhu běžně dostupný.

 


 

„Nemyslím si, že naše armáda potřebuje něco, co ani není na trhu, nemají to Američané ani další země v Evropské unii,“ uvedla Šlechtová. Náčelník GŠ generál Josef Bečvář kritiku ministryně odmítl s tím, že se musí armáda dívat také na možnost budoucího nasazení vrtulníků a ctít příští trendy ve vývoji bojové techniky. „Odmítám tvrzení, že se jedná o science fiction a že si vojáci něco vymýšlejí. Víme o tom, že podobné vrtulníky  je v současnosti  možné koupit a jejich pořízení se stane jen otázkou výběrového řízení,“ oponoval Bečvář.

 

Po pátečním jednání (9. února)  na žádost ministryně Šlechtové upřesnil GŠ bližší specifikace ohledně nových vrtulníků. „Po dvou letech je nutné se pohnout z místa,  k tomu jsem vydala jasné pokyny. Zásadní je pro mě jistota, že budeme dobře připraveni. Zpřesnění specifikací, na kterém jsme se při dnešním jednání shodli, je správným krokem ve správný čas,“ komentovala upravené požadavky Šlechtová.
 

Podrobnější specifikace nových vrtulníků nebyly veřejnosti sděleny. Obecně má ale jít o víceúčelové vrtulníky schopné přepravovat vojáky a materiál, evakuovat  z bojiště raněné, provádět průzkum a poskytovat přímou palebnou podporu pozemním silám. V případě potřeby by měly být stroje schopny působit i v rámci integrovaného záchranného systému na území ČR (např. v případě povodní).

 

Největší výzvou je integrace zbraní, protože AČR požaduje schopnost odpalovat řízené střely vzduch–země. Není ale známo, jaké typy řízených střel AČR požaduje. V principu se nabízejí lehké řízené střely Hydra (APKWS) ráže 70 mm a těžší výkonnější laserem naváděné protitankové řízené střely (PTŘS) AGM-114 Hellfire. Pokud má mít vrtulník schopnost ničit tanky a nejmodernější bojová vozidla pěchoty (BVP), v úvahu připadají pouze střely Hellfire, případně izraelské střely Spike.

 

Ministryně obrany si však přeje certifikovaný a ideálně bojem prověřený vrtulník. To je zásadní rozdíl oproti strojům, o kterých sice výrobce prohlašuje, že v případě zájmu mohou být osazeny PTŘS, ale vrtulník s požadovanou výzbrojí nebyl dosud testován, proto ani certifikován, natožpak tedy ještě ověřen v boji.

 

V případě zájmu dokáže výrobce vrtulník pochopitelně osadit v podstatě jakoukoliv výzbrojí, ale integrace zbraní si vyžádá roky vývoje a zkoušek a bez přehánění (podle typu zbraní) stovky milionů korun. Jen k dokreslení – samotná střela AGM-114 Hellfire stojí více než 100 tisíc dolarů.

 

Finanční náklady za vývoj a testy, jakož i riziko protahování vývoje a certifikace samozřejmě  na sebe bere zákazník. Na zákazníkovi také bude, aby se s tímto novým strojem naučil pracovat, ověřil ho v provozu a vypracoval taktiku nasazení. Pokud tedy AČR případně zažádá o vývoj nové verze, tak celý proces vývoje a plná integrace do jednotek AČR (výcvik posádek a provozního personálu, osvojení všech schopností vrtulníků, vypracování taktiky nasazení atd.) potrvá bez nadsázky určitě nejméně deset let od podpisu smlouvy.

 

S-70M se sestavuje v polské firmě PLZ Mielec a je nabízen polským speciálním silám.

 

Podle Šlechtové, která 5. února vystoupila v pořadu Interview 24, žádná z obou dosavadních nabídek (UH-1Y Venom a AW139M) požadavkům AČR nevyhovuje. „Ani jedna nabídka nesplnila Armádou ČR požadované specifikace. Sama jsem se velice divila, proč nejsme schopni zadat takové, aby to bylo reálné,“ řekla Šlechtová.

„Chceme vrtulník, který je bojový, bitevní, civilní, a ještě potřebujeme, aby tam na těch platformách zespodu vrtulníku nesl kanon, kulomet a řízené i neřízené střely,” uvedla Šlechtová v Interview 24 s tím, že podle generála Bečváře si armáda nevymýšlí, když tvrdí, že takové vrtulníky existují.

 

„Chci ujištění, že nebudeme kupovat vrtulníky na papíře. Máme strategii vyzbrojování, která říká, že budeme kupovat pouze takovou techniku, která už létá a už někde bojuje. A specifikace (armády – pozn. red.) to nesplňuje,” sdělila Šlechtová. „Já chci vrtulník, který budou používat naši vojáci, a ne takový, který bude mít deset tisíc věcí a bude se vyrábět třeba pět let.“

 

S jistotou můžeme říct, že klasických víceúčelových vrtulníků, které jsou vybaveny kanony (ráže 20 mm a výše), řízenými střelami, mají certifikovanou výzbroj a jsou přitom ověřeny v boji, není na komerčním trhu mnoho. Nabízí se samozřejmě otázka, zda je bezpodmínečně nutné mít vrtulník ověřený bojem. Vždyť ani nové zbraňové systémy nemohou být ověřeny bojem, avšak tomu odpovídá i časová, finanční a organizační náročnost vývoje a testování.

 

Otázka tedy zní, jestli AČR akceptuje dostupný otestovaný vrtulník, který nebude tak „dokonalý“, nebo vezme na svá bedra veškerá rizika vývoje nové verze vrtulníku.

 

Po roce 2000 Sikorsky nabízel variantu S-70 Battle Hawk australské armádě. Battle Hawk byl vyzbrojen mimo jiné kanónem ráže 20 mm. Austrálie ale dala přednost vrtulníku Eurocopter Tiger. Battle Hawk ale byl pouze vývojovým programem a není v nabídce firmy Sikorsky.

 

Bitevní S-70M Black Hawk

Nebudeme se pouštět do výpisu všech možných univerzálních vrtulníků pro AČR, ale podíváme se na čerstvou novinku, která teoreticky podmínky AČR splňuje, tedy kromě ověřeného bojového nasazení a možnosti lafetace automatických kanonů.

 

Americká firma Sikorsky v těchto dnech oznámila ukončení kvalifikačních testů kulometné a raketové výzbroje pro vrtulníky S-70i Black Hawk. Ozbrojená verze nese označení S-70M Black Hawk.

 

Samotný neozbrojený S-70i je odvozen od varianty UH-60M Black Hawk americké armády. S-70i a UH-60M jsou prakticky identické stroje, ale S-70i chybějí některé citlivé americké technologie především z oblasti avioniky a komunikačních systémů. Přesto je avionika u S-70i a UH-60M asi z devadesáti procent shodná. 

 

UH-60M je verze určená pro americkou armádu a veškerá práva k vrtulníku vlastní americká vláda. Proto UH-60M nemůže nabízet k prodeji Sikorsky, ale pouze americká vláda na podkladě programu zahraničního prodeje zbraní FMS (Foreign Military Sale). Naopak veškerá práva k S-70i vlastní společnost Sikorsky, která tak může vrtulník snadno nabízet na zahraničních trzích bez složitého souhlasu americké vlády.

 

Podle tiskové zprávy zbrojovky Lockheed Martin, která vlastní firmu Sikorsky, ukončení kvalifikačních testů zbraňových systémů S-70M je vyvrcholením šestiletého vývojového programu. V rámci vývoje po dobu dvou let probíhaly testovací střelby ve výcvikovém prostoru Yuma v Arizoně.

 

Základním rysem S-70M je kulové zaměřovací termovizní elektrooptické pouzdro (včetně denní kamery a laserového značkovače) a sada univerzálních pylonů ESSS (External Stores Support System). Pod pylony lze zavěsit kulomety ráže 12,7 mm, rotační kulomet ráže 7,62 mm, řízené i neřízené střely Hydra a PTŘS Hellfire. Stejně tak ESSS pojme i přídavné nádrže (až 4× 870 l).

 

Účinek řízené 70mm střely APKWS (Advanced Precision Kill Weapon System) s bojovou hlavicí M282. Hlavice prorazila boční pancíř transportéru M113 a explodovala uvnitř. Otázkou je, jak by si vedla proti nejnovější generaci BVP, především při útoku z přední polosféry.

  

Do avioniky S-70M byl integrován systém řízení palby, který může ovládat každý ze dvou pilotů. Při použití hlavňové výzbroje nebo raket jsou na displejích pilotních přileb zobrazeny cílové údaje, které umožňují pilotům manévrovat vrtulník tak, aby získal vhodnou pozici pro palbu proti statickým i pohyblivým cílům.

 

„Sikorsky značně zjednodušil složitý úkol zničení cíle z velké vzdálenosti tím, že avionika vypočítá komplexní balistiku požadovanou pro efektivní vedení palby,“ uvedl Bill Gostic, viceprezident divize pro světové vojenské systémy a služby firmy Sikorsky. „Jakmile jsou zbraně a infračervený elektrooptický senzor integrovány s existujícími ovládacími prvky a avionikou vrtulníku Black Hawk, mohou mezinárodní armády přidat externí křídla (ESSS – pozn. red.) a zbraně za méně než tři hodiny, aby mohly provádět středně náročné bojové mise.“

 

Dlužno dodat, že již před několika lety dokončil Izrael integraci PTŘS Spike-ER na vrtulníky Black Hawk. Stejně tak se kolumbijská armáda  rozhodla na své „černé jestřáby“ umístit střely Spike-LR, Spike-ER a Spike-NLOS (s rozsahem 25 a více kilometrů). Není ale jasné, zda jde o čistě národní řešení, nebo takto upravené vrtulníky lze dodávat i zahraničním zákazníkům (např. AČR).

 

Ozbrojený S-70M může provádět úderné operace, ozbrojený doprovod a podporovat palbou pozemní síly. S ESSS vrtulník přepraví deset vojáků a dva palubní střelce s dvojicí kulometů ve dveřích. V případě protipancéřové konfigurace S-70M pojme až 16 střel Hellfire.

 

V každém případě česká ministryně obrany plánuje spustit nové výběrové řízení na nákup víceúčelových vrtulníků. Kromě původních uchazečů mohou své nabídky předložit také další firmy, teoreticky tedy i firma Sikorsky s vrtulníkem S-70M.

Zdroj: Defence24

Nahlásit chybu v článku


Související články

Rakouské granáty pro Armádu ČR

Česká zbrojovka dodá české armádě nové útočné a obranné granáty od rakouské firmy ARGES, dceřiné ...

NÁZOR: Obrana ve stínu Hvězdných válek

Minulý týden jsem se dostala do rozličných médií díky kolegům z Pirátské strany a mému výroku ve ...

Evropská zbrojnice pro tanky Leopard 2

Německá firma KMW (Krauss-Maffei Wegmann) za spolupráce s Evropskou obrannou agenturou EDA (European ...

Německé bojové vozidlo pěchoty Puma pro Armádu ČR?

Redakce Armádních novin si ve výrobních prostorách německé firmy KMW (Krauss-Maffei Wegmann) v ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Luky
    20:56 26.02.2018

    jak jsem hledal to video, tak jsem narazil na záběry z "International Helicopter Training Center" v Bückeburgu, kde provozují 14 lehčích H135 na výcvik...hovoří o víc jak 90% ...Zobrazit celý příspěvek

    jak jsem hledal to video, tak jsem narazil na záběry z "International Helicopter Training Center" v Bückeburgu, kde provozují 14 lehčích H135 na výcvik...hovoří o víc jak 90% dostupnosti (pry vždy min. 11 ze 14ti), v roce 2016 měly nalétáno 90,000hod.

    https://www.youtube.com/watch?... Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    20:22 26.02.2018

    Měly by taky umět PL MBDA Mistral, což se může hodit, když by nebyly ty Vipery se Sidewindery :) Myslím, že není tak moc zemí s AA vrtáky. Ale na ESCORT nebo NaPoSy můžou být ...Zobrazit celý příspěvek

    Měly by taky umět PL MBDA Mistral, což se může hodit, když by nebyly ty Vipery se Sidewindery :)
    Myslím, že není tak moc zemí s AA vrtáky. Ale na ESCORT nebo NaPoSy můžou být dobrý.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    20:14 26.02.2018

    Jj, vím, že H145M umí FZ LGR, zajímalo mě, co ostatní.

    Jj, vím, že H145M umí FZ LGR, zajímalo mě, co ostatní.

  • Luky
    19:50 26.02.2018

    dyk tu bylo video H145M s letos certifikovanými po laseru naváděnými střelami z raketnice (našil to z dálky do terče a udělal dvě díry těsně vedle sebe)

    dyk tu bylo video H145M s letos certifikovanými po laseru naváděnými střelami z raketnice (našil to z dálky do terče a udělal dvě díry těsně vedle sebe)

  • KOLT
    19:42 26.02.2018

    Pravdou je, že pokud "nahrazujeme" Mi-2 a chceme podobně velký vrtulník, je ten H145M vcelku odpovídající ;-) Drobet OT stran velikosti, nicméně mi to přijde také ne úplně ...Zobrazit celý příspěvek

    Pravdou je, že pokud "nahrazujeme" Mi-2 a chceme podobně velký vrtulník, je ten H145M vcelku odpovídající ;-)


    Drobet OT stran velikosti, nicméně mi to přijde také ne úplně nepodstatné. Pochybuji, že bychom měli kdovíkolik peněz na řízené střely. Mít PTŘS je samozřejmě fajn, nicméně by dle mého skromného názoru nebylo špatné mít k dispozici i menší naváděné střely, které nejsou zdaleka tak drahé jako Brimestone či Hellfire. Venom má k dispozici APKWS, jak jsou na tom ony menší mixéry, mají něco podobného? Protože ta možnost mít levné neřízené hydry a z nich kdykoliv udělat velmi jednoduše řízené střely mi přijde jako skvělá věc... Vím, že něco takového vyvíjí víc firem, ale zavedené jsou, tuším, jen APKWS. Třeba AW159 umí používat LMM, ale to je jen řízená střela, nemá neřízené verse.Skrýt celý příspěvek

  • Nesher
    19:33 26.02.2018

    Semtam Ach jo. V poslední době, jak už popisuje vámi postnutý článek, nakupuje LOM prostřednictvím dceřiné společnosti v Rusku napřímo. A to pokud možno přímo od prvovýrobců, ...Zobrazit celý příspěvek

    Semtam
    Ach jo. V poslední době, jak už popisuje vámi postnutý článek, nakupuje LOM prostřednictvím dceřiné společnosti v Rusku napřímo.
    A to pokud možno přímo od prvovýrobců, nicméně i tak prostě dochází k tomu, že závazně objednaný díl dorazí pozdě, v nevyhovující kvalitě, případně díl není nový. Takže Lomu stojí v hale vrtulník jenž nelze opravit a všichni trnou jestli se stihne smluvně dohodnutý termín opravy a nebude nutné platit penále. Takže každý díl musíte pečlivě kontrolovat což stojí čas a peníze a případně reklamovat což je ještě náročnější. Vymáhaní nějakých penále je prakticky nemožné, vymahatelnost práva je v Rusku na úrovni Afriky. Navíc Rusové vědí, že některé díly prostě jinde nelze koupit jinde, speciálně pokud si chcete udržet certifikaci od Mil, kterou má Lom jako jediný v EU. Tedy ne, že by to Lomu nějak zásadně pomáhalo, provozovatelé Milů jdou výhradně po ceně.
    Ale nechápu co to má společného s možností získat zakázky, jednak problémy stejného druhu mají všechna podobná centra, druhak (a to jste zřejmě nepochopil) nikdo neříká, že se ty vadné díly použijí, to se samozřejmě neděje.Skrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    18:04 26.02.2018

    Starlite Me to neprijde jako vnaseni chaosu. Chapu to tak, ze vlada oslovila konkretni staty s dotazem na nabidku vrtulniku. Mel to byt vrtulnik dvoumotorovy, s kapacitou do ...Zobrazit celý příspěvek

    Starlite

    Me to neprijde jako vnaseni chaosu. Chapu to tak, ze vlada oslovila konkretni staty s dotazem na nabidku vrtulniku. Mel to byt vrtulnik dvoumotorovy, s kapacitou do osmi osob pasazery. Mel nest hlavnovou vyzbroj a raketovou.

    Vlady oslovenych poslaly sve nabidky. Na zaklade techto odpovedi, nekdo mohl prehodnotit pozadavek na hmotnoat stroje...vybirali z toho co obdrzeli.

    Pokud MOCR vraci tendr tam kam puvodne mel jit...k mensim strojum, uvidime brzy, co a kdo nabidne.Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    17:03 26.02.2018

    Nesher Jak jsem již zmiňoval, záleží kdo díly dodává. Docela trefný je tento ...Zobrazit celý příspěvek

    Nesher

    Jak jsem již zmiňoval, záleží kdo díly dodává. Docela trefný je tento článek.

    https://www.novinky.cz/domaci/...

    Pokud by LOM získával použité díly, tak nerozumím tomu, proč by zahraniční uživatelé MI-8/17 si vybírali zrovna LOM pro servis svých strojů. Takovýchto středisek je více. A mnohé zákazníky politika tolik netrápí jako nás, mohli by servisovat klidně i v RF nebo jinde.

    Samozřejmě z politických důvodů je tu možné riziko.Skrýt celý příspěvek

  • Starlight
    16:25 26.02.2018

    Vnesu do diskuze trochu dalšího chaosu. 1) Realpolitik. Karla Šlechtová je ministryně obrany v demisi. Andrej Babiš dostane ještě jednu šanci sestavit vládu a získat pro ni ...Zobrazit celý příspěvek

    Vnesu do diskuze trochu dalšího chaosu.
    1)

    Realpolitik. Karla Šlechtová je ministryně obrany v demisi. Andrej Babiš dostane ještě jednu šanci sestavit vládu a získat pro ni důvěru v Parlamentu. Dosud není nikdo psáno, že Karla Šlechtová bude znovu nominovaná na post ministryně obrany. Jako nestraník může být klidně v rámci politických jednání o podpoře nové vlády prostě „obětována“. Čas může některé věci vyřešit rychleji, než si myslíme (a nebo taky ne).

    2)
    Nevím, co slyšel Rase při rozhovoru Karly Šlechtové v „Otázkách Václava Moravce“ na ČT. Ale já jsem tam slyšel volně přepsáno toto: Nelíbilo, že specifikace hmotnosti se postupně zvýšila ze (do) 7 tun na (do) 11 tun, a že to pak vrtulník stojí dvakrát tolik. Cituji: „Armádní štáb pochopil, že vrtulníky, které původně chtěl, v požadované nižší hmotnosti neexistují. Ve vyšší hmotnosti ano, ale ty nepotřebujeme měnit, měníme ty lehké až střední.“

    http://www.ceskatelevize.cz/ct...

    Já jsem tam neslyšel ani slovo o tom, kolik bude v nové specifikaci požadovaná hmotnost (já ji chápu jako maximální vzletovou hmotnost MTOW).

    3)
    Protože hmotnosti vrtulníků jsou zde oblíbené téma, tak ještě jednou pár čísel:

    Boeing/MD Helicopters AH-6/MD500 - do 1,7 tuny
    Bell OH-58D Kiowa Warrior – 2,0 t
    Mil Mi-2 – 3,7 t
    Airbus H135M – 3,0 t
    Airbus H145M - 3,7 t
    Bell 412EP – 5,4 t (kanadské CH-146 Griffon mají za sebou už několik válek)
    Airbus H160 – 5,7 t
    Leonardo AW159 Wildcat – 6,0 t
    Leonardo W-3A Sokol – 6,4 t (nová výroba :-), W-3 sloužil bojově v Iráku)
    Leonardo AW139M – do 6,8 t
    Bell UH-1Y Venom – 8,4 t
    Airbus H215M Cougar – 9,3 t
    Sikorsky UH-60M Blackhawk – 9,9 t
    Airbus H225M Caracal – 11,2 t
    Mil Mi-24V – 11,5 t
    Mil Mi-171Š – 13,0 tSkrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    14:36 26.02.2018

    skelet

    Proto píšu, že jsem fakt zvědavý na ten tendr a co za stroj nakonec bude pořízen.

    skelet

    Proto píšu, že jsem fakt zvědavý na ten tendr a co za stroj nakonec bude pořízen.

  • TF_HU
    14:35 26.02.2018

    skelet nejem si úplně jist, kde je pravda, nebo jinak...přesnější informace. Její vyjádření jsou dosti ostrá vůči AČR. On se ten spuštěný tend asi moc lišit nebude, v tom co ...Zobrazit celý příspěvek

    skelet

    nejem si úplně jist, kde je pravda, nebo jinak...přesnější informace. Její vyjádření jsou dosti ostrá vůči AČR. On se ten spuštěný tend asi moc lišit nebude, v tom co jsme viděli dosud, jen bude za jejího úřadování.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    14:30 26.02.2018

    TF_HU: no tak nějak. Kdybychom se drželi přesně jejich slov, tak z toho vypadne akorát MH-6, AW159 a Sokol :))) Takže předpokládám, že použila jakousi zkratku pro ověřený stroj s ...Zobrazit celý příspěvek

    TF_HU: no tak nějak. Kdybychom se drželi přesně jejich slov, tak z toho vypadne akorát MH-6, AW159 a Sokol :)))
    Takže předpokládám, že použila jakousi zkratku pro ověřený stroj s plně integrovanou výstrojí a výzbrojí. Nikoliv papírový zázrak a lá AW139m.Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    14:23 26.02.2018

    Irácké vrtulníky EC635 donedávna bojovaly proti Islámskému státu. používaly integrovanou výzbroj atd. onato je v podstatě bojová verze EC135 (H135). Má zesílenou konstrukci a je ...Zobrazit celý příspěvek

    Irácké vrtulníky EC635 donedávna bojovaly proti Islámskému státu. používaly integrovanou výzbroj atd. onato je v podstatě bojová verze EC135 (H135). Má zesílenou konstrukci a je osazen výzbrojí. Irák jich má 24 ks, Jordánsko 14 a švýcarsko 20. Tohle tedy bojem ověřená mašina je. No a pokud funguje dobře on, tak jeho větší bráška asi bude taky. Poptat se iráčanů jak jso s nim ispokojeni se určitě dá, kontakty jsou od prodeje L159

    https://www.youtube.com/watch?... Skrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    14:19 26.02.2018

    ...jinak, osobně si myslím, že definici vojenského vrtulníku splňuje jen vrtulník primárně vyvinut pro vojenské účely. Modifikace civilních verzí, je jakousi militarizací civilních ...Zobrazit celý příspěvek

    ...jinak, osobně si myslím, že definici vojenského vrtulníku splňuje jen vrtulník primárně vyvinut pro vojenské účely. Modifikace civilních verzí, je jakousi militarizací civilních typů, protože je to levnější jak vývoj klasického vojenského vrtulníku, který si mohou dovolit jen bohatší armády, státy :-)Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    13:59 26.02.2018

    Luky: pouze se držím toho co řekla Šlechtová. Tedy prověřený vojenský vrtulník. Což v současnosti dle mého H145m není. Ale ani ho nehodlám diskriminovat. Je to šikovná malinká ...Zobrazit celý příspěvek

    Luky: pouze se držím toho co řekla Šlechtová. Tedy prověřený vojenský vrtulník. Což v současnosti dle mého H145m není. Ale ani ho nehodlám diskriminovat. Je to šikovná malinká mašinka :)
    Za tři týdny budeme moudřejší.Skrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    13:33 26.02.2018

    Když tak pročítám diskuzi zpětně...rád bych upřesnil, že přestože hledáme něco, co jakože nahradí Mi 24/35, není to tak, že bychom hledali bitevník se schopností nést lidi. ...Zobrazit celý příspěvek

    Když tak pročítám diskuzi zpětně...rád bych upřesnil, že přestože hledáme něco, co jakože nahradí Mi 24/35, není to tak, že bychom hledali bitevník se schopností nést lidi. Požadavky budou postaveny v pořadí asi takto:

    ...víceúčelový
    ...dvoumotorový
    ...s kapacitou do 10 osob (otázka je, zda včetně pilotů, nebo jen výsadek)
    ...se schopností nést a používat výzbroj (tedy taková, co půjde nasadit a použít dle potřeby)
    ...atdSkrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    13:26 26.02.2018

    Skelet V roce 2018 má být dokončena integrace celého HForce u H145M, tedy v době, kdy mi v roce 2019 vypíšeme tendr, ten vrtulník to bude splňovat. U AW139M si nejsem až tak ...Zobrazit celý příspěvek

    Skelet

    V roce 2018 má být dokončena integrace celého HForce u H145M, tedy v době, kdy mi v roce 2019 vypíšeme tendr, ten vrtulník to bude splňovat. U AW139M si nejsem až tak jist, o integraci zbraní v takovém rozsahu jsem nikde komplexně nečetl. Obával bych se, aby nečekali na prvního zákazníka. Rodina vrtulníků AW jistě zbraně umí, jen je integrovat i na AW139...

    Osobně bych H145M nediskriminoval, myslím si, že jako jeden z mále splňuje to co budeme požadovat.

    AW159 AH1 je cenovkou trochu jinde a myslím, že přestože by splňoval to co po vrtulníku chceme, nebude nabízen, komplexněji bude daleko dražší. Jinak, to že je AW159 námořní (a též pro Army) jej k našemu použití nijak nediskriminuje, tedy nejsem si až tak úplně vědom toho, co by z jeho vzhledu, vlastností mělo být překážkou k tomu jak my používáme vrtulníky.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    13:22 26.02.2018

    @TF_HU
    proto jsem taky napsal:
    2)největší spojenec jsme my sami....pak NATO

    Jsem pro vrtáky z NATO, aby bylo jasno.
    Dál už jsem jen nastavoval zrcadlo :)

    @TF_HU
    proto jsem taky napsal:
    2)největší spojenec jsme my sami....pak NATO

    Jsem pro vrtáky z NATO, aby bylo jasno.
    Dál už jsem jen nastavoval zrcadlo :)

  • TF_HU
    13:19 26.02.2018

    Luky Pardon, ale tohle je blbost. Pokud narážíš na to, že by politici měli direktivně rozhodnout o vrtácích z USA, protože nám pomůžou ve válce s Německem....tak k tomu ti ...Zobrazit celý příspěvek

    Luky

    Pardon, ale tohle je blbost.

    Pokud narážíš na to, že by politici měli direktivně rozhodnout o vrtácích z USA, protože nám pomůžou ve válce s Německem....tak k tomu ti můžu přihodit slavný výrok Jindřicha Kisindžerů při válce Irák vs Irán (kdy USA podporovaly ofiko Irák a skrytě i Irán): "Kdyby tak mohli prohrát oba".

    Vybírá se stroj, který bude splňovat plnění úkolů, tak jak je po armádě AČR požadováno. Je logickým argumentem, vybírat jej od takového dodavatele, který má stejnou, nebo podobnou zahraniční, bezpečnostní a jinou politiku. Tedy ať jsou to USA, EU, nebo jiný stát. Bohužel ty státy z východu to nejsou.

    S dodávkami z Ruska, máme poslední dobou svou zkušenost a opravdu to není něco co by bylo stabilní, dle podmínek atd.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 4 z 33