Desítky mrtvých Rusů po útoku na pozice USA v Sýrii

Ruští kontraktoři Vagněrovy skupiny v Sýrii; ilustrační foto / ChVK Vagner: Russian mercs in Syria, SOFREP 

Boje v syrské provincii Dajr az-Zaur v noci ze 7. na 8. února se podle ruských médií nestaly osudnými jen stovkám syrských vojáků, ale také desítkám ruských kontraktorů. Útok na ropnou rafinerii údajně drženou kurdskými Syrskými demokratickými silami (SDS) skončil neúspěchem poté, co americké speciální síly podporující místní jednotky SDS přivolaly dělostřeleckou a leteckou posilu.

Cílem útoku spojených sil syrských vojáků a ruských kontraktorů byla rafinerie poblíž ropného pole Conoco, které ještě nedávno představovalo jeden z hlavních zdrojů příjmů Islámského státu (IS). Rafinerie, držená bojovníky ze SDS podporovaných Američany, se nachází za dekonfliktní linií, domluvené mezi americkým a ruským velením a rozdělující prorežimní síly a SDS.

 

 

Prorežimní síly o velikosti praporu překročily Eufrat (defacto hranice dekonfliktní linie) a s podporou tanků, obrněných vozidel a dělostřelectva zaútočily na postavení opozičních sil. S místními bojovníky SDS však operovali i příslušníci amerických speciálních sil a ti v reakci na útok přivolali leteckou a dělostřeleckou podporu, která útočící síly zdecimovala.

 

K jejich odražení bylo podle amerického letectva užito dělostřelecké palby, stíhacích bombardérů F-15E, bezpilotních letounů MQ-9, bombardéru B-52, letounu palebné podpory AC-130 a vrtulníků AH-64 Apache.

 

Počet Rusů, kteří při útoku padli, je předmětem živých spekulací. Ruské ministerstvo zahraničí nejprve hovořilo  nanejvýš o pěti mrtvých Rusech, ale později přiznalo, že mrtvých a zraněných mohou být desítky. Igor Girkin, známý spíše jako Igor Strelkov, v odkazu na své spolehlivé zdroje uvádí až sto mrtvých Rusů. O více než 200 mrtvých Rusech hovoří Leonid Beršidskij z Moscow Times.
 

Kreml však důrazně popírá, že by šlo o příslušníky pravidelných ruských sil a upozorňuje, že prorežimní jednotky na americké pozice zaútočily bez vědomí ruského velení. Moskva však také zároveň kritizovala americké síly, které prý místo vyhledávání zbytků opor IS zabírají cenné ekonomické zdroje.

 

 Ropné pole Conoco

 

Americká léčka?

I když není jasné, zda o chystaném útoku ruské velení skutečně vědělo, nebo ne, je velmi pravděpodobné, že Američané s ním počítali. Podle generála amerického letectva Jeffreyho Harrigana útok nebyl ničím zcela překvapivým a již týden předem bylo možné na druhém břehu Eufratu zaznamenat rostoucí koncentraci sil.

 

To naznačuje i zřícení 210 metrů dlouhého mostu přes Eufrat pár hodin poté, co ho prorežimní síly překročily. Rusko z kolapsu mostu obvinilo SDS a americké síly, které prý měly otevřít hráze nedaleké vodní elektrárny a způsobit tak náhlou povodeň. Zničení mostu útočícím silám odřízlo ústupovou cestu. 
 

Podle výzkumného institutu Jamestown Foundation je poslední indicií bombardér B-52 zapojený do letecké podpory. Zatímco ostatní prostředky lze povolat relativně rychle, B-52 musel být již ve vzduchu s dostatkem paliva a munice, jelikož stroj podle institutu pravděpodobně startoval ze základny na ostrově Diego Garcia v Indickém oceánu.

 

Pokud jsou předchozí tvrzení skutečně pravdivá, vyplývá z toho logický závěr, že americké síly vědomě naplánovaly a připravily léčku ruským kontraktorům, sloužícím jako nástroj ruské vlády v Sýrii, a Moskva nad tím přivřela oči...

 

Rusové zapojení do útoku na pozice SDS byli zaměstnanci  Vagněrovy skupiny (Častnaja vojennaja kompanija Vagněra), ruské soukromé vojenské společnosti. Od roku 2014 její kontraktoři bojovali na Ukrajině, Sýrii a spekuluje se o jejich přítomností v Súdánu, Libyi a Středoafrické republice.

 

Důvodem útoku bylo obsazení rafinerie a přilehlých ropných a plynových polí Conoco, která režim potřebuje pro rekonstrukci země a pro splácení svých četných půjček. Útok měl být iniciován místním kmenovým vůdcem a ruští kontraktoři s těžkou technikou měli vést útok. Podle Jamestown Foundation je motivační pohnutka kontraktorů k obsazování ropných polí velká, jelikož další ruské firmy napojené na společnost Vagněr získají od syrské vlády pětadvacetiprocentní podíl z produkce dobytých ropných polí.

 

Údajná skupina kontraktorů Vagněrovy skupiny bojující v Sýrii.

 

Vědělo ruské velení o útoku?

Poněkud jiný pohled nabízí ruský deník Novaja Gazeta, podle kterého ruské velení o neobvyklém pohybu amerických letadel muselo bezpodmínečně vědět. Ruský deník v této souvislosti zpovídal nejmenovaného ruského důstojníka, který sloužil v jednotkách radioelektronického průzkumu, jež dohlížely na vzdušný prostor Středního východu.

 

Zmiňovaný důstojník uvedl, že o letu amerických letadel byla Moskva nepochybně informována a o případném zásahu by také musela rozhodnout. Týkalo se to především strategického bombardéru B-52, který může nést jaderné zbraně. Ruský důstojník dále sdělil, že o nasazení B-52 rozhodl přinejmenším Pentagon a o nasazení B-52 byl informován americký prezident. Dle informací listu Novaja Gazeta ale B-52 startoval z katarské letecké základny Al Udeid.

 

Pokud by Rusové použili dokonce své systémy radioelektronického boje nebo zvedli do vzduchu pár stíhacích letadel, Američané by útok jistě odvolali. Stejně tak ruský důstojník i předpokádal, že pokud by Američané věděli o ruských občanech na místě bojů, k útoku by také nedošlo.

 

Zůstává tedy otázka, zda ruské velení vědělo o nasazení kontraktorů Vagněrovy skupiny v oblasti, nebo ne. 



B-52 Stratofortress přistává na katarské základně Al Udeid.

 

Mrtví bez důsledků

Přes vysoký počet zabitých Rusů se zdá, že incident nebude mít v blízké době významnější důsledky. Slovy Vitalije Naumka, ruského poradce ruské vlády pro Sýrii: „Nikdo nechce začít světovou válku kvůli dobrovolníkovi nebo žoldákovi, který ani nebyl vyslán státem a byl zabit Američany.“

 

Hlavní výhodou působení ruských kontraktorů a dobrovolníků či „dovolenkářů“ pracujících pro třetí stranu je pro Kreml to, že může věrohodně popřít jakékoli jejich napojení na oficiální struktury Ruské federace.

 

Prezident Putin navíc nestojí o negativní pozornost měsíc před prezidentskými volbami. Ruská intervence v Sýrii (ostatně v tom se inspirovali od americké anabáze v Iráku a Afghánistánu) měla být „televizní válkou“ plnou působivých záběrů leteckého bombardování bez „rušivého“ elementu mrtvých ruských vojáků.

 

To se děje i nyní, ale množství obětí a tlak pozůstalých nutí vládu zaujmout nějaké stanovisko. Přesto se v ruských médiích informace objevují jen poskrovnu a hlavní informační platformou jsou diskuzní fóra a sociální sítě.

Zdroj: Jamestown, BloombergNovaja Gazeta

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Válka dronů: Pancir-S1 na ruské základně Hmejmin v Sýrii

Pár dní po minometném útoku na základnu Hmejmin došlo ke koordinovanému útoku pomocí dronů, které ...

Syrská protivzdušná obrana zničila izraelskou stíhačku F-16

Dne 10. února syrská protivzdušná obrana (PVO) zasáhla pomoci střely země–vzduch izraelskou stíhačku ...

Ruská armáda získá 200 tanků každý rok

Podle Jurije Borisova, náměstka ruského ministra obrany pro vyzbrojování, ruská armáda plánuje každý ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
Stránka 1 z 4
  • KOLT
    22:49 04.03.2018

    logik, díky, používám povětšinou Šaškári ;-) Možná by to šlo i u něj, ale tak nějak jsem byl líný to řešit. A většinou si nezapomenu příspěvek předem pro jistotu zkopírovat do schránky. Nicméně asi vyzkouším, nápad je to dobrý.

  • logik
    20:45 04.03.2018

    Kolte: Když se Ti to stane, a všimneš si toho hned (když to okno kde se to stalo používáš dál, tak to možná půjde také, jen bude potřeba dát patřičné "zpět", nezkoušel jsem), tak

    1) otevři si nové okno prohlížeče.
    2) přihlaš se
    3) reloaduj (F5, aspoň ve firefoxu) to okno, kde se Ti to odhlásilo. Pokud se Tě to zeptá, jestli data znovu odeslat, tak je vyhráno, řekni že jo a příspěvek se pošle znovu. (anebo Ti to promaže harddisk, u počítačů nikdo neví :-)).

    Nemám to ozkoušeno ve všech prohlížečích, ale ve firefoxu to funguje. Ale jinak souhlas, je to vopruz...

  • KOLT
    20:34 04.03.2018

    Takovej hezkej příspěvek jsem měl napsaný a odeslaný... jenže mě to mezitím odhlásilo, takže je v loji (kdyby se tohle dalo pořešit, pane administrátor, byl bych fakt vděčný...). Psát to znovu nebudu, jen ve zkratce:
    a) raziel, argumentujete fakt blbě, debata s vámi je z mého hlediska úplně naprd, víceméně souhlasím s tím, co napsali logik a PavolR (ačkoliv co se týče názorů s nimi zhusta nesouhlasím).
    b) O té události víme zatím málo, rozcházejí se i zdroje z jednoho tábora mezi sebou. Jisté je, že Rusové přiznali desítky mrtvých a zraněných na "své" straně. Demonstrace se nekonají...

  • logik
    20:13 04.03.2018

    raziel:
    1) Diskuse je od toho, že se střetnou dva subjektivní názory a hledá se, který je blíže k objektivitě. Ty jsi tady během pár dní předvedl několik evidentně nepravdivých a/či zavádějících tvrzení (falešnou citaci Bismarka, na kterou Tě nachytali ruské propagandistické weby, tvrzení o tom, že jsem pejorativně vyjadřoval o Wágnerovcích, údajných 600 mrtvých v Zoiru). Nadávám Ti za to do individuí?

    Je úplně normální, že když mají dva zcela rozdílný názor v otázce, ve které hraje nemalou roli interpretace něčeho, co podléhá "propagandě", že názor, s kterým nesouhlasíš, se ti zdá tou propagandou zblblý (nemysli si, že na mne nepůsobíš podobně, jako já na Tebe :-)).

    Pokud budeš k mým názorům takto přistupovat: a už tento Tvůj samotný dojem, že jde o "názory blba zblblého propagandou" Ti bude stačit k jejich apriori zamítnutí, je jakákoli diskuse zbytečná. Naopak Tě to evidentně vede k nekorektní argumentaci, kdy mé stanovisko překrucuješ (600 mrtvých), či si dokonce vymýšlíš (to že 'přitom ty samé vojáky na volné noze na straně Ruska vždy označuji jako "žoldáky" či "nekalé, kriminální živly"' je evidentně nepravda) - což důvěryhodnosti Tvého pohledu na věc nepřidá.

    Zkus prosím věcně a bez předsudků "že jsem blb, který je zaslepen propagandou" poukázat na konkrétní omyly v mé argumentaci. Pak to může vést k tomu, že vznikne plodná diskuse, a dokonce i k tomu, že třeba změním názor...

    Diskuse je možná pouze za situace, kdy názor toho druhého, byť s ním nesouhlasím, beru vážně.

    2) Ano, dle Ruského vyjádření bylo několik tuctů. Several je více než dva, tedy to rozmezí bude 40-60 mrtvých a zraněných, vzhledem k tomu, že se to Rusko snažilo bagatelizovat, tak jich určitě nebude méně než Rusové tvrdí a (pokud jich nebude ještě více), tak se dá čekat ten počet spíše u horní hranice. Ale i kdyby to bylo u dolní hranice, i třicet jsou řádově desítky.

    Ty jsi přitom psal: "Desítky mrtvých (či v lepším případě zraněných) Rusů by vyvolalo tak nezkutečné zemětřesení na diplomatické čáře"
    Přitom to evidentně byly desítky - možná více - a žádné zemětřesení se nekonalo.

    3) Další tvoje obvinění z rusofobie jsem si od Tebe vysloužil za to, že jsem s Fenrim nesouhlasil v tom, že je jednoduché spočítat a navrhnout nové vstupy vzduchu do motoru tak, aby měli navíc VLO vlastnost. To, že to není jednoduché jsem doložil několika odbornými pracemi na toto téma a citovaným časem výpočtu jednoho aerodynamického rázu ve vstupu motoru. Na otázku, co Ti na tom přišlo rusofobní jsi mi neodpověděl. Mohu se prosím zeptat znovu?
    Nebo to, že jsi nereagoval znamená, že bereš svoji výtku zpět?

  • raziel87
    19:27 04.03.2018

    takže jsme zase na začátku.....

    2 logik

    to se mýlíš, tvé příspěvky čtu dostatečně dlouho na to, abych mohl s klidem v srdci říct, že zdravě objektivní a nestrannej pohled u tebe člověk očekávat moc nemůže. To není vyfabulovaná chiméra.

    V tvém odkazu se mluví o několika tuctech mrtvých a zraněných (24-60), v žádném případě se nepíše o stovkách, to by ve vyjádření použili jiný termín než obligátní "several", který se překrývá s "few" a označuje 2-5.

  • PavolR
    19:11 04.03.2018

    raziel87 19:01:
    No ale v prvých správach sa zjavne zlievali počty útočiacich celkovo a strát.
    Ďalej by som upozornil, že nevieme, koľko môže byť po tej bitke nezvestných, ktorých nemožno prehlásiť za mŕtvych, ale nie sú ani medzi ranenými...

  • logik
    19:09 04.03.2018

    PS: A původní zprávy zpravidla mluvily o 100-200 mrtvých rusů. 600 mrtvých se objevovalo pouze zřídka.

    Používáš klasickou demagogickou taktiku, kdy proti svému názoru postavíš do opozice alternativu dovedenou do takového extrému, že je z ni nesmysl - a tím se snažíš dokázat, že Tvoje varianta je jediná možná.
    Přitom ignoruješ, že mezi Tvým extrémem a Tebou "vysmývaným" extrémem je ještě celá plejáda pravděpodobnějších i méně pravděpodobných, ale furt možných, variant.

  • raziel87
    19:07 04.03.2018

    2 KOLT

    v čem jsem zaslepenej? snad mě neoznačíš za rusofila, já je totiž nemám dvakrát v lásce a už jsem to tu několikrát psal. Dost mě ale vytáčí věčné papouškování prozápadně orientovaných médií, které má stejnou úlohu jako sputnik na druhé straně barikády - zblbnout veřejnost

  • logik
    19:03 04.03.2018

    raiel:
    1) Takže tvrdíš, že tady ruské MO lhalo?
    https://www.theguardian.com/wo...

    2) Kdo říká, že by se v takové situaci ty "vdovy" (ono do wagnerovců asi nechoděj moc ženatý usedlí manželové, že) se vůbec museli dozvědět, že jsou mrtví.... Člen wagnerovců asi nebudou zrovna rodiný typy, který každej tejden volají domů mamince. A jelikož to je narozdíl od armády čistě jejich dobrovolný rozhodnutí, sloužit v takové organizaci a narozdíl od armády počítají s tím, že budou "používaný", tak ani nechápu, proč by proti tomu měli být takové protesty...

    3) Kdy jsem v této diskusi označil wágnerovce např. za cituji "nekalé, kriminální živly", nebo pro ně použil použil podobně pejorativní slovo? (A co vím, o amerických "nevojácích" zapojených do konfliktu jsem se také přinejmenším pěknou dobu - jestli vůbec - nevyjadřoval).
    Obávám se, že si do mne projektuješ svoji představu o "fusofobech" a nediskutuješ se mnou, ale s nějakou svoji vyfabulovanou chimérou. Zkus prosím číst, co ostatní píší, a ne si to vymýšlet na základě svých předsudků.

  • PavolR
    19:03 04.03.2018

    dodatok: Keby aj týchto nezabili zrovna Američania, ani pes by neštekol, tak ako v prípade doterajších úmrtí Wagnerovcov v Sýrii (napr. tých z druhej bitky o Palmyru).

  • raziel87
    19:01 04.03.2018

    PavoIR

    tohle platí v případě, že v boji sejmou Vasila, Olega, Dimitrije a Vladimíra......nevim, jak chcete "posichrovat" vymazání praporu - původní zprávy přece mluvili o 600 zraněných a zabitých rusech.....ututláte smrt jednotlivců, možná pár desítek - ale asi neututláte smrt a těžké zranění u několika stovek lidí, kteří mají rodiny a přístup k internetu

  • KOLT
    19:00 04.03.2018

    raziel a Luky, že zrovna vy dva někomu nadáváte do zaslepenců.... sorryjako (a to s logikem zhusta nesouhlasím).

  • PavolR
    18:38 04.03.2018

    raziel87:
    S tými demonštráciami a "zemetrasením" ste to trocha prepálili. :-) Posledných pár rokov nás naučilo, že životy "neoznačených" Rusov nemajú absolútne žiadnu cenu. Práve preto sú neoznačení. :-) Dokonca aj hodnota životov legálnych vojakov je prinajmenšom sporná po tom, ako kriminalizovali šírenie správ o ich úmrtiach. Majú to proste do značnej miery pozichrované.

  • Luky
    18:32 04.03.2018

    Ono se stačilo podívat, v jakým stavu byla těžební zařízení, která se podařila obsadit syrským vojákům (a to je šetřili před bombardováním)...stejně byla zdemolovaná. Co si přebírali kurdoamíci bylo dost v pohodě (nějaká ta nafilmovaná ohořelá kabeláž aby se neřeklo)....když se to srovná s těžce bombardovanými městy z náletů koalice, je velmi dobře vidět rozdíl mezi tím "těžkým bombardováním" (což byl "logikův" nej argument pro rychlé obsazení). To žeISáci soustředili veškeré síly proti vládním, zatímco pár kilometrů (či stovky metrů ) v týlu ztráceli cenné pozice ve prospěch kurdoamíků je prostě fakt.

    Ano Razieli, s tím grafomanem se nemá cenu bavit, ten bude na vše odpovídat takovým balastem, že to po deseti zaplácaných stranách nemůže číst ani největší masochista. Proto nereaguju.

  • raziel87
    18:03 04.03.2018

    2 logik

    předem pardon, ale já s tebou víceméně odmítám diskutovat. Individum, co americké vojáky "na volné noze" ve válkách v rozvojových zemích označuje jako "kontraktory" či "specializované vojenské poradce", přitom ty samé vojáky na volné noze na straně Ruska vždy označuje jako "žoldáky" či "nekalé, kriminální živly"......neznám moc lidí, kteří by byli tak nezdravě zaslepeni čistě prozápadní propagandou, jako ty Logiku.

    To co tvrdíš je jeden z dalších nesmyslů. Pokud by to totiž bylo tak jak tvrdíš, tak by to mělo úplně jiný průběh a dopady. Desítky mrtvých (či v lepším případě zraněných) Rusů by vyvolalo tak nezkutečné zemětřesení na diplomatické čáře, že by to postřehli i lidi bez rádia, televize a internetu někde v Krušnejch horách. A je úplně jedno, že to byli Wagnerovci,

    Desítky mrtvých (i když ty se Standou pořád tajně doufáte, že to byli stovky a v nejlepšim případě tisíce) by zapřičinily v lepším případě demonstrace, které by se nedaly ututlat. Stovky vdov a matek doma v Rusku......jak bys jim chtěl zalepit hubu? a prosim tě nepostuj mi sem to video DVOU plačících vdov.

  • logik
    16:32 04.03.2018

    raziel: Klasika - když je to zpráva, která se Ti hodí, tak ji věříš, když je zpráva, která se Ti nehodí, je to propaganda..... Proč této zprávě věříš více, než zprávě z reuters, která také mluvila se svědky a ošetřujícími lékaři a tvrdí, že ruských obětí bylo více.
    Rusko koneckonců potvrdilo tucty mrtvých a zraněných rusů - takže to je zcela jistě "dolní odhad". Rozhodně není vyloučeno, že tentokrát Rusko i mluvilo pravdu - je to jedna z poměrně věrohodných variant - jen by mne zajímalo, na základě čeho tvrdíš, že ty ostatní zprávy jsou jistě propaganda a že to bylo určitě takto.


    semtam: Jenže todle je zpráva o tom, že se jim vzdali bojovníci v Racce - za to, že dostali volné ruce na ovládnutí ropných polí v okolí Rakky (pravděpodobně Deiro Field). Nikoli o těch největších u Deir-er-Zoiru, které byly dobyty později, viz např.
    https://www.aljazeera.com/news...
    Takže ano, je možné, že výměnou za nepoškození některých polí nechali Kurdové volný odchod bojovníkům (koneckonců v Allepu i jinde totéž nechával i Asad), ale to zaprve neznamená, že to bylo zadarmo, bylo to vítězství vybojované v Racce a o ni rozhodně tuhé boje sváděny byly. Zadruhé to nehovoří o hlavních ropných polích u Deir-Er-Zoiru (více na jihovýchodě), které SDF na IS vybojovala.

  • Luky
    10:53 04.03.2018

    Tak na globalisticky/wahabistické NWO mapě "liveuamap.com" ty události stále prezentují, občas v mixu s novým bombardováním syrských pozic v místě. Je to takový zvláštní (někdy i tři ikony s měsíc starou pseudozprávou).
    Skoro to vypadá, že prezentují modrou činnost, když Kurdi dostávají sodu od Turků a Ghouta se scvrkává a scvrkává. Jednoho napadne, jestli si zas nevykouzlí nějakou tu chemii...

  • raziel87
    18:50 03.03.2018

    2 KOLT

    o tom už se psát nebude. Poplašná zpráva účel splnila, 90% čtenářů už zpětně nic hledat nebude, vystačí si prvotní informací......a takhle je to s většinou vybombardovanejch školek, nemocnic nebo v poslední době rozstřlenym letištěm a ztrátou poloviny letecké techniky VKS

  • KOLT
    23:45 02.03.2018

    Takže podle Spiegelu to byla akce "místních", Vagnerovci s tím neměli nic společného, jen jich prostě několik bylo v nesprávný čas na nesprávném místě, když Amíci spustili palbu i na pozice u řeky (protože podle dohody tam vojáci směli být, jen pokud se budou chovat slušně, což nedodrželi). A Rusko to tutlalo kvůli tomu, že je před volbami. Mno, vcelku to i dává smysl. Uvidíme, jestli se to potvrdí z více zdrojů.

  • semtam
    22:19 02.03.2018
  • raziel87
    21:33 02.03.2018
  • logik
    13:43 25.02.2018

    Luky, můžu Tě poprosit o zdroj toho "zatímco amíkokurdům to pustili hladce"? Máš prosím zjištěnou sílu Kurdských jednotek dobývajících zjištěné území + sílu a intenzitu vzdušné pomoci USA těmto jednotkám a srovnání se silami, které tam nasadila Asadovo-Ruská koalice? A/nebo intenzitu bojů?
    Pokud ano, dal by si sem prosím zdroj, z kterého vycházíš?

    Protože já jsem několikrát zachytil zprávy o těžkých střetech SDF s IS právě kolem Deir er Zoiru - např.
    http://en.hawarnews.com/strong...
    a koaliční podpora tam také nebyla malá, např.
    14. 9. 9 koaličních úderů
    https://syria.liveuamap.com/pi...

    Je poměrně pravděpodobné, že se Zoiru IS soustředil především na udržení obklíčení kolem letiště, ale že by to Kurdům tehdy IS pustil hladce se podle mne říci dosti dobře nedá. Spíše tam hrál ten faktor, že SDF tam bojovala především v poušti, kde byla letecká podpora podstatně efektivnější, než při snaze přejít a plně ovládnout údolí Eufratu. SDF tehdy měli výrazně výhodnější podmínky pro dobýtí toho ropného pole, než Asad.

    Jinak s tím Eufratem máš pravdu, Asad tam má obsazený kus území už od září...

  • Luky
    12:41 25.02.2018

    Proč se vlastně všude píše o průniku na druhý břeh Eufratu, když oni jsou na druhém(levém) břehu Eufratu od doby, co tuhle příměstskou část osvobodili od IS.
    Moc dobře si ty dny pamatuju, snažili se tenkrát proniknout až k "Jafra oil field central facility", ale byl tam tuhý odpor, kdežto Americko-Kurdským silám to Isáci pustili celkem hladce.
    Čili na tom břehu mají vládní jednotky území celou dobu, drží ho(cca 8 obcí a okolí) a myslím, že jim tam Rusové budovali nějaký ponton. Ten podle informací z článku spláchli Kurdoamíci přívalem, ale pozice tam vládní od počátku drží a bez územních ztrát.

  • logik
    23:26 24.02.2018

    raziel: prosím, mohu se zeptat, co je rusofobního na tom, když se ohradím proti tomu, když Fenri označí odhady vydané poměrně známým odborníkem v oblasti letectví a odhady založené na vyjádřeních a dokumentech vydaných Suchojem, za "odhady fandů podle fotek"?
    A když se ohradím proti tomu, že kritizuje odhady, které si ani nebyl schopen dohledat a tedy zjistit, na čem přesně se zakládají a tedy je ani nemohl objektivně posoudit?

    A co je rusofobního na tom, když tvrdím, že počítat transsonickou aerodynamiku a vznikající rázy v motoru je vše jen ne triviální věc, a že návrh vstupů do motoru není věc, která by šla jen tak "sfouknout"? Obzvlášť když to doložím konkrétními odbornými články na toto téma?

    Opravdu prosím o odpověď, protože Tvoji reakci fakt nechápu, i když se na to snažím koukat co nejvíce z Tvého úhlu pohledu.

  • StandaBlabol
    22:42 24.02.2018

    Fenri,

    jen to tu zapleveluješ otázkami, které v té diskuzi už byly odpovězeny. Například ta první přímo v článku:

    “Každopádně proveditelné je to celkem v pohodě oběma způsoby, pro nepřímou palbu se souřadnice stojánky, kde jsou zaparkována letadla, jsou v pohodě zjistitelná z Google Maps. Zkoušel jsem to a výpočet prvků je dostačující,” vysvětluje příslušník minometných jednotek AČR.

    Pokud to nevíš (?), tak minomety a dělostřelectvo obecně jsou schopné tzv. nepřímé palby - palby bez přímé viditelnosti cíle.

    Je prostě úmorné diskutovat s někým, kdo odmítá číst a vnímat cokoliv, co se mu nelíbí a pořád dokolečka opakuje svoje výmysli.

    Co ty fotky, pořád nic? Je přece tak snadné tu základnu fotit, proto se jich na internetu musí válet spousta. A v googlování čehokoliv - třeba základů fyziky, práva, atd. - jsi dobrý, ukázal jsi to tu už mnohokrát.

  • fenri
    22:00 24.02.2018

    Mimochodem Stando: co kdybyste mi zkusil vymyslet nějakou vtipnou nadávku? Něco co tu ještě nebylo....co třeba něco jako archetyp hloupé ženské...?

  • fenri
    21:59 24.02.2018

    Stando, já rozhodně netvrdím, že jste rusofob. Já myslím, že jste prostě jen hlópé ogar. I rusofob může být vcelku inteligentní a vzdělaný.
    Debata nebyla o tom, že nejde vidět na stojánky Hjemimu. Debata byla o tom, že je vidět na kouř stoupající z Hjemimu.
    Nicméně položím vám tři otázky:

    1.) Pokud není Hjemimu vidět, jak zaměřili ty minomenty, že během bleskového přepau rozsekali sedm letadel? GPS naváděné miny snad neměli?
    2.) Jaktože těch 7 zničených letadel a muničák nebylo vidět ani ze satelitu?
    3.) Jaktože jsou vidět letadla přistávající na Hjemimu, ale kouř z Hjemimu by vidět nebyl?

    K předchozímu:
    1.) S těmi pár lidmi co tam mají a vzhledem k reliéfu a osídlení okolí prostě nemůžete 100% zajistit, aby se tam nevyskytovala věc cca 100x50x20 mm.
    2.) Myslím že Putin, Babiš, Juncker i Trump by obětovali i mnohem víc, než pár žoldáků, kteří zrovna nehrají podle jejich notiček.
    Ale pokud věříte na hodné politiky, mohu vám poslat jen málo použitý výtisk Pohádek Boženy Němcové.

  • StandaBlabol
    21:46 24.02.2018

    Fenri,

    máš jedinečnou příležitost ukázat, jak moc se pletu. Stačí sem ty fotky, kterých je podle tebe plný internet, hodit. Prosím, ne satelitní, všichni asi tušíme, že satelitem ta základna sledovat jde. Ne ruské propagační, ano ty opravdu existují. Ne něco ve vzduchu. Prostě fotku základny a toho co se na ní děje z jejího okolí. Jako důkaz, že to jde. Já tvrdím, že to nejde a takové fotky k nalezení nejsou.

    Jinak zase lžeš. Nikdy jsem nevěřil na zničený muničák. A nikdy jsem se nebil za to, že bylo 7 zničeným letadel. Jen jsem tvrdil (a tvrdím), že co přesně se stalo na vojenské letecké základně, dokáží Rusové před veřejností utajit.

    Naproti tomu ty jsi tu prohlašoval, že celý humbuk kolem Dajr az-Zaur skončí dvěma mrtvými Wagnerovci. A i potom, co jich vláda potvrdili desítky mrtvých azraněných Rusů jsi mlžil, že o Rusy vlastně nejde.

  • StandaBlabol
    21:46 24.02.2018

    Je roztomilé, že tu jsem za rusofoba, protože tvrdím:

    1) Že Rusové nejsou tak neschopní, aby nedokázali ochránit vlastní vojenskou základu v Sýrii přes nežádoucími šmejdili z okolí.

    2) Že Putin není takový lump, aby nechal desítky veteránů ruské armády zmasakrovat Američany jen proto, aby Wangerovce postavil do latě.

    Kdybych tvrdil opak, tak jsem rusofil? To jako fakt?:)

  • fenri
    20:46 24.02.2018

    Theo, nějak jsem ze správ nepoznal, jestli ty Su-35 byly rotace, nebo navýšení. Takže rotace?
    Su-57 jsou pochopitelně dřevěné modely 1:4 postavené kolem Kukuruznika (což bylo poslední letadlo vyvinuté v Rusku, od té doby jsou to jen makety).

  • fenri
    20:43 24.02.2018

    KOLT - to je jendoduché. Standa Blábol kdysi udělal veliký vtip, že jsem blondýnka a poté, co si vyměnil trenky, tak z toho měl takovou radost, že to používá pořád dokola. Pokaždé zapomene, že už to napsal 20x a objeví to pokaždé znovu a má z toho znovu radost. Je to roztomilé a jsem na to pyšný. No a ten druhý je stejná intelektuální liga, no. Mimochodem - vsaďte se, nikdy nejsem první, kdo je neurvalý. A urážka v oslovení v každém textu prostě k úctě k oponentovi nevede, obvzláště, když intelektuální kvality soupeře jsou prostě k uzoufání. Dcery morče je bystřejší a to je po mrtvičce.

    Slavo: mě je divné, že neexistuje JEDNA fotka ze soustřeďování vojáků před útokem, jedna fotka z celé akce a žádná fotka mrtvých, zničené techniky (i kdybyste měl 3000 Panů Wolfů, tak to neuklidíte do rána), žádný letecký, satelitní snímek, nefotili místní obyvatelé (bylo ta ploše řekněme X kilometrů čtverečních), jedinou fotku neudělali Krudové (vždyť tam "vyhráli"), jedinou fotku neudělali zaměstnanci...
    Takhle svět nefunguje, je mit o divné.

    Blábol. V linku fotky byly. To za A.) za další B.) když se objeví Su-57 na Hjemimu, obratem jsou na netu fotky ze satelitu i videa z přistání. C.) jen Standa stále věří, ne dvě zničená Su-37 a pět dalších letadel. už je v tom sám světe, ale věří, sakra věří. Připomíná mi Hitlera v bunkru pod Reichstagem, co na mapišce šíboval koncem dubna 45 armádními sbory. D.) debata byla o tom, že by se objevily fotky či videa kouře nad základnou, výbuchů atd, teré jsou vidět dost daleko (měl tam být zničen muničák, což obvykle nějaký ohňostroj obsahuje, psalo se o munici na letištní ploše, natankovaných letadlech na stojánkách...to není jako když se na parkáči v tescku netrefíte do mezery, tohle většinou bývá show. A hlavně debata byla o tom, že nebylo zničeno sedm letadel, z toho dvě Su-35.
    Na co potřebujete fotku stojánky? O tom debata nebyla. A i ty fotky ze stojánky byly. Fencery. Ale je to už dlouho, to jste neudržel...

  • theo
    19:36 24.02.2018

    No v pondelok 2 a v piatok 2

  • theo
    19:21 24.02.2018

    Tak pokial to nemate z timesov tak Su 57 nie je v Sirii.
    Od pondelka 4 x SU 35 4X SU 57 4XSU 25 A-50U . Ruske
    a izraelske zdroje.
    Oni ti muzici ich maju viac ako 2 . To sa logik picne.

  • StandaBlabol
    18:25 24.02.2018

    Fenri,

    nebo máš fotku Su-57 na stojánce focenou z okolí základy? Protože o tom celá ta debata byla. Co nějaký link? Díky.

  • StandaBlabol
    18:23 24.02.2018

    KOLTe,

    ten dotaz byl na mě. Uznávám, že debata, kde k ní přišel, už je zahraná, nechám toho.

    Jinak příklad proč. Ty fotky z Hjemímu. Celou dobu jsme se bavili o tom, jestli jde nebo nejde fotit vojenskou základnu z jejího okolí. Já tvrdil, že si to Rusové dokážou pohlídat. Fenri se kasal, že takových fotek je fůra a pak poslal link, kde nic nebylo. A teď to zase vytahuje, přitom fotky Su-57 jsou satelitní snímky, fotky Sůček za letu, nebo z bezprostřední blízkosti (ty ani nevím, jestli jsou z Hjemímu, zase tak moc to nesleduju). Zase pohled na základnu z venku jsem nenašel. Ale stejně "Blábol a bodobní titáni "dokazovali", že na kilometry daleko se k němu nelze za boha přiblížit mobilem". Je to prostě únavné a otravné, dokolečka vyvracet jeho nesmysly.

  • Slavoslav
    17:44 24.02.2018

    fenri

    ono to vypada tak, ze Kurdi a Americania nechali druhu stranu nech si svojich mrtvych a zranenych odpracu. Minimalne Sidorenko potom nasledujuci tyzden uverejnoval jednu fotku z pohrebu clena ISIS HUNTER za druhou s tagom na tu bitku.

    a ze Americka armada nema zaujem uverejnovat videa a foto (tie chybajuce satelitne zabery a tak) a rozputavat vasne ja napr chapem kedze ide o dost citlivu vec s Ruskom

  • KOLT
    17:21 24.02.2018

    Proč vlastně někteří oslovujete fenriho "Blondýnko"? Já jen, že mu je tu vyčítáno nadávání (mnohdy pohříchu oprávněně, sry), ale ti samí uživatelé ho rovnou oslovením v prvním příspěvku dehonestují... divné, ne? Ale nechci si hrát na spravedlivého, než dostanu sodu od jednoho amerikanofóba ;-)

  • fenri
    16:53 24.02.2018

    TF-HU - ehm z té akce u Conoca není "moc záběrů". oni nejsou žádné. Proč by to někdo fotil? A proč se X-krát fotí každý jeden výbuch, výstřel... ? Jeden den přistávají Su-57 na Hjemimu a týž den jsou z toho venku vide a fotky. Druhý den už i fotky ze satelitu (ano, z toho Hjemimu, kde Logik, Blábol a bodobní titáni "dokazovali", že na kilometry daleko se k němu nelze za boha přiblížit mobilem. A najednou nebude fotka desítek, či spíš stovek rozsekaných aut a techniky? Stovky mrvol se atomizovaly do úsvitu? Prostě to divné.
    Ještě jednou - nezpochybňuji to, ale fakt, že takové mega akce, která trvala několik dní není zatím N.I.C. je divný.
    Flader - nemám vysoké mínění o morálce žádného velení. O tom válka není.

  • raziel87
    13:25 24.02.2018

    Já bych se na ně Fenri vykašlal. Tím, že s nima diskutuješ, tím ve finále přistupuješ na jejich hru. Chlapci by strašně rádi do USA, jen zapomněli, že se narodily ve Střední Evropě a nechtějí vidět, jak k nám, jako k východní Evropě, zbytek světa přistupuje.

    Cejchu se nezbavíme, geografie a demografie je daná.

    To Vám nestačí, že 8.5 vlezete do svýho Willise, navlečete se do starejch maskáčů a hrajete si chvíli na vojáčky, co osvobozujou Plzeň?

  • raziel87
    13:17 24.02.2018

    Stačí když si pár vocasů najde ženskou a pak nebudou mít potřebu neustále do všeho tahat mezi řádky politiku a pro jistotu mít pod každým článkem "diskuzní battle", protože nejsou schopni svoje rusofóbství/filství udržet na uzdě. Dlouhodobě je mi z AN na nic. Zlatá Palba.cz, tam se diskutuje k tématům a návštěvníci fóra nemají (většinou) potřebu všem dokazovat, jak "vidí světovým mocnostem do karet".....především Rusku.

    Nemám na mysli Fenriho - docela se divim, že má sílu ty populistický kydy pár opuštěnejch pacientů, kteří nemají nic na práci, tak píšou romány do diskuzních fór, pořád rozporovat.

  • MacGyver
    11:31 24.02.2018

    Stálice co tady tak vášnivě a emocionálně diskutujete pod každým článkem. Co kdyby jste přestali každý den čekat na nový článek, respektive pasivní kolbiště názorů a pomohli Grohmanovi tvořit autorský obsah. Kvalitní články by tomuto prostředí jedině prospěly.

  • logik
    23:06 23.02.2018

    Luky: sorry, ale tady má prostě Blábol pravdu. Přečetl sis pořádně tu wiki?

    Je tu prostě přepis rozhovoru, který jde vykládat různě. Přitom tady máme dvě interpretace. Jednu uveřejněnou na obskurním webu, který chválí Kim Čong Ula, založenou na kusu vytrženého rozhovoru Sadáma s Velvyslankyní.
    Druhý je založen na kompletnějším přepisu, a není uveřejněn na tak obskurním webu. (Další dva články, kterými to dokládáš jsou články z roku 90, od které doby se zjistili - viz wiki - další podstatná fakta).

    Je nějaký jiný důvod, než předsudky vůči USA, proč by měl někdo věřit té interpretaci z globalresearch??

    Nedochází Ti, že na tzn. "fake news" je nebezpečné právě to, že to nejsou "totální lži", ale většinou nějaké pravdivé jádro, ovšem překroucené a přetočené tak, že dělá z černé bílou? Tedy že dělají dojem "doložené pravdy" - a navíc jejich čtenáři tím získávají pocit, jak na ně ta "zlá mainstreamová média" jsou krátká.... a přitom se nechávají vodit za nos daleko hůře?

    ===

    Nevím, jestli si měl někdy něco do činění s Araby, nebo s diplomacií. Já sice také nikoli, ale osobně znám lidi, kteří ano, a parkrát jsem je slyšel vyprávět, jak a co arabům šlo a nešlo říct.
    To, co si představuješ, že by měla podle Tebe velvyslankyně říci Sadámovi, to by se defakto rovnalo okamžitému vyhlášení války. Takhle se prostě v diplomacii nejedná a už vůbec ne s Arabama. Ta reakce té velvyslankyně byla poměrně standardní v situaci, kdy netušila, že Husajn již je rozhodnut zaútočit a zároveň si s ním chtěla zachovat rozumné vztahy.
    Kdyby jen řekla, že "Kuwajt je v právu" - v reakci na situaci, kdy měli spolu Kuwajt s Irákem jednat, tak to by se rovnalo hození vidlí do vztahu mezi USA a Irákem - a hlavně v diplomatické řeči by to znamenalo - my chceme vztahy mezi Irákem a USA vyostřit.

  • Luky
    22:05 23.02.2018

    Rád bych měl i originál rozhovoru, který se týká přejezdu přes Eufrat a následného "masakru". Mohli bychom se pak dohadovat o "interpretacích".

    Dám ti čas si všechny možné interpretace vyjádření Ejpril Glaspie (aka Dubna Skleňenokoláčové) sesumarizovat. Možná ti jako programátorovi a logikovi vyjde, že to znamenalo "máme na tebe připraveny vydrilované jednotky z Evropy a námořnictvo a následně vycvičíme dceru kuwaitského velvyslance k sjůpr hereckým výkonům o novorozencích vyhozených z inkubátorů a vybombíme tě do doby kamenný ".

  • StandaBlabol
    21:55 23.02.2018

    Milý Luky,

    jenže třeba ta wiki uvádí několik verzí rozhovoru mezi Glaspie a Saddámem a více jejich interpretací. A celý ten článek pak končí větou "Kritici Glaspie jí dluží omluvu."

    To je úplný opak toho, co říká ten tvůj www.globalreserch.ca... .

    Tak asi tak...

  • StandaBlabol
    21:40 23.02.2018

    A jako zdroj toho tvého objevného článku uvádějí "The original source of this article is Global Research". Přeložím: "Vycucali jsme si to z prstu".

  • StandaBlabol
    21:37 23.02.2018
    Oblíbený příspěvek

    Luky,

    to myslíš vážně, globalresearch.ca jako zdroj informací? Během pěti minut jsem tam našel tři články, které líčí sociální, ekonomické a věděcké úspěchy lidu Severní Koreje po vedením božského vůdce Kim Čong Una. A jak na ně celý svět uvaluje ze závisti zločinné sankce. To vážně nemáš ani špetku kritického myšlení?

  • Luky
    21:22 23.02.2018

    abyste mi pak nenandávali do konspirátorů Occamové:
    http://www.globalresearch.ca/g...

  • Luky
    21:12 23.02.2018

    to by se to nesmělo stát před OH vy břitvy....

    Oni určitě neměli (ať už jich bylo jakékoli množství) kapacity na to čehokoli dosáhnout proti USA, čili do toho mícháte OH úplně nesmyslně a samoúčelně, jen proto abyste to "obrátili", což je hrozně infantilní.

    Trochu mi to připomíná údajné Saddámovi konzultace se svými bývalými spojenci - zda může vlítnout do Kuwaitu....no a když tam vlítnul, už byly připraveny skazky o inkubátorech a dostal sodu.

  • KOLT
    21:00 23.02.2018

    A jsme opět u emitorů plazmy... a to se někdo dovolává odbornosti? NTVL.

    logik, nemusel je platit ani Írán, ani Rusko, nýbrž nějaký oligarcha (nebo, chcete-li, warlord). A Rusové je v tom nechali prostě proto, aby chlapcům ukázali, že bez jejich posvěcení se jim nedostane ani jejich podpory. A bez podpory RA je kdokoliv se schopným letectvem smázne jak drobky ze stolu. A ani ta olympiáda nemusí být náhoda – prostě si chlapci mysleli, že Amíci budou nalepení u televizí a nestačí reagovat, připadně se do velké akce nebudou chtít pustit (třeba proto, aby je někdo nepodezíral z "olympijského" syndromu, jako někteří konspirátoři...). Těch možností je prostě spousta, a to i když s využitím occamovy břitvy necháme jen ty se slušnou pravděpodobností...

Stránka 1 z 4