Modernizace polského letectva a protivzdušné obrany do roku 2035

Modernizace polského letectva a protivzdušné obrany do roku 2035
Polské stíhačky F-16C a MiG-29 / Armed Forces General Command (DGRSZ), Public Domain (Zvětšit)

Komise pro národní obranu polského Sejmu na včerejší schůzi probírala aktuální stav a modernizační plány polského letectva a protivzdušné obrany (PVO). Varšava hodlá letectvu a PVO do roku 2035 poskytnout více než 200 miliard zlotých, tedy více než 1,1 bilionu Kč (44 miliard euro).

Taktické letectvo

Strategickou realitu a geopolitické uvažování Polska jsme včera popsali v článku Dvacátá válka: Jak zlomit moc Ruska v nadcházejících časech chaosu. Na vizi polské Armády nového vzoru si musíme ještě počkat. V každém případě Varšava pokračuje v ambiciózní výstavbě ozbrojených sil, včetně letectva a protivzdušné obrany (PVO; pozemní, letecké, teritoriální i vojskové), kde v dalších letech zamíří obrovské finanční prostředky. 

Páteř polského letectva tvoří 48 (tři letky) víceúčelových taktických nadzvukových letounů F-16C/D Fighting Falcon. Jedna letka Su-22 (18 kusů) a dvě letky MiG-29 (28 kusů) se používají pouze pro plnění úkolů v době míru. MiGy-29 navíc slouží ke střežení vzdušného prostoru Pobaltí a Polska. Avšak v případě skutečného konfliktu tyto sovětské letouny prakticky k ničemu nebudou.

V pohotovostním režimu je 41 ze 48 letadel F-16, což znamená 85% nasaditelnost. Jde o velmi vysokou hodnotu – americké letectvo, které se ale stará řádově o více F-16, dosahuje 70 %. Nasaditelnost Su-22 a Migů-29 nebyla uvedena. V každém případě po několika nehodách MiGů-29 mělo dojít k výraznému zlepšení bezpečnosti a „polští piloti nyní migům věří a úroveň bezpečnosti je uspokojivá.“

Klenot polského letectva – nákup 32 víceúčelových taktických nadzvukových stealth letadel páté generace F-35A Lightning II v rámci programu Harpyje (Harpia) – úspěšně pokračuje. První polské F-35A začnou létat ve Spojených státech v roce 2024 a do Polska zamíří v roce 2026. Varšava za nákup letadel a logistického balíčku zaplatí 20 miliard zlotých, za nákup zbraní a výstavbu nutné infrastruktury celkově 28,6 miliardy zlotých.


Polská F-16C a americký bombardér B-1B Lancer

Su-22 budou staženy z výzbroje v roce 2025 a vyřazování MiGů-29 se překryje se zaváděním F-35A Lightning II. Celkově polské letectvo v roce 2030 získá pět plnohodnotných bojových letek – tři letky F-16C/D a dvě letky F-35A – každá po 16 letounech.

Polské letectvo ale do roku 2035 zavede další dvě letky – typ nakupovaných letadel není znám, ale hlavním favoritem je F-35A. Polské letectvo tak hodlá do roku 2035 provozovat sedm taktických letek (112 letadel).

Podle zástupců polského letectva je F-35A dlouhodobou investicí – zůstane ve výzbroji až do roku 2070. Schopnosti F-35A navíc přesahují oblast letectva a jedná se o „doménové integrátory“ zvyšující schopnost celých polských ozbrojených sil, ať už jde o bojové, průzkumné nebo velitelské systémy ve vzduchu, na zemi nebo na moři. Pochopitelně druhou stránkou mince jsou astronomické provozní náklady, obrovská spotřeba personálu a naprostá provozní závislost na Spojených státech – což ale platí v různé míře pro bojové letouny z jakéhokoliv státu.


Polští piloti F-35A se již cvičí ve Spojených státech. Domovskou základnou první letky F-35A se stane 32. taktická letecká základna (32 Baza Lotnictwa Taktycznego)

Dopravní letectvo

Polské dopravní letectvo provozuje 39 ks letadel M28 Bryza, 16 ks C295M CASA a pět středních C-130E Hercules. Pro VIP přepravu jsou vyhrazeny dva bizjety Gulfstream G550 a jeden Boeing 737-800. Druhý objednaný Boeing dorazí v květnu a třetí v červnu tohoto roku.

Kromě toho došlo před pár dny k zamluvení pěti starších dopravních letadel C-130H Hercules za pomocí právních nástrojů amerického programu pro odprodej nepotřebného majetku EDA (Excess Defense Articles). EDA shromažďuje nepotřebné vojenské vybavení amerických ozbrojených sil a nabízí je spojencům bezplatně, nebo se slevou.

Půjde o mladší stroje (vyrobené v roce 1985) než zavedené polské C-130E. První nový C-130H dorazí do Polska ještě v letošním roce, poslední do poloviny roku 2024. Letadla o účetní hodnotě 60 milionů dolarů polské letectvo získá bezplatně. Varšava zaplatí pouze 14,3 milionu dolarů za oživení, opravy, dovybavení a dopravu do Polska. 


Podpis vrtulníkové modernizační smlouvy (2019). V pozadí W-3WA SAR/FADEC ; větší foto / Ministerstwo Obrony Narodowej, Public Domain

Vrtulníky

Polské vrtulníkové letectvo provozuje 238 rotorových letadel - 68 ks W-3 Sokol a 22 ks SW-4 Puszczyk polské výroby, dále 58 ks Mi-2, 25 ks Mi-8, 19 ks Mi-17, 10 ks Mi-14 a 28 ks Mi-24 sovětské (nebo licenčně polské) výroby a čtyři staré SH-2G Super Seasprite a čtyři nově vyrobené S-70i Black Hawk americké (nebo licenčně polské) výroby.

Došlo také k zakoupení čtveřice námořních záchranných a pátracích vrtulníků AW101 (částečná náhrada za Mi-14) a k dovybavení Black Hawků tak, aby splňovaly požadavky speciálních sil. Dovybavení Black Hawků proběhne ještě letos.

Dále se vylepšuje čtveřice pátracích W-3 Sokol na standard W-3WA SAR/FADEC. První dva armáda převezme v červenci letošního roku, další dva v říjnu 2022. Celkově se počítá s přestavbou 20 těchto vrtulníků na standard rodiny W-3WA.

Probíhají také práce pro nákup námořních víceúčelových vrtulníků Kondor (náhrada za SH-2G) a bojových vrtulníků Kruk (náhrada za Mi-24). Programy Kondor a Kruk si vyžádají 16,2 miliardy zlotých.


AW101; větší foto / Leonardo Helicopters

Výcvik

Výcvikovou flotilu polského letectva tvoří 58 letadel – 28 pístových PZL-130 Orlik (z nichž některá jsou modernizována podle standardu TC-II Advanced) a osm proudových M-346 Bielik (další čtyři jsou postupně přijímány do výzbroje a další čtyři dorazí v roce 2022). Pro výcvik se stále používá osm zastaralých proudových letadel TS-11 Iskra, dále osm M28 Bryza a 33 vrtulníků SW-4 a Mi-2.


Iskra a Bielik

Bezpilotní letadla

Je zavedeno 15 průzkumných souprav malých dronů Orbiter 2B a probíhají přípravy nákupu taktických dronů krátkého dosahu Orlik, 15 taktických sad dronů středního dosahu (Gryf; velikostní třída Hermes 450, WatchkeeperX atd.) a čtyř operačních dronů pro střední výšky s dlouhou výdrží (Zefir; třída Hermes 900, Predator atd.).

Pokračuje také program nákupu minidronů Wizjer a bezpilotních námořních vrtulníků Albatros. Jak uvádí polský portál Defence 24, seznam zahrnuje drony nejen pro letectvo, ale také pro polské pozemní síly a námořnictvo. Všechny tyto drony polská armáda hodlá získat do roku 2022 za 14 miliard zlotých.


Systém PVO Pilica

Protivzdušná obrana

V Polsku běží programy protiletadlové a protiraketové obrany Wisla (zakoupené systémy Patriot PAC-3+), PVO krátkého dosahu Narew (typ zatím neznámý; třída NASAMS, Spyder atd.), statické kanónové a raketové PVO velmi krátkého dosahu Pilica (ZUR-23-2SP Jodek + infračervené polské střely Grom / Piorun), mobilní raketové PVO velmi krátkého dosahu Poprad (Grom / Piorun) nebo program přenositelných raketových kompletů (MANPADS) Piorun.

Pracuje se také na zavedení mobilních kanónových systémů Sona (kategorie C-RAM), mobilních kanonů PVO Notec, systémů boje proti dronům Nida nebo nových „manpadů“ Gryzmot.

Jen do pozemní teritoriální a vojskové PVO polské ministerstvo obrany do roku 2035 napumpuje 122,6 miliardy zlotých.

Současně probíhá modernizace radiolokátorů. Očekává se nákup 15 domácích radarů NUR-15M středního dosahu a pracuje se na novém polském radiolokátoru dlouhého dosahu Warta (17 radarů). Pro ochranu východní hranice je také zvažován nákup čtyř radiolokátorů umístěných na aerostatech v rámci programu Barbara.

Zdroj: Defence24

Nahlásit chybu v článku


Související články

Polská náhrada za MiGy-29 a Su-22 v roce 2022

Polské ministerstvo obrany připravuje jeden z největších vojenských tendrů v polské historii. Do ...

Modernizace polské armády pro roky 2021 až 2035

Na domovské základně 1. Varšavské obrněné brigády (1 Warszawska Brygada Pancerna) podepsal polský ...

Problémové polské stíhačky MiG-29 znovu létají. Polští piloti ale ztratili bojeschopnost

Po březnové nehodě se do aktivního provozu vrátily polské frontové stíhačky MiG-29. Očekává se ale, ...

Podepsáno. Polsko za stealth F-35A Lightning II zaplatí 4,6 miliardy dolarů

Dne 31. prosince polský ministr obrany Mariusz Blaszczak podepsal smlouvu na nákup 32 víceúčelových ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Krzysiek
    18:59 20.04.2021

    Najnowsze informacje: propozycja systemu VSHORAD oparta na POL/UKR pocisku WICHER PEP 27-EA (R27). Nejnovější informace: Návrh systému VSHORAD založený na POL / UKR rakety ...Zobrazit celý příspěvek

    Najnowsze informacje: propozycja systemu VSHORAD oparta na POL/UKR pocisku WICHER PEP 27-EA (R27).

    Nejnovější informace: Návrh systému VSHORAD založený na POL / UKR rakety WICHER PEP 27-EA (R27).

    https://twitter.com/Militarium...


    Slajdy z dzisiejszej prezentacji online na targach BaltMilitaryExpo 2021.

    Prezentace z dnešní online prezentace na Balt Military Expo 2021.

    https://baltmilitary.amberexpo... Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    08:49 17.04.2021

    Zajímavé by mohlo být to, jakou představu má Polsko o délce a způsobu využití oživovaných nepotřebných C 130 H z USA? ...zatím jim to nakupování z druhé ruky vychází dobře, ...Zobrazit celý příspěvek

    Zajímavé by mohlo být to, jakou představu má Polsko o délce a způsobu využití oživovaných nepotřebných C 130 H z USA?

    ...zatím jim to nakupování z druhé ruky vychází dobře, naprostou většinu Migů 29 získali prakticky zadarmo, 10 z ČR, 23 z Německa. Leopardy také pořizovali velmi výhodně v době, kdy se jich němci rádi zbavovali.Skrýt celý příspěvek

    • Lukas
      09:16 17.04.2021

      "Zajímavé by mohlo být to, jakou představu má Polsko o délce a způsobu využití oživovaných nepotřebných C 130 H z USA? " Będą latać tak długo jak długo się da... Wiadomo podstawą ...Zobrazit celý příspěvek

      "Zajímavé by mohlo být to, jakou představu má Polsko o délce a způsobu využití oživovaných nepotřebných C 130 H z USA? "
      Będą latać tak długo jak długo się da...

      Wiadomo podstawą polskiego lotnictwa transprtowego są C295
      C-130 to przede wszystkim transport i zrzut sprzętu i amunicji.Skrýt celý příspěvek

      • flanker.jirka
        12:26 17.04.2021

        Lukas Používání C 130 H jsem měl na mysli s ohledem na to, že jde odstavené stroje a asi jen vy budete vědět, jakou mají před sebou použitelnou životnost. ... každopádně, vám ...Zobrazit celý příspěvek

        Lukas
        Používání C 130 H jsem měl na mysli s ohledem na to, že jde odstavené stroje a asi jen vy budete vědět, jakou mají před sebou použitelnou životnost.
        ... každopádně, vám takové výhodné pořízení C 130 budeme závidět ;-)Skrýt celý příspěvek

        • Lukas
          15:34 17.04.2021

          Pro flanker.jirka To były maszyny amerykańskie - więc dokumentacja jest. Co do faktycznego okresu - trudno przewidzieć jakie będą potrzeby armii - czy nie będzie kolejnego ...Zobrazit celý příspěvek

          Pro flanker.jirka
          To były maszyny amerykańskie - więc dokumentacja jest.
          Co do faktycznego okresu - trudno przewidzieć jakie będą potrzeby armii - czy nie będzie kolejnego zagranicznego kontyngentu (jak Afganistan) gdzie C-130 będą regularnie wykonywać zadania. (Wyczerpując resursy)

          Na potrzeby wyłącznie zabezpieczenia szkolenia te 35 letnie maszyny mogą długo posłużyć...Skrýt celý příspěvek

    • Krzysiek
      10:36 17.04.2021

      1. Pořízení FAKTORU NOVÝCH středních dopravních letadel je plánováno v rámci programu DROP. 2. V polovině roku 2020 bylo oznámeno, že provádění tohoto programu bylo pozastaveno. 3. ...Zobrazit celý příspěvek

      1. Pořízení FAKTORU NOVÝCH středních dopravních letadel je plánováno v rámci programu DROP.
      2. V polovině roku 2020 bylo oznámeno, že provádění tohoto programu bylo pozastaveno.
      3. Místo toho byl v USA za směšně málo peněz zakoupen použitý C130H, který nahradí dříve používaný C130E.
      4. Modernizace modelu C130H na požadovaný standard proběhne v Polsku ve Wojskowe Zakłady Lotnicze (WZL2).
      5. Náklady na modernizaci se částečně vrátí do státního rozpočtu ve formě daní a WZL2 získá další kompetence, užitečné před zakoupením cíle, zcela nové C130.
      6. Doposud existují informace o záměru zahájit postupné vyřazování C130E již v roce 2022.
      7. S přihlédnutím k situaci na Ukrajině může být stažení C130E odloženo na pozdější datum.
      8. Osobně si myslím, že rozhodnutí o koupi C130H v této formě je pro mou zemi nesmírně výhodné.
      Odkazy:
      https://zbiam.pl/pieciu-w-prog...
      https://www.defence24.pl/trans...
      https://wzl2.mil.pl/oferta/lot...
      http://odwaszegofotokoresponde...
      https://dlapilota.pl/wiadomosc...

      Někde jsem četl, že C130H může být v polském letectvu provozován až 20 let. Je to pravda? Nevím.
      Potřeba a účel mít takové letadlo polským letectvem je definována v provozních požadavcích (WO). Je klasifikován podle definice :-)Skrýt celý příspěvek

  • Storm
    06:53 17.04.2021

    Vážně jsou letadla PZL 130 Orlik pístová? Já jen, že já jsem vždy viděl pouze Orlíky s turbohřídelovým motorem snad pt6a-25c... No možná se jen blbě dívám...

    Vážně jsou letadla PZL 130 Orlik pístová? Já jen, že já jsem vždy viděl pouze Orlíky s turbohřídelovým motorem snad pt6a-25c... No možná se jen blbě dívám...

  • Jacob
    16:36 16.04.2021

    Ne, že by byl k ničemu. To jsem trochu přehnal. RBS-70NG je schopný postřelovat drony. Ale problém je v nákupu statické verze se stávajícím radarem Revisor, který neodpovídá ...Zobrazit celý příspěvek

    Ne, že by byl k ničemu. To jsem trochu přehnal. RBS-70NG je schopný postřelovat drony.
    Ale problém je v nákupu statické verze se stávajícím radarem Revisor, který neodpovídá současným požadavkům, když SAAB nabízí verzi mobilní s radarem Giraffe 1X. A to je trochu jiná liga.
    Sami protiletadlovci ze Strakonic mi říkali, že se v této republice dělá právě všechno tak napůl...Skrýt celý příspěvek

    • Lukas
      16:45 16.04.2021

      RBS-70NG to nie jest zły system. Ale powinien mieć też aplikacje mobilną - ma lekkich pojazdach..
      Jak ASRAD - do mobilnej, bezpośredniej osłony wojsk zmechanizowanych.

      RBS-70NG to nie jest zły system. Ale powinien mieć też aplikacje mobilną - ma lekkich pojazdach..
      Jak ASRAD - do mobilnej, bezpośredniej osłony wojsk zmechanizowanych.

    • flanker.jirka
      18:43 16.04.2021

      Jacob
      Radar Giraffe 1X už je zbytečný luxus (cenou) pro RBS 70, to už je radar vhodný i pro C-RAM rakety a kanony nebo i některé systémy SHORAD, 1X má konstrukční dosah 75 km.

      Jacob
      Radar Giraffe 1X už je zbytečný luxus (cenou) pro RBS 70, to už je radar vhodný i pro C-RAM rakety a kanony nebo i některé systémy SHORAD, 1X má konstrukční dosah 75 km.

      • Jacob
        21:51 16.04.2021

        To je fakt. Giraffe 1X je drahý.
        Jinak jsem slyšel, že armáda plánuje nebo plánovala mobilní verzi RBS-70NG, ale kdy a jak to bude???

        To je fakt. Giraffe 1X je drahý.
        Jinak jsem slyšel, že armáda plánuje nebo plánovala mobilní verzi RBS-70NG, ale kdy a jak to bude???

        • flanker.jirka
          08:54 17.04.2021

          Jacob Pokud je to v plánu, tak je to dobrou zprávou. Možná by se mohl někdo zaobírat i tím, že si můžeme doma vyrobit platformu Panduru a postavit vozidlo s podobnými vlastnostmi ...Zobrazit celý příspěvek

          Jacob
          Pokud je to v plánu, tak je to dobrou zprávou. Možná by se mohl někdo zaobírat i tím, že si můžeme doma vyrobit platformu Panduru a postavit vozidlo s podobnými vlastnostmi jako MSHORAD na Strykeru.
          https://www.youtube.com/watch?... Skrýt celý příspěvek

          • Signom
            08:37 23.04.2021

            Nejsem od rakeťáků, takže možná blbý dotaz: proč nejde (nepraktikuje se) z krátkodobého hlediska přišroubovat/navařit rbs na Tatry? Už tak to na nich vozí a zlepšila by se reakční ...Zobrazit celý příspěvek

            Nejsem od rakeťáků, takže možná blbý dotaz: proč nejde (nepraktikuje se) z krátkodobého hlediska přišroubovat/navařit rbs na Tatry? Už tak to na nich vozí a zlepšila by se reakční doba. Stálo by to 4 šrouby. Znovu opakuju, nejsem od pvo tak mě neukamenujteSkrýt celý příspěvek

    • flanker.jirka
      12:29 17.04.2021

      Jacob Možná AČR trochu křivdíme, na linku je foto "mobilní" varianty RBS 70 v AČR. I když nejspíše pouze jako alegorický vůz pro jednu ...Zobrazit celý příspěvek

      Jacob
      Možná AČR trochu křivdíme, na linku je foto "mobilní" varianty RBS 70 v AČR. I když nejspíše pouze jako alegorický vůz pro jednu zpěvačku.
      https://upload.wikimedia.org/w... Skrýt celý příspěvek

      • Jacob
        13:12 17.04.2021

        Ale to jsou jen 2 stojanové RBS-70 na podválu na přehlídce. Zaměřovač RBS-70NG je využitelný pro samohybnou platformu formou RWS.

        Ale to jsou jen 2 stojanové RBS-70 na podválu na přehlídce. Zaměřovač RBS-70NG je využitelný pro samohybnou platformu formou RWS.

        • flanker.jirka
          22:00 17.04.2021

          Ano, pouhý alegorický vůz :-)

          Ano, pouhý alegorický vůz :-)

  • Jacob
    05:52 16.04.2021

    V české armádě je system RBS-70NG v kombinaci s radarem Revisor prakticky k ničemu (v současném střetnutí), zvláš´te ve statické verzi. Tento nákup, jakožto náhrada za system ...Zobrazit celý příspěvek

    V české armádě je system RBS-70NG v kombinaci s radarem Revisor prakticky k ničemu (v současném střetnutí), zvláš´te ve statické verzi. Tento nákup, jakožto náhrada za system Strela-10 je další ukázkou schopností úředníků MO a možná i generálního štábu.Skrýt celý příspěvek

    • flanker.jirka
      06:36 16.04.2021

      Vědí co chtějí, jsou to přece profesionálové a odborníci.
      Když se chce, tak to jde.
      https://en.m.wikipedia.org/wik...

      Vědí co chtějí, jsou to přece profesionálové a odborníci.
      Když se chce, tak to jde.
      https://en.m.wikipedia.org/wik...

    • Scotty
      07:05 16.04.2021

      Proč by měl být k ničemu? Na posledním cvičení v Norsku s ním byli celkem úspěšní.

      Proč by měl být k ničemu? Na posledním cvičení v Norsku s ním byli celkem úspěšní.

      • flanker.jirka
        08:29 16.04.2021

        Scotty Byly podmínky cvičení alespoň z poloviny takové jako boje v Sýrii, Libyi, Karabachu? Zkuste se zamyslet nad tím jaké možnosti má RBS NG proti cílům jako drony, letecká ...Zobrazit celý příspěvek

        Scotty
        Byly podmínky cvičení alespoň z poloviny takové jako boje v Sýrii, Libyi, Karabachu? Zkuste se zamyslet nad tím jaké možnosti má RBS NG proti cílům jako drony, letecká munice, vyčkavaci munice, dělostřelecká munice a celkově malorozmerné cíle. A to nejlépe v noci při oblačnosti, například v inverzním počasí budou absolutně slepí, a nemusime se bavit ani o vicenasobnych cílech nebo swarm taktice. Baterie RBS má 4 odpalovací zařízení, to znamená, že může působit pouze na 4 cíle současné, které musí obsluha vidět, není to ani allweather systém. Oproti tomu dnes používaná munice na pozemní cíle může existovat na základě satelitních navigaci nebo radarech tak, že jí oblačnost nevadí. Trendy jsou už dost dlouho odlišné na tolik, že i AČR mohla přemýšlet o něčem jiném než RBS. Bavím se tu právě třeba o mobilní verzi Iron dome, který funguje i jako VSHORAD.Skrýt celý příspěvek

        • Scotty
          09:14 16.04.2021

          /jaké možnosti má RBS NG proti cílům jako drony,/ Zrovna proti droům celkem dobrou. Vzhledem k tomu že zaměřování není závislé na radarovém odrazu nebo termální stopě. /letecká ...Zobrazit celý příspěvek

          /jaké možnosti má RBS NG proti cílům jako drony,/
          Zrovna proti droům celkem dobrou. Vzhledem k tomu že zaměřování není závislé na radarovém odrazu nebo termální stopě.
          /letecká munice, vyčkavaci munice, dělostřelecká munice a celkově malorozmerné cíle./
          Není to C-RAM a nikdy to o něm ani nikdo netvrdil.
          /A to nejlépe v noci při oblačnosti, například v inverzním počasí budou absolutně slepí
          které musí obsluha vidět, není to ani allweather systém./
          Sytém má "noční režim" používající termovizní modul. Tedy musí zachytit alespoň termální stopu cíle.
          /Bavím se tu právě třeba o mobilní verzi Iron dome, který funguje i jako VSHORAD./
          U kterého je cena násobně větší. RBS-70 je takový podstatně vylepšený MANPAD považovat to za cokoli víc není k tomu systému fér.Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            09:36 16.04.2021

            Základním průzkumným prostředkem radar Revisor. Na jakou vzdálenost budete bez něj systém schopný v noci použít? Nelze se pouze dívat na to, na co byl systém konstruován, v ...Zobrazit celý příspěvek

            Základním průzkumným prostředkem radar Revisor. Na jakou vzdálenost budete bez něj systém schopný v noci použít?

            Nelze se pouze dívat na to, na co byl systém konstruován, v tomto případě určuje "pravidla hry" útočící strana, která využije všech slabin obranných systémů.Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            09:42 16.04.2021

            ...nemluvě o tom, že se systém pořizuje v době, kdy jsou všem známy jiné trendy na bojišti. To celé s výhledem na 20 let. Je to jen přerostlý manpad.

            ...nemluvě o tom, že se systém pořizuje v době, kdy jsou všem známy jiné trendy na bojišti. To celé s výhledem na 20 let. Je to jen přerostlý manpad.

          • skelet
            16:18 16.04.2021

            ano, odhalil jste kategorii RBS-70. Gratuluji.

            ano, odhalil jste kategorii RBS-70. Gratuluji.

          • flanker.jirka
            17:19 16.04.2021

            skelet :-) je to takový "tri-manpad" :-) nespornou výhodou je systém vedení rakety v laseru. Ale zkuste se podívat kolik států si tento systém koupilo nebo vůbec zvažovalo koupit v ...Zobrazit celý příspěvek

            skelet
            :-) je to takový "tri-manpad" :-) nespornou výhodou je systém vedení rakety v laseru. Ale zkuste se podívat kolik států si tento systém koupilo nebo vůbec zvažovalo koupit v posledních pěti letech.
            V zemi výrobce se už před lety začalo mluvit o náhradě RBS 70 systémy IRIS T. https://www.strategypage.com/h... Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            17:25 16.04.2021

            skelet A jak psal Jacob, statická konfigurace je problém, nebo spíše by se to dalo nazvat blbost. AČR ztratila postupným vyřazením systémů OSA AKM a S 10M možnost bránit přesun ...Zobrazit celý příspěvek

            skelet
            A jak psal Jacob, statická konfigurace je problém, nebo spíše by se to dalo nazvat blbost. AČR ztratila postupným vyřazením systémů OSA AKM a S 10M možnost bránit přesun vlastních sil.Skrýt celý příspěvek

          • skelet
            19:59 16.04.2021

            Mistral je taky na podstavci a nikdo se z toho nestřílí.

            Mistral je taky na podstavci a nikdo se z toho nestřílí.

          • Scotty
            21:37 16.04.2021

            flanker.jirka Další výhodou RBS-70 je že je použitelný dokud nedojdou rakety. To je nezpochybnitelná výhoda oproti ostatním manpadům. To je samozřejmě vykoupeno větší hmotností ...Zobrazit celý příspěvek

            flanker.jirka
            Další výhodou RBS-70 je že je použitelný dokud nedojdou rakety. To je nezpochybnitelná výhoda oproti ostatním manpadům. To je samozřejmě vykoupeno větší hmotností systému.Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            09:17 17.04.2021

            Scotty Všechny systémy jsou použitelné pouze do doby, než jim dojde munice :-) Tak že záleží na logistice a přepravních možnostech. Kapacitně se to bude lišit, například tím, pokud ...Zobrazit celý příspěvek

            Scotty
            Všechny systémy jsou použitelné pouze do doby, než jim dojde munice :-) Tak že záleží na logistice a přepravních možnostech. Kapacitně se to bude lišit, například tím, pokud budete mít k dispozici Land rover nebo Tatru.

            Jen pro pořádek, RBS 70 má obsluhu tří osob, hmotnost stojanu s jednou střelou je 87 kg. Tyto tři osoby pak mohou současně působit pouze na jeden cíl.
            Například střela Stinger má necelých 15 kg.
            Kolik jich trojice osob dokáže unést, když musí tahat RBS 70? (nepočítám do hmotností sadu pro noční vidění a IFF, protože pro Stinger jsem je nedohledal)
            https://www.acr.army.cz/techni...
            https://cs.wikipedia.org/wiki/...
            Pak se podívejte na to, že v baterii máte 4 stanoviště po třech osobách pro RBS 70, to je 12 osob, které mohou současně postřelovat pouze 4 cíle. Těchto 12 osob by v případě manpadu s IR samonavedením mohlo prakticky působit proti 6 cílům současně (vycházím z práce ve dvojici) teoreticky všadk až 12 cílů současně.
            U RBS 70 vidím výhody pouze v ceně střel a systému odolnému proti rušení, více toho tam moc nenajdete.Skrýt celý příspěvek

  • Coldvel
    20:05 15.04.2021

    Polákům můžeme, co se týče modernizace armády jen tiše závidět. U nás se vždycky slíbí hory doly a pak.... (si doplňte sami). Jsem zvědavej jestli budou schopni držet na 70% i F ...Zobrazit celý příspěvek

    Polákům můžeme, co se týče modernizace armády jen tiše závidět. U nás se vždycky slíbí hory doly a pak.... (si doplňte sami).

    Jsem zvědavej jestli budou schopni držet na 70% i F 35 a kolik je bude stát provoz... „doménové integrátory“ v podmínkách polských ozbrojených sil....ale v novinových článcích to zní dobře.Skrýt celý příspěvek

    • darkstyle
      08:38 16.04.2021

      Nevidím problém s použitím F-35 v ich podmienkach.. Kupujú predsa patrioti s najnovším vybavením a objednali si k nemu aj IBCS systém.. Načo by im potom bol ten IBCS keď by ...Zobrazit celý příspěvek

      Nevidím problém s použitím F-35 v ich podmienkach..

      Kupujú predsa patrioti s najnovším vybavením a objednali si k nemu aj IBCS systém..

      Načo by im potom bol ten IBCS keď by nemali F-35 - s ňou sa predsa počíta ako s integratorom úplne od začiatku..

      Keď k tomuu pripočítaš, že s IBCS má fungovať aj poľský TOPAZ, ktorý bude namontovaný na tisícovku vozidiel..Skrýt celý příspěvek

      • Coldvel
        19:03 16.04.2021

        Ano Patriot a HIMARSy určitě, ale bude to fungovat pokud se rozhodnou i třeba pro ten Spyder, nemají náhodou američané obrovský problém implementovat Iron Dome? Pokud to bude ...Zobrazit celý příspěvek

        Ano Patriot a HIMARSy určitě, ale bude to fungovat pokud se rozhodnou i třeba pro ten Spyder, nemají náhodou američané obrovský problém implementovat Iron Dome?

        Pokud to bude fungovat s Topaz tak to je fakt paráda, a u nás.............ách joSkrýt celý příspěvek

  • Scotty
    18:20 15.04.2021

    Pro naši armádu by mohlo být zajímavé pokud Poláci vybrali v rámci programu Sona vybrali systém ...Zobrazit celý příspěvek

    Pro naši armádu by mohlo být zajímavé pokud Poláci vybrali v rámci programu Sona vybrali systém SPYDER.
    https://www.defence24.pl/sily-... Skrýt celý příspěvek

    • flanker.jirka
      20:12 15.04.2021

      V čem by to bylo pro AČR zajímavé? Raději nevědět v jaké konfiguraci by ty systémy pořídilo Polsko a v jaké Česko. Aby z toho nebyla pro AČR spíše ostuda a vyhozené peníze. Není ...Zobrazit celý příspěvek

      V čem by to bylo pro AČR zajímavé? Raději nevědět v jaké konfiguraci by ty systémy pořídilo Polsko a v jaké Česko. Aby z toho nebyla pro AČR spíše ostuda a vyhozené peníze. Není Spyder jako Spyder.Skrýt celý příspěvek

      • Scotty
        20:25 15.04.2021

        Tak možné konfigurace Spyderu jsou celkem jasné. Poláci by jistě těchto systémů nakupili mnohem více. Takže by se mohlo do Polska přesunou větší servisní zázemí například pro ...Zobrazit celý příspěvek

        Tak možné konfigurace Spyderu jsou celkem jasné. Poláci by jistě těchto systémů nakupili mnohem více. Takže by se mohlo do Polska přesunou větší servisní zázemí například pro požívané rakety.Skrýt celý příspěvek

        • flanker.jirka
          20:53 15.04.2021

          Scotty A v čem by byla výhoda? Myslíte si, že by to přes poláky bylo levnější než přímo z Izraele? Zázemí pro udržování střel a celého systému je třeba mít přímo u sebe a tím ...Zobrazit celý příspěvek

          Scotty
          A v čem by byla výhoda? Myslíte si, že by to přes poláky bylo levnější než přímo z Izraele?
          Zázemí pro udržování střel a celého systému je třeba mít přímo u sebe a tím myslím armádu a ne nějaké překupníky schované pod pojmem "průmyslová spolupráce."

          Jedinou výhodu bych viděl ve společném postupu při nákupu a tím i možné menší jednotkové ceně, ale AČR je v trochu jiné fázi akvizice než Polsko.

          A Rafael to nebude mít jednoduché, už nyní se Rheinmetal zmínil na Idexu o kombinaci IrisT spolu s kanony Skyranger a C-RAM Sky Knight.Skrýt celý příspěvek

          • Scotty
            07:12 16.04.2021

            Pochybuje že pro našich přinejlepším několik stovek střel bude mít armáda kompletní servisní zázemí. To nemá ani pro Spike a například prodloužení životnosti musí řešit ze ...Zobrazit celý příspěvek

            Pochybuje že pro našich přinejlepším několik stovek střel bude mít armáda kompletní servisní zázemí. To nemá ani pro Spike a například prodloužení životnosti musí řešit ze specializovanou firmou.
            Zkrátka další stát používající tenhle systém (ve větším množství) v našem regionu by byla nezpochybnitelná logistická výhoda.
            Společný nákup není momentálně reálný.
            Izraelci nabízejí kombinaci Spyderu a Iron Dome. To rozhodně není nabídka která by byla bez šance.Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            08:34 16.04.2021

            Scotty
            To jakým způsobem si armáda pořídila Spike je pouze její interní problém. Snad se z toho dostatečně poučili.

            Scotty
            To jakým způsobem si armáda pořídila Spike je pouze její interní problém. Snad se z toho dostatečně poučili.

    • Krzysiek
      21:31 15.04.2021

      Možná nemám patřičné znalosti ;-), ale nemyslím si, že v programu SONA bude vybrán jakýkoli dovážený produkt, zejména ze státu Izrael. Sleduji toto téma docela pečlivě a mám své ...Zobrazit celý příspěvek

      Možná nemám patřičné znalosti ;-), ale nemyslím si, že v programu SONA bude vybrán jakýkoli dovážený produkt, zejména ze státu Izrael.
      Sleduji toto téma docela pečlivě a mám své myšlenky.
      Všechny nezbytné prvky pro vybudování mobilního systému kombinujícího C-RAM a VSHORAD jsou nyní k dispozici v Polsku.

      Licencovaný 35 mm kanón (AG-35).
      PPZR GROM / PIORUN / PIORUN 2.
      Radar BYSTRA.
      Příkazové vozidlo WD.
      Nosič kol JELCZ 6x6 (8x8) nebo ROSOMAK 8x8.
      Pásový nosič LPG nebo nosič licence K9PL (HSW).

      Bylo by zbytečné kupovat něco, co tam již je.
      A za které už bylo utraceno hodně peněz :-)

      https://www.defence24.pl/wojsk...

      https://www.defence24.pl/naste...

      https://www.youtube.com/watch?...

      https://www.defence24.pl/samob...

      To jsou bloky, které nyní musíme dát dohromady, abychom vytvořili rozumný systém.
      Zahajte výrobu.
      Možná i na export ;-)Skrýt celý příspěvek

      • Scotty
        07:14 16.04.2021

        Krzysiek Záleží co od toho vaše armáda chce. Izrael nabízí kombinaci systémů Spyder a Iron Dome. Dost pochybuji že je polský zbrojní průmysl schopen vyrobit něco co by se tomu jen ...Zobrazit celý příspěvek

        Krzysiek
        Záleží co od toho vaše armáda chce. Izrael nabízí kombinaci systémů Spyder a Iron Dome. Dost pochybuji že je polský zbrojní průmysl schopen vyrobit něco co by se tomu jen vzdáleně blížilo.Skrýt celý příspěvek

        • Krzysiek
          07:32 16.04.2021

          Scott, Polská armáda potřebuje mobilní systém, který kombinuje možnosti C-RAM s VSHORAD. C-RAM bude obsluhovat 35 mm kanón, vyrobený u nás. VSHORAD bude zpracovávat rakety PIORUN a ...Zobrazit celý příspěvek

          Scott, Polská armáda potřebuje mobilní systém, který kombinuje možnosti C-RAM s VSHORAD.
          C-RAM bude obsluhovat 35 mm kanón, vyrobený u nás.
          VSHORAD bude zpracovávat rakety PIORUN a v budoucnu PIORUN 2 (program GRZMOT) - vyráběný také v naší zemi.
          Nepotřebujeme "hvězdu smrti" :-)
          Má to být levné, má to být efektivní a příjmy producentů se mají vrátit do rozpočtu, například ve formě daní.
          Nevylučuji spolupráci se státem Izrael v jiných oblastech.Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            09:52 16.04.2021

            A co třeba spolupráce s Rheimetalem? U systému Sky Knight jsou střely levné a systém má možnost, podobně jako Iron dome, působit současné více než proti deseti cílům RAM. Když ...Zobrazit celý příspěvek

            A co třeba spolupráce s Rheimetalem? U systému Sky Knight jsou střely levné a systém má možnost, podobně jako Iron dome, působit současné více než proti deseti cílům RAM. Když použijete kanon jako C-RAM, tak stačí houfnice a minomety s MRSI a překonají snadno obranu.Skrýt celý příspěvek

          • Coldvel
            18:59 16.04.2021

            flanker.jirka Levné....cenu jsem nenašel, pokud vím tak ještě neproběhla ani testovací střelba. Levnější vůči Interceptorům z Iron Dome, pravděpodobně, ovšem taky nebude baterie ...Zobrazit celý příspěvek

            flanker.jirka

            Levné....cenu jsem nenašel, pokud vím tak ještě neproběhla ani testovací střelba. Levnější vůči Interceptorům z Iron Dome, pravděpodobně, ovšem taky nebude baterie se Sky Knight schopna ochránit tak velkou oblast. I tak bude cena za střelu vyšší než třeba cena vyčkávací munice, tákže si to můžou realisticky dovolit jen Američané a nebo země Perského zálivu.Skrýt celý příspěvek

  • Jacob
    17:14 15.04.2021

    Mi-24 se v Polsku licenčně nevyráběly.

    Mi-24 se v Polsku licenčně nevyráběly.

  • flanker.jirka
    14:38 15.04.2021

    Poznámka pro pamětníky k úvodní fotce. Mig 29 číslo 56 je bývalý český stroj.
    http://www.mig.mariwoj.pl/mig-...

    Poznámka pro pamětníky k úvodní fotce. Mig 29 číslo 56 je bývalý český stroj.
    http://www.mig.mariwoj.pl/mig-...

  • Krzysiek
    13:53 15.04.2021

    Jedna poznámka: program GRZMOT zahrnuje nové rakety, které jsou vývojem GROM / PIORUN PPZR. Tato konstrukce byla kdysi označována jako PIORUN 2 nebo PIORUN + Odkaz: ...Zobrazit celý příspěvek

    Jedna poznámka: program GRZMOT zahrnuje nové rakety, které jsou vývojem GROM / PIORUN PPZR.
    Tato konstrukce byla kdysi označována jako PIORUN 2 nebo PIORUN +
    Odkaz:
    https://www.defence24.com/popr...
    Toto není design třídy MANPAD, budou to efektory systému POPRAD.Skrýt celý příspěvek

  • Krzysiek
    13:26 15.04.2021

    Dobré ráno Toto je můj první komentář na vašem webu ...Zobrazit celý příspěvek

    Dobré ráno
    Toto je můj první komentář na vašem webu :-)
    Odkazy:
    https://www.defence24.pl/mon-u...
    https://www.milmag.pl/harmonog...
    Doufám, že místo druhé tranše F-35 bude zakoupen blok F-16V 70/72 a zbývající bloky F-16 50/52 + budou podrobeny MLU na stejný standard.Skrýt celý příspěvek

    • Miroslav
      22:36 15.04.2021

      Myslím, že tam je už podpísaná aj zmluva na tie F-35

      A to ,,V" za F-16 znamená Viper a teda, že nejde o novovýrobu ale o repas staršej verzie na štandard 70/72

      Myslím, že tam je už podpísaná aj zmluva na tie F-35

      A to ,,V" za F-16 znamená Viper a teda, že nejde o novovýrobu ale o repas staršej verzie na štandard 70/72

Načítám diskuzi...