NÁZOR: Nejvyšší čas začít šetřit na stíhačky F-35 Lightning II

F-35 Lightning II; ilustrační foto / Lockheed Martin

V první polovině 21. století jedninou dostupnou západní stíhačkou bude americký F-35 Lightning II. Ministerstvo obrany ČR tak již nyní musí začít uvažovat nad tím, co se za deset let stane nevyhnutelné - nákup stíhaček F-35 Lightning II.

V letech 2027-29 vyprší České republice současný prodloužený pronájem letounů JAS-39C/D (vlastní letouny budou 22 let staré) a letouny L-159 ALCA z let 2002-2003 budou v té době dokonce 25+ let staré.  Máme sice možnost JAS-39C/D dále pronajímat a u starých L-159 prodloužit provoz, ale tím jen odložíme problém, co skutečně dál.

Pokud odložíme rozhodnutí za rok 2030, tak nám stejně nezbude nic jiného než si koupit letoun F-35 (kromě varianty nekupovat nic nebo si držet přesluhující JAS-39C/D).

Po roce 2030 už ve výrobě nezůstane jiný žádný západní stíhací letoun než právě F-35 (jenom americké letectvo plánuje kupovat verzi F-35A do roku 2035). Takže proč čekat na něco, co se stane ze deset let nevyhnutelné?

Je tu jen malá šance, že tou dobou ještě poběží výroba JAS-39E/F (výroba 60 ks pro Švédsko skončí někdy okolo roku 2027 nebo 2028). Švédové jsou sice dobří, ale nikdy nebudou mít vývojový rozpočet a zázemí Američanů.

Navíc JAS-39E/F srovnání s F-35 po technické stránce nesnese.  Verze F-35 okolo roku 2030 už bude také na míle daleko od dnešní počátečních verzí trpícími dětskými nemocemi.

Volba F-35 by byla především jednoznačným vojenským a politickým signálem ČR vůči našim hlavním vojenským/politickým a hospodářským partnerům. Respektive to nebude už jen na úrovni politických prohlášení v médiích, ale konkrétní reálný čin.

Nákup v NATO nezavedených zbraňových systémů od více méně neutrálního Švédska (a švédských výrobců nezapojených do evropských hospodářských koncernů) bohužel vysílá signál spíše opačný.

Zatím se ČR při akvizicích hlavních zbraňových systémů vyhýbala unifikaci výzbroje s původními členy NATO. Taktéž se ČR dosud významně nezapojila do žádného většího euroatlantického nebo západoevropského zbrojního projektu.

Okolo roku 2030 budou všechna důležitá letectva NATO v podstatě založena na dvou typech - Eurofighter a F-35. Eurofighter (Německo/UK/Španělsko/Itálie) je dobrá volba také, ale okolo roku 2030 už ve výrobě Eurofighter nezůstane. F-35 naopak ano. V Itálii je navíc montážní linka F-35 pro Evropu a v Nizozemí pak vznikne zázemí pro servis motorů.

Koupě letounu F-35 včetně plného balíku vojenské pomoci (přes americký program FMS) dává MO ČR/AČR unikátní možnost nakoupit zbrojní systém jako plně bojeschopný celek (stejně jako polské F-16 včetně výzbroje a speciálních podvěsů, logistiky schopné bojového nasazení v cizině, několikaletého bojového výcviku v USA, atd.).

To se bohužel dosud při žádném větším akvizičním zbrojním programu Armády ČR v podstatě neřešilo (JAS-39, L-159, C-295 CASA,……). Vláda USA (potažmo americké letectvo) si totiž nenechá mluvit do toho, co má umět bojeschopná letka, kolik je k tomu potřeba lidí, vybavení, atd. Všechno jede podle ověřených amerických standardů.

Vypadá to jednoduše, ale v případě nákupu F-35 čeká Armádu ČR doslova revoluce. Samozřejmě je vše otázkou financí, ale to není problém ekonomiky ČR, ale spíše politické vůle.

Bohužel hrozí riziko typické české cesty = koupí se řešení, které bude z pohledu daňového poplatníka vypadat současně levně a přitom hrozně cool (levná základní technika ověšená spoustou dodatečných high-tech udělátek).

Voják zvyklý na starou ruskou techniku si také nebude stěžovat. Získá novou krásnou hračku, jejichž zvládnutí mu zabere několik let. To, že to bude vhodné na klidnou mírovou službu po kontinentální Evropě nebude mnoho let nikomu vadit. Tedy asi kromě našich spojenců.

Nahlásit chybu v článku


Související články

Armáda ČR: Vítězným obloukem proběhlo celkem 11 hlídek

Posledních třicetšest hodin bylo pro soutěžící průzkumné hlídky snad ještě nabitějších než předešlé ...

Modernizace dělostřelectva Armády ČR. Jaký je plán?

Minulý týden proběhla médií informace o záměru Ministerstva obrany ČR (MO ČR) modernizovat samohybné ...

Armáda ČR: Kalendář k 70. výročí výsadkového vojska

S hrdostí představujeme kalendář na rok 2017, který vznikl jako spolupráce fotografa Stanislava ...

Polský Anders jako nové bojové vozidlo pro Armádu ČR?

Polská zbrojovka PGZ (Polska Grupa Zbrojeniowa) v pořadu Nasza armia představila hned tři projekty ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Rase
    08:15 11.09.2016

    Mako byl opravdu pěkný letoun a snažit se dál rozvíjet L-39, nebo L-159 nemá moc smysl. Konstrukce to možná je nadčasová, ale nedělal bych si iluze - státy L-159 (a L39NG) koupí ...Zobrazit celý příspěvek

    Mako byl opravdu pěkný letoun a snažit se dál rozvíjet L-39, nebo L-159 nemá moc smysl. Konstrukce to možná je nadčasová, ale nedělal bych si iluze - státy L-159 (a L39NG) koupí jen proto že jsou levné... Bez něčeho jako je (byl) Mako, nemá Aero budoucnost jako konstruktér / výrobce letounů.Skrýt celý příspěvek

  • Karlos73
    02:57 11.09.2016

    Grull, asi nie..kedže ide o zastaralí design draka zo 60. rokov 20 storočia... Aero Vodochody by museli kompletne prepracovať design lietadla (myslím si, že je zastaralé, a je ...Zobrazit celý příspěvek

    Grull, asi nie..kedže ide o zastaralí design draka zo 60. rokov 20 storočia... Aero Vodochody by museli kompletne prepracovať design lietadla (myslím si, že je zastaralé, a je jedno či ide L-39NG, alebo Aero L-159 Alca) , a to je ďalších xx rokov výskumu a modernizácií... ale ak by Aero Vodochody ponúkol zaujímavé benefity a došlo k zazmluvneniu k budúcemu lietadlu, tak by sa našlo dosť odberateľov...
    Neverím moc tomu, niečo podobné vyvíjal aj EADS Mako/HEAT... https://en.wikipedia.org/wiki/... , projekt bol zastavený. Možno by stálo za hriech ak by Aero Vodochody spolu s ďalšími krajinami, tento projekt odkúpili a pokračovali v ňom...Skrýt celý příspěvek

  • Grull
    01:50 11.09.2016

    Trochu OT, ale jako laika by mě zajímalo, kdyby se Alka trochu upravila a vzadu rozšířila a dostala dva motory místo jednoho, jestli by se dokázala dostat přes rychlost Machu? Za ...Zobrazit celý příspěvek

    Trochu OT, ale jako laika by mě zajímalo, kdyby se Alka trochu upravila a vzadu rozšířila a dostala dva motory místo jednoho, jestli by se dokázala dostat přes rychlost Machu?
    Za předpokladu trochu upravené geometrie, jen teoreticky, jestli by ty 2 motory na to stačili.
    Děkuji.Skrýt celý příspěvek

  • Karlos73
    23:02 10.09.2016

    Jura99, samozrejme, že by to bolo neefektívne, zavádzať novú stíhačku F-16V ako náhradu za Mig-29... Napísal som, že F-16 Viper je ideálny na prirodzený prechod na F-35 Lightning ...Zobrazit celý příspěvek

    Jura99, samozrejme, že by to bolo neefektívne, zavádzať novú stíhačku F-16V ako náhradu za Mig-29... Napísal som, že F-16 Viper je ideálny na prirodzený prechod na F-35 Lightning II. v budúcnosti. V najbližších 20-25 rokoch môžeme na túto stíhačku zabudnúť, kedže výrobne kapacity sú vybukované v prospech štátov, ktoré sa podieľali na výskume a objednali si ju ešte na začiatku... Otázka znie, koľko lietadiel potrebuje armáda veľkosti štátu ako je Slovensko / Česko? Dánsko, ktoré je veľkosťou a počtom obyvateľov porovnatelné so Slovenskom (nie po ekonomickej stránke, to ešte potrvá...) si objednalo 27 ks F-35 Lightning II., popri tom prevádzkuje 45 F-16, ktoré isto budú postupne nahradené... Čiže štát ako Slovensko by sa mal priblížiť k počtu aspoň 24ks Stíhačiek (?)...ak to beriem teoreticky, ako môj názor, potom by Slovensku stačilo zaviesť 14ks F-16V ako náhradu za Mig-29 a neskôr keď budú volné kapacity, objednať 12~14ks F-35 Lightning II. Ak počítam, že 14ks F-16V by cez program DoD vyjde cca 630mil. $US, keď 9x vrtulníky UH-60 Black Haw (plus 9) nás stála 261 miliónov eur (čo je cca 295 mil.$US). Neje to tak strašná pálka, na to aby si 5,5 mil. štát vyriešil svoje stíhacie letectvo a zmodernizoval ho...Čo na to AČR? Je 14ks Gripen dostatočný počet, na 10,6 mil. obyvateľov ?Skrýt celý příspěvek

  • logik
    20:19 10.09.2016

    vypadlo mi: ....stál méně je utopie.

    vypadlo mi: ....stál méně je utopie.

  • logik
    20:15 10.09.2016

    skelet: argumentoval jsem tím, že aby to letadlo bylo konkurenceschopné co se týče výkonů, mělo by mít tah přinejmenším srovnatelný s F35. A aby bylo konkurenceschopné co se ...Zobrazit celý příspěvek

    skelet: argumentoval jsem tím, že aby to letadlo bylo konkurenceschopné co se týče výkonů, mělo by mít tah přinejmenším srovnatelný s F35.

    A aby bylo konkurenceschopné co se týče provozních nákladů a ceny, tak by to musel být jednomotorák, protože dvoumotoráky vycházejí dráže. Automatické to není, ale v praxi to tak prostě je.
    Jedna F135 stojí necelých 14 milionů dolarů
    http://www.bga-aeroweb.com/Eng...
    a cena má klesnout o cca 20%.
    http://breakingdefense.com/201...

    EJ200 stojí více než 6milionů v produkčních sériích.
    http://forum.keypublishing.com...
    To, že by novější a silnější (dvojici EJ200 schází 10kN) motor stál méně. Takže jestli se splní plány ohledně poklesu ceny produkčních sérií F35 (zatím se plní), tak vychází F135 jednoznačně výhodněji, než dva EJ200, nehledě na větší výdrž F135
    a menší náklady na zabudování jednoho motoru oproti dvoum.


    Pak již je poznámku: od začátku bylo jasné, že JSF potřebuje silnější motor než je F119. To, že se v počátku (než vyvinuli F135) používal v prototypech F119 na tom nic nemění.To, že vývin začal v F119 bylo hlavně proto, že to byl nejpokročilejší motor, co v USA měli.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    15:56 10.09.2016

    Nakupovat F-16 pro ASR by znamenalo, ze by museli mit hodne dobre vztahy s Polskem. Vyhodnejsi je proto pro ne lizacka JAS-39, ktery maji dva jeji sousedi, pricemz jeden z nich je ...Zobrazit celý příspěvek

    Nakupovat F-16 pro ASR by znamenalo, ze by museli mit hodne dobre vztahy s Polskem. Vyhodnejsi je proto pro ne lizacka JAS-39, ktery maji dva jeji sousedi, pricemz jeden z nich je jejich hlavnim spojencem.
    Logik z pocatku jsi argumentoval tim, ze by Evropa musela vyvinout motor a la F135. To proste neni pravda. Stejne rak neni pravda, ze motor a la F135 musi mit automaticky levnejsi provoz a porizovacku, nez dva motory odvozene od EJ200. Zni to sice logicky, ale neni to automaticke. YF-16 mela jednu z vyhod oproti YF-17 prave v ze vzajemne kompatibilite s F-15. To ze F135uz pouziva jen cast komponentu s F119 je rovnez irelevantni. Na pocatku programu JSF byla idea jina atd.
    Pro ACR by bylo nejlepsi, kdyby nasi stihacku pohanely 2xF125 new generation :))Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    13:53 10.09.2016

    Karlos73: koupit F-16V a provozovat je nejbližších 15roků? To je snad trochu málo na nově zakoupený stroj, to by moc ekonomické nebylo. To by trochu připomínalo osud toho ...Zobrazit celý příspěvek

    Karlos73: koupit F-16V a provozovat je nejbližších 15roků? To je snad trochu málo na nově zakoupený stroj, to by moc ekonomické nebylo. To by trochu připomínalo osud toho Mig-29A,který se z OSSR dostal do muzea ve Kbelích po nalétání pouhých 237hodin. Nevím kolik za něj tehdy ČSLA zaplatila, ale třeba Mig23 stál ca 56mil. Kčs.

    Jinak nákup F-35 pro AČR není ani tak otázkou peněz (peníze v našem bohatém státě jsou), jako spíš otázkou odvahy našich politiků. Všeobecně mají strach cokoliv koupit, protože v této republice se nenechá na ničem nit suchá a každý je chytrý.Skrýt celý příspěvek

  • logik
    13:41 10.09.2016

    PS: samozřejmě, další možnost by byla vyrábět dvoumotorák, který nebude bojovat s F35 cenou, ale vyšší bojovou hodnotou. To je také možnost. To by pak ale např. díky nebylo pro ...Zobrazit celý příspěvek

    PS: samozřejmě, další možnost by byla vyrábět dvoumotorák, který nebude bojovat s F35 cenou, ale vyšší bojovou hodnotou. To je také možnost. To by pak ale např. díky nebylo pro AČR, pro ní je letadlo úrovně F35 na hranici finančních možností.Skrýt celý příspěvek

  • logik
    13:38 10.09.2016

    skelet: - ale vžyť to celou dobu tvrdím, že každá koncepce má své výhody - a že mezi výhody jednomotorovosti patří ekonomická výhodnost. Právě proto, pokud by mělo být vyvíjené ...Zobrazit celý příspěvek

    skelet:
    - ale vžyť to celou dobu tvrdím, že každá koncepce má své výhody - a že mezi výhody jednomotorovosti patří ekonomická výhodnost.
    Právě proto, pokud by mělo být vyvíjené éro levnější alternativou k F35, tak IMHO bude muset mít jeden motor.
    - jinak, neposuzuj projekty. Na papír se vejde všechno. Posuzuj reálně úspěšná letadla. A tam jediný, kdo by se dalo bavit o menší stíhačce s dvěma motory je Mig29/35, a ten jednak zas tak malý není, jednak je ekonomicky evidentně neúspěšný a státy se ho zbavují právě kvůli provozní náročnosti.

    jinak k projektům:
    - korea právě vybírala mezi menším jednomotorovým a větším dvoumotorákem,
    vybrala větší variantu.
    - TF-X má být air superiority letoun nahrazující u turků F-22 a doplňující F35.
    - k F16 se USA přiklonili proto, že to byla protiváha "složité a drahé" dvoumotorvé F15 (viz fighter mafia atd...), která umožnila doplnit drahé méně početné F15 dostatečným, počtem strojů. A to, kolik států si pak F16 koupilo ukazuje, že to nebylo letadlo výhodné jen pro toho, kdo má jiné letadlo se stejným motorem.
    - F119 je motor pouze podobný F135, díly nesdílejí. Podobnost tedy vedla k úsporám při vývoji, ale rozhodně ne k úsporám při logistice a provozu.

    Takže ano - obě koncepce mají své výhody a nevýhody. Ekonomie provozu ale je prostě výhoda která je na straně jednomotoráku, a proto pokud chceme stíhačku která bude konkurovat F35, tak buďto musíme vyvinout podobně dobrý motor, anebo pokud půjdem cestou dvoumotoráku, tak bychom museli jít "pod cenu" - tzn. být schopni vyrábět za levnější peníze, než Lockheed (což zas asi možné je), tak, aby se kupci větší náklady vynahradili jinak.

    Kolt: souhlas. Jen bych k vývoji evropského letounu dodal další podstatný motiv: udržet vývojové schopnosti a zbrojní výrobu doma. Ale stejně jak to píšeš, jsem k tomu skeptický.
    Úplně paradoxní pak na tom je, že zpravidla právě Ti, kteří jsou proti blízkým vztahům (které pravda někdy přecházejí k závislosti, což samozřejmě špatně je) s USA, jsou zároveň proti integraci evropy.
    Přičem, při vědomí všech nevýhod, jedině integrovaná evropa je reálně schopná se dohodnout na tak složitých projektech, jako je např. stíhačka na úrovni F35. Suveréní státy budou tak suveréní, až budou lítat na čmelácích, anebo koupí F35 či Suchoje.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    09:40 10.09.2016

    Kolt: tak ještě jednou a naposledy. Jestli se přechází na jednomotorovou konfiguarci je otázkou, protože jedinou jednomotorovou stíhačkou je F-35. "Konkurenční" projekty počítají s ...Zobrazit celý příspěvek

    Kolt: tak ještě jednou a naposledy. Jestli se přechází na jednomotorovou konfiguarci je otázkou, protože jedinou jednomotorovou stíhačkou je F-35. "Konkurenční" projekty počítají s motory dvěmi (KF-X, TF-X, FC-31, F-3). S čím přijdou Rusové ví Bůh..
    Dvoumotorové a vícemotorové projekty stíhací letounů jsou záležitostí čtyřicátých let, od té doby prakticky všichni přešli na jednomotorové letouny. Všichni až na USA. Dle Vaší logiky vyráběli spolehlivé a úsporné motory všichni až na USA. Což je pochopitelně nesmysl.. stejně tak se nedá argumentovat, že tehdejší jednomotoráky byly levné. Nebyly.. zkrátka USA měly jinou doktrínu. USA se k jednomotorákům přiklonily především z toho důvodu, že se zde nabízela logistická úspora v podobě stejného motoru pro F-16 a F-15. A že by byly tehdejší F100 spolehlivé? Ze začátku určitě ne.. Ostatně proto běžel program F101, F110 a J79 (byť ten hlavně pro export). Tento koncept se USAF osvědčil a proto jej požadovala i pro JSF. Tedy letoun, jehož motor by byl obdobný jako u páteřní stíhačky F-22. Jestli se jim to nakonec podařilo je otázkou..
    Takže se opět vrátím na začátek. Nemám nic proti jednomotorové a ani proti dvoumotorové konstrukci. Obě jsou rovnocenné a záleží na doktríně toho, kterého letectva.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    09:11 10.09.2016

    pro skelet: Jenže logik vám jasně napsal, že dnes se přechází na méněmotorové varianty u letadel vojenských i civilních, protože máme k dispozici dostatečně silné motory. Přičemž ...Zobrazit celý příspěvek

    pro skelet: Jenže logik vám jasně napsal, že dnes se přechází na méněmotorové varianty u letadel vojenských i civilních, protože máme k dispozici dostatečně silné motory. Přičemž výroba a provoz jednoho silného motoru je ekonomicky mnohem výhodnější než použití dvou. Ve vojenských aplikacích sice ekonomika nerozhoduje tolik, ale tady zase rozhoduje místo. A vy mu argumentujete starými éry z dob, kdy právě potřebně silné motory nebyly k dispozici, či byly extrémně drahé nebo poruchové. Trochu nedává smysl ne?

    Mmchd, já nijak nepopírám, že i v budoucnu budou potřeba dvoumotorové stíhače. Šlo mi o tu nelogickou argumentaci. Zároveň si myslím, že z motoru Typhoonu by se dal s relativně snesitelnými náklady vyvinout dostatečně silný motor pro jednomotorový letoun 5. generace (což ostatně psal už Luky). Otázkou je, zda v době, kdy bude k dispozici, nebude pro F-35 k dispozici motor s proměnným obtokovým poměrem. Ale třeba bychom zvládli i to.

    K pravděpodobnosti evropské stíhačky – jsem sice skeptik, ale na druhou stranu bych byl rád, kdyby vznikla. Na rozdíl od Lukyho, kterého k tomu vede především fanatický antiamerikanizmus ;-) v mém případě je to prostě staromilské lpění na diversitě. Na jednu stranu chápu, že je třeba mít v NATO a podobných organizacích určitou unifikaci (VŠ v tomto ohledu byla na výši, o které se NATO dodnes ani nezdá), na druhou stranu myslím, že je třeba mít alespoň minimální možnost výběru. Proto bych byl rád, kdyby z Gripenu vznikl víceúčelový jednomotorový letoun 5. generace a z Typhoonu nebo Rafale dvoumotorák pro vybojování vzdušné nadvlády. Ideálně kdyby vznikaly v nějaké kooperaci, takže by nebylo nutné vše vyvíjet dvakrát – stejný motor, senzory, avionika, data fusion atd. Jenže s ohledem na to, co se v Evropě v poslední době děje, když vidím, jak vrcholní představitelé jednotlivých států dávají Británii "sežrat" brexit, hnědnoucí či rudnoucí tendence v mnoha státech, rostoucí nacionalismus.... nedávám tomu moc šancí :-(Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    07:51 10.09.2016

    všechny levné stíhačky nemají jen jeden motor. F-5, FC-1, Jaguar, to vše byly respektive jsou dvoumotoráky. Proč se nepoužívají čtyři motory F125 (tak se totiž jmenuje verze motoru ...Zobrazit celý příspěvek

    všechny levné stíhačky nemají jen jeden motor. F-5, FC-1, Jaguar, to vše byly respektive jsou dvoumotoráky. Proč se nepoužívají čtyři motory F125 (tak se totiž jmenuje verze motoru F124 s přídavným spalováním) v nějaké stíhačce? Chvilka napětí.. aerodynamika, váha, výrobní komplikace. Tří, čtyř, šestimotorové stíhačky konstruktéry napadaly někdy ve čtyřicátých letech, kdy byly k dispozici pouze slabé motory, ale zpět k realitě od demagogie.
    Na jednomotorové koncepci není nic zlého, stejně tak jako není nic zlého na dvoumotorové koncepci. Jde jen o to co uživatel upřednostní - ekonomiku nebo bezpečnost. Na počátku programu JSF chtěla USAF využít svých zkušeností s programem F-15 a F-16. Tedy aby oba dva letouny poháněl obdobný typ motoru. Ostatně ze začátku se motor F135 nazýval jako F119JSF.
    A zase například jihokorejci zvolili u svého letounu 5.generace KF-X jako pohonné jednotky dva motory odvozené od F414. Turci zase chtějí dva motory EJ200..
    A opět se vrátím k "evropskému" hypotetickému programu 5.generace. Jako první se nabízí použití derivátu motoru EJ200, ale to neznamená, že se nemůže vyvíjet i nový motor pro jednomotorovou konfiguraci. Opět záleží na zadavateli podmínek..Skrýt celý příspěvek

  • logik
    02:35 10.09.2016

    skelet: Ok, tak prosím vysvětli, proč dosud nikdo nepostavil nějakou levnou stíhačku např. se čtyřma motorama z alcy? Proč všechny levný stíhačky jsou jednomotorový? Proč se ...Zobrazit celý příspěvek

    skelet: Ok, tak prosím vysvětli, proč dosud nikdo nepostavil nějakou levnou stíhačku např. se čtyřma motorama z alcy? Proč všechny levný stíhačky jsou jednomotorový? Proč se utrácel majlant za vývoj F135, když místo toho tam mohli dát dva motory z F16, jako měla F15?

    Že by to byl ekonomický a provozní nesmysl mít více motorů, když je k dispozici jeden dostatečně silnej motor? Nebo jaký jiný výhody má podle tebe jednomotorovej stroj, že ho všichni až na nejvýkonnější stroje, kde výkon jednoho motoru nestačí, preferujou?Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    01:22 10.09.2016

    aby si sa so svojmi jažkovými očmi kryticky něposral

    aby si sa so svojmi jažkovými očmi kryticky něposral

  • Karlos73
    22:19 09.09.2016

    Skelet, sused Slovenska prevádzkuje 48 ks F-16 Block 50/52...a asi podobnou cestou sa vydá Rumunsko (to asi bude modernizovať ich zakúpené Portugalské F-16), a asi do F/16 pôjde ...Zobrazit celý příspěvek

    Skelet, sused Slovenska prevádzkuje 48 ks F-16 Block 50/52...a asi podobnou cestou sa vydá Rumunsko (to asi bude modernizovať ich zakúpené Portugalské F-16), a asi do F/16 pôjde aj Chorvátsko.... Uvidíme.Skrýt celý příspěvek

  • Karlos73
    22:14 09.09.2016

    sorry. upravoval som text a zmazalo mi to... ....F-16V sa dá dnes zaobstarať za 40-45mil. $ US, a vychádza to tak že za jeden nový Gripen NG (tender Švajčiarsko, Brazília) by si ...Zobrazit celý příspěvek

    sorry. upravoval som text a zmazalo mi to...
    ....F-16V sa dá dnes zaobstarať za 40-45mil. $ US, a vychádza to tak že za jeden nový Gripen NG (tender Švajčiarsko, Brazília) by si Slovenskako ako náhradu za Mig-29 vedelo zaobstarať 25 až 2,5 lietadla , ak bz išlo do progreamu Gripen NG (prenájom nepovažujem za najšťastnejšie riešenie)... a potom , po roku 2030-35 rozmýšľal nad F-35 Lightning II....Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    22:13 09.09.2016

    Omyl. ČR má na rozhodnutí dvanáct let, a ne 22 let.
    JInak.. největší blbost jakou by mohlo ASR udělat by byl nákup F-16, když její hlavní spojenec má Gripeny.

    Omyl. ČR má na rozhodnutí dvanáct let, a ne 22 let.
    JInak.. největší blbost jakou by mohlo ASR udělat by byl nákup F-16, když její hlavní spojenec má Gripeny.

  • Karlos73
    22:08 09.09.2016

    No viacerí tu absolútne nepochopili text tohoto článku! AČR má 22 rokov aby sa rozhodla čo ďalej, či pokračovať v prenájme Gripen C/D a skladať toto LEGO lietadlo podla potrieb ...Zobrazit celý příspěvek

    No viacerí tu absolútne nepochopili text tohoto článku! AČR má 22 rokov aby sa rozhodla čo ďalej, či pokračovať v prenájme Gripen C/D a skladať toto LEGO lietadlo podla potrieb AČR, alebo sa v tejto dobe rozhodnúť pre F-35 Lightning II. Viaceré príspevky tu blúznia o nejakej spoločnej výrobe lahkej- jednomotorovej euro stíhačky, ježkovi oči... EU-NATO v súčastnosti a ani v najbližších 25 rokoch nebude žiadna nová jednomotorová univerzálna stíhačka 5. gen,! Viaceré štaty NATO - EU financovali a idú zavádzať F-35 Lightning II. Zamýšlať a špekulovať tu nad kórejskými, tureckými projektami je mimo misu. Najbližších 25-30 rokov tu nebude v rámci univerzálnej stíhačky nebude nič, okrem Gripen NG, EF2000XX , Rafale XX, F-16V a F-35 Lightning II, ak nerátam ruské a čínske stroje, čo je mimo NATO. Trošku viac kritického myslenia.
    Na začiatku som písal, že pre OS SR by bolo za súčastných podmienok, ako ideálna náhrada za Mig-29, kúpiť a najbližších 15 rokov prevádzkovať F-16 Viper. AČR je v oveľa lepšej situácii, kedže má zazmluvnený Gripen a relatívne v najbližších 20 rokoch má stíhacie letectvo vyriešené (čo ale po tom?, je už iná otázka...). http://www.armadninoviny.cz/no... Ak to čo dnes ponúka F-16 Viper - strelecký radar SABR- APG-83,radar AESA, APG-83 zdiela kopec komponentov z radaru APG-77, kopec vychytávok ktoré sú dnes zabudované v F-22 a F-35 Lightning II. Singapur si objednal modernizáciu svojich 62 F-16C/D na variant F-16 V a idú cez program DoD, vyjde ich to na 914$US, čo je cca 15 mil. $ US na jedno lietadlo, ktoré dostane nový motor, nový radar a komponenty, vid vyššie...blížiace sa parametre k gen.5.. F-16V sa dá dnes zaobstarať za 40-45mil. $ US, a vychádza to tak že za jeden nový Gripen NG (tender Švajčiarsko, Brazília) by si Slovenskako náhradu za Mig-29, a potom , po roku 2030-35 rozmýšľal nad F-35 Lightning II....Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    21:01 09.09.2016

    Logiku: nemotejme tu ekonomiku civilního provozu. Ta je u vojenských bojových letounů sice fajn, ale není rozhodujícím faktorem.

    Logiku: nemotejme tu ekonomiku civilního provozu. Ta je u vojenských bojových letounů sice fajn, ale není rozhodujícím faktorem.

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 9