Polsko-české taktické obrněné vozidlo 4×4

Polsko-české taktické obrněné vozidlo 4×4
Polsko-české vozidlo 4×4 na MSPO 2021 s bojovým modulem ZSMU A5 / Foto: Jan Grohmann (Zvětšit)

Na probíhající polské vojenské výstavě MSPO 2021 polský průmyslový koncern HSW (Huta Stalowa Wola) ukázal polsko-české taktické obrněné vozidlo 4×4. Stroj vychází z prototypu vozidla Patriot II na podvozku Tatra T815-7 Force.

Dohodu o společném vývoji vozidla podepsala firma Czech Tatra Export a HSW na loňské výstavě MSPO 2020. Smlouva umožňuje vývoj odvozených verzí a prodej vozidel na třetích trzích.

Základní prototyp (viz poslední obrázek v článku) podle představ HSW poslouží k vývoji velitelských (náhrada za WD-43) a průzkumných vozidel pro dělostřelecké oddíly se samohybnými kolovými houfnicemi (ShKH) Kryl a vz.77 DANA, i pro raketové oddíly s raketomety Langusta ráže 122 mm. Polská armáda poptává k těmto účelům až 172 vozidel 4×4.

Současně HSW nabízí obrněnce pro program Pegaz (vozidla pro speciální síly). Polská armáda hodlá také na základě jednotného podvozku 4×4 stavět další speciální vozidla – pro nesení zbraňových systémů, protitankových raketových kompletů, senzorů, prostředků elektronického boje nebo prostředků boje proti následkům chemického, biologického nebo radioaktivního zamoření. Poptávána jsou také vozidla 4×4 pro transport pyrotechniků nebo týmů pro řízení taktického leteckého provozu.

Polská armáda platformu 4×4 zatím nevybrala. Obří průmyslový koncern HSW, tvůrce bojového vozidla pěchoty Borsuk, tanků Leopard 2PL nebo minometů RAK, má ale rozhodně největší šance. To je pochopitelně dobrá zpráva pro českou firmu TATRA TRUCKS, protože existuje reálná možnost, že obrněná vozidla 4×4 polské armády budou využívat tatrovácké podvozky.


Polsko-české vozidlo 4×4 na MSPO 2021; větší foto / Foto: Jan Grohmann

Na tomto místě stojí připomenout aktuální stav polské ShKH Kryl. HSW již v roce 2014 vyrobila technologický demonstrátor houfnice Kryl na polském podvozku Jelcz. Dělostřelecká nástavba je licenční kopií izraelské houfnice ATMOS 2000 s poloautomatickým nabíjením, podobně jako má houfnice CAESAR. Základním rysem ShKH Kryl je přepravitelnsot letouny C-130 Hercules polského letectva.

Polská armáda ale o houfnici Kryl neprojevila zájem. Po stažení polských jednotek z Iráku a Afghánistánu navíc armáda přestala mít o expediční kolové houfnice zájem úplně. Naopak klíčovým úkolem polské armády se opět stala teritoriální obrana a příprava na manévrovou válku.

Podle nových informací nyní polská armáda hledá houfnici s „redukovanou posádkou“, plně automatizovaným nabíjením a palebnými výkony odpovídající pásové houfnici KRAB (tedy zřejmě se stejně dlouhou hlavní a velkou nábojovou komoru). Bartlomiej Zajac, šéf HSW, pro portál Defence24 uvedl, že houfnice KRYL a KRAB budou sdílet maximální možný počet konstrukčních řešení a dílů. Další podmínkou je použití polské kolové platformy Jelzc a podvozku 6×6 nebo 8×8.


ShKH Kryl; větší foto / Foto: Michal Derela, CC BY-SA 3.0

V tomto ohledu je zajímavé, že česká CSG (Czechoslovak Group) na výstavě MSPO 2021 prezentuje demonstrátor samohybné houfnice DITA ráže 155 mm. Vztah mezi prezentací houfnice DITA a programem KRYL není zřejmě žádný. V každém případě je jasné, že Polsko hodlá nakupovat zbraně a technologická řešení především od vlastních výrobců.

Ostatně to je také příkladem představeného vozidla 4×4. Vozidlo bude vyráběno v Polsku – výrobu korby a vývoj systémů mise (pro jednotlivé verze) zajistí HSW, podvozky (nepochybně i další součástí vozidla) dodá kopřivnická TATRA TRUCKS.

Ve své základní transportní variantě polsko-český stroj uveze dvoučlennou posádku a šest plně vyzbrojených a vybavených vojáků. Patriot II může disponovat balistickou ochranou úrovně 2 až 4 a protiminovou ochranou 2a/2b až 3a/3b dle STANAG 4569.


Základní verze obrněného vozidla 4×4; větší foto / Foto: HSW

Vozidlo s pohotovostní hmotností 13 t (přípustná celková hmotnost je až 18 t) pohání automatická šestistupňová převodovka ALLISON 4500SP, kterou lze spojit s motory Tatra T3C-P28-90 (300 kW) nebo Cummins ISL (270 kW). HSW nabízí různé verze korby, včetně přizpůsobení vozidla budoucím specializovaným aplikacím v ozbrojených silách. Modulární konstrukce umožní rozšíření na konfiguraci 6×6 nebo 8×8.

Stroj dokáže cestovat rychlostí až 110 km/h a má dojezd až 700 km. Bez přípravy překoná brody hluboké až 1,2 m, překoná kolmé stěny vysoké až 0,5 m a příkopy až 0,9 m široké. Nastavitelná světlá výška podvozku je 260 až 430 mm.

Prototyp vystavený na MSPO 2021 byl vybaven polským dálkově ovládaným bojovým modulem ZSMU A5 od společnosti ZMT (Zaklady Mechaniczne Tarnów). Modul nese kulomet ráže WKM-Bm 12,7 mm nebo 40mm granátomet značky H&K, a paralelně spřažený kulomet UKM-2000C ráže 7,62 mm.

Zdroj: Defence24, MilMag

Nahlásit chybu v článku


Související články

Nová obrněná tatrovka TATRA 4 × 4 HMHD

Kopřivnická společnost TATRA TRUCKS představuje na probíhající vojenské výstavě Eurosatory 2014 nové ...

Obrněný český Patriot na podvozku Tatra

Česká společnost Excalibur Army, patřící do významného českého holdingu Czechoslovak Group (CSG), v ...

Patriot II 4×4 – nové univerzální obrněné vozidlo na podvozku Tatra

Česká společnost Excalibur Army, patřící holdingu Czechoslovak Group (CSG), na veletrhu IDET 2019 ...

Litva převzala první taktická vozidla JLTV

V litevské Rukle zástupci litevského ministerstva obrany slavnostně převzali první americká obrněná ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • stirling
    16:38 10.09.2021

    Tatře, přeji úspěch, ale moc nechápu proč stále nepředělali ten předek. Podle mě jde hlavně o blatníky vepředu (trochu i vzadu), jsou prostě příliš mohutné a opticky to vozidlo ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Tatře, přeji úspěch, ale moc nechápu proč stále nepředělali ten předek. Podle mě jde hlavně o blatníky vepředu (trochu i vzadu), jsou prostě příliš mohutné a opticky to vozidlo dělají nemotorné. Ten předek pak vypadá jak z jiného vozidla a je nepoměrný ke kabině.
    Stačí zúžit předek a nechat vystoupnout jen slabý blatník nad kolo a bude to hned vypadat daleko lépe, to samé vzadu a trošku zkrátit ten zadní převis. Jestli je to takto mohutné jen kvůli motoru Tatra v8, tak si myslím, že pokud se zavede tohle vozidlo, stejně ho bude pohánět Cummins. Také bych očesal tu mohutnou stoupačku mezi blatníky a tu druhou zavěšenou bych úplně zrušil. To auto je vojenské do max terénu, tohle je jak když tomu dělá design někdo kdo má rád "závodní" suv..:(
    Skrýt celý příspěvek

  • Karlos73
    10:49 10.09.2021

    Toto je čo? Ďaľší derivát polsko-českého vozidla Husar 4×4 ? (vývoj...?)
    https://www.armadninoviny.cz/v...

    Toto je čo? Ďaľší derivát polsko-českého vozidla Husar 4×4 ? (vývoj...?)
    https://www.armadninoviny.cz/v...

    • Nesher
      12:30 10.09.2021

      Přesně, Patriot II, prakticky to samé vozidlo bylo i na IDEB, tam se zase prezentovalo jako slovenské vozidlo z Tatra Defence Slovakia

      Přesně, Patriot II, prakticky to samé vozidlo bylo i na IDEB, tam se zase prezentovalo jako slovenské vozidlo z Tatra Defence Slovakia

  • juhelak
    08:24 10.09.2021

    To auto od TAtry vypada spis na prevážení penez nez pro armadu..subjektivni pocit.
    ACR snad pujde cestou neceho min napadneho a pohyblivejsiho.

    To auto od TAtry vypada spis na prevážení penez nez pro armadu..subjektivni pocit.
    ACR snad pujde cestou neceho min napadneho a pohyblivejsiho.

  • flanker.jirka
    20:57 09.09.2021

    "Podle nových informací nyní polská armáda hledá houfnici s „redukovanou posádkou“, plně automatizovaným nabíjením "

    Tak poláci už na to přišli, kdo to dojde někomu u nás?

    "Podle nových informací nyní polská armáda hledá houfnici s „redukovanou posádkou“, plně automatizovaným nabíjením "

    Tak poláci už na to přišli, kdo to dojde někomu u nás?

    • Nesher
      21:08 09.09.2021

      Máš smůlu, do tří neděl podepíše NI smlouvu s Nexter.

      Máš smůlu, do tří neděl podepíše NI smlouvu s Nexter.

      • Clanek
        23:27 09.09.2021

        Flanker ma smulu? Ja myslim ze tady prohravame my vsichni.

        Flanker ma smulu? Ja myslim ze tady prohravame my vsichni.

        • Scotty
          23:55 09.09.2021

          Tím že se dělostřelectvo posune do 21. století určitě nikdo neprohraje.

          Tím že se dělostřelectvo posune do 21. století určitě nikdo neprohraje.

          • Miroslav
            00:36 10.09.2021

            Za každú cenu? Lebo dnes ráno som o tom čítal článok. Cena utajená a podpis zmluvy tesne pred voľbami na dôveryhodnosti tejto akvizície veľmi nepridávajú. Údajne 8,5 Mld po zľave ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Za každú cenu? Lebo dnes ráno som o tom čítal článok. Cena utajená a podpis zmluvy tesne pred voľbami na dôveryhodnosti tejto akvizície veľmi nepridávajú. Údajne 8,5 Mld po zľave miesto pôvodných 6 Mld ak som dobre pochopil.
            Skrýt celý příspěvek

          • Scotty
            01:15 10.09.2021

            Cena není útajená. Jen ji chce ministr zveřejnit až po jednání vlády. Mělo by to být přibližně těch 8,5 miliardy. Podpis smlouvy by se měl uskutačnit ještě tenhle měsíc ?(možná na ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Cena není útajená. Jen ji chce ministr zveřejnit až po jednání vlády. Mělo by to být přibližně těch 8,5 miliardy. Podpis smlouvy by se měl uskutačnit ještě tenhle měsíc ?(možná na dnech NATO)?.
            Skrýt celý příspěvek

          • Miroslav
            07:18 10.09.2021

            No to je pomerne dosť ak je to pravda. Vraj Z2 je drahá lebo stojí 6M € a tu zrazu Ceasar za 6,5M. Vôbec mi nejde o Zuzanu, ale zdá sa mi, že s tou cenou niečo nie je v poriadku. ...
            Zobrazit celý příspěvek

            No to je pomerne dosť ak je to pravda. Vraj Z2 je drahá lebo stojí 6M € a tu zrazu Ceasar za 6,5M. Vôbec mi nejde o Zuzanu, ale zdá sa mi, že s tou cenou niečo nie je v poriadku. To je proste šialený rozdiel aj keď Ceasar je určite kvalita
            Skrýt celý příspěvek

          • Jura99
            07:24 10.09.2021

            cena Caesaru je ve srovnani s udajnou cenou pro Dansko (kolem 80mil./ks) prekvapive vysoka. Malou utechou by mohl byt plny automat podavani granatu, pokud tam bude. Jestli ne, tak ...
            Zobrazit celý příspěvek

            cena Caesaru je ve srovnani s udajnou cenou pro Dansko (kolem 80mil./ks) prekvapive vysoka. Malou utechou by mohl byt plny automat podavani granatu, pokud tam bude. Jestli ne, tak to nebyl nejlepsi obchod, byt na dnesnim trhu neni lepsi delo na kolech.
            Skrýt celý příspěvek

          • Scotty
            07:56 10.09.2021

            Jura99
            Dánové nepožadovali výrobu munice ani podíl jejich průmyslu. Také už je to nějaký rok kdy na ně uzavírali smlouvu.

            Miroslav
            Pokud budeme vycházet z ceny Zuzany 2 (2018), ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Jura99
            Dánové nepožadovali výrobu munice ani podíl jejich průmyslu. Také už je to nějaký rok kdy na ně uzavírali smlouvu.

            Miroslav
            Pokud budeme vycházet z ceny Zuzany 2 (2018), tak by našich 52 houfnic vyšlo na 9 cca. miliard. Ovšem od doby uzavření vaší smlouvy by šla nepochybně cena nahoru podobně jako u Caesrau.
            Skrýt celý příspěvek

          • Klimesov
            07:58 10.09.2021

            Miroslav
            MO vybíralo podle odhadované ceny. Ta se vždy liší od skutečné ceny.
            myslíte si, že v tuhle dobu, kdy ceny surovin vyletěli nahoru by Z2 stála 6M éček?
            Tak jak zdražil ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Miroslav
            MO vybíralo podle odhadované ceny. Ta se vždy liší od skutečné ceny.
            myslíte si, že v tuhle dobu, kdy ceny surovin vyletěli nahoru by Z2 stála 6M éček?
            Tak jak zdražil CAESAR by zdražili všichni.
            Bohužel tohle je nevýhoda nákupu zbraní formou vláda-vláda, nebo spíše formou přímého oslovení výrobce. Znáte jen jednu oficiální cenovou nabídku a to je tak všechno. Zbytek jsou spekulace.
            Skrýt celý příspěvek

          • Miroslav
            08:01 10.09.2021

            Jura: Myslím, že ten rozdiel nespraví automat a ani integrované Tassimo v kabíne vodiča. Je to proste veľa za bezvežový podvozok s delom. Úprimne, už tá pôvodne avizovaná cena sa ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Jura: Myslím, že ten rozdiel nespraví automat a ani integrované Tassimo v kabíne vodiča. Je to proste veľa za bezvežový podvozok s delom. Úprimne, už tá pôvodne avizovaná cena sa mi zdala vysoká. Chápem, je tam nejaký SW ktorý je drahý, je tam nejaké vybavenie, ale toto je fakt cez čiaru
            Skrýt celý příspěvek

          • Klimesov
            08:05 10.09.2021

            Miroslav.
            Ta cena je za celý balíček. Ne jen za samotné stroje.
            AČR není ve stejné situaci jako OSSR, která houfnici ráži 155 mm provozuje už nějaký ten pátek, tak už tam má nějaké ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Miroslav.
            Ta cena je za celý balíček. Ne jen za samotné stroje.
            AČR není ve stejné situaci jako OSSR, která houfnici ráži 155 mm provozuje už nějaký ten pátek, tak už tam má nějaké to zázemí a podobně.
            Skrýt celý příspěvek

          • Miroslav
            09:36 10.09.2021

            Klimesov: Snáď sa časom dostaneme aj k položkovému zoznamu koľko čoho a za koľko. Potom budeme múdrejší. Poviem ti takú tragicko-vtipnú príhodu od nás. Naši hasiči dostali nové ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Klimesov: Snáď sa časom dostaneme aj k položkovému zoznamu koľko čoho a za koľko. Potom budeme múdrejší. Poviem ti takú tragicko-vtipnú príhodu od nás. Naši hasiči dostali nové tatrovky a v jednej niekto zabudol práve ten položkový zoznam. Len tak pre zaujímavosť, motorová píla ktorá aj v maloobchodnej sieti stojí o minimálne 40% menej. Dodávateľ mal iste radosť, my daňoví poplatníci už menej
            Skrýt celý příspěvek

          • Klimesov
            10:28 10.09.2021

            Miroslav
            Samotný seznam bez detailu je vám k ničemu. Cenu produktu ovlivňují i servisní a záruční podmínky. Můžete mít dvě stejné motorovky, ale pokud si na tu jednu vyjednáte ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Miroslav
            Samotný seznam bez detailu je vám k ničemu. Cenu produktu ovlivňují i servisní a záruční podmínky. Můžete mít dvě stejné motorovky, ale pokud si na tu jednu vyjednáte 10-ti letý servis a 5-ti letou záruku tak její cena prostě bude jiná, než na tu, kde nemáte žádný servis a dvouletou záruku. Bez konkrétních detailů, je zbytečné soudit. A ty detaily vám nikdo nepředloží.
            Navíc bez možnosti porovnání s konkurenční nabídkou, která v našem případě není, jsou vám tyto informace dvojnásobně k ničemu.
            Jediné co člověk může dělat je buď to důvěřovat vládě a nebo nedůvěřovat vládě.
            Skrýt celý příspěvek

          • Miroslav
            11:31 10.09.2021

            Servis nadštandard alebo náhradné diely samozrejme zohrajú svoju úlohu, v každom prípade by to malo byť tiež uvedené ako položka. Minulý týždeň som kupoval benzínový krovinorez. ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Servis nadštandard alebo náhradné diely samozrejme zohrajú svoju úlohu, v každom prípade by to malo byť tiež uvedené ako položka. Minulý týždeň som kupoval benzínový krovinorez. Stál 120€ po zľave. Ponúkli mi k tomu aj predĺženie záručnej lehoty o ďalšie 2 roky za pár eur navyše, tak som to zobral, veď aj tak bol výrazne lacnejší ako býva bežne. Vo faktúre nebolo, že krovinorez stojí už 130€. Bolo tam, že stojí 120 a druhá položka bola predĺžená záruka za 10€. Proste píla má stať toľko a toľko, ďalšie služby k tomu musia mať svoju cenu samozrejme, ale zvlášť
            Skrýt celý příspěvek

          • Klimesov
            11:54 10.09.2021

            Miroslav
            Ale jo já vám rozumím. A ano mělo by to tam být jako položka, ale já ten váš dokument nečetl a nevím jestli jste ho četl vy sám a nebo jestli se jedná jen o další úžasnou ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Miroslav
            Ale jo já vám rozumím. A ano mělo by to tam být jako položka, ale já ten váš dokument nečetl a nevím jestli jste ho četl vy sám a nebo jestli se jedná jen o další úžasnou supr zprávu v mediálním prostředí, kde se snaží i z prdu udělat vědu :-)
            Skrýt celý příspěvek

          • Miroslav
            11:56 10.09.2021

            Ten hasič je môj známy. Nejde o medializovaný prípad

            Ten hasič je môj známy. Nejde o medializovaný prípad

          • Nesher
            12:49 10.09.2021

            To srovnávání ceny Caesara. Z2 nedává žádný smysl.
            Jednak známe jen cenu Z2 z roku 2018?, dnes jsme co se týče ceny vstupů úplně někde jinde (jen o co je dražší ocel), takže co by ...
            Zobrazit celý příspěvek

            To srovnávání ceny Caesara. Z2 nedává žádný smysl.
            Jednak známe jen cenu Z2 z roku 2018?, dnes jsme co se týče ceny vstupů úplně někde jinde (jen o co je dražší ocel), takže co by stála Z2 v roce 2021 je velká neznámá.
            Za druhé, jak už tu padlo, my kupujeme kompletní balíček, OSSR už děla ráže 155 mm mají, my ne.
            Ta třetí, do té ceny se nějakým způsobem promítla i ta certifikace munice co chystá STV, to bychom museli hradit ať už by byl dodavatel kdokoliv.
            A za čtvrté, Caesar je kompromis mezi finanacemi, technickými parametry, politikou a podporu českého průmyslu. A zrovna ta podpora (hlavně pro CSG) hrála podle mého názoru ještě větší roli než politika. Protože slovenská cesta, která jediná mimo té francouzské připadala v úvahu, nenabízela žádný potenciál do budoucna, když vidím, že si Slováci nebyli schopni udržet ani toho jediného klienta či kdy měli (kyperskou národní gardu, která místo Zuzan koupila srbské Nory), tak to s nějakým dalším prodejem nevypadá dvakrát růžově.
            Takže ano, není to dokonalé, to je kompromis málokdy, ale je to neskonale lepší než to co je teď.
            Skrýt celý příspěvek

          • Miroslav
            13:37 10.09.2021

            Nesher: Nepísal som to kvôli Zuzane. Len sa mi zdá, že na podvozok s delom je to vysoká cena. Nič za tým nehľadaj. A áno, cena vstupov niektorých surovín sa zvýšila. Ale zase ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Nesher: Nepísal som to kvôli Zuzane. Len sa mi zdá, že na podvozok s delom je to vysoká cena. Nič za tým nehľadaj. A áno, cena vstupov niektorých surovín sa zvýšila. Ale zase húfnica nie je rodinný dom. Napríklad cena ropy sa podieľa na cene PHM len z asi 20%. Aj 100% nárast ceny ropy neznamená 100% nárast cien PHM.
            Skrýt celý příspěvek

          • Nesher
            13:49 10.09.2021

            Miroslav
            V pohodě, já to chápu. Stejně tak vím jakou má cena ropy vliv na cenu PHM. Ale není to jen o té oceli, stoupá cena prakticky všeho, chipů, energie....
            Prostě cena Z2 dnes ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Miroslav
            V pohodě, já to chápu. Stejně tak vím jakou má cena ropy vliv na cenu PHM. Ale není to jen o té oceli, stoupá cena prakticky všeho, chipů, energie....
            Prostě cena Z2 dnes je něco co neznáme. A rozdíl mezi cenou Caesarův v roce 2019 a nyní se v pondělí dozvíme.
            A u Francouzů hrálo určitě roli i to, že chceme tu munici doma, ať už to v podání STV znamená cokoliv. Určitě v původní nabídce kalkulovali s tím, že min. část munice bude od nich.
            Takhle si sáhnou jen na tu řízenou a to bůhví jestli.
            Skrýt celý příspěvek

          • Nesher
            14:37 10.09.2021

            Sečteno a podtrženo celková cena zakázky na děla NATO je 276 768 033 € bez DPH resp. 7,04 mld. Kč bez DPH (8,52 mld. Kč vč. DPH). Jako důvody zvýšení původní ceny 5,95 mld. Kč o ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Sečteno a podtrženo celková cena zakázky na děla NATO je 276 768 033 € bez DPH resp. 7,04 mld. Kč bez DPH (8,52 mld. Kč vč. DPH). Jako důvody zvýšení původní ceny 5,95 mld. Kč o 44 % se uvádí zvyšování inflace včetně vlivu pandemie COVID-19, přesun výroby do ČR, zvýšené ceny energií, surovin a materiálu, úpravy požadavků AČR, růst průměrné nominální mzdy v Evropě v letech 2018 až 2020 a snížení o slevu poskytnutou dodavatelem. Součástí tohoto navýšení má také být nákup licence na výrobu střeliva pro společnost STV Group.

            Důležitým sdělením pro obranný průmysl a českou ekonomiku je jistě také informace, kterou nám potvrdil ředitel odboru komunikace Ministerstva obrany Jan Pejšek: „První 4 děla budou vyráběna ještě v továrně společnosti NEXTER a zbylých 48 děl bude realizováno již u nás v České republice.“
            https://www.czdefence.cz/clane...
            Skrýt celý příspěvek

          • mikojan29
            15:28 10.09.2021

            Za chyby sa platí, cena o 44% viac je podľa mňa veľa (cena systému za kus je 6,45 mil. EUR v prepočte). Nehovorme o výrobe, skôr o montáži.
            Tak nech ich už máte a používate.

            Za chyby sa platí, cena o 44% viac je podľa mňa veľa (cena systému za kus je 6,45 mil. EUR v prepočte). Nehovorme o výrobe, skôr o montáži.
            Tak nech ich už máte a používate.

          • Nesher
            15:38 10.09.2021

            Mikojan
            Jediná chyba byla, že AČR od počátku nepočítala s tou municí od STV.
            Jinak asi těžko mohla v roce 2019 kdy probíhal ten průzkum předvídat Covid.
            Jak už jsem tu psal, ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Mikojan
            Jediná chyba byla, že AČR od počátku nepočítala s tou municí od STV.
            Jinak asi těžko mohla v roce 2019 kdy probíhal ten průzkum předvídat Covid.
            Jak už jsem tu psal, slovenské řešení, které jako jediné procházelo krom Ceasara v úvahu rozhodně není levnější a to známe jen cenu z roku 2018 a nenabízí žádný potenciál pro český průmysl.
            Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            20:41 10.09.2021

            Scotty
            Až podepíší smlouvu i na SŘP a dostatek inteligentní munice, pak se můžeme bavit o 21. století.

            Scotty
            Až podepíší smlouvu i na SŘP a dostatek inteligentní munice, pak se můžeme bavit o 21. století.

          • mikojan29
            20:51 10.09.2021

            Nesher
            Neviem prečo vyťahuješ "slovenské riešenie", ja som sem neprišiel rýpať ako ty. Ak to nechápeš, tak som kritizoval vaše MO, kde sú asi podpriemerní úradníci, ktorí sa pri ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Nesher
            Neviem prečo vyťahuješ "slovenské riešenie", ja som sem neprišiel rýpať ako ty. Ak to nechápeš, tak som kritizoval vaše MO, kde sú asi podpriemerní úradníci, ktorí sa pri takto veľkej a dôležitej akvizícii nechali nalákať na najnižšiu cenu z cenníka a zabudli, že dôležité je aj to všetko okolo vrátane munície! To kritizujem, lebo 44% je teda fakt dosť a korona a nárast cien toho či onoho im momentálne vyhovuje na vyhováranie sa a zakrývanie svojej neschopnosti. Ale z mojich daní to nepôjde.
            Skrýt celý příspěvek

          • Scotty
            23:36 10.09.2021

            flanker.jirka
            Nákup SŘP je už zadaný u VTÚ.

            flanker.jirka
            Nákup SŘP je už zadaný u VTÚ.

        • Nesher
          21:01 10.09.2021

          Mikojan
          Vyřazuju to protože vám hochům ze Slovenska to pořád leží v žaludku.
          Navíc reálně byly možné vybírat ze dvou nabídek, z té francouzské a té slovenské. Takže ti "hloupí" ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Mikojan
          Vyřazuju to protože vám hochům ze Slovenska to pořád leží v žaludku.
          Navíc reálně byly možné vybírat ze dvou nabídek, z té francouzské a té slovenské. Takže ti "hloupí" úředníci prostě moc možností neměli. Vlastně byla reálná jen jedna možnost.
          A máš pravdu, z tvých daní to nejde, tak nerýpej.
          Skrýt celý příspěvek

          • mikojan29
            22:28 10.09.2021

            Mne to neleží v žalúdku, je mi to jedno, platiť a ani obsluhovať to nebudem. :-)

            Mne to neleží v žalúdku, je mi to jedno, platiť a ani obsluhovať to nebudem. :-)

          • mikojan29
            23:28 10.09.2021

            Doplním
            To skôr ty tu nemôžeš prekusnúť, že to u Vás domrvili a ja to kritizujem. :-)

            Doplním
            To skôr ty tu nemôžeš prekusnúť, že to u Vás domrvili a ja to kritizujem. :-)

          • Nesher
            23:54 10.09.2021

            Mně je celkem jedno co si kdo myslí. Jen nechápu proč tak vehementně kritizuješ to co je ti úplně jedno. To nedává smysl. To je jako by si chodil k sousedovi a vyprávěl mu, že měl ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Mně je celkem jedno co si kdo myslí. Jen nechápu proč tak vehementně kritizuješ to co je ti úplně jedno. To nedává smysl. To je jako by si chodil k sousedovi a vyprávěl mu, že měl se svými penězi udělat to či ono. Prostě a jednoduše, nikomu kdo není český daňový poplatník do toho nic není.
            Ale abychom to rozebrali úplně věčně.
            AČR mj. požadovala dělo ráže 155/52, vyráběné a zavedené v NATO/EU, na kolovém podvozku Tatra.
            Taková děla byla a dodnes jsou jenom dvě, Ceasar a Z2. Takže ono moc na výběr reálně nebylo.
            A vzhledem k tomu, že jeden potenciální dodavatel je politicky mnohem důležitější než ten druhý a nákup zbraní je vždy mj. i o politice, jeho produkt je komerčně úspěšný, kdežto ten druhý naprosto neúspěšný, tedy nabízí i mnohem větší potenciál pro budoucnost a navíc s ním máš rozjeté další projekty, což jsou mimochodem kritéria jež nelze posuzovat v normálním tendru dle zákona, tak skutečně byl v soutěži vždy jen jeden uchazeč.
            Skrýt celý příspěvek

          • mikojan29
            12:52 11.09.2021

            Nesher
            Asi ti to nie je jedno, keď tu stále opakuješ tie isté veci dookola.
            Všetko sa dá, keď sa chce, aj osadiť ostatné systémy na podvozok Tatra. Išlo hlavne o cenu, zrejme si to ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Nesher
            Asi ti to nie je jedno, keď tu stále opakuješ tie isté veci dookola.
            Všetko sa dá, keď sa chce, aj osadiť ostatné systémy na podvozok Tatra. Išlo hlavne o cenu, zrejme si to tak vysnívali na MO a vymysleli kritériá, ako obísť normálny tender.
            Vybrané máte, už len podpísať a zaplatiť.
            Skrýt celý příspěvek

    • Jura99
      07:19 10.09.2021

      ale sdilet maximum dilu s Krabem mi smysl nedava, Krab je poloautomat, pomerne letita britska vez AS90, kterou sami britove nahradi v tomto desetileti (za RCH155 ??). Krab uz je za ...
      Zobrazit celý příspěvek

      ale sdilet maximum dilu s Krabem mi smysl nedava, Krab je poloautomat, pomerne letita britska vez AS90, kterou sami britove nahradi v tomto desetileti (za RCH155 ??). Krab uz je za zenitem v porovnani s potencialnim protivnikem, robustni Koalicji s vysokymi streleckymi vykony.
      Takze kolovy automat dobry napad, ale zcela novou moderni konstrukci. Dita tam nemusela byt uplnou nahodou, prestoze ma k idealu jeste nejakou cestu.
      Skrýt celý příspěvek

      • Nesher
        13:04 10.09.2021

        Já se spíš divím Slovákům, že už se dávno nebaví s HSW na téma integrace hlavně z Kraba s nabíjecím zařízením ze Z2/EVA, ten polský vývoj by to dost urychlilo. Byť je s tím kdysi ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Já se spíš divím Slovákům, že už se dávno nebaví s HSW na téma integrace hlavně z Kraba s nabíjecím zařízením ze Z2/EVA, ten polský vývoj by to dost urychlilo. Byť je s tím kdysi poslali do pryč (když začínali s Krabem, tak jim Slováci nabízeli věžový modul ze Zuzany), u lehčí houfnice by to mohlo mít úspěch.
        Skrýt celý příspěvek

        • Jura99
          15:11 10.09.2021

          jenže slovenské nabíjecí zařízení už není na úrovni doby. Trendy u věžových houfnic zjevně jsou automatizovat doplnění zásobníku, zrychlit kadenci a flexibilně vybrat automatem ...
          Zobrazit celý příspěvek

          jenže slovenské nabíjecí zařízení už není na úrovni doby. Trendy u věžových houfnic zjevně jsou automatizovat doplnění zásobníku, zrychlit kadenci a flexibilně vybrat automatem speciální granát ze zásobníku plus naložit bezobslužně správný počet nábojek. Státní podnik se prostě neodhodlá pustit do vývoje nové generace, vždy jednou za dvacet let vykopou z hrobu socialistický projekt, prodlouží hlaveň, na kabinu dají jiná světla, nový počítač a to je patrně vše. Pochybuji, že se byli se Z2 ukázat na této výstavě.
          Skrýt celý příspěvek

  • HonzaK
    20:15 09.09.2021

    Dobrý večer pánové,
    Tatře držím palce, aby uspěla. Teď trochu odbočím, neboť mě nesmírně zajímá jakou platformu si vybere naše AČR. Trh je poměrně bohatý, ale jako patriot pokukuju ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Dobrý večer pánové,
    Tatře držím palce, aby uspěla. Teď trochu odbočím, neboť mě nesmírně zajímá jakou platformu si vybere naše AČR. Trh je poměrně bohatý, ale jako patriot pokukuju po Patriotovi či Nimru z VOP CZ. Dále se nabízí otázka s čím přijdou Chrudimáci, až vyřadí Kajmany. Jestli vyberou něco od Dajbycha?
    Skrýt celý příspěvek

    • Sabuk
      21:39 09.09.2021

      Tipoval bych to na Iveco LMV 2

      Tipoval bych to na Iveco LMV 2

      • Nesher
        23:04 09.09.2021

        Taky bych řekl, ostatně v brzké době dostane AČR dalších 80.

        Taky bych řekl, ostatně v brzké době dostane AČR dalších 80.

        • Scotty
          23:58 09.09.2021

          Spíš ne. Kdyby chtěli pokračovat v LMV tak by se nedělal průzkum trhu.

          Spíš ne. Kdyby chtěli pokračovat v LMV tak by se nedělal průzkum trhu.

          • Rase
            08:58 10.09.2021

            Nesher mluví o vozidlech pro chemiky, které už jsou dlouho objednané. Tedy jde o hotovou věc.

            Nesher mluví o vozidlech pro chemiky, které už jsou dlouho objednané. Tedy jde o hotovou věc.

          • Nesher
            11:39 10.09.2021

            A zároveň by nekupovali 80 dalších.

            A zároveň by nekupovali 80 dalších.

          • Scotty
            12:49 10.09.2021

            Já vím. Jen říkám že další už pravděpodobně nebudou. LOV CBRN je projekt z roku 2013.

            Já vím. Jen říkám že další už pravděpodobně nebudou. LOV CBRN je projekt z roku 2013.

          • Nesher
            13:51 10.09.2021

            Chápu.
            Jenže v nejbližších min. 5 letech nová LOV nebudou. A až na ně přijde řada (někdy po roce 2030), tak ten marketingový průzkum bude asi tak relevantní já předvčerejší noviny.
            Zobrazit celý příspěvek

            Chápu.
            Jenže v nejbližších min. 5 letech nová LOV nebudou. A až na ně přijde řada (někdy po roce 2030), tak ten marketingový průzkum bude asi tak relevantní já předvčerejší noviny.
            Skrýt celý příspěvek

    • Scotty
      00:15 10.09.2021

      Na LÚV pro výsadkáře se údajně počítá s 5,5 miliardy korun v první fázi (43. vp) a 1.3 miliardy v druhé (102. pzpr). Akvizice by měla být zahájená v roce 2023.

      Na LÚV pro výsadkáře se údajně počítá s 5,5 miliardy korun v první fázi (43. vp) a 1.3 miliardy v druhé (102. pzpr). Akvizice by měla být zahájená v roce 2023.

  • toustr
    18:26 09.09.2021

    Pokud Tatra "nakoukne" skrz tyto 4x4 do polské armády, možná by si tímto získala další zakázky. Polsko ale má vlastní podvozky Jelzc, nelze tedy očekávat nějaké obrovské ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Pokud Tatra "nakoukne" skrz tyto 4x4 do polské armády, možná by si tímto získala další zakázky. Polsko ale má vlastní podvozky Jelzc, nelze tedy očekávat nějaké obrovské objednávky... Tatře je asi moc dobře známo, že v Polsku stejně může hrát max. druhé housle...ale ono se není čemu divit, proč by přece zahazovali vlastního výrobce.
    Skrýt celý příspěvek

    • Nesher
      18:39 09.09.2021

      Pokud se tam prosadí, tak právě jedině přes takovéto "speciály", v segmentu nákladních aut pochopitelně nemají šanci. Byť Jelcz je taková skládačka a sami Poláci říkají, že ne ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Pokud se tam prosadí, tak právě jedině přes takovéto "speciály", v segmentu nákladních aut pochopitelně nemají šanci. Byť Jelcz je taková skládačka a sami Poláci říkají, že ne úplně kvalitní.
      Skrýt celý příspěvek

    • skelet
      19:28 09.09.2021

      Tak cesta je.. polonizace výroby..

      Tak cesta je.. polonizace výroby..

      • Nesher
        19:53 09.09.2021

        Což, ale Tatra nedělá, celkem logicky. Jediný případ, že někomu pustili podvozek je Čína a i tady to byla starší verze.

        Což, ale Tatra nedělá, celkem logicky. Jediný případ, že někomu pustili podvozek je Čína a i tady to byla starší verze.

        • skelet
          19:57 09.09.2021

          Což o to. Tatra to dělá. Teda jako montovny. Čína je jiný případ, tam se jedná o licenční výrobu.
          Nicméně nemám strach, že by vedení Tatry nevědělo co dělá. Bude se tam snažit ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Což o to. Tatra to dělá. Teda jako montovny. Čína je jiný případ, tam se jedná o licenční výrobu.
          Nicméně nemám strach, že by vedení Tatry nevědělo co dělá. Bude se tam snažit (zatím) co by dodavatel speciálních podvozku.
          Skrýt celý příspěvek

          • Nesher
            20:04 09.09.2021

            Však jo, to, že někde v zahraničí smontují podvozek z dodaných sestav nepovažuji za lokaci výroby. A Poláci teprve ne.

            Však jo, to, že někde v zahraničí smontují podvozek z dodaných sestav nepovažuji za lokaci výroby. A Poláci teprve ne.

          • skelet
            20:09 09.09.2021

            To musíš umět dobře podat :)

            To musíš umět dobře podat :)

          • Nesher
            21:05 09.09.2021

            Skelet
            Tak hodně štěstí :-)
            V tomto jsou Poláci poněkud přehnaně nacionalističtí, vždy mě třeba hrozně pobaví, když vidím jak se v polských obchodech prodávají slovenské Horalky ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Skelet
            Tak hodně štěstí :-)
            V tomto jsou Poláci poněkud přehnaně nacionalističtí, vždy mě třeba hrozně pobaví, když vidím jak se v polských obchodech prodávají slovenské Horalky ze Seredi (mimochodem vynikající) jako echt polské "goralky". Ale pochybuju, že by se něčím takovým dalo polské MO oblbnout, to platí tak na nějakého Jacka z Podlasí.
            Skrýt celý příspěvek

          • skelet
            21:50 09.09.2021

            Vše je o počtu odebíraných kusů. Z montovny se může snadno stát výrobna komponentů.

            Vše je o počtu odebíraných kusů. Z montovny se může snadno stát výrobna komponentů.

          • Nesher
            22:13 09.09.2021

            Skelet
            Jakože odepíšou Jelcz, který je navíc státní, součást PGZ a místo toho budou tak nebo cpát peníze do české Tatry?
            Upřímně ani moc nevěřím, že by Tatra uspěla u těch ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Skelet
            Jakože odepíšou Jelcz, který je navíc státní, součást PGZ a místo toho budou tak nebo cpát peníze do české Tatry?
            Upřímně ani moc nevěřím, že by Tatra uspěla u těch speciálních podvozků. Byť bych jim to samozřejmě přál. Polsko je holt trochu speciální případ.
            Skrýt celý příspěvek

          • skelet
            22:18 09.09.2021

            Neříkám, že uspějí. Jen říkám, že lokalizace výroby je otázkou odbytu.
            Můžeme si o Strnadech myslet co chceme, ale tyhle věci celkem umí.
            Teď mě překvapilo, že Jelcz má jen 500 ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Neříkám, že uspějí. Jen říkám, že lokalizace výroby je otázkou odbytu.
            Můžeme si o Strnadech myslet co chceme, ale tyhle věci celkem umí.
            Teď mě překvapilo, že Jelcz má jen 500 zaměstnanců? To si je Strnad nemůže koupit? :))
            Skrýt celý příspěvek

          • Nesher
            23:02 09.09.2021

            Skelet
            To je celkem pochopitelné, oni jiného zákazníka než WP nemají.
            Jelcz je totální skládačka, motory jsou od Iveca, převodovky snad ZF, sady na rámy myslím od Scanie. Kabiny ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Skelet
            To je celkem pochopitelné, oni jiného zákazníka než WP nemají.
            Jelcz je totální skládačka, motory jsou od Iveca, převodovky snad ZF, sady na rámy myslím od Scanie. Kabiny dělá nějaká menší firma z Polska. Ve fabrice to akorát smontují.
            Koupit to by nebyl zlý nápad, nicméně co jednou PGZ schází, to už nenavrátí. Celá OGZ je hrozné politikum, všichni věděli, že až na vyjímky jako je HSW, je ten konglomerát strašně neefektivní, zcela závislý na WP, management se tam střídá jak na orloji, ale je to polské a tak přes to nejede vlak. Navíc silná role odborů. Kdo by s tím zkusil něco dělat, třeba část těch firem privatizovat, ten by šeredně narazil. Polsko je vážně trochu jiná kultura, tam mají emoce s mytologie většinou na vrch.
            Skrýt celý příspěvek

          • skelet
            23:12 09.09.2021

            S emocemi a mytologii se občas dá velmi šikovné manipulovat. Navíc s takovými lidmi csg dělá dnes a denně.
            Ale to už se pouštíme do hooodně velké fantazie.

            S emocemi a mytologii se občas dá velmi šikovné manipulovat. Navíc s takovými lidmi csg dělá dnes a denně.
            Ale to už se pouštíme do hooodně velké fantazie.

          • Miroslav
            23:53 09.09.2021

            Skelet: Nie som odborník na Jelcz, ale ten údaj o počte zamestnancov nemusí byť objektívny. Minulý piatok som bol v jednej známej veľkej firme ktorá je vo svojom segmente myslím ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Skelet: Nie som odborník na Jelcz, ale ten údaj o počte zamestnancov nemusí byť objektívny. Minulý piatok som bol v jednej známej veľkej firme ktorá je vo svojom segmente myslím najväčšia v Európe. Tiež oficiálne nemajú veľa zamestnancov. V rámci fabriky totiž fungujú iné pridružené firmy. Napríklad údržba je úplne iná firma, povrchová úprava zase iná firma... aj keď samozrejme patria k tej značke, sú zamestnancami inej firmy
            Skrýt celý příspěvek

          • skelet
            08:19 10.09.2021

            myslím, že to asi nebude moc daleko od pravdy, jelikož se prezentují jako výrobci vojenských nákladních automobilů. Nepřijde mi, že ty to byl nějaký exportní šlágr.

            myslím, že to asi nebude moc daleko od pravdy, jelikož se prezentují jako výrobci vojenských nákladních automobilů. Nepřijde mi, že ty to byl nějaký exportní šlágr.

          • Nesher
            11:38 10.09.2021

            Skelet
            Jeden exportní úspěch už Jelcz má, PGZ dodala nějaké ženijní systémy do Vietnamu (tuším pontony) , tak to šoupli na Jelcz. Ale bylo to jen pár kusů.

            Skelet
            Jeden exportní úspěch už Jelcz má, PGZ dodala nějaké ženijní systémy do Vietnamu (tuším pontony) , tak to šoupli na Jelcz. Ale bylo to jen pár kusů.