Spojené státy se rozhodly vsadit na íránskou opozici

Írán
Foto: Demonstranti s vlajkami hnutí Lidoví Mudžahedíni  / Reuters

Spojené státy hledají v Iránu spojence pro boj proti současnému režimu. Americká vláda proto rozhodla,  že vyřadí iránskou opoziční skupinu Lidoví Mudžahedíni ze seznamu teroristických organizací. Současně také uvolní její finančními prostředky, uložené v amerických bankách. S odvoláním na mluvčí americké vlády Victorii Nuland to uvedla tisková agentura AP.



Washington zdůvodnil tento krok skutečností, že se ve svých posledních prohlášeních Lidoví Mudžahedíni zřekli násilí. A také tím, že v posledních letech nestáli za žádnými teroristickými útoky a navíc uzavřeli svoji výcvikovou základnu.

Nehledě na dnešní rozhodnutí americká vláda nehodlá zapomenout na teroristické útoky, spáchané touto organizací v minulosti. A je i nadále velmi znepokojena činností této organizace,“ citovala agentura dále z prohlášení americké vlády.

Toto rozhodnutí Washingtonu vyvolalo negativní reakci íránských oficiálních míst. „USA porušují své mezinárodní závazky a podkopává globální úsilí v boji proti terorismu,“ prohlásil v místní televizi mluvčí íránského ministerstva zahraničí Ramin Mehmanparast.

Írán Foto: Íránský prezident Mahmúda Ahmadínežád / AP

Co se za rozhodnutím vyškrtnout organizaci, kterou americká vláda i nadále považuje za problematickou, může skrývat, naznačil na internetových stránkách Výboru pro zahraniční záležitosti americký bezpečnostní expert profesor Raymond Tanter. Ten už koncem července uvedl, že by USA měly ve snaze o odstranění režimu Mahmúda Ahmadínežáda měla vsadit na íránskou opozici, jíž jsou právě Lidoví Mudžahedíni významnou součástí.

Raymond Tanter sloužil mezi léty 1981-1982 v Bílem domě jako starší člen Národní bezpečnostní rady. V letech 1983-1984 zastupoval amerického ministra obrany v Evropě ve věci kontroly zbraní.

V současné době profesor Tanter vyučuje na University of Georgetown terorismus a problémy šíření zbraní. Je
rovněž odborníkem na íránskou politiku. Podílel se na budování politiky Spojených států vůči Íránu.

Je autorem stránek
www.iranpolicy.org a řady publikací, jako je What Makes Teheran Tick (2006) nebo President Obama and Iran (2010).

O tom, že současný íránský režim považuje Lidové Mudžahedíny za pro sebe nebezpečnou organizaci přitom svědčí skutečnost, že loni v lednu, po protestech proti znovuzvolení Ahmadínežáda íránským prezidentem byli dva její členové popraveni. „Tito dva příslušníci skupiny Monafeghin („pokrytci“) byli členy aktivní sítě, která byla zapojena v povolebních vzpourách a řízena z Anglie,“ prohlásil tehdy u soudu íránský prokurátor.

Organizace Lidoví Mudžahedíni byla založena v roce 1965 íránskými studenty za účelem svržení proamerického režimu šáha Rezy Pahlaviho a vytvoření na území Íránu socialistické islámské republiky. Příslušníci skupiny podporovali vůdce islámské revoluce ajatolláha Rúholláha Chomejního, ale v roce 1979, brzy po šáhově pádu ale došlo mezi nimi a nejvyššími duchovními vůdci Íránu k názorové roztržce a organizace byla v zemi zakázána.

Lidoví Mudžahedíni na tuto skutečnost reagovali řadou teroristických útoků. V roce 1982 přesídlilo jejich vedení do Francie a odtud v roce 1986 do Iráku, kde nalezlo podporu u Saddáma Husajna. Během války mezi Íránem a Irákem v letech 1980 až 1988 se Lidoví Mudžahedíni podíleli na diverzních akcích na území Íránu. Na seznam teroristických organizací byli Spojenými státy zařazeni v roce 1997.

 

Zdroje: RIA , RIA , iran-e-azadm , cfr.org

Nahlásit chybu v článku


Související články

Atmosféra kolem Íránu dále houstne

Události kolem íránského jaderného programu se začínají čím dál více dramatizovat. Nejnověji přidal ...

Jak bude vypadat izraelský útok na Írán?

Napětí v oblasti Blízkého východu neustále roste. Některé země se obávají snahy Íránské islámské ...

Válka proti Íránu dávno začala

Je ráno 29. Listopadu 2010, když profesor Madžíd Šaríarí sedá do auta a chystá se vyrazit do práce. ...

Hrozba útoku na Írán stále roste

O možném preventivním útoku Izraele, Spojených států a případně i dalších spojenců se hovoří již ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Left
    23:21 03.10.2012

    Kdbyste veděl, jak jsme ovlivňováni médii my, tak byste koukal. Buď jsou informace nepravdivé, nepřesné nebo překrucované. Kvalitně zpracovaných reportáží a článků v českých mass ...Zobrazit celý příspěvek

    Kdbyste veděl, jak jsme ovlivňováni médii my, tak byste koukal. Buď jsou informace nepravdivé, nepřesné nebo překrucované. Kvalitně zpracovaných reportáží a článků v českých mass médiích moc nenajdete.Skrýt celý příspěvek

  • Patrik Semecký
    22:21 03.10.2012

    A co má být ! Copak amíci v celé historií dělají něco jiného než podvratnou činnost v jiných zemích ? USA jsou vředem ostatní civilizované společnosti, kterou bez zábran ...Zobrazit celý příspěvek

    A co má být ! Copak amíci v celé historií dělají něco jiného než podvratnou činnost v jiných zemích ? USA jsou vředem ostatní civilizované společnosti, kterou bez zábran vysávají ve svůj prospěch. Americký národ je totálně vygumovaný a pod kontrolou medií a je s ním možné dělat, jako s obyčejným stádem, cokoliv. Chronické sadisty náborují do armády, kterou pak, ve svém vlastním zájmu, drží výhradně v zahraničí, neb doma by si s nima nevěděli rady. Je to prohnilá konzumní společnost, kterou navíc media udržují v názoru, že je svět obdivuje a miluje...Skrýt celý příspěvek

  • cejkis
    21:10 02.10.2012

    4 Ctirad, Rusové budou vždy tvrdit, že jejich PVO v Sýrii je úžasné zařízení neb je to dobrá reklama. Ovšem v roce 2007 IDF pomocí vlastních systému REB instalovaných na ...Zobrazit celý příspěvek

    4 Ctirad,

    Rusové budou vždy tvrdit, že jejich PVO v Sýrii je úžasné zařízení neb je to dobrá reklama.

    Ovšem v roce 2007 IDF pomocí vlastních systému REB instalovaných na F15I proniklo do Sýrie a zničilo jaderné zařízení bez ztráty jediného stroje.

    Jedna věc je ruská propaganda a druhá věc je realita.Skrýt celý příspěvek

  • Left
    18:16 02.10.2012

    To, že Sýrie a Írán mají dohodu o vojenské spolupráci je jedna věc, ale možná závažnější problém je, že Írán má dohodu s Čínou (snad i Ruskem), která obsahuje něco jako náš článěk ...Zobrazit celý příspěvek

    To, že Sýrie a Írán mají dohodu o vojenské spolupráci je jedna věc, ale možná závažnější problém je, že Írán má dohodu s Čínou (snad i Ruskem), která obsahuje něco jako náš článěk 5...když/až dojde na útok na Írán tak jsem opravdu zvědav jaká bude reakce.
    Také nemám valné mínění o letectvech evrpoských členů NATO - všichni víme, jak jim došli náváděné bomby a museli si je půjčovat od Spojených států - nevím o co se konkrétně jednalo, ale nejspíš asi (L)JDAM. Na druhou stranu Syrská armáda by dle mého názoru opravdu nebyla shopná dát dohromady protileteckou obranu, která by mohla NATu dělat větší potíže.Skrýt celý příspěvek

  • Ctirad Sviták
    01:35 02.10.2012

    Všem dobrý den, to jouda: díky za odkazy, určitě se na ně podívám 1/jinak, ať se nám to líbí nebo ne, Sýrie a Irán mají dvoustranou smlouvu o vzájemné vojenské pomoci 2/ ...Zobrazit celý příspěvek

    Všem dobrý den,

    to jouda: díky za odkazy, určitě se na ně podívám

    1/jinak, ať se nám to líbí nebo ne, Sýrie a Irán mají dvoustranou smlouvu o vzájemné vojenské pomoci

    2/ pokud jde o Sýrii, četl jsem zajímavý rozbor ruských vojenských analytiků, podle kterého má Sýrie výborný systém protiletadlové obrany, takže prosazení bezletové zóny by podle nich byl velký problém.
    Neavíc nemají zrovna valné mínění o letecké síle evropských zemí NATO

    3/ pokud jde o Irán, mám pocit, že se docela přehlíží skutečnost, že tu jejich jadenou elektrárnu pomáhala stavět Moskva a to je dost otázka, jak by Putin reagoval na bombardováníSkrýt celý příspěvek

  • Left
    00:05 02.10.2012

    Souhlas s cejkisem. S tím Íránem to ale nemůže být tak jednoduché jako s Libyí, (kde to teď probíhá pro Evropu a USA ( a Kanadu :) ) velice dobře), protože v Íránu se prostě ...Zobrazit celý příspěvek

    Souhlas s cejkisem.
    S tím Íránem to ale nemůže být tak jednoduché jako s Libyí, (kde to teď probíhá pro Evropu a USA ( a Kanadu :) ) velice dobře), protože v Íránu se prostě neprotestuje a režim tam nelikviduje své odpůrce v takovém množství. Ale naprosto souhlasím, že Írán je problémem, protože škodí, kde to jen jde. Přecejen íránskoafghánská hranice měří 936km což znamená, že není ani tak složité podporovat povstalce proti ISAFu. BTW velká část povstalců v Afghanistánu jsou třeba až z Uzbekistánu...
    V Sýrii už byla prokázana přítomnost oficiálních íránských jednotek...
    Snad se to západu v Íránu nějak podaří rychle změnit. Hned se nám bude dýchat lépe.Skrýt celý příspěvek

  • Jouda
    23:58 01.10.2012

    jémine, na tento jsem neměla zapomenout, ten je nejlepší ze všech... Five lessons from the de-listing of MEK as a terrorist ...Zobrazit celý příspěvek

    jémine, na tento jsem neměla zapomenout, ten je nejlepší ze všech...
    Five lessons from the de-listing of MEK as a terrorist group
    http://www.guardian.co.uk/comm... Skrýt celý příspěvek

  • cejkis
    23:31 01.10.2012

    Hezký článek rekapitulující stav věci. CIA ovšem podporuje íránskou opozici stejně tak i syrskou opozici již nějaký pátek. Spíše sledujte jinou věc. Problém v oblasti se jmenuje ...Zobrazit celý příspěvek

    Hezký článek rekapitulující stav věci. CIA ovšem podporuje íránskou opozici stejně tak i syrskou opozici již nějaký pátek.

    Spíše sledujte jinou věc. Problém v oblasti se jmenuje Írán. Írán podporuje Asada, podporuje palestická radikální hnutí, podporuje zbytky talibanu v AFG. Není možné zažehnout současně konflikty v celé oblasti a to ani v Sýrii a Íránu. Zatímco republikánská politika je okázalá s demonstrací síly, demokraté sledují cíl a počínají si skrytě. Podpora CIA v Sýrii je evidentní a nelze ji popřít. Kluci své řemeslo umí dobře.

    Poté co bude poražen režim v Sýrii tamním obyvatelstvem za vydatné podpory metodiky, zbraní a informací západních států dojde k otevření prostoru pro řešení Íránu. Mimochodem téměř kontinuelní přítomnost 3 letadlových lodí v oblasti Zálivu je ukázkou krytí speciální sil v Sýrii.

    V Íránu očekávám stejný scénář jako v Lybii či Sýrii jen s tím, že během občanské války IDF vybombarduje několik průmyslových zařízení s logistickou a zpravodajskou podporou USAF.

    Celé to může ztroskotat na jedné maličkosti. Těmto lidem nelze vnucovat demokracii západního typu. Zbavme je diktátorů ohrožujících západní styl života, ale připusťme že nová politická reprezentace nebude o moc lepší, pouze nebude vyhrožovat sousedům a podporovat terosistické skupiny po celém světě.Skrýt celý příspěvek

  • Jouda
    23:31 01.10.2012

    Ctirad je machr první třídy, když píše tak zajímavé články o teroristech. Doplnila bych jeho skvělé úsilí ráda o pár odkazů: Nejprve vyjednával bývalý starosta New Yorku R. ...Zobrazit celý příspěvek

    Ctirad je machr první třídy, když píše tak zajímavé články o teroristech. Doplnila bych jeho skvělé úsilí ráda o pár odkazů:

    Nejprve vyjednával bývalý starosta New Yorku R. Giuliani s MEK již v roce 2010:
    http://tpmmuckraker.talkingpoi...
    pak v roce 2011
    http://www.cbsnews.com/8301-50...
    Nedávno předaly Spojené státy v Iráku svojí vojenskou základnu "Camp Liberty (Hurriya)" ex-teroristické organizaci MEK:
    http://thecable.foreignpolicy....
    na tomto odkaze je velmi zajímavý výčet politických osobností, které jsou placenými podpůrci teroristů:

    "Congressman John Lewis (D-GA), former Pennsylvania Gov. Ed Rendell, former FBI Director Louis Freeh, former Sen. Robert Torricelli, Rep. Patrick Kennedy, former CIA Deputy Director of Clandestine Operations John Sano, former National Security Advisor James Jones, former Vermont Gov. Howard Dean, former New York Mayor Rudolph Giuliani, former Joint Chiefs Chairman Gen. Richard Myers, former White House Chief of Staff Andy Card, Gen. Wesley Clark, former Rep. Lee Hamilton, former CIA Director Porter Goss, senior advisor to the Romney campaign Mitchell Reiss, Gen. Anthony Zinni, former Pennsylvania Gov. Tom Ridge, former Sen. Evan Bayh..." více zde: http://www.salon.com/2012/03/2...

    Evropa už nezůstává pozadu:
    http://www.ncr-iran.org/en/ncr...

    Zásluhy teroristů jsou samozřejmě neocenitelné, např.: http://www.globalresearch.ca/c...

    Krásný příklad toho, že s trochou politického pokrytectví a mnoha penězi lze prolobbovat i teroristickou skupinu na přítele a spojence. Příklad toho, že to, co leží za Atlantikem je skutečně země neomezených možností!

    Foto- staří přátelé:
    http://www.algemeiner.com/wp-c...

    http://thetimetimes.files.word...

    http://www.ncr-iran.org/en/ima... Skrýt celý příspěvek

  • Left
    22:16 01.10.2012

    Měli by jsme jim děkovat. Už tolikrát nás (Evropany) tahali ze sraček...a stále tak činí. A my je jen kritizujem.

    Měli by jsme jim děkovat. Už tolikrát nás (Evropany) tahali ze sraček...a stále tak činí. A my je jen kritizujem.

  • Dip
    20:58 01.10.2012

    Amíci jsou prostě hráči! :-) I proto jsou nejmocnější zemí světa.

    Amíci jsou prostě hráči! :-) I proto jsou nejmocnější zemí světa.

  • sabre
    16:39 01.10.2012

    Americká podpora terorismu černé na bílém, díky!

    Americká podpora terorismu černé na bílém, díky!

  • Kuba
    16:20 01.10.2012

    Účel světí prostředky :)

    Účel světí prostředky :)

  • Barry Tranid
    15:41 01.10.2012

    Vymítání čerta ďáblem....začínám Iránské vládě i fandit

    Vymítání čerta ďáblem....začínám Iránské vládě i fandit

  • Sunakashi
    15:09 01.10.2012

    to vypada na hodne dobrej plan.... vyuziti toho jak opozice sesazuje jeden rezim za druhym...kolik lidi to v Iranu uz muselo napadanou nebo kolik lidi uz na tom dela? tyto kroky ...Zobrazit celý příspěvek

    to vypada na hodne dobrej plan.... vyuziti toho jak opozice sesazuje jeden rezim za druhym...kolik lidi to v Iranu uz muselo napadanou nebo kolik lidi uz na tom dela? tyto kroky americanu jsou jasnym signalem k tomu aby neco zkusili.... a kdyz nesesadi tak taky dobre po tom co vidime v Syrii (v Iranu to bude jeste mnohem brutalnejsi) se cela zeme vrati o par desitek let na zpet coz se momentalne velmi hodi i ktomu aby si pozdejc vynutili vstup primo na uzemi z duvodu zajisteni zbrani hromadneho niceni... Americane jsou beze sporu ti nejvetsi teroristi nerikam ze nikde nepomahaji ale tech co jim zmenili zivot nebo jim ho primo vzali je tak 100:1 K tematu http://www.ac24.cz/videodokume... Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...