Automobilka Tatra Trucks v roce 2023 opět navýšila výrobu a chystá další novinky

Automobilka Tatra Trucks v roce 2023 opět navýšila výrobu a chystá další novinky
Tatra Force 6x6 pro AČR / Tatra Trucks (Zvětšit)

Za loňský rok kopřivnická společnost Tatra Trucks, kterou vlastní akcionáři z Czechoslovak Group a Promet Group, vyrobila a prodala 1451 vozidel, naplnila své plány a dostála svým závazkům k partnerům i zákazníkům. Loni také představila několik nových technologických projektů, které významně ovlivní její budoucnost, letos představí další novinky ve své produkci.

Tatra Trucks se soustřeďuje především na vývoj a výrobu plněpohonných středních a těžkých nákladních automobilů pro nejrůznější účely a pro celou řadu segmentů. Díky tomu může efektivně diverzifikovat výrobu a prodej vozidel, zároveň se ale snaží udržovat rovnováhu objemu výroby pro civilní a obranný sektor. To vše má pozitivní vliv na postupný růst firmy, která si klade za cíl do několika let dosáhnout produkce až 2500 vozů za rok. V roce 2023 Tatra vyrobila a zákazníkům dodala 1451 automobilů, což je o více než 100 kusů více ve srovnání s rokem předcházejícím. Především v loňském čtvrtém kvartálu objem výroby výrazně akceleroval a v tomto trendu automobilka pokračuje i v letošním roce. Tatra také úspěšně hospodařila po stránce tržeb i EBITDA, její finanční výsledky ale budou zveřejněny standardně až v průběhu roku 2024 společně s výroční zprávou.

„Vloni jsme dodali necelou polovinu prodaných vozidel do civilního sektoru, nejvíce hasičským a záchranářským složkám, dále pak do stavebnictví, těžebního průmyslu, zemědělství nebo komunálních služeb atd. Přes polovinu produkce pak tvořily automobily a podvozky pro obranné a bezpečnostní složky, včetně Armády České republiky, pro kterou je Tatra Trucks dlouhodobým strategickým partnerem. Důležitost domácího trhu pro naši společnost podtrhuje i fakt, že zhruba 40 procent vyrobených vozidel směřovalo právě k českým zákazníkům,“ řekl Lukáš Andrýsek, generální ředitel Tatra Trucks. Mezi největší odběratele v zahraničí patří také zákazníci v Indii, Rakousku, Slovensku, Austrálii, Polsku, na Ukrajině, v Srbsku či Německu, menší počty speciálních vozidel putovaly i na další zajímavé a silně konkurenční trhy, jako jsou například Švýcarsko, Francie, Hongkong či Jižní Korea.

Velké zakázky na hasičské speciály a logistické vozy pro Armádu ČR

Mezi nejvýznamnější zakázky z minulého roku patří objednávka na více než dvě stovky hasičských speciálů na podvozcích Tatra pro HZS České republiky. „Na základě tohoto kontraktu tak od loňského září ve spolupráci s THT Polička a KOBIT-THZ pracujeme na dodávkách až 232 automobilových stříkaček českým hasičům. Rámcová dohoda předpokládá výrobu až 100 kusů vozidel CAS 20, 45 kusů CAS 30 a 87 kusů stříkaček CAS 30 pro velkoobjemové hašení včetně volitelného požárního příslušenství a komunikačních prostředků,“ konstatoval výkonný ředitel automobilky Petr Buršík. Tento rozsáhlý projekt navazuje na podobnou zakázku z podzimu 2022, v rámci které vloni Tatra společně s THT Polička zajišťovala dodávky 100 kusů cisternových stříkaček CAS 20 rovněž pro HZS České republiky.

„Vloni na jaře jsme dodali první kusy podvozků Tatra Force 4x4 pro hasičské speciály, které vznikly ve spolupráci s firmou Rosenbauer na základě objednávky německé armády. Ta si objednala celkem 77 kusů tatrovek s hasičskými nástavbami a vybavením od tohoto rakouského výrobce. V loňském roce Tatra také završila kontrakt na 209 valníků Tatra Force 6x6 pro Armádu České republiky, když jsme v srpnu vojákům předali poslední kusy,“ přiblížil Tomáš Mynarčík, ředitel obchodu kopřivnické automobilky. Tatra poté armádě dodala ještě 30 kusů hákových nakladačů Tatra Force 8x8, letos na ně naváže výroba dalších 50 exemplářů těchto vozů. Pokračovala také produkce podvozků vojenských logistických vozidel, která Tatra ve spolupráci s firmou DAF Trucks dodává belgické armádě.

Tatra Trucks je výrobce, který se věnuje i zákazníkům s individuálními a specifickými požadavky. Loni tak vyrobila například několik podvozků pro obytná a expediční vozidla nebo unikátní speciál Tatra Phoenix s celkovou hmotností 62 tun připravený s australským dealerem Offroad Trucks Australia pro tamní těžařskou společnost Rio Tinto. Pokračoval také projekt Tatra do škol, jehož prostřednictvím automobilka ve spolupráci s dealery a krajskými samosprávami pomáhá rozvoji českého školství v oblasti automotive a servisních služeb. Projekt zároveň podporuje modernizaci vybavení a techniky krajských správ komunikací. 


Tatra Force 3. generace; větší foto  / Tatra Trucks

Nové projekty a novinky pro budoucnost

Rok 2023 se také nesl ve znamení oslav 100 let existence tatrovácké koncepce podvozku s centrální nosnou rourou a výkyvnými nezávisle zavěšenými polonápravami, kterou Hans Ledwinka poprvé použil v roce 1923 u typu Tatra 11. Byl to také 10. rok úspěšného fungování společnosti Tatra Trucks pod taktovkou českých akcionářů z Czechoslovak Group a Promet Group. Rok 2023 ale také přinesl novinky, které v blízké budoucnosti přinesou výrazné změny do produktového portfolia Tatry, jež budou znamenat velký přínos pro zákazníky.

„Nejdříve jsme na veletrhu PYROS 2023 představili třetí generaci modelové řady Tatra Force, a to v civilní verzi pro hasiče, která přináší zásadní elektronizaci a digitalizaci i nová technická řešení a vylepšené motory. Začátkem podzimu jsme pak veřejnosti ukázali prototyp nové generace řady Tatra Force se systémem automatizovaného řízení v jeho první fázi vývoje. Tento vůz je možné řídit pomocí dálkového ovládání a takto může najít využití například u hasičů či záchranářů, případně v těžebním průmyslu. Další vývoj bude směřovat k vozidlu schopnému zcela autonomní jízdy,“ přiblížil novinky Radomír Smolka, ředitel výzkumu a vývoje kopřivnické firmy. V říjnu pak Tatra ve spolupráci s partnery představila prototyp automobilu Tatra Force e-Drive s pohonem elektrickým trakčním motorem v kombinaci s vodíkovými palivovými články. V letošním roce se tento prototyp, který je prvním elektrickým (a tedy lokálně bezemisním) těžkým nákladním vozem značky v historii, podrobí dalším fázím náročných zkoušek v reálných provozních podmínkách.

Pro letošní rok Tatra Trucks opět plánuje nárůst objemu výroby, čemuž mají napomoci restrukturalizační kroky postupně prováděné od loňska. Tatra má pro tento záměr dobré předpoklady, neboť velká část plánované výroby je již pokryta objednávkami zákazníků. Tatra také plánuje představit v první polovině tohoto roku další zásadní novinku, a to novou generaci modelové řady Tatra Phoenix. Následně, v polovině roku, také představí vojenské verze třetí generace modelu Tatra Force, čímž se ucelí zákaznické portfolio této stěžejní řady.

O Tatra Trucks a.s.

Akciová společnost Tatra Trucks převzala v roce 2013 světoznámou značku a kopřivnickou automobilku, která po změně vlastnické struktury prošla úspěšnou restrukturalizací. Kromě standardizovaných modelových řad vyrábí i speciální nákladní vozidla na míru požadavkům zákazníka. Velmi důležité jsou domácí trhy v Česku a na Slovensku, velká část produkce automobilky je určena na export do desítek zemí světa. Automobilka Tatra Trucks a.s. zaměstnává více než 1400 lidí a dalších více než 700 pracuje v dceřiném podniku Tatra Metalurgie a.s. zaměřeném zejména na slévárenství a kovárenství. Akcionáři automobilky Tatra Trucks jsou průmyslově-technologický holding Czechoslovak Group a strojírenská skupina Promet Group.

 

Galerie

CAS 30 Tatra Force 6x6 foto KOBIT / Tatra Trucks Tatra Force e-Drive / Tatra Trucks Tatra Force s automatizovaným systémem řízení / Tatra Trucks

Nahlásit chybu v článku


Související články

Czechoslovak Group a Tatra Trucks budou mít největší expozici na veletrhu IDET 2023

Na brněnském výstavišti bude ve dnech 24. až 26. května probíhat veletrh IDET, který oslaví 30 let ...

Kopřivnická Tatra představila novou generaci modelové řady Tatra Force

Na brněnském výstavišti se 24. května v rámci veletrhu PYROS 2023 uskutečnilo slavnostní odhalení ...

Elbit Systems dodá raketomety PULS na podvozku Tatra

Izraelská Elbit Systems obdržela od nezveřejněného zákazníka objednávku na dodávku raketometů ...

Společnosti holdingu CSG a Tatra Trucks získaly na veletrhu MSPO 2023 ocenění za nejlepší design své expozice

Začátkem září se konal již 31. ročník mezinárodního veletrhu MSPO v polském městě Kielce. Svou ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • pjaro77
    20:40 10.02.2024

    Indická armáda potrebuje každý rok opraviť alebo nahradiť niekoľko stoviek náklaďákov Tatra. Bude to firma zládať z českej a slovenskej výrobnej fabriky ?

    Indická armáda potrebuje každý rok opraviť alebo nahradiť niekoľko stoviek náklaďákov Tatra. Bude to firma zládať z českej a slovenskej výrobnej fabriky ?

  • Josse
    21:40 09.02.2024

    SAE bude "vyrábět" kamion na podvozku tatry, ať už to znamená ...Zobrazit celý příspěvek

    SAE bude "vyrábět" kamion na podvozku tatry, ať už to znamená cokoli.

    https://www.armyrecognition.co... Skrýt celý příspěvek

  • Hevonen
    02:45 04.02.2024

    Su to smutné čísla. :(
    Man zvýšil v 2023 predaj o 51% na 85tis vozidiel.
    Tatra si zaslúži viac, niekto robí niečo zle. Tatrovacky podvozok ponúka rozhodne viac.

    Su to smutné čísla. :(
    Man zvýšil v 2023 predaj o 51% na 85tis vozidiel.
    Tatra si zaslúži viac, niekto robí niečo zle. Tatrovacky podvozok ponúka rozhodne viac.

    • bently
      08:40 04.02.2024

      Srovnávat produkci MANu a Tatry je jako srovnávat svíčkovou a jablko. Obojí je sice jídlo určené ke konzumaci, ale tím veškerá podobnost končí. Tatra byla dlouhé roky (a z počátku ...Zobrazit celý příspěvek

      Srovnávat produkci MANu a Tatry je jako srovnávat svíčkovou a jablko. Obojí je sice jídlo určené ke konzumaci, ale tím veškerá podobnost končí.
      Tatra byla dlouhé roky (a z počátku vlastně "z nouze") tlačena do role tzv. výklenkáře, který měl vyrábět speciály klidně i v (několika)kusových sériích. Odměnou byla daleko vyšší marže na každém takovém vozu (naprosto nesrovnatelná s velkoproducenty typu MANu), a prostým faktem zase to, že tato specializovaná role umožnila Tatře po rozpadu východních trhů vůbec přežít. Pokud bys tak chtěl mermomocí Tatru srovnávat s jiným výrobcem "náklaďáků", nabízí se třeba Rosenbauer, přední světový producent vozů pro hasiče.
      Poptávka po speciálech od Tatry se nicméně v posledních cca 2 letech natolik zvýšila, že fabrika začala podnikat aktivní kroky k navýšení produkce a k přepnutí nastavení uvnitř výroby z kusové a malosériové výroby k něčemu, co už lze s přimhouřením jednoho oka nazvat sériovou výrobou. Uvedené přepnutí mindsetu po letech jiného nastavení nicméně v Tatře podle všeho pořádně bolí a vedlo k řádnému zemětřesení na pozicích od nejvyššího až po nejnižší management. Kompletně překopat se musel také například procurement (nákup), který historicky nastavoval veškeré dodavatelské vztahy na nízké odběry materiálu a služeb, a když měl kontrakty přejednat tak, aby umožňovaly rozjetí sériovější výroby, zjistilo se, že to neumí ani část nákupčích, ani část stávajících dodavatelů.
      Dobrou zprávou nicméně je, že se v posledním roce podařilo pod vedením nového CEO Lukáše Andrýska přilákat do TOP managementu řadu opravdu zajímavých "automotive" kádrů z často nadnárodních společností mentálně nastavených na vyprecizovanou sériovou výrobu, ve které se náklady a výnosy nepočítají v korunách, ale v haléřích. Doufejme tedy, že se plánované navýšení výroby, které má v horizontu tří let znamenat faktické zdrojnásobení celé Tatry (vč. obratu, který se má ze stávajících cca 8 mld vyšplhat na 14-16 mld. Kč/rok), povede.Skrýt celý příspěvek

      • Hevonen
        17:23 09.02.2024

        Bohužiaľ sa bojím, že dovtedy budu veľké kontrakty uzavreté. Nikto nebude roky čakať na manažment Tatry, kým zdvojnásobí výrobu.

        Bohužiaľ sa bojím, že dovtedy budu veľké kontrakty uzavreté. Nikto nebude roky čakať na manažment Tatry, kým zdvojnásobí výrobu.

  • bently
    09:40 03.02.2024

    Pro doplnění jenom podotýkám, že letos má být první rok, kdy výroba v Tatře díky již začatým restrukturalizačním krokům meziročně opravdu výrazně poskočí, a má dosáhnout 1850 ...Zobrazit celý příspěvek

    Pro doplnění jenom podotýkám, že letos má být první rok, kdy výroba v Tatře díky již začatým restrukturalizačním krokům meziročně opravdu výrazně poskočí, a má dosáhnout 1850 jednotek (oproti zmíněným 1451 ks za rok 2023). Do tří let je pak cíl roční produkce nastaven na 2500 jednotek.

    https://archiv.hn.cz/c1-672687... Skrýt celý příspěvek

  • Jaroslav Dolejška
    20:31 02.02.2024

    My jsme objednali v roce 2020, za vlády předchozí vlády (dodání 2025-26), 60 ks po navýšení za počtu 2021 celkem 52 ks+10 hlavní, za 8,51 mld. Kč (při dnešním kurzu cca 25 Kč, tedy ...Zobrazit celý příspěvek

    My jsme objednali v roce 2020, za vlády předchozí vlády (dodání 2025-26), 60 ks po navýšení za počtu 2021 celkem 52 ks+10 hlavní, za 8,51 mld. Kč (při dnešním kurzu cca 25 Kč, tedy za cca 340 mil.Euro), Francouzi 109 ks za 350 mil. euro. Termín dodání 2025.... Obě strany si k tomu objednali výbavu navíc. My před čtyři roky a první dostaneme za 5 let po podepsání, Francouzi 109 kusů podepsali dnes a dostanou už letos v červnu. Za stejnou cenu při porovnání z tisku dostanou zhruba dvojnásobek a ještě dříve...
    ,,Francouzské Generální ředitelství pro vyzbrojování (DGA) oznámilo, že podepsalo smlouvu v hodnotě přibližně 350 milionů eur se společností KNDS Nexter na dodávku 109 dělostřeleckých dnes podepsali h systémů CAESAR Mk II.
    Toto oznámení představuje druhou největší objednávku v historii KNDS Nexter (dříve Nexter Group) na dělostřelecké systémy CAESAR (Saúdská Arábie objednala 156 kusů). To umožní obrovské zvýšení schopností francouzské armády za předpokladu rozšíření dělostřeleckých jednotek. V opačném případě umožní obměnu aktuálně používané varianty Mk I (nakonec 76 kusů) a pásového AMX 30 AuF1 v počtu 32 kusů. Očekává se, že dodávky budou uskutečněny v letech 2024 až 2030. Tato objednávka pouze s částečným navýšením počtu dělostřeleckých jednotek (nebo vůbec) umožní Francouzům získat v rámci své zahraniční politiky velmi cenný zdroj – kvalitní výzbroj v záloze, tedy dosud používané tanky CAESAR Mk1 v počtu několika desítek exemplářů (hodně bude záležet na tom, zda si z nich armáda bude chtít vytvořit určitou rezervu). Paříž tak může prodat určitý počet ojetých vozidel například do Arménie, získat nového zákazníka a zlepšit bilaterální kontakty. Dodávky prvních 33 kusů jsou naplánovány na červen 2024."

    https://defence24.pl/sily-zbro...

    https://www.czdefence.cz/clane... Skrýt celý příspěvek

    • Scotty
      21:24 02.02.2024

      To bude asi tím že my máme objednaný Caesar 8x8....

      To bude asi tím že my máme objednaný Caesar 8x8....

      • Jaroslav Dolejška
        21:36 02.02.2024

        Jasně jedna náprava navíc, ještě na našem podvozku plus 100%.

        Jasně jedna náprava navíc, ještě na našem podvozku plus 100%.

        • Scotty
          23:02 02.02.2024

          Ono je tam těch rozdílů krapet víc.

          Ono je tam těch rozdílů krapet víc.

        • Mbelda
          08:41 03.02.2024

          Jako vždy, my máme přece kolo více kulatější a barvu jinak zelenou. Jako u Bushmaster vlastně (Scotty) tvrdil, že má vlastně kola a motor. Tak tohle má navíc kanón pro každého za ...Zobrazit celý příspěvek

          Jako vždy, my máme přece kolo více kulatější a barvu jinak zelenou.

          Jako u Bushmaster vlastně (Scotty) tvrdil, že má vlastně kola a motor. Tak tohle má navíc kanón pro každého za jinak, fakt super.
          Nebudeme nakonec pořádat spbírku i pro naše dělostřelectvo?Skrýt celý příspěvek

        • Danik
          17:22 03.02.2024

          1) 124 jaksi není 200% 109 2) Úplně jiný podvozek, kabina, vnitřní systémy, odlišný systém nabíjení, prostředky dekontaminace a CBRN ochrany osádky, integrace SŘP Adler, další ...Zobrazit celý příspěvek

          1) 124 jaksi není 200% 109

          2) Úplně jiný podvozek, kabina, vnitřní systémy, odlišný systém nabíjení, prostředky dekontaminace a CBRN ochrany osádky, integrace SŘP Adler, další vlastní změny, prostředky vlastní ochrany, výroba a kompletace doma, přenos výroby munice, zápalek, hnacích náplní, vlastní servisní balíček, simulátory a bůhví co ještě.

          To je úplně. Ale úplně stejné jako ten francouzský tendr, aneb připravená kusovka po navýšení výrobních kapacit v závodu Nexter, což je státní firma a vrchní dodavatel pro francouzskou armádu

          A teď pojďme udělat 1:1 porovnání přes jakýchkoliv znalostí přesné specifikace balíku, protože přesně to je ta správná a chytrá věc co udělat :-)

          :-)Skrýt celý příspěvek

          • Mbelda
            20:47 04.02.2024

            Jestli je v tom přenesení výroby munice, tak ok. Dejme tomu jiný software. Ale pohádky o jiném podvozku jsou žvásty. Podvozek je buď rám nebo u Tatry rám s rourou, nic už ...Zobrazit celý příspěvek

            Jestli je v tom přenesení výroby munice, tak ok. Dejme tomu jiný software. Ale pohádky o jiném podvozku jsou žvásty. Podvozek je buď rám nebo u Tatry rám s rourou, nic už nevymyšleného.

            Ale díky za příspěvek, jestli se to povede, jak píšete, tak supr.Skrýt celý příspěvek

          • Scotty
            21:18 04.02.2024

            Proboha to není o podvozku, ale o podobě houfnice. Ta je u 6x6 a 8x8 prostě jiná.

            Proboha to není o podvozku, ale o podobě houfnice. Ta je u 6x6 a 8x8 prostě jiná.

    • Danik
      17:16 03.02.2024

      Až česká "odborná", poloodborná a všechna jina veřejnost pochopí, že dělat 1:1 srovnání ceny když se ani neobtěžuji zahrnout ty známé rozdíly, je prostě blbost... ... jo to bude ...Zobrazit celý příspěvek

      Až česká "odborná", poloodborná a všechna jina veřejnost pochopí, že dělat 1:1 srovnání ceny když se ani neobtěžuji zahrnout ty známé rozdíly, je prostě blbost...

      ... jo to bude na snězení šrajtofle a poslání se vysokou konzumací alkoholu na JIPku, jaká to bude oslavná párty.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...