DANA M2 – nejnovější verze osvědčené houfnice se představuje

Samohybná kolová houfnice DANA M2; větší foto / Excalibur Army 

Dělostřelecké systémy jsou nedílnou součástí pozemních sil moderních armád a konflikty z poslední doby jen potvrzují, že tomu bude i nadále. Ukazuje se také, že koncept dělostřeleckých systémů na kolových podvozcích má své opodstatnění a má co nabídnout i vedle těžkých pásových platforem.

Původní čs. kolová samohybná houfnice DANA vz.77 (Dělo Automobilní Nabíjené Automaticky vzor 77), je jedním z prvních dělostřeleckých systémů, které spojily velkou palebnou sílu s relativně lehkým kolovým podvozkem, jenž nabízí vysokou mobilitu. Navíc u houfnice DANA jde o podvozek Tatra, takže tento zbraňový systém disponuje i vysokou průchodivostí těžkým terénem a zároveň jde o robustní, odolnou a spolehlivou platformu. Proto má houfnice DANA potenciál být účinným prostředkem palebné podpory i do budoucna. Koneckonců na Slovensku už od 90. let místní zbrojní průmysl koncept tohoto zbraňového systému stále rozvíjí, vylepšuje a dodává jej nejen domácím ozbrojeným silám, ale dosáhl s ním i exportních úspěchů.

Také v Česku se v souvislosti s úvahami o modernizaci dělostřelectva AČR začaly firmy zabývat modernizačními projekty zaměřenými na houfnici DANA. Vůbec prvním se stal projekt DANA M1 CZ společnosti Excalibur Army, která tuto modernizovanou houfnici představila v roce 2011. Vývoj modernizačního programu pokračoval dále, došlo na spolupráci Excalibur Army a Tatra Trucks, přidaly se i další firmy z holdingu Czechoslovak Group i mimo něj a vzniklo evoluční provedení DANA M1M. Celý modernizační proces zatím vyvrcholil letošní novinku označovanou jako DANA M2, která měla veřejnou premiéru na červnových Bahnech.

České podniky obranného průmyslu přišly s projektem modernizace houfnice DANA především proto, že je celkově finačně i logisticky velmi výhodná a zároveň nabízí moderní dělostřelecký systém s velkým palebným účinkem za zajímavou jednotkovou cenu. Zcela nové houfnice (často navíc neprověřené provozem a bojovým nasazením) stojí řádově mnohem více finančních prostředků a k tomu je nutné připočíst náklady na vytvoření logistického a servisního zázemí. To v případě modernizovaných houfnic DANA odpadá, protože velkou část stávající logistiky i existujících servisních kapacit je možné i nadále využívat.

České modernizační projekty houfnice DANA nabízejí české armádě domácí cestu zvýšení schopností jejího dělostřelectva, v současné době to ale vypadá, že armáda dává přednost nákupu nových houfnic ze zahraničí. Ovšem přechod na zcela nové zbraňové systémy nějakou dobu potrvá, a navíc původní houfnice DANA mohou sloužit jako záloha, popřípadě jako výzbroj aktivních záloh. V takovém případě by modernizační balíček zcela určitě potřebovaly.

Vedle české armády má ve své výzbroji houfnice DANA vz. 77 například i polská armáda. Ta s nimi počítá i do budoucna, dostaly dílčí vylepšení především v souvislosti s nasazením v zahraničních misích, ale velení armády uvažuje o jejich komplexnější modernizaci. Není proto divu, že Excalibur Army nejnovější verzi DANA M2 před pár týdny představil právě v Polsku na polygonu Ustka. Představuje totiž ucelený modernizační balík všech částí zbraňového systému i podvozku, což může být pro polskou armádu velmi zajímavé jak po finanční stránce, tak v oblasti zvýšení bojových a provozních parametrů i rychlostí a dostupností modernizace.

Na modernizaci DANA M2 se podílí několik českých podniků. Tatra Trucks má na starosti modernizaci podvozku, šternberská společnost Excalibur Army vyrábí nové části nástavby, kabiny a bojové věže. Pardubická RETIA, dodává do houfnice DANA M2 softwarové aplikace systému řízení palby a provádí integraci houfnic do operačně taktických systémů velení a řízení pozemních sil. Československý rozměr projektu DANA M2 přidává spolupráce se slovenskými společnostmi MSM Group respektive ZVS Dubnica nad Vahom, které vyvinuly a vyrábějí modernizovanou munici s prodlouženým doletem.

Houfnice DANA M2 získala nový modernější design kabiny; větší foto / Excalibur Army

Nová kabina, vybavení a počítač se systém řízení palby

Na první pohled je největší změnou u verze M2 oproti původní houfnici DANA vz. 77 (ale i M1 CZ či M1M) nový design kabiny řidiče a velitele. Nejde ale jen o design. Nová přetlaková kabina má především upravené uchycení k rámu podvozku a novou tepelnou a zvukovou izolaci. Balistická odolnost dosahuje úrovně Level 1 dle STANAG 4569, přičemž parametry byly ověřeny balistickými zkouškami na demonstrátoru kabiny. Nový design kabiny zahrnuje vetší prosklenou plochu, okna mají balistickou odolnost také úrovně Level 1 a jsou elektricky vyhřívána. Spolu s novými velkoplošnými zrcátky a kamerovým systémem přispívají k lepšímu pozičnímu přehledu posádky, a tím i bezpečnosti provozu například na běžných komunikacích.

Zásadní změny se také odehrály v interiéru kabiny a v oblasti ergonomie a ovládání. Palubní desky řidiče i velitele jsou zcela nové, byla změněna ergonomie i charakter všech ovládacích prvků, aby odpovídaly současným požadavkům. Byla digitalizována ovládací rozhraní, řidič má k dispozici vlastní palubní počítač s digitálním displejem a elektronickými mapovými databázemi. Počítač také monitoruje některé systémy vozidla a je schopen řidiči poskytovat diagnostické údaje. Řidič může využívat tři přehledové kamery, jednu zadní a dvě boční, jejich obraz lze rovněž promítat na displej.

Velitel má k dispozici nový balistický počítač, s ním spojené digitalizované ovládací rozhraní a digitální displej integrovaný do palubní desky. Balistický počítač disponuje novým systémem řízení palby, který zahrnuje několik podsystémů. Jde především o podsystém autonomního výpočtu prvků střelby, podsystém navigace (inerciální i GPS), podsystém automatického zamíření zbraně, podsystém přípravy munice a vedení palby a také podsystém diagnostiky stavu zbraně, který monitoruje počet a pozici munice a umožňuje výběr jejího typu, kontroluje počet výstřelů, proces nabíjení, náměr a odměr zbraně, teplotu náplní nábojek apod. Systém A.S.A.P (Automatic Setting of Action Position) a systém řízení munice zásadně zrychluje možnosti nasazení houfnice i její efektivitu při bojové činnosti.

Oproti původní houfnici se DANA M2 vyznačuje větším dostřelem, který činí 25,5 km s municí DN1CZ. Přesnost a účinnost palby zbraně ráže 152 mm zajišťuje již zmiňovaný balistický počítač a elektronický systém řízení palby, který může spolupracovat s digitálními systémy řízení a velení (C4I systémy). Palba tak může být vedena autonomně nebo na základě digitálních údajů ze systému řízení a velení, který je získává například z dělostřeleckých radarů nebo od předsunutých dělostřeleckých pozorovacích systému. Rychlost střelby činí během první minuty 5 ran za minutu, při souvislé dlouhodobé palbě pak 4 výstřely za minutu. Množství vezené munice se pohybuje od 40 do 60 kusů v závislosti na využití vnějších přepravních schránek na podvozku.


Přístrojová deska kabiny posádky; větší foto 1, větší foto 2 / Excalibur Army

DANA M2 dostala také nový vnější i vnitřní komunikační systém umožňující i přenos dat, a novou datovou schránu. V kabině řidiče a velitele jsou umístěny nové polohovatelné ergonomické sedačky s dvoubodovými bezpečnostními pásy, nové sedačky dostala i osádka věže, ty jsou navíc i otočné. Zaměřovač na pozici mířiče byl doplněn o elektronickou libelu a okno je opatřeno odmlžovacím a odmrazovacím zařízením. Do interiérů kabin přibyly držáky výbavy a útočných pušek. Na přední části kabiny jsou nová vyprošťovací a vlečná oka, výstupy elektrického připojení a vzduchotechniky.

Kabina řidiče a velitele i obě kabiny v levé i pravé části věže mají nový a výkonnější systém závislé klimatizace a nezávislého naftového teplovodního topení. Nová je i nezávislá klimatizace a rozvody vzduchu. Nová filtroventilační jednotka splňuje požadavky na soudobé prostředky kolektivní ochrany pro vozidla. Ve všech vnitřních prostorech pro osádku jsou umístěny detektory CO2, které vizuálně a akusticky upozorňují na dosažení jeho maximální přípustné koncentrace. V případě překročení této meze řídící jednotka automaticky přepne ventilaci na plný výkon.

Vozidlo je opatřeno moderním vnitřním i vnějším LED osvětlením a Blackout osvětlením. Obě poloviny věže jsou doplněny vrhači dýmových granátů ovládánými velitelem v módu jednotlivě (po dvojicích) nebo salvou. Na pravé části věže je umístěna upravená lafeta pro velkorážový kulomet NSV 12,7 mm s možností aretace při střelbě. Původní nouzové ruční ovládání zbraně zůstalo zachováno.

Vylepšený podvozek, motor a vyšší provozní výkony

Úprav se dočkal i rám vozidla, a to nejen kvůli novému uchycení kabiny. Konstruktéři do modernizované samohybné houfnice integrovali odlišný systém řazení i řízení, pohonná soustava je opatřena novým typem kardanu a přibyla i pomocná energetická jednotka. Na zádi se nachází nový nárazník s integrovanými světly a zadní kamerou, stejně jako na přídi jsou i zde vyprošťovací a tažná oka a také vývody eklektického i vzduchového a hydraulického okruhu pro přívěsy či vlečená vozidla.

DANA M2 z bočního pohledu; větší foto 1, větší foto 2 / Excalibur Army

Pro sledování stavu dělostřeleckého kompletu i podvozku, údržbu, logistiku i servisní zásahy slouží integrovaný diagnostický systém. Data jsou získávána pomocí soustavy čidel a snímačů s CAN-bus sběrnicemi, následně jsou shromažďována a spravovávána buď počítačem velitele (data vztahující se k věži, zbrani, systému řízení palby, poloze atd.) nebo řidiče (data z čidel na podvozku, motoru, pomocné energetické jednotce atd.). Ovládání vozidla je mnohem snazší díky novému dvouokruhovému řízení s posilovačem a monoblokem, nový je i volant a pedálová jednotka. Především se ale ve voze nachází modernizovaná převodovka s poloautomatickým řazením Tatra-Norgren a nová tatrovácká přídavná převodovka.

Změn se dočkal i motor. Jde sice o původní pohonnou vzduchem chlazenou dvanáctiválcovou jednotku Tatra řady T3-930 o výkonu 265 kW, dostala však modernizační balíček. Byl změněn průběh točivého momentu tak, aby výkonová maxima byla dostupná při nižších otáčkách, původní dvojíce turbodmychadel byla nahrazena jedním s mezichladičem stlačeného vzduchu. Hydraulické ovládání dodávky paliva je nově nahrazeno elektronicky řízeným. Úprav a vylepšení se dočkalo sací i výfukové potrubí i systém filtrace paliva a vzduchu. Nová spojka SACHS MFZ 430 disponuje větším průměrem lamely a umožňuje spolehlivější přenos točivého momentu od motoru. Tyto úpravy mají za následek ekonomičtější provoz, snížení hlučnosti, lepší ovladatelnost i jízdní výkony vozidla.

Dojezd vozidla činí 600 km, DANA M2 může dosahovat na zpevněných komunikacích rychlosti až 80 km/h, v terénu pak 25 km/h při hmotnosti těsně přes 30 tun. Nápravy včetně brzd a odpružení zůstaly koncepčně zachovány, kola nově používají pneumatiky o rozměru 14,00 R20 se systémem dohušťování (CTIS) a novými vzduchovými rozvody. Brodivost bez přípravy má hodnotu 1,4 m, stoupavost 30 stupňů a statický příčný náklon 15 stupňů. Vozidlo dokáže překonat okopy o šířce 2 m a překážky s výškou do 0,5 m.

DANA M2 je vybavena dnes již nezbytnou pomocnou elektrickou energetickou a hydraulickou jednotkou (APHU) o výkonu 4,3 kW, která je schopna bez běžícího hlavního motoru napájet všechny komunikační a datové systémy a v případě nouze i elektrické a hydraulické systémy vozidla včetně nezávislé klimatizace. Konstruktéři inovovali i hydraulický systém, zvýšili těsnost jednotlivých hydraulických prvků i vylepšili čištění oleje a přidali nové čerpadlo hydrauliky i jeho pohon. Výsledkem všech úprav je zrychlení vysouvání a zasouvání stabilizačních podpěr o polovinu, a tím zkrácení času potřebného pro zaujetí palebné pozice i jejího opuštění.

 

Nahlásit chybu v článku


Související články

Armáda ČR získá 20 speciálních Pandurů a 6 polních velitelství

Včera, 30. 1. 2017, byla podepsána mezi Ministerstvem obrany ČR a výrobním podnikem TATRA DEFENCE ...

Houfnice Dana a raketomety Vampir v Ázerbájdžánu

Ázerbájdžánská armáda před několika dny ukázala svou nejnovější pozemní techniku. Na zveřejněném ...

KOMENTÁŘ: Dělostřelectvo nesmí opustit tanky a pěšáky v boji

Efektivnost dělostřelecké palby na pozemní cíle závisí především na tom, zda palba je pozorovaná či ...

Houfnice DANA české armády mohou být modernizovány podle standardů NATO

Není žádným tajemstvím, že modernizace dělostřelectva české armády je více než nutná, protože jeho ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • psovod
    13:21 17.08.2018

    odebereme 1000 tater-ještě jednou,tatra nestíhá,takže objednat 1000 kusů by byla paráda,aspon bych se v práci zbavil těch pojízdných vraků,ale není kapacita výroby

    odebereme 1000 tater-ještě jednou,tatra nestíhá,takže objednat 1000 kusů by byla paráda,aspon bych se v práci zbavil těch pojízdných vraků,ale není kapacita výroby

  • psovod
    13:18 17.08.2018

    ne,jsem voják

    ne,jsem voják

  • Rase
    12:25 17.08.2018

    Jara: když vidím, jak teď Australská armáda nakupuje ve velkým náklaďáky od MAN (cca 2 500 náklaďáků, k tomu různé modulové nástavby a přívěsy), tak si říkám, že i MO by mohlo v ...Zobrazit celý příspěvek

    Jara:
    když vidím, jak teď Australská armáda nakupuje ve velkým náklaďáky od MAN (cca 2 500 náklaďáků, k tomu různé modulové nástavby a přívěsy), tak si říkám, že i MO by mohlo v klidu objednat cca 1 000 nových Tatrovek nebo i víc. Náklaďáků není nikdy dost, vojáci by aspoň měli stabilní přísun nových vozidel a MO by konečně utratilo nějaké penízeSkrýt celý příspěvek

  • Jara
    11:58 17.08.2018

    P.s THT čeká na podvozky Jo?

    P.s THT čeká na podvozky Jo?

  • Jara
    11:57 17.08.2018

    Psovod tak to jste určitě hasič;)

    Psovod tak to jste určitě hasič;)

  • psovod
    11:56 17.08.2018

    jaké velké zakázky chceš dávat tatře,když nemá kapacitu výroby? zjisti si,jak dlouho čekají firmy,co dělají nástavby na podvozky z tatry na dodávky z fabriky,navíc kvalita výroby ...Zobrazit celý příspěvek

    jaké velké zakázky chceš dávat tatře,když nemá kapacitu výroby? zjisti si,jak dlouho čekají firmy,co dělají nástavby na podvozky z tatry na dodávky z fabriky,navíc kvalita výroby je dost nic moc,občas v práci jezdím v nové t815/7Skrýt celý příspěvek

  • Jara
    11:46 17.08.2018

    Když už jsme u té sedmičkové Tatry už dlouho čekám nějákou velkou zakázku pro kopřivnické, starší 815ky už potřebují vyměnit ne jen kvůli stáří ale hlavně kvůli tomu že ve státech ...Zobrazit celý příspěvek

    Když už jsme u té sedmičkové Tatry už dlouho čekám nějákou velkou zakázku pro kopřivnické, starší 815ky už potřebují vyměnit ne jen kvůli stáří ale hlavně kvůli tomu že ve státech VS se všechno tahalo na “valníkách” což je dost nepraktické.... NATO má vlastně všechno na kontejnery/plošiny nebo tahače což mi přijde mnohem praktičtější ..... ano nějaké kontejnery už máme, ale bylo by vhodné i tohle vyřešit podle standartů NATO a sedmičková řada je ideální military truckSkrýt celý příspěvek

  • Proxy
    11:09 17.08.2018

    Můj osobní dojem je takový, že dostřel 20 nebo 25 km bude tak jako tak málo, rychlost střelby stále nedosahuje moderních 155mm a kabina sice vypadá moderně, ale přišla o příliš ...Zobrazit celý příspěvek

    Můj osobní dojem je takový, že dostřel 20 nebo 25 km bude tak jako tak málo, rychlost střelby stále nedosahuje moderních 155mm a kabina sice vypadá moderně, ale přišla o příliš ochrany. Tady se kombinuje kratší dostřel s prostornou, křehkou kabinou, kdežto u Zuzany 2 se kombinuje stísněná, odolná a jednomístná kabina s delším dostřelem, což mi zrovna nesedí.Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    10:47 17.08.2018

    Jara: souhlasím, do mobilizačního skladu bych uložil jak Dany, tak i BVP-2 a T-72M. Jen opravit, očistit a uložit. Víc na to radši nechytat, jelikož by to byly zbytečně vyhozené ...Zobrazit celý příspěvek

    Jara:
    souhlasím, do mobilizačního skladu bych uložil jak Dany, tak i BVP-2 a T-72M. Jen opravit, očistit a uložit. Víc na to radši nechytat, jelikož by to byly zbytečně vyhozené peníze.

    skelet:
    to je jedno z mála rozumných řešení, nebo jediný důvod proč vůbec ty podvozky takto faceliftovat. Skyshield má výhodu v tom, že se dá sundat a klidně osadit na něco jiného, nebo jen tak na zem. Osobně mi je ale asi jedno, zda by byla ta věž na modernizovaném podvozku Dany, nebo T-815-7. Cenově to vyjde beztak stejně. To je vlastně i odpověď pro fenriho. Pokud se dá zbraňová část Evy na podvozek modernizované Dany nebo T-815-7 je, předpokládám, z pohledu ceny šul nul.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    09:37 17.08.2018

    No abychom se po zavedení Caesara nebo Atmose, s nabíjecím ramenem, nenaučili milovat Dana M2 :))

    Ale jinak bych na tyhle modernizované podvozky hodil Skyshield.

    No abychom se po zavedení Caesara nebo Atmose, s nabíjecím ramenem, nenaučili milovat Dana M2 :))

    Ale jinak bych na tyhle modernizované podvozky hodil Skyshield.

  • Jara
    09:19 17.08.2018

    Já bych nemodernizoval nic, přesunout do mobilizačního ho skladu i s bvp2, když by se něco hoodně zesralo, tak se do půl roka bude válčit se vším co dojede na frontu, pak už ...Zobrazit celý příspěvek

    Já bych nemodernizoval nic, přesunout do mobilizačního ho skladu i s bvp2, když by se něco hoodně zesralo, tak se do půl roka bude válčit se vším co dojede na frontu, pak už zastaralejší systémy řízení palby například moc vadit nebudou, hlavně že to střílí viz. Ukrajina.

    Armáda potřebuje moderní techniku, když by došlo na mobilizaci tak bvp2 i Dana poslouží dobře i nemodernizovanéSkrýt celý příspěvek

  • fenri
    09:10 17.08.2018

    Zmodernizoval bych 1-2 baterie. Na nich by se vychovala nová generace dělostrelců, kteří by mohli vystřílet zásoby 152 mm munice a byli by tak excelentně vycepovaní. Mezi tím bych ...Zobrazit celý příspěvek

    Zmodernizoval bych 1-2 baterie. Na nich by se vychovala nová generace dělostrelců, kteří by mohli vystřílet zásoby 152 mm munice a byli by tak excelentně vycepovaní. Mezi tím bych na nové podvozky s touhle sexy kabinou naházel věže že Zuzany2 či Evy. Bylo by to relativně levné, byly by dokonale a levné vycvičené obsluhy, peníze by zůstaly z velké části doma či v rámci V4, umělecký dojem za jedna a technická úroveň, snad, rozumná. PHz 2000, Donar nebo Koalicia by to nebyly, ale na to naše válčení...Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    08:32 17.08.2018

    Technik. Promiň, můj fail. Blby článek. Mělo to byt v Modernizaci polske armady.

    V 46.

    Technik. Promiň, můj fail. Blby článek. Mělo to byt v Modernizaci polske armady.

    V 46.

  • Lukas
    08:30 17.08.2018

    Pro Nesher - zbyt uogólniasz... Nie wszystko do PGZ - bo choćby programy artyleryjskie (Krab, Rak, Kryl ) będą realizowane bez udziału PGZ Patriot też nie będzie "made in ...Zobrazit celý příspěvek

    Pro Nesher - zbyt uogólniasz...
    Nie wszystko do PGZ - bo choćby programy artyleryjskie (Krab, Rak, Kryl ) będą realizowane bez udziału PGZ

    Patriot też nie będzie "made in poland" - Homar prawdopodobnie też.

    Problem jest taki że wojskiem rządzą politycy - nie technokraci
    A politycy nie znają się na wojsku.

    Wiedzą natomiast że muszą się przypodobać wyborcom
    Tylko że przeciętny wyborca nie zna się na armii. Wie za to że armia jest potrzebna.

    I tu pojawia się rola różnych lobby które poprzez media manipulują opinią publiczną i wmawiają bzdury typu "Rosyjskie Iskandery zagrożeniem dla Warszawy".

    Już Goebbels stwierdził ze 1000 razy powtórzone kłamstwo staje się prawdą - i tak właśnie jest. Media "wtłaczają" kłamstwa - ludzie traktują je za 100% prawdę...
    A politycy nie rozumiejąc skutków decyzji ulegają naciskają.


    Stąd też wszelkie deklaracje i zapowiedzi to są często proste wymówki "na potrzeby mediów"
    Liczby nie mają znaczenia - to jest po prostu propaganda. Tu szczególnie dużo robił poprzedni minister - Macierewicz, który po prostu bezczelnie opowiadał bzdury...

    Ale inni nie byli lepsi - oni tylko mniej mówili...


    Wracając do przemysłu i PGZ - ty myślisz co będzie w czasie wojny.
    A politycy myślą innymi kategoriami - dla nich PGZ to
    - miejsca pracy wyborców
    - dobrze płatne stanowiska kierownicze dla kolegów z partii

    Z resztą to nie jest tak że programy które będzie realizował PGZ mają priorytety....
    Priorytet mają programy które maja za sobą "dobre" (amerykańskie) lobby
    Dlaczego? Bo nasi politycy nadal wierzą że jak będą kupować od Amerykanów i pomagać Amerykanom, to Amerykanie nam pomogą.
    Naiwne to ale oni naprawdę tak myślą...

    To co łączy polityków różnych polskich parti PO, PiS czy innych to to że żadna "NIE WIERZY" w możliwości WP i każda upatruje bezpieczeństwa PL WYŁĄCZNIE w "siłach sojuszniczych". (Gorzej niż w czasach komunizmu )

    Różnica jest taka że jedni wierzą w armie amerykańską, a drudzy w "armie europejską"

    Żadna nie wierzy w żołnierza WP - mimo że to on na pewno będzie walczył w Suwałkach i pod Białymstokiem.Skrýt celý příspěvek

  • technik
    08:23 17.08.2018

    Vím že jsem celou dobu mimo mísu ale fakt si nevzpomínal o jakém motoru se teď bavíme. :))

    Vím že jsem celou dobu mimo mísu ale fakt si nevzpomínal o jakém motoru se teď bavíme. :))

  • Jirosi
    08:15 17.08.2018

    Technik: To bych pak čekal fungovanější vyjádření k tomu motoru. Než že funguje jakovo většina. Tedy "mění/repasují" se namáhané částí. Ostatní funguje...

    Technik: To bych pak čekal fungovanější vyjádření k tomu motoru. Než že funguje jakovo většina. Tedy "mění/repasují" se namáhané částí. Ostatní funguje...

  • technik
    07:40 17.08.2018

    to záleží co si pod tím pojmem představuješ. Dělal jsem školu, obor zbraně - munice se zaměřením na nabíjecí automaty a podobně. Konstruktérství jako takovému za rysovacím prknem ...Zobrazit celý příspěvek

    to záleží co si pod tím pojmem představuješ. Dělal jsem školu, obor zbraně - munice se zaměřením na nabíjecí automaty a podobně. Konstruktérství jako takovému za rysovacím prknem se nevěnuji, ale nějakou techniku do ačr jsem už zaváděl a na ni aplikoval spolu s výrobcem své poznatky.
    Důležitější ale je že halftrakus píše blbosti, bylo by zajímavý kdyby každý tady o osobě někdy napsal co má společnýho s amádou nebo s armádními projekty, zkušenosti s určitými typy techniky, protože třeba halftrakus říká kritiku tak sebejistě že by ho CSG mohla hned zaměstnat jako konstruktéra který by to jistě udělal líp.Skrýt celý příspěvek

  • tryskac
    23:56 16.08.2018

    technik: a vy mate ake skusenosti s konstruovanim?

    technik: a vy mate ake skusenosti s konstruovanim?

  • cejkis
    23:48 16.08.2018

    Pane Grohmann, můžete prosím sehnat a doplnit údaj o rychlosti opuštění stanoviště ? Přijde mi to jako nejdůležitější parametr pro současné dělostřelectvo. A pro ostatní. Má to ...Zobrazit celý příspěvek

    Pane Grohmann, můžete prosím sehnat a doplnit údaj o rychlosti opuštění stanoviště ? Přijde mi to jako nejdůležitější parametr pro současné dělostřelectvo.

    A pro ostatní. Má to sice poloviční dostřel než nejlepší zbraně, ale vše ostatní je jak má být. Pokud by existoval koncept 3 brigád AČR s tím, že pro lehkou na kolovém podvozku budou určeny tyto houfnice doplněné ještě o lehké typu M777A2, byl bych potěšen. Jenže on ten koncept bude zase slátanina....Skrýt celý příspěvek

  • technik
    23:10 16.08.2018

    To halftrakus Máš značně mezery v konstruktérstvi. Stupačky a žebříky se na vozidlo dávají dle požadavků zadavatele. Pokud tento stroj nebude sloužit jako demonstrátor ale půjde ...Zobrazit celý příspěvek

    To halftrakus
    Máš značně mezery v konstruktérstvi. Stupačky a žebříky se na vozidlo dávají dle požadavků zadavatele. Pokud tento stroj nebude sloužit jako demonstrátor ale půjde reálné na prodej,čekají ho znacne úpravy dle požadavku kupujícího. Například pokud by šlo vozidlo pro AČR, před tím než půjde do vševojskových zkoušek se na něm vyřadí chrousti z BOZP,kteří měří nášlapné plochy schudku, výšku od podlahy a vše musí odpovídat normám.
    O kastliky strach neměj, je to vyzkoušený a pokud si strejchnes jsou z opravdu odolnyho materiálu, ale když budeš debil řidič tak je urazis. Vzhledem k umístění APU museli zřejmě kastliky zvětšit, nic co by tragickyho.
    Tažný zařízení netřeba, ve předu a v zadu má standartní Nato oka, stačí použít adaptér na tyč nebo třmen na tažné lano. Tyto oka jsou dělaná i na triangl používaný u panduru.
    Je to demonstrátor proto nemá vyznačeny směry odemykání, nikdo totiž neví v jakém jazyku to bude.
    Co se týká snímače CO2 není tam kvůli střelbě ildyz ve věži opodstatnění má, ale z toho důvodu,že kabina i věř je hermeticky uzavřena a nikdo nestojí o to aby se osádka přebývající ve vozidle třeba v rozmístění mimo boj přiotrávila. Standartní výbava i vozidel pandur.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 4 z 7