Futuristický víceúčelový vrtulník H160M pro francouzskou armádu

Futuristický víceúčelový vrtulník H160M pro francouzskou armádu
H160M / Airbus Helicopter (Zvětšit)

Během návštěvy francouzské ministryně obrany Florence Parly ve výrobním závodu Airbus Helicopter ve městě Marignane bylo oznámeno urychlení vývoje nových víceúčelových vrtulníků H160M „Gepard“ programu HIL (Hélicoptère Interarmées Léger). Vývoj vrtulníku Gepard započne již v roce 2021. Pro Armádu ČR jde o nedostupné řešení, protože dodávky pro francouzskou armádu začnou až v roce 2026.

Francouzská armáda vrtulník H160M (militarizovaná verze civilního H160) pro program HIL vybrala na jaře 2017. Původně měl program HIL odstartovat v roce 2022 a s dodávkou nových vrtulníků do francouzských ozbrojených sil se počítalo v roce 2028. Francouzská armáda totiž požaduje speciálně upravený stroj, který umí používat nejrůznější kanonovou a raketovou výzbroj. Vývoj a certifikace takové verze si vyžádá určitý čas a samozřejmě finance.

Podle nejnovějších plánů program HIL začne v roce 2021 a s doručením prvních vrtulníků do francouzské armády se počítá v roce 2026 – první let dvou prototypů se očekává v roce 2023.

„Jsme hrdí, že HIL je považován za strategický program. Chtěl bych poděkovat ministerstvu, francouzské agentuře pro obranné zakázky DGA a ozbrojeným silám za jejich důvěru a za úzkou spolupráci, která pomohla vytvořit podmínky pro to, aby se program v rámci současného vojenského rozpočtového zákona prosadil. To umožní urychlit výměnu starší generace vrtulníků při optimalizaci podpory a dostupnosti flotily vrtulníků francouzského státu,“ komentoval urychlení programu Bruno Even, generální ředitel společnosti Airbus Helicopters.


H160M; větší foto / Airbus

„Naše týmy jsou odhodlány dodat v roce 2026 vrtulník, který splňuje potřeby francouzských ozbrojených sil, pokud jde o dostupnost, výkon a schopnosti, což mu umožní rychle se stát novým měřítkem na světovém trhu vojenských středních vrtulníků,“ dodal Even.

Vrtulníky Gepard nahradí hned pět starších lehkých vrtulníků, které slouží u pozemních sil, letectva i námořnictva. Již v roce 2024 začnou odcházet z aktivní služby vrtulníky AS550 Fennec (pozemní síly a letectvo), SA341/SA342 Gazelle (pozemní síly) a Alouette III, AS365 Dauphin a AS565 Panther (námořnictvo).

Celkově všechny tři složky francouzských ozbrojených sil převezmou 169 vrtulníků H160M ‒ pozemní síly získají 80 vrtulníků, letectvo 40 a námořnictvo 49. Francouzské ozbrojené síly provozují na 420 lehkých vrtulníků, takže pravděpodobné jsou další objednávky.


Maketa H160M

Hlavním úkolem H160M se stane podpora operací speciálních sil, evakuace, vyhledávání a záchrana, blízká letecká podpora nebo boj s hladinovými a podvodními cíli. Plnění širokého spektra úkolů je možné díky modulární konstrukci.

Airbus Helicopter při příležitosti návštěvy francouzské ministryně obrany představil maketu (v plné velikosti) vrtulníku Gepard. Airbus Helicopter maketu rovněž představí na červnové Mezinárodní letecké přehlídce v Paříži.

Maketa byla vybavena optoelektronickou senzorovou hlavici (pro průzkum i navedení zbraní), dvojicí navijáků na obou stranách, dvojicí kulometů FN MAG ráže 7,62 mm ve dveřích a lehkou protilodní střelou MBDA Sea Venom/ANL (Anti-Navire Léger) s doletem 20 km.


Maketa H160M s lehkou protilodní střelou MBDA Sea Venom/ANL; větší foto / Airbus

Již dříve bylo uvedno, že pod boční nosná křídla lze umístit kontejnery s kulometnou a kanonovou výzbrojí, nebo kontejnery pro laserem naváděné střely vzduch-země Aculeus. Střela Aculeus váží jen 8,8 kg, má dolet až 5000 m a díky malé bojové hlavici je smrtící rádius od bodu dopadu jen 20 m (nízké riziko „vedlejších“ škod). K dispozici jsou kontejnery pro dvě, osm, 12 nebo 22 střel Aculeus. Počítá se ale také s instalací zbraní vzduch-vzduch, zejména pro úkoly ničení dronů.

Vrtulník H160M vychází z civilního stroje H160, který byl poprvé představen v roce 2015. Oproti civilní verzi H160M získá především robustnější konstrukci, antikorozní ochranu (pro námořnictvo) a zesílený podvozek.

H160M má dvoučlennou posádku a přepraví pět plně vyzbrojených vojáků na vzdálenost 222 km (s dostatkem palivem pro působení na místě a pro cestu zpět). Cestovní rychlost je 296 km/h a maximální 330 km/h. Vrtulník rovněž získá palivový nástavec pro tankování z letadel KC-130J Hercules a A400M Atlas. Díky tankování ve vzduchu bojový rádius H160M vzroste až na 850 km.

Technickou zajímavostí jsou zahnuté rotorové listy „Blue Edge“, které oproti listům klasické konstrukce snižují hluk o 50 % a současně zvyšují užitečné zatížení vrtulníku o 100 kg. Vrtulník je dále vybaven dosud největším fenestronem (uzavřeným ocasním rotorem) s dvanáctistupňovým náklonem osy a dvouplošným stabilizátorem.

Zdroj: Vertical

 
 

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Eurocopter X4 – vrtulník budoucnosti z Evropy

V předešlém článku jsme upozornili na skutečnost, že i 50 let stará konstrukce vrtulníku může mít ...

STANOVISKO: Servis letounů Airbus A-318-115 CJ

Ve včerejším vydání deníku E15 se objevil článek, který spekuluje o plánech Ministerstva obrany ČR ...

Airbus dodal první dva vrtulníky H145M německé armádě

Airbus Helicopters včera dodal první dva lehké vojenské víceúčelové vrtulníky H145M (LUH SOF) ...

Maďarsko kupuje víceúčelové vrtulníky Airbus H225M Caracal

V pátek 14. prosince se Maďarsko smluvně zavázalo nakoupit 16 víceúčelových vrtulníků Airbus H225M ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Matesaax
    09:48 29.05.2019

    Takhle přesně si představuju víceúčelový vrtulník pro naší armádu.Škoda,že jeho výroba je ještě daleko,na druhou stranu Hindy jsou schopné sloužit ještě mnohem déle a vydržet do té doby...
    Jedna letka H-160M,druhá letka UH-60 v budoucnu jako náhrada MI-171 a ve Kbelích zhruba 10 větších strojů jako S-92 či AW-101 a není co řešit.Další dokoupené H-160 pak můžou nahradit Sokoly v LZS.

    • JP--
      12:20 29.05.2019

      Hindy pryč, viděl bych to takle:
      Mi -24 vyřadit ihned, Mi -17 kromě salóní verze pro Zemana vyřadit ihned
      Sokoly dolétat a vyřadit, záchranou službu předat pak PČR.
      Koupit - 12 UH-60M s výzbrojí, 6 primárně pro transport, 6 pro CSAR, lehký bitevničení, Ihned

      Přerov 2020-2026
      UH-60M 2x6 transport, CSAR, lehký bitevničení
      MI-171s - 6+1 transport Přerov
      Zbytek MI-171s 4x+1 MI-17 VIP Kbely
      MI-171 - sjednotit vybavení.

      Cílový stav: vyměnit MI 171ky v Přerově za UH-60M, Pražský 171ky za MH-47 Chinook a jedne VIP UH-60
      Cíl:2025-xxxx
      3x 6 UH-60M Přerov
      4x MH-47 +1 UH-60M VIP Kbely
      a pokud bude trvat potřeba LUH pro speciály, LAAR atd.., což asi je tak výhledově 6-12 LUH Přerov a vypsat na to soutěž současně s vyřazováním Sokolů.
      Byly by to všechno moderní stroje s +-30 let perspektivou. Nižšíma nákladama a i piloti by +- vycházeli. Jsou to tři typy, ale dávalo by to docela smysl.

      • Charlie
        12:52 30.05.2019

        Není to špatný, ale co s pilotama z vyřazenejch 24? Navíc tím připravíte armádu o další údernou sílu, už takhle je to bída a bez bitevníků... a ztracená schopnost se strašně těžko nahrazuje.

        Další věc - záchranná služba umožňuje letectvu držet na vysoký špičce skupinu leteckejch záchranářů, který potřebuje, takže těch pár stanovišť co obsluhuje je tak akorát. Náhrada Sokolů naštěstí v budoucnu nebude problém, v týhle kategorii je typů dost a dost.

        Čili - záchranku bych ponechal v současnejch minimálních dimenzích a bitevní vrtulníky bych klidně provozoval až do půlky dalšího desetiletí, čtyřiadvacítky sou mladý stroje a neděláme s nima žádný psí kusy, takže je rozhodně hned tak neutaháme. Jako náhrada se pak může řešit nějakej solidní typ (reálně je v tohle segmentu stejně jen Apache, Cobra a Ka-52, zbytek sou takový znouzectnosti nebo se už nevyráběj).

        V současnýbobě je armáda na naprostým minimu a každý další rušení je brutální zásah do obranyschopnosti (vyřazení RM-70 nás připravilo a cca dvě třetiny palebný síly dělostřelectva), takže vyřazení bitevníků bez náhrady... faktem je, že transportní typy je nikdy nedokážou plně nahradit.

        • JP--
          16:45 30.05.2019

          V reálu armáda piloty nemá, pokud se koupí 12 nových strojů, tak stejně musí vzít piloty z jiných strojů. Cokoliv s moderními PTŘS nebo APKWS a termovizí bude lepší než MI -24/35 v současný podobě a hlavně levnější na provoz. Hind v současný podobě je sice sexy, ale jinak na pikaču.

        • balm
          18:26 30.05.2019

          Zvláštní, protože prakticky v každé hlubší analýze potřeb a uplatnění se nakonec všechno otočí směrem k vyvíjenému Leonardo (Augusta Westland) AW249.

        • TF_HU
          06:13 01.06.2019

          Mi24 už jsou téměř dotahaný...když zmiňujete typy, víte, že třeba AH1Z v analýze vhodnosti náhrady typů pro partnery překonal AH64?

      • TF_HU
        06:10 01.06.2019

        Mi17 už u bojových jednotek neslouží.
        I když LZS bude plnit PČR, armáda stejně bude muset plnit úkoly (vlastní) MEDEVAC, tedy letku LZS ve vojenském provedení. Když už ji Armáda (stát) byla by škoda aby "jen čekala" na boj.

        6x UH60M pro transport je ukrutně málo...jaký transport máte na mysli?
        6x pro CSAR bude asi možná stačit (jsem pro)
        Proč bychom měli mít transport založen na dvou typech?

        V Praze žádné M171 nejsou.
        Máte to dost nepromyšlené, pro dnešní stav nereálné, pro koncepci v podobě KVAČR nedomyšlené a nerozložené do více let. Protože tohle vám nikdo nezasponzoruje.

        • JP--
          12:10 01.06.2019

          mě příjde cílový stav 18 x UH-60M + 4 MH-47 Chinook jako dost výrazný posílení transportních i bojových schopností proti současnýmu stavu 15x MI-171 a 10 x MI-24.

          Proč dva transportní typy, protože Chinook může tahat v zásadě všechno co UH-60M ne a vejde se do něj hodně.
          LZS si myslím, že spíš patří do civilu, ale asi to není to zásadní.

          Spíš se bojím, aby se nekoupilo 12 vrtulníků a dalších 15 let se MoD neplácalo po zádech jak je dobry :(

          • TF_HU
            07:35 02.06.2019

            JP--

            Já jsem se tázal na nejasnosti, které jsem našel v původním komentáři. Cílový stav 18x UH60 a 4x MH47. Společně s 15x Mi171?

            BTW, je rozdíl mezi MH47 a CH47...trošku se obávám, že MH nebude určen až tak úplně k tahání všeho.

            LZS je civilní, armáda plní MEDEVAC a ten bude plnit i kdyby LZS dělala jen PČR.

            To se bojíte správně, přesně tak to dopadne. Nemluvě o tom, že se úplně zašlapou potřeby letectva...

    • liberal shark
      09:53 30.05.2019

      I tak by to šlo. Potřebujeme lehký víceúčelový vrtulník (průzkum, atd.), střední transportní (na lidi, SAR a lehké zbraně) a těžký dopravní (na vozidla, náklady a podpůrné zbraně). Na palebnou podporu výsadků a lov tanků by mohl stačit ozbrojený střední i lehký stroj.

    • TF_HU
      06:03 01.06.2019

      unifikace vám asi moc neříká, co? Tady souhlasím s hlasem lidu, že nemá cenu vybírat a pořizovat více typů. Stroje by měly být jasně vybírány k jasnému plněn úkolů. Proto jsou to multirole, aby dokázaly plnit více rolí.

      Zajímalo by mě, k čemu byste měl letku H160M.
      K čemu letku UH60.
      K čemu letku S92 ve Kbelích.
      K čemu AW101...

      ...a samozřejmě v jakých počtech. Dík.

  • liberal shark
    08:06 29.05.2019

    Francie není spolehlivý partner, dokonce je to spíš budoucí protivník.

    • logik
      08:54 29.05.2019

      Jasně, a kdo je spolehlivý partner? Rusko.

      Ale vlastně jo, u něj aspoň spolehlivě víme, na čem jsme...

      • liberal shark
        09:49 30.05.2019

        Klasický případ primitivní binární logiky, charakteristické pro nižší živočišné formy.

        • TF_HU
          06:16 01.06.2019

          Má pravdu. Neuvedl jste proč by Francie pro nás měla být protivník. K Francii nás pojí společná minulost, vlastně nám v minulosti pomáhali armádu stavět. S Ruskem máme dnes vlastní reálnou zkušenost a moc s ní spokojeni nejsme. Proto je pro nás důležitá westernizace...

        • SYN_
          16:05 02.06.2019

          Klasický příklad nefaktuální agresivní odpovědi, typické pro troly

  • SofF
    00:14 29.05.2019

    těch sedm let by se s Hindy dalo doklepat. Takto bysme mohli být přímým účastníkem vytváření nového evropského stroje. Jenže to je při současném pro-americkém lobby čirá fantasie...

    • liberal shark
      08:08 29.05.2019
      Oblíbený příspěvek

      H-160M není bitevní ani dopravní vrtulník. Je to ozbrojený lehký víceúčelový vrtulník. Úplně jiná kategorie než Mi-35 nebo AH-1.

      • SYN_
        16:07 02.06.2019

        A tím pádem je jasně vysvětleno pro ho u nás nepotřebujeme nebo dokonce nemůžeme využít nebo jak?

  • RiMr71
    17:37 28.05.2019

    ...hurdisky a voňavky se zeleným lakem a kevlarovými koberečky nebrat...!

    • Gibon
      18:19 28.05.2019

      Aky cistokrvny vojensky vrtulnik v kategorii LUH by si si predstavoval?

      • Gorn
        08:20 29.05.2019

        t졞ko říct co RiMr71, ale já bych tam jako jednoho z favoritů rád viděl AW159. Je to rozhodně moderní stroj, ale zase né tak moderní aby existoval jen jako maketa, integrace zbraní už běží (tzn. zaplaceno)... navíc je to divoká kočka s vojenským rodokmenem :)

      • TF_HU
        06:17 01.06.2019

        Wildcat...například.

  • Kichot
    15:52 28.05.2019

    Pěkné, FUTURISTICKÝ víceúčelový vrtulník... Ovšem z pohledu Valoru nebo Defiantu už malinko zastaralá koncepce....

  • Luky
    15:05 28.05.2019

    Moc se mi líbí půdorys na propagačním letáku.
    Je tam se složenými listy jak sépiák či oliheň.

    Onehdá běžel takový kosmírný seriál a Vorloni(?) měli takové položivé lodě.

  • marfolodej
    14:14 28.05.2019

    Tak toto bych přál klukům našim zeleným. Moderní stroj akorátní velikosti. Určitě se do nej vleze víc jak 5 vojáků :-) A není to žádný zastaralý střep s ví bůh jakou podporou (platí pro Mi-17 i UH-1).

    • Rase
      14:28 28.05.2019

      tak AČR si vymyslelo 8 vojáků výsadku nebo dvě nosítka. Gepard zvládá akorát 5 vojáků nebo dvě nosítka. Ono je to jak s těmi BVP - co nejvíc lidí nacpat do jednoho stroje, aby se nemuselo kupovat víc kusů. Druhou věcí je, že Gepard je evropský vrtulník a ne Americký... tak si na něj musíme nechat zajít chuť, bohužel.

    • Jakub2
      14:29 28.05.2019

      H160M je militarizovaný civilní vrtulník, tj. tam, kde Mi-17, UH-1, UH-60 a jiné (primárně vojenské) helikoptéry normálně létají, tam H160M bude stát odstavený pro poruchu nebo nezpůsobilé letové podmínky.

      Chce mít armáda vrtulníky, které mohou létat jen za pěkného počasí a jen ze stálého letiště? Jestli ano, tak nechť je AČR koupí.

      • Laci
        14:37 28.05.2019

        To jsi vzal kde, tuhle blbost? Když je vrtulník certifikovanej pro bojový užití, tak je jedno jestli byl konstruovanej na převážení jednorožců nebo na boj. Záleží jestli dokáže dělat vo se po něm chce.
        Kolikrát je militarizovaná verze osvědčenýho vrtáku kvalitnější a použitelnější než vojenská konstrukce, která se nepovedla.
        Hlavně bych to řešil u role bitevního vrtulníku, ne u víceúčelových užitkáče.

        • GlobeElement
          14:45 28.05.2019
          • (0)
          Oblíbený příspěvek

          Ono to jedno není. Certifikace je úřední rozhodnutí. Vojenské vrtulníky jsou od prvopočátku konstruované pro náročnější podmínky, než civilní. Protože civil v mizerných podmínkách letět nemusí, většinou ani nesmí, kdežto voják musí. Upravit civilní stroj pro armádu lze, ale plnotučný voják z něho nebude.
          Co jsem pochytil tak kupříkladu ochrana motoru proti prachu je u civilních vrtulníků řešena filtrem, kdežto u armádních odstředivkou. Civil ucpaný filtr vymění, voják musí počítat s tím, že nebude mít náhradní díly.
          Je to asi jako u originál palubních letadel a upravovaných "suchozemských". Indové by mohli vyprávět, jak jim o u Migů jde.

          • Jakub2
            20:03 28.05.2019

            Díky za pregnantní vyjádření k tématu.

      • SYN_
        16:17 02.06.2019

        Haha, zrovna UH-1 začínal jako kategorie "utility"... :)

        Na to stání odstavených kusů jste přišel jak? Jako že by si hoo civilní uživatelé kupovali jen pro provozování za pěkného počasí nebo co?? Ti mají naopak požadavky na co největší dostupnost (schpnost létat, kdykoliv, ne stát odstavený) značné, a obvykle nejsou v rozhodování vázaní politikou, ti si nenechají vnutit kdejaký krám...

    • TF_HU
      06:18 01.06.2019

      Nečtete článek, pět vojáků...only. A bzw, kluci co by to dostali, jsou kluci modří...

      • SYN_
        16:26 02.06.2019

        Nu, já ho četl, a tam je napsán 2 piloti, 2 doorgunneři ( ikdyž tady možná špíš windowgunneři? :) a k tomu 5 mužú výsadek...
        Takže se nabízí otázka jaká by byla kapacita při použití jen pevně montovaných zbraní, případně bez...

  • GlobeElement
    13:16 28.05.2019

    Ty zahnuté rotorové listy bych chtěl počítat, to musí být pušušňáníčko. Tolik integrálů pohromadě se jen tak nevidí.

    • drohh
      13:51 28.05.2019

      Hele neprovokuj, já z integrálů musim teď dodělávat zkoušku.. :D

      • GlobeElement
        13:58 28.05.2019

        Co bys řekl na zadání: navrhněte rovnici pro výpočet deformace listu rotoru složeného z N vrstev různých materiálů s odlišnými parametry pevnosti ve tvaru logaritmické křivky. Síla stěny rotoru se mění v závislosti na dálce podle vzorce x=p.y.

        • Jakub2
          14:30 28.05.2019

          Řekl by... "Chceš přesdržku, viď?" ☺☺☺

        • tryskac
          17:48 28.05.2019

          Skor by som asi numericke riesenie, nez analyticke. Teda aspon co sa realneho navrhovania tyka, nie vedy..

          • liberal shark
            08:04 29.05.2019

            Než navrhnete numerické řešení, je potřeba si udělat alespoň přibližnou představu pomocí řešení analytického. Jinak taky můžete napočítat úplné voloviny :-).

          • tryskac
            08:20 29.05.2019

            Iste mate pravdu a ja s Vami suhlasim. Ale stretol som sa so starymi praktikmi nielen v jednom z najstarsich let. vyrobcov u vas a tym stacila na prvy nastrel obycajna kalkulacka...