Futuristický víceúčelový vrtulník H160M pro francouzskou armádu

-
28. 5. 2019
-
41 komentářů
-
Jan Grohmann
Během návštěvy francouzské ministryně obrany Florence Parly ve výrobním závodu Airbus Helicopter ve městě Marignane bylo oznámeno urychlení vývoje nových víceúčelových vrtulníků H160M „Gepard“ programu HIL (Hélicoptère Interarmées Léger). Vývoj vrtulníku Gepard započne již v roce 2021. Pro Armádu ČR jde o nedostupné řešení, protože dodávky pro francouzskou armádu začnou až v roce 2026.
Francouzská armáda vrtulník H160M (militarizovaná verze civilního H160) pro program HIL vybrala na jaře 2017. Původně měl program HIL odstartovat v roce 2022 a s dodávkou nových vrtulníků do francouzských ozbrojených sil se počítalo v roce 2028. Francouzská armáda totiž požaduje speciálně upravený stroj, který umí používat nejrůznější kanonovou a raketovou výzbroj. Vývoj a certifikace takové verze si vyžádá určitý čas a samozřejmě finance.
Podle nejnovějších plánů program HIL začne v roce 2021 a s doručením prvních vrtulníků do francouzské armády se počítá v roce 2026 – první let dvou prototypů se očekává v roce 2023.
„Jsme hrdí, že HIL je považován za strategický program. Chtěl bych poděkovat ministerstvu, francouzské agentuře pro obranné zakázky DGA a ozbrojeným silám za jejich důvěru a za úzkou spolupráci, která pomohla vytvořit podmínky pro to, aby se program v rámci současného vojenského rozpočtového zákona prosadil. To umožní urychlit výměnu starší generace vrtulníků při optimalizaci podpory a dostupnosti flotily vrtulníků francouzského státu,“ komentoval urychlení programu Bruno Even, generální ředitel společnosti Airbus Helicopters.
H160M; větší foto / Airbus
„Naše týmy jsou odhodlány dodat v roce 2026 vrtulník, který splňuje potřeby francouzských ozbrojených sil, pokud jde o dostupnost, výkon a schopnosti, což mu umožní rychle se stát novým měřítkem na světovém trhu vojenských středních vrtulníků,“ dodal Even.
Vrtulníky Gepard nahradí hned pět starších lehkých vrtulníků, které slouží u pozemních sil, letectva i námořnictva. Již v roce 2024 začnou odcházet z aktivní služby vrtulníky AS550 Fennec (pozemní síly a letectvo), SA341/SA342 Gazelle (pozemní síly) a Alouette III, AS365 Dauphin a AS565 Panther (námořnictvo).
Celkově všechny tři složky francouzských ozbrojených sil převezmou 169 vrtulníků H160M ‒ pozemní síly získají 80 vrtulníků, letectvo 40 a námořnictvo 49. Francouzské ozbrojené síly provozují na 420 lehkých vrtulníků, takže pravděpodobné jsou další objednávky.
Maketa H160M
Hlavním úkolem H160M se stane podpora operací speciálních sil, evakuace, vyhledávání a záchrana, blízká letecká podpora nebo boj s hladinovými a podvodními cíli. Plnění širokého spektra úkolů je možné díky modulární konstrukci.
Airbus Helicopter při příležitosti návštěvy francouzské ministryně obrany představil maketu (v plné velikosti) vrtulníku Gepard. Airbus Helicopter maketu rovněž představí na červnové Mezinárodní letecké přehlídce v Paříži.
Maketa byla vybavena optoelektronickou senzorovou hlavici (pro průzkum i navedení zbraní), dvojicí navijáků na obou stranách, dvojicí kulometů FN MAG ráže 7,62 mm ve dveřích a lehkou protilodní střelou MBDA Sea Venom/ANL (Anti-Navire Léger) s doletem 20 km.
Maketa H160M s lehkou protilodní střelou MBDA Sea Venom/ANL; větší foto / Airbus
Již dříve bylo uvedno, že pod boční nosná křídla lze umístit kontejnery s kulometnou a kanonovou výzbrojí, nebo kontejnery pro laserem naváděné střely vzduch-země Aculeus. Střela Aculeus váží jen 8,8 kg, má dolet až 5000 m a díky malé bojové hlavici je smrtící rádius od bodu dopadu jen 20 m (nízké riziko „vedlejších“ škod). K dispozici jsou kontejnery pro dvě, osm, 12 nebo 22 střel Aculeus. Počítá se ale také s instalací zbraní vzduch-vzduch, zejména pro úkoly ničení dronů.
Vrtulník H160M vychází z civilního stroje H160, který byl poprvé představen v roce 2015. Oproti civilní verzi H160M získá především robustnější konstrukci, antikorozní ochranu (pro námořnictvo) a zesílený podvozek.
H160M má dvoučlennou posádku a přepraví pět plně vyzbrojených vojáků na vzdálenost 222 km (s dostatkem palivem pro působení na místě a pro cestu zpět). Cestovní rychlost je 296 km/h a maximální 330 km/h. Vrtulník rovněž získá palivový nástavec pro tankování z letadel KC-130J Hercules a A400M Atlas. Díky tankování ve vzduchu bojový rádius H160M vzroste až na 850 km.
Technickou zajímavostí jsou zahnuté rotorové listy „Blue Edge“, které oproti listům klasické konstrukce snižují hluk o 50 % a současně zvyšují užitečné zatížení vrtulníku o 100 kg. Vrtulník je dále vybaven dosud největším fenestronem (uzavřeným ocasním rotorem) s dvanáctistupňovým náklonem osy a dvouplošným stabilizátorem.
Zdroj: Vertical
Související články
Eurocopter X4 – vrtulník budoucnosti z Evropy
V předešlém článku jsme upozornili na skutečnost, že i 50 let stará konstrukce vrtulníku může mít ...
-
29.04.2012
-
0 komentářů
-
Jan Grohmann
STANOVISKO: Servis letounů Airbus A-318-115 CJ
Ve včerejším vydání deníku E15 se objevil článek, který spekuluje o plánech Ministerstva obrany ČR ...
-
24.02.2015
-
8 komentářů
-
Tisková zpráva
Airbus dodal první dva vrtulníky H145M německé armádě
Airbus Helicopters včera dodal první dva lehké vojenské víceúčelové vrtulníky H145M (LUH SOF) ...
-
10.12.2015
-
62 komentářů
-
Redakce AN
Maďarsko kupuje víceúčelové vrtulníky Airbus H225M Caracal
V pátek 14. prosince se Maďarsko smluvně zavázalo nakoupit 16 víceúčelových vrtulníků Airbus H225M ...
-
15.12.2018
-
81 komentářů
-
Jan Grohmann
Komentáře
Takhle přesně si představuju víceúčelový vrtulník pro naší armádu.Škoda,že jeho výroba je ještě daleko,na druhou stranu Hindy jsou schopné sloužit ještě mnohem déle a vydržet do té ...Zobrazit celý příspěvek
Takhle přesně si představuju víceúčelový vrtulník pro naší armádu.Škoda,že jeho výroba je ještě daleko,na druhou stranu Hindy jsou schopné sloužit ještě mnohem déle a vydržet do té doby...
Jedna letka H-160M,druhá letka UH-60 v budoucnu jako náhrada MI-171 a ve Kbelích zhruba 10 větších strojů jako S-92 či AW-101 a není co řešit.Další dokoupené H-160 pak můžou nahradit Sokoly v LZS.Skrýt celý příspěvekHindy pryč, viděl bych to takle: Mi -24 vyřadit ihned, Mi -17 kromě salóní verze pro Zemana vyřadit ihned Sokoly dolétat a vyřadit, záchranou službu předat pak PČR. Koupit - 12 ...Zobrazit celý příspěvek
Hindy pryč, viděl bych to takle:
Mi -24 vyřadit ihned, Mi -17 kromě salóní verze pro Zemana vyřadit ihned
Sokoly dolétat a vyřadit, záchranou službu předat pak PČR.
Koupit - 12 UH-60M s výzbrojí, 6 primárně pro transport, 6 pro CSAR, lehký bitevničení, Ihned
Přerov 2020-2026
UH-60M 2x6 transport, CSAR, lehký bitevničení
MI-171s - 6+1 transport Přerov
Zbytek MI-171s 4x+1 MI-17 VIP Kbely
MI-171 - sjednotit vybavení.
Cílový stav: vyměnit MI 171ky v Přerově za UH-60M, Pražský 171ky za MH-47 Chinook a jedne VIP UH-60
Cíl:2025-xxxx
3x 6 UH-60M Přerov
4x MH-47 +1 UH-60M VIP Kbely
a pokud bude trvat potřeba LUH pro speciály, LAAR atd.., což asi je tak výhledově 6-12 LUH Přerov a vypsat na to soutěž současně s vyřazováním Sokolů.
Byly by to všechno moderní stroje s +-30 let perspektivou. Nižšíma nákladama a i piloti by +- vycházeli. Jsou to tři typy, ale dávalo by to docela smysl.Skrýt celý příspěvekNení to špatný, ale co s pilotama z vyřazenejch 24? Navíc tím připravíte armádu o další údernou sílu, už takhle je to bída a bez bitevníků... a ztracená schopnost se strašně těžko ...Zobrazit celý příspěvek
Není to špatný, ale co s pilotama z vyřazenejch 24? Navíc tím připravíte armádu o další údernou sílu, už takhle je to bída a bez bitevníků... a ztracená schopnost se strašně těžko nahrazuje.
Další věc - záchranná služba umožňuje letectvu držet na vysoký špičce skupinu leteckejch záchranářů, který potřebuje, takže těch pár stanovišť co obsluhuje je tak akorát. Náhrada Sokolů naštěstí v budoucnu nebude problém, v týhle kategorii je typů dost a dost.
Čili - záchranku bych ponechal v současnejch minimálních dimenzích a bitevní vrtulníky bych klidně provozoval až do půlky dalšího desetiletí, čtyřiadvacítky sou mladý stroje a neděláme s nima žádný psí kusy, takže je rozhodně hned tak neutaháme. Jako náhrada se pak může řešit nějakej solidní typ (reálně je v tohle segmentu stejně jen Apache, Cobra a Ka-52, zbytek sou takový znouzectnosti nebo se už nevyráběj).
V současnýbobě je armáda na naprostým minimu a každý další rušení je brutální zásah do obranyschopnosti (vyřazení RM-70 nás připravilo a cca dvě třetiny palebný síly dělostřelectva), takže vyřazení bitevníků bez náhrady... faktem je, že transportní typy je nikdy nedokážou plně nahradit.Skrýt celý příspěvekV reálu armáda piloty nemá, pokud se koupí 12 nových strojů, tak stejně musí vzít piloty z jiných strojů. Cokoliv s moderními PTŘS nebo APKWS a termovizí bude lepší než MI -24/35 ...Zobrazit celý příspěvek
V reálu armáda piloty nemá, pokud se koupí 12 nových strojů, tak stejně musí vzít piloty z jiných strojů. Cokoliv s moderními PTŘS nebo APKWS a termovizí bude lepší než MI -24/35 v současný podobě a hlavně levnější na provoz. Hind v současný podobě je sice sexy, ale jinak na pikaču.Skrýt celý příspěvek
Zvláštní, protože prakticky v každé hlubší analýze potřeb a uplatnění se nakonec všechno otočí směrem k vyvíjenému Leonardo (Augusta Westland) AW249.
Zvláštní, protože prakticky v každé hlubší analýze potřeb a uplatnění se nakonec všechno otočí směrem k vyvíjenému Leonardo (Augusta Westland) AW249.
Mi17 už u bojových jednotek neslouží. I když LZS bude plnit PČR, armáda stejně bude muset plnit úkoly (vlastní) MEDEVAC, tedy letku LZS ve vojenském provedení. Když už ji Armáda ...Zobrazit celý příspěvek
Mi17 už u bojových jednotek neslouží.
I když LZS bude plnit PČR, armáda stejně bude muset plnit úkoly (vlastní) MEDEVAC, tedy letku LZS ve vojenském provedení. Když už ji Armáda (stát) byla by škoda aby "jen čekala" na boj.
6x UH60M pro transport je ukrutně málo...jaký transport máte na mysli?
6x pro CSAR bude asi možná stačit (jsem pro)
Proč bychom měli mít transport založen na dvou typech?
V Praze žádné M171 nejsou.
Máte to dost nepromyšlené, pro dnešní stav nereálné, pro koncepci v podobě KVAČR nedomyšlené a nerozložené do více let. Protože tohle vám nikdo nezasponzoruje.Skrýt celý příspěvekmě příjde cílový stav 18 x UH-60M + 4 MH-47 Chinook jako dost výrazný posílení transportních i bojových schopností proti současnýmu stavu 15x MI-171 a 10 x MI-24. Proč dva ...Zobrazit celý příspěvek
mě příjde cílový stav 18 x UH-60M + 4 MH-47 Chinook jako dost výrazný posílení transportních i bojových schopností proti současnýmu stavu 15x MI-171 a 10 x MI-24.
Proč dva transportní typy, protože Chinook může tahat v zásadě všechno co UH-60M ne a vejde se do něj hodně.
LZS si myslím, že spíš patří do civilu, ale asi to není to zásadní.
Spíš se bojím, aby se nekoupilo 12 vrtulníků a dalších 15 let se MoD neplácalo po zádech jak je dobry :(Skrýt celý příspěvekJP-- Já jsem se tázal na nejasnosti, které jsem našel v původním komentáři. Cílový stav 18x UH60 a 4x MH47. Společně s 15x Mi171? BTW, je rozdíl mezi MH47 a CH47...trošku se ...Zobrazit celý příspěvek
JP--
Já jsem se tázal na nejasnosti, které jsem našel v původním komentáři. Cílový stav 18x UH60 a 4x MH47. Společně s 15x Mi171?
BTW, je rozdíl mezi MH47 a CH47...trošku se obávám, že MH nebude určen až tak úplně k tahání všeho.
LZS je civilní, armáda plní MEDEVAC a ten bude plnit i kdyby LZS dělala jen PČR.
To se bojíte správně, přesně tak to dopadne. Nemluvě o tom, že se úplně zašlapou potřeby letectva...Skrýt celý příspěvek
I tak by to šlo. Potřebujeme lehký víceúčelový vrtulník (průzkum, atd.), střední transportní (na lidi, SAR a lehké zbraně) a těžký dopravní (na vozidla, náklady a podpůrné zbraně). ...Zobrazit celý příspěvek
I tak by to šlo. Potřebujeme lehký víceúčelový vrtulník (průzkum, atd.), střední transportní (na lidi, SAR a lehké zbraně) a těžký dopravní (na vozidla, náklady a podpůrné zbraně). Na palebnou podporu výsadků a lov tanků by mohl stačit ozbrojený střední i lehký stroj.Skrýt celý příspěvek
unifikace vám asi moc neříká, co? Tady souhlasím s hlasem lidu, že nemá cenu vybírat a pořizovat více typů. Stroje by měly být jasně vybírány k jasnému plněn úkolů. Proto jsou to ...Zobrazit celý příspěvek
unifikace vám asi moc neříká, co? Tady souhlasím s hlasem lidu, že nemá cenu vybírat a pořizovat více typů. Stroje by měly být jasně vybírány k jasnému plněn úkolů. Proto jsou to multirole, aby dokázaly plnit více rolí.
Zajímalo by mě, k čemu byste měl letku H160M.
K čemu letku UH60.
K čemu letku S92 ve Kbelích.
K čemu AW101...
...a samozřejmě v jakých počtech. Dík.Skrýt celý příspěvek
Francie není spolehlivý partner, dokonce je to spíš budoucí protivník.
Francie není spolehlivý partner, dokonce je to spíš budoucí protivník.
Jasně, a kdo je spolehlivý partner? Rusko.
Ale vlastně jo, u něj aspoň spolehlivě víme, na čem jsme...Jasně, a kdo je spolehlivý partner? Rusko.
Ale vlastně jo, u něj aspoň spolehlivě víme, na čem jsme...Klasický případ primitivní binární logiky, charakteristické pro nižší živočišné formy.
Klasický případ primitivní binární logiky, charakteristické pro nižší živočišné formy.
Má pravdu. Neuvedl jste proč by Francie pro nás měla být protivník. K Francii nás pojí společná minulost, vlastně nám v minulosti pomáhali armádu stavět. S Ruskem máme dnes vlastní ...Zobrazit celý příspěvek
Má pravdu. Neuvedl jste proč by Francie pro nás měla být protivník. K Francii nás pojí společná minulost, vlastně nám v minulosti pomáhali armádu stavět. S Ruskem máme dnes vlastní reálnou zkušenost a moc s ní spokojeni nejsme. Proto je pro nás důležitá westernizace...Skrýt celý příspěvek
těch sedm let by se s Hindy dalo doklepat. Takto bysme mohli být přímým účastníkem vytváření nového evropského stroje. Jenže to je při současném pro-americkém lobby čirá ...Zobrazit celý příspěvek
těch sedm let by se s Hindy dalo doklepat. Takto bysme mohli být přímým účastníkem vytváření nového evropského stroje. Jenže to je při současném pro-americkém lobby čirá fantasie...Skrýt celý příspěvek
H-160M není bitevní ani dopravní vrtulník. Je to ozbrojený lehký víceúčelový vrtulník. Úplně jiná kategorie než Mi-35 nebo AH-1.
H-160M není bitevní ani dopravní vrtulník. Je to ozbrojený lehký víceúčelový vrtulník. Úplně jiná kategorie než Mi-35 nebo AH-1.
...hurdisky a voňavky se zeleným lakem a kevlarovými koberečky nebrat...!
...hurdisky a voňavky se zeleným lakem a kevlarovými koberečky nebrat...!
Aky cistokrvny vojensky vrtulnik v kategorii LUH by si si predstavoval?
Aky cistokrvny vojensky vrtulnik v kategorii LUH by si si predstavoval?
t졞ko říct co RiMr71, ale já bych tam jako jednoho z favoritů rád viděl AW159. Je to rozhodně moderní stroj, ale zase né tak moderní aby existoval jen jako maketa, integrace ...Zobrazit celý příspěvek
t졞ko říct co RiMr71, ale já bych tam jako jednoho z favoritů rád viděl AW159. Je to rozhodně moderní stroj, ale zase né tak moderní aby existoval jen jako maketa, integrace zbraní už běží (tzn. zaplaceno)... navíc je to divoká kočka s vojenským rodokmenem :)Skrýt celý příspěvek
Moc se mi líbí půdorys na propagačním letáku.
Je tam se složenými listy jak sépiák či oliheň.
Onehdá běžel takový kosmírný seriál a Vorloni(?) měli takové položivé lodě.Moc se mi líbí půdorys na propagačním letáku.
Je tam se složenými listy jak sépiák či oliheň.
Onehdá běžel takový kosmírný seriál a Vorloni(?) měli takové položivé lodě.Tak toto bych přál klukům našim zeleným. Moderní stroj akorátní velikosti. Určitě se do nej vleze víc jak 5 vojáků :-) A není to žádný zastaralý střep s ví bůh jakou podporou ...Zobrazit celý příspěvek
Tak toto bych přál klukům našim zeleným. Moderní stroj akorátní velikosti. Určitě se do nej vleze víc jak 5 vojáků :-) A není to žádný zastaralý střep s ví bůh jakou podporou (platí pro Mi-17 i UH-1).Skrýt celý příspěvek
tak AČR si vymyslelo 8 vojáků výsadku nebo dvě nosítka. Gepard zvládá akorát 5 vojáků nebo dvě nosítka. Ono je to jak s těmi BVP - co nejvíc lidí nacpat do jednoho stroje, aby se ...Zobrazit celý příspěvek
tak AČR si vymyslelo 8 vojáků výsadku nebo dvě nosítka. Gepard zvládá akorát 5 vojáků nebo dvě nosítka. Ono je to jak s těmi BVP - co nejvíc lidí nacpat do jednoho stroje, aby se nemuselo kupovat víc kusů. Druhou věcí je, že Gepard je evropský vrtulník a ne Americký... tak si na něj musíme nechat zajít chuť, bohužel.Skrýt celý příspěvek
H160M je militarizovaný civilní vrtulník, tj. tam, kde Mi-17, UH-1, UH-60 a jiné (primárně vojenské) helikoptéry normálně létají, tam H160M bude stát odstavený pro poruchu nebo ...Zobrazit celý příspěvek
H160M je militarizovaný civilní vrtulník, tj. tam, kde Mi-17, UH-1, UH-60 a jiné (primárně vojenské) helikoptéry normálně létají, tam H160M bude stát odstavený pro poruchu nebo nezpůsobilé letové podmínky.
Chce mít armáda vrtulníky, které mohou létat jen za pěkného počasí a jen ze stálého letiště? Jestli ano, tak nechť je AČR koupí.Skrýt celý příspěvekTo jsi vzal kde, tuhle blbost? Když je vrtulník certifikovanej pro bojový užití, tak je jedno jestli byl konstruovanej na převážení jednorožců nebo na boj. Záleží jestli dokáže ...Zobrazit celý příspěvek
To jsi vzal kde, tuhle blbost? Když je vrtulník certifikovanej pro bojový užití, tak je jedno jestli byl konstruovanej na převážení jednorožců nebo na boj. Záleží jestli dokáže dělat vo se po něm chce.
Kolikrát je militarizovaná verze osvědčenýho vrtáku kvalitnější a použitelnější než vojenská konstrukce, která se nepovedla.
Hlavně bych to řešil u role bitevního vrtulníku, ne u víceúčelových užitkáče.Skrýt celý příspěvekOno to jedno není. Certifikace je úřední rozhodnutí. Vojenské vrtulníky jsou od prvopočátku konstruované pro náročnější podmínky, než civilní. Protože civil v mizerných podmínkách ...Zobrazit celý příspěvek
Ono to jedno není. Certifikace je úřední rozhodnutí. Vojenské vrtulníky jsou od prvopočátku konstruované pro náročnější podmínky, než civilní. Protože civil v mizerných podmínkách letět nemusí, většinou ani nesmí, kdežto voják musí. Upravit civilní stroj pro armádu lze, ale plnotučný voják z něho nebude.
Co jsem pochytil tak kupříkladu ochrana motoru proti prachu je u civilních vrtulníků řešena filtrem, kdežto u armádních odstředivkou. Civil ucpaný filtr vymění, voják musí počítat s tím, že nebude mít náhradní díly.
Je to asi jako u originál palubních letadel a upravovaných "suchozemských". Indové by mohli vyprávět, jak jim o u Migů jde.Skrýt celý příspěvek
Haha, zrovna UH-1 začínal jako kategorie "utility"... :) Na to stání odstavených kusů jste přišel jak? Jako že by si hoo civilní uživatelé kupovali jen pro provozování za pěkného ...Zobrazit celý příspěvek
Haha, zrovna UH-1 začínal jako kategorie "utility"... :)
Na to stání odstavených kusů jste přišel jak? Jako že by si hoo civilní uživatelé kupovali jen pro provozování za pěkného počasí nebo co?? Ti mají naopak požadavky na co největší dostupnost (schpnost létat, kdykoliv, ne stát odstavený) značné, a obvykle nejsou v rozhodování vázaní politikou, ti si nenechají vnutit kdejaký krám...Skrýt celý příspěvek
Nečtete článek, pět vojáků...only. A bzw, kluci co by to dostali, jsou kluci modří...
Nečtete článek, pět vojáků...only. A bzw, kluci co by to dostali, jsou kluci modří...
Nu, já ho četl, a tam je napsán 2 piloti, 2 doorgunneři ( ikdyž tady možná špíš windowgunneři? :) a k tomu 5 mužú výsadek... Takže se nabízí otázka jaká by byla kapacita při ...Zobrazit celý příspěvek
Nu, já ho četl, a tam je napsán 2 piloti, 2 doorgunneři ( ikdyž tady možná špíš windowgunneři? :) a k tomu 5 mužú výsadek...
Takže se nabízí otázka jaká by byla kapacita při použití jen pevně montovaných zbraní, případně bez...Skrýt celý příspěvek
Ty zahnuté rotorové listy bych chtěl počítat, to musí být pušušňáníčko. Tolik integrálů pohromadě se jen tak nevidí.
Ty zahnuté rotorové listy bych chtěl počítat, to musí být pušušňáníčko. Tolik integrálů pohromadě se jen tak nevidí.
Hele neprovokuj, já z integrálů musim teď dodělávat zkoušku.. :D
Hele neprovokuj, já z integrálů musim teď dodělávat zkoušku.. :D
Co bys řekl na zadání: navrhněte rovnici pro výpočet deformace listu rotoru složeného z N vrstev různých materiálů s odlišnými parametry pevnosti ve tvaru logaritmické křivky. Síla ...Zobrazit celý příspěvek
Co bys řekl na zadání: navrhněte rovnici pro výpočet deformace listu rotoru složeného z N vrstev různých materiálů s odlišnými parametry pevnosti ve tvaru logaritmické křivky. Síla stěny rotoru se mění v závislosti na dálce podle vzorce x=p.y.Skrýt celý příspěvek
Skor by som asi numericke riesenie, nez analyticke. Teda aspon co sa realneho navrhovania tyka, nie vedy..
Skor by som asi numericke riesenie, nez analyticke. Teda aspon co sa realneho navrhovania tyka, nie vedy..
Než navrhnete numerické řešení, je potřeba si udělat alespoň přibližnou představu pomocí řešení analytického. Jinak taky můžete napočítat úplné voloviny :-).
Než navrhnete numerické řešení, je potřeba si udělat alespoň přibližnou představu pomocí řešení analytického. Jinak taky můžete napočítat úplné voloviny :-).
Iste mate pravdu a ja s Vami suhlasim. Ale stretol som sa so starymi praktikmi nielen v jednom z najstarsich let. vyrobcov u vas a tym stacila na prvy nastrel obycajna ...Zobrazit celý příspěvek
Iste mate pravdu a ja s Vami suhlasim. Ale stretol som sa so starymi praktikmi nielen v jednom z najstarsich let. vyrobcov u vas a tym stacila na prvy nastrel obycajna kalkulacka...Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...