Kim Čong-un přihlížel velké soutěži severokorejských stíhacích pilotů

Kim Čong-un přihlížel velké soutěži severokorejských stíhacích pilotů
Severokorejští bojoví piloti / KCNA (Zvětšit)

Letectvo KLDR je beznadějně zastaralé. Disponuje však taktikou založenou na učení čučche. Ta z něj dělá neporazitelnou sílu. Alespoň podle severokorejských ideologů.

Minulý týden si server 38 North všiml shromáždění několika desítek vojenských letadel na severokorejském letišti Wonsan-Kalma. Web provozuje americká nezisková organizace The Stimson Center se sídlem ve Washingtonu. Často komentuje veřejně dostupné satelitní snímky severokorejského území. 

Zvlášť se zajímá o všelijaké vojenské objekty. Patří k nim i letiště Wonsan-Kalma, které Severní Korea používá jak pro civilní, tak vojenský letecký provoz. Leží na východním pobřeží komunistického státu. Na snímcích letiště z jedenáctého listopadu bylo vidět několik desítek bojových letounů.

Zachytily šest stíhaček MiG-15 Fagot, čtyři stíhačky MiG-17 Fresco, šest stíhaček MiG-29 Fulcrum, čtrnáct letounů přímé letecké podpory Su-25 Frogfoot (u nás známější jako Hrábě) a šest bombardérů Il-28 Beagle. Třináctého listopadu se k nim připojilo pět dalších MiGů-15 a čtyři MiGy-17.

Navíc přibyla i dvacetičlenná skupina MiGů-21 Fishbed (u některých typů mohlo asi jít i o licenční čínské kopie). Kromě těchto stíhaček a bombardérů byly na letišti k vidění i vrtulníky. Mohlo jít o sovětské typy Mi-2 Hoplite, Mi-8 Hip, Mi-14 Haze. K tomu všemu se objevilo i několik nesmrtelných dvouplošníků An-2 Colt (u nás označovaných Andula).


Korejská ústřední televize (KCTV) informuje o cvičení

Obava ze zběhnutí

Zkrátka šlo o velké shromáždění bojových letadel i na severokorejské poměry. Záležitost objasnila zpráva severokorejské tiskové agentury KCNA ze šestnáctého listopadu. Podle KCNA, v českých novinářských kruzích přezdívané „Kecna,“ se na letišti konala soutěž bojových pilotů. 

Severní Korea podobná letecká cvičení, spojená se závody v leteckých a střeleckých dovednostech, v minulosti pořádala pravidelně, naposled však v roce 2016. Pak od nich upustila kvůli nedostatku leteckého paliva. Podle KCNA měla soutěž několik disciplín.

Byli mezi nimi třeba přesnost bombardování, střelby, nebo létání ve formaci. Kim vyjádřil s výkony letců spokojenost.Severokorejští piloti tráví ve vzduchu jen něco mezi 15 a 25 hodinami ročně. Pro srovnání: piloti NATO nalétají za rok asi 150 hodin. Důvodem nízkého počtu nalétaných hodin aviatiků z KLDR je vedle nedostatku paliva a náhradních dílů je důvodem i obava ze zběhnutí.

Přitom případů, kdy severokorejský pilot uletěl se svým letadlem ze země, bylo za celou severokorejskou historii relativně málo: pouhé čtyři. Nejslavnější je první z roku 1953. Stíhací pilot No Kum-sok tehdy přeletěl na Jihokorejské letiště v Kimpchu s letounem MiG-15. Dostal odměnu sto tisíc dolarů, stal se americkým občanem a vystudoval v USA letecké inženýrství.


Kim Čong-un přihlíží cvičení armády a letectva

Mizivé šance

No Kum-sokův MiG dodnes stojí v Národním muzeu letectva USA. V roce 1953 to byl špičkový stroj a zlatý důl pro zpravodajské služby. Proletěl se v něm i Chuck Yeager, který jako první překročil v roce 1947 v experimentálním letadle Bell X-1 s raketovým motorem rychlost zvuku. 

Po No Kum-sokovi přeletěli do Jižní Koreje ještě další tři piloti. Poslednímu se to podařilo v roce 1996 s čínskou kopií MiGu-19, Shenyang J-6. Ze zpravodajského hlediska to byl daleko menší trhák. MiG-19 byl tou dobou už zastaralý. Po roce 1996 se žádnému z pilotů severokorejského letectva ze země uletět nepodařilo. Může to znamenat, že severokorejští letci jsou oddaní režimu. 

Ke službě v letectvu je jistě třeba projít důkladnou politickou prověrkou. Další vysvětlení je, že piloti mají ke zběhnutí málo příležitostí, poněvadž tráví většinu času na zemi. Nízký počet nalétaných hodin je ovšem průměr. Dá se očekávat, že aviatici z elitních jednotek nalétají přece jen víc. Mohlo by se to týkat například letek vybavených letouny MiG-29.

Severní Korea jich v devadesátých letech minulého století získala asi 35. Část z nich je ještě v letuschopném stavu. V boji s moderními stíhačkami by pravděpodobně měly jen mizivé šance. Kim Čong-un však podle zprávy KCNA nepřikládá technickému náskoku soupeřů KLDR význam. Důležitější je podle něj myšlenka, za níž se bojuje.


Kim Čong-un pilotuje letadlo

Čučche taktika

„Jakkoliv hlasitě se nepřátelé mohou chlubit svým technologickým náskokem, nikdy nemohou přemoci politicko-ideologickou, bojovou a morální převahu příslušníků Korejské lidové armády,“ prohlásil Kim Čong-un. 

Kim je sám letecký fanoušek. Letadla měl rád už jako malý chlapec. Liší se tím od svého otce Kim Čong-ila a děda Kim Ir-sena, kteří měli oba z létání strach. Aby se létání vyhnuli, cestovali raději obrněným vlakem. 

Zpráva KCNA o soutěži bojových letců je plná bizarních tvrzení. Severokorejští piloti mají podle ní výhodu v taktice založené na ideologii čučche.

Výraz znamená doslova něco jako „hlavní část,“ volně se překládá také jako absolutní soběstačnost. Většinou se ale ponechává bez překladu. Čučche vznikla jako varianta marxismu-leninismu. Jejím původním autorem nebyl nikdo jiný, než Kim Ir-sen. Ideologie je jeden z pilířů severokorejského režimu.

Od leninského vidění světa, z nějž vzešla, se značně vzdálila. Severní Korea se snaží čučche vyvážet i do zahraničí. Svoje příznivce má dokonce i v České republice. Jakým způsobem se čučche uplatňuje v taktice leteckých bojů, není jasné. 


Severokorejské letectvo je zastaralé, ale nebezpečné

Nebezpečí Kimikaze

KLDR je s pětadvaceti a půl milionem obyvatel padesátá pátá nejlidnatější země na světě. Její ozbrojené síly jsou však páté nejpočetnější.

Mají 1 280 000 mužů a žen. Dalších 5 889 000 členů mají různé paramilitární organizace, jako jsou třeba studentské Rudé gardy. Podle webu Global Firepower provozuje Korejské letectvo 949 bojových letadel. Ačkoliv by většina z nich neměla v boji s moderně vybaveným protivníkem naději na přežití, pořád mohou napáchat nějakou škodu, jak psal před časem web The National Interest. Severní Korea má něco přes stovku čínských kopií MiGu-17 Shenyang J-5 a něco přes devadesát kopií MiGu-19 Shenyang J-6.

V roce 2016 prodávala Albánie vysloužilé stíhačky J-5 leteckým nadšencům za osm až patnáct tisíc dolarů (asi 180 až 350 tisíc korun). Jedna protiletadlová střela Patriot, kterou používají Spojené státy nebo Jižní Korea, stojí dva až tři miliony dolarů (45 až 69 milionů korun). Sestřelit J-5 proto stojí o dva až tři řády víc, než ho koupit.

Střely Patriot se navíc obvykle odpalují v párech, pro případ, že jedna mine. Ani rakety vzduch-vzduch nejsou levná záležitost. Standardní střela AMRAAM může stát až 1,8 milionu dolarů (41 milionů korun). 

Čína navíc dělá ze svých zbývajících letounů MiG-17 a MiG-19 sebevražedné drony. Severní Korea by se podle National Interestu mohla uchýlit k  japonské taktice z druhé světové války a místo elektroniky použít živé piloty. Místo kamikaze by se pak dalo psát o „kimikaze.“

Zdroje: TACAIRNET, KCNA, The Drive, 38north, NI, FoxAlpha

Nahlásit chybu v článku


Související články

Válečné hry Severní Koreje

V pátek Severní Korea odpálila další balistickou raketu, již druhou během tři týdnů. Střela letěla z ...

Konvenční možnosti útoku na Severní Koreu

Vojenský analytik amerického Kongresu Peter Vincent Pry v článku v The Washington Post uveřejnil ...

Východní Asie posiluje: První bojové letouny F-35A pro Jižní Koreu

Jihokorejské letectvo (ROKAF) 29. března převzalo na jihokorejské letecké základně Čchongdžu první ...

Severní Korea dokončuje balistickou ponorku

Ponorky, schopné nést rakety s jadernými hlavicemi, jsou zbraně posledního soudu. Mohou si je ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • palo satko
    21:12 23.11.2019

    Bohvie ako by vyzeral severokorejsky clanok o kvalitach nasho letectva? Nieco ako: dva letuschopne Migi, zo desat tryskacov na leasing, ...

    Bohvie ako by vyzeral severokorejsky clanok o kvalitach nasho letectva? Nieco ako: dva letuschopne Migi, zo desat tryskacov na leasing, ...

    • Englbert
      22:58 23.11.2019

      A koho by to zajimalo. My sve sousedy neohrozujeme jadernymi zbranemi a obcane nasi republiky nehladovani a nikdo je za projevy vlastniho nazoru uz tricet let nezavira do lagru.

      A koho by to zajimalo. My sve sousedy neohrozujeme jadernymi zbranemi a obcane nasi republiky nehladovani a nikdo je za projevy vlastniho nazoru uz tricet let nezavira do lagru.

      • palo satko
        06:50 24.11.2019

        Ten clanok je o hladomore?

        Ten clanok je o hladomore?

        • Englbert
          08:15 24.11.2019

          Vse souvisi se vsim. Poradaji tam velkolepe vojenske prehlidky a cviceni, prestoze 99 procent lidi tam zivori. Pise se zde snad tak casto treba o bangladesi ci paraguaji? Nepise, ...Zobrazit celý příspěvek

          Vse souvisi se vsim. Poradaji tam velkolepe vojenske prehlidky a cviceni, prestoze 99 procent lidi tam zivori. Pise se zde snad tak casto treba o bangladesi ci paraguaji? Nepise, protoze to nejsou militantni a nevpocitatelne staty. Nepodporovat poslednich ctyricet let kimovce rusaci a zejmena cina, tak je korea davno sjednocena a sever prosperuje jako jih. Jenomze pekingu utocny a nebezpecne vyderacsky rezim v KLDR vyhovuje.Skrýt celý příspěvek

        • Miroslav
          12:15 24.11.2019

          Paľo: Tebe to tam v tom KĽDR príde normálne ako štandardná krajina? Zbroja a pritom ich nikto nikdy nenapadol. A ani nenapadne. Keby to chceli američania urobiť, tak to urobia už ...Zobrazit celý příspěvek

          Paľo: Tebe to tam v tom KĽDR príde normálne ako štandardná krajina?

          Zbroja a pritom ich nikto nikdy nenapadol. A ani nenapadne. Keby to chceli američania urobiť, tak to urobia už dávno. Ani juhokórejčania nemajú záujem o zmenu tamojšieho režimu.

          Myslím, že to najlepšie povedal juhokórejský premiér, že nemajú záujem o zjednotenie s KĽDR lebo JK má svoj životný štandard a nemajú záujem o to, živiť 25 miliónov hladných severokórejcov. Preto im radšej pošlú nejakú ryžu a majú kľud.

          Väčšina severokórejcov snáď ani netuší, že ryžu ktorú denne jedia je od uhlavných nepriateľov z juhu a USA.Skrýt celý příspěvek

          • palo satko
            14:15 24.11.2019

            Ako mormalna krajina mi nepride ani Slovensko. Zil som 30 rokov v sociku a mat za neprietela USA celkom jednoznacne deformuje kazdeho a mat USA za priatela .... Ale snad poznas ten ...Zobrazit celý příspěvek

            Ako mormalna krajina mi nepride ani Slovensko. Zil som 30 rokov v sociku a mat za neprietela USA celkom jednoznacne deformuje kazdeho a mat USA za priatela .... Ale snad poznas ten slavny vyrok Henryho Kissingera. Len som pripomenul, ze vyvoj leteckych sil Slovenska a Ceska za poslednych 30 rokov nie velmi inspirujuci.Skrýt celý příspěvek

          • Englbert
            14:36 24.11.2019

            P.Satko
            Ja myslim, ze 99 procent severokorejcu by hned menilo za to "nenormalni " Slovensko, kdyby poznali jak se tam zije.

            P.Satko
            Ja myslim, ze 99 procent severokorejcu by hned menilo za to "nenormalni " Slovensko, kdyby poznali jak se tam zije.

          • Miroslav
            16:06 24.11.2019

            Lenže my by sme zbrojiť mohli ale nechceme. Oni by zbrojiť chceli ale nemôžu lebo na to ani nemajú a ani im nikto nič nepredá. Preto je ten vývoj taký, aký je. To je ten zásadný ...Zobrazit celý příspěvek

            Lenže my by sme zbrojiť mohli ale nechceme. Oni by zbrojiť chceli ale nemôžu lebo na to ani nemajú a ani im nikto nič nepredá. Preto je ten vývoj taký, aký je. To je ten zásadný rozdiel medzi nami a KĽDR.

            Žijeme v krajine kde keby sme dávali na armádu len tie 2 percentá tak máme desiatky najmodernejších strojov. Oni dávajú 20-30 a majú hovno...Skrýt celý příspěvek

        • liberal shark
          09:23 25.11.2019

          Severokorejská ideologie Ču-čche nepochybně s tamním hladomorem úzce souvisí :-).

          Severokorejská ideologie Ču-čche nepochybně s tamním hladomorem úzce souvisí :-).

    • Jirosi
      09:36 24.11.2019

      O kterém letectvu mluvíš? CSR už 26. neexistuje.

      O kterém letectvu mluvíš? CSR už 26. neexistuje.

    • Miroslav
      12:44 24.11.2019

      Čo kvality našeho letectva týka tak tých 14ks F-16 budú mať vyššiu bojovú hodnotu ako celé severokórejský letecký skanzen. Toľko budúcnosť... A ak ti vadí súčasnosť tak to je ...Zobrazit celý příspěvek

      Čo kvality našeho letectva týka tak tých 14ks F-16 budú mať vyššiu bojovú hodnotu ako celé severokórejský letecký skanzen.

      Toľko budúcnosť... A ak ti vadí súčasnosť tak to je celkom iná vec. Z 19 dodaných MiGov z deblokácii sme prišli o 5 kusov. Na tie čo ostali sú len predražené náhradné diely. Ak teda vôbec sú. Ak nie sú tak sa kanibalizuje jeden stroj na úkor druhých. Taká je situácia. Preto ich lieta možno polovica.

      Si v prvom rade uvedom, že KĽDR dáva na obranu odhadom 20-30% HDP. My dávame koľko? 1,5? Za ČSSR keď sme mali viac tankov ako USA sme dávali 5-6% HDP. Dnes by to bolo tak 6 miliard eúr ročne. Za to by bola celkom slušná armáda. Asi ako dnes tá Poľská. Ale položme si otázku... Načo?

      Aspoň sa nemusíme zadúšať plačom na námestiach keď zomrie vodca. Keď ti toto chýba, tak si beznádejný prípadSkrýt celý příspěvek

      • SKmartinTO
        14:32 24.11.2019

        " Súčasnosť " .) 6 MiG-29AS je nádherná mašina ktorá si zaslúži rešpekt. ...Zobrazit celý příspěvek

        " Súčasnosť " .)

        6

        MiG-29AS je nádherná mašina ktorá si zaslúži rešpekt.

        https://scontent.fprg2-1.fna.f...

        Tie naše sú z 90 rokov a po nevyhnutnej modernizácii 2008 sú pre potreby udržania nadzvukového letectva postačujúce.

        MiG 29 je fantasticky na pilotáž, zvuk a energia ktorá z neho ide pohľady dušu každého priateľa letectva.

        https://m.youtube.com/watch?v=...

        Bohužiaľ už nemáme čo kanibalizovať.

        Dobrou správou je, že sa to rieši a prvé výsledky sa už dostavili.

        " Budúcnosť " .)

        https://www.lockheedmartin.com...

        KLDR je mikrokozmos ťažko pochopiteľnej agresivity a násilia na vlastnom národe, je smutne, že im ako vyspela západná civilizácia nevieme pomôcť.(Skrýt celý příspěvek

        • Miroslav
          16:08 24.11.2019

          Zo 14 vedieť dostať do vzduchu 6, to nie je práve dobré číslo. Ja som tipoval 7. Ostatné sú vybrakované tak, že do vzduchu sa nedostanú už ani keby sme chceli. To je priaznivá ...Zobrazit celý příspěvek

          Zo 14 vedieť dostať do vzduchu 6, to nie je práve dobré číslo. Ja som tipoval 7. Ostatné sú vybrakované tak, že do vzduchu sa nedostanú už ani keby sme chceli. To je priaznivá situácia?Skrýt celý příspěvek

          • SKmartinTO
            16:42 24.11.2019

            To je priaznivá situácia? Nie Miroslav, nie je. Je to katastrofálna situácia. RSK nás ignoruje už niekoľko rokov. No vzhľadom k tomu, že sme o nadzvuk mohli prísť úplne je ...Zobrazit celý příspěvek

            To je priaznivá situácia?

            Nie Miroslav, nie je.

            Je to katastrofálna situácia.

            RSK nás ignoruje už niekoľko rokov.

            No vzhľadom k tomu, že sme o nadzvuk mohli prísť úplne je to len o záchrane našich spôsobilosti a tradície VS SR.

            Tych mašín mame samozrejme viac no ich stav je na zaplakanie.

            6 je reálne číslo a verte mi, že to stalo ohromne úsilie, aby ich bolo aspoň 6.)Skrýt celý příspěvek

          • Miroslav
            18:08 24.11.2019

            Úprimne, ja tie MiGy mám rád. Sú to krásne stroje a bude mi za nimi veľmi smutno ale proste MiG nie je spoľahlivý partner. Škoda... ale tak to proste je. Keby Rusi chceli a mali ...Zobrazit celý příspěvek

            Úprimne, ja tie MiGy mám rád. Sú to krásne stroje a bude mi za nimi veľmi smutno ale proste MiG nie je spoľahlivý partner. Škoda... ale tak to proste je.

            Keby Rusi chceli a mali seriózne jednanie tak by sa celá Európa nezbavovala ruskej techniky bez náhrady. Viď ako dopadol projekt Euromil. A je to škoda (opäť)Skrýt celý příspěvek

  • Falko
    17:17 23.11.2019

    Zraz veteránov :)

    Zraz veteránov :)

    • liberal shark
      09:26 25.11.2019

      Vojenský historický ústav na výletě :-))

      Vojenský historický ústav na výletě :-))

  • dusan
    23:58 22.11.2019

    Info o inom air force "exotovi" v regióne .... https://www.armadnymagazin.sk/... Zaujímavé nie je ani tak to dodanie do ...Zobrazit celý příspěvek

    Info o inom air force "exotovi" v regióne ....

    https://www.armadnymagazin.sk/...

    Zaujímavé nie je ani tak to dodanie do Mongolska, ale to, že sa Rusi zbavujú i posledných strojov MiG-29 z výzbroje .....

    Ak prihliadneme, že časť najmodernejších strojov MiG-29SMT skončila v Arménsku v rámci leteckého kontingentu Ruska, tak ruské letectvo sa evidentne plánuje zbaviť všetkých svojich MiG-ov 29 v Rusku.Skrýt celý příspěvek

    • Riiiederner
      01:49 23.11.2019

      Zajímavý nad tim jestli má vůbec mongolsko na čem lítat sem asi nikdy nepřemýšlel , ale u článku jsem se navíc zasmál když v druhé polovině píšou o tom že Mig29 je vlastně tak ...Zobrazit celý příspěvek

      Zajímavý nad tim jestli má vůbec mongolsko na čem lítat sem asi nikdy nepřemýšlel , ale u článku jsem se navíc zasmál když v druhé polovině píšou o tom že Mig29 je vlastně tak úžasný a dokonalý stroj až teda nechápu že ho někdo rozdává zadarmo a že v manévrovém souboji překoná i rudého barona z první světové kam asi taky i patří...Skrýt celý příspěvek

      • dusan
        08:06 23.11.2019

        Je to proruská stránka ... čo je teda i cítiť : )

        Ale zas sem tam sa tu niečo zaujímavé vyskytne a dáva i pôvodné odkazy, takže si to človek môže pozrieť i v "originále".

        Je to proruská stránka ... čo je teda i cítiť : )

        Ale zas sem tam sa tu niečo zaujímavé vyskytne a dáva i pôvodné odkazy, takže si to človek môže pozrieť i v "originále".

      • Jirosi
        15:32 23.11.2019

        To je tak když si ani 70. let po válce nepřiznáte jak to vlastně bylo...
        Nechápu, že nemají v provozu ještě továrnu na výrobu "Čajek".

        To je tak když si ani 70. let po válce nepřiznáte jak to vlastně bylo...
        Nechápu, že nemají v provozu ještě továrnu na výrobu "Čajek".

  • Strategist
    16:42 22.11.2019

    Tak ono největší riziko takového to muzejního arzenálu je to že některé z těch letadel může nést jadernou bombu a v případě totální války mezi ROC a KLDR dojde k vyslání všech ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak ono největší riziko takového to muzejního arzenálu je to že některé z těch letadel může nést jadernou bombu a v případě totální války mezi ROC a KLDR dojde k vyslání všech letadel naráz přes hranici s tím že třeba 10 bude mít na palubě jadernou zbraň, při tomto počtu se jejich sestřelení raketovou PVO těžce nevyplatí a kanonová potřebuje čas a je snazší se jí vyhnout. Tudíž toto je jediná oblast kde může být letectvo KLDR hrozba, v misích proti ostatním letadlum jsou beznadějni a při útoku na pozemní cíle je jejich nejlepší šance kamikaze.Skrýt celý příspěvek

  • infi
    16:37 22.11.2019

    Letadla/piloti KLDR opravdu mohou slouzit pouze jako kamikaze, pokud doleti do cile. Je to ale neuveritelne a pro nas naprosto nepredstavitelne v jakem svete tam ty lidi ziji. V ...Zobrazit celý příspěvek

    Letadla/piloti KLDR opravdu mohou slouzit pouze jako kamikaze, pokud doleti do cile.

    Je to ale neuveritelne a pro nas naprosto nepredstavitelne v jakem svete tam ty lidi ziji. V jednom dokumentu tam prijel nejaky "zapadni" ocni lekar a ve vesnicich lecil (operoval) slepotu (protoze kdyz uz maji co jist, tak je to ryze nebo chleba a kvuli nedostatku vitmanu/zivin je pomalu kazdy druhy soudruh slepy, nebo polo-slepy), KLDR samozrejme nebude investovat do lekarskeho vybaveni, kdyz si ty penize muzou narvat do raket a poslat je do more. K veci...i presto ze ty lidi zacali ihned po zakroku videt, snad ani jeden nepriznal, ze to je diky tomu, ze je vylecil ocni lekar za zapadu pomoci sofistikovanych nastroju..a zacali brecet a dekovali Kimovi, ze jim vratil zrak. Bohuzel to vypadalo, ze si nedelaji srandu, nefejkuji to a mysli to smrtelne vazne. Troufnu si rict, ze proti tak naprosto zfanatizovanym lidem by chtel bojovat malokdo, i kdyby meli jenom klacky.Skrýt celý příspěvek

    • technik
      23:02 22.11.2019

      Jo souhlas viděl sem ho taky. Nechápu že se to tam ještě nezvrhlo.

      Jo souhlas viděl sem ho taky. Nechápu že se to tam ještě nezvrhlo.

      • Miroslav
        23:10 22.11.2019

        Keď nemáš s čím porovnávať... Ako sa hovorí: ,,Človek si zvykne aj na šibenicu" . Keď v tom žiješ celý život, nevidíš za hranice ako žijú iní a celý život ti tlčú do makovice, že ...Zobrazit celý příspěvek

        Keď nemáš s čím porovnávať... Ako sa hovorí: ,,Človek si zvykne aj na šibenicu" . Keď v tom žiješ celý život, nevidíš za hranice ako žijú iní a celý život ti tlčú do makovice, že inde je to ešte horšie tak ti neostáva nič iné len byť šťastnýSkrýt celý příspěvek

      • PetrTechnik
        15:39 24.11.2019

        Pokud jste někdo poslední roky navštívil Chabarovsk, Usurrijsk, Vladivostok, tak jsou tam k nepřehlédnutí skupinky asijských žen. Jsou to Severokorejky co pracují v tamních ...Zobrazit celý příspěvek

        Pokud jste někdo poslední roky navštívil Chabarovsk, Usurrijsk, Vladivostok, tak jsou tam k nepřehlédnutí skupinky asijských žen. Jsou to Severokorejky co pracují v tamních fabrikách, kde se šijí v podstatě pro všechny světové značky,poslalo je tam to severokorejské prasátko. Ty ženy připomínají přerostlé děti, ačkoliv se mohou volně sami pohybovat, je absolutně nemožné, aby si šli samy nakoupit. Vždycky jich jde skupina 20 a víc , jdou v útvaru a drží se za ruce. V hypermarketu se samy nerozejdou po nákupech,ale celý ten průvod jde a zastaví se a jedna po druhé si prohlížejí to samé. Pak se poradí a něco si všechny koupí,ale stejné. Absolutně nijak nekomunikují s okolím. Bylo by to směšné , kdyby to nebylo k pláči. Sami Rusové co jezdí do Severní Koreje říkají, že něco tak šíleného nikde na světě není. Je to jako obludná sekta. Kdyby někdo odstranil severokorejský režim, tak rázem bude mít na krku 25mil lidí , kterých 95% absolutně nebude vědět co má dělat. Něco jako když se u nás ztratí malé dítě a i to si snad lépe poradí. Pokud má dojít k odstranění téhle hrůzy, tak se to bude muset dělat postupně a roky. Desítky let izolace a vymývání mozků, k tomu asijská nátura, to je smrtelná kombinace.Skrýt celý příspěvek

        • liberal shark
          09:32 25.11.2019

          Podobně se před rokem 1989 chovaly skupinky sovětských vojáků na výletě v Praze. Uzavřený kroužek Na Můstku, oči upřené na důstojníka, ustrašené pohledy přes rameno :-).

          Podobně se před rokem 1989 chovaly skupinky sovětských vojáků na výletě v Praze. Uzavřený kroužek Na Můstku, oči upřené na důstojníka, ustrašené pohledy přes rameno :-).

          • PetrTechnik
            09:58 25.11.2019

            Já se jim ani nedivím, oni dobře věděli ,že je hodně lidí nenávidí. Občas se stavěli i u nás v hospoděa a hostinský jim nenalil nic jiného než limonádu.

            Já se jim ani nedivím, oni dobře věděli ,že je hodně lidí nenávidí. Občas se stavěli i u nás v hospoděa a hostinský jim nenalil nic jiného než limonádu.

      • PetrTechnik
        15:43 24.11.2019

        Jinak Severokorejky pracovaly(jí) i u nás v ČR, tahle italská firma je zaměstnává/la
        https://www.pradlo-abc.cz/...
        Klidně si tam zavolejte, kdo nevěří...

        Jinak Severokorejky pracovaly(jí) i u nás v ČR, tahle italská firma je zaměstnává/la
        https://www.pradlo-abc.cz/...
        Klidně si tam zavolejte, kdo nevěří...

    • liberal shark
      09:29 25.11.2019

      Kdo ví, co by se stalo se soudruhy, kteří by neděkovali dost nadšeně a vděčně. Ty satelitní snímky rostoucích koncentráků vypovídají dost jasně.

      Kdo ví, co by se stalo se soudruhy, kteří by neděkovali dost nadšeně a vděčně. Ty satelitní snímky rostoucích koncentráků vypovídají dost jasně.

  • RiMr71
    14:41 22.11.2019

    Mě ani nepřijde smutné jak to tam vedou, ale kolik má tento obrovský krutý koncentrák u nás zastánců... ...ti naši komanči poslanci co Sk tak rádi navštěvují a brání do roztrhání ...Zobrazit celý příspěvek

    Mě ani nepřijde smutné jak to tam vedou, ale kolik má tento obrovský krutý koncentrák u nás zastánců...
    ...ti naši komanči poslanci co Sk tak rádi navštěvují a brání do roztrhání svých vypasených těl by tam měli zůstat a pomáhat s budováním toho ráje na zemi... jejich voliči ne, beru to jako svého druhu mentální nedostatečnost a za tu by člověk neměl být trestán, o ty bychom se měli starat jak se sluší a patří v civilizované společnosti.Skrýt celý příspěvek

    • Miroslav
      16:07 22.11.2019

      To je aj tu, že každá diskusia v súvislosti s KĽDR je zasvinená oslavnými ódami na tamojší režim a Kimovcov. Dokonca som sa neraz dozvedel, že to fašisti z juhu a USA napadli ...Zobrazit celý příspěvek

      To je aj tu, že každá diskusia v súvislosti s KĽDR je zasvinená oslavnými ódami na tamojší režim a Kimovcov. Dokonca som sa neraz dozvedel, že to fašisti z juhu a USA napadli mierumilovný severokórejský ľud. Ono by ich to prešlo keby tam museli žiť

      PS: Prosím, nepoužívaj skratku ,,SK" na taký chliev ako KĽDR :-)Skrýt celý příspěvek

      • RiMr71
        01:14 23.11.2019

        No jo, pardon, to se omlouvám :)

        No jo, pardon, to se omlouvám :)

  • madrabbit
    12:39 22.11.2019

    Při počtu hodin 15-25 za rok (jasne, odhad) musejí být rádi, že vzlétnou a přistanou, docela bych chtěl vidět výsledky soutěže. Na Mig-15 se ještě někde vyrábějí díly? Nebo jich ...Zobrazit celý příspěvek

    Při počtu hodin 15-25 za rok (jasne, odhad) musejí být rádi, že vzlétnou a přistanou, docela bych chtěl vidět výsledky soutěže.
    Na Mig-15 se ještě někde vyrábějí díly? Nebo jich mají tolik v zásobě, přeci jenom v absolutních nákladech to bude na dnešní dobu levné létaní (na letovou hodinu). Jako kondiční stroj by to bylo super i ve vyspělé armádě).Skrýt celý příspěvek

    • RiMr71
      14:42 22.11.2019

      "Jako kondiční stroj by to bylo super i ve vyspělé armádě)."
      ...to myslíte vážně?

      "Jako kondiční stroj by to bylo super i ve vyspělé armádě)."
      ...to myslíte vážně?

      • madrabbit
        09:47 25.11.2019

        A proč ne? Nízké náklady na letovou hodinu. Pro udržování základních návyků a jako kurýrní stroj? RAF mělo u perutí také "plečky" - Tiger Moth, ... . Funkce stejná. Jasně, není to ...Zobrazit celý příspěvek

        A proč ne? Nízké náklady na letovou hodinu. Pro udržování základních návyků a jako kurýrní stroj? RAF mělo u perutí také "plečky" - Tiger Moth, ... . Funkce stejná. Jasně, není to Gripen ani Alca, ale "lítá" to a není to drahé. Jasně, ne jako bojový stroj, ale na protlet by to snad šlo.Skrýt celý příspěvek

        • RiMr71
          20:31 25.11.2019

          ...myslím, že Mig-15 je zbytečně moderní, dal bych pilotům F-35, EF-2000 a Rafalů na kondiční lety Šwalbiny...

          ...myslím, že Mig-15 je zbytečně moderní, dal bych pilotům F-35, EF-2000 a Rafalů na kondiční lety Šwalbiny...

  • Karlos73
    11:46 22.11.2019

    Bola by to sranda, keby to nebolo smutné a skutočné, tento obludný stalinistický štát so sfanatizovaným a rukojemnícky držaným obyvateľstvom... Severná Kórea by nemala šancu s ...Zobrazit celý příspěvek

    Bola by to sranda, keby to nebolo smutné a skutočné, tento obludný stalinistický štát so sfanatizovaným a rukojemnícky držaným obyvateľstvom... Severná Kórea by nemala šancu s týmto leteckým skanzenom.Skrýt celý příspěvek

  • PavolR
    11:37 22.11.2019

    Čučche zrejme funguje na princípe, že severokórejský pilot politicko-ideologicky zvíťazí aj v prípade, keby netušil, čo ho vlastne zostrelilo, čiže akýkoľvek ich súper môže zoči ...Zobrazit celý příspěvek

    Čučche zrejme funguje na princípe, že severokórejský pilot politicko-ideologicky zvíťazí aj v prípade, keby netušil, čo ho vlastne zostrelilo, čiže akýkoľvek ich súper môže zoči voči tejto taktike jedine prehrať.Skrýt celý příspěvek

    • Miroslav
      12:57 22.11.2019

      Stratégia funguje na princípe náhleho prekvapenia. Pilot Raptora uvidí ako sa k nemu blíži MiG-15 ktorý ho chce zneškodniť. Nasleduje moment šoku keď pilot F-22 stráca koncentráciu ...Zobrazit celý příspěvek

      Stratégia funguje na princípe náhleho prekvapenia. Pilot Raptora uvidí ako sa k nemu blíži MiG-15 ktorý ho chce zneškodniť. Nasleduje moment šoku keď pilot F-22 stráca koncentráciu a drahocenné sekundy. Nasleduje druhá fáza a to dusenie rehotom. Pilot následne stráca kontrolu nad strojom a nasleduje strmý pád.Skrýt celý příspěvek

      • liberal shark
        09:33 25.11.2019

        Viz vražedná anekdota od Monty Python :-).

        Viz vražedná anekdota od Monty Python :-).

  • technik
    10:42 22.11.2019

    Krása tolik muzeálních kousků ve vzduchu, až tam jednou padne režim to se světová muzea a sběratele strhaji :)))

    Krása tolik muzeálních kousků ve vzduchu, až tam jednou padne režim to se světová muzea a sběratele strhaji :)))

    • Miroslav
      11:33 22.11.2019

      Ako na Kube zberatelia veteránov. Ten Kim je multitalent. Vždy vie poradiť. Futbalistom keď idú na turnaj, raketovým inžinierom pred vypustením satelitu aj pilotom stíhačiek keď ...Zobrazit celý příspěvek

      Ako na Kube zberatelia veteránov.

      Ten Kim je multitalent. Vždy vie poradiť. Futbalistom keď idú na turnaj, raketovým inžinierom pred vypustením satelitu aj pilotom stíhačiek keď idú na battle.

      Keby tí piloti v KĽDR videli čo majú vo výzbroji iné letectvá, tak by to radšej od hanby sami zapichli do zeme. Som zvedavý ako sa ďalej bude uberať táto krajina ktorá je už dnes akýmsi skanzenom.Skrýt celý příspěvek

      • technik
        23:08 22.11.2019

        Nejsem si úplně jíst ale myslí že Kuba teď nějak omezila vývoz těch veteránů a jsou brány jako "historický předmět" nebo tak něco asi jako v Japonsku katana, originály téměř nulová ...Zobrazit celý příspěvek

        Nejsem si úplně jíst ale myslí že Kuba teď nějak omezila vývoz těch veteránů a jsou brány jako "historický předmět" nebo tak něco asi jako v Japonsku katana, originály téměř nulová šance vývozu.Skrýt celý příspěvek

        • Miroslav
          23:15 22.11.2019

          Keď nevedia dostať seba na Floridu tak poslať tam tajne auto bude ešte ťažšia úloha. Ale v podstate ich obdivujem tých kubošov ako desaťročia udržujú tie staré americké autá z čias ...Zobrazit celý příspěvek

          Keď nevedia dostať seba na Floridu tak poslať tam tajne auto bude ešte ťažšia úloha. Ale v podstate ich obdivujem tých kubošov ako desaťročia udržujú tie staré americké autá z čias keď sa tam smeli dovážať. Ono nič iné im ani neostáva. Keď pozrieš na zábery z Havany tak tam jazdia len americké veterány alebo ruské Žigulaky.Skrýt celý příspěvek

        • triplane
          10:53 23.11.2019

          Problem je ze spousta z tech aut na Kube jen jako veteran vypada. Diky dlouhodobe totalni nedostupnosti dilu jsou to casto slataniny vseho co se naslo, misto V8 jsem tam napriklad ...Zobrazit celý příspěvek

          Problem je ze spousta z tech aut na Kube jen jako veteran vypada. Diky dlouhodobe totalni nedostupnosti dilu jsou to casto slataniny vseho co se naslo, misto V8 jsem tam napriklad videl motor z volhy. Nejakou historickou hodnotu ma naproste minimum z nich.
          Ale vypadaji krasne, to ano.Skrýt celý příspěvek

          • satai
            09:02 24.11.2019

            Už jsme hodně OT... ale nemívaly Volhy taky V8?

            Už jsme hodně OT... ale nemívaly Volhy taky V8?

          • skelet
            11:12 24.11.2019

            jen ve verzi pro KGB. Poháněl ji motor s Čajky + automat.

            jen ve verzi pro KGB. Poháněl ji motor s Čajky + automat.

    • otecko
      16:50 22.11.2019

      Šmarjá, za 350 tisíc? To bych tátovi, kteý u MiG 15 sloužil udělal radost :) , doufám, že ten režim brzo krachne, ať se ty mašiny dostanou ke sběratelům. MiG 15, 17 a hlavně MiG ...Zobrazit celý příspěvek

      Šmarjá, za 350 tisíc? To bych tátovi, kteý u MiG 15 sloužil udělal radost :) , doufám, že ten režim brzo krachne, ať se ty mašiny dostanou ke sběratelům. MiG 15, 17 a hlavně MiG 19 moc provozuschopných na světě není...Skrýt celý příspěvek

      • Poly
        23:02 22.11.2019

        Co je staré, to je levné. Co je však hodně staré, to často získává na hodnotě :-) Kim má plán - ještě 50 roků počkají a pak je prodá jako drahé veterány a koupí si zbrusu nové ...Zobrazit celý příspěvek

        Co je staré, to je levné. Co je však hodně staré, to často získává na hodnotě :-) Kim má plán - ještě 50 roků počkají a pak je prodá jako drahé veterány a koupí si zbrusu nové Súčka a ještě mi zbyde na nějaký palác.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...