Ruská armáda koupí bojová vozidla BMPT Terminátor

Ruská armáda získá BMPT Terminátor v podobné konfiguraci, jako Kazachstán; větší fotoPublic domain

Ruská firma UralVagonZavod (UVZ) se připravuje na zahájení sériové výroby bojového vozidla podpory tanků BMPT (Bojevaja Mašina Podděržki Tankov) Terminátor. V současné době se s vozidlem ve firmě seznamují první ruští vojáci.

BMPT Terminátor je na první pohled velice působivé, ale rovněž velice kontroverzní vozidlo. Počátky vozidla lze dohledat na konec minulého století. Tehdy ruská armáda, na základě zkušeností z bojů v Čečensku, poprvé vznesla požadavek na stroj, který ochrání hlavní bojové tanky před nepřátelskou pěchotou vybavenou přenosnými protitankovými zbraněmi.

Varianta BMPT z roku 2002 již prakticky odpovídala sériovému standardu (kromě podvozku). Základem vozidla byl upravený podvozek tanku T-72B se zvýšenou korbou, na níž byla umístěná zbraňová stanice.

Zbraňová stanice BMPT byla osazená dvojicí 30mm kanónů 2A42, kulometem PKTM ráže 7,62 mm a protitankovými řízenými střelami (PTŘS) Ataka. Arzenál BMPT doplňovaly dva 30mm granátomety AG-17D v čelních rozích korby, které obsluhují dva speciálně k tomu určení členové pětičlenné osádky.

V roce 2006 skončily státní zkoušky a vozidlo bylo doporučeno pro sériovou výrobu - ta se měla rozběhnout v roce 2010. Avšak i když firma UVZ, v očekávání sériové výroby pro ruskou armádu, již investovala do výrobní linky, tehdejší ministr obrany Anatolij Serdjukov program ukončil.

Oficiálním důvodem měla být zastaralost podvozkové platformy vycházející z tanku T-90A a také předimenzovaná, špatně řešená a komplikovaná výzbroj. Například granátometům v čele korby byl vyčítán malý rozsah náměru a odměru - granátomety navíc navyšují počet členů posádky o dva. 

Kritika směřovala i na dvojici 30mm automatických kanónů 2A42, kdy jeden používal munici proti “měkkým” cílům a druhý proti obrněným vozidlům. Přitom moderní kanóny mají zásobování ze dvou zásobníků s rychlou a automatickou volbou příslušné munice. Další výtky směřovaly na nízkou přenosnost kanónů 2A42, což snižovalo efektivní dostřel.

Kolem vozidla navíc existuje "mrtvá zóna" o poloměru 35 m, kde žádná ze zbraní nedokázala střílet. Také střely PTŘS Ataka byly v nepancéřovaných tubusech, což činilo celý system značně zranitelný.

Armáda Ruské federace se tedy rozhodla sériová vozidla BMPT neodebrat, ač zaplatila náklady na jeho vývoj. Podle webu BMPD Journal, neoficiálního blogu moskevského Centra pro analýzu strategií a technologii (CAST), však ruská armáda nakonec přeci jen vozidla BMPT Terminátor odebere.

Důvodem jsou zkušenosti z nasazení ruských pozemních sil v syrské válce, kde právě mobilní protitankové týmy povstalců s reaktivními granátomety a PTŘS způsobují syrským obrněným jednotkám těžké ztráty. První BMPT mají dorazit k elitní 2. gardové motostřelecké tamanské divizi v roce 2018 a následně být odeslány do Sýrie.

Konfigurace vozidel BMPT Terminátor pro ruskou armádu má odpovídat vozidlům, které v letech 2011 až 2013 nakoupil Kazachstán. Právě Kazachstán je jediným uživatelem BMPT Terminátor. Tato varianta prošla totiž státními zkouškami a k dispozici je veškerá projektová dokumentace. Ruská armáda údajně odebre celkově deset kusů vozidel.

Posádku BMPT Terminátor (ve verzi pro ruskou armádu) tvoří pět osob a vůz je vybaven dvojicí 30mm automatických kanónů 2A42, 7,62mm kulometem PKT, 4 PTŘS Ataka-T (s pancéřovou ochranou) a dvojicí 30mm granátometů AG-17D.

Kanón 2A42 má dvě kadence - nízkou 180 až 240 ran/min a vysokou 550 až 800 ran/min. Efektivní dostřel je 2000 m. Vozidlo pojme 850 nábojů ráže 30 mm, z nichž polovina je tříštivo-trhavá (proti živé síle) a polovina podkaliberní (proti obrněným cílům).

PTŘS Ataka-T používá poloautomatické navádění - střelec tedy musí až do zásahu udržovat cíl v zaměřovači. Dostřel raket systému Akata-T je téměř 6000 m. Bojová hlavice raket je buď kumulativní (průraznost 800 mm válcované oceli RHAe) nebo termobarická proti živé síle. Dvojice granátometů má celkovou zásobu 600 ks munice.

Dlužno dodat, že UVZ nabízí i moderní a levnější verzi BMPT-72 „Terminator 2, která postrádá nejvíce kritizované čelní granátomety, takže stroj má pouze tříčlennou posádku. Vozidlo může být také vybaveno bloky dynamické ochrany Relikt. BMPT-72 je však soukromým projektem UVZ a zatím neprošlo státními zkouškami - nelze jej tedy zařadit do výzbroje ruské armády a spustit sériovou výrobu.

Zdroj: bmpd.livejournal.com

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Ruská jaderná ponorka Kazaň třídy Jaseň spuštěna na vodu

Ponorka Kazaň třídy Jaseň (projekt 885M) byla po 8 letech stavby spuštěna na vodu. Víceúčelové ...

První prototyp ruského bombardéru PAK DA v roce 2025

V roce 2025 vzlétne první prototyp nového ruského strategického bombardéru PAK DA. V budoucnu PAK DA ...

Ruská stíhačka T-50: Další prototypy a start sériové výroby

V příštím roce začnou letecké testy desátého a jedenáctého prototypu stíhaček T-50 s novými motory ...

Spojené státy na válku s Ruskem potřebují 258 bombardérů

Podle americké studie US Bomber Force: Sized to Sustain an Asymmetric Advantage for America pro ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • pjek
    19:49 27.06.2017

    Testování v Sýrii již probíhá, ideální vysoce realistické zkušební prostředí pro systém, který jistě prověří své schopnosti na zbytku teroristů, kteří ještě ze Sýrie jako chudáci uprchlíci neuprchli do Evropy, kde jsou tak nadšeně vítáni... Místo misí v rámci poněkud nekredibilní NATO by se naše vojsko mělo rychle přeorientovat na obranu vlasti před každým, kdo ji chce vykrádat a ničit po dobrém či po zlém. Přijít, vysát a po čase zahodit - také tak někdo podnikáte?

  • Lukyi
    16:46 27.06.2017

    Tak Rusové už terminátora v Sýrii mají !!!
    https://pp.userapi.com/c638622...

  • dante1
    18:01 21.06.2017

    Podle mě naprosto logický krok,ruská armáda odebere 10kusů a následně je pak ostestuje v ostrém boji a pokud se osvědčí tak se teprv případně rozjede sériová výroba s tím že nově vyrobené stroje už budou zřejmě upraveny podle zkušeností s jejich nasazením v Sýrii a navíc to bude reklama pro zahraniční zákazníky .

  • Arianus
    16:38 21.06.2017
    Oblíbený příspěvek

    RiMr71

    Řekněme typická situace v Sýrii:
    - jede téčko jede do hor, orat brambor
    - v sutinách pár km (2-3?) opodál je skryté družstvo towkařů
    - téčko vyjede kam nemá, towkaři odpálí TOW, očeše senzory téčka
    - Terminator spusti varhany (aka vypali tam cely zasobnik z autokanonu, granatometu a raket), dokud ten barak kde bylo druzstvo, bude stat (ty tubusy na strely Ataka se daji vymenit za MRO-A)
    - Pro jistotu tam dopadne jeste baraz z nedaleke baterie TOS-1(A)
    -Prijede nakladak, odveze tecko na ostrojeni novou varkou senzoru, terminator se dojede prezbrojit.
    - Posadky tecka a terminatora jdou na cigo a placat se po zadech
    - A zitra nanovo.

  • Kozlus
    15:59 21.06.2017

    Ja bych ty 30mm granatomety zase tak nezatracoval. V otevrene krajine je to sice mrtva vaha (hodne vahy), ale ve meste si urcite vyuziti najdou. Jen teda by to chtelo montaz s podstatne sirsim palebnym polem, aby mohlo platit, ze "kazdy hlida svuj sektor". Prave situacni povedomi ve meste, kde je vic oci na hlidani okoli a hlavne vic ucinnych zbrani schopnych okamzite strelby, by mohla byt velka vyhoda.

  • Polemik
    11:42 21.06.2017

    Tí čo to vypisujete o nelogičnosti výzbroje, že by bol lepší podvozok T-15, kanon kal. 57 mm apd apd... uvedomte si, že uvedené veci nie su odskušané, zavedené, nevyrabajú sa. A asi ťažko bude niekto racionálne uvažujúci posielať takéto niečo do ostrého boja!

    A nie, čakať na Terminatora-3 nemožno - predsa Rusi to potrebujú nasadiť hneď teraz, nie zajtra, popozajtra, ani o 2 roky.

    Potrebovali vozidlo teraz a v modifikácii ktorá prešla vojskovými skúškami, je k nej vypracovaná výr.dokumentácia apd. Stojí to aj v článku, neviem čo je na tom nelogické.

    A ďalšia vec si myslím sú aj náklady na muníciu - je zbytočné páliť na hadráka v žabkách a rozheganým Kalachom na pleci drahou programovateľnou muníciou a najlepšími PTRS, na to stačia aj tie 2 kanóny 2A42 + Ataka. Netvrdím že je to ideálna výzbroj, ale uvedomte si, že toto vozítko je de-facto unikát, 1.vé svojho druhu a nie sú zatiaľ žiadne skúsenosti ... až prax ukáže aká výzbroj je najvhodnejšia a tie poznatky potečú rovno do Terminatora-2/3 ktorý tým pádom bude už vychytanejší. A myslím že aj Rusi to takto pragmaticky berú. Takto to treba teraz brať a netreba moc meditovať a nariekať...čas ukáže.

  • fenri
    10:09 21.06.2017

    Lorgarius: domnívám se, že přesně to samé zajímá i Rusy, proto si nechají dodat deset kousků (zdaleka ne ideálních) na zkoušky a budou si testovat různé formy nasazení.

  • Safi
    08:59 21.06.2017

    Moc bych za to nedal, ze jde spise o "tank do mesta", kde hlavnim benefitem bude namer te tricitky. Pro mistni tankisty jsou rakety v podstate jedine ohrozeni, kteremu se mohou branit (minam ne), takze po nich patraji a T90 pokud vim nema nejak horsi senzory nez terminator, takze i pravdepodobnost odhaleni obsluhy ma vicemene stejnou a 125mm kanon bude urcite na zahaneni pesaku ve volnem terenu vhodnejsi....

  • Robaizz
    22:03 20.06.2017

    No nevím mno... Verze s 5 člennou posádkou a granátomety je dle mého naprostý nesmysl, nemající na bojiš moc smysl. Drahá hračka pro fajnový videjka na youtube...

    Smysl Terrminátora vidím v tom, že to bude silně pancéřované vozidlo (na úrovni MBT) schopné se obstojně bránit proti čemukoliv jezdícímu a které bude mít především stanici pro 2 operátory (namísto granátníků... :D ) řídící např. Uran nebo jiné bezosádkové vozítko a tím zajišťovat skupině tanků včasné odhalování pozic nepřítele.

  • dusan
    20:54 20.06.2017

    Strikehawk

    To "statické bojisko" možno existuje na mape ... v realite ide skôr o čiary dotyku, kde na mnohých miestach sú len sem tam nejaké hliadky ...a nie je problém prenikať na územie protivníka. Pre obsluhy TOW je to ideálne ... stačí sa niekde "usadiť" na okraji línie či kúsok za ňou a vzhľadom na veľký dosah číhať na cieľ.

    Samozrejme, že TOW nie je všemocná zbraň ... ale faktom je, že je mimoriadne účinná a v praxi na ňu nemá sýrska armáda odpoveď .... tie rušiče síce chvíľu fungovali, ale predpokladám, že povstalci jednoducho počkajú keď nie sú zapnuté, či sú mimo .... a obmedzuje ich to minimálne ... v poslednom čase (dosť dlhom) som nevidel jediné úspešné zarušenie strely TOW.

    Okrem všetkého "bežného" na zemi zničila i mnoho lietadiel na stojánke ... jeden vrtuľník Gazelle priamo vo vzduchu ....

  • lorgarius
    20:13 20.06.2017

    dost by ma zaujmalo ake by bolo nasadnenie terminatora. bol by zamiesany k tankom a pri ich presune by patral a likvidoval mozne hrozby, alebo bude pouzivany ala "stug" na podporu pechoty.

  • strikehawk
    17:55 20.06.2017

    RiMr71

    protože IS jaksi prohrává na všech frontách tak mě nepřipadá že by byl TOW zrovna zbraní která by držela vládní vojska v šachu....

    pravděpodobný scénář je že s velkou pravděpodobností díky různým "Štora" rušičům, nízké kázni a vycvičenosti u obsluh TOW apod dokážou snížit riziko prvního zásahu na přijatelnou úroveň, případně díky absenci posádky ve věži a panceřování snížit fatální následky ... v ruským pojetí bych tak odhadoval na 20-30%
    Odvetná palba - na větší vzdálenost Ataka na kratší kanon + kulomet a granatomet nedává příliš šanci na únik, obzvláště při použití termobarické hlavice jim jejich Allah Akbar pěkně zhořkne...:-)

  • Olivav
    17:53 20.06.2017

    No zdroj uvádí Terminator1 nebude to nakonec Termintor2 http://www.armyrecognition.com...

    To by dávalo větší smysl.

  • Olivav
    17:43 20.06.2017

    RIMre,

    ty básníku jeden :-) Možná to použijí proti sebevražedným pickupům. Nevím? Možná to má a asi bude mít senzory pro detekcí kozo...ů a možná tam lupnou něco perspektivního z T-15 na testy.

  • strikehawk
    17:38 20.06.2017

    Obzvláště frustrující je, platné typicky pro bojiště v Sýrii, že de facto nelze zasáhnout skutečný týl a finanční infrastrukturu IS a dalších teroristů aniž by se nebombardoval a nerozpoutal konflikt se Saudskou Arabií, Katarem, Bahrajnem a dalšími, slovy Donalda Trumpa, fantastickými spojenci USA -:) což by rozpoutalo konflikt nedozírných následků.

    Porazit je jistě lze ale musí se na to inteligentně, s pečlivou přípravou a odhodlaně.... s nadsázkou neplýtvat drahou GPS munici (USA přístup) kam stačí hodit ruční granát

  • Olivav
    17:36 20.06.2017

    Rase,

    jak psal fenri, tak to rychle pošlou do Sýrie, což je i v článku:
    První BMPT mají dorazit k elitní 2. gardové motostřelecké tamanské divizi v roce 2018 a následně být odeslány do Sýrie.

    jo a PavoIR má pravdu, že T-15 poslat do Sýrie by byl risk to s ním musím souhlasit. To by bylo jako Clancyho Hon na Rudý Říjen :)

  • RiMr71
    17:36 20.06.2017

    ...úplně nechápu plánované použití...
    Řekněme typická situace v Sýrii:
    - jede téčko jede do hor, orat brambor
    - v sutinách pár km (2-3?) opodál je skryté družstvo towkařů
    - téčko vyjede kam nemá, towkaři odpálí TOW, téčko postaví saddámovo lízátko
    - towkaři se dekují a unikají připravenou únikovou cestou, pravděpodobně tunelem

    a jak to jako bude podle bude s Terminátorem?

    - jede téčko jede do hor orat brambor, vedle něho (nebo před ním) jede Terminátor
    - ze sutin odněkud přilétá TOW a trefuje Terminátora
    - téčko se dekuje aby to nekoupilo taky

    nebo

    - ze sutin přilétá TOW a trefuje téčko vzdálené 2-3 km
    - Terminátor se dekuje aby to nekoupil taky, během ústupu masíruje domnělé místo odpalu vzdálené 2-3 km kanonem s efektivním dostřelem 2 km...?
    - towkaři se pod zem noří, v téčku Ivan zase hoří...

    Nebo jak si to představují že to v té Sýrii bude probíhat? Kde bude Terminátor užitečnější než druhé téčko?

  • strikehawk
    17:28 20.06.2017

    Válka proti IS a dalším teroristickým formacím má svoje specifika a nikdo nemá větší a novější zkušenosti než Rusové, kteří je draze zaplatili na Kavkaze a nyní v Sýrii.

    Konflikty podobného typu se vyznačují statickým bojištěm s vyloženě opotřebovací strategií teroristických skupin.

    Skladba výzbroje Terminátora ač se může vyznačovat určitou nevyvážeností má svoji logiku pro tento typ operací.
    Jistě že by byl lepší nástavec na programovatelnou munici apod.........jenže ta je enormně drahá a spotřeba munice při vyčišťovacích operacích extremní...... a nikdo ještě nevymyslel regulaci typu do toho okna pošli jednu "programovatelnou" a naproti do toho sklepního dvě normální. Samozřejmě že posádky automaticky mají sklon používat to nejdražší a neohlížet se na náklady....

    Rovnou bych tedy vyřadil veškeré high-tech vymoženosti typu ŘS "vystřel a zapomeň" protože to by se Rusové uzbrojili stejně rychle (spíš mnohem rychleji )než USA v Iráku a Afghanistánu....a vzpomeňte si jaké devastující účinky měli tyhle kampaně na US rozpočet, kolik programů bylo zrušeno atd...atd

    Naopak zcela správně kladou důraz a nešidí na senzorické technice

    Uvidíme jak si povedou v Sýrii.... jistě bude zajímavý feedback, který se promítne do konstrukce pro Ruskou armádu.

  • Kozlus
    17:27 20.06.2017

    Ano, s touhle vyzbroji to moc smysl nema. Proto taky jen tech 10 kusu. Rusove si na tom odladi takticke postupy a udelaji nejakou tu reklamu. Vic bych za tim nehledal. Rozhodne je lepsi otestovat moznosti nasazeni uz ted a pripadne poupravit vlastnosti budoucich vozidel. Nehlede na to, ze cert vi, kdy budou volne podvozky T-15 pro tuhle verzi.

  • dusan
    16:45 20.06.2017

    S tými 30 mm kanónmi je to nezmysel.

    Stačí si pozrieť použitie PT striel v Sýrii - väčšinou sa strieľa na veľké vzdialenosti, kedy sú 30 mm kanóny neúčinné ...

    A odpaľovať PT strely z tohto "zázraku" je jednak zúfalo neefektívne ekonomicky .. ale hlavne neúčinne .... v najlepšom prípade sa zasiahne obsluha, ktorá sa "zabudla" ešte chvíľu na pozícii ...ale i to sotva, lebo obsluhy povstalcov sa po zásahu okamžite "dekujú" ....

    Ak tak využiť 57 mm kanóny ... ale keďže ho má mať nové BVP .. tak to celé stráca zmysel.

    Väčší význam ako "železo" má schopnosť ruskej armády určiť miesto výstrelu ... a potom už nie je problém vyradiť protivníka hocičím.

    Skrátka je to celé principiálny a drahý nezmysel.

  • Rase
    16:21 20.06.2017

    fenri:
    těch 10 kusů jsem přehlédl, pak je to v pohodě. Pak půjde hlavně o to, vzít je rychle do Sýrie a udělat vozidlům pěknou reklamu v akci. Tak jako u T-90, vrtulníků atd. potencionální kupci tohle mají rádi a až si ty vozidla odslouží svoje, tak je třeba darují Assadovi...

  • fenri
    16:13 20.06.2017

    RASE: berou 10 (deset!) kousků! Nebavíme se o masovém a dlouhodobém zavádění do výzbroje. prostě se bude testovat na kozo**ech.

  • PavolR
    16:08 20.06.2017

    marfolodej: A kto to bude všetko obsluhovať? Najlepšie by bolo dať na vežu tanku 30mm kanóm proti letiacim cieľom a granátomet s programovateľnými granátmi na ničenie ptrs a vojakov v okruhu 1,5-2 km ... teda niečo v štýle T-72M2, len na zmysluplnejšom podvozku.

    Rase: Musia brať, čo je po ruke (aj s kompletnými vojskovými skúškami) práve teraz + keby sa úplne, ale úplne náhodou dostal stroj na báze Armaty do rúk nepriateľa, bol by to prúser jak hovado.

  • Rase
    15:41 20.06.2017

    Olaf:
    promiň, ale to už si rovnou můžeme nakoupit ty Sabry, co nám nabízejí. Za sebe radši pořádné a hlavně nové BVP. Doufám, že si nemyslíš, že ty naše podvozky z T-72 tady budou napořád a finance na tu zmíněnou modernizaci a přestavbu, by byly dražší než ty nové BVP. Za mě rozhodně ne.

    Tady u toho Terminátora je hodně divné, že ač vědí, co je špatně, tak přesto ten stroj chtějí. Přeci jen mi to přijde až moc unáhlené a ty vyjmenované problémy nikdo nevyřešil. Vzhledem k tomu, že Rusové chtějí na BVP dávat ráži 57 mm, tak setrvání na ráži 30 mm navíc bez možnosti volit munici, je to akorát drahé (hlavně a celý systém kolem zbraně x 2). To bylo slávy, kolem konceptu Terminátor-3 s 57mm kanónem na podvozku T-15, ale nakonec vyberou jenom tohle. Za mě je to krok zpátky. ps. nebyla by ta nová věž (s kanónem 57 mm) levnější než tahle vybraná ? Pokud je to jen o vývoji, tak bych si radši počkal, než tento ukvapený krok. tady ten "BMPT T-15" (velmi pěkné vozidlo):

    http://www.armadninoviny.cz/ru...

  • marfolodej
    14:05 20.06.2017

    jako koncepčně je to podle mě dobré, jen tu vžýzbroj bych dal z půlky teda jinou...
    1x 35mm s programovatelnou minucí
    1x kulomet
    2x3 ATGM (2x s tandemovou hlaviví, 4x s tříštivou hlavicí)
    1x granátomet
    1xminomet 60mm
    a pak kam se ptáčku kam schováš ;-)

  • Olaf
    13:59 20.06.2017

    Nějak intuitivně mě napadá, že než dělat u nás tendr za 50 mld. na nové bvp, péčí nejspíš Izraelců bych modernizoval naše staré t 72. Část na těžký transportér, něco jako Namer a část na něco jako tenhle úžasný terminátor. Probouzím se, ruka v nočníku...

  • papaHoth
    12:26 20.06.2017

    Tak je všem, včetně rusů zjevné, že tato objednaná konfigurace je špatná a rozhodně ne finální, ale je jediná dostupná a téměř okamžitě k nasazení. Jednoznačně budou testovat v bojových podmínkách a z toho se pak ukáže ta správná konfigurace, zbraní, lidí, podvozku. V podstatě zjistí, co je potřeba. Jen možná šlo jednodušeji stáhnout ty vozidla z Kazachstánu a bylo by to hned :-) V zásadě jim rozumím, když se člověk podívá na boje ve městě (od Sýrie po Irák) , tak to smysl dává...

  • vlasto
    12:25 20.06.2017

    No neviem, nema deklarovane ulohy (podpora tankov v boji proti pechote) plnit v armadach celeho sveta desatrocia standardizovana kategoria - bojove vozidlo pechoty? UVZ nema nic ine na praci, iba vymyslat taketo experimenty? Mi to pride ako: "Cim viac hlavní...tym viac adidas!" :D

  • fenri
    12:12 20.06.2017

    Na druhou stranu také kupujeme celé 4 Peruny.

  • alea206
    12:04 20.06.2017

    Nemuzu si pomoct, ale tohle mi prijde jako velka z nouze cnost. Mit 2 kanony proto ze nemam kanon co prepina munici... zbytecne to zvysuje hmotnost celeho stroje.
    2 kanony jako takove jsou velice zajimava vec, ale tohle....
    Navic kupovat to v 10 kusech :-) to ztrati behem nekolika dni opravdu intenzivnich boju.

  • Eiffelos
    12:03 20.06.2017

    Jako líbí se mi to, a asi ty dva kanóny a kulomet pěkně očeše přídavné pancíře a optiku na tancích a raketa to dorazí, ovšem bude záležet na nasazeni,

  • KOLT
    11:43 20.06.2017

    petres, máte pravdu, že Spike-LR II by bylo velmi zajímavé odpalovat z ramene. Jenže to by znamenalo resignovat na část schopností té střely, protože do lehkého odpalovacího zařízení, které by se dalo nést na rameni, se prostě nevejde vše. K tomuto účelu je určena Spike-SR. Nicméně není vyloučeno, že k nějaké úpravě dojde právě i u ní, případně u Spike-MR, ačkoliv ta také vyžaduje "těžkou" odpalovací jednotku.
    Ono to odpovídá i určení těch střel, zatímco Javelin a SR jsou určeny na úroveň čety či pro SF, kdy je důležitá snadná přenositelnost a jednoduchá obsluha, kterou zvládne každý, u MR/LR se předpokládá použití patřičně vycvičenými vojáky, kteří jsou schopni využít všech jejích předností.

  • stirling
    11:42 20.06.2017

    Karosa druhá hlavní role v tom videu.:)

  • fenri
    10:58 20.06.2017

    Výjimečně souhlasíms PavolR.
    Myšlenka těchto vozidel je nepochybně správná a perspektivní. Ale tento konkrétní kus není moc povedený. T-15 s 57 kanonem dává násobně lepší smysl. Objednaných 10 kusů zcela zjevně ukazuje, že jde o speciální hračku a potřebu. IMHO se na nich mj. bude hojně testovat a vymýšlet taktika a vůbec koncepce nasazení těchto vozidel.

  • ujo Marek
    10:58 20.06.2017

    súhlasím s PavoIR, preplácaná a komplikovaná improvizácia...nehovorilo sa už kedysi dávno pri BMP-3 ktoré malo vpredu v rohoch korby 2x PKT, že to je málo účinná, komplikovaná výzbroj, ktorá si vyžaduje +2 členov posádky?

  • PavolR
    10:33 20.06.2017

    SeaWolf:
    Skôr mi to príde ako predimenzovaná a prehnane komplikovaná improvizácia a teda vývojová slepá ulička. Zmysluplnejšie by bolo rozdeliť tú výzbroj do dvoch strojov na báze ťažkého bvp - keď sa jeden pokazí, alebo bude poškodený, druhý je ešte bojaschopný ...
    Aj počet objednaných kusov svedčí o tom, že ide iba o dočasné núdzové riešenie do konkrétnej bojovej situácie a inak sa bude čakať na niečo na platforme Armata (T15).

  • petres
    10:16 20.06.2017

    Jsem rád, že se otevřelo pro diskuzi toto téma - těžší vozidlo palebné podpory určení zejména proti pěchotě tzn vybavené rychlopalným kanonem střední ráže + řízené střely (úmyslně neuvádím protitankové, na Terminátoru mají univerzálnější použití viz možné použití termobarické hlavice). Otázka je, zda podobné vozidlo na tankovém podvozku by mělo opodstatnění i v armádách NATO (viz francouzský pokus na podvozku Lecleck) anebo, díky používání těžších platforem BVP stačí současné vozidla (Ajax, Puma). Kanon CTA 40 mm s programovatelnou municí převyšuje ruské 30 mm kanony a ve spojení Spik LR II představená na konci letošního května ( http://defense-update.com/2017... ) představuje již značnou palebnou sílu s univerzálním použitím.
    Nedá mi to, abych se trochu nerozepsal o nové verzi Spike LR II, která se proti původní verzi (kterou má ve výzbroji i AČR) posunula parametry ještě dál, má také možnost použití alternativní hlavice proti živé síle, nižší hmotnost (za mne - už zbývá kvůli větší mobilnosti jenom možnost odpalování z ramene jako u Javelin a je to super), delší dolet 5,5 km při výstřelu z pozemních odpalovací zařízení (zvýšení o více než 35% vyšší než 4 kilometrů rozsahu původního SPIKE LR) a až do 10 km při výstřelu z vrtulníku. Takže nový Spike LR II je vhodný nejenom na BVP, ale nyní kvůli prodloužení dostřelu by mělo ospravedlnění osazení na UH-1Y Venom oproti dražším Spike ER či dokonce Hellfire (jak se o tom uvažuje při nákupu nových vrtulníků u nás, Hellfire bych nechal na skutečně bitevní vrtulníky - AH-64, AH1Z) jako podpora pro vysazované jednotky, zvláště, kdyby byla i ve výzbroji i rot bojové podpory na praporech.

  • SeaWolf
    09:57 20.06.2017

    Osobně si myslím, že BMPT Terminátor je s přihlédnutím k aktuálním konfliktům vývojový krok správným směrem, hlavně na bojišti přesyceném PTŘS.

  • CheboSVK
    09:50 20.06.2017

    Jeden z možných dôvodov takej zmeny postoja....
    http://gurkhan.blogspot.sk/201...