Tatra Trucks loni dodala 1186 vozů a splnila své závazky

Tatra Trucks loni dodala 1186 vozů a splnila své závazky
Tatra Tactics / Tatra Trucks a.s. (Zvětšit)

Kopřivnická automobilka Tatra Trucks i přes pandemickou situaci a celosvětový propad automobilového průmyslu dosáhla svých výrobních cílů a splnila své závazky vůči zákazníkům. Celkem dodala zákazníkům 1186 vozů. V roce 2020 také oslavila jubilejní 170. výročí svého založení a získala například významnou referenční zakázku v Německu.

V souhrnu kopřivnická automobilka za rok 2020 vyrobila 1181 a prodala 1186 vozů, z toho téměř 60 procent mířilo na export, přes 40 procent pak na český a slovenský trh. Co se týče produkce, Tatra Trucks v roce 2020 dokonce mírně překročila své plány. „Pro rok 2021 plánuje Tatra srovnatelný objem výroby a prodejů jako v roce 2020. Neustále rozšiřujeme portfolio zákazníků a projektů tak, abychom tohoto cíle dosáhli. Nicméně pracujeme i s variantou, že zákazníci mohou z důvodu epidemie některé projekty odsunout na pozdější dobu,“ sdělil Pavel Lazar, generální ředitel a předseda představenstva společnosti Tatra Trucks.

V roce 2020 Tatra Trucks získala společně s partnerskými společnostmi i nové zakázky a vyrobila unikátní vozidla. Především šlo o dodávku 41 hasičských speciálů Tatra Force 4x4 s opcí na dalších 5 kusů pro hasičské jednotky spolkové země Braniborsko, na které Tatra Trucks spolupracuje se svým dlouholetým partnerem THT Polička. Jde o první takto velkou objednávku hasičských vozů Tatra z Německa, kde působí velmi silná konkurence. Již počátkem roku Tatra Trucks ve spolupráci s Excalibur Army a THT Polička dodala HZS České republiky dvě speciální hasičská vozidla – cisternovou zodolněnou stříkačku CZS 15 Triton a velkoobjemovou cisternu CV 40, která jsou ve svých kategoriích jedinečná.


Výroba v Tatra Trucks; větší foto / Tatra Trucks

Co se týče oblasti obranných technologií, v září loňského roku na obranném veletrhu MSPO v polských Kielcích podepsali zástupci společností Tatra Export a Huta Stalowa Wola smlouvu o spolupráci na projektu obrněného vozidla s podvozkem Tatra 4x4, které bude nabídnuto polské armádě. Pokračovaly také dodávky automobilů Tatra pro Armádu České republiky na základě kontraktů podepsaných již v předchozích letech. Tatra Trucks také oznámila, že plánuje expandovat na brazilském trhu. Vedle rozšíření spolupráce s brazilským obranným průmyslem by mělo letos dojít ke zřízení výrobního závodu přímo v Brazílii, který by produkoval automobily Tatra určené především pro tamní civilní trh.

Rok 2020 se nesl ve znamení pandemie koronaviru, která zasáhla velkou část ekonomiky většiny států světa. Nevyhnula se ani automobilovému průmyslu, na který měla zvláště tvrdý dopad. V této souvislosti naprostá většina automobilek v Evropě na nějaký čas přerušila výrobu a musela řešit s tím spojené problémy a propady produkce. Jednou z mála společností, které výrobu nezastavily, byla kopřivnická Tatra Trucks. Její výroba běžela po celý rok na plné obrátky, vedení společnosti zároveň zavedlo přísná hygienická a bezpečnostní opatření.


Výroba v Tatra Trucks; větší foto / Tatra Trucks

Díky tomu automobilka zajistila ochranu zdraví zaměstnanců a zároveň plnila závazky vůči svým zákazníkům. „I když ještě nezveřejňujeme hospodářské výsledky, můžu říci, že se nám díky zavedeným organizačním opatřením a oboustranně vstřícné spolupráci se všemi obchodními partnery povedlo nejen zajistit výrobu bez přerušení, ale i překročit plánované obchodní a ekonomické cíle na rok 2020,“ konstatoval Miloslav Mahut, ekonomický ředitel a místopředseda představenstva společnosti Tatra Trucks.

Tatra Trucks výrobní plány i dodávky zákazníkům splnila i přesto, že musela čelit některým obtížím. Ty vznikaly především kvůli zpoždění dodávek komponentů od některých subdodavatelů, u kterých pandemie a omezení z ní plynoucí způsobily výrobní komplikace. Management Tatra Trucks problémy řešil operativním přeskupováním plánu výroby a sestavením nového pořadí produkce vozidel. Dařilo se také v plném rozsahu zajišťovat servisní a poprodejní služby pro zákazníky. Společnost navíc nastavila servisní služby tak, aby v maximální možné míře podporovala provoz automobilů značky Tatra ve službách IZS České republiky a Armády České republiky, které plnily důležité úkoly v rámci vládních opatření na ochranu zdraví obyvatel.


Výroba v Tatra Trucks; větší foto / Tatra Trucks

Loňský rok byl také 170. rokem existence kopřivnické společnosti. Ta si v červnu připomněla své založení v roce 1850, kdy Ignác Šustala zahájil svou podnikatelskou činnost. Tatra Trucks se tak může pyšnit nejdelší nepřetržitou tradicí výroby kolových dopravních prostředků na světě. V prosinci si pak v Tatrovce připomněli ještě 198. výročí narození svého zakladatele Ignáce Šustaly. Koncem roku také byla dokončena náročná několikaletá rekonstrukce národní kulturní památky Slovenská strela, motorového železničního vozu vyrobeného v kopřivnické společnosti ze 30. letech minulého století. Ten se má v prvním čtvrtletí tohoto roku vrátit do Kopřivnice, kde bude vystaven v moderním pavilonu před novým muzeem nákladních vozů Tatra. 

O Tatra Trucks a.s.

Akciová společnost Tatra Trucks převzala v roce 2013 světoznámou kopřivnickou automobilku, která po změně vlastnické struktury prošla úspěšnou restrukturalizací. Kromě standardizovaných modelových řad vyrábí i speciální nákladní vozidla na míru požadavkům zákazníka. Osmdesát procent produkce automobilky je určeno k exportu. Automobilka Tatra Trucks zaměstnává více než 1000 lidí a dalších více než 600 pracuje v dceřiném podniku Tatra Metalurgie zaměřeném zejména na slévárenství a kovárenství.

Nahlásit chybu v článku


Související články

Modernizace vozidel TATRA T-815 8x8 LT

Nákladní automobily značky TATRA neodmyslitelně patří k Armádě ČR. Kromě nejnovějších vozidel TATRA ...

Nová obrněná tatrovka TATRA 4 × 4 HMHD

Kopřivnická společnost TATRA TRUCKS představuje na probíhající vojenské výstavě Eurosatory 2014 nové ...

TATRA TRUCKS hlásí letošní prodejní rekord

Za červenec prodala kopřivnická automobilka vozidla a náhradní díly za 326,6 mil. Kč

Vyprošťovací speciál TATRA 815-7 8x8

Armáda České republiky v současnosti plánuje v souvislosti s přezbrojením na moderní obrněná vozidla ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • dusan
    20:58 19.01.2021

    Prísne tajné : )

    https://defence-blog.com/news/...

    Aj AN to pripravili a stiahli čo som zachytil ....

    Prísne tajné : )

    https://defence-blog.com/news/...

    Aj AN to pripravili a stiahli čo som zachytil ....

  • liberal shark
    08:10 15.01.2021

    V článku se zmiňuje založení licenční výroby v Brazílii, ale není tam nic o Indii a Ukrajině. Má to nějaký věcný důvod ?

    V článku se zmiňuje založení licenční výroby v Brazílii, ale není tam nic o Indii a Ukrajině. Má to nějaký věcný důvod ?

  • Eagle
    21:52 14.01.2021

    Tak Tatra by měla splnit jeden důležitější závazek vůči klientům než je splnit kvóty a to je ten závazek, že vyrobený vozidla budou typově stálá, ne co kus to originál, taktéž že ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Tak Tatra by měla splnit jeden důležitější závazek vůči klientům než je splnit kvóty a to je ten závazek, že vyrobený vozidla budou typově stálá, ne co kus to originál, taktéž že vozidlo bude více na cestách než v servisu na reklamacích. Držím palce dodávce hasičských vozidel do Německa, zejména udržení kvality, Němce totiž naserete jen jednou a pak už si Tatra v Německu neškrtne na dlouhou dobu. Jinak doporučuji pokud nevíte co je Mordor, navštivte v Tatře slévárnu, nic horšího na pracovní podmínky jsem neviděl a před těma chlapama hluboce smekam.
    Skrýt celý příspěvek

    • Trener
      10:59 15.01.2021

      Tak Tatra snad ví, co dělá. Hasičské speciály už spoustu let slouží u našich hasičů, tak předpokládám, že je od nich silná zpětná vazba a spousta věci ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Tak Tatra snad ví, co dělá. Hasičské speciály už spoustu let slouží u našich hasičů, tak předpokládám, že je od nich silná zpětná vazba a spousta věci se už vychytalo.
      V případě těch hasičských vozidel do Braniborska také držím palce. Zatím je to území bývalé NDR,
      ale pokud by to pak bylo do bývalé NSR, bylo by to super.
      Skrýt celý příspěvek

      • psovod
        17:39 19.01.2021

        no a v armádě slouží desítky let, zpětná vazba snad je taky ale nevypadá to tak, kvalita dost slabá u nových aut co chodí

        no a v armádě slouží desítky let, zpětná vazba snad je taky ale nevypadá to tak, kvalita dost slabá u nových aut co chodí