Slovensko kupuje další dva vrtulníky UH-60M Black Hawk pro speciální síly

Slovensko kupuje další dva vrtulníky UH-60M Black Hawk pro speciální síly
Slovenský UH-60M Black Hawk / Mossback, CC BY-SA 4.0 (Zvětšit)

Slovenská armáda rozšíří flotilu devíti vrtulníků UH-60M Black Hawk o další dva stroje. Současně čtyři vrtulníky (včetně dvou nových) získají výstroj a výzbroj pro operace speciálních sil. Slovensko pro nákup využije americký dar 50 milionů dolarů z programu ERIP (European Recapitalization Incentive Program).

Slovenská armáda již rok provozuje všech devět objednaných víceúčelových vrtulníků UH-60M Black Hawk. Vrtulníky slouží u Vrtulníkového křídla generálplukovníka Jána Ambruše v Prešově.

Ministerstvo obrany SR (MO SR) vrtulníky zamluvilo v roce 2015 prostřednictvím amerického programu zahraničního prodeje FMS (Foreign Military Sales). Akviziční částka 261 milionů dolarů (5,6 miliardy Kč; 215 milionů euro) zahrnuje devět vrtulníků, výcvik leteckého a technického personálu, přepravu vrtulníků na Slovensko a logistickou a technickou podporu na dva roky.

Slovensko, podobě jako Česká republika, také počítá s nákupem lehčích, a tedy provozně výrazně levnějších vrtulníků. Ostatně koncept rozvoje slovenského vrtulníkového letectva již roky počítá s provozem devíti lehčích a devíti „těžkých“ vrtulníků.

Také současný slovenský ministr obrany Jaroslav Naď hovoří o nutnosti získat lehčí vrtulníky. Dříve se spekulovalo o nákupu vrtulníků UH-72 Lakota nebo militarizovaných Bell 429. Vrtulník UH-72 Lakota je v podsadě v Americe vyráběný model Airbus H145M, který slouží v maďarské armádě. Americká Lakota ale nenese žádné zbraně a slouží především pro výcvikové, logistické a podpůrné mise v rámci území Spojených států, včetně řešení přírodních katastrof, národní bezpečnosti a lékařské evakuace.


Slovenská armáda hledá piloty Black Hawků

„Za vyčleněný balík peněz můžeme nakoupit šest až sedm vrtulníků lehčího typu,“ uváděl v létě minulého roku Naď. Pro některé úkoly jsou těžší vrtulníky jednoduše naddimenzované, jako je třeba hlídkování, pátraní a záchrana SAR (Search and Rescue) nebo civilní přeprava osob a materiálu (např. v rámci řešení pandemie Covid-19, viz dále).

Vladimír Bednár pro DennikN uvedl, že letová hodina vrtulníku Black Hawk (včetně servisu) stojí 3500 dolarů (91 000 Kč). Není ale úplně jasné, zda cena odpovídá provozu ve slovenských podmínkách, kde je například výrazně levnější pracovní síla a služby.

Podobnou částku ale pro zahraniční uživatele (FMS) uvádí dokument úřadu podtajemníka amerického ministra obrany pro finanční kontrolu USD (C) (Under Secretary of Defense (Comptroller)) pro fiskální rok (FY) 2021. Stejný dokument pak uvádí pro Armádou ČR nakupované útočné vrtulníky AH-1Z Viper cenu 4744 dolarů za hodinu a pro UH-1Y Venom 8556 dolarů za hodinu. Vzpomínány UH-72A pak létá za 2583 dolarů za hodinu a dvourotorový CH-47F Chinook 6415 dolarů za hodinu.

Jak ceny odpovídají skutečným nákladům v českých / slovenských podmínkách není jasné, ale je poněkud překvapující, že provoz UH-1Y stojí více než provoz UH-60M. Je však pravda, že UH-1Y má v základu elektro-optický senzor a také zbraňové systémy, včetně řízených střel. Americké Venomy / Vipery také povětšinou operují z výsadkových lodí, což dále může ovlivnit provozní náklady.

Dále náklady zveřejněné USD(C) se v průběhu let dosti zásadně mění a provozní částky jsou tak pro daný rok (2018, 2019, 2020) unikátní. Dokument například pro FY2020 uvádí cenu za letovou hodinu pro UH-60M 3148 dolarů, ale pro rok 2019 dokonce 4346 dolarů. Je tedy jasné, že cenu ovlivňuje aktuální technický stav flotily a unikátní roční servisní náklady. Provozní náklady Venomu jsou ale vždy podstatně vyšší.


Hodinové náklady pro americké vojenské vrtulníky (FY 2021); větší fotocomptroller.defense.gov

Je také si dobré uvědomit, že lehčí vrtulníky šetří letové hodiny těžších vrtulníků a odkládají nutné a náročné technické prohlídky, nákup drahých náhradních dílů či generální opravy. To vše je přitom u lehčích vrtulníků výrazně levnější. Na druhou stranu v případě jednoho typu odpadá nutnost udržovat dva výcvikové programy, dva servisní týmy a dvě provozní zázemí.

V každém případě před Vánocemi Naď upřednostnil nákup dalších dvou vrtulníků Black Hawk, místo nákupu lehčích strojů. Oba vrtulníky mají získat plnou výbavu, výstroj a výzbroj a podporovat operace slovenských speciálních sil. Na stejnou úroveň pak mají být modernizovány dva již sloužící slovenské Black Hawky.

Důvod amerického výběru je prostý – Američané skrze program ERIP darovali Slovensku 50 milionů euro na nákup amerických zbraní. Slovensko musí v kontraktu doplatit polovinu. Takže Bratislava na nákup vrtulníků může vynaložit 100 milionů dolarů (2,145 miliardy Kč; 82 milionů euro), přičemž Washington zaplatí polovinu.


HH-60G Pave Hawk speciálních sil amerického letectva; větší foto / USAF

Slovenská armáda nakupuje Black Hawky pro budovanou těžkou 1. mechanizovanou brigádu Topoľčany. Slovensko, jako další středoevropské země, se pro potřeby NATO zavázalo vybudovat, vyzbrojit a vybavit jednu těžkou brigádu.

„Naše závazky zahrnují i víceúčelové vrtulníky potřebné pro vzdušnou podporu pozemních sil včetně nasazení vrtulníků speciálních sil,“ uvádí tiskové oddělení MO SR. „Při zachování podpory jedné vrtulníkové platformy odpadá i potřeba zakázek specifického podpůrného vybavení, jako je kontrolní a měřící technika, nářadí, přípravky a prostředky pozemního zabezpečení. Výhodou je také optimalizace výcviku létajícího a technického personálu.“

Současně MO SR zdůrazňuje pozdější nákup zřejmě devíti lehčích vrtulníků pro zabezpečení letecké záchranné služby na území Slovenska. Nyní tento úkol nonstop zajišťují vrtulníky Mi-17. Nejčastěji se skloňují zmíněné UH-72A nebo militarizovaný Bell 429.

Ale také výkonné Black Hawky se zapojují do řešení civilních krizových situací v rámci Slovenska. Zúčastnily se například hašení požárů nebo zajistily transport plicních ventilátorů či zdravotnických pomůcek.


Slovak Training Academy

V každém případě budou dva nové slovenské Black Hawky a dva již provozované vybaveny systémy pro operace speciálních sil. Není ale jasné, jaké senzory, vybavení a zbraně slovenské Black Hawky získají. Klíčové bude, zda se v nabídce objeví především přední elektro-optický senzor s termovizní kamerou.

Obecně se dá odhadnout jednotková cena holého UH-60M na 15 milionů dolarů. Slovensko tak může až 70 milionů dolarů využít na nákup senzorů, elektroniky, avioniky, vybavení vrtulníků a pilotů, výstroje a výzbroje. Částka zřejmě dovolí i nákup bočních závěsníků pro nesení přídavných nádrží či raketové výzbroje. Ale jde čistě o spekulace – MO SR žádná specifika vylepšených UH-60M zatím oficiálně nezveřejnilo. Není také jasné, zda MO SR využije celou částku pro nákup vrtulníků a vybavení.

Smlouva na nákup dvou plně vybavených Black Hawků a modernizace dvou stávajících může být podepsána letos. Bratislava již poslala Washingtonu akviziční poptávku a americká strana na jaře pošle cenovou nabídku. Poté bude jasnější, jak Bratislava „vyšperkuje“ své Black Hawky.

V této věci za pozornost nepochybně stojí činnost soukromého výcvikového střediska Slovak Training Academy v Košicích. Centrum provozuje čtyři vrtulníky UH-60A Black Hawk a je jediným soukromým provozovatelem vrtulníků Black Hawk v Evropě. V Košicích se mimo jiné připravují a cvičí piloti a mechanici slovenské armády. Slovensko tak má vybudovanou kvalitní infrastrukturu a zázemí pro výcvik pilotů a provoz Black Hawků.

Zdroj: DennikN

Nahlásit chybu v článku



Související články

Výzbroj pre slovenské vrtuľníky UH-60M Black Hawk

Slovensko obstaralo v roku 2015 deväť vrtuľníkov UH-60M, ktoré sú dodávané bez výzbroje. Nikdy ...

Armáda ČR: UH-60M Black Hawk vs. UH-1Y Venom / AH-1Z Viper

Armáda ČR porovnává dvě americké nabídky na nové vojenské vrtulníky. V úvahu připadá UH-60M Black ...

UH-60M Black Hawk vs UH-1Y Venom / AH-1Z Viper: Jakou cestou se vydá Armáda ČR?

České ministerstvo obrany (MO ČR) posuzuje akvizici vrtulníků UH-60M Black Hawk nebo dua vrtulníků ...

Nové motory pro vrtulníky AH-64E Guardian a UH-60M Black Hawk

Americká společnosti Boeing začne s integraci zcela nových turbohřídelových motorů General Electric ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • anmima
    12:18 15.05.2024

    Bojové streľby vrtuľníkov UH-60M

    https://www.mil.sk/109649/?pg=...

    Bojové streľby vrtuľníkov UH-60M

    https://www.mil.sk/109649/?pg=...

  • anmima
    11:08 16.11.2022

    V Prešove majú postaviť hangár pre šesť vrtuľníkov Black Hawk za 4,9 milióna eur. Začatie obstarávania stavby v stredu odsúhlasila vláda, samotný hangár by mali začať stavať budúci ...Zobrazit celý příspěvek

    • Miro
      09:15 17.11.2022

      Už som to tu dával koncom septembra :)

      Už som to tu dával koncom septembra :)

  • Miro
    20:15 29.09.2022

    V areáli 51. krídla Prešov Ozbrojených síl SR plánuje rezort obrany postaviť nový hangár na garážovanie, údržbu a prevádzku šiestich kusov vrtuľníkov UH-60 Black Hawk. ...Zobrazit celý příspěvek

  • pole pole
    18:03 28.09.2022

    tak môžeme kúpiť ďalšie UH60. Do plánovaných 18 nám chýba ...Zobrazit celý příspěvek

    • Praclik
      23:34 28.09.2022

      No Nad spomenul pre Nko hlavne 4x4, drony a potencionalne PVO. Ale maju si to na MOSR este zvazit. Helikoptery asi nebudu uplnou prioritou. Za 200 mil Eur by sa kludne dali nakupit ...Zobrazit celý příspěvek

      • mikojan29
        07:45 29.09.2022

        Presne ako píšeš: PVO, drony a JLTV. Kombinácia z týchto troch vecí, podľa výberu vojakov, ceny a termínov dodania.

        Presne ako píšeš: PVO, drony a JLTV. Kombinácia z týchto troch vecí, podľa výberu vojakov, ceny a termínov dodania.

        • Nesher
          10:51 29.09.2022

          Takže Gerlach je mrtvý?

          Takže Gerlach je mrtvý?

        • pjaro77
          18:37 29.09.2022

          Na kieho by nám teraz boli JLTV alebo iné 4x4 ? Na čo by slúžili ?

          Na kieho by nám teraz boli JLTV alebo iné 4x4 ? Na čo by slúžili ?

          • PavolR
            20:59 29.09.2022

            Tu je rozpísané, kam všade by boli ešte potrebné 4x4 (a to tam nie je spomenuté všetko):
            https://blog.sme.sk/vladimirbe...

            Tu je rozpísané, kam všade by boli ešte potrebné 4x4 (a to tam nie je spomenuté všetko):
            https://blog.sme.sk/vladimirbe...

          • Hevonen
            11:12 30.09.2022

            52.vpr potrebuje svoju mobilitu a aj ťažká a stredná mechanizovaná či VP. Pôvodné požiadavky boli: Druh techniky - 1.číslo verzia - BOV 4 x 4 (Gu, Gr) - 2. číslo verzia VTV 4 x ...Zobrazit celý příspěvek

      • PavolR
        08:19 29.09.2022

        Hmm, napr. JLTV v kombinácii s MADIS?
        https://missiledefenseadvocacy...
        Len koľko by tak ostalo na prieskumné drony?

        Hmm, napr. JLTV v kombinácii s MADIS?
        https://missiledefenseadvocacy...
        Len koľko by tak ostalo na prieskumné drony?

      • Raven98
        09:19 29.09.2022

        Som zvedavý na aké PVO z US výzbroje by sme mali, ale možno NASAMS ? Ak sa tie amraamy dajú zdieľať s F-16.

        Som zvedavý na aké PVO z US výzbroje by sme mali, ale možno NASAMS ? Ak sa tie amraamy dajú zdieľať s F-16.

        • PavolR
          15:17 29.09.2022

          Na PVO stredného dosahu tých peňazí asi nie je dosť, mimo to nech teraz radšej vyrábajú NASAMS pre Ukrajinu a my by sme sa poobzerali v Kórei alebo Izraeli, ktoré UA nedodávajú.

          Na PVO stredného dosahu tých peňazí asi nie je dosť, mimo to nech teraz radšej vyrábajú NASAMS pre Ukrajinu a my by sme sa poobzerali v Kórei alebo Izraeli, ktoré UA nedodávajú.

    • ggtt
      12:35 29.09.2022

      Mne pride najpraktickejsie PVO. Pri rychlom dodani sa mozu nase systemy posunut na UA. Ale moznosti je vela - vid strana 13 ...Zobrazit celý příspěvek

  • Sgt Murphy
    19:16 21.05.2021

    450 mil. $ - 9 ks UH-60M bez výbavy, 2015-2020 111 mil. $ - 2 ks UH-60M s výbavou, 2021-2025 Tak to zhrniem. Vzdušné sily ČR dostanú 4 ks plne vyzbrojených bojových helikoptér ...Zobrazit celý příspěvek

    • Clanek
      23:39 21.05.2021

      450mil USD (400mil E) byla maximalni cena zakazky, ne nakonec zaplacena cena, ta byla 261mil USD, tedy v prepoctu ne 50mil za holej stroj, ale 29mil USD. Zrovnatak SR ted nejde ...Zobrazit celý příspěvek

      • Sgt Murphy
        00:33 22.05.2021

        Hovoríš že Slovensko platilo za 9 ks UH-60M nie 450 mil. $ ale 261 mil. $ Nezdá sa ti tá cena divná keď Litva kupuje 4 ks za 213 mil. $ a to ešte 31 mil. $ im doplácajú USA? :) ...Zobrazit celý příspěvek

        • Double
          02:01 22.05.2021

          nevies o com tocis, ale ze vobec.

          https://www.cas.sk/clanok/3156...

          nevies o com tocis, ale ze vobec.

          https://www.cas.sk/clanok/3156...

          • Sgt Murphy
            02:27 22.05.2021

            Americká strana nám odklepla nákup vrtuľníkov za cenu 450 mil. $. Čo povedal Glváč Novému Času mi je ukradnuté.

            Americká strana nám odklepla nákup vrtuľníkov za cenu 450 mil. $. Čo povedal Glváč Novému Času mi je ukradnuté.

          • Double
            12:50 22.05.2021

            Americania obklepli plne vybavene vrtulniky + vela veci do zazemia. Nasi si z toho vybrali co chceli. Ty tu vytahujes cenu plne vybavenych vrtulnikov a priradujes ju k nasim ...Zobrazit celý příspěvek

          • Sgt Murphy
            13:01 22.05.2021

            Američania nám neodklepli plne vybavené vrtuľníky ani plno vecí do zázemia... videl si to vôbec? ...Zobrazit celý příspěvek

          • Flader
            09:14 23.05.2021

            Už sa to riešilo X-krát. Prvotná ponuka mala stanovenú MAXIMÁLNU MOŽNÚ cenu 450M. Konečná vyjednaná cena bola tých 26+M. Ale všetko čo bolo v tej prvej ponuke sme za tých 260 aj ...Zobrazit celý příspěvek

          • Sgt Murphy
            15:56 23.05.2021

            Ok, takže to rozoberiem do podrobnejšia. Cena nákupu 2 ks nových vrtuľníkov a vyzbrojenia starších strojov je 111 391 478 USD (naschvál nepočítam dar 50 mil. USD z roku 2018, ...Zobrazit celý příspěvek

          • Sgt Murphy
            16:03 23.05.2021

            Ale verte si chlapi akýmkoľvek hovadinám ktoré vám niekto podsunie akým len chcete, nikto vám to nezakazuje, je to len pre vašu škodu. Skúste ale používať trochu sedliackeho ...Zobrazit celý příspěvek

        • Clanek
          08:02 22.05.2021

          Vy vazne nevite o cem mluvite. Rozdily v tom co odklepne kongres a jaka je vysledna cena jsou prece naprosto bezne. Rozdil byl i u F16, kde max cena zakazky byla 2,7mld usd a ...Zobrazit celý příspěvek

          • Sgt Murphy
            15:36 22.05.2021

            "prave cena vybavy a vyzbroje je to co vam vrtulnik zdrazi klidne 2x" Samozrejme, na vrtuľník stoja dva guľomety a FLIR pozorovací a zameriavací prístroj ako 3 nové tanky, že mi ...Zobrazit celý příspěvek

  • mikojan29
    10:13 21.05.2021

    Podrobnosti ohľadne akvizície nových UH-60M SOF pre VzS OSSR, rozpísané prehľadne v prílohe "Vlastný ...Zobrazit celý příspěvek

    • Sgt Murphy
      15:15 21.05.2021

      Ani jedna helikoptéra nebude vybavená ako "záchranársky" vrtuľník (modul casevac/medevac) na evakuáciu zraneného. Ani jedna helikoptéra nebude mať PLS (Personal locator system) na ...Zobrazit celý příspěvek

      • Sgt Murphy
        16:11 21.05.2021

        Tiež by som pripomenul, že helikoptéry pre špeciálne operácie bývajú okrem FLIR vybavené tiež meteo radarom na let v zhoršených poveternostných podmienkach / alebo aj ...Zobrazit celý příspěvek

        • Sgt Murphy
          17:07 21.05.2021

          Ďalšia pripomienka - všetky americké helikoptéry sa okrem Common Missile Warning System (CMWS) vybavujú tiež ochrannými systémami Common Infrared Countermeasure (CIRCM) a AN/APR-39 ...Zobrazit celý příspěvek

          • Sgt Murphy
            17:08 21.05.2021

            Mám pocit, že jedny diletanti z ministerstva obrany odišli a nahradili ich ďalší diletanti.

            Mám pocit, že jedny diletanti z ministerstva obrany odišli a nahradili ich ďalší diletanti.

          • Ján Paliga
            23:39 21.05.2021

            @ Sgt Murphy

            A odišli vôbec? ;-

            @ Sgt Murphy

            A odišli vôbec? ;-

  • Jura99
    18:02 05.02.2021

    Ta nevraživost vůči H-1 a na oplátku pak vůči UH-60M je zbytečná. AČR hledala užitkový stroj pro podporu výsadkového pluku a do toho se podařilo vpašovat bitevní stroj, který by ...Zobrazit celý příspěvek

    • Torong
      18:36 05.02.2021

      Jistě. Oba vrtulníky jsou aktuální špička mezi srovnatelnými vrtulníky. Jen je škoda, že Slováci své vrtulníky koupili bez výbavy.

      Jistě. Oba vrtulníky jsou aktuální špička mezi srovnatelnými vrtulníky. Jen je škoda, že Slováci své vrtulníky koupili bez výbavy.

      • HEKTOR
        19:05 05.02.2021

        Torong - síce súhlasím že je škoda že sú bez výbavy,ale zase fakt je,že si osobne nemyslím že naše dve krajiny sa niekedy aj "naozaj" zapoja do bojovej činnosti v zahraničí...

        Torong - síce súhlasím že je škoda že sú bez výbavy,ale zase fakt je,že si osobne nemyslím že naše dve krajiny sa niekedy aj "naozaj" zapoja do bojovej činnosti v zahraničí...

        • Sgt Murphy
          21:51 05.02.2021

          To je len o politickej vôli. Doteraz vládli verní súdruhovia, takže sa ani nečudujem že SR často hralo na politickom poli mŕtveho chrobáka. Armáda nie je to len o operáciách, ale ...Zobrazit celý příspěvek

        • Scotty
          23:30 05.02.2021

          HEKTOR
          Naše vrtulníky Mi-171 se do řekněme bojové činnosti v zahraničí už zapojili.

          HEKTOR
          Naše vrtulníky Mi-171 se do řekněme bojové činnosti v zahraničí už zapojili.

          • HEKTOR
            21:39 06.02.2021

            Scotty - no nie je bojová činnosť ako bojová činnosť...v afgáne lieta napr. veľa civilných vrtuľníkov kontraktorských firiem...takže technický operujú v bojovej zóne,ale nie je to ...Zobrazit celý příspěvek

        • Ján Paliga
          00:03 06.02.2021

          ... hlavne aby sme sa bránili sami, na to potrebujeme vyzbrojiť vrtuľníky....

          ... hlavne aby sme sa bránili sami, na to potrebujeme vyzbrojiť vrtuľníky....

        • TF_HU
          11:25 17.02.2021

          HEKTOR
          ještěže neplníme úkoly podle toho jak vy si !osobně nemyslíte" :-)

          HEKTOR
          ještěže neplníme úkoly podle toho jak vy si !osobně nemyslíte" :-)

      • Jura99
        19:10 05.02.2021

        ano i ne, jelikoz v podstate obnovuji vrtulnikovou techniku, lze to chapat tak, ze zacali proste od tech konfiguraci, kde vyzbroj nepotrebuji. Ani ACR nema zdaleka vsechny ...Zobrazit celý příspěvek

        • TF_HU
          11:27 17.02.2021

          Jura99
          Ano máte recht...například stroje SAR a MEDEVAC výzbroj nemají. Stejně tak salónní verze je beze zbraní. Ostatní vrtulníky mají možnost určitou výzbroj nést.

          Jura99
          Ano máte recht...například stroje SAR a MEDEVAC výzbroj nemají. Stejně tak salónní verze je beze zbraní. Ostatní vrtulníky mají možnost určitou výzbroj nést.

        • mudry.udrzbar
          12:40 18.02.2021

          od zaciatku sa pocitalo s dovybavenim UH 60 po zalietani

          od zaciatku sa pocitalo s dovybavenim UH 60 po zalietani

          • Ján Paliga
            23:35 18.02.2021

            A boli všetky stroje s prípravou na dovyzbrojenie od výroby? Lebo mne sa zdá, že nie...

            A boli všetky stroje s prípravou na dovyzbrojenie od výroby? Lebo mne sa zdá, že nie...

          • mikojan29
            10:25 19.02.2021

            Záleží, čo sa tým dovyzbrojením myslí, či len guľomety a sebaochrana alebo riadené a neriadené rakety, kanóny, k tomu optoelektronika? Na prvé by mali byť pripravené všetky. Na ...Zobrazit celý příspěvek

          • Ján Paliga
            20:32 19.02.2021

            ... myslené káblové vývody, prispôsobenie na uchycovanie doplnkových štruktúr a podobne...

            ... myslené káblové vývody, prispôsobenie na uchycovanie doplnkových štruktúr a podobne...

          • mikojan29
            21:06 19.02.2021

            Tak je to upresnené. Na dvoch čo už máme to doplnia, na nových dvoch to dajú už z výroby a ostatné - tam nebol zámer ťažko ich vyzbrojiť, len boční strelci a sebaochrana. Škoda, že ...Zobrazit celý příspěvek

    • HEKTOR
      19:02 05.02.2021

      Jura99 - som rád že som sa od vás dočkal objektívneho príspevku v ktorom ste sa dokázali odosobniť...
      som si normálne musel 3x skontrolovať či to je váš nick :)

      Jura99 - som rád že som sa od vás dočkal objektívneho príspevku v ktorom ste sa dokázali odosobniť...
      som si normálne musel 3x skontrolovať či to je váš nick :)

      • Jura99
        19:13 05.02.2021

        totiz je docela vtipne, kdyz se dva trpaslici hadaji, kdo je vetsi :).

        totiz je docela vtipne, kdyz se dva trpaslici hadaji, kdo je vetsi :).

        • Hajo
          19:29 05.02.2021

          Jura99 - aj ja som príjemne prekvapený

          Jura99 - aj ja som príjemne prekvapený

        • HEKTOR
          19:45 05.02.2021

          Jura99 - ako vtipné to možno je,ale osobne ma nebaví čítať x hlúpych príspevkov ktoré to tu zahlcujú keď hľadám príspevky ktoré ma informačne obohatia...

          Jura99 - ako vtipné to možno je,ale osobne ma nebaví čítať x hlúpych príspevkov ktoré to tu zahlcujú keď hľadám príspevky ktoré ma informačne obohatia...

    • Matesaax
      23:14 05.02.2021

      Nemyslím si,že vrtulníky Bell se pořizovali kvůli výsadkovému pluku,jak tady každý pořád opakuje do omrzení.Hlavně těch 8 Venomů ten pluk opravdu nepodpoří.Jo kdyby se kupovalo ...Zobrazit celý příspěvek

    • SKmartinTO
      06:56 14.02.2021

      ☆ Dúfam že si OK. Máš môj prvý Palce Zelený ,) Rozumné Zhodnotenie

      ☆ Dúfam že si OK. Máš môj prvý Palce Zelený ,) Rozumné Zhodnotenie

      • SKmartinTO
        06:58 14.02.2021

        sorr. Samozrejme PAĽČEK,)

        sorr. Samozrejme PAĽČEK,)

    • TF_HU
      11:23 17.02.2021

      Jura99
      Ne, nehledala. Tak jak to podáváte to rozhodně nebyl důvod pořizování.

      Jura99
      Ne, nehledala. Tak jak to podáváte to rozhodně nebyl důvod pořizování.

  • Arthur
    14:29 05.02.2021

    Ministerstvo obrany dostalo pokutu 550 milionů Kč za to, že nevypořádalo námitky společnosti Leonardo zdroj: ...Zobrazit celý příspěvek

    • Clanek
      14:40 05.02.2021

      Prava kapsa, leva kapsa. Podobne pokuty zacnou mit smysl az bude zakonem dano, ze se vybrana castka musi pouzit na neco konkretniho, treba nejaky fond, dobrocinny ucel nebo tak. Do ...Zobrazit celý příspěvek

      • Jura99
        16:42 05.02.2021

        jenže o tu částku zchudne obranný rozpočet a pochybuji, že ministr půjde na vládu se žádostí o navýšení rozpočtu o 550mil.

        jenže o tu částku zchudne obranný rozpočet a pochybuji, že ministr půjde na vládu se žádostí o navýšení rozpočtu o 550mil.

    • Scotty
      15:12 05.02.2021

      Další příklad nefunkčního zákona o zadávání veřejných zakázek.... Bylo by dobré připomenout že na začátku byla neodůvodněná obstrukce ze strany Leonarda.

      Další příklad nefunkčního zákona o zadávání veřejných zakázek.... Bylo by dobré připomenout že na začátku byla neodůvodněná obstrukce ze strany Leonarda.

  • korbendalas
    13:19 04.02.2021

    zase koupí variantu social edition?? sice je to UH-60 ale nemá polovinu vybavení co běžně používaný vrtulníky v misích, stačí se kouknout na kokpit a na čumák, všude záslepky jak ...Zobrazit celý příspěvek

    • mikojan29
      14:27 04.02.2021

      Niekedy je social edition lepší ako last edition.

      Niekedy je social edition lepší ako last edition.

      • korbendalas
        14:38 04.02.2021

        No leda jako autobus pro lety na slovensku a v ramci bezpečný evropy.

        No leda jako autobus pro lety na slovensku a v ramci bezpečný evropy.

      • Torong
        15:29 04.02.2021

        No pokud ten "last edition" obsahuje to nejlepší conjde v současné době sehnat, tak ani ne. Navíc vzhledem k tomu, že jak USMC tak US Army bude s velkou pravděpodobností nahrazovat ...Zobrazit celý příspěvek

        • Double
          17:19 04.02.2021

          Ako je zrejme z clanku pod ktorym si napisal tento komentar, vybavenie sa da velmi lahko dokupit. Vo svete lietaju tisicky modernych Blackhawkov, je velmi nepravdepodobne, ze ...Zobrazit celý příspěvek

          • Scotty
            17:51 04.02.2021

            /Vo svete lietaju tisicky modernych Blackhawkov, je velmi nepravdepodobne, ze UH-60M je posledna verzia tohto vrtulnika./ Že je UH-60M poslední vyráběnou verzí tohoto vrtulníku od ...Zobrazit celý příspěvek

          • Torong
            18:43 04.02.2021

            Ale no tak... Pořád dokolečka. USA hledá nástupce vrtulníků pro všechny složky. Do té doby budou sloužit současné stroje tedy UH60M a AH64 pro US Army a UH1Y a AH1Z pro USMC. ...Zobrazit celý příspěvek

          • Torong
            18:44 04.02.2021

            Ještě mi napiš, jaké limity ten vrtulník má...

            Ještě mi napiš, jaké limity ten vrtulník má...

          • Double
            19:44 04.02.2021

            Nove UH-60 sa predavaju jedna radost. Za to o UH-1 nie je ziadny zaujem, teda az na ACR. USA hlada nastupcu, ale najskor sa budu vyradzovat stare vrtulniky, najskor Acka, potom ...Zobrazit celý příspěvek

          • Sgt Murphy
            23:01 04.02.2021

            "Že je UH-60M poslední vyráběnou verzí tohoto vrtulníku od LM se dá říct celkem jistě." Je to isté ako tvrdiť, že vývoj F-16 sa zastavil s príchodom F-35... a napriek tomu sa tak ...Zobrazit celý příspěvek

          • Torong
            08:58 05.02.2021

            Double: H1 má Bahrajn a nakoupil je i Pákistán, nebyly mu dodány z politických důvodů. Zájem má Rumunsko a Polsko. "USA hlada nastupcu, ale najskor sa budu vyradzovat stare ...Zobrazit celý příspěvek

          • Razem
            10:09 05.02.2021

            Torong Jediným uživatelem systému H1 jsou USA a jediným doposud získaným zahr. zákazníkem je ČR. AH-1Z se automaticky nerovná systém H1. K tomu potřebuješ ještě UH-1Y aby jsi to ...Zobrazit celý příspěvek

          • Scotty
            10:47 05.02.2021

            Sgt Murphy Jak popsat x řádků o ničem. Tvrdím že UH-60M bude poslední nově vyráběná verze. Podobně jako F-16 Block 70/72 bude poslední nově vyráběná F-16. Že budou během sloužby ...Zobrazit celý příspěvek

          • Torong
            11:51 05.02.2021

            A nějaký faktický argument bys neměl? Ale slovíčkaření by ti šlo. To zas jo... Systém H1 se to nazývá proto, že oba vrtulníky mají shodné ovládání (pilot může bez přeškolování ...Zobrazit celý příspěvek

          • Razem
            12:06 05.02.2021

            H1 se označuje kombinace strojů UH-1Y a AH-1Z. Pokud někdo koupí pouze AH-1Z či UH-1Z, tak označení tohoto nákupu jako systém H1 je chybné. Co je systém H1, když si to neumíš ...Zobrazit celý příspěvek

          • Torong
            12:25 05.02.2021

            "H1 se označuje kombinace strojů UH-1Y a AH-1Z. Pokud někdo koupí pouze AH-1Z či UH-1Z, tak označení tohoto nákupu jako systém H1 je chybné." Ano máš pravdu. A mění to něco na tom, ...Zobrazit celý příspěvek

          • Razem
            12:34 05.02.2021

            Torong Nejedná se o slovíčkaření, ale říct, že Bahrajn má H1 a Pákistánu byl zamítnut je mylné. Protože v obou případech se jedná jen o AH-1Z Austrálie nemá zájem o AH-1Z. ...Zobrazit celý příspěvek

          • Torong
            12:47 05.02.2021

            Razem: Ale no tak... To o co se snažíš, je vsugerovat, že vrtulníky AH1Z/UH1Y jsou špatné, protože ČR je jediný zahraniční uživatel. To ale není pravda. Je jedno, zda uživatel ...Zobrazit celý příspěvek

          • Torong
            12:50 05.02.2021

            Jo a k Austrálii... Nákup skutečně zvažovala. To, že nakonec vybrali AH64E je dáno většími finančními možnostmi Australské armády. Ano, AH64E by se mi líbil ještě víc, ale to je ...Zobrazit celý příspěvek

          • Razem
            12:52 05.02.2021

            Já v tomto vlákně jen upozoňuju na chyby a nepřesnosti. Vše ostatní je jen vaše fantazie.

            Já v tomto vlákně jen upozoňuju na chyby a nepřesnosti. Vše ostatní je jen vaše fantazie.

          • Razem
            12:57 05.02.2021

            Nový víceúčelový vrtulník rozhodně nenahrazuje MI-2. MI-2 sloužil u CLV Pardubice, tam byl nahrazen typem Enstrom 480

            Nový víceúčelový vrtulník rozhodně nenahrazuje MI-2. MI-2 sloužil u CLV Pardubice, tam byl nahrazen typem Enstrom 480

          • Sgt Murphy
            13:26 05.02.2021

            Torong, z kade máš info že UH-1Y/AH-1Z vychádza z najmodernejších UH-60M a AH-64E, keďže tieto verzie vznikli až roky po tom, čo začala produkcia pre USMC, dokonca nemáte na ne ...Zobrazit celý příspěvek

          • Sgt Murphy
            13:53 05.02.2021

            Scotty: UH-60M nie je poslednou ani najnovšou verziou tohto vrtuľníku. Tými sú HH-60W, ktoré majú oproti UH-60M napr. novú zosilnenú konštrukciu trupu, zväčšený vnútorný priestor, ...Zobrazit celý příspěvek

          • Scotty
            15:23 05.02.2021

            Sgt Murphy V tom případě není poslední verzí UH-1 verze Y, ale X. Tedy vývoj této platformy stále úspěšně pokračuje a mnoho let ještě bude. Takže je vidět že platforma UH-1 má ...Zobrazit celý příspěvek

          • Sgt Murphy
            15:40 05.02.2021

            Scotty: Nejaké bližšie info k tej verzii UH-1 "X" alebo je to len vtip.

            Scotty: Nejaké bližšie info k tej verzii UH-1 "X" alebo je to len vtip.

          • Scotty
            16:09 05.02.2021

            Je to japonská armádní verze. Pro výrobu už je označovaná jako XUH-2.
            https://imgproc.airliners.net/...

            Je to japonská armádní verze. Pro výrobu už je označovaná jako XUH-2.
            https://imgproc.airliners.net/...

          • Sgt Murphy
            16:17 05.02.2021

            Len mi prosím ťa netvrď, že upgrade UH-1Y sa nazýva UH-1X, lebo to sa maximálne strápniš, už len kvôli logickému abecednému poradiu, kedy verzie H-1Y/Z značia posledné modely tejto ...Zobrazit celý příspěvek

          • Torong
            16:19 05.02.2021

            Sgt Murphy Nepsal jsem že UH1Y vychází z UH60M, ale že jsou na stejné úrovni. Motory T700 verze D nejsou novější než C. Jsou pouze nalad~ny na jiný výkon. UH60M je o skoro 4 tuny ...Zobrazit celý příspěvek

          • Sgt Murphy
            16:34 05.02.2021

            Ok, budem ťa citovať keďže nevieš čo píšeš: "Ve skutečnosti je H1 technicky na stejné úrovni jako AH64E/UH60M. Například motory a rotorová skupina jsou stejné." Z kadiaľ si prosím ...Zobrazit celý příspěvek

          • Torong
            18:42 05.02.2021

            Sgt. Murphy A co je na tom špatně? Všechny vrtulníky mají stejné motory, jen je má každý naladěný na jiný výkon, podle požadavků na daný vrtulník. Samotný motor, elektronika atd. ...Zobrazit celý příspěvek

          • Sgt Murphy
            20:47 05.02.2021

            Ok nechcem tu zas nejako slovičkáriť, ale keď napíšeš že majú všetko to isté, tak predpokladám, že tým myslíš zhodné komponenty, ako napr. medzi AH-1Z a UH-1Y na 84%, pretože tak ...Zobrazit celý příspěvek

          • Scotty
            23:28 05.02.2021

            Sgt Murphy /Prečo silnejšie motory? Napr. pre operácie v prostredí "hot and high", kde potrebuješ čo najviac prebytku výkonu. Takže UH-1Y má motory GE T700 o výkone 1,363 kW ale ...Zobrazit celý příspěvek

          • Sgt Murphy
            00:33 06.02.2021

            Scotty: - T700-GE-401C je motor z vrtuľníku SH-60B, ktorý vstúpil do služby v roku 1984, - T-700-GE-701D je motor z roku 2004 pre vrtuľníky UH-60M ... Máš pravdu, nie je o cca. 5% ...Zobrazit celý příspěvek

          • TF_HU
            11:50 17.02.2021

            Razem a Torong nechci se míchat do vašich citových projevů, ale sytém H1 zahrnuje oba stroje jak píše Razem, je to i koncept boje se kterým jsou oba spojeni. BTW...Mi2 jsou u CLV ...Zobrazit celý příspěvek

        • Double
          14:38 05.02.2021

          "H1 má Bahrajn a nakoupil je i Pákistán, nebyly mu dodány z politických důvodů. Zájem má Rumunsko a Polsko." Nepoznas rozdiel medzi UH-1 a AH-1? UH-1 nikto nekupuje, pretoze je ...Zobrazit celý příspěvek

          • Scotty
            16:00 05.02.2021

            /Nepoznas rozdiel medzi UH-1 a AH-1? UH-1 nikto nekupuje, pretoze je prakticky vo vsetkom horsi nez konkurencia./ Rumunsko deklarovalo zájem o obě varianty. /Ma stare motory, co ...Zobrazit celý příspěvek

          • Torong
            16:11 05.02.2021

            Ah bože, to vaše netýkavé Slovenské ego... "Nepoznas rozdiel medzi UH-1 a AH-1?" Viz debata s Razem výše "UH-1 nikto nekupuje, pretoze je prakticky vo vsetkom horsi nez ...Zobrazit celý příspěvek

          • Razem
            16:32 05.02.2021

            Torong
            Prosím nepřisuzujte mi autorství něčeho co jsem nepsal. Děkuji

            Torong
            Prosím nepřisuzujte mi autorství něčeho co jsem nepsal. Děkuji

          • Double
            17:12 05.02.2021

            "Rumunsko deklarovalo zájem o obě varianty." Kupovat je v cestine totozne s "deklarovat zajem"? Dobre no :D "Měl stejný problém jako UH-60 tedy byl pomalejší než bylo požadováno. ...Zobrazit celý příspěvek

          • Scotty
            17:55 05.02.2021

            /Dalsi nezmysel, UH-60-tky sa samotneho tendra sa zucastnili. UH-1Y nesplinila ani minimalne parametre./ A neuspěli. S motory to nemělo co do činění. Bell se do programu ...Zobrazit celý příspěvek

          • Torong
            18:54 05.02.2021

            "Torong, tomu co zazivas sa hovori "coping". Tie tvoje nezmysly uz nebudem dalej komentovat, kazdemu je aj tak jasne, ze nevies o com tocis." Děkuji za potvrzení toho co jsem psal. ...Zobrazit celý příspěvek

    • Clanek
      15:18 04.02.2021

      Predstavte si ze mate novy stroj, na kterem je nove ale absolutne vsechno. Vazne jej potrebujete mit vybaveny plne hned ze startu? A proc, kdyz prvni dva roky se budete zaletavat a ...Zobrazit celý příspěvek

      • Torong
        15:35 04.02.2021

        Tak to by musel být hodně zvláštní obchod. Následné dovybavení je dražší prakticky vždy. A je jedno zda jde o auto, byt nebo bojový vrtulník. Samozřejmě, pokud se bavíme o ...Zobrazit celý příspěvek

        • Clanek
          16:20 04.02.2021

          Tu levnejsi variantu tam zminuju jen proto, ze kdyz se neco dodelava je kolikrat vic moznosti, nez co nabidne prodejce (s partnery) pri prodeji. BH lita vsude spousta, kity na to ...Zobrazit celý příspěvek

          • Scotty
            18:00 04.02.2021

            Jelikož je bude pro Slováky dovybavovat v podstatě výrobce je naprosto jedno za kolik by pořídily jinde. To že k vrtulníkům nepořídili ani kulometnou výzbroj (o dalším radši ani ...Zobrazit celý příspěvek

          • Miro
            19:03 04.02.2021

            Scotty mám info od človeka z oboru, že už dlhšiu dobu disponujeme guľometmi na BH a cvičia sa palubný strelci. Bližšie info neviem.

            Scotty mám info od človeka z oboru, že už dlhšiu dobu disponujeme guľometmi na BH a cvičia sa palubný strelci. Bližšie info neviem.

          • Scotty
            19:26 04.02.2021

            Miro
            Tak to by byla super utajená akce. Tomu že by se OSSR nepochlubili se ani nechce věřit......

            Miro
            Tak to by byla super utajená akce. Tomu že by se OSSR nepochlubili se ani nechce věřit......

          • Miro
            19:42 04.02.2021

            Nj aj ja som sa divil, že s tým nevyšli von. A nevravel mi či cvičia s nejakými starými guľometmi alebo majú niečo nové len, že sa cvičia palubný strelci. A že keď bude vhodná doba ...Zobrazit celý příspěvek

          • Ján Paliga
            22:34 04.02.2021

            "Scotty mám info od človeka z oboru, že už dlhšiu dobu disponujeme guľometmi na BH ..." Svojho času vzdušáci vybrakovali PKMBčka zo súprav vyradených kompletov Strela-10M.... ...Zobrazit celý příspěvek

          • Jura99
            07:54 05.02.2021

            Miro: to je zajímavá povídačka. Ono totiž nestačí mít kulomet (mimochodem jaký typ?), pro střelbu z vrtulníku potřebuje lafetaci, střelci výstroj atp. Ale je možné, že střelbu z ...Zobrazit celý příspěvek

          • Miro
            09:39 05.02.2021

            Známy učí na Leteckej fakulte v Košiciach, pár x do roka chodí aj na základňu do Prešova, robia exkurzie aj v STA. Nepýtal som sa ho na žiadne detaily. Napísal som len to čo mi ...Zobrazit celý příspěvek

          • mikojan29
            15:16 15.02.2021

            Info od NGŠ k výzbroji vrtuľníkov (a je tam toho viac): "Tiež bol podpísaný dôležitý kontrakt na dovybavenie zbraňovými systémami vrtuľníkov, ktoré už máme." Zdroj: ...Zobrazit celý příspěvek

        • darkstyle
          20:52 04.02.2021

          Torog Príklad tohto obchodu to, ale potvrdzuje.. Američania dosť často svojim spojencom, ktorý buď od nich nakupujú zbrane - Slovensko už kúpilo dva zbraňové systémy alebo ...Zobrazit celý příspěvek

      • TF_HU
        11:54 17.02.2021

        To co popisujete je vždy dražší princip. Proč cvičit jednou, když mohu dvakrát, že? Problém s dovybavováním je v tom, že nemáte dost prostředků abyste si to mohl dovolit ze startu. Zobrazit celý příspěvek

    • Latysimus
      17:48 04.02.2021

      Pockame si na tie vase vipre a venomy ktore budete mat v neskutocnych mnozstvach

      Pockame si na tie vase vipre a venomy ktore budete mat v neskutocnych mnozstvach

      • Torong
        18:45 04.02.2021

        Kolikže vy máte Blackhawků a v jaké konfiguraci?

        Kolikže vy máte Blackhawků a v jaké konfiguraci?

        • Jura99
          08:04 05.02.2021

          Mají celých 9ks na celé OSSR, k tomu několik jednotlivých Mi-17 v různém stadiu rozkladu. Ale jen o kousek vedle v Košicích je soukromá STA, která má 20 vrtulníků, z toho 4 BH a ...Zobrazit celý příspěvek

    • Klimesov
      07:35 05.02.2021

      Naprosto nesmyslný příspěvek. OSSR tak jako AČR nakupují v rámci svých finančních možností, které jim jsou jejich vlády ochotné poskytnout a podle svých představ a nějakého ...Zobrazit celý příspěvek

  • koteky
    10:23 02.02.2021

    Na MIL 171SH alebo MIL17-V-5 sa aj tak UH60M nechytá čo sa týka použitia v krízovom manažmente....žiaľ politika nás odstrihla od týchto prevádzkovo užitočnejších strojov....

    Na MIL 171SH alebo MIL17-V-5 sa aj tak UH60M nechytá čo sa týka použitia v krízovom manažmente....žiaľ politika nás odstrihla od týchto prevádzkovo užitočnejších strojov....

    • niko
      12:14 02.02.2021

      Hlavne sa na tie stroje Black Hawk nechyta, co do ceny servisu a generalok. Za generalku MI-17/171 sme platili od 2,5 do 3 mil. € kazdych 1000 hodin. Sialene peniaze.

      Hlavne sa na tie stroje Black Hawk nechyta, co do ceny servisu a generalok. Za generalku MI-17/171 sme platili od 2,5 do 3 mil. € kazdych 1000 hodin. Sialene peniaze.

      • flanker.jirka
        22:32 02.02.2021

        niko
        možná ještě šílenější ti co takový kontrakt uzavřeli. AČR generálky Mi 8, 17, 171, 24/35. Prováděla za cca 1 mil Euro za stroj.

        niko
        možná ještě šílenější ti co takový kontrakt uzavřeli. AČR generálky Mi 8, 17, 171, 24/35. Prováděla za cca 1 mil Euro za stroj.

        • logik
          22:43 02.02.2021

          A co měli dělat? Ty vrtuléty vyhodit? Nebo, jak tu někdo navrhoval, jít shánět díly do banánistánů?

          A co měli dělat? Ty vrtuléty vyhodit? Nebo, jak tu někdo navrhoval, jít shánět díly do banánistánů?

          • Jura99
            08:21 03.02.2021

            zjevně nevíte o slovenském prostředí nic. Čím vyšší cena, tím pro určité lidi lepší a pokud se oprava neudělá vůbec a peníze stejně odejdou, tak ještě lépe. (to naznačoval v ...Zobrazit celý příspěvek

          • mikojan29
            10:17 03.02.2021

            Ááá, ozval sa odborník...

            Ááá, ozval sa odborník...

          • Draculos
            10:37 03.02.2021

            Ako iste vedomosti mu nechýbajú, dalo by sa povedať ze SK reálie z histórie pozná dobre, na bežného Čecha až pozoruhodne. Síce si vytrhava z kontextu čriepky ako potrebuje, ale asi ...Zobrazit celý příspěvek

          • Jura99
            11:24 03.02.2021

            Draculos: "má na to zadanie"... :-). Ano to je další takový zajímavý rys mentality, pokud se mi výrok nelíbí, třeba i pravdivý, tak to dotyčný určitě nemá ze své hlavy, jedná na ...Zobrazit celý příspěvek

          • niko
            11:30 03.02.2021

            To, zeby sa robili fiktivne opravy v LOT Trencin je blbost. Co boli najväcie kauzy boli tieto: 8008micka urobila a Rusi na to nechceli dat stempel. Tak tam roky stala a stala. ...Zobrazit celý příspěvek

          • Jura99
            11:42 03.02.2021

            niko: tvrdím snad, že by ty údajně fiktivní opravy probíhaly pod hlavičkou LOTN ? ...Zobrazit celý příspěvek

          • niko
            11:55 03.02.2021

            Jura99: Aha, kauza, kedy sme platili Rusom za vykonane opravy agregatov na Mi-17, ktore boli poslane do Ruska a oni nas klamali a nerobili ziadne opravy, len vystavovali nove ...Zobrazit celý příspěvek

          • Jura99
            12:06 03.02.2021

            Ne, niko, to jsi jen špatně pochopil článek, přečti si jej znovu. Rusové sami údajně tvrdili, že opravy, které měly být prováděny před jejich GO, nevypadají jako provedené. Dále se ...Zobrazit celý příspěvek

          • niko
            13:05 03.02.2021

            Jura: Skor si pozri celu kauzu. nakoniec sa ukazalo, ze vojaci mali chybu v evidencii, ale tiez ze Rusi a Ukrajinci servisovali slovenske agregaty neautorizovanymi nahradnymi ...Zobrazit celý příspěvek

          • Jura99
            14:28 03.02.2021

            Tak z toho, co jsem napsal, bych předpokládal že je patrné, že jediným poškozeným by mohla být SR (resp. MO), pokud by se informace z článku potvrdily. Příště to napíšu víc ...Zobrazit celý příspěvek

          • Sergej7490
            20:14 03.02.2021

            Ono je celkom zaujimave ze tieto problemy nema nikto okrem LOT. LOM Praha dokonca ako jediny ny svete robia GO reduktorov - pokial dobre viem, nerobi ho ani jeho vyrobca. Ci ...Zobrazit celý příspěvek

          • logik
            20:45 03.02.2021

            Sergej7490: I LOM má problémy s dodávkami ruských dílů - nedávno nám taky drtivá většina vrtulníků stála, a dodávky náhradních dílů pravidelně váznou, viz ...Zobrazit celý příspěvek

          • niko
            09:59 04.02.2021

            LOM hlavne robi GO s pozehnanim Rusov a plne platnymi papierami od vyrobcu. LOT Trencin to robilo dlhy cas bez. Vid. kauza nedokoncenej 8008. V kazdom pripade sa v poslednom case ...Zobrazit celý příspěvek

          • Razem
            10:46 04.02.2021

            Příspěvek logika je lživý. Vrtulníky MI byli v roce 2019 neprovozuschopné z důvodů provádění oprav v podniku LOM. Nikoliv z důvodů absence náhradních dílů. Byli de-facto v ...Zobrazit celý příspěvek

          • Torong
            15:42 04.02.2021

            Říkání pravdy o prezidentovi, je urážka a toxické chování? Odkdy. To, jestli tentokrát byly na vině nedodané náhradní díly nedokážu posoudit. Ale vzhledem k tomu, že u Rusů je to ...Zobrazit celý příspěvek

          • Razem
            16:01 04.02.2021

            Zcela jistě to urážlivé označení je. To, že je to výmysl ultralevice neznamená, že je to pravda. Většinou je to naopak. A hlavně proč tyto a podobné slinty píše do této diskuze. ...Zobrazit celý příspěvek

          • logik
            17:56 04.02.2021

            Razem: 1) Děkuju, že se mnou souhlasíš, že slušný člověk by dnes Rusko rozhodně nepodporoval. To evidentně tvrdíš, když považuješ označení "proruský prezident" za urážku. Aspoň na ...Zobrazit celý příspěvek

          • Razem
            20:35 04.02.2021

            Jo proč ne, když to sype, tak budeme kohokoliv pomlouvat v diskuzi. Když to admin dovolí...

            Jo proč ne, když to sype, tak budeme kohokoliv pomlouvat v diskuzi. Když to admin dovolí...

          • logik
            21:29 04.02.2021

            Razem: Díky, že ses přiznal.

            Razem: Díky, že ses přiznal.

          • Jura99
            09:40 05.02.2021

            niko: já jen abych se opět vyznal v tvé informaci, kdo udělal chybu a kdo byl v právu, protože to trochu vyznívá, že Rusové udělali nějaký rozruch na chudáka LOTN. Takže LOTN ...Zobrazit celý příspěvek

    • alexa123
      12:21 02.02.2021

      Súhlasím aj nesúhlasím pretože to zaleží na cene za letovú hodinu. Aká je letová hodina UH-60M a Mi-17 a s tým súvisiaca užitočnosť v čase krízového manažmentu? Koľko krát je Mi-17 ...Zobrazit celý příspěvek

      • niko
        12:33 02.02.2021

        Asi takto. Flotila Black Hawkov lieta na Slovensku 2000 hodin rocne. Jeden UH-60 M lieta teda v priemere 222 hodin rocne. Mi-17 lietaju tak asi po 50 h. To hovori za vsetko. A ...Zobrazit celý příspěvek

        • alexa123
          13:43 02.02.2021

          ... Mi-17 lietaju tak asi po 50 h... Nechce sa mi veriť pretože ak je to tak, tak potom má jedna posádka ročný nálet tiež iba 50 hod a to by bola samovražda. A keďže na jeden ...Zobrazit celý příspěvek

          • niko
            15:56 02.02.2021

            No v prvom rade Slovensko nema ziadne 1,5 posadky na Mi-17. Velka cast strojov je tiez neletuschopna. V sluzbe je dnes tusim uz len 5 strojov. Ak vobec.

            No v prvom rade Slovensko nema ziadne 1,5 posadky na Mi-17. Velka cast strojov je tiez neletuschopna. V sluzbe je dnes tusim uz len 5 strojov. Ak vobec.

          • TF_HU
            12:02 17.02.2021

            Roční nálet je na pilota. Já dělal statistiku v roce 2014...to byste koukal co odhalila :-)

            Roční nálet je na pilota. Já dělal statistiku v roce 2014...to byste koukal co odhalila :-)

  • wadulko
    08:05 02.02.2021

    Tie styri vrtulniky pre specialov budu prerobene na standart HH 60 Pawehawk?

    Tie styri vrtulniky pre specialov budu prerobene na standart HH 60 Pawehawk?

    • niko
      09:59 02.02.2021

      V tom clanku je jasne napisane, ze stupen vybavy sa bude specifikovat po zaslani americkej cenovej ponuky.

      V tom clanku je jasne napisane, ze stupen vybavy sa bude specifikovat po zaslani americkej cenovej ponuky.

    • mikojan29
      14:40 02.02.2021

      Skôr by to mohlo byť niečo takéto: https://www.helis.com/database... https://www.helis.com/database... "Variant UH-60M pre špeciálne operácie ...Zobrazit celý příspěvek

  • Latysimus
    19:26 01.02.2021

    Aby bolo jasne preco nasa armada chce viac BH a dalsi lahsi typ vrtulniku je ten ze letka ministerstva vnutra by v dohladnej dobe mala byt zrusena, resp. prejde pod ministerstvo ...Zobrazit celý příspěvek

    • Lukas123
      20:47 01.02.2021

      Podobné myšlienky som zachytil, ale nemalo sa jednať najmä o lietadlá(a319, fokker100)? To by mi prišlo trochu mimo dávať policajné vrtuľníky pod armádu. Veď nech má polícia svoje ...Zobrazit celý příspěvek

    • Draculos
      21:13 01.02.2021

      Prechod celej letky MVSR pod OSSR bez náhrady je nezmysel, ale rozumiem tomu ako uzurpovaniu kompetencií min Naďa a MO SR. Zo zákona počas mierového stavu armáda nemá nahrádzať ...Zobrazit celý příspěvek

      • Lukas123
        21:37 01.02.2021

        Podľa mňa je zbytočné dávať Mi171 pod OS SR to skorej vyradiť ho, a dokúpiť viacej vrtuľníkov pre MV teda políciu/hasičov/horskú službu, a osobne by som viac preferoval AW139.

        Podľa mňa je zbytočné dávať Mi171 pod OS SR to skorej vyradiť ho, a dokúpiť viacej vrtuľníkov pre MV teda políciu/hasičov/horskú službu, a osobne by som viac preferoval AW139.

        • Draculos
          22:04 01.02.2021

          Neverím žeby sa odpredajom mi171 získali akékoľvek rozumne peniaze, rozhodne nie toľko, koľko práce ešte dokáže spraviť. Zvlášť keď je to verzia s rampou.

          Neverím žeby sa odpredajom mi171 získali akékoľvek rozumne peniaze, rozhodne nie toľko, koľko práce ešte dokáže spraviť. Zvlášť keď je to verzia s rampou.

    • Jura99
      07:53 02.02.2021

      Víc BH je alespoň pokud jde o tento aktuální nákup motivováno především tím darem 50mil. USD, který bylo nutné utratit. Nebýt daru, s velkou pravděpodobností by se další 2ks BH ...Zobrazit celý příspěvek

      • mikojan29
        13:12 02.02.2021

        Odpoveď prečo vrtuľníky a nie niečo iné je v tejto brožúrke: https://www.friendsofeurope.or... Bola to ...Zobrazit celý příspěvek

        • niko
          16:05 02.02.2021

          Jednorazova asi nebude. Ako som uz pisal inde. Pravdepodobne bude Slovensko aj v dalsom kole ERIP. Ved ruskej techniky na vymenu mame az, az.

          Jednorazova asi nebude. Ako som uz pisal inde. Pravdepodobne bude Slovensko aj v dalsom kole ERIP. Ved ruskej techniky na vymenu mame az, az.

          • mikojan29
            19:30 02.02.2021

            Jednorazovka v tom zmysle, že ponuka na tento typ výzbroje je teraz, nemusí byť neskôr. O tom, že má byť aj pokračovanie som už čítal. Ale to je do inej debaty.

            Jednorazovka v tom zmysle, že ponuka na tento typ výzbroje je teraz, nemusí byť neskôr. O tom, že má byť aj pokračovanie som už čítal. Ale to je do inej debaty.

  • Lukas
    17:28 01.02.2021

    Logiczne jest, że przy wyborze UH-60M rozważany jest "battlehawk" jako maszyna bojowa.... Choć w zasadzie UH-60M dla wojsk specjalny może być dostatecznie "bojowy" (pakiet ...Zobrazit celý příspěvek

    • SYN_
      08:37 04.02.2021

      Trošičku pochybuju že by pro speciály kupovali ATGM ale tak možné to samozřejmě je...

      Trošičku pochybuju že by pro speciály kupovali ATGM ale tak možné to samozřejmě je...

  • Arthur
    16:40 01.02.2021

    Mám nato dva pohľady: V tom prvom sa prikláňam k názoru Vladimíra Bednára, že sme americkú ponuku v hodnote 100 miliónov $ (min. 50 miliónov $ na spolufinancovanie zo SR) mohli ...Zobrazit celý příspěvek

    • Jura99
      16:51 01.02.2021

      je to otázka do pranice, jestli mít +2ks UH-60M (byť v plné palbě) nebo nějakých 200-300ks JLTV.

      je to otázka do pranice, jestli mít +2ks UH-60M (byť v plné palbě) nebo nějakých 200-300ks JLTV.

      • Sgt Murphy
        17:04 01.02.2021

        Otázka podľa mňa neznie, či by sa u pozemných síl nové vozidlá JLTV uživili, otázka je o aktuálnej koncepcii výstavby ozbrojených síl, teda kde a v akej úlohe by tieto vozidlá ...Zobrazit celý příspěvek

        • Jura99
          17:21 01.02.2021

          jenže OSSR (a i AČR) už zažily řadu "bílých knih", "koncepcí výstavby" atd., že pokud se bude na nějaký náčrt transformace neustále čekat, bylo by dobré si už nyní zamluvit ...Zobrazit celý příspěvek

          • mudry.udrzbar
            13:07 02.02.2021

            neefektivnost by som tomuto nakupu rozhodne nevycital aj v porovnani s nakupom vrtulnikov pre AČR. Naopak si myslim, ze to je konecne vydareny nakup OSSR

            neefektivnost by som tomuto nakupu rozhodne nevycital aj v porovnani s nakupom vrtulnikov pre AČR. Naopak si myslim, ze to je konecne vydareny nakup OSSR

          • Arthur
            16:30 02.02.2021

            mudry.udrzbar: Na každú zákazku sa treba pozerať nielen z hľadiska efektívnosti a hospodárnosti, ale aj z hľadiska účelnosti a účinnosti vo vzťahu k investíciam do obrany ako takým ...Zobrazit celý příspěvek

          • Scotty
            17:17 02.02.2021

            Arthur Ovšem my kupujme všech 12 kusů kompletně vybavených. Zatím co vy budete pořád mít 7 kusů drahých vojenských strojů ve výbavě mírové holubice. Mám pocit že u těch sedmi ...Zobrazit celý příspěvek

          • Klimesov
            09:15 03.02.2021

            Arthur. Nechci vám brát iluze, ale to co porovnáváte je s prominutím nesmysl. 1) Přesná konfigurace těch cca 4 Slovenských Uh-60 není známa, takže o nějaké plné vybavenosti nyní ...Zobrazit celý příspěvek

          • Klimesov
            09:17 03.02.2021

            ps.: Každopádně i tento nákup je pro OSSR dobrá zpráva. Získají 4 plnohodnotné stroje a to se počítá.

            ps.: Každopádně i tento nákup je pro OSSR dobrá zpráva. Získají 4 plnohodnotné stroje a to se počítá.

          • Kichot
            10:54 03.02.2021

            Klimesov to máte marný. Některým lidem prostě nevysvětlíte že Fabia R5 Evo je dražší a schopnější než Octavia RS. Dokonce ani nechápou, že Fabia combi v plné palbě stojí víc než ...Zobrazit celý příspěvek

        • Sgt Murphy
          17:32 01.02.2021

          Dám príklad v koncepcii, píšeš že vozidlá OT-90 a BVP-1 by mali byť nahradené obrnenými vozidlami 4x4. Kto toto vymyslel musel byť neskutočný blbec na n-tú. Ako sorry. Tu je veľký ...Zobrazit celý příspěvek

          • Sgt Murphy
            18:39 01.02.2021

            Ďakujem za tie mínuská, poprosím argumenty. Netvrdím že vozidlo typu JLTV nepotrebujeme, ale nepotrebujeme ho tam, kde treba iné špecializované verzie na iných podvozkoch, niekde ...Zobrazit celý příspěvek

          • Miroslav
            18:43 01.02.2021

            Pravda. To by bolo zase len minutie zdrojov tak, len aby sa minuli.

            Pravda. To by bolo zase len minutie zdrojov tak, len aby sa minuli.

          • Jura99
            18:57 01.02.2021

            JLTV je pro lehkou pěchotu a je to víceúčelový podvozek pro různé aplikace, nemá prostor pro roj jako OT90/BVP ale také tím směrem nemíří. Nepoměr v uvezeném počtu vojáků je, ale ...Zobrazit celý příspěvek

          • Sgt Murphy
            19:07 01.02.2021

            Presne tak ako píšeš Miro, len aby sa niekto nabalil, spravil sa biznis pre kamaráta, a tak ďalej. Živo si viem predstaviť takéto vozidlo napr. v "protilietadlovej" úlohe po ...Zobrazit celý příspěvek

          • Miroslav
            19:20 01.02.2021

            Na Slovensku je zlodejstvo akousi národnou tradíciou. Budem rád ak sa nákup VTV 4x4 skončí nakoniec tak, že sa kúpia Aligátory za aspoň priemernú cenu aby tá korupcia aspoň mala ...Zobrazit celý příspěvek

          • Sgt Murphy
            20:34 01.02.2021

            Jura99, do Patrie 6x6 sa zmestí 10 vojakov, do JLTV 4 vojaci. Užitočné zaťaženie Patrie 6x6 je niekoľkonásobne vyššie, než u JLTV. Pancierovanie Patria 6x6 v základe podľa STANAG ...Zobrazit celý příspěvek

          • Sgt Murphy
            20:48 01.02.2021

            Škoda toho, že sa tu nedá opravovať text, tak ešte raz, Patria 6x6 nesie 2 obsluha + 10 výsadok alebo 2 obsluha + strelec + 8 výsadok. JLTV 1 vodič + 1 strelec + 2 výsadok. Ako ...Zobrazit celý příspěvek

          • Double
            20:52 01.02.2021

            patria 6x6 je super, urcite by sme sa mali brat radsej tou cestou nez bov 4x4

            patria 6x6 je super, urcite by sme sa mali brat radsej tou cestou nez bov 4x4

          • Sgt Murphy
            21:55 01.02.2021

            Double samozrejme že ľahké obrnené vozidlo 4x4 potrebné je, ale ten koncept nie je samospasiteľný, že ich kúpime niekoľko stoviek (plánovalo sa 404 ks plus 20 ks pre ministerstvo ...Zobrazit celý příspěvek

          • Double
            22:38 01.02.2021

            Ale uz za minulej vlady sa hovorilo, ze Slovensko malo zaujem aj o Patriu 6x6 takze mozno sa dockame. Viem si predstavit, ze by nimi boli vybavene roty bojovej podpory, lahka cata ...Zobrazit celý příspěvek

          • Jura99
            07:49 02.02.2021

            Sgt Murphy: zavádět Patria 6x6 by byla zase ne zrovna typická cesta. Zaveďte normální 8x8 (Piranha, Patria, atp.) a k tomu JLTV pro lehké účely.

            Sgt Murphy: zavádět Patria 6x6 by byla zase ne zrovna typická cesta. Zaveďte normální 8x8 (Piranha, Patria, atp.) a k tomu JLTV pro lehké účely.

          • Sabuk
            08:14 02.02.2021

            Na tomto videu o Patrii 6x6 z roku 2019 je uvedena přibližná cena 500tis. EUR

            https://m.youtube.com/watch?v=...

            Na tomto videu o Patrii 6x6 z roku 2019 je uvedena přibližná cena 500tis. EUR

            https://m.youtube.com/watch?v=...

          • Sgt Murphy
            10:44 02.02.2021

            Jura99 čo je prosím ťa na tom atypické? Nemecko má 6x6 Fuchs, Rakúsko má 6x6 Pandur. Estónsko, Fínsko, Švédsko, Nórsko majú 6x6 Pasi, ktorým je Patria AMV 6x6 nástupca. Sabuk: ...Zobrazit celý příspěvek

          • Jura99
            08:24 03.02.2021

            Sgt Murphy: myslel jsem to tak, že čím méně platforem pro malou armádu, tím lépe. Pokud jednou zavedete 8x8, tak bude pěchotu čím vozit. Pak je otázka, jestli bude 6x6 v ...Zobrazit celý příspěvek

          • Sabuk
            11:41 03.02.2021

            Murphy: další velký uživatel vozidel 6x6 je Francie s typem VAB 6x6. Ten má už 3. generaci dokonce s rcws 30mm. Ale je nahrazován Griffonem. Tedy obdobným vozidlem s vyšší ochranou ...Zobrazit celý příspěvek

          • Sgt Murphy
            16:47 03.02.2021

            Jura99 aha, takže buď 10 t ľahké 4x4, alebo 30 t ťažké obrnené 8x8. Nič medzi tým neexistuje. No... to dáva logiku. Sabuk.. ty asi nemáš prehľad, ktoré vozidlá mali tie 4x4 ...Zobrazit celý příspěvek

          • Sabuk
            17:54 03.02.2021

            A)Obecně všechny vozidla jsou těžší. B) obě vozidla uvezou 8 členné družstvo C) šlo mi o to že pro převoz pěchoty, minometu, atd..nevybrali 3.generaci VAB ale MRAP. Nehodnotim co ...Zobrazit celý příspěvek

    • Miroslav
      17:29 01.02.2021

      Celý ten problém tkvie v tom, že za tie peniaze od USA môžeš nakúpiť len zbrane od USA. Nepredpokladám, že 4x4 budeme kupovať od USA keď len doma máme dvoch výrobcov takých 4x4 BOV ...Zobrazit celý příspěvek

  • Draculos
    16:34 01.02.2021

    V mierovom stave ma na starosti stráženie hraníc PZ SR - policajti. Ľahké vrtulniky treba kupovať primárne pre zložky policie/hasičov a vojenské stroje pre potreby OSSR. Zatiaľ je ...Zobrazit celý příspěvek

    • Latysimus
      19:28 01.02.2021

      Letka ministerstva vnutra by mala prejst pod min. obrany.

      Letka ministerstva vnutra by mala prejst pod min. obrany.

      • Jura99
        07:56 02.02.2021

        To by byl docela nesmysl, tedy letka dopravních letadel, pokud je pod vnitrem, klidně pod obranu jít může, ale pokud se zde bavíme o vrtulnících, tak ty policejní musí zůstat pod ...Zobrazit celý příspěvek

  • ativok
    16:10 01.02.2021

    -Slovakia arm oneself -they may want to acquire territories from Hungary or the Czech Republic just kidding :D I just wanted to show the double standard ,if Hungarians buy ...Zobrazit celý příspěvek

    • Draculos
      16:39 01.02.2021

      In Slovakia is no present politics of revinionism, reunion of entire hungarian nation and other relicts of 19.century. Only other areas, where slovaks live in sugnificant numbers ...Zobrazit celý příspěvek

      • Jura99
        08:00 02.02.2021

        You don't remeber one Slovak politician, who spoke about geting in slovak tanks and attack Budapest ?

        You don't remeber one Slovak politician, who spoke about geting in slovak tanks and attack Budapest ?

        • Kfir
          08:34 02.02.2021

          You're talking about a fool and an alcoholic. His party has always had only marginal public support. He has never held an executive position as a minister or prime minister. When ...Zobrazit celý příspěvek

    • Sgt Murphy
      16:53 01.02.2021

      Be honest to yourself. Only prime minister Orbán openly talks about the Treaty of Trianon as a betrayl of western countries or some kind of injustice. Only Hungarians view this ...Zobrazit celý příspěvek

    • Kfir
      14:03 02.02.2021

      Ativok We have experiences with you Hungarians that force us to be careful. A thousand years of which, in particular, the last century of our coexistence have been painful and full ...Zobrazit celý příspěvek

      • Jura99
        19:11 02.02.2021

        Please don't panic. Hungary is just puchasing basic weapon quantity, according to their NATO heavy brigade obligation.

        Please don't panic. Hungary is just puchasing basic weapon quantity, according to their NATO heavy brigade obligation.

  • Sgt Murphy
    15:28 01.02.2021

    Ministrovi obrany palec hore, táto správa ma potešila. K cene letovej hodiny vrtuľníku... od čoho sa cena presne odvíja by bolo fakt zaujímavé vedieť. Že UH-6OM v základe bez ...Zobrazit celý příspěvek

    • Klimesov
      18:38 01.02.2021

      Co se týče US Navy, tak tam jistě bude hrát roli prostředí. Mořské prostředí je přece jen více agresivní, navíc ono tahat náhradní díly na různé lodě taky nebude levná záležitost ...Zobrazit celý příspěvek

      • Sgt Murphy
        19:58 01.02.2021

        USN v podstate v roli aj pre transport operátorov a leteckú podporu špeciálnych operácií (Navy SEAL) s MH-60S - 5852 $, armádna letka pre podporu špeciálnych operácií s MH-60M - ...Zobrazit celý příspěvek

  • Miroslav
    15:07 01.02.2021

    Predstavy pána ministra o budúcnosti vrtuľníkov v OS SR

    https://slovaksecurity.org/wp-...

    Predstavy pána ministra o budúcnosti vrtuľníkov v OS SR

    https://slovaksecurity.org/wp-...

  • TC82
    15:05 01.02.2021

    Zajímavé že Venom je výrazně dražší nez Viper. Nemá k tomu někdo něco bližšího? Jinak gratulace našim sousedům. Osobně, bych i u nás z dlouhodobé perpektivy raději viděl UH-60, ...Zobrazit celý příspěvek

    • Torong
      15:19 01.02.2021

      UH 60 je jiná kategorie. A na UH60/AH 64 nejsou peníze. H1 je pro nás naprosto perfektní

      UH 60 je jiná kategorie. A na UH60/AH 64 nejsou peníze. H1 je pro nás naprosto perfektní

      • Razem
        15:34 01.02.2021

        Zkuste si srovnat TTD obou typů příteli.

        Zkuste si srovnat TTD obou typů příteli.

      • flanker.jirka
        20:35 01.02.2021

        Torong
        Nejsou pro nás perfektní, je to znouzetnost. Výhled na 20 let provozu je super u strojů, které se budou ještě vyrábět jak dlouho???

        Torong
        Nejsou pro nás perfektní, je to znouzetnost. Výhled na 20 let provozu je super u strojů, které se budou ještě vyrábět jak dlouho???

        • Scotty
          21:06 01.02.2021

          Výrobce údajně garantuje servisní podporu až do roku 2057.

          Výrobce údajně garantuje servisní podporu až do roku 2057.

        • Torong
          11:11 02.02.2021

          Chápu, že se ti ten vrtulník nelíbí, ale tenhle tvůj kolovrátek je už směšný. Jak přesně souvisí doba výroby strojů s jejich servisní podporou? Jak dlouho se vyráběl Gripen poté co ...Zobrazit celý příspěvek

          • Ilawar
            22:03 03.02.2021

            Bylo to tu již mnohokrát napsáno, přesto to zopakuji: Za ty peníze co byl agent Bureš ochotný dát na vrtulníky, je H1 nejlepší možná volba, která zachovává v AČR schopnosti ...Zobrazit celý příspěvek

          • Scotty
            08:25 04.02.2021

            Ilawar Tady tě musím opravit než sem vlítne nějaký fanoušek H-1. V tomhle případě se nejedná o investici do rozvoje, ale Bell (americké MO) začíná nakupovat subsystémy pro naše a ...Zobrazit celý příspěvek

          • kazd
            09:18 04.02.2021

            bez urážky, kdybyste chtěl vidět jak vypadají investice do vývoje tak se koukněte na airbus - v Donauworth už se prohání H145 M se spikama - V USA je těsně v certifikaci Lakota v B ...Zobrazit celý příspěvek

          • Ilawar
            19:30 04.02.2021

            @Scotty
            Díky za upozornění. Příště si to musím přečíst pořádně.

            @Scotty
            Díky za upozornění. Příště si to musím přečíst pořádně.

    • Jura99
      15:26 01.02.2021

      Dlouhodobá perspektiva moc dlouhodobá být nemusí, vždyť USA vybírají k 2022 nástupce UH-60M s dodávkami 2030. Samozřejmě je potřeba připočíst možné zdržení a také než se nová ...Zobrazit celý příspěvek

      • dusan
        16:10 01.02.2021

        UH-60 sa ešte bude vyrábať minimálne 10 rokov ... a servisovať minimálne 30 rokov ....

        Vzhľadom na jeho rozšírenie v americkej armáde je to na "nekonečno" .....

        UH-60 sa ešte bude vyrábať minimálne 10 rokov ... a servisovať minimálne 30 rokov ....

        Vzhľadom na jeho rozšírenie v americkej armáde je to na "nekonečno" .....

        • SYN_
          09:13 04.02.2021

          No, rozhodně to vypadá "aspoň tak o 10 let dýl než H1" ale nic není navždycky samo...

          No, rozhodně to vypadá "aspoň tak o 10 let dýl než H1" ale nic není navždycky samo...

          • Torong
            15:43 04.02.2021

            Z čeho soudíš těch deset let?

            Z čeho soudíš těch deset let?

    • Scotty
      15:36 01.02.2021

      TC82
      Je dost dobře možné že víceúčelový UH-1Y toho prostě nalétá víc než čistě bitevní vrtulník.

      TC82
      Je dost dobře možné že víceúčelový UH-1Y toho prostě nalétá víc než čistě bitevní vrtulník.

      • TC82
        16:07 01.02.2021

        Vyšší nálet stroje se na hodinových nákladech projeví spíše pozitivně, než negativně. Leda že by v tom byla i munice a posádky venomů byli častěji na střelbách.

        Vyšší nálet stroje se na hodinových nákladech projeví spíše pozitivně, než negativně. Leda že by v tom byla i munice a posádky venomů byli častěji na střelbách.

        • Scotty
          16:13 01.02.2021

          Víc nelétaných hodin = častější údržba, větší spotřeba náhradních dílů, větší pravděpodobnost potřeby rozsáhlejších oprav.
          Venom má také o dva členy posádky navíc.

          Víc nelétaných hodin = častější údržba, větší spotřeba náhradních dílů, větší pravděpodobnost potřeby rozsáhlejších oprav.
          Venom má také o dva členy posádky navíc.

          • Flader
            16:18 01.02.2021

            "častější údržba, větší spotřeba náhradních dílů, větší pravděpodobnost potřeby rozsáhlejších oprav" sa ale zase rozdelí do väčšieho počtu hodín.

            "častější údržba, větší spotřeba náhradních dílů, větší pravděpodobnost potřeby rozsáhlejších oprav" sa ale zase rozdelí do väčšieho počtu hodín.

          • flanker.jirka
            18:16 01.02.2021

            Scotty
            Snad ty mašiny nekupujeme proto, abychom se na ně nedívali v hangárech?

            Scotty
            Snad ty mašiny nekupujeme proto, abychom se na ně nedívali v hangárech?

          • Scotty
            18:24 01.02.2021

            Říkám snad něco takového? Otázka zněla proč má větší náklady Venom než Viper. Já se domnívám že transportní vrtulník nalétá víc než bitevní. Toť vše.

            Říkám snad něco takového? Otázka zněla proč má větší náklady Venom než Viper. Já se domnívám že transportní vrtulník nalétá víc než bitevní. Toť vše.

          • flanker.jirka
            20:38 01.02.2021

            Scotty
            Pak to chápu, je to logické, UH 1 toho zastane hodně, prakticky vše mimo PTŘS. Tak že se nejspíše už dostali do vyšších úrovní údržby.

            Scotty
            Pak to chápu, je to logické, UH 1 toho zastane hodně, prakticky vše mimo PTŘS. Tak že se nejspíše už dostali do vyšších úrovní údržby.

          • TC82
            22:20 01.02.2021

            Jak jsem již psal velká utilizace stroje se na ceně za letovou hodinu negativně nepromítne. To že tedy Venom létá více není validní vysvětlení. Posádka Venomu je 262$ za FH vs ...Zobrazit celý příspěvek

    • petres
      18:06 01.02.2021

      Protože mne v době jednání o pořízení H-1 zajímalo srovnání ceny letové hodiny proti UH-60M, kdy nebyl tak výrazný rozdíl jako je v FY2021, dost mne ta výše v FY2021 nepříjemně ...Zobrazit celý příspěvek

      • flanker.jirka
        18:18 01.02.2021

        možná mají jiný servisní cyklus a dosáhly náletu na hlubší údržbu, u USMC bych předpokládal, že UH 1 toho nalétá mnohem více než AH 1Z.

        možná mají jiný servisní cyklus a dosáhly náletu na hlubší údržbu, u USMC bych předpokládal, že UH 1 toho nalétá mnohem více než AH 1Z.

  • Jura99
    15:03 01.02.2021

    Nevím jestli se těch 50mil USD muselo utratit jen za letectvo, ale přikoupení a dovyzbrojení je logický krok.

    Nevím jestli se těch 50mil USD muselo utratit jen za letectvo, ale přikoupení a dovyzbrojení je logický krok.

    • Miroslav
      15:11 01.02.2021

      Nie, mohli si vybrať. Ale vzhľadom na to, že rozvoj vrtuľníkového letectva výrazne zaostáva za pôvodnými plánmi, je to asi logický krok. Pôvodne sa totiž plánovalo, že sa kúpi až ...Zobrazit celý příspěvek

      • Jura99
        15:22 01.02.2021

        Jenže letectvo má alespoň část moderní techniky, pozemní síly nemají skoro nic. Jestli šlo těch 50 použít třeba na JLTV ? To by jich bylo 200ks (tedy v reálu méně kvůli ...Zobrazit celý příspěvek

        • Kfir
          15:55 01.02.2021

          Jura, vy asi naozaj dostávate mínusy automaticky. :) Dobrý koment a hneď je tam prvý mínus. Ako v škôlke...

          Jura, vy asi naozaj dostávate mínusy automaticky. :) Dobrý koment a hneď je tam prvý mínus. Ako v škôlke...

          • Miroslav
            16:00 01.02.2021

            Ja som to nebol :D

            Ja som to nebol :D

          • Kfir
            16:07 01.02.2021

            Miroslav :D

            Ja na Jurovi mínuskami nezvyknem šetriť, ale len ak si ich zaslúži. Veľa ľudí ich mu však dáva len preto, že Jura...

            Miroslav :D

            Ja na Jurovi mínuskami nezvyknem šetriť, ale len ak si ich zaslúži. Veľa ľudí ich mu však dáva len preto, že Jura...

          • Jura99
            16:52 01.02.2021

            Kfir: ať si děti hrajou.

            Kfir: ať si děti hrajou.

        • mudry.udrzbar
          13:26 02.02.2021

          pozemna techniku je treba riesit komplexne, tato 50 mil podpora bola idealna na doplnenie a dovyzbrojenie UH 60.

          pozemna techniku je treba riesit komplexne, tato 50 mil podpora bola idealna na doplnenie a dovyzbrojenie UH 60.

Načítám diskuzi...

Stránka 1 z 2