Vrtulníky pro Armádu ČR: Tři kandidáti

Foto: Jeden z hlavních kandidátů - UH-1Y Venom; větší foto / Public Domain
Jeden z hlavních kandidátů - UH-1Y Venom; větší foto / Public Domain

Ministerstvo obrany předminulý týden rozeslalo žádosti o nabídky do „vybraných zemí“, ve kterých poptává nové víceúčelové vrtulníky pro Armádu ČR. Seznam zemí i poptávaných výrobců je prozatím neveřejný. V médiích se skloňují nejčastěji tři typy Bell UH-1Y Venom, AgustaWestland AW139 a poněkud překvapivě korejský Korean Airspace KUH-1 Surion.

Synpose

Armáda České republiky již během pár let vyřadí bitevní/transportní vrtulníky ruské výroby Mi-24V/Mi-35. Ruské vrtulníky (17 kusů) ve výzbroji Armády ČR, resp. Vzdušných sil České republiky, zastoupí 12 až 18 víceúčelových vrtulníků západní výroby.

Přesná konfigurace vrtulníků není známa, ale počítá se minimálně s „bitevní" a transportní. Podle původních plánů měly nové vrtulníky nahradit také W-3A Sokol a převzít úlohu armádních záchranných, pátracích a transportních vrtulníků. Při náhradě (oficiální stanovisko není známo) W-3A Sokol, poptávaný počet vrtulníků dosáhne 12 (náhrada Mi-24V/Mi-35) + 6 (náhrada W-3A Sokol) kusů.

Diskutuje se také o možnosti pořídit více než jeden typ nového vrtulníku. Taková možnost je reálná v případě nahrazení W-3A Sokol, kdy se vyžaduje lehčí víceúčelový typ.

Přesné podmínky, dokonce ani hmotnostní kategorii, poptávaných vrtulníků nebyla oznámená. Ministerstvo obrany nyní řeší, jaké schopnosti si Česká republika musí a chce zachovat (transport, bitevní úkoly, CSAR, SAR atd.) a jaké jsou finanční možnosti.

Klíčové pro výběr nových vrtulníků je požadavek na možnost nést zbraně. V tomto případě se nám počet vhodných kandidátů rapidně snižuje. V potaz se nebere jen „schopnost", ale také bojová ověřenost. Tedy je dána přednost vrtulníku, který své bojové kvality prokázal v ostrém nasazení.

Nové helikoptéry chce ministerstvo získat během let 2016 až 2021. Cena jednoho vrtulníků se pohybuje od 10 do 20 milionů dolarů. Jednotkovou cenu však zásadně ovlivňují náklady za výzbroj a výstroj, munici, logistickou podporu, údržbu a servis a také zabezpečení přeškolení a výcviku pilotů a pozemního personálu.

V případě „náhrady" Mi-24V/Mi-35 se v médiích nejčastější skloňují polooficiálně tři typy - Bell UH-1Y Venom, AgustaWestland AW139 a poněkud překvapivě Korean Airspace KUH-1 Surion.

Venom v akci.

Bell UH-1Y Venom

Z technického i politického hlediska je horkým kandidátem americký víceúčelový typ UH-1Y Venom – nejnovější verze legendárních víceúčelových vrtulníků Bell UH-1 Iroquois. Vrtulníky UH-1Y v současné době provozuje pouze americká námořní pěchota.

Ač to na první pohled nevpadá, UH-1Y Venom je dvojčetem bitevního vrtulníků AH-1Z Viper. S čistě bitevním strojem UH-1Y sdílí 84 % stejných dílů. Například avionika a elektronická výzbroj je u obou strojů prakticky na stejné (špičkové) úrovni.

Výhodou rodiny vrtulníků UH-1 jsou lety prověřený provoz v nejnáročnějších podmínkách. Vrtulníky se zúčastnily prakticky všech konfliktů, ve kterých se Spojené státy angažovaly. Své transportní a bojové kvality prokazovaly a prokazují v Iráku a Afghánistánu.

UH-1Y Venom lze v případě potřeby osadit nejrůznější výzbrojí. Americká námořní pěchota využívá UH-1Y Venom jako nosič neřízených raket Hydra 70 nebo laserem naváděných APKWS (Advanced Precision Kill Weapon System) stejné ráže. Na závěsné body lze připevnit také velkorážní kulomety, či jinou výzbroj.

Pokud si bude chtít Armáda ČR zachovat schopnost ničit obrněnou techniku pomocí vrtulníků, bude muset UH-1Y Venom být vybaven také příslušnými zbraňovými systémy – např. protitankovými střelami AGM-114 Hellfire.

Pro UH-1Y Venom mluví především jeho ověřenost v bojí a perfektní servisní a logistické zázemí (např. dostupnost náhradních dílů). UH-1Y Venom je připravený certifikovaný vrtulník, které lze okamžitě využívat pro daný účel.

Výhodou UH-1Y Venom v připravovaném tendru jsou rovněž vazby americké společnosti Bell na Českou republiku. V Praze má Bell již několik let své hlavní regionální sídlo a chce zde společně s českou firmou LOM Praha vybudovat servisní a výcvikové centrum.

Montáž, zákaznické úpravy a údržbu vrtulníků by měla tuzemská společnost zajišťovat nejen pro Českou republiku, ale i pro oblast střední a východní Evropy.

"Naše aktivity nejsou vázané na to, jak dopadne toto výběrové řízení a zda se vláda nakonec rozhodne pro náš program rozhodne," uvedl však John L. Garrison, ředitel Bell Helicopter.

Maximální startovací hmotnost UH-1Y Venom je 8390 kg a užitečná hmotnost 3020 kg. Cestovní rychlost UH-1Y Venom je 293 km/h. Bojový dolet s 990 kg užitečného nákladu je 241 km. Výdrž ve vzduchu je 3,3 h. V nákladovém prostoru najde místo 10 vojáků.

Foto: AW 139M italského letectva; větší foto / AgustaWestland
AW 139M italského letectva; větší foto / AgustaWestland

AgustaWestland AW139

Druhým žhavým kandidátem je anglicko-italský vrtulník AgustaWestland AW139. Vrtulník je znám především jako transportní a záchranný. Společnost AgustaWestland připravila (vyvíjí) i militarizovanou verzi označovanou jako AW139M schopnou nést zbraňové systémy.

Oproti UH-1Y Venom však AW139M není zaveden ve výzbroji žádné armády a nemohl tak prokázat své kvality v boji. Přesněji řečeno, AW139M léta již od roku 2012 v italské armádě, ale Italové vrtulník nevyužívají pro bitevní účely.

Zbraňové systémy nejsou specifikovány a bude záležet na zákazníkovi, o jakou výzbroj projeví zájem. V případě zavedení AW139M se Armáda ČR stane prvním uživatelem ozbrojené verze.

Firma AgustaWestland však projevuje o zakázku Armády ČR značný zájem a intenzivně v České republice za úspěch svých vrtulníků lobuje. Viceprezident Gianfranco Sottotetti se předminulý čtvrtek setkal s vedením státní společnosti LOM Praha.

"Jednali jsme o možnostech a rozsahu spolupráce mezi naší a italskou firmou v případě, že ministerstvo obrany vybere tohoto výrobce jako dodavatele nových vrtulníků," uvedl Roman Planička, ředitel LOM Praha.

Cestovní rychlost AW139 je 304 km/h a přeletová vzdálenost 1250 km. Vrtulníky vydrží ve vzduchu téměř 6 hodin. Vrtulník přepraví až 15 pasažérů. Kromě stoupavosti (10,9 m/s oproti 12,9 m/s u UH-1Y) tak AW139 amerického konkurenta v hrubých výkonech poměrně výrazně převyšuje.

Korean Airspace KUH-1 Surion Korean Airspace KUH-1 Surion; větší foto / Korean Airspace

Korean Airspace KUH-1 Surion

Třetím mediálně označeným účastníkem je poněkud překvapivě vrtulník Korean Airspace KUH-1 Surion z Jižní Koreje. O možném zapojení korejské firmy informoval v červnu náměstek ministra obrany Tomáš Kuchta po setkání se zástupci Jižní Koreje.

"Korejci teď vyvinuli nový vrtulník Surion. Existuje možnost, že by se zúčastnili výběrového řízení na multifunkční vrtulníky, které bude armáda nakupovat teď v dohledné době," řekl Kuchta.

KAI KUH-1 Surion je vrtulník klasické koncepce zavedený do výzbroje Jižní Koreje v roce 2013. Jihokorejská armáda objednala 245 vrtulníků jako náhradu za dosluhující vrtulníky UH-1H a 500MD. Hlavním posláním KUH-1 Surion jsou transportní úkoly.

KUH-1 Surion

Korean Airspace ale vyvíjí také ozbrojenou verzi schopnou nést nejrůznější výzbroj, například až 6 střel vzduch-země BGM-71 TOW. Dlužno dodat, že vývoj ozbrojené verze je prozatím ve stádiu úvah.

Maximální startovací hmotnost KUH-1 Surion je 8700 kg a užitečný náklad 3700 kg. Cestovní rychlost je 259 km/h a dolet 500 km. Vrtulník dosahuje stoupavosti 8,5 m/s. Nevýhodou je malý dostup – 3000 metrů, což je dvakrát méně než u evropského a amerického konkurenta. Výkon vrtulníku tak klesá nejen se stoupající nadmořskou výškou, ale také při vysoké teplotě vzduchu (nízkém tlaku).

Zdroj: Bell, AgustaWestland, Korean Airspace, IHned

Nahlásit chybu v článku


Související články

Bojový tandem: Vrtulník Apache a dron RQ-7Bv2 Shadow

Americká armáda v rámci programu ARI (Aviation Restructuring Initiative) vybavila první leteckou ...

REPORTÁŽ: Modernizace Mi-171š a budoucnost vrtulníků v Armádě ČR

Na letecké základně Kbely se uskutečnil slavnostní ceremoniál k ukončení modernizačního programu SOF ...

AHL: Nový čínsko-ruský těžký vrtulník

Firmy Ruské vrtulníky a čínská AVIC podepsaly rámcovou dohodu o společném vývoji těžkého dopravního ...

Vrtulník S-97 Raider poprvé ve vzduchu

Vrtulníková stíhačka S-97 Raider tento pátek podnikla svůj první testovací let. Firma Sikorsky během ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Luky
    11:29 26.07.2015

    ...jinak ale vlastně proč ne, uděláme z celé armády takové dvě MEU pro obranu země cca 350 x 200Km. Bude to pružné a samostatné, tanky si rozdělí na půl, část Pandurů nechají na ...Zobrazit celý příspěvek

    ...jinak ale vlastně proč ne, uděláme z celé armády takové dvě MEU pro obranu země cca 350 x 200Km. Bude to pružné a samostatné, tanky si rozdělí na půl, část Pandurů nechají na obranu klíčových míst, zbytek taky na půl. Kancelářský krysy vyházíme a vojáků nám bude stačit současný počet.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    11:08 26.07.2015

    Ano, koncepce dávno je...od šedesátých let.
    Je bezva začít zařazovat Cobry v Evropě ve chvíli, když je ostatní i mimo Evropu vyřazují.

    Ano, koncepce dávno je...od šedesátých let.
    Je bezva začít zařazovat Cobry v Evropě ve chvíli, když je ostatní i mimo Evropu vyřazují.

  • TF_HU
    02:14 26.07.2015

    Blake, pardon, já myslel, ze tato diskuze je o výběru typu...ne o taktice použiti vrtulnikoveho letectva. Když už jsme u ní, doporučuji se podívat jak námořníci dvojici uh a ah ...Zobrazit celý příspěvek

    Blake, pardon, já myslel, ze tato diskuze je o výběru typu...ne o taktice použiti vrtulnikoveho letectva. Když už jsme u ní, doporučuji se podívat jak námořníci dvojici uh a ah jedniček používají. BTW, koncepce dávno je.Skrýt celý příspěvek

  • Jenda
    22:44 24.07.2015

    CerVus: ...taková garážovka. Ale Steve Jobs nějak takhle taky začínal ;-)

    CerVus: ...taková garážovka. Ale Steve Jobs nějak takhle taky začínal ;-)

  • CerVus
    18:00 24.07.2015

    Jenda: tak tohle je jen nějaký univerzální závěsný modul. Takové divné mi to příjde.

    Jenda: tak tohle je jen nějaký univerzální závěsný modul. Takové divné mi to příjde.

  • Jenda
    16:50 24.07.2015

    CerVus: Pravda spíš pro zasmání :-)

    http://www.armadninoviny.cz/ro...

    CerVus: Pravda spíš pro zasmání :-)

    http://www.armadninoviny.cz/ro...

  • CerVus
    15:15 24.07.2015

    Hmm Battlehawk má pod trupem 20mm dálkově ovládaný kanón. To je teprve druhý co jsem tak koukal.

    Hmm Battlehawk má pod trupem 20mm dálkově ovládaný kanón. To je teprve druhý co jsem tak koukal.

  • D.i.p
    09:13 24.07.2015

    A co battle hawk? Už je to možná přeci jen stará konstrukce že? Čekal jsem ovšem, že bude mezi kandidáty, když black hawk myslím kupuje i Slovensko...

    A co battle hawk? Už je to možná přeci jen stará konstrukce že? Čekal jsem ovšem, že bude mezi kandidáty, když black hawk myslím kupuje i Slovensko...

  • CerVus
    10:11 23.07.2015

    petres: na CIAFu v HK se před pár lety ukazoval AW109 tehdy ještě M.

    petres: na CIAFu v HK se před pár lety ukazoval AW109 tehdy ještě M.

  • Blake
    10:05 23.07.2015

    TF_HU, my laici sa radi nechame o taktike poucit, diskusia je prave na to, nie kazdy sme majster sveta.

    TF_HU, my laici sa radi nechame o taktike poucit, diskusia je prave na to, nie kazdy sme majster sveta.

  • CerVus
    09:36 23.07.2015

    Tak hlavní je si připustit, že tak malá země jako je ČR nemá moc důvodů pro koupi bitevního vrtulníku. ČSSR bylo něco jiného Ta jako prvosledová armáda potřebovala jednotky čistě ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak hlavní je si připustit, že tak malá země jako je ČR nemá moc důvodů pro koupi bitevního vrtulníku. ČSSR bylo něco jiného Ta jako prvosledová armáda potřebovala jednotky čistě na útok a tudíž i jeho podporu. Měla jich i mnohem víc než by bylo běžně pro zemi takové velikosti třeba. Jenže ČR má desetinovou armádu a ta by se měla koukat jak jsou vyzbrojeny státy podobné velikosti. Teď jsme zamrzli někde na půli cesty.
    Na jednu stranu chceme všechny druhy jednotek co měla naše velká socialistická armáda a na druhou stranu si je nemůžeme dovolit pořídit v počtech, které nejsou pro smích. Proto by bylo lepší se zamyslet, pořizovat spíše víceúčelovou techniku a k té náležitě upravit výcvik a taktiku.Skrýt celý příspěvek

  • petres
    08:42 23.07.2015

    TF_HU zeptám se Vás, jestli od rozsáhlé zimní diskuze zde na AN (kde jste uvedl zajímavé informace např. předvádění Bellu) předváděl nějaký další výrobce svůj typ vrtulníku ...Zobrazit celý příspěvek

    TF_HU
    zeptám se Vás, jestli od rozsáhlé zimní diskuze zde na AN (kde jste uvedl zajímavé informace např. předvádění Bellu) předváděl nějaký další výrobce svůj typ vrtulníku přicházející do úvahy?Skrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    23:52 22.07.2015

    ...s Kazdem nesouhlasím, ale s PTŘS má pravdu a asi to bude při výběru klíčové. ...dnes to tak už díky mediím vypadá, ale novy vrtulník původně nebyl a není zamýšlen jako ...Zobrazit celý příspěvek

    ...s Kazdem nesouhlasím, ale s PTŘS má pravdu a asi to bude při výběru klíčové.

    ...dnes to tak už díky mediím vypadá, ale novy vrtulník původně nebyl a není zamýšlen jako náhrada za 24. Původně melo jít o rozšířeni transportních schopnosti, armádě chyběl a chybí lehký typ.

    ...teoriím o taktice zde se občas zasměju.

    ...capslock moc nepoužívám.Skrýt celý příspěvek

  • petres
    23:01 22.07.2015

    Na vrtulnících se používá Spike ER s dosahem 8 km (LR má 4 - 5 km a hodí se proto spíše pro bojová vozidla), takže ve skladech žádný vhodný Spike nemáme.

    Na vrtulnících se používá Spike ER s dosahem 8 km (LR má 4 - 5 km a hodí se proto spíše pro bojová vozidla), takže ve skladech žádný vhodný Spike nemáme.

  • Sgt Murphy
    22:49 22.07.2015

    Jenda: Spike LR a Hellfire sú dve úplne odlišné rakety ktoré sa nedajú spolu porovnávať.

    Jenda: Spike LR a Hellfire sú dve úplne odlišné rakety ktoré sa nedajú spolu porovnávať.

  • Blake
    22:38 22.07.2015

    Nedostatocne som sa vyjadril, nechcem tvrdit, ze by mohli ozbrojene transporty nahradit bojove stroje, prave naopak, tvrdim, ze eskortu tymto strojom bude tak ci onak robit bojovy ...Zobrazit celý příspěvek

    Nedostatocne som sa vyjadril, nechcem tvrdit, ze by mohli ozbrojene transporty nahradit bojove stroje, prave naopak, tvrdim, ze eskortu tymto strojom bude tak ci onak robit bojovy stroj a otazka je len, ci bude cesky, alebo inokrajny.

    Neberte to ako porovnavanie ozbrojeneho transportu a gunshipu. Na riadene strely som poukazal ako na pridanu hodnotu oproti neozbrojenemu transportu (samorejme na ukor objemu vezeneho nakladu, ale to je na inu debatu), ktora sa da vyuzit na (obmedzenu) podporu vysadzovanej pechoty, napriklad v spolupraci s bojovym strojom, ktory moze vyuzit municiu vezenu transportom, nez zacne plytvat svojou. V oblastiach s nizkou intenzitou boja, popripade s nizkym ocakavanym vyskytom PVO by ozbrojeny transport tiez mohol byt potencialne schopny pechotu podporit.

    Podstatne je, ze zbranove systemy nie su na transportnom vrtulniku privarene, tie hardpointy sa daju cele odmontovat, resp. domontovat, ked je treba a myslim si, ze by nebolo na skodu ich mat k dispozicii. Keby bol niekto ochotny popracovat s cislami, vedeli by sme to presne, ale ja si myslim, ze cenovy rozdiel medzi bojovymi vrtulnikmi a ozbrojenymi transportmi by bol stale vacsi, nez rozdiel medzi ich uzitocnostou.

    Sformulujem to ako otazku: Stali by hardpointy, odpalovace a municia pre polovicu transportov, ktore sa nakupia vobec viac, nez jeden cely bojovy vrtulnik za teoreticku jednotkovu cenu plneho nakupovaneho poctu? Vratane udrzby.

    Ci su bojove vrtulniky prekonane este nevie nikto a kym nevznikne nejaky konflikt, ktory by ukazal, ako to vlastne je, s istotou sa to nedozvieme a kedze armady su historicky celkom konzervativne ustanovizne, myslim, ze budu chciet bojove vrtulniky zachovat, kym sa skutocne ukaze, ze su zbytocne. Ak k tomu niektore armady pristupia skor, bude to skor pre financne dovody, nez ze by boli presvedceni, ze bojove vrtulniky netreba.Skrýt celý příspěvek

  • Jenda
    22:33 22.07.2015

    kazd: UH-1Y se od AH-1Z liší po konstrukční stránce jen kabinou....hnací soustava je totožná s bitevní AH. Helfire by se stejně nekoupily ani pro AH-1Z. V Ačr budou použity určitě ...Zobrazit celý příspěvek

    kazd: UH-1Y se od AH-1Z liší po konstrukční stránce jen kabinou....hnací soustava je totožná s bitevní AH. Helfire by se stejně nekoupily ani pro AH-1Z. V Ačr budou použity určitě Spike-LR (mají je už pandury). Takže stačí jen odpalovací standy pro vrtulníky a rakety jsou už ve skladu.....Skrýt celý příspěvek

  • petres
    22:30 22.07.2015

    budu trochu od tématu, ale u vrtulníků zůstanu. kazd koukal jsem před chvíli na nějaké videa ze Studénky a klobouk dolů před pilotem toho ecéčka, jak sedal mezi dráty hned u ...Zobrazit celý příspěvek

    budu trochu od tématu, ale u vrtulníků zůstanu.
    kazd
    koukal jsem před chvíli na nějaké videa ze Studénky a klobouk dolů před pilotem toho ecéčka, jak sedal mezi dráty hned u kolejí.Skrýt celý příspěvek

  • kazd
    22:07 22.07.2015

    Blake: To je trošku nedorozumění. Názor, že bitevní vrtulníky jsou překonané, čeká je osud velkých bitevních lodí může být správný. Pak ale je nutno zdroje doposud směrované do ...Zobrazit celý příspěvek

    Blake:
    To je trošku nedorozumění. Názor, že bitevní vrtulníky jsou překonané, čeká je osud velkých bitevních lodí může být správný.
    Pak ale je nutno zdroje doposud směrované do vrt. vojska přesměrovat do těch zmiňovaných alternativ.
    Není možné aby měla armáda stovky tabulkových míst, letiště, miliardy na investice a provoz vrt. a ve výsledku to nemělo žádnou bojovou hodnotu.
    Pokud si odmyslíte US peníze v modernizaci MI 171 tak schopnosti armády ve vrtulnících budou povyřazení Mi24 horší, než schopnosti policie a soukromých provozovatelů (zde diskutujícím doporučuji aby si našli kolik a jakých vrt. má police a soukromníci, nemají žádné vlastní letiště a stovky míst).

    Rozumím snaze vojáků zachovat si práci a teplé místečka, ale tak jak je výběrové řízení prezentováno je to amtérismus. Bu´d je vrtulník v první linii nebo tam není. Ten UH nemá PTŘS proto, že nejsou potřeba a tanky ničí typově jiná platforma, ale proto, že je má AZ, AH nebo dron, který letí "vedle něj". Snaha našeho MO, že jako nakoupíme něco "jako" co v podstatě zastane práci bit. vrtulníku je nesmysl.
    Takže se bit. vrtulníků klidně zbavme, ale snižme rozpočet vrt. vojska, nakupme stejně jako policie, do dveří pověsme kulomet a užitek je stejný za násobně menší peníze, úsporu pak použijme na alternativy.Skrýt celý příspěvek

  • kazd
    21:10 22.07.2015

    Cejkis : hezky napsáno, mohl bych hned podepsat
    Jenda: jenže letové možnosti MI 171 a moderního bitevního vrtulníku jsou dvě naprosto rozdílné věci

    Cejkis : hezky napsáno, mohl bych hned podepsat
    Jenda: jenže letové možnosti MI 171 a moderního bitevního vrtulníku jsou dvě naprosto rozdílné věci

Načítám diskuzi...

Stránka 9 z 21