Bezpilotní tanker MQ-25 Stingray od firmy Boeing

Prototyp MQ-25 Stingray od firmy Boeing; větší foto / Boeing

Reportéři Defense News si mohli poprvé ve vývojovém závodě Boeing Phantom Works v St. Louis prohlédnout vyvíjený bezpilotní tanker MQ-25 Stingray. Při této události firma Boeing uvolnila první fotky svého bezpilotního letadla. Podle reportérů Boeing chystá stavbu druhého prototypu, což ukazuje na velkou sebedůvěru firmy v programu MQ-25.

V rámci programu MQ-25 Stingray americké námořnictvo získá bezpilotní vzdušný tanker schopný prodloužit bojový rádius palubních stíhaček F/A-18E/F Super Hornet a F-35C Lightning II. Výsledkem bude zvýšení bojového dosahu leteckého křídla útočných svazů letadlových lodí CSG (Carrier Strike Group).

 

 

Námořnictvo se snaží prodloužit dosah leteckého křídla v reakci na rozvoj zejména čínských protilodních zbraní. Pomocí protilodních balistických raket DF-21D a DF-26 dokáže Čína teoreticky ničit CSG na vzdálenost 1500 km, resp. až 3000 až 4000 km. Navíc Čína pracuje na vylepšeném bombardéru H-6N, který dokáže vypouštět upravené střely DF-21D. Původní H-6 má bojový rádius 1600 km, takže v kombinaci s H-6N se dosah DF-21D zvýší téměř dvojnásobně.

 

Hlavním centrem mocenského soupeření, minimálně mezi USA a Čínou, se s největší pravděpodobností stane oblast Jihočínského moře. Při bojovém střetu v této oblasti se lodě amerického námořnictva musí držet co nejdále od čínských protilodních zbraní.
 

O program MQ-25 se zajímá trojice firem – Boeing, General Atomics (GA) a Lockheed Martin. Firma Northrop Grumman v listopadu oznámila odstoupení z programu. První vizualizaci dronu Stingray představila GA, která má na svědomí vývoj a výrobu bezpilotních letadel MQ-1 Predator nebo MQ-9 Reaper.
 

Prozatím nejdále je ale firma Boeing, která v prosinci zveřejnila fotografii části prototypu dronu Stingray. Před několika dny jako první ze soutěžících zveřejnila fotografii celého prototypu (fotka v úvodu).

 

Lockheed Martin prozatím pouze oznámila, že její řešení vychází z konceptu Sea Ghost (upravená verze dronu RQ-170 Sentinel).

 

Všechny výše uvedené stroje původně vznikly pro demonstrační program amerického námořnictva UCAS-D (Unmanned Combat Air System Demonstration). Program UCAS-D měl otestovat technologie provozu bezpilotních letadel z palub letadlových lodí. Paradoxně program UCAS-D vyhrála společnost Northrop Grumman s letounem X-47B.

 

Program UCAS-D se měl později přetvořit v program námořního průzkumného a útočného dronu UCLASS (Unmanned Carrier-Launched Airborne Surveillance and Strike). Námořnictvo ale na konci roku 2014 rozhodlo o ukončení programu UCLASS a následně rozhodlo o jeho přetvoření do programu bezpilotního tankéru Stingray.

 

Boeing začala na prototypu Stingray pracovat v roce 2012 (tedy ještě pro program UCLASS). V roce 2014 firma Boeing dokončila prototyp letounu, pouze měsíc předtím, než námořnictvo rozhodlo o zrušení projektu UCLASS.


 

Boční pohled na Boeing MQ-25 Stingray; větší foto / Boeing

 

Naštěstí pro Boeing se ukázalo, že prototyp původně určený pro program UCLASS lze snadno přestavět na bezpilotní tanker. Výhodou Boeingu MQ-25 je především objemný nákladový prostor, který se ukázal vhodný pro instalaci palivové nádrže. Dodejme, že podle požadavků námořnictva musí MQ-25 ve vzdálenosti 800 km (500 mil) od letadlové lodě poskytnout 8328 l (2200 galonů) paliva.

 

Stingray navazuje (resp. využívá jejich technologie) na demonstrátory X-45A a X-45C, které firma Boeing testovala po roce 2000. Nicméně Boeing MQ-25 se konstručně zásadně liší – trup je podobný X-45A ale s tím rozdílem, že Boeing MQ-25 má štíhlá křídla a také dvě svislé ocasní plochy tvarované do velmi širokého “V”.

Podle Boeingu se externě prototyp MQ-25 od dob programu UCLASS nezměnil. Samozřejmě vnitřní vybavení a systémy jsou jiné (jednoduší), protože letoun nemusí mít průzkumné a bombardovací schopnosti.

 

Námořnictvo rozhodne o vítězi programu Stingray v srpnu letošního roku – ve stejném měsíci Boeing s MQ-25 plánuje první let.

 

Následně výherce dostane od námořnictva peníze na stavbu čtyř prototypů, s opcí na další tři testovací drony. Pokud půjde testování dobře, výroba se rozběhne v roce 2023 a dosažení počátečních operačních schopností (IOC) se očekává v roce 2026. Námořnictvo plánuje postupně nakoupit 72 tankerů MQ-25 Stingray.

 

Zdroj: Defense News

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Námořní dopravní konvertoplány CMV-22 Osprey v roce 2020

Americké námořnictvo (US Navy) zveřejnilo nové detaily o konvertoplánu CMV-22 Osprey, který nahradí ...

Utajované bezpilotní letadlo X-44A

Dle nejnovějších zpráv na přelomu tisíciletí firma Lockheed Martin, resp. vývojové laboratoře Skunk ...

Su-57 v Sýrii: Marketing nebo další fáze testování?

Minulý týden se k ruským leteckým silám v Sýrii přidalo několik stíhacích letounů páté generace ...

Válka dronů: MQ-9 Reaper získá zbraně vzduch-vzduch

Americké letectvo (USAF) letos vyřadí z výzbroje ikonická bezpilotní letadla MQ-1 Predator. ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • svang
    03:48 21.03.2018

    Tanker MQ-25 proti Cine vubec nic neresi. Akcni radius F-35C je pouhych 1100 km a panuji obavy, ze tento technicky udaj je hodne nadhodnoceny. Jedno dotankovani pak prodlouzi dolet F35C o pouhych par set kilometru, coz stale nebude ani polovina vzdalenosti k cinskym brehum pri pokusu o utok z prostoru mimo dosah protilodnich raket DF-26.

  • danny
    15:17 19.03.2018

    Pokud dotankuje do plna cca 500 km od lodi, pak se otočí a s další dávkou přiletí naproti, tak už je to pěkné zvýšení dosahu. A dá se předpokládat, že na palubě nebude pouze jeden kousek, že...
    Podle fotek bych do něj vůbec neřekl, že se tam vejde přes 8 tis. litrů paliva.

  • Shania
    17:02 18.03.2018

    hsriuohdgadsrio: velikost je proste omezena tim, ze to musi operovat z CVN.

    okolo 8t paliva je docela dost 800km od lodi.

    13t paliva unese buddy tanker superhornet celkem a myslim, ze bez sance aby mel 8t paliva pro nekoho jineho 800km od lodi...

  • hsriuohdgadsrio@mailinator.com
    15:13 18.03.2018

    Okej, děkuju za vysvětlení. :-)
    Já jsem právě při hledání informací našel jen ty "velké" tankery... To, že se klidně pětina letadel použije na dotankování zbytku by mě nenapadlo, a netušil jsem, že to může pomoct... :-)

  • alea206
    21:37 17.03.2018

    Tak tohle uz od pohledu neni tanker ktery ma umoznit bombardovani pozic v Sirii, ze zakladen v USA, nebo to co predvedli Britove ve valce o Falklandy.

    Tady jde o to mit maly stroj, ktery umozni F-35kam operovat v rezimu max stealth tj. vsechno v sachtach a nic venku, co nejdale od CSG. Ono uz ted tenhle broucek vzdalene pripomina B-2 a vubec by me neprekvapilo kdyby vysledny letou vypadal jako notne podvyzivena B-2.

  • Shania
    20:17 17.03.2018

    hsriuohdgadsrio: jen např. doplnění menšího množství paliva (víc munice/míň přídavných nádrží) po startu a nebo před přistáním zvyšuje akční radius o hodně, vzhledem k velikosti rezervy kterou námořní stroje musí mít.

    A množství paliva co to má nest je prece stanovena v pozadavcich na ten stroj budoucim uzivatelem toho stroje.

  • skelet
    17:38 17.03.2018

    v současné době plní roli vzdušných tankerů F/A-18E/F, předtím KA-6.
    Kapacita předávaného paliva byla na podobné úrovni.

  • hsriuohdgadsrio@mailinator.com
    17:20 17.03.2018

    Jirosi:
    Teď tě popravdě nechápu. Já se tady snažil říct, že tohle UAV neprodlouží dolet žádné skupiny stíhaček, protože prostě neunese dostatek paliva....

    Tohle může být maximálně tanker pro drony....

  • Jirosi
    16:55 17.03.2018

    Tak vzhledem k tomu, že F35 budou sloužit společně z F18. Ty po konci životnosti bude nahrazovat nový typ. Tak to spíše poukazuje na to, že bude námořnictvo chtít výkonější stíhače. Tedy něco jako renesance F4/F14.

  • hsriuohdgadsrio@mailinator.com
    16:08 17.03.2018

    Zamýšlené použití bude jiné, než se píše v článku....
    Jestli počítám správně, tak kapacita tohohle tankeru stačí přesně na jedno doplnění nádrže letounu F-15....

  • Arianus
    18:25 16.03.2018

    Nejdrazsi UCAV na svete, rekl bych, tento "tanker"...jako naslednik X-46/47 uz stal kolik, 7 miliard USD?