Írán vyhlíží špičkové ruské protivzdušné systémy S-300

Foto: Odpalovací vozidlo kompletu S-300 bulharské armády; ilustrační foto / KGG1951; CC BY-SA 3.0
Odpalovací vozidlo kompletu S-300 bulharské armády; ilustrační foto / KGG1951; CC BY-SA 3.0 

Írán s Ruskem vyjednává o dodávkách protileteckých a protiraketových systémů S-300. Dodávka takto výkonných zbraní však způsobuje nervozitu v zemích Středního východu, které nemají s Íránem ideální vztahy.

Írán již v roce 2007 uzavřel s Ruskou federací kontrakt na dodávku pěti praporů protivzdušného systému S-300 PMU-1 za 800 milionů dolarů. Vývoz však v roce 2010 zakázal tehdejší prezident Dmitrij Medveděv.

Írán přitom již do Ruska poslal zálohu 166,8 milionu dolarů. Po odstoupení od smlouvy Rusko poslalo peníze zpět Íránu.

Írán následně podal žalobu vůči Rusku k mezinárodnímu rozhodčímu soudu ve švýcarské Ženevě. Podle Íránu Rusko nedodrželo platné smlouvy a mělo Íránu zaplatit 4 miliardy dolarů.

Na začátku letošního roku se pozitivním směrem pohnulo vyjednávání o íránském jaderném programu. Rusko v návaznosti na výsledky jednání oznámilo zájem dodržet původní dohodu z roku 2007. Podle ruského ministerstva obrany mohou být systémy S-300 dodány Íránu "bezprostředně".

„V dané etapě nezbytnost takového embarga, a to dobrovolného ruského embarga, úplně odpadla," prohlásil na jaře ruský ministr zahraničí Sergej Lavrov. "Dodávka S-300 Íránu nebyla nikdy zakázaná - ani Radou bezpečnosti OSN, ani jednostrannými sankcemi Američanů či Evropanů. Pozastavení smlouvy Ruskem bylo ve skutečnosti reakcí na žádost našich západních partnerů, podle kterých půjde o prospěšný krok, protože Írán příjme konstruktivnější postoj při jednáních (o jaderném programu - pozn. red.).

Podle Lavrova posun ohledně íránského jaderného programu umožnil pokračovat v rozhovorech o dodávkách S-300 do Íránu. Lavrov zdůraznil, že S-300 neohrožuje okolní státy, "samozřejmě, pokud nechtějí zaútočit na Írán."

"Absolutně nesouhlasím s těmi, kteří říkají, že dodávky S-300 Íránu je politická chyba," zdůraznil Lavrov. Ministr zahraničí naopak prohlásil, v souvislosti s bombardováním Jemenu arabskými státy, že obranné systémy jako S-300 naopak zvyšují bezpečnost v regionu.

Vyjednávání pokračují do dnešních dní a vícero zdrojů očekávalo podpis smlouvy na přelomu srpna a záři. Hlavní překážkou vyjednávání je pravě žaloba u ženevského rozhodčího soudu. Rusko požaduje stažení žaloby nyní, Írán až po první dodávce S-300.

"Rozhovory pokračují. Konečné dohody dosud nebylo dosaženo. Írán chce zrušit žalobu u první smlouvy, až dostane první várku pod novou smlouvou, Rusko naopak trvá na tom, že žaloba musí být odvolána dříve, než bude provedena jakákoliv akce v rámci nově uzavřené dohody," citovala před několika dny ruská tisková agentury TASS zdroj z ruské vlády.

Vjačeslav Davidenko, mluvčí společnosti Rosoboronexport, odmítl informace agentury TASS komentovat. Rosoboronexport je ruská státní společnost, která zprostředkovává vývoz a dovoz ruských zbraňových a obranných systémů, produktů, technologií a služeb.

V současné době rozhovory pokračují, ale oproti původním zprávám nejsou žádné informace o stavu jednání. "Nemáme žádné nové informace, rozhovory s íránskými kolegy pokračují," odpověděl před několiak dny Anatolij Isaikin, generální ředitel společnosti Rosoboronexport, na dotaz agentury TASS, zda došlo k pokroku v jednáních.

Zdroj: TASS

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Zničí Izrael ruské systémy S-300 v Sýrii?

  Podle libanonského listu al-Akhbar, který se odvolává na vyjádření Bašára Asada, jsou už ...

Rusko nabídne Íránu protiletadlové systémy S-300

Írán se možná dočká svého vysněného zbraňového systému. Podle ruského deníku Kommersant Rusové ...

Sýrie systémy S-300 nedostane

Rusko nedodá Sýrii protiletadlové a protiraketové systémy S-300. Pro ruskou tiskovou agenturu ...

Slovensko modernizuje protivzdušný systém S-300 PMU

Premiér Robert Fico na návštěvě Moskvy potvrdil zájem Slovenska modernizovat protiletecký a ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • J.Vraja
    21:38 02.09.2015

    Pokud Irán dostane systémy S-300,tak jsem jen zvědavý,za jakou dobu získá Izrael od někoho kódy k naproramování raket? Věřím,že Izrael udělá vše,aby svou zem ubránil.

  • JirkaM
    13:40 02.09.2015

    Shania: nádhera, díky!!!

  • Shania
    21:39 01.09.2015

    Gums na F16 net postunul komix z jejich bojových zkušeností s A-7 ve Vietnamu, určitě stojí za kouknutí.

    http://sluf.org/media/docs/sup...

    A-7 bylo v té době jedno z nejlepších letadel a jak Gums říká, mělo star wars avioniku:)

  • mastodont
    21:05 01.09.2015

    Deortc veď sa už neobťažuj toľko mnou, len nemožem pochopiť že sám veríš tomu čo si napísal.

    Tvoja citácia:
    "addámova armáda byla spíš lépe vycvičena než armáda sovětská/ruská. :)
    ad. moje reakce - ano, stydím se, za to, že ztrácím čas reakcí na cosi jako jsi ty. To je skutečně moje ostuda."

    Otázka na teba : odkial poznáš tieto teórie ? odkial vieš ako bola vycvicena saddámova armáda ?

    Pokiaľ viem z mojich zdrojov tak za ako takú bojovku stála len Republikánsa garda ale ako sa ukázalo za ich odvahou stál len pervitín a podobné sračky. trošku si to preštuduj.
    O výcviku aký mali/majú pravidelné Ruské jednotky nemali ani páru.

  • Charlie
    20:15 01.09.2015

    Čečensko je naopak zářný příklad toho, jak i dobrá technika (T-80) s mizernými posádkami (mobilizovaní nedovycvičení záložáci, kteří v tom předtím neseděli) dostane na prdel, pokud se setká s kvalitním nepřítelem sice s horší výzbrojí, ale lepší taktikou a znalostí terénu (čečenci měli mezi sebou bývalé příslušníky RA, tkeří dobře znali silné i slabé stránky tanků, mnozí z nich prošli Afghánem...).

    Pokud jde o kvalitu sovětské techniky PVO - dobře jí ukázaly arabsko - izraelské války, zejména Jom kippur, kdy egyptská PVO solidně zatápěla IAF a pomohly až speciální jednotky a pozemní síly, které udělaly do PVO deštníku díry tím, že ničily baterie pozemními útoky. Stejně tak severovietnamská PVO, tvořená navíc ještě množstvím hlavňových prostředků (v té době již zastaralých) dokázala USAF působit značné ztráty (na druhou stranu ale umožnila Američanům položit solidní základy jejich SEAD taktiky).

  • flanker.jirka
    20:08 01.09.2015

    pokud tu chce někdo porovnávat kvalitu materiálu z dob počátku 90. let, tak zrovna systém S 300 by mohl posloužit jako příklad dobrého materiálu ze strany tehdejšího SSSR, v té době měli na západě k dispozici sice Patrioty, ale po seznámení se s S 300 hodně rychle udělali amíci změny na systému řídícího radaru a měnili řídící systémy svých střel.
    Němci si zase hodně pochvalovali možnosti raket R 73 oproti k tehdy dostupným verzím AIM 9 Sidewinder.
    Ostatně jen pár věcí převzalo Německo po NDR - Mig 29 a Tamara.

  • Wenet01
    19:22 01.09.2015

    Kvalita Iráckého materiálu je myslím dostatečně validně posouditelná na výkonech jejich armády po několikaletém vycvíku ze strany USA a jejich výkonech proti IS a to na západní technice a se západní technikou. Fakt, že USA prohráli válku ve Vietnamu neznamená, že je americká technika horší než ta co měli vietnamci, nebo že je dokonce k ničemu. Afghanistán je rovněž zajímavý příklad, po deseti letech drtivých vítězství se odtamtud západní státy stahují stejně rádi jako SSSR, kteří se tam rovněž uvítězili k smrti.
    S-300 v modernizaci je starší než F-22 a kvůli němu ho také nemají, předpokládaným protivníkem je izraelské letectvo

  • pet.rok
    18:46 01.09.2015

    Deortc: "Ad. věk obou těch vojenských prostředků - F-22 je ve službě už téměř 20 let. S-300 Rusové neustále modernizují, pokud vím, tak poslední modely byly navržené někdy před deseti lety."

    Keby si aspon faktograficky nebol uplne mimo:
    F-22 vzlietol v 1997 prvy prototyp a lietadlo sa dostalo do sluzby v roku 2005.
    S-300 je v sluzbe od roku 1978.
    S-300 PMU1 modernizacia je zo zaciatku a PMU2 z konca 90 rokov.
    To mi nepripada ako sudobe systemy :).

  • marius
    18:33 01.09.2015

    Tak jistě, ale ukaž mi šílence, který by napadl zemi, kterâ má ve výzbroji 1500 jaderných střel. Ledaže by počítal s tím, že se to všechno odehraje v Evropě. Podle mne je mnohem lepší nechat Rusy na pokoji, kupovat od nich ropu a plyn a být v pohodě. Bohužel ale někoho evidentně štve, že si na Ruském nerostném bohatství nenamastí kapsu.

  • Deortc
    17:24 01.09.2015

    to Luky:
    Nepochybně, podobných scénářů je možné vymyslet nekonečně mnoho, nicméně faktem je, že zatím se v reálu uskutečnil pouze ten scénář ve kterém ruská/sovětská technika dostávala těžký výklep od Amíků, tečka. Až se jednou uskuteční scénář v opačném gardu, pak bude mít smysl o tom polemizovat, ale do té doby ... :D
    Co se týče kvality sovětské/ruské armády - první čečenská válka, to byla regulérní prohra, jeliš to pravda? :D Válka proti Gruzii, to bylo sice vítězství ale co ty obrovské ztráty bojové techniky zasazené od mnohem menšího a slabšího protivníka, což? Nebo z dávnější minulosti - zmíněné napadení Afghanistánu v roce 1979, válka probíhala až do roku 1989 a mimochodem prý byla jednou z hlavních příčin rozpadu a zániku SSSR a vlastně celého východního bloku, protože tato válka prý Sovětský svaz materiálně a celkově ekonomicky totálně vyčerpala. Docela pěkný film dotýkající se tohoto tématu byl v Sovětském svazu natočen v roce 1990, to bylo ještě v letech, kdy Sověti/Rusi byli svou situací natolik otřeseni, že dokonce byli ochotní sami na sebe pohlížet i kritickým světlem.... Film se jmenuje "Afgánský zlom" a myslím, že opravdu stojí za shlédnutí.

  • Luky
    16:08 01.09.2015

    ...kdežto západní technika v Afgánistánu o více než 20 let později proti ručníkářům (tentokrát navíc nevyzbrojovaným z vyspělých zemí) dokázala zvítězit...???

    ---
    pokud se vrátím k tomu "co kdyby" (what if emericky :) scénáři, napadá mě spousta příměrů, ze kterých by se časem stal mýtus...akorát s obrácenou technikou

    např. nejnovější Téčka s nejnovější municí a ŘS popravující na 4Km staré M60 s ubohým střelivem...na Iránských rovinách v okolí zálivu.

    Protože je ale jedna četa ožralá, vjede několika M60 do palby... ale obstarožní US střelivo není schopné probít nejnovější pancéřování...jak jsou nalití, pálí do M60 novými SABOTY, které je ale prostřelují skrz naskrz...tak použijí HEAT a to už je ono..dobře se tím baví

    Nejvíc se ale baví výsadkáři, kteří pro zábavu "loví" hliníkové M113 ručními osobními zbraněmi.

    ..nebo svazy Su27 a Mig-31 s A-50 krytím loví osamělé F-5, které se snaží v atmosféře nabité silným rušením spojit se zemí, aby mohly obstarožními sidewindery ze zadní polosféry něco napadnout... umírají v párech nebo osamoceně

    A máme tu legendu F-14! Kdo by si neoblíbil to krásné obrovské éro s Maverickem a Goosem....no bohužel, moc se nepředvedlo, jaká to bublina ( psst. když začala válka, vystříleli poslední 4 Phoenixy, tak jim zbylo jen pár starých Sparows, které se na R-27 ER vůbec nechytaly)

    Nebo čtveřice Su-27 napadne čtveřici AG municí zatěžkaných stíhacích bombardérů bez radaru...na které potom animátoři v populárním "dokumentárním" cyklu (vzniklém na oslavu vítězství východní techniky) namapují texturu, která bude vypadat jako radom radaru... aby to mohly dalších 50 let vadávat za úžasné technologické vítězství v BVR

    O fenomenálních úspěších nejnovějších S-300 proti do Iránu z neznámých zemí propašovanm střelám Hones Jones se netřeba zmiňovat....kosí je dokonce i staré Angary.... :DDD

  • Deortc
    15:41 01.09.2015

    ad. "Pindíky" Nauč se číst!
    Tohle téma jsem sem nezatáhnul já, ale pouze jsem reagoval na předešlý příspěvek.
    ad. "Saddámova armáda" - jakou úroveň výcviku měla armáda sovětská, to se velmi názorně ukázalo třeba v období 1979-89, kdy Sovětský svaz napadnul Afganistán a od špatně vyzbrojených Afgánců dostával těžce na zadek. Nebo v Gruzii, případně v Čečně, viz. první čečenská válka. Pokud si toto připomenem, tak je snad na místě prohlásit, že addámova armáda byla spíš lépe vycvičena než armáda sovětská/ruská. :)
    ad. moje reakce - ano, stydím se, za to, že ztrácím čas reakcí na cosi jako jsi ty. To je skutečně moje ostuda.

  • flanker.jirka
    15:39 01.09.2015

    O zoufale nízkém výcviku u arabských vojsk se můžete dnes a denně přesvědčit na blízkém východě, Izraelci by mohli vyprávět jak Egypťani nebyli schopni s novými tanky nic trefit, po ukořistění se izraelci divili o to více, když viděli jednoduchost a blbuvzodrnost.
    Zvládají tak akorát AK 47 s bodákem, a pokud nefouká vítr tak se trefí do stodoly pomocí RPG 7.
    Při výcviku nových iráckých sil po druhé válce v zálivu se stále naráželo na antitechnický talent, i staré tanky jako T 72 nebo T 55 byly pro většinu vojáků složité a vojáci je nezvládali, přestože mezi nimi byli vojáci, kteří s nimi válčili.
    A to nemluvím o velkých rozdílech, právě v používání ruských systému PVO, mohl je sice používat i voják základní služby, ale takový voják naprosto nezvádal řešit situace za použití ECM a klamání. Proto obsluhy výkonných prvků kompletů v naší bývalé PVOS nezastával jen tak někdo, záklaďáci pak tvořili sice většinu, ale prováděli jednodušší úkony.

  • Charlie
    15:35 01.09.2015

    Ad technika iráku - vzhledem k tomu, na jakých systémech byla PVO Iráku v devadesátém postavena a čemu čelila se žádný zázrak očekávat nedal. Navíc PVO bez leteckého prvku je v obtížné situaci a Irácké letectvo předvedlo žalostný výkon. Pokud Sověti volili stejnou strategii "downgradů" jako u jiné pozemní techniky (Iráceké T-72 byly teschnologicky dvacet let pozadu), tak se ani nelze divit, že proti modernějším zbraňovýám prostředkům, navíc s mnohem lépe vycvičenými obsluhami (vždyť Američané nasazovali jednotky, dislokované původně v západní Evropě a cvičené do úmoru na střet se Sověty, a ostatní západní spojenci na tom byli obdobně) - a kvalitu zbraňových systémů dělají především jejich obsluhy, což nám ostatně Iráčané předvedli během střetů s ISIS, dky jim nebyly nic platné ani Abramsy.

    Navíc - i přes vlastnictví kvalitních zbraňových systémů (moderní kanony z Jižní Afriky, Rolandy) s nimi Iráčané nic moc nedokázali (Rolandy mají údajně na svědomí sestřel dvou A-10 nad Bagdádem).

    Jak tragický výkon Irácká PVO předvedla bylo vidět o pár let později, kdy Srbové, čelící útokům nato, dokázali svojí PVO uchránit masakru a uchovali si bojeschopnost až do konce kampaně.

  • mastodont
    15:24 01.09.2015

    Deortc veď pri prečítaní tvojho pseudopríspevku sa normálnemu človeku zastaví rozum. Pindíky a podobné srajdy si odlož pre deti do školky.

    Tvrdiť to že Saddámove zbrane a výcvik vojakov korešpondoval úrovňou so ( Sovietskymi a Ruskými zbraňami a výcvikom može tvrdiť len retardovaná opica.

    V jedinom v čom si dobrý, tak to je fantasmagoria.

  • Deortc
    15:15 01.09.2015

    to mastodont: Ať ti nepraskne žilka v té tvé malé poddimenzované horní nervové zauzlince, troubo.
    Jinak, tohle je moje první a taky poslední reakce na tebe, pitomo.

  • Shania
    15:04 01.09.2015

    Luky: snad moc dobře víme jak si ruská technika v 90 letech vedla, konfliktu měli dost. Sakra vlastně nevíme, protože zoufalé velení a kvalita výcviku tu techniku degradovala.

    Bohužel se obávám, že v devadesátém by rusové na podobnou akci jako pouštní bouře neměli prostě prostředky, schopnosti a ani zkušenosti. A pokud by do ní přecejen šli, tak by to nebylo žádné jednostranné vítězství jako měla koalice.

    Jinak s tebou souhlasím, že nešlo o lepší techniku, ale využití všech možných force multiplieru které měli k dispozici.

    F22 vs S-300: F22 pokud by měla utočit JDAMem, proti nějaké novější verzi, tak asi ne, pokud ponese SDB tak je to o něčem jiném. Ale stejně hlavní použití pro F22 v SEAD je ISR.

    Mastodont: líbí se ti to video?:) tak teď mi řekni o jaké době mluvil (nebo spíš co si myslíš ty), kdy ještě byli nejlepší stát na světě.

  • mastodont
    14:36 01.09.2015

    Sory za offtopic ale nedá mi to, tie žvásty Deortc. Hanbi sa, tebe normálny človek neuverí nič.
    For you https://www.youtube.com/watch?...

  • flanker.jirka
    12:02 01.09.2015

    S 300 je systém, vůbec nemáme info ani jakou konkrétní verzi raket budou mít a hlavně jaké průzkumné prostředky, které budou zásobovat systém o vzdušné situaci. Klidně se přitom může stát, že se do toho zamíchají čínští výrobci a s dodanou S 300 si "pohrají."
    Pokud budou součástí dodávky poslední verze přehledových radarů určené i pro S 400, tak budou mít velkou pravděpodobnost detekce cílů i jako je F 22.

    ...Írán určitě bude požadovat i možnost působení proti balistickým střelám, tak to může jí klidně o verzi Favorit.

  • p33341
    11:53 01.09.2015

    Porovnavat F22 a S300 je hlupost. Raptor bez satelitov a ktovie coho vsetkeho môze po S300 strielat tak kanonom a na taku vzdialenost mu Stealt moc nepomôze, to môzme rovno porovnavat S300 s Abramsom. :-D

  • JirkaM
    11:44 01.09.2015

    Tak co, stihne Izrael Iránu vybombardovat jaderná zařízení před tím, než ty S-300 dostane?

    http://armata.cz/rusko-s-300-i...

  • Luky
    11:43 01.09.2015

    ...k plošné likvidaci východní techniky spojeneckou technikou - představme si, že by elitní útvary SSSR a Varšavské smlouvy zaútočili v roce 90 na Irán a Rusové by si na to vzali nejnovější upgrady svojí techniky. K tomu by měli utajované informace o systému velení a řízení. Použili by na Iránce Su-27, MiG-31, nejnovější verze Téček i poslední druhy munice. Iránci by na ně nasadili svojí často opotřebovanou techniku z minulé války...a všichni by pak z toho udělali na dalších 100 let závěr o tom, že západní technika je "šajze".
    Ale jsou to jen spekulace pro pobavení.

  • JirkaM
    11:42 01.09.2015

    to Deortc: K té válce v Iráku, Rusům spadla čelist možná tak z neviditelných F-117tek, které beztrestně likvidovaly Iráckou protivzdušnou obranu. Těžko říct jak vypadají americké tajné zbraně dnes, možná mají něco podobně převratného.

    Krom těch F-117 jsem si žádných překvapení nevšimnul. Je snad přirozené, že když má někdo drtivou převahu a dražší, novější zbraně, že malý slabý Irák beztrestně zmasakruje. Kdyby zítra USA napadly Saudskou Arábii, byl by ten masakr podobně jednostranný bez ohledu na to co mají Saudové ve výzbroji.

  • Deortc
    09:06 01.09.2015

    to Charlie: Nemáš pravdu. S-300 je navržena na likvidaci létajících prostředků, F-22 je takový létající prostředek. Ad. "pindíci" - hádky na téma "co má lepší parametry - zda zbraně US, nebo ruské" jsou nejen tady snad jedním z nejobvyklejších druhů diskuze pokud je diskuze o vojenské tématice USA a příp. Ruska.
    Pokud by tedy F-22 létaly v zónách chráněných S-300 aniž by S-300 v tomto nějak účinně dokázaly měnit situaci, tak by bylo jasné..... pokud by naopak S-300 účinně zasahovaly proti F-22, tak by bylo jasné také..... Ad. věk obou těch vojenských prostředků - F-22 je ve službě už téměř 20 let. S-300 Rusové neustále modernizují, pokud vím, tak poslední modely byly navržené někdy před deseti lety. Proto se domnívám, že reálné "porovnání pindíků" by v tomto případě mohlo být užitečné a dát lekci stoupencům jednoho či druhého tábora. :D
    V této souvislosti jsem si nemohl nevzpomenout na obdobné "porovnávání pindíků", které se dělo během operace Pouštní bouře. Vzpomínám si, že tedy Rusům docela drsně spadla čelist údivem z toho, jak Amíci ruskou techniku plošně a jen s minimálními ztrátami likvidovali. Následně Rusové přišli s trapně dětinskými výmluvami typu "nedostatečně vycvičená Saddámova armáda" - jakoby oni sami snad na tom byli lépe a " Saddám měl zbraně bez tajných vychytávek, které sice nikdo nezná, ale kdyby tam byly, tak by změnily celou situaci v prospěch ruských zbraní" - douška o tajemných Wunderwaffen se pochopitelně dá jako výmluva použít vždycky, protože je to racionálními argumenty jen těžko vyvratitelné.

    Mě by tedy prostě jen z obyčejné zvědavosti zajímalo zda se na této situaci něco za těch posledních 20 let změnilo. :)

  • Charlie
    08:42 01.09.2015

    Tak ona otázka "je lepší F-22 nebo S-300" je ze své podstaty pitomost hodná poměřování pindíků mezi šestiletými kluky na základní škole.

    F-22 je stíhač pro vybojování vzdušné nadvlády (s možným nasazením proti pozemním cílům).

    S-300 je pozemní protivzdušný raketový komplet pro ochranu vysoce důležitých cílů (podle verze určený pro vosjkovou PVO nebo PVOS).

    Jedno lítá vzduchem, druhý jezdí po zemi, jediný, co mají společnýho, je že umí sestřelovat letedla a mají radar.

  • HonzaH
    06:56 01.09.2015

    Deortc: no já bych snad byl raději, kdyby otázka na to, kdo je lepší, jestli F22 nebo S300 potažmo S400, zůstala pouze akademickou a v reálu jsme se to nikdy nedozvěděli.

  • Refael
    06:47 01.09.2015

    Ve vztahu Izraele a S-300 pro Írán to bude podobné jako před lety, kdy Izraelci v rámci nenaštvat vztahy s Ruskem(tj.nedodat S-300 do Íránu) během rusko-gruzínské války v r. 2008 předali Rusům kódy na data linky přes které komunikují bezpilotní letadla, které měla gruzínská armáda ve výzbroji od nás(z Izraele), které mohli Rusové poté bez problémů rušit a tím pádem byli Gruzíncům k ničemu a brzy po válce se jich zbavili.

    Myslím, že naši politici Rusům připomenou tento krok(na který nejsem jako Izraelec rozhodně hrdý) a budou požadovat to samé od Rusů.

  • Deortc
    06:30 01.09.2015

    to fenri: Pokud vím, tak vývoj F-22 probíhal v osmdesátých až první polovině devadesátých let minulého stol. První sériový výrobek sjel z montážní linky už v roce 1997, takže to srovnání S-300 mě připadá celkem přiměřené. Navíc, dle toho, co jsem o tom četl, ta verze dodaná do Iránu, má být podstatně modernější než běžné komplety s-300.
    A co se týče S-400 - pokud vím, vyrobeno je jen pár kusů. I v Rusku je to celkem raritka a S-500 je stále ještě víc jen vize na papíře.
    Kolik Rusové do dnešní doby vyrobili kompletů S-500? jeden testovací?

  • hurvo
    03:06 01.09.2015

    Lavrov zdůraznil, že S-300 neohrožuje okolní státy, "samozřejmě, pokud nechtějí zaútočit na Írán."
    To by vysvetlovalo preco sa rusi isli posrat z protiraketoveho dazdnika nad europou.

  • pet.rok
    00:49 01.09.2015

    todomatch: Pripada mi ze mate bohatu fantaziu. Izrael ma nempochybne dostatok informacii priamo zo zdroja v rusku kde ma dostatocne dimenzovanu informacnu siet nez aby ohrozovala svoju siet v Irane ktoru potrebuje na ine dolezitejsie ulohy.

    Co sa tyka Iskandera tam plati to iste ako u ostatnych ruskych zbrani a to ze pojde s vysokou pravdepodobnostou o exportnu verziu ktora byva obycajne na mile vzdialena od tej domacej a teda informacna hodnota priezkumu je blizka nule.

  • Todomatch
    23:10 31.08.2015

    Kozulus, fenri, Nasťa, Ivan, T-34, Sergej, Saša: Ano Rusko se jistě touží vrátit na arabské trhy, které v éře SSSR přímo promořovalo svými zbraněmi a pokusí se vyšoupnout USA a jiné západní zbrojaře. Lísání Lavrova k saudskému protějšku ve věci komplexu Iskander je toho první vlaštovkou. Pokud jde o Írán a S-300, snad si nemyslíte, že si koupí PMU "1"? A verze "2" má leccos jinak a Izrael jistě nebude zajímat, jak to mají nastavené Řekové u své verze, ale jak přesně to bude mít poladěné Írán u té novější.

  • fenri
    22:36 31.08.2015

    Deortc: ono by bylo smutné, kdyby F-22 nedělal S-300 problémy. Vždyť S-300 vznikla před F-22.
    Uvedené srovnání by bylo zajímavé s S-400, 500...

  • Kozlus
    22:08 31.08.2015

    Todomach opet dodrzel svoji kvalitativni latku? Opravdove prekvapeni.
    "Rusko jistě vyvine nemalé snahy stát se opět zbrojířem islámských režimů"
    To jako, ze z tamniho trhu vysoupnou USA? Ty teda Rusku fandis.

  • Deortc
    21:43 31.08.2015

    Myslím, že tento krok by mohl skýtat naději na zodpovězení otázky ohledně kvality výzbroje ruské a americké - na to, co je lepší, zda stealth technologie F-22, nebo zda ruské S-300. :P

  • křižák
    21:31 31.08.2015

    Bude zajímavé jakou verzi S-300 Iránu vlastně Rusko prodá. V článku uvedená verze
    PMU-1 již není žádný výkřik techniky. K prodeji systému Iskander do SA-souhlas, že v pozadí bude zájem USA o tento systém.

  • fenri
    21:27 31.08.2015

    Přízpěvek hodný Todomatche:
    -S-300 je Západu známý skrz naskrz (Řecko, Slovensko...), navíc jde už skoro o 2 generace starý systém
    -kdo je hlavním vybrojovatelem SA? Rusové?

  • dusan
    21:24 31.08.2015

    Todomatch

    http://www.haf.gr/en/mission/w...

    Gréci majú už systémy S-300PMU-1, takže NATO má kde študovať tento systém ..... staršie verzie má i Bulharsko a Slovensku ....

  • Todomatch
    20:55 31.08.2015

    Rusko jistě vyvine nemalé snahy stát se opět zbrojířem islámských režimů, jakým bylo v éře SSSR. Přiznám ale, že pokus prodat Saudské Arábii raketové komplexy Iskander mi tedy vyrazil dech. Na druhou stranu je možné to vidět i pozitivně - v Íránu se vždy dařilo izraelské špionáži, bezpochyby nepromarní šanci, do detailu si ruský systém S-300 nastudovat. Vlastně i na ty komplexy Iskander by se mohli Američané přes Saudy pořádně mrknout.

  • Charlie
    19:54 31.08.2015

    Mno až na to, že Rusové v těch S-300 neměli zabudovaný žádný Iránský komponenty v hodnotě desítek procent zakázky a po zákazu vrátili Iránu peníze, které už poslal na jejich konta.

    Jinak je to nemlich to samý, to souhlasím.

    Mimochodem Frantíci na stavbě těch lodí prodělali kalhoty a s trochou škodolibosti musím dodat, že jim to i přeju.

  • apache
    17:18 31.08.2015

    "Írán již v roce 2007 uzavřel s Ruskou federací kontrakt na dodávku pěti praporů protivzdušného systému S-300 PMU-1 za 800 milionů dolarů. Vývoz však v roce 2010 zakázal tehdejší prezident Dmitrij Medveděv."

    Copak mi to jenom připomíná? Zvláštní, že jsem od skalních zastánců Ruska, kteří tak strašně kritizovali Francii kvůli nedodání Mistralů, nikdy neslyšel kritiku Ruska a ani se Rusko nedočkalo od nich stejného odsouzení jakožto nespolehlivý partner.