Robotická ponorka Echo Voyager mění pravidla hry

Echo Voyager
Echo Voyager; větší foto / Boeing

Firma Boeing před několika dny představila unikátní robotickou ponorku Echo Voyager. Ponorka o délce 15,5 m je nejnovějším a největším přírůstkem rodiny robotických ponorek “Echo”. Testování ponorky začne letos v létě.

Boeing představil první malou robotickou ponorku Echo Ranger o délce 5,5 m o výtlaku 5,3 tuny v roce 2001. Ponorka dokázala pod vodou zůstat 28 hodin a ponořit se do hloubky 3000 m. Echo Ranger používala k výzkumu mořského dna například ropná společnost Exxon Mobil.

V polovině minulého roku Boeing představil větší verzi Echo Seeker s délkou 9,75 m (údaj o výtlaku nelze dohledat). Echo Seeker oproti svému předchůdci vyniká větším nákladovým prostorem (4,8 m3 vs. 0,7 m3), délkou provozu až 3 dny a hloubkou ponoru 6000 m. Elektrickou energii Echo Ranger tak Echo Seeker získávají výhradně z baterií.

Ranger a Seeker však nejsou robotické ponorky v pravém slova smyslu. Ponorky díky nízké provozní době a jednoduchému navigačnímu systému operují vždy v dosahu mateřské lodi.

“Nejsou nic víc, než rozšířením možností povrchových lodí,” řekl o obou ponorkách Lance Towers, ředitel vývojového oddělení pro námořní a pozemní systémy Boeing Phantom Works . “Řekli jsme si, že musíme přijít se schopností, která umožní provádět nezávislé podvodní operace bez potřeby povrchového plavidla.”

Nyní Boeing představil následovníka - skutečnou robotickou ponorku Echo Voyager o výtlaku 50 tun. Nová ponorka dokáže pod vodou zůstat až 6 měsíců a přitom urazit vzdálenost přes 12 000 km. Ponorka tak bez problému propluje Tichým oceánem z amerického východního pobřeží až k Číně. Maximální hloubka ponoření je 3500 m.

Konstrukčně se Echo Voyager neliší od Echo Ranger a Echo Seeker - klíčovým rozdílem je však využití hybridního pohonného systému. Hlavním zdrojem ponorky Voyager jsou lithium-iontové nebo stříbrno-zinkové baterie.

Ponorka dokáže fungovat na baterky několik dní, poté ale musí vystoupat k povrchu a spustit dieselový generátor. Není však upřesněno, zda se ponorka musí vynořit celá nad hladinu nebo použije nějaký typ šnorchlu (případně dále zmíněný periskop).

Echo Voyager

Echo Voyager je vybaven periskopem, který lze osadit libovolným senzorovým vybavením. Počítá se minimálně s komunikační anténou, která bude přes satelit komunikovat s řídícím střediskem na pevnině nebo na jiné lodi.

“Echo Voyager může v moři sbírat data, vystoupat k povrchu a přeposlat informace k uživateli prakticky v reálném čase,” říká Towers. “Současné podvodní robotické prostředky vyžadují povrchovou loď a posádku, aby zajišťovala každodenní provoz. Echo Voyager eliminuje tyto požadavky i související náklady.”

Pokud pomineme využití v civilní sféře, parametry Echo Voyager budou vysoce zajímavé pro americké námořnictvo. Voyager je díky své konstrukci extrémně tichý a je schopen pátrat po cizích ponorkách. Lze si představit desítky nebo možná stovky podobných plavidel, křižující světovými oceány, tvořící pomyslnou propojenou senzorovou síť, a podávající informace o pohybech cizích ponorek nebo lodí.

Ponorku lze v případě přáni zákazníka vybavit i zbraňovými systémy, například lehkými protiponorkovými torpédy Mark 54 LHT (Lightweight Hybrid Torpedo). Torpédo Mark 54 LHT ráže 324 mm měří na délku 2,72 m a má hmotnost 276 kg. Ničivý účinek bojová hlavice torpéda odpovídá výbuchu 107 kg TNT.

Zdroj: Boeing

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Dron UCLASS jako námořní vzdušný tanker?

Americké námořnictvo (U.S. Navy) pokračuje v programu bezpilotního námořního letounu UCLASS ...

Nový život pro B-52 Stratofortress: Létající zbrojnice

Pentagon před několika dny zveřejnil návrh amerického obranného rozpočtu pro fiskální rok 2017 (od ...

Elektromagnetické dělo na torpédoborcích Zumwalt

Americké námořnictvo (U.S. Navy) úspěšně pokračuje s vývojem a testováním elektromagnetického (EM) ...

Hypersonické střely pro ruské raketové křižníky Kirov

Raketové křižníky třídy Kirov jsou po letadlové lodi Admirál Kuzněcov největšími plavidly ruského ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Ultramarinus
    21:11 04.04.2016

    Mimochodem, možná by se dal použít i na odpalování tomahawků (potenciální nosič jaderné hlavice) z blízkosti pobřeží protivníka...

  • Ultramarinus
    21:07 04.04.2016

    Dobře promyšlená aplikace. Nemám nic proti výrobě a používání (podvodních) "terminátorů", za předpokladu, že útok na cíl bude schvalovat operátor. Stejně si US nemohou dovolit nic jiného, aby náhodou někde nerozstříleli civilní zaoceánské plavidlo (třeba jejich). To by se ozbrojené složky na odškodném naprosto zruinovaly. Stálo by za zvážení přidat do schopností plavidélka i možnost skladovat, dobíjet/doplňovat palivem, doplňovat munici a vypouštět i přijímat VTOL UCAV letouny (vrtulníky). Výrazně by to snížilo reakční dobu v případě, že by se někde uprostřed ničeho (ale poblíž ponorky) objevily potíže tipu "menší loď, nebo ponorka se snaží nepozorovaně dostat do US výsostných vod"...

  • RiMr71
    01:18 26.03.2016

    Prosím vás, výraz "baterky" na techn. webu....

  • Sorge-227
    13:41 25.03.2016

    Matrix: sentinel is coming. Konecne nastane nova revolucia v namornictve. USA su technologicky velmi daleko. Bude tazke s nima drzat krok. Pokial vobec

  • Bodie
    09:47 25.03.2016

    Když tak pozoruju pokrok v dronech, napadá mě jestli už po světě chodí nějaký John Connor.