Slovenská armáda převzala modernizovaná bojová vozidla pěchoty

BVP-M má samostatný elektro-optický pozorovací senzor velitele; / MOSR

Na konci května slovenská armáda slavnostně převzala prvních 21 modernizovaných bojových vozidel pěchoty (BVP). Konkrétně šlo o 11 průzkumných vozidel ve verzi BPsVI (Bojove Prieskumne Vozidlo ISTAR) a deset vozidel BVP-M (Bojové Vozidlo Pechoty - Modernizované).

BVP-1 a BVP- 2 se nacházejí ve výzbroji všech pěti mechanizovaných praporů slovenských pozemních sil. Slovenská 1. mechanizovaná brigáda provozuje modernější BVP-2 a 2. mechanizovaná brigáda straší BVP-1. Podle londýnského think-tanku IISS (International Institute for Strategic Studies (IISS) slovenská armáda má papírově ve výzbroji 148 BVP-1 a 91 BVP-2. Počet aktivních (bojeschopných) vozidel není znám.

 

Celkově slovenské ministerstvo obrany (MOSR) v letech 2016 až 2017 objednalo modernizaci 35 vozidel BPzV Svatava (Bojové průzkumné vozidlo Svatava) a BVP-1 za 44,5 milionu euro ‒ konkrétně jde o modernizaci 18 (z 58 BPzV Svatava ve výzbroji slovenské armády) vozidel na verzi BPsVI a 17 vozidel na verzi BVP-M. Podle tiskové zprávy MOSR již část modernizovaných BVP slouží k výcviku slovenských vojáků.

 

Vozidlo BPzV Svatava (průzkumná verze BVP-1) se vyrábělo na Slovensku v letech 1988 až 1990. Svatava se vizuálně podobá BVP-1, ale je vybaveno průzkumnými systémy československé výroby. Celkově vzniklo 200 BPzV Svatava, z toho 16 vozidel bylo dodáno do Polska.

 

Modernizovaná vozidla BPsVI získá průzkumný prapor ISTAR 2. prešovské mechanizované brigády, BVP-M pak 21. mechanizovaný prapor stejné brigády.
 

Vozidla BPzVI v praporu ISTAR zůstanou do příchodu moderních průzkumných vozidel 4×4 a poté budou přesunuty k mechanizovaným jednotkám. Podle článku Vladimíra Bednáre na Armádních novinách jeden mechanizovaný prapor potřebuje minimálně 32 bojových vozidel pěchoty ‒ deset BVP pro každou ze tří mechanizovaných rot, dvě BVP pro rotu velení a ještě čtyři průzkumné BVP pro průzkumnou četu a jedno vyprošťovací BVP. Počet vozidel BPsVI a BVP-M tak stačí na přezbrojení jednoho mechanizovaného praporu.
 

Podle ruského blogu BMPD, který se odvolává na slovenské zdroje, po příchodu vozidel 4×4 sady průzkumných systémů BPsVI se přesunou na nová kolová obrněná vozidla AMV 8×8 a BPsVI se přemění na klasická BMP-M.

 

„Od samého začátku deklarujeme potřebu modernizace našich ozbrojených sil a toto je jeden z kroků, kterým tento náš závazek reálně plníme. Životnost bojových vozidel pěchoty jsme jejich modernizací prodloužili minimálně o dalších 20 roků, přičemž nová vozidla tohoto typu by nás stála několikanásobně více, než řešení, které jsme zvolil,“ uvedl ministr obrany Peter Gajdoš.

 

Slavnostní převzetí BVP-M a BPsVI

 

Podle Gajdoše jedno vozidlo BPsVI stojí přibližně 1,1 milionu euro a BVP-M přibližně 1,5 milionu euro. Nové západní BVP přitom stojí okolo pět milionů euro, navíc zhruba polovina z celkové akviziční sumy jde na vybudování provozního, logistického, servisního a výcvikového zázemí. Za nákup 35 nových západních BVP by tak MOSR minimálně zaplatit 350 milionů euro.

 

Vozidla BPsVI a BVP-M jsou výsledkem vývojem firem EVPÚ (Elektrotechnický výskumný a projektový ústav), Konštrukta Defence (součást DMD Group) a MSM Group. Samotná přestavba proběhla v podniku ZTS Martin patřící pod MSM Group.

 

Středobodem modernizace obou verzí je instalace slovenského bezosádkového bojového modulu TURRA 30. Věž je standardně osazena automatickým kanónem 2A42 ráže 30 mm se spřaženým kulometem PKT ráže 7,62 mm a dvěma střelami 9M113 Konkurs (v kódu NATO AT-5 Spandrel). Pro kanón 30 mm je k dispozici 330 nábojů, pro kulomet ráže 7,62 mm 600 kusů nábojů.

 

BPsVI  / MOSR

 

V případě přání zákazníka je možné do bojového modulu TURRA 30 instalovat americký kanón Bushmaster Mk.44 ráže 30 mm, jiný kulomet ráže 7,62 mm nebo 12,7 mm a izraelské protitankové střely Rafael Spike.

 

Stejný bojový modul obdrží i 81 nových kolových bojových vozidel pěchoty AMV 8×8, které slovenská armáda postupně obdrží v letech 2018 až 2024.

 

Původní pohonná jednotka UTD-20 (220 kW) byla v případě BPsVI/BVP-M zachována, ale vozidlo prošlo kompletní vnitřní ergonomickou přestavbou ‒ modernizován a „zlidštěn“ byl pracovní prostor posádky i výsadku.

 

Průzkumné verze BPsVI získala mimo jiné pozemní radiolokátor FLIR Ranger R20S s dosahem 30 km, který na tuto vzdálenost dokáže odhalit (samozřejmě v podmínkách přímé viditelnosti) jedoucí vozidlo nebo na vzdálenost 12 km pohybujícího se člověka. Krome dalších systémů, jako detektoru laserového ozáření nebo detekce min, posádka BPsVI může vypouštět mini drony Micro Falcon s výdrží ve vzduchu až tři hodiny.

 

BPsVI  / MOSR

 

BVP-M neni sice vybaveno radiolokátorem, má ale kruhové elektro-optické pozorovací a zaměřovací pouzdro velitele. Výrobce ani typ čidla není znám, ale jde pravděpodobně o výrobek izraelské firmy Elbit Systems. Obě vozidla rovněž získala komunikační systémy značky Harris nebo meteostanici a navigační zařízení Kestrel-5500.

 

Bojová hmotnost  BPsVI a BVP-M se zvýšila na zhruba 15,3 t (původní BPzV mělo hmotnost 13,8 t), takže pro zachování plavbyschopnosti jsou stroje vybaveny přídavnými bočními nafukovacími plováky.

 

Další osud vozidel BVP-1 a BV-2 slovenské armády není znám. Jisté však je, že slovenská armáda nové BVP kupovat nebude, takže je velmi pravděpodobná další modernizace BVP-1 a BVP-2 za použití bezosádkových věží TURRA 30.  

Zdroj: BMPDMOSR

Nahlásit chybu v článku


Související články

Kritika nákupu slovenských bojových vozidel AMV roste

Česko-Slovenské deja vu – podobně jako v případě nákupu kolových bojových vozidel pěchoty (KBVP) ...

KOMENTÁŘ: Niekoľko mýtov okolo fínsko-slovenskej spolupráce na bojových vozidlách

Celý proces obstarania vozidiel BOV 8×8 je postavený na zavádzaní verejnosti zo strany slovenského ...

Slovenské dělostřelectvo získá houfnice Zuzana 2

Ozbrojené síly Slovenské republiky (OS SR) nakoupí osm nových samohybných kolových houfnic (ShKH) ...

Stíhačky F-16 Block 70/72 pro Slovensko?

Americké ministerstvo zahraničí, resp. Agentura pro obrannou a bezpečnostní spolupráci DSCA (Defense ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • technik
    23:28 22.06.2018

    To jara Promiň ale o BVP víš kulový, děláš ze sebe odborníka a neznáš ani základní parametry. BVP a to ve všech modifikaci mají 5kw dynamo vážíci cca 45 kg. O propojení dynama s ...Zobrazit celý příspěvek

    To jara
    Promiň ale o BVP víš kulový, děláš ze sebe odborníka a neznáš ani základní parametry. BVP a to ve všech modifikaci mají 5kw dynamo vážíci cca 45 kg. O propojení dynama s bateriemi se stará diferenciální minimální relé DMR 400 staveny už podle názvu na 400 ampér. Tento kolos utáhne sprehledem svátečku nebo řezačku pancíře. Jediná nevýhoda je že DMR spina od cca 1100 otáček, proč to ti jako odborníkovi jak říkáš na strojírenský celky říkat nemusím. Tak tady nereste věc kterou se nemusíte vůbec zabývat.

    Jinak jsem dnes prolez Slovensky bvp ve verzi PZ ( průzkum). Můj názor je takovy, že pokud Slováci mají ve skladech desítky nebo stovky bvp je to nejrozumnější způsob ekologické likvidace ulozenek v průběhu cca 10 let a mezi tím našetřit na jinou koncepci.
    Vez sem popravdě moc nepochopil kromě usetrenyho místa a dvou konkurzu ve slotu nenabízí víc než stará věž. Všiml jsem si nových servopohonu na stabilizaci, přínos nedokazu posoudit. Nový zásobník na cca 300 nábojů je dle mého laického názoru nestastne vyřešen a v budoucnu bude příčinou zvýšené nespolehlivosti kanonu.
    Pak spousta malých vychytávek které netřeba zmiňovat, bohužel velitel má k dispozici staré TVN což s modernizací moc nekoresponduje. SŘP jsem moc nestudoval tam vidím asi největší posun. Podvozek klasika, pár úprav v prostoru řidiče. Zástavba klima trošku na prasaka viz kryty kondenzátoru na boku vozidla. Za mě jedna ze slabších modernizaci.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    22:43 22.06.2018

    semtam, vemu to popořádku: Doplnit novými elektronickými systémy jej můžete, ale jednak je musíte někam dát, přičemž v korbě už je takhle nedostatek místa. Hodně se samozřejmě ...Zobrazit celý příspěvek

    semtam, vemu to popořádku:
    Doplnit novými elektronickými systémy jej můžete, ale jednak je musíte někam dát, přičemž v korbě už je takhle nedostatek místa. Hodně se samozřejmě vejde do věže, nicméně v obou případech jste omezen nosností vozidla a výkonem generátoru. Generátor můžete dát nový, ale jednak ho zase musíte někam dát a zase něco váží, jednak ho musí motor utáhnout (to se vám snažil naznačit Jara; a něco mi říká, že ví, o čem mluví.... jo, on je inža a dělá v auto-moto, to by mohlo být ono :-) ). S nosností vozidla moc kouzel neuděláte, tam ten limit bude furt. Co přidáte na elektronice a elektrooptice, nemůžete přidat na pancíři. A aktivní ochrany bývají poměrně dost těžké, takže zase nosnost, zase potřeba elektřiny....

    S vnitřním prostorem je problém, protože ta vozidla jsou stavěná na ruské vojáky narozené po 2. sv. válce, kteří navíc nosili minimum výstroje. Pro dnešního bigoše peklo...

    Bojová hodnota může být zhruba na úrovni KOT, záleží na použitých přístrojích a výzbroji (zrovna Turra není nějaká hitparáda, ale to RCWS Samson na našich Pandurech také ne). Cena za provoz pásového vozidla a snadnost jeho přepravy už jsou na tom hůř. Pásy sice ve městě nejsou od věci kvůli sutinám, nicméně poslat zrovinka BVP/BMP do městského boje je vražda, protože ho zlikviduje výbuch granátu pod pásy... Samozřejmě přeháním, nicméně v dnešní době, kdy se nástražné výbušniny používají na každém rohu, je praktická absence protiminové ochrany u BMP dost průser. Takže vytahovat městské boje na obranu BMP je prostě střelba do vlastních řad :-)

    Pokud zachováte věž, zapomeňte na to, že by se rovnalo moderním vozidlům. A s tou opravitelností je to taková městská legenda. Respektive, buď budete mít jednoduché a snadno opravitelné vozidlo, jakým je původní BMP (pomiňme teď, že ta naše jsou ve stavu, kdy už se opravovat prakticky nedají, protože se prostě sypou). Nebo budete mít vozidlo, které se může rovnat dnešním moderním BVP, ale pak v něm budete mít spoustu v poli neopravitelné elektroniky. A mechanické věci se dají povětšinou řešit i u moderních vozidel, tady nejsme v auto-moto, kde se úmyslně dbá na to, aby si uživatel nevyměnil bez servisu ani baterii či žárovku (Jara promine ;-) ). Spousta věcí se dnes naopak dá opravit snadněji, vizte powerpacky. Nehledě na to, že jedna věc je, co vám výrobce dovolí v míru, druhá, co se technicky dá realizovat v době války...

    Finská modernizace byla oproti té Slovenské pouze "aktualizace" – vyměnili spojovací systémy a modernizovali pozorovací systémy (byť ani zdaleka ne na špičkovou úroveň). A používají je u druhosledových/výcvikových jednotek. Rozumné řešení. Slovenské řešení je dle mého poněkud méně rozumné, nicméně ještě stále snesitelné (věže je možné později přesunout na nová vozidla, ať již kolová či pásová). Modernizace BVP v AČR je pak holý nesmysl. Maximálně použít jako platformu pro logistické, ženistické či jiné potřeby.Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    22:12 22.06.2018

    hurvo

    Jak bláto ovlivňuje pevnost torzních tyčí :D

    hurvo

    Jak bláto ovlivňuje pevnost torzních tyčí :D

  • hurvo
    21:59 22.06.2018

    Vodic ma obycajny periskop. sedacky nie su protiminove, velitel ma nezavisly pristroj ale iba u BVP-M, svatava je slepa. S dnom nebolo robene vobec nic, max boli predpate povodne ...Zobrazit celý příspěvek

    Vodic ma obycajny periskop. sedacky nie su protiminove, velitel ma nezavisly pristroj ale iba u BVP-M, svatava je slepa.
    S dnom nebolo robene vobec nic, max boli predpate povodne torzne tyce kvoli dodatocnym dvom tonam, efekt to ma iba taky ze sa lamu ked zbadaju prve blato.
    Ked sa kupi predrazeny blud je to smutne, ale este ho aj chvalit je hamba.
    Cely stroj je blbost ako BREN: jedine pozitivum je ze dobre vyzera na fotkach.Skrýt celý příspěvek

  • Arthur
    21:42 22.06.2018

    to hurvo: aké zdôrazňovanie? veď verejne - transparetne nakúpili nizozemské (holandské) použité CV-90 s odpovedajúcou cenou. A s vekom som nezačal ja, cit. Jura99 (22.06.2018 ...Zobrazit celý příspěvek

    to hurvo: aké zdôrazňovanie? veď verejne - transparetne nakúpili nizozemské (holandské) použité CV-90 s odpovedajúcou cenou.

    A s vekom som nezačal ja, cit. Jura99 (22.06.2018 Čas: 08:09) "Pro srovnání, Estonsko koupilo 10let stará vozidla CV90 z Holandska, s kanonem 35mm a za kusovou cenu zhruba stejnou jako je tato modernizace BVP."

    Načo by sme tu ako Vy vypisovali rodokmeň samotnej rady CV-90, ktorú vyvinuly v druhé polovině 80. let společnosti FMV, Hägglunds a Bofors a v službe je od 1993 ako ste to spravil Vy.

    Modernizované BPsVI / BVP - M sú de-facto ako "nové" pretože boli rozobrané až na korbu a v podstate všetko bolo vymenené pričom konštruktéri ho radikálne prestavali takže sa laikovi na prvý pohľad vďaka novej veži, svojim vzhľadom pripomína skôr BVP-2 ako BVP-1, ktoré predstavovalo základ konštrukcie (BPzV Svatava) a to od povrchovej úpravy pancierovania (a teraz nemyslím len vonkajší a vnútorný náter), prerobený bol aj podvozok vymenený (zrepasovaný GO) motor, prevodovka až po kabeláž atď.

    Inými slovami BPsVI / BVP - M boli nanovo vyrobené na základe skúseností so spracovaním dokumentácie a výrobou pričom navrhli a zrealizovali modernizáciu (to čo bolo zverejnené zverejnili*) podľa požiadavky zákazníka MO SR (OS SR).

    *
    • Vodič ma k dispozícii nový periskopický kombinovaný pozorovací prístroj vodiča DND-5F od českej spoločnosti MEOPTA;
    • Osádka vozidla je spojená hovorovým zariadením RF-7800I americkej spoločnosti Harris;
    • Bezposádková veža TURRA 30 od EVPÚ a.s.;
    • SRP disponuje streleckým zameriavačom systému a nezávislým zameriavačom veliteľa. BVP – M má SPR HUNTER-KILLER vybaveným veliteľským streleckým zameriavačom, ktorý má schopnosť prevzatia streľby veliteľom nakoľko bezposádková veža TURRA-30 COAPS umožňuje veliteľovi v ručnom pracovnom móde presne sledovať statické aj pohyblivé ciele a viesť proti ním streľbu z palebného postavenia aj počas pohybu inými slovami (HUNTER-KILLER) nezávisle od strelca môže veliteľ pozorovať priestor a vyhľadávať ciele s týmto autonómnym zameriavačom. Oboje zameriavacie systémy sú vybavené IČ kamerou Tilde A z rozlíšením 640x480 pixelov od spoločnosti Leonardo, TV kamerou a laserovým diaľkomerom. , TV kamerou a laserovým diaľkomerom,
    • Nový detektor ožiarenia od Izraelskej firmy Elbit;
    • Zvýšená odolnosť spodnej časti (dna) proti účinnom mín a IED s tým, že posádka a roj sedí na protiminových sedačkách BOG-AMS-V (ochrana dle úrovne 2 STANAG 4569);

    P.S. ešte raz prizvukujem, že sú vykonané modernizačné úpravy, ktoré podliehajú know-how a príslušnému stupňu utajenia, o ktorých ani pri BPsVI / BVP - M nehovorí a nepíše rozum. nezverejňuje sa.Skrýt celý příspěvek

  • Jara
    21:24 22.06.2018

    Semtam nikdy jsem nenapsal že motor neutahne více el systému , napsal jsem že moderní bvp je prošpikováno elektronikou závislé na výšin příkonu ..... a to že souvisí s pohonem .... ...Zobrazit celý příspěvek

    Semtam nikdy jsem nenapsal že motor neutahne více el systému , napsal jsem že moderní bvp je prošpikováno elektronikou závislé na výšin příkonu ..... a to že souvisí s pohonem .... kdo ví kde se bere elektricky proud třeba v autě a čím se tento generátor pohání to pochopí, vy na to raději zapomeňte ..... a změna nemusí být v omezeném prostoru tak jednoduchá nemluvě o potřebě vyššího chlazení například atd. Stále mluvím o gen el. Energie..... o tom co obnáší modernizace nebo konstrukce různých strojírenských celků nemáte tušení vy pane.Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    21:08 22.06.2018

    Jara Problém spíš bude v tom, že nemáte ani tušení co modernizace vlastně obnáší. Třeba vaše kejkle ohledně elektronických systémů a že to motor neutáhne :) Ne prosím to už je ...Zobrazit celý příspěvek

    Jara

    Problém spíš bude v tom, že nemáte ani tušení co modernizace vlastně obnáší. Třeba vaše kejkle ohledně elektronických systémů a že to motor neutáhne :) Ne prosím to už je moc.

    Modernizací BMP-2 (1) všeobecně, pokud ho doplníte elektronickými systémy či vyměníte komplet věž s těmito systémy, tak vozidlo může bez problémů působit na moderním bojišti. Ohledně bezpečnosti posádky můžete BMP opatřit bočním pancířem a ochranou vstupních dveří (nádrže). Viz. MGC-1 či ruské modernizace a z části i finská. Plus tu máme ještě dražší aktivní ochranu.

    Vnitřní prostor bez razantního zásahu nezvětšíte a v praxi to nikdo doposud neudělal (sériově).

    Bojová hodnota takovéhoto vozidla je na úrovni lehčích KBVP jako je náš Pandur. S tím, že průchodnost v terénu je na lepší úrovni a třeba do městských bojů, jak se ukázalo, je pásový podvozek vhodnější.

    Není to modernizace co BMP posune na úroveň nových vozů, ale zvýší ji natolik, že se dokáže s moderními BVP rovnat po všech stránkách mimo ochrany vozidla a komfortu výsadku. Plus pokud se zachová věž, je snadno opravitelné v poli a není odkázané na elekronické systémy.Skrýt celý příspěvek

  • hurvo
    19:57 22.06.2018

    arthur> to zdoraznovanie "vyse 10 rocne vozidla" je smiesne ked protivahou je BVP z roku 63 zavedene v CSLA ako OT vz.71, a modernizovane kusy maju roky vyroby "iba" 89-90. Fyzicky ...Zobrazit celý příspěvek

    arthur> to zdoraznovanie "vyse 10 rocne vozidla" je smiesne ked protivahou je BVP z roku 63 zavedene v CSLA ako OT vz.71, a modernizovane kusy maju roky vyroby "iba" 89-90. Fyzicky 28 rocne, moralne skoro 50 rocne vozidla. Vo verzii BPsV-I slepe ako krtko, s vezou ktora je nielen bezosadkova ale castokrat aj nezavisla na voli osadky.Skrýt celý příspěvek

  • Arthur
    19:32 22.06.2018

    to Jura99: "Jinak Estonci za tu cenu 113mil. € nedostali jen vozidla, ale ještě cosi k tomu, někdo tomu říká zázemí a cení ho na strašné sumy (náhradní díly, výcvik) a mj. 6ks ...Zobrazit celý příspěvek

    to Jura99: "Jinak Estonci za tu cenu 113mil. € nedostali jen vozidla, ale ještě cosi k tomu, někdo tomu říká zázemí a cení ho na strašné sumy (náhradní díly, výcvik) a mj. 6ks podpůrných vozidel na podvozku Leo1."

    Tak som to prepočítal: 44ks CV-90 + 6ks podpůrných vozidel vycháza v priemere cca 1,96 mil EUR / kus za vyše 10 ročné vozidlá.

    Čiže len pre finančné porovnanie s 35ks BPsVI / BVP - M, ktoré sú za 44,5 mil EUR tj. v priemere 1,27 mil EUR / kus.

    Tj. 1,27 mil EUR / kus (64,80% ceny nizozemsko/estónskych vyše 10-ročných BVP CV-90 + 6ks podpůrných vozidel) a zároveň nezabúdajme, že s tej ceny treba odrátať ešte dane a odvody, ktoré ostanú v štátnej pokladnici SR, nakoľko na modernizácii sa podieľajú SK spoločnosti tj. cca 1,00 mil EUR/kus (51,02% ceny nizozemsko/estónsko 10-ročných BVP CV-90 + 6ks podpůrných vozidel).Skrýt celý příspěvek

  • tryskac
    19:04 22.06.2018

    Ano, to je spravny - a zaujimavy postreh. Ak ossr zavedu bov 8x8 do vyzbroje, nastane paradoxna situacia, ze lepsie chranene - a tazsie, bude kolesove vozidlo. Koniec koncov, bvp-m ...Zobrazit celý příspěvek

    Ano, to je spravny - a zaujimavy postreh. Ak ossr zavedu bov 8x8 do vyzbroje, nastane paradoxna situacia, ze lepsie chranene - a tazsie, bude kolesove vozidlo. Koniec koncov, bvp-m je hmotnostne a aj kapacitou na urovni patriota, gerlachu, ale jeho priechodnost je niekde inde.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    18:57 22.06.2018

    AČR není v pozici OSSR. AČR už obdobný systém, byť s nižší průchodností, zavedený má. Jmenuje se KBVP Pandur II. Proto je pro nás úvaha nad modernizací BVP už out. OSSR je v jiné ...Zobrazit celý příspěvek

    AČR není v pozici OSSR. AČR už obdobný systém, byť s nižší průchodností, zavedený má. Jmenuje se KBVP Pandur II. Proto je pro nás úvaha nad modernizací BVP už out. OSSR je v jiné pozici. Nemělo žádný moderní bojový prostředek, proto je pro ně rychlejší a racionálnější modernizace BVP. Plus má jiný terén, než ČR. Tam se pásy prostě hodí víc.Skrýt celý příspěvek

  • Tesil
    18:07 22.06.2018

    Jara
    Až bude AČR vybavena BVP Puma bude diskuze trpět názory teoretiků,kteří nikdy v ničem podobném neseděli.

    Jara
    Až bude AČR vybavena BVP Puma bude diskuze trpět názory teoretiků,kteří nikdy v ničem podobném neseděli.

  • hurvo
    18:02 22.06.2018

    Jara> hej lebo strelec je po novom zavrety v rohu bez vyhladu von a bez moznosti uniku. Takze uz nemusi riesit opustenie vozidla ale moze hrdinsky zhoriet zaziva a do poslednej ...Zobrazit celý příspěvek

    Jara> hej lebo strelec je po novom zavrety v rohu bez vyhladu von a bez moznosti uniku. Takze uz nemusi riesit opustenie vozidla ale moze hrdinsky zhoriet zaziva a do poslednej chvile ovladat zbranovy system zatial co spolubojovnici opustaju vozidlo cez poklopy a nebesa.Skrýt celý příspěvek

  • tryskac
    18:01 22.06.2018

    Jara, kludne sa smejte, vas prezident uz avizoval, ze su mozne volby v rijnu. Tak aby to neskoncilo pri nekonecnych diskusiach co je lepsie a skutek-utek. A potom aj toto docasne ...Zobrazit celý příspěvek

    Jara, kludne sa smejte, vas prezident uz avizoval, ze su mozne volby v rijnu. Tak aby to neskoncilo pri nekonecnych diskusiach co je lepsie a skutek-utek. A potom aj toto docasne riesenie sa bude javit ako uspech. Preinvestovat 50 mld Kc nie je malickost ani vtedy, ked ich mate...Skrýt celý příspěvek

  • Jara
    17:44 22.06.2018

    Tahle diskuze hodně trpí tím, že se s toho dělá souboj Česko x Slovensko,pak tady pár nostalgických blaznů (co se asi v nějakém BVP svezli ) zarputile tvrdí, že je to platforma ...Zobrazit celý příspěvek

    Tahle diskuze hodně trpí tím, že se s toho dělá souboj Česko x Slovensko,pak tady pár nostalgických blaznů (co se asi v nějakém BVP svezli ) zarputile tvrdí, že je to platforma perspektivní a vhodná k modernizaci .... moc mě pobavila Tryskáčovo teorie že ochrana se zlepšila posazením střelce a velitele do korby :)) to se fakt povedlo a je vidět co všechno si zastánci pokračování BVP v příštích dvaceti letech musí vymyslet....Skrýt celý příspěvek

  • Flader
    17:27 22.06.2018

    MOSR štandardne zverejňuje ceny vrátane DPH.

    MOSR štandardne zverejňuje ceny vrátane DPH.

  • Jura99
    16:24 22.06.2018

    Arthur: snaha najít za každou cenu nějaká pozitiva je skutečně urputná :-). Snad jen pár poznámek, prezentovaná cena modernizace BVP 45mil. € je uváděna bez DPH, s DPH je cena ...Zobrazit celý příspěvek

    Arthur: snaha najít za každou cenu nějaká pozitiva je skutečně urputná :-).
    Snad jen pár poznámek, prezentovaná cena modernizace BVP 45mil. € je uváděna bez DPH, s DPH je cena 54mil. €. Nějakými daněmi a odvody (vč, té DPH) bych se příliš neutěšoval. Je totiž jen otázkou optimalizace na straně dodavatele, co on státu odvede a neodvede (na modernizaci se nepodílely jen státní firmy). K ceně modernizace BVP je dobré ještě připočíst cenu samotných BVP (jakkoliv je malá), nespadly totiž z nebe, ale vojsko je k modernizaci zřejmě vydalo zdarma. Mě šlo ale spíš o to, že někde se spí a nic nedělá nebo dělá až na poslední chvíli a ještě nešikovně a jinde se přemýšlí jak koupit dobře, levně a rychle.
    Jinak Estonci za tu cenu 113mil. € nedostali jen vozidla, ale ještě cosi k tomu, někdo tomu říká zázemí a cení ho na strašné sumy (náhradní díly, výcvik) a mj. 6ks podpůrných vozidel na podvozku Leo1.Skrýt celý příspěvek

  • Arthur
    15:20 22.06.2018

    to Jura99: Nikto predsa nespochybňuje Estónsku akvizíciu 44ks 10let starých CV90 z Holandska, s kanonem 35mm za 113 mil dolárov (cca 98 mil EUR) tj. cca 2,23 mil EUR / kus. Ale ...Zobrazit celý příspěvek

    to Jura99:

    Nikto predsa nespochybňuje Estónsku akvizíciu 44ks 10let starých CV90 z Holandska, s kanonem 35mm za 113 mil dolárov (cca 98 mil EUR) tj. cca 2,23 mil EUR / kus. Ale je ich takýchto CV-90 viac aj pre OS SR či ASR keď sa o tom bavíme?

    A len pre porovnanie finančné porovnanie s 35ks BPsVI / BVP - M, ktoré sú za 44,5 mil EUR tj. v priemere 1,27 mil EUR za kus.
    Tj. 1,27 mil EUR/kus (56,95% ceny nizozemsko/estónskych 10-ročných BVP CV-90 z roku 2014) a zároveň nezabúdajme, že s tej ceny treba odrátať ešte dane a odvody, ktoré ostanú v štátnej pokladnici SR, nakoľko na modernizácii sa podieľajú SK spoločnosti tj. cca 1,00 mil EUR/kus (44,84% ceny nizozemsko/estónsko 10-ročných BVP CV-90).Skrýt celý příspěvek

  • technik
    09:38 22.06.2018

    To jura

    Psal jsem že to je možný náhled, ne můj názor že k tomu dochází. Jak jsem psal logicky je druhý náhled. Ale je to politika a politika je špína.

    To jura

    Psal jsem že to je možný náhled, ne můj názor že k tomu dochází. Jak jsem psal logicky je druhý náhled. Ale je to politika a politika je špína.

  • Jura99
    08:09 22.06.2018

    technik: NATO je teda hrozně ostré, když podle vás chce z postkomunistických zemí vymýtit sovětskou výzbroj. Víte vůbec, že nejmladší z té výzbroje je už 30 let stará ?? Nezlobte ...Zobrazit celý příspěvek

    technik: NATO je teda hrozně ostré, když podle vás chce z postkomunistických zemí vymýtit sovětskou výzbroj. Víte vůbec, že nejmladší z té výzbroje je už 30 let stará ?? Nezlobte se, ale tohle jsou slabé rusofilní úvahy.

    O (ne)výhodnosti modernizace BVP tu už bylo napsáno dost. Jedno je jisté, obvykle se čeká na poslední chvíli a pak se na poslední chvíli dělají drahá a přitom polovičatá řešení. Pro srovnání, Estonsko koupilo 10let stará vozidla CV90 z Holandska, s kanonem 35mm a za kusovou cenu zhruba stejnou jako je tato modernizace BVP. Byl bych zvědavý, kolik pozůstalých po zabitých vojácích v BVP by se utěšovalo, že byl podpořen domácí průmysl.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 5 z 11