CMV-22B Osprey pro americké námořnictvo

Foto: MV-22B americké námořní pěchoty startující z výsadkové lodi USS Makin Island (LHD-8); větší foto / Public Domain
MV-22B americké námořní pěchoty startuje z výsadkové lodi USS Makin Island (LHD-8); větší foto / Public Domain

Americké námořnictvo udělilo společnému týmu firem Bell a Boeing (Bell-Boeing Joint Project Office) kontrakt ve výši 151 milionů dolarů na vývoj námořní verze konvertoplánu V-22 Osprey. Nový stroj označovaný jako CMV-22B nahradí na letadlových lodích námořnictva zasloužilé dopravní letadla C-2 Greyhound.

C-2A Greyhound je dvojmotorový turbovrtulový dopravní letoun určený pro zásobovací operace COD (Carrier Onboard Deliver) na letadlových lodích. C-2A byl v 60. letech odvozen od námořního letounu včasné výstrahy E-2A Hawkeye. Dodejme, že C-2A operuje ze základen na pevnině.

Základem námořního konvertoplánu CMV-22B (dříve označován jako HV-22) se stane verze MV-22 americké námořní pěchoty. Tajemství zkratky CMV je: “C” jako “cargo” (náklad), “M” jako “multi-mission” (víceúčelovost) a písmenem “V” jako “vertical” Pentagon označuje stroje s kolmým startem a přistáním.

CMV-22B oproti MV-22 získá větší vnitřní nádrže (prodloužený dolet na 2130 km), vysokofrekvenční rádio pro komunikaci mimo přímou viditelnost a výkonné zvukové reproduktory (megafony) pro komunikaci s posádkou na palubě letadlové lodě nebo jiných plavidel. Jednotková cena za námořní CMV-22B dosáhne 68 milionů dolarů.

Původně námořnictvo hledalo za C-2A klasické dopravní letadlo. Lockheed Martin dokonce navrhoval přestavět vyřazená protiponorková proudová letadla S-3 Viking pro úkoly COD. Lockheedem navrhovaný stroj C-3 vynikal upraveným širším trupem se zadní nakládací rampou. C-3 v nákladovém prostoru pojmul 28 pasažérů nebo motor stíhačky F-35.

Stejně tak C-3 dokázal fungovat jako vzdušný tanker, což mohlo šetřit letové hodiny drahých stíhaček F/A-18 Super Hornet, resp. těch, které při misích doplňují palivo dalším letadlům. C-3 oproti MV-22 rovněž papírově vynikal jednodušší konstrukcí, nižší výrobní cenou, nižšími provozními náklady, dvojnásobným doletem, větší rychlostí a dostupem.

Foto: S-3B Viking byl vyÅ™azen z výzbroje námoÅ™nictva v roce 2009; vÄ›tší foto / Public Domain S-3B Viking byl vyřazen z výzbroje námořnictva v roce 2009; větší foto / Public Domain

Námořnictvo však nakonec dalo přednost konvertoplánům Osprey, oficiálně kvůli připravenosti výrobní linky a propracovanému výcvikovému a logistickému zázemí. CMV-22B navíc dokáže přistávat na menších lodích, jako jsou torpédoborce Alreigh Burke nebo Zumwalt.

Hlavním úkolem CMV-22B bude přeprava lidí, poštovních balíčků a materiálu z pevniny a zpět. Během šesti měsíčního nasazení letadlové lodě CMV-22B z pevniny a zpět dopraví tisíce pasažérů. Stejně tak CMV-22B poslouží k dopravě akutního lékařského vybavení nebo k transportu pacientů.

Jedním z hlavních úkolů CMV-22B se stane doprava motorů palubních stíhaček F-35B a F-35C Lightning II k servisu a opravám na pevninu. Kromě dopravy námořnictvo CMV-22B využije k záchranným a pátracím akcím a také k dopravě a podpoře námořních speciálních jednotek Navy SEAL.

Námořnictvo plánuje nakoupit postupně 44 (původně 48) konvertoplánů CMV-22B. První stroje získá v roce 2020 a pak ročně vždy osm strojů.

O nákladní verzi CMV-22B navíc projevují zájem i Velká Británie a Francie. Obě země provozují letadlové lodě, ale chybí jím výkonný palubní dopravní stroj. Stejně tak se o dopravní Osprey zajímají Itálie a Španělsko.  

“Máme v únoru jednání s několika evropskými zeměmi. Jestliže objednávka od mezinárodních partnerů se přidá k americké objednávce, cena V-22 může jít dolů,” řekl John Parker, manažer pro prodej a marketing letadel s překlopnými rotory ve firmě Boeing.

Dodejme, že výrobní linka konvertoplánu V-22 Osprey na základě současných objednávek (mimo CMV-22B) pojede až do roku 2019.

Zdroj: USNI

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

V-22 Osprey a F-15SE Silent Eagle: Izrael kupuje špičkové zbraně

Izrael se Spojenými státy jedná o nákupu konvertoplánů V-22 Osprey a stíhaček F-15 Eagle. Podle ...

VTOL-X: Nástupce V-22 Osprey dostane 24 motorů

Agentura pro výzkum pokročilých obranných projektů DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency) ...

Obojživelné vozidlo námořní pěchoty AAV SU

Science Applications International Corporation (SAIC) předala americké námořní pěchotě první ...

Robotická ponorka Echo Voyager mění pravidla hry

Firma Boeing před několika dny představila unikátní robotickou ponorku Echo Voyager. Ponorka o délce ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Shania
    12:15 08.04.2016

    Tak aktuální počty vyrobených F35 a za tím motorů (data u motorů jsou z jiného zdroje a nemusí to sedět):
    0 jets delivered in 2011 - 20 motorů (lrip 1-2)
    9 jets delivered in 2011 - 20 motorů
    29 jets delivered in 2012 - 37 motorů
    35 jets delivered in 2013 - 36 motorů
    36 jets delivered in 2014 - 38 motorů
    45 jets delivered in 2015 - 35 motorů
    53 jets scheduled for delivery in 2016 - 43 motorů

    Data k motorum jsou asi staršího data a sedí k 2014, dál to byl plán.

    Podle plánu se má vyrobit v 2018 asi 100 letadel a 96 motoru
    Full rate production motorů v 2020 by měla mít 160 motorů.


    Takže i kdyby čísla 100% neseděli, nevypadá to, že vyrábí velké množství náhradních motorů.

  • logik
    09:12 08.04.2016

    Nevíte, kolik těch ospreyů na jedné letadlovce bude?
    Pokud více než jeden, nebyla by ideální kombinace mít tam C3 + Osprey?

    Já vím, ta logi(k :-))stika....

  • Charlie
    08:56 08.04.2016

    On ten Osprey má jedinou výhodu - může vozit náklad i na jiný plavidla svazu. Jakýkoliv "fixed wing" éro to dovezlo na letadlovku a odtama se to muselo po přeložení pendlovat pod vrtulníkem na místo určení, tohle by jim mělo odpadnout.

    Motor se do toho nevměstná, je to pomalejší, ale NAVY nejspíš počítá s tím, že při úrovni spolehlivosti F-135 jich nebude potřeba vozit hodně a často, takže to "Ospreye" zvládnou utahat. Stejně tak nejspíš kalkulují s tím, že i ty potřeby transportu se jim snížily, takže už nepotřebují "plnotučný" dopravák. Jinak by ty přestavěné C-3 brali všema deseti - víceméně vzali horší a dražší techniku, která toho umí míň, aby ušetřili nutnost překládky.

    Hlavní důvod vidím v tom, že nejspíš admirály sralo, že se jim blátošlapové od maríny posmívaj, že Ospreje nemaj. Takhle budou mít svojí hi-tech hračku taky.

  • apache
    17:07 06.04.2016

    Škoda, já doufal v comeback přestavěných Vikingů...

    Tuším v ATM, před několika měsíci, možná loni už nevím, vyšel článek o hledání nástupce C-2, a co se Osprey týče, moc dobře z porovnání s C-2 ani C-3 nevycházel.

  • drunkez
    16:11 06.04.2016

    mno....RiMr71...to je dost nerealne ahlavne zbytocne aby sa vvyrabalo platilo a len tak hala bala vozilo hrba motorov len tak kade tade. Ono vo vseobecnosti taky turbofane engine je celkom spolahlivy divajs, takze ono logisticky to bude tak ze bude 2-5 motorov onsite (na lodi) ale onak sa bude pendlovat raz za cas s motorom.
    Inak zaujimalo by ma aky je pomer drakov k motoro objednavanym. Tusim ked objednavali nejaky aziati sucka tak to bolo v pomere 1:1,4 alebo tak nejak
    mozno shania zisti tej je scitany:)

  • Shania
    15:45 06.04.2016

    RiMr71: nejspíš ani CVN nemá dost místa na náhradní motory pro 70+ letadel (většina dvoumotorových), takže to asi jinak nejde.

    U motoru F-35 je problém, že jsou větší a do C-2 se nevlezou.

    už je to nějaká doba co USMC domostrovali přepravu motoru F-35B (rozložené na čtyři části) ve V-22 na LHD

    http://www.navyrecognition.com...

  • RiMr71
    14:16 06.04.2016

    ...úplně to nechápu s těmi motory F-35...
    Při misi si dokážu představit, že je na let. lodi uskladněno třeba i několik desítek náhradních motorů (v poměru k ceně celého cirkusu na turné zanedbatelná položka skladem), ty se operativně mění dle potřeby a po ukončení turnusu se v klidu v přístavu vyloží a odvezou motory k servisu a naloží nové/servisované.

    Proč s každým motorem proboha takto draze pendlovat?

  • alexa123
    10:07 06.04.2016

    Myslím si o tom svoje ale plusom je to, že ostane zachovaná výrobná linka. Môže sa kľudne stať, že ho nakoniec kúpi oveľa viac štátov, ako je v článku uvedené