IDET 2019: Bojová vozidla pěchoty pro Armádu ČR
- 31. 5. 2019
- 256 komentářů
- Jan Grohmann
Dnes v Brně skončil tradiční Mezinárodní veletrh obranné a bezpečnostní techniky IDET 2019 (International Defence and Security Technologies). Ústředním bodem výstavy se stal nákup 210 pásových bojových vozidel pěchoty (BVP) pro Armádu České republiky.
Dostat se na IDET 2019 ve čtvrtek nebylo nic jednoduchého, protože doprava na dálnici D1 kolabovala kvůli přesunu amerických vojáků na cvičení Saber Guardian 2019 v Rumunsku.
Kolaps na dálnici D1 symbolicky ukazuje, jak složité jsou strategické přesuny vojenské techniky přes naše území, ať už po silnici, nebo železnici. Kromě nákupu nejmodernější techniky je proto dobré se zamyslet, jak se vůbec budeme s touto technikou přes území ČR přesouvat a především, jak zajistíme v případě krize přesun celých aliančních brigád či dokonce divizí.
Ostatně kvůli schopnosti „zajištění manévru“ Armáda ČR plánuje nakoupit nová ženijní mostní vozidla, ať už jde o vozidla s pevným mostem nebo pontonové soupravy s plovoucím mostem.
Na IDETu byli přítomni všichni čtyři účastníci tendru:
- německá společnost PSM (Projekt System Management; joint venture KMW a Rheinmetall) přivezla BVP Puma;
- španělská GDELS (General Dynamics European Land Systems), evropská pobočka americké General Dynamics, BVP ASCOD 42;
- německý Rheinmetall BVP Lynx;
- britská BAE Systems, resp. švédská pobočka BAE Systems Hägglunds, BVP CV90.
Situace s BVP je díky „mediálním fluktuacím“ poněkud nepřehledná, avšak ne kvůli Ministerstvu obrany ČR. Všichni čtyři výrobci získali, což se dá ověřit z otevřených zdrojů, konečné technické požadavky na BVP v březnu 2019 a tzv. „no-go“ požadavky (např. osádková věž, osmičlenný výsadek) v polovině roku 2018. Výrobci pak měli své konečné nabídky, včetně finančních, předložit do 30. dubna. Učinili tak všichni čtyři výrobci.
„Ve stanoveném termínu [do 30. dubna 14:00] podali žádost o účast v tendru na pořízení 210 pásových bojových vozidel pěchoty všichni čtyři oslovení výrobci,“ uvedl mluvčí ministerstva obrany Jan Pejšek.
Není proto příliš jasné, proč Oliver H. Mittlelsdorf, viceprezident německé zbrojovky Rheinmetall, pro Ekonomický deník 29.5. uvedl: „Vozidlo pro českou armádu neexistuje. Nemůže existovat. Takže kdyby někdo tady tvrdil, že tohle je to vozidlo, tak nemluví pravdu.“
Ekonomický deník dále ve svém článku z 29.5. píše: „Tím, že stále nejsou známy přesné požadavky Armády České republiky a Ministerstva obrany ČR podle něj [Mittlelsdorfa] všichni uchazeči o tuto rekordní zakázku na veletrhu IDET tak trochu prodávají vodu.“
V každém případě je pravda, i když všichni výrobci znají minimálně dva měsíce konečné požadavky Armády ČR, že nikdo z nich nepřivezl na IDET vozidlo v konfiguraci, které požadují čeští vojáci.
Není to ale překvapivé, protože výrobci mají jistě dost práce s přípravou ukázkového BVP pro fyzické doložení technické a finanční nabídky, kterou poslali MO ČR v dubnu.
„Následující postup bude tento. V prvním kole vyzveme firmy k účasti na výběrovém řízení. V druhém kole obdržíme předběžné nabídky a poté vyhodnocení finálních nabídek. Každá ze společností bude povinna poskytnout zadavateli vzorek, tedy v tomto případě jednotlivý typ, se kterým se hlásí do tendru. Odborný tým poté posoudí, zda splňují všechny zadané parametry,“ vysvětlil 27.3. časovou kostru výběrového řízení náměstek ministra obrany pro řízení sekce vyzbrojování a akvizic Filip Říha. Připomeňme, že podle současných plánů má dojít k uzavření smlouvy s vítěznou firmou na podzim letošního roku.
BVP Lynx; větší foto / DP
Paradoxně firma Rheinmetall, která slovy svého viceprezidenta tvrdí, že nezná přesné nabídky a „vozidlo pro českou armádu neexistuje„ přivezla vozidlo, které se nejvíce blíží požadavkům české armády, alespoň ve dvou základních „no-go“ požadavcích ‒ osádková věž a osmičlenný výsadek.
Proč Armáda ČR požaduje osádkovou věž a osmičlenný výsadek jsme ozřejmili v článcích:
Podobnou argumentaci používá také Armáda České republiky ve svém FaceBookovém seriálu, který najdete pod hastagem #VímeCoChceme
Je tedy otázkou, zda si nějak blíže představovat vystavená BVP. Tedy jen krátce ‒ proklamovanou výhodou Lynxe je modulárnost platformy. Během zhruba tří hodin lze pomocí výměny nástavbových modulů (podobně je řešeno bojové vozidlo Boxer) změnit čistokrevné BVP na obrněný transportér, evakuační vozidlo, ale například i vozidlo přímé palebné podpory s tankovým kanónem atd. Takovou proměnu si mohli prohlédnout návštěvníci na Eurosatory 2018.
Naopak nevýhodou Lynxu je novost ‒ MO ČR požaduje provozem ověřené vozidlo bez „dětských nemocí“. Při zavedení zcela nové konstrukce jednoduše hrozí, že tyto dětské nemoci (pokud to nebude ošetřeno smlouvou) bude muset složitě a finančně náročně řešit Armáda ČR.
Vnitřní prostor BVP ASCOD s bezosádkovou věží; větší foto / DP
BVP ASCOD s bezosádkovou věží UT-30 Mk2, v popředí osádková věž MT-30 Mk2 ; větší foto / DP
GDELS přivezl BVP ASCOD 42 s bezosádkovou izraelskou věží UT-30 Mk2 a se speciálním adaptérem mezi korbou a věží ‒ tento adaptér je vybaven průzory a jde tedy o jakýsi kompromis, který spojuje výhody lepšího situačního povědomí osádkové věže a výhody bezosádkové věže.
Adaptér však není problém odstranit a použít sesterskou osádkovou věž MT-30 Mk2, která byla mimo jiné umístěná na výstavišti vedle vozidla. ASCOD 42 s osádkovou i bezosádkovou věží pojme osmičlenný výsadek.
Ostatně to, že vystavené vozidlo ASCOD není určeno pro český tendr, podle polského magazínu MilMag uvedli přímo zástupci GDELS. Důvodem vystavení ASCODu s věž UT-30 Mk2 mají být „dobré zkušenosti se spolupráci s izraelským výrobcem [Elbit Systems].“ Nicméně podle informací Armádních novin se ASCOD s MT-30 Mk2 (zřejmě již ve verzi podle požadavků AČR) testuje.
CV90 Mjölner; větší foto / DP
Obrněné vyprošťovací vozidlo CV90; větší foto / DP
Firma BAE Systems přivezla dvě vozidla CV90, ale kupodivu ani jedno v konfiguraci BVP. Na IDETu 2019 jsme mohli vidět švédskou armádou používané obrněné vyprošťovací vozidlo CV90 a samohybný minomet CV90 Mjölner s dvojicí minometů ráže 120 mm. V každém případě BVP CV90 má nativně osádkovou věž a podle výrobce není problém ani osmičlenný výsadek.
CV90 je také nejrozšířenější a nejvíce bojem ověřené (především v Afghánistánu) vozidlo ze všech čtyř kandidátů. Podle Mikaela Segermana, regionálního ředitele BAE Systems Hägglunds (výrobce CV90), existuje na 15 bojem ověřených verzí CV90.
BVP Puma; větší foto / DP
Čtvrtý z kandidátů, firma PSM, přivezla BVP Puma, které však nesplňuje „no-go“ požadavky českých vojáků vůbec. Puma má nativně bezosádkovou věž a místo pouze pro šestičlenný výsadek. Není jisté, zda bude PSM chtít změnit celou konstrukci Pumy podle požadavků českých vojáků.
Zdroj: MilMag, Ekonomický deník, natoaktual.cz, army.cz
Související články
IDET 2017: Zetor Engineering představí BVP Wolfdog
Brněnská designérská a vývojová společnost Zetor Engineering cílí na vojenský průmysl. Při vývoji ...
- 28.05.2017
- 66 komentářů
- Tisková zpráva
IDET 2017: Bojová vozidla pěchoty pro Armádu ČR
Po dvou letech se v Brně opět otevřely brány mezinárodního vojenského veletrhu IDET 2017 ...
- 01.06.2017
- 311 komentářů
- Jan Grohmann
IDET 2017: Taktická vozidla pro Armádu ČR
Armáda České republiky plánuje vyměnit flotilu terénních automobilů UAZ a Land Rover. Na výstavě ...
- 02.06.2017
- 37 komentářů
- Jan Grohmann
IDET představí na rekordní ploše prestižní vystavovatele a špičkové exponáty
Od 29. května se na výstavišti v Brně otevřou brány bezpečnostních veletrhů, tedy 15. mezinárodního ...
- 22.05.2019
- 11 komentářů
- Komerční sdělení
V članku sem to nezahlédl..Jaké jsou další důležité termíny pro tendr? do kdy dodají vozidla na kdy jsou planovane vojenske zkoušky?
V članku sem to nezahlédl..Jaké jsou další důležité termíny pro tendr? do kdy dodají vozidla na kdy jsou planovane vojenske zkoušky?
Do posledního dubna měli možnost podat nabídky. V září už bude podpis z výhercem. Vojenské zkoušky pak podstoupí vozidlo co vyhraje, cca do 2020. Výběr bude jen na základě toho co ...Zobrazit celý příspěvek
Do posledního dubna měli možnost podat nabídky. V září už bude podpis z výhercem. Vojenské zkoušky pak podstoupí vozidlo co vyhraje, cca do 2020.
Výběr bude jen na základě toho co napíšou do smlouvy + předvedení dovedností na "prototypu".Skrýt celý příspěvekNie je to poradie trocha na hlavu? Je to síce hypotetická možnosť, no predsa len ... čo ak vozidlo neprejde skúškami a zmluva už bude podpísaná. :-D
Nie je to poradie trocha na hlavu? Je to síce hypotetická možnosť, no predsa len ... čo ak vozidlo neprejde skúškami a zmluva už bude podpísaná. :-D
To už se několikrát stalo, pokud to "neprojití" není zcela fatální, tak se dá výrobci čas na nápravu a zkoušky se opakují. Nedávno se tak dělo u vyprošťovacích vozidel pro Pandury, ...Zobrazit celý příspěvek
To už se několikrát stalo, pokud to "neprojití" není zcela fatální, tak se dá výrobci čas na nápravu a zkoušky se opakují. Nedávno se tak dělo u vyprošťovacích vozidel pro Pandury, polský subdodavatel musel svůj systém upravit dokonce několikrát než byla komise spokojena. Dnes se to řeší třeba u přileb, tam se zkoušky opakovaly už několikrát a stále to není vyřešené. Pokud by vady byly natolik zásadní, že by byly neodstranitelné, tak se smlouva zruší (vojskové zkoušky jsou podmínkou pro zahájení plnění ze smlouvy a MO má právo v případě jejich neabsolvování odstoupit od smlouvy) a musí se celý tender zopakovat.Skrýt celý příspěvek
Techniku Je to složité, drahé a potřebné.... co tedy navrhujete zůstat u BVP2 a mít místo armády muzeum? Já říkám ne. Jako daňový poplatník, pravda s pauzou kdy jsem platil daně ...Zobrazit celý příspěvek
Techniku
Je to složité, drahé a potřebné.... co tedy navrhujete zůstat u BVP2 a mít místo armády muzeum?
Já říkám ne. Jako daňový poplatník, pravda s pauzou kdy jsem platil daně v UK, vyžadují vidět za své peníze výsledky, když to vztáhnu k pozemní armádě tak chci vidět dvě perfektně vyzbrojené s vystrojené brigády plné špičkově vycvyčených profesionálů a ne současné panoptikum, ovšem jen pod podmínkou opravdu smysluplné organizace/plánu která bude široce diskutována s odborníky a opravdovým vojáky, na budování armády podle politiky sesmolených canců typu Bílá kniha se Vám můžu vysrat.
Co tím chci říci? Je mi úplně šumák jestli mi zvednou daně o procento a bude to někde vidět, jen odmítám aby se utráceli miliardy v “nezvládnutých” tendrech a naše brigády měly bojovou hodnotu srovnatelnou s cvičným cílemSkrýt celý příspěvekJsem zastánce vyších investic, které budou vidět než aby se prosralo míň a udržoval se současný trapný stav. V prvním případě se totiž opravdu jedná o investici, máme výsledek, ...Zobrazit celý příspěvek
Jsem zastánce vyších investic, které budou vidět než aby se prosralo míň a udržoval se současný trapný stav.
V prvním případě se totiž opravdu jedná o investici, máme výsledek, naopak v druhém se jedná pouze o vyhazování peněz bez výsledkuSkrýt celý příspěvekVidíte a na tom se shodneme. Sice máme trošku jiné představy o tom co je a co není smysluplná technika(L159). Ale to už jen detail.
Vidíte a na tom se shodneme. Sice máme trošku jiné představy o tom co je a co není smysluplná technika(L159). Ale to už jen detail.
No Jirosi víte ALČA měla potenciál, ale jak je u nás dobrým zvykem všechno dobré si pomluvíme odsoudíme a pohřbíme, stejný potenciál měla svého času (teď už ne)i naše T72M4CZ byla ...Zobrazit celý příspěvek
No Jirosi víte ALČA měla potenciál, ale jak je u nás dobrým zvykem všechno dobré si pomluvíme odsoudíme a pohřbíme, stejný potenciál měla svého času (teď už ne)i naše T72M4CZ byla daleko pokročilejší než nějaký polský Twardy , ale věc má ohledně zbrojního a u nás stále vyspělého leteckého průmyslu i druhou stránku věci a to je podpora dalšího odvětví na který je nabalený výzkum/vzdělanost( produkce špičkových odborníků) a tedy ekonomika postavená na know how a nižší závislost na automotive, který je sice taky fajn ale daleko více náchylný na “kolísání” to musí být cesta ČR k čemu nám jsou montovny plné cvičených opiček to žádné opravdové peníze nevyprodukuje nehledě na to že v tomhle konkurovat tozvojovým zemím nemůžeme jestli teda nechceme rezignovat na vzdělání našich dětí a makat za misku rýžeSkrýt celý příspěvek
Základem je ale odpolitizovat resorty jako MO tedy na funkcích jako je náměstek pro akvizice a vyzbrojování musí sedět špičkový odborník v prvé řadě někdo s vysokým technickým ...Zobrazit celý příspěvek
Základem je ale odpolitizovat resorty jako MO tedy na funkcích jako je náměstek pro akvizice a vyzbrojování musí sedět špičkový odborník v prvé řadě někdo s vysokým technickým vzděláním a nejlépe také bývalý voják a ne zasraný filozof, nula co dělá politickou kariéru skrze lízání zadků jako svého času pan KoštovalSkrýt celý příspěvek
Letecký průmysl v ČR lze rozdělit na dvě části, ten co dodává značnou část MO, a ten co jede pro zahraničí. Vy tu řešíte jen tu část závislou na MO. Jako by jiný v CR ...Zobrazit celý příspěvek
Letecký průmysl v ČR lze rozdělit na dvě části, ten co dodává značnou část MO, a ten co jede pro zahraničí.
Vy tu řešíte jen tu část závislou na MO. Jako by jiný v CR nebyl.
Pokud bude mít problém automotive, letecký průmysl jde hned za ním.Skrýt celý příspěvekJirosi ale většina toho průmyslu přežila právě diky projektu L 159 a nikdo z leteckého průmyslu se netají ba právě volá po dalším velkém integračním projektu
Jirosi ale většina toho průmyslu přežila právě diky projektu L 159 a nikdo z leteckého průmyslu se netají ba právě volá po dalším velkém integračním projektu
Jara Neustále se tu navážíte do velení armády. Tak se vás tedy přímo ptám kteří lidé vám například na gen. štábu vadí a proč? Kdo je podle vás ten opravdový voják který by měl ...Zobrazit celý příspěvek
Jara
Neustále se tu navážíte do velení armády. Tak se vás tedy přímo ptám kteří lidé vám například na gen. štábu vadí a proč? Kdo je podle vás ten opravdový voják který by měl rozhodovat? Je například současný NGŠ podle vás opravdový voják nebo ne?Skrýt celý příspěvekScotty ano, ale teď jsem se navážení do řiťolezců na MO a systému, který umožní aby se dostali na odborné pozice bez odbornosti asi jako kdybych měl já dělat chirurga...... ale ...Zobrazit celý příspěvek
Scotty ano, ale teď jsem se navážení do řiťolezců na MO a systému, který umožní aby se dostali na odborné pozice bez odbornosti asi jako kdybych měl já dělat chirurga...... ale vyjádřím se k Vašemu příspěvku, hodnotím dosavadní stav AČR za který náčelníci mohou, tedy hodnotíme výsledky práce, v civilním sektoru běžné , to že s někým chodím na pivo neznamená, že ten dotyčný je schopný člověk..... blbá odpověď? Ano, ale na blbou otázku...Skrýt celý příspěvek
to jara Jsem první který by tyhle vozidla jako BVP-2 nahradil a nepíšu to sem poprvé. Chci také moderní vozidla ale preferuji tuzemskou značku, nebo zahraniční s platnou doživotní ...Zobrazit celý příspěvek
to jara
Jsem první který by tyhle vozidla jako BVP-2 nahradil a nepíšu to sem poprvé. Chci také moderní vozidla ale preferuji tuzemskou značku, nebo zahraniční s platnou doživotní licencí na výrobu 100% komponentů a veškerou výrobní dokumentaci k tomu. Tohle smysl má, ale pořizovat mašiny, které sice budou levnější než vývoj českého výrobku, ale v konečném důsledku cenu přeplatíte na servisu, pro mě smysl nedává. Místo toho aby si armáda určovala jakým způsobem se opraví vozidlo, si to určuje výrobce, který samozřejmě udělá vše proto, aby z toho měl finance. Další věc je potřeba zřídit resortní technickou komisy, která by po skončení záruk stanovila rozsahy kontrol a údržby, protože zrovna v tomhle si Váš dokáže výrobní podnik krásně zaháčkovat a vy jen platíte, měníte a platíte. Taktéž tato komise musí stanovit postupy pro případ válečných oprav, protože jinak stejně jako dnes nebude mít armáda k dispozici postupy pro opravy průstřelů a prasklin na korbách PANDUR a dopadne to stejně jako s bouračkama, kdy podnik si diktoval a armáda skákala.
To se tady snažím už dlouho všem vysvětlit a proto obhajuji BVP-2 a T72 protože se u nás licenčně vyráběli a máme kompletní výrobní dokumentaci a i do dnešních let je u nás zhruba z 70% zachována výroba dílů na BVP-2.Skrýt celý příspěvektechnik 100% výrobu u nás vám nikdo nenabídne. Ani v případě že by BVP dodával například Zetor jako svou konstrukci, stejně by nevyhnutelně nakupoval technologie nebo hotové celky ...Zobrazit celý příspěvek
technik
100% výrobu u nás vám nikdo nenabídne. Ani v případě že by BVP dodával například Zetor jako svou konstrukci, stejně by nevyhnutelně nakupoval technologie nebo hotové celky ze zahraničí. To že by u nás někdo rozjížděl výrobu veškerých součástek pro 210 vozidel je nesmysl.
Armáda má ovšem podmínku že VOP CZ musí zajistit kompletní údržbu a servis vozidel.Skrýt celý příspěveknesouhlasím, jen proto že to nikdo nikdy nepožadoval. Kromě termovize si nejsem vědom součástky kterou by náš průmysl nevyrobil. Vím že to je utopie ale stejně tak je utopie si ...Zobrazit celý příspěvek
nesouhlasím, jen proto že to nikdo nikdy nepožadoval. Kromě termovize si nejsem vědom součástky kterou by náš průmysl nevyrobil. Vím že to je utopie ale stejně tak je utopie si myslet že tyhle Hi TECH hračky vydrží půl roční bojové nasazení bez asistence zahraničních servisních odborníků, nebo odeslání součástek k výrobci na defektaci a opravu. A kdo ti zabezpečí ve válečným konfliktu opravy? Rheinmetall, který v případě válečného stavu přijde pod 100% řízení státu a veškeré jeho kapacity ať už výrobní či servisní budou zaměřeny na bundeswehr, který bude mít absolutní přednost, před jakýkoliv obchodním partnerem.Skrýt celý příspěvek
technik Nevím o firmě která by například dokázala vyvinout a vyrobit kanón nebo celou věž. Systémy vlastní ochrany ať už pasivní nebo aktivní, SŘP nebo motor a převodovku. ...Zobrazit celý příspěvek
technik
Nevím o firmě která by například dokázala vyvinout a vyrobit kanón nebo celou věž. Systémy vlastní ochrany ať už pasivní nebo aktivní, SŘP nebo motor a převodovku.
Požadavek na dodavatele je minimálně 40% výroby v ČR, s tím že dodavatel který nabídne vyšší procenta bude mít výhodu. Rheinmetall například hovoří o licenční výrobě hlavní v CZUB. Věž pro ASCOD by se měla kompletně vyrábět v ČR.Skrýt celý příspěvek
"Chci také moderní vozidla ale preferuji tuzemskou značku, nebo zahraniční s platnou doživotní licencí na výrobu 100% komponentů a veškerou výrobní dokumentaci k tomu." Kdo bránil ...Zobrazit celý příspěvek
"Chci také moderní vozidla ale preferuji tuzemskou značku, nebo zahraniční s platnou doživotní licencí na výrobu 100% komponentů a veškerou výrobní dokumentaci k tomu."
Kdo bránil MO si tam napsat tuhle podmínku?
Nikdo..., klidně si tu zlost vybíjejte na nás. Ale ani ty věci na BVP-2 neuděláte doma. Třeba hlavně budete mít z SR....Skrýt celý příspěvek
nová zkušenost z terénu. Ptám se příslušníků 7mb konkrétně osádek BVP-2. Kluci tak jak to vidíte s novýma mašinama........odpověd.....a´t nám dají do BVP-2 termo, nový spojení, a ...Zobrazit celý příspěvek
nová zkušenost z terénu. Ptám se příslušníků 7mb konkrétně osádek BVP-2. Kluci tak jak to vidíte s novýma mašinama........odpověd.....a´t nám dají do BVP-2 termo, nový spojení, a nic novýho nepotřebujeme.
Je pravda že to co teď předvedli na plavbách bvp-2 opět potvrdilo naprostou spolehlivost oproti vozidlům z roku 2007.
Proto se ptám, v případě válečného konfliktu, budou schopni zahraniční výrobci garantovat servisní opravy, nebo budeme mít super mašiny, které svoji spolehlivostí jsou dělaná na 14 ti denní vyvedení do vojenských prostorů?
Otázka bezosádkové věže:
Je naprostá hloupost pokud nejste jako stát výrobcem technologií na věži volit tento typ, protože to nejdražší a nejhůře opravitelný vystavujete nejen nepřátelské palbě lehkých ručních zbraní ale zejména klimatickým podmínkách, které jsou k těmto komponentům neuprostný. Jakákoliv oprava kabelu, či elektronického zařízení musí jít přímo k výrobci (např Izrael) kde letecká přeprava, délka opravy a celkově náklady nejsou slučitelné s bojovým nasazení vozidla. Pokud budete jako tvůrce požadavků trvat na tomto systému, pak je třeba k vozidlům objednat sety ND (příklad pro pandura 5x zaměřovač, 2 x raketnice, 2x schrána zásobníku, 2x střeva MK44, kompletní kabelový svazky 3 x za cca 100 milionů) pak můžete s takto předzásobeným vozidlem počítat v boji.Skrýt celý příspěvekJe fajn, že naše osádky BVP mají svá vozidla tak rádi, jelikož nic jiného stejně nedostanou... Je jasné, že nic jiného nepotřebují, když po nich na cvičení v lese nikdo nestřílí a ...Zobrazit celý příspěvek
Je fajn, že naše osádky BVP mají svá vozidla tak rádi, jelikož nic jiného stejně nedostanou...
Je jasné, že nic jiného nepotřebují, když po nich na cvičení v lese nikdo nestřílí a nenajedou ani na protipěchotní minu. Pokud si vzpomínám, tak generál Opata zmiňoval, že se současnými BVP se už nedá bojovat.
Obecně moc nerozumím tomu o čem vlastně mluvíš, jelikož moderní osádková věž té elektroniky má prakticky stejně jako ta bezosádková a pokazit se taky může všechno možné. U obou je vnitřek s elektronikou schovaný pod pancířem...Skrýt celý příspěvekOno vést diskuzi z člověkem co si myslí, že nová termo do BVP-2 bude potřebovat jinou údržbu, než ta samá v novém BVP, je značně vysilující.
Ono vést diskuzi z člověkem co si myslí, že nová termo do BVP-2 bude potřebovat jinou údržbu, než ta samá v novém BVP, je značně vysilující.
BVP 2 mělo noční vidění už ,,tenkrát". Mysleli nějaké nové? Jinak ano, sloužil jsem na nich, jsou to, stejně jako jedničky, krásné mašiny s agresivním, agilním vzhledem, nepochybně ...Zobrazit celý příspěvek
BVP 2 mělo noční vidění už ,,tenkrát". Mysleli nějaké nové? Jinak ano, sloužil jsem na nich, jsou to, stejně jako jedničky, krásné mašiny s agresivním, agilním vzhledem, nepochybně jsou to i dnes vražedné zbraně, ale jakkoliv nově ověšené jsou prostě dávno zastaralé. Ale jak už jsem psal, v těch nových mašinách se nijak nevyznám, jsou tady jistě povolanější, co vám vysvětlí nemožnost téhle cesty.Skrýt celý příspěvek
Jsem příslušník 7. mb, konkrétně osádky BVP-2. Že stačí termo a spojení... Spojení je fakt špatný, jak ven, tak uvnitř vozidla. Termo určitě hodně pomůže. Ale stačí to? Na Libavou ...Zobrazit celý příspěvek
Jsem příslušník 7. mb, konkrétně osádky BVP-2.
Že stačí termo a spojení... Spojení je fakt špatný, jak ven, tak uvnitř vozidla. Termo určitě hodně pomůže. Ale stačí to? Na Libavou asi jo... Myslím, že většina lidí si neuvědomuje, jak je balistická odolnost nedostatečná. Když by měl velitel ztráty po tom, co ho někdo na přesunu načutne kulometem, rychle by myslím požadavek "jen termo a spojení" přehodnotil. Pokud by došlo na nasazení, ztráty by byly oproti moderním BVP násobně větší. To si ale moc lidí neuvědomí, pokud se jen jezdí po cvičení, pálí po sobě cvičnejma a RPG se budou simulují světlicema.
Stejně tak ty lidi z osádek asi zapomněli na to, že po hodině sezení v roji má člověk dřevěný nohy, mrzne nebo chcípá vedrem a většinou ani velitel roje nemá šajn, kam zrovna bevko dojelo, odkud na něj střílí nepřítel nebo kde má sousedící mašiny. Situační povědomí člena roje je prakticky omezeno jen na "jsem v lese" nebo "jsem na louce".
Vzhledem k technickému stavu současná BVP-2 často nemají životnost ani na to "14 ti denní vyvedení do vojenských prostorů".
Ano, můžeme zvýšit zvýšit bojovou hodnotu (viz finská modernizace), ale ty mašiny nikdy nebudou konkurovat moderním BVP.Skrýt celý příspěvekAle no tak. Si voják a nacutl by si rotu bvp při přesunu z kulometem??? Jak dlouho by si vydržel střílet? Bvp má malou váhu tj malou balistickou odolnost ale velkou pruchodivost. ...Zobrazit celý příspěvek
Ale no tak. Si voják a nacutl by si rotu bvp při přesunu z kulometem??? Jak dlouho by si vydržel střílet? Bvp má malou váhu tj malou balistickou odolnost ale velkou pruchodivost. Neobhajuji staré bvp jen nikdo nebere v potaz logistiku u nových vozidel. A pokud se bavíme o stavu bvp tak hoši stáhněte si do svědomí jako osádky, mít mašiny ve stavu v jakým je máte teď tak před 15 lety by mě nechal technik roty rýt rypákem zem za takový stav. Ale jak říkám nejste políbení modernou a přeji vám rychle přezbrojení a za pár let mi sem napište kolik budíku a klimatizací vám bude fungovat a kolik masin z roty vám vyjede na cvičení.Skrýt celý příspěvek
Já už voják nejsem, byl jsem záklaďák v letech 89-91. Problém je, že dneska mnohem víc záleží na životě a zdraví lidí, než dřív. Je to vidět i na ztrátách z konfliktů. A ta stará ...Zobrazit celý příspěvek
Já už voják nejsem, byl jsem záklaďák v letech 89-91. Problém je, že dneska mnohem víc záleží na životě a zdraví lidí, než dřív. Je to vidět i na ztrátách z konfliktů. A ta stará bevka už prostě tak nechrání. A když je připlechuješ, tak je zabiješ sám. Dneska už jsou vojáci (v tom typu konfliktů co dominujou) ohrožení jakmile vystrčí nos za bránu. Metrák hnojiva, puberťák s mobilem, a je vymalováno. A nikdo nechce vysvětlovat rodinám doma, že měli hrdinu...Skrýt celý příspěvek
Technik: Onehdy jste tu psal příspěvek na téma "nové" náklaďáky vidíme jen na kontrole...
A zase starý pesimismus nad moderní technikou...Technik: Onehdy jste tu psal příspěvek na téma "nové" náklaďáky vidíme jen na kontrole...
A zase starý pesimismus nad moderní technikou...
Pokud naše nová BVP díky převaze ochrany, palebné síly, a v neposlední řadě přehledu na bojišti zničí všechnu podstatnou techniku za 7 dní. Tak po 14 dnech nemusí fungovat jediné.
Pokud naše nová BVP díky převaze ochrany, palebné síly, a v neposlední řadě přehledu na bojišti zničí všechnu podstatnou techniku za 7 dní. Tak po 14 dnech nemusí fungovat jediné.
"Jakákoliv oprava kabelu, či elektronického zařízení musí jít přímo k výrobci (např Izrael) kde letecká přeprava, délka opravy a celkově náklady nejsou slučitelné s bojovým ...Zobrazit celý příspěvek
"Jakákoliv oprava kabelu, či elektronického zařízení musí jít přímo k výrobci (např Izrael) kde letecká přeprava, délka opravy a celkově náklady nejsou slučitelné s bojovým nasazení vozidla."
Tolik asi ke všemi opěvované Merkava IV u nás.
MO souhlasí z podmínkami nákupu i údržby. To je chyba MO, že si zvolilo věž s takovým to vybavením.
Věž obsahuje pozorovací vybavení bez ohledu na to zda má nebo nemá osádku.Skrýt celý příspěvekTo řadě a jirosi. Nerozumíte tomu protože ty systémy neopravuje tě, neservisujete a neobjednavate díly. Jestli si myslíš že ti Němci poskytnou know how k opravám zaměřovače tak se ...Zobrazit celý příspěvek
To řadě a jirosi. Nerozumíte tomu protože ty systémy neopravuje tě, neservisujete a neobjednavate díly. Jestli si myslíš že ti Němci poskytnou know how k opravám zaměřovače tak se pleteš a i kdyby ti je poskytl nemáš na to zařízení. Baví se trochu s rozumem a spolehlivost T810 sem netahej, výstav její motormenagment okolním vlivům a to auto končí po 5 letech provozu. Nemáte ani tušení jaké krytí a podmínky musí splňovat gyra, namerove a odběrové motory, senzory, zaměřovače. Jaká kolik oprava se dělá v podniku protože se následně tlakuji a ověřuje se jejich vodě a vzduchu odolnost. Poté se některé součástky plní dusíkem. Konektory kabely to vše musí splňovat velmi náročné podmínky ohledně vlhkosti, oxidace odolností proti UV záření. Jaká kolik oprava opět nelze provádět v polních podmínkách, pokud se vám dostane vlhkost do kabelu kterým je veden analog signál od kamer tak cumite na proužky. Tohle vše je nevýhoda těchto věží a to nemluvím o sliperingu tj převodníku signálu mezi věží a korbou. U odpadkové veze je daleko vše jednodušší od krytí,odolností a podobně.Skrýt celý příspěvek
U osadkove věže,sry ty automatické opravy mě zabíjí.
U osadkove věže,sry ty automatické opravy mě zabíjí.
"Baví se trochu s rozumem a spolehlivost T810 sem netahej, výstav její motormenagment okolním vlivům a to auto končí po 5 letech provozu." Takže ty náklaďáky stojí celý čas jen ve ...Zobrazit celý příspěvek
"Baví se trochu s rozumem a spolehlivost T810 sem netahej, výstav její motormenagment okolním vlivům a to auto končí po 5 letech provozu."
Takže ty náklaďáky stojí celý čas jen ve skladu?
Tak to je pokrok, že už se nemusí opravovat. Na rozdíl od těch nezdolných, co i po stání potřebovali opravy.Skrýt celý příspěvek
Takže u osádkové věže, nemáme Gyra, náměrové a odběrové motory, senzory, zaměřovače. Když je tam nemáte, logicky je pak nemusíte opravovat. To chápeme všichni. Jen by mě ...Zobrazit celý příspěvek
Takže u osádkové věže, nemáme Gyra, náměrové a odběrové motory, senzory, zaměřovače.
Když je tam nemáte, logicky je pak nemusíte opravovat. To chápeme všichni.
Jen by mě zajímalo, o které osádkové věži z těch co jsou ve výběru se bavíte?
Nebo podle vás pořizuje místo BPV koně?
Tohle jste opravdu hodně zjednodušil. Jediný rozdíl je řešení převodníku z věže do kabiny. Ale ta je součástí toho samého vozidla, jiné armády požadují tohle všechno ještě z oblasti mimo vozidlo!Skrýt celý příspěvekJirosi jsi hlupák. Všechny tyto komponenty mají oba typy věží, jen u osádkové jsou lehčí na polní opravy, ty komponenty netrpí vlivem teplot, deště UV záření, dokážeš tohle ...Zobrazit celý příspěvek
Jirosi jsi hlupák. Všechny tyto komponenty mají oba typy věží, jen u osádkové jsou lehčí na polní opravy, ty komponenty netrpí vlivem teplot, deště UV záření, dokážeš tohle pochopit????
Já se tady nesnažím Vás přesvedčit že bvp 2 je lepší než čteřice moderních vozidel, já se Vás ptám jak zabezpečíte v případě jejich nasazení opravy a výměny dílů. Tady mi odpovězte, Odpovězte mi když jste chytrák na všechno, jak dlouho bude výrobci trvat opravit vadný laserový dálkoměr v zaměřovači, řekněte mi čas v míru a čas ve válečném stavu. Chápete že tuhle informaci Vám negarantuje žádný výrobce??? Myslíte si že když GDELS má 10 servisních techniků, že ve válečném stavu dokáží servisovat veškerou prodanou techniku?? Nemáte ani tušení jak dlouho trvá letecká přeprava vojenského materiálu, jaké obalové prvky, přetlakové prvky musí splňovat, jaká všechna povolení musí mít a hlavně jakými přepravci je povoleno danou součástku přepravovat. To není jak si v Autokelly objednáš sprej na palubku. Takže s tebou debatu končím.
PS nic mi do toho není ale rád bych věděl čím se živíš, jestli svoje "znalosti" které zde prezentuješ máš načtený nebo v praxi ověřený a jestli si aspoň kouskem zavadil o vojenskou techniku a nemyslím tím IDET.Skrýt celý příspěvek"Jirosi jsi hlupák. Všechny tyto komponenty mají oba typy věží, jen u osádkové jsou lehčí na polní opravy, ty komponenty netrpí vlivem teplot, deště UV záření, dokážeš tohle ...Zobrazit celý příspěvek
"Jirosi jsi hlupák. Všechny tyto komponenty mají oba typy věží, jen u osádkové jsou lehčí na polní opravy, ty komponenty netrpí vlivem teplot, deště UV záření, dokážeš tohle pochopit????"
Opět se se vás ptám: O které z nabízených věží se bavíme?
Která trpí těmito problémy?
Asi jste nezaznamenal, že aktuálně probíhají války a technika v nich bojuje...Skrýt celý příspěvek
Když si vzpomenu rozdíl výhledu velitele z BVP 1 a 2, (sloužil jsem na obou), tak jednoznačně osádková věž. Ikdyž od té doby se ,,to celé posunulo", tak povědomí o okolí a rozhled, ...Zobrazit celý příspěvek
Když si vzpomenu rozdíl výhledu velitele z BVP 1 a 2, (sloužil jsem na obou), tak jednoznačně osádková věž. Ikdyž od té doby se ,,to celé posunulo", tak povědomí o okolí a rozhled, to je nejdůležitější. Ale to je tak co o tématu můžu přidat, jinak je tady lidí s opravdu perfektními informacemi a znalostmi z oborů až netušených fakt hodně, diskuse má obykle velkou úroveň.Skrýt celý příspěvek
právě že věž na BMP-1 a BMP-2 je osádková, stejně tak ta na Marderu, byť osádka sedí pod ní v korbě, otáčí se spolu s ní. Vnáší to trochu chaos, ale je to tak. Ne vždycky to totiž ...Zobrazit celý příspěvek
právě že věž na BMP-1 a BMP-2 je osádková, stejně tak ta na Marderu, byť osádka sedí pod ní v korbě, otáčí se spolu s ní. Vnáší to trochu chaos, ale je to tak. Ne vždycky to totiž znamená, že 1-2 lidi musí sedět přímo ve věži kolem kanónu.Skrýt celý příspěvek
Ono u BMP i u sovětských tanků se vždy předpokládalo s bojem se zavřenými příklopy.. sovětská škola oproti západní a na řešení tech priklopů na sovětské technice je to vidět co je ...Zobrazit celý příspěvek
Ono u BMP i u sovětských tanků se vždy předpokládalo s bojem se zavřenými příklopy.. sovětská škola oproti západní a na řešení tech priklopů na sovětské technice je to vidět co je videt když priklop postavíte kolmo před sebe;) výhled s otevřených přiklopů nikdy nebyl priorita u sovětské technikySkrýt celý příspěvek
Zas při přesunu se toho poklopu dá dobře držet. Sedíš na korbě (či věži) na polštářku (to fakt, řidič mi sehnal), a poklop máš pohodlně před sebou. A když vykukuješ vsedě kolem ...Zobrazit celý příspěvek
Zas při přesunu se toho poklopu dá dobře držet. Sedíš na korbě (či věži) na polštářku (to fakt, řidič mi sehnal), a poklop máš pohodlně před sebou. A když vykukuješ vsedě kolem něj, jde to dobře.Skrýt celý příspěvek
To Jo Pavel II uznávám že při přesunu je to jediné pohodlné místo na bvp2 za předpokladu toho polštářku ;)), ale kdyby jste chtěl kontrolovat situaci jako velitel tak Vám nezbyde ...Zobrazit celý příspěvek
To Jo Pavel II uznávám že při přesunu je to jediné pohodlné místo na bvp2 za předpokladu toho polštářku ;)), ale kdyby jste chtěl kontrolovat situaci jako velitel tak Vám nezbyde nic jiného než mít půl těla venku, tak jak jste psal “kdo vám dovolil přejít z bojové do pochodové polohy!!” To je rozdíl ve filozofii západní a východní “tankové školy” mrkněte na video třeba leo 2 jak mají vyřešeny příklopi tak aby se nechala případně vystrčit hlava jen pod nos;)Skrýt celý příspěvek
Taky si myslím, že Pavel II měl spíše na mysli umístění velitele. Protože pokud se nemýlím tak BVP-1 mělo prostor pro velitele v korbě a BVP-2 mělo už prostor pro velitele ve ...Zobrazit celý příspěvek
Taky si myslím, že Pavel II měl spíše na mysli umístění velitele. Protože pokud se nemýlím tak BVP-1 mělo prostor pro velitele v korbě a BVP-2 mělo už prostor pro velitele ve věži.
A tady mně napadá jedna myšlenka. Do jaké míry by se musela upravit věž od Pumy aby se do ní vlezl aspoň velitel? Popřípadě jak by se musela upravit celá Puma aby se do ní vlezla věž s místem aspoň pro velitele. Přece jen je to velitel, který potřebuje mít největší situační povědomí na bojišti. Střelec tak může i nadále teoreticky zůstat v korbě.Skrýt celý příspěvekDo jednomiestnej veže ešte snáď nikdy nikto neposadil veliteľa - čo ja viem, vždy tam umiestňujú strelca.
Do jednomiestnej veže ešte snáď nikdy nikto neposadil veliteľa - čo ja viem, vždy tam umiestňujú strelca.
Klimesov: Môcť mohli, no nie s aktuálnou vežou. Mohli by tam povedzme dať jej predchodcu, E8 : https://pbs.twimg.com/media/Dy... , no daňou za to by bolo napr. ...Zobrazit celý příspěvek
Klimesov: Môcť mohli, no nie s aktuálnou vežou. Mohli by tam povedzme dať jej predchodcu, E8 : https://pbs.twimg.com/media/Dy... , no daňou za to by bolo napr. zníženie počtu munície vezenej vo veži na polovicu.Skrýt celý příspěvek
Střelec, stejně jako řidič je "Fulltime" profese. Volný čas mohou využívat k pozorováním okolí. Ale ve chvíli kdy se jede, střílí se musí věnovat jen tomu.
Střelec, stejně jako řidič je "Fulltime" profese. Volný čas mohou využívat k pozorováním okolí. Ale ve chvíli kdy se jede, střílí se musí věnovat jen tomu.
Jak už vám psal kolega níže, mám na mysli nedostatečný výhled z jedničky. A i s tou dvojkou jsme se dokázali ztratit, třeba při přechodu z pochodového proudu do bojové linie, ...Zobrazit celý příspěvek
Jak už vám psal kolega níže, mám na mysli nedostatečný výhled z jedničky. A i s tou dvojkou jsme se dokázali ztratit, třeba při přechodu z pochodového proudu do bojové linie, potmně. A to jsem to dělal jen v četě, tři mašiny. Pohled přes optiku prostě mate, výhled je strašně ,,ořezaný". Takže jsme měli tendenci se rozhlížet pootevřeným poklopem, i za cenu řevu ve vysílačce ,,velitelé, kdo vám povolil přechod z bojové do pochodové polohy!!!!!!!!!!!!!!!"" No a u bezosádkové věže , stejně jako u BVP 1 je tohle řešení znehodnoceno věží. Chybí hodně široký úhel pohledu.Skrýt celý příspěvek
Ale na druhej strane, už je k dispozícii GPS navigácia, parkovací asistent a hromada moderných pomocných serepetičiek, z ktorých sa dá veľa použiť aj v BVP ... ;-) Apropo, neviete ...Zobrazit celý příspěvek
Ale na druhej strane, už je k dispozícii GPS navigácia, parkovací asistent a hromada moderných pomocných serepetičiek, z ktorých sa dá veľa použiť aj v BVP ... ;-)
Apropo, neviete niekto, či moderné BVP pípajú pri cúvaní? Mohlo by to byť dosť demaskujúce. :-DSkrýt celý příspěvek
Ono záleží i na výrobci. I osádková věž může mít blbě vyřešenou ergonomii. Proto se mají dělat zkoušky, a na základě těch výběr. Nikoliv rozhodovat od stolu, což je to co se tu ...Zobrazit celý příspěvek
Ono záleží i na výrobci. I osádková věž může mít blbě vyřešenou ergonomii.
Proto se mají dělat zkoušky, a na základě těch výběr. Nikoliv rozhodovat od stolu, což je to co se tu nejvíce vyčítá.Skrýt celý příspěvek
Když trochu odbočím od komentování průběhu zakázky ke kanónu, myslím že puma na předtestech potvrdila kvality německých zbraní, co jsem zachytil tsk nějáká velká spokojenost s ...Zobrazit celý příspěvek
Když trochu odbočím od komentování průběhu zakázky ke kanónu, myslím že puma na předtestech potvrdila kvality německých zbraní, co jsem zachytil tsk nějáká velká spokojenost s bushmasterem na panduru není i amici na strykerech osazují orekliony, za mě tedy vede před CV90 lynx i v tomhle ohledu, než se do mě pustíte tsk ano je to můj pocit že Německa 30 je kvalitnější berte tedy tento příspěvek jen jako otevření tématuSkrýt celý příspěvek
Pro zajímavost:
https://ct24.ceskatelevize.cz/...Pro zajímavost:
https://ct24.ceskatelevize.cz/...Autor Jiří Vojáček samozřejmě, já si říkal že jsem něco podobného už ...Zobrazit celý příspěvek
Autor Jiří Vojáček samozřejmě, já si říkal že jsem něco podobného už četl.
https://www.idnes.cz/technet/v...
Celí ten článek je zajímavý, ale vůbec nejlepší je tenhle odstavec:
/Rozpory v různých verzích požadavků, nadto zveřejňovaných na poslední chvíli, přiměly k intenzivnímu zájmu o tendr za dvě a půl miliardy dolarů řadu českých i zahraničních médií, která se zástupců ministerstva obrany opakovaně dotazují zejména na změny v požadavcích na typ věžového kompletu, které z boje nečekaně vyřadily dvě nejvýkonnější vozidla CV90CZr a Puma. Podezření na silný tlak lobbistických skupin samo ministerstvo přiživilo ve chvíli, kdy vydalo poněkud nečekanou žádost, aby žádná ze soutěžících stran nadále nesponzorovala české politiky./
Takže aby autor nemusel napsat že to vyřazuje pouze Pumu (a nevzniklo podezření že článek byl "inspirován" marketingovým oddělením PSM). Nepíšeme že to vyřazuje i CV90CZr s bezosádkovou věží, ale zamlčíme že se do tendru přihlásilo modernější CV90 Mk.4. Které údajně nemá s osádkovou věží problém.
V dalším odstavci se odvolává na výrok gen.Opaty, doporučuji si ale poslechnou celý rozhovor který té větě dává troch jiný kontext.
https://www.youtube.com/watch?... Skrýt celý příspěvekTento odstavec mně celkem pobavil. Ale opět to nemění na faktu, že některé údaje byli pravdivé. Na ukázku nepřijely dvě, ale dokonce 3 ze 4(5) vozidel z věží bez osádky. K vaší ...Zobrazit celý příspěvek
Tento odstavec mně celkem pobavil.
Ale opět to nemění na faktu, že některé údaje byli pravdivé.
Na ukázku nepřijely dvě, ale dokonce 3 ze 4(5) vozidel z věží bez osádky.
K vaší připomínce CV90 Mk.4 je typ podvozku, věž je opět vyřazena.
Ve chvíli stanovování požadavků MO nevědělo kdo se bude hlásit. To zjistilo, až po přečtení nabídek!
Snad nechcete tvrdit, že MO si podmínky rozhodlo, až podle účastníků co dorazily na převzetí oficiálních podmínek.
Ten rozhovor je krásnou ukázkou toho jak to funguje. Říkám A, požadují B, vyberu C.Skrýt celý příspěvek
hodně zajímavé. Jen bych vypíchl pár detailů než utečou: Původně MO kladlo velký důraz na přepravitelnost vzduchem (velký problém pro Lynx) a balistickou ochranu, byl akceptován i ...Zobrazit celý příspěvek
hodně zajímavé. Jen bych vypíchl pár detailů než utečou:
Původně MO kladlo velký důraz na přepravitelnost vzduchem (velký problém pro Lynx) a balistickou ochranu, byl akceptován i kanón ráže 35 mm a 40 mm CTA. Obecně mi přijde, že od roku 2015 ty mantinely (no-go požadavky) vyrostly dost divným směrem. Pancéřování už není tak top (odolnost před 25 mm), průměrný kanón a přeprava vzduchem se ani nezmiňuje. Hodně zajímavé je to porovnání Koeficientu technické úrovně (KTÚ) vozidel. Jo a Američané ne jen že požadují bezosádkovou věž, tak i celé bezosádkové vozidlo... (volitelně) :-D
Víme co chceme, POHOV! :-DSkrýt celý příspěvekAno, taky bych ocenil vidět ten dokument celý. Ono tam asi bude podstatně více zajímavostí.
Asi jsme jediná země, kde jde technický vývoj dozadu.Ano, taky bych ocenil vidět ten dokument celý. Ono tam asi bude podstatně více zajímavostí.
Asi jsme jediná země, kde jde technický vývoj dozadu.Tak je to jasné pro to aby mohl vyhrát ten nejhorší musí se nároky snížit to je logické;)) uvidíte CSG to vyhraje budeme mít pandur/kepl na pásech
Tak je to jasné pro to aby mohl vyhrát ten nejhorší musí se nároky snížit to je logické;)) uvidíte CSG to vyhraje budeme mít pandur/kepl na pásech
Pro zajímavost:
https://ct24.ceskatelevize.cz/...Pro zajímavost:
https://ct24.ceskatelevize.cz/...Scotty vy jste jako tatar kdy od začátku ???tendr byl vypsán před pár dny a tím to všechno začíná, nějaká šuškanda na MO nikoho nezajímá. Tendr byl vypsán před par dny oslovení ...Zobrazit celý příspěvek
Scotty vy jste jako tatar kdy od začátku ???tendr byl vypsán před pár dny a tím to všechno začíná, nějaká šuškanda na MO nikoho nezajímá. Tendr byl vypsán před par dny oslovení dodavatelé dostali velice omezenou specifikaci s no go požadavky a ani jeden z oslovených výrobců nemá aktuálně vhodné bvp, korunu tomu na MO nasadily s nemožnými termíny toď vše a už neplácejte nesmysly, nebo mi chcete tvrdit že u nás tendry startují průmyslovými dny bez předání jakékoli dokumentace? Jste mimo.Skrýt celý příspěvek
Žádný z uchazečů nemá vhodné BVP, tak jistě. Myslím že další diskuze s vámi je jen ztráta času. Mimo jste tu vy a vaše dvojče Jirosi.
Žádný z uchazečů nemá vhodné BVP, tak jistě. Myslím že další diskuze s vámi je jen ztráta času. Mimo jste tu vy a vaše dvojče Jirosi.
No ale páni, páni, páni! Je vám jasné, že kým sa tu +- pre nič škriepite, ba dokonca urážate, možno už Komančovia tlačia na Bureša, aby výmenou za ich podporu celé obstarávanie ...Zobrazit celý příspěvek
No ale páni, páni, páni! Je vám jasné, že kým sa tu +- pre nič škriepite, ba dokonca urážate, možno už Komančovia tlačia na Bureša, aby výmenou za ich podporu celé obstarávanie poslal do outu prinajmenšom do doby, kým neskončia sankcie a nebude sa môcť tendra zúčastniť aj matička Rus? :-)Skrýt celý příspěvek
Matička Rus by právě ocenila více než dodání své techniky sem. Dodání této technika tam, pro rozebrání.
Matička Rus by právě ocenila více než dodání své techniky sem. Dodání této technika tam, pro rozebrání.
Veľa by z toho nemali, vzhľadom na ich technologické a hospodárske možnosti. Skôr by som preto videl nosnú ideu prípadného podkopávania tendru v paranoidnej snahe brániť zvyšovaniu ...Zobrazit celý příspěvek
Veľa by z toho nemali, vzhľadom na ich technologické a hospodárske možnosti. Skôr by som preto videl nosnú ideu prípadného podkopávania tendru v paranoidnej snahe brániť zvyšovaniu vojenského potenciálu NATO.Skrýt celý příspěvek
Jistě. Nedokážou ani v nějakém rozumném množství zavést ta bevka odvozená z Armaty. Ale na druhou stranu, oni vždycky šmírovali, proč by s tím přestávali ausgerechnet zrovna teď?
Jistě. Nedokážou ani v nějakém rozumném množství zavést ta bevka odvozená z Armaty. Ale na druhou stranu, oni vždycky šmírovali, proč by s tím přestávali ausgerechnet zrovna teď?
Pohrál jsem si a udělal vizualizaci, jak by musela vypadat ideální úprava Pumy pro potřeby AČR. Korba je prodloužena o jedno pojezdové kolo (víc jak půl metru), což výrobce zmiňuje ...Zobrazit celý příspěvek
Pohrál jsem si a udělal vizualizaci, jak by musela vypadat ideální úprava Pumy pro potřeby AČR. Korba je prodloužena o jedno pojezdové kolo (víc jak půl metru), což výrobce zmiňuje jako proveditelné. Patrně by ale stačilo 6 kol, přičemž by někde vznikla mezera. Vozidlo nyní pojme požadované 6+2 specialisty. Místo původní bezosádkové věže je použita osádková věž Lance (stejná jako jde na australské Boxery). Je posunuta do přední části a zakrývá tak bývalé poklopy velitele a střelce, kteří se přesunuli do věže. Muselo by zůstat místo pro poklop řidiče, ale myslím že by se nemusel posouvat. Věž je rovněž vyosena, ale jen lehce, kolem věnce je prostor pro bedny s elektronikou, které byly pod původní bezosádkovou věží. Co na to říkáte?
http://www.palba.cz/album/albu... Skrýt celý příspěvekVůbec to nevypadá zle. Samozřejmě otázka jestli by to bylo možné. To protáhnutí korby asi ano, s tou osádkovou věží asi ne (alespoň se tak PSM tváří). Nicméně po dnešku mají myslím ...Zobrazit celý příspěvek
Vůbec to nevypadá zle. Samozřejmě otázka jestli by to bylo možné. To protáhnutí korby asi ano, s tou osádkovou věží asi ne (alespoň se tak PSM tváří).
Nicméně po dnešku mají myslím ještě menší šanci než se zprvu zdálo.Skrýt celý příspěvekOtázka je proč už to tu dávno není od PSM. O tom že AČR požaduje výsadek osmi vojáků věděli od začátku. Ovšem obchodní politika PSM je spíš kupte co máme a neotravujte.
Otázka je proč už to tu dávno není od PSM. O tom že AČR požaduje výsadek osmi vojáků věděli od začátku. Ovšem obchodní politika PSM je spíš kupte co máme a neotravujte.
Tohle je ten problém, že papír(photoshop) snese vše.
Ale vývoj dobrého kusu techniky opravdu netrvá měsíce.
Zase když si to myslíte, chápu že vás postup MO nezaráží.Tohle je ten problém, že papír(photoshop) snese vše.
Ale vývoj dobrého kusu techniky opravdu netrvá měsíce.
Zase když si to myslíte, chápu že vás postup MO nezaráží.Opakuji to že armáda chce vozidlo pro 8 vojáků výsadku vylo jasné od začátku, to nebylo žádné překvapení. Reagovalo na to PSM nějak-ne. Teď říkají že by Pumu možná protáhli, ale ...Zobrazit celý příspěvek
Opakuji to že armáda chce vozidlo pro 8 vojáků výsadku vylo jasné od začátku, to nebylo žádné překvapení. Reagovalo na to PSM nějak-ne. Teď říkají že by Pumu možná protáhli, ale nemají od roku 2017 hotový ani ten photoshop.Skrýt celý příspěvek
v jedné nové brožuře o Pumě od KMW ukázali, byť fakt neokázale, ony 3D modely verze vyprošťovací a zdravotnické (není to jen Photoshop, ale technický model). Zvláštní je, že to ...Zobrazit celý příspěvek
v jedné nové brožuře o Pumě od KMW ukázali, byť fakt neokázale, ony 3D modely verze vyprošťovací a zdravotnické (není to jen Photoshop, ale technický model). Zvláštní je, že to neukázali ani na nějakém veletrhu nebo oficiálním webu, ale jen tak mimochodem v brožurce... KMW je zkrátka tak nějak tajnůstkářské a kdo ví, co všechno mají v šuplíku. Oproti tomu Rheinmetall ukazuje vizualizace Lynxu hned jak je udělají. Zkrátka úplně jiný styl. Takže PSM/KMW má rozhodně víc než "photoshop" jen se tím nechlubí.
ps. mě se nechce platit 9,80 euro za stažení toho PDF, abych okoukl, zda tam není víc oněch obrázků :-D
https://www.mittler-report-sho...
http://www.palba.cz/album/albu... Skrýt celý příspěvekRase No však uvidíme až armáda vyhodnotí podané nabídky, ale zatím se zdá že Puma tahá za výrazně kratší stranu provazu. Jen bych chtěl říct že nejsem proti Pumě nějak zaujatý, to ...Zobrazit celý příspěvek
Rase
No však uvidíme až armáda vyhodnotí podané nabídky, ale zatím se zdá že Puma tahá za výrazně kratší stranu provazu.
Jen bych chtěl říct že nejsem proti Pumě nějak zaujatý, to vůbec ne. Považuji ji za velice kvalitní BVP a až do představení požadavků armády jsem jí docela fandil. Potom se ovšem ukázalo že to co armáda požaduje dokáže Puma splnit jen s velkými obtížemi.Skrýt celý příspěvek
Takže, pro rozhodováni je důležitější obrázek, než vojenské zkoušky.
Ok, už to začínám chápat.Takže, pro rozhodováni je důležitější obrázek, než vojenské zkoušky.
Ok, už to začínám chápat.Jirosi Stojíte si na vedení? Píšu o tom že PSM dodnes neprezentovalo jakkoli upravenou Pumu pro český tendr. Na IDETu byla údajně prezentovaná verze která pojme maximálně 7 ...Zobrazit celý příspěvek
Jirosi
Stojíte si na vedení? Píšu o tom že PSM dodnes neprezentovalo jakkoli upravenou Pumu pro český tendr. Na IDETu byla údajně prezentovaná verze která pojme maximálně 7 vojáků. Takže její prodloužení pro pojmutí požadovaného výsadku se zdá nevyhnutelné.
Chápu že jste fanoušek Pumy, ale to co tu předvádíte je směšné.Skrýt celý příspěvek
Antimonopolní úřad zastavil supertendr na obrněná vozidla za 50 ...Zobrazit celý příspěvek
Antimonopolní úřad zastavil supertendr na obrněná vozidla za 50 miliard
https://www.lidovky.cz/domov/u... Skrýt celý příspěvekže by ti právníci MO, kteří prý všechno zvládnou i bez pomoci externí právní společnosti, udělali něco špatně, nebo si jen nedokázali prosadit smysluplné úpravy. Je to komedie... a ...Zobrazit celý příspěvek
že by ti právníci MO, kteří prý všechno zvládnou i bez pomoci externí právní společnosti, udělali něco špatně, nebo si jen nedokázali prosadit smysluplné úpravy. Je to komedie... a MO si ten políček zasloužilo.Skrýt celý příspěvek
No ale zatím jim to prochází to řízení je zastaveno ne tendr jestli to dobře chápu
No ale zatím jim to prochází to řízení je zastaveno ne tendr jestli to dobře chápu
Jara, přesně tak. Jsi jediný kdo to pochopil. PSM (zatím nepravomocně) utrpělo debakl. Nejenže podali námitky měsíc po vypršení lhůty, ale navíc namítali proti něčemu, proti čemu ...Zobrazit celý příspěvek
Jara, přesně tak. Jsi jediný kdo to pochopil.
PSM (zatím nepravomocně) utrpělo debakl. Nejenže podali námitky měsíc po vypršení lhůty, ale navíc namítali proti něčemu, proti čemu zákon námitku vůbec neumožňuje. Tedy by spíš tu právní podporu potřeboval PSM. Jestli i v tomto duchu zpracovali nabídku, tak potěš pánbu.
https://www.uohs.cz/cs/verejne... Skrýt celý příspěvek
Možná kdyby místo svaté války za Pumu jste zkusili přijít na to proč nejen my nechceme bezosádkovou věž. Vždyť i Australani , kteří mají ten výběr promakaný, se jí brání. A přitom ...Zobrazit celý příspěvek
Možná kdyby místo svaté války za Pumu jste zkusili přijít na to proč nejen my nechceme bezosádkovou věž. Vždyť i Australani , kteří mají ten výběr promakaný, se jí brání. A přitom nemají problém se zavedením Boxerů.....Skrýt celý příspěvek
Tak dle neoficiálního vyjádření z PSM je možné Pumu upravit na kapacitu 11 vojáků, to prodloužením korby (typuju tak půl metru) a přidáním pojezdových kol. Osobně si myslím že ...Zobrazit celý příspěvek
Tak dle neoficiálního vyjádření z PSM je možné Pumu upravit na kapacitu 11 vojáků, to prodloužením korby (typuju tak půl metru) a přidáním pojezdových kol. Osobně si myslím že pořád je možné i najít místo pod věží, tedy pak by to bylo dokonce 12 lidí. Problém je ale fakt v té osádkové věži, jelikož konstrukce vozidla to neumožňuje. Sem si pohrál s grafikou a výsledek by byl asi takovýhle:
http://www.palba.cz/album/albu...
https://www.e15.cz/domaci/nemc... Skrýt celý příspěvekSom toho názoru, že jednomiestna veža by sa tam mohla vojsť a elektronika by sa proste posunula dopredu, na uvoľnené miesto strelca. Nevšimol som si, že by MO žiadalo výslovne ...Zobrazit celý příspěvek
Som toho názoru, že jednomiestna veža by sa tam mohla vojsť a elektronika by sa proste posunula dopredu, na uvoľnené miesto strelca. Nevšimol som si, že by MO žiadalo výslovne dvojmiestnu ...Skrýt celý příspěvek
Ale takovou věž RH teď nemá, mají LANCE a tu co je jen pro pumu a za dva měsíce novou nevivinou tomu nevěřím
Ale takovou věž RH teď nemá, mají LANCE a tu co je jen pro pumu a za dva měsíce novou nevivinou tomu nevěřím
tak Rheinmetall toho má na skladu určitě dost, jen to nebude úplně nové. Krom Lance i třeba věž E4 původně dělaná na Marder. Je na vozidle KUKA M 12 co bylo nabízeno Švýcarům. Je ...Zobrazit celý příspěvek
tak Rheinmetall toho má na skladu určitě dost, jen to nebude úplně nové. Krom Lance i třeba věž E4 původně dělaná na Marder. Je na vozidle KUKA M 12 co bylo nabízeno Švýcarům. Je pro dva lidi a má kanón 30 mm. V podstatě je to takový předchůdce Lance, ale beztak by se našly i další experimenty. Záleží na rozměrech lůžka věže a celého věnce - tedy pokud je menší než i Lance.
http://www.army-guide.com/imag... Skrýt celý příspěvekTo Jo ale zavádět teď bvp s variací věže z Marderu, to by dle mého nebyla správná cesta přeci jen budou ty bvp sloužit cca 30 let, teda jestli se ten tendr těch 30 let ...Zobrazit celý příspěvek
To Jo ale zavádět teď bvp s variací věže z Marderu, to by dle mého nebyla správná cesta přeci jen budou ty bvp sloužit cca 30 let, teda jestli se ten tendr těch 30 let nepotáhne;))MO pro to dělá vše o tom žádná. Bohužel Rasy vypadá to že zas žhavíme iPhonů zbytečně a koupí se leda prdSkrýt celý příspěvek
A ještě, výsledek bude že Maďaři a Rumuni budou jezdit v pumách, náš průmysl ostrouhá a MO bude platit právníky na soudní spory zatímco naši kluci budou ještě 20 let hoblovat bvp2
A ještě, výsledek bude že Maďaři a Rumuni budou jezdit v pumách, náš průmysl ostrouhá a MO bude platit právníky na soudní spory zatímco naši kluci budou ještě 20 let hoblovat bvp2
Jara: jo, dopadne to hodně špatně, ale patří nám to. Zase se akorát ukáže že MO neumí nic pořídit. Stačí se kouknout na radary a vrtulníky, X let nic a to se každou chvíli ohlašuje ...Zobrazit celý příspěvek
Jara:
jo, dopadne to hodně špatně, ale patří nám to. Zase se akorát ukáže že MO neumí nic pořídit. Stačí se kouknout na radary a vrtulníky, X let nic a to se každou chvíli ohlašuje že se už fakt něco podepíše... fakt :-D
vojáci zase ostrouhají, ale co už, třeba je přeřadí od BVP-2 k výsadkářům
Hlavně že víme co chceme - pohov ! :-DSkrýt celý příspěvekJo Jo, a obávám se že u následného soudního jednání facebukové názory ryzích bojovníků o tom že víme co chceme moc neobstojí .... amaterismus, ale co na kulaťáku je hospůdek dost, ...Zobrazit celý příspěvek
Jo Jo, a obávám se že u následného soudního jednání facebukové názory ryzích bojovníků o tom že víme co chceme moc neobstojí .... amaterismus, ale co na kulaťáku je hospůdek dost, výplaty běží, pivečko teče, hoši z MO si u něho poštěžuji na zlé hochy z PSM a všechno je bez práce při starémSkrýt celý příspěvek
Ja som skôr premýšľal o jednomiestnej veži KUKA E8, ktorú by hádam bolo možné dať na korbu Pumy nejakých bez divokých zmien a ani nie je vo vašich končinách úplne neznáma, veď ...Zobrazit celý příspěvek
Ja som skôr premýšľal o jednomiestnej veži KUKA E8, ktorú by hádam bolo možné dať na korbu Pumy nejakých bez divokých zmien a ani nie je vo vašich končinách úplne neznáma, veď figurovala v jednom z konceptov modernizácie BVP2.Skrýt celý příspěvek
PavolIR s tou modernizací BVP2 jste to udeřil;) po tom co tenhle tendr bouchne tak budem k té modernizaci nuceni,ale gól bude že pak na ty bevka posadíme bezosádkovou TURRU ;)))
PavolIR s tou modernizací BVP2 jste to udeřil;) po tom co tenhle tendr bouchne tak budem k té modernizaci nuceni,ale gól bude že pak na ty bevka posadíme bezosádkovou TURRU ;)))
PavolR: jop, ta vypadá dobře, stačí jen připlácnout box s PTŘS a maketu Iron Fist, to by šlo. Ještě si říkám, že by šlo osadit osádkovou věž Lance hned za řidiče, tedy řidič by ...Zobrazit celý příspěvek
PavolR:
jop, ta vypadá dobře, stačí jen připlácnout box s PTŘS a maketu Iron Fist, to by šlo. Ještě si říkám, že by šlo osadit osádkovou věž Lance hned za řidiče, tedy řidič by musel vylézt jen poklopem, ale zase by stačilo jen zapojit věž do systému vozidla, což asi nebude takový problém. Korba je prodloužená o cca půl metru (výrobce tvrdí že to jde) - osobně bych nepřidával další kolo, ale jen zvětšil mezeru uprostřed, tedy tři kola mezera a další tři. Kolem prstence je docela dost místa na bedny s elektronikou. Už docela dávno někdo dělal vizualizaci delší Pumy s osádkovou věží Lance a vypadalo to celkem dobře. Tohle je jediné řešení co mě napadá - hlavně ono využití osádkové Lance se vším co už má integrováno.Skrýt celý příspěvekRase: Moc o tom přemýšlíš. Věž má puma vzadu z důvodů poklopu pro velitele, střelce. U osádkové věže jsou její součástí, tím vznikne prosto pro umístění větší ...Zobrazit celý příspěvek
Rase: Moc o tom přemýšlíš. Věž má puma vzadu z důvodů poklopu pro velitele, střelce. U osádkové věže jsou její součástí, tím vznikne prosto pro umístění větší věže.
https://www.empressminiatures....
Výsledek bude méně vyvážené vozidlo. To se odrazí na údržbě, ale koho to zajímá. Tohle se projeví při delších teste, nejsou plánovány. Nebo při provozu dlouho po uzavření smlouvy.Skrýt celý příspěvekhttps://below-the-turret-ring.... Tady je jeden pěkný obrázek z výroby, kde je vidět jak je tam ten prstenec ve ...Zobrazit celý příspěvek
https://below-the-turret-ring....
Tady je jeden pěkný obrázek z výroby, kde je vidět jak je tam ten prstenec ve skutečnosti vmáčknutý. A kolik prostoru by přibylo.Skrýt celý příspěvek
udělat se dá všechno možné. Ten člověk od PSM tím chce říct jen to, že prodloužit Pumu se dá bez hlubších problémů a pořád to bude fungovat. Elektronika, rozvody, všechno šlape tak ...Zobrazit celý příspěvek
udělat se dá všechno možné. Ten člověk od PSM tím chce říct jen to, že prodloužit Pumu se dá bez hlubších problémů a pořád to bude fungovat. Elektronika, rozvody, všechno šlape tak jak má. Když se začne překopávat interier, dělat místo na věž, přehazovat místa osádky (řidič, střelec a velitel) tak už to bude prakticky nové vozidlo nebo podivná zbastlenina (byť neříkám že horší než Lynx nebo Ascod). Co si budem povídat, MO Pumu cíleně vykoplo tím, že nedali osádkovou věž jako doporučení, ale jako "no-go" požadavek. Ona zbastlenina navíc nemá smysl ani z pohledu Bundeswehru, kdy by byla kompatibilita jen minimální - lepší prodat origo Pumy Maďarům nebo Rumunům a dát jim slevu.Skrýt celý příspěvek
No asi není co dodat, snad jen že opravdu nechápu proč jsme se rozešli s Poláky s tím že chceme hotový stroj a ted pozadujem něco absolutně nového IIHNED! Bez času na vývoj ...Zobrazit celý příspěvek
No asi není co dodat, snad jen že opravdu nechápu proč jsme se rozešli s Poláky s tím že chceme hotový stroj a ted pozadujem něco absolutně nového IIHNED! Bez času na vývoj ...Ježíši jak to může asi dopadnout?? A ty požadavky nejsou standartní a je to něco co běžné není. Mohli jsme zůstat s Poláky u Bursuku z čehož ta těžká varianta mohla být podle představ AČR pokud vím tak budou Borsuku plavací a těžká variantaSkrýt celý příspěvek
já spíš nechápu, proč se rovnou nekoupilo CV90, když ho MO tak hrozně chce že podle něj sepsalo zadání. Při nákupu vláda-vláda, by nikdo nic nenamítal a kšunt to není. Takhle to je ...Zobrazit celý příspěvek
já spíš nechápu, proč se rovnou nekoupilo CV90, když ho MO tak hrozně chce že podle něj sepsalo zadání. Při nákupu vláda-vláda, by nikdo nic nenamítal a kšunt to není. Takhle to je akorát trapná šaškárna co nedopadne dobře.Skrýt celý příspěvek
Souhlas! Všechno by bylo lepší než tahle opičárna, ale to by přeci vyšlo najevo že celá sekce vyzbrojování včetně projekčních týmů a rádoby odborníků je k ničemu ;))
Souhlas! Všechno by bylo lepší než tahle opičárna, ale to by přeci vyšlo najevo že celá sekce vyzbrojování včetně projekčních týmů a rádoby odborníků je k ničemu ;))
Pokud uděláš vojáky sedící 4+4. Ve předu ti vznikne dost místa pro polosedící/stojící vojáky ve věži. Tito vojáci už nesedí přímo na podlaze, takže pod jich nohama vzniká místo na ...Zobrazit celý příspěvek
Pokud uděláš vojáky sedící 4+4. Ve předu ti vznikne dost místa pro polosedící/stojící vojáky ve věži. Tito vojáci už nesedí přímo na podlaze, takže pod jich nohama vzniká místo na elektroniku.Skrýt celý příspěvek
... a ešte jedna poznámka: počas vývoja Pumy údajne testovali tri rôzne veže (mohla byť medzi nimi kľudne aj posádková) a tri rôzne podvozky - ak je jedným z nich ten "pôvodný" ...Zobrazit celý příspěvek
... a ešte jedna poznámka: počas vývoja Pumy údajne testovali tri rôzne veže (mohla byť medzi nimi kľudne aj posádková) a tri rôzne podvozky - ak je jedným z nich ten "pôvodný" päťkolový, druhý aktuálny šesťkolový, tak siedmy už môže byť práve ten predĺžený, na ktorý by stačilo švacnúť korbu.Skrýt celý příspěvek
Aha tak můj předešlý příspěvek byl trochu zbytečný, ano variant pum se uvažovalo testovalo hodně v jekém stádiu to ale skončilo to je otázka ty varianty věží mohli být klidně jen ...Zobrazit celý příspěvek
Aha tak můj předešlý příspěvek byl trochu zbytečný, ano variant pum se uvažovalo testovalo hodně v jekém stádiu to ale skončilo to je otázka ty varianty věží mohli být klidně jen kostry se zátežemi pro ověření vlastnostíSkrýt celý příspěvek
Můj názor je stále že PSM tendr napadne a MO dělá vše pro to aby případné zpochybnění tendru ať už se to týká požadavků nebo jen nesmyslných termínů, prosralo. Takhle prostě ...Zobrazit celý příspěvek
Můj názor je stále že PSM tendr napadne a MO dělá vše pro to aby případné zpochybnění tendru ať už se to týká požadavků nebo jen nesmyslných termínů, prosralo. Takhle prostě příprava obří zakázky za 50 miliard vypadat nemá a je to ukázka neschopnosti v každém směru od komunikace přes termíny a v neposlední řadě naprosto nezvládnutý benchmarkový průzkum ....Skrýt celý příspěvek
Pokud vyhraje lynx tak podle mě PSM bude v pohodě, ale jinak tendr může napadnout kdokoliv z neúspěšných a asi to tak i dopadne, napadají se tendry kdy jsou daleko jasnější ...Zobrazit celý příspěvek
Pokud vyhraje lynx tak podle mě PSM bude v pohodě, ale jinak tendr může napadnout kdokoliv z neúspěšných a asi to tak i dopadne, napadají se tendry kdy jsou daleko jasnější podmínky natož tento...Skrýt celý příspěvek
Např. Lance na Ascodu by se mi fakt zamlouvala. Podvozek Lynx- ne určitě ne, ani náhodou. AO- česká kosa překvapivě ne- není vyřešena při výbuchu modulů kosy směrem dolů, ochrana ...Zobrazit celý příspěvek
Např. Lance na Ascodu by se mi fakt zamlouvala. Podvozek Lynx- ne určitě ne, ani náhodou.
AO- česká kosa překvapivě ne- není vyřešena při výbuchu modulů kosy směrem dolů, ochrana věže- pouze podvozku. Pokud by se při výbuchu věž pohnula do boku (a ani by nemohla být otočena na bok) mohl by výbuch modulu poškodit korbu. Je to slepá ulička.Skrýt celý příspěvekMno uvidíme snad něco víc do konce roku, kdy mají být vojskové zkoušky a vyhodnocení projektu. Pokud bude cena nízká, tak možná že má smysl dát ji na Pandury a korbu BVP, zde ale ...Zobrazit celý příspěvek
Mno uvidíme snad něco víc do konce roku, kdy mají být vojskové zkoušky a vyhodnocení projektu. Pokud bude cena nízká, tak možná že má smysl dát ji na Pandury a korbu BVP, zde ale snad bude na věži jiný typ hard-kill systému - třeba něco jako Iron Fist. Samotná Kosa vypadá na Panduru docela dobře:
http://www.palba.cz/album/albu...
souhlasím ale s tím, že může jít o slepou uličku. Pokud bude cena kompletu fakt jen cca 5 mil Kč, může to být třeba i jen doplněk jiného APS a přesto v pohodě.Skrýt celý příspěvek
Zdá se, že ze známých důvodů jako je ověřené a vychytané řešení, modularita a cena (bohužel pro Pumu) vyhraje Ascod popř. IMHO z důvodu ceny CV90. Ale BVP není ono kritické ...Zobrazit celý příspěvek
Zdá se, že ze známých důvodů jako je ověřené a vychytané řešení, modularita a cena (bohužel pro Pumu) vyhraje Ascod popř. IMHO z důvodu ceny CV90. Ale BVP není ono kritické zařízení- tím je z pozemního boje MBT a raketomet. Navíc navrhované věže a ráže nepřináší (kromě Pumy a jejího kanónu) nic převratného.
Už jsem tady v minulosti psal, že měly být dvě výběrka- jedno na podvozek a druhá na věž s tím, že integrátorem, který by předložil dvě realizovatelné nabídky ve spolupráci s výrobci by byl VOP. Pravidla soutěže by tím porušena nebyla.
Každopádně se tady na fóru málo diskutuje o kanonu, munici a AO nového BVP.Skrýt celý příspěvekCV90 - nevím jestli bude opravdu tak levné nebo to má pořešené už "jinak". Zaráží mě, že nepřivezli minimálně vozidlo, které všude prezentují jako připravené pro AČR a dokonce mají ...Zobrazit celý příspěvek
CV90 - nevím jestli bude opravdu tak levné nebo to má pořešené už "jinak". Zaráží mě, že nepřivezli minimálně vozidlo, které všude prezentují jako připravené pro AČR a dokonce mají i kamufláž. Místo toho ukazují minomet, který AČR ani teď nepožaduje. Spíše si myslím, že jsou si jisti a nepotřebují ukazovat třeba to, že 8 členů výsadku není pro ně úplně v pohodě parametr, takže radši se veřejně neprezentují, aby zbytečně veřejnost nečetla, že je to příliš malé atd.Skrýt celý příspěvek
Nemyslím, že by bol taký problém vystaviť CV90 s posádkovou vežou a 8 sedačkami. Problém začne vtedy, keď sa bude hľadať miesto pre rôzne systémy, požadované zákazníkom, nad rámec ...Zobrazit celý příspěvek
Nemyslím, že by bol taký problém vystaviť CV90 s posádkovou vežou a 8 sedačkami. Problém začne vtedy, keď sa bude hľadať miesto pre rôzne systémy, požadované zákazníkom, nad rámec holého vozidla. Už aj v predošlej verzii zabrala elektronika jedno miesto a odvtedy jej pribudlo: https://commons.wikimedia.org/... Skrýt celý příspěvek
Jen mi vrtá hlavou proč si Britové překvapivě vybrali platformu Ascod , když je to taková mrdka...
Jen mi vrtá hlavou proč si Britové překvapivě vybrali platformu Ascod , když je to taková mrdka...
Vybrali si Ascod, ale kompletně ho předělali na Ajax. To k tomu jak vhodné bylo původní řešení.
Vybrali si Ascod, ale kompletně ho předělali na Ajax. To k tomu jak vhodné bylo původní řešení.
My taky nebereme původní Ascod , ale nový prototyp. Mě spíš vrtá hlavou proč mají na vývoj prototypů tak málo času. Viz výběr v Austrálii kde začali dřív a finální produkt čekají v ...Zobrazit celý příspěvek
My taky nebereme původní Ascod , ale nový prototyp. Mě spíš vrtá hlavou proč mají na vývoj prototypů tak málo času. Viz výběr v Austrálii kde začali dřív a finální produkt čekají v roce 22.Skrýt celý příspěvek
Naše MO se dokázalo rozhodnout od stolu "co je a co není rozhodující parametr".
Žádné velké testovaní se nekonalo, a při těch termínech ani nebude.Naše MO se dokázalo rozhodnout od stolu "co je a co není rozhodující parametr".
Žádné velké testovaní se nekonalo, a při těch termínech ani nebude.Pokud to tak není dodejte časy, kdy mělo nebo provede MO to vámi udané testování pro výběr vhodného řešení... palce dolů realitu neohnou.
Pokud to tak není dodejte časy, kdy mělo nebo provede MO to vámi udané testování pro výběr vhodného řešení... palce dolů realitu neohnou.
Ber to tak, že se vybíralo mezi Ascodem a CV90. Ascod má mnohem vyšší nosnost podvozku a tedy může nést víc přídavného pancíře a podobně, zkrátka pořádnou balistickou a ...Zobrazit celý příspěvek
Ber to tak, že se vybíralo mezi Ascodem a CV90. Ascod má mnohem vyšší nosnost podvozku a tedy může nést víc přídavného pancíře a podobně, zkrátka pořádnou balistickou a protiminovou ochranu. Věže byly prakticky stejné, tu neřeším. Další věcí je, že BAE Systems se před zkouškami bralo jako vítěz, což dost lidí na MO štvalo a poslední tečkou byla snaha nabízet úplatky. Zkrátka něco v tom smyslu a BAE bylo posláno do kšá. ps. Nevím zda bylo vůbec vybíráno i z jiných vozidel. Tady je CV90 nabízené pro britský program Scout Specialist Vehicle (Scout-SV), součást projektu FRES:
http://www.palba.cz/album/albu... Skrýt celý příspěvek
Jirosi tak změna uspořádání u Lynxe má jednu zásadní vyhodu, nevím jak je využitelná v bojových podmínkách, ale z minulosti známe hodně případu kanibalizace podpůrné techniky ve ...Zobrazit celý příspěvek
Jirosi tak změna uspořádání u Lynxe má jednu zásadní vyhodu, nevím jak je využitelná v bojových podmínkách, ale z minulosti známe hodně případu kanibalizace podpůrné techniky ve prospěch bojové v polních podmínkách, ale ta výhoda je v modulárnosti konstrukce, která v budoucnu umožní snadnější modernizace než u zbylých ksndidátů a viděl bych to jako velké plus. Takže to není jen způsob jak vylákat prachy způsob jak vylákat prachy je koupit krumpl za zenitem s izraelskou exportní věží taková socka verze bez potenciálu....Skrýt celý příspěvek
Nemůže být modularita LYNXE využitelná i pro opotřebení podvozků (např. nemocniční BVP bude mít asi menší nájezd než bojové BVP, takže bude opotřebení vozidel rozloženo do celé ...Zobrazit celý příspěvek
Nemůže být modularita LYNXE využitelná i pro opotřebení podvozků (např. nemocniční BVP bude mít asi menší nájezd než bojové BVP, takže bude opotřebení vozidel rozloženo do celé flotily)?Skrýt celý příspěvek
Velice dobrá poznámka, ale je otázkou zda by za tu cenu co za to zaplatíte extra. nemohl být celý nový podvozek. Díly co podléhají častému opotřebení, jsou stejně vyměnitelné u ...Zobrazit celý příspěvek
Velice dobrá poznámka, ale je otázkou zda by za tu cenu co za to zaplatíte extra. nemohl být celý nový podvozek. Díly co podléhají častému opotřebení, jsou stejně vyměnitelné u všech vozidel.Skrýt celý příspěvek
Jára: Nikde sem nepsal, že jsem příznivec tohoto řešení.
Jára: Nikde sem nepsal, že jsem příznivec tohoto řešení.
Pár fotek pro ty, kteří nebyli v Brně, aneb "letem světem idetem":
http://ktforum.xf.cz/idet2019/...Pár fotek pro ty, kteří nebyli v Brně, aneb "letem světem idetem":
http://ktforum.xf.cz/idet2019/..."Je to hloupost, ve válce jsou vám "moduly" k ničemu. Vy potřebujete funkční vozidla. Jen hezký způsob jak vylákat prachy na něco co bude hnít ve skladišti, bez přidané ...Zobrazit celý příspěvek
"Je to hloupost, ve válce jsou vám "moduly" k ničemu. Vy potřebujete funkční vozidla.
Jen hezký způsob jak vylákat prachy na něco co bude hnít ve skladišti, bez přidané hodnoty."
K tomu můžu jen dodat, že naprosto souhlasím, ale trendy styly existují a dokonce fungují i u vojenské techniky :-) jen vzpomeňme prorokovaný konec hlavňové výzbroje během války VIETNAMU...Skrýt celý příspěvekRozumím použití vyměnitelného podvozku, u techniky kde těch podvozků mám opravdu mnoho. Příkladem buď nákladní auta(8x8, 6x6, 4x4). Ale u bojové techniky, kde je bez podvozku ta ...Zobrazit celý příspěvek
Rozumím použití vyměnitelného podvozku, u techniky kde těch podvozků mám opravdu mnoho. Příkladem buď nákladní auta(8x8, 6x6, 4x4).
Ale u bojové techniky, kde je bez podvozku ta nadstavba v podstatě k ničemu, to moc nechápu. Přitom tohle složení ze dvou části, musí mít nezanedbatelný vliv na celkovou odolnost, životnost, hmotnost, atd. To jsou více náklady, které půjdou za každým vozidlem bez ohledu na to zda u "pár" někdy to prohození fakticky provedu.Skrýt celý příspěvek
Nesher Mne proste prijde krajne podivne, kdyz armada od roku 2015 do roku 2017 neco tvrdi a pak naprosto obrati. V tomto konkretnim pripade se jedna o bezosadkove veze. ...Zobrazit celý příspěvek
Nesher
Mne proste prijde krajne podivne, kdyz armada od roku 2015 do roku 2017 neco tvrdi a pak naprosto obrati. V tomto konkretnim pripade se jedna o bezosadkove veze.
Vychazim z toho, ze armada pozvala do Libave pasova vozidla, ktera byla dle studie proveditelnosti hodnocena jako potencionalni vozidla pro Armadu CR. Tj. pozadavek na osadkovou vez - neexistoval.
Ten vznikl nekdy mezi letem 2017 a letem 2018. Samozrejme nemam v ruce zaverecnou zpravu VTU, ale mam v ruce medialni komentare Becvare, ktery tento zasadni nedostatek nikdy nezminil/nekomentoval. Ba naopak vzdy komentoval ve smyslu, ze se vybira z teto nabidky - ostatne i casovy harmonogram jednotlivych dodavek dokumentu znamena, ze vyber v te dobe byl konecny.
Mozna je to spatne zvolena komunikacni strategie - ja se spise priklanim k tomu, ze se neco stalo a doslo ke zmene (nerikam k lepsimu anebo horsimu). Kazdopadne transparentnost a konzistentnost nazoru armady/ministerstva timto v mych ocich utrpela. Ostatne je velmi zajimave, ze zminovany Beckvar je v clanku nize na euro spojovan s Pumou. Jake prekvapeni.
https://smlouvy.gov.cz/smlouva... Skrýt celý příspěvekViz: Scotty 19:38 02.06.2019 "Nejvíce se v poslední době píše a mluví o takzvané „osádkové“ (s živou obsluhou) nebo „bezosádkové“ (dálkově ovládané) věži. Česká armáda a její ...Zobrazit celý příspěvek
Viz: Scotty 19:38 02.06.2019
"Nejvíce se v poslední době píše a mluví o takzvané „osádkové“ (s živou obsluhou) nebo „bezosádkové“ (dálkově ovládané) věži. Česká armáda a její vojáci už mají desetiletou zkušenost s dálkově ovládaných věžemi u lehké techniky nebo u obrněných transportérů Pandur. Máme zkušenosti i s osádkovými věžemi doma i v zahraničí."
Takže není potřeba řešit co nám je nabízeno, rozhodují zkušenosti.Skrýt celý příspěvek
Tak si to shrňme máme tady požadavky o kterých si myslím že minimálně nebyly dobře vysvětlené, ať už co se tyče té orientace na pěchotu po vzoru UK a za druhé se jen zase šušká o ...Zobrazit celý příspěvek
Tak si to shrňme máme tady požadavky o kterých si myslím že minimálně nebyly dobře vysvětlené, ať už co se tyče té orientace na pěchotu po vzoru UK a za druhé se jen zase šušká o brigádě těžkého typu, myslím si že před takovým nákupem by bylo minimálně vhodné představit i budoucí směrování AČR například jak bude ta brigáda vypadat.
Nicméně když příjmu tak jak to je tak tady máme dva kandidáty pumu nepočítám kdyby ji měli ušít na míru pro AČR za dva měsíce tak se trochu bojím jak by to vypadalo.....
O ASCODU se nemá cenu bavit ten nestojí za řeč jak už tady před rokem psal Mali
Lynx výhody zajímavá konstrukce předpokládaný vyšší modernizační potenciál a na druhé straně CV90 což je asi nejprověřenějši západní BVP ovšem ten bude už na limitu co se týče modernizací na druhé straňe je to jediné BVP na které nakoupíme díly pro powerpack v každém truck shopuSkrýt celý příspěvekčím dál víc mi přijde, že zadání AČR odpovídá popisku z letáku CV90 a Lynxu se snadno zbaví třeba i jen tím, že není zavedený, velký a hrozí že nebude dodán v čas (první kus měl ...Zobrazit celý příspěvek
čím dál víc mi přijde, že zadání AČR odpovídá popisku z letáku CV90 a Lynxu se snadno zbaví třeba i jen tím, že není zavedený, velký a hrozí že nebude dodán v čas (první kus měl být dodán už příští rok). Tadá, máme vítěze. Je sranda, jak to ti Švédi s námi dokáží ukoulet a to ani nemuseli přezbrojit vlastní vojáky na BREN 2 nebo pořídit cvičné L-39NGSkrýt celý příspěvek
Ja si to intepretuji, ze do poctu je Puma a Lynx a vybirat se bude mezi ASCODem a CV90. Ale spise se priklanim k tomu, ze se to cele odpiska :D
Ja si to intepretuji, ze do poctu je Puma a Lynx a vybirat se bude mezi ASCODem a CV90. Ale spise se priklanim k tomu, ze se to cele odpiska :D
Po pravdě jestli vyhraje ascood tak je to jasný signál další skvěle zmanipulované zakázky, vojáci dostanou to nejhorší a v CSG budou lítat špuntu od šáňa, počet českých jachet na ...Zobrazit celý příspěvek
Po pravdě jestli vyhraje ascood tak je to jasný signál další skvěle zmanipulované zakázky, vojáci dostanou to nejhorší a v CSG budou lítat špuntu od šáňa, počet českých jachet na francouzské riviéře zase vzrosteSkrýt celý příspěvek
Ještě RBSa;) Jo Švédi to s námi koulejí moc dobře tam už je to na nějakou podmínku nákupu L39 nebo BRENu na snadě:)) Jinak bych ten Lynx tolik nepodceňoval přeci jen růstový ...Zobrazit celý příspěvek
Ještě RBSa;) Jo Švédi to s námi koulejí moc dobře tam už je to na nějakou podmínku nákupu L39 nebo BRENu na snadě:))
Jinak bych ten Lynx tolik nepodceňoval přeci jen růstový potenciál by měl být v hodnocených parametrech dosti vysoko, ale nedá mi to a do třecitě tavzpomínám na MALIho, je velká Škoda že tam není ta 35ka moc nechápu požadavek na 30mm kanón když požadujem programovatelnou munici její účinek roste s ráží “skoro” exponenciálně a její parametry z flusátka 30mm jsou skoro směšné s tím co dokáže už na pětatřicítceSkrýt celý příspěvekPokud to vazne uhraje CV90 bude skutecne s podivem, jak dokaze (A)CR brat temer vse z tehle male zemicky. Pritom jejich zbrane nicim zasadnim nevynikaji, SWE neni aliancni partner, ...Zobrazit celý příspěvek
Pokud to vazne uhraje CV90 bude skutecne s podivem, jak dokaze (A)CR brat temer vse z tehle male zemicky. Pritom jejich zbrane nicim zasadnim nevynikaji, SWE neni aliancni partner, neni pro CR ani vyznamny ekonomicky partner... az to cloveka vede k myslence ze jde o promarneny potencial, brat vsechno Tillverkad i Sverige. Ze se pritom opacnym smerem nepodarilo svedsku udat ani tkanicky do bot je pak jen tresnicka.Skrýt celý příspěvek
Třeba na MO zbožnují IKEU :)) jinak souhlas myslím že zvolit Němce by pro nás mohlo být prospěšné i vzhledem k obranému průmyslu v automotive to funguje
Třeba na MO zbožnují IKEU :)) jinak souhlas myslím že zvolit Němce by pro nás mohlo být prospěšné i vzhledem k obranému průmyslu v automotive to funguje
Chapu vojaky, ze cim vice proverena technika, tim mene starosti v budoucnu, takze Lynx bude asi nejnize v jejich zebricku. Lynx ale zrejme nabizi nejvice prilezitosti pro offsety. ...Zobrazit celý příspěvek
Chapu vojaky, ze cim vice proverena technika, tim mene starosti v budoucnu, takze Lynx bude asi nejnize v jejich zebricku. Lynx ale zrejme nabizi nejvice prilezitosti pro offsety. Ascod bude asi dost vytizen s Ajaxem. CV90 platforma se mi zdfa fajm, pokud se ACR rozhodne pro lehkou tankovou techniku, namisto tezke, takze BVP a lehke tanky s logistickymi usporami. S podstaty projektu si nemyslim, ze ani jedno reseni bude bez problemu, a valka za humny, takze bych radeji videl dlouhodobejsi perspektivu s Lynxem, ale tak jako tak bude zalezet na Rheinmetallu a ostatnich jake podminky "prislibi" a na kvalite smluvnich podminek, ktera doufam nebude tradicni ;) .Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...