Bitevní letadlo AC-130 v afghánské bojové vřavě

AC-130U Spooky; větší foto / Public Domain 

V dubnu minulého roku posádka bitevního letadla AC-130U Spooky zažila výjmečnou misi při ochraně jednotky Zelených baretů a afghánské armády před přesilou islámských militantů. Během intenzivní palby se přehřály palubní zbraně a došla munice, takže se posádka vrátila na základnu pro další AC-130.

8. května 2017 se v provincii Nangarhár nedaleko města Jalalábád odehrála bitva mezi jednotkou Zelených baretů, kteří mentorovali větší jednotku afghánské armády, a islámskými militanty. Americko-afghánská jednotka se dostala do intenzivní palby a požadovala blízkou leteckou podporu ‒ tu poskytly bitevní vrtulníky Apache, bitevní letadlo Spooky a víceúčelové stíhačky F-16.

Město Jalalábád na hranicích s Pákistánem nese přezdívku J-Bad, která odkazuje na nepřátelské prostředí celé oblasti. Bitva trvala devět hodin a proti Zeleným baretům stála islámistická organizace Chorásán, jedna z afghánských franšíz Islámského státu.

Největší palebnou sílu ve vzduchu představoval bitevní AC-130 ze 4. letky speciálních operací (4th Special Operations Squadron). Ačkoliv AC-130 poskytuje leteckou podporu jednotkám v Afghánistánu prakticky každý den, tato bitva byla pro posádku AC-130 hned v několika směrech unikátní.

Obvykle AC-130 působí jen v noci, protože pomalu letící AC-130 s předvídatelnou dráhou letu je snadným cílem. V tomto případě ale bitva probíhala po celý den. Navíc se posádka musela po vyčerpání munice vrátit pro druhý AC-130U.

„Nepřítel se shromažďoval a dotíral, a my jsme ho zatlačovali zpět,“ uvedl kapitán Joseph Tomczak, velitel AC-130U Spooky. Když se poprvé AC-130U dostala do oblasti, dole už zuřila intenzivní bitva. Na zemi bojovalo asi 280 aliančních a afghánských vojáků (včetně afghánských speciálních sil) a tým Zelených baretů. Současně již na nižší letové hladině útočily na nepřátelské vojáky bitevní vrtulníky AH-64 Apache.

„Měli jsme tam vrtulníky Apache, které létaly níže, byli tam také stíhači ze 79. stíhací perutě, se kterými jsme měli blízký vztah, a tak jsme se hned zapojili do akce… jakmile jsme přelétli nad bojištěm,“ uvedl Tomczack. Podle kapitána byla nepřátelská palba vedena z linie stromů a budov, takže AC-130U vedl palbu neustále tímto směrem.

Posádka postupně vystřílela 335 kusů munice z 40mm automatického kanónu Bofors. Během intenzivní palby se ale zbraň přehřála a zaseklý náboj vyřadil zbraň z provozu. O počtu vystřílené munice z dalších zbraní není zmínka, ale podle posádky letoun vyplýtval všechnu zásobu munice.

 

 
AC-130U v akci

Připomeňme, že AC-130U Spooky má na boku lafetovaný 25mm rotační automatický kanón GAU-12/U, 40mm automatický kanón L/60 Bofors a 105mm houfnici M102. Pro blízkou palebnou podporu je ideální právě 40mm kanón, s kterým lze vést palbu na velmi blízkou vzdálenost od vlastních sil.

Podle kapitána Tomczacka na nižší hladině vrtulníky Apache vedly palbu ze svých 30mm kanónu a pomocí laserem naváděných střel Hellfire. Samotný AC-130U se soustředil na skupiny nepřátel a vozidla, zatímco stíhačky F-16 shazovaly na větší cíle 250 kg a 500 kg pumy.

Po vyčerpání munice se posádka AC-130U domluvila s velením na výměně letounu. Posádka tedy zamířila zpět na základnu Bagram, kde již čekal nastartovaný a municí naložený další AC-130U. Posádka po přistání rychle přesedlala do druhého letounu a opět zamířila na bojiště. Od přistání, zaparkování, přes přesun do nového AC-130U a do vzletu neuběhlo více než 19 minut.

Není jasné, proč do bitvy na druhém AC-130U neletěla jiná posádka, ale o tom se zdroje nezmiňují (možná nebyla k dispozici). V každém případě původní posádka AC-130U přesně znala situaci na bojišti a mohla se po návratu okamžitě zapojit do boje.

 

Detail 40mm automatického kanónu a 105mm houfnice; větší foto / Clemens Vasters; CC BY 2.0

„Každý člověk v letadle přesně věděl, do čeho se vracíme a věděli, že ti kluci na zemi potřebují pomoc, takže si dokážete představit ten spěch,“ poznamenal Tomczack. „Ano, postupovali jsme podle předletové kontroly, ano, byli jsme po celou dobu v bezpečí, ale vše jsme zvládli velmi rychle.“

Po návratu na bojiště vypadala situace klidnější, ale když AC-130U začalo docházet palivo, protivník začal velký nápor a intenzivní palbou „přišpendlil“ k zemi afghánské a americké vojáky. Posádka AC-130U navíc ztratila spojení se spřátelenými jednotkami dole. Pozemní jednotky ale kouřovým granátem označily pozice nepřátel a letoun tak mohl pokračovat v palbě, vše bez rádiové komunikace.

„Něco z toho dne zůstane se mnou navždy… zoufalost v hlasu JTAC [letecký návodčí - pozn. red.],“ uvedl palubní specialista seržant Brett M. Laswell. „To byl jeden z posledních přenosů... říkal, že potřebují okamžitou podporu, a to byla poslední věc, co jsme slyšeli... takže jsme pokračovali v náletech, dokud jsme znovu nespotřebovali munici ve čtyřicítce [40mm kanón - pozn. red.].“

Posádka nakonec vystřílela 416 kusů munice ze 40mm kanón, 58 kusů munice z houfnice ráže 105 mm a velmi rychle několik tisíc kusů munice z 25mm rotačního kanónu. Zbraně opět překročily své konstrukční limity a posádka musela řešit závažné poruchy zbraní.

Práce posádky 4. letky speciálních operací při obsluze palubních zbraní AC-130U Spooky.

Do západu Slunce však zbývala naštěstí již jen hodina a spřátelené jednotky se přesouvaly na bezpečné místo. Navíc jednotky na zemi podporovalo raketové dělostřelectvo a další letouny shazující pumy, takže nasazení třetího AC-130U nebylo nutné.

V tomto bodě stojí za zmínku skvělá „real-time“ sehranost a koordinace mezi jednotlivými letadly a vrtulníky, vojáky na zemi a dělostřelectvem. Taková úroveň sehranosti vyžaduje (od pilotů i vojáků) skvělý výcvik, taktiku nasazení, perfektní komunikační a navigační vybavení, schopnost rychlého a přesného cílení zbraní, perfektní situační povědomí velitelství o situaci na bojišti a samozřejmě skvělé logistické zázemí (rychle připravená druhá AC-130U). 

Během akce zemřel jeden člen Zelených baretů, o afghánských úmrtích se zpráva nezmiňuje. Na straně nepřátel bylo zabito 32 bojovníků a zničeno 24 opevněných pozic. Posádka nakonec za „výjimečné hrdinství a nesobeckou oddanost svému poslání“ obdržela Záslužný letecký kříž (Distinguished Flying Crosses).

„Toto jsou příběhy o legendě a tradici, které kolují v peruti,“ uvedl generálporučík Marshall B. Webb, velitel Air Force Special Operations Command. „Muži a ženy tohoto příběhu žijí každý den v našem každodenním etosu. ... Pokud existuje cesta, najdeme ji.“

Zdroj: Air Force Mag

Nahlásit chybu v článku


Související články

Americký Kongres schválil rozpočet Pentagonu na rok 2019

Senátoři amerického Kongresu se v rekordním čase dohodli na podobě rozpočtu Pentagonu pro fiskální ...

Americké letectvo vybírá letoun OA-X. Český Striker chybí

Po více než jednoročním experimentálním testování turbovrtulových bitevních letadel americké ...

HH-60W Pave Hawk II: Vrtulník pro nejnáročnější mise

V příštím roce poprvé vzlétne nový americký vrtulník HH-60W Pave Hawk II určený především k bojovému ...

Space Forces: Pentagon buduje vesmírné síly

Pentagon připravuje vznik Vesmírných sil (Space Force), šesté plnohodnotné složky Ozbrojených sil ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Pigtail
    21:39 16.08.2018

    k tomu počtu mrtvých, samozřejmě že to číslo je nesmysl protože se vztahuje ke konkrétnímu letadlu :D ... By the end of the battle, the crew members nearly depleted two fully ...Zobrazit celý příspěvek

    k tomu počtu mrtvých, samozřejmě že to číslo je nesmysl protože se vztahuje ke konkrétnímu letadlu :D ... By the end of the battle, the crew members nearly depleted two fully loaded gunships. They successfully repelled multiple ambushes from the enemy, killed 32 insurgents, and destroyed a weapons cache. https://www.airforcetimes.com/... Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    12:16 16.08.2018

    Starlight napsal: "Dokonce při obnovení výroby letounů AC-130U po roce 2002 (4 kusy dodány v roce 2007) musely kanóny vybrat z Dusterů, které sloužily jako cíle na střelnici. ...Zobrazit celý příspěvek

    Starlight napsal: "Dokonce při obnovení výroby letounů AC-130U po roce 2002 (4 kusy dodány v roce 2007) musely kanóny vybrat z Dusterů, které sloužily jako cíle na střelnici. "

    Se pak jeden nemůže divit, že toho asi moc netrefí, když hlavně připomínají "nástavce pro střelbu za roh".Skrýt celý příspěvek

  • danny
    12:08 16.08.2018

    Starlight: díky za zajímavé doplnění. Speciálně s tím získáváním dílů a repasí nábojů jsi mě dost překvapil.

    Starlight: díky za zajímavé doplnění. Speciálně s tím získáváním dílů a repasí nábojů jsi mě dost překvapil.

  • pajo
    08:58 16.08.2018

    Mňa by zaujímalo, odkiaľ berie muníciu Taliban. Veď na priklincovanie 300 vojakov po dobu 9 hodín museli spotrebovať kvantum nábojov. A po dobu 17 rokov od príchodu USA ani ...Zobrazit celý příspěvek

    Mňa by zaujímalo, odkiaľ berie muníciu Taliban. Veď na priklincovanie 300 vojakov po dobu 9 hodín museli spotrebovať kvantum nábojov. A po dobu 17 rokov od príchodu USA ani nehovorím. A istotne to nebude také lahké zásobovanie ako napríklad v Donbase ...Skrýt celý příspěvek

  • Starlight
    04:42 16.08.2018

    Doplním pár dat ke kanónům ráže 40 mm. 1) Letouny řady AC-130 používají modifikované 40 mmautomatické kanóny M2A1. To je označení pro jednu konkrétní americkou verzi kanónu ...Zobrazit celý příspěvek

    Doplním pár dat ke kanónům ráže 40 mm.

    1)
    Letouny řady AC-130 používají modifikované 40 mmautomatické kanóny M2A1. To je označení pro jednu konkrétní americkou verzi kanónu Bofors L/60 ráže 40 mm. Všechny kanóny M2A1 použité na AC-130 byly vyrobeny už v 50. letech pro samohybné protiletadlové prostředky US ARMY M42/M42A1 Duster.

    2)

    Kanón M2A1 je vzduchem chlazený kanón s teoretickou (cyklickou) kadencí 120 ran za minutu. Vzhledem k ručnímu nabíjení páskem se 4 kusy munice, kde automatický podavač pojme maximálně 7 kusů munice je reálná rychlost střelby menší. Letecká instalace na letícím AC-130 má přirozeně o něco lepší chlazení vzduchem hlavně než instalace na pozemním M42A1, nicméně data o tomto vozidle jdou asi aplikovat i zde.

    Pro kanóny M2A1 US ARMY platilo, že hlaveň se přehřeje po 100 výstřelech intenzivní palby, pak je potřeba hlaveň vyměnit (3 minuty). To jde na zemi na protiletadlovém vozidle, nikoliv na letadle. Celková životnost hlavně se uváděla 4 000 až 16 000 výstřelů právě v závislosti na přehřívání.

    3)

    Zajímavost. Kanóny a náhradní díly se dávno nevyrábí. Velmi podobné je to s municí (ani jedno nemá nic společné s originální švédskou výrobou Boforsů).

    Dokonce při obnovení výroby letounů AC-130U po roce 2002 (4 kusy dodány v roce 2007) musely kanóny vybrat z Dusterů, které sloužily jako cíle na střelnici. USAF 139 kusů náhradní hlavní a nějaké náhradní získalo v roce 2012 darem od řecké armády, které tyto americké kanóny z 50. let vyřadila z výzbroje až v roce 2005.

    USAF řeší i letitost munice. Například od roku 2017 repasovali 80 000kusů tříštivo-trhavých 40 mm nábojů řady PDU-9/B (některé mosazné nábojnice byly vyrobeny v roce 1944!) na bezpečnější provedení s novou zápalkou.Skrýt celý příspěvek

  • danny
    17:12 15.08.2018

    Czertik: za pohádku o tunelech máš plný počet bodů. S dovolením pošlu dál, byla by škoda se o ni nepodělit. Jen jsem si kvůli tobě poprskal monitor:-) Ono to s tou dojemností a ...Zobrazit celý příspěvek

    Czertik: za pohádku o tunelech máš plný počet bodů. S dovolením pošlu dál, byla by škoda se o ni nepodělit. Jen jsem si kvůli tobě poprskal monitor:-)

    Ono to s tou dojemností a záplavou hrdinství v podobných příbězích není dobré přehánět. Je blbý, když čtenář někde v půlce začne slzet místo dojetím smíchy.

    Pokud kluci lítají hlavně v noci a boj trval 24 hodin, předpokládám, že musí být posádka vybavena něčím pro noční vidění. A že by bojující isisáci, kteří drží na zemi 300 vojáků budou svítit jak žárovky (taky se jim asi budou přehřívat hlavně).Skrýt celý příspěvek

  • BobbyRay
    14:21 15.08.2018

    jasny, za predpokladu, ze z AC130 nic nevideli a meli poskytnout "suppressive fire" na predpokladane pozice protivnika, tak toho tam museli vysypat mraky. Docela se sem hodi ...Zobrazit celý příspěvek

    jasny, za predpokladu, ze z AC130 nic nevideli a meli poskytnout "suppressive fire" na predpokladane pozice protivnika, tak toho tam museli vysypat mraky. Docela se sem hodi komentar spojeny s nahradou mene presnych kulometu SAW temi podpurnymi AR zbranemi se spoustou GI zasobniku: ne palebny prumer, ale presnost dela rozdil mezi strilenim na nepritele a jeho zasahovanim.
    Takze za predpokladu, ze vetsina zaberu na YT z AC-130 je z IR kamer, tak je divne, ze si talibance nevyhledali a nefragmentovali je... Takze i za predpokladu, ze mrtvych bylo 2x tolik a holt se nasly ostatky jen poloviny z nich to je i tak celkem nepomer, ale porad je to levnejsi nez tam nasypat hromady raket a nebo privezt letadlo plne padlych hrdinu. Tak snad budou aspon vysoke pocty zranenych talibu...Skrýt celý příspěvek

  • Laci
    11:13 15.08.2018

    Už asi začínám chápat, jak je možný, že ozbrojený síly USA maj a hlavně potřebujou tak obrovskej rozpočet :D Nevim nevim, jestli by měly afghánský síly mentorovat zrovna ...Zobrazit celý příspěvek

    Už asi začínám chápat, jak je možný, že ozbrojený síly USA maj a hlavně potřebujou tak obrovskej rozpočet :D

    Nevim nevim, jestli by měly afghánský síly mentorovat zrovna americký jednotky, který potřebujou k zlikvidování jednoho nepřátelskýho kombatanta tolik techniky a munice, že by to pokrylo měsíční výdaje afghánskejch bezpečnostních složek.

    Tenhle “another heart-breaking american story” se jim zrovna moc nepovedl a bejt jima, tak se tim moc nechlubim, uložim ho do nejhlubší “fail” přihrádky a doufám, že to nikdo nikdy nezfilmuje :DSkrýt celý příspěvek

  • Charlie
    09:17 15.08.2018

    Hlavně se nechají měnit u těch kulometů, kde to konstruktér považuje za užitečné a zákazník za potřebné, takže výměnou hlavně disponoval kupříkladu MG42, nová verze M2 se označuje ...Zobrazit celý příspěvek

    Hlavně se nechají měnit u těch kulometů, kde to konstruktér považuje za užitečné a zákazník za potřebné, takže výměnou hlavně disponoval kupříkladu MG42, nová verze M2 se označuje jako QCB, M60, PKM, zato kupříkladu RPK jí nemá... typicky se tahle fíčura vyskytuje u univerzálních kulometů na puškovou munici a některých těžkých, lehké kulomety na náboje středního výkonu to nemají.

    Pokud jde o chlazení, u kulometu normální konstrukce se teplem od plynů zahřívá jen ta hlaveň, závěr se dotýká jen relativně tlustého a přitom plochou malého dna nábojnice, ten se tolik neohřeje, navíc jeho konstrukce bývá velice jednoduchá a uzamykání se děje systémem s poměrně dobře řešitelnými vůlemi pro snížení vlivu roztažnosti (rotace, kyvná závora) viz třeba AK.

    U dělostřelecké zbraně je ale kvůli řádově vyšším tlakům konstrukce úplně jiná - masa závěru je pevně spojena s hlavní a nikam se nepohybuje, tudíž od hlavně přebírá značnou část produkovaného tepla, a u systému s klínem je nutná přesná výroba jak drážky, ve které se klín pohybuje, tak samotného klínu - takový systém je na tepelné namáhání citlivější. Navíc - nemůžete chladit některou jeho část jinak než jinou z důvodů nestejného namáhání. Typicky u námořních rychlopalných systémů se využívá chlazení vodou (má ho třebas i ZSU-23-4), ale u leteckých zbraní se spoléhá na chlazení vzduchem. Tady jde spíš o to, že intenzita nasazení byla taková, že obsluha mohla překročit poviolenou kadenci nebo byla palba tak dlouhodobá, že se zbraň dostala za nějaký údržbový interval. Navíc je dobré si uvědomit, že jak 105mm houfnice, tak 40mm boforsy už mají v těhle érech něco nastříleno (typicky to jdou upravené uloženky, které novější verze dědí po těch starých).

    Tahle akce ale ukazuje něco jiného (když pominu už probrané nízké doložené ztráty Tálibů) - nahrazení kanonů a houfnic na palubách AC-130 novějších verzí jen kombinací 30mm kanonu a řízené výzbroje je naprosto nedostačující jak z hlediska palebné síly, tak zejména z hlediska neseného palebného průměru. V současné době je výzbroj AC-130 slušně vybalancovaná (25mm gatling na plošné "měkké" cíle, 40mm kanon na přesnou bodovou palbu v blízkosti vlastních vojsk a 105mm na všechno trochu tvrdšího). 30mm kanon má mnohem nižší střepinový účinek proti 40 a těch raket bude jen omezené množství (a navíc jejich cena bude úplně někde jinde).

    Osobně se domnívám, že po "řízené" epizodě u verze J (která dostala houfnici až na poslední chvíli, protože se ukázalo, že třicítka stojí za bačkoru a rakety nejsou všelék) se Air Force potichu vrátí ke konzervativnější a osvědčené skladbě výzbroje (koneckonců 40mm Bofors se donedávna vyráběl) a nešení chytrých zbraní se omezí na pylony pod klřídlem a hochy od rychlých rour...Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    22:40 14.08.2018

    Czertik, ono to celkově není tak jednoduché. Hlavně to ale zvyšuje složitost zbraně, tím i cenu atd. Prostě se to nevyplatí s ohledem na to, jak často je to skutečně potřeba. ...Zobrazit celý příspěvek

    Czertik, ono to celkově není tak jednoduché. Hlavně to ale zvyšuje složitost zbraně, tím i cenu atd. Prostě se to nevyplatí s ohledem na to, jak často je to skutečně potřeba. Navíc, ten závěr se mohl zaseknout i z jiného důvodu než je přehřátí (prostá mechanická porucha, opotřebení/únava materiálu...).

    U kulometů se mění hlaveň jen u lehkých (respektive universálních v roli lehkého), což má prostý důvod – těžká hlaveň je pro vojáka příliš těžká na nošení a převažuje zbraň dopředu, čímž je střelba ještě hůře ovladatelná. Náhradní hlaveň je v batohu na zádech, kde tíží mnohem méně. Jakmile vezmete universální kulomet a lafetujete ho na těžkou techniku, dostává tento mnohem mohutnější hlaveň, zpravidla kanelovanou – technika ji snadno uveze a díky lafetaci neřešíte převažování. Ono taky měnit hlaveň koaxiálního kulometu tanku jde dost blbě :-) I když i tam to je někdy udělané tak, že je možné měnit 2 či 3 hlavně pomocí nějakého otočného mechanismu, ale zpravidla se na to rezignuje. Navíc závěr je relativně malý, čili ho můžete udělat mohutný, aniž by to neúměrně zvýšilo váhu zbraně.Skrýt celý příspěvek

  • Czertik
    22:29 14.08.2018

    ze muze byt problem s chlazenim hlavne zaveru beru, ale zas na druhou stranu mi to neleze do makovice, kdyz si vezmes ze prave kulomety maji jen vymene hlavne, ale zavery uz ...Zobrazit celý příspěvek

    ze muze byt problem s chlazenim hlavne zaveru beru, ale zas na druhou stranu mi to neleze do makovice, kdyz si vezmes ze prave kulomety maji jen vymene hlavne, ale zavery uz ne.
    navic nasroubovat extra chlazeni na zaver, zas az tak obrovsky problem neni (pokud bereme jeho ulozeni k vnejsi casti zbrane) - tam by stacilo navrtat par kanalku, ty naplnit kapalinou, co se chladi odparovanim...a plyny by sel k casti kde je chlazena hlaven a tam by se plyn zase ochlazenim zkapanoval. tokeve male perpetum mobile.
    nebo plyn nahradit nejakym jinym vyborne tepelne vodivim materialem/kovem.

    myslim ze moznosti jak v ramci moznosti zlepsit chlazeni zaveru sou, a nemusely by byt nijak extra drahe, jen ho proste udelat a mit k tomu motivaci.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    22:06 14.08.2018

    Czertik, s těmi tunely je to naprosto výstižné :-) Ohledně chlazení – problém je, že hlaveň by se chladit dala, ale závěr se chladí o dost hůř. A tady bude problém právě v tom ...Zobrazit celý příspěvek

    Czertik, s těmi tunely je to naprosto výstižné :-)
    Ohledně chlazení – problém je, že hlaveň by se chladit dala, ale závěr se chladí o dost hůř. A tady bude problém právě v tom závěru, protože se zasekl. Jasně, že chlazená hlaveň by brala teplo i ze závěru, což by mu odlehčilo. Jenže ona ta hlaveň čučí z letadla, čili se docela dobře chladit bude, v tom problém fakt není. Představa, že by kolem závěru byl nějaký bazmek s tekutým dusíkem, který by měl odvod do chladiče na boku letadla.... jako asi by to šlo, ale krom zvýšené hmotnosti by to znamenalo značně zvýšenou složitost, vysoké náklady a horší manipulaci se zbraní. Za ty problémy to asi nestojí, protože takovéhle scénáře se nestávají moc často.

    GAVL, načasování článku bude dost možná uveřejněním v Air Force Mag ;-) A tam to zase bude dané operačním utajením (přecijen jsou to SF v aktivní misi). Čili ten rok je vcelku očekávatelná doba. Dřív se zveřejňují jen hodně "emotivní" záležitosti typu Wardak nebo rozstřílená nemocnice, protože kvůli tomu se tam rozjedou novináři. Kvůli jednomu zelenému baretovi v Astánu novináři nikam nepojedou. A i kdyby, dozví se maximálně, že tam byla intenzivní přestřelka. Detaily, jaké jsou popsané v článku, jim nikdo jen tak nevyklopí.Skrýt celý příspěvek

  • Czertik
    21:51 14.08.2018

    ano, jiste lepsi chlazeni je vetsi vaha..coz u letadel je sice problem, ale kdyz uz si vezmec co vsechno ta ac-130 uz veze, tak nejakych tech 50 kg ci 100g navic na lepsi chlazeni ...Zobrazit celý příspěvek

    ano, jiste lepsi chlazeni je vetsi vaha..coz u letadel je sice problem, ale kdyz uz si vezmec co vsechno ta ac-130 uz veze, tak nejakych tech 50 kg ci 100g navic na lepsi chlazeni se uz tam celkem snadno ztrati.
    holt staci chlazeni dimenzovat na pocet munice a mas jistoru ze se ti nezasekne prehratim :).Skrýt celý příspěvek

  • Czertik
    21:48 14.08.2018

    no, co se tyka afganu, tak za to, jak dlouho tam bojujou, a prakticky bez prestavky - at uz proti sousednim kmenum ci cizimu nepritely, tak kdyby tatka rikal svemu synackovi, ...Zobrazit celý příspěvek

    no, co se tyka afganu, tak za to, jak dlouho tam bojujou, a prakticky bez prestavky - at uz proti sousednim kmenum ci cizimu nepritely, tak kdyby tatka rikal svemu synackovi, divej, tehle usek tunelu vykopal tvuj prapraprapradeda pro boj proti anglicanum, tenhle tvuj praprapradeda a prapradeda pro boj protri sousednim kmenum, tenhle pradeda pro boj proti rusum, tehle deda pro boj proti bezvercum, ja proti amikum a ty..to se jeste uvidi.

    ano, jiste ze afgansky teren je skvely pro ruzne ukryvacky...a prave proto pechota a jeji manevr je klicovy pro to, vykourit nepritele z der a zabit ho.
    letecka podpora apod je skvela pro setreni zivotu vlastnich vojaku, ale dela to pocet zabitych nepratel velmi nejistym.Skrýt celý příspěvek

  • Slavoslav
    21:39 14.08.2018

    Czertik lepsie chladenie rovna sa dodatocna vaha. Ci uz na nejake aktivne chladenie pomocou media, alebo pasivne pomocou rebier a dodatocnej masy na akumulaciu tepla. Pri ...Zobrazit celý příspěvek

    Czertik

    lepsie chladenie rovna sa dodatocna vaha. Ci uz na nejake aktivne chladenie pomocou media, alebo pasivne pomocou rebier a dodatocnej masy na akumulaciu tepla.

    Pri sustavnej strelbe ti nepomozu ani finty ako strelba z otvoreneho zaveru a s tym spojeny kominovy efekt, kedze tam su potrebne prestavky na chladenieSkrýt celý příspěvek

  • Czertik
    21:32 14.08.2018

    holt je jen otazkou casu, kdy se vezmou z tohohle lekce a vypadnou zbrane s lepsim chlazenim, protoze jak krasne demostruje tehle priklad, "cedule" s napisem z touhle zbrani proste ...Zobrazit celý příspěvek

    holt je jen otazkou casu, kdy se vezmou z tohohle lekce a vypadnou zbrane s lepsim chlazenim, protoze jak krasne demostruje tehle priklad, "cedule" s napisem z touhle zbrani proste vic nestrilej nefunguji spolehlive.Skrýt celý příspěvek

  • JirkaM
    21:12 14.08.2018

    Ne že bych je chtěl tady v Evropě, ale docela ty Afgánce obdivuju.

    Ne že bych je chtěl tady v Evropě, ale docela ty Afgánce obdivuju.

  • GAVL
    20:58 14.08.2018

    *32

    *32

  • GAVL
    20:57 14.08.2018

    35 mrtvých nepřátel při takové palbě, to je divné. Je taky, ale možné , že si svoje mrtvé a těžce raněné odnesli co zvládli. Těch 35 může být nějaký zbyteček. Ono taky za 300 let , ...Zobrazit celý příspěvek

    35 mrtvých nepřátel při takové palbě, to je divné. Je taky, ale možné , že si svoje mrtvé a těžce raněné odnesli co zvládli. Těch 35 může být nějaký zbyteček. Ono taky za 300 let , tam třeba archeologové začnou kopat a najdou všechny ty co to pohřbilo.

    Spíš mi přijde zajímavé načasování. Stalo se to před více než rokem a zrovna teď, když dostávají vládní vojska nakládačku, tak se to tady objeví.Skrýt celý příspěvek

  • Slavoslav
    17:52 14.08.2018

    tak spotreba municie pri sucasnych konflitkoch byva enormna ja som tak svojho casu zostal prekvapeny ked som sa docital, ze pri Kursku minuli sovieti na 800 mil 7,62x54 a ...Zobrazit celý příspěvek

    tak spotreba municie pri sucasnych konflitkoch byva enormna

    ja som tak svojho casu zostal prekvapeny ked som sa docital, ze pri Kursku minuli sovieti na 800 mil 7,62x54 a bohvie kolko este dalsej municie

    a ak americke prirucky neklamu tak v "liscej nore" sa da bezpecne prezit dopad 200 kg bomby 5 m vedla. A teren v Afganistane tomu dost napomahaSkrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 1 z 2