Nové detaily amerického stealth bombardéru B-21 Raider

Nové detaily amerického stealth bombardéru B-21 Raider
B-21 Raider / Northrop Grumman (Zvětšit)

Společnost Northrop Grumman zveřejnila nové vizualizace vyvíjeného stealth bombardéru B-21 Raider. Dle zveřejněných snímků je jasně patrná příbuznost B-21 Raider s mnohem větším bombardérem B-2 Spirit.

B-21 je (resp. bude) stealth strategický bombardér typu křídlo s velmi dlouhým doletem (s celosvětovým dosahem) a výdrží ve vzduchu. Podobně jako B-2 Spirit bude výhradně působit ze Spojených států. Hlavním protivníkem B-21 se stane pokročilá pozemní protivzdušná obrana (PVO), kterou má B-21 překonávat pomocí vlastního stealth a zbraní velmi dlouhého dosahu. Klíčovou zbraní bude především nová střela s plochou dráhou letu LRSO (Long Range Stand Off) s jadernou hlavicí W80-4.

V roce 2016 bombardér B-21 získal označení „Raider“, po slavné operaci Doolittlův nálet (Doolittle Raid), během které šestnáct amerických bombardérů B-25B Mitchell provedlo v roce 1942 nálet na Tokio, odvetou za japonský úder na Pearl Harbour. Náčelník Generálního štábu letectva, generál David Goldfein, vybral jméno z celkově 2000 návrhů.

Podle Northrop Grumman B-21 Raider dosáhne a pronikne na území, kde 90 % současné flotily amerických bombardérů nemůže. Mluvíme o bombardérech B-1B Lancer a B-52 Stratofortress, které představují pro moderní PVO poměrně snadnou kořist. Zbylých 10 % tvoří stealth bombardéry B-2 Spirit.

Výhledově B-21 nahradí (případně odvozené letouny) celou flotilu současných amerických bombardérů. Letectvo minimálně nakoupí 100 letadel B-21, výhledově 200, a to při jednotkové ceně 656 milionů dolarů za kus.

Program B-21 oficiálně odstartoval v roce 2014, první prototyp vzlétne údajně v prosinci 2021 (podle některých jde o nereálné datum) a dosažení počátečních operačních schopností (IOC) první letky B-21 se očekává někdy v polovině 20. let. Domovskými základnami B-21 se stanou Dyess AFB (Air Force Base) v Texasu, Ellsworth AFB v Jižní Dakotě (domov první letky B-21) a Whiteman AFB v Missouri.


B-2 Spirit na Nellis AFB

I když v případě moderních bojových letounů se nejčastěji skloňují americké firmy Lockheed Martin a Boeing, také Northrop Grumman má robustní zázemí pro vývoj špičkové letecké techniky ‒ ostatně je výrobcem a udržuje v provozu stealth bombardéry B-2 Spirit. Kromě toho Northrop dodává high-tech celky pro F-35 a je tvůrcem bezpilotních letadel X-47B a Global Hawk.

B-21 Raider má s B-2 Spirit mnoho společného, ale liší se v některých zásadních detailech. B-21 je především menší (tedy levnější) ‒ bombardér B-21 odhadem unese jen polovinu až dvě třetiny nákladu B-2. Ostatně ze zveřejněného obrázku jsou u B-21 patrná méně početná pojezdová kola podvozku, než v případě B-2 Spirit. Také dveře podvozkových šachet jsou jinak řešené.

Oba letouny mají jinak řešenou záď a příď. Charakteristická zubatá záď B-2 byla u B-21 zjednodušená do tvaru jednoduchého „W“.  V případě přídě B-21 postrádá „jestřábí zobák“ svého většího kolegy.

Nejzásadnější viditelnou změnou jsou jinak řešené sací otvory motorů. Zatímco B-2 má sací otvory vystouplé, v případě B-21 jsou utopené v trupu, podobně jako u námořního dronu Boeing MQ-25 Stingray, a více posunuté ke kabině a k nosu letadla. Takové řešení dále zlepšuje stealth (nejsou vidět lopatky turbíny motorů), zejména proti radiolokátorům letadel a střel vzduch-vzduch protivníka.


MQ-25 s dobře patrným sacím otvorem NACA; větší foto / Boeing

Mimochodem s konceptem utopeného sacího otvoru přišla již v roce 1941 americká NACA (National Advisory Committee for Aeronautics), předchůdce NASA. Řešení nabízí nižší odpor vzduchu, ale nedokáže vyvinout vyšších tlaků a objemů vzduchu, jako klasické externí sací otvory. Do dnešních dní jsme proto NACA sání viděli hlavně u sportovních automobilů. U letadel se používá především pro chlazení motorů.

Zapuštěné sací otvory jsou zřejmě aerodynamicky nejsložitější část B-21. Ostatně web The Drive již v roce 2018 psal, že tento aerodynamický prvek dál konstruktérům Northropu nejvíce práce.

Za pozornost také stojí, že menší rozměry B-21 umožní využívat kratší letištní dráhy (tedy operovat z více letišť). Například B-2 Spirit potřebuje ke svému vzletu 2000 metrů dlouhou vzletovou dráhu. B-52 ale musí přistávat na dráze ideálně dlouhé 3000 metrů a široké 90 metrů. Ostatně proto ostravské letiště Leoše Janáčka může se svou letištní dráhou 3500×63 metrů hostit na Dnech NATO právě tyto obří bombardéry.

Pro zajímavost uveďme, že Whiteman AFB má letištní dráhu dlouhou přes 3700 metrů a ostatní dvě jmenované základny více než 4000 metrů.

Zdroj: The Avionist, The Diplomat

Nahlásit chybu v článku


Související články

B-21 Raider: Víceúčelový výškový stealth bombardér

Informací o vyvíjeném americkém bombardéru B-21 Raider je poskrovnu. Zveřejněné koncepční obrázky ...

F-35, PCA, B-21: Americká bojová letadla budoucnosti za stovky miliard dolarů

Rozpočtový úřad amerického Kongresu CBO (Congressional Budget Office) vydal před týdnem rozpočtovou ...

B-21 Raider na obzoru a 30 let od prvního letu bombardéru B-2 Spirit

20. srpna v „tajném“ výrobním závodě Plant 42 (Kalifornie) společnosti Northrop Grumman proběhl ...

Strategický bombardér B-21 Raider: Nové informace, cena, akviziční strategie

Výzkumná služba amerického Kongresu CRS (Congressional Research Service) v dokumentu Air Force B-21 ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Moon
    16:02 13.09.2023

    https://twitter.com/Fighterman...

    Nové foto B 21 Raider

    https://twitter.com/Fighterman...

    Nové foto B 21 Raider

  • palo satko
    08:55 07.02.2020

    Ak maju B-21 operovat len z USA a ich hlavnou zbranou maju byt strely dlheho doletu, ak mi pride čudne taka vysoka požiadavka na "neviditelnost" a tiež menšie rozmery a tym padom ...Zobrazit celý příspěvek

    Ak maju B-21 operovat len z USA a ich hlavnou zbranou maju byt strely dlheho doletu, ak mi pride čudne taka vysoka požiadavka na "neviditelnost" a tiež menšie rozmery a tym padom aj zmenšeny naklad. B-52 asi prežiju aj Raidery.Skrýt celý příspěvek

    • logik
      21:35 07.02.2020

      - Zmenšené rozměry znamená podstatně širší škála letišť, kde můžou působit. - To, že nějaká zbraň má nějaký hlavní způsob nasazení, neznamená, že jediný. Navíc stealth se hodí i ...Zobrazit celý příspěvek

      - Zmenšené rozměry znamená podstatně širší škála letišť, kde můžou působit.
      - To, že nějaká zbraň má nějaký hlavní způsob nasazení, neznamená, že jediný. Navíc stealth se hodí i tak, např. na to, aby nebyl protivník varován pomocí OTHR radarů o tom, co se chystá....Skrýt celý příspěvek

  • UnionPacific
    10:48 06.02.2020

    Trochu ma zaráža cena. 650 mil. za kus. Veď práve cena bola najviac kritizovanou položkou u b2...nedávno sa tu písalo, že pre b21 nebolo potrebné navrhnúť žiadny nový ...Zobrazit celý příspěvek

    Trochu ma zaráža cena. 650 mil. za kus. Veď práve cena bola najviac kritizovanou položkou u b2...nedávno sa tu písalo, že pre b21 nebolo potrebné navrhnúť žiadny nový komponent....všetko mal mať z " technologického dedičstva " po F35, B2, Global Hawk...myslel som si, že práve vďaka tomu bude možné minimalizovať cenu.
    Inak, nevie niekto čo bude z b1b až sa zavedie b21 ? Budú zošrotované alebo je šanca že aj Čr dostane jednu do múzea ? Vidieť to lietadlo naživo je mojim snom.Skrýt celý příspěvek

    • Poly
      11:41 06.02.2020

      Ta úspora tam přece je, ne? Cenu B-2 Spirit holt mám jen z wiki, ale ten by měl být o 80 milionů dolarů dražší. To je mimochodem skoro cena jedné F-35. Čili teoreticky se za stejné ...Zobrazit celý příspěvek

      Ta úspora tam přece je, ne? Cenu B-2 Spirit holt mám jen z wiki, ale ten by měl být o 80 milionů dolarů dražší. To je mimochodem skoro cena jedné F-35. Čili teoreticky se za stejné peníze koupíš 100 B-21 a 100 kusů F-35 máš gratis k tomu :-)
      Je to zase pokrokovější než Spirit, dolar je slabší, cena armádní techniky s generací vždycky o něco povyroste... Uváděnou cenu vidím jako velký úspěch.Skrýt celý příspěvek

    • skelet
      12:16 06.02.2020

      B-2 se v roce 1997 prodávala v ceně cca 800mil. USD kus, což znamená, že v současných cenách by stála 1,28mld USD. naopak B-21 by v roce 1997 stála 406 mil.USD. B-21 tedy stojí ...Zobrazit celý příspěvek

      B-2 se v roce 1997 prodávala v ceně cca 800mil. USD kus, což znamená, že v současných cenách by stála 1,28mld USD. naopak B-21 by v roce 1997 stála 406 mil.USD.
      B-21 tedy stojí polovinu toho co B-2
      https://www.in2013dollars.com/... Skrýt celý příspěvek

      • Jirosi
        13:00 06.02.2020

        Tohle by platilo jen pokud by ty letouny neprošly žádnou další modernizaci.
        Ve skutečnosti je ta cena přes 2 mld. UDS.

        Tohle by platilo jen pokud by ty letouny neprošly žádnou další modernizaci.
        Ve skutečnosti je ta cena přes 2 mld. UDS.

        • skelet
          13:04 06.02.2020

          omg.. píšu rok 1997 a o ceně za kus.

          omg.. píšu rok 1997 a o ceně za kus.

          • Jirosi
            15:44 06.02.2020

            Také sem psal o jednotkové ceně z roku 1997 převedené do roku 2018, aby se dala porovnat z představenou cenou pro B-21.

            Také sem psal o jednotkové ceně z roku 1997 převedené do roku 2018, aby se dala porovnat z představenou cenou pro B-21.

    • Jirosi
      12:47 06.02.2020

      Zkus se doučit něco o inflaci, hdp a jejich růstu. B-2 by dnes stála přes 2 000 mil USD. B-21 za 650 mil stojí 1/3 ceny B-2! Pokud do toho zapracuješ ještě sériovost větší ...Zobrazit celý příspěvek

      Zkus se doučit něco o inflaci, hdp a jejich růstu.
      B-2 by dnes stála přes 2 000 mil USD. B-21 za 650 mil stojí 1/3 ceny B-2!
      Pokud do toho zapracuješ ještě sériovost větší počtu(100ks), najednou budeš mít velice hezkou cenu.

      B-1b - byl k vidění na dnech NATO v Ostravě (2016/7), sem tam se účastní cvičení na našem území.
      https://www.youtube.com/watch?... Skrýt celý příspěvek

      • Arccos
        13:46 06.02.2020

        Dnes to zní neuvěřitelně, ale B1B jsem poprvé viděl v Moskvě. :)
        Nebyl to žádný jaderně apokalyptický scénář, přiletěl tehdy v roce 2005 na MAKS.

        Dnes to zní neuvěřitelně, ale B1B jsem poprvé viděl v Moskvě. :)
        Nebyl to žádný jaderně apokalyptický scénář, přiletěl tehdy v roce 2005 na MAKS.

    • balm
      18:54 06.02.2020

      Vývoj špičkových materiálů, technologických postupů, výrobního a logistického zabezpečení něco stojí. Jen dynamické RAM materiály zanesené do kompozitů složené z keramiky, slitin ...Zobrazit celý příspěvek

      Vývoj špičkových materiálů, technologických postupů, výrobního a logistického zabezpečení něco stojí. Jen dynamické RAM materiály zanesené do kompozitů složené z keramiky, slitin titanu, tkaných kovových matric, elektronickým vrstvám, přesné nanášení a zalití nano částic feritu, ... až po pryskyřice. Takový letoun nevyrobíte za pár dolarů. Cena prostě odpovídá náročnosti a nákladnosti vývoje stroje.

      Zbožné přání, protože vývoj postupů a technologií z laboratorního dědictví něco stojí a bez mohutných investic. Zařízení, které dokáží přenést laboratorní myšlenku do koncového produktu jsou velmi nákladná a postupy se musí neustále zdokonalovat. Vyrobit 1m2 špičkových kompozitů je prostě hodně drahé a sebemenší odchylka, anomálie, nebo změna znamená problémy a enormní náklady. Kompozitní materiály a pryskyřice umí být pěkně vrtošivé a stačí maličká nedokonalost v postupu a lepené nosníky mohou začít reagovat například s palivem. Lepené kompozitní křídlo za miliony dokáže zničit i jeden chybný či nedokonalý vývrt. Nevrtáte jeden materiál, ale několik vrstev zcela rozdílných materiálů.

      Cena $650 000 000,00 je ještě hodně nízko.Skrýt celý příspěvek

      • Jirosi
        10:12 07.02.2020

        Jo je to pálka, ale díky zvládnutí těchto procesů budou zase o krok před námi.
        Něco jako když se při výrobě XB-70 Valkyrie učily vyrábět titanovou voštinu.

        Jo je to pálka, ale díky zvládnutí těchto procesů budou zase o krok před námi.
        Něco jako když se při výrobě XB-70 Valkyrie učily vyrábět titanovou voštinu.

  • RiMr71
    10:29 06.02.2020

    Když člověk koukne na homepage tak nad sebou vidí příznačnou až symboliku - nahoře nástupce B-2 - éra co se už nevyrábí a už se plánuje jeho vyřazení a dole první let ...Zobrazit celý příspěvek

    Když člověk koukne na homepage tak nad sebou vidí příznačnou až symboliku -

    nahoře nástupce B-2 - éra co se už nevyrábí a už se plánuje jeho vyřazení

    a dole první let Tu-160MSkrýt celý příspěvek

  • danny
    09:36 06.02.2020

    B-21 ve mě od začátku budí dojem projektu, který by mohl projít celkem hladce vývojem a splnit očekávání v přiměřeném čase a za přijatelnou cenu. Čím méně superlativů o vyvíjeném ...Zobrazit celý příspěvek

    B-21 ve mě od začátku budí dojem projektu, který by mohl projít celkem hladce vývojem a splnit očekávání v přiměřeném čase a za přijatelnou cenu. Čím méně superlativů o vyvíjeném prostředku slyším, tím větší ve mě vzbuzuje důvěru.Skrýt celý příspěvek

    • Poly
      11:32 06.02.2020

      Hodně času a peněz ušetří jen díky výběru P&W F135. To má i vedlejší dopad na cenu F-35. Slibují si zlevnění motoru jako takového. I kdyby se jednalo pouze o zmíněných 100 letounů, ...Zobrazit celý příspěvek

      Hodně času a peněz ušetří jen díky výběru P&W F135. To má i vedlejší dopad na cenu F-35. Slibují si zlevnění motoru jako takového. I kdyby se jednalo pouze o zmíněných 100 letounů, tak to je 400 kusů motorů + rezervní.Skrýt celý příspěvek

      • logik
        13:42 06.02.2020

        A ono je to někde potvrzené?

        Trochu se mi zdá divné použití AB motoru na podzvukovém bombardéru...
        Leda nějaká varianta bez AB?

        A ono je to někde potvrzené?

        Trochu se mi zdá divné použití AB motoru na podzvukovém bombardéru...
        Leda nějaká varianta bez AB?

        • Jirosi
          15:54 06.02.2020

          Spíše bych řekl, že počítají z motory z programu AETP. Slibované parametry odpovídají přímo požadavkům ...Zobrazit celý příspěvek

          Spíše bych řekl, že počítají z motory z programu AETP.
          Slibované parametry odpovídají přímo požadavkům B-21.

          https://www.armadninoviny.cz/b... Skrýt celý příspěvek

          • logik
            21:31 06.02.2020

            Do prvních verzí éra IMHO skoro jistě ne. Pro B-21 nejsou motory natolik klíčovým prvkem konstrukce, aby se vyplatilo "riziko", že se nepovede vývoj motoru. Nebudou riskovat ...Zobrazit celý příspěvek

            Do prvních verzí éra IMHO skoro jistě ne. Pro B-21 nejsou motory natolik klíčovým prvkem konstrukce, aby se vyplatilo "riziko", že se nepovede vývoj motoru. Nebudou riskovat podobnej průšvih, jako motory pro Su-57.

            Např. motor pro F-35 byl hotovej už dva roky před jejím vznikem.

            A i tydle motory mají mít afterburner, kterej nemá pro bomdardér moc využití (i když možná ke zkrácení startovací dráhy se hodí?)Skrýt celý příspěvek

  • UnionPacific
    23:15 05.02.2020

    Je to tragédia. Nie lietadlo, ale fakt že zavedené to bude koncom 20. rokov a to už Irán bude mať a-bombu a bude makať na h-bombe a Icbm....pokiaľ ich máme zastaviť, je treba ...Zobrazit celý příspěvek

    Je to tragédia. Nie lietadlo, ale fakt že zavedené to bude koncom 20. rokov a to už Irán bude mať a-bombu a bude makať na h-bombe a Icbm....pokiaľ ich máme zastaviť, je treba použiť všetky b2 ktoré má usa teraz a nie márniť čas...čo z pekného bombardéru keď za 10 rokov bude mať irán hotovo a na zničenie a-programu už nebude , podobne ako u sev. Korei, politická vôľa ani odvaha.Skrýt celý příspěvek

    • Janko Paliga
      23:55 05.02.2020

      ... čo z toho, keď sú Iránci zahĺbení poriadne v zemi ako krtkovia.... :-D

      ... čo z toho, keď sú Iránci zahĺbení poriadne v zemi ako krtkovia.... :-D

      • UnionPacific
        07:24 06.02.2020

        Nie sú dosť hlboko na to, aby na nich nestačili 20x GBU 57 MOP.

        Nie sú dosť hlboko na to, aby na nich nestačili 20x GBU 57 MOP.

        • Janko Paliga
          10:59 06.02.2020

          Tuším Visingr už dávnejšie kdesi vo svojom článku riešil tento problém....

          Tuším Visingr už dávnejšie kdesi vo svojom článku riešil tento problém....

          • UnionPacific
            11:10 06.02.2020

            No ja vychádzam z riešenia od USAF a tí tvrdia, že potrebujú 10 b2 a 20 gbu57.

            No ja vychádzam z riešenia od USAF a tí tvrdia, že potrebujú 10 b2 a 20 gbu57.

    • danny
      09:25 06.02.2020

      UnionPacific: a to myslíš vážně nebo jsem jen nepochopil skrytou ironii tvého příspěvku?

      UnionPacific: a to myslíš vážně nebo jsem jen nepochopil skrytou ironii tvého příspěvku?

      • UnionPacific
        10:05 06.02.2020

        Žiadna irónia tam nie je. Realita je taká, že USAAF má v súčasnosti k dispozícií 11 B2 , ktorým sa končí životnosť a Irán je je len kúsok od atómovej bomby. Na zničenie iránskeho ...Zobrazit celý příspěvek

        Žiadna irónia tam nie je. Realita je taká, že USAAF má v súčasnosti k dispozícií 11 B2 , ktorým sa končí životnosť a Irán je je len kúsok od atómovej bomby. Na zničenie iránskeho jadr. Programu treba vyradiť 5 hl. centier a na to treba 10 B2...pokiaľ sa to neurobí okamžite, usaf môže stratiť další b2 kvôli nedostatku náhr. dielov a Irán bude môcť dokončiť a-bombu. A keď bude b21 zaradená do služby, bude už neskoro. Napokon, B2 za celú kariéru neletel do misie, ktorá by ospravedlnila jeho existenciu. Zničením iránskeho jadra by sa lietadlo konečne "zaplatilo" .Skrýt celý příspěvek

        • jj284b
          10:15 06.02.2020

          trosku nitpicking, no USAAF je nazov pouzivany pocas WW2... dnes je to uz len USAF

          trosku nitpicking, no USAAF je nazov pouzivany pocas WW2... dnes je to uz len USAF

          • RiMr71
            10:25 06.02.2020

            ...to je zase co za hustokrutopřísněj cool a trendy výraz, ten "nitpicking"...

            ...to je zase co za hustokrutopřísněj cool a trendy výraz, ten "nitpicking"...

          • Janko Paliga
            11:01 06.02.2020

            @ RiMr71

            ... nepoznáš "odporné termity"? Ehmm.... odborné termíny? :-D

            @ RiMr71

            ... nepoznáš "odporné termity"? Ehmm.... odborné termíny? :-D

          • RiMr71
            19:42 07.02.2020

            Už jsem si to našel, mělo by jít o "hnidopišství" - jak se to řekne slovensky? Nechce se mi věřit, že "nitpicking"... :)

            Už jsem si to našel, mělo by jít o "hnidopišství" - jak se to řekne slovensky? Nechce se mi věřit, že "nitpicking"... :)

          • Janko Paliga
            15:11 08.02.2020

            @ RiMr71

            U nás je to puntičkár....

            Hnidopich je krajší :-D

            Nitpicking je odporný termit! Fujky fujky ... :-D

            @ RiMr71

            U nás je to puntičkár....

            Hnidopich je krajší :-D

            Nitpicking je odporný termit! Fujky fujky ... :-D

  • Smirnov
    18:49 05.02.2020

    Mě se hlavně líbí, že se už nahraje na utajování existence a kdekdo může obdivovat výsledky takřka v reálném čase.

    Mě se hlavně líbí, že se už nahraje na utajování existence a kdekdo může obdivovat výsledky takřka v reálném čase.

    • Jensek
      19:07 05.02.2020

      Myslím, že to bude mít i něco dočinění se strategií. Ukážou světu co vyvíjejí a světe vyrovnej se tomu. Možná pokud by dodrželi i časový harmonogram, finance a produkci, tak by to ...Zobrazit celý příspěvek

      Myslím, že to bude mít i něco dočinění se strategií. Ukážou světu co vyvíjejí a světe vyrovnej se tomu. Možná pokud by dodrželi i časový harmonogram, finance a produkci, tak by to mohla být taková provokace Ruska, že na rozdíl od nich zvládnou vyvinout, zavést a provozovat nové stroje.Skrýt celý příspěvek

      • Roland
        22:08 05.02.2020

        a nebo zjistili, že se stejně všechno proflákne, tak zařídili co šlo tak, aby to bylo jedno - třeba neřeší nějaký ultrasupertajnýcryptochip, ale úplně obyčejný jen k němu mají 1GB ...Zobrazit celý příspěvek

        a nebo zjistili, že se stejně všechno proflákne, tak zařídili co šlo tak, aby to bylo jedno
        - třeba neřeší nějaký ultrasupertajnýcryptochip, ale úplně obyčejný jen k němu mají 1GB klíč, který v případě průsreru prostě revokují a mají jistotu, že se k informacím nikdo nedostane.

        Fyziku a aerodynamiku taky neokecej - ta platí pro všechny stejně

        takže zbývá utajit materiál a výrobní postupy - tzn že opravdu hlídají 1/10 toho, co se na letadle dělá, tím pádem s tím není tolik práce...

        tohle je samozřejmě jen moje domněnka - tzn může to být kravina na 3...Skrýt celý příspěvek

    • skelet
      11:04 06.02.2020

      ten vývoj byl určitě zahájen už dávněji, teď už jen pozorujeme finále ;) Přeci jen začítkem století proběhla světem informace, že Northrop nabízí USAF dodávky zjednodušené B-2, ...Zobrazit celý příspěvek

      ten vývoj byl určitě zahájen už dávněji, teď už jen pozorujeme finále ;)
      Přeci jen začítkem století proběhla světem informace, že Northrop nabízí USAF dodávky zjednodušené B-2, toto bude zřejmě výsledek této nabídky.Skrýt celý příspěvek

  • Poly
    18:26 05.02.2020

    Je nadzvuk "2037 Bomber" stále v plánu?

    Je nadzvuk "2037 Bomber" stále v plánu?

    • Rase
      18:47 05.02.2020

      myslím že pořád ano. Přeci jen má jít o náhradu za B-2 a ty nevydrží létat věčně. Osobně jsem zvědavý, jak moc se bude projekt překrývat s vyvíjeným SR-72. Ten má mít přelomovou ...Zobrazit celý příspěvek

      myslím že pořád ano. Přeci jen má jít o náhradu za B-2 a ty nevydrží létat věčně. Osobně jsem zvědavý, jak moc se bude projekt překrývat s vyvíjeným SR-72. Ten má mít přelomovou pohonnou jednotku, která se skládá z proudového motoru a motoru typu scramjet. Hybridní pohon funguje tak, že nejprve SR-72 dosáhne pomocí proudového motoru nadzvukové rychlosti kolem Mach 3, a při dosažení této rychlosti převezme práci motor scramjet, díky tomu SR-72 dosáhne dvojnásobné rychlosti, tedy Mach 6. Pro zajímavost se zde hodí zmínit, že je již dokončen vývoj tichého nadzvukového letounu vyvíjeného společností Lockheed Martin pro NASA, který získal označení X-59 QueSST (Quiet SuperSonic Technology).Skrýt celý příspěvek

      • Danieeel
        23:14 06.02.2020

        Zachytil som to - X-59 QueSST. To lietadlo vyzera napohlad pekne "divoko" :) Ale to ako to vyzera, bude len o zvyku. Nevedel som, ze vyvoj "Quiet SuperSonic Technology" je uz ...Zobrazit celý příspěvek

        Zachytil som to - X-59 QueSST. To lietadlo vyzera napohlad pekne "divoko" :) Ale to ako to vyzera, bude len o zvyku. Nevedel som, ze vyvoj "Quiet SuperSonic Technology" je uz hotovy.

        Iba by ma zaujimalo - ma niekto vedomost, ci to chce alebo ma ako vyuzit armada? Je nejake opodstatnenie riesit "sonic boom / sonic shock" u armadnych lietadiel?Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    18:06 05.02.2020

    Vypadá to na velice pěkný letoun a osobně jsem moc rád, že dřívější vizualizace byly pravdivé. Tak si říkám, že je docela škoda, že se britské bombardéry dál nevyvíjely. Přeci jen ...Zobrazit celý příspěvek

    Vypadá to na velice pěkný letoun a osobně jsem moc rád, že dřívější vizualizace byly pravdivé. Tak si říkám, že je docela škoda, že se britské bombardéry dál nevyvíjely. Přeci jen takový Avro Vulcan nebo Handley Page Victor byly velice krásné a pokrokové.Skrýt celý příspěvek

    • Pepin Nešpor
      18:25 05.02.2020

      Rase děkuji za pěkný názor nebudeme si všímat určitých trollu. Souhlasím s vámi už jen to, že se nekeca a tvoří. Líbí se mi, že někdo přijde z něčím novým a uznávám jejich ...Zobrazit celý příspěvek

      Rase děkuji za pěkný názor nebudeme si všímat určitých trollu.
      Souhlasím s vámi už jen to, že se nekeca a tvoří. Líbí se mi, že někdo přijde z něčím novým a uznávám jejich vyspelost a technologie v tomto sektoru.Skrýt celý příspěvek

    • Poly
      18:37 05.02.2020

      Škoda, že britská výroba vojenských letounů šla takhle do kytek. Měli dost neotřelé nápady a takové Avro 730, byť ho nakonec nevyrobili, je prototyp z 50. let a už tehdy plánovali, ...Zobrazit celý příspěvek

      Škoda, že britská výroba vojenských letounů šla takhle do kytek. Měli dost neotřelé nápady a takové Avro 730, byť ho nakonec nevyrobili, je prototyp z 50. let a už tehdy plánovali, že bude lítat rychlostí 3 M.Skrýt celý příspěvek

    • cejkis
      18:47 05.02.2020

      Northrop Grumman je synonymem pro inovace a nekonvenční řešení. Řekl bych, že tahle společnost dělá americkou technologickou převahu, zatímco Boeing, Lockheed jdou cestou masové ...Zobrazit celý příspěvek

      Northrop Grumman je synonymem pro inovace a nekonvenční řešení. Řekl bych, že tahle společnost dělá americkou technologickou převahu, zatímco Boeing, Lockheed jdou cestou masové produkce s využitím patentů Northrop Grumman.

      Moc hezké promovideo.

      https://m.youtube.com/watch?v=... Skrýt celý příspěvek

    • Janko Paliga
      00:00 06.02.2020

      .... Vulcan je nádherný.... mám jeho model .... :-)

      .... Vulcan je nádherný.... mám jeho model .... :-)

    • RiMr71
      10:23 06.02.2020

      JJ, Vulcan, když jsem v Londýně tak jdu do muzea RAF v Hendonu už jen kvůli němu, to se neomrzí :) A v Duxfordu je to taky nutnost. Mám mimochodem rozkreslený dvoumetrový model na ...Zobrazit celý příspěvek

      JJ, Vulcan, když jsem v Londýně tak jdu do muzea RAF v Hendonu už jen kvůli němu, to se neomrzí :)
      A v Duxfordu je to taky nutnost.
      Mám mimochodem rozkreslený dvoumetrový model na EDF, později když to bude chodit tak na dvě turbíny, snad to někdy dodělám.Skrýt celý příspěvek

  • Taiko
    17:00 05.02.2020

    Díky bohu za Čínu a Rusko, které chrání světoví mír před vrahama z USA. Tento vrak je jen další důkaz připrav USA na agresivní války.

    Díky bohu za Čínu a Rusko, které chrání světoví mír před vrahama z USA. Tento vrak je jen další důkaz připrav USA na agresivní války.

    • DolphinXXL
      17:06 05.02.2020

      Tak záleží na úhlu pohledu ....... Já bych to viděl spíše tak, že tyto nádherné stroje naopak drží na uzdě "vrahy" z Ruska a Číny před rozpoutáním agresivních válek ........

      Tak záleží na úhlu pohledu ....... Já bych to viděl spíše tak, že tyto nádherné stroje naopak drží na uzdě "vrahy" z Ruska a Číny před rozpoutáním agresivních válek ........

    • Libertz
      17:21 05.02.2020

      to je hanba, hned jako prvy komentar bolsevicky sudruh trollko... je ti luto ze Rusko to ma len na papire svoje nove prostredky.

      to je hanba, hned jako prvy komentar bolsevicky sudruh trollko... je ti luto ze Rusko to ma len na papire svoje nove prostredky.

    • Chip
      17:38 05.02.2020

      To je stejně bezva názor! Pripominá mi to hlašku z osmdesátych let: "Diky za sovětské rakety, které nás chraní před Pershingy imperialistů." Že něco podobného slyšim i v roce ...Zobrazit celý příspěvek

      To je stejně bezva názor! Pripominá mi to hlašku z osmdesátych let: "Diky za sovětské rakety, které nás chraní před Pershingy imperialistů." Že něco podobného slyšim i v roce 2020, mi ale hlava nebere...Skrýt celý příspěvek

    • liberal shark
      17:40 05.02.2020

      Sovětský komunismus je slovanskou verzí německého nacionálního socialismu ...

      Sovětský komunismus je slovanskou verzí německého nacionálního socialismu ...

      • Zvonik
        20:32 05.02.2020

        Tys asi studoval ve Vokovické Sorbonně viď sharku? Že víš, co je to ,,sovětský komunismus". Jinak to máš dobře vymytý!

        Tys asi studoval ve Vokovické Sorbonně viď sharku? Že víš, co je to ,,sovětský komunismus". Jinak to máš dobře vymytý!

        • liberal shark
          09:18 06.02.2020

          To je historicky doložený výrok z doby sovětsko - německého válečného spojenectví. Předpokládám, že doboví činitelé, funkcionáři nacionálně socialistické dělnické strany Německa, ...Zobrazit celý příspěvek

          To je historicky doložený výrok z doby sovětsko - německého válečného spojenectví. Předpokládám, že doboví činitelé, funkcionáři nacionálně socialistické dělnické strany Německa, věděli velmi dobře, o čem mluví.Skrýt celý příspěvek

        • Danieeel
          21:57 06.02.2020

          Mate cistu pravdu - komunizmus je tazko a nezvratne internacionalna zalezitost. A tak bude na vecne casy - pokial jeho vedenie a iniciativa ostanu na sudruhoch v ZSSR! Ale za mna ...Zobrazit celý příspěvek

          Mate cistu pravdu - komunizmus je tazko a nezvratne internacionalna zalezitost. A tak bude na vecne casy - pokial jeho vedenie a iniciativa ostanu na sudruhoch v ZSSR!

          Ale za mna teda podla "jedineho vedecky spravneho vykladu, potvrdeneho aj vedcami z Moskvy": bolsevik jak bolsevik, ***** ako *****. Rovnako i obratene, i s vymenou garde. Na vecne casy a nikdy inak, sudruhovia a soudruzi ;-)Skrýt celý příspěvek

      • Danieeel
        22:36 06.02.2020

        Nemyslim - komunizmus a fasizmus maju celkom ine vychodiska. I ked v niektorých aspektoch, ako kolektivizacia/kolektivizmus, diktatura, materializmus sa nakoniec stretnu. V mnohych ...Zobrazit celý příspěvek

        Nemyslim - komunizmus a fasizmus maju celkom ine vychodiska. I ked v niektorých aspektoch, ako kolektivizacia/kolektivizmus, diktatura, materializmus sa nakoniec stretnu. V mnohych ostanu na vecne casy odlisne. (Samotný komunizmus / internacionalizmus vs. rasizmus a nacionalizmus; nikdy nekonciaca revolucia a triedny boj komunizmu vs. co najrychlejsie ustanovenie hierarchickeho "poriadoku" fasizmu...)

        A uz vobec sa neda porovnat ani dopad oboch zvratenych "filozofii". Komunizmu sa v zabijani ludi, nelepi fasizmus ani po clenky! Obe svetove vojny nemali na svedomi tolko ludí dohromady, ako komunizmus dokazal zabit civilov! (vacsinou vlastnych).
        A to este nikto presne nevie vycislit, co je a bolo v Cine!Skrýt celý příspěvek

    • Takeda
      18:28 05.02.2020

      To je ironie, že jo?

      To je ironie, že jo?

    • Poly
      18:37 05.02.2020

      Další z mnoha profilů, které vznikají snad každý den a jediné co dělají, že trolí?

      Další z mnoha profilů, které vznikají snad každý den a jediné co dělají, že trolí?

    • Danik
      18:47 05.02.2020

      Děkujeme vám moc pěkně za váš názor a posíláme klíčenku

      Děkujeme vám moc pěkně za váš názor a posíláme klíčenku

    • RiMr71
      10:20 06.02.2020

      ...i ty vtipálku...! Ty nám zase věšíš ty své bulíky na nos! :)

      ...i ty vtipálku...! Ty nám zase věšíš ty své bulíky na nos! :)

    • Danieeel
      22:06 06.02.2020

      Uffff, matka Rus nekonecna... A ktoreho "bozika" to ako vyznavas a v texte vzyvas: Mao ce-Tunga, Lenina, Stalina? A ci uz tych novatorskych: Kima Koreijskeho, ci Huga ...Zobrazit celý příspěvek

      Uffff, matka Rus nekonecna... A ktoreho "bozika" to ako vyznavas a v texte vzyvas: Mao ce-Tunga, Lenina, Stalina? A ci uz tych novatorskych: Kima Koreijskeho, ci Huga Venezuelského?

      Prosim, napis, ze to bol iba zart!Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...