První víceúčelová stíhačka Rafale F3R pro chorvatské letectvo

První víceúčelová stíhačka Rafale F3R pro chorvatské letectvo
Chorvatský Rafale F3R / MOHR (Zvětšit)

Na francouzské vojenské základně Mont-de-Marsan došlo ke slavnostnímu předání první chorvatské dvoumístné víceúčelové stíhačky Rafale F3R. Za chorvatskou stranu se ceremonie zúčastnil mimo jiné ministr obrany Mario Banožić.

Chorvatsko se pokoušelo koupit nové stíhačky již v roce 2016 poté, co selhal program modernizace MiGů-21 na Ukrajině. Záhřeb poptával ex-izraelské F-16C/D Barak. S prodejem ale nesouhlasily Spojené státy.

Záhřeb následně v záři 2020 dostal několik nabídek: Použité francouzské Rafale F3R, švédské Gripeny, nové americké F-16C/D Block 70/72, starší F-16 z Řecka, Izraele a Norska, nebo starší italské Eurofightery Tranche 1. I tentokrát ale hrozil neúspěch – kvůli Covidu-19 a spojeným rozpočtovým škrtům.

Chorvatsko se nakonec v květnu 2021 rozhodlo pro deset jednomístných Rafale C a dva dvoumístné Rafale B v aktuální verzi F3R. K podpisu smlouvy došlo v listopadu téhož roku. Předmětem smlouvy je dodávka deset let starých Rafale z výzbroje francouzského letectva AAE (Armée de l'Air et de l'Espace). AAE za darované stroje získá v letech 2026 až 2027 tucet nových Rafale F4.

Další francouzsko-chorvatské smlouvy řeší výcvik pilotů a techniků, simulátory a munici. Záhřeb dostane 3D simulátor, základní balíček zbraní, náhradní díly, tříletou technickou podporu a roční záruku na letadla. Ve Francii výcvikem projde 25 chorvatských pilotů a asi 65 techniků. První technici začali výcvik před rokem, piloti v lednu letošního roku.

Před dodáním jsou letouny opraveny a modernizovány na standard F3R. Chorvatským Rafale zbývá 3800 letových hodin ze 7000 projektovaných. Poté lze prodloužit životnost v rámci generální opravy na 9000 hodin. To umožní Chorvatsku provozovat letouny minimálně 30 let při průměrném ročním náletu na letadlo zhruba 175 hodin.

Podle chorvatského ministerstva obrany předávka dalších tří Rafale proběhne do konce letošního roku. První šestice Rafale do Chorvatska dorazí v květnu 2024 – to již umožní vyčlenit dva Rafale pro střežení chorvatského leteckého prostoru. Zbývajících osm postupně dorazí v průběhu příštího roku a do první poloviny roku 2025.


Před slavnostním předáním v chorvatském Rafale vzlétl jeden z chorvatských pilotů. Po ceremoniálu se chorvatští piloti přesunou do výcvikového centra v Bordeaux, kde budou pokračovat ve výcviku.

Chorvatské Rafale budou působit na letecké základně Pleso, Záhřeb, kde nyní probíhá intenzivní příprava infrastruktury, mimo jiné výstavba nových hangárů. Po příletu první šestice strojů se chorvatské letectvo konečně zbaví několika posledních archaických MiGů-21.

Část Migů je ale již letos nutné vyřadit z provozu. V květnu letošního roku proto Banožić oznámil plánovanou krátkodobou ochranu chorvatského vzdušného prostoru pomocí letounů z Itálie a Maďarska. Dojde tomu možná již od nového roku.

Chorvatští daňoví poplatníci za Rafale zaplatí 1,155 miliardy EUR vč. DPH (25 %). DPH se ale vrací do státního rozpočtu, takže skutečná cena je 999 milionů EUR, tedy zhruba 25 miliard Kč. Platby jsou rozloženy mezi roky 2021 až 2026.

Chorvatská vláda však dosud neuveřejnila detaily smluv. Například o munici se nic neví – nevíme tedy, pro jaké úkoly hodlá chorvatské letectvo Rafale využívat. Neoficiální informace hovoří o dodávce neznámého počtu střel vzduch-vzduch MICA (Missile d’Interception, de Combat et d’Auto-défense) ve verzi s radarovým (RF) a infračerveným (IR) naváděním s doletem až 50 kilometrů. Chorvatské letectvo tedy Rafale využije v první fázi zřejmě jen ke střežení vzdušného prostoru (Air Policing).

Na rozdíl od nákupu českých F-35A, kde byly ve světovém měřítku bezprecedentně a podrobně popsány veškeré akviziční a provozní náklady, chorvatští daňoví poplatníci neví, jaké další náklady si zavedení Rafale vyžádá – náklady na roční provoz, finanční výdaje do budování infrastruktury, nákup munice atd.

Chorvatský prezident Zorana Milanoviće v souvislosti s nákupem dokonce „partyzánsky“ mluví o částce 1,5 miliardy EUR včetně DPH. Vláda na jeho tvrzení nereagovala, ani prezident neupřesnil, na co přesně půjde dalších 400 milionů EUR. Servis, munice, infrastrukturální projekty? Jedno je jisté – částka 1,1 miliardy EUR není v žádném případě konečná.

„S DPH je to téměř jedna a půl miliardy eur. Platíme obrovské peníze za něco, co je krásné a moderní, ale strašně sofistikované a drahé na údržbu,“ uvedl Milanović. Podle prezidenta Chorvatsko naštěstí nemá velké a agresivní sousedy. To je obrovská civilizační dividenda této jadranské země. Podle chorvatského prezidenta se ale země „nesmí nechat ukolébat“.


Chorvatské Rafale na letecké základně Mont-de-Marsan.

Podle Milanoviće je nákup Rafale spíše záležitosti prestiže: „Na jednu stranu je to otázka prestiže, protože v tomto regionu to nikdo nemá, ale bude nás to stát hodně a potrvá to dlouho.“ Prezident oroduje spíše za investice do pozemní protivzdušné obrany (PVO), případně do nákupu jiné vojenské techniky a zásob munice.

Každopádně PVO se také řeší – součástí prodeje Rafale je bezplatný převod neurčitého počtu kompletů PVO velmi krátkého dosahu Mistral. Komplety poslouží k ochraně letounů Rafale na letecké základny Pleso, která je součástí mezinárodního letiště Franjo Tudmana v Záhřebu

Chorvatsko navíc kupuje další francouzské systémy PVO. Prozatím došlo k objednávce kompletů velmi krátkého dosahu Mistral 3 za 71 milionů EUR. Maximální dolet infračerveně naváděné střely Mistral 3 je 7500 metrů a dostup 3000 metrů. Podle neoficiálních informací jde o vybavení pro celkově pět baterií (5×4 odpalovacích zařízení?) a dodávky proběhnou do konce letošního roku. Je to však pouze dočasné řešení.

Finálně chorvatská pozemní PVO získá francouzské systémy VL MICA (Vertical Launch / Missile d’Interception, de Combat et d’Auto-défense) s dosahem až 20 kilometrů. Akviziční náklady se odhadují na 500 milionů EUR. O nákupu VL MICA se ale stále vedou jednání.

Vývoz Rafale do Chorvatska je dalším úspěchem Dassault Aviation a francouzské vlády. Společnost v posledních měsících prodala letouny Rafale do Indonésie (42 kusů), Spojených arabských emirátů (80 kusů), Řecka (24 kusů) nebo Egypta (dalších 30 kusů k 24 provozovaným). Již dříve se k uživatelům těchto letounů přidala Indie (36 exemplářů v letectvu + 26 plánovaných Rafale M pro námořnictvo) a Katar (36 exemplářů). Na začátku roku se objevily informace o zájmu Kolumbie koupit 18 Rafale. Jednání však byla přerušena a nyní je jediným zájemcem Lockheed Martin s novými F-16. Srbský prezident Aleksandar Vučić zase v únoru oznámil začátek jednání s Francií o nákupu 12 letounů Rafale.

Zdroj: Jutarnij, TangoSix

Galerie

Chorvatský Rafale F3R / MOHR Chorvatský Rafale F3R / MOHR Chorvatský Rafale F3R / MOHR

Nahlásit chybu v článku


Související články

Spojené státy zabránily prodeji izraelských stíhaček F-16 do Chorvatska

Předběžnou smlouvu o pořízení 12 starších izraelských stíhaček F-16C/D Barak za 500 milionů dolarů ...

Krize francouzského vojenského průmyslu a stíhačky Rafale pro Chorvatsko

Běžící pandemie koronaviru Covid-19 hluboce zasáhne hospodářství řady zemí. Ohrožen je mimo jiné ...

Modernizace chorvatských BVP Bradley za 626 milionů euro

Na podzim minulého roku byla oznámená bezplatná dodávka 84 amerických bojových vozidel pěchoty (BVP) ...

Francouzské protiletecké systémy Mistral a VL MICA pro Chorvatsko

Chorvatsko získá francouzské systémy protivzdušné obrany (PVO) velmi krátkého dosahu Mistral 3 ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • kosek
    08:49 05.10.2023

    Frantíci prodali, protože namazali.Jinak to neumí.

    Frantíci prodali, protože namazali.Jinak to neumí.

    • markus223
      09:07 05.10.2023

      Já bych řekl, že mažou úplně všichni. :-)

      Já bych řekl, že mažou úplně všichni. :-)

    • Poly
      13:36 05.10.2023

      Gripeny u nás zvítězily protože Saab mazal nejvíc a to hned v miliardách...

      Gripeny u nás zvítězily protože Saab mazal nejvíc a to hned v miliardách...

      • markus223
        14:29 05.10.2023

        Asi tak.

        Asi tak.

  • JerzyŔ
    22:46 03.10.2023

    V diskusích pozoruji nekritickou zamilovanost do USA u jedněch, do Izraele u dalších. A jak to prožívají zamilovaní do izraelsko-amerického spojenectví? Dobrá, rejpání ...Zobrazit celý příspěvek

    V diskusích pozoruji nekritickou zamilovanost do USA u jedněch, do Izraele u dalších. A jak to prožívají zamilovaní do izraelsko-amerického spojenectví?
    Dobrá, rejpání ukončeme.
    Čistě fakticky - Američani udělali obchodně obrovskou chybu. Co chybu - kardinální hovadinu. Zakázali - zjednodušeně řečeno - prodej ošoupaných izraelských F16 s určitým vynovením od Izraelců, co do počtu z hlediska USA naprosto bezvýznamných několika kusů. Měli na to plné právo z hlediska smluvního, morálního atd., nijak to nezpochybňuji, dotovali Izraelcům jejich nákup, mají co kecat do toho, jestli a kam je Izraelci můžou přeprodat. Jasné.
    Ale Američani blbci opravdu prodej zablokovali ne kvůli přímé finanční škodě-obstarožní F16 jsou dávná historie, finančně vše srovnané a už si ani nikdo nepamatuje finanční rozvahy z té doby - ale aby tento prodej nekonkuroval nabídce origoš nových F16 z USA. O čemž kvůli ceně Chorvati vůbec tehdy neuvažovali.
    Američani mohli vstoupit do jednání s Izraelci, mohli si nějaký podíl na zisku domluvit, ale ne.
    Takže milí Chorvati se jak to říci slušně nakrkli a vzali za vděk nabídkou od Frantíků.
    Amíci mohli mít při obětování dočasné zcela marginální ztráty příslib možných zisků a spolupráce do budoucnosti, díky své zaslepenosti to přenechali Frantíkům.
    Něco podobného zažívám u nás ve firmě - žádné vojenské věci - kdy nadšený vedení loajální ekonom prosadí, že se něco ušetří a pak na to roky firma doplácí.Skrýt celý příspěvek

    • Misonek 76
      16:09 04.10.2023

      V cem udelali tu obrovskou chybu americani s nepovolenim preprodeje dotovanych izraelskych F16? Rekum v prodeji jejich F16 nebranili. Dali do tendru sve nove F16 a ze si chorvate ...Zobrazit celý příspěvek

      V cem udelali tu obrovskou chybu americani s nepovolenim preprodeje dotovanych izraelskych F16? Rekum v prodeji jejich F16 nebranili. Dali do tendru sve nove F16 a ze si chorvate vybrali rafika? No myslim ze amiky tech 12 neprodanych F16 urcite nepolozi. Mezitim prodali F16 slovakum polakum vietnamu a dalsim. A rafik jako dvoumotorvej stroj rozhodne spatnej neni kort nad morem.Skrýt celý příspěvek

      • SYN_
        20:10 04.10.2023

        Hm, oni Řekové též nabízeli Chorvatům olétané F16, a získali souhlas od Američanů, anebo po prostě nikdy tak daleko nedošlo (aby se vůbec oficiálně zeptali) a tak nepřítomnost ...Zobrazit celý příspěvek

        Hm, oni Řekové též nabízeli Chorvatům olétané F16, a získali souhlas od Američanů, anebo po prostě nikdy tak daleko nedošlo (aby se vůbec oficiálně zeptali) a tak nepřítomnost záporného stanoviska je zároveň i nepřítomností kladného stanoviska?Skrýt celý příspěvek

        • Misonek 76
          06:29 05.10.2023

          To se neptali ani izraelci. Problem izraelskych stroju je ze jim je zaplatili amici a svete div se amici nechteli izraelce nechat prodat to co jim zasponzorovali. To ze amici ...Zobrazit celý příspěvek

          To se neptali ani izraelci. Problem izraelskych stroju je ze jim je zaplatili amici a svete div se amici nechteli izraelce nechat prodat to co jim zasponzorovali. To ze amici neprodali 12 F16 chorvatsku a to si vybralo rafika rozhodne amiky nepolozi. A chorvati si vybrali dobre. Tak vcem je problem v cem je ta obrovska chyba amiku? To je to co sem se stale nedozvedel. Je to obchod nic vic. Neprodam tady prodam jinde.Skrýt celý příspěvek

          • SYN_
            11:28 05.10.2023

            Aha, takže abych to shrnul, izraelci NEvznesli dotaz na přeprodej svých (relativně) starých strojů, ale přesto "se ví" (a to tak že spolehlivě) že (by?) souhlas nedostali? Ano ...Zobrazit celý příspěvek

            Aha, takže abych to shrnul, izraelci NEvznesli dotaz na přeprodej svých (relativně) starých strojů, ale přesto "se ví" (a to tak že spolehlivě) že (by?) souhlas nedostali?

            Ano jistě, stroje kdysi dostali (opravdu dostali? nebo je koupili za finanční dar/pomoc od amíků tak jako třeba Slováci kupovali Blackhawky?) ale to je opravdu dost daleko v historii. Nemusí to být AUTOMATICKY důvod proč dnes už musí jen do šrotu nebo na výstavku...
            Tak jako fakt že si firma koupila auto za dotaci po patnácti letech nemusí znamenat že ho nesmí prodat do bazaru... většina dotací má výrazně kratší "blokovací dobu"...Skrýt celý příspěvek

          • Badysak
            02:11 06.10.2023

            To je poučné, srovnávat dotaci na civilní auto se stíhačkou.

            To je poučné, srovnávat dotaci na civilní auto se stíhačkou.

  • Spirit96
    22:45 03.10.2023

    Kéž by se povedlo ukázat jeden kus příští rok v Ostravě na Dnech NATO. Rafale jsem ještě ve vzduchu neviděl

    Kéž by se povedlo ukázat jeden kus příští rok v Ostravě na Dnech NATO. Rafale jsem ještě ve vzduchu neviděl

  • flanker.jirka
    18:05 03.10.2023

    Když se podíváte v jaké době se vedlo vyjednávání (před 24. únorem 2022) tak je Rafale, za okolností, kdy jim USA nedovolili nákup F 16 z Izraele, velmi dobrou volbou. USA to s ...Zobrazit celý příspěvek

    Když se podíváte v jaké době se vedlo vyjednávání (před 24. únorem 2022) tak je Rafale, za okolností, kdy jim USA nedovolili nákup F 16 z Izraele, velmi dobrou volbou. USA to s nimi hrály na levačku, aby upřednostnili svého výrobce, tak utřeli nos.
    Francie má co nabídnout prakticky ve všech doménách a sama země výrobce s tímto typem dále počítá.

    Spekulovat o spektru kupované munice nemusíme. Chorvati berou 12 strojů, sami víme, že v takovém počtu je schopné letectvo patřičně využít pouze část ze všech schopností víceúčelového letadla. V tomto případě také půjde o mise AA.Skrýt celý příspěvek

    • ruleta
      18:10 03.10.2023

      Tam to bylo spise naopak a to, ze Iz hral na USA levacku. Byly to USA placene F-16, ktere Iz chtel prodat Chorvatsku a tak USA nedala povoleni na vyvoz.

      Tam to bylo spise naopak a to, ze Iz hral na USA levacku. Byly to USA placene F-16, ktere Iz chtel prodat Chorvatsku a tak USA nedala povoleni na vyvoz.

      • CerVus
        18:46 03.10.2023

        Tam byl i problém v tom, že ty stroje byly v Izraeli během let modifikované Izraelskými společnostmi a kvůli prodeji ještě více zmodernizované. Amíci nechtějí aby byly jejich ...Zobrazit celý příspěvek

        Tam byl i problém v tom, že ty stroje byly v Izraeli během let modifikované Izraelskými společnostmi a kvůli prodeji ještě více zmodernizované.
        Amíci nechtějí aby byly jejich zbraňové systémy přeprodávány bez jejich svolení, což sice většinou není problém, ale jakékoli úpravy musí být jimi (výrobcem) i schváleny. A to tu byl kámen úrazu.
        Tohle bude nejspíše i vylučovat jakýkoli možný převod Izraelských F-16 na Ukrajinu. I kdyby teda Izraelská vláda v tomhle směru kvůli vlastní demografii nestrkala hlavu do písku.Skrýt celý příspěvek

        • otecko
          20:43 03.10.2023

          Opravdu se ale psalo o tom, že ty F16 dostali darem z USA chtěli je prodat. A žebyly F 16 Barrak modernizované je též fakt a USA se na tom podílely. Dle mne byla chyba na straně ...Zobrazit celý příspěvek

          Opravdu se ale psalo o tom, že ty F16 dostali darem z USA chtěli je prodat. A žebyly F 16 Barrak modernizované je též fakt a USA se na tom podílely. Dle mne byla chyba na straně Izraele.Skrýt celý příspěvek

          • CerVus
            04:52 04.10.2023

            Jo, to bylo také předmětem té rozepře. Ale prý získání povolení v případě prodeje spojenecké zemi není nijak velký problém. Ona ta samotná block 30 byla podle všeho po výrobě v ...Zobrazit celý příspěvek

            Jo, to bylo také předmětem té rozepře. Ale prý získání povolení v případě prodeje spojenecké zemi není nijak velký problém. Ona ta samotná block 30 byla podle všeho po výrobě v Izraeli dovystrojena se souhlasem výrobce jak to dělají se všemi draky dodanými z USA, ale je otázkou jak to bylo s úpravami v rámci životního cyklu. Což už mohl být problém. Korunu tomu ale nasadila ta poslední modernizace před zamýšleným prodejem, kde očividně vůbec nebyl souhlas Lockheadu jako majitele duševního vlastnictví. Tam mohlo jít už o takové úpravy, které by LH zkomplikovaly nutný budoucí servis letadel nebo vyloženě vyžadovaly servis ze strany Izraelců. Což není v zájmu akcionářů LH.
            Ono to vyvovalo v Izraeli i odezvu, kdy kritizovali, že se nechali donutit zrušit vývoj vlastních letadel (Lavi) a stali se závislými na amerických dodávkách i povoleních i když díky tomu získali možnost si je upravovat a mají je za výrobní náklady. Vše v situaci, kdy by nejspíše dokázali prodat do zahraničí několik stovek Lavi, čímž by byli v lepším postavení než třeba Korejci, kteří si teď postavili vlastní pokročilou 4+, čimž nad nimi získali konkurenční výhodu.Skrýt celý příspěvek

    • Blackbird
      08:14 04.10.2023

      Chorvati zaplatí za 12 Rafale v půlce životnosti 25 mld Kč pravděpodobně bez munice, servisu a generálky. Když to přepočtu na 24 F-35 pro ČR TCO tak nevím, co Vojáček, Zaorálek a ...Zobrazit celý příspěvek

      Chorvati zaplatí za 12 Rafale v půlce životnosti 25 mld Kč pravděpodobně bez munice, servisu a generálky. Když to přepočtu na 24 F-35 pro ČR TCO tak nevím, co Vojáček, Zaorálek a blbci z ANO vyšilujouSkrýt celý příspěvek

      • Misonek 76
        16:15 04.10.2023

        Protoze politika nic vic. Jestli si pamatuju dobre koupi F35 doporucila komise sestavena vladou ANO. Tudiz jejich odborniky.

        Protoze politika nic vic. Jestli si pamatuju dobre koupi F35 doporucila komise sestavena vladou ANO. Tudiz jejich odborniky.

      • Mickey
        16:45 04.10.2023

        Oni by vyšilovali, i kdyby ty F-35 byly zadarmo. Item obchodní zájmy, item kolaboranti, někteří pravděpodobně obojí.

        Oni by vyšilovali, i kdyby ty F-35 byly zadarmo. Item obchodní zájmy, item kolaboranti, někteří pravděpodobně obojí.

      • Matesaax
        11:16 05.10.2023

        Při životnosti 30 let jde v podstatě o nová letadla.Takže si nemyslím,že jsou v půlce životnosti.

        Při životnosti 30 let jde v podstatě o nová letadla.Takže si nemyslím,že jsou v půlce životnosti.

        • Jirosi
          14:28 05.10.2023

          Životnost letadel se počitá na hodiny přetižení.
          Na roky se to pouze zjednodušeně převádí.

          My netušíme jaké mašiny jim předávaly. Ani jak velkou generálku na nich udělaly.

          Životnost letadel se počitá na hodiny přetižení.
          Na roky se to pouze zjednodušeně převádí.

          My netušíme jaké mašiny jim předávaly. Ani jak velkou generálku na nich udělaly.

Načítám diskuzi...