Americké letectvo zvažuje nákup nových stíhaček F-15X

Dvojice letounů F-15E Strike Eagle; větší foto / USAF

Na základě poptávky amerického letectva (USAF) firma Boeing připravila koncept modernizované verze víceúčelové stíhačky F-15E Strike Eagle. Nový letoun F-15X je určen jako přímá náhrada za několik desítek let staré stíhačky F-15C/D Eagle. Hlavní výhodou F-15X jsou nízké pořizovací/provozní náklady a rychlá začlenitelnost do současné infrastruktury USAF.

Nedávno jsme psali o zmrazení nákupu ruských stíhaček páté generace Su-57 a o ruském příklonu k letounům čtvrté generace Su-35. V případě Spojených států nedojde k zastavení nákupu stíhaček páté generace F-35, ale USAF rovněž uvažuje o opětovném nákupu stíhaček čtvrté generace, v americkém případě stíhaček F-15.

 

 

První F-15 vzlétla před více než 45 lety. V současné době však výroba tohoto legendárního stroje stále běží. Nejnovější verzi F-15SA si objednala Saúdská Arábie a F-15QA sousední Katar. Jak saúdská ta katarská F-15 vycházejí z víceúčelové varianty F-15E Strike Eagle.

V současné době výrobní linka F-15 v Saint Louis má zakázky až do roku 2022. Ale ani poté nemusí přijít konec výroby. Podle webu The Drive americké letectvo v tichosti oslovilo na počátku roku 2017 firmy Boeing a Lockheed Martin k předložení nabídky „letadla se schopností se bez problémů zapojit do stávající infrastruktury letectva,“ které „bude nákladově efektivní, jak z hlediska provozu, tak z hlediska nákupu.“
 

Letectvo žádá letoun využívající osvědčené technologie (nízké riziko růstu ceny a zdržení programu). Letoun nesmí být považován jako konkurent víceúčelových F-35 Lightning II, ale především jako dostupný doplněk tam, kde se neočekává silné působení (vícevrstvé a integrované) protivzdušné obrany nepřítele.
 

Hlavním cílem tohoto úsilí je udržet bojové schopnosti rychle stárnoucí a zmenšující se flotily amerických bojových letadel. USAF po rozpadu Sovětského svazu provozovalo 134 bojových letek, nyní pouze 55 ‒ cílem je zvednout počet letek na 60.

 

Problém však je, že jediný nový dostupný bojový letoun je F-35 Lightning II. Výroba F-35 jde ale relativně pomalu a letoun navíc dalece přesahuje pořizovací a provozní náklady jak jednomotorových stíhaček F-16, tak dokonce i dvoumotorových F-15. Nemluvě o tom, že americké letectvo musí investovat další miliardy dolarů do vybudování nesmírně komplexního ekosystému udržujícího flotilu F-35 bojeschopnou.

 

Situace je o to horší, že v příštím desetiletí má dojít k vyřazení 236 čistokrevných stíhaček F-15C/D. Naopak 257 víceúčelových stíhaček F-15E Strike Eagle prochází generální opravou a modernizací (nové zbraně, vylepšený radiolokátor a avionika, nové systémy radioelektronického boje). F-15E zůstanou ve výzbroji i po roce 2040.

 

Z důvodu pomalého zavádění nových a drahých F-35, spolu s rychle stárnoucí flotilou současných letadel (dáno také velkým operačním tempem letectva) USAF zvažuje nákup letadel na základě platformy čtvrté generace.

 

F-15X nepochybně využívá technologie konceptu F-15 2040C z roku 2015.

 

Ostatně k podobnému kroku přistoupilo americké námořnictvo z důvodu několikaletého zpoždění dodávek námořních stíhaček F-35C Lightning II. V návrhu na rozpočet Pentagonu pro FY2019 se počítá s nákupem 24 nových F/A-18E/F Super Hornet. Celkově námořnictvo do roku 2023 poptává 110 nových Super Hornetů.

 

USAF nekoupilo žádný nový letoun čtvrté generace (F-15 a F-16) od roku 2001. Letectvo navíc donedávna na letounech F-15 a F-16 neprovádělo ani větší modernizace, protože se soustředilo na vývoj a nákup letounů páté generace F-22A Raptor a F-35 Lightning II.

 

Boeing k řešení problému s klesajícím počtem letadel nabízí víceúčelový F-15X. USAF uvažuje o F-15X především jako o možné náhradě za čistokrevné stíhačky F-15C/D ‒ ty mají být z aktivní služby vyřazeny po roce 2025. Další možností je F-15C/D nahradit modernizovanými F-16. Není však třeba připomínat, že jednomotorová F-16 má výrazně menší bojové schopnosti (nižší nosnost, dolet, chudší senzory a avioniku) než F-15.

 

Stíhačka F-15X je svým vzhledem k nerozeznání od F-1E Strike Eagle, ale o to podstatnější jsou změny uvnitř. Podle The Drive F-15X vychází z katarské verze F-15QA. Celkově přitom verze „X“ využije upgradů, které financovali zahraniční zákazníci ‒ Saúdská Arábie, Katar, Singapur a Jižní Korea společně za posledních deset let vynaložil zhruba pět miliard dolarů na vývoj nových technologií pro své stíhačky F-15.

 

Jednomístná stíhačka F-15X (F-15E je dvoumístná) dokáže využít veškeré letecké vybavení USAF a plynule se začlenit do provozního ekosystému F-15C/D a F-15E.

Nákupní cena F-15X není známa, ale má být výrazně nižší než v případě F-35A Lightning II. Díky konstručním úpravám, jako použití robustnějšího křídla (větší životnost a nižší nároky na servis), náklady za letovou hodinu dosahují „pouze“ 27 000 dolarů, výrazně níže než stojí letová hodina F-15C/D (42 000 dolarů).

 

Provoz stíhaček ze základny Seymour Johnson Air Force Base

 

Robustní konstrukce draku F-15X poskytuje neuvěřitelnou životnost 20 000 letových hodin, třikrát více než nabízejí současné bojové letouny. Letouny F-15X tak mohou teoreticky létat až 80 let.

 

Klíčové změny jsou samozřejmě uvnitř ‒ F-15X získá přepracovaný kokpit s jedním velkým displejem, přilbu s průhledovým displejem JHMCS II, radiolokátor APG-82 AESA, nejnovější avioniku včetně počítače pro řízení mise, nový nízkoprofilový head-up displej, nejnovější komunikační vybavení, systémy včasné výstrahy, prostředky radioelektronického boje, kontejner s infračerveným čidlem (IRST), atd. atd.

 

V případě výzbroje se počítá s novými křížovými pylony, díky kterým může F-15X (podobně jako F-15QA a F-15SA) nést až 16 střel vzduch-vzduch středního doletu AMRAAM. Alternativně F-15X např. pojme 25 přesných pum StormBreaker (SDB II) a osm střel AMRAAM, případně při stejném počtu střel AMRAAM až sedm tunových pum JDAM. Celkově lze pod křídla a trup F-15X zavěsit více než 13 000 kg výzbroje, včetně protilodních zbraní (vývoj této schopnosti zaplatili zahraniční zákazníci). 

 

Zda americké letectvo nahradí vyřazované F-15C/D za nové F-15X není jasné. Podle magazínu The Drive, který se odvolává na svůj zdroj v průmyslu, však USAF o nákupu F-15X velmi vážně uvažuje. Ostatně již jen nízké provozní náklady konstrukčně „vymazlené“ F-15X jsou pádným argumentem.
 

Výrobní linka v St. Louis dokáže vyrábět až několik desítek F-15 ročně a lze tedy relativně rychle doplňovat flotilu amerického letectva.
 

Zdroj: The Drive, The Defense One

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Americké letectvo zvažuje vyřadit stíhačky F-15C/D Eagle

Podle webu Air Force Times americké letectvo (US Air Force) vede vážné debaty o možném vyřazení ...

Stíhačka F/A-18 Advanced Super Hornet proti F-35C

Podle magazínu Defense One firma Boeing spustila kampaň proti programu stíhaček F-35C Lightning II ...

Izrael uvažuje o dalších stíhačkách F-15I “Ra'am”

Izraelské letectvo IAF (Israel Air Force) již závazně objednalo 50 víceúčelových stealth stíhaček ...

Vylepšené F/A-18E/F Super Hornet místo F-35C Lightning II

Rozpočet Pentagonu pro fiskální rok 2019 (FY2019) počítá s nákupem dalších 24 námořních stíhaček ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
Stránka 1 z 2
  • Jirosi
    05:20 02.08.2018

    Rimr71: " A v reálném létání jsou situace, kdy potřebuješ změnu směru, ale nepotřebuješ ten tah. Při přistání, při skupinovém letu, při tankování"

    Letadlo, letí jen díky motorům. Tedy i při tankování letí letadlo na 70% tahu! I přistání neprobíhá bez plynu.

    "Zajímalo by mě, jak už mají zvládnutou řiditelnost u stroje bez směrovek."

    Ptal si se na tohle, ne na obrazek(ilustrační). A to opravdu řeší vektorování, samozdřejmě přes počítač. Tedy pro pilota, žádný rozdíl.. Ten už vymyslí jak upravit směr a intenzitu výtoku, aby nestoupla dopředná rychlost, ale letadlo se natočilo k základním osám.

  • RiMr71
    16:21 31.07.2018

    Jirosi, nerozumím úplně reči tvého kmene, ale už jen krátce - problém s vektorováním tahu je ten, že k tomu potřebuješ ten tah. A v reálném létání jsou situace, kdy potřebuješ změnu směru, ale nepotřebuješ ten tah. Při přistání, při skupinovém letu, při tankování...
    Když už tedy (opakovaně) pominu fakt, že na zmiňovaném obrázku evidentně horizontální vektorování není.

  • Jirosi
    20:04 30.07.2018

    Logic: Pokud znáš letadlo co používá "hlavní" část k nosné plochy k manévrovaní ve vysokých "G" ok. Ale myslím, že ho neznáš..
    Zato jsme všichni viděli jaké šíleností předvádí Su vylepšená o vektoraci tahu.

    Hlavní část část k nosné ploch, je to co drží letadlo ve vzduchu. A pomáhá mu při prudkých obratech. Ale tu nikdo neodstraňuje, jinak by to neletělo.

  • juhelak
    19:09 30.07.2018

    Shania : diky za info. až na to zavedení laseru bych ale řekl ze hodne konceptu oznacujících se za 6. generaci bude nanejvýš 5+ ( lepsi motor, lepsi dolet, stavajici koncepce).

  • logik
    18:55 30.07.2018

    Jirosi: s odpuštěním, ale tvrdíš blbiny. Aerodynamická síla je daleko větší, než jaké jsou schopny vygenerovat proudové motory. Důkazem toho je to, že se nedělají VTOL letadla.

    Takže vektorování tahu nemá ani zdaleka potenciál nahradit řídící plochy letadla.

  • Luky
    17:27 30.07.2018

    @janusinko
    ....nebo možná F-32 Hubba Bubba (aka kreveťák)

  • Jirosi
    17:20 30.07.2018

    RiMr71: Zvládne víc, souhlas. Výškovky jsou závislé na proudění vzduchu. Motory generují sílu tahem.

  • RiMr71
    16:51 30.07.2018

    ...tak jednak vektorování tahu nezvládne "vše co dělají výškovky" resp. ve všech režimech letu a druhak ten koncept postovaný Rasem evidentně horizontální vektorování nemá, jestli vůbec i vertikální...

  • Jirosi
    16:26 30.07.2018

    RiMr71: Vše co zvládají výškovky, směrovky jde nahradit "vektorováním" tahu (2D-výškovka(F22), 3D- výškovka i směrovka(SU))

  • RiMr71
    15:49 30.07.2018

    Zajímalo by mě, jak už mají zvládnutou řiditelnost u stroje bez směrovek. Přece jen něco jiného je B-2 a něco jiného tento letoun, který by přece jen nějakou, i když modifikovanou, akrobacii měl zvládnout. Jasně že FBW atd atd, ale fyzika je fyzika a pokud se veškeré manévrování provádí změnou mechanizace křídla (+ případně nějakých těch předních ploch), pro některé manévry by to mohl být problém, resp. ztráty na vztlaku by mohly být překvapivé - mám na mysli, když funkci směrovky(vek) bude suplovat křídlo. A zajímá mě to jako pilota.
    Například "let na uchu" kdy směrovky plní funkci výškovky a zvedají čumák, souvrat, bočení při bočním větru, skluz... ustálená zatáčka která není ani výkluzová ani skluzová... neříkám, že to nejde, jen by mě konkrétně zajímalo jak :)
    Jestlipak by tahle B-52 přistála bez směrovky? :) (vtip, pro jistotu...)
    https://youtu.be/TCUHQ_-l6Qg...

  • Jirosi
    13:52 29.07.2018

    Shania: Manévrovatelnost se zvýší, ale bude to díky motorům a rychlejšímu získání rychlosti, pro další manévr.

    Ono s většími "G" je problém. Z jedné strany sice jsou lepší materiály, ale pokud zvyšujeme "G" roste hmotnost trupu. Což zase zpětně snižuje agilitu, dolet, atd.

  • Shania
    13:26 29.07.2018

    juhelak: 6gen bezpilotni nebude, max bude mozne je pouzit je i bez pilota.

    Vetsi obratnost taky necekej, bude to pomerne velky stroj ( pozadavek na dolet), takze aby to vydrzelo vic jak 9G, byla by cena opavdu vysoka. neni to o tom co vydrzi pilot, ale i konstrukce stroje po hodne dlouhou dobu provozu.

    Navic to uz nejspis ponese aspon nejakou formu alespo obranneho laseru, takze vyssi obratnost neprinasi zadny

  • juhelak
    13:03 29.07.2018

    jak jsou vlastne definovane specifika 6. generace? jedinny generacni skok mi ted prijde prechod na bezpilotni stihacku s nizzsi siluetou a silnejsim motorem který diky absenci kabiny a pilota zvladne provádět manévry s vetsim pretizenim nez by clovek zvladl.. zaroven muze byt mensi..

  • KOLT
    12:53 29.07.2018

    skelet, jo, pravda, Boeing to až pak koupil. Nicméně princip – tedy využití vyvinutého pro jiný program – zůstává :-)

    Sktuečně pěkná éra (zpoza oceánu) jsou obě pro ATF, tedy (Y)F-22 a YF-23. Nic z toho, co bylo navrhované pro JSF není vysloveně sexy. Nicméně YF-32 mi přijde jednoznačně nejhnusnější. Cool efekt se u mě teda fakt nedostavuje, zato hnuj efekt spolehlivě :-/ Ale každý má holt jiný vkus :-) Mně se třeba F-35 vcelku líbí, byť, jak píše Shani, má své lepší a horší úhly ;-)

  • skelet
    12:22 29.07.2018

    Janusinko: ani F-35 není nijak krásné letadlo. Je to takový tlustý červ s křidélky. A když vytáhne podvozek, tak je to vypasená bachyně s křidélky.
    YF-32 aspoň vypadalo jako nové letadlo. Jak by řekl Rase "cool" :)

  • Jirosi
    12:08 29.07.2018

    Dokud by bezpečně nevyřešily nasávaní vzduchu při vznášení, tak mohli o kontraktu jen snít.

  • janusinko
    12:06 29.07.2018

    X-32 od Boeingu bol riadny humáč... keby sa dostal do výroby, tak by určite dostal prezývku pelikán, kvôli tej obrovskej tlame a tučnému trupu :D

  • Shania
    11:51 29.07.2018

    KOLT: je tam vzdy nejaky podil podle poctu predpokladanych objednavek. na konferenci take rikali, ze nejde jen o politiku, ale firma co to dostane musi prokazat ze na to ma.

    IAI has produced and delivered to Lockheed Martin 10 Outer Wing sets so far, and plans to deliver a total of 18 sets by the end of 2016. IAI is scheduled to produce a total of 811 pairs of F-35A wings, with a potential value of over $2 billion, by 2034.

    http://www.iai.co.il/2013/3298...

    produkcni f32 by vypadala o dost lip, ale boeing to absolutne nezvlad.

    ---
    F35, vic jak jakekoliv jine letadlo, zalezi na to z jakeho uhlu se na nej divame. Ma naprosto uzasne a taky absolutne hnusne uhly...

    tady jsou videg ty lepsi

    http://www.f-16.net/forum/view...

  • skelet
    11:01 29.07.2018

    btw. YF-32 bylo krutě sexy letadlo. Sice hnusné, ale sexy. F-35 je hezké, ale nemá šmrnc :D

  • skelet
    11:00 29.07.2018

    Kolt: v případě YF-17 nezužitkoval Boeing nic, jelikož v té době s tímto programem neměl nic společného. Byl program Northropu, který se pak spojil s McDonell Douglas, který Northrop následně z programu vyšoupl (dohodli se až soudně).
    Vsoučasné době bych se vůbec nedivil, kdyby se opakovala situace z šedesátých let, kdy byl superkůl F-104, ale mnoho amerických spojenců si jej nemohlo dovolit nebo si ho nezasloužilo, a tak vznikla F-5. Očekávám podobný scénář, který rovněž vznikne od cvičného letounu (program T-X).

  • KOLT
    09:54 29.07.2018

    Shania, díky. Já měl právě dojem, že jsem viděl podobný rozklad, kde Boeing vyráběl podstatnou část draku. Evidentně si to buď blbě pamatuju, nebo pletu s jiným letadlem (F-22?).
    Ještě mě tam zaujala izraelská výroba, ačkoliv Izrael není součástí programu. To vyrábí jen pro svoje éra, nebo pro všechny?

    Rase, YF-23 byl ale počin NG a GD, Boeing jel v F-22. A YF-32 je mimořádně hnusné letadlo ;-) Ta studie 6. generace vypadá o poznání lépe, zvlášť ten nosánek nahoru :-) Mně se co do designu právě líbí věci od NG. Ale protože vyhráli s B-21, dost pochybuju, že by dostali i stíhač...

    Jirosi, jo, na tom něco bude.

    janusinko, ta dohoda byla z doby předběžných testů a měly ji dvě skupiny, jedna pak stála za YF-22, druhá za YF-23. Nicméně ony ty společnosti na vývoj dostávají dost velké peníze od MOD, čili i když prohrají, příliš na tom netratí (jestli vůbec). A získané technologie/design kolikrát použijí jinde, jako třeba právě Boeing, který takhle zužitkoval F/A-18 poté, co prohrál s F-16 soutěž o lehký stíhač.

  • Jirosi
    09:42 29.07.2018

    Jako vize dobrý, ale reálně uvidíme první seriové stroje někdy za 10. let. Takže to co řeší článek je co dělat do té doby. Zda fungovat bez linky na výkoné stíhače. Což v případě, že by začala i další lokální letecká kampaň byl dost hendikep. Nebo zaplatit "pár" dolarů za pokračování linky.

  • Shania
    08:50 29.07.2018

    Boeing mel podil na vyrobe F22 https://www.boeing.com/history...

    U F35 ale myslim nevyrabi nic, tady ma zase dost velky podil NG a dalsi firmy. Tady jsou videt ty vetsi:

    https://forum.keypublishing.co...

  • Rase
    00:34 29.07.2018

    Tento návrh zatím vypadá velice konkurenceschopně:

    http://www.boeingimages.com/Do...

  • Rase
    00:29 29.07.2018

    Boeing je soukromá firma a konstrukci F-15 nejde prodávat donekonečna, potřebují mít v portfóliu nějaký moderní letoun, co můžou nabízet zákazníkům i po roce 2040. Navíc pokud by byla firma úplně odstavena od prodejů armádě USA, tak to blbě ovlivní i akcie firmy atd. Stačí se kouknout jak dopadl MiG, z něhož zůstalo akorát tak jméno. U Boeingu by byla škoda, pokud by už nepracovali na vývoji pilotovaných stíhaček - jejich konstrukce byly vždycky tak nějak inovativnější (možná až moc). Takový YF-23, nebo X-32 měly něco do sebe a tím víc jsem zvědavý co představí / představili nyní.

  • janusinko
    22:11 28.07.2018

    Ono to ale funguje trocha inak. V dokumente o F-22 (tuším je aj na youtube v češtine) bolo na začiatku zadanie s vysokými požiadavkami na nové stíhacie lietadlo. Každému bolo hneď jasné, že takýto projekt bude enormne finančne nákladný a výrobcovia si nemohli dovoliť riskovať fakt, že prídu o peniaze vložené do vývoja, keď napokon v konečnom výbere neuspejú. Preto sa všetky zúčastnené firmy vopred dohodli, že nech vyhrá ktorýkoľvek projekt, tak sa na ňom budú podielať pri výrobe všetci zúčastnení, či už ako hlavný dodávateľ, alebo ako subdodávateľ. Takže si nemyslím, že by mal mať nejaký výrobca obavy o prežitie z dôvodu zákaziek.

  • KOLT
    21:14 28.07.2018

    Určitě by byla škoda, kdyby z toho Boeing vypadl. Na druhou stranu, pokud by se měly udržet jen dva výrobci, tak z té velké trojky by mi zrovna B bylo asi nejméně líto.

    Jinak krom zmíněných letounů bude určitě existovat spousta příležitostí u různých bezpilotních prostředků. Třeba letecké tankery pro námořnictvo jsou aktuální (a Northrop z nich kupodivu vycouval, možná právě kvůli úspěchu s B-21).

  • Rase
    20:39 28.07.2018

    KOLT:
    v ideálním případě by Northrop vyráběl B-21, Lockheed Martin F-35 a Boeing zmíněný letoun 6. generace. LM by v tomhle ale zdánlivě ztrácelo, ale naštěstí letectvo bude mít jiný stroje než námořnictvo. Bylo by tedy nejlepší, pokud by F/A-XX (pro námořnictvo), vyráběl Boeing - dle mého má s námořními letouny víc zkušeností. Pro letectvo F-X by vyráběl LM. Špatné by to asi nebylo i naopak, zkrátka hlavně aby všechny tyto společnosti vyráběly každá jeden velice pokročilý letoun. Čímž by se udržely vývojové kapacity a financování.

  • KOLT
    19:04 28.07.2018

    A Boeing na F-35 vyrábí podstatné části draku a dodává i další technologie. LM je v projektu vysloveně systémový integrátor (čímž na něm pochopitelně také nejvíc vydělá).

    Boeing to má blbé v tom, že nemá žádný pilotovaný stroj 5. generace, zatímco LM 3 (jeden už vyřazený) a NG 1 zavedený, 1 ve vývoji a 1 zanechaný v pokročilé fázi vývoje. Pokud by B nezískal kontrakt na výkonnou stíhačku 6. generace (nástupce F-22), ujede mu v tomhle segmentu vlak asi už úplně. Ponecháním alespoň linky na výrobu F-15 a F/A-18 a díky jejich modernizacím neztrácí B tak úplně kontakt.

  • Shania
    18:42 28.07.2018

    madrabbit: lockmart byl vyrobce f22... pripomnel jsi mi APA: LM jsou svine a F35 je nahovno, ale potrebujeme koupit F22 ( ktery vyrabi taky LM):D

  • janusinko
    18:41 28.07.2018

    madrabbit:
    Pokiaľ viem, tak aj projekt F-22 bol pod hlavičkou Lockheed Martin so zapojením subdodávateľov. Ale zrejme výroba F-35 sa vyplatí viac.

  • madrabbit
    18:24 28.07.2018

    Jirosi: Za vším hledej lobbing. Lockheed (výrobce F-35) loboval za "výborný" nápad zrušit Boeingu linku na F-22 - v rámci zabezpečení, aby se neobjednávaly další stroje. A linka měla být zakonzervována. Problém je v tom, že významné komponenty výrobní linky se jaksi někam ztratily a obnovit výrobu F-22 je v současnosti ekonomicky mimo realitu - a tak se bude vyrábět F-35 :-D

  • Jirosi
    17:22 28.07.2018

    Rase: "Datum: 28.07.2018 Čas: 09:26"

    Myslím, že chybu z uzavřením linky na výkoný stíhač, už si vyzkoušeli z F-22.
    Teď mají jen F-15, a tu si podle mně udrží do příchodu nového výkoného stroje. Super velmoc nemající funkční výrobní linku na výkoné stíhače, to by si tam snad nikdo nedovolil.

  • Rase
    17:01 28.07.2018

    Tak pokud jde o Izrael, tak ten plánuje nakoupit, v rámci balíku letounů za 11 mld dolarů, rovněž nejmodernější F-15IA (Izrael Advanced). Nákup bude financován z prostředků americké vojenské pomoci, která v příštím desetiletí vychází na přibližně 3,8 mld dolarů ročně. Nákup bude zahrnovat rovněž nové CH-53 Sea Stallion, CH-47 Chinook a V-22 Osprey a letecký tanker postavený na základě letounu Boeing 767. Od konkurenčního Lockheed Martin nedávno izraelci zakoupili 100 F-16 a dalších 50 F-35. Izrael ještě dostává obdobnou finanční podporu z Německa, kde většinou nakupují ponorky atd. Nutno podotknout, že Izrael není jediný kdo tuto finanční podporu z USA dostává. Je zde totiž i Egypt, Jordánsko a podobně, které myslím dostávají obdobný balík financí.

  • Shania
    16:09 28.07.2018

    janusinko: je to sranda, kdyz JSF mela mit nizsi cenu nez F16, ale pri tom to byl velmi ambiciozni projekt s radou nevyzkousenych technologii.

    Ale obecne ano, F22 je vyssi trida, F35 ma ale par vyhod.

    je mladsi, takze tu mas nedocenitelne zkusenosti z vyroby a provozu nejen F22, ale i B2 a cele rady dalsich technologii...

    Novy RAM a celkove pokrocilejsi konstrukce zajistuje nizsi RCS nez ma F22.
    F22 se ukazala jako dost slozita a nakladna na modernizaci a tak ty probihaji relativne pomalu. F35 se proti tomu (a v podstate i jinym strojum) bude modernizovat bleskovym tempem.

    Nejvetsi vyhoda F22 je schopnost kratce operovat v rychlostech nad mach 1,6 a v 60k ft.

    F35 je cennove dostupna jen diky masove vyrobe, automatizaci a radikalnich zmenach ve vycviku a udrzbe.

    Absolutne nejvetsi prinos F35 je, ze je uz primo stavena na netcentrickou valku. Tedy schopnost sromazdovat, vyhodnocovat a sdilet vysoce detailni informace.

  • janusinko
    15:27 28.07.2018

    KOLT:
    Super, že sa tu človek dozvie aj nejaké to info z praktickej stránky. Doteraz to boli len informácie na úrovni teórie. Myslím, že prvá zmienka o JSF (F-35), ktorú som čítal bola v časopise ATM niekedy pred snáď aj 20-timi rokmi a tam o F-35 písali ako o stíhačke na nižšej úrovni (technicky aj technologicky) ako F-22 vzhľadom na to, že má ísť o náhradu masovky akou F-16 určite je. Naopak F-22 mala byť úplná špička ako použitím stealth technológií, tak aj výkonmi.

  • KOLT
    14:16 28.07.2018

    janusinko, nicméně už z několik zdrojů zaznělo, že ve výsledku je F-35 více stealth než F-22, pravděpodobně díky RAM. F-22 má výhodu většího radaru, nicméně F-35 zase novějších algoritmů (jejich přenos zpět na F-22 je technicky velmi náročná záležitost, v případě zájmu mohu osvětlit) – podle nějakých poznámek z cvičení zvládly F-35 rušit radary Raptorů, čili ta SW a REB převaha bude spíš na straně F-35.

    Hlavní důvod, proč není F-22 vývozní artikl, je to, že u něj nebyl od začátku kladen důraz na utajení technologií "in-situ" – zjednodušeně řečeno, pokud máte přístup k HW, relativně snadno o něm (a asi i o SW) získáte dost informací. U F-35 by toto mělo být více pohlídáno. K tomu připočtěte, že F-22 prostě byla první, čili Amíci když zjistili, jak velký gamechanger to je, nechtěli ji pustit. F-35 se naopak rozhodli vyvíjet se spojenci, protože z předchozích programů věděli, že vyvinout takové letadlo na vlastní náklady, je i pro ně dost velké sousto. Suma sumárum, mám dojem, že zakázanému exportu F-22 se dává větší význam, než ve skutečnosti má.

  • janusinko
    14:01 28.07.2018

    Aloha:
    Podľa dostupných informácií sa na F-22 aplikovali stealth vlastnosti vo väčšej miere ako u F-35, aj z toho dôvodu nie je F-22 exportným artiklom. A vzhľadom na to, že obe stíhačky majú +/- rovnaký radar, tak by mala byť výhoda na strane F-22. Koniec koncov F-22 bola od začiatku vyvíjaná na vybojovanie vzdušnej nadvlády. F-35 bola projektovaná na základe trochu inej filozofie.

  • Aloha
    12:53 28.07.2018

    Mě by zajímalo, jestli už někdo zkusil podobně cvičně boj F-22 vs F35. Jestli to u 5.gen bude opravdu tak, že se nebudou schopné na dálku detekovat a opět se to vrátí k dogfightu .

  • Rase
    09:26 28.07.2018

    Jirosi:
    Japonci tvrdili, že hybrid F-22 a F-35 by je vyšel na 177 mil dolarů za kus. Jsem zvědavý jaká bude cenu za F-15X a jak na tom bude v porovnání cena / výkon, právě proti novovýrobě překopané F-22. Osobně si myslím, že pro F-15X hraje hlavně fakt, že by byly dodané dřív a asi i trochu levnější provoz než F-22, ale zase lepší výkony než F-35 (má jeden motor). Osobně beru myšlenku nákupu F-15X jen jako provizorium a nebyl bych si úplně jistý, zda je opravdu pořídí.

  • Shania
    09:17 28.07.2018

    janusinko: Lidi co maji realne zkusenosti s F35 jsou uz tisice, staci poslouchat co rikaji...

    jen 4 prispevky pod tim tvym mas realne zkusenosti jak si f35 vede proti f16... a to i v BFM... a to se piloti teprve uci co vse si muzou dovolit... aby meli vubec sanci proti nezkusenym pilotum, tak stroje jako f15/16 musi byt v ciste konfiguraci... tedy nemaji ani dost paliva ani rakety... a oba stroje v ciste konfiguraci jsou porad absolutni spicka v energeticke manevrovatelnosti.

    kdyz ti nekdo rekne, ze stealth je na ukor obratnosti, muze mit pravdu, pokud se to pak bude snazit prenest na 4 gen stroje, tedy stealth=nizsi obratnost nez napr. F16 tak je uplne vedle.

    Kompromisy v konstrukci F35 poskytuji zhorseni/zlepseni vuci hypotetickemu stroji stavenemu LM ve stejne dobe jako F35 pro jinou roli a s jinymi pozadavky a ne vuci strojum s konstrukci 10-30let zpatky....

    V BFM neni zadny 4gen v bojove konfiguraci, co by mohl F35 povazovat za snadnou korist a ve vetsine pripadu to bude presne naopak...

  • Jirosi
    09:16 28.07.2018

    Mně spíše přijde, že USA se rozhodnou pragmaticky a udrží linku. Přece jen žádné jiná takto výkoné stroje u sebe už nevyrábí. Minimálně do příchodu další generace výkoných strojů. Protože je to levnější než, obnovovat F-22. Když jen modernizace a odladění by možná spolknula více než celý tenhle nákup F-15. Ale letectvo by dostalo bezkonkureční stroje.

  • KOLT
    06:45 28.07.2018

    F-15 může docela dobře fungovat jako mula, což je možná důvod, proč o pořízení dalších kusů IAF uvažovala. Kdyby skutečně vznikla verse Silent Eagle, mělo by to i tu výhodu, že by teoreticky mohla letět blíž za F-35. Jenže jako mula by nesla zbraně i externě, což by ji zase prozrazovalo na větší vzdálenost.

    Docela by mě zajímalo, jestli se někdo nezabývá otázkou vytvoření stealth muly (něco na způsob X-47B) s velkou interní zásobou munice, která by létala jen kousek za F-35 (a podobnými) a sloužila jako jejich zbrojnice.

  • janusinko
    01:27 28.07.2018

    Shania:
    Presne si to vystihol, môžeme sa tu baviť a porovnávať stíhačky, ale keďže so žiadnou z nich tu nemá nikto prakcké skúsenosti, tak sú to všetko iba dohady.
    I keď niečo pravdy by mohlo byť na tom, že stealth experience sú na úkor nižšej manévrovateľnosti a rýchlosti. Z toho mi potom vychádza, že na blízky manévrový boj sú lepšie malé, obratné F-16 Block xx a na väčšie vzdialenosti naopak F-35x.

  • Shania
    23:15 27.07.2018

    janusinko: to porovnava nejakej bloger a skoro vse co tam ma je spatne....

    krasa na tom je, ze se muzes sam presvedcit, co se za ty dva roky zmenilo.

    140 FS prave dostala dvanactou F35A.
    Zadna F15 SE neni a nebude... jak tu vidis tak ted je to F15X.
    Hlavni duvod proc izrael chce dalsi F15 je ( a to jeste hlavne stara D zadara od USAF), ze pri tom chteji modernizovat i stare stroje, ktere to nutne potrebuji a tohle max opozdi nakup F35 pro dalsi letky.

    PS samozdrejme v kazdem letectvu mas celou radu lidi co preferuji neco jineho... vetsinou maji ale jedno spolecne a to nulovou zkusenost s F35...

  • janusinko
    20:08 27.07.2018

    Pla-men:
    Nebol by som si až tak istý, Izraelčania porovnávajú F-15 Silent Eagle vs F-35 a jednu z týchto možností preferujú :)

    https://www.debka.com/israel-p...

  • Gibon
    18:17 27.07.2018

    Vzhladom na napisane skusenosti z cvicenia, v podstate staci mat letky zlozene v pomere 5:1? Mozno dokonca 10:1? F35 vpredu ako vyhladavac cielov a ostatne v podstate ako nosice zbrani?

    To je vlastne aj cielom robotizacie F-16, ktore by mali byt vedene clovekom pilotovanou F35.

  • logik
    14:50 27.07.2018

    Luky: "Obecně nic proti, ale zrovna v takovém případě mi až tak praktické nepřijde operovat daleko před formací."

    Proč ne?
    1) Kdyby šlo něco špatně (např. REB nefungoval), tak F35 mohla sundat nejvíce rizikové F16 a tím svým parťákům zachránit triko (anebo aspoň z prohry udělat plichtu). Growler za formací F16 by mohl leda tak koukat, jak podléhají přesile.

    2) REB je tím účinnější, čím je veden z větší blízkosti. Tedy Growler by měl daleko větší šanci na neúspěch.

  • Pla-men
    14:33 27.07.2018

    Taky si můžou vybrat jiné Us zbraně a to že, šli do f35 prostě lecos naznacuje

  • Pla-men
    14:29 27.07.2018

    Luky: Přesně tohle jsem čekal :-) Na druhou stranu Izrael je permanentně v ohrožení a možnost jeho zničení si žádný okolní stát nenechá ujít. Tak předpokládám, že to se svou obranou myslí vážně ;-)

Stránka 1 z 2