Americké letectvo zvažuje nákup nových stíhaček F-15X

Dvojice letounů F-15E Strike Eagle; větší foto / USAF

Na základě poptávky amerického letectva (USAF) firma Boeing připravila koncept modernizované verze víceúčelové stíhačky F-15E Strike Eagle. Nový letoun F-15X je určen jako přímá náhrada za několik desítek let staré stíhačky F-15C/D Eagle. Hlavní výhodou F-15X jsou nízké pořizovací/provozní náklady a rychlá začlenitelnost do současné infrastruktury USAF.

Nedávno jsme psali o zmrazení nákupu ruských stíhaček páté generace Su-57 a o ruském příklonu k letounům čtvrté generace Su-35. V případě Spojených států nedojde k zastavení nákupu stíhaček páté generace F-35, ale USAF rovněž uvažuje o opětovném nákupu stíhaček čtvrté generace, v americkém případě stíhaček F-15.

 

 

První F-15 vzlétla před více než 45 lety. V současné době však výroba tohoto legendárního stroje stále běží. Nejnovější verzi F-15SA si objednala Saúdská Arábie a F-15QA sousední Katar. Jak saúdská ta katarská F-15 vycházejí z víceúčelové varianty F-15E Strike Eagle.

V současné době výrobní linka F-15 v Saint Louis má zakázky až do roku 2022. Ale ani poté nemusí přijít konec výroby. Podle webu The Drive americké letectvo v tichosti oslovilo na počátku roku 2017 firmy Boeing a Lockheed Martin k předložení nabídky „letadla se schopností se bez problémů zapojit do stávající infrastruktury letectva,“ které „bude nákladově efektivní, jak z hlediska provozu, tak z hlediska nákupu.“
 

Letectvo žádá letoun využívající osvědčené technologie (nízké riziko růstu ceny a zdržení programu). Letoun nesmí být považován jako konkurent víceúčelových F-35 Lightning II, ale především jako dostupný doplněk tam, kde se neočekává silné působení (vícevrstvé a integrované) protivzdušné obrany nepřítele.
 

Hlavním cílem tohoto úsilí je udržet bojové schopnosti rychle stárnoucí a zmenšující se flotily amerických bojových letadel. USAF po rozpadu Sovětského svazu provozovalo 134 bojových letek, nyní pouze 55 ‒ cílem je zvednout počet letek na 60.

 

Problém však je, že jediný nový dostupný bojový letoun je F-35 Lightning II. Výroba F-35 jde ale relativně pomalu a letoun navíc dalece přesahuje pořizovací a provozní náklady jak jednomotorových stíhaček F-16, tak dokonce i dvoumotorových F-15. Nemluvě o tom, že americké letectvo musí investovat další miliardy dolarů do vybudování nesmírně komplexního ekosystému udržujícího flotilu F-35 bojeschopnou.

 

Situace je o to horší, že v příštím desetiletí má dojít k vyřazení 236 čistokrevných stíhaček F-15C/D. Naopak 257 víceúčelových stíhaček F-15E Strike Eagle prochází generální opravou a modernizací (nové zbraně, vylepšený radiolokátor a avionika, nové systémy radioelektronického boje). F-15E zůstanou ve výzbroji i po roce 2040.

 

Z důvodu pomalého zavádění nových a drahých F-35, spolu s rychle stárnoucí flotilou současných letadel (dáno také velkým operačním tempem letectva) USAF zvažuje nákup letadel na základě platformy čtvrté generace.

 

Ostatně k podobnému kroku přistoupilo americké námořnictvo z důvodu několikaletého zpoždění dodávek námořních stíhaček F-35C Lightning II. V návrhu na rozpočet Pentagonu pro FY2019 se počítá s nákupem 24 nových F/A-18E/F Super Hornet. Celkově námořnictvo do roku 2023 poptává 110 nových Super Hornetů.

 

USAF nekoupilo žádný nový letoun čtvrté generace (F-15 a F-16) od roku 2001. Letectvo navíc donedávna na letounech F-15 a F-16 neprovádělo ani větší modernizace, protože se soustředilo na vývoj a nákup letounů páté generace F-22A Raptor a F-35 Lightning II.

 

Boeing k řešení problému s klesajícím počtem letadel nabízí víceúčelový F-15X. USAF uvažuje o F-15X především jako o možné náhradě za čistokrevné stíhačky F-15C/D ‒ ty mají být z aktivní služby vyřazeny po roce 2025. Další možností je F-15C/D nahradit modernizovanými F-16. Není však třeba připomínat, že jednomotorová F-16 má výrazně menší bojové schopnosti (nižší nosnost, dolet, chudší senzory a avioniku) než F-15.

 

Stíhačka F-15X je svým vzhledem k nerozeznání od F-1E Strike Eagle, ale o to podstatnější jsou změny uvnitř. Podle The Drive F-15X vychází z katarské verze F-15QA. Celkově přitom verze „X“ využije upgradů, které financovali zahraniční zákazníci ‒ Saúdská Arábie, Katar, Singapur a Jižní Korea společně za posledních deset let vynaložil zhruba pět miliard dolarů na vývoj nových technologií pro své stíhačky F-15.

 

Provoz stíhaček ze základny Seymour Johnson Air Force Base

 

Jednomístná stíhačka F-15X (F-15E je dvoumístná) dokáže využít veškeré letecké vybavení USAF a plynule se začlenit do provozního ekosystému F-15C/D a F-15E.

Nákupní cena F-15X není známa, ale má být výrazně nižší než v případě F-35A Lightning II. Díky konstručním úpravám, jako použití robustnějšího křídla (větší životnost a nižší nároky na servis), náklady za letovou hodinu dosahují „pouze“ 27 000 dolarů, výrazně níže než stojí letová hodina F-15C/D (42 000 dolarů).

 

Robustní konstrukce draku F-15X poskytuje neuvěřitelnou životnost 20 000 letových hodin, třikrát více než nabízejí současné bojové letouny. Letouny F-15X tak mohou teoreticky létat až 80 let.

 

Klíčové změny jsou samozřejmě uvnitř ‒ F-15X získá přepracovaný kokpit s jedním velkým displejem, přilbu s průhledovým displejem JHMCS II, radiolokátor APG-82 AESA, nejnovější avioniku včetně počítače pro řízení mise, nový nízkoprofilový head-up displej, nejnovější komunikační vybavení, systémy včasné výstrahy, prostředky radioelektronického boje, kontejner s infračerveným čidlem (IRST), atd. atd.

 

V případě výzbroje se počítá s novými křížovými pylony, díky kterým může F-15X (podobně jako F-15QA a F-15SA) nést až 16 střel vzduch-vzduch středního doletu AMRAAM. Alternativně F-15X např. pojme 25 přesných pum StormBreaker (SDB II) a osm střel AMRAAM, případně při stejném počtu střel AMRAAM až sedm tunových pum JDAM. Celkově lze pod křídla a trup F-15X zavěsit více než 13 000 kg výzbroje, včetně protilodních zbraní (vývoj této schopnosti zaplatili zahraniční zákazníci). 

 

Zda americké letectvo nahradí vyřazované F-15C/D za nové F-15X není jasné. Podle magazínu The Drive, který se odvolává na svůj zdroj v průmyslu, však USAF o nákupu F-15X velmi vážně uvažuje. Ostatně již jen nízké provozní náklady konstrukčně „vymazlené“ F-15X jsou pádným argumentem.
 

Výrobní linka v St. Louis dokáže vyrábět až několik desítek F-15 ročně a lze tedy relativně rychle doplňovat flotilu amerického letectva.
 

Zdroj: The Drive, The Defense One

Nahlásit chybu v článku


Související články

Americké letectvo zvažuje vyřadit stíhačky F-15C/D Eagle

Podle webu Air Force Times americké letectvo (US Air Force) vede vážné debaty o možném vyřazení ...

Stíhačka F/A-18 Advanced Super Hornet proti F-35C

Podle magazínu Defense One firma Boeing spustila kampaň proti programu stíhaček F-35C Lightning II ...

Izrael uvažuje o dalších stíhačkách F-15I “Ra'am”

Izraelské letectvo IAF (Israel Air Force) již závazně objednalo 50 víceúčelových stealth stíhaček ...

Vylepšené F/A-18E/F Super Hornet místo F-35C Lightning II

Rozpočet Pentagonu pro fiskální rok 2019 (FY2019) počítá s nákupem dalších 24 námořních stíhaček ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Lightgray
    02:17 08.07.2020

    Je objednáno asi 8 letadel, má následovat asi 120+ dalších. Motory budou v prvních sériích firmy GE, F-110 GE-129. Dvoumístná varze vycházela levněji než jednomístná, navíc ...Zobrazit celý příspěvek

    Je objednáno asi 8 letadel, má následovat asi 120+ dalších.
    Motory budou v prvních sériích firmy GE, F-110 GE-129.
    Dvoumístná varze vycházela levněji než jednomístná, navíc nejspíše bude používat nové zbraně dlouhého doletu.
    Měla by postupně nahrazovat olétané draky F-15C/D.
    V čisté konfiguraci Air Superiority se vyrovná F-15C, navíc se počítá s IRST a dalšími moderními senzory.
    U F-15C se toto taky plánovalo, ale bylo to kongresem seškrtáno ve prospěch podpory F-15EX.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    10:01 30.01.2020

    objednávají: https://www.yahoo.com/news/nea... Zobrazit celý příspěvek

    objednávají:
    https://www.yahoo.com/news/nea... Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    05:20 02.08.2018

    Rimr71: " A v reálném létání jsou situace, kdy potřebuješ změnu směru, ale nepotřebuješ ten tah. Při přistání, při skupinovém letu, při tankování" Letadlo, letí jen díky ...Zobrazit celý příspěvek

    Rimr71: " A v reálném létání jsou situace, kdy potřebuješ změnu směru, ale nepotřebuješ ten tah. Při přistání, při skupinovém letu, při tankování"

    Letadlo, letí jen díky motorům. Tedy i při tankování letí letadlo na 70% tahu! I přistání neprobíhá bez plynu.

    "Zajímalo by mě, jak už mají zvládnutou řiditelnost u stroje bez směrovek."

    Ptal si se na tohle, ne na obrazek(ilustrační). A to opravdu řeší vektorování, samozdřejmě přes počítač. Tedy pro pilota, žádný rozdíl.. Ten už vymyslí jak upravit směr a intenzitu výtoku, aby nestoupla dopředná rychlost, ale letadlo se natočilo k základním osám.Skrýt celý příspěvek

  • RiMr71
    16:21 31.07.2018

    Jirosi, nerozumím úplně reči tvého kmene, ale už jen krátce - problém s vektorováním tahu je ten, že k tomu potřebuješ ten tah. A v reálném létání jsou situace, kdy potřebuješ ...Zobrazit celý příspěvek

    Jirosi, nerozumím úplně reči tvého kmene, ale už jen krátce - problém s vektorováním tahu je ten, že k tomu potřebuješ ten tah. A v reálném létání jsou situace, kdy potřebuješ změnu směru, ale nepotřebuješ ten tah. Při přistání, při skupinovém letu, při tankování...
    Když už tedy (opakovaně) pominu fakt, že na zmiňovaném obrázku evidentně horizontální vektorování není.Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    20:04 30.07.2018

    Logic: Pokud znáš letadlo co používá "hlavní" část k nosné plochy k manévrovaní ve vysokých "G" ok. Ale myslím, že ho neznáš.. Zato jsme všichni viděli jaké šíleností předvádí Su ...Zobrazit celý příspěvek

    Logic: Pokud znáš letadlo co používá "hlavní" část k nosné plochy k manévrovaní ve vysokých "G" ok. Ale myslím, že ho neznáš..
    Zato jsme všichni viděli jaké šíleností předvádí Su vylepšená o vektoraci tahu.

    Hlavní část část k nosné ploch, je to co drží letadlo ve vzduchu. A pomáhá mu při prudkých obratech. Ale tu nikdo neodstraňuje, jinak by to neletělo.Skrýt celý příspěvek

  • juhelak
    19:09 30.07.2018

    Shania : diky za info. až na to zavedení laseru bych ale řekl ze hodne konceptu oznacujících se za 6. generaci bude nanejvýš 5+ ( lepsi motor, lepsi dolet, stavajici koncepce).

    Shania : diky za info. až na to zavedení laseru bych ale řekl ze hodne konceptu oznacujících se za 6. generaci bude nanejvýš 5+ ( lepsi motor, lepsi dolet, stavajici koncepce).

  • logik
    18:55 30.07.2018

    Jirosi: s odpuštěním, ale tvrdíš blbiny. Aerodynamická síla je daleko větší, než jaké jsou schopny vygenerovat proudové motory. Důkazem toho je to, že se nedělají VTOL ...Zobrazit celý příspěvek

    Jirosi: s odpuštěním, ale tvrdíš blbiny. Aerodynamická síla je daleko větší, než jaké jsou schopny vygenerovat proudové motory. Důkazem toho je to, že se nedělají VTOL letadla.

    Takže vektorování tahu nemá ani zdaleka potenciál nahradit řídící plochy letadla.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    17:27 30.07.2018

    @janusinko
    ....nebo možná F-32 Hubba Bubba (aka kreveťák)

    @janusinko
    ....nebo možná F-32 Hubba Bubba (aka kreveťák)

  • Jirosi
    17:20 30.07.2018

    RiMr71: Zvládne víc, souhlas. Výškovky jsou závislé na proudění vzduchu. Motory generují sílu tahem.

    RiMr71: Zvládne víc, souhlas. Výškovky jsou závislé na proudění vzduchu. Motory generují sílu tahem.

  • RiMr71
    16:51 30.07.2018

    ...tak jednak vektorování tahu nezvládne "vše co dělají výškovky" resp. ve všech režimech letu a druhak ten koncept postovaný Rasem evidentně horizontální vektorování nemá, jestli ...Zobrazit celý příspěvek

    ...tak jednak vektorování tahu nezvládne "vše co dělají výškovky" resp. ve všech režimech letu a druhak ten koncept postovaný Rasem evidentně horizontální vektorování nemá, jestli vůbec i vertikální...Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    16:26 30.07.2018

    RiMr71: Vše co zvládají výškovky, směrovky jde nahradit "vektorováním" tahu (2D-výškovka(F22), 3D- výškovka i směrovka(SU))

    RiMr71: Vše co zvládají výškovky, směrovky jde nahradit "vektorováním" tahu (2D-výškovka(F22), 3D- výškovka i směrovka(SU))

  • RiMr71
    15:49 30.07.2018

    Zajímalo by mě, jak už mají zvládnutou řiditelnost u stroje bez směrovek. Přece jen něco jiného je B-2 a něco jiného tento letoun, který by přece jen nějakou, i když modifikovanou, ...Zobrazit celý příspěvek

    Zajímalo by mě, jak už mají zvládnutou řiditelnost u stroje bez směrovek. Přece jen něco jiného je B-2 a něco jiného tento letoun, který by přece jen nějakou, i když modifikovanou, akrobacii měl zvládnout. Jasně že FBW atd atd, ale fyzika je fyzika a pokud se veškeré manévrování provádí změnou mechanizace křídla (+ případně nějakých těch předních ploch), pro některé manévry by to mohl být problém, resp. ztráty na vztlaku by mohly být překvapivé - mám na mysli, když funkci směrovky(vek) bude suplovat křídlo. A zajímá mě to jako pilota.
    Například "let na uchu" kdy směrovky plní funkci výškovky a zvedají čumák, souvrat, bočení při bočním větru, skluz... ustálená zatáčka která není ani výkluzová ani skluzová... neříkám, že to nejde, jen by mě konkrétně zajímalo jak :)
    Jestlipak by tahle B-52 přistála bez směrovky? :) (vtip, pro jistotu...)
    https://youtu.be/TCUHQ_-l6Qg... Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    13:52 29.07.2018

    Shania: Manévrovatelnost se zvýší, ale bude to díky motorům a rychlejšímu získání rychlosti, pro další manévr. Ono s většími "G" je problém. Z jedné strany sice jsou lepší ...Zobrazit celý příspěvek

    Shania: Manévrovatelnost se zvýší, ale bude to díky motorům a rychlejšímu získání rychlosti, pro další manévr.

    Ono s většími "G" je problém. Z jedné strany sice jsou lepší materiály, ale pokud zvyšujeme "G" roste hmotnost trupu. Což zase zpětně snižuje agilitu, dolet, atd.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    13:26 29.07.2018

    juhelak: 6gen bezpilotni nebude, max bude mozne je pouzit je i bez pilota. Vetsi obratnost taky necekej, bude to pomerne velky stroj ( pozadavek na dolet), takze aby to vydrzelo ...Zobrazit celý příspěvek

    juhelak: 6gen bezpilotni nebude, max bude mozne je pouzit je i bez pilota.

    Vetsi obratnost taky necekej, bude to pomerne velky stroj ( pozadavek na dolet), takze aby to vydrzelo vic jak 9G, byla by cena opavdu vysoka. neni to o tom co vydrzi pilot, ale i konstrukce stroje po hodne dlouhou dobu provozu.

    Navic to uz nejspis ponese aspon nejakou formu alespo obranneho laseru, takze vyssi obratnost neprinasi zadnySkrýt celý příspěvek

  • juhelak
    13:03 29.07.2018

    jak jsou vlastne definovane specifika 6. generace? jedinny generacni skok mi ted prijde prechod na bezpilotni stihacku s nizzsi siluetou a silnejsim motorem který diky absenci ...Zobrazit celý příspěvek

    jak jsou vlastne definovane specifika 6. generace? jedinny generacni skok mi ted prijde prechod na bezpilotni stihacku s nizzsi siluetou a silnejsim motorem který diky absenci kabiny a pilota zvladne provádět manévry s vetsim pretizenim nez by clovek zvladl.. zaroven muze byt mensi..Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    12:53 29.07.2018

    skelet, jo, pravda, Boeing to až pak koupil. Nicméně princip – tedy využití vyvinutého pro jiný program – zůstává :-) Sktuečně pěkná éra (zpoza oceánu) jsou obě pro ATF, tedy ...Zobrazit celý příspěvek

    skelet, jo, pravda, Boeing to až pak koupil. Nicméně princip – tedy využití vyvinutého pro jiný program – zůstává :-)

    Sktuečně pěkná éra (zpoza oceánu) jsou obě pro ATF, tedy (Y)F-22 a YF-23. Nic z toho, co bylo navrhované pro JSF není vysloveně sexy. Nicméně YF-32 mi přijde jednoznačně nejhnusnější. Cool efekt se u mě teda fakt nedostavuje, zato hnuj efekt spolehlivě :-/ Ale každý má holt jiný vkus :-) Mně se třeba F-35 vcelku líbí, byť, jak píše Shani, má své lepší a horší úhly ;-)Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    12:22 29.07.2018

    Janusinko: ani F-35 není nijak krásné letadlo. Je to takový tlustý červ s křidélky. A když vytáhne podvozek, tak je to vypasená bachyně s křidélky. YF-32 aspoň vypadalo jako nové ...Zobrazit celý příspěvek

    Janusinko: ani F-35 není nijak krásné letadlo. Je to takový tlustý červ s křidélky. A když vytáhne podvozek, tak je to vypasená bachyně s křidélky.
    YF-32 aspoň vypadalo jako nové letadlo. Jak by řekl Rase "cool" :)Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    12:08 29.07.2018

    Dokud by bezpečně nevyřešily nasávaní vzduchu při vznášení, tak mohli o kontraktu jen snít.

    Dokud by bezpečně nevyřešily nasávaní vzduchu při vznášení, tak mohli o kontraktu jen snít.

  • janusinko
    12:06 29.07.2018

    X-32 od Boeingu bol riadny humáč... keby sa dostal do výroby, tak by určite dostal prezývku pelikán, kvôli tej obrovskej tlame a tučnému trupu :D

    X-32 od Boeingu bol riadny humáč... keby sa dostal do výroby, tak by určite dostal prezývku pelikán, kvôli tej obrovskej tlame a tučnému trupu :D

  • Shania
    11:51 29.07.2018

    KOLT: je tam vzdy nejaky podil podle poctu predpokladanych objednavek. na konferenci take rikali, ze nejde jen o politiku, ale firma co to dostane musi prokazat ze na to ma. ...Zobrazit celý příspěvek

    KOLT: je tam vzdy nejaky podil podle poctu predpokladanych objednavek. na konferenci take rikali, ze nejde jen o politiku, ale firma co to dostane musi prokazat ze na to ma.

    IAI has produced and delivered to Lockheed Martin 10 Outer Wing sets so far, and plans to deliver a total of 18 sets by the end of 2016. IAI is scheduled to produce a total of 811 pairs of F-35A wings, with a potential value of over $2 billion, by 2034.

    http://www.iai.co.il/2013/3298...

    produkcni f32 by vypadala o dost lip, ale boeing to absolutne nezvlad.

    ---
    F35, vic jak jakekoliv jine letadlo, zalezi na to z jakeho uhlu se na nej divame. Ma naprosto uzasne a taky absolutne hnusne uhly...

    tady jsou videg ty lepsi

    http://www.f-16.net/forum/view... Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 1 z 5