Americké letectvo zvažuje nákup nových stíhaček F-15X

Dvojice letounů F-15E Strike Eagle; větší foto / USAF

Na základě poptávky amerického letectva (USAF) firma Boeing připravila koncept modernizované verze víceúčelové stíhačky F-15E Strike Eagle. Nový letoun F-15X je určen jako přímá náhrada za několik desítek let staré stíhačky F-15C/D Eagle. Hlavní výhodou F-15X jsou nízké pořizovací/provozní náklady a rychlá začlenitelnost do současné infrastruktury USAF.

Nedávno jsme psali o zmrazení nákupu ruských stíhaček páté generace Su-57 a o ruském příklonu k letounům čtvrté generace Su-35. V případě Spojených států nedojde k zastavení nákupu stíhaček páté generace F-35, ale USAF rovněž uvažuje o opětovném nákupu stíhaček čtvrté generace, v americkém případě stíhaček F-15.

 

 

První F-15 vzlétla před více než 45 lety. V současné době však výroba tohoto legendárního stroje stále běží. Nejnovější verzi F-15SA si objednala Saúdská Arábie a F-15QA sousední Katar. Jak saúdská ta katarská F-15 vycházejí z víceúčelové varianty F-15E Strike Eagle.

V současné době výrobní linka F-15 v Saint Louis má zakázky až do roku 2022. Ale ani poté nemusí přijít konec výroby. Podle webu The Drive americké letectvo v tichosti oslovilo na počátku roku 2017 firmy Boeing a Lockheed Martin k předložení nabídky „letadla se schopností se bez problémů zapojit do stávající infrastruktury letectva,“ které „bude nákladově efektivní, jak z hlediska provozu, tak z hlediska nákupu.“
 

Letectvo žádá letoun využívající osvědčené technologie (nízké riziko růstu ceny a zdržení programu). Letoun nesmí být považován jako konkurent víceúčelových F-35 Lightning II, ale především jako dostupný doplněk tam, kde se neočekává silné působení (vícevrstvé a integrované) protivzdušné obrany nepřítele.
 

Hlavním cílem tohoto úsilí je udržet bojové schopnosti rychle stárnoucí a zmenšující se flotily amerických bojových letadel. USAF po rozpadu Sovětského svazu provozovalo 134 bojových letek, nyní pouze 55 ‒ cílem je zvednout počet letek na 60.

 

Problém však je, že jediný nový dostupný bojový letoun je F-35 Lightning II. Výroba F-35 jde ale relativně pomalu a letoun navíc dalece přesahuje pořizovací a provozní náklady jak jednomotorových stíhaček F-16, tak dokonce i dvoumotorových F-15. Nemluvě o tom, že americké letectvo musí investovat další miliardy dolarů do vybudování nesmírně komplexního ekosystému udržujícího flotilu F-35 bojeschopnou.

 

Situace je o to horší, že v příštím desetiletí má dojít k vyřazení 236 čistokrevných stíhaček F-15C/D. Naopak 257 víceúčelových stíhaček F-15E Strike Eagle prochází generální opravou a modernizací (nové zbraně, vylepšený radiolokátor a avionika, nové systémy radioelektronického boje). F-15E zůstanou ve výzbroji i po roce 2040.

 

Z důvodu pomalého zavádění nových a drahých F-35, spolu s rychle stárnoucí flotilou současných letadel (dáno také velkým operačním tempem letectva) USAF zvažuje nákup letadel na základě platformy čtvrté generace.

 

F-15X nepochybně využívá technologie konceptu F-15 2040C z roku 2015.

 

Ostatně k podobnému kroku přistoupilo americké námořnictvo z důvodu několikaletého zpoždění dodávek námořních stíhaček F-35C Lightning II. V návrhu na rozpočet Pentagonu pro FY2019 se počítá s nákupem 24 nových F/A-18E/F Super Hornet. Celkově námořnictvo do roku 2023 poptává 110 nových Super Hornetů.

 

USAF nekoupilo žádný nový letoun čtvrté generace (F-15 a F-16) od roku 2001. Letectvo navíc donedávna na letounech F-15 a F-16 neprovádělo ani větší modernizace, protože se soustředilo na vývoj a nákup letounů páté generace F-22A Raptor a F-35 Lightning II.

 

Boeing k řešení problému s klesajícím počtem letadel nabízí víceúčelový F-15X. USAF uvažuje o F-15X především jako o možné náhradě za čistokrevné stíhačky F-15C/D ‒ ty mají být z aktivní služby vyřazeny po roce 2025. Další možností je F-15C/D nahradit modernizovanými F-16. Není však třeba připomínat, že jednomotorová F-16 má výrazně menší bojové schopnosti (nižší nosnost, dolet, chudší senzory a avioniku) než F-15.

 

Stíhačka F-15X je svým vzhledem k nerozeznání od F-1E Strike Eagle, ale o to podstatnější jsou změny uvnitř. Podle The Drive F-15X vychází z katarské verze F-15QA. Celkově přitom verze „X“ využije upgradů, které financovali zahraniční zákazníci ‒ Saúdská Arábie, Katar, Singapur a Jižní Korea společně za posledních deset let vynaložil zhruba pět miliard dolarů na vývoj nových technologií pro své stíhačky F-15.

 

Jednomístná stíhačka F-15X (F-15E je dvoumístná) dokáže využít veškeré letecké vybavení USAF a plynule se začlenit do provozního ekosystému F-15C/D a F-15E.

Nákupní cena F-15X není známa, ale má být výrazně nižší než v případě F-35A Lightning II. Díky konstručním úpravám, jako použití robustnějšího křídla (větší životnost a nižší nároky na servis), náklady za letovou hodinu dosahují „pouze“ 27 000 dolarů, výrazně níže než stojí letová hodina F-15C/D (42 000 dolarů).

 

Provoz stíhaček ze základny Seymour Johnson Air Force Base

 

Robustní konstrukce draku F-15X poskytuje neuvěřitelnou životnost 20 000 letových hodin, třikrát více než nabízejí současné bojové letouny. Letouny F-15X tak mohou teoreticky létat až 80 let.

 

Klíčové změny jsou samozřejmě uvnitř ‒ F-15X získá přepracovaný kokpit s jedním velkým displejem, přilbu s průhledovým displejem JHMCS II, radiolokátor APG-82 AESA, nejnovější avioniku včetně počítače pro řízení mise, nový nízkoprofilový head-up displej, nejnovější komunikační vybavení, systémy včasné výstrahy, prostředky radioelektronického boje, kontejner s infračerveným čidlem (IRST), atd. atd.

 

V případě výzbroje se počítá s novými křížovými pylony, díky kterým může F-15X (podobně jako F-15QA a F-15SA) nést až 16 střel vzduch-vzduch středního doletu AMRAAM. Alternativně F-15X např. pojme 25 přesných pum StormBreaker (SDB II) a osm střel AMRAAM, případně při stejném počtu střel AMRAAM až sedm tunových pum JDAM. Celkově lze pod křídla a trup F-15X zavěsit více než 13 000 kg výzbroje, včetně protilodních zbraní (vývoj této schopnosti zaplatili zahraniční zákazníci). 

 

Zda americké letectvo nahradí vyřazované F-15C/D za nové F-15X není jasné. Podle magazínu The Drive, který se odvolává na svůj zdroj v průmyslu, však USAF o nákupu F-15X velmi vážně uvažuje. Ostatně již jen nízké provozní náklady konstrukčně „vymazlené“ F-15X jsou pádným argumentem.
 

Výrobní linka v St. Louis dokáže vyrábět až několik desítek F-15 ročně a lze tedy relativně rychle doplňovat flotilu amerického letectva.
 

Zdroj: The Drive, The Defense One

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Americké letectvo zvažuje vyřadit stíhačky F-15C/D Eagle

Podle webu Air Force Times americké letectvo (US Air Force) vede vážné debaty o možném vyřazení ...

Stíhačka F/A-18 Advanced Super Hornet proti F-35C

Podle magazínu Defense One firma Boeing spustila kampaň proti programu stíhaček F-35C Lightning II ...

Izrael uvažuje o dalších stíhačkách F-15I “Ra'am”

Izraelské letectvo IAF (Israel Air Force) již závazně objednalo 50 víceúčelových stealth stíhaček ...

Vylepšené F/A-18E/F Super Hornet místo F-35C Lightning II

Rozpočet Pentagonu pro fiskální rok 2019 (FY2019) počítá s nákupem dalších 24 námořních stíhaček ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Jirosi
    05:20 02.08.2018

    Rimr71: " A v reálném létání jsou situace, kdy potřebuješ změnu směru, ale nepotřebuješ ten tah. Při přistání, při skupinovém letu, při tankování"

    Letadlo, letí jen díky motorům. Tedy i při tankování letí letadlo na 70% tahu! I přistání neprobíhá bez plynu.

    "Zajímalo by mě, jak už mají zvládnutou řiditelnost u stroje bez směrovek."

    Ptal si se na tohle, ne na obrazek(ilustrační). A to opravdu řeší vektorování, samozdřejmě přes počítač. Tedy pro pilota, žádný rozdíl.. Ten už vymyslí jak upravit směr a intenzitu výtoku, aby nestoupla dopředná rychlost, ale letadlo se natočilo k základním osám.

  • RiMr71
    16:21 31.07.2018

    Jirosi, nerozumím úplně reči tvého kmene, ale už jen krátce - problém s vektorováním tahu je ten, že k tomu potřebuješ ten tah. A v reálném létání jsou situace, kdy potřebuješ změnu směru, ale nepotřebuješ ten tah. Při přistání, při skupinovém letu, při tankování...
    Když už tedy (opakovaně) pominu fakt, že na zmiňovaném obrázku evidentně horizontální vektorování není.

  • Jirosi
    20:04 30.07.2018

    Logic: Pokud znáš letadlo co používá "hlavní" část k nosné plochy k manévrovaní ve vysokých "G" ok. Ale myslím, že ho neznáš..
    Zato jsme všichni viděli jaké šíleností předvádí Su vylepšená o vektoraci tahu.

    Hlavní část část k nosné ploch, je to co drží letadlo ve vzduchu. A pomáhá mu při prudkých obratech. Ale tu nikdo neodstraňuje, jinak by to neletělo.

  • juhelak
    19:09 30.07.2018

    Shania : diky za info. až na to zavedení laseru bych ale řekl ze hodne konceptu oznacujících se za 6. generaci bude nanejvýš 5+ ( lepsi motor, lepsi dolet, stavajici koncepce).

  • logik
    18:55 30.07.2018

    Jirosi: s odpuštěním, ale tvrdíš blbiny. Aerodynamická síla je daleko větší, než jaké jsou schopny vygenerovat proudové motory. Důkazem toho je to, že se nedělají VTOL letadla.

    Takže vektorování tahu nemá ani zdaleka potenciál nahradit řídící plochy letadla.

  • Luky
    17:27 30.07.2018

    @janusinko
    ....nebo možná F-32 Hubba Bubba (aka kreveťák)

  • Jirosi
    17:20 30.07.2018

    RiMr71: Zvládne víc, souhlas. Výškovky jsou závislé na proudění vzduchu. Motory generují sílu tahem.

  • RiMr71
    16:51 30.07.2018

    ...tak jednak vektorování tahu nezvládne "vše co dělají výškovky" resp. ve všech režimech letu a druhak ten koncept postovaný Rasem evidentně horizontální vektorování nemá, jestli vůbec i vertikální...

  • Jirosi
    16:26 30.07.2018

    RiMr71: Vše co zvládají výškovky, směrovky jde nahradit "vektorováním" tahu (2D-výškovka(F22), 3D- výškovka i směrovka(SU))

  • RiMr71
    15:49 30.07.2018

    Zajímalo by mě, jak už mají zvládnutou řiditelnost u stroje bez směrovek. Přece jen něco jiného je B-2 a něco jiného tento letoun, který by přece jen nějakou, i když modifikovanou, akrobacii měl zvládnout. Jasně že FBW atd atd, ale fyzika je fyzika a pokud se veškeré manévrování provádí změnou mechanizace křídla (+ případně nějakých těch předních ploch), pro některé manévry by to mohl být problém, resp. ztráty na vztlaku by mohly být překvapivé - mám na mysli, když funkci směrovky(vek) bude suplovat křídlo. A zajímá mě to jako pilota.
    Například "let na uchu" kdy směrovky plní funkci výškovky a zvedají čumák, souvrat, bočení při bočním větru, skluz... ustálená zatáčka která není ani výkluzová ani skluzová... neříkám, že to nejde, jen by mě konkrétně zajímalo jak :)
    Jestlipak by tahle B-52 přistála bez směrovky? :) (vtip, pro jistotu...)
    https://youtu.be/TCUHQ_-l6Qg...

  • Jirosi
    13:52 29.07.2018

    Shania: Manévrovatelnost se zvýší, ale bude to díky motorům a rychlejšímu získání rychlosti, pro další manévr.

    Ono s většími "G" je problém. Z jedné strany sice jsou lepší materiály, ale pokud zvyšujeme "G" roste hmotnost trupu. Což zase zpětně snižuje agilitu, dolet, atd.

  • Shania
    13:26 29.07.2018

    juhelak: 6gen bezpilotni nebude, max bude mozne je pouzit je i bez pilota.

    Vetsi obratnost taky necekej, bude to pomerne velky stroj ( pozadavek na dolet), takze aby to vydrzelo vic jak 9G, byla by cena opavdu vysoka. neni to o tom co vydrzi pilot, ale i konstrukce stroje po hodne dlouhou dobu provozu.

    Navic to uz nejspis ponese aspon nejakou formu alespo obranneho laseru, takze vyssi obratnost neprinasi zadny

  • juhelak
    13:03 29.07.2018

    jak jsou vlastne definovane specifika 6. generace? jedinny generacni skok mi ted prijde prechod na bezpilotni stihacku s nizzsi siluetou a silnejsim motorem který diky absenci kabiny a pilota zvladne provádět manévry s vetsim pretizenim nez by clovek zvladl.. zaroven muze byt mensi..

  • KOLT
    12:53 29.07.2018

    skelet, jo, pravda, Boeing to až pak koupil. Nicméně princip – tedy využití vyvinutého pro jiný program – zůstává :-)

    Sktuečně pěkná éra (zpoza oceánu) jsou obě pro ATF, tedy (Y)F-22 a YF-23. Nic z toho, co bylo navrhované pro JSF není vysloveně sexy. Nicméně YF-32 mi přijde jednoznačně nejhnusnější. Cool efekt se u mě teda fakt nedostavuje, zato hnuj efekt spolehlivě :-/ Ale každý má holt jiný vkus :-) Mně se třeba F-35 vcelku líbí, byť, jak píše Shani, má své lepší a horší úhly ;-)

  • skelet
    12:22 29.07.2018

    Janusinko: ani F-35 není nijak krásné letadlo. Je to takový tlustý červ s křidélky. A když vytáhne podvozek, tak je to vypasená bachyně s křidélky.
    YF-32 aspoň vypadalo jako nové letadlo. Jak by řekl Rase "cool" :)

  • Jirosi
    12:08 29.07.2018

    Dokud by bezpečně nevyřešily nasávaní vzduchu při vznášení, tak mohli o kontraktu jen snít.

  • janusinko
    12:06 29.07.2018

    X-32 od Boeingu bol riadny humáč... keby sa dostal do výroby, tak by určite dostal prezývku pelikán, kvôli tej obrovskej tlame a tučnému trupu :D

  • Shania
    11:51 29.07.2018

    KOLT: je tam vzdy nejaky podil podle poctu predpokladanych objednavek. na konferenci take rikali, ze nejde jen o politiku, ale firma co to dostane musi prokazat ze na to ma.

    IAI has produced and delivered to Lockheed Martin 10 Outer Wing sets so far, and plans to deliver a total of 18 sets by the end of 2016. IAI is scheduled to produce a total of 811 pairs of F-35A wings, with a potential value of over $2 billion, by 2034.

    http://www.iai.co.il/2013/3298...

    produkcni f32 by vypadala o dost lip, ale boeing to absolutne nezvlad.

    ---
    F35, vic jak jakekoliv jine letadlo, zalezi na to z jakeho uhlu se na nej divame. Ma naprosto uzasne a taky absolutne hnusne uhly...

    tady jsou videg ty lepsi

    http://www.f-16.net/forum/view...

  • skelet
    11:01 29.07.2018

    btw. YF-32 bylo krutě sexy letadlo. Sice hnusné, ale sexy. F-35 je hezké, ale nemá šmrnc :D

  • skelet
    11:00 29.07.2018

    Kolt: v případě YF-17 nezužitkoval Boeing nic, jelikož v té době s tímto programem neměl nic společného. Byl program Northropu, který se pak spojil s McDonell Douglas, který Northrop následně z programu vyšoupl (dohodli se až soudně).
    Vsoučasné době bych se vůbec nedivil, kdyby se opakovala situace z šedesátých let, kdy byl superkůl F-104, ale mnoho amerických spojenců si jej nemohlo dovolit nebo si ho nezasloužilo, a tak vznikla F-5. Očekávám podobný scénář, který rovněž vznikne od cvičného letounu (program T-X).

  • KOLT
    09:54 29.07.2018

    Shania, díky. Já měl právě dojem, že jsem viděl podobný rozklad, kde Boeing vyráběl podstatnou část draku. Evidentně si to buď blbě pamatuju, nebo pletu s jiným letadlem (F-22?).
    Ještě mě tam zaujala izraelská výroba, ačkoliv Izrael není součástí programu. To vyrábí jen pro svoje éra, nebo pro všechny?

    Rase, YF-23 byl ale počin NG a GD, Boeing jel v F-22. A YF-32 je mimořádně hnusné letadlo ;-) Ta studie 6. generace vypadá o poznání lépe, zvlášť ten nosánek nahoru :-) Mně se co do designu právě líbí věci od NG. Ale protože vyhráli s B-21, dost pochybuju, že by dostali i stíhač...

    Jirosi, jo, na tom něco bude.

    janusinko, ta dohoda byla z doby předběžných testů a měly ji dvě skupiny, jedna pak stála za YF-22, druhá za YF-23. Nicméně ony ty společnosti na vývoj dostávají dost velké peníze od MOD, čili i když prohrají, příliš na tom netratí (jestli vůbec). A získané technologie/design kolikrát použijí jinde, jako třeba právě Boeing, který takhle zužitkoval F/A-18 poté, co prohrál s F-16 soutěž o lehký stíhač.

  • Jirosi
    09:42 29.07.2018

    Jako vize dobrý, ale reálně uvidíme první seriové stroje někdy za 10. let. Takže to co řeší článek je co dělat do té doby. Zda fungovat bez linky na výkoné stíhače. Což v případě, že by začala i další lokální letecká kampaň byl dost hendikep. Nebo zaplatit "pár" dolarů za pokračování linky.

  • Shania
    08:50 29.07.2018

    Boeing mel podil na vyrobe F22 https://www.boeing.com/history...

    U F35 ale myslim nevyrabi nic, tady ma zase dost velky podil NG a dalsi firmy. Tady jsou videt ty vetsi:

    https://forum.keypublishing.co...

  • Rase
    00:34 29.07.2018

    Tento návrh zatím vypadá velice konkurenceschopně:

    http://www.boeingimages.com/Do...

  • Rase
    00:29 29.07.2018

    Boeing je soukromá firma a konstrukci F-15 nejde prodávat donekonečna, potřebují mít v portfóliu nějaký moderní letoun, co můžou nabízet zákazníkům i po roce 2040. Navíc pokud by byla firma úplně odstavena od prodejů armádě USA, tak to blbě ovlivní i akcie firmy atd. Stačí se kouknout jak dopadl MiG, z něhož zůstalo akorát tak jméno. U Boeingu by byla škoda, pokud by už nepracovali na vývoji pilotovaných stíhaček - jejich konstrukce byly vždycky tak nějak inovativnější (možná až moc). Takový YF-23, nebo X-32 měly něco do sebe a tím víc jsem zvědavý co představí / představili nyní.

  • janusinko
    22:11 28.07.2018

    Ono to ale funguje trocha inak. V dokumente o F-22 (tuším je aj na youtube v češtine) bolo na začiatku zadanie s vysokými požiadavkami na nové stíhacie lietadlo. Každému bolo hneď jasné, že takýto projekt bude enormne finančne nákladný a výrobcovia si nemohli dovoliť riskovať fakt, že prídu o peniaze vložené do vývoja, keď napokon v konečnom výbere neuspejú. Preto sa všetky zúčastnené firmy vopred dohodli, že nech vyhrá ktorýkoľvek projekt, tak sa na ňom budú podielať pri výrobe všetci zúčastnení, či už ako hlavný dodávateľ, alebo ako subdodávateľ. Takže si nemyslím, že by mal mať nejaký výrobca obavy o prežitie z dôvodu zákaziek.

  • KOLT
    21:14 28.07.2018

    Určitě by byla škoda, kdyby z toho Boeing vypadl. Na druhou stranu, pokud by se měly udržet jen dva výrobci, tak z té velké trojky by mi zrovna B bylo asi nejméně líto.

    Jinak krom zmíněných letounů bude určitě existovat spousta příležitostí u různých bezpilotních prostředků. Třeba letecké tankery pro námořnictvo jsou aktuální (a Northrop z nich kupodivu vycouval, možná právě kvůli úspěchu s B-21).

  • Rase
    20:39 28.07.2018

    KOLT:
    v ideálním případě by Northrop vyráběl B-21, Lockheed Martin F-35 a Boeing zmíněný letoun 6. generace. LM by v tomhle ale zdánlivě ztrácelo, ale naštěstí letectvo bude mít jiný stroje než námořnictvo. Bylo by tedy nejlepší, pokud by F/A-XX (pro námořnictvo), vyráběl Boeing - dle mého má s námořními letouny víc zkušeností. Pro letectvo F-X by vyráběl LM. Špatné by to asi nebylo i naopak, zkrátka hlavně aby všechny tyto společnosti vyráběly každá jeden velice pokročilý letoun. Čímž by se udržely vývojové kapacity a financování.

  • KOLT
    19:04 28.07.2018

    A Boeing na F-35 vyrábí podstatné části draku a dodává i další technologie. LM je v projektu vysloveně systémový integrátor (čímž na něm pochopitelně také nejvíc vydělá).

    Boeing to má blbé v tom, že nemá žádný pilotovaný stroj 5. generace, zatímco LM 3 (jeden už vyřazený) a NG 1 zavedený, 1 ve vývoji a 1 zanechaný v pokročilé fázi vývoje. Pokud by B nezískal kontrakt na výkonnou stíhačku 6. generace (nástupce F-22), ujede mu v tomhle segmentu vlak asi už úplně. Ponecháním alespoň linky na výrobu F-15 a F/A-18 a díky jejich modernizacím neztrácí B tak úplně kontakt.

  • Shania
    18:42 28.07.2018

    madrabbit: lockmart byl vyrobce f22... pripomnel jsi mi APA: LM jsou svine a F35 je nahovno, ale potrebujeme koupit F22 ( ktery vyrabi taky LM):D

  • janusinko
    18:41 28.07.2018

    madrabbit:
    Pokiaľ viem, tak aj projekt F-22 bol pod hlavičkou Lockheed Martin so zapojením subdodávateľov. Ale zrejme výroba F-35 sa vyplatí viac.

  • madrabbit
    18:24 28.07.2018

    Jirosi: Za vším hledej lobbing. Lockheed (výrobce F-35) loboval za "výborný" nápad zrušit Boeingu linku na F-22 - v rámci zabezpečení, aby se neobjednávaly další stroje. A linka měla být zakonzervována. Problém je v tom, že významné komponenty výrobní linky se jaksi někam ztratily a obnovit výrobu F-22 je v současnosti ekonomicky mimo realitu - a tak se bude vyrábět F-35 :-D

  • Jirosi
    17:22 28.07.2018

    Rase: "Datum: 28.07.2018 Čas: 09:26"

    Myslím, že chybu z uzavřením linky na výkoný stíhač, už si vyzkoušeli z F-22.
    Teď mají jen F-15, a tu si podle mně udrží do příchodu nového výkoného stroje. Super velmoc nemající funkční výrobní linku na výkoné stíhače, to by si tam snad nikdo nedovolil.

  • Rase
    17:01 28.07.2018

    Tak pokud jde o Izrael, tak ten plánuje nakoupit, v rámci balíku letounů za 11 mld dolarů, rovněž nejmodernější F-15IA (Izrael Advanced). Nákup bude financován z prostředků americké vojenské pomoci, která v příštím desetiletí vychází na přibližně 3,8 mld dolarů ročně. Nákup bude zahrnovat rovněž nové CH-53 Sea Stallion, CH-47 Chinook a V-22 Osprey a letecký tanker postavený na základě letounu Boeing 767. Od konkurenčního Lockheed Martin nedávno izraelci zakoupili 100 F-16 a dalších 50 F-35. Izrael ještě dostává obdobnou finanční podporu z Německa, kde většinou nakupují ponorky atd. Nutno podotknout, že Izrael není jediný kdo tuto finanční podporu z USA dostává. Je zde totiž i Egypt, Jordánsko a podobně, které myslím dostávají obdobný balík financí.

  • Shania
    16:09 28.07.2018

    janusinko: je to sranda, kdyz JSF mela mit nizsi cenu nez F16, ale pri tom to byl velmi ambiciozni projekt s radou nevyzkousenych technologii.

    Ale obecne ano, F22 je vyssi trida, F35 ma ale par vyhod.

    je mladsi, takze tu mas nedocenitelne zkusenosti z vyroby a provozu nejen F22, ale i B2 a cele rady dalsich technologii...

    Novy RAM a celkove pokrocilejsi konstrukce zajistuje nizsi RCS nez ma F22.
    F22 se ukazala jako dost slozita a nakladna na modernizaci a tak ty probihaji relativne pomalu. F35 se proti tomu (a v podstate i jinym strojum) bude modernizovat bleskovym tempem.

    Nejvetsi vyhoda F22 je schopnost kratce operovat v rychlostech nad mach 1,6 a v 60k ft.

    F35 je cennove dostupna jen diky masove vyrobe, automatizaci a radikalnich zmenach ve vycviku a udrzbe.

    Absolutne nejvetsi prinos F35 je, ze je uz primo stavena na netcentrickou valku. Tedy schopnost sromazdovat, vyhodnocovat a sdilet vysoce detailni informace.

  • janusinko
    15:27 28.07.2018

    KOLT:
    Super, že sa tu človek dozvie aj nejaké to info z praktickej stránky. Doteraz to boli len informácie na úrovni teórie. Myslím, že prvá zmienka o JSF (F-35), ktorú som čítal bola v časopise ATM niekedy pred snáď aj 20-timi rokmi a tam o F-35 písali ako o stíhačke na nižšej úrovni (technicky aj technologicky) ako F-22 vzhľadom na to, že má ísť o náhradu masovky akou F-16 určite je. Naopak F-22 mala byť úplná špička ako použitím stealth technológií, tak aj výkonmi.

  • KOLT
    14:16 28.07.2018

    janusinko, nicméně už z několik zdrojů zaznělo, že ve výsledku je F-35 více stealth než F-22, pravděpodobně díky RAM. F-22 má výhodu většího radaru, nicméně F-35 zase novějších algoritmů (jejich přenos zpět na F-22 je technicky velmi náročná záležitost, v případě zájmu mohu osvětlit) – podle nějakých poznámek z cvičení zvládly F-35 rušit radary Raptorů, čili ta SW a REB převaha bude spíš na straně F-35.

    Hlavní důvod, proč není F-22 vývozní artikl, je to, že u něj nebyl od začátku kladen důraz na utajení technologií "in-situ" – zjednodušeně řečeno, pokud máte přístup k HW, relativně snadno o něm (a asi i o SW) získáte dost informací. U F-35 by toto mělo být více pohlídáno. K tomu připočtěte, že F-22 prostě byla první, čili Amíci když zjistili, jak velký gamechanger to je, nechtěli ji pustit. F-35 se naopak rozhodli vyvíjet se spojenci, protože z předchozích programů věděli, že vyvinout takové letadlo na vlastní náklady, je i pro ně dost velké sousto. Suma sumárum, mám dojem, že zakázanému exportu F-22 se dává větší význam, než ve skutečnosti má.

  • janusinko
    14:01 28.07.2018

    Aloha:
    Podľa dostupných informácií sa na F-22 aplikovali stealth vlastnosti vo väčšej miere ako u F-35, aj z toho dôvodu nie je F-22 exportným artiklom. A vzhľadom na to, že obe stíhačky majú +/- rovnaký radar, tak by mala byť výhoda na strane F-22. Koniec koncov F-22 bola od začiatku vyvíjaná na vybojovanie vzdušnej nadvlády. F-35 bola projektovaná na základe trochu inej filozofie.

  • Aloha
    12:53 28.07.2018

    Mě by zajímalo, jestli už někdo zkusil podobně cvičně boj F-22 vs F35. Jestli to u 5.gen bude opravdu tak, že se nebudou schopné na dálku detekovat a opět se to vrátí k dogfightu .

  • Rase
    09:26 28.07.2018

    Jirosi:
    Japonci tvrdili, že hybrid F-22 a F-35 by je vyšel na 177 mil dolarů za kus. Jsem zvědavý jaká bude cenu za F-15X a jak na tom bude v porovnání cena / výkon, právě proti novovýrobě překopané F-22. Osobně si myslím, že pro F-15X hraje hlavně fakt, že by byly dodané dřív a asi i trochu levnější provoz než F-22, ale zase lepší výkony než F-35 (má jeden motor). Osobně beru myšlenku nákupu F-15X jen jako provizorium a nebyl bych si úplně jistý, zda je opravdu pořídí.

  • Shania
    09:17 28.07.2018

    janusinko: Lidi co maji realne zkusenosti s F35 jsou uz tisice, staci poslouchat co rikaji...

    jen 4 prispevky pod tim tvym mas realne zkusenosti jak si f35 vede proti f16... a to i v BFM... a to se piloti teprve uci co vse si muzou dovolit... aby meli vubec sanci proti nezkusenym pilotum, tak stroje jako f15/16 musi byt v ciste konfiguraci... tedy nemaji ani dost paliva ani rakety... a oba stroje v ciste konfiguraci jsou porad absolutni spicka v energeticke manevrovatelnosti.

    kdyz ti nekdo rekne, ze stealth je na ukor obratnosti, muze mit pravdu, pokud se to pak bude snazit prenest na 4 gen stroje, tedy stealth=nizsi obratnost nez napr. F16 tak je uplne vedle.

    Kompromisy v konstrukci F35 poskytuji zhorseni/zlepseni vuci hypotetickemu stroji stavenemu LM ve stejne dobe jako F35 pro jinou roli a s jinymi pozadavky a ne vuci strojum s konstrukci 10-30let zpatky....

    V BFM neni zadny 4gen v bojove konfiguraci, co by mohl F35 povazovat za snadnou korist a ve vetsine pripadu to bude presne naopak...

  • Jirosi
    09:16 28.07.2018

    Mně spíše přijde, že USA se rozhodnou pragmaticky a udrží linku. Přece jen žádné jiná takto výkoné stroje u sebe už nevyrábí. Minimálně do příchodu další generace výkoných strojů. Protože je to levnější než, obnovovat F-22. Když jen modernizace a odladění by možná spolknula více než celý tenhle nákup F-15. Ale letectvo by dostalo bezkonkureční stroje.

  • KOLT
    06:45 28.07.2018

    F-15 může docela dobře fungovat jako mula, což je možná důvod, proč o pořízení dalších kusů IAF uvažovala. Kdyby skutečně vznikla verse Silent Eagle, mělo by to i tu výhodu, že by teoreticky mohla letět blíž za F-35. Jenže jako mula by nesla zbraně i externě, což by ji zase prozrazovalo na větší vzdálenost.

    Docela by mě zajímalo, jestli se někdo nezabývá otázkou vytvoření stealth muly (něco na způsob X-47B) s velkou interní zásobou munice, která by létala jen kousek za F-35 (a podobnými) a sloužila jako jejich zbrojnice.

  • janusinko
    01:27 28.07.2018

    Shania:
    Presne si to vystihol, môžeme sa tu baviť a porovnávať stíhačky, ale keďže so žiadnou z nich tu nemá nikto prakcké skúsenosti, tak sú to všetko iba dohady.
    I keď niečo pravdy by mohlo byť na tom, že stealth experience sú na úkor nižšej manévrovateľnosti a rýchlosti. Z toho mi potom vychádza, že na blízky manévrový boj sú lepšie malé, obratné F-16 Block xx a na väčšie vzdialenosti naopak F-35x.

  • Shania
    23:15 27.07.2018

    janusinko: to porovnava nejakej bloger a skoro vse co tam ma je spatne....

    krasa na tom je, ze se muzes sam presvedcit, co se za ty dva roky zmenilo.

    140 FS prave dostala dvanactou F35A.
    Zadna F15 SE neni a nebude... jak tu vidis tak ted je to F15X.
    Hlavni duvod proc izrael chce dalsi F15 je ( a to jeste hlavne stara D zadara od USAF), ze pri tom chteji modernizovat i stare stroje, ktere to nutne potrebuji a tohle max opozdi nakup F35 pro dalsi letky.

    PS samozdrejme v kazdem letectvu mas celou radu lidi co preferuji neco jineho... vetsinou maji ale jedno spolecne a to nulovou zkusenost s F35...

  • janusinko
    20:08 27.07.2018

    Pla-men:
    Nebol by som si až tak istý, Izraelčania porovnávajú F-15 Silent Eagle vs F-35 a jednu z týchto možností preferujú :)

    https://www.debka.com/israel-p...

  • Gibon
    18:17 27.07.2018

    Vzhladom na napisane skusenosti z cvicenia, v podstate staci mat letky zlozene v pomere 5:1? Mozno dokonca 10:1? F35 vpredu ako vyhladavac cielov a ostatne v podstate ako nosice zbrani?

    To je vlastne aj cielom robotizacie F-16, ktore by mali byt vedene clovekom pilotovanou F35.

  • logik
    14:50 27.07.2018

    Luky: "Obecně nic proti, ale zrovna v takovém případě mi až tak praktické nepřijde operovat daleko před formací."

    Proč ne?
    1) Kdyby šlo něco špatně (např. REB nefungoval), tak F35 mohla sundat nejvíce rizikové F16 a tím svým parťákům zachránit triko (anebo aspoň z prohry udělat plichtu). Growler za formací F16 by mohl leda tak koukat, jak podléhají přesile.

    2) REB je tím účinnější, čím je veden z větší blízkosti. Tedy Growler by měl daleko větší šanci na neúspěch.

  • Pla-men
    14:33 27.07.2018

    Taky si můžou vybrat jiné Us zbraně a to že, šli do f35 prostě lecos naznacuje

  • Pla-men
    14:29 27.07.2018

    Luky: Přesně tohle jsem čekal :-) Na druhou stranu Izrael je permanentně v ohrožení a možnost jeho zničení si žádný okolní stát nenechá ujít. Tak předpokládám, že to se svou obranou myslí vážně ;-)

  • Shania
    14:13 27.07.2018

    Tady je original: While a lot of missions are conducted with the JOTT partners, the Dutch F-35s periodically y with the 148th Fighter Squadron ‘Kickin’ Ass’, the RNLAF’s F-16 training unit in Tucson, Arizona, to evaluate and validate new tactics. ‘The ¬ rst time we got to test all these advanced capabilities to their fullest potential was about a year ago, with and against our F-16s in Tucson,’ says Knight.

    ‘The initial scenario was that our two F-35s would escort a four-ship of F-16 sacross a notional border and protect them against another eight-ship of F-16s simulating a modern adversary. A relatively inexperienced flight leader was in charge of the F-16s on our side and Lt Col Joost ‘Niki’ Luijsterburg, the Tucson detachment commander, was responsible for the adversaries. Up to this point we had only practised these scenarios in the simulators and while we had a decent game-plan, we were all anxious to see how the F-35 would perform in real life. We figured that the F-35’s stealth would keep us out of harm’s way for most of the fight, but that we also need to protect the friendly F-16s, maximize the lethality of their missiles and get them to the target. To make this happen, we planned to initially use electronic attack against the adversary F-16s, see if we could avoid having them detect friendly fighters and datalink the location of the hostile aircraft to our F-16s.

    This way we could use the F-16s on our side to shoot down the initial wave of enemy fighters and keep our own missiles available once the ‘Blue Air’ F-16s had to focus on their target attack. The plan worked flawlessly. ‘In the debrief ‘Niki’ told us it was one of the most memorable sorties he had ever flown. Having previously worked in the F-35 program office he was elated to find out how effective the F-35 was, but at the same time he was frustrated by not getting a single shot off the rail against us, while getting killed multiple times. After that sortie it really hit us that the F-35 was going to make a big difference in how we operate fighters and other assets in the Royal Netherlands Air Force.

    Mají tam i něco k dogfightum...

    Dogfighting in the F-35 While there appears to be little discussion regarding the beyond visual range (BVR) prowess of the F-35, close-in dogfighting has always been an area that’s attracted detractors when it comes to the F-35, with reports of poor performance when it came to turning and burning. Knight offers a very different perspective based on his experiences flying the jet, as opposed to online speculation. ‘The first thing to realize when comparing modern fighter aircraft is that every type has compromises and it’s up to the pilot to get the best performance out of the jet.

    The F-16 is a relatively small and lightweight fighter; this meant we had great sustained high-speed turning performance and that away to prosecute with missiles or guns. I typically tell new pilots that the F-35 sits somewhere in between the F-16 and F/A-18 when it comes to within visual range maneuvering.’ Knight divulged a little more information about flying basic fighter maneuvers (BFM) in an F-35. ‘When our envelope was cleared to practise BFM we got the opportunity to fight some fourthgeneration fighters. Remember, back then the rumors were that the F-35 was a pig. The first time the opponents showed up [in the training area] they had wing tanks along with a bunch of missiles. I guess they figured that being in a dirty configuration wouldn’t really matter and that they would still easily outmaneuver us. By the end of the week, though, they had dropped their wing tanks, transitioned to a single centerline fuel tank and were still doing everything they could not to get gunned by us. A week later they stripped the jets clean of all external stores, which made the BFM fights interesting, to say the least…

    ‘High-g maneuvering is fun, but having high fuel capacity and the ability to carry lots of stores is great too. During the weeks when we were flying BFM we also needed to drop a GBU-12 [laser-guided bomb] on the China Lake weapons range. Back in our F-16 days we’d have had to choose, since there is no way you can BFM with a bomb on your wing, let alone having the fuel to fly both missions in a single sortie. With the F-35, however, this isn’t much of an issue. On one of the sorties, my colleague, Maj Pascal ‘Smiley’ Smaal, decided he would fly BFM and still have enough fuel to go to the range afterwards and drop his weapon. During the debrief, the adversary pilot told us he was confused as to why we went to the range after the fight. When ‘Smiley’ told him that he was carrying an inert GBU-12 the entire time and that he then dropped it afterwards during a test event, the silence on the other end of the line was golden.

  • Luky
    14:01 27.07.2018

    To moc nestranně neposuzuješ, protože US zbraně v IAF jsou sponzorované.
    Ale jinak máš pravdu, že jsou ušáci na špici. Akorát to neznamená, že nikdo jiný nic nedělá. :)

  • Pla-men
    13:57 27.07.2018

    Snažím se být nestranný. Nemám problém říct, že Ruské jaderné ponorky jsou nej, že Su 35 je nejkrásnější letadlo, že Čína ma největší potenciál, a že Evropa ho naopak promr..va. A taky nemam problém priznat si že ušácí jsou v lectvi na špičce. Což třeba u f 35 dokládá jejich zařazení IAF ;-)

  • Luky
    13:52 27.07.2018

    Obecně nic proti, ale zrovna v takovém případě mi až tak praktické nepřijde operovat daleko před formací - psal jsi, že si F-35 syslila zbraně napotom a bránící F-16 byly likvidovány přikrytými letouny

  • danny
    13:47 27.07.2018

    Shania: Tak tak. Já to myslel částečně jako vtip, ale na možnost spolupráce s F-35 jsem myslel. Američani si asi budou umět naplánovat, jaký mix letadel poslat na jakou misi.
    Jinak v případě našeho letectva mi závislost na spojencích v případě konfliktu, kde bude hlavním problémem IADS žíly netrhá. A při mé přirozené skepsi spíš uvěřím tomu, že budeme schopni zaintegrovat naše 4+ letadla s F-35 než naše F-35 se zbytkem armády.

  • Shania
    13:47 27.07.2018

    Rozdil je jen v tom, že Growler musí být za formací, F-35 může operovat daleko před ní, bude jich víc a budou v rušení kooperovat.

  • Luky
    13:41 27.07.2018

    Onehdá byl populární případ, kdy Superhornet s vysocevýkonným REB kontejnerem letěl proti F-22, zaměření nebyl schopen ani jeden, tak se šlo na nože.

    Čili v tom cvičení je mohl doprovázet i Growler a dost by jim pomohl.
    Samozřejmě, že je fan mít tyhle schopnosti ve velkých počtech na mnoha letounech, ale stejně tak by někoho mohl doprovázet Gripen E:
    https://saab.com/air/electroni...


    takže oni ostatní jen nemelou, neboj (vyvíjejí a zdokonalují se i konťáky pro všechny další 4 gen stroje...ostatně to už od Vietnamu)

  • Pla-men
    13:35 27.07.2018

    To Luky: Tak ostatni o tom jen melou...

  • Luky
    13:20 27.07.2018

    Pla-men.. Ano jistě, F-35 je jediné letadlo na světě, které má kvalitní ECM...ehm.
    Což samozřejmě fyzicky dokazuje scénář toho cvičení.

    Mezinárodní asociace studentů stomatologie toto již brzy potvrdí :D

  • Pla-men
    13:01 27.07.2018

    Ukazuje se, navzdory všem škarohlídům, F35 bude dobré ba přímo převratné letadlo, které změní hlavně ZPŮSOB vedení boje. Což asi někteří hráči pc her a nejen oni, nemůžou nebo nechtějí stálé pochopit ;-) Samozřejmě na každou zbraň se časem vyvine protizbraň, ale to je vyvoj..

  • Shania
    12:32 27.07.2018

    danny: taky bych to neviděl moc černě, ale problém nejsou letadla protivníka, ale hlavně IADS.

    Modernizované F-15, F-16, SH budou ještě dlouho lítat a jejich přežití zajistí úzká spolupráce s F-35.

    ---
    Tady je např. jeden příklad integrace F-16 s F-35

    http://www.f-16.net/forum/down...

    Poprvé kdy plně otestovali potenciál F-35 bylo před rokem, kdy dvě F-35A koncertující 4 F-16 vs 8 F-16 simulující moderní protivníky.
    Modrým F-16 velel relativně nezkušený pilot a piloti F-35 takovou misi doposud lítali jen v simulátorech. Červeným vele zkušený pilot se zkušenostmi s F-35.

    Plán byl využít REB F-35 k zamaskování F-16, zabránit v jejich detekci a využít nejdříve jejich rakety pro eliminaci první vlny. A pak až F-16 přejdou na likvidaci pozemních cílu, F-35 budou poskytovat krytí se svou výzbrojí.

    Plán vyšel na výbornou a červení se vůbec nedostali k tomu opětovat palbu.
    ---
    Takže se vůbec nebojím toho, že i když pořídíme Gripen E a nebo F-16, tak budou uplně k ničemu. Ale ta integrace s F-35 je tu naprosto klíčová, a to nejen těch letadel, ale všeho co máme (teď je to převážně jen integrace s F-35, v blízké budoucnosti to ale budou naprosto všechny systémy). A samozřejmě nás to bude činit závislejší na našich spojencích. Ale hlavně kdy ušetříme ne.

    Výroba u Boeingu je jasná, udržet pracovní místa a linku otevřenou pro zájemce co budou od F-35 odříznutí.

  • danny
    11:58 27.07.2018

    KOLT: "Letadlo vycházející z rodiny F-15 nebude mít v BVR proti letadlu jako je F-22 či F-35 moc velké šance – poletí na něj rakety dřív, než se vůbec dozví, že jsou někde v okolí protivníci." Jen bych si dovolil upozornit, že na stroje z rodiny F-15 něco jako F-22 nebo F-35 může letět akorát tak v případě války Demokrati proti Republikánům, ale tento scénář nevidím jako moc pravděpodobný:-)

  • Shania
    11:43 27.07.2018

    Takže pro lepší představu co představuje těch 25k za letovou hodinu u F-16 u USAF:

    F-35/F-16 CPHP v 2012 usd ze SAR reportu

    1. Unit-Level Manpower 8,47k/10,04k
    o Operations Manpower
    o Unit
    o Level Maintenance Manpower
    o Other Unit
    o Level Manpower

    2. Unit Operations 4,9k/5,6k
    o Operating Materiel
    o Energy (Fuel, Electricity, etc.)
    o Training Munitions and Expendable Stores
    o Other Operational Materiel
    o Support Services
    o Temporary Duty
    o Transportation

    3. Maintenance 11,12k/5,5k
    o Consumable Materials and Repair Parts
    o Depot Level Reparables
    o Intermediate Maintenance (External to Unit-Level)
    o Depot Maintenance
    o Other Maintenance

    4. Sustaining Support 3,17k/2k
    o System-Specific Training
    o Support Equipment Replacement and Repair
    o Sustaining/Systems Engineering
    o Program Management
    o Information Systems
    o Data and Technical Publications
    o Simulator Operations and Repair
    o Other Sustaining Support

    5. Continuing System Improvement 2,1k/2,3k
    o Hardware Modifications
    o Software Maintenance

    6. Indirect Support
    o Installation Support 0/0
    o Personnel Support
    o General Training and Education

    1. Unit-Level Manpower
    o Operations Manpower
    o Unit
    o Level Maintenance Manpower
    o Other Unit
    o Level Manpower
    2. Unit Operations
    o Operating Materiel
    o Energy (Fuel, Electricity, etc.)
    o Training Munitions and Expendable Stores
    o Other Operational Materiel
    o Support Services
    o Temporary Duty
    o Transportation
    3. Maintenance
    o Consumable Materials and Repair Parts
    o Depot Level Reparables
    o Intermediate Maintenance (External to Unit-Level)
    o Depot Maintenance
    o Other Maintenance
    4. Sustaining Support
    o System-Specific Training
    o Support Equipment Replacement and Repair
    o Sustaining/Systems Engineering
    o Program Management
    o Information Systems
    o Data and Technical Publications
    o Simulator Operations and Repair
    o Other Sustaining Support
    5. Continuing System Improvement
    o Hardware Modifications
    o Software Maintenance
    6. Indirect Support
    o Installation Support
    o Personnel Support
    o General Training and Education


    Při 250 /316 letových hodinách to vychází na 7,4mil/8mil ročně.

    A pro srovnání představa USAF co bude stát roční provoz z roku 2012 (odtud jsme převzal ty letoví hodiny)


    The F-35A flies 250 hours(higher capability simulators replace some flying hours)per year at the cost of $32.5k per hour, cost of $8.1 million per year. An active F-16 flies 316 hours per year at a cost of $8.2 million per year and 26k per hour, the F-16 does not include pods(Fuel, ECM, Targeting) required to reach similar capability as the F-35.

    A pak, koho zajímá poměr výzkumu, pořízení a provozu stroje po celou žívotnost, tak je to u letadel průměrně 7%/30%/63%

  • Pla-men
    10:58 27.07.2018

    Kalí vodu předsedo, kalí vodu asi jako Aero s F259 jde o to udržet pozornost potenciálních zákazníků...

  • StandaBlabol
    09:41 27.07.2018

    Pokud Američani chtějí doplnit flotilu F-22/F-35 něčím levnějším, tak by mi mnohem větší smysl dával nákup dalších F-16.

    Když už F-15, tak bych čekal, že se pokusí uplatnit aspoň něco z konceptu F-15 Silent Eagle. Kupuju velký silný stroj 4+ generace, tak ať je aspoň částečně adaptovaný pro stealth. Upravený tvar, vnitřní pumovnice, atd. Takový americký analog k Su-57. Ne úplně 5. generace, ale skoro. Ostatně i poslední verze F-16 a F/A-18 mají RCS výrazně sníženo. A nevím, že by něco takového proběhlo u F-15?

  • liberal shark
    09:24 27.07.2018

    Soudím, že v rámci ekonomických úvah by se neměla zkoumat jen otázka "na kolik mně vyjde letová hodina", ale také "na kolik mně vyjde doprava munice na cíl", a nejlépe "na kolik mně vyjde obrana území proti vzdušnému, pozemnímu či komplexnímu útoku v podmínkách konfliktu nízké, střední a vysoké intenzity". Takové posouzení by pak asi změnilo výsledek rovnice ve prospěch pokročilejších letounů a výzbroje. Letadla se přeci nepořizují pro zájmové létání, ale pro zajištění bezpečnosti proti vojenskému ohrožení.

  • Luky
    09:04 27.07.2018

    Tady jde spíš o to, že potřebují silného, ověřeného dříče s velkou nosností a doletem, kterého vyřazením starých F-15 ztratí. Když budou chtít z F-22 udělat "missile truck", tak o stealth stejně přijde a mají jich málo. Mě to přijde v pohodě.

    Je tu prostě situace, kdy byla spousta letek vyzbrojena F-15 a jejich piloti sloužili s oprávněným pocitem, že sedlají silného oře, nesoucího množství zbraní i výkonostních rekordů.
    A teď tu zbyla možnost dát jim F-35 (nechci zažehnout nekonečnou debatu, ale ne levnou), která je sice fajn poladěná na velké spektrum misí, ale nedává přílišný pocit air-superiority fighteru. Když není ve hře linka na F-22, logický krok.

  • KOLT
    08:49 27.07.2018

    Miroslav, právě protože radar je to, co rozhoduje, jsou stealth stroje tak zásadní – v oblasti poryté moderními radary mají mnohem větší manévrovací prostor než klasická konstrukce. Možná je jedno, jaký stroj vypustí raketu, není ale jedno, proti jakému. A hlavně – který bude první. Letadlo vycházející z rodiny F-15 nebude mít v BVR proti letadlu jako je F-22 či F-35 moc velké šance – poletí na něj rakety dřív, než se vůbec dozví, že jsou někde v okolí protivníci... Což se ostatně již několikrát potvrdilo.

  • Miroslav
    23:07 26.07.2018

    Myslím, že rodina strojov F-15, F-16 a F-18 majú stále čo ponúknuť. Stroje ktoré absolvovali množstvo ostrých stretov a pamätných víťazstiev. Iste, F-22 a F-35 sú parádne stroje ale treba si povedať pravdu, že dnes technologickú prevahu vo vzduchu viac zastupuje radar a kvalitná výzbroj ako uhlíkové vlákna a streath argonómia. Suboje F2F už vyšli z módy a v podstate je to jedno aký nosič dopraví raketu do palebnej pozície.Rusi donekonečna recyklujú Rodinu SU-27. Iste, určitý vývoj a evolúcia musia byť ale vymeniť kvalitný stroj za niečo úplne iné nie je práve rozumné.

  • KOLT
    20:30 26.07.2018

    Luky, za kolik by USAF provozovali Gripen, se můžeme jen dohadovat, nicméně jejich ceny provozu techniky jsou obecně o dost vyšší než ty, co "se válejí na netu". Čili ani u Gripenu by to nebylo 6 k$. Koneckonců v tendru pro Švýcarsko byly srovnány náklady na provoz několika typů, Gripen z toho vyšel nejlépe, nicméně nebyl to rozdíl 6 vs 25, jak mnozí rádi udávají...

    V tom, že tuhle F-15 nebude možné provozovat kdovíjak levně, ani ji vyrábět levněji než F-35 (natož F-16), se shodneme. Jen ty dva motory stojí půlku toho, co Gripen ;-) A že by je Němci koupili, to už se vůbec nebojím (jednak proč, jednak patriotismus). To už spíš koupí F-35 (ačkoliv ani tomu nevěřím), protože tam je rozdíl oproti evropské konkurenci řádový.

    Člověk se díky tomu ale nemůže ubránit podezření, že skutečně jde pouze o udržení linky. On by totiž jinak Boeing přišel o výrobu stíhaček kompletně (kdyby ještě k tomu vypadl model F/A-18). Čili z tohohle důvodu dává nákup nějakých pár desítek (nejvýš málo stovek) kusů letounů 4+ generace smysl (asi jako nákup MiG-35 ruským letectvem). Zvlášť, když jsou letadla opotřebovávána rychleji, než se myslelo, zatímco dodávky F-35 se naopak opozdily (hlavně u varianty C).

  • Luky
    19:20 26.07.2018

    Nesmíte všemu věřit.
    Tahle verze F-15 nemá důvod být bůhví jak levná na provoz. Může být levnější než 30 let vysypané stroje, ale žádný průlom se konat nebude.

    Tajná zpráva slovenského MO pravděpodobně uváděla znatelně nižší náklady Gripenu, když v tajemné "logistice" dostal myslím 10 bodů vs 6 bodů F-16 navzdory tomu, že všude psali, jak je F-16 s americkou podporou nejvýhodnější, nejlevnější a nejlepší.
    Takže já nevím za kolik by v USA provozovali Gripen, ale určitě by to nebyla žádná velká raketa. Mě hlavně baví, jak se tu s oblibou argumentuje, že nový Gripen bude drahý na provoz, protože bude mít AESA a nový ECM suit a pak a tak.....ale nová F-15 se dvěma nabušenými motory se bude provozovat za půlku (LOL).
    Proboha proč by to Němci nakupovali?!

  • KOLT
    19:07 26.07.2018

    petr.svetr, ale vždyť to se řeší furt dokola – to jsou náklady USAF, počítány úplně jinak než těch "méně než 10 k$" u Gripenu. USAF by i Gripen provozovala za dvacku ;-)

    Mě by vážně zajímalo, jak chtějí ta éra vyrábět za méně než 100 k$. Protože pak by se za tu cenu musela objevit i v zahraničních tendrech (což se neděje), kde by následně při té nízké letové ceně musela převálcovat i F-16, o Typhoonu nemluvě...

    Jinak nic proti, mně se F-15 Silent Eagle hrozně líbí, jen tahle verse asi nebude tak pokročilá. Rozhodně nebude mít zbraňové šachty.

  • petr.svetr
    18:39 26.07.2018

    Ted jsem trochu zmaten,F-16 21 000 USD za let.hod ? Měl jsem za to,že GRIPEN má mín jak 10 000 USD za let.hod. a F-16 je na tom přibližně stejně ,viz.tendr pro Slovensko -nebo u verze F-16 blok 70/72 je tak nízká?

  • demagog
    17:02 26.07.2018

    Podla videa, ak sa mu da verit, budu pouzite GE motory. S PW sa uz na F-15 nepocita?

  • Jirosi
    16:47 26.07.2018

    "náklady za letovou hodinu dosahují „pouze“ 27 000 dolarů"

    Za ty prachy bychom si ho snad mohli dovolit i my.

  • Luky
    15:43 26.07.2018

    Ale no tak Honzo, já přeci vycházím z tvýho fejkovýho CIA profilu :D
    ...ale ňáký fotky od F 21 Norrbottens flygflottilj bys uploadovat mohl, když to máš hnedle vedle.

  • Shania
    15:31 26.07.2018

    Luky: :D mám jen otázku, proč švedsko, taxikař a darth vader?:)

  • Luky
    15:15 26.07.2018

    @mattea
    Shánia je Pražák, který odjel dělat taxikáře do toho švédskýho města, kde Darth Vader posekal učitelku a studenty mečem, ale asi mu tam bylo teplo, tak se odstěhoval mnohem víc na sever. Jako taxikář a F-35 nerd má pravděpodobně dost času číst všechna nová vlákna na F-16.net a novou tvorbu Toma Coopera (není zdaleka tak dobrá jako jeho stará). Ale asi je to dobrej kluk....jen si myslím, že by mohl občas ztratit slovo za švédskou konstrukční školu, když už si brousí zuby na jejich důchod. :-P

  • alea206
    13:56 26.07.2018

    mattea: kliknul na odkazy z položce "Zdroj" ;-)

  • mattea
    13:18 26.07.2018

    Shania: někdy bych se rád dozvěděl, co jste za člověka a jak tento člověk nabyl všechny informace, jimiž opanujete. Jaká je motivace, hlad po těchto informacích, jaká byla cesta získávání zdrojů, ověřování jejich důvěryhodnosti... samé otázky ze zvědavosti :)

  • Rase
    12:34 26.07.2018

    Jsem hodně zvědavý, jak se bude F-15E dařit v tendrech proti srovnatelné konkurenci. Tedy zda je opravdu tak super (cena/kvalita) jak se zdá - brzo uvidíme. Nabízené jsou myslím Německu, Finsku, Bulharsku, Belgii a asi se v Evropě ještě někdo najde.

  • Shania
    11:13 26.07.2018

    Redakce, máte tam chybu: Díky konstručním úpravám, jako použití robustnějšího křídla (větší životnost a nižší nároky na servis), náklady za letovou hodinu dosahují „pouze“ 27 000 dolarů, výrazně níže než stojí letová hodina F-15C/D (42 000 dolarů), ale i F-16C/D (33 000 dolarů).

    The final figure is said to be around $27,000 per flight hour. This is far less than the aging F-15C/D's hourly operating cost (about $42,000 per hour) and about $6,000 more than what the USAF is paying to fly their largely middle-aged F-16 fleet today.
    ----

    Takže F-16 vychazi na 21000 usd a ta je realně 25,5k podle SAR reportu... Stejně jako má být cena letove hodiny u F-35A 30k usd...
    F-15C/D jsou letající vraky u hranice životnosti.

    Taky bych rád viděla jak dostanou F-15 pod 100k za kus... Není to nic jiného než snaha udržet otevřenou výrobní linku co nejdéle.

  • alea206
    11:06 26.07.2018

    Za mě rozhodně krok správným směrem . Platformu F-15 osobně stále považuji za jedny z nejlepších letadel současnosti.
    Ano proti letadlům váhové kategorie Eurofightera nebo Su-35 by nejspíš tahali za kratší konec provazu, ale proti těm by USA stejně nasadili F-22.

    Stejně bude úsměvný, že F-15X co se kokpitu, HUDu, počítače,... na tom bude minimálně stejně dobře jako F-22 :-)

    btw. má někdo tušení jestli F-15QA nebo F-15SA mají upravený úhel směrovek, nebo nějaké jiné nápady z F-15SE?