Peregrine: Stíhačky unesou desítky střel vzduch-vzduch

Peregrine: Stíhačky unesou desítky střel vzduch-vzduch
Střely Peregrine a F-22A Raptor / Raytheon (Zvětšit)

Americká firma Raytheon oznámila vývoj nové střely středního dosahu vzduch-vzduch Peregrine. Nová střela má kombinovat dosah střel AIM-120 AMRAAM (Advanced Medium Range Air to Air Missile) s manévrovatelností střel krátkého dosahu AIM-9X Sidewinder. Vývoj Peregrine financuje Raytheon z vlastních zdrojů.

Na úvod připomeňme, že americké letectvo (USAF) a námořnictvo (US Navy) již dva roky společně s firmou Lockheed Martin v tajnosti vyvíjí nástupce střely AMRAAM. Nová zbraň nese označení AIM-260 JTAM (Joint Air Tactical Missile) a umožní vést boj s nejmodernějšími letouny protivníka mimo přímou viditelnost, na vzdálensot větší než AMRAAM.

Parametry a vlastnosti AIM-260 JTAM nejsou známy, ale do výroby se má dostat po roce 2026, kdy skončí výroba AMRAAMů.

Na podobné munici pracuje firma Raytheon, ostatně je také výrobcem zmíněných střel Sidewinder a AMRAAM. Za zmínku stojí, že oba obří koncerny Raytheon and Lockheed Martin se z 97 % (z hlediska příjmů) podílí na dodávkách munice a řízených střel pro americké ministerstvo obrany. 

Model střely Peregrine firma Raytheon představila 16. záři na každoročním kongresu 2019 National Convention asociace amerického letectva (Air Force Association) ve Washingtonu. Nová zbraň má být účinná proti pilotovaným letadlům, dronům i střelám s plochou dráhou letu.


Peregrine / Raytheon

Střely JTAM a Peregrine budou součástí celé nové rodiny nových zbraní vzduch-vzduch. Americké letectvo například v rámci programu LREW (Long Range Engagement Weapon) vyvíjí munici vzduch-vzduch velmi dlouhého dosahu. Program MSDM (Miniature Self-Defense Munition) zase přinese miniaturní střely schopné ničit nepřátelskou munici vzduch-vzduch a země-vzduch a SACM (Small Advanced Capability Missile) novou generaci střel krátkého dosahu.

Střela Peregrine měří na délku 1,8 metru a váží 68 kg. Naproti tomu AIM-9X Sidewinder měří na délku přes 3 metry (85 kg) a AMRAAM 3,7 m (152 kg). Klasické taktické bojové letouny mohou tedy unést dvakrát až třikrát více střel vzduch-vzduch. Například pokud letoun F-15E Strike Eagle díky novým závěsníkům unese až 16 střel AMRAAM, tak může unést 30 až 40 střel Peregrine.

Takový počet munice nejen dovolí útočit na více cílů, ale dovolí také na jeden cíl vystřelit najednou dvě střely. Jde tedy o naplnění koncepce Pentagonu, která počítá s nasazením většího počtu munice vzduch-vzduch a vzduch-země s cílem jednoduše zahltit obranu protivníka.


Zřejmě nejpokročilejší zbraní vzduch-vzduch středního dosahu je evropská střela Meteor.

Konkurentem Peregrine jsou evropská střela Meteor, čínská PL-15 nebo ruská Vympel K-77M. Koncept Peregrine ale není nový. Již v roce 2013 Lockheed Martin představila koncept střely Cuda, která měla při polovičních rozměrech a hmotnosti mít dostřel střely AMRAAM. Jaký je současný stav programu Cuda a zdá má nějakou souvislost s AIM-260 JTAM není známo.

Cuda však byl „interceptor“ ničící cíl přímým zásahem (hit-to-kill), Peregrine má mít klasickou tříštivo-trhavou bojovou hlavici.

„Použitím aditivní výroby a snadno dostupných materiálů, zdvojnásobíme množství střel [Peregrine], které mohou současné stíhačky nést, a to za výrazně nižší cenu než současné zbraně,“ stojí v tiskovém prohlášení firmy Raytheon.

„Peregrine umožní americkým a spojeneckým stíhacím letounům nést více střel do bitvy, aby si udržely leteckou dominanci,“ uvedl Thomas Bussing, viceprezident divize Raytheon Advanced Missile Systems. „Díky pokročilým senzorům, navádění a pohonu zbaleným do mnohem menšího draku střely, tato nová zbraň představuje významný skok vpřed ve vývoji střel vzduch-vzduch.“


Norská F-35 odpaluje střelu AMRAAM

O programu Peregrine není příliš informací, ani to, kdy má být střela testována nebo nabídnuta prvním zákazníkům. Naváděcí hlavice střely má být víceúčelová a dá se tedy očekávat, že bude kombinovat radiolokátor a infračervený senzor, jako tomu je u pum SPEAR nebo SDB II, případně u střely země-vzduch Stunner, kterou spoluvyrábí Raytheon pro izraelský systém protivzdušné obrany Davidův prak.

Peregrine půjde díky vysoké manévrovatelnosti údajně použít na krátkou i střední vzdálenost. O pohonu není nic známo, nabízí se raketový pulzační motor (pulsed rocket motor; jako u střely Stunner) nebo také náporový motor (Meteor).

Očekává se, že zájem bude obrovský, protože Peregrine nemá mít jen působivé výkony, ale má být také výrazně levnější než současné střely vzduch-vzduch. Střelu půjde použít na letounech čtvrté i páté generace ale podle firmy Raytheon Peregrine doplní, nikoliv nahradí střely Sidewinder a AMRAAM. Střela AIM-9X Sidewinder má i nadále zůstat nejlepší zbraní pro boj na krátkou vzdálenost.

Zdroj: Aviation week, Air Force Magazine

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

F-35A poprvé vypustil řízenou střelu vzduch-vzduch AIM-120

Pokrok v testování zbraňových systémů oznámil minulý týden na svých webových stránkách přímo výrobce ...

F-35 Lightning II: První ostrý odpal AIM-120 AMRRAM

Program F-35 úspěšně dosáhl další klíčové mety. Letoun F-35A Lightninig II před několika dny provedl ...

GBU-53/B: Americká puma pro stíhačky F-35 Lightning II

Téměř po deseti letech vývoje je americké letectvo (US Air Force) připraveno zavést do výzbroje ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • flanker.jirka
    23:15 18.09.2019

    Za pozitivní lze považovat hlavně úvahu ve využití malých střel pro vlastní obranu, bude nutné mít spolehlivý zdroj průzkumu pro takové použití, nejlépe v kombinaci soustavy PESA/AESA antén a IR čidel.
    Větší počet nesené munice vidím spíše z důvodu té vlastní obrany a toho, že střely budou obecně působit více proti nepřátelské munici než pouze proti stíhačům.
    Cena střely bude podstatným faktorem, pokud by takové masové nasazení provedli za stávajících cen AIM 120, to by se pěkně prohnuli. Možná se konečně dočkáme efektu seriovosti výroby a zlevnění, tak jak k tomu již dávno došlo ve spotřební elektronice.

  • Argonaut.CZ
    21:49 18.09.2019

    Jak moc se to chytne, bude záležet hodně na ceně. Ale při té váze pochybuji, že by to mělo větší dosah. Každopádně zajímavý koncept.

    • PavolR
      22:11 18.09.2019

      Osobne tipujem dosah na takých 80 km. Teda asi toľko, čo mali svojho času AIM-120B/C. Dnešné už majú dosah 160 km, čo by znamenalo, že by Peregrin akurát vyplnil medzeru medzi AMRAAM a Sidewinderom, ako to naznačuje formulácia výrobcu v článku (že ide o doplnok k tým dvom).

      • Shania
        22:43 18.09.2019

        Ten narust je prevazne zpusoben zmenami v autopilotovi strely.

        • KOLT
          08:32 19.09.2019

          Které ovšem mohou být implementovány i u AIM-120, čímž se jí dosah také zvětší, ne?

        • omacka
          09:27 19.09.2019

          Nejde ani tak o "autopilota", ale využití energeticky účinnější nemanévrující trajektorie po kvazibalistické dráze (jiné optimalizace trajektorie letu prodlouží dosah maximálně o pár %) a z toho vychází i jistá omezení, která se vztahují na to, že jde postřelovat s kvazibalistickou trajektorii letu na velkou vzdálenost jen nemanévrující cíle, že může následně po zachycení radarem střely začít cíl manévrovat, tak to už je věc druhá s tím se počítá. Každopádně bych od 68kg nečekal zázraky, ve vzdušném boji a při zemi to bude mít dolet pár km na letoun ze zadní polosféry, ve velké výšce se ten dosah už dost natáhne. Samozřejmě ten max. dosah (+50km) bude dosažitelný jen při odpalu na velké výšce > 10km.

        • Luky
          10:11 19.09.2019

          Myslím, že významný skok v motoru byl z B na C (resp. určitě u vyšší verze, první měly možná jen uřízlé řídící plochy), kdy C+ dostaly motor s větším počátečním impulzem a další subverze toto dále posouvaly....někdo říká, že trochu na úkor výdrže, kdy B to měla rovmnoměrnější a snad trochu delší. Ve většině případů tak byla C o dost nebezpečnější a na cvičeních dokázala překvapovat letce zvyklé na B či nižší C.

          D dostala baterku s většíí výdrží (motor stejný s C7 pokud se pamatuju), aby mohla zůstat déle ve vzduchu, zejména po výškovém a nadzvukovém odpalu z Raptora.
          Loft uměly už předchozí verze....dokonce se předpočítával pro pilota, aby před odpalem náležitě zvedl čumák.

          Určitě existuje celá řada situací, kdy se větší počet střel hodí ....a energii dodá letoun. Tady bude asi průlomový spíš závěsník s dvojicí střel za sebou, který se vleze do stísněných zbraňových šachet F22/35. Neočekával bych ale kosmírné zázraky/průlomové pohony/dvojnásobně účinné palivo atd. u vlastní střely.

  • koteky
    21:04 18.09.2019

    Proti komu a v ktorej vojne sa budú používať tieto rakety?

    • Pilot
      09:59 19.09.2019

      Ve Velké válce proti kotekyho debilním otázkám.
      Pokud byly míněny vážně, pak se omlouvám a všem proti kotekymu vystřeleným Peregrinům zasílám povel k autodestrukci.

    • hondar
      10:04 19.09.2019

      Počítám, že proti nepříteli. A jaká válka? No přece ta příští.

      • Jirosi
        10:39 19.09.2019

        Vzhledem k tomu, že střela byla teprve představena. Tak to bude spíše až na tu další válku :)

  • PavolR
    18:28 18.09.2019

    Hneď ma napadol volebný slogan "Pellegrini obstará pre vašu bezpečnosť Peregriny!" :-) Ale fakt by to nebolo zlé obstarať do našich budúcich F-16.

    • satai
      19:08 18.09.2019

      Počkejte na verzi 1.0 nebo raději 1.1 ;-)

  • saddam82
    17:36 18.09.2019

    ... ja v tom vidim BUKa...

    • jj284b
      20:30 18.09.2019

      skor sa to podoba na SM-2 a SM-6, na inych weboch ich aj volaju "baby standard missile" :)

      • Shania
        22:44 18.09.2019

        a ESSM k tomu ma taky hodne blizko

  • jj284b
    16:36 18.09.2019

    game-changer...