Stíhačka F-15 musela odpálit nazdařbůh munici za čtyři a půl milionu dolarů

Stíhačka F-15 musela odpálit nazdařbůh munici za čtyři a půl milionu dolarů
F-15C odpaluje střelu AMRAAM / US Air Force (Zvětšit)

Pilot jednačtyřicet let starého letounu F-15C americké Národní gardy zažil místo rutinního výcvikového letu mimořádnou situaci. Jedna z podvozkových noh letounu se totiž nechtěla po startu zatáhnout. Stíhačka musela nouzově přistát.

K nouzovému přistání došlo na Portlandském mezinárodním letišti, které slouží zároveň pro civilní i vojenský provoz. Incident se obešel bez zranění. Před přistáním si pilot musel udělat přibližně čtyřhodinový výlet nad moře a zbavit se výzbroje. Letoun totiž nesl kvůli cvičení ostrou munici. Místo prostého odhození pilot všechny nesené rakety odpálil. Podle serveru The Drive to mělo dva důvody. Kdyby pilot munici jen odhodil, musel by se zbavit i přídavných palivových nádrží. Střela, která zasáhne hladinu vysokou nadzvukovou rychlostí se také spíš rozpadne.

Byl to poměrně drahý špás. Stroje F-15C Eagle většinou nesou šest nebo osm řízených střel. Tradiční kombinace jsou čtyři střely AIM-120 AMRAAM a dvě střely AIM-9 Sidewinder, případně šest střel AMRAAM a dva Sidewindery. Všechno jsou to střely vzduch-vzduch, neboť F-15C slouží k vybojování a udržení vzdušné nadvlády.

The Drive se pokusil odhadnout cenu všech odpálených zbraní za základě veřejně dostupného rozpočtu Pentagonu. Jedna střela Sidewinder, stojí mezi 292 a 408 tisíci dolary, střela AMRAAM mezi 1,16 a 1,5 milionu dolarů. (Wikipedie udává u obou zbraní ještě dvakrát až třikrát víc.)

Neobvyklé opatření

The Drive proto tvrdí, že cena odpálených raket byla alespoň čtyři a půl milionu dolarů (101 milionů korun). Pravděpodobně to ale bylo ještě víc. Zbavování se munice před nouzovým přistáním není neobvyklé. Letoun se tak odlehčí a sníží se nebezpečí pro případ, že by nouzové přistání dopadlo špatně. Odpalování raket místo jejich odhození už však zvláštní je. The Drive píše, že se ptal zdrojů v Americkém letectvu. Nikdo si si nevzpomněl, že by o takovém opatření někdy slyšel. Hlavní je, že všechno dobře dopadlo.

Rychlost porouchaného letounu byla kvůli vytaženému podvozku omezena na asi 400 kilometrů za hodinu. Letouny F-15C/D patří k nejdéle sloužícím stíhačkám v americkém arzenálu. Nejnovější z nich jsou staré třiatřicet let. Ve Spojených státech se dlouho diskutovalo o jejich náhradě. Uvažovalo se o jejich výměně za modernější ale rovněž stárnoucí letouny F-16 Fighting Falcon (známější jako Viper), nebo rovnou nejnovější stealth stíhačky F-35A Lightning II.


Příprava F-15C ke startu a nákladka munice

Úsporná náhrada

Nedávno se Pentagon rozhodl problém vyřešit nákupem modernizovaných letounů F-15X. Proti starším verzím F-15 mají mít spoustu inovací. Měly by unést až 22 řízených střel. K řízení budou místo ručního ovládání využívat dnes už standardní technologii fly-by-wire. Dostanou i nový moderní kokpit, avioniku a radar. Jejich nejdůležitější předností, zvlášť ve srovnání s letouny páté generace F-22 a F-35, mají být nízké provozní náklady.

Plán musí ještě schválit Kongres. Dnes létající stíhačky F-15C/D dolétají do poloviny dvacátých let. Letouny F-15E Strike Eagle zůstanou ve službě ale ještě déle. Jsou mladší a jejich draky jsou méně opotřebované.

F-15 Eagle je poměrně spolehlivá stíhačka. Z přibližně 1850 vyrobených strojů různých variant jich spadlo 175. Jeden pád vychází na zhruba padesát tisíc letových hodin. V boji je F-15 je nejúspěšnější stíhací letoun všech dob. Ačkoliv se letouny F-15 účastnily už mnoha válek, nikdy se je nepodařilo prokazatelně sestřelit. Piloti F-15 si už naopak připsali víc než sto sestřelů.

Zdroje: DSCA, The Drive

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Americké letectvo zvažuje vyřadit stíhačky F-15C/D Eagle

Podle webu Air Force Times americké letectvo (US Air Force) vede vážné debaty o možném vyřazení ...

Americké letectvo zvažuje nákup nových stíhaček F-15X

Na základě poptávky amerického letectva (USAF) firma Boeing připravila koncept modernizované verze ...

Pentagon chce nové stíhačky F-15X Advanced Eagle. Letectvu navzdory

Podle amerického webu Bloomberg Pentagon plánuje nakoupit nejnovější stíhačky čtvrté generace F-15X ...

Stíhačky F-15X pro americké letectvo neohrozí nákup F-35A Lightning II

Generál David Goldfein, náčelník generálního štábu amerického letectva (USAF), potvrdil zájem ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Pilot
    14:41 04.03.2019

    Díky Cernakus, tvoje příspěvky mi značně vylepšily náladu. Opravdu jsem se nejméně u poloviny z nich zachechtal. Kam na ty žerty chodíš? Třeba ten vtip s testováním podvozku křídlem jiného letounu... Ten si někde četl, nebo je to tvůj copyright?

    • Czertik
      20:01 04.03.2019

      Ee, videl to v televizi. Jen nevi jestlo to byl film s bondem nebe ze spankniku o uzasnych ruskych pilotech :).

  • Starlight
    11:12 03.03.2019
    Oblíbený příspěvek

    Já doplním to, co už správně napsal DanCZer. A opět bude jasné, že Cernakus je tradičně zase úplně mimo.

    1) Postup podle letové příručky letounu F-15C

    V originální článku je uvedená důležitá informace – letoun F-15C 78-0473 z 142th Fighter Wing ANG měl po vzletu problém s jednou hlavní podvozkovou nohou.

    Co nato říká letové příručka letounu F-15C? V případě, že nastane tato situace má pilot za povinnost – zvážit odhození munice (v tomto případě to je hlavní téma článku), spotřebovat nebo vypustit přebytečné palivo, ponechat prázdné podvěsné (!) palivové nádrže (jsou dobré jako ližiny a deformační zóna současně).

    Dále musí přistát na volnoběh a k zabrzdění letounu použít brzdná lana přes runway = při přistání spustit záchytný hák a přistát (ideálně 800-1200 stop) před brzdným lanem. Pilot musí počítat s poklesem křídla na té straně, kde je problematická podvozková noha a tento pokles kompenzovat okamžitě křidélky (dokud mají účinnost). V případě že hák mine lano, musí s letounem opět odstartovat a zkusit to znovu.

    Letoun přistával na dráze 28L letiště Portland International (PDX), kde má 142. stíhací křídlo svoji základnu. Letiště má celkem tři dráhy a právě RWY 10R/28L používaná F-15 je vybavená systémy brzdících lan řady BAK-12 na obou svých koncích.

    Celá akce je pěkně zachycená na videu. Krátké video je na zdrojovém odkazu: http://www.thedrive.com/the-wa... Celé dlouhé z nouzového přistání video je pak v tomto článku (přetočit na čas 5:15): http://www.thedrive.com/the-wa...

    2) Odhoz nebo odpal PLŘS na letounu F-15C

    Letouny F-15 verzí A-D byly vyrobeny se schopností podvěšovat protizemní výzbroj. V praxi se to nikdy nepoužilo, ale letounu zůstal důmyslný systémem nouzového a selektivního odhozu, který pilotovi poskytuje celou řadu režimů činnosti odhozů výzbroje, podvěsů a pylonů – čistě nouzové (všechno na ráz) nebo selektivní, kde si pilot přesně volí, co chce odhodit.

    Konkrétní způsob nouzového/selektivního odhozu PLŘS z letounu F-15C závisí na tom, kde je PLŘS podvěšena.

    a) PLŘS AIM-120 zavěšené pod trupem

    PLŘS AIM-120 jsou zavěšené pod trupem na vypouštěcích zařízení LAU-106A/As nuceným odhozem. Při odpalu/odhozu je střela nejdříve vymrštěna od letounu pomocí dvojice pístů. Pokud je střela odpálena tlačítkem odpalu na řídící páce, dojde po vzdálení střely od LAU k zapálení raketového motoru a střela se sama urychlí.

    Pokud je střela jen odhozena v nouzi pomocí tlačítka selektivního dohozu na panelu ovládání výzbroje nebo tlačítka nouzového odhozu na přístrojové desce, raketový motor střely se nezapálí a střela balisticky padá k zemi. Článek se přiklání k variantě, že ale podtrupové střely byly odpáleny. To znamení jednu po druhé. Pokud ale byly střely AIM-120 přeci jen odhozeny bez zapálení raketového motoru, tak to musel pilot provést selektivním odhozem opět jedné střely pod druhé. Čistě nouzový odhoz speciálním tlačítkem na přístrojové desce odhodí naráz skutečně všechno, včetně pylonů a podvěsných palivových nádrží. Proto t pilot v tomot případě nepoužil.

    b) PLŘS AIM-9 a AIM-120 zavěšené pod křídlem

    Úplně jiný postup je u PLŘS pod křídlem. PLŘS AIM-9 nebo AIM-120 jsou zde odpalovány přímo z vypouštěcího zařízení LAU-128/A kolejnicového typu. Tedy střela musí nejdříve zapálit svůj raketový motor, aby směrem dopředu vyletěla z vodící drážky kolejnice. Není tedy možné jen prosté gravitační odhození.

    Letoun F-15 umožňuje nouzově nebo selektivně odhození celých pylonů i s výzbrojí. Vnitřní podkřídelní pylony letounu F-15C mají označení SUU-59/A. Ke každému z nich nim se napevno připevňuje pomocí šroubů dvojíce bočních vypouštěcích zařízení typu LAU-128/A pro PLŘS. Na pylonu je také centrální pumový zámek MAU-12C/P s nuceným odhozem, kam se podvěšuje odhoditelná palivová nádrž o objemu 610 US gallonů (2 300 litrů). Jak víme, tento způsob odhozu pilot F-15C nepoužil.

    Pokud se tedy pilot chce zbavit PLŘS, ale současně si ponechat pylony a podvěsné nádrže, tak jediná šance jak se jich zbavit je jednotlivě odpálit s pomocí jejich raketových motorů, které se zažehnou po zmáčknutí odpalovacího tlačítka na řídící páce.

    3) Upgrade F-15 ANG

    Poznámka. ANG postupně zavádí do výzbroje F-15C konformní palivové nádrže známé z F-15E. Místo podvěsných palivových nádrží na pylonech pod křídlem budou moci být instalovány nová vícenásobná vypouštěcí zařízení kolejnicového typu, které jsou známé z marketingových obrázků F-15X. Na každém podkřídlovém pylonu pak budou celkem 4 PLŘS (AIM-9, AIM-120 a jejich kombinace).

    • danny
      09:07 04.03.2019

      dík za detaily. To jsi mi odpověděl i na můj předchozí dotaz, proč ho nechali létat další 4 hodiny. Palivo bylo nutné spotřebovat a přídavné nádrže vyprázdnit.

    • DanCZer
      10:49 04.03.2019

      Jen zvědavý dotaz: F-15-ka má záchytný hák?

      • skelet
        11:19 04.03.2019

        má, má ho i F-16
        https://youtu.be/CzNa1_0MtHo...

      • Czertik
        20:12 04.03.2019

        pokud se nepletu, tak zachytny hak ma kazda amicka stihacka, prave pro tyto nouzove situace.
        Jak je to u bombarderu netusim.

    • Luky
      09:14 05.03.2019

      Momentálně nemám puštěný zvuk, tak jsem shlédl tu reportáž jen obrazem. Pokud se jednalo opravdu o to konkrétní nouzové přistání, tak mě trošku zaráží, jak mu najely naproti ta dvě hasičská auta a podstatně zúžila runway.
      Já jako chápu, že po znovuvysunutí podvozku mu to třeba signalizovalo, že už je vše v pořádku a možná šel na finále s klidem, ale přeci už jen proto, že šel na lano a s asistencí hasičů, k tomu ty nádrže, deformační zóny a možnost, že bude muset okruh opakovat.....kdyby mu ta noha klekla, on nalehl na nádrž - vždyť může jet křivě a dobrzdit až někde na trávě. Nachápu, jak mu můžou do cesty postavit dvě obrovská auta, mezi která se bude trefovat. Leda by tam dojížděla až ve chvíli, když jsou si jistá, že zaseknul (byla v pohybu mimo záběr).

  • Tecka
    11:02 01.03.2019

    Quote: “Poland intends to spend 50 billion dollars on the army by 2026. And everyone is silent, and if someone writes tomorrow that Russia intends to put an additional regiment west of Moscow, it will be a great scandal, and consistent criteria for dealing with such issues must be worked out.” – said the President of Belarus.

    https://theaviationist.com/201...

  • technik
    06:54 01.03.2019
    Oblíbený příspěvek

    Cernakus ty si ale hrozný vemeno. Kdyby si vlastnil pilotní licenci aspoň na větroně tak by si mluvil úplně jinak,lítání je sakra o disciplíně kór jako bojový pilot. Piloti mají na tyto mimoradky standartní operacni postupy. Tyto postupy zřejmě rozkazuji pilotům navést letoun do bezpečného prostoru a zbavit se munice, pilot jako kapitán letadla má možná jedinou volbu a tou je zda provede odhoz a nebo bezpečný odpal. To samozřejmě musí potvrdit nejen řídící letového provozu ale i operační důstojník někde na noradu.
    A to že má vysunuty jeden podvozek neznamená že je zajištěn, pak při přistání se může zasunout letoun opustí dráhu a plný munice a paliva to někam nahuli??? To si vezme na triko jen debil.

    • cernakus
      12:03 01.03.2019

      Jak už jsem napsal níže, s jednou nohou u níž nelze zjistit stav zajištění by přistával jen sebevrah. Zejména pokud půjde o dosedovou nohu. V takovém případě totiž letadlo dělá kotrmelec a to s velmi vysokou pravděpodobností 50% nezávisle na tom, jestli zbylé nohy vysuneš nebo ne. A kotrmelec u přistávající stíhačky je téměř vždy smrt.

      Takže že noha je zajištěná pilot stoprocentně věděl. Jinak by to neriskoval.

      • DanCZer
        12:53 01.03.2019
        Oblíbený příspěvek

        Mně si psal o automatickém kotrmelci a ohnivé smrti, technikovi o 50 procentní šanci na kotrmelec... to je konečná verze, nebo se Tvůj kvalifikovaný odhad bude ještě nějak upravovat? :D

  • Martin23
    06:53 01.03.2019

    Úsměvně laciný bulvár.
    Zpráva na dva řádky.

    Pilot jednal naprosto racionálně a správně.

    A cena munice? Aspoň si pilot vyzkoušel odpal.
    Stejně je nepravděpodobné, že by munice byla použita v boji.
    Spíše by za x let daňový poplatník zaplatil za likvidaci.

    Takže fakt téma pro magory.

  • Pigtail
    03:47 01.03.2019
    Oblíbený příspěvek

    Tak jediný co se v diskuzi člověk dozví je že američani nemají koule a rus by s tím přistál :D cernakus to co tady píšeš jsou kraviny na entou ... to není o koulích, a už vůbec ne o tom že by se pilot domluvil s řídícím a šel si zastřílet ... takhle do v reálu nefunguje.

    NORAD má bezpečnostní protokoly, ty nařizují zbavit se zbraní před nouzovým přistáním.
    Stejně tak má bezpečnostní protokoly ANG a ty nařizují přistát na kabely a neodhodil nádrže v případě mechanických problémů s podvozkem. Ty by sloužily k menšímu poškození trupu v případě selhání podvozku.

    Njn hloupí američtí piloti s jejich checklisty a otestovanými procedurami ...

    • cernakus
      11:58 01.03.2019

      Viz níže -

      přistání s jednou nohou neovladatelnou (tj. nezajištěnou nebo zajištěnou) je nesrovnatelně horší než přistání bez podvozku. A proto si rád tu proceduru přečtu - pošleš mi odkaz, prosím?

      • Pigtail
        12:48 01.03.2019

        Tohle nepobiram. Noha byla zaseknuta vytazena nikoliv zatažena. Tak v čem byl problém vypustit palivo a přistát? .... tvoje slova .... a najednou je to problém ? .... jak mám s tebou vést debatu když mluvíš pokaždé jinak .... fabuluješ o neovladatatalnosti a zajištěnosti, noha (hlavní, takže ty kotrmelce jsou úsměvné, kdyby selhala tak se začne točit kolem osy) se nezatáhla, jestli zůstala zajištěna viděl pilot na indikaci podvozku .... dál postupoval podle procedur, které ti fakt nehodlám hledat

  • Jirosi
    23:07 28.02.2019

    Sice zajímavá zpráva, ale naprosto zbytečně novinářky podaná.
    To jsme si taky mohli klidně přečíst o hodnotě paliva co zbytečně proletěl... Nebo o ceně hodin toho zbytečného letu.

    Munice se "odhazuje", dokonce se takto odhodily i jaderné bomby...
    Proti tomu je tohle sranda.

    • danny
      11:26 01.03.2019

      Zcela výjimečně, ale vidím to naprosto stejně.

  • danny
    17:15 28.02.2019

    Když si člověk vzpomene, kolik chytré letecké munice se válí na dně Jaderského moře od války v Jugošce, tak to bylo určitě za víc, než 4 mio. Spíš mě překvapuje, že ho chudáka poslali na čtyřhodinový výlet s tím vytaženým podvozkem. To musel být zážitek...

    • cernakus
      18:10 28.02.2019
      • (12)

      Kdyby to byl PAN pilot a ne nějaký sráč zalezlý v NG, tak se na ně vykváknul, vytháhl zbylé nohy, trochu upustil paliva, pokud byl těžký, a regulérně to zaparkoval zpátky na zem.

      Chce to sice krapet koule, ale ty by neměli pilotovi stíhačky chybět.

      • Czertik
        18:47 28.02.2019
        Oblíbený příspěvek

        Ano, na to jake koule maji rusti piloti sme videli posledne kdyz pristvali ve vanici a 3 z 5 clenu posadky zahynuly.

        • cernakus
          18:55 28.02.2019

          Tak s tím se prostě musí počítat.

          Dělám-li rizikové povolání, tak tam je riziko.

          To by chtěl každý mít prestiž a mzdu vojenského pilota, ale rizika menší než když sedí v kanclu.

          • arakan94
            22:12 28.02.2019
            Oblíbený příspěvek

            Je ale velký rozdíl mezi nutným rizikem a zbytečným rizikem. Proč zbytečně riskovat letoun a pilota, když se můžeš munice snadno zbavit. IMHO to využili prostě jako trénink v nečekané situaci - chtěli po něm let s podvozkem venku a nakonec si ještě mohl zastřílet..

            A i kdybychom brali jen cenu stíhačky, tak bude stále o dost vyšší, než těch pár raket. A cena pilota je ještě výrazně vyšší, než cena letounu i zbraní.

          • Czertik
            12:28 01.03.2019

            Jenze rizikove povolani neni jen litani. Vis, i takovy zednik co dela na leseni je rizikove povolani, byt tobe to neprijde.
            A vis o tom, ze zednici maji v predpisech se pripoutatt pokud delaji nad x metru a pokud spadnou - a preziji - tak jim pojistovna vubec nic nezaplati ?
            Holt, taky riziko prace.

            Ja vim, ze pro tebe je tezke se odporostit od stalinistickeho mysleni kdy stroj je dulezitejsi nez pilot, jenze v kulturnim svete je to naopak.

      • RiMr71
        19:04 28.02.2019
        • (2)
        Oblíbený příspěvek

        ...ale v USA (jako ve většině civilizovaného světa) je to trochu jinak než v Rusku, tam má lidský život větší cenu než pár raket za pár šušňů a jedna obstarožní stíhačka (i když chápu, že ruskou optikou je to strašně moc peněz). Každý to nevalí stylem "nás mnógo, lidí je jak sraček"...

        • cernakus
          20:49 28.02.2019

          Běžná kanclkrysa to neumí pochopit, ale lidé schopní překonat svůj strach a jít do rizika jsou z trochu jiného těsta. S tím prostě geografická poloha nesouvisí. Historie amerického letectva je plná "mužiků", kteří z pohledu kanclkrysy riskovali až příliš mnoho. Ale paradoxně čteme příběhy o nich, ne o těch, co vše dělali dle předpisů a při trochu větším riziku raději vycouvali.

          • Jirosi
            23:04 28.02.2019

            Ale on šel do rizika a zachránil stroj...
            Stejně, tak by si mohl napsat cenu paliva. To taky není zadarmo a nadávat proč se rutině vypouští pokud to letadlo umožňuje...

          • Czertik
            12:35 01.03.2019

            Pokud pomines zkusebni piloty (kde je ono chozeni za hranu v popisu prace) , kolik me dokazes rict prikladu toho kdy sli amicti ci jini piloti za hranu a prilis riskovaly ?
            Teda tech tvojich "muziku" co riskovali prilis mnoho ?

            Z hlavy si vybavim jen jediny, a to kdyz f-15 prisla vlivem srazky s jinym letounem o 1/3 kridla a pilot-novacek se oproti pravidlum ktere prikazuji se vystrelil, s letadlem chtel pristat (stale bylo ovladatelne, ale na pristani slo prilis rychle) a svete div se, uspesne pristal

      • strikehawk
        21:18 28.02.2019
        Oblíbený příspěvek

        Armáda je o rozkazech a disciplíně ne o koulich. A už vůbec ne v mírových dobách.
        Letadlo je majetkem daňových poplatníků ne soukromá hračka pilota to je alfa a omega. Dostal rozkaz , možná špatný, možná ne ale splnil ho. V opačném případě by riskovat ztrátu letadla za miliardu a při neuposlechnutí by případná ztráta šla na jeho triko

        • cernakus
          22:15 28.02.2019

          Jak už jsem řekl v jiné diskuzi. Mám raději chybující lidi, než bezchybné roboty.

          Vůbec nevíš jestli dostal rozkaz a nebo se na tom s řídícím dohodl. S ohledem na to, že rakety neshodil , ale odpálil, bych si tipnul, že b) bude správně.

          • Jirosi
            22:51 28.02.2019
            Oblíbený příspěvek

            Cernakus: V které zemí se pilot vojenského letadla z řídícím domlouvá?
            Pilot v armádě jedná na základě rozkazu... Rozkaz někdo vydává.

          • DanCZer
            10:25 01.03.2019
            Oblíbený příspěvek

            Sorry, ale tohle jsou bláboly - nebyla to bojová mise, takže vše co pilot dělal bylo potvrzováno řízením letového provozu. Pokud není možné kvalifikovaně ze země rozhodnout/posoudit situaci, pak samozřejmě může pilota vyzvat aby jednal dle svého uvážení, ale to není tenhle případ - mimo podvozku byly zbylé systémy letadla funkční a tudíž vše, co pilot udělal bylo po dohodě s řízením. Myslet si, že pilot nahlási problém s letadlem, aby si pak mohl letět na výlet nad oceán a tam si dle svého uvážení vystřílel bojový náklad, to je tak trochu na chocholouška (pro toho, kdy si to myslí) a na kriminál (pro toho pilota).

          • DanCZer
            12:29 01.03.2019

            Nevím co znamená RAŽ.
            Byl jsi to ty, kdo tu psal "Chlapec si chtěl zastrilet a příležitost se našla."
            Dohoda neznamená žoviální rozhovor o řešení situace - pilot nahlásí stav, potvrdí chybu na podvozku, provede kontrolu zbytku letových a zbraňových systémů, po potvrzení řízením letového provozu počká na pokyny = rozkaz, co dál. Tohle bylo míněno "dohodou".
            Chápu, že je bližsí tvému vnímání reality představa kovboje s kouřícími pistolemi, ale postupy jsou dané, jen se výměnou informací vybírá ten momentálně nejlepší. I ta oblast pro odpal nebyla vybrána náhodně, ale je pro tento účel předem určena.
            Ostatně si ho pak všchni zúčastnění musí obhájit během vyšetřování.

  • cernakus
    16:39 28.02.2019

    Tohle nepobiram. Noha byla zaseknuta vytazena nikoliv zatažena. Tak v čem byl problém vypustit palivo a přistát?

    I faktu, že pilot NG má cenu nejvýše jedné střely Aim-120D ani nemluvě.

    Chlapec si chtěl zastrilet a příležitost se našla.

    • achi67
      16:46 28.02.2019
      Oblíbený příspěvek

      Myslím že jste si odpověděl již první větou...

      • cernakus
        18:07 28.02.2019

        Stále si myslím, že spíše tou poslední.

    • yellec
      19:36 28.02.2019
      Oblíbený příspěvek

      Noha byla zaseknutá vytažená, ale kde bereš jistotu že byla zajištěná? Že by se nezavřela při dosednutí. Pilot dostal rozkaz pokusit se přistát bez munice a ten splnil. Kdyby proti rozkazu přistál s municí, dál by lítal leda s papírama po baráku coby kancelářská krysa a to na obou stranách oceánu.

      • cernakus
        23:25 28.02.2019

        Beru tu jistotu v tom, že na ní zcela očividně přistál. Zbytek jsou jen tvé domněnky rozcházející se s realitou v letectvu.

        • DanCZer
          10:20 01.03.2019
          Oblíbený příspěvek

          Tak jako teď se to dobře komentuje, ale jak měl asi pilot za letu zjistit, že se přistání povede??? [facepalm]

          • cernakus
            11:49 01.03.2019

            Tohle jsou cancy. Pokud bylo reálné riziko, že to ta noha neustojí, tak se s tím letadlem přistát nedalo. Protože by byly jen 2 varianty
            a) Zkusí přistát bez vytažení podvozku - noha to ustojí, letadlo při dotyku automaticky dělá kotrmelec a následuje ohnivá smrt
            b) Zkusí přistát s vytažením podvozku - noha to neustojí, letadlo při dotyku automaticky dělá kotrmelec a následuje ohnivá smrt

            Jediné řešení v takovém případě je vyskočit.

            Jenže to neudělal, takže sakra dobře věděl (a řídící taky), že ta noha je cajk. Nejspíše nefungovalo odjištění a proto nešla zatáhnout.

            PS: Pokud by měli nejistotu, mohli k němu poslat druhé letadlo, které by křídlem tu pevnost podvozku vyzkoušelo. Není to nijak těžký manévr, i když by zřejmě byl také proti předpisům.

          • DanCZer
            12:48 01.03.2019
            Oblíbený příspěvek

            "Pokud by měli nejistotu, mohli k němu poslat druhé letadlo, které by křídlem tu pevnost podvozku vyzkoušelo." :D
            Odkud čerpáš tyhle rozumy - z filmů s Jamesem Bondem???


            Pár příkladů přistání s podvozkem s hlášenou chybou:
            https://youtu.be/QT8199j7YW4...
            https://youtu.be/Is56Qizk_iU...
            https://youtu.be/_730n6N0yHw...
            https://youtu.be/XmZC5uaw69s...

            "...letadlo při dotyku automaticky dělá kotrmelec a následuje ohnivá smrt"... vtip dne!

    • arakan94
      22:14 28.02.2019
      Oblíbený příspěvek

      Pilot má výrazně vyšší cenu, než celý letoun a natož jedna střela.. Alespoň tedy v USA a jiných slušných zemích.

  • Márten
    15:44 28.02.2019

    http://www.wallpaperbetter.com...

    Na odkazu je vidět, že F15 má rakety na držáku nad přídavnou nádrží a proto je nejspíš musel odpálit.

  • achi67
    12:41 28.02.2019

    Čistě můj neodborný pohled: při uvolnění se raketa je uvolní že závěsníku a volným pádem spadne a při odpálení po se aktivuje autodestrukční sekvence a tedy po určité době letu dojde ještě ve vzduchu ke zničení dané rakety. Podle mne lepší řešení než ji nechat volně spadnout někam do moře. A i pro pilota to může být plus, k ostrému odpalu se asi nedostanou každý týden.

    • Czertik
      19:07 28.02.2019

      No tak sance ze by to raketa prezila pad z nekolika km , ci jakakoliv jeji cast , ve stavu kdy by mohla jit jakoliv prozkoumat, a bylo by to k uzitku, je minimalni.
      Snad vyjma chemickeho slozeni paliva.
      A to odpaleni z letadla spolehlive vyresi, byt kdyz to bylo nad morem, tak sance na nalezeni raket by byla ryze teoreticka.

  • technik
    12:36 28.02.2019

    100 mega to je jak hodit pandura do moře :)))

  • Czertik
    12:23 28.02.2019

    Proc je nemohl odhodit ? Co vim, tak u letounu jde vybirat co odhodit, misto vsechno nebo nic.
    Byt je mozne, ze u starych c je to jinak.

    Jinak by me zajimalo, jak amici chteji ma x verzi napasovat prakticky 2x tolik raket.

    • tomas.kotnour
      17:02 28.02.2019

      Námořní F/A-18 nosí závěsníky LAU-115, takže obdobným způsobem
      http://imagesvc.timeincapp.com...

      • Czertik
        19:01 28.02.2019

        Pekny obrazek, ale kdyz to srovnam s obrazkem vyse (verze e s pridavnou nadrzi a protizemnimi bombami) - tak pokud by amici pouzili tyhlne vanocni stromecky pro 4 rakety - tak by nemohly nosit pridavne nadrze a tim padem by si omezili bojovy radius (pokud by nenacpali palivo jinam, ale kam ? ). Ale i tak, na tom obrazku, mas misto pro "jen" 16 raket (a beru 2 na koncich kridla). takze kam by povesily onen zbytek ?
        Vic zavesnych bodu f15 nez na motorech + pod kridlem co vim tak nema.
        Ze by pridaly extra nove zavesne body na kridlo ? Mozne to je, ale to by znamenalo jeho zesileni a prekonstruovani - c oz by slo podle tomu, kdyz je tu prezentovana vere x jako hotova vec a ze uz ji staci jen vyrabet.
        Jedine ze uz by nove kridlo bylo hotove z jineho vyvoje.

        • tomas.kotnour
          19:38 28.02.2019

          F-15 má pod každým křídlem dva závěsné body, č. 1 a 9, se kterými byl ale od začátku problém kvůli ovladatelnosti letounu, proto létá bez nich, ale už varianta F-15SA je má díky novému systému FBW aktivované a v současnosti probíhá jejich testování. Takže výsledkem by mělo být 6 nosných bodů pod každým křídlem a 10 bodů pod trupem (včetně prostředního). V případě osazení 3x 600 gal. přídavnými nádržemi bude moci nést pouze 16 střel, ale při 5 275 gal. paliva.

          http://imagesvc.timeincapp.com...

          • Czertik
            12:51 01.03.2019

            Vidis, to ze uz ma zavesniky, ale nepouzivaji se kvuli problemum s ovladanim, ktere ale drat vyresil, me nenapadlo.
            Dik za info.

  • jj284b
    11:34 28.02.2019

    nie je zaznamenany zostrel F-15 inym lietadlom.. PVO ich uz par zostrelila...

    • Hyena
      11:42 28.02.2019

      PVO nie je lietadlo.

      • Czertik
        12:24 28.02.2019

        Kdyz vyleti do vzduchu tak jo )))).

      • jj284b
        12:55 28.02.2019

        problem s pochopenim pisaneho textu?

        "Ačkoliv se letouny F-15 účastnily už mnoha válek, nikdy se je nepodařilo prokazatelně sestřelit." v clanku sa nic nepise o zostreloch inym lietadlom.. pise sa o zostreloch, co ale nie je pravda... dve F15 boli zostrelene nad Irakom v 1991, a rovnako ich par stratili Saudi nad Jemenom..

        • Shania
          19:57 28.02.2019

          Technicky japonci jednu sestřelili:)
          22 November 1995: F-15J, 02-8919, of the 303rd Tactical Fighter Squadron, Komatsu AFB, JASDF, during air-intercept training over the Sea of Japan, flown by Lt. Tatsumi Higuchi was shot down by an AIM-9L Sidewinder missile accidentally fired by his wingman. The pilot ejected safely.[5][93]

          https://en.wikipedia.org/wiki/...

          Min dvě F-15 to schytali nad jemen, ale dokázali se vrátit na základnu.