Boeing T-X: Nová cvičná letadla pro americké letectvo

Boeing T-X je jednoduchý cvičný letoun zcela nové konstrukce; větší foto / Boeing

Společný tým americké firmy Boeing a švédské SAAB dodá americkému letectvu (USAF) nové cvičné proudové letouny T-X. Letouny nahradí v USAF stroje T-38 Talon a stanou se základním nástrojem pro výcvik nové generace amerických pilotů letadel F-22A Raptor a F-35 Lightning II.

V nedávné době jde již o třetí důležité vítězství Boeingu v dodávkách letecké techniky pro Ozbrojené síly Spojených států. První vítězství Boeing zaznamenal v programu tankovacího dronu MQ-25 Stingray za 13 miliard dolarů pro americké námořnictvo (US Navy) a druhé v programu náhrady vrtulníků UH-1N pro velitelství letectva pro globální údery AFGSC (Air Force Global Strike Command) v hodnotě 2,38 miliardy dolarů.

Tým Boeing / SAAB porazil v programu T-X italskou firmu Leonardo DRS nabízející letoun M-346 Master (resp. amerikanizovanou verzi T-100) a americko-korejský tým Lockheed Martin / Korea Aerospace Industries s letounem T-50 Golden Eagle. Tým Boeing / SAAB ale jako jediný navrhl letoun zcela nové konstrukce.

V případě vítězství italské firmy Leonardo DRS by však došlo k usměvné situaci, protože italský stroj M-346 Master vychází z ruského cvičného letadla Jak-130.

Vítězství v programu T-X umožní Boeingu udržet si vývojové a výrobní kapacity (výrobní linku) ve své továrně v Saint Louis i poté, co zde v příští dekádě skončí výroba stíhaček F-15E Strike Eagle (a jejich derivátů) a F/A-18E/F Super Hornet.

Pentagon se tak očividně snaží udržet konkurenci v oblasti bojových letounů poté, co firma Lockheed Martin s programem stíhaček F-35 Lightning II zcela opanovala (především finančně) americký, ale i částečně evropský trh s bojovými proudovými letadly.

Program T-X je posledním velkým leteckým akvizičním programem USAF na delší dobu, protože smlouvy na dodávky nových stíhacích letadel (F-35 Lightning II), tankerů (KC-46A Pegasus) a bombardérů (B-21 Raider) již byly uděleny.

„Toto nové letadlo zajistí pokročilé výcvikové schopnosti, které potřebujeme ke zvýšení lethality a efektivity budoucích pilotů leteckých sil. Prostřednictvím soutěže ušetříme nejméně 10 miliard dolarů na programu T-X,“ uvedla v tiskové zprávě tajemnice letectva Heather Wilson s odkazem na skutečnost, že původně měl program T-X stát 19,7 miliardy dolarů.

V současné době se plánuje nákup minimálně 351 cvičných letadel Boeing T-X, 46 simulátorů a komplexního provozního zázemí, s koncem dodávek do roku 2034. Nicméně USAF má celkově zájem o 475 cvičných letadel a 120 simulátorů ‒ v takovém případě celková cena programu dosáhne 9,2 miliardy dolarů. Podle dohody 10 % letounů T-X vznikne ve švédských závodech SAAB a 90 % ve Spojených státech (Saint Louis).


Propagační video Boeingu T-X

O cvičná letadla T-X mohou mít ale zájem i další země provozující F-35 nebo i USAF, které může dokoupit další T-X pro své letky agresorů. Podle americké analytické skupiny Teal Group v příští dekádě bude ve světě poptávka po 2441 cvičných proudových letadel v hodnotě 30,3 miliardy dolarů, což je dobrá zpráva i pro český cvičný letoun L-39NG.

Počáteční kontrakt programu T-X dosáhne výše 813 milionů dolarů za dodávku pěti letadel Boeing T-X a sedmi simulátorů, přičemž první simulátory dorazí na leteckou základnu San Antonio-Randolph v Texasu v roce 2023. Smlouva zahrnuje také systémy pozemního výcviku, elektronické systémy pro plánování a zpracování úkolů, podpůrná zařízení a náhradní díly.

První letka T-X dosáhne počátečních operačních schopností (IOC) a konci fiskálního roku 2024 (tedy v polovině roku 2025). Plná operační kapacita (FOC) je plánovaná na rok 2034.

Boeing T-X pohání jeden motor GE Aviation F404-402 o tahu 49 kN, s přídavným spalováním 79 kN. Je to třikrát více, než dosahuje dvojice motorů General Electric J85-5A vyřazovaných cvičných letounů T-38A Talon, které mají tah 2×9,1 kN, resp. 2×12,9 kN. Díky výkonnému motoru Boeing T-X “vypadá, chová se a má výkony” jako klasická stíhačka. Nicméně hlavní charakteristiky letadla Boeing T-X dosud nebyly zveřejněny.


První let Boeingu T-X v roce 2016.

Na rozdíl od T-38 má Boeing T-X kaskádově řešenou pilotní kabinu ‒ instruktor na zadním sedadle sedí výše než žák na předním sedadle.

Letadla T-X musí zajistit výcvik základních i pokročilých leteckých manévrů, výcvik letecké navigace, letu ve formaci, výcvik boje vzduch-vzduch a vzduch-země, atd. Požadováno je tankování paliva ve vzduchu a snížení spotřeby paliva o 10 % oproti T-38. Podmínkou je start z dráhy dlouhé 2440 m položené ve výšce 2257 m. Cvičný stroj T-X musí zvládnout přetížení 6,5 až 7,5 G, provádět noční lety a umožnit výcvik s přenosem informací pomocí datalinku.

Klíčovým rysem programu T-X je však samozřejmě cena ‒ letectvo požaduje velmi levný stroj s minimálními provozními nároky a s vysokou 80% nasaditelností.

Letoun Boeing T-X je ale zajímavý i z jiného pohledu. Letoun vznike díky nejmodernějším výrobním postupům vyvinutých firmou Boeing v rámci tajné iniciativy Black Diamond. O samotné iniciativě není příliš informací, ale půjde zřejmě o nový typ organizace a technologií výroby, které umožní vyrábět komplikované letecké díly rychleji, přesněji a především levněji. Iniciativu Black Diamond samozřejmě Boeing nevyužije jen u programu T-X, ale i ve své civilní divizi pro výrobu dopravních letadel.

Zdroj: Defense News

Nahlásit chybu v článku


Související články

Americké letectvo zvažuje nákup nových stíhaček F-15X

Na základě poptávky amerického letectva (USAF) firma Boeing připravila koncept modernizované verze ...

Americké letectvo vybírá letoun OA-X. Český Striker chybí

Po více než jednoročním experimentálním testování turbovrtulových bitevních letadel americké ...

Stíhačka F-22A s technologiemi F-35 pro americké letectvo?

Podle webu Defense One firma Lockheed Martin nabízí americkému letectvu (USAF) stíhací letoun ...

Rakousko se zajímá o české cvičné letouny L-39NG

Podle rakouského deníku Kurier česká firma Aero Vodochody nabízí rakouskému letectvu cvičná proudová ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Maco
    22:30 02.10.2018

    Inak ked tu par diskuterov hovori ako nebudeme mat na to lietat nase F16V tak potom neviem co budu hovorit na Bulharsko kde sa aktualne vybera medzi F16V, SuperHornet alebo ...Zobrazit celý příspěvek

    Inak ked tu par diskuterov hovori ako nebudeme mat na to lietat nase F16V tak potom neviem co budu hovorit na Bulharsko kde sa aktualne vybera medzi F16V, SuperHornet alebo Gripenom pri pocte 8+8kusov.... To potom oni po dodavke to hned zakonzervuju a daju do hangaru na 30rokov?

    Inac som dost zvedavy ako to tam dopadne, 19 oktobra by mal byt update na svete.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    22:51 01.10.2018

    pilota po pozorování už z nemocnice propustili a havarie neměla vliv na ostatní operace, takže asi přibližně ví co se stalo.

    pilota po pozorování už z nemocnice propustili a havarie neměla vliv na ostatní operace, takže asi přibližně ví co se stalo.

  • kazd
    22:10 01.10.2018

    Gibon: musíte si očistit transfery státního rozpočtu do rozpočtu krajů atd.. viz statistiky CSU. Hrubě se dá říct, že ke státnímu rozpočtu 1,5 na rok 2019 se dá přičíst 0,5 ...Zobrazit celý příspěvek

    Gibon: musíte si očistit transfery státního rozpočtu do rozpočtu krajů atd.. viz statistiky CSU. Hrubě se dá říct, že ke státnímu rozpočtu 1,5 na rok 2019 se dá přičíst 0,5 ...celkem 2 a moc se nespleteteSkrýt celý příspěvek

  • fotr
    22:02 01.10.2018

    to KOLT:
    Souhlas, pilotáž stíhačky vážně nebude pro někoho s nízkým sebevědomím. DD

    to KOLT:
    Souhlas, pilotáž stíhačky vážně nebude pro někoho s nízkým sebevědomím. DD

  • KOLT
    21:43 01.10.2018

    fotr, to je mi líto :-( Jinak mně cvakaly půlky ne strachem z jízdy, nýbrž z obavy, že to služební auto rozflákám ;-) Představa, že řídím auto za dvě miliardy... Holt stíhacího ...Zobrazit celý příspěvek

    fotr, to je mi líto :-( Jinak mně cvakaly půlky ne strachem z jízdy, nýbrž z obavy, že to služební auto rozflákám ;-) Představa, že řídím auto za dvě miliardy... Holt stíhacího pilota nemůže dělat někdo, kdo nemá lehce přebujelé sebevědomí :-)Skrýt celý příspěvek

  • Kozlus
    21:08 01.10.2018

    To vsechno je jedno, kdyz politici ty peize potrebne na vic nedaji.

    To vsechno je jedno, kdyz politici ty peize potrebne na vic nedaji.

  • Gibon
    20:12 01.10.2018

    No tak neviem, ja sa rad necham poucit. Ale myslim si, ze pravidla vykazovania rozpočtu verejnej spravy su v EU rovnake a su dane EUROSTATom. Kedze celounijne pravidla kazu ...Zobrazit celý příspěvek

    No tak neviem, ja sa rad necham poucit.
    Ale myslim si, ze pravidla vykazovania rozpočtu verejnej spravy su v EU rovnake a su dane EUROSTATom. Kedze celounijne pravidla kazu vykazovat schodok statu spolu. Vratane vsetkych statnych institucii, miest, obci, krajov.
    Vratane prijmov socialnej poistovni, transferov z EU.
    A na stránke min.financii CR, som nasiel rozpocet 1,465bil.CZK.

    14. mld € vlady SR je prave bez institucii ako socialna poistovna, zdravotne poistovne,...

    Ale ako pisem, rad sa necham poucit. A teda kde mozem najst rozpocet verejneho sektora ako celku?Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    19:48 01.10.2018

    Clanek: omluvu beru, stane se. Ale "nerozpomněl" jsem se, státní rozpočet SR je prostě 14mld € a státní rozpočet ČR je 1,4bil. Kč. To je fakt. Co v nich je a není je věc druhá, tu ...Zobrazit celý příspěvek

    Clanek: omluvu beru, stane se. Ale "nerozpomněl" jsem se, státní rozpočet SR je prostě 14mld € a státní rozpočet ČR je 1,4bil. Kč. To je fakt. Co v nich je a není je věc druhá, tu ať si rozebere ten, kdo je chce porovnávat. Ale tu socku jsem zmínit musel, protože to je velké číslo. Gibon pravdu nemá, sekl se asi o třetinu, nějakých 12mld. € to je celkem dost, když obrana má pouze asi 1,1mld. € ročně :-).Skrýt celý příspěvek

  • Nesher
    19:44 01.10.2018

    jura
    Díky, máš pravdu. Na to jsem zapomenul. Ale i tak je to Gibonovo tvrzení nesmysl.

    jura
    Díky, máš pravdu. Na to jsem zapomenul. Ale i tak je to Gibonovo tvrzení nesmysl.

  • Clanek
    19:29 01.10.2018

    Jurovi se timto omlouvam, nez jsem svuj koment odeslal, zjevne se rozpomel :)

    Jurovi se timto omlouvam, nez jsem svuj koment odeslal, zjevne se rozpomel :)

  • Clanek
    19:28 01.10.2018

    Pokusme se neplevelit diskusi tim co se tu jiz X krat diskutovalo. Rozpocet SR = rozpocet bez socialni pojistovny (ergo nejvetsi cast vydaju statu, vydaje na duchody, se resi ...Zobrazit celý příspěvek

    Pokusme se neplevelit diskusi tim co se tu jiz X krat diskutovalo. Rozpocet SR = rozpocet bez socialni pojistovny (ergo nejvetsi cast vydaju statu, vydaje na duchody, se resi "mimorozpoctove"... pro zjednoduseni). V CR jsou vydaje socialni pojistovny (i prijmy ze socialniho pojisteni) pocitany do statniho rozpoctu. Takze tech 14mld Eur co se tu pocita jako statni rozpocet SR je statni rozpocet "od vnitra niz" (tzn. vnitro anebo "ministerstvo vnutra" je nejvetsi dira na penize), nad tim ale stoji 8,5mld E rozpocet socialni pojistovny, ktery je tvoren prijmy ze zdravotniho a socialniho pojisteni. V souctu tedy 14 + 8,5 mld E. A netusim co vsechno jeste stoji mimo.
    Naproti tomu rozpocet CR jako dokument ministerstva financi tradicne obsahuje i tuto polozku ("Příjmy z pojistného na sociální zabezpečení").

    Nevim jestli micha jablka a hrusky Gibon, ale zcela jiste je pomichal Jura. Coz je v jeho konkretnim pripade nejspis slaba pamet, protoze je tomu mozna par mesicu co konkretne jemu to tu jiz bylo vysvetlovano. A ted tu znova operuje s 14mld... mozna lepsi si to nekam napsat :)Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    19:24 01.10.2018

    jen bych připomněl na čem jsem se nachytal minule, SR má mimo státní rozpočet sociální pojišťovnu, zatímco v ČR jde sociálka přes státní rozpočet, takže ve skutečnosti by se mělo ...Zobrazit celý příspěvek

    jen bych připomněl na čem jsem se nachytal minule, SR má mimo státní rozpočet sociální pojišťovnu, zatímco v ČR jde sociálka přes státní rozpočet, takže ve skutečnosti by se mělo porovnávat 1,4bil Kč s cca 22mld. € (14mld€ + socka asi 8mld. €). Přesnější je porovnávat obranné rozpočty a např. početní sílu armády, SR si třeba držela dvě brigády i v době krize, v ČR se "zeštíhlovalo", peníze se nejspíš využily efektivněji.Skrýt celý příspěvek

  • Nesher
    19:08 01.10.2018

    Gibbon Jura má pravdu, mícháš tu hrušky a jablka, plánované příjmy státního rozpočtu SR pro rok 2018 jsou 13,983 mld. € a výdaje pak 15, 956 mld. Plánovaný státní rozpočet ČR má ...Zobrazit celý příspěvek

    Gibbon
    Jura má pravdu, mícháš tu hrušky a jablka, plánované příjmy státního rozpočtu SR pro rok 2018 jsou 13,983 mld. € a výdaje pak 15, 956 mld. Plánovaný státní rozpočet ČR má příjmy ve výši 1314,5 mld. Kč a výdaje ve výši 1364,5 mld. Kč. Což při přepočtu na Eura v kurzu 1 € = 26 Kč (ať se to lépe počítá) činí 50,56 mld. Eur jako příjem a 52,48 mld. Eur jako výdaj. Schodek (=dluh) je v obou případech stejný, tj. cca 2 mld. Eur. Reálně však na Slovensku mnohem vyšší. Takže i přesto, že má SR cca polovinu obyvatelstva ČR, činí příjmy státního rozpočtu SR pouze 27,65% příjmů státního rozpočtu ČR. Tedy ta otázka kde na to vezmete je skutečně na místě.Skrýt celý příspěvek

  • fotr
    18:59 01.10.2018

    to KOLT s tou nevolností v autě jsi mě pobavil no ale jako kluk jsem v autobuse také musel dostávat Kinedryl.DD Jinak se ti mohu pochlubit že jsem po čas své vojenské služby měl ...Zobrazit celý příspěvek

    to KOLT
    s tou nevolností v autě jsi mě pobavil no ale jako kluk jsem v autobuse také musel dostávat Kinedryl.DD
    Jinak se ti mohu pochlubit že jsem po čas své vojenské služby měl možnost absolvovat let v MIG-23UB (spárka) a také let v MI-24 a to v přední kabině střelce. Obojí byl nezapomenutelný zážitek kterému se nic jen tak nevyrovná a na žádnou nevolnost jsem neměl čas jak jsem zíral.
    Po letech jsem pak od rodiny dostal k ke kulatinám let v L-29 ale k tomu bohužel už nedošlo protože týden před termínem tento letoun havaroval a zahynul jak pilot tak žena která let také dostala jako dárek. Na létání jsem ale nezanevřel, zkoušel jsem UL a občas si zaplatím Cessnu (pilotem na zkoušku) a užívám si. FDDSkrýt celý příspěvek

  • Jura99
    18:37 01.10.2018

    Gibon: nechci ti do toho kecat, ale domnívám se, že jsi pomíchal jabka s hruškama. Slovensko má státní rozpočet 2018 cca 14mld. €. To číslo 34,4mld€ je nejspíš součet veřejných ...Zobrazit celý příspěvek

    Gibon: nechci ti do toho kecat, ale domnívám se, že jsi pomíchal jabka s hruškama. Slovensko má státní rozpočet 2018 cca 14mld. €. To číslo 34,4mld€ je nejspíš součet veřejných rozpočtů. Naproti tomu číslo cca 1,4bil. Kč je pouze státní rozpočet ČR, není to součet veřejných rozpočtů (tj. kraje, obce atd.).Skrýt celý příspěvek

  • kazd
    17:32 01.10.2018

    Tak ještě jednou 1,46 u čr vaši definici nesplňuje

    Tak ještě jednou 1,46 u čr vaši definici nesplňuje

  • Gibon
    16:05 01.10.2018

    kazd: pisal som niekde o podiele statneho rozpoctu na HDP? Pisem o prijmoch verejnej spravy na rok 2019. Cize vsetko co stat vyberie na daniach, odvodoch, clach, poplatkoch a ...Zobrazit celý příspěvek

    kazd: pisal som niekde o podiele statneho rozpoctu na HDP?

    Pisem o prijmoch verejnej spravy na rok 2019. Cize vsetko co stat vyberie na daniach, odvodoch, clach, poplatkoch a dalsich prijmoch.Skrýt celý příspěvek

  • kazd
    15:59 01.10.2018

    Gibon: To je nějaký nový ekonomický směr ? Podíl státního rozpočtu na HDP je větší v SR než v ČR. Nic to neříká o věřejných rozpočtech a nic to něříká o efektivitě výběru a ...Zobrazit celý příspěvek

    Gibon:
    To je nějaký nový ekonomický směr ?
    Podíl státního rozpočtu na HDP je větší v SR než v ČR. Nic to neříká o věřejných rozpočtech a nic to něříká o efektivitě výběru a utrácení...Skrýt celý příspěvek

  • Gibon
    15:43 01.10.2018

    Karlos73: ono sa tu nasi ceskí priatelia obcas povysenecky pytaju odkial na to zoberieme peniaze. Pre neznaleho urcite dobra otazka. Je sice fakt, ze vykon ceskej ekonomiky na ...Zobrazit celý příspěvek

    Karlos73: ono sa tu nasi ceskí priatelia obcas povysenecky pytaju odkial na to zoberieme peniaze. Pre neznaleho urcite dobra otazka.

    Je sice fakt, ze vykon ceskej ekonomiky na hlavu je vyssi, ako vykon tej slovenskej. No HDP ucty "neplati". Tu plati struktura dani a prijmov rozpoctu.
    Prijem verejnej spravy na Slovensku je vyssi ako v Cechach, ak sa pozrieme na neho cez velkost krajiny.
    Pre jednoduchost priklad - prognozované prijmy (pozor prijmy, nie vydavky) verejnej spravy na rok 2019 su:
    SR: 34,4mld€
    ČR: 1,465 bil. CZK = cca 57,8mld € (aktualny kurz)

    Ak by sme to vydelili zhruba polovicou, tak ekvivalentne prijmy verejnej spravy su 28,9mld€ k 34,4mld€.

    Cize rozdiel 5,5mld€. Pri opacnom odvodzovani to je až 11mld€, cize az 280mld CZK naviac v pripade ČR, ak by mali slovensku struktruru dani.


    Spat k T-X. Netreba zabudat, ze T38 (a v buducnosti urcite aj T-X) sa v USAF nevyuziva len na vycvik. Ale aj na kondičné lety pilotov, vrátane pilotov bombarderov a aj F22, kedze prevadzka T38 je lacnejsia...

    Je vsak potrebne mat riadnu analyzu, co sa oplati pre SR (a ich 22 piltov) viac. A mozno tie 4-5 NGciek z toho vyjde skutocne najlacnejsie, ak by sa zaratalo aj hladisko o kondicnych letoch..
    GO L39CM/ZAM v LOTN je vsak urcite momentalne najlogickejsi krok.Skrýt celý příspěvek

  • Karlos73
    10:11 01.10.2018

    Priatelia, čo sa týka nového cvičného lietadla T-X , ešte je priskoro sa tu zapodievať nejakými objednávkami mimo USA. Ešte ani nepoznáme finálnu cvičnú verziu, jej špecifikácie, ...Zobrazit celý příspěvek

    Priatelia, čo sa týka nového cvičného lietadla T-X , ešte je priskoro sa tu zapodievať nejakými objednávkami mimo USA. Ešte ani nepoznáme finálnu cvičnú verziu, jej špecifikácie, vybavenie... uvidíme aká verzia bude ponúknutá na export, bojová verzia... A čo sa týka OSSR, tak nové cvičné lietadlo zatiaľ nie je v blízkej dobe na programe obstarávania. Ako píše Gibon existujúce L39 sa pošlú na poslednú GO v LOTN a potom možno v horizonte 10 - 15 rokov riešiť nový cvičný stíhač/bitevník. Bude záležať aj od požiadaviek OSSR. Myslím si, že tento typ lietadla ako T-X (po výkonostnej stránke) , bude v menších letectvách plniť viacero úloh, na ktoré je zbytočné nasadzovať drahé supersoniky. Ešte veľa štátov si drží napríklad staré Northrop F-5 , a takto výkonné cvičné letadlo ich vie nahradiť s takouto otvorenou architektúrou... Počkajme si 5-10 rokov.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 1 z 5