Boeing T-X: Nová cvičná letadla pro americké letectvo

Boeing T-X je jednoduchý cvičný letoun zcela nové konstrukce; větší foto / Boeing

Společný tým americké firmy Boeing a švédské SAAB dodá americkému letectvu (USAF) nové cvičné proudové letouny T-X. Letouny nahradí v USAF stroje T-38 Talon a stanou se základním nástrojem pro výcvik nové generace amerických pilotů letadel F-22A Raptor a F-35 Lightning II.

V nedávné době jde již o třetí důležité vítězství Boeingu v dodávkách letecké techniky pro Ozbrojené síly Spojených států. První vítězství Boeing zaznamenal v programu tankovacího dronu MQ-25 Stingray za 13 miliard dolarů pro americké námořnictvo (US Navy) a druhé v programu náhrady vrtulníků UH-1N pro velitelství letectva pro globální údery AFGSC (Air Force Global Strike Command) v hodnotě 2,38 miliardy dolarů.

Tým Boeing / SAAB porazil v programu T-X italskou firmu Leonardo DRS nabízející letoun M-346 Master (resp. amerikanizovanou verzi T-100) a americko-korejský tým Lockheed Martin / Korea Aerospace Industries s letounem T-50 Golden Eagle. Tým Boeing / SAAB ale jako jediný navrhl letoun zcela nové konstrukce.

V případě vítězství italské firmy Leonardo DRS by však došlo k usměvné situaci, protože italský stroj M-346 Master vychází z ruského cvičného letadla Jak-130.

Vítězství v programu T-X umožní Boeingu udržet si vývojové a výrobní kapacity (výrobní linku) ve své továrně v Saint Louis i poté, co zde v příští dekádě skončí výroba stíhaček F-15E Strike Eagle (a jejich derivátů) a F/A-18E/F Super Hornet.

Pentagon se tak očividně snaží udržet konkurenci v oblasti bojových letounů poté, co firma Lockheed Martin s programem stíhaček F-35 Lightning II zcela opanovala (především finančně) americký, ale i částečně evropský trh s bojovými proudovými letadly.

Program T-X je posledním velkým leteckým akvizičním programem USAF na delší dobu, protože smlouvy na dodávky nových stíhacích letadel (F-35 Lightning II), tankerů (KC-46A Pegasus) a bombardérů (B-21 Raider) již byly uděleny.

„Toto nové letadlo zajistí pokročilé výcvikové schopnosti, které potřebujeme ke zvýšení lethality a efektivity budoucích pilotů leteckých sil. Prostřednictvím soutěže ušetříme nejméně 10 miliard dolarů na programu T-X,“ uvedla v tiskové zprávě tajemnice letectva Heather Wilson s odkazem na skutečnost, že původně měl program T-X stát 19,7 miliardy dolarů.

V současné době se plánuje nákup minimálně 351 cvičných letadel Boeing T-X, 46 simulátorů a komplexního provozního zázemí, s koncem dodávek do roku 2034. Nicméně USAF má celkově zájem o 475 cvičných letadel a 120 simulátorů ‒ v takovém případě celková cena programu dosáhne 9,2 miliardy dolarů. Podle dohody 10 % letounů T-X vznikne ve švédských závodech SAAB a 90 % ve Spojených státech (Saint Louis).


Propagační video Boeingu T-X

O cvičná letadla T-X mohou mít ale zájem i další země provozující F-35 nebo i USAF, které může dokoupit další T-X pro své letky agresorů. Podle americké analytické skupiny Teal Group v příští dekádě bude ve světě poptávka po 2441 cvičných proudových letadel v hodnotě 30,3 miliardy dolarů, což je dobrá zpráva i pro český cvičný letoun L-39NG.

Počáteční kontrakt programu T-X dosáhne výše 813 milionů dolarů za dodávku pěti letadel Boeing T-X a sedmi simulátorů, přičemž první simulátory dorazí na leteckou základnu San Antonio-Randolph v Texasu v roce 2023. Smlouva zahrnuje také systémy pozemního výcviku, elektronické systémy pro plánování a zpracování úkolů, podpůrná zařízení a náhradní díly.

První letka T-X dosáhne počátečních operačních schopností (IOC) a konci fiskálního roku 2024 (tedy v polovině roku 2025). Plná operační kapacita (FOC) je plánovaná na rok 2034.

Boeing T-X pohání jeden motor GE Aviation F404-402 o tahu 49 kN, s přídavným spalováním 79 kN. Je to třikrát více, než dosahuje dvojice motorů General Electric J85-5A vyřazovaných cvičných letounů T-38A Talon, které mají tah 2×9,1 kN, resp. 2×12,9 kN. Díky výkonnému motoru Boeing T-X “vypadá, chová se a má výkony” jako klasická stíhačka. Nicméně hlavní charakteristiky letadla Boeing T-X dosud nebyly zveřejněny.


První let Boeingu T-X v roce 2016.

Na rozdíl od T-38 má Boeing T-X kaskádově řešenou pilotní kabinu ‒ instruktor na zadním sedadle sedí výše než žák na předním sedadle.

Letadla T-X musí zajistit výcvik základních i pokročilých leteckých manévrů, výcvik letecké navigace, letu ve formaci, výcvik boje vzduch-vzduch a vzduch-země, atd. Požadováno je tankování paliva ve vzduchu a snížení spotřeby paliva o 10 % oproti T-38. Podmínkou je start z dráhy dlouhé 2440 m položené ve výšce 2257 m. Cvičný stroj T-X musí zvládnout přetížení 6,5 až 7,5 G, provádět noční lety a umožnit výcvik s přenosem informací pomocí datalinku.

Klíčovým rysem programu T-X je však samozřejmě cena ‒ letectvo požaduje velmi levný stroj s minimálními provozními nároky a s vysokou 80% nasaditelností.

Letoun Boeing T-X je ale zajímavý i z jiného pohledu. Letoun vznike díky nejmodernějším výrobním postupům vyvinutých firmou Boeing v rámci tajné iniciativy Black Diamond. O samotné iniciativě není příliš informací, ale půjde zřejmě o nový typ organizace a technologií výroby, které umožní vyrábět komplikované letecké díly rychleji, přesněji a především levněji. Iniciativu Black Diamond samozřejmě Boeing nevyužije jen u programu T-X, ale i ve své civilní divizi pro výrobu dopravních letadel.

Zdroj: Defense News

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Americké letectvo zvažuje nákup nových stíhaček F-15X

Na základě poptávky amerického letectva (USAF) firma Boeing připravila koncept modernizované verze ...

Americké letectvo vybírá letoun OA-X. Český Striker chybí

Po více než jednoročním experimentálním testování turbovrtulových bitevních letadel americké ...

Stíhačka F-22A s technologiemi F-35 pro americké letectvo?

Podle webu Defense One firma Lockheed Martin nabízí americkému letectvu (USAF) stíhací letoun ...

Rakousko se zajímá o české cvičné letouny L-39NG

Podle rakouského deníku Kurier česká firma Aero Vodochody nabízí rakouskému letectvu cvičná proudová ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Maco
    22:30 02.10.2018

    Inak ked tu par diskuterov hovori ako nebudeme mat na to lietat nase F16V tak potom neviem co budu hovorit na Bulharsko kde sa aktualne vybera medzi F16V, SuperHornet alebo Gripenom pri pocte 8+8kusov.... To potom oni po dodavke to hned zakonzervuju a daju do hangaru na 30rokov?

    Inac som dost zvedavy ako to tam dopadne, 19 oktobra by mal byt update na svete.

  • Shania
    22:51 01.10.2018

    pilota po pozorování už z nemocnice propustili a havarie neměla vliv na ostatní operace, takže asi přibližně ví co se stalo.

  • kazd
    22:10 01.10.2018

    Gibon: musíte si očistit transfery státního rozpočtu do rozpočtu krajů atd.. viz statistiky CSU. Hrubě se dá říct, že ke státnímu rozpočtu 1,5 na rok 2019 se dá přičíst 0,5 ...celkem 2 a moc se nespletete

  • fotr
    22:02 01.10.2018

    to KOLT:
    Souhlas, pilotáž stíhačky vážně nebude pro někoho s nízkým sebevědomím. DD

  • KOLT
    21:43 01.10.2018

    fotr, to je mi líto :-( Jinak mně cvakaly půlky ne strachem z jízdy, nýbrž z obavy, že to služební auto rozflákám ;-) Představa, že řídím auto za dvě miliardy... Holt stíhacího pilota nemůže dělat někdo, kdo nemá lehce přebujelé sebevědomí :-)

  • Kozlus
    21:08 01.10.2018

    To vsechno je jedno, kdyz politici ty peize potrebne na vic nedaji.

  • Gibon
    20:12 01.10.2018

    No tak neviem, ja sa rad necham poucit.
    Ale myslim si, ze pravidla vykazovania rozpočtu verejnej spravy su v EU rovnake a su dane EUROSTATom. Kedze celounijne pravidla kazu vykazovat schodok statu spolu. Vratane vsetkych statnych institucii, miest, obci, krajov.
    Vratane prijmov socialnej poistovni, transferov z EU.
    A na stránke min.financii CR, som nasiel rozpocet 1,465bil.CZK.

    14. mld € vlady SR je prave bez institucii ako socialna poistovna, zdravotne poistovne,...

    Ale ako pisem, rad sa necham poucit. A teda kde mozem najst rozpocet verejneho sektora ako celku?

  • Jura99
    19:48 01.10.2018

    Clanek: omluvu beru, stane se. Ale "nerozpomněl" jsem se, státní rozpočet SR je prostě 14mld € a státní rozpočet ČR je 1,4bil. Kč. To je fakt. Co v nich je a není je věc druhá, tu ať si rozebere ten, kdo je chce porovnávat. Ale tu socku jsem zmínit musel, protože to je velké číslo. Gibon pravdu nemá, sekl se asi o třetinu, nějakých 12mld. € to je celkem dost, když obrana má pouze asi 1,1mld. € ročně :-).

  • Nesher
    19:44 01.10.2018

    jura
    Díky, máš pravdu. Na to jsem zapomenul. Ale i tak je to Gibonovo tvrzení nesmysl.

  • Clanek
    19:29 01.10.2018

    Jurovi se timto omlouvam, nez jsem svuj koment odeslal, zjevne se rozpomel :)

  • Clanek
    19:28 01.10.2018

    Pokusme se neplevelit diskusi tim co se tu jiz X krat diskutovalo. Rozpocet SR = rozpocet bez socialni pojistovny (ergo nejvetsi cast vydaju statu, vydaje na duchody, se resi "mimorozpoctove"... pro zjednoduseni). V CR jsou vydaje socialni pojistovny (i prijmy ze socialniho pojisteni) pocitany do statniho rozpoctu. Takze tech 14mld Eur co se tu pocita jako statni rozpocet SR je statni rozpocet "od vnitra niz" (tzn. vnitro anebo "ministerstvo vnutra" je nejvetsi dira na penize), nad tim ale stoji 8,5mld E rozpocet socialni pojistovny, ktery je tvoren prijmy ze zdravotniho a socialniho pojisteni. V souctu tedy 14 + 8,5 mld E. A netusim co vsechno jeste stoji mimo.
    Naproti tomu rozpocet CR jako dokument ministerstva financi tradicne obsahuje i tuto polozku ("Příjmy z pojistného na sociální zabezpečení").

    Nevim jestli micha jablka a hrusky Gibon, ale zcela jiste je pomichal Jura. Coz je v jeho konkretnim pripade nejspis slaba pamet, protoze je tomu mozna par mesicu co konkretne jemu to tu jiz bylo vysvetlovano. A ted tu znova operuje s 14mld... mozna lepsi si to nekam napsat :)

  • Jura99
    19:24 01.10.2018

    jen bych připomněl na čem jsem se nachytal minule, SR má mimo státní rozpočet sociální pojišťovnu, zatímco v ČR jde sociálka přes státní rozpočet, takže ve skutečnosti by se mělo porovnávat 1,4bil Kč s cca 22mld. € (14mld€ + socka asi 8mld. €). Přesnější je porovnávat obranné rozpočty a např. početní sílu armády, SR si třeba držela dvě brigády i v době krize, v ČR se "zeštíhlovalo", peníze se nejspíš využily efektivněji.

  • Nesher
    19:08 01.10.2018

    Gibbon
    Jura má pravdu, mícháš tu hrušky a jablka, plánované příjmy státního rozpočtu SR pro rok 2018 jsou 13,983 mld. € a výdaje pak 15, 956 mld. Plánovaný státní rozpočet ČR má příjmy ve výši 1314,5 mld. Kč a výdaje ve výši 1364,5 mld. Kč. Což při přepočtu na Eura v kurzu 1 € = 26 Kč (ať se to lépe počítá) činí 50,56 mld. Eur jako příjem a 52,48 mld. Eur jako výdaj. Schodek (=dluh) je v obou případech stejný, tj. cca 2 mld. Eur. Reálně však na Slovensku mnohem vyšší. Takže i přesto, že má SR cca polovinu obyvatelstva ČR, činí příjmy státního rozpočtu SR pouze 27,65% příjmů státního rozpočtu ČR. Tedy ta otázka kde na to vezmete je skutečně na místě.

  • fotr
    18:59 01.10.2018

    to KOLT
    s tou nevolností v autě jsi mě pobavil no ale jako kluk jsem v autobuse také musel dostávat Kinedryl.DD
    Jinak se ti mohu pochlubit že jsem po čas své vojenské služby měl možnost absolvovat let v MIG-23UB (spárka) a také let v MI-24 a to v přední kabině střelce. Obojí byl nezapomenutelný zážitek kterému se nic jen tak nevyrovná a na žádnou nevolnost jsem neměl čas jak jsem zíral.
    Po letech jsem pak od rodiny dostal k ke kulatinám let v L-29 ale k tomu bohužel už nedošlo protože týden před termínem tento letoun havaroval a zahynul jak pilot tak žena která let také dostala jako dárek. Na létání jsem ale nezanevřel, zkoušel jsem UL a občas si zaplatím Cessnu (pilotem na zkoušku) a užívám si. FDD

  • Jura99
    18:37 01.10.2018

    Gibon: nechci ti do toho kecat, ale domnívám se, že jsi pomíchal jabka s hruškama. Slovensko má státní rozpočet 2018 cca 14mld. €. To číslo 34,4mld€ je nejspíš součet veřejných rozpočtů. Naproti tomu číslo cca 1,4bil. Kč je pouze státní rozpočet ČR, není to součet veřejných rozpočtů (tj. kraje, obce atd.).

  • kazd
    17:32 01.10.2018

    Tak ještě jednou 1,46 u čr vaši definici nesplňuje

  • Gibon
    16:05 01.10.2018

    kazd: pisal som niekde o podiele statneho rozpoctu na HDP?

    Pisem o prijmoch verejnej spravy na rok 2019. Cize vsetko co stat vyberie na daniach, odvodoch, clach, poplatkoch a dalsich prijmoch.

  • kazd
    15:59 01.10.2018

    Gibon:
    To je nějaký nový ekonomický směr ?
    Podíl státního rozpočtu na HDP je větší v SR než v ČR. Nic to neříká o věřejných rozpočtech a nic to něříká o efektivitě výběru a utrácení...

  • Gibon
    15:43 01.10.2018

    Karlos73: ono sa tu nasi ceskí priatelia obcas povysenecky pytaju odkial na to zoberieme peniaze. Pre neznaleho urcite dobra otazka.

    Je sice fakt, ze vykon ceskej ekonomiky na hlavu je vyssi, ako vykon tej slovenskej. No HDP ucty "neplati". Tu plati struktura dani a prijmov rozpoctu.
    Prijem verejnej spravy na Slovensku je vyssi ako v Cechach, ak sa pozrieme na neho cez velkost krajiny.
    Pre jednoduchost priklad - prognozované prijmy (pozor prijmy, nie vydavky) verejnej spravy na rok 2019 su:
    SR: 34,4mld€
    ČR: 1,465 bil. CZK = cca 57,8mld € (aktualny kurz)

    Ak by sme to vydelili zhruba polovicou, tak ekvivalentne prijmy verejnej spravy su 28,9mld€ k 34,4mld€.

    Cize rozdiel 5,5mld€. Pri opacnom odvodzovani to je až 11mld€, cize az 280mld CZK naviac v pripade ČR, ak by mali slovensku struktruru dani.


    Spat k T-X. Netreba zabudat, ze T38 (a v buducnosti urcite aj T-X) sa v USAF nevyuziva len na vycvik. Ale aj na kondičné lety pilotov, vrátane pilotov bombarderov a aj F22, kedze prevadzka T38 je lacnejsia...

    Je vsak potrebne mat riadnu analyzu, co sa oplati pre SR (a ich 22 piltov) viac. A mozno tie 4-5 NGciek z toho vyjde skutocne najlacnejsie, ak by sa zaratalo aj hladisko o kondicnych letoch..
    GO L39CM/ZAM v LOTN je vsak urcite momentalne najlogickejsi krok.

  • Karlos73
    10:11 01.10.2018

    Priatelia, čo sa týka nového cvičného lietadla T-X , ešte je priskoro sa tu zapodievať nejakými objednávkami mimo USA. Ešte ani nepoznáme finálnu cvičnú verziu, jej špecifikácie, vybavenie... uvidíme aká verzia bude ponúknutá na export, bojová verzia... A čo sa týka OSSR, tak nové cvičné lietadlo zatiaľ nie je v blízkej dobe na programe obstarávania. Ako píše Gibon existujúce L39 sa pošlú na poslednú GO v LOTN a potom možno v horizonte 10 - 15 rokov riešiť nový cvičný stíhač/bitevník. Bude záležať aj od požiadaviek OSSR. Myslím si, že tento typ lietadla ako T-X (po výkonostnej stránke) , bude v menších letectvách plniť viacero úloh, na ktoré je zbytočné nasadzovať drahé supersoniky. Ešte veľa štátov si drží napríklad staré Northrop F-5 , a takto výkonné cvičné letadlo ich vie nahradiť s takouto otvorenou architektúrou... Počkajme si 5-10 rokov.

  • Shania
    22:26 30.09.2018
  • Sokrates
    20:16 30.09.2018

    V skratke by sa bilancia F-35 k 30.9.2018 dala popísať nasledovne:
    140 000 letových hodín (vrátane štartov z lodí USN a RN), cez 300 vyrobených lietadiel, cena už od 89,2 mil., dve potvrdené bojové nasadenia a štyri incidenty triedy "A" vrátane jednej havárie.
    Veľmi slušné, aj keď v tých "áčkach" má tuším F-15 Eagle o čosi lepšie skóre. :-)

  • Shania
    17:14 30.09.2018

    Maco: nevzpominam si, ze by to nekde uvadeli, ale klesa to tak o 5% za serii, narust vyroby C teprve zacne, takze bych to videl ze je mozne snizit cenu o 10-15%, ale uvidime.

  • Maco
    16:05 30.09.2018

    Tak ten pokles ceny za C verziu je brutal.. Shania (ako asi najvacsi odbornik na f35 tu) kolko si myslis ze napriklad ta cena C este moze padnut vo vyhlade napr. 5 rokov? Na uroven 95mil a nizsie alebo na tych 95 sa zakempuje?

  • KOLT
    14:47 30.09.2018

    flanker.jirka, obecně u takovýchhle zakázek může být 100% "overhead". U málo strojů tím spíš. Tuším, že zakázky evropských zákazníků se pohybovaly cca mezi 140 a 210 M$ při přepočtu celkové ceny na stroj.

  • KOLT
    14:45 30.09.2018

    fotr, Trener, díky moc! Tohle by fakt nebylo zaměstnání pro mě (když pominu, že si pletu pravou a levou a v 3D se ztrácím jak Jeníček a Mařenka v lese). Když to přeženu, tak mně cvakaly půlky i při ježdění služebním autem ;-)

  • flanker.jirka
    14:42 30.09.2018

    Shania: tak že výsledekm může být klidně 100% navrch? ...když se započítá minimum výzbroje, výcvik a provoz na 10 let?

  • danny
    14:21 30.09.2018

    Shania: dík za link, stíhám vetsinou jen tradiční média, Twitter a fóra jen namátkou. A nejčerstvější potvrzení kompetentních orgánů sem našel až ze soboty.

  • Shania
    14:13 30.09.2018

    flanker.jirka: to je flyaway cost: cena za výrobu stroje (+motoru) a poplatky atd

    http://lh4.ggpht.com/-qZDg-2oI...

    The agreement pushes the cost of the F-35A conventional model — used by the U.S. Air Force and most foreign buyers — to $89.2 million per aircraft, a 5.4 percent reduction from the $94.3 million in the 10th batch of aircraft.


    The more expensive "B" and "C" models incurred even bigger price cuts. The Marine Corps’ F-35B short-takeoff-and-vertical-landing variant’s cost decreased 5.7 percent from $122.4 million to $115.5 million, while the F-35C carrier variant dropped a whopping 11.1 percent from $121.2 million to $107.7 million per unit.

    https://www.defensenews.com/ai...

    Pořád očekávají, že se dostanou na 80mil/ks za A v 2020.

    ----
    Jinak mimo pádu, uzavření kontraktu na LRIP 11, došlo ještě k prvnímu bojovému uderu F-35B, první přistání na QE.

  • flanker.jirka
    13:15 30.09.2018

    Shania: co vše zahrnuje cena 90 mil USD? ...na první pohled to vypadá pěkně

  • Shania
    09:09 30.09.2018

    danny: jak jsi prisel na 30 zpozdeni? http://www.f-16.net/forum/view...

    to ze slo o f35 bylo zverejneno jeste v patek.

    na twittru novinaru to slo sledovat v realnem case... napr laraseligman

    ----
    lrip 11 dostava cenu za A pod 90 mil usd.

  • Trener
    09:08 30.09.2018

    To Kolt, pardon.

  • Trener
    09:08 30.09.2018

    To Kot a fotr: např. John Peters, který létal na Tornádech a byl v první válce v zálivu uvádí ve své knize (Týmy Tornád?) úskalí močení za letu do speciálních pytlíků. Zmiňuje tam příklad nějakého Američana, kterému se při tom podařilo omylem katapultovat ze své F-16. Zas během nějakého cvičení na Aljašce to nějaký pilot narval se svou F-16 do nějaké hory, ale to už při tom zahynul.

  • Vladimír Vidrich
    07:38 30.09.2018

    Kaslat na Ameriku , aj tak keby bolo CeslkoSlovensko tak by sme boli jedna s top krajin Europi dobra armada po modernizacii a prosperovali by sme spolu. Radsej L.39ng ako skusobne lietadla ktore vedia aj tak bojovat keby sa muselo :) boli by sme dobry super pre Polsko v konkurencii nemyslim tym vojnu atd ale celkovo ekonomicky vojensky atd Rakusko Madarsko Ukrajina by sa na nas ani nechitala keby sme boli spolu :)

  • danny
    23:43 29.09.2018

    KOLT: tomu pilotovi nezávidím. Jak píše fotr, vyšetřování není nikdy prochazka růžovým sadem, ale tady budou politické a business tlaky obrovské. Na tomhle programu se snaží zviditelnit každej. Že je to citlivé napovídá i přiznání nehody s 30 hodinovým zpožděním.
    Aspoň že to přežil ve zdraví. Teď to jen ustát.

  • fotr
    19:59 29.09.2018

    to KOLT.
    Před lety jsem měl možnost hovořit s Americkým pilotem na srazu rodáků, byl to syn Českých emigrantů a uměl (naštěstí( slušně česky.
    Jeho to také potkalo a hodně záleží jaká je to chyba, jsou totiž chyby omluvitelné a neomluvitelné které pak znamenají konec létání. S běžnou chybou se ale počítá, je zakakulovaná a navíc výcvik pilota stojí hoodně peněz a tak pokud se nejedná o kategorii neomluvitelných chyb (porušení rozkazu, porušení předpisů, hrubá nekázeň, alkohol/drogy, nebo jiná, úmyslná záležitost, tak to konec obvykle neznamená. Pilot ale projde následně docela náročným vyšetřováním které obvykle přesně ukáže proč se co stalo a jak to napravit a pak následuje náročné ,,doškolení" a ověřování zda se podařilo veškeré chyby odstranit. Než se vrátí do plnohodnotné služby, může to trvat až 12 měsíců. Pokud mu ale není vysloven zákaz létání, létá celou tu dobu na svém typu s instruktorem aby si udržel schopnosti. Běžně také létá na nějakém cvičném vrtuláku ale to už sám.
    Popsal jsem to nejlépe jak si to pamatuji, snad ti to bude stačit.

  • KOLT
    18:08 29.09.2018

    Nutno říct, že při 300+ kusů strojů a 150 kh je skoro zázrak, že ještě doposavad žádné nespadlo... Jednou to holt přijít muselo.

    Mmchd, víte, co by mě zajímalo, jak je na tom pilot, když takovéhle éro rozmlátí vlastní vinou. Má ještě šanci si vůbec zalétat? Jak se pak na něj dívají kolegové, nadřízení, podřízení...? Tušíte někdo?

  • danny
    15:52 29.09.2018

    Sorry za lehký OT. Včera spadla F-35B. https://www.cnn.com/2018/09/28...

  • Arthur
    15:12 29.09.2018

    Zaujímavý článok pilota k téme podzvukových cvičných lietadiel prípadne bitevníkov:

    zdroj: https://www.armyweb.cz/clanek/...

  • Snownomad
    14:40 29.09.2018

    Jenom dodám, aby nevznikla mýlka, myslím tím jen některé Slováky. Uvědomuju si, že spousta Slováků je rozumných a dokáží myslet vlastní hlavou.

  • Arthur
    14:10 29.09.2018

    Gibon:

    No vidíte je to materiál MO SR takže pomenúvajme veci presne aby sme neboli v budúcnosti prekvapení.

    A už teraz sme cez plán napr. len v položke P2-3 Viacúčelové taktické lietadlá, kde bol plán pre 14ks cca 1,1 mld EUR vs cca 1,6 mld (41,2 mld CZK) za 14ks F-16V Block 70/72 so servisom na 2 roky (slovom dva roky) => rozdiel cez plán cca + 500 mil EUR (12,9 CZK) tj. cca + 45,5% !!!

    A takto budeme môcť pokračovať.

    A to len začíname - proste CELÉ ZLE ...

  • Snownomad
    13:03 29.09.2018

    OMG, to je zas komedie, slováci ještě nepodepsali koupi F-16 a už by chtěli tuhle hračku.
    Akorát nevím k čemu vám to bude, když to zase bude stát na zemi.

  • Gibon
    09:51 29.09.2018

    Z dokumentu Dlhodoby plán rozvoja obrany s dôrazom na výstavbu a rozvoj ozbrojených síl Slovenskej republiky s výhľadom do roku 2030 pocita s financiami na rozvoj 8 814 mil. EUR.

  • Jura99
    08:31 29.09.2018

    Arthur: mate pravdu. Ta suma neni v pevne danem rozpoctu, ale v materialu MO, kde planuji co by radi a za kolik, pokud se rozpocet bude zvysovat k 2%HDP. Ale neni to 11mld. ale neco pres 6mld. do roku 2030.

  • Arthur
    00:00 29.09.2018

    Maco: "do 2030 je naplanovanych v rozpocte na armadnu modernizaciu 11mld € takze toho odstrihnutia by som sa az nebal. ..."

    Samozrejme, že tomu tak nie je. Prosím naštudujte si ako sa tvorí viacročný rozpočet verejnej správy a hlavne na koľko rokov.

  • tryskac
    23:58 28.09.2018

    co sa tyka L39NG, tak v CR sa s nim pocita nie v armade, ale v statom vlastnenej firme CLV - ak sa nemylim. Na Slovensku sa s nim skor nepocita ako pocita (dedukcia z roznych zdrojov) - pri triezvom pohlade pre tych par strojov by to bol asi naozaj velky luxus prevadzkovat par kusov cvicneho stroja ked je moznost absolvovat komplexny vycvik napr v USA - nepochybujem o tom, ze spickovej kvality.
    Co sa tyka moznych buducich F16 v SR, pred casom sa rozbehla debata na temu, ci 14ks (12+2) nie je pre pre SR prilis vela a padol aj nazor bola v hre myslienka aj poctu 12ks (8+4). Zaujimave boli tvrdenia, ze 2 miestna verzia ma vyssiu bojovu hodnotu, ked sluzi ako "navadzanie, riadenie" pre jednomiestne stroje, ze tak bola uvazovana (nieco na styl SU30). Nechajme sa prekvapit, co sa tyka obrany, jesenne a zimne obdobie byva na Slovensku bohate na novinky....

  • Matesaax
    23:12 28.09.2018

    Tohle letadlo je sice hodně zajímavé, ale třeba v Evropě nenajde uplatnění.. Za situace, kdy i bohatší státy pokukuji po M-345,nebo kupují Pilatusy, je tahle mašina nereálná. Např. Švédsko se podílí na vývoji, ale pochybuji, že nakoupi cvičné letouny, které na tom budou výkonnostně pomalu jak Gripeny..
    To samé kritika L-39NG je směšná, tahle dvě letadla nelze srovnávat, každé letadlo je stavěné úplně na něco jiného. Ohledně Slovenska, tak reálné pro 14 stíhaček vyjde nejlevněji si pronajmout výcvik někde jinde. Těch školenych pilotů bude minimum..

  • flanker.jirka
    22:26 28.09.2018

    janusisko: náskok je velký, nejen v technice, ale to podstatné je vycvičenost. Je sice trochu komické, že letadlo konstruované jako bitevník se zkratkou Advanced Light Combat Aircraft dobře slouží hlavně jako výcvik stíhačů, protože má radar. Takticke náměty a scénáře tak probíhají zcela reálné, jen na pomalejších strojích.
    Nejspíše další fáze té komedie, že bude mít Gripen lepší schopnosti AG než bitevník a to i větší spektrum integrované munice než Alca.

  • flanker.jirka
    22:13 28.09.2018

    Arthur: přesně jak píšete, v tom malém počtu staví mít letadla pouze s AA schopnostmi. Na AG se do budoucna bude používat více UAV všech kategorií.
    A nejen tam tady první vlaštovka:
    https://vtm.zive.cz/clanky/dro...

  • Flader
    22:12 28.09.2018

    Jura, v čase, keď AČR riešila Gripeny boli slovenské MiG-y 29 ešte len v prvej polovici svojej životnosti.

  • janusinko
    22:05 28.09.2018

    Jura99:
    Je smiešne argumentovať tým, že máte náskok 2 dekády (Gripeny), keďže predtým ste mali vo výzbroji zastaralé MiG-21. ČR bola nútená v tej dobe urobiť obmenu, Slovensko s MiG-29 nie, ten čas prišiel až teraz, a ak ČR prejde v dohľadnej dobe na Gripen E, tak bude s F-16 Block 70 na tom +/- rovnako.

  • Jura99
    21:02 28.09.2018

    tryskac: ACR nema naskok dekadu, ale dve dekady. V dobe, kdy snad budete zahajovat provoz F16, nase Gripeny budou mit 20let a pujdem brat dalsi generaci. Nakup UH-60M byl dobry, ale urcite ne rychly. Ostatni nakupy no comment.

  • skelet
    20:56 28.09.2018

    aby jste vůbec uměli lítat. Je jedno jestli je bude mít OSSR nebo nějaká státní organizace.

  • Gibon
    20:39 28.09.2018

    Maco: dohovor o znizeni zbrani v europe sa tyka bojovych vrtulnikov. Ten momentalne nemame ani jeden.

    Skelet: no tak potom na co nam budu? :-D

  • Jura99
    20:36 28.09.2018

    Gibon: vy nekupujete F-35A, ale modernizovaneho dedecka, ke kteremu jako trener nalezi stejne stary vrstevnik L-39. Ale vyhodnejsi bude vycvik nakoupit u soukromnika, tedy vyhodnejsi pro toho soukromnika :).

  • Gibon
    20:30 28.09.2018

    ArWe: to vobec nie je kacirska myslienka.
    Ak OSSR chcu plne vyuzivat AG schopnosti F-16 Block70, tak by mozno bolo dobre pouvazovat nad zrusenim 2.taktickej letky. Usetrene financie presunut k vrtulnikom.

    Zakladny vycvik nech si OSSR objednaju u STA v Kosiciach a oni nech si kupia co chcu. Trebars aj T-38, ktore budu coskoro k dispozicii :-D (samozrejme vtip)

  • skelet
    20:27 28.09.2018

    Gibon: L-39NG nebude příprava pro F-16, ale pro T-X (umístěný v USA) a z toho budete přecházet na F-16

  • Maco
    20:27 28.09.2018

    T-X je urcite fajn a v relacii snivajte snami by bolo super mat letku toho ale musime si uvedomit asi to ze ked by sa podaril nakup za 15m/ks a letova hodina by bola ozaj tych 2500 hodin tak to sa neda s nicim porovnavat, nehovoriac o technickom zazemi, logistike atd atd. Zacina to by na dobrej ceste v tej armade tak myslim ze NG je moznost ktora to udriz v dakej logickej relacii. Provozovat letku T-X by asi malo za dosledok ze by sa lietalo na 4 T-X a 4 F16 prinajlepsom...

    Gibon, co sa tyka vrtulnikoveho letectva tak som sa pytal na NATO Days aj nasich chalanov z Presova a oni hovorili ze co sa tyka dakych tych medzinarodnych dohovorov tak na nasu krajinu je pre armadu max 18 vrtulnikov. Takze to mas 9BH a ked sa dokupi 9LUH B429 tak tam to skoncilo.

    Arthur, do 2030 je naplanovanych v rozpocte na armadnu modernizaciu 11mld € takze toho odstrihnutia by som sa az nebal. Teda ak nepride zas niekto kto bude razit rovnaku politiku pre MO aka sa razila poslednych 25 rokov.... K tomu servisu, vyzera to tak ze po tych dvoch troch rokoch si to zoberie LOTN na starost kde LM nasypu prachy a bude z toho dake kvazi servisne stredisko atd bla bla.

    ArWE, cena toho a logistika, prenajom strojov, ubytovanie na 30 rokov vycviku v USA by sa mozno rovnalo aj prevadzkovaniu tych 4ks NG :D

  • Gibon
    20:12 28.09.2018

    KOLT: to zalezi od diskutujuceho. Nie s kazdym je debata vecna ako vie byt s tebou.
    Ano cena lietadla sa s sklada z dvoch casti. Za samotne lietadla a za to vsetko ostatne co k nemu potrebujeme.
    Je rozdiel to zazemie rozpustit do 50 lietadiel na zakladnu a do desiatich. Ale ta rovnica je velmi komplikovana. Pri FMS bude aspon to lietadlo za rovnaku cenu.


    A je skutocne otazne, ze ci pre vycvik a priebeznu obmenu pilotov v pocte 22 ks (na 20 rokov) potrebujeme mat cvicne letectvo. Ci by 30 rocne naklady vycviku v USA nevysli lacnejsie. A ci vobec L39NG je ten pravy stroj, ako priprava na F-16. Uz som cital aj nazor, ze skor nie.

    Ja len dufam, ze ked sa to zacne riesit, tak sa na to nepojde nostalgicky, ale sa riadne vyziadaju ponuky. A rozhodne sa na zaklade kriterii.

  • ArWe
    20:02 28.09.2018

    Mám takovou kacířskou myšlenku. I když dříve zejména na západě a i u jiných letectev používající americká letadla poměrně využívanou. Nebylo by lepší pro Slovenské letectvo realizovat celý výcvik přímo v USA? Přijde mi to daleko efektivnější než se zabývat nákupem a provozem 4 kusů cvičných (jakéhokoliv typu) letadel.. Nebo využívat služeb nějaké civilní společnosti zabývající se výcvikem.
    Jinak T-X je super letadlo a trochu mě překvapuje kolik tajností se kolem něho stále dělá..:)

  • KOLT
    19:54 28.09.2018

    Hlavně za cenu, za kterou T-X nakupuje USAF v počtu cca 4 stovek kusů, 4 kusy pro sebe fakt nekoupíte, takže porovnávat ty ceny je debilita, sorryjako. Stroj i se zázemím by vás klidně mohl přijít na dvounásobek. Čili to není o náckovství, ale o myšlení :-) Ale klidně si k F-16,které vám moc přeju, kupte T-X, i ty vám budu přát. Ale ťukat na čelo si budu, to zas jo ;-)

  • Gibon
    19:45 28.09.2018

    Skelet: ale to je samozrejme, ze naklady NGcka budu uplne niekde inde.
    Bude treba porovnat naklady na cely životný cyklus. Teraz varime tak povediac z vody. Ved nebolo by to poprvykrat, co skutocne naklady tie deklarované u US Army sa aj zdvojnasobia.

  • Gibon
    19:42 28.09.2018

    Jara: ospravedlnujem sa, malo byt 15-20. "9" som sa utukol.

    BoudiSVK: no mrzi ma to, clovek len cenovo porovna dve cvicne lietadla a miestni nackovia uz vytahuju zastavy. Lebo cesky vyrobok z toho porovnania nevychadza cenovo najlepsie a ich to uraza.

    Bude si treba pockat ako sa T-X bude zavadzat v USAF. A ci si T-X najde cestu aj do Europy.

  • skelet
    19:17 28.09.2018
    Oblíbený příspěvek

    BOudiSVK: jo jede tu zase olympiáda

    1) srovnávat T-X a L-39NG je.. dětské. L-39NG je pro základní, pokročilý a zbraŃový výcvik (a lehký bitevník), T-X je pro pokročilý a zbraňový výcvik. T-X budete možná moci nakoupit za nákupku L-39NG (pochybuju), ale URČITĚ ji nebudete ji provozovat za stejné náklady jako L-39NG.
    Nahradit L-159 letounem T-X? L-159 nemá radar kvůli vzdušným cílům, ale kvůli pozemním cílům. A díky letovým nákladům jsme mohli vylítat piloty i před příchodem Gripenů, kde politici neměli jak škrtat letové hodiny. Nahradit L-159 letounem T-X by byla naprostá retardace. AČR by byla T-X víceméně k ničemu, Gripeny bude muset nahradit něčím stejně výkonným nebo výkonnějším, než jsou ony Gripeny.

  • Muhaha
    19:15 28.09.2018

    Dobrý večer,
    je 10 let, které mají uběhnout mezi IOC a FOC, u cvičného letadla standardní dobou?

  • Jara
    19:05 28.09.2018

    Gibon
    U moderního zbranoveho systému je nutnost upgradu a modernizací každých cca 5let pro udržení požadovaných vlastností...”15-30let budem muset řešit otázku traineeJetu znovu” .... a co by jste chtěl mate snad naivní představu, že T-X Vám bude lítat 50 a více let? Spadl jste z višně?

    Tryskáč
    Jak jste přišel na to že v Aeru není aerodynamika?

  • BoudiSVK
    18:54 28.09.2018
    Oblíbený příspěvek

    Tak a mame tu dalsiu flame vojnu Slovensko verzus Cesko pod clankom ktory ani s jednou s krajin nema nic spolocne. Gratulujem....

  • Arthur
    18:39 28.09.2018

    flanker.jirka:

    Tak áno nakupujeme 14ks stíhačiek F-16V Block 70/72 za 1.6 mld EUR (41,2 mld CZK) so servisom len na dva roky takže načo by nám bolo 14ks FA-50 Fighting Eagle za 600 ~ 700 mil EUR (15,4 ~ 18 mld CZK).

    Takže do roku 2022 - 2023 minieme finančné prostriedky, ktoré nás s najväčšou pravdepodobnosťou v budúcnosti odstrihnú od ďalších významnejších investícii.

    Veď budujeme strednú mechanizovanú brigádu vyše 14 rokov a ani to sa nám poriadne nedarilo a potrebujeme ťažkú mechanizovanú brigádu.

    Zároveň modernizujeme 35ks BVP-1 (BPsV Svatava) do podoby BVP-M (BPsV), chceme nakúpiť 81ks BOV 8x8 Patria, ktoré rozhodne neplnia technické parametre ako súčasť ťažkej mechanizovanej brigády.

    O zamýšľanom počte 404ks VTV 4x4 radšej pomlčím pretože ten počet je naozaj neopodstatnený a okolo ťažkej mechanizovanej brigády sa ani z rýchlika neobtre.

    My potrebujeme chrániť vzdušný priestor ale naša hlavná bojová sila, ktorou by sme mali prispieť do NATO je predsa v pozemných silách. Vzdušné sily so 14ks sú resp. budú schopné patrolovať resp. na počiatku masívneho vzdušného útoku by išlo len o otázku času...

    Celá tá akvizícia 14ks F-16V Block 70/72 za 1.6 mld EUR (41,2 mld CZK) so servisom len na dva roky je len drahou hračkou pre 22 pilolotov, ktorá z dlhodobého hľadiska celé OS SR len poškodí.

  • tryskac
    18:18 28.09.2018

    ACR mala pred OSSR dekádu náskok, ktorý ale premrhala. A zatiaľ nič nenasvedčuje tomu, že sa to v dohľadnej dobe zmení. Áno, slovné proklamacie sú, ale sk útek zatiaľ úspešne uteká. V porovnaním s rýchlosťou akvizicie uh60m je to neporovnateľne. Niekedy je absencia domáceho výrobcu, ktorého by bolo treba podporiť výhodou.
    Ad Aero, čo je to za letecká fabrika, kde neexistuje oddelenie aerodynamiky a oddelenie hmôt?

  • Gibon
    18:18 28.09.2018

    Kupovat L39NG bude, vyzera to tak..., chyba.
    Ak sa kupi tak v nejakom "specialnom" obchode, "vy kupite toto my toto"
    Budeme tak mat neperspektivny stroj, ktory bude dobry akurat na to cvicenie. O 15-29 rokov bude treba riesit tuto otazku znovu.
    To uz teda radsej tych dvoch stihacich pilotov rocne, cvicit niekde inde (mozno v Polsku na M346) a peniaze presunut do bojovych vrtuľníkov.

    Na riesenie cvicneho letectva je v modernizacnych projektoch OSSR urcenych 100 mil.€. Zatial projekt stále plati.

  • Clanek
    17:58 28.09.2018

    Prestal bych u OSSR fantazirovat a koukl se na to tak jak to skutecne je. F-16 je na dlouho jedine kloudne co se do vzduchu koupi, pokud se to koupi (pokud se nepletu, podepsano jeste neni). U cvicnych / bitevniku budou OSSR jeste sakra rady pokud se povedou treba 4 kousky L-39 NG. Myslim ze to v aktualni situaci, kdy je potreba modernizovat ale naprosto vse, je tak strop toho co by jeste rozpocet SR utahnul.
    Je potreba nestavet si vzdusne zamky, tady doslova :) , a zacit resit i pozemni vojska. Dokud bude hlavni zbran vojaka vzor 58, dokud se na bojiste budou dopravovat v tom lepsim pripade modernizovanou sovetskou technikou, v tom horsim sovetskou technikou nemodernizovanou (kolove BVP je zatim jedina vlastovka, a ta jaro nedela) nemaji dalsi investice do kridel smysl.

    ACR je na tom jinak. Za 1) je Aero domaci fabrika a L-39/159 domaci produkt a za 2) ma ACR pred OSSR tak dekadu naskok. Secteno podtrzeno by se ACR mela rozhoupat k necemu. Ani ja si nemyslim ze je letecky prumysl je v CR nejak perspektivni, ale kdyz uz jej mam je trestuhodne ho nepodporit. A tim nemyslim zamereni se na L-159, tu bych s klidem na dusi utlumil jako porhobek rozhazovani a nerozumu let minulych, a plne se soustredil na L-39. Tu musi CR tlacit vsude kde to jen pujde, tu musi propagovat vlada v kooperaci s businesem. Tu musi manazment aera chytre stavet proti vrtulakum, jako "hele co muzete mit za stejne penize a podobne provozni naklady". Na prvni ligu je potreba se vykaslat (kdo si mysli ze je to dobre PR a marketing tak ja si to treba nemyslim... kdo si koupi letadlo ktere prohralo v XY tendrech a kteremu to "nalozilo" naprosto vse ostatni co je v nabidce?).

    A nerad to rikam, ale pokud by ACR nekdy uvazovala o F-35, coz si myslim ze by mela (dokonce by to mel byt jeji primarni cil), pak neco jako T-X mozna bude potreba. Nedokazu posoudit nakolik se da z L-39/L-159 presedlat rovnou do F-35, ale tipuju ze idealni to nebude.

  • Mossback
    17:51 28.09.2018

    Přímo srovnávat low-cost L-39NG a high-end T-X mi přijde hodně přes čáru. Většina potenciálních zákazníků, Slovensko nevyjímaje, nebude mít na pokročilé cvičné letouny takové nároky a takové zdroje jako USAF...

  • KOLT
    16:51 28.09.2018

    Hm, teď koukám, že žiju už jakou dobu v bludu, protože si myslím, že Alca létá jen 836 km/h, ale ono je to o stovku víc, při hladině moře. Jasně, že by mohla ještě stovku přidat, ale víc už stejně jít nemůže, čili silnější motor by se hodil spíš kvůli stoupavosti ap.

  • KOLT
    16:43 28.09.2018

    Jara, souhlas. Nemůžeme podporovat veškerý vojenský průmysl v ČR, na to prostě nejsou peníze. Ale když už máme potenciálně úspěšný produkt (což L39 je), tak proč ho nepodpořit minimálně tím, že ho nakoupí AČR.

    Do jaké míry je perspektivní i L159, to je jiná otázka. Nicméně ne každý bude nutně chtít nadzvuk, protože to prostě výrazně zdražuje konstrukci i provoz. A ne každému stačí turbovrtulák. Čili cvičné/bojové letadlo silnější než L39 by prodejné být mohlo, nicméně stát v tom prostě musí být aktivní, ne jak s Alkou, které stát spíš škodil a u které se nedotahla integrace dostatečného počtu zbraní (ideálně i východních). Navíc přelom tisíciletí a následné roky prostě nebyly vhodné pro prodej téměř žádné vojenské techniky. Což se ale poměrně dramaticky mění. Pravdou je, že by to chtělo stroj, který umí létat vysokým podzvukem. Nicméně na honění dopraváků to tak jako tak nebude, to je prostě nesmysl.

    Gibon, tak jestli myslíte, že byste těch pár kusů letadel, co byste využili, nakupovali po 20 M$ za kus, tak hodně štěstí ;-)

  • Gibon
    16:09 28.09.2018
    Oblíbený příspěvek

    Hej hej, to sme pocuvali aj o UH-60M :-*

  • flanker.jirka
    16:04 28.09.2018

    Gibon: řekněte korejcům ať o sobotních smenách nebouchaji dohromady pouze vozy KIA, ale zřídí linku na FA 50 Golden Eagle :-D Má to letovou obálku podobnou Gripenu, až na maximální rychlost, supersonik to je i na hladině moře. Na provoz nových F 16 budete muset organizovat celonárodní sbírku uzávěrů PET lahví.

  • flanker.jirka
    16:00 28.09.2018

    Jara: dívam se z pohledu obrany a použitelnosti těchto strojů, když už máte mít v letadle radar, tak ať tam není jen na to, že uvidíte jak vám utíká i dopravní letadlo.
    Mít tu avioniku v nadzvukovém draku specializovaném na nízké provozní náklady, tak máte postaráno o air policing a může dohnat i tanker pro air refueling.

    Průmyslové odvětví zůstane, bude-li plodit prodejné stroje, Alcy se s bídou prodaly do Iráku a to pouze, protože byle rychle k mání. A i Irák si vybírá nyní něco jiného.
    https://www.defenseindustrydai...

  • Gibon
    14:36 28.09.2018
    • (3)
    Oblíbený příspěvek

    Pri systemovej cene 20mil USD, cize asi 17,5mil€ sa treba na L39NG vykaslat a obratit sa opat na FMS, ked pride ten cas.
    Existujuce L39 u OSSR poslat este raz na poslednu GO v LOTN a nasledne to zacat riesit.

  • Jara
    14:04 28.09.2018

    Ano skvělá náhrada L159....... jestli ovšem chceme absolutně zničit další průmyslové odvětví v ČR, letectví a to není jen Aero....
    v době kdy je ČR absolutně závislá jen na automotive by naopak bylo žádoucí do dalších průmyslových odvětví investovat nákup nových cvičných L39NG a modernizace L159 se přímo nabízí, L39 NG má velký potenciál ukrojit si s trhu traineeJet a investice by se nám jako ČR mohla vrátit několikrát spět nejen formou peněz, ale i posunutí ve vývoji dále...
    Chceto ale nekoukat si omezeně jen na špičku nosu.....
    A obzvláště nechápu k čemu kupovat cvičné letadlo, které je skoro stejně vykoné jako Gripen

  • flanker.jirka
    11:54 28.09.2018

    Pěkný výběr, možná to bude dosti podobné éro jako Golden Eagle, obdobné rozměry, stejný motor. Tak že bych se ani nedivil, že vznikne i bojová verze, jako FA 50.
    ... pak by možná někdo zjistil, že i takové éro postačí na air policing. A jako náhrada L 159 by to bylo super.

  • Karlos73
    11:22 28.09.2018
    Oblíbený příspěvek

    No a máme tu víťaza v kategorii cvičné prúdové lietadlo 5. gen., štáty obstarávajúce v súčastnosti stíhačky 5. genr. - F-35, s veĺkou pravdepodobnosťou uprednostnia toto letadlo, ktorá sa určite časom vyvinie aj na model bitevníka, prípadne ľahkú stíhačku vhodnú aj pre airpolicing...pri rýchlosti cca 1300km/h, kedže letové vlastnosti na to má. Možno to bude typ ľahkej stíhačky po ktorej siahnú menej bohaté štáty...
    https://www.militaryfactory.co...
    Myslím si, že Európsky výrobca spravil chybu, keď ukončil vývoj EADS Mako/HEAT ( Mach 1.5 (1600 km/h)), ktorý by bol z podobnej kategórie a bol by vážnou konkurenciou pre T-X Boeing... škoda. A vedel by som si predstaviť ak by OSSR siahli tiež po T-X Boeing ako po tréningovej stíhačke, doplnkovej stíhačke a bitevníku... (9 ~ 12 ks)