Boeing T-X: Nová cvičná letadla pro americké letectvo

Boeing T-X je jednoduchý cvičný letoun zcela nové konstrukce; větší foto / Boeing

Společný tým americké firmy Boeing a švédské SAAB dodá americkému letectvu (USAF) nové cvičné proudové letouny T-X. Letouny nahradí v USAF stroje T-38 Talon a stanou se základním nástrojem pro výcvik nové generace amerických pilotů letadel F-22A Raptor a F-35 Lightning II.

V nedávné době jde již o třetí důležité vítězství Boeingu v dodávkách letecké techniky pro Ozbrojené síly Spojených států. První vítězství Boeing zaznamenal v programu tankovacího dronu MQ-25 Stingray za 13 miliard dolarů pro americké námořnictvo (US Navy) a druhé v programu náhrady vrtulníků UH-1N pro velitelství letectva pro globální údery AFGSC (Air Force Global Strike Command) v hodnotě 2,38 miliardy dolarů.

Tým Boeing / SAAB porazil v programu T-X italskou firmu Leonardo DRS nabízející letoun M-346 Master (resp. amerikanizovanou verzi T-100) a americko-korejský tým Lockheed Martin / Korea Aerospace Industries s letounem T-50 Golden Eagle. Tým Boeing / SAAB ale jako jediný navrhl letoun zcela nové konstrukce.

V případě vítězství italské firmy Leonardo DRS by však došlo k usměvné situaci, protože italský stroj M-346 Master vychází z ruského cvičného letadla Jak-130.

Vítězství v programu T-X umožní Boeingu udržet si vývojové a výrobní kapacity (výrobní linku) ve své továrně v Saint Louis i poté, co zde v příští dekádě skončí výroba stíhaček F-15E Strike Eagle (a jejich derivátů) a F/A-18E/F Super Hornet.

Pentagon se tak očividně snaží udržet konkurenci v oblasti bojových letounů poté, co firma Lockheed Martin s programem stíhaček F-35 Lightning II zcela opanovala (především finančně) americký, ale i částečně evropský trh s bojovými proudovými letadly.

Program T-X je posledním velkým leteckým akvizičním programem USAF na delší dobu, protože smlouvy na dodávky nových stíhacích letadel (F-35 Lightning II), tankerů (KC-46A Pegasus) a bombardérů (B-21 Raider) již byly uděleny.

„Toto nové letadlo zajistí pokročilé výcvikové schopnosti, které potřebujeme ke zvýšení lethality a efektivity budoucích pilotů leteckých sil. Prostřednictvím soutěže ušetříme nejméně 10 miliard dolarů na programu T-X,“ uvedla v tiskové zprávě tajemnice letectva Heather Wilson s odkazem na skutečnost, že původně měl program T-X stát 19,7 miliardy dolarů.

V současné době se plánuje nákup minimálně 351 cvičných letadel Boeing T-X, 46 simulátorů a komplexního provozního zázemí, s koncem dodávek do roku 2034. Nicméně USAF má celkově zájem o 475 cvičných letadel a 120 simulátorů ‒ v takovém případě celková cena programu dosáhne 9,2 miliardy dolarů. Podle dohody 10 % letounů T-X vznikne ve švédských závodech SAAB a 90 % ve Spojených státech (Saint Louis).


Propagační video Boeingu T-X

O cvičná letadla T-X mohou mít ale zájem i další země provozující F-35 nebo i USAF, které může dokoupit další T-X pro své letky agresorů. Podle americké analytické skupiny Teal Group v příští dekádě bude ve světě poptávka po 2441 cvičných proudových letadel v hodnotě 30,3 miliardy dolarů, což je dobrá zpráva i pro český cvičný letoun L-39NG.

Počáteční kontrakt programu T-X dosáhne výše 813 milionů dolarů za dodávku pěti letadel Boeing T-X a sedmi simulátorů, přičemž první simulátory dorazí na leteckou základnu San Antonio-Randolph v Texasu v roce 2023. Smlouva zahrnuje také systémy pozemního výcviku, elektronické systémy pro plánování a zpracování úkolů, podpůrná zařízení a náhradní díly.

První letka T-X dosáhne počátečních operačních schopností (IOC) a konci fiskálního roku 2024 (tedy v polovině roku 2025). Plná operační kapacita (FOC) je plánovaná na rok 2034.

Boeing T-X pohání jeden motor GE Aviation F404-402 o tahu 49 kN, s přídavným spalováním 79 kN. Je to třikrát více, než dosahuje dvojice motorů General Electric J85-5A vyřazovaných cvičných letounů T-38A Talon, které mají tah 2×9,1 kN, resp. 2×12,9 kN. Díky výkonnému motoru Boeing T-X “vypadá, chová se a má výkony” jako klasická stíhačka. Nicméně hlavní charakteristiky letadla Boeing T-X dosud nebyly zveřejněny.


První let Boeingu T-X v roce 2016.

Na rozdíl od T-38 má Boeing T-X kaskádově řešenou pilotní kabinu ‒ instruktor na zadním sedadle sedí výše než žák na předním sedadle.

Letadla T-X musí zajistit výcvik základních i pokročilých leteckých manévrů, výcvik letecké navigace, letu ve formaci, výcvik boje vzduch-vzduch a vzduch-země, atd. Požadováno je tankování paliva ve vzduchu a snížení spotřeby paliva o 10 % oproti T-38. Podmínkou je start z dráhy dlouhé 2440 m položené ve výšce 2257 m. Cvičný stroj T-X musí zvládnout přetížení 6,5 až 7,5 G, provádět noční lety a umožnit výcvik s přenosem informací pomocí datalinku.

Klíčovým rysem programu T-X je však samozřejmě cena ‒ letectvo požaduje velmi levný stroj s minimálními provozními nároky a s vysokou 80% nasaditelností.

Letoun Boeing T-X je ale zajímavý i z jiného pohledu. Letoun vznike díky nejmodernějším výrobním postupům vyvinutých firmou Boeing v rámci tajné iniciativy Black Diamond. O samotné iniciativě není příliš informací, ale půjde zřejmě o nový typ organizace a technologií výroby, které umožní vyrábět komplikované letecké díly rychleji, přesněji a především levněji. Iniciativu Black Diamond samozřejmě Boeing nevyužije jen u programu T-X, ale i ve své civilní divizi pro výrobu dopravních letadel.

Zdroj: Defense News

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Americké letectvo zvažuje nákup nových stíhaček F-15X

Na základě poptávky amerického letectva (USAF) firma Boeing připravila koncept modernizované verze ...

Americké letectvo vybírá letoun OA-X. Český Striker chybí

Po více než jednoročním experimentálním testování turbovrtulových bitevních letadel americké ...

Stíhačka F-22A s technologiemi F-35 pro americké letectvo?

Podle webu Defense One firma Lockheed Martin nabízí americkému letectvu (USAF) stíhací letoun ...

Rakousko se zajímá o české cvičné letouny L-39NG

Podle rakouského deníku Kurier česká firma Aero Vodochody nabízí rakouskému letectvu cvičná proudová ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
Stránka 1 z 2
  • Maco
    22:30 02.10.2018

    Inak ked tu par diskuterov hovori ako nebudeme mat na to lietat nase F16V tak potom neviem co budu hovorit na Bulharsko kde sa aktualne vybera medzi F16V, SuperHornet alebo Gripenom pri pocte 8+8kusov.... To potom oni po dodavke to hned zakonzervuju a daju do hangaru na 30rokov?

    Inac som dost zvedavy ako to tam dopadne, 19 oktobra by mal byt update na svete.

  • Shania
    22:51 01.10.2018

    pilota po pozorování už z nemocnice propustili a havarie neměla vliv na ostatní operace, takže asi přibližně ví co se stalo.

  • kazd
    22:10 01.10.2018

    Gibon: musíte si očistit transfery státního rozpočtu do rozpočtu krajů atd.. viz statistiky CSU. Hrubě se dá říct, že ke státnímu rozpočtu 1,5 na rok 2019 se dá přičíst 0,5 ...celkem 2 a moc se nespletete

  • fotr
    22:02 01.10.2018

    to KOLT:
    Souhlas, pilotáž stíhačky vážně nebude pro někoho s nízkým sebevědomím. DD

  • KOLT
    21:43 01.10.2018

    fotr, to je mi líto :-( Jinak mně cvakaly půlky ne strachem z jízdy, nýbrž z obavy, že to služební auto rozflákám ;-) Představa, že řídím auto za dvě miliardy... Holt stíhacího pilota nemůže dělat někdo, kdo nemá lehce přebujelé sebevědomí :-)

  • Kozlus
    21:08 01.10.2018

    To vsechno je jedno, kdyz politici ty peize potrebne na vic nedaji.

  • Gibon
    20:12 01.10.2018

    No tak neviem, ja sa rad necham poucit.
    Ale myslim si, ze pravidla vykazovania rozpočtu verejnej spravy su v EU rovnake a su dane EUROSTATom. Kedze celounijne pravidla kazu vykazovat schodok statu spolu. Vratane vsetkych statnych institucii, miest, obci, krajov.
    Vratane prijmov socialnej poistovni, transferov z EU.
    A na stránke min.financii CR, som nasiel rozpocet 1,465bil.CZK.

    14. mld € vlady SR je prave bez institucii ako socialna poistovna, zdravotne poistovne,...

    Ale ako pisem, rad sa necham poucit. A teda kde mozem najst rozpocet verejneho sektora ako celku?

  • Jura99
    19:48 01.10.2018

    Clanek: omluvu beru, stane se. Ale "nerozpomněl" jsem se, státní rozpočet SR je prostě 14mld € a státní rozpočet ČR je 1,4bil. Kč. To je fakt. Co v nich je a není je věc druhá, tu ať si rozebere ten, kdo je chce porovnávat. Ale tu socku jsem zmínit musel, protože to je velké číslo. Gibon pravdu nemá, sekl se asi o třetinu, nějakých 12mld. € to je celkem dost, když obrana má pouze asi 1,1mld. € ročně :-).

  • Nesher
    19:44 01.10.2018

    jura
    Díky, máš pravdu. Na to jsem zapomenul. Ale i tak je to Gibonovo tvrzení nesmysl.

  • Clanek
    19:29 01.10.2018

    Jurovi se timto omlouvam, nez jsem svuj koment odeslal, zjevne se rozpomel :)

  • Clanek
    19:28 01.10.2018

    Pokusme se neplevelit diskusi tim co se tu jiz X krat diskutovalo. Rozpocet SR = rozpocet bez socialni pojistovny (ergo nejvetsi cast vydaju statu, vydaje na duchody, se resi "mimorozpoctove"... pro zjednoduseni). V CR jsou vydaje socialni pojistovny (i prijmy ze socialniho pojisteni) pocitany do statniho rozpoctu. Takze tech 14mld Eur co se tu pocita jako statni rozpocet SR je statni rozpocet "od vnitra niz" (tzn. vnitro anebo "ministerstvo vnutra" je nejvetsi dira na penize), nad tim ale stoji 8,5mld E rozpocet socialni pojistovny, ktery je tvoren prijmy ze zdravotniho a socialniho pojisteni. V souctu tedy 14 + 8,5 mld E. A netusim co vsechno jeste stoji mimo.
    Naproti tomu rozpocet CR jako dokument ministerstva financi tradicne obsahuje i tuto polozku ("Příjmy z pojistného na sociální zabezpečení").

    Nevim jestli micha jablka a hrusky Gibon, ale zcela jiste je pomichal Jura. Coz je v jeho konkretnim pripade nejspis slaba pamet, protoze je tomu mozna par mesicu co konkretne jemu to tu jiz bylo vysvetlovano. A ted tu znova operuje s 14mld... mozna lepsi si to nekam napsat :)

  • Jura99
    19:24 01.10.2018

    jen bych připomněl na čem jsem se nachytal minule, SR má mimo státní rozpočet sociální pojišťovnu, zatímco v ČR jde sociálka přes státní rozpočet, takže ve skutečnosti by se mělo porovnávat 1,4bil Kč s cca 22mld. € (14mld€ + socka asi 8mld. €). Přesnější je porovnávat obranné rozpočty a např. početní sílu armády, SR si třeba držela dvě brigády i v době krize, v ČR se "zeštíhlovalo", peníze se nejspíš využily efektivněji.

  • Nesher
    19:08 01.10.2018

    Gibbon
    Jura má pravdu, mícháš tu hrušky a jablka, plánované příjmy státního rozpočtu SR pro rok 2018 jsou 13,983 mld. € a výdaje pak 15, 956 mld. Plánovaný státní rozpočet ČR má příjmy ve výši 1314,5 mld. Kč a výdaje ve výši 1364,5 mld. Kč. Což při přepočtu na Eura v kurzu 1 € = 26 Kč (ať se to lépe počítá) činí 50,56 mld. Eur jako příjem a 52,48 mld. Eur jako výdaj. Schodek (=dluh) je v obou případech stejný, tj. cca 2 mld. Eur. Reálně však na Slovensku mnohem vyšší. Takže i přesto, že má SR cca polovinu obyvatelstva ČR, činí příjmy státního rozpočtu SR pouze 27,65% příjmů státního rozpočtu ČR. Tedy ta otázka kde na to vezmete je skutečně na místě.

  • fotr
    18:59 01.10.2018

    to KOLT
    s tou nevolností v autě jsi mě pobavil no ale jako kluk jsem v autobuse také musel dostávat Kinedryl.DD
    Jinak se ti mohu pochlubit že jsem po čas své vojenské služby měl možnost absolvovat let v MIG-23UB (spárka) a také let v MI-24 a to v přední kabině střelce. Obojí byl nezapomenutelný zážitek kterému se nic jen tak nevyrovná a na žádnou nevolnost jsem neměl čas jak jsem zíral.
    Po letech jsem pak od rodiny dostal k ke kulatinám let v L-29 ale k tomu bohužel už nedošlo protože týden před termínem tento letoun havaroval a zahynul jak pilot tak žena která let také dostala jako dárek. Na létání jsem ale nezanevřel, zkoušel jsem UL a občas si zaplatím Cessnu (pilotem na zkoušku) a užívám si. FDD

  • Jura99
    18:37 01.10.2018

    Gibon: nechci ti do toho kecat, ale domnívám se, že jsi pomíchal jabka s hruškama. Slovensko má státní rozpočet 2018 cca 14mld. €. To číslo 34,4mld€ je nejspíš součet veřejných rozpočtů. Naproti tomu číslo cca 1,4bil. Kč je pouze státní rozpočet ČR, není to součet veřejných rozpočtů (tj. kraje, obce atd.).

  • kazd
    17:32 01.10.2018

    Tak ještě jednou 1,46 u čr vaši definici nesplňuje

  • Gibon
    16:05 01.10.2018

    kazd: pisal som niekde o podiele statneho rozpoctu na HDP?

    Pisem o prijmoch verejnej spravy na rok 2019. Cize vsetko co stat vyberie na daniach, odvodoch, clach, poplatkoch a dalsich prijmoch.

  • kazd
    15:59 01.10.2018

    Gibon:
    To je nějaký nový ekonomický směr ?
    Podíl státního rozpočtu na HDP je větší v SR než v ČR. Nic to neříká o věřejných rozpočtech a nic to něříká o efektivitě výběru a utrácení...

  • Gibon
    15:43 01.10.2018

    Karlos73: ono sa tu nasi ceskí priatelia obcas povysenecky pytaju odkial na to zoberieme peniaze. Pre neznaleho urcite dobra otazka.

    Je sice fakt, ze vykon ceskej ekonomiky na hlavu je vyssi, ako vykon tej slovenskej. No HDP ucty "neplati". Tu plati struktura dani a prijmov rozpoctu.
    Prijem verejnej spravy na Slovensku je vyssi ako v Cechach, ak sa pozrieme na neho cez velkost krajiny.
    Pre jednoduchost priklad - prognozované prijmy (pozor prijmy, nie vydavky) verejnej spravy na rok 2019 su:
    SR: 34,4mld€
    ČR: 1,465 bil. CZK = cca 57,8mld € (aktualny kurz)

    Ak by sme to vydelili zhruba polovicou, tak ekvivalentne prijmy verejnej spravy su 28,9mld€ k 34,4mld€.

    Cize rozdiel 5,5mld€. Pri opacnom odvodzovani to je až 11mld€, cize az 280mld CZK naviac v pripade ČR, ak by mali slovensku struktruru dani.


    Spat k T-X. Netreba zabudat, ze T38 (a v buducnosti urcite aj T-X) sa v USAF nevyuziva len na vycvik. Ale aj na kondičné lety pilotov, vrátane pilotov bombarderov a aj F22, kedze prevadzka T38 je lacnejsia...

    Je vsak potrebne mat riadnu analyzu, co sa oplati pre SR (a ich 22 piltov) viac. A mozno tie 4-5 NGciek z toho vyjde skutocne najlacnejsie, ak by sa zaratalo aj hladisko o kondicnych letoch..
    GO L39CM/ZAM v LOTN je vsak urcite momentalne najlogickejsi krok.

  • Karlos73
    10:11 01.10.2018

    Priatelia, čo sa týka nového cvičného lietadla T-X , ešte je priskoro sa tu zapodievať nejakými objednávkami mimo USA. Ešte ani nepoznáme finálnu cvičnú verziu, jej špecifikácie, vybavenie... uvidíme aká verzia bude ponúknutá na export, bojová verzia... A čo sa týka OSSR, tak nové cvičné lietadlo zatiaľ nie je v blízkej dobe na programe obstarávania. Ako píše Gibon existujúce L39 sa pošlú na poslednú GO v LOTN a potom možno v horizonte 10 - 15 rokov riešiť nový cvičný stíhač/bitevník. Bude záležať aj od požiadaviek OSSR. Myslím si, že tento typ lietadla ako T-X (po výkonostnej stránke) , bude v menších letectvách plniť viacero úloh, na ktoré je zbytočné nasadzovať drahé supersoniky. Ešte veľa štátov si drží napríklad staré Northrop F-5 , a takto výkonné cvičné letadlo ich vie nahradiť s takouto otvorenou architektúrou... Počkajme si 5-10 rokov.

  • Shania
    22:26 30.09.2018
  • Sokrates
    20:16 30.09.2018

    V skratke by sa bilancia F-35 k 30.9.2018 dala popísať nasledovne:
    140 000 letových hodín (vrátane štartov z lodí USN a RN), cez 300 vyrobených lietadiel, cena už od 89,2 mil., dve potvrdené bojové nasadenia a štyri incidenty triedy "A" vrátane jednej havárie.
    Veľmi slušné, aj keď v tých "áčkach" má tuším F-15 Eagle o čosi lepšie skóre. :-)

  • Shania
    17:14 30.09.2018

    Maco: nevzpominam si, ze by to nekde uvadeli, ale klesa to tak o 5% za serii, narust vyroby C teprve zacne, takze bych to videl ze je mozne snizit cenu o 10-15%, ale uvidime.

  • Maco
    16:05 30.09.2018

    Tak ten pokles ceny za C verziu je brutal.. Shania (ako asi najvacsi odbornik na f35 tu) kolko si myslis ze napriklad ta cena C este moze padnut vo vyhlade napr. 5 rokov? Na uroven 95mil a nizsie alebo na tych 95 sa zakempuje?

  • KOLT
    14:47 30.09.2018

    flanker.jirka, obecně u takovýchhle zakázek může být 100% "overhead". U málo strojů tím spíš. Tuším, že zakázky evropských zákazníků se pohybovaly cca mezi 140 a 210 M$ při přepočtu celkové ceny na stroj.

  • KOLT
    14:45 30.09.2018

    fotr, Trener, díky moc! Tohle by fakt nebylo zaměstnání pro mě (když pominu, že si pletu pravou a levou a v 3D se ztrácím jak Jeníček a Mařenka v lese). Když to přeženu, tak mně cvakaly půlky i při ježdění služebním autem ;-)

  • flanker.jirka
    14:42 30.09.2018

    Shania: tak že výsledekm může být klidně 100% navrch? ...když se započítá minimum výzbroje, výcvik a provoz na 10 let?

  • danny
    14:21 30.09.2018

    Shania: dík za link, stíhám vetsinou jen tradiční média, Twitter a fóra jen namátkou. A nejčerstvější potvrzení kompetentních orgánů sem našel až ze soboty.

  • Shania
    14:13 30.09.2018

    flanker.jirka: to je flyaway cost: cena za výrobu stroje (+motoru) a poplatky atd

    http://lh4.ggpht.com/-qZDg-2oI...

    The agreement pushes the cost of the F-35A conventional model — used by the U.S. Air Force and most foreign buyers — to $89.2 million per aircraft, a 5.4 percent reduction from the $94.3 million in the 10th batch of aircraft.


    The more expensive "B" and "C" models incurred even bigger price cuts. The Marine Corps’ F-35B short-takeoff-and-vertical-landing variant’s cost decreased 5.7 percent from $122.4 million to $115.5 million, while the F-35C carrier variant dropped a whopping 11.1 percent from $121.2 million to $107.7 million per unit.

    https://www.defensenews.com/ai...

    Pořád očekávají, že se dostanou na 80mil/ks za A v 2020.

    ----
    Jinak mimo pádu, uzavření kontraktu na LRIP 11, došlo ještě k prvnímu bojovému uderu F-35B, první přistání na QE.

  • flanker.jirka
    13:15 30.09.2018

    Shania: co vše zahrnuje cena 90 mil USD? ...na první pohled to vypadá pěkně

  • Shania
    09:09 30.09.2018

    danny: jak jsi prisel na 30 zpozdeni? http://www.f-16.net/forum/view...

    to ze slo o f35 bylo zverejneno jeste v patek.

    na twittru novinaru to slo sledovat v realnem case... napr laraseligman

    ----
    lrip 11 dostava cenu za A pod 90 mil usd.

  • Trener
    09:08 30.09.2018

    To Kolt, pardon.

  • Trener
    09:08 30.09.2018

    To Kot a fotr: např. John Peters, který létal na Tornádech a byl v první válce v zálivu uvádí ve své knize (Týmy Tornád?) úskalí močení za letu do speciálních pytlíků. Zmiňuje tam příklad nějakého Američana, kterému se při tom podařilo omylem katapultovat ze své F-16. Zas během nějakého cvičení na Aljašce to nějaký pilot narval se svou F-16 do nějaké hory, ale to už při tom zahynul.

  • Vladimír Vidrich
    07:38 30.09.2018

    Kaslat na Ameriku , aj tak keby bolo CeslkoSlovensko tak by sme boli jedna s top krajin Europi dobra armada po modernizacii a prosperovali by sme spolu. Radsej L.39ng ako skusobne lietadla ktore vedia aj tak bojovat keby sa muselo :) boli by sme dobry super pre Polsko v konkurencii nemyslim tym vojnu atd ale celkovo ekonomicky vojensky atd Rakusko Madarsko Ukrajina by sa na nas ani nechitala keby sme boli spolu :)

  • danny
    23:43 29.09.2018

    KOLT: tomu pilotovi nezávidím. Jak píše fotr, vyšetřování není nikdy prochazka růžovým sadem, ale tady budou politické a business tlaky obrovské. Na tomhle programu se snaží zviditelnit každej. Že je to citlivé napovídá i přiznání nehody s 30 hodinovým zpožděním.
    Aspoň že to přežil ve zdraví. Teď to jen ustát.

  • fotr
    19:59 29.09.2018

    to KOLT.
    Před lety jsem měl možnost hovořit s Americkým pilotem na srazu rodáků, byl to syn Českých emigrantů a uměl (naštěstí( slušně česky.
    Jeho to také potkalo a hodně záleží jaká je to chyba, jsou totiž chyby omluvitelné a neomluvitelné které pak znamenají konec létání. S běžnou chybou se ale počítá, je zakakulovaná a navíc výcvik pilota stojí hoodně peněz a tak pokud se nejedná o kategorii neomluvitelných chyb (porušení rozkazu, porušení předpisů, hrubá nekázeň, alkohol/drogy, nebo jiná, úmyslná záležitost, tak to konec obvykle neznamená. Pilot ale projde následně docela náročným vyšetřováním které obvykle přesně ukáže proč se co stalo a jak to napravit a pak následuje náročné ,,doškolení" a ověřování zda se podařilo veškeré chyby odstranit. Než se vrátí do plnohodnotné služby, může to trvat až 12 měsíců. Pokud mu ale není vysloven zákaz létání, létá celou tu dobu na svém typu s instruktorem aby si udržel schopnosti. Běžně také létá na nějakém cvičném vrtuláku ale to už sám.
    Popsal jsem to nejlépe jak si to pamatuji, snad ti to bude stačit.

  • KOLT
    18:08 29.09.2018

    Nutno říct, že při 300+ kusů strojů a 150 kh je skoro zázrak, že ještě doposavad žádné nespadlo... Jednou to holt přijít muselo.

    Mmchd, víte, co by mě zajímalo, jak je na tom pilot, když takovéhle éro rozmlátí vlastní vinou. Má ještě šanci si vůbec zalétat? Jak se pak na něj dívají kolegové, nadřízení, podřízení...? Tušíte někdo?

  • danny
    15:52 29.09.2018

    Sorry za lehký OT. Včera spadla F-35B. https://www.cnn.com/2018/09/28...

  • Arthur
    15:12 29.09.2018

    Zaujímavý článok pilota k téme podzvukových cvičných lietadiel prípadne bitevníkov:

    zdroj: https://www.armyweb.cz/clanek/...

  • Snownomad
    14:40 29.09.2018

    Jenom dodám, aby nevznikla mýlka, myslím tím jen některé Slováky. Uvědomuju si, že spousta Slováků je rozumných a dokáží myslet vlastní hlavou.

  • Arthur
    14:10 29.09.2018

    Gibon:

    No vidíte je to materiál MO SR takže pomenúvajme veci presne aby sme neboli v budúcnosti prekvapení.

    A už teraz sme cez plán napr. len v položke P2-3 Viacúčelové taktické lietadlá, kde bol plán pre 14ks cca 1,1 mld EUR vs cca 1,6 mld (41,2 mld CZK) za 14ks F-16V Block 70/72 so servisom na 2 roky (slovom dva roky) => rozdiel cez plán cca + 500 mil EUR (12,9 CZK) tj. cca + 45,5% !!!

    A takto budeme môcť pokračovať.

    A to len začíname - proste CELÉ ZLE ...

  • Snownomad
    13:03 29.09.2018

    OMG, to je zas komedie, slováci ještě nepodepsali koupi F-16 a už by chtěli tuhle hračku.
    Akorát nevím k čemu vám to bude, když to zase bude stát na zemi.

  • Gibon
    09:51 29.09.2018

    Z dokumentu Dlhodoby plán rozvoja obrany s dôrazom na výstavbu a rozvoj ozbrojených síl Slovenskej republiky s výhľadom do roku 2030 pocita s financiami na rozvoj 8 814 mil. EUR.

  • Jura99
    08:31 29.09.2018

    Arthur: mate pravdu. Ta suma neni v pevne danem rozpoctu, ale v materialu MO, kde planuji co by radi a za kolik, pokud se rozpocet bude zvysovat k 2%HDP. Ale neni to 11mld. ale neco pres 6mld. do roku 2030.

  • Arthur
    00:00 29.09.2018

    Maco: "do 2030 je naplanovanych v rozpocte na armadnu modernizaciu 11mld € takze toho odstrihnutia by som sa az nebal. ..."

    Samozrejme, že tomu tak nie je. Prosím naštudujte si ako sa tvorí viacročný rozpočet verejnej správy a hlavne na koľko rokov.

  • tryskac
    23:58 28.09.2018

    co sa tyka L39NG, tak v CR sa s nim pocita nie v armade, ale v statom vlastnenej firme CLV - ak sa nemylim. Na Slovensku sa s nim skor nepocita ako pocita (dedukcia z roznych zdrojov) - pri triezvom pohlade pre tych par strojov by to bol asi naozaj velky luxus prevadzkovat par kusov cvicneho stroja ked je moznost absolvovat komplexny vycvik napr v USA - nepochybujem o tom, ze spickovej kvality.
    Co sa tyka moznych buducich F16 v SR, pred casom sa rozbehla debata na temu, ci 14ks (12+2) nie je pre pre SR prilis vela a padol aj nazor bola v hre myslienka aj poctu 12ks (8+4). Zaujimave boli tvrdenia, ze 2 miestna verzia ma vyssiu bojovu hodnotu, ked sluzi ako "navadzanie, riadenie" pre jednomiestne stroje, ze tak bola uvazovana (nieco na styl SU30). Nechajme sa prekvapit, co sa tyka obrany, jesenne a zimne obdobie byva na Slovensku bohate na novinky....

  • Matesaax
    23:12 28.09.2018

    Tohle letadlo je sice hodně zajímavé, ale třeba v Evropě nenajde uplatnění.. Za situace, kdy i bohatší státy pokukuji po M-345,nebo kupují Pilatusy, je tahle mašina nereálná. Např. Švédsko se podílí na vývoji, ale pochybuji, že nakoupi cvičné letouny, které na tom budou výkonnostně pomalu jak Gripeny..
    To samé kritika L-39NG je směšná, tahle dvě letadla nelze srovnávat, každé letadlo je stavěné úplně na něco jiného. Ohledně Slovenska, tak reálné pro 14 stíhaček vyjde nejlevněji si pronajmout výcvik někde jinde. Těch školenych pilotů bude minimum..

  • flanker.jirka
    22:26 28.09.2018

    janusisko: náskok je velký, nejen v technice, ale to podstatné je vycvičenost. Je sice trochu komické, že letadlo konstruované jako bitevník se zkratkou Advanced Light Combat Aircraft dobře slouží hlavně jako výcvik stíhačů, protože má radar. Takticke náměty a scénáře tak probíhají zcela reálné, jen na pomalejších strojích.
    Nejspíše další fáze té komedie, že bude mít Gripen lepší schopnosti AG než bitevník a to i větší spektrum integrované munice než Alca.

  • flanker.jirka
    22:13 28.09.2018

    Arthur: přesně jak píšete, v tom malém počtu staví mít letadla pouze s AA schopnostmi. Na AG se do budoucna bude používat více UAV všech kategorií.
    A nejen tam tady první vlaštovka:
    https://vtm.zive.cz/clanky/dro...

  • Flader
    22:12 28.09.2018

    Jura, v čase, keď AČR riešila Gripeny boli slovenské MiG-y 29 ešte len v prvej polovici svojej životnosti.

Stránka 1 z 2