Německá armáda za bojová vozidla Puma zaplatí dvojnásobek

Německá armáda za bojová vozidla Puma zaplatí dvojnásobek
Puma / KMW (Zvětšit)

Německé ministerstvo obrany počítalo s tím, že za prozatím objednaných 350 bojových vozidel pěchoty (BVP) Puma a související vybavení utratí 2,9 miliardy euro. Podle posledních zpráv se ale náklady za program Puma vyšplhají na 5,989 miliardy euro.

Celkově Bundeswehr požaduje nákup 560 BVP Puma. Prozatím bylo objednáno 350 vozidel a dodáno 269 (březen 2019). Dodávky 350 Pum začaly v červnu 2015 a skončí v srpnu roku 2020.

Další objednávka bude tedy podepsána na 210 vozidel, ale prozatím není určen začátek dodávek. Stále sloužící BVP Marder ale z aktivní služby Bundeswehru odejdou mezi roky 2025 až 2030.

Zároveň Bundeswehr hodlá za stovky milionů euro modernizovat Pumy (ze zmíněné série 350 vozidel). Modernizace se dotkne především posílení situačního povědomí posádky i výsadku (nové senzory, barevné monitory, atd.) nebo instalace protitankových řízených střel Spike LR. Počítá se také s instalací dálkově ovládaného granátometu ráže 40 mm.

Pumy mají také získat posílené síťové schopnsoti, aby mohly působit s německým vojákem budoucnosti IdZ-ES (Infanteriest der Zukunft – Erweitertest System), lépe známého pod názvem Gladius.

Navíc se počítá s extra modernizací 41 vozidel Puma pro alianční Síly velmi rychlé reakce VJTV (Very High Readiness Joint Task Force), a to do roku 2023.

Puma je obecně považována za špičkové BVP, které ale je třeba řádně zaplatit. V souvislosti s chystanou objednávkou dalších 210 Pum se o stav projektu začali zajímat také poslanci Bundestagu.

Matthias Höhn, z levicové strany Die Linke (v roce 2017 získala 9,2 % hlasů; strana mimo jiné podporuje vystoupení Německa z NATO), v souvislosti s modernizacemi a nákupem dalších Pum, zaslal německému ministerstvu dotaz, ohledně skutečných nákladů na nákup 350 vozidel Puma. Podle ministerstva obrany nákup 350 vozidel přijde německé daňové poplatníky na 5,989 miliard euro (152,8 miliard Kč). Jde o dvojnásobné náklady, s kterými se původně počítalo před 17 lety, kdy projekt Puma započal.

Samozřejmě v této částce je započítáno vybudování provozního a výcvikového ekosystému, nákup náhradních dílů, zmíněné modernizace atd. 

Höhn uvedl, že kvůli dvojnásobnému nárůstu je nákup vozidel Puma „jednou z největších plánovacích chyb ministerstva obrany“ a obvinil německé ministerstvo obrany z plýtvání veřejnými prostředky. Ministerstvo ale namítá, že v posledních letech došlo k růstu cen a vyvstaly také nové požadavky kladené na BVP Puma a Bundeswehr.

V každém případě BVP Puma zaznamenalo první exportní úspěch, a to v Maďarsku. Informace o koupi německých tanků Leopard 2A7, samohybných houfnic PzH 2000 a bojových vozidel pěchoty Puma začaly prosakovat v maďarských médiích na jaře letošního roku. Další informace o zájmu Maďarska o Pumy (a také transportéry Boxer) se objevily na konci června, kdy maďarská vojenská delegace v Německu diskutovala o „plné integraci“ maďarské armády s Bundeswehrem.

Dodejme, že poté, co se Ursula von der Leyenová stal předsedkyní Evropské komise, její místo na ministerstvu obrany převzala Annegret Kramp-Karrenbauer. Ta se nechala slyšet, oproti dřívějším zdráhavým odpovědím německých politiků, že Německo musí dosahnout 2% výdajů na obranu, nejlépe do roku 2024.

Avšak podle platných plánů v roce 2020 Německo vydá na obranu pouze 1,37 % HDP a v roce 2023 má dokonce dojít k poklesu na 1,25 % HDP. Nízké vojenské výdaje Německa jsou pod trvalou palbou kritiky amerického prezidenta Donalda Trumpa.

Puma se společně s BVP ASCOD, CV90 a Lynx účastní také českého tendru na nákup 210 nových bojových vozidel pěchoty. Puma je sice nativně vybaveno pouze bezosádkovou věží a místem pro šestičlenný výsadek, ale výrobce PSM přislíbil, že pro český tendr nabídne Pumu s osádkovou věží a osmičlenným výsadkem, jak požaduje Armáda ČR. 

Zdroj: Spiegel

Nahlásit chybu v článku


Související články

BVP Puma pro Armádu ČR - průmysl, výcvik, cena a spolehlivost

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje za nakup 210 nových bojových vozidel pěchoty (BVP) a dalších ...

Německé bojové vozidlo pěchoty Puma pro Armádu ČR?

Redakce Armádních novin si ve výrobních prostorách německé firmy KMW (Krauss-Maffei Wegmann) v ...

Armádě České republiky se odkrývají nové schopnosti BVP PUMA

V Austrálii je diskutován program „Program kontinuálního vylepšování bojových schopností BVP ...

ROZHOVOR: Nákup BVP PUMA a modernizace českého průmyslu

Armáda České republiky připravuje nákup minimálně 210 pásových bojových vozidel, většinu ve verzi ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • PavolR
    13:59 05.12.2023

    Nákup 53 nových motorov za za viac ako 129M Eur. https://esut.de/2023/12/meldun... Motory musia byť opravované podľa ...Zobrazit celý příspěvek

    Nákup 53 nových motorov za za viac ako 129M Eur.
    https://esut.de/2023/12/meldun...
    Motory musia byť opravované podľa stanovených termínov (1 000 prevádzkových hodín alebo 10 000 km alebo 10 rokov). Po týchto termínoch prebieha generálna oprava motorov.Skrýt celý příspěvek

  • PavolR
    21:04 28.11.2023

    Nový software, nové problémy: https://augengeradeaus.net/202... Najmodernejšie, no vzhľadom na rozsiahlu digitalizáciu zrejme ...Zobrazit celý příspěvek

    Nový software, nové problémy:
    https://augengeradeaus.net/202...

    Najmodernejšie, no vzhľadom na rozsiahlu digitalizáciu zrejme najzraniteľnejšie bojové vozidlo Bundeswehru má ďalší problém: Pre problémy so softvérom už nebude tento rok vojakom dodávaná dodatočne vybavená verzia bojového vozidla pechoty Puma a bude pravdepodobne doručená až vo februári 2024.

    Ministerstvo národnej obrany v pondelok (dnes) oznámilo oneskorenie dodávky modernizovaných bojových vozidiel:

    Bundeswehr musí dostať prvé prerobené bojové vozidlá armády do konca roku 2023. Z dôvodu nevyhnutných úprav, najmä softvéru, ktorý by mal byť podľa odvetvia dokončený vo februári 2024, sa dodávka týchto prvých vozidiel posunie až na koniec februára 2024.

    Týchto obrnených transportérov je 15 Pum, ktoré sú prerobené podľa najnovšieho technického štandardu S1. Po viac ako roku technických problémov s bojovým vozidlom sa ministerstvo obrany a priemyslu predsa len dohodlo na modernizácii ďalších obrnených transportných vozidiel.

    15 bojových vozidiel malo byť dodaných do konca tohto roka, informovalo ministerstvo na brífingu predstaviteľov členov Výboru pre obranu a rozpočet SR. Z bezpečnostných dôvodov to však nie je možné:

    Definovanie bezpečného nasadenia je povinnou požiadavkou na použitie jednotkami, a teda akceptáciou zo strany Bundeswehru. Aby sa to dosiahlo, priemysel v súčasnosti potrebuje zaviesť opatrenia predovšetkým v oblasti systémového softvéru. Priemysel sa zaviazal dokončiť tieto opatrenia najneskôr do februára 2024. Preto sa po konzultácii s priemyslom rozhodlo prijať prvé prerobené AFV PUMA S1 do konca februára 2024.
    Táto doba dodania a odberu je stále v zmluvnom rámci.

    V súčasnosti nie je jasné, ktoré softvérové ​​problémy v súčasnosti predstavujú bezpečnostné riziko. Ministerstvo tiež zdôraznilo, že februárovým akceptovaním by bolo možné dodržať armádne plány testovania, výcviku a praxe pre pumu.

    Potom však bude situácia pre Bundeswehr napätá: integrácia dodatočne vybavených obrnených transportérov do ozbrojených síl bola podrobne naplánovaná na nasledujúce roky – a vyvíja sa tlak na úspech. Puma spolu s hlavným bojovým tankom Leopard tvorí chrbticu ťažkej brigády, o ktorej Nemecko sľúbilo, že bude natrvalo dislokovaná v Litve.Skrýt celý příspěvek

  • PavolR
    11:19 25.12.2022

    Včerajší článok zo Soldat und Technik:
    https://soldat-und-technik.de/...

    Včerajší článok zo Soldat und Technik:
    https://soldat-und-technik.de/...

  • PavolR
    18:54 21.12.2022

    Pôvodne mala oprava Púm trvať 3-4 mesiace. Zrazu je to možné za 2-3 týždne ;-p :
    https://twitter.com/aprizion_d...

    Pôvodne mala oprava Púm trvať 3-4 mesiace. Zrazu je to možné za 2-3 týždne ;-p :
    https://twitter.com/aprizion_d...

  • pole pole
    17:06 20.12.2022

    https://www.stern.de/politik/d... Zo 105 ks húfnic panzerhaubitz 2000 používa BW ...Zobrazit celý příspěvek

    https://www.stern.de/politik/d...
    Zo 105 ks húfnic panzerhaubitz 2000 používa BW 73 ks a z nich je použiteľných asi 36 ks.Skrýt celý příspěvek

    • SYN_
      07:29 21.12.2022

      To zní trošku jako protimluv... tedy POUŽÍVÁ mj. i NEpoužitelné kusy?

      To zní trošku jako protimluv... tedy POUŽÍVÁ mj. i NEpoužitelné kusy?

  • pole pole
    16:48 20.12.2022

    ...Zobrazit celý příspěvek

    https://www.msn.com/de-de/fina...
    z článku:
    Wolfgang Richter porovnáva situáciu s novým autom: „Predstavte si jazdu na modernom aute s počítačom riadenou asistenciou vodiča na diaľnici a pri predbiehaní. Ak pri predbiehaní idete príliš blízko k vozidlu vpredu, asistenčné systémy veria, že auto by malo automaticky zabrzdiť presne v momente, keď chcete vybočiť. To je naozaj zlý moment a rovnako je to aj s modernými zbraňovými systémami.“ Musíte si položiť otázku: „Ako ďaleko chcete zájsť s informatizáciou moderných zbraňových systémov a kde sa stáva nebezpečným, aby vodič radšej riadil manuálne? Načo sú všetky moderné technológie, ak tanky nie sú spoľahlivé?Skrýt celý příspěvek

    • SYN_
      07:40 21.12.2022

      Hm, s těmi informačními systémy v příkladě auta - pokud se řidič chystá předjíždět, měl by mj. dát znamení ("blinkr") (tuším že se to dokonce píše v zákoně). Potom informační ...Zobrazit celý příspěvek

      Hm, s těmi informačními systémy v příkladě auta - pokud se řidič chystá předjíždět, měl by mj. dát znamení ("blinkr") (tuším že se to dokonce píše v zákoně). Potom informační systém má tuto informaci a může mu přizpůsobit své chování. Považuji za naprosto vyjímečné že by řidič MUSEL provést nějaký "nouzový předjížděcí manévr" kdy by mu nevhodná reakce asistentů mohla teoreticky způsobit nějaký problém, a statisticky bude výskyt možných "problémů" bohatě vyvážen výskytem situací kdy mu asistenti zachrání auto, možná i život...
      Statistika je pohled/přístup který je v takovém případě na místě použít. Ostatně jako se používá v podobných případech už dávno, i ve vojenství (viz například stability/avoidance v letadlech, jmenovitě i vojenských). Vymyslet jeden protipříklad nestačí na to věc úplně "shodit". POKUD je celková úspěšnost systému řidič/velitel/střelec+asistent lepší než "samotného řidiče" pak se holt asistent/počítačová podpora použije i přes to že někdy může vzniknout situace kdy by třeba mohl i uškodit. Jde hlavně o to aby se ta statistika brala buď ze skutečnosti (což ne vždy jde) nebo aspoň z co nejvěrnější simulace...Skrýt celý příspěvek

    • Jirosi
      09:05 21.12.2022

      "„Ako ďaleko chcete zájsť s informatizáciou moderných zbraňových systémov a kde sa stáva nebezpečným, aby vodič radšej riadil manuálne? Načo sú všetky moderné technológie, ak tanky ...Zobrazit celý příspěvek

      "„Ako ďaleko chcete zájsť s informatizáciou moderných zbraňových systémov a kde sa stáva nebezpečným, aby vodič radšej riadil manuálne? Načo sú všetky moderné technológie, ak tanky nie sú spoľahlivé?"

      Spolehlivost L2 na cvičení kde ty Pumy selhali, uváděli jako 90%.

      První vozidla se spalovacím motorem, také nebyla nic moc ve spolehlivosti. Prostě, žádný krok nelze udělat na poprvé.Skrýt celý příspěvek

  • PavolR
    22:26 19.12.2022

    V rozhovore pre ZDF sa vraj teraz Lambrechtová kasala, že na opravu chýb dajú výrobcom nie mesiace, ale týždne, inak dôjde na iné riešenie.

    V rozhovore pre ZDF sa vraj teraz Lambrechtová kasala, že na opravu chýb dajú výrobcom nie mesiace, ale týždne, inak dôjde na iné riešenie.

  • PavolR
    14:35 19.12.2022

    Kým sa problémy nevyriešia, nebudú ďalšie objednávky:
    https://soldat-und-technik.de/...

    Kým sa problémy nevyriešia, nebudú ďalšie objednávky:
    https://soldat-und-technik.de/...

  • PavolR
    08:21 19.12.2022

    Dnes bude krízová porada:
    https://www-tagesschau-de.tran...

    Dnes bude krízová porada:
    https://www-tagesschau-de.tran...

  • PavolR
    12:50 25.04.2021

    Len tak mimochodom - v auguste 2020 vyšiel jeden článok o austrálskom tendri, na konci ktorého autor špekuluje o budúcnosti Pumy v BW a tvrdí, že pokiaľ v tohtoročných skúškach ...Zobrazit celý příspěvek

    Len tak mimochodom - v auguste 2020 vyšiel jeden článok o austrálskom tendri, na konci ktorého autor špekuluje o budúcnosti Pumy v BW a tvrdí, že pokiaľ v tohtoročných skúškach nepreukáže dostatočnú bojovú pripravenosť, mohla vy byť nahradená iným typom a pre velenie by bol prijateľnou a obľúbenou alternatívou CV90, prípadne vzhľadom na mnohé totožné systémy Lynx.
    https://esut.de/en/2020/08/mel... Skrýt celý příspěvek

    • Rase
      22:24 25.04.2021

      Tohle smrdí docela dost slušným průšvihem a to i na poměry Bundeswehru (kterému se poslední dobou lepí smůla na paty).

      Tohle smrdí docela dost slušným průšvihem a to i na poměry Bundeswehru (kterému se poslední dobou lepí smůla na paty).

    • PavolR
      09:46 18.12.2022

      A je to tu! Totálne fiasko:
      https://www-reddit-com.transla...

      A je to tu! Totálne fiasko:
      https://www-reddit-com.transla...

      • PavolR
        09:47 18.12.2022

        pardon, zle vložený ...Zobrazit celý příspěvek

        pardon, zle vložený odkaz:

        https://www-reddit-com.transla... Skrýt celý příspěvek

        • Flader
          11:55 18.12.2022

          To asi vysvetľuje, prečo nechcú prísť o Mardery zo skladov.

          To asi vysvetľuje, prečo nechcú prísť o Mardery zo skladov.

          • PavolR
            13:09 18.12.2022

            Na dôvažok boli tieto Pumy čerstvo po modernizácii kvôli ich zaradeniu do VJTV.
            Poruchovosť šokujúco vzrástla. Na mieste Nemcov by začal "danú firmu" podozrievať zo sabotáže.

            Na dôvažok boli tieto Pumy čerstvo po modernizácii kvôli ich zaradeniu do VJTV.
            Poruchovosť šokujúco vzrástla. Na mieste Nemcov by začal "danú firmu" podozrievať zo sabotáže.

      • mikojan29
        07:41 19.12.2022

        Tak vo výsledku môžu byť v ČR radi, že Pumu vyradili už na začiatku a potom sa pridali k nám s ich výberom napriamo.

        Tak vo výsledku môžu byť v ČR radi, že Pumu vyradili už na začiatku a potom sa pridali k nám s ich výberom napriamo.

      • anmima
        12:48 19.12.2022

        Nemecké obrnené vozidlá Puma majú technické problémy, ohrozuje to aj NATO. Tieto vozidlá mali byť jednou z hlavných zložiek armády. Poruchy ohrozujú akcieschopnosť nemeckej armády ...Zobrazit celý příspěvek

        Nemecké obrnené vozidlá Puma majú technické problémy, ohrozuje to aj NATO. Tieto vozidlá mali byť jednou z hlavných zložiek armády. Poruchy ohrozujú akcieschopnosť nemeckej armády aj záväzky Nemecka voči NATO, pretože Berlín v budúcom roku preberá vedenie aliančných síl veľmi rýchlej akcie.

        Problémy odhalilo nedávne cvičenie, na ktorom bolo z prevádzky vyradených všetkých 18 zapojených vozidiel. Najväčšie problémy sa týkajú elektroniky, jedno z vozidiel vyradil aj požiar káblov v priestore pre vodiča, problémy boli aj s funkčnosťou streleckých veží. (čtk, spiegel)Skrýt celý příspěvek

    • Scotty
      13:14 18.12.2022

      Tak to můžu říct už dopředu že je šance že se něco takového stane nulová.

      Tak to můžu říct už dopředu že je šance že se něco takového stane nulová.

  • PavolR
    12:56 24.04.2021

    Vzhľadom na zmenu investičných priorít BW sa nateraz ruší nákup ďalších IFV Puma a je ohrozená tisícka pracovných miest. Teraz by fakt potrebovali, aby im niekto kúpil aspoň ...Zobrazit celý příspěvek

    Vzhľadom na zmenu investičných priorít BW sa nateraz ruší nákup ďalších IFV Puma a je ohrozená tisícka pracovných miest. Teraz by fakt potrebovali, aby im niekto kúpil aspoň 210-220 kusov ...
    https://www.wiwo.de/unternehme... Skrýt celý příspěvek

    • Rase
      22:00 24.04.2021

      Reálně zbývají už jen tendry na Slovensku a Chorvatsku (možná Slovinsko), se poptává docela slušný počet vozidel a nebylo zatím určeno, zda má být věž osádková nebo bezosádková a ...Zobrazit celý příspěvek

      Reálně zbývají už jen tendry na Slovensku a Chorvatsku (možná Slovinsko), se poptává docela slušný počet vozidel a nebylo zatím určeno, zda má být věž osádková nebo bezosádková a ani počet vezených vojáků výsadku. Tak nějak se ale obávám, že schopnosti PSM nabídnout komukoliv svůj produkt jsou velmi, velmi bídné. Pokud vláda nezatahá za nitky, tak projedou i tyto tendry. Předpokládám totiž, že náš nákup už jde jinou cestou a v USA se nejspíš nepřihlásili (pokud vím). Rovněž si myslím, že byť se nyní mluví o tom, že Bundestag další Pumy pořizovat nebude, tak jde zase jen o nějaké interní vyhrožování výrobcům a další várka se objedná. Přeci jen Bundeswehr další vozidla potřebuje a citelný bude i tlak výrobců (hlavně KMW a Rheinmetallu), pro které jde o docela dost významný program, než aby si jej nechali proklouznout mezi prsty.Skrýt celý příspěvek

      • PavolR
        08:22 25.04.2021

        Slovinci by prioritne chceli kolesové IFV, ale asi pred dvoma rokmi sa objavila správa, že Rumuni by mohli mať záujem o Pumu po fiasku s Agilis (a rozkmotrení sa s RM). Medzitým ...Zobrazit celý příspěvek

        Slovinci by prioritne chceli kolesové IFV, ale asi pred dvoma rokmi sa objavila správa, že Rumuni by mohli mať záujem o Pumu po fiasku s Agilis (a rozkmotrení sa s RM). Medzitým som to niekde čítal aj v rumunštine, ale tam už bol počet okolo 2000.
        https://www.shephardmedia.com/... Skrýt celý příspěvek

        • Rase
          22:09 25.04.2021

          Netušíš, proč se poštěkali s Rheinmetallem?

          Netušíš, proč se poštěkali s Rheinmetallem?

          • PavolR
            07:18 26.04.2021

            Povedal by som, že primárne pre nezhody okolo financovania projektu Agilis a následne to bolo dorazené uprednostnením Iveca pred MANom.

            Povedal by som, že primárne pre nezhody okolo financovania projektu Agilis a následne to bolo dorazené uprednostnením Iveca pred MANom.

  • Rase
    13:37 30.07.2019

    Ředitel Odboru dohledu nad akvizicemi Filip Říha, na tiskové konferenci zmínil, že když budou firmy potřebovat více času, tak ho dostanou. Tedy se asi opravdu budeme moct těšit na ...Zobrazit celý příspěvek

    Ředitel Odboru dohledu nad akvizicemi Filip Říha, na tiskové konferenci zmínil, že když budou firmy potřebovat více času, tak ho dostanou. Tedy se asi opravdu budeme moct těšit na Pumu CZ. Snad u PSM zamakají a představí vozidlo co nejdřív.

    Jsem fakt zvědavý, zda použijí osádkovou věž Lance, nebo něco menšího pro jednoho člověka (čímž by zadání splnili s minimálním zásahem do rozvržení interiéru korby).Skrýt celý příspěvek

    • Jara
      13:53 30.07.2019

      Nevím, ale když už do toho musí sáhnout tak bych si tipnul že tam dají LANCE

      Nevím, ale když už do toho musí sáhnout tak bych si tipnul že tam dají LANCE

      • Rase
        21:11 30.07.2019

        Jako Lance by byla bezpochyby nejlepší volbou, všechno už na ni integrovali. Jsem fakt hodně zvědavý, co z toho vznikne :-)

        Jako Lance by byla bezpochyby nejlepší volbou, všechno už na ni integrovali. Jsem fakt hodně zvědavý, co z toho vznikne :-)

        • Jara
          11:49 31.07.2019

          To já taky a mám takové tušení že pumu nepoznáme

          To já taky a mám takové tušení že pumu nepoznáme

  • PetrTechnik
    05:52 27.07.2019

    Asi před týdne jsem se bavil s kolegou o budoucnosti ozbrojených sil v Evropě. Je to bývalý voják z povolání , sloužil v německém Bundeswehru skoro 30let (je to Němec). Na německé ...Zobrazit celý příspěvek

    Asi před týdne jsem se bavil s kolegou o budoucnosti ozbrojených sil v Evropě. Je to bývalý voják z povolání , sloužil v německém Bundeswehru skoro 30let (je to Němec). Na německé poměry velmi rozumný člověk. Z armády byl v zásadě vyhozen, když kritizoval německý způsob vyzbrojování a plnění těch obligátních 2% HDP. Na tom, že v Německu nastupuje k moci rudozelený diktátorský systém (něco mezi komunismem a fašismem) , se asi všichni shodneme. Kam to povede si my starší dokážeme dost dobře představit. Takže konkrétně k BVP Puma, to je už asi půl roku předmět velkých sporů, zejména kvůli ceně a podmínek prodeje. Pro rudozelené je téměř nepředstavitelné, ,že by se mělo nakoupit byť o jeden jediný náboj více, tak se zvyšování výdajů skládá z mnoha vedlejších položek. Samozřejmě ,že dojde k určitému zvýšení bojových hodnot BVP,ale velkou část nákladů tvoří enviromentální přívažky. Například, pokud bude mít Bundeswehr 350 nových Pum, musí pro ně zajistit mycí boxy s uzavřeným cyklem a to i boxy mobilní . Takže mytí na dvoře v autoparku ne ,ale ve specializovaném mycím boxu, který musí mít i dekontaminační schopnosti v případě použití BCHL. Taktéž nelze jen tak nová BVP parkovat na betonové ploše pod střechou, ale na speciálně upraveném porézním povrchu, který v případě úniku náplní zabezpečí jejich pohlcení a s následnou možností likvidace. Něco jako parkovat na roštech pod kterými je půl metru Wapexu. To vše jsou speciální technologie za neskutečné ceny. Dalším požadavkem ,ale nemám to potvrzené, je hybridní pohon , baterie + motor, aby se snížily emise na minimum, při cvičení. Ve válce je to asi jedno :-). Taktéž prý prosakuji zvěsti ,že prý vojenská technika je prý příliš zaměřená na muže a nereflektuje ženy vojačky a jejich požadavky. Tohle bych si chtěl tedy nechat vysvětlit. Puma bude k dostání ve více barvách, bude vstřícnější k biologické odlišnosti žen??? Tenhle blbákov se k nám doufám nedostane. Já závidím Poláků, že si budují armádu dost po svém. Bohužel u nás je armáda až daleko za provizemi lobistů a politiků..Skrýt celý příspěvek

    • Rase
      08:53 27.07.2019

      Němci to vždycky tak nějak přeháněli a dá se nad tím akorát kroutit očima. U nás je to ale poněkud opačný příklad, kritizujeme Němce že chvíli po zavedení vozidel je už chtějí ...Zobrazit celý příspěvek

      Němci to vždycky tak nějak přeháněli a dá se nad tím akorát kroutit očima. U nás je to ale poněkud opačný příklad, kritizujeme Němce že chvíli po zavedení vozidel je už chtějí modernizovat, ale sami fungujeme tak, že techniku jednou koupíme a pak provozujeme bez úprav až do konce životnosti. Teď narážím hlavně na BVP-2 a houfnice. Jsou sice výjimky jako Gripeny, ale u T-72M4CZ a Kubů šlo spíš o nezbytnou nutnost, aby se vyhuli nutnosti pořídit něco novějšího.

      Co si budeme povídat, ať už MO pořídí jakékoliv nové BVP, tak jak se zaplatí oněch 51 mld dalších cca 30 let se do nich neinvestuje ani koruna. Provozuschopnost tak bude ve výsledku dost bídná - jako vždycky.Skrýt celý příspěvek

      • technik
        10:54 27.07.2019

        Mytí v autoparku neexistuje ani v AČR kde jsou myčky s uzavřeným systemem. To že se technika musí parkovat ve speciálních garážích není ani tolik kvůli ekologii ale hlavně kvůli ...Zobrazit celý příspěvek

        Mytí v autoparku neexistuje ani v AČR kde jsou myčky s uzavřeným systemem. To že se technika musí parkovat ve speciálních garážích není ani tolik kvůli ekologii ale hlavně kvůli elektronice, dnešní technika nevydrží to prostě nevydrží kór u systému s bezosadkovou věží. To že se pumy modernizují je jak už jsem psal nejen ke zvýšení optického povědomí ale zejména zvýšení spolehlivosti vozidla.
        To rase
        Možná by jsi se divil kolik armáda investovala do kbvp pandur, bohužel ani ne tak do modernizace jako do provozu. Jak už jsem několikrát opakoval, tyto stroje jsou natolik technický komplikované že jste přímo odkázáni na servisní týmy jednotlivých dodavatelů a opravdu si myslíte že kluci z Izraele sem poleti překonfigurovat SW? Ne počká se až bude rozbitých víc kusů aby to bylo rentabilní a hlavně aby si Izraelci na vás udělali čas. A tak to máte u pandurů se servisakama od cumminsu, zf, Rafael, gdels, letecké přístroje Praha a podobně, těžko to pak funguje jak v civilním servise že tam máte odborníky na všechny systémy.Skrýt celý příspěvek

        • Rase
          11:04 27.07.2019

          Máte pravdu, Pandury jsem dost opomenul. Myslím že ale i ony mají projít modernizací někdy po roce 2025 nebo kdy. Celkově u té moderní techniky musíme počítat s tím, že údržba je ...Zobrazit celý příspěvek

          Máte pravdu, Pandury jsem dost opomenul. Myslím že ale i ony mají projít modernizací někdy po roce 2025 nebo kdy. Celkově u té moderní techniky musíme počítat s tím, že údržba je problematická a časy kdy stačilo kladivo, páska a svářečka jsou pryč. Vlastně by měl stejné problémy i ten Šakal a modernizovaný T-72M4CZ. Rovněž OSSR musí počítat s tím, že modernizovaná a překopaná BMP-1/2 bude rovněž mnohem komplikovanější udržet v chodu, než původní vozidla.Skrýt celý příspěvek

        • Jirosi
          11:43 27.07.2019

          I moderní auta jsou složitá a jejich systémy si neopravíte doma.

          A nevšiml jsme si, že by jich jezdilo méně, nebo enormně rostl počet servisů....

          I moderní auta jsou složitá a jejich systémy si neopravíte doma.

          A nevšiml jsme si, že by jich jezdilo méně, nebo enormně rostl počet servisů....

        • Jirosi
          12:01 27.07.2019

          Jeden by řekl, že když je modul ve věži z pposádkou, tak je na tom hůře. Posádka má otevřené poklopy, případně se musí udržovat prostředí ve kterém by přežila. V bezosádkové ...Zobrazit celý příspěvek

          Jeden by řekl, že když je modul ve věži z pposádkou, tak je na tom hůře. Posádka má otevřené poklopy, případně se musí udržovat prostředí ve kterém by přežila.

          V bezosádkové věži, můžete mít klidně inertní plyn...Skrýt celý příspěvek

          • technik
            07:26 28.07.2019

            Kdo jeden by rekl? Myslíte čtenáře zdejšího fóra co nemá s temito systémy nic společného? Je to pořád dokola. Všechny systémy zejména obsahující elektroniku jsou vakuovaná nebo ...Zobrazit celý příspěvek

            Kdo jeden by rekl? Myslíte čtenáře zdejšího fóra co nemá s temito systémy nic společného? Je to pořád dokola. Všechny systémy zejména obsahující elektroniku jsou vakuovaná nebo napuštěna dusíkem a je jedno zda jsou v osadkove nebo bezosadkove věží. Rozdíly se mi tady opravdu nechtějí neustále dokola vypisovat, taktéž nejbeznejsi poruchy a jejich příčiny.Skrýt celý příspěvek

          • Jirosi
            10:04 28.07.2019

            Ano, je to stále jako z "nosností mostů, cest". I když se to pořád vytahuje, stále platí jedna norma co to popírá... Prostě ACR si koupila jednu špatnou věž, a tak jsou všechny ...Zobrazit celý příspěvek

            Ano, je to stále jako z "nosností mostů, cest". I když se to pořád vytahuje, stále platí jedna norma co to popírá...

            Prostě ACR si koupila jednu špatnou věž, a tak jsou všechny špatné.
            Věž je dobrá, ale při odlehčení, aby vozidlo plavalo to stojí za prd.Skrýt celý příspěvek

          • mladas
            20:30 28.07.2019

            Jirosi mohl bych poprosit o tu normu...?

            Jirosi mohl bych poprosit o tu normu...?

          • Jirosi
            20:11 29.07.2019

            Omluvám se, ale po formátu PC se mi nedaří dohledat. Snad, ho zase někdy někdo pošle do debaty o "tancích".

            Omluvám se, ale po formátu PC se mi nedaří dohledat. Snad, ho zase někdy někdo pošle do debaty o "tancích".

          • Jirosi
            14:44 01.08.2019

            Tu je požadovaný odkaz na Normu:
            http://people.fsv.cvut.cz/~dra...

            Tu je požadovaný odkaz na Normu:
            http://people.fsv.cvut.cz/~dra...

        • Migi
          13:10 27.07.2019

          Neřekl bych že Pandury mají problémy s provozem kvůli nějaké velké složitosti. Problém je trošku jinde - logistika. Armáda prostě byla zvyklá fungovat s technikou, na kterou se ...Zobrazit celý příspěvek

          Neřekl bych že Pandury mají problémy s provozem kvůli nějaké velké složitosti. Problém je trošku jinde - logistika. Armáda prostě byla zvyklá fungovat s technikou, na kterou se náhradní díly válely všude po útvarech a každý technik jich měl v nějakém "černém skladu" tak na 5 let dopředu. S moderní technikou toto samozřejmě neexistuje ale systém se nezměnil, takže většina techniky stojí protože dostat na útvar náhradní díl, který člověk potřebuje trvá třeba i rok. Ostatně do podobného stavu se dostává i stará "jednoduchá" technika, když zásoby dílů s dob minulých docházejí. Systém je prostě nastavený na co největší úsporu peněz na úkor provozu. V poslední době s rostoucími ambicemi AČR to už ale zasahuje nejenom do výcviku, ale i do nasazení v zahraničí, tak uvidíme jak dlouho bude současný systém udržitelný....Skrýt celý příspěvek

          • Scotty
            14:42 27.07.2019

            I Opata říkal že vnitřní dluh armády je tak velký že se sklady určitě nepodaří optimálně naplnit za jeho funkčního období a nejspíš ani za jeho nástupce.

            I Opata říkal že vnitřní dluh armády je tak velký že se sklady určitě nepodaří optimálně naplnit za jeho funkčního období a nejspíš ani za jeho nástupce.

          • Rase
            21:46 27.07.2019

            Scotty: naposled se mluvilo o částce cca 300-400 mld Kč. Počítá se do toho ale modernizace techniky, budov a všechno možné (snad i provoz). Pro představu, že nová BVP jsou jen malý ...Zobrazit celý příspěvek

            Scotty:
            naposled se mluvilo o částce cca 300-400 mld Kč. Počítá se do toho ale modernizace techniky, budov a všechno možné (snad i provoz). Pro představu, že nová BVP jsou jen malý kousek ledovce, to ale myslím stačí.Skrýt celý příspěvek

    • Jirosi
      11:06 27.07.2019

      "Takže mytí na dvoře v autoparku ne ,ale ve specializovaném mycím boxu, který musí mít i dekontaminační schopnosti v případě použití BCHL" A co je na tom sakra nenormálního? To je ...Zobrazit celý příspěvek

      "Takže mytí na dvoře v autoparku ne ,ale ve specializovaném mycím boxu, který musí mít i dekontaminační schopnosti v případě použití BCHL"

      A co je na tom sakra nenormálního?
      To je snad normální příprava na budoucí rizika..

      "Dalším požadavkem ,ale nemám to potvrzené, je hybridní pohon , baterie + motor, aby se snížily emise na minimum, při cvičení."

      Dnes všechny špičkové armády světa pracují na hybridním pohonu, jen u Němců je to z důvodu snížení emisí...
      Koukám, že jak vy tak pán budete skvělí experti...Skrýt celý příspěvek

      • Rase
        11:29 27.07.2019

        Trefné - díky. V dnešním politickém boji, všelijakých dezinformacích a podobně, se dá i pozitivní věc vykreslit jako totální blbost. Zrovna u toho pohonu a jsem si taky říkal, co ...Zobrazit celý příspěvek

        Trefné - díky. V dnešním politickém boji, všelijakých dezinformacích a podobně, se dá i pozitivní věc vykreslit jako totální blbost. Zrovna u toho pohonu a jsem si taky říkal, co je na tom špatně :-DSkrýt celý příspěvek

      • PetrTechnik
        14:26 27.07.2019

        Já nepotřebuji a ani nemám ambice být expert na vojenskou techniku, o ničem v této oblasti nerozhoduji. Doufám, že vy jste na tom stejně v tom rozhodování a k ničemu Vás nikde v ...Zobrazit celý příspěvek

        Já nepotřebuji a ani nemám ambice být expert na vojenskou techniku, o ničem v této oblasti nerozhoduji. Doufám, že vy jste na tom stejně v tom rozhodování a k ničemu Vás nikde v tomto oboru nepustí.Skrýt celý příspěvek

        • Jirosi
          22:19 27.07.2019

          "Asi před týdne jsem se bavil s kolegou o budoucnosti ozbrojených sil v Evropě. Je to bývalý voják z povolání , sloužil v německém Bundeswehru skoro 30let (je to Němec). Na německé ...Zobrazit celý příspěvek

          "Asi před týdne jsem se bavil s kolegou o budoucnosti ozbrojených sil v Evropě. Je to bývalý voják z povolání , sloužil v německém Bundeswehru skoro 30let (je to Němec). Na německé poměry velmi rozumný člověk."

          Vy jste se a ho prezentoval sám jako zkušeného a rozumného člověka.
          Tedy rozumný člověk by se podle mě, měl zajímat o světový vývoj k oboru, kterému má rozumět.Skrýt celý příspěvek

    • ALCR
      14:14 27.07.2019

      Německá wiki https://en.wikipedia.org/wiki/... K obrovskému zvýšení nákladů a velké časovému zpoždění u Pumy přispěl vysoký počet žádostí o změny v průběhu vývoje a vysoké ...Zobrazit celý příspěvek

      Německá wiki
      https://en.wikipedia.org/wiki/...
      K obrovskému zvýšení nákladů a velké časovému zpoždění u Pumy přispěl vysoký počet žádostí o změny v průběhu vývoje a vysoké byrokratické požadavky, jako je třeba povinnost dodržovat celkem 117 zákonných ustanovení a předpisů „Regulace na pracovištích“, například ustanovení, že vnitřní pracoviště musí splňovat podmínky, za kterých musí být možné přepravovat těhotné zaměstnankyně.Skrýt celý příspěvek

      • Rase
        21:52 27.07.2019

        berme to tak, že vývoj začal už před rokem 2000 a 11. září 2001 se požadavky radikálně změnily. Vozidlo muselo být uzpůsobeno pro vzdušný transport, což byl velmi nelehký úkol. ...Zobrazit celý příspěvek

        berme to tak, že vývoj začal už před rokem 2000 a 11. září 2001 se požadavky radikálně změnily. Vozidlo muselo být uzpůsobeno pro vzdušný transport, což byl velmi nelehký úkol. Odlehčování se i zdánlivé blbiny, jako třeba ráže kulometu (!) Tohle je důvod, proč je Puma docela kompaktní při nebývale vysoké ochraně. Beztak i věž je bezosádková i z tohoto důvodu. Na druhou stranu do A400M se vleze i britský Ajax. Vleze se tam ale třeba Lynx nebo CV90 ? Původně byla transportovatelnost v A400M i jedním z požadavků AČR.Skrýt celý příspěvek

      • Jirosi
        22:23 27.07.2019

        Naše armáda také očekává, že nové BVP budou splňovat její požadavky... "že vnitřní pracoviště musí splňovat podmínky, za kterých musí být možné přepravovat těhotné ...Zobrazit celý příspěvek

        Naše armáda také očekává, že nové BVP budou splňovat její požadavky...

        "že vnitřní pracoviště musí splňovat podmínky, za kterých musí být možné přepravovat těhotné zaměstnankyně."

        Celkem by mně zajímalo co přesně to znamená a jaký vliv to mělo na vozidlo.
        Nebo je to jen klasický dívejte jaký jsou pitomci...Skrýt celý příspěvek

    • satai
      18:27 27.07.2019

      "Na tom, že v Německu nastupuje k moci rudozelený diktátorský systém (něco mezi komunismem a fašismem) , se asi všichni shodneme."

      Dobrej pokus ale ne-e.

      Zkus něco lepšího.

      "Na tom, že v Německu nastupuje k moci rudozelený diktátorský systém (něco mezi komunismem a fašismem) , se asi všichni shodneme."

      Dobrej pokus ale ne-e.

      Zkus něco lepšího.

    • Arten
      00:02 28.07.2019

      Nie, nezhodneme sa všetci, že "Německu nastupuje k moci rudozelený diktátorský systém (něco mezi komunismem a fašismem)." To len ty žerieš veľa konšpirácii. A si natoľko hlúpy, že ...Zobrazit celý příspěvek

      Nie, nezhodneme sa všetci, že "Německu nastupuje k moci rudozelený diktátorský systém (něco mezi komunismem a fašismem)." To len ty žerieš veľa konšpirácii. A si natoľko hlúpy, že si ani nepozrieš, že:
      - v Nemecku vládne od r. 2005 pravicová, alebo veľká koalícia (s väčšinou kresťanských demokratov), teda čierno-červená alebo čierno-žltá (2009-13). Zelení spoluvládli naposledy v 2005.
      - to čo popisuješ sú úplne základné ekologické štandardy už dnes a nie len u vojenskej techniky ale aj v dopravných podnikoch, či u veľkých dopravcov...Skrýt celý příspěvek

      • sanityangel1
        11:20 28.07.2019

        Ano, Angela je typickym predstavitelem konzervativniho pravicoveho mysleni. Prosim znova a lepe, elfe. Nebo bys mohl napsat tu o smolickovi, ta ma vice realisticke zaklady.

        Ano, Angela je typickym predstavitelem konzervativniho pravicoveho mysleni. Prosim znova a lepe, elfe. Nebo bys mohl napsat tu o smolickovi, ta ma vice realisticke zaklady.

  • RiMr71
    18:17 26.07.2019

    ...s rostoucím vlivem rudozelených levičáků v Německu, to může dopadnout všelijak. Atmosféra v Německu napěchovaná diktaturou dobra dříve či později přinese své obvyklé německé ...Zobrazit celý příspěvek

    ...s rostoucím vlivem rudozelených levičáků v Německu, to může dopadnout všelijak. Atmosféra v Německu napěchovaná diktaturou dobra dříve či později přinese své obvyklé německé ovoce... spojení s Ruskem se stále posiluje sankce/nesankce, dav obyvatel je už zase připraven prosazovat dobro ať se to napravovaným líbí nebo nelíbí... mám neteř v Německu a ty historky ze školky, školy či firem co vozí zní děsivě...
    ...ano, jsme s nimi ekonomicky provázaní, jsou pracovití, jsou technicky skvělí, ale jako národ mají ve své genetické výbavě pevně začleněný jistý evropsko/mesiášský komplex a pravidelně, s dobrým úmyslem, zatáhnou (někdy nejen) Evropu do ***** ale hluboko...
    Aý někdy v budoucnu Německo s olivovou ratelostí vystoupí z NATO a vytvoří s v té době už hodně tmavou Francií nějakou EUA a začnou mít potřebu reálně vychovávat neposlušné poddané (malé státy jako my), raději bych patřil k tvrdému jádru zbytků NATO s Polskem a UK (?) s americkými/izraelskými/jihokorejskými zbraněmi, než k měkkému pudingu s německými zbraněmi bez náhradních dílů...
    Je to jeden ze scénářů a doufám, že k ničemu takovému nedojde, ale podívejte se optikou starou dvacet třicet let na současná německá nebo francouzská prohlášení a kroky a ono to vypadá dost výhružně, sorryjako...Skrýt celý příspěvek

  • danny
    11:20 26.07.2019

    Ta jednotková cena je závratná. Vím, že je v tom i veškeré vybavení, servisní zázemí atd..., ale to by nás čekalo taky, akorát by se to rozpouštělo na menší počet kusů. A se všemi ...Zobrazit celý příspěvek

    Ta jednotková cena je závratná. Vím, že je v tom i veškeré vybavení, servisní zázemí atd..., ale to by nás čekalo taky, akorát by se to rozpouštělo na menší počet kusů. A se všemi požadovanými úpravami, jako prodloužení korby atd..., tak o jaké částce za kus má smysl se reálně bavit? 25 mio EUR za kus?
    Trochu mě překvapuje ta nutnost modernizace senzorového vybavení a situačního povědomí posádky. Doplnění Spike a granátometu chápu, ale vždyť nejstarší kousky mají necelé čtyři roky...
    Nevím, mám z Pumy čím dál smíšenější pocity...Skrýt celý příspěvek

    • Rase
      13:13 26.07.2019

      máme jasně nastavený cenový strop. PSM se hodlá tendru účastnit, tak se do té ceny nějak musí vpasovat. Tohle ale platí pro všechny nabídky. Výpočet ceny za kus bych radši ...Zobrazit celý příspěvek

      máme jasně nastavený cenový strop. PSM se hodlá tendru účastnit, tak se do té ceny nějak musí vpasovat. Tohle ale platí pro všechny nabídky. Výpočet ceny za kus bych radši nerozebíral - jelikož se to nedá prakticky určit (každý to počítá jinak a počítá do ní různé věci). Ber to tak, že chceme 210 vozidel, montážní linku, simulátory a převod technologií + další bonusy. Cena za vozidla je tak jen malá část celkové částky - ty 2 mil euro nebo jak to vychází.Skrýt celý příspěvek

      • danny
        14:38 26.07.2019

        No bude to asi ještě hodně zajímavé. A myslím, že se ještě hodně pobavíme, jak se nakonec národním umělcům povede podmínky kontraktu zašmodrchat.

        No bude to asi ještě hodně zajímavé. A myslím, že se ještě hodně pobavíme, jak se nakonec národním umělcům povede podmínky kontraktu zašmodrchat.

    • Jirosi
      10:41 27.07.2019

      Ano, je to nákladné. Ale ono uvědomte si, že to co si koupil na servis toho prvního vybavení, teď letí do koše a bude se kupovat pro nové vybavení. Stáří opět vypadá jako 4 roky, ...Zobrazit celý příspěvek

      Ano, je to nákladné. Ale ono uvědomte si, že to co si koupil na servis toho prvního vybavení, teď letí do koše a bude se kupovat pro nové vybavení.

      Stáří opět vypadá jako 4 roky, ale výběr toho vybavení bude podstatně starší!Skrýt celý příspěvek

      • Rase
        22:04 27.07.2019

        ono to do koše neletí. Přeci jen než se modernizace všech vyrobených vozidel uskuteční, dají se ty věci využít ke kanibalizaci pro stávající mašiny. Pumy první várky ještě nějaký ...Zobrazit celý příspěvek

        ono to do koše neletí. Přeci jen než se modernizace všech vyrobených vozidel uskuteční, dají se ty věci využít ke kanibalizaci pro stávající mašiny. Pumy první várky ještě nějaký čas vydrží, tak v pohodě.Skrýt celý příspěvek

        • Jirosi
          22:25 27.07.2019

          Já vím, ale někteří se tváří jako by ta cena byla zaplacena jen jednou. Přitom je to prostě klasický součet, kdy se na západě technika po 10.letech modernizuje. Přitom nikdo ...Zobrazit celý příspěvek

          Já vím, ale někteří se tváří jako by ta cena byla zaplacena jen jednou. Přitom je to prostě klasický součet, kdy se na západě technika po 10.letech modernizuje.

          Přitom nikdo nepočítá cenu nové + cenu té modernizace, aby mohl napsat tohle byla výsledná cena..Skrýt celý příspěvek

          • Rase
            22:39 27.07.2019

            většina lidí je zvyklá, že se kdysi dávno vyrobily BVP-2 a ty sloužily bez sebemenší úpravy až do konce životnosti, tak že to samé bude i případ nových vozidel. Reálně vzato, pokud ...Zobrazit celý příspěvek

            většina lidí je zvyklá, že se kdysi dávno vyrobily BVP-2 a ty sloužily bez sebemenší úpravy až do konce životnosti, tak že to samé bude i případ nových vozidel. Reálně vzato, pokud jde o budoucí modernizaci, tak velmi velkou výhodu budou mít vozidla, která bude mít někdo zavedený (myšleno v konfiguraci, jakou budeme mít my). Vlastně je to i důvod, proč nejsem fanda experimentování s vývojem extra-české základní varianty BVP.Skrýt celý příspěvek

  • GAVL
    20:59 25.07.2019

    Zdražit BVP Puma na dvojnásobek je skutečně brilantní způsob jak docílit navýšení armádního rozpočtu a přitom nic reálně nedělat.
    Trump se nažere a koza zůstane celá.

    Zdražit BVP Puma na dvojnásobek je skutečně brilantní způsob jak docílit navýšení armádního rozpočtu a přitom nic reálně nedělat.
    Trump se nažere a koza zůstane celá.

    • Jirosi
      07:23 26.07.2019

      Nezvýšili cenu... Provedly modernizaci!

      Nezvýšili cenu... Provedly modernizaci!

  • Larry
    19:12 25.07.2019

    Tak jsem si vzpomněl na předražený Kurganec v Rusku, topic ze včerejška, dnes jsem se dočetl jak výrobce Pumy pustí žilou Německému MOD a v ČR mě hned napadla Explosia Semtín, ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak jsem si vzpomněl na předražený Kurganec v Rusku, topic ze včerejška, dnes jsem se dočetl jak výrobce Pumy pustí žilou Německému MOD a v ČR mě hned napadla Explosia Semtín, která jako státní podnik a není jediný (další VOP atd...) také dojí daňové poplatníky ČR. Přesněji státní správu. VOP a spol MOD, Explosia MPO..... atd.
    Že oni ti "buržousti" jsou všude stejně nenažraní jedno zda na západě nebo na východě. :-)Skrýt celý příspěvek

    • PavolR
      19:57 25.07.2019

      Keď však postavíme vedľa seba hospodársku silu a tabuľkové počty obstarávaných vozidiel oboch krajín, nadobudne to celé úplne iné rozmery.

      Keď však postavíme vedľa seba hospodársku silu a tabuľkové počty obstarávaných vozidiel oboch krajín, nadobudne to celé úplne iné rozmery.

  • rabl
    18:43 25.07.2019

    jestliže se cena vozidla Puma tak zvedla , tak ta naše upravená verze bude asi také dražší potom se ale nevleze 210 vozidel do 52 mil kč nechápu jak to chtějí udělat ?

    jestliže se cena vozidla Puma tak zvedla , tak ta naše upravená verze bude asi také dražší potom se ale nevleze 210 vozidel do 52 mil kč nechápu jak to chtějí udělat ?

    • Rase
      19:35 25.07.2019

      No nevím jak cena Pumy pro Bundeswehr, tam bude v ceně započítané kdoví co všechno. Zajímavé ale bude, až zveřejní cenu konvenční Pumy pro Maďarsko (pokud je tedy opravdu koupí). ...Zobrazit celý příspěvek

      No nevím jak cena Pumy pro Bundeswehr, tam bude v ceně započítané kdoví co všechno. Zajímavé ale bude, až zveřejní cenu konvenční Pumy pro Maďarsko (pokud je tedy opravdu koupí). Pak ji můžeme porovnat s cenou ono speciálu pro nás. Musíme počítat s tím, že všechny ty speciální věci, ať již na vozidle nebo na lince (přípravky atd.), myšleno jejich konstrukci, ozkoušení a integraci, si pěkně zaplatíme. On to ale není jen případ Pumy CZ, ale všech vozidel. Lynx je v tom ještě o něco hůř, jelikož se musí integrovat úplně všechno. Nejlépe je na tom asi CV90 - pokud nebudou muset do původního vozidla CV9030 moc šťourat.

      Osobně si myslím, že do ceny se vlezou všichni uchazeči, jen je otázka, co za ni všechno dostaneme. Velmi bych se divil, kdyby někdo nabídl vozidlo v plné palbě za cenu nižší - byli by sami proti sobě.Skrýt celý příspěvek

      • PavolR
        20:11 25.07.2019

        Cena zverejnená určite nebude. A keby sa to nakupovalo v jednom čase a v jednom balíku, nepomôže ani vyžiadanie si objemu zaplatených financií o nemeckého ministerstva hospodárstva ...Zobrazit celý příspěvek

        Cena zverejnená určite nebude. A keby sa to nakupovalo v jednom čase a v jednom balíku, nepomôže ani vyžiadanie si objemu zaplatených financií o nemeckého ministerstva hospodárstva (ako to bolo v prípade tankov/húfnic) lebo nebude možné odlíšiť jednotlivé položky.
        Na dôvažok môžu urobiť takú vec, že dovezú výrobnú linku do Maďarska, kde je daň 9% (v Nemecku 30-33%) a môžu získať štátne dotácie, ktoré im pokryjú náklady na mzdy na niekoľko rokov (podobne ako dostal takúto dotáciu Audi a zrejme ju dostane aj Airbus). S takými parádne zníženými nákladmi môžu mať v českom tendri obrovskú výhodu pred konkurenciou.Skrýt celý příspěvek

        • Rase
          20:33 25.07.2019

          jako bylo by to super, ale nejsem si jistý, zda by to mělo nějaký hmatatelný vliv v našem tendru. Přeci jen nějakou formu "výrobní/montážní" linky chceme taky. Rozhodně je to ale ...Zobrazit celý příspěvek

          jako bylo by to super, ale nejsem si jistý, zda by to mělo nějaký hmatatelný vliv v našem tendru. Přeci jen nějakou formu "výrobní/montážní" linky chceme taky. Rozhodně je to ale myslím hodně zajímavé pro samotné Němce, kvůli budoucí druhé várce pro Bundeswehr a budoucí zákazníky (uvidíme třeba u tendru ve Slovinsku a podobně).Skrýt celý příspěvek

      • rabl
        21:31 25.07.2019

        no to je právě to čeho se obávám - co za ty peníze dostaneme s těma výmyslama našich vědátorů :(

        no to je právě to čeho se obávám - co za ty peníze dostaneme s těma výmyslama našich vědátorů :(

      • Tecka
        09:50 26.07.2019

        Cena jednostkowa ,bez kosztów eksploatacyjnych itp , jest szacowna na ponad 17 milionów euro od sztuki! Do tego trzeba doliczyć koszty przeprojektowania pojazdu do „wersji ...Zobrazit celý příspěvek

        Cena jednostkowa ,bez kosztów eksploatacyjnych itp , jest szacowna na ponad 17 milionów euro od sztuki! Do tego trzeba doliczyć koszty przeprojektowania pojazdu do „wersji czeskiej”...Skrýt celý příspěvek

    • pificek
      10:24 26.07.2019

      Jako každý učetní. 2+2 = ?
      Strojař: 3,9999999999
      Vědec: 4x10^0
      Programátor: 100
      Účetní: ...A kolik byste chtěli aby to bylo....

      Jako každý učetní. 2+2 = ?
      Strojař: 3,9999999999
      Vědec: 4x10^0
      Programátor: 100
      Účetní: ...A kolik byste chtěli aby to bylo....

  • CerVus
    17:11 25.07.2019

    Proč má puma vlastně umístěnou věž na pravé straně a ne ve středu? Nebude to trochu komplikovat českou předělávku?

    Proč má puma vlastně umístěnou věž na pravé straně a ne ve středu? Nebude to trochu komplikovat českou předělávku?

    • Rase
      17:21 25.07.2019

      myslím že trochu vyvažuje motor, nevím ale jak moc to má reálný smysl. Pokud budou chtít opravdu osadit nějakou plnohodnotnou osádkovou věž (pro velitele a střelce) tak bude ...Zobrazit celý příspěvek

      myslím že trochu vyvažuje motor, nevím ale jak moc to má reálný smysl. Pokud budou chtít opravdu osadit nějakou plnohodnotnou osádkovou věž (pro velitele a střelce) tak bude potřeba překopat celý vnitřní prostor (místo vedle řidiče zanikne, stejně tak pro střelce) a taky osadit širší prstenec věže než má nyní. Tedy bude přesunutý víc do středu (možná úplně). takhle by přibližně vypadala prodloužená Puma s věží Lance:
      http://www.palba.cz/album/albu...

      ještě by šlo použít nějakou jinou osádkovou věž pouze pro jednoho člověka. Možností je docela dost a to i v Německu (KUKA E8). Pak by nemuseli měnit usazení věže. Velitel by asi zůstal vedle řidiče a do věže by šel střelec. na jeho místo (pokud by zůstalo) by mohl jít třeba velitel výsadku nebo tak něco. Moderní jednomístné bojové věže:
      http://palba.cz/viewtopic.php?...


      http://www.palba.cz/album/albu... Skrýt celý příspěvek

      • Jirosi
        17:42 25.07.2019

        Už sem to psal minule. Je to dané poklopem nad místem ve předu.
        Jinka by se muselo prodloužit vozidlo, případně lézt přes věž.

        Už sem to psal minule. Je to dané poklopem nad místem ve předu.
        Jinka by se muselo prodloužit vozidlo, případně lézt přes věž.

        • ALCR
          14:40 27.07.2019

          To že nesymetrické umístění věže u Pumy je kvůli tomu, že vyvažuje nesymetricky umístěné pohonné ústrojí jsem taky kdysi někde četl a je to i vcelku logické viz fotky ...Zobrazit celý příspěvek

          To že nesymetrické umístění věže u Pumy je kvůli tomu, že vyvažuje nesymetricky umístěné pohonné ústrojí jsem taky kdysi někde četl a je to i vcelku logické viz fotky https://www.mtu-report.com/de-... na té pravé straně bez věže to musí prostě víc vážit, navíc kdyby tomu tak nebylo tak by ta nesymetricky umístěná věž celkové vyvážení narušovala.

          Ted je otázka jestli věž dali mimo střed aby vyvážily pohonné ustrojí, nebo dali pohonné ústrojí mimo střed, aby vyvážily věž a další otázka důvod proč buď motor (vytvoření prostoru pro řidiče?), nebo věž (místo pro poklop? což se mi nezdá moc komplikací a nevýhod kvůli jednomu poklopu) dali mimo střed.Skrýt celý příspěvek

          • PavolR
            15:22 27.07.2019

            Nezmysel! Prakticky každé ifv má motor mimo stred a nemusí mať pre to vyosenú vežu. Pôvodný ASCOD má dokonca vežu vyosenú na tú istú stranu, kde má motor. S vyvažovaním to nemá ...Zobrazit celý příspěvek

            Nezmysel! Prakticky každé ifv má motor mimo stred a nemusí mať pre to vyosenú vežu. Pôvodný ASCOD má dokonca vežu vyosenú na tú istú stranu, kde má motor. S vyvažovaním to nemá vôbec ale vôbec nič spoločné!Skrýt celý příspěvek

          • Jirosi
            22:30 27.07.2019

            Jak psal už Pavol. Většina vozidel má motor mimo střed. Ono to ani jinak v tom prostoru při velikosti zástavby vyřešit nejde. Prostě řidič potřebují prostor, a ani jeden nemůžete ...Zobrazit celý příspěvek

            Jak psal už Pavol.
            Většina vozidel má motor mimo střed. Ono to ani jinak v tom prostoru při velikosti zástavby vyřešit nejde. Prostě řidič potřebují prostor, a ani jeden nemůžete rozdělit na pravou a levou část.
            Poklop řidiče je v pohodě, ten poklop co větší je až nad velitel(střelec) pozicí sedících za ním. A ty neposunete do předu protože tam máte motor, takže věz musíte posunou více dozadu. Což zase zmenší prostor pro výlez na střechu za věží..
            Nebo prodlužujete vozidlo a roste vám hmotnost.Skrýt celý příspěvek

      • Jirosi
        17:45 25.07.2019

        U tak malého vozidla je všechno věcí kompromisu.

        U tak malého vozidla je všechno věcí kompromisu.

      • KOLT
        13:33 26.07.2019

        Puma s Lance vypadá skvěle :-)

        Puma s Lance vypadá skvěle :-)

  • Jirosi
    17:00 25.07.2019

    Dnešní časy vývoje a výroby jsou mazec, ale ono ke konci studené války to nebylo jiné.. Leopard 2 (nebo také A0) - základní verze, výroba 380 ks v letech 1979–82 2A1 – ...Zobrazit celý příspěvek

    Dnešní časy vývoje a výroby jsou mazec, ale ono ke konci studené války to nebylo jiné..

    Leopard 2 (nebo také A0) - základní verze, výroba 380 ks v letech 1979–82
    2A1 – instalace termovizních přístrojů, výroba 750 ks v letech 1982–4
    2A2 – modernizace série A0 v letech 1984–7
    2A3 – instalace digitálního radiového vybavení, výroba 300 ks v letech 1984–5
    2A4 – vylepšená věž, automatizovaný systém řízení palby, výroba 1075 ks vč. Pz-87 v letech 1985–92
    2A5 – přídavné šípovité pancéřování věžeSkrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 1 z 2