Německá armáda za bojová vozidla Puma zaplatí dvojnásobek

Německá armáda za bojová vozidla Puma zaplatí dvojnásobek
Puma / KMW (Zvětšit)

Německé ministerstvo obrany počítalo s tím, že za prozatím objednaných 350 bojových vozidel pěchoty (BVP) Puma a související vybavení utratí 2,9 miliardy euro. Podle posledních zpráv se ale náklady za program Puma vyšplhají na 5,989 miliardy euro.

Celkově Bundeswehr požaduje nákup 560 BVP Puma. Prozatím bylo objednáno 350 vozidel a dodáno 269 (březen 2019). Dodávky 350 Pum začaly v červnu 2015 a skončí v srpnu roku 2020.

Další objednávka bude tedy podepsána na 210 vozidel, ale prozatím není určen začátek dodávek. Stále sloužící BVP Marder ale z aktivní služby Bundeswehru odejdou mezi roky 2025 až 2030.

Zároveň Bundeswehr hodlá za stovky milionů euro modernizovat Pumy (ze zmíněné série 350 vozidel). Modernizace se dotkne především posílení situačního povědomí posádky i výsadku (nové senzory, barevné monitory, atd.) nebo instalace protitankových řízených střel Spike LR. Počítá se také s instalací dálkově ovládaného granátometu ráže 40 mm.

Pumy mají také získat posílené síťové schopnsoti, aby mohly působit s německým vojákem budoucnosti IdZ-ES (Infanteriest der Zukunft – Erweitertest System), lépe známého pod názvem Gladius.

Navíc se počítá s extra modernizací 41 vozidel Puma pro alianční Síly velmi rychlé reakce VJTV (Very High Readiness Joint Task Force), a to do roku 2023.

Puma je obecně považována za špičkové BVP, které ale je třeba řádně zaplatit. V souvislosti s chystanou objednávkou dalších 210 Pum se o stav projektu začali zajímat také poslanci Bundestagu.

Matthias Höhn, z levicové strany Die Linke (v roce 2017 získala 9,2 % hlasů; strana mimo jiné podporuje vystoupení Německa z NATO), v souvislosti s modernizacemi a nákupem dalších Pum, zaslal německému ministerstvu dotaz, ohledně skutečných nákladů na nákup 350 vozidel Puma. Podle ministerstva obrany nákup 350 vozidel přijde německé daňové poplatníky na 5,989 miliard euro (152,8 miliard Kč). Jde o dvojnásobné náklady, s kterými se původně počítalo před 17 lety, kdy projekt Puma započal.

Samozřejmě v této částce je započítáno vybudování provozního a výcvikového ekosystému, nákup náhradních dílů, zmíněné modernizace atd. 

Höhn uvedl, že kvůli dvojnásobnému nárůstu je nákup vozidel Puma „jednou z největších plánovacích chyb ministerstva obrany“ a obvinil německé ministerstvo obrany z plýtvání veřejnými prostředky. Ministerstvo ale namítá, že v posledních letech došlo k růstu cen a vyvstaly také nové požadavky kladené na BVP Puma a Bundeswehr.

V každém případě BVP Puma zaznamenalo první exportní úspěch, a to v Maďarsku. Informace o koupi německých tanků Leopard 2A7, samohybných houfnic PzH 2000 a bojových vozidel pěchoty Puma začaly prosakovat v maďarských médiích na jaře letošního roku. Další informace o zájmu Maďarska o Pumy (a také transportéry Boxer) se objevily na konci června, kdy maďarská vojenská delegace v Německu diskutovala o „plné integraci“ maďarské armády s Bundeswehrem.

Dodejme, že poté, co se Ursula von der Leyenová stal předsedkyní Evropské komise, její místo na ministerstvu obrany převzala Annegret Kramp-Karrenbauer. Ta se nechala slyšet, oproti dřívějším zdráhavým odpovědím německých politiků, že Německo musí dosahnout 2% výdajů na obranu, nejlépe do roku 2024.

Avšak podle platných plánů v roce 2020 Německo vydá na obranu pouze 1,37 % HDP a v roce 2023 má dokonce dojít k poklesu na 1,25 % HDP. Nízké vojenské výdaje Německa jsou pod trvalou palbou kritiky amerického prezidenta Donalda Trumpa.

Puma se společně s BVP ASCOD, CV90 a Lynx účastní také českého tendru na nákup 210 nových bojových vozidel pěchoty. Puma je sice nativně vybaveno pouze bezosádkovou věží a místem pro šestičlenný výsadek, ale výrobce PSM přislíbil, že pro český tendr nabídne Pumu s osádkovou věží a osmičlenným výsadkem, jak požaduje Armáda ČR. 

Zdroj: Spiegel

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

BVP Puma pro Armádu ČR - průmysl, výcvik, cena a spolehlivost

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje za nakup 210 nových bojových vozidel pěchoty (BVP) a dalších ...

Německé bojové vozidlo pěchoty Puma pro Armádu ČR?

Redakce Armádních novin si ve výrobních prostorách německé firmy KMW (Krauss-Maffei Wegmann) v ...

Armádě České republiky se odkrývají nové schopnosti BVP PUMA

V Austrálii je diskutován program „Program kontinuálního vylepšování bojových schopností BVP ...

ROZHOVOR: Nákup BVP PUMA a modernizace českého průmyslu

Armáda České republiky připravuje nákup minimálně 210 pásových bojových vozidel, většinu ve verzi ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Rase
    13:37 30.07.2019

    Ředitel Odboru dohledu nad akvizicemi Filip Říha, na tiskové konferenci zmínil, že když budou firmy potřebovat více času, tak ho dostanou. Tedy se asi opravdu budeme moct těšit na Pumu CZ. Snad u PSM zamakají a představí vozidlo co nejdřív.

    Jsem fakt zvědavý, zda použijí osádkovou věž Lance, nebo něco menšího pro jednoho člověka (čímž by zadání splnili s minimálním zásahem do rozvržení interiéru korby).

    • Jara
      13:53 30.07.2019

      Nevím, ale když už do toho musí sáhnout tak bych si tipnul že tam dají LANCE

      • Rase
        21:11 30.07.2019

        Jako Lance by byla bezpochyby nejlepší volbou, všechno už na ni integrovali. Jsem fakt hodně zvědavý, co z toho vznikne :-)

        • Jara
          11:49 31.07.2019

          To já taky a mám takové tušení že pumu nepoznáme

  • PetrTechnik
    05:52 27.07.2019

    Asi před týdne jsem se bavil s kolegou o budoucnosti ozbrojených sil v Evropě. Je to bývalý voják z povolání , sloužil v německém Bundeswehru skoro 30let (je to Němec). Na německé poměry velmi rozumný člověk. Z armády byl v zásadě vyhozen, když kritizoval německý způsob vyzbrojování a plnění těch obligátních 2% HDP. Na tom, že v Německu nastupuje k moci rudozelený diktátorský systém (něco mezi komunismem a fašismem) , se asi všichni shodneme. Kam to povede si my starší dokážeme dost dobře představit. Takže konkrétně k BVP Puma, to je už asi půl roku předmět velkých sporů, zejména kvůli ceně a podmínek prodeje. Pro rudozelené je téměř nepředstavitelné, ,že by se mělo nakoupit byť o jeden jediný náboj více, tak se zvyšování výdajů skládá z mnoha vedlejších položek. Samozřejmě ,že dojde k určitému zvýšení bojových hodnot BVP,ale velkou část nákladů tvoří enviromentální přívažky. Například, pokud bude mít Bundeswehr 350 nových Pum, musí pro ně zajistit mycí boxy s uzavřeným cyklem a to i boxy mobilní . Takže mytí na dvoře v autoparku ne ,ale ve specializovaném mycím boxu, který musí mít i dekontaminační schopnosti v případě použití BCHL. Taktéž nelze jen tak nová BVP parkovat na betonové ploše pod střechou, ale na speciálně upraveném porézním povrchu, který v případě úniku náplní zabezpečí jejich pohlcení a s následnou možností likvidace. Něco jako parkovat na roštech pod kterými je půl metru Wapexu. To vše jsou speciální technologie za neskutečné ceny. Dalším požadavkem ,ale nemám to potvrzené, je hybridní pohon , baterie + motor, aby se snížily emise na minimum, při cvičení. Ve válce je to asi jedno :-). Taktéž prý prosakuji zvěsti ,že prý vojenská technika je prý příliš zaměřená na muže a nereflektuje ženy vojačky a jejich požadavky. Tohle bych si chtěl tedy nechat vysvětlit. Puma bude k dostání ve více barvách, bude vstřícnější k biologické odlišnosti žen??? Tenhle blbákov se k nám doufám nedostane. Já závidím Poláků, že si budují armádu dost po svém. Bohužel u nás je armáda až daleko za provizemi lobistů a politiků..

    • Rase
      08:53 27.07.2019

      Němci to vždycky tak nějak přeháněli a dá se nad tím akorát kroutit očima. U nás je to ale poněkud opačný příklad, kritizujeme Němce že chvíli po zavedení vozidel je už chtějí modernizovat, ale sami fungujeme tak, že techniku jednou koupíme a pak provozujeme bez úprav až do konce životnosti. Teď narážím hlavně na BVP-2 a houfnice. Jsou sice výjimky jako Gripeny, ale u T-72M4CZ a Kubů šlo spíš o nezbytnou nutnost, aby se vyhuli nutnosti pořídit něco novějšího.

      Co si budeme povídat, ať už MO pořídí jakékoliv nové BVP, tak jak se zaplatí oněch 51 mld dalších cca 30 let se do nich neinvestuje ani koruna. Provozuschopnost tak bude ve výsledku dost bídná - jako vždycky.

      • technik
        10:54 27.07.2019

        Mytí v autoparku neexistuje ani v AČR kde jsou myčky s uzavřeným systemem. To že se technika musí parkovat ve speciálních garážích není ani tolik kvůli ekologii ale hlavně kvůli elektronice, dnešní technika nevydrží to prostě nevydrží kór u systému s bezosadkovou věží. To že se pumy modernizují je jak už jsem psal nejen ke zvýšení optického povědomí ale zejména zvýšení spolehlivosti vozidla.
        To rase
        Možná by jsi se divil kolik armáda investovala do kbvp pandur, bohužel ani ne tak do modernizace jako do provozu. Jak už jsem několikrát opakoval, tyto stroje jsou natolik technický komplikované že jste přímo odkázáni na servisní týmy jednotlivých dodavatelů a opravdu si myslíte že kluci z Izraele sem poleti překonfigurovat SW? Ne počká se až bude rozbitých víc kusů aby to bylo rentabilní a hlavně aby si Izraelci na vás udělali čas. A tak to máte u pandurů se servisakama od cumminsu, zf, Rafael, gdels, letecké přístroje Praha a podobně, těžko to pak funguje jak v civilním servise že tam máte odborníky na všechny systémy.

        • Rase
          11:04 27.07.2019

          Máte pravdu, Pandury jsem dost opomenul. Myslím že ale i ony mají projít modernizací někdy po roce 2025 nebo kdy. Celkově u té moderní techniky musíme počítat s tím, že údržba je problematická a časy kdy stačilo kladivo, páska a svářečka jsou pryč. Vlastně by měl stejné problémy i ten Šakal a modernizovaný T-72M4CZ. Rovněž OSSR musí počítat s tím, že modernizovaná a překopaná BMP-1/2 bude rovněž mnohem komplikovanější udržet v chodu, než původní vozidla.

        • Jirosi
          11:43 27.07.2019

          I moderní auta jsou složitá a jejich systémy si neopravíte doma.

          A nevšiml jsme si, že by jich jezdilo méně, nebo enormně rostl počet servisů....

        • Jirosi
          12:01 27.07.2019

          Jeden by řekl, že když je modul ve věži z pposádkou, tak je na tom hůře. Posádka má otevřené poklopy, případně se musí udržovat prostředí ve kterém by přežila.

          V bezosádkové věži, můžete mít klidně inertní plyn...

          • technik
            07:26 28.07.2019

            Kdo jeden by rekl? Myslíte čtenáře zdejšího fóra co nemá s temito systémy nic společného? Je to pořád dokola. Všechny systémy zejména obsahující elektroniku jsou vakuovaná nebo napuštěna dusíkem a je jedno zda jsou v osadkove nebo bezosadkove věží. Rozdíly se mi tady opravdu nechtějí neustále dokola vypisovat, taktéž nejbeznejsi poruchy a jejich příčiny.

          • Jirosi
            10:04 28.07.2019

            Ano, je to stále jako z "nosností mostů, cest". I když se to pořád vytahuje, stále platí jedna norma co to popírá...

            Prostě ACR si koupila jednu špatnou věž, a tak jsou všechny špatné.
            Věž je dobrá, ale při odlehčení, aby vozidlo plavalo to stojí za prd.

          • mladas
            20:30 28.07.2019

            Jirosi mohl bych poprosit o tu normu...?

          • Jirosi
            20:11 29.07.2019

            Omluvám se, ale po formátu PC se mi nedaří dohledat. Snad, ho zase někdy někdo pošle do debaty o "tancích".

          • Jirosi
            14:44 01.08.2019

            Tu je požadovaný odkaz na Normu:
            http://people.fsv.cvut.cz/~dra...

        • Migi
          13:10 27.07.2019

          Neřekl bych že Pandury mají problémy s provozem kvůli nějaké velké složitosti. Problém je trošku jinde - logistika. Armáda prostě byla zvyklá fungovat s technikou, na kterou se náhradní díly válely všude po útvarech a každý technik jich měl v nějakém "černém skladu" tak na 5 let dopředu. S moderní technikou toto samozřejmě neexistuje ale systém se nezměnil, takže většina techniky stojí protože dostat na útvar náhradní díl, který člověk potřebuje trvá třeba i rok. Ostatně do podobného stavu se dostává i stará "jednoduchá" technika, když zásoby dílů s dob minulých docházejí. Systém je prostě nastavený na co největší úsporu peněz na úkor provozu. V poslední době s rostoucími ambicemi AČR to už ale zasahuje nejenom do výcviku, ale i do nasazení v zahraničí, tak uvidíme jak dlouho bude současný systém udržitelný....

          • Scotty
            14:42 27.07.2019

            I Opata říkal že vnitřní dluh armády je tak velký že se sklady určitě nepodaří optimálně naplnit za jeho funkčního období a nejspíš ani za jeho nástupce.

          • Rase
            21:46 27.07.2019

            Scotty:
            naposled se mluvilo o částce cca 300-400 mld Kč. Počítá se do toho ale modernizace techniky, budov a všechno možné (snad i provoz). Pro představu, že nová BVP jsou jen malý kousek ledovce, to ale myslím stačí.

    • Jirosi
      11:06 27.07.2019

      "Takže mytí na dvoře v autoparku ne ,ale ve specializovaném mycím boxu, který musí mít i dekontaminační schopnosti v případě použití BCHL"

      A co je na tom sakra nenormálního?
      To je snad normální příprava na budoucí rizika..

      "Dalším požadavkem ,ale nemám to potvrzené, je hybridní pohon , baterie + motor, aby se snížily emise na minimum, při cvičení."

      Dnes všechny špičkové armády světa pracují na hybridním pohonu, jen u Němců je to z důvodu snížení emisí...
      Koukám, že jak vy tak pán budete skvělí experti...

      • Rase
        11:29 27.07.2019

        Trefné - díky. V dnešním politickém boji, všelijakých dezinformacích a podobně, se dá i pozitivní věc vykreslit jako totální blbost. Zrovna u toho pohonu a jsem si taky říkal, co je na tom špatně :-D

      • PetrTechnik
        14:26 27.07.2019

        Já nepotřebuji a ani nemám ambice být expert na vojenskou techniku, o ničem v této oblasti nerozhoduji. Doufám, že vy jste na tom stejně v tom rozhodování a k ničemu Vás nikde v tomto oboru nepustí.

        • Jirosi
          22:19 27.07.2019

          "Asi před týdne jsem se bavil s kolegou o budoucnosti ozbrojených sil v Evropě. Je to bývalý voják z povolání , sloužil v německém Bundeswehru skoro 30let (je to Němec). Na německé poměry velmi rozumný člověk."

          Vy jste se a ho prezentoval sám jako zkušeného a rozumného člověka.
          Tedy rozumný člověk by se podle mě, měl zajímat o světový vývoj k oboru, kterému má rozumět.

    • ALCR
      14:14 27.07.2019

      Německá wiki
      https://en.wikipedia.org/wiki/...
      K obrovskému zvýšení nákladů a velké časovému zpoždění u Pumy přispěl vysoký počet žádostí o změny v průběhu vývoje a vysoké byrokratické požadavky, jako je třeba povinnost dodržovat celkem 117 zákonných ustanovení a předpisů „Regulace na pracovištích“, například ustanovení, že vnitřní pracoviště musí splňovat podmínky, za kterých musí být možné přepravovat těhotné zaměstnankyně.

      • Rase
        21:52 27.07.2019

        berme to tak, že vývoj začal už před rokem 2000 a 11. září 2001 se požadavky radikálně změnily. Vozidlo muselo být uzpůsobeno pro vzdušný transport, což byl velmi nelehký úkol. Odlehčování se i zdánlivé blbiny, jako třeba ráže kulometu (!) Tohle je důvod, proč je Puma docela kompaktní při nebývale vysoké ochraně. Beztak i věž je bezosádková i z tohoto důvodu. Na druhou stranu do A400M se vleze i britský Ajax. Vleze se tam ale třeba Lynx nebo CV90 ? Původně byla transportovatelnost v A400M i jedním z požadavků AČR.

      • Jirosi
        22:23 27.07.2019

        Naše armáda také očekává, že nové BVP budou splňovat její požadavky...

        "že vnitřní pracoviště musí splňovat podmínky, za kterých musí být možné přepravovat těhotné zaměstnankyně."

        Celkem by mně zajímalo co přesně to znamená a jaký vliv to mělo na vozidlo.
        Nebo je to jen klasický dívejte jaký jsou pitomci...

    • satai
      18:27 27.07.2019

      "Na tom, že v Německu nastupuje k moci rudozelený diktátorský systém (něco mezi komunismem a fašismem) , se asi všichni shodneme."

      Dobrej pokus ale ne-e.

      Zkus něco lepšího.

    • Arten
      00:02 28.07.2019

      Nie, nezhodneme sa všetci, že "Německu nastupuje k moci rudozelený diktátorský systém (něco mezi komunismem a fašismem)." To len ty žerieš veľa konšpirácii. A si natoľko hlúpy, že si ani nepozrieš, že:
      - v Nemecku vládne od r. 2005 pravicová, alebo veľká koalícia (s väčšinou kresťanských demokratov), teda čierno-červená alebo čierno-žltá (2009-13). Zelení spoluvládli naposledy v 2005.
      - to čo popisuješ sú úplne základné ekologické štandardy už dnes a nie len u vojenskej techniky ale aj v dopravných podnikoch, či u veľkých dopravcov...

      • sanityangel1
        11:20 28.07.2019

        Ano, Angela je typickym predstavitelem konzervativniho pravicoveho mysleni. Prosim znova a lepe, elfe. Nebo bys mohl napsat tu o smolickovi, ta ma vice realisticke zaklady.

  • RiMr71
    18:17 26.07.2019

    ...s rostoucím vlivem rudozelených levičáků v Německu, to může dopadnout všelijak. Atmosféra v Německu napěchovaná diktaturou dobra dříve či později přinese své obvyklé německé ovoce... spojení s Ruskem se stále posiluje sankce/nesankce, dav obyvatel je už zase připraven prosazovat dobro ať se to napravovaným líbí nebo nelíbí... mám neteř v Německu a ty historky ze školky, školy či firem co vozí zní děsivě...
    ...ano, jsme s nimi ekonomicky provázaní, jsou pracovití, jsou technicky skvělí, ale jako národ mají ve své genetické výbavě pevně začleněný jistý evropsko/mesiášský komplex a pravidelně, s dobrým úmyslem, zatáhnou (někdy nejen) Evropu do ***** ale hluboko...
    Aý někdy v budoucnu Německo s olivovou ratelostí vystoupí z NATO a vytvoří s v té době už hodně tmavou Francií nějakou EUA a začnou mít potřebu reálně vychovávat neposlušné poddané (malé státy jako my), raději bych patřil k tvrdému jádru zbytků NATO s Polskem a UK (?) s americkými/izraelskými/jihokorejskými zbraněmi, než k měkkému pudingu s německými zbraněmi bez náhradních dílů...
    Je to jeden ze scénářů a doufám, že k ničemu takovému nedojde, ale podívejte se optikou starou dvacet třicet let na současná německá nebo francouzská prohlášení a kroky a ono to vypadá dost výhružně, sorryjako...

  • danny
    11:20 26.07.2019

    Ta jednotková cena je závratná. Vím, že je v tom i veškeré vybavení, servisní zázemí atd..., ale to by nás čekalo taky, akorát by se to rozpouštělo na menší počet kusů. A se všemi požadovanými úpravami, jako prodloužení korby atd..., tak o jaké částce za kus má smysl se reálně bavit? 25 mio EUR za kus?
    Trochu mě překvapuje ta nutnost modernizace senzorového vybavení a situačního povědomí posádky. Doplnění Spike a granátometu chápu, ale vždyť nejstarší kousky mají necelé čtyři roky...
    Nevím, mám z Pumy čím dál smíšenější pocity...

    • Rase
      13:13 26.07.2019

      máme jasně nastavený cenový strop. PSM se hodlá tendru účastnit, tak se do té ceny nějak musí vpasovat. Tohle ale platí pro všechny nabídky. Výpočet ceny za kus bych radši nerozebíral - jelikož se to nedá prakticky určit (každý to počítá jinak a počítá do ní různé věci). Ber to tak, že chceme 210 vozidel, montážní linku, simulátory a převod technologií + další bonusy. Cena za vozidla je tak jen malá část celkové částky - ty 2 mil euro nebo jak to vychází.

      • danny
        14:38 26.07.2019

        No bude to asi ještě hodně zajímavé. A myslím, že se ještě hodně pobavíme, jak se nakonec národním umělcům povede podmínky kontraktu zašmodrchat.

    • Jirosi
      10:41 27.07.2019

      Ano, je to nákladné. Ale ono uvědomte si, že to co si koupil na servis toho prvního vybavení, teď letí do koše a bude se kupovat pro nové vybavení.

      Stáří opět vypadá jako 4 roky, ale výběr toho vybavení bude podstatně starší!

      • Rase
        22:04 27.07.2019

        ono to do koše neletí. Přeci jen než se modernizace všech vyrobených vozidel uskuteční, dají se ty věci využít ke kanibalizaci pro stávající mašiny. Pumy první várky ještě nějaký čas vydrží, tak v pohodě.

        • Jirosi
          22:25 27.07.2019

          Já vím, ale někteří se tváří jako by ta cena byla zaplacena jen jednou. Přitom je to prostě klasický součet, kdy se na západě technika po 10.letech modernizuje.

          Přitom nikdo nepočítá cenu nové + cenu té modernizace, aby mohl napsat tohle byla výsledná cena..

          • Rase
            22:39 27.07.2019

            většina lidí je zvyklá, že se kdysi dávno vyrobily BVP-2 a ty sloužily bez sebemenší úpravy až do konce životnosti, tak že to samé bude i případ nových vozidel. Reálně vzato, pokud jde o budoucí modernizaci, tak velmi velkou výhodu budou mít vozidla, která bude mít někdo zavedený (myšleno v konfiguraci, jakou budeme mít my). Vlastně je to i důvod, proč nejsem fanda experimentování s vývojem extra-české základní varianty BVP.

  • GAVL
    20:59 25.07.2019

    Zdražit BVP Puma na dvojnásobek je skutečně brilantní způsob jak docílit navýšení armádního rozpočtu a přitom nic reálně nedělat.
    Trump se nažere a koza zůstane celá.

    • Jirosi
      07:23 26.07.2019

      Nezvýšili cenu... Provedly modernizaci!

  • Larry
    19:12 25.07.2019

    Tak jsem si vzpomněl na předražený Kurganec v Rusku, topic ze včerejška, dnes jsem se dočetl jak výrobce Pumy pustí žilou Německému MOD a v ČR mě hned napadla Explosia Semtín, která jako státní podnik a není jediný (další VOP atd...) také dojí daňové poplatníky ČR. Přesněji státní správu. VOP a spol MOD, Explosia MPO..... atd.
    Že oni ti "buržousti" jsou všude stejně nenažraní jedno zda na západě nebo na východě. :-)

    • PavolR
      19:57 25.07.2019

      Keď však postavíme vedľa seba hospodársku silu a tabuľkové počty obstarávaných vozidiel oboch krajín, nadobudne to celé úplne iné rozmery.

  • rabl
    18:43 25.07.2019

    jestliže se cena vozidla Puma tak zvedla , tak ta naše upravená verze bude asi také dražší potom se ale nevleze 210 vozidel do 52 mil kč nechápu jak to chtějí udělat ?

    • Rase
      19:35 25.07.2019

      No nevím jak cena Pumy pro Bundeswehr, tam bude v ceně započítané kdoví co všechno. Zajímavé ale bude, až zveřejní cenu konvenční Pumy pro Maďarsko (pokud je tedy opravdu koupí). Pak ji můžeme porovnat s cenou ono speciálu pro nás. Musíme počítat s tím, že všechny ty speciální věci, ať již na vozidle nebo na lince (přípravky atd.), myšleno jejich konstrukci, ozkoušení a integraci, si pěkně zaplatíme. On to ale není jen případ Pumy CZ, ale všech vozidel. Lynx je v tom ještě o něco hůř, jelikož se musí integrovat úplně všechno. Nejlépe je na tom asi CV90 - pokud nebudou muset do původního vozidla CV9030 moc šťourat.

      Osobně si myslím, že do ceny se vlezou všichni uchazeči, jen je otázka, co za ni všechno dostaneme. Velmi bych se divil, kdyby někdo nabídl vozidlo v plné palbě za cenu nižší - byli by sami proti sobě.

      • PavolR
        20:11 25.07.2019

        Cena zverejnená určite nebude. A keby sa to nakupovalo v jednom čase a v jednom balíku, nepomôže ani vyžiadanie si objemu zaplatených financií o nemeckého ministerstva hospodárstva (ako to bolo v prípade tankov/húfnic) lebo nebude možné odlíšiť jednotlivé položky.
        Na dôvažok môžu urobiť takú vec, že dovezú výrobnú linku do Maďarska, kde je daň 9% (v Nemecku 30-33%) a môžu získať štátne dotácie, ktoré im pokryjú náklady na mzdy na niekoľko rokov (podobne ako dostal takúto dotáciu Audi a zrejme ju dostane aj Airbus). S takými parádne zníženými nákladmi môžu mať v českom tendri obrovskú výhodu pred konkurenciou.

        • Rase
          20:33 25.07.2019

          jako bylo by to super, ale nejsem si jistý, zda by to mělo nějaký hmatatelný vliv v našem tendru. Přeci jen nějakou formu "výrobní/montážní" linky chceme taky. Rozhodně je to ale myslím hodně zajímavé pro samotné Němce, kvůli budoucí druhé várce pro Bundeswehr a budoucí zákazníky (uvidíme třeba u tendru ve Slovinsku a podobně).

      • rabl
        21:31 25.07.2019

        no to je právě to čeho se obávám - co za ty peníze dostaneme s těma výmyslama našich vědátorů :(

      • Tecka
        09:50 26.07.2019

        Cena jednostkowa ,bez kosztów eksploatacyjnych itp , jest szacowna na ponad 17 milionów euro od sztuki! Do tego trzeba doliczyć koszty przeprojektowania pojazdu do „wersji czeskiej”...

    • pificek
      10:24 26.07.2019

      Jako každý učetní. 2+2 = ?
      Strojař: 3,9999999999
      Vědec: 4x10^0
      Programátor: 100
      Účetní: ...A kolik byste chtěli aby to bylo....

  • CerVus
    17:11 25.07.2019

    Proč má puma vlastně umístěnou věž na pravé straně a ne ve středu? Nebude to trochu komplikovat českou předělávku?

    • Rase
      17:21 25.07.2019

      myslím že trochu vyvažuje motor, nevím ale jak moc to má reálný smysl. Pokud budou chtít opravdu osadit nějakou plnohodnotnou osádkovou věž (pro velitele a střelce) tak bude potřeba překopat celý vnitřní prostor (místo vedle řidiče zanikne, stejně tak pro střelce) a taky osadit širší prstenec věže než má nyní. Tedy bude přesunutý víc do středu (možná úplně). takhle by přibližně vypadala prodloužená Puma s věží Lance:
      http://www.palba.cz/album/albu...

      ještě by šlo použít nějakou jinou osádkovou věž pouze pro jednoho člověka. Možností je docela dost a to i v Německu (KUKA E8). Pak by nemuseli měnit usazení věže. Velitel by asi zůstal vedle řidiče a do věže by šel střelec. na jeho místo (pokud by zůstalo) by mohl jít třeba velitel výsadku nebo tak něco. Moderní jednomístné bojové věže:
      http://palba.cz/viewtopic.php?...


      http://www.palba.cz/album/albu...

      • Jirosi
        17:42 25.07.2019
        Oblíbený příspěvek

        Už sem to psal minule. Je to dané poklopem nad místem ve předu.
        Jinka by se muselo prodloužit vozidlo, případně lézt přes věž.

        • ALCR
          14:40 27.07.2019

          To že nesymetrické umístění věže u Pumy je kvůli tomu, že vyvažuje nesymetricky umístěné pohonné ústrojí jsem taky kdysi někde četl a je to i vcelku logické viz fotky https://www.mtu-report.com/de-... na té pravé straně bez věže to musí prostě víc vážit, navíc kdyby tomu tak nebylo tak by ta nesymetricky umístěná věž celkové vyvážení narušovala.

          Ted je otázka jestli věž dali mimo střed aby vyvážily pohonné ustrojí, nebo dali pohonné ústrojí mimo střed, aby vyvážily věž a další otázka důvod proč buď motor (vytvoření prostoru pro řidiče?), nebo věž (místo pro poklop? což se mi nezdá moc komplikací a nevýhod kvůli jednomu poklopu) dali mimo střed.

          • PavolR
            15:22 27.07.2019

            Nezmysel! Prakticky každé ifv má motor mimo stred a nemusí mať pre to vyosenú vežu. Pôvodný ASCOD má dokonca vežu vyosenú na tú istú stranu, kde má motor. S vyvažovaním to nemá vôbec ale vôbec nič spoločné!

          • Jirosi
            22:30 27.07.2019

            Jak psal už Pavol.
            Většina vozidel má motor mimo střed. Ono to ani jinak v tom prostoru při velikosti zástavby vyřešit nejde. Prostě řidič potřebují prostor, a ani jeden nemůžete rozdělit na pravou a levou část.
            Poklop řidiče je v pohodě, ten poklop co větší je až nad velitel(střelec) pozicí sedících za ním. A ty neposunete do předu protože tam máte motor, takže věz musíte posunou více dozadu. Což zase zmenší prostor pro výlez na střechu za věží..
            Nebo prodlužujete vozidlo a roste vám hmotnost.

      • Jirosi
        17:45 25.07.2019

        U tak malého vozidla je všechno věcí kompromisu.

      • KOLT
        13:33 26.07.2019

        Puma s Lance vypadá skvěle :-)

  • Jirosi
    17:00 25.07.2019

    Dnešní časy vývoje a výroby jsou mazec, ale ono ke konci studené války to nebylo jiné..

    Leopard 2 (nebo také A0) - základní verze, výroba 380 ks v letech 1979–82
    2A1 – instalace termovizních přístrojů, výroba 750 ks v letech 1982–4
    2A2 – modernizace série A0 v letech 1984–7
    2A3 – instalace digitálního radiového vybavení, výroba 300 ks v letech 1984–5
    2A4 – vylepšená věž, automatizovaný systém řízení palby, výroba 1075 ks vč. Pz-87 v letech 1985–92
    2A5 – přídavné šípovité pancéřování věže

  • pificek
    16:26 25.07.2019
    • (12)

    Puma, ascod. To je přece jedno. U nás stejně z nich třetinu odrovná žeska s feldou. Třetina bude v servisu na pravidelné prohlídce. No a ta poslední třetina bude čekat na munici.

    • rabl
      18:54 25.07.2019
      Oblíbený příspěvek

      pificek jak jste přišel na třetinu ,podle vás jsou 4x pandur ze 107x pandur třetina? ohledně té nehody bylo už napsáno velmi mnoho ,ale stále se najdou tací kteří si myslí že jsou vtipní že? byla to chyba nedodržení vzdálenosti mezi sebou a ten první to strhl aby nezabil ženu s dítětem v autě, pustte si na youtube jak takové situace řeší třeba v rusku

      • pificek
        10:40 26.07.2019

        Ale jo. V cinizmu celé situace ....
        Vůbec nezpochyňuji rozhodnutí těch vojáků. Bojová technika je z principu věci spotřební zboží, životy ne.
        Odborná diskuze pod takovýmito články je k smíchu. Zejména po shlédnutí "The Pentagon wars". Kdyby z toho byla jen třetina pravda tak ....A na českém písečku to bude spíše krát 3.

  • Rase
    16:22 25.07.2019
    Oblíbený příspěvek

    Tak už se Maďaři rozhoupali k nákupu Pum a Boxerů? Tak nějak jsem to bral jako takovou polooficiální šuškandu, ale u Maďarů člověk nikdy neví. Pak by už zbývalo jen zavést pěchotní systém Gladius a mají "hotovo".
    ps. tak nějak jsem si říkal, zda 8x8 nekoupí spíš od Turků, ale jo, Boxeru se aktuálně velmi daří, pokud jde o export. Jen škoda, že ho na Slovensku tak vykopli.

    Pokud jde o Pumu pro AČR, tak si nejsem jistý, zda verze CZ bude moct využít vývoje a modernizací Pumy pro BW. Přeci jen půjde o dost jiné vozidlo. Kvůli delší korbě bude muset být upravený motor (snad jen přečipovat), osádková věž taky může obsahovat jiné komponenty atd. atd. Maďaři šli na to chytře, že mají zájem o to, co už je zavedené u Bundeswehru a neexperimentují. Jsem fakt zvědavý, jak bude ta "Puma CZ" vypadat - tak nějak se ale obávám, že MO už má vybráno a PSm se účastní jen do počtu.

    • Jirosi
      17:03 25.07.2019

      Ano, je to lepší řešení. Jen vyměníš vysílačky popisky na CZ a jedeš ....
      Ale tam by se těžko dělal tunel...

    • Ableton
      17:04 25.07.2019

      Not sure if a NATO member is "allowed" to buy anything from Turks these days :)
      Wouldn't be surprised if that deal was cancelled.

      • Riiiederner
        22:21 25.07.2019

        Tursk are still not Russians you can know that if you read news ...even usa say that they are still important member of nato

  • Jara
    16:05 25.07.2019

    No tak pojďte trolové csg šup šup pomlouvat, ASCOD jede!