Ruské hypersonické střely Zirkon proti americkým lodím

Raketový člun ruského námořnictva odpaluje protilodní střelu. / Print Screen YouTube

Ruské námořnictvo pracuje na hypersonických střelách Zirkon. Podle Konstantina Sivkova, ruského doktora vojenských věd, americké lodě nemají proti nové ruské hypersonické střele příliš velkou šanci na obranu.

Hypersonická zbraň Zirkon

Sovětský svaz v 80. letech dával asi 15 až 17 % svého HDP na zbrojení. Sověti mimo jiné investovali nesmírné intelektuální a finanční zdroje do vývoje raketové techniky. Ač tyto investice zapříčinily technické zaostávání Sovětského svazu v dalších oblastech (zejména v civilní technice), současné Rusko z tohoto enormního úsilí ve vývoji raketové techniky stále těží.

Příkladem jsou sovětské, resp. ruské protilodní zbraně dlouhého dosahu, které nemají ve světě konkurenci. Rusko nyní dokonce pracuje na hypersonické protilodní střele Zirkon, která podle západních a ruských médií přinese zásadní zvrat ve vedení námořního boje.

Sivkov ve Vojensko-průmyslovém kurýru popsal (z ruského pohledu), jak si Zirkon povede proti systémům protivzdušné obrany (PVO) amerických lodí.

Co vůbec o střele Zirkon víme? Rychlost letu se odhaduje na Mach 5 až Mach 6 (1650 až 2000 m/s) a dolet 800 až 1000 km. Zirkon půjde odpalovat z vertikálních šachet pro současné protilodní střely Onyx a Kalibr.

Půjde o dvojstupňovou raketu - start zajistí klasický raketový motor na tuhé pohonné látky. Vlastní hypersonický let obstará náporový motor (ramjet).

Střely Zirkon v první řadě získá (do roku 2020) křižník Petr Veliký (Projekt 11442) a křižník Admirál Nachimov (Projekt 11442M). S hypersonickými protilodními raketami se počítá také pro nové ruské jaderné útočné ponorky Husky, které vstoupí do služby někdy v příštím desetiletí.

Vzhledem k použití stejných odpalovacích šachet je dán nejen rozměr střely Zirkon, ale i dosah palubních senzorů a také síla bojové hlavice. Radiolokátor střely má být schopen zaměřit cíle (v závislosti na radiolokační velikosti cíle) na vzdálenost asi 50 až 80 km. Síla bojové hlavice je odhadována na 250 až 300 kg.

Vzhledem k dlouhému dosahu a nutnosti vyhnout se hustým vrstvám atmosféry (velký aerodynamický odpor, velké tepelné namáhání) i systémům PVO protivníka, Sivkov odhaduje letovou hladinu na 30 km a výše. V závěrečné fázi může Zirkon klesnout na nízkou letovou hladinu nebo provede střemhlavý útok z velké výšky, možná i s použitím obranných manévrů.

Zirkon získá autonomní systémy navedení, které dokáží rozpoznat cíle s největší důležitostí (letadlové lodě). Při konstrukci byla údajně použitá technologie stealth - Sivkok odhaduje čelní radarový průřez (RCS) střely Zirkon na 0,001 m2. Nejsilnější západní radary lodí a letadel tak mohou Zirkon odhalit na vzdálenost 90 až 120 km.

Ruský autor se domnívá, že tyto údaje postačí k vyhodnocení účinnosti PVO amerického námořnictva. Jde především o lodě vybavené systémem Aegis - torpédoborce Arleigh Burke a křižníky Ticonderoga. Hlavním nepřítelem ruských střel budou protiraketové střely rodiny Standard Missile (především SM-6).

Hlavní překážka - americká SM-6

Americká protiraketová střela SM-6 vstoupila do služby v roce 2013. SM-6 se dokáže na cíl navádět pomocí vlastního radiolokátoru. To výrazně zvyšuje efektivitu SM-6 proti nízko letícím cílům a umožňuje také využívat údaje z letounů včasné výstrahy AWACS.

Startovací hmotnost SM-6 je 1500 kg , dálkový dosah 240 km a výškový 33 km. Rychlost střely je 1000 m/s, v nízkých výškách asi 800 m/s a maximální přetížení SM-6 je asi 50 G.

Duální bojová hlavice o hmotností 125 kg dokáže ničit cíl přímým zásahem (proti balistickým raketám) nebo směrovou explozí proti aerodynamickým cílům (letadla, střely s plochou dráhou letu, atd.). Pravděpodobnost zásahu proti aerodynamickým cílům je odhadována na 95 %.

Aegis je tedy schopen detekovat nejen střely Zirkon, ale například i mnohem rychlejší satelity na nízké oběžné dráze. Americké lodě tedy střelu Zirkon zachytí a pokusí se ji zničit - otázkou je, s jakou úspěšností.

Válečné hry - Zirkon vs. SM-6

Sivkov se domnívá, že tabulkové údaje o schopnostech SM-6 platí pro ideální podmínky. V reálné bojové situaci bude pravděpodobnost zničení útočící střely mnohem nižší.

Ruský autor dále soudí, že při známém průměru SM-6 je možné odhadnout dosah palubního radiolokátoru - asi 15 až 20 km pro cíle s RCS 5 m2, a maximálně 2 až 3 km pro radiolokační cíle s RCS 0,001 m2 (Zirkon).

SM-6 tak zachytí střelu Zirkon na vzdálenost 2 až 3 km při kolizní rychlosti cca 2500 m/s. SM-6 tak má méně než jednu sekundu na korekci své kolizní trajektorie.

Pokud SM-6 má mít šanci zničit střelu Zirkon, tak na zmiňovanou vzdálenost 2 až 3 km nesmí být od trajektorie letu střely Zirkon vzdálená více než 8 až 10 m.

Podle ruského autora SM-6 zničí Zirkon při ideálních podmínkách pouze s maximálně 3% pravděpodobností. Při označení cíle z externích zdrojů (AWACS) klesá pravděpodobnost zachycení střely Zirkon pouze na 0,5 až 1,2 %.

Americké lodě se systémy Aegis dokáží pomocí raket SM-3 (nejvýkonnější verze raket rodiny Standard Missile) ničit satelity letící ve výšce 240 km rychlostí 27 000 km/h. Tyto cíle ale lze podle Sivkova dlouhodobě sledovat a navíc satelity samozřejmě nedokáží provádět úhybné manévry.

Nejvýkonnější radary amerických lodí Zirkon zachytí na vzdálenost 90 až 120 km - Zirkon tuto vzdálenost překoná během 1,5 minuty. Aegis proti útočící střele vypálí maximálně čtyři SM-6, které jednu útočící střelu Zirkon zničí s pravděpodobností 8 až 12 %.

Účinnost lodních prostředků PVO krátkého dosahu, jako jsou automatické kanóny, je údajně zanedbatelná. Dva torpédoborce třídy Arleigh Burke útočného svazu CSG (Carrier Strike Group) při koordinované palbě (8 raket SM-6) budou mít 16 až 23% šanci zničit střelu Zirkon.

Jsou tady ale také systémy elektronické boje (EB), včetně systémů aktivního a pasivního rušení amerických lodí - ty podle Sivkova mohou rušit naváděcí senzory střely. Prostředky EB amerických lodí mohou snížit šanci zásahu střely Zirkon na 30 až 50 %.

Nicméně při střelbě dvou a více střel Zirkon proti uskupení amerických lodí, i pří zapojení dvou plavidel se systémy Aegis, je šance střel Zirkon zasáhnout alespoň jedno nepřátelské plavidlo 70 až 80 %. Čtyři střely Zirkon pak pravděpodobně vyřadí dvě americká plavidla z boje.

Ruský autor mluví také o preemptivních úderech stíhaček z amerických letadlových lodí. Stíhačky z letadlových lodí mají dosah 600 až 800 km, při doplňování paliva pak malé skupiny amerických letadel mohou operovat na vzdálenost až 2000 km - podle ruského autora ale ruské systémy PVO dokáží tyto malé skupiny letadel účinně odrážet.

Při hromadném útoku 15 až 18 střel Zirkon je šance na vyřazení letadlové lodě z boje 80 až 85 % + dojde ke zničení dvou nebo tří doprovodných plavidel. Křižník Petr Veliký přitom má mít prostor pro umístění až 80 střel Zirkon.

V dlouhodobém horizontu Zirkon získají fregaty nebo dokonce raketové čluny. Fregaty pojmou až 16 střel Zirkon, menší raketové čluny 8 střel Zirkon. Tyto malé lodě pak mohou salvou střel Zirkon ohrozit i útočné skupiny amerických letadlových lodí.

Ve Spojených státech nyní probíhá intenzivní vývoj nových prostředků PVO určených pro boj s hypersonickými zbraněmi. Podle Sivkova nicméně potrvá nejméně 10 až 15 let, než Spojené státy zavedou adekvátní protiopatření.

Nyní pouze zbývá otázka, jak drahá je výroba střel Zirkon, jak rychle dokáže Rusko tyto zbraně vyrábět, jak je náročná údržba a jak bude zajištěn výcvik posádek, aby tuto unikátní zbraň dokázaly plně ovládnout a užít v případném boji.

Zdroj: VPK

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Ruské námořnictvo: Nové lodě a staré problémy

Rusko pokračuje pomalu ale vytrvale ve zvyšování schopností svých námořních sil. Pozoruhodná je ...

Dokáže americké námořnictvo bojovat s ruskými ponorkami?

V nedávném článku jsme si představili novou ruskou útočnou ponorku K-560 Severodvinsk s jaderným ...

V-247 Vigilant: Bitevní dron pro americkou námořní pěchotu

Americká firma Bell minulý týden představila koncept bitevního dronu V-247 Vigilant. Koncept vznikl ...

České Gripeny "útočily" na námořní lodě

Začátek druhého týdne působení českého „Air Policingu“ na Islandu přinesl po několika letech našim ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
Stránka 1 z 2
  • jadernazima
    15:38 23.12.2016

    cernakus:

    bod o nedostatečnosti jaderných zbraní pro přímou destrukci platí, je jich rpostě málo

    ale to povídán o jaderné zimě je čirý nesmysl, který odhaluje vaši nulovou znalost problematiky - oxid sírový ze sopek odraží jen minimum záření, uhlík j téměř 100× silnější, tj. ochlazovací efekt je nesouměřitelný!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    kdyby lesní požáry nepostupovaly ve frontách, tak jsme v těžkých problémech, najednou zapálené město udělá tepelný ostrov nebývalého rozměru a dostane částice uhlíku nad úroveň vzdušné vlhkosti, takže to tam zůstane mnoho let - navíc déle než SO3!!!!!!

  • Kruan
    00:13 25.10.2016

    Pro info:

    cernakus a fenri jsou jedna osoba

    za chvíli se spolu dokonce naoko pohádají, ale nakonec se smíří a budou společně dopravovat jaderné hlavice na nenáviděná místa

  • cernakus
    23:52 24.10.2016

    Takeda:

    Takhle ti jestřábi nemyslí. Vysoká politika vyžaduje sociopatii a to dost pokročilou. Každé množství mrtvých je odůvodnitelné pokud zajistí splnění cíle a neohrozí je to na existenci (revoluce...). Jak myslíš, že SSSR vyhrál válku? Ty ztráty byly tak děsivé, že by to každý normálně uvažující jedinec vzdal. Jenže sociopatické elity politbyra to prostě viděly jinak. Ostatně, byl to další Sociopat Mao ce tung, který tlačil na Stalina do finálního střetu s USA. Když mu stalin odvětil, že podle studií jeho prognostiků by jen Čína za tu válku, byť vítěznou, zaplatila životy 100 miliónů lidí (z tehdejších 600), odvětil mu Mao, že půl miliardy číňanů stále zůstane.

    Ten by za porážku USA byl ochoten bez mrknutí oka obětovat i polovinu Číny (ostatně jeho kulturní revoluce a velký skok byly přesně v tom duchu). A takových sociopatů je tam nahoře nezanedbatelné množství.

    Mimochodem, dějiny píší vítězové.

  • Luky
    23:45 24.10.2016

    ...kromě malthusiánských magorů v US administrativě, kteří si myslí, že tu má být maximálně 2 miliardy lidí...nehledě na to, že média ti klidně obrátí, kdo začal a do večera mají všichni jasno, že ty druhý.
    Jistota není žádná.

  • Takeda
    23:09 24.10.2016

    cernakus: Vy tu hovoříte o tom, kolik je potřeba hlavic na zničení New Yorku nebo jiné aglomeraca jak je to těžké někoho skutečně vyhladit (v čemž s Vámi souhlasím), ale neberete v potaz, že i když nezabijete všechny, tak zabijete dost lidí, aby to odradilo i jestřáby.

    Nikdo se nebude chtít zapsat do dějin jak ten borec co zajistil smrt několika set tisíc svých spoluobčanů a zneobyvatelnil velká města svého státu.

  • cernakus
    23:01 24.10.2016

    DJW:

    jen pro zajímavost, Krakatoa do stratosféry nachrlila 20km3 popela. To je cca 50000 megatun popela. Toto množství snížilo průměrnou roční teplotu o cca 1 stupeň. Zdroj Wikipedia.

  • cernakus
    22:43 24.10.2016

    DJW

    O tři stupně? Možná tak milióntiny.

    A čím těch 5 miliard tun popela dotanou do stratosféry? I kdyby to byla nukleární raketa, tak na to aby jsi ji dostal do stratosféry potřebuješ kolem 2e17J energie. I supervulkány potřebují o několik řádů větší energie (a navíc chrlit dlouho), aby hnuly s počasím. Drtivá většina vyvrženého materiálu je příliš těžká a jde dolů velmi rychle.

    O faktu, že moderní atomovky nebouchají ani na zemi, natož pod zemí ani nemluvě. Množství vyvrženého materiálu je velmi málo.

    Poškození ozonové vrstvy? Indové mají k dispozici cca 25Mtun (cca 100 hlavic, v průměru 250ktun), pákistánci cca 15Mtun. Dohromady 40Mtun, slyšel jsi o Car-bombě? Jsem si vždycky myslel, že za ozónovou díru nad antarktridou můžou freony a ejhle, on to bude Sovětský jaderný test :-)

  • DJW_
    22:07 24.10.2016

    Sokrates: cital som ze Peter Velky dostane Zirkony určite. Mimochodom - ty lišiak, to že Ladnyj má novšiu verziu tých rakiet si vedel z hlavy? ;) Pozrel som hull number a máš pravdu.

  • DJW_
    21:51 24.10.2016

    Myslíte nuke bomb simulátor na báze google maps? Hodne nepresné. Neberie to vôbec do úvahy terén.

    Následky Indicko-pakistanskej výmeny: 5 megaton popolčeka, prvých 5 rokov -3 stupne priemernej svetovej teploty, 20 rokov -1 stupen teploty, o 9% menej zrážok počas 6 rokov, veľmi poškodená ozónová vrstva -> expozícia UV žiareniu - poškodzovanie DNA organizmov aj plodín, zníženie úrody o 20% len v USA, prudký nárast cien potravín a hladomor pre 2 miliardy najchudobnejších obyvateľov zeme.
    Pri porovnaní s pádmi kozmických telies ste nebrali do úvahy následky ionizujúceho žiarenia.

    Cernakus - to co je v skladoch se nepocita? Preco? Myslíš že prvosledový úder vyradí všetky dostupné nosiče?

    Todo: si o pár generácii pozadu, blamáž v Sevastopole bol pokus pokúsili odpáliť RPK3 Metel z konca 60-tych.

  • Sokrates
    20:53 24.10.2016

    Todomatch: Nie je. Ide o raketový komplex proti ponorkám a hladinovým plavidlám URPK-5 Rastrub. Raketa bola vystrelená z fregaty projektu 1135 - Ladnyj. Ako je uvedené aj v článku, Zirkon bude vystreľovaný z vertikálneho odpaľovacieho zariadenia 3S-14 pre strely Onyx a Kaliber. Prvé hladinové plavidlá, ktoré by mali mať vo výzbroji Zirkon, budú zrejme krížniky projektu 11442. Po modernizácii to bude projekt 11442M a prvou loďou by mal byť Admirál Nachimov, neskôr možno Pjotr Velikij.

  • cernakus
    20:18 24.10.2016

    Marthy:

    jo, cajzli z prahy a jedno pětikilo na ně nestačí. Právě tyto simulační programy, byť hodně přeháněnjí, jsou skvělé. Zkus si vybombardovat New York. Zjistíš že to není zase taková sranda a tomovek je třeba hodně. A to je hodně lidí pohromadě. 300 nejlidnatějších měst USA mají jen 1/3 jejich obyvatel. Přitom americká města a zejména předměstí jsou noční můra vyhlazovacích útoků. Obrovská území roztáhnutá do plochy ve značných teréních nerovnostech s betonovými základy a dřevěnými stavbami (zejména na jihu, to co funguje proti tornádům a zemětřesením skvěle funguje i proti atomovkám). Přitom na 300 těch měst by bylo na úplnou genocidu třeba v průměru kolem 15 rozvrstvených megatun (=30 × 500kT). Takže oželíš úplnou genocidu a prostě foukneš jednu, dvě na město, jen větší aglomerace dostanou větší nadílku. Tak jako tak jsi právě vyčerpal 900 Ruských prvosledových hlavic. Nechal jsi přitom zcela nedotčenou ameerickou armádu. A nebo zvolíš opačný přístup. Vyhubíš tu americkou armádu a nejdůležitější průmyslové body. A pak můžeš zkusit, jak moc efektivní jsi byl pomocí bombardérů...

    Prostě to nejde. Páni tvorstva nejsou tak moc páni, jak si myslí. V planetárním měřítku jsme hmyz. V hvězdném pak bezvýznamné bakterie. Veškeré atomovky v dobách největšího rozmachu se nedaly srovnat s dopadem kilometrového šutru z vesmíru. A ani tisíckrát ničivější Chicxulub meteor nevyhubil savce. A to už je magnituda zcela mimo naše reálné možnosti. Život je vytvrdlejší, než se zdá.

    IvanBa84:

    Stejně jako se navádějí návratová tělesa. Bohužel přesný způsob neznám.

  • Todomatch
    19:51 24.10.2016

    Není tahle nedávná blamáž na přehlídce v Sevastopoulu, pokus o odpal Zirkonu? Hlášení v 0:50 :-) https://www.youtube.com/watch?...

  • IvanBa84
    15:09 24.10.2016

    "Lasery budou proti Zirkonům na nic, neprojdou přes plazmatickou obálku, které se kolem těchto raket při té rychlosti a výšce musí zákonitě tvořit. " ... vie mi niekto vysvetlit ako vidi Zirkon svoj ciel cez radar ked okolo neho vznikne plazmaticka obalka cez ktoru neprejde laser ?

  • Slavoslav
    08:12 24.10.2016

    Cernakus

    Ak DJW mysli tu istú štúdiu co ja tak nejde priamo o spad z výbuchov, ale o popolček z následných požiarov ktoré nebude mat kto zvladnut. Myslím, že to bolo aj tu na AN.

  • Marthy
    07:46 24.10.2016

    cernakus-a jsme zase u JZ :D
    Já bych je nebagatelizoval,například co vím třeba Rusko používá většinou jaderné hlavice,mnohé z nich mají víc než 100kt tnt.Dále se nesmí zapomínat na taktické JZ,při úderu by na Evropu klidně stačily,první úder třeba SPDL s jadernou hlavicí,vyřadit PVO a zbytek by smetlo letectvo taktickými pumami.Další věc je strategické letectvo,ti by se dostali nad nepřátelské území v době kdy je nebude mít kdo sestřelit,a ty dílo zkázy dokonají svými jadernými pumami o velikém výkonu.
    Na netu je stránka se simulací jaderného úderu,vybral jsem si Prahu a úder jaderné střely Topol-myslím 500kt?Výsledek byl-140 000 lidí mrtvých na místě,500 000 lidí smrtelně zraněných.Tak tohohle se doufám nikdy nedožiju,ani nikdo jiný.Jednoduše,na zničení Československa stačí bezpečně 10 jaderných hlavic,to je jedna raketa R-36M2,cca10x750kt tnt....

  • cernakus
    02:51 24.10.2016

    Začínám být na naivní hloupost lidí okolo jaderných zbraní alergický. USA i Rusko mají každá cca 2000 hlavic (včetně ŘSPDL). Co je ve skladech se nepočítá. Co udělá z globálního hledsika 2000 kusů 100kT nebo 500kT termonukleárních hlavic? V v prvním případě se bavíme o Sv. Heleně v tom druhém o Krakatoě. Pokud bychom chtěli krátkou jadernou zimu, tak musíme přidat zhruba o dva řády na Tamboru. Samozřejmě drtivá většina dnešních mirv hlavic jsou 100kT prskavky díky vysoké přesnosti návratových těles. Oba státy mají reálně nabito kolem 6e17J. Jako je to dost na to, poslat soka do středověku, ale o nějaké jaderné zimě, byť lokální, nemůže být řeč. A pokud by to měly dané státy roztáhnout i na vazaly, tak nastává problém. Rusko by muselo zasypat nejen Východ a Západ USA, ale i jih Kanady, VB, FR, Německo, Polsko, Pobřeží Austrálie, Blízký východ. Američani by to měli ještě složitější, protože rusáci mají průmysl a města roztahané po celém Rusku, navíc Východ Číny, Irán, bývalé státy SSSR, Pobřeží Indie (i když zde by to mohli nechat na pákistánu).

    Na to je prostě aktuální arzenál málo. Doby, kdy mělo jak Rusko, tak USA nabito kolem 4e20J a navíc ještě hlavic s vysokým obsahem štěpitelných látek... jsou dávno pryč. A s čím dál pokročilejší ABM obranou se stávají ty malé počty ještě více malými.

    MAD už prostě 15 let neplatí*. TEČKA

    *Pokud pod MAD nově nerozumíme mutual assured damage místo destruction. Protože ani sebelepší načasování, zákeřnost a funkční PRO nezadrží všechno, škody budou vždy. S nimi jestřábi počítají. Otázkou je, s jakou výší počítají.

  • DJW_
    01:40 24.10.2016

    Kvoli Zirkonom, kuznecovu atd sa vyslovene obavat WW3 nemusime, aj ked casom sa jej vdaka hluposti ludstva nevyhneme. V tomto zmysle najma americke aj UK bulvarne media masiruju o velkej vojne s Ruskom kazdy den (sledujem denne, je to hnus).
    V Syrii je mozna horuca zastupna vojna po vzoru Koreje a Vietnamu, predsa je tu faktor blbej nahody alebo prasknutych nervov nejakeho operatora (vid S75 na Kube co mali zakaz postrelovat U2).
    MAD plati, Sekundarne nasledky velkej jadrovej vymeny by boli pre civilizaciu katastrofalne (zima, zpad, nedistatok potravin) a to si uvedomuju (dufam) aj jastrabi. Cina alebo aj europa by nemohli stat mimo, videl som zjednoduseny matematicky model putovania rad.spadu po svete - nic co by som chcel zazit, nech by som zil kdekolvek.
    Uz lokalna vymena medzi jadrovym trpaslikom Pakistanom a Indiou by zdvihnutym materialom ovplyvnila celosvetovu klimu (pokled priemernej teploty o par stupnov na cca 2 roky)

    Oddliadnuc od toho ze je pravda: BRICS nerovna sa NATO, ale su tu predsa len naznaky ze Cina nebude ani konvencne mimo - v Lybii prisli vdaka kovbojstvu EU o obrovske investicie a v CCTV viac krat zaznelo ze druhy taky scenar nedopustia.

  • cernakus
    23:15 23.10.2016

    sokrates:

    Moje ruština je rezavá, pochopil jsem, že je teprve dostanou. Plus že předseda vlády to rozhodl loni na konci roku, ale kvůli nějakým tahanicím to podepsali až na jaře.
    Pokud začali na jaře, tak ano, SVP-24 by už integrováno být mohlo.

    Ovšem moc tomu nevěřím. Raději si počkám na ostré nasazení, pokud k němu dojde.

  • Sokrates
    23:02 23.10.2016

    cernakus: Kde berieš tú istotu, že modernizácia Su-33 musela začať práve vtedy, keď si sa Ty o tom dočítal z verejných zdrojov. :-) Ruský prezident "dal zelenú" tejto modernizácii už koncom minulého roka a zákazka bola podpísaná na jar 2016. V září, keď si Ty o tom čítal prvýkrát, bola už prvá Su-33 vybavená Gefestom a ďalšie dva stroje práve podstupovali modernizáciu. Do vyplávania Kuznecova chceli mať kompletných 10 lietadiel. Či sa im to skutočne podarilo uvidíme už v priebehu pár dní.

    http://izvestia.ru/news/630104...

  • Jecchus
    22:37 23.10.2016

    Takže se "odhaduje letová hladina na 30+ km", "odhaduje čelní RCS NA 0,001 m2". Celé je to "snad, možná, asi, přibližně" a na konci pak podrobné výsledky, např. i údaje k pravděpodobnosti zachycení střely? Hmm, tak asi jo...

  • cernakus
    20:55 23.10.2016

    Dusan:

    O touze některých Ruských armádních kruhů nasadit na Su-33 SVP-24 jsem četl poprvé v půlce září. Ani Rusáci nejsou takoví borci, aby za měsíc upravili elektroniku 12ti letadel, aby se ten kontejner nasadit mohl. Stejně tak ty Sučka jsou na konci své životnosti draku, takovýto upgreade by byl iracionální i na Rusáky. Tedy tomu, že mají SVP-24 uvěřím, až to uvidím na videu/fotce.

    BRICs je zájmové sdružení asi tak, jako bylo zájmovým sdružením spojenectví VB a SSSR. Měli společný zájem - sejmout Hitlera. Stejně tak BRICs mají společný zájem, sejmout USA, neboť tyto se každému jednomu státu v tomto zájmovém sdružení serou do jejich rajónů. Vidíš? Společný zájem.

    V případě války mezi Ruskem a USA, i kdyby omezené na oblast Sýrie, se hraje vabank. Žádná podstatnější velmoc nebude stát opodál. Ani čína, ani Indie, ani Irán, ani SA, ani VB, ani EU. Dokonce i Japka si zřejmě vyberou stranu (a není jisté, že to bude ta americká!). Ono to k té WW3 nezadržitelně směřuje a bude bipolárrní, jako každý větší konflikt, nikoliv multipolární. Ostatně, před každým větším konfliktem (nejen světové války, ale například i třicetiletá válka, turecko-evropské války, občanská válka v USA...) se jako průvodní jev ostře bipolarizuje společnost (je to standardní příprava vládnoucích elit oveček na válku). Což jistě kolem sebe vidíš.

    Obama se obává cokoliv podniknout prostě proto, že není faktickým vládcem USA. Tím je Joe Biden a ten teď nechce zmařit šance Clintonky na zvolení. Clintonka je ale jiný kalibr, než bezmocný Obama. A víme, že to byla ona, Powersová a Riceová, které přesvědčily Bidena aby USA vlítla do Libye. A to bylo před několika lety, kdy ještě byla částečně při smyslech a nestala se paranoidní nejen kvůli postupující stařecké demenci, ale i díky extrémní volební kampani.

    Takeda:
    MAD už neplatí asi tak 15 let. A pokroky v ABM dokonce vytvořily silné křídlo mezi jestřábími kruhy v USA, které věří, že při překvapivém a nečekaném útoku by byly schopny válku s Ruskem nejen přežít, ale i ustát (ustát = vyhrají a přitom nepřijdou o status první supervelmoci, samozřejmě se počítá s několika až desítkami miliónů mrtvých plebejců na Severoamerickém kontinentě).

    Fakt je, že v tuto chvíli jaderné arzenály obou zemí nemají na to, tu druhou vyhubit do mrtě, natož jen zničit i jejich významnější spojence/vazaly (Čína, Indie, Japonsko, EU, VB, Kanada, Austrálie, Izrael...).

  • semtam
    20:47 23.10.2016

    Slavoslav

    Nic proti, jenže takovou cestu, kterou absolvují lodě kolem Kuzněcova by dokázali zvládnout i ty zbylé 3 velké lodě (jsou vedeny v aktivní službě). Fregat zůstala doma polovina a spolu s nimi torpédoborec. Na cestě je druhá polovina fregat a RK plus Kuzněcov a podle všeho ho doprovází raketová loď či protiponorková (de-facto korveta). Tudíž mi to početně vychází, že doma zůstává slabá polovina lodí od fregat výše. A po započtení zbylých korvet a ponorek je poměr jednoznačný v neprospěch svazu Kuzněcova.

    A jinak, co je horší Kuzněcov, RK, 2 fregaty a 1 korveta či třeba 1 torpédoborec, 2 fregaty, 4-6 torpédových ponorek a 2 korvety (ano i takovýto svaz si může výletit jako svaz Kuzněcova). Babo raď co.

    "este raz. Neriesim oslabenie severnej flotily. Znizenie obranyschopnosti ruska ani nijake podobne blbosti. NIkto ich kvoli tomu od severu nenapadne. "

    Nevím, kde tohle berete, já poukazuji na to, že k břehům Sýrie určitě nepluje celá sev. flotila. Je to prostě kravina.

  • Superme
    20:25 23.10.2016

    Jak už zde zaznělo, tak největším nebezpečím pro současný svět je zvolení Clintonové coby prezidentky USA. Pokud ta baba vyhraje, tak to pro mě bude obrovské zklamání a minimálně 4 roky strachu, co zase pohnojí. Ať už je Trump jakýkoliv, tak je to hlavně podnikatel, který nemá zájem o žádný konflikt. A že je politicky nekorektní? Právě takového člověka nejen USA potřebují. Člověka, který dokáže zmírnit napětí ve světě a který se nebojí říct co si opravdu myslí.

    Ono nakonec.... případ Benghází ukazuje, co je ta ženská vlastně zač...

  • Takeda
    18:43 23.10.2016

    cernakus: Tak WW3 se myslím bát nemusíte. Říká se tomu MAD. Mutually assured destruction a kvůli tomuhle stále platnému principu vzájemného zničení si nakonec vemloci sednou ke stolu a nějak se dohodnou. Možná se nám nebude líbit jak, ale nějak se dohodnou.

    Tohle přesouvání těch flotil a tak, to je jen o vyjednávací pozici, kterou u toho stolu budou mít. Putin má prostě jen ostřejší lokte, ale není blázen.

    Putin potřebuje konfrontaci se Západem, chce být na stejném hřišti jako USA. Pak to vypadá, že hraje stejnou ligu jako hrálo SSSR.

  • Marthy
    18:20 23.10.2016
    Oblíbený příspěvek

    Dusan.jenže problém je ten že Obama končí,a pokud se k moci dostane Clintonová tak se napětí ve světě prudce zvýší-ona je mnohem nebezpečnější než Obama.

  • dusan
    17:45 23.10.2016

    cernakus

    Su-33 bol už modernizovaný a má SVP-24 ... a Rusi vraj ich chcú udržať v službe popri MiG-29K. Zrejme MiG-29K bojuje s podobnými problémami ako ich indický kolegovia a zaradenie do služby ešte chvíľu potrvá.

    BRICS je záujmové združenie .... a o žiadnom "spojenectve" nemôže byť ani reč. Jednoducho reálny význam tohto združenia je minimálny .... len Rusko rado zvyšuje jeho dôležitosť ... lebo si môže povedať, že na tom moste z vtipu o mravcovi a slonovi "dupoceme" : ) .... India ani Čína určite nepodporí Rusko viac ako politicky ... čo nič nestojí ....ekonomicky sú viac závislé na USA ako na Rusku ....

    Jednoducho celý BRICS je vo svetovej politike málo významný .... a jeho členovia si sledujú vlastné ciele.

    USA nemajú záujem o väčší konflikt .. je priam komické ako sa Obama obáva hocičo podniknúť ... a za "odmenu" ho v ruských a proruských médiách vytvrvalo označujú za vojnového štváča, ktorý "vyzbrojeje IS, bojuje s ník len na oko" ... a podobné hlúposti .

  • cernakus
    16:31 23.10.2016

    Odeslaná skupina je příprava na dost možný konflikt s USA po zvolení Clintonky. Ta baba je dementní jak Reagan na konci jeho mandátu a prokázaný jestřáb (Libye). Je vysoce pravděpodobné, že součástí skupiny jsou i SSGN a SSN, které se však volí jinou cestu a setkají se s loděmi až u Syrského pobřeží (kvůli utajení přítomnosti).


    Su-33 mají velmi omezené schopnosti protipozemních útoků. Nemá na to elektroniku, takže umí jen protiradarové střely a hloupé bomby (bez SVP-24), oproti Su-34 a Su-25 by jejich protipovstalecká efektivita byla minimální.
    Samozřejmě Air-policing a PVO už dělat můžou velmi dobře.

    To, že odeslali značnou část hladinových sil Severní flotily je naprosto normální. Lodě u vlastních břehů, jsou k ničemu a ani USA to neprovozují. Veškeré lodě v jejich přístavech a docích jsou neakceschopné od týdnů po roky (plavidla v GO). Co je akceschopné, je v zájmových oblastech USA (Perský záliv, Pacifik, Středozemní moře a Jihovýchodní Asie).

    Rusko soustředí do oblasti, pro něj, nezvykle silné síly. Takže to se Sýrií myslí vážně a je zcela jisté, že má v tomto podporu od svých spojenců v BRICs, protože opravdu hrozí, že se to zvrtne v regulérní válku s USA a v takovém případě bude pomoc Číny a Indie klíčová v politické a ekonomické sféře. Bez této podpory, které nám naše propaganda samozřejmě zamlčuje, by si tohle Putin nelajzl.

    Vojenská síla je dostatečná na to, aby spolehlivě sfoukla první vlnu námořních a leteckých sil USA případně NATO (ovšem Turecko ani Řecko své základny a ni vzdušný prostor nenabídnou, takže NATO bude spíše podporovat USA rétoricky a politicky).

    Co se Zirkonů týče, jsou to, pokud opravdu budou takové, jak se odhaduje, úžasné zbraně. Zejména když vezmeme v potaz, že Rusko dělá s hypersonickými raketami vojskové zkoušky, zatímco USA nedokáží zatím zvládnout ani demonstrátory.
    Lasery budou proti Zirkonům na nic, neprojdou přes plazmatickou obálku, které se kolem těchto raket při té rychlosti a výšce musí zákonitě tvořit.

    Dokonce si říkám, jak nyní Jemenci útočí na americké torpédoborce, zdali to ve skutečnosti nejsou Iránské/(Ruské) testy schopností PRO Aegis lodí. Protože podle popisu těchto střetů to vypadá, že se Američané snaží při jejich eliminaci neodhalit všechny esa svých PRO možností (druhá varianta by zněla, že Aegis je přehypovaná mrdka, která si taktak poradí s primitivními subsonickými ŘSPDL v malých množstvích - což se mi nezdá)

    V každém případě napětí nám roste. Škoda, že to Trump tak zaplinkal, IMHO by se byl schopen s Ruskem i Čínou nějak rozumně domluvit a riziko WW3 oddálit.

  • Slavoslav
    08:48 23.10.2016

    semtam

    este raz. Neriesim oslabenie severnej flotily. Znizenie obranyschopnosti ruska ani nijake podobne blbosti. NIkto ich kvoli tomu od severu nenapadne.

    Na co som narazal je to, ze zo severnej flotily im zostali zhladinovych sil z toho co mohli potencialne poslat doma 3 lode ( nebudem spekulovat o ich technickom stave kedze odpoved sa nedozvieme ).

    Tie raketove lode su male plavidla ktore niesu urcene pre oceansku sluzbu.

    Takze ano ak beries pod pojmom "celu severnu flotilu" vsetko v jej stave vratane pobreznych clnov tak cela severna flotila sa nepresuva. Ale ak sa nato pozries z pohladu lodi schopnych takej plavby tak vyznacna cast severnej flotily je na presune. Nic viac a nic menej za mojou otazkou nehladaj.

  • DJW_
    02:41 23.10.2016
    Oblíbený příspěvek

    Presne tak, do Cierneho mora maju podla zmluvy z Montreaux lietadlovky vstup zakazany. Preto boli plavidla ako Kuznecov dizajnovane ako avianesujci krejser - raketovy kriznik so silnou PVO ktory "zhodou okolnosti ma aj nejake lietadla".

    Rovnako suhlas s vyznamom cesty Kuznecova k Syrii - je to v prvom rade politicky odkaz, PR pre zahranicne aj domace publikum, vyuzitie casu pred generalkou lode, nastavene lice (po ktorom dufam ziaden sialenec nebude chciet plesnut). Ono zostrelit starsi bombarder je este v povolenych stratach, ale potopenie Kuznevova alebo Petra Velkeho by znamenalo zasadnu eskalaciu aka nebola ani v 60-tych. A to by uz vela ludi tlacilo na brzdu, neviem ako vam ale mne sa nechce zomriet za zaujmy dvoch mocnosti tisice km odtialto.
    Myslim ze nikto tu nie je taka naivka, co si mysli ze v Syrii ide americanom, saudom a turkom (a aj rusom) o demokraciu a lasku.

  • dusan
    22:54 22.10.2016

    kazd

    Pokiaľ si spomínam, tak je to právne dosť zamotaná vec. V časoch dohody o plavbe cez úžiny boli rozhodujúce delá ... nie rakety ...

    Ale pokiaľ si dobre pamätám, tak formálne je zákaz lietadlových lodí plaviť sa cez úžiny. Práve preto Rusi doteraz oficiálne nemali a nemajú lietadlové lode, ale "ťažké protiponorkové či lietadlové krížniky" ... skrátka všetko možné, len nie lietadlové lode. Rusi sa tvária, že to nie sú lietadlové lode a Turci, že tomu veria : )

    V praxi je to o tom ako si to vysvetlí Turecko ...resp. koho si nechce pohnevať.

    Iným povolovať nemusia .... lietadlová loď pre nikoho v Čiernom mori význam nemá ... resp. nemá vôbec význam ma na tomto "jazierku" pre nikoho iného silnú flotilu. Ani pre Rusko .... ale pre nich to je prístup do stredomoria a to už pre Rusko dôležité je.

  • kazd
    22:38 22.10.2016

    není náhodou proplutí sestavy ke Krymu proti mezinárodnímu právu?
    pokud to turci dovolí rusům už to pak musí povolit všem

  • semtam
    22:21 22.10.2016

    dusan


    Význam plavby Kuzněcova je cvičný, Kuzněcov nikdy naostro nesloužil.

  • semtam
    22:12 22.10.2016

    Slavoslav

    Těch 40 % myslím bez Ustinova (matematika) a pokud jste si nevšiml uvádím lodě v aktivní službě.

    Z torpédových ponorek se nachází ve službě celkem 8 a ponorky jistě patří k velkým plavidlům.

    Dobře, nebudem počítat strategické ponorky a ani Ustinova.

    Takže 1 torpédoborec, 2 fregaty, 8 ponorek a 8 raketových lodí (nepodceňovat-viz. Kaspická flotila) a 8 minolovek.

    K Sýrii Kuzněcov, RK a 2 fregaty.

    Ano, k Sýrii odpluli nejsilnější plavidla (mimo torpédoborce), jenže doma zůstává nadále značná síla rovnající se zhruba síle norského námořnictva či dvojnásobku polského.

  • dusan
    22:00 22.10.2016

    semtam

    Samozrejme, že hlavnou silou severnej flotily sú ponorky. O tom nie je spor. Len na túto misiu veľký význam nemajú.

    Na takú dlhú plavbu môžu logicky poslať Rusi len plavidlá vo vynikajúcom technickom stave. Asi sotva by riskovali trapas s odťahom svojho plavidla niekde od Španielska ....

    Netvrdím, že všetko čo ostalo doma je nepoužiteľné, ale už len štatisticky nemôžu byť všetky plavidlá v sto percentnom stave. Menšie nedostatky ešte nemusia vadiť pri plavbe v domácich vodách ... ale už pre dlhšiu plavby by to mohlo byť riziko.

    Ziadny vojenský význam táto misia nemá .... tých pár strojov Su-33, ktoré majú obmedzenú nosnosť pre absenciu katapultu nezmení na situácii na bojisku nič. Rusi tam majú dosť letectva. Ide o politický odkaz - "Sme tu o počítajte s nami"

    Predpokladám, že sa flotila "zastaví" na Kryme ... a "náhodou" tam bude na návšteve Putin : ).

  • Kozlus
    21:56 22.10.2016

    Heleme se, nekolikrat zabanovanej yntelygent andy je zase tady.

  • Slavoslav
    21:46 22.10.2016

    semtam

    ponorky nema zmysel do toho tahat, vacsina z nich sa musi clapkat tam na severe a plnit ulohu odvetnej zbrane + zvysok ich tam chrani

    z hladinovych jednotiek poslali viac ako 50-60% pretoze Ustinova ratat nemozeme (nebavime sa o tom ako solabili severnu flotilu, ale co akcieschopne im doma zostalo z toho co mohli poslat).
    + sila poslanych lodi vs zvysok velkych hladinovych co zostal doma je neporovnatelna

  • semtam
    21:35 22.10.2016
    Oblíbený příspěvek

    dusan

    Co je největší síla severní flotily?
    Jednoznačně atomové ponorky.

    Z velkých plavidel od fregat výše zůstali v aktivní službě 3 a pokud započítáme Ustinova tak 4. K Sýrii pluje celkem 4 lodě od fregat výše.

    Tudíž z velkých hladinových lodí zůstalo doma 40-50%.

    Zas připomenu, že hlavní strategickou i taktickou zbraní severní flotily jsou ponorky. Tudíž odhadem severní flotila uvolnila cca 20-30% svých sil.

  • dusan
    21:19 22.10.2016

    semtam

    Nechcem do toho veľmi rýpať .... ale skôr ste potvrdili poznámku Stanislava ....

    Ak odčítame malé plavidlá, ponorky, a samozrejme plavidlá v opravách, tak toho tam veľa použiteľného na takú misiu neostalo .... ak ešte musíme počítať s tým, že nejaká loď môže mať technické problémy (čo je isté, že nejaké určite) ...... tak vyplávali takmer všetky použiteľné väčšie hladinové jednotky ....

  • semtam
    21:14 22.10.2016
    Oblíbený příspěvek

    Slavoslav

    Tudíž v aktivní službě (mimo ponorek) severní flotile zůstává:

    Jeden torpédoborec, dvě fregaty, osm raketových lodí a 8 minolovek.

    Pokud poběží vše dle plánu, tak se k nim může přidat RK Ustinov.

  • semtam
    21:06 22.10.2016

    Slavoslav

    Z raketových křižníků Mašál Nachimov (v generální opravě), Maršál Ustinov (opravy končí podzim 2016)

    Fregaty Admirál Levčenko a Admirál Charlamov ( stejný projekt jako Kulakov a Severomorsk)

    Torpédoborec Chabaněnko (oprava a modernizace) a Admirál Ušakov.

    Celkem 9 protiponorkových a raketových lodí projektu 1124 a 1234. Z toho min. 1 loď doprovází Kuzněcova.

    Minolovek 9 z toho jedna (Petrozavodsk) v opravě.

    Všech cca 38 ponorek zůstává také doma.

    Plus výsadkové, podpůrné, atd. se dopovodu Kuzněcova také neúčastní.

  • Slavoslav
    19:33 22.10.2016

    semtam

    kolko toho schopneho takehoto presunu z tej severnej flotily zostalo doma?

  • dusan
    17:07 22.10.2016

    Marthy

    Presne tak... preto to Amíci brzdia.

    Ale možno sa dohodnú ako pri TOW raketách. Každé použitie bude musieť byť zdokumentované ... a už potom je riziko "straty" minimálne .... i keď stále nejaké ... ale tak či tak ta kolovalo dosť veľa ruských a čínskych MANPAD-ov, ale zrejme "došli".

  • semtam
    17:02 22.10.2016

    "Presouvat severni flotilu kolem cele Evropy kvuli naletum na Aleppo ?"

    Ale no tak pánové. V dnešní době "kachen" je tato zpráva snad jasný fail.

    K Sýrii kromě Kuzněcova pluje Petr Veliký, Kulakov, Severomorsk a 3-4 pomocná plavidla.

    Tudíž se jedná jen o část severní flotily. Sice plavidla patří mezi nejlépe vyzbrojená, pokud nepočítáme ponorky, ale o celé severní flotile nemůže být řeč.

  • yggdrasil
    15:34 22.10.2016

    Male rucne odpalovane AA rakety nemaju vyskovy dostup potrebny na ohrozenie RuAF. Kvoli svojej malej velkosti maju oproti sofistikovanym velkym AA systemom iba obmedzene mnozstvo raketoveho paliva, cize velmi obmedzene manevrove vlastnosti. Motor hori iba zopar malo sekund a dalej raketa leti iba zotrvacnostou, co aj pri miernom uhybnom manevri staci, aby uz ziadny ciel nedostihla, pretoze zotrvacnostou pri kazdom obrate a malej ploche ovladacich a nosnych prvkov strati velke mnozstvo energie. Tiez hlavice tychto rucnych AA su velmi jednoduche a nachylne voci sofistikovanym protiopatreniam, ktorymi su ruske lietadla vybavene. Preto by afganistansky scenar mal iba velmi chatrne vysledky, ale hrozba, ze by sa tieto raketky dostali do ruk niekomu, kto velmi nezdiela zapadne pohlady na svet je ovela vacsie minus, ako je velmi obmedzene ohrozenie RuAF plus. USA a zapad by akurat ziskali image sponzora terorizmu.

    Bezletova zona uz v Syrii je. Je to ta ruska, postavena na systemoch S-300, S-400, Buk a PAncir a dalsich ich vrstvach aj s VHF radarmi. Ak by zapad chcel zacat bombardovat syrske pozicie, Rusko uz verejne vyhlasilo, ze v takom pripade bude personal palit po cieloch, ktore ho ohrozuju pri obrane syrskych pozicii. Nezostane im vraj cas overovat telefonicky, ci ta raketa, alebo utociace F-16 belgicka, Britska, alebo Americka a budu jedoducho na neproiatela palit. Nic zapadne tam nemoze prist a viest boj, ak nechce prijat tazke straty, vratane stealth prostriedkov. To je bezletova zona. Skutocna a efektivna, v ramci legality principov OSN, ktore clensky stat opravnuju poziadat spojenecke vojska o legalnu pomoc pri teroristickej hrozbe.
    Obloha nad Syriou je pre NATO uzavreta, pokial by chcelo cokolvek spravit.


    USA, ani ine staty NATO takuto moznost nemaju. Museli by napadnut Syriu nelegalne, mimo mandatu OSN, pretoze to nie je ani na ziadost clenskeho statu OSN, ani by neziskali mandat BR OSN. Pri nelegalnej invazii by boli podla OSN agresori, co je prilis velka cena. Ideologicky by im to uskodilo pred ocami svetovej verejnosti a vzbudilo este vacsi odpor krajin, ktore nadvladu USA a NATO nechcu. Mobilizovat proti sebe este vasci odpor asi nie je ich integralnym zaujmom.

  • Marthy
    14:11 22.10.2016
    Oblíbený příspěvek

    Dusan-ono s těmi PL prostředky to není zase tak jednoduché-v Sýrii bojuje celá řada různých skupin,mnozí z nich nenávidí USA a Izrael více než Asada nebo Rusko,klidně by se nějaké PL prostředky dodané USA mohli obrátit i proti nim.Kromě toho by se hned na to mohly objevit Ruské protivzdušné prostředky třeba v Mósulu nebo v Lybii...

  • UsmevavyAndy
    14:07 22.10.2016

    No tak v PR jsou Rusové určitě dobří:). Skutek většinou utek. No nic

    Tak jeden Petr Veliky 80 Zirkonů? To znamená, že než ho naplní, ty první rakety už budou zastaralé. A pak. Pak až naplní tu svoji jednu ze tři lodí, jsou ostatní tak geniální, že ji nechají přijet dost blízko ke svým svazům? Ach jo. A pak. Stačí potopi Petra Velikýho a 80 Zirkonů je k čemu?
    Národ řídce roztažený po půlce světa uživí jen tři věci. Jakous takous armádu, sice trochu kluci hladověj a reznou, ale jinak samej geroj. Oproti našemu sboru síla. Pak tajný fízli rozlezlí po celém světě. Děkujeme pěkně. Jeden jim teď dělá šéfe. A nakonec oddělení propagandy.
    Ať si ten Zirkon nabouchaj.

  • dusan
    13:52 22.10.2016

    Marthy
    Ak by chceli Amíci pritvrdiť .. stačí prestať tlačiť na arabských spojencov aby nedodávali výkonný protilietadlové Systémy "svojim" povstalcom .... a Rusi s Asadom majú po vtákoch : ) ..... stačí keď trafí pár % rakiet ....

    Jednoducho je až komické ako Obama nevie využiť svoju obrovskú politickú, vojenskú a ekonomickú moci proti x-krát slabšiemu Rusku .....

    V tomto treba Putinovi uznať.... s Obamu urobil v Sýrii totálneho vola ...a nie len tam ....

    Obama už vyzerá ako totálny blb so svojim "reštartom" ... rusi sa zabávajú na jeho zobrazeniam ako opičiaka s banánom .... fakt "úspech" jeho ústretovej politiky .....

  • Henrich7
    12:34 22.10.2016

    Osobne si myslím že kým budú mať Rusi k dispozícii dostatok rakiet Zirkon dovtedy bude mať US námorníctvo už dokončený ten Laser. Ktorého vývoj bol síce drahý,ale jeho používanie vyjde lacnejšie ako strely takéhoto typu. A ak ho dostanú aj do lietadiel a helikoptér,potom len Rusi sklapnú na prázdno.

  • Iq323
    12:29 22.10.2016
    Oblíbený příspěvek

    V Sýrii zcela evidentně Rusové neustoupí

  • Marthy
    11:58 22.10.2016
    Oblíbený příspěvek

    Liberal shark-To ano,je to znamení pro USA,pokud se k moci dostane Clintonová,je pravděpodobné že bude chtít přitvrdit vůči Rusku a Sýrii,třeba zavedením bezletové zóny-lépe řečeno lítat na Sýrií budou moci jen oni a jejich spojenci,ne Rusové a ne Syřané.
    Přesun těch lodí je znamení Ruska že nehodlají ustoupit a bezletovou zónu či bombardování Syrské armády nepřipustí,i za cenu konfliktu s USA.Je docela možné že brzo může být pořádné horko....

Stránka 1 z 2