Víceúčelový bojový letoun Boeing F-15EX na prvních obrázcích

Víceúčelový bojový letoun Boeing F-15EX na prvních obrázcích
Počítačová vizualizace F-15EX / Boeing (Zvětšit)

Firma Boeing zveřejnila první vizualizace nového víceúčelového bojového letadla Boeing F-15EX. Americké letectvo (USAF) v následujícím fiskálním roce (FY) 2020 objedná prvních osm F-15EX za 1,1 miliardy dolarů.

Kromě nových obrázků se objevily také nové informace o tom, jak došlo k rozhodnutí obnovit výrobu F-15 pro USAF. Podle magazínu Air Force Magazine požadavek na nové F-15EX nevzešel od USAF, ale od bývalého amerického ministra obrany Jima Mattise.

Mattis odešel z úřadu na konci prosince minulého roku po názorových neshodách s prezidentem Donaldem Trumpem. Nahradil ho Patrick Shanahan, který 30 roků pracoval pro Boeing. Shanahan samozřejmě odmítá jakýkoliv lobbing pro Boeing. V každém případě Boeing v minulém roce vyhrál několik lukrativních vojenských programů, jako je program cvičného letadla T-X, náhrada vrtulníků UH-1N určených pro ochranu jaderných zbraní na území USA a program námořního tankeru MQ-25 Stingray

Elaine McCusker, finanční auditorka Pentagonu, při představování rozpočtu pro FY 2020 uvedla, že vytvoření „rovnováhy mezi čtvrtou a pátou generací letadel… bylo rozhodnutí, které učinil ministr Mattis předtím, než odešel“ a dodal, že Mattis věnoval velkou pozornost „kalkulaci nákladů“ u taktického letectva.

Provoz vojenských letadel je extrémně drahý. Letová hodina F-35, což v únoru potvrdil Greg Ulmer, viceprezident a generální manažer Lockheed Martin, stojí 35 000 dolarů. Podle Ulmera je cílem dostat se v roce 2025 na 25 000 dolarů (v dnešních cenách), a v letech 2035 až 2040 na částku odpovídající provozním nákladům letadel čtvrté generace, tedy na 20 000 až 25 000 dolarů.


F-15 zůstanou ve výzbroji USAF i po roce 2040

V částce 1,1 miliardy dolarů za osm F-15EX jsou i vstupní náklady nutné ke začlenění F-15EX do flotily taktických bojových letadel USAF. První F-15EX letectvo obdrží ve FY2022 a do FY2027 letectvo získá 80 F-15EX, při jednotkové ceně 80 milionů dolarů. Letová hodina F-15EX přijde na 27 000 dolarů.

Při průměrném ročním náletu bojového letounu 1000 hodin, jsou roční provozní náklady (při povrchním srovnání) flotily sto letadel F-15EX minimálně o 800 milionů menší než 100 stealth letounů F-35A Lightning II.

Generál Joseph Dunford Jr., náčelník štábu letectva, dokonce uvedl, že nákupní cena F-15EX sice odpovídá F-35A, ale během celého životního cyklu provoz F-15EX stojí až o 50 % méně (i díky jednoduššímu výcviku, viz níže), než provoz stealth letounů páté generace.

Důvodem nákupu F-15EX není ale jen cena, ale také nedostatečná rychlost výroby F-35 (včetně mnohaletého zpoždění celého programu) a rychle stárnoucí flotila taktických bojových letadel USAF. Letectvo provozuje 212 stíhaček F-15C Eagle určených pro vybojování vzdušné nadvlády. Životnost F-15C ale končí v letech 2027 až 2028 ‒ ostatně už dnes je nasaditelnost F-15C jen 70 % (což je ale v rámci USAF relativně slušný výsledek).


Boeing zveřejnil sérii prvních vizualizací F-15EX; větší foto / Boeing

Ostatně kvůli posílení svých schopností USAF pracuje na rozšíření počtu taktických bojových letadel, a to z 55 letek na 62 bojových letek do roku 2030.

Lockheed Martin s F-35A jednoduše nedokáže včas nahradit vyřazované letouny a zároveň zajistit letadla pro větší počet bojových letek. Dodejme, že USAF slíbilo odebírat 72 letounů F-35A každý rok.

Nákup F-15EX je jednoduše nejrychlejší a nejlevnější řešení jak rychle nahradit vyřazované F-15C, zvýšit počet bojových letek USAF a udržet nebo zvýšit bojové schopnosti USAF. Navíc přechod bojové letky USAF od F-15 k letounům F-35 trvá 18 měsíců u aktivních jednotek, 36 měsíců u jednotek národní gardy.

Přechod na F-15EX zabere jen šest měsíců nebo méně. Pokud tedy letka přejde na F-15EX, a nikoliv na F-35A, průměrně obnoví svou bojovou připravenost (nasaditelnost) o dva roky dříve.

„Mezi F-15C a F-15EX existuje 80 až 90 procentní podobnost,“ vysvětluje generálmajor David Krumm, ředitel letectva pro strategické plány a požadavky. Konkrétně až 70 % náhradních dílů současných F-15 lze použít na F-15EX, v případě pozemních podpůrných systémů, od startovacích zdrojů po nástupní žebříky, dosahuje shodnost 90 %. 


F-15EX získá výkonější motory; větší foto / Boeing

V každém případě F-15EX nemá nahrazovat F-35A, ale právě nejstarší stíhačky pro vybojování vzdušné nadvlády F-15C. Piloti s F-15EX tak budou cvičit především boj vzduch-vzduch, piloti F-35A zůstanou u vedení boje vzduch-země (včetně boje s protivzdušnou obranou) a u zajišťování leteckého zpravodajství, sledování a průzkumu (Intelligence, Surveillance and Reconnaissance) pro sebe, letouny ve formaci i pro nadřazené stupně velení.

Podle Air Force Magazine, který se odvolává na USAF, ale letouny čtvrté generace, jako F-15, údajně po roce 2028 již neuspějí proti moderním prostředkům protivzdušné obrany (PVO). Vyplatí se tedy nákup F-15EX? Letouny F-15EX údajně mohou přežít proti pokročilé PVO pomocí síťových technologií, díky kterým mohou sdílet data s jinými platformami, ať už ve vzduchu, zemi, moři nebo ve vesmíru. Klíčová bude samozřejmě spolupráce s F-35.

„To, co víme je, že budeme bojovat s letadly čtvrté generace v roce 2028, a v roce 2035 je stále budeme mít. Způsob, jak tyhle věci používat je spolupráce v sítích, a půjde hlavně o to, co tyhle věci [F-15EX] mohou rychle poskytnout v boji,“ říká Krumm.


U F-15EX se počítá samozřejmě s nejnovějšími senzory nebo prostředky elektronického boje; větší foto / Boeing

Výhodou a přínosem pro kombinovanou formaci letadel čtvrté a páté generace je mimo jiné velká nosnost F-15. Letoun F-15EX vychází z nejnovější katarské verze F-15QA (Qatar Advanced), která zase vychází z F-15E Strike Eagle. Letoun F-15E unese až 11 000 kg zbraní, s novým typem vícebodových závěsníků může jít teoreticky až o 24 střel vzduch-vzduch středního doletu AMRAAM. Nosnost F-35A je 8100 kg, ale pouze 2590 kg pojmou vnitřní zbraňové šachty (např. maximálně čtyři AMRAAMy).

F-15EX poslouží i pro nesení výkonějších leteckých zbraní, jako jsou vyvíjené hypersonické střely. Ostatně konstrukčně je F-15EX schopen letět rychlostí až Mach 3 (F-35 Mach 1,6), což usnadní hypersonické střele dosáhnout pracovní rychlosti Mach 5 (jen od této rychlosti funguje „hypersonický“ náporový motor). Ve výsledku tak hypersonické střele stačí menší urychlovací raketový motor.

F-15EX ale není jediné nové letadlo čtvrté generace, které USAF kupuje. Bojové schopnosti USAF zvýší také nové letadlo pro pokročilý výcvik T-X od firem Boeing a SAAB. Podle generála Jamese „Mike“ Holmese, šéfa velitelství pro vzdušný boj (Air Combat Command), letectvo navíc chce platformu T-X využít i pro vývoj lehké stíhačky (po vzoru Northrop F-5 vs. cvičný T-38 Talon) a také pro vývoj letadla pro letky agresorů (Aggressor Squadrons). Celkově USAF poptává 350 T-X, které vynikají velmi nízkými provozními náklady. Letová hodina T-X má stát „méně než polovinu“ toho, co stojí provoz letounů čtvrté generace.

Zdroj: FlightGlobal, AirForceMag

 
 

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Izrael uvažuje o dalších stíhačkách F-15I “Ra'am”

Izraelské letectvo IAF (Israel Air Force) již závazně objednalo 50 víceúčelových stealth stíhaček ...

Americké letectvo zvažuje nákup nových stíhaček F-15X

Na základě poptávky amerického letectva (USAF) firma Boeing připravila koncept modernizované verze ...

Pentagon chce nové stíhačky F-15X Advanced Eagle. Letectvu navzdory

Podle amerického webu Bloomberg Pentagon plánuje nakoupit nejnovější stíhačky čtvrté generace F-15X ...

Stíhačky F-15X pro americké letectvo neohrozí nákup F-35A Lightning II

Generál David Goldfein, náčelník generálního štábu amerického letectva (USAF), potvrdil zájem ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • syncro
    16:15 16.04.2019

    Hmm dobře to USA vedou. Se 700.000.000 USD rozpočtem na obranu a kupou olétaného šrotu a úderným letadlem které má dělat i stíhače
    a to při max 1,6M (!!!!)
    -------------------------------------------------------------------------------------------------Toto hodnocení letadel -je nesmyslné...F-35 tu rychlost M 1,6 je s výzbroji. U každého letounu 4.generace s výzbroji
    klesne rychlost zhruba o 300-400km/hod, podle hmotnosti nesené
    výzbroje-rychlost je srovnatelná s letouny SU, RAFAL,atd.Stíhač F-35
    na rozdíl od letounů 4.generace, nesvítí na radarech jako vánoční
    stromeček.

  • Rase
    13:21 16.04.2019

    Na ruské modernizované letouny asi více než dobré, i pro Izraelce by to mohl být velmi zajímavý stroj, ale osobně se trochu bojím, zda F-15EX nebude tahat za kratší konec, v případě střetu s čínskými letouny 5. generace - s nimiž bude nutné brzy počítat. F-15EX se nekupuje na 10 let, ale budou sloužit ještě velmi dlouho. Jako provizorní řešení asi určitě dobrá volba, chtělo by to ale co nejdřív dotáhnout letouny 6. generace, pokud si Američané chtějí udržet dominanci ve vzduchu.

    • Jara
      15:16 16.04.2019

      Rasy odkud berete přesvědčení, že budem muset brzo počítat s čínskými letouny 5. Generace? Vždyť Rusáky tady cupujem za SU 57, ale například motory zdá se brzo “konečně” dotáhnout, za to čínští soudruzi stále zápasí s kopiemy AL 41 ikdyž pravda četl jsem již i článek o čínském vektorováni tahu, ano pátou generaci nedělají jen motory, ale vyspělá elektronika/senzorika, nemám důvod se ale domnívat že i v tomhle přebírají nějakou iniciativu, to že všichni píšem z mobilu vyrobeném v Číně a že jsou jedničkou ve výrobě mixérů a plastových zaclonových kroužků jim potřebné know how nedodá a diky bohu budou hrát ještě dlouho druhé housle, a k mé radosti se například Evropa už zpamatovává a začíná svá strategická odvětví chránit před tímto čínským vyzvědačským morem

    • balm
      15:47 16.04.2019

      Do nástupu 6. generace zbývá minimálně 25 - 30 let vývoje a výzkumu, protože 6. generace se stane největší revolucí v celé historii letectví. Doposud se neustálil ani soubor požadovaných vlastností - mění se a nabobtnává v nároky, které v současné době není možné realizovat.

      To těžko, protože pro Izrael se s EX (projekt Eagle 2040C) vůbec nepočítalo a nepočítá. V roce 2013 existoval 1. letu schopný a jediný existující prototyp ASF15X/C-2040-AMAD plnokrevného stíhače pro vybojování a udržení vzdušné nadvlády. Se zde probíranou F-15EX (Eagle 2040C) nemá mimo podobnost označení nic společného. Projekt ASF15X/C-2040-AMAD patří do 5. generace stealth letounů, včetně plné ceny a značných modifikací (křídlo, stabilizátory, motory, ... vše je jiné) a také vnitřně nesené výzbroje v podech (vyvíjené společností BAE), které se montují přímo do vztlakového trupu a jsou přizpůsobitelné podle typu mise. Supercruise s vektorováním tahu měli zajistit vyvíjené motory P&W F119-PW-101-EPE (primárně jsou vyvíjené pro F-22 Raptor Block4+). Nikdy nebyl určený pro USAF, ale pro zákazníky jako Izrael a Jižní Korea.

      • fulcrum
        20:50 16.04.2019

        Dobrý den, byla zveřejněna (třeba i neoficiálně) nějaká vizualizace, nákres nebo i fotografie (pokud exisuje prototyp) zmíněné pokročilé verze ASF15X? A je stále rozvíjena a nabízena - např. zmíněnému Izraeli, pokud by se skutečně pro F-15 rozhodl - nebo jde o odložený projekt, stejně jako F-15SE?

        • balm
          12:11 17.04.2019

          Nemám nejmenší, co bylo či nebylo zveřejněno a jaké informace kolují světem. Z těch "zaručených" není jediná, která by nevzbuzovala úsměvy. Zda-li pokračuje vývoj, nebo se celý projekt zastavil? Nevím, vývojové programy v rámci Boeing nejsou informační kancelář.

          Nepracuji na programu F-15 a kromě zmenšeného modelu a fotografií za letu s vytaženým podvozkem v "chodbě slávy" s tímto projektem nepřicházím do styku. Celou svou pozornost věnuji vývoji a rozvoji projektu T-X, jakožto bitevníků pro přímou a blízkou leteckou podporu. Ten už také létá (respektive ověřovací model křídel s proměnlivou vztlakovou mechanizací), ale veřejnost ho zatím nespatřila a ještě dlouho nespatří. Původně měl byt projekt T-X čistě cvičný, ale bylo rozhodnuto na základě armádních potřeb, že bude dovyvinuta jeho bojová verze. Také se o ní nepíše a to co se napsalo a namalovalo, též neodpovídá realitě. Nebo chcete-li, myslel byste si, že jde o zcela nový letoun, který toho s původním T-X nemá mnoho společného. Jde o ověřovací konstrukci, která se může kdykoliv změnit. Letová data budeme analyzovat ještě hodně dlouho. Pro ověřovací série nemusíte mít oficiální veřejné požehnání, stačí tiché bez povinnosti publikovat, nebo sdělovat informace.

          • Jirosi
            12:32 17.04.2019

            A pak jsou tu tací co věří, že v takovém prostředí má "Aero" šanci, nedejbože kapacity.

          • balm
            16:00 17.04.2019

            @Jirosi 12:32 17.04.2019
            Dokáže-li dostat zalétaný letoun plnící všechny požadavky a ještě "něco navíc", nevidím jediný důvod, proč by nemohlo konkurovat na zahraničních trzích.

            Zalétat ověřovací prototyp není triviální a musí se dodržovat standardy a časové limity. Pro rozložení a přípravy pro transport byl stanovený limit 10 hodin, za stejnou dobu musel být prototyp připravený i po příletu na "firemní testovací letiště", kde byl vyložen z letounu a připraven pro 3. sérii zkoušek křídla a mechanizace. Testovalo se výhradně chování letounu v extrémních podmínkách - hluboké příkré rokle, vzdušné víry, proudění ... za extrémních teplot. Podmínky věrohodně simulující prostředí bojového nasazení. Za dohledu doprovodných letadel napěchovaných po strop člověko - přístroji zaznamenávající každou hodnotu (řízení vztlakové mechanizace provádí 2100 korekcí za sekundu). Počítačové modelování, simulace, nebo pobyt v aerodynamickém nelze chápat jako soudce, který vynese konečný verdikt. Dokud se letoun nevyzkouší, nikdo přesně neodhadne, jak se bude chovat v nepředvídatelném prostředí.

            Prozatím se počítá a plánuje výroba 130ks v první sérii.

          • Jirosi
            18:24 17.04.2019

            Balm: To měla být na finanční a technické možnosti "Aero".
            Prostě je to mimo toho na co by finančně dosáhli. Už ten dnešní NG vypadá jako limit pro jejich kapacity.

          • RiMr71
            13:09 18.04.2019

            to Balm - krásná práce - blahopřeju a hezky závidím :)

      • Aloha
        20:58 16.04.2019

        Já se přiznám, že tomu uplně nerozumím tak mě prosím kdyřtak opravte. Ta varianta ASF15X/C-2040-AMAD je jakási plnotučná 5.gen varianta Eaglu, kterou Boeing vyvíjel pro zahraniční zákazníky, kteří nedosáhli na F-22 a to co dostane USAF je tedy horší varianta i když také řádně upgradovaná? Ta verze USAF ty motory pro Raptora tedy nedostane?

        • logik
          09:12 17.04.2019

          Jestli dobře chápu, co USAF kupuje, tak stroj co nejblíže původním F-15. Prostě aby co nejlevnějc "zaplnil díru".

        • balm
          12:14 17.04.2019

          Logicky požadují jiný typ stroje pro jiné úkoly. Potencionální zákazníci pro ASF15X/C-2040-AMAD nedisponovali stroji F-22 a F-35, proto mělo (možná ještě je) modifikace zajímavá. Jenže minimálně Jižní Korea ohlásila vývoj vlastního letounu a zbytek odpovědi je výše.

  • cejkis
    21:58 15.04.2019

    Otevření projektu draku F22 s technologiemi z F35 prohrálo s řešením otevření draku F15 s technologiemi z F35.

    Škoda, čekal jsem jiné rozhodnutí.

    • Jirosi
      22:18 15.04.2019

      Tohle není otevření draku.
      Linka běží na rozdíl od linky na F-22. Jen mají jinou skladbu vybavení., neschodnou z jinými F-15 dodanými do zahraničí.

    • Shania
      22:36 15.04.2019

      V F-15X neni z F-35 vubec nic.

      Neco je tam sdilene se Superhornetem blk2 (min radar) a mozna tam bude i neco sdilene s blk3

      • Poly
        13:03 16.04.2019

        F-15E má pravděpodobně AN/APG-82(V)1. Má ten samý i F-15EX a nebo ještě nějaký jiný?

  • Shania
    19:19 15.04.2019

    https://www.youtube.com/watch?...

    Aktuálně F-35C stojí 59k usd/h
    F-35B 51k usd/h
    F-35A 44k usd/h
    Ale tohle je průměrná cena kterou značně zvyšuji starší stroje co tolik nelítají, stejně stroje co táhnou dostupnost k 50% (probíhá jejich modernizace na 3F) a dostupnost a provozní naklady u operačních letek je někde jinde.

    F-35A 44k usd/h jde dolů a míří na 25k usd/h okolo 2025, hodně dlouhodobý pláne je snížit to ještě mnohem vic, cca na 4mil za rok, coz je polovina co je stoji ročně F-16.

    Předpokladaná cena za provoz F-15X je 28k a realne všechny ostatní verze jsou drazsi…
    Takze pokud jde o provozni naklady, tak nejde o letovou hodinu, protože ta bude min stejna v době kdy budou jednotky stroje dostavat…

    Mimochodem všechny F-15X jdou k RGD (garda) a s CFT z F-15E se přes mach 1,6 nedostanou…

  • CerVus
    18:07 15.04.2019

    Pro ně pořízení těch letadel dává smysl, který ani nejde smysluplně rozbít proti argumenty. Mají dost letadel 5 generace na nasazení v přední linii a EX je můžou krásně podporovat a fungoval i jako vějička pro nepřátelská letadla. 5 generace může létat v stealth konfiguraci a tihle jim tam budou z bezpečné vzdálenosti posílat rakety.
    A to samé mohou mimochodem dělat Gripeny E u nás. Není třeba mít F35, když pro nás může dělat průzkum Polské nebo jiné spřátelené letectvo.

    • Jirosi
      20:52 15.04.2019

      Co kdyby naši pěšáci jen běhali za polskými, nebo jiného spřáteleného státu a jen jim nosily jídlo. Ušetříš za zbraně...

      • cejkis
        21:54 15.04.2019

        Však to tak máme. Jmenuje se to smart defence a bylo to hitem před 10lety.

      • Gibon
        09:21 16.04.2019

        Ako stat v naraznikovom pasme byt som bol radsej, keby ste mali k dispozicii dve plnohodnotne vsevojskove tazke brigády s aspon 90 modernymi MBT.
        Spolocnej obrane by to prinieslo vacsi uzitok, ako 10ks F-35.

        Schopnost stealth utokov sa da riesit prostrednictvom XQ-58A ci ATS, ktore budu schopne posobit aj pri stihacoch 4.gen. a to za ovela nizsiu cenu v ovela vyssich postoch. Dokonca taky ATS by bez problemov vedelo vyrobit aj Aero.

        • Jirosi
          12:42 16.04.2019
          Oblíbený příspěvek

          Pokud věříš, že je Aero schopno po 70.letech reikarnace jedné jediné konstrukce vyrobit funkční dron na úrovni USA, jo proč ne..
          A teď se vrátíme na zem.

          Armáda musí prvně fungovat sama. Zajištění vzdušného prostoru nad vojsky je základním posláním letectva. Pozemní podpora je až druhořadým úkolem.

          • CerVus
            15:55 16.04.2019

            Na zajištění vzdušného prostoru, který se dá přelétnout za pár minut není potřeba F-35. Navíc ty letouny startují z jednoho letiště a munici mají uskladněnou na dvou místech. Porazit naše letectvo nebude nic těžkého ani kdyby jsme měli supermoderní letouny.
            AČR nepotřebuje prvosledové jednotky, nám stačí ty, které budou relativně konkurenceschopné a mohou ty prvosledové podporovat. Ani Kanada je nechce a to se podílí na vývoji, mají mnohem víc peněz v rozpočtu a nemají 50 let staré vybavení kamkoli se podívají.

          • Jirosi
            17:53 16.04.2019

            CerVUS: "mají mnohem víc peněz v rozpočtu a nemají 50 let staré vybavení kamkoli se podívají."

            Při plánované životnosti 40+.let budou nové(2030) sloužit v roce 2070!
            50.let staré krámy to budou pokud budou z roku 2020.

  • damik
    17:55 15.04.2019
    Oblíbený příspěvek

    Strikehawk: F-35 ošklivé, nepovedené káčátko o kterém se již teď ví, že jde o kompromisní řešení neschopné splnit nejdůležitější úkoly vzniklé změnou mezinárodní situace v poslední dekádě.

    jediny problem je ze to F35 osklive kacatko sestreli F15/F16 v pomeru 1:20; a ti sestreleni nikdy nevi kde ta F35 byla; i kdyz F16V ma modernejsi radar nez F35

    takze SU57 s radarovou technologii starou 20 let si ani neskrtne ... az se teda jednou SU57 operacne nasadi (2040 ???)

    • Gibon
      21:43 15.04.2019

      USAF verziu F-16V zatial neprevadzkuje. Cize subojov sa zúčastňujú starsie verzie.
      No nemyslim si, ze sa pomer nejako zmeni.

  • strikehawk
    16:19 15.04.2019
    • (18)

    Není lepšího důkazu americké bezradnosti než současné dění kolem reinkarnace F-15. Ikonického stíhače technologicky ovšem spadajícího do 60-70. let minulého století.

    Skvělá F-22 nesmyslné zaříznutá a bez naděje na obnovení výroby.
    F-35 ošklivé, nepovedené káčátko o kterém se již teď ví, že jde o kompromisní řešení neschopné splnit nejdůležitější úkoly vzniklé změnou mezinárodní situace v poslední dekádě.
    6. generace maximálně na papíře ( spíše ani tam ne ) a ve vlhkých snech zdejších US fans
    Jádro USAF s F-16C a F-15C beznadějně oletané v nesmyslném nasazení téměř dvě dekády na bojišti, kde by naše L-159 udělala stejnou práci za desetinovou cenu letové hodiny pětinovou v počátečních nákladech na pořízení....

    Hmm dobře to USA vedou. Se 700.000.000 USD rozpočtem na obranu a kupou olétaného šrotu a úderným letadlem které má dělat i stíhače
    a to při max 1,6M (!!!!)

    • Lukash
      16:23 15.04.2019
      • (0)
      Oblíbený příspěvek

      Ajeje ďakujeme za analýzu :D

    • RiMr71
      16:26 15.04.2019
      • (1)
      Oblíbený příspěvek

      ...ví primář že neležíš?

    • Jirosi
      16:38 15.04.2019
      Oblíbený příspěvek

      A další co si nedokáže otevřít ani Wiki?
      Opět ta samí odpověď...
      "F-35 ošklivé, nepovedené káčátko o kterém se již teď ví, že jde o kompromisní řešení neschopné splnit nejdůležitější úkoly vzniklé změnou mezinárodní situace v poslední dekádě."
      wiki...
      "This is the F-35 Lightning II, which will replace various tactical aircraft, including the US F-16, A-10, F/A-18A-D, AV-8B"

      Vidíš tam někde napsáno F-15C, F22, atd. ? Ne, čemu se pak divíš. Případně co se snažíš objevit?

      • strikehawk
        16:45 15.04.2019
        • (12)

        No a co tedy nahradí stařečka F-15C???
        F-15EX???? Proti Su-57?????

        • StandaBlabol
          17:25 15.04.2019
          • (0)
          Oblíbený příspěvek

          "F-15EX???? Proti Su-57?????"

          Skoro 200 ks F-22 ti nestačí? Jen připomínám, že Rusko v současnosti vyrábí "sérii" dvou kusů Su-57. A až do dokončení nových motorů někdy po roce 2024 další neplánuje.

          Hlavním problémem F-22 a důvodem zastavení její výroby je to, že už roky čeká na důstojného protivníka a ne a ne se ho dočkat. Tak proč vyrábět další...?

          • Sokrates
            18:07 15.04.2019

            StandaBlabol: podla posledných informácií Rusko plánuje budúci rok objednať ešte ďalších 13 kusov Su-57. Nie je to však žiadne terno lebo údajne z nich nezostavia ani len jednu bojovú letku:
            https://www.leteckymagazin.sk/...

        • StandaBlabol
          17:59 15.04.2019
          • (1)
          Oblíbený příspěvek

          A proč proti Su-57? Rusové dnes nakupují nové a nové série letadel Su-30 a Su-35.(Ikonického stíhače technologicky ovšem spadajícího do 60-70. let minulého století.:) Těm je F-15EX více než důstojným soupeřem.

    • achi67
      09:57 16.04.2019

      To by mě zajímalo to hodnocení, kdyby to mělo na sobě jinou, než bílou hvězdu... Podle mne je úprava koncepce prostě jen respektováním skutečnosti, že v nejbližších dvaceti letech nebude žádný z potencionálních nepřátel schopen vyvinout a ve vážnější míře nasadit letadla na přibližně stejné technologické úrovni. Je prostě zbytečné chodit na mouchu s kanónem, když stačí plácačka...

  • danny
    14:45 15.04.2019
    • (2)
    Oblíbený příspěvek

    Rozhodnutí o nákupu F-15 EX na mě působí jako osvěžující závan zdravého rozumu. A to včetně argumentace, jak se k rozhodnutí došlo. Těch rozumných důvodů pro je tolik, že je s podivem, že to nějaký přechytralý politik nezařízl. Za mě palec nahoru.

    • Strategist
      14:59 15.04.2019
      Oblíbený příspěvek

      Naprostý souhlas, konečně se USA poučily a nekupují jenom megaprojekty, ale taky regulerní osvěčené a zavedené letouny. F35 je sice fajn, ale osobně ji vidím jako nástupce F16 tedy spíše stíhací bombardér a v případě F35 s hodně vylepšenými schopnostmi pro boj s PVO, ale air to air schopnosti jsou ne tak dobré jako u F22 nebo u těchto vylepšených F15 a nosnost F35 taky není ideální, ale v kombinaci se F35 a F15 můžou výborně dopňovat. Další výhodou bych viděl to, že sestřelení F15 by nebyl takový skandál jako sestřelení F35 (nebo nehoda jako minulý týden v Japonsku, kdy se hledá vrak v obavě že ho najdou Rusové nebo nedejbože číňani). Takže snad se tento program udrží a F15 bude létat dále.

      • logik
        16:09 15.04.2019

        V čem konkrétně jsou výkony AtA F-35 horší?

        V reálných soubojových situacích bude rychlejší (výkon motorů skoro stejný, odpory podstatně menší) a obratnější (AoA a Instantenous turn rate má lepší, STR stejné) než F-15, navíc má stealth. Přestaňte operovat buzzwordama typu "air superiority stíhač" nebo "dvoumotorák" a koukněte se na reálné výkony těch letadel.

        • satai
          16:13 15.04.2019

          Třeba v tom, jak rychle mu dojde munice...

          • logik
            16:29 15.04.2019

            V současné době unese F-15 8 AMRAAMů a F-35 14.

            To, že když F-35 chce, tak může být za cenu menší kapacity AtA raket stealth, přeci není nevýhoda F-35, ale výhoda.

          • Sokrates
            17:01 15.04.2019

            Logik, to kde si zobral ten nezmysel o 14 AMRAAMoch nesených F-35? Čo si si bol dopĺňať vedomosti na anglickej verzii Wikipédie? :-)

          • logik
            18:01 15.04.2019

            sokrates: Ne, fakt se nevyžívám v tom, že bych si pamatoval, kolik F-35 unese přesně AMRAAMů, takže máš pravdu, kouknul jsem se na wiki. Vzhledem k existenci pilonů na dva AMRAAMy to dává smysl 6 interně (což výhledově bude) + 4x2 na pilonech.

            I kdyby to bylo jiné číslo, tak podstata je ta, že nemá smysl porovnávat interní nosnost F-35 s externí u F-15 - a když srovnáš externí, tak se výhoda F-15 ztratí.

          • Sokrates
            18:13 15.04.2019

            Logik: obávam sa že informácia na Wiki hovorí skôr o budúcich plánoch ako reálnej modifikácii ktorá by už bola v súčasnosti aktuálna.
            O 14 AIM-120 sa hovorilo v súvislosti s tzv. konfiguráciou "beast mode" ktorej testovanie už v súčasnosti síce prebieha ale pochybujem že spadá do Blocku 3F.

          • Shania
            19:26 15.04.2019

            Myslim, ze neni jedina fotka z odpalu externich aim-120. Takze je to taky teoreticka budoucni schopnost, která nebude moc využivaná, stejně tak 24 AAM na F-15.
            8AAM u F-15C bude standard, 14-16 max pokud se budou branit krizujicim strelam.

            U F-35 je to dnes 2+2X+AG , 4+2X + externi AG, a možná 4+4+2X

          • logik
            19:31 15.04.2019

            Strategist: U nákupů F-15 se také bavíme o budoucnosti. Kdyby to bylo to, co F-35 pálí, tak to má "v produkci" dříve, než bude většina těch kupovaných F-15 dodána. Tak nechápu, proč se na tom tak točíš....

          • logik
            19:36 15.04.2019

            Shania: ta obrana proti křižujícím střelám mě předtím nenapadlo, ale jak to píšeš, tak mi to dává logiku, že je to přesně role, kde se využijí výhody F-15 i v budoucnu, až bude v USAF stíhač šesté generace.

            Jako air superiority stíhač nebo útočný letoun má F-15 už nejlepší léta za sebou, ale jako záchytný stíhač je to vlastně furt skvělý stroj.

      • Jirosi
        16:34 15.04.2019

        "F35 je sice fajn, ale osobně ji vidím jako nástupce F16 tedy spíše stíhací bombardér"

        wiki...
        "This is the F-35 Lightning II, which will replace various tactical aircraft, including the US F-16, A-10, F/A-18A-D, AV-8B"
        Není nad to přinést novou myšlenku do diskuze.

        Satai:
        Jenže to si musí na letišti do předu naložit.
        Když si ji naloží, půjdou výkony dolu... a 99% času ji bude zbytečně vozit.

    • Jirosi
      15:02 15.04.2019

      " A to včetně argumentace, jak se k rozhodnutí došlo."

      Myslím, že nechápeš jaké dopady toto rozhodnutí může mít. Jde jen o dočasné řešení z pohledu letectva vnucené "pentagonem".
      Ve skutečnosti ale bude mít za následek další řetězení problému během požadovaných nákupů "6.gen" z heslem .... ale nedávno jsme vám nová letadla koupily...

      Nejedná se o pár letadel, tady se baví o cca 1/3 vyměněných Eaglů!

  • flanker.jirka
    14:01 15.04.2019

    Zajímavá suma za letovou hodinu pro F 35, zajímalo by mně, zda máte někdo informace o tom co vše do tohoto hodnocení započítávají, je to do očtí bijící rozdíl při tom co uvádí například SAAB pro nový Gripen, letovou hodinu někde za 6500 dolarů. ...možná se to liší právě i v metodice. A už může F 35 létat s plnými násobky přetížení?

    Řekl bych, že není důvod o tom, že USAF moc dobře vědí co dělají v případě pokračování v programu letadel F 15. Je to úspěšná platforma bojem prověřená a vědí jakým směrem se mají vydat v případě zdokonalení.

    • Clanek
      14:34 15.04.2019
      Oblíbený příspěvek

      Inu, nelze to logicky nijak jinak zduvodnit nez jablka a hrusky. To jak radi tu nekteri operuji s extra levnou letovou hodinou gripenu za letovou hodinu gripenu, pomalu o rad levnejsi nez F-35 (resp. cokoliv co sedla USAF). Nevim co bylo vse spocteno pri tech 6500USD u gripenu, ale co jsem dohledal tak USAF treba zahrnuje do svych propoctu na letovou hodinu nasledovne:

      • Aircrew salaries
      • Additional aircrew costs associated with off-station operations
      • Maintenance salaries
      • Managerial employees
      • Employer’s additional employee costs and responsibilities
      • Infrastructure (e.g. hangar, office, maintenance, parts distribution facilities and utilities)
      • Aircrew (initial qualification and recurrent training adjusted for attrition)
      • Maintenance training
      • Computerized maintenance management system costs
      • Navigation and weather support services
      • Aircraft refurbishment and paint
      • Aircraft modernization
      • Aircraft washing and corrosion mitigation
      • Aircraft flight generation support equipment and associated scheduled maintenance.
      • Aircraft parts (including estimates for parts with high replacement rates such as tires)
      • Scheduled programmed interval maintenance and inspections
      Major component and airframe overhaul maintenance (e.g. propeller, landing gear, power plant overhauls)
      • Consumables (Fuel, fuel additives, lubricants, oxygen, etc.)
      PS: A jeste u toho maji poznamku, ze to zahrnuje PREDEVSIM tohle, ale ne "jen" tohle, takze v tom maj i dalsi polozky.

      Z toho si USAF nasledne umi spocist:
      - Life cycle cost per individual flight hour
      - Cost per individual flight hour (fuel and consumables only)
      - Total lifecycle cost per aircraft
      - Total lifecycle fleet variable costs
      - Total lifecycle fleet fixed costs
      - Total lifecycle fleet cost.

      Mno a tech bombastickych 35tis USD za letovou hodinu F-35 (nebo i podobne "impozantnich" 20tis USD za letovou hodinu F-16 atd.) je nejspis "plna palba", tedy "Life cycle cost per individual flight hour" do ktere american zapocte ale vazne vsechno. Rad bych videl onen propocet u Gripenu, z ceho se vlastne sklada a co vsechno v te castce narozdil od propoctu USAF zapocteno neni (aby to nakonec nebyly jen naplne, plat pilota a nejzakladnejsi udrzba). Nejlip by to asi ukazalo kdyby USAF samotne koupilo par gripenu na hrani a pak vydalo spravu, za kolik s tim litaj. A abychom nakonec necetli ne o 6500USD ale o 26500USD. :))

      • Jirosi
        14:45 15.04.2019

        Clanek: Stejně by někdo napsal, že si to zfalšovaly. Protože, lobbing..

    • Jirosi
      14:37 15.04.2019

      Ano, směr je jasný => F-22...

    • Clanek
      14:48 15.04.2019

      PS: pokud by to nekoho zajimalo, tak jako priklad skutecnych cisel od USAF se zapoctenim vseho co jsem vyse vypsal:
      C27-j Spartan (pri planovanych 400h / letadlo / rok) mel spoctenou letovou hodinu na $5,862 pri planovane zivotnosti 20 let, resp. $5,844 pri planovane zivotnosti 30 let. A z toho cinilo $3,100 / h za Cost per individual flight hour (fuel and consumables only). Takze zbytek rezie se vesel do cca 2800USD/h u tohoto konkretniho typu a dle metodiky USAF. To jsou projektovane naklady. Jeste je mozne se k cislum dopocist z historickych dat, a tam treba pro srovnani Herkules 130j pri 62000h stala cela flotila, rezie atd. atd. 1,28mld USD, tedy neco nad 20tis USD / h. Realne (historicke) naklady.

  • Lukash
    13:57 15.04.2019

    Jednoducho racionálna reakcia na skúsenosti z nasadenia F35 a aktuálnych možností protivníkov. Jednoducho načo vyrábať niečo ako F22 ked ani rusi ani čína nič také doposial nemajú a v dobe kým príde 6ka tak ani mať nebudú. Bolo by to mrhanie prostriedkami. Proste im to stačí :)

    • Jirosi
      14:03 15.04.2019

      Spíše to ukazuje, že nevyrobit ten plánovaný počet F-22 byla chyba.

      Třeba proto, že tyhle letouny se v půlce životností budou posílat na vrakoviště..

      • Lukash
        14:31 15.04.2019

        To bezpochyby. F22 malo byt vo výzbroji minimálne 500ks. Ale za týchto okolnosti ktoré som opísal a pri práci na 6G strojoch by bola uplna kravina znovu spúsťať výrobu F22.

  • Dejwman
    12:51 15.04.2019
    Oblíbený příspěvek

    givicz
    Docela mne udivuje Vaše fascinace F-35 a jejím porovnáváním s SU-57 i na článku o F-15EX, ale budiž... ale přijde mi Vaše srovnávání těchto dvou strojů celkem mimo.

    Dle Vaší optiky můžeme v klidu říci, že letos ČR vyhraje MS v hokeji, protože tuto sezónu dominujeme na ledě prostřednictvím Martiny Sáblíkové..
    To že tento příměr je hodně mimo mísu, protože rychlobruslení a hokej spojuje jen led, je stejné jako srovnání jednomotorového stroje F-35 a dvoumotorového SU-57....

    Pokud chcete srovnávat, tak raději srovnávejte s F-22 a jejímy parametry nebo s počty kusů zavedených v letectvu.

    Naopak, mne spíše zaráží jiná věc...
    A to, že americké letectvo ve světle zavedení SU-57 v dostatečném počtu asi ještě v tomto století usoudilo, že jim v porovnání s tímto zaváděním, pro vyrovnání sil, postačí "jen" F-15EX a nejsou nuceni "oprášit" linku na F-22 nebo zavést hybrid F-25...

    • givicz
      13:07 15.04.2019
      • (10)

      Dejwman dle mého názoru jako Vaše hokejové přirovnání je chybné co tohle ... jeden bojovník je namakaný, silný, rychlý, obratný, má větší výdrž, hodně toho unese a druhý bojovní co se týče porovnání je pomalý, málo obratný, málo unese, nemá takovou výdrž ale za to je dobře maskovaný a je údajně chytřejší....

      Jinak nějaké nové info k havárii F35 v japonsku ... zatím bych se přikláněl k technické závadě.. pilot zřejmě zůstal uvnitř...
      Havárie stíhače páté generace F-35 japonského letectva a následky jeho ztráty
      https://www.armyweb.cz/clanek/...


      " Osud 41 letého pilota Akinori Hosomi je zatím neznámý. Stojí za zmínku, že se jedná o velice profesionálního pilota který už nalítat více jak 3200 hodin. Japonsko ihned vyhlásilo pátrací akci, ale zatím se nepodařilo lokalizovat přesné místo pádu stíhačky ani ztraceného pilota. Je jasné, že se pilot během havárie nekatapultoval, protože kdyby ano, vydával by naváděcí signál pro pátrací týmy.
      Také stojí za zmínku, že havarovaný stroj byl vůbec prvním vyrobeným kusem a už při předávání měl problémy se systémem chlazení (systém který brání v přehřátí palivových nádrží). Podobný problém s chlazením nastal i v minulosti a to v roce 2016 kde byly všechny 35ky ponechány na zemi do té doby, než byl problém odstraněn. Problémem tohoto stroje byl také fakt, že chybně hlásil svoji polohu."

      • logik
        15:14 15.04.2019

        givitz:
        Až na to, že
        A) F-15 v mnoha ohledech má prokazatelně stejnou nebo horší letovou obálku, než F-35. Např.
        - Sustained turn rate při stejném množství paliva je podobný:
        http://www.f-16.net/forum/view...
        https://forums.eagle.ru/showth...
        - F-15 není schopen takového AoA jako F35.
        - Jelikož je podobný STR a F-35 umí výrazně větší AoA, F-35 má také nutně lepší instantaneous turn rate

        B) F-15 není v reálných bojových situacích rychlejší, než F-35. Protože má vysokou maximálku a vysoké teplotní zatížitelnost trupu, ale není schopný bez udržovat nadzvukový let bez "více než řídkého" použití AB. Tedy evidentně F-35 má lepší akceleraci.
        Ono je to jasné už z toho, že výkon morotů má o 10% lepší F15 (212kN ku 191kN), ovšem např. rozpětí má F-15 o třice procent větší, tzn. větší odpor, integrované zbraně také kladou podstatně menší odpor než externí, F-15 je stabilní design, tedy ocas přidává zbytečný odpor....
        Takže F-15 sice může zrychlovat na větší maximálku, než F-35, ale bude zrychlovat pomaleji a tedy často bude do bojových situací vstupovat pomalejší, než F-35.

        Takže Tvoje přirovnání nesedí ani náhodou. F-15 toho hodně unese, ale rychlejší ani obratnější v reálných bojových situacích nebude. F-35 je pomalejší než F-22 nebo Su-57, nikoli však vůči F-15.

    • Kichot
      13:15 15.04.2019

      Pěkné přirovnání. Stejně tak ma Izrael f15 i f16. Tedy jeden určený vybojování vzdušné nadvlády a jako doprovod k víceúčelovým f16. Ale v tom ohledu by mě zajímalo čím nahradí v Usaf F22 i F15, Jestli novým strojem 6 gen. Nebo nakonec změní taktiku a dvoumotorovým
      speciálním strojům určeným k vybudování vzdušné převahy bude konec. A na to mi f35 přijde přece jen slabá

      • Jirosi
        13:39 15.04.2019

        F-22 se neplánují vyřazovat.
        F-15C (F15x) se budou nahrazovat novým letounem 6.gen, co už možná někde létá.

        • Kichot
          13:44 15.04.2019

          Ač se to nezdá F 22 je ohroženější než f15

        • Jirosi
          13:49 15.04.2019

          Kichot: Jistě, ale i teoreticky se bavíš někde po roce 2050...

          Zatím jsou všechny ukázky nových 6.gen strojů ukazovány jako dvoumotorové...

          • Kichot
            14:00 15.04.2019

            Na druhou stranu asi takový stroj 6 gen v roce 50 nebude mít pilota a vzhledem k pokroku při vývoji motorů tudíž nebude muset mít 2 motory, ale kdo ví třeba vyvstane poptávka po hypersonických strojích..

          • Jirosi
            14:55 15.04.2019

            Kichot: Oni dva motory mají i dost výhod pro použití v 6.gen co se týká řízení stroje. Přece jen největší vzhledový posun je odstranění směrovky.

  • givicz
    10:26 15.04.2019
    • (17)

    Takže abych to shrnul (údaje z článku) údaje budoucím hlavním letadle mnoha států NATO:
    F35 rychlost 1,6 M, nosnost 8100 kg , letová hodina 35 000 USD (ano údajně má klesat), jeden motor
    F-15EX rychlost 3 M, nosnost 11000 kg, letová hodina 27 000 USD, dva motory

    a teď F-15EX může nést až 24 střel AMRAAM oproti F35 aby fungoval stealth jenom 4 střely AMRAAM ve vnitřní šachtě ... Ještě bych porovnal obratnost ..

    Už si toho všimli i turci ...
    https://southfront.org/wp-cont...
    Turecká média porovnávají letouny F-35 a Su-57
    https://www.militarybox.cz/new...
    Turecká státní tisková agentura Anadolu se pustila do porovnávání charakteristik amerického letounu F-35 a ruského Su-57, a došla k jednoznačnému závěru o - nadřazenosti ruského stroje.

    Jestli čistě náhodou nějaká známá závada nebyla příčinou zřícení Japonské F35 ...
    The F-35 Has 966 "Still-Unresolved Design Flaws"
    https://nationalinterest.org/b...

    Mimochodem stále hledají:
    USA nasadily špionážní letadlo U-2 do oblasti, kde se zřítila japonská F-35
    https://www.securitymagazin.cz...

    • Míša
      10:35 15.04.2019

      Turek je flustrován odmítnutím, takže bude veřejnosti lhát o výhodách konkurenčního stroje, který mu Rus s láskou prodá. Že letoun spadne nemusí okamžitě znamenat chybu konstrukce, konečně zaváděná technika potřebuje doladit, jako i výcvik na ní.

      Mám dojem, že bude brzy Ankarská sml. tušíš, kterou bude suplovat.

      • givicz
        10:56 15.04.2019

        Nedokáži posoudit jestli tyto turecké články, které v poslední době vycházejí nebo vyjádření nejvyšších tureckých představitelů mají dělat nátlak na USA nebo se opravdu rozhlíží jinde...

        jinak sousední německá armáda také nebude brát F35
        https://www.armadninoviny.cz/n...
        Německé ministerstvo obrany se ale nyní jasně postavilo proti nákupu stíhaček F-35A. Luftwaffe se nyní oficiálně rozhoduje mezi evropskou stíhačkou Eurofighter Typhoon a americkými letadly F/A-18E/F Super Hornet a EA-18G Growler

        • logik
          11:19 15.04.2019
          • (1)
          Oblíbený příspěvek

          A vybere Eurofighter. Todle nemá nic společného s vlastnostma strojů, ale jde o politiku. Luftwafe samo chtělo F-35 (až dokonce generál, co měl stroj vybírat, radši odešel).

          • givicz
            11:47 15.04.2019

            F35 nebude brát ani Francie, kdy společně s Německem budou vyvíjet letoun 6 generace ... zato zřejmě mají F35 putovat Spojených arabských emirátů...
            https://www.denik.cz/ekonomika...
            Německá ministryně doplnila, že se v nejbližších měsících do projektu zapojí také Španělsko. Představitel francouzské armády pak podle deníku Deutsche Welle uvedl, že se do projektu mohou zapojit i další partneři napříč Evropou.

          • logik
            12:20 15.04.2019
            • (0)
            Oblíbený příspěvek

            Ano, vždyť to říkám, že jde o politiku. Když nechce Evropa zaostat za USA ještě víc, tak holt musí nalejt peníze do vývoje stíhače. A to moc jinak než tak, že si ten stíhač koupí, nejde.... Proto se nebude kupovat F-35, protože pak by byly výdaje na novej stíhač neobhajitelný.

            Doufejme, že to bude úspěšnější projekt, než Eurofighter.

    • Klimesov
      10:50 15.04.2019
      • (1)
      Oblíbený příspěvek

      Takže.
      Letouny a bojová technika se ale neporovnávají podle papírových hodnot, ale podle toho zdalipak ta technika dokáže splňovat požadavky dané armády a provádět operace, které pro ně armáda chce.
      Pokud si uvědomíte tenhle základní fakt, pak populistické články a nesmyslné porovnávání jen na základě technických dat (rychlost, nosnost, cena, manévrovatelnost) můžete rovnou zahodit. Jsou neobjektivní a nijak nevypovídají o schopnostech dané techniky.

      Dále zase a pořád ta stejná chyba. Porovnáváte neporovnatelné. F-15 je letoun pro vybojování vzdušné nadvlády, F-35 je jednomotorový víceúčelový letoun 5. generace. Takže oba letouny jsou určeny pro naprosto jinačí způsob boje, proto mají naprosto odlišné parametry a výkony. Co se týče ceny. Zase naprosto debilní porovnávání. F-15 je roky zaběhnutý stroj, kdežto F-35 se teprve zavádí. Takže ta cena prostě bude někde jinde.
      F-35 vs Su-57 zase demagogie a nesmyslné porovnávání. Jednak porovnávat jednomotorový letoun s dvoumotorovým je prostě od samého začátku hloupost, dále porovnávat pouze podle tabulek opět hloupost, a nakonec jedná se o letouny kde každý pochází z jiné země a každá ta země má jinačí vojenskou doktrínu a vyžaduje od své techniky něco jiného. Takže to neustále porovnávání F-35 s Su-57 je hloupost, hloupost, hloupost. Až Rusové vyvinou a postaví jednomotorový víceúčelový letoun 5. generace můžeme začít porovnávat :-)
      A nakonec. Ano F-35 se u mnohých malých států stane jediným letoune, ale tyto letouny nikdy v rámci NATO nebudou operovat sami. Vždy budou operovat s dvoumotorovými stroji pro vybojování vzdušné převahy jako F-22, EFT, Rafael či F-15, a to vše vždy za podpory letounů AWACS, pozemních radarových stanic, a letounů pro elektronický boj.

      Jednoduše armádní systém je daleko víc složitý a komplexně propojený, že ty vaše ani né základní informace, které tady postujete stále dokola a dokola jsou nic neříkající :-)

    • vojta
      11:16 15.04.2019
      • (2)
      Oblíbený příspěvek

      givicz: Ještě mi tu chybí odkaz, kde bych se dověděl, jaké bude v Moskvě o víkendu počasí.

      • Jakub2
        11:46 15.04.2019
        Oblíbený příspěvek

        Bude takové, jaké Kreml poručí (napsat do novin).

    • jj284b
      11:34 15.04.2019
      • (0)
      Oblíbený příspěvek

      ano ano.. nezamestnanost v Turecku prekrocila 15%, inflacia ide v 20%... najvyssi cas investovat miliardy do Ruskeho lietadla ktore nema ani zdaleka ukonceny vyvoj, a bude vyzadovat obrovske mnozstvo penazi aby ho vobec dostali do produkcie... Indovia sa im na to vybodli...

    • Jakub2
      11:45 15.04.2019
      Oblíbený příspěvek

      Ode mne mínus za ty troll-odkazy kolem F-35 a Su-57. Dál nečtu, je to ztráta času.

    • RiMr71
      13:50 15.04.2019
      Oblíbený příspěvek

      ...to je legrační... jedna ověšená mula F-15X přikrytá jednou znuděnou F-35 vymydlí celé ruské stávající letectvo pseudo-5. generace... a s rezervou... A když jich poletí o pár víc, tak vezmou i tu 4. a 4,5. generaci...
      ..proto kolaboranti tak kvičí... "král" je nejen nahý, ale ještě má malého pinďoura...

  • jj284b
    10:23 15.04.2019
    Oblíbený příspěvek

    co sa tyka maximalnej rychlosti F35 1.6Mach, ide o projektovanu rychlost pozadovanu Letectvom pri zadani objednavky na F35... nejde ani nahodou o konstrukcnu maximalnu rychlost... takze porovnavat to s F-15 konstrukcnou rychlostou je prakticky demagogia.. kedze F15 tu konstrukcnu rychlost nema sancu dosiahnut v bojovej konfiguracii, kde zvycajne lieta podzvukovou rychlostou a nadzvukovu vie dosiahnut len pouzitim pridavneho spalovania, kde jej dosah pojde drasticky dole...

  • Míša
    10:03 15.04.2019

    Možná jsem něco přehlédl, ale umí mi někdo bez výsměchu odpovědět proč si nevybrali stroj SE. Jsou za tím vyšší náklady na provoz, nebo jeho RCS není o tolik menší, než této ver.? Onehdy jsem se domníval, že Silent očekával přesně tento zájem "domácích", kterýho se dočkal nyní EX.

    • madrabbit
      10:12 15.04.2019

      Těžko říci, ale podle toho, co pustili z Red Flag, tak F-35 zjistí cíl a předá ho F-15, která ho z bezpečné vzdálenosti zlikviduje. Takže je otázkou srovnání cen, údržby, ... Ale evidentně i "staré" F-15 jsou užitečné i na bojišti saturovaném ECM a moderní PVO (byť jako cvičení).

      • Jirosi
        13:35 15.04.2019

        Víz citace z článku...
        "První F-15EX letectvo obdrží ve FY2022 a do FY2027 letectvo získá 80 F-15EX,"
        "Důvodem nákupu F-15EX není ale jen cena, ale také nedostatečná rychlost výroby F-35 (včetně mnohaletého zpoždění celého programu) a rychle stárnoucí flotila taktických bojových letadel USAF. Letectvo provozuje 212 stíhaček F-15C Eagle určených pro vybojování vzdušné nadvlády."

        Důvodem je tedy nedostatek F-22, které měli nahradit F-15C v roli letadel pro vybojování vzdušné nadvlády. Nikoliv náhrada nebo dělání "muly" pro F-35.

    • Jakub2
      11:49 15.04.2019

      Je otázka nakolik jsou SE a EX shodné (mám namysli rozdíly v avionice, komunikaci a výzbrojních systémech) a nakolik je to jen marketingové PR s přejmenováním verze letadla.

    • StandaBlabol
      12:09 15.04.2019

      Myslím, že SE byl marketingový koncept a reálně neexistuje. Vývoj vy stál peníze a čas. A i částečná aplikace stealth technologií by pak zvýšila náklady na výrobu i provoz. Prostě SE by negoval výhody F-15 - okamžitá dostupnost, existující výrobní linka, nízké (nebo "nízké", ale aspoň známé) náklady na provoz.

    • satai
      15:52 15.04.2019

      Pokud se počítá, že doktrína nasazení je "ověsit municí a střílet na standoff vzdálenost", tak asi nemá cenu moc řešit stealth samotného stroje.

      A jak už tu padlo - X je ready, Silent ne.